Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVE. Het Grote Zwarte Piet is Zwart Debat

TWEEZWARTEPIETEN.jpegFebruari. De veelkleurige verstopeieren van het lentefeest liggen alweer in de policor schappen van het grootkapitaal. Prima moment om de Zwarte Piet-discussie weer eens aan te slingeren. Martin Bosma's wetsvoorstel om RAL 9005 wettelijk te verplichten voor FTE's van de BV Sinterklaas is al uit november 2014. Dat dit debat juist vier weken voor de TK-verkiezingen wordt gevoerd is te danken aan de traag draaiende molens der bestuurselite, maar het komt best wel goed uit, zo met de TotaalVernietiging van Dit Land Dat Ons Land Is voor de deur. Wat staat er volgens u op het spel? vroeg het Altright Dagblad gisteren aan Poortwachter Bosma (foto), in een spraakmakend interview. "Onze beschaving. Het overleven van Europa, van het Avondland.'' En zo is het mensen. Zwarte Piet is onze beste vriend, en als we niet bereid zijn op te staan voor onze zwarte vrienden zijn we geen knip voor de neus waard. zpdebatfeb17.jpgRegeringspartijen VVD en PvdA roepen nu weer heel hard dat Zwarte Piet geen politieke maar een maatschappelijke discussie is. (Telegraaf). Maar het was godbetert Lodewijk Asscher (PvdA) die notabene die de hele kliek Nederland-vernachelaars op zijn ministerie uitnodigde voor een Wannsee-conferentie over Onze Kindervriend. Enfin. Pepernootjes. Chocolademelk. LIVESTREAM. zpdebatspreeklijst.jpg Voor de liefhebber, een rijmende voordracht van de dichter des vaderbuitenlands.

Reaguursels

Inloggen

@ Parel van het Zuiden | 16-02-17 | 17:00
• Tuurlijk, vent.
Ik heb natuurlijk niet begrepen wat jij schreef.
Als iedereen maar denkt zoals jij, Dan is het ok.
Want anders:
= Iedere keer is er wel een set politiekcorrecte etterbakjes zoals u die als door een wesp gebeten reageren. =
Toppie Parel. Jij behoort tot de Parels van NL.

h65485665 | 17-02-17 | 09:40

-weggejorist-

jo jo ! | 16-02-17 | 23:43

Ik kijk en luister niet eens meer naar de onDENKbare nonsens die deze meneer uit zijn mond weet te krijgen...

Reykjavik | 16-02-17 | 21:15

-weggejorist-

muslimvakkenvukker | 16-02-17 | 20:45

Ozturk Poessie?

klinkklaar | 16-02-17 | 20:25

@Maaiveld | 16-02-17 | 16:40
Ik vind dat u nogal gemakzuchtig omgaat met "her en der wat levens". Uw verwijt richting de PVV komt voorts nogal bizar over; als echtgenoot en vader zie ik toch echt liever dat de overheid zich actief inzet om mijn gezin een veilige leefomgeving te bezorgen dan achteraf een dader een paar uurtjes te laten schoffelen. Ik beschouw dat als een kerntaak van de overheid en ik neem uw stemadvies dan ook van harte aan.

Pierre Tombal | 16-02-17 | 19:56

Zwarte Piet is een simpel dingetje wat het land verdeeld. Echter nu met de verkiezingen kunnen de politici mooie sier maken door achter zwarte Piet te gaan staan.

Diegene die dit niet doen zijn de landverraders die u direct van uw leuzelijstje kunt schrappen.

Moneytron | 16-02-17 | 19:48

Zwarte piet moet blijvon!!1!1

vagina.nl/sexfilms/view/zwarte-piet-is...

Ene jij, ellendige zetelrovende genocide ontkennende Erdogan vazal, rotstraal lekker op naar je idool als het je hier niet bevalt..

Caparzo*Inc | 16-02-17 | 19:37

Öztürk moet zich met zijn eigen cultuur bemoeien , daar is nog genoeg aan te verbeteren.
Als Öztürk het hier niet naar zijn zin heeft dan kan hij een land naar zijn zin uitzoeken , keus genoeg !
Tip : zoek een moslimland .

alshetware | 16-02-17 | 19:03

Ik trok het 40 seconden. Slechte dictie, slechte voordracht, rammelrijmelarij. Absolute lul deze vent. Wanneer houden we eens op dit soort lui serieus te nemen?

bft | 16-02-17 | 18:49

@Maaiveld | 16-02-17 | 16:40

Ha, Maaiveld. Die komen we wel regelmatig tegen. Een echte politiekcorrecte slippendrager. Een lasterend tongetje ook. Ik heb u al eens vaker gezegd mij geen ideeen en handelingen toe te schrijven. U doet dat nu weer.
.
Wilt u ophouden met mij tot een clubje te scharen? Ik ben geen onderdeel van een collectief. Ik ben een enkele burger die niet wenst te buigen voor de politiekcorrecte waanzin en terreur en doe dat op een manier die ik juist acht.
.
Ik heb ook nog nooit gepleit voor het inperken van vrijheden. Zelfs gevaarlijke idiotie als Islam en de politiekcorrecte kerk zou ik nooit verbieden. Echter, het moet wel mogelijk zijn zulke zeloten spijkerhard te bekritiseren.
.
Een handvol slachtoffers door Islam? Tsja, zo kan je ook wegkijken ja. Ga ik niet eens op in.
.
FYI. Ik was niet met deze nick in discussie. U wisselt regelmatig? Guts, daar moet je wel tijd voor hebben zeg...

Parel van het Zuiden | 16-02-17 | 17:12

@h65485665 | 16-02-17 | 15:24

Volgens mij heeft u niet helemaal begrepen wat ik schreef.
.
Ik gebruik sedert 2016 exact dezelfde toonzetting en retoriek als politiekcorrecten al decennia hanteren om criticasters uit te schakelen.
.
Dat heeft niet tot doel om mijn mening op te leggen zoals dat voor politiekcorrecten wel het doel ism Ik behandel figuren die zulke retoriek gebruiken slechts zoals zij dus anderen bejegenen. Gewoon om even te laten voelen hoe het is om zo bejegend te worden. Het doel is vooral om zulke intens arrogante en domme mensen wat te leren.
.
En het werkt. Iedere keer is er wel een set politiekcorrecte etterbakjes zoals u die als door een wesp gebeten reageren. Oftewel, u lijkt het vervelend te vinden. Zou dat voor al die mensen die u beschimpt, bespuugd, en zwartgemaakt heeft om hun mening ook niet zo zijn?
.
Ik denk van wel.

Parel van het Zuiden | 16-02-17 | 17:00

Lafayette | 16-02-17 | 14:46
och sinds Lou de Palingboer zou de wereld al vergaan en dit landje vooral. Vooralsnog hebben alle doemdenkers ongelijk. We zijn er nog steeds en hebben led verkeerslichten op voetgangers oversteek plaatsen om maar vooral niks te missen (goed behalve die truck die door rood rijdt dan).
Ik heb t al eens vaker gezegd, het effect van teveel reclame is dat je niets meer opneemt, dat wordt het effect van teveel nieuws ook. Uiteindelijk draait het in vrijwel elk leven van de burger om "huisje-boompje-beestje" en wat rust en ruimte om eens een keer iets stouts te doen. Het enige dat daarvoor nodig is, is werk en inkomen. Zorgt de regering daarvoor dan mogen ze doen wat ze willen en leveren we wat geld en vrijheid in. (Contract Social JJ Rousseau 1762.) Zou u met uw nick moeten aanspreken.
Het is opvallend dat een komiek als Beppe Grillo, deze Rousseau heeft opgepoetst voor zijn fraaie en moderne initiatief. Het slappe aftreksel van GeenPeil en die JanHenDijkgraaf is net zo weinig Fortuyn als Wilders poogt te zijn. Jammer, het is een boeiend initiatief. Kent u het?

KomodoVaraan | 16-02-17 | 16:40

@Parel van het Zuiden|13:51
Beste Parel, als drogredeneren een olympische sport was, zou Nederland trots op u zijn geweest. Helaas is dat niet het geval.

Uw club heeft leeft vanuit de overtuiging: "Iedereen is knettergek behalve wij". Deze kleingeestige redenering vind je ook terug bij Religies voor Baardmannen en Nieuwe Leiders van Wereldmachten. Uit naam van vrijheid willen ze allerlei vrijheden beknotten. Psychiatrische instellingen zitten vol met iedereen-is-gek-behalve-ik types.

Ik ontken nergens dat een paar islamitische randfiguren het westen bedreigen en zichzelf hier en daar opblazen. Onze rechtsstaat heeft bewezen zich prima te kunnen weren tegen dit soort figuren. Ja het kost wat levens her en der maar op de grote schaal valt het reuze mee. Leven in vrijheid is niet voor mietjes. De grootste dreiging komt van de opgeklopte angst die het teweeg brengt. Die angst bij het mietjesvolk wordt ondermeer stevig aangejaagd door uw geblondeerde leider die er een kans in ziet vrijheden te beperken en zijn wil op te leggen aan het Nederlandse volk. Gelukkig is de club van de geblondeerde cryptofascist een minderheid. Ze zouden zich eens aan moeten leren passen.

Ergens beweert u dat de anti-rascisten (sic) de echte rascisten (sic) zijn. Als u zich beter in racisme had verdiept had u ook geweten hoe het gespeld wordt.

U beweert dat ik huil om uw reactie terwijl ik werkelijk nergens een traantje heb geplengd (wijs het me anders even aan). U loopt echter in iedere reactie met een zakdoekje in de hand te klagen over m'n prikkelende stijlfiguren waar u trouwens zelf ook kwistig mee strooit. Ik vermoed dat het door uw angst komt dat u snel van slag bent (maar ik ben geen psycholoog).

Het was een genoegen om met u te converseren. Ik ga nog even door met werken. Fijne avond. En sterkte (take care!)

Maaiveld | 16-02-17 | 16:40

Bovendien komt de Sint natuurlijk niet uit Spanje, dat is een sprookje, maar uit Turkije. Dus dit moeten de Turken maar oplossen.

mennie | 16-02-17 | 16:39

Zwarte repeat discussie. Zo sintloos. Ik wil er van op een stoomboot naar Spanje.

War On Errorism | 16-02-17 | 16:37

RAL-nummer 9005 betreft de kleur Gitzwart
De enige juiste kleur voor Zwarte Piet.

Raider Twix | 16-02-17 | 16:10

Sinterklaas en Zwarte Piet, geef je maar over, het sprookje is uit, jarenlang hebben jullie ons geleerd dat neger = zwart, maar zwart = kleurentechnisch uitgedaagd, neger is een fout woord want er bestaan ook racistische woorden, zoals vrouw of neger of muzelman, ...
Mijn god, het lijkt wel alsof ik nog in Sinterklaas geloof.

Koos Knak | 16-02-17 | 15:32

De Denen hebben besloten dat Denemarken Deens moet blijven en dus een meerderheid van haar inwoners Deens moet zijn; lijkt me nogal logisch, dus waarom kan dat hier dan ook niet? Accepteer ons land zoals het is anders hoepel je maar op.
www.friatider.se/danskar-ska-inte-vara...

dalskog | 16-02-17 | 15:27

@ Parel van het Zuiden | 16-02-17 | 13:51
• Wat kan Jij Ouwehoeren zeg !
Man man man.
En NEE, Jij hoeft echt niet steevast zorg voor te dragen om politiekcorrecte retoriek exact 180 graden te draaien naar de voor Jouw gewenste richting.
Heel vervelend. Maar Iedereen mag een andere mening hebben dan, Parel van het Zuiden.
Taliban Parel van het Zuiden echter, wil dat iedereen zoals hij denkt.
Want anders:
= En daarmee verdient u dus geen beschaafde reactie. Mensen die dat doen verdienen niets anders dan bespuugt en beschimpt te worden. =
Toppie Parel. Jij behoort tot de Parels van NL.

h65485665 | 16-02-17 | 15:24

Ik bemoei me er niet meer tegenaan, als ik een Sint + Piet bestel op 5 dec. dan eis ik een zwarte Piet, zo ken ik dat duo vanuit m'n jongste jeugd en daar brengen geen -tig duizend egoïstisch, negroïde personen mij vanaf !

oter | 16-02-17 | 15:13

LOL @ Ozturk, het is mijn vriend niet, Denk het niet, maar voor dit optreden krijgt ie van mij een Special Price For Him.
Humor bij een moslim dat moet je koesteren

Hemmenaar7 | 16-02-17 | 15:12

@Parel van het Zuiden|

Ik geniet van wat U zaait, daarmee oogst U wat mij betreft 10+, Take care.

PopeyeKamper | 16-02-17 | 15:02

Sinter Klaas en Zwarte Piet vallen onder de vrijheid van religie, want het is in oorsprong een religieus feest.
Als de ene religie gevraagt word om iets te laten ten gunste van een andere religie heb ik dit voorstel:
Zwarte Piet verbod tegen een verbod ritueel slachten en een verbod winti-feesten en praktijken.
Any takers van de tegenpartij? Dacht het niet. Next.

MistaRazista | 16-02-17 | 15:00

Oei. Tot zover een non issue. Ik bescheur me.

Hetkanverkeren | 16-02-17 | 14:49

@KomodoVaraan | 16-02-17 | 13:51
Tuurlijk gaat het gros van het stemvee uiteindelijk voor centjes en beloftes op nog meer centjes, of minder lasten etc.
Dat maakt de Nederlander niet nuchter, maar simpelweg gemakkelijk en egoistisch. Het is begrijpelijk.
Dat neemt echter niet weg dat de sentimenten er niet minder om worden. Die combi (centen en onvrede) schuift VVD schaamteloos naar voren.
De ontmanteling van Nederland is wel degelijk aan de gang. En dat neem je met een stem voor de centjes niet weg. Waarmee op termijn, in mijn ogen, de centenkwestie keihard afgeserveerd op een samenleving die volledig uit het gareel vliegt. Want die eenheid waar jij op doelt is flinterdun (een facade) en louter gebaseerd op... inderdaad centjes.

Ik ben het met je eens dat de PVV tegen die krachten niet veel verder komt dan vooral sentiment en symboliek. Ingrijpen gaan zij ook niet voor elkaar krijgen. Hoe dan ook de sentimenten zullen er niet minder om worden, ook niet met de centjes. Persoonlijk denk ik dat we komende 4 jaar gewoon weer een hele zware Eurocrisis krijgen. Kijken hoe hard de centjes dan verdampen.

Lafayette | 16-02-17 | 14:46

Zelfs het afschieten van deze Zwarte Pieten-wet heeft 'n belangrijk doel bereikt.
Kijk maar.
Als de Wet zou zijn aangenomen, zou duidelijk de afdwingbaarheid van 'n acceptabel Zwarte Pieten profiel duidelijk zijn geweest. (positief)
Maar als de wet niét wordt aangenomen, met als PvdA-logica 'We moeten niet regelen hoe mensen Sinterklaas vieren', wordt duidelijk, dat er géén taak voor de overheid is, om van bovenaf aan mensen op te leggen, 'hoe zij Sinterklaas en Zwarte Piet willen zien (ook positief).
In de toekomst kan iedereen zeggen; het is iets wat de mensen zélf regelen, hoe zij Zwarte Piet willen zien, 'dus' kunnen tegenstanders er weliswaar anders over denken (en 'racisme roepen'), maar feit blijft, dat mensen zelf mogen uitmaken, hoe hun Zwarte Piet eruit ziet.
(En ik vermoed zomaar, dat 't introduceren van groene, paarse, stroopwafel, en veeg-pieten telkens niemand enthousiast zal maken; zodat na 'n paar jaar tóch die alternatieven weer afvallen; want Nederlanders willen niet jarenlang telkens weer die stomme discussie)
Er zullen dus nog wel wat gemeente-dwaallichten bestaan, die de alternatieve Pieten willen opleggen, maar die worden daarna weer terecht gewezen, 'omdat de overheid geen taak heeft, te bepalen, hoe Zwarte Piet eruit moet zien'.
En laten we maar hopen, dat de 'verlichte' rechters zich niet laten verleiden, ook over 'Zwarte Piet' te oordelen, dat het 'n uiting is van racisme en rassenhaat. Er is immers nergens door de wetgever bepaald (!), dat Zwarte Piet niet mag (vandaag 16-02-2017), en dat de rechter natuurlijk niemand strafrechtelijk gaat veroordelen op basis van ongeschreven recht, terwijl de wetgever heeft uitgemaakt, dat de overheid in deze kwestie geen taak heeft.
Kortom; via 'n omwegje heeft de PVV en iedereen die Zwarte Piet 'n warm hart toedraagt, toch gewonnen.

Der Paulie | 16-02-17 | 14:45

@Schoorsteenveger | 16-02-17 | 12:41,
Inderdaad! Zwarte Piet? Dat lossen we samen wel op!

JTKDM | 16-02-17 | 14:02

Zwarte Piet is niet zo eng als de heren van Denk, als je de bij Nicolaas ingeleverde verlanglijstjes nagaat.
"Keesje wilde graag een aapje"-
Fatima een zwart nikaapje -
Öztürk was echt oliedom -
hij wenste zich een autobom"

mospekmet | 16-02-17 | 14:02

@Ravissant | 16-02-17 | 12:42

En opnieuw. Kletspraat en laster, geen enkele inhoudelijk reactie. Zoals politiekcorrecte zwijnen plegen te doen. Terwijl er prima inhoudelijk te reageren is hoor. U kunt dat kennelijk niet. Een dommertje dus. Iemand die daadwerkelijk wat te brengen had zou uit de losse pols al hebben kunnen reageren.
.
Want de bronnen van Islam, alsmede de populaire voorgangers, dragen wel degelijke een segrerende, intolerante, geweldadige boodschap uit. Koran, Hadith, en duizenden fatwa's vol. Facts. Kunt u dus niet weerleggen.
.
En inmiddels is het geweld van Islam overal in Europa zichtbaar. Naast natuurlijk tot barbarij gereduceerde landen waar Islam al veel langer dominant was. Facts. Kunt u dus niet weerleggen.
.
Het is ook geen marginale religie, helaas. Miljard plus volgelingen. Ook Fact, waar u onwaarheid tegenover stelt.
.
Mijn retoriek komt niet uit deze echokamer trouwens. Ik draag er steevast zorg voor om politiekcorrecte retoriek exact 180 graden om te draaien. Zeker dat agressieve element probeer ik goed te vatten. In fact.. dat is het punt van mijn retoriek.
.
Ik wil danken voor de antwoorden. Ik denk dat lezers weer goed hebben kunnen zien hoe de politiekcorrecte ziekte werkt. Zelf smerige aantijgingen bij de vleet uitdissen maar wanneer iemand even een koekje van eigen deeg geeft beginnen te huilen.
.
Overigens is pogen iemand tot nazi af te schilderen oneindig veel "geweldadiger" dan mijn woorden. Immers wat daarmee geimpliceerd wordt... tsja. En daarmee verdient u dus geen beschaafde reactie. Mensen die dat doen verdienen niets anders dan bespuugt en beschimpt te worden.
.
U oogst wat u zaait.

Parel van het Zuiden | 16-02-17 | 13:51

Lafayette | 16-02-17 | 12:29
De ontmanteling van Nederland? Wat een onzin. We lachen het hardst om de trollen van DENK, inmiddels net zo hard om de schuimbekkende patriotten van de PVV, de Nederlander is gelukkig weer nuchter aan het worden. Het gaat 15 maart over de muntjes, en niets anders, en het is nu eenmaal een feit dat we daar immigranten bij nodig hebben. Er valt na 30 jaar socialistisch pappen en nathouden betaald door gas wel iets te corrigeren, maar op de PVV hoeven we niet te rekenen, of de egoistjes van 50+ die toen ze 20-30-40+ waren dit allemaal mogelijk maakten.
-
Zelfs in Europa snappen we weer waar het om ging en uiteindelijk gaat. Eenheid en Muntjes. En dat allemaal dank zij de oppermalloot van AltRight Don the Con in het Kremlin aan de Potomac. Wie had dat gedacht zo snel al.

KomodoVaraan | 16-02-17 | 13:51

@Nuchternederland | 16-02-17 | 13:31
Zekers, maar u haalt slechts een deel van mijn betoog aan. Te weten: Wat er werkelijk aan de hand is, etc.

Overigens verwart u het warenhuis met Motier de Lafayette ook wel Marquis Lafayette. Voorvechter van democratie, gelijkheid, vrijheid en sleutelfiguur in de Amerikaanse onafhankelijkheidsoorlog.

Lafayette | 16-02-17 | 13:36

Zekers een klucht.
Echter het moet natuurlijk gaan over wat er werkelijk aan de hand is. De ontmanteling van Nederland. Helaas komt de PVV niet verder dan symbolische gevechten over kleding etc.
Lafayette | 16-02-17 | 12:29
Over klucht gesproken, heeft u het wel een beetje gevolgd, de standpunten van de PVV? Erg kluchterig om die voor het gemak even te vergeten.
Ik begin toch ook niet over uw nickname, verwijzend naar een warenhuis in Parijs, terwijl uw nickname niets zegt over de rellen in de banlieus daar zo dichtbij...

Nuchternederland | 16-02-17 | 13:31

Als die wet er komt zijn we af van die rare zwartepietendiscussie. Dan is die Bosman voor mij de redder van het land. Een soort nieuwe Michiel de Ruijter dus. Die had een prachtige gouden ketting om zijn hals hangen, die van de Orde van Sint-Michiel kijk hier nl.wikipedia.org/wiki/Orde_van_Sint-M... . Ik ga er eentje voor hem halen dan, krijgt ie van mij!

Ikreaguuralzesjaar | 16-02-17 | 13:22

@Bijtendehond | 16-02-17 | 11:07
-
Sterker nog: een parlementsvoorzitster die de taal bepaald nog niet tot in de puntjes beheerst...

bisbisbis | 16-02-17 | 13:20

Gewoon in stemming brengen.

Daar volgt een besluit uit.

Tegen dat besluit een referendum aanvragen.

Hoppakee. Aan heel Nederland laten zien dat 95% voor behoud Zwarte Piet is!

Mestboerke | 16-02-17 | 12:47

Ik dacht dat sinterklaas, zwarte piet had gered van slavendrijvers uit Afrika. En omdat zwarte piet graag zijn dankbaarheid wilde tonen, door voor sinterklaas te werken. IDK. Vroegah ging dat toch zo, als je iemand je leven dankbaar was dat je dan uit eergevoel voor diegene ging werken? Zwarte piet is dan toch zwart? Als kinderen, andere kinderen voor zwarte piet uitmaken, dan ligt dat toch aan de ouders die dit verhaal niet goed uitleggen? Sorry wat een zinloze debat.

HipsterBrood | 16-02-17 | 12:44

Wordt Kees V, de democratiehater van Democratiehaters66 toch nog even aan het eind van het debat op zijn plek gezet.

Uw Psychiater | 16-02-17 | 12:43

Parel van het Zuiden | 16-02-17 | 11:55
Ik hoef uw punten niet te weerleggen. Elk zelfdenkend mens prikt moeiteloos door uw wollig proza heen en ziet de haat en intolerantie die u anderen verwijt.

Blijft u zich ondertussen ijverig bezig houden met het vechten tegen het gevaar van een achterlijke geloofsovertuiging. U heeft zich het cryptisch agressieve jargon van de echokamer waarin u bivakkeert uitstekend eigen gemaakt. Ik gun iedereen een hobby, in alle vrijheid.

De echte problemen in de wereld gaan echter niet over een marginale religie maar over centjes, en hoe ze schuiven. De reden waarom Jan Modaal er het afgelopen decennium niet op vooruit is gegaan en welvaart is afgebroken heeft niets te maken met hoofddoekjes en de kleur van een negerknecht. Maar u bent zo gepreoccupeerd met uw hobby. Het is u, in uw maatpak, waarschijnlijk helemaal ontgaan.

Ravissant | 16-02-17 | 12:42

@mannes, je snapt het niet. En je zult het ook wel niet willen begrijpen. Wie heeft de maatschappelijke discussie op gang gebracht, waarbij zelfs de MP een mening ventileerde? Jouw reactie komt er op neer om voor de lieve vrede toch maar buigen voor dat linkse dramtuig want anders ieder jaar rellen.

ThePeet | 16-02-17 | 12:42

Inderdaad, het is geen politieke kwestie, en de politiek zou er zich niet mee moeten bemoeien. Dat is dan het positieve effect van dit potsierlijke voorstel van Bosma, dat we dat allemaal inzien. Cultuur kun je niet bij wet vastnagelen, daar gaat de wetgever niet over. Dus ook die bedenkelijke acties van Asscher en consorten zouden niet moeten plaatsvinden.

Schoorsteenveger | 16-02-17 | 12:41

Bosma is goed in het debat weet een hoop en laat hiermee precies zien waar de ratten zitten.

Sjonie01 | 16-02-17 | 12:39

@Mannes | 16-02-17 | 12:34
Eens. Nog even en Blokker is op haar beurt volledig uit het straatbeeld verdwenen...

Lafayette | 16-02-17 | 12:35

Onzinnig debat. Hoogtepunt in de parlementaire geschiedenis van de PVV: het eerste wetsvoorstel gaat nota bene over Zwarte Piet. Is dit nu echt het belangrijkste probleem in dit land? De samenleving moet dit oplossen, niet de politiek. Wanneer zaken als Blokker en Albert Heijn hun folders aanpassen, is het aan de klanten om er wel of niet te blijven kopen. In het overgrote deel van het land, vooral buiten de Randstad, was Piet nog zwart. Wat mij betreft is de RTL-veegpiet een goede oplossing. Denk niet zwart, denk niet wit, maar zoek naar een compromis. Kinderen hebben hier geen moeite mee, nu de ouders nog.

Mannes | 16-02-17 | 12:34

'Een respectvolle manier om de dialoog te faciliteren'... Dat betekent dus dat zwarte piet van jou terug naar Spanje mag en dat we regenboogpieten gaan omarmen. Mijn antwoord is NEEN.

zwarte_weduwe | 16-02-17 | 12:33

@KomodoVaraan | 16-02-17 | 12:18
Zekers een klucht.
Echter het moet natuurlijk gaan over wat er werkelijk aan de hand is. De ontmanteling van Nederland. Helaas komt de PVV niet verder dan symbolische gevechten over kleding etc.

Lafayette | 16-02-17 | 12:29

Herstel.Zwarte piet in strijd van europese grondrechten

komtdatschot | 16-02-17 | 12:27

Had die lamlul van d666 het nou over in strijd van europese grondrechten?

komtdatschot | 16-02-17 | 12:25

Allochtonen en correct gebruik van lidwoorden gaan niet samen... 'deze wetsvoorstel'....

zwarte_weduwe | 16-02-17 | 12:22

Vanmorgen kunnen we aan de hand van het stompzinnig geleuter in de TweedeKamer weer eens vaststellen dat we in een politiek knettergek land leven. Verbijsterend.

Wobbelplatte | 16-02-17 | 12:22

De PVV definitief en voor het volle licht volledig verworden tot een klucht. Politiek cabaret, zo u wil.
De partij van de vrijheid die met haar en kleding voorschriften komt................. kolder en zonde van de tijd, hoewel humor is dat nooit.

KomodoVaraan | 16-02-17 | 12:18

Ah gutmensch zeikstraal van de partij weg met ons aan het woord.

komtdatschot | 16-02-17 | 12:17

Maar wel in het parlement regelen dat vrouwen in zeer vrouw onvriendelijke klederdracht maar door ons geaccepteerd moeten worden.Dan hebben ze niet de hoon en spot in het parlement....

Hettiet | 16-02-17 | 12:15

Ik ben afgehaakt bij die pvda-troela.
Het werd mij weer pijnlijk duidelijk gemaakt dat onze 'volksvertegenwoordigers' weer braaf gaan bukken.
Daar worden ook allerlei niet ter zake doende argumenten voor uit de kast gehaald.
Dat de zwijgende meerderheid door een paar relschoppers en een paar publieksgeile politici met bedreiging en geweld hun traditie naar de kloten zien gaan, daar hoor je D66, GL en de Pvda niet over.
Terwijl dat nou net is waar het om gaat. Het, wederom, buigen voor terreur.

Petrus Poortwachter | 16-02-17 | 12:12

Zwarte Piet verplicht zwart maken is net zo achterlijk als Zwarte Piet verbieden. Iedereen moet Sinterklaas lekker vieren zoals hij zelf wil. Een overgrote meerderheid vindt dat Zwarte Piet zwart hoort te zijn. Prima, doe maar. Sommige mensen vinden dat Zwarte Piet stroopwafel- of regenboogkleurig moet zijn. Prima, doe maar. Laat elkaar voor de rest gewoon fucking met rust.

Nietvoordekat | 16-02-17 | 12:09

Zwarte Piet heeft niets met racisme te maken! ik word zo moe van dat gezeur. Öztürk van Denk vertelde net in de kamer dat donkere kinderen rond sinterklaas tijd zo gepest worden omdat zij zwart zijn. Hoe zit het met kinderen die te dik zijn, rood haar hebben of een bril dragen! die worden het hele jaar gepest, moet je dat ook gaan verbieden! Ze beginnen nu ook al dat paasfeest lentefeest moet gaan heten. Waar gaat dit heen! Aanpassen aan onze cultuur onze tradities en anders lekker weggaan. Als ik naar Spanje ga emigreren waar ze stierenvechten wat ik echt verschrikkelijk vind ga ik ook niet demonstreren en eisen dat het verboden moet worden, het is immers cultuur in Spanje.

ccc---ccc | 16-02-17 | 12:07

Bosma sterk als altijd. Wat kan die man het rake venijn in krachtige duidelijke taal verwoorden.

Lafayette | 16-02-17 | 12:07

-weggejorist-

eerstneukendanpraten | 16-02-17 | 12:06

Bosma for president!

eerstneukendanpraten | 16-02-17 | 12:06

Zo kijk net op het goede moment.
Bosma is weer eens in vorm en veegt de vloer aan met de gutmenschen.

komtdatschot | 16-02-17 | 12:05

Voor een echt Sinterklaasfeest moet je naar Pa-Ra-Ma-Ri-Bo.

Hebbiehemookweer | 16-02-17 | 12:04

Die Bosma is toch 1 van de betere en slimmere PVV'ers. Fijn om naar te luisteren.

Raad_maar_raak! | 16-02-17 | 12:00

Zo'n Voortman van GL weet drommels goed of kan heel goed weten dat Zwarte Piet niets met slavernij te maken heeft. Toch verbindt zij doelbewust de twee met elkaar in haar verhaal. Dat zal te maken hebben dat haar achterban dat van haar eist. Toch is deze bewuste geschiedvervalsing ernstig omdat Voortman hiermee onjuist en kwaadaardig groepen tegen elkaar opzet.

J.Slavink | 16-02-17 | 11:57

Het hoort inderdaad niet thuis in het politieke debat, maar de linkse rukkers hebben er zelf een politiek debat van gemaakt en willen nu terugkrabbelen. God wat komt er weer een shit uit de landverraderlijke hoek!
Het enige dat nodig is, is op sinterklaasaankomsten de gekkies ver van de kinderen vandaan te houden en de zaak verder dood te zwijgen. Speciaal de giftige media moeten de zaak negeren. Is dat zo moeilijk?

ALLESANDERSSHOW | 16-02-17 | 11:56

Het hoort inderdaad niet thuis in het politieke debat, maar de linkse rukkers hebben er zelf een politiek debat van gemaakt en willen nu terugkrabbelen. God wat komt er weer een shit uit de landverraderlijke hoek!
Het enige dat nodig is, is op sinterklaasaankomsten de gekkies ver van de kinderen vandaan te houden en de zaak verder dood te zwijgen. Speciaal de giftige media moeten de zaak negeren. Is dat zo moeilijk?

ALLESANDERSSHOW | 16-02-17 | 11:56

@Dikkerd108kg | 16-02-17 | 11:47
Waarom gebruik jij "deze" als er "dit" hoort te staan?

IslamPislam | 16-02-17 | 11:56

Wat een walgelijke laffe inhoudsloze vertoningen de afgelopen weken van het grijze politieke midden (D66/PvdA/VVD/CDA/GL)

Zijn er soms verkiezingen in aantocht?

litebyte | 16-02-17 | 11:56

@Devadip | 16-02-17 | 11:40
-
Wij zullen er na 15 maart achter komen, dat dat niet alleen voor die twee DENK 'politici' geldt, maar voor een zeer ruime meerderheid van de Turken in dit land.

bisbisbis | 16-02-17 | 11:56

@Ravissant | 16-02-17 | 11:42

Zo zo, elk punt ook netjes weerlegt. Exact zoals politiekcorrecte zwijnen plegen te doen. Al decennialang.
.
Zoals geschreven. Het laagste wat ons land te brengen heeft.
.
Maakt ook niet uit. Weet u wat het leuke is aan volksdynamieken? Niets of niemand brengt het op gegeven moment meer staande. U en uw soort gaan aan het kortste eind trekken.
.
Ik houd overigens niet van donker gekleurde overhemden. Ik draag eigenlijk altijd donker getinte maatpakken en dat is geen combinatie.
.
Maar dat bedoelde u niet, hè. U wilt iets insinueren. Lasteren. Weer zo'n handelsmerk van een politiekcorrecte. Onbeschaving en verbale onmacht tastbaar gemaakt.

Parel van het Zuiden | 16-02-17 | 11:55

Wild geraas aanhalen +1

Raad_maar_raak! | 16-02-17 | 11:54

@mijzelf:
-
Pardon, ik bedoe te zeggen: 'gewoon doorgaan met Sinterklaas vieren', dus.

bisbisbis | 16-02-17 | 11:54

Raad_maar_raak! | 16-02-17 | 11:48

Zo kunnen de Finnen het ook begrijpen

Dikkerd108kg | 16-02-17 | 11:53

Als-je-blieft NIET, hé?
-
Straks wordt Zwarte piet nog opgenomen in de 'Lists of Intangible Cultural Heritage and the Register of Best Safeguarding Practices' van UNESCO - waarmee Zwarte Piet dus binnen twintig jaar effectief dood is.
-
Gewoon doorgaan met Zwarte Piet vieren zoals je het altijd thuis hebt gedaan.
-
Een paar zieligsneue zeurtrekkende steunkousen (of andersom) kunnen dit land niet verpesten.
-

bisbisbis | 16-02-17 | 11:52

@Dikkerd108kg | 16-02-17 | 11:47
Deze debat... *facepalm*

Raad_maar_raak! | 16-02-17 | 11:48

Waarom wonen een stuk of acht moslima's deze debat bij? Op de tribune...

Dikkerd108kg | 16-02-17 | 11:47

Is het al afgelopen?

Raad_maar_raak! | 16-02-17 | 11:44

Jammer dat mensen niet zien dat dit debat redelijk symbolisch voor de teloorgang van Nederland. EU en Islam zijn de kankers die Nederland terminaal ziek hebben gemaakt. Maar ok, Nederlanders willen blijkbaar graag in armoede leven dus kiezen weer voor de vvd, pvda en d66. EN blijven lekker als een konijn in de koplampem kijken totdat het te laat is, en dat is het bijna.

Mark_D_NL | 16-02-17 | 11:42

-weggejorist-

Ravissant | 16-02-17 | 11:42

@JTKDM, helemaal waar maar de oorzaak ligt toch bij juffrouw Simons en die Jamaicaanse tothola bij de VN. Mijns inziens mag je hier wel een (flut) debatje aan wijden om voor je waarden uit te komen.

ThePeet | 16-02-17 | 11:40

BBmetR | 16-02-17 | 10:55
Hoezo *helaas*, ik heb wel eens gehoord dat iedereen uiteindelijk de pijp uit gaat of is mij wat ontgaan!

J.Slavink | 16-02-17 | 11:14
"Bedenk wel dat deze twee Denk- politici jarenlang probleemloos lid van de PvdA- fractie. Nooit was het daar iemand opgevallen welke paarden van Troje ze binnen hadden gehaald. Dat is pas ernstig."

Inderdaad!

Devadip | 16-02-17 | 11:40

In de multiculturele samenleving mogen autochtonen blijkbaar wel gediscrimineerd worden.

Angel_eyes | 16-02-17 | 11:37

sinar2 | 16-02-17 | 11:01
Inderdaad! Die totale uitverkoop van NL door al die wijsneuzen. Daar gaat het om.
Versta die Ozturk niet! Schande zo'n nep Nederlander in het parlement. Kan alleen maar hier. Iemand die onze taal niet spreekt, is geen Nederlander!

Wachtmaar! | 16-02-17 | 11:34

Als een traditie in een wet moet worden vastgelegd is ze al dood. De staat moet zich er niet mee bemoeien, noch pro, noch contra ZP.

De PVV is niet alleen net zo socialisties geworden als de SP, ook net zo etatistisch. Waar is de liberale Wilders van de Onafhankelijkheidsverklaring gebleven?

JTKDM | 16-02-17 | 11:34

De maatschappij heeft een tijdje terug 150 mensen aangesteld om namens haar te debatteren. Als deze mensen de discussie terugschuiven, is het hoog tijd dat ze vervangen worden.

frank87 | 16-02-17 | 11:33

Ik kan wel een eind meegaan in de stelling dat het geen politieke discussie moet worden, maar dan moeten sommige ministers (zoals Asscher) zich er ook niet meer mee bemoeien. Anders wordt het een nogal hypocriete en schijnheilige vertoning...

een-hele-dikke | 16-02-17 | 11:32

Petrus Poortwachter | 16-02-17 | 11:20

Daar heb je echt een punt. Het doorsnijden van de keel van lammetjes door kleine kinderen tijdens het offerfeest is niet van deze tijd en ik vind het schokkend.

Je zal ze er alleen niet over horen.

doskabouter | 16-02-17 | 11:31

Ik ben het met de PvdA en VVD eens. Probleem is alleen dat maatschappelijke debatten niet door de gewone burger gevoerd worden, maar gedomineerd worden door kleine groepen zeer aktieve beroepsquerelanten van extreem linkse, danwel extreem rechtse zijde. Het zijn die splintergroepen die onevenredig veel (media)aandacht krigen en daarmee het "debat" domineren en de publieke opinie te veel sturen.

Bigi Bana Boy | 16-02-17 | 11:27

@bijna raak, onzinning, maar in de huidige situatie wel nodig. Al is het maar om aan te geven hoe infantiel de NLse politiek is.

ThePeet | 16-02-17 | 11:27

@dutchbeaurouge, helemaal niet mee eens. Al is het alleen maar om aan te tonen dat een minderheid niet middels zuigen en drammen haar zin hoeft te krijgen. Ten tweede schamperen over het onderwerp toont enkel het trieste niveau aan van met name links.

ThePeet | 16-02-17 | 11:24

doskabouter | 16-02-17 | 11:18
Monasch is in ieder geval een sociaal-democraat zoals die allemaal zouden moeten zijn. Zijn Nieuwe Wegen is wat de PvdA had moeten zijn. Geen radikaal socialisme zoals de SP maar het goede oude sociaal-democratie. Of je daar voor gaat is een 2e. Ik zou best op hem kunnen stemmen maar ben bang dat hij de kiesdrempel niet haalt en dat ik mijn stem daarmee kwijt raak aan de rest.

Bigi Bana Boy | 16-02-17 | 11:23

Hoewel ik ook vind dat ZP ZP moet blijven zet de PVV zich met dit soort wetvoorstellen voor joker.
TheBigKirth | 16-02-17 | 10:53
Nou nee hoor zou er zijn meer dingen beschermd onder cultureel erfgoed.

Sjonie01 | 16-02-17 | 11:23

Mijn god wat een struisvogel die Verhoeven.

Chicken George | 16-02-17 | 11:22

Zwaar onzinnig, het is volgens mij een complot, iedere keer als de PVV te gunstig staat doen ze weer iets volslagen onzinnig (dit, knieschoten, stadscommandos, kopvodden tax en minder, minder, minder vond ik ook niet geslaagd). Ben hoedjes vouwen, maar stem wel FvD.

bijna_raak | 16-02-17 | 11:22

Gedwongen met de tijd meegaan in plaats van het feest gewoon te laten evalueren met de tijd is nogal een verschilletje, Satan van D666

Bijtendehond | 16-02-17 | 11:22

Maatschappelijke discussie, hij is wel wat eenzijdig al zeg ik het zelf.

ikdenkwat | 16-02-17 | 11:22

Ondertussen nadert 15 maart met rasse schreden ,een complot met D666 CDA en VVD is in de maak .
Een geheel links kabinet behoort niet tot de mogelijkheden (zou er toch een god zijn?) maar overgeleverd tot een stelletje leugenaars volksverlakkerij bedriegers zal ons deel zijn .
Zwarte Piet bestaat alleen nog in onze goede herinneringen, dit debat ten spijt hier gelden andere maatstaven zoals maatschappelijk onrust wat toch steeds meer de kop op steekt .
Ik denk wel eens hoeveel zakken zal piet nodig hebben om al die troep mee te nemen ? dit zullen geen zakken meer zijn maar containers

witchmaster | 16-02-17 | 11:21

@Ravissant | 16-02-17 | 11:00

U bent een beetje een dommertje, hè?
.
Islam, de ideologie die aanzet tot segregratie, intolerantie, haat, en geweld IS een bedreiging.
.
Er is geen sprake van anti-rascisten maar van rascisten die actief haatzaaien naar de autochtone bevolking en cultuur, en die ook al hebben laten zien militantere middelen niet te schuwen. Terroristen in spé.
.
In een democratische rechtstaat zijn persoonlijke meningen voor mensen in bestuursfuncties wel degelijk beperkt. Zeker wanneer die meningen neerkomen op ondermijning van de democratie wanneer de uitkomsten van democratische processen hen niet zinnen.
.
Geldstromen voor leerstoelen zijn in een vrij land geen garantie. Zoals nu gekozen wordt voor bepaalde leerstoelen kan in de toekomst door anderen voor andere leerstoelen of invulling daarvan gekozen worden.
.
Voorts lijkt u een beetje verstoken geweest van de wijze waarop de politieke en maatschappelijke discussie de afgelopen decennia verlopen is. Demonisering, dwang, bedreiging, moord. Het is dan ook niet meer dan normaal dat u en uw soort inmiddels met gelijke munt wordt terug betaald. Wat mij betreft nog veel te mild.
.
Brengt ons bij dat misplaatste superioriteits airtje van u. Lachwekkend natuurlijk gezien de onwaarheden die u debiteert.
.
Politiekcorrecten. Holle vaten. Lelijke harde klanken. Het kenmerk van het laagste wat ons land te brengen heeft.
.
The enemy within...

Parel van het Zuiden | 16-02-17 | 11:20

Het suiker- en offerfeest zullen dan ook wel aan deze tijd aangepast gaan worden. D66 zal daar wel voor zorgen. Toch?

Petrus Poortwachter | 16-02-17 | 11:20

Hoe durft die LULLO van een ter Hoeven überhaupt nog iets te zeggen in de kamer. Er is geen mens meer die die vent nog gelooft.

mondkapje | 16-02-17 | 11:19

De PvdA en de VVD hebben gewoon gelijk in deze. Punt.

Bigi Bana Boy | 16-02-17 | 11:19

Die Monasch is best een goeie vent eigenlijk.

doskabouter | 16-02-17 | 11:18

Minder, minder, minder D666. MAg ik dat zeggen?
Ja, dat mag ik zeggen.

Bijtendehond | 16-02-17 | 11:18

Dit is belangrijker dan een geregisseerd RTL debatje tussen lieden die al een pact hebben gesloten.

doskabouter | 16-02-17 | 11:18

Mooi ook om te zien dat die gereformeerden van de SGP met een Bisschop aan komen zetten. Diversiteit in Nederland !

van Oeffelen | 16-02-17 | 11:17

@thebigkirth, juist nu opstaan voor je principes. Dan laat die linkse kliek maar hautain doen, dat niveau is men wel gewend.

ThePeet | 16-02-17 | 11:17

Het is februari. Waarom hebben ze het over zwarte piet. Kunnen we alles, en dan bedoel ik de politiek, niet gewoon afschaffen en een commisie van apolitieke wijze mannen/vrouwen aanstellen die geen enkel partijpolitiek belang hebben. Nog één keer stemmen over wie dat zouden moeten zijn en ze dan hun werk laten doen. Hoe saaier hoe beter.

Bokito ergo sum | 16-02-17 | 11:17

Een Zwarte Piet wet. Serieus ? Lees het nog een paar keer opnieuw en laat het tot je doordringen wat er staat. En daar gaan jullie op stemmen in Maart ?

Bigi Bana Boy | 16-02-17 | 11:17

Het is godgeklaagd dat we over ons eigen cultuur, een debat moeten voeren, omdat een kleine minderheid niet van zwart houd! Die turk weet niets van nederlandse tradities, die mongool hoeft geen preektijd.

Radijsje | 16-02-17 | 11:14

Ik versta geen klap van die Oztürk. Op 3-jarige leeftijd naar Nederland gekomen, woont er ruim 40 jaar.

Boerentrut | 16-02-17 | 11:14

Bedenk wel dat deze twee Denk- politici jarenlang probleemloos lid van de PvdA- fractie. Nooit was het daar iemand opgevallen welke paarden van Troje ze binnen hadden gehaald. Dat is pas ernstig.

J.Slavink | 16-02-17 | 11:14

Who the fuck is Arno Rutte?

Bijtendehond | 16-02-17 | 11:13

Zo lang de economie weer in de lift zit , kunnen we het vergeten .
De VVD slaat zich constant op hun borst , er roepen het hardst .
De mensen de burger het volk vergeet daarbij dat men 10 jaar zijn terug geworpen ,immers men kijkt niet verder dan hun beurs.

witchmaster | 16-02-17 | 11:12

De maatschappij en de politiek zijn dus twee heel verschillende dingen, aldus de politiek.

kortebroek | 16-02-17 | 11:10

Iedere keer als die Turk het over 'we' heeft moet ik een beetje braaksel terug slikken.

Petrus Poortwachter | 16-02-17 | 11:10

Ozturk krijgt 10 minuten om uit te leggen wat de historische context was, die van de Byzantijnsche bisschop Nicolaas in het Griekse Myra, een stad die nu ligt in het land dat zich Turkije noemt. Een natie die pas is ontstaan nadat de Setsjoeken de byzantijnen, de grieken, de armeniers, de koerden enzovoorts hebben uitgemoord of verdreven. De seltsoeken waren een midden aziatisch steppenvolk dat in de grote volksrotatie westwaarts ging, waar de mongolen oostwaarts trokken.
Het graf van Nicolaas, ondertussen, was al in de byzantijnse tijd een pelgrimsoord. Scheepslui uit Bari namen zijn overblijfselen meer naar Italie toen de stad Myra door de moslims overlopen zou worden.
.
De zwarte piet die we nu kennen is een mooi voorbeeld van zich aan tijd en omgeving aanpassende volksoverlevering. Krampus was de germaanse boeman, die tegen de zonnewende kinderen strafte die kattekwaad uithaalden en beloonde wie zoet was. Een van de gestileerde handlangers van Sint Nicolaas.
De zwarte piet figuur ontwikkelde zich daaruit, losjes ook gebaseerd op de latere angst coor de barbarijse (marokkaanse) piraten die tot in IJsland kinderen kwamen stelen voor een leven in slavernij in bijvoorbeeld de Turkse harems.
.
Een welgemeend excuus van de heer Ozturk voor het historisch wangedrag van zijn volk en van zijn geloofsgenoten is wel het minste wat we mogen eisen.

Glasgow Argus | 16-02-17 | 11:10

Elke politicus die tijdens dit debat zijn mond houdt of niet komt opdagen verdient een pluim

Rest In Privacy | 16-02-17 | 11:09

Ozturk, ik heb al een hersenbeschadiging. Luisteren naar jou verergert het substantieel.

Center | 16-02-17 | 11:08

Moslims een bedreiging, nu ook Nederlandse anti-racisten. Rechters deugen niet, het parlement is nep, journalisten zijn fout, politiechefs en hoogleraren zouden ontslagen moeten worden vanwege hun mening.
Ravissant | 16-02-17 | 11:00
U vat prima samen wat er in Nederland aan de hand is. En PVV heeft daar inderdaad een aantal goede oplossingen voor.

R van Perzie | 16-02-17 | 11:08

Arm arm Nederland , meer woorden zijn niet nodig

witchmaster | 16-02-17 | 11:07

Wat zijn dan eventueel de sancties indien er Zwarte Piet wetten zijn die je overtreedt? (te zwart, te grote oorbellen, kroeshaar, rare stem opzetten, dom doen, roe meedragen en van die dingen die echt niet kunnen).
Ga je de bak in of moet je een boete betalen?

squadra | 16-02-17 | 11:07

En Ozturk moet naar een taalcursus toe. Een parlementslid dat de officiële voertaal van het Koninkrijk der Nederlanden niet eens machtig is. Man, man, man.

Bijtendehond | 16-02-17 | 11:07

Als je geen fluit te doen hebt ga je problemen zoeken. Zwarte piet is helemaal geen probleem echter de mensen die er een probleem van máken hebben verder geen fluit te doen. Logisch. Lig de hele dag op een uitkering in je nest te rotten en lekker na te denken over wat een zogenaamd onrecht je word aangedaan. Ze hebben geen beroep behalve vierkante millimeter zeiken. PVV moet dit trouwens niet doen want ze staan voor aap (sorry, spreektaal) hiermee en het resultaat is toch nul. Ik had Bosma hoger ingeschat.

Dutchbeaurouge | 16-02-17 | 11:07

Niet te verstaan die hakkelende ozturk en dichten kan ie ook al niet.

Chicken George | 16-02-17 | 11:06

Ja en? Als een Surinamer of Antilliaan nu Piet heet? Dan is het gewoon zwarte Piet.

Bijtendehond | 16-02-17 | 11:06

Ik kan ook rijmen: Turk augurk, broek en een jurk.

Bijtendehond | 16-02-17 | 11:05

Waarom krijgt de AKP 10 minuten?

Hans Gruber | 16-02-17 | 11:02

Laat de Sint en Zwarte Piet vrij. Laat ze Nederland achterlaten.
.
Zulke positieve archetypen passen nou eenmaal niet in een Islam sponsorende politiekcorrecte dictatuur. In zoiets is slechts ruimte voor de verheerlijking van moordadige warlords, grondleggers van destructieve ideologieën, en de vergoeilijking van het geweld dat zij voortbrengen.
.
Laat Sinterklaas en Zwarte Piet vrij. Laat ze deze polderdystopia achterlaten.

Parel van het Zuiden | 16-02-17 | 11:02

Wat heeft een "aanslag" op een moskee nu met Zwarte Piet te maken, kutturk?

Bijtendehond | 16-02-17 | 11:01

@propper1000 | 16-02-17 | 10:57
Het gaat ook niet zozeer om Zwarte Piet zelf maar om het grote geheel van de complete uitverkoop van tradities en waarden om vooral maar de schreeuwende en alles-eisende import tevreden te stellen.
En decennialang gebeurde dat maar nu zie je eindelijk een kentering dat het de autochtonen toch te gortig aan het worden is.

sinar2 | 16-02-17 | 11:01

Eerst waren Moslims een bedreiging, nu ook Nederlandse anti-racisten. Rechters deugen niet, het parlement is nep, journalisten zijn fout, politiechefs en hoogleraren zouden ontslagen moeten worden vanwege hun mening. Iedereen die het niet met de PVV eens is, is FOUT en moet beschimpt, beperkt, verboden en ontslagen worden. Partij voor de Vrijheid? Haha lachertje

Ravissant | 16-02-17 | 11:00

Als Erdogan geen Zwarte Piet wil in Nederland komt er geen Zwarte Piet.

van Oeffelen | 16-02-17 | 11:00

Belachelijk dat de landelijke politiek hier serieus over debatteert. De maatschappij regelt dit zelf wel in hun eigen dorp of stad. De VVD heeft gewoon gelijk.

Ardbeg | 16-02-17 | 11:00

Is er al een tolk voor ozturk, vent spreekt zijn poep tè kut uit.

RickTheDick | 16-02-17 | 10:58

Wat goed om hier aandacht aan te besteden! Goede volgorde van prioriteiten ook. Andere problemen ( veiligheid, werk, inkomen, milieu) kunnen wel wachten.

propper1000 | 16-02-17 | 10:57

En onze helaas bijna overleden burgemeester van Amsterdam maakte er helemaal een politieke kwestie van tezamen met zijn vrienden bij de VARA.

BBmetR | 16-02-17 | 10:55

Hoewel ik ook vind dat ZP ZP moet blijven zet de PVV zich met dit soort wetvoorstellen voor joker.

TheBigKirth | 16-02-17 | 10:53

Het zou een maatschappelijke discussie gebleven zijn, als het niet politiek gemaakt was door o.a. Ard van den Bescheur.

Nuchternederland | 16-02-17 | 10:52

Ik herhaal: Zwarte Piet is onze beste vriend, en als we niet bereid zijn op te staan voor onze zwarte vrienden zijn we geen knip voor de neus waard.

vanBarchum | 16-02-17 | 10:50

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken