Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Klooswats. Euro-agitprop met de ECB

Van uw belastingcenten: een agitproppertje over wat de Euro voor "Sophie" (mokkel, 1992, Maastricht: u ziet de symboliek) heeft betekend. Ja, leuk dat ze een Spaanse beste vriendin heeft en een Duitsch neukertje. Leuk inderdaad dat ze niet meer geld hoeft te wisselen als ze met vakantie gaat (prima argumentje uit de Ding Flof Bips-tijd). Dat Sophie dus geen huis kan krijgen omdat er een jekker van een vastgoedbubbel is opgeblazen met QE-geld vertellen ze er dan weer niet bij. Oh, ook niet dat ze volledig is overladen met studieschuld voor al die gheyle Erasmusprogramma's omdat de Euro nu eenmaal drijft op het optakelen van enorme schuldenconstructies op de schouders van de arme Europeanen. Ook geen woord over de arme Grieken in Griekenland geen Piekenland die noodgedwongen in een barbaarse economische positie worden gedwongen omdat ze geketend zijn aan een veel te sterke munt. Oh, en al helemaal niks over de gigantische wealth transfer van Noord naar Zuid. Nee, Europeanen, trap er niet

Reaguursels

Inloggen

Reizen was nog nooit zo gemakkelijk. Vooral voor gelukszoekers in de zandbak niet.

Raider Twix | 08-02-17 | 16:22

Zwitsalletje langs het randje 07.55
Geef je nog even aan wat het onderwerp waar we het nier over hebben te maken heeft met Trump-the devil takes care of his soul -.
Want de connectie ontgaat me even.

mallekater | 08-02-17 | 14:22

grappig dat ze zo n voorbeeld geven van een grietje uit 1992. Die generatie, en de millenials zijn op school, de media, omgeving, politiek van jongs af aan gehersenspoeld met de EU ideologie. De wereld is van iedereen, lekker in europa met een beurs studeren en knuffelen met elkaar, open grenzen. Ze hebben geen vergelijkingsmateriaal en weten niet beter en sterker nog, ze zijn blind voor enorme keerzijde vd brussel.

gelachewoar | 08-02-17 | 13:12

Die vastgoed bubbel in Nederland... Eu zijn schuld? Heeft de Nederlandse fiscaliteit hier dan niets mee te maken? Waarom is die bubble er dan niet in België, Duitsland en Frankrijk? Kom op, waarom zulke leugens GeensTei?
De laatste : Studieschuld? Eu zijn fout? Waarom is die er dan niet in voornoemde landen? Misschien komt het door het Nederlandse beleid, niet? Weet je, ik kots echt van zulke enorme domheid; er zijn argumenten tegen de EU en de Euro, akkoord, maar niet wat hier staat; dit is louter agitprop. Cui bono?

gardeville | 08-02-17 | 11:49

*wealth

gardeville | 08-02-17 | 11:45

"wealt transfer van noord naar zuid"? Fake news, zou ik zeggen; ooit al eens naar de handelsbalans van the germans gekeken? Duitsland voert massa's meer uit dan in, en dan nog vooral naar Zuid Europa. Dit is objectief en niet te weerleggen. Kom dus niet lullen dat er rijkdom wegvloeit, zelfs niet naar de Grieken.
Kom op Geenstijl; jullie kunnen beter.

gardeville | 08-02-17 | 11:45

Infantiele versimpeling van de realiteit ten gunste van een federaal Europa. Wanneer komt dit in het NOS-journaal?

His Lordship | 08-02-17 | 10:43

Aan 15 jaar Euro terugkijkers geen gebrek binnen het tegelzettersgilde.
Ook niet als het op haarfijn benoemen van de (wellicht irrelevant geachte) voor- en nadelen aankomt.
Liever zou ik eens zien of horen hoe 15 jaar vooruit kijken eruit ziet...
Oftewel :"Let's be visionary for a change".

D-Fens_1963 | 08-02-17 | 10:26

Pierre Tombal | 07-02-17 | 23:00

Wat jij beschrijft is precies wat men onder koppeling van valuta verstaat. Sinds de oprichting van het EMS (Europees Monetair Stelsel) in 1979 fluctueerde de DM-Gulden koers met een marge van 2,25% rond een bepaalde spilkoers. Die bandbreedte werd gehandhaaft door afstemming van het monetair beleid van DNB op dat van de Bundesbank, en door actief in te grijpen op valutamarkten.

Dr. Vigilante | 08-02-17 | 10:22

Kut Europa.

Voor-de-5e-keer | 08-02-17 | 10:11

Duimpje naar beneden gegeven en video aangemeldt als 'spam of misleidend'
Dat is het minste wat je kunt doen.

du Roi Soleil | 08-02-17 | 10:06

Belangrijkste reden dat het nu makkelijker is een neukertje in een ander land te scoren of iemand om mee te gaan stappen daar is natuurlijk het internet.

Zeggen dat dat te danken is aan de euro en aan de EU is hetzelfde als zeggen dat er zo lekker veel werk in de bouw was na de tweede wereldoorlog omdat mensen allemaal wat groter wilden wonen.

Montu | 08-02-17 | 09:05

redanx | 08-02-17 | 08:04
Ik deed vroeger regelmatig (6 a 7 keer per jaar)in D boodschappen, er is nog nooit een douanier in mijn auto wezen kijken. Ook reed ik 5 a 6 keer per jaar naar Oostenrijk en heb nog nooit langer als 10 minuten aan de grens gestaan. Zonder kosten pinnen in het buitenland? Ik haat het om als een oude lul over vroeger te praten, maar voor de Euro kreeg ik rente op mijn saldo en betaalde niets voor mijn rekening, Nu is de rente 0 (mede dankzij de EU) en betaal ik de hoofdprijs voor mijn rekening. droom verder dat banken onderling iets zonder kosten zouden doen, ze doen het nu alleen onzichtbaar. Douanerechten ging bij de EEG ook zonder de EU en over buurlanden die ruzien vind ik een argument dat er aan de haren bijgetrokken is.

EU is een eiland in Brussel, zoiets als Molenbeek, maar dan erger, waar een enge sekte woont die overal in Europa aanhangers heeft en waar we helemaal niet bij hoeven te horen om handel te drijven. Waren ze alleen maar bij de handel gebleven, was beter voor ons geweest, maar vooral voor die landen die nu in de grootste problemen zitten omdat ze hun munt niet kunnen devalueren.

bergsbeklimmer | 08-02-17 | 09:01

Ze moeten die schulden gewoon kwijtschelden. Vroeger pasten de Zuiid-Europeanen hyperinflaties toe om hun schulden te devalueren. Dat is een andere vorm van schenken in de plaats van het huidige lenen. Nu moeten ze op dezelfde manier schenken. De Griekse economie en poltitiek is simpelweg te zwak en anders ingericht.

Joosthoudtervan | 08-02-17 | 08:59

Tja maar het klopt gewoon.

Even in Duitsland/België tanken en boodschappen doen zonder dat oom douanier de tank leegpompt en douane wil hebben.

Even naar Oostenrijk zonder 2x 2 uur file aan de grens.

Even zonder kosten (!) in het buitenland pinnen.

Even douanerechten cashen omdat waren allemaal via Rotterdam binnenkomen ook voor Duitsland.

Het is allemaal groot geblaat. Zeker het internationale Nederland zonder eigen maakindustrie gaat hard kopje onder zonder EU.

En dan hebben wij het nog niet over de positie van Nederland als de buurlanden weer beginnen te ruziën.

redanx | 08-02-17 | 08:04

Sophie is slim en tankt net over de grens, gelijk aan dat ze haar boodschappen net over de grens doet. Zo spaart ze veel geld uit want de regering van Nederland maakt het geen ene fuck uit hoe het in de grensstreek gaat. Zij buigen het liefst voor de drankorgels uit Brussel en maken snel de immer groter wordende budgeteis snel over. Want ze willen graag aan hun eigen toekomst denken.

RenHoek | 08-02-17 | 08:00

Overigens vond ik het altijd wel spannend, die bakjes met verschillende muntjes uit verschillende buitenlanden. Uitrekenen hoe rijk je over de grens was. Van de zomer toch maar weer geld uitgeven in London, denk ik.

Langshetrandje | 08-02-17 | 07:58

-weggejorist-

Langshetrandje | 08-02-17 | 07:55

Het overigens kon je in 1992 ook gewoon in het buitenland pinnen. En met de 'war on cash' is het wisselen van briefjes ook steeds minder aan de orde.

frank87 | 08-02-17 | 07:55

En problemen met pensioenen en verplicht asielzoekers opnemen. Het kost de burger meer dan het oplevert, alleen de handel en industrie varen er wel bij en dat is precies waar het om gaat.

M.uppet | 08-02-17 | 07:48

niet aleen griekenland zit vast aan ern te sterke munt, ook finland heeft er veel last van.

Hadena | 08-02-17 | 07:44

Overigens is de gang van zaken rond het associatieverdrag het voorbeeld van machtsmisbruik, druk en pressie - met gebruikmaking van klinkklare leugens.

mallekater | 08-02-17 | 07:34

PRAAT me niet over de ECB.
Het is het beleid van Draghi dat rampzalig is voor spaarders en gepensioneerden - en dus ook voor de Nederlandse economie- maar dat in feite niet, geen sikkepit, helpt de problemen rond de Euro op te lossen.

Het probleem van de Euro is dat er vanaf het allereerste begin - bewust - een zooi kneuzen binnen is gehaald en dat men in de jaren erna een nog grotere zooi nog grotere kneuzen er ongevraagd bij heeft gehaald alsof ze Sinterklaas waren.
Helaas kosten ze bakken met geld en werken ze ook de democratie, als die al bestaat in dat idiote parlement en die krankzinnige achterkamertjestent die de EU-regering is, tegenwerken.

De Polen, voor 99 % strak Katholiek, gaven de Christelijke Fractie de continue meerderheid, en de rest van de MOE landen zijn ook niet te vertrouwen.

Niet alleen is de EU verkeerd begonnen, ze is sindsdien steeds verder van het pad gegleden en de puinzooi die het nu is is het gevolg van 20 jaar gebrek aan politiek inzicht en teveel aan eigenwaan.

Geen wonder dat in alle landen de tegenbewegingen steeds sterker worden, en dat die tegenbewegingen bijna automatisch hele enge engnekken aantrekken was ook te verwachten.

Dat dat mis gaat lopen ziet iedereen, en dat ze dat nu nog eens extra gaan bevestigen middels stevige afspraken en beloftes is precies het verkeerde signaal.

EU=mislukt
Euro = mislukt
ECB = mislukt

En dat alles wegens verregaande onbekwaamheid van een stelletje machtsgeile idioten.
Inclusief Zalm, KOK en nog ander bedriegersvolk.

mallekater | 08-02-17 | 07:31

De EU is een briljante vinding ondanks al haar tekort komingen. 70 jaar geen oorlog op het continent, economische groeie, vrij handelsverkeer om maar een paar voordelen te noemen. Maar de azijnzeikers en sprookjesgelovers zien liever samenwerking over boord gegooid worden omdat moe- landers en immigranten door Europa reizen.
They took our jobs!
3,2,1, kom er maar in azijnzeikers!

ratelaar | 08-02-17 | 07:30

@Dandruff | 07-02-17 | 21:26
"Onzin. Dat we al 10 jaar in een crisis zitten is echt niet omdat het allemaal zo'n goed idee was."

Amerika, Goldman Sachs, was verantwoordelijk voor de crisis niet de euro.

"Een lage koers lijkt misschien goed voor de export;
- maar maakt alle import duurder;
- op export binnen de EU heeft die lage koers geen effect."

Nederland importeert voor de EU en zoals je aangeeft heeft de lage koers van de euro op grondstoffen die door Nederland naar Europa worden geëxporteerd geen effect. Het zijn juist de producten uit de EU die Nederland verscheept naar de rest van de wereld waar de winst op wordt gepakt en zolang we een overschot op de handelsbalans hebben betekent dit een hogere belastingenkomst uit de export wordt en dat is goed voor alle burgers.
Nobel dat je opkomt voor Amerika en Zuid Europa ten kosten van Nederland maar je mening wordt niet gedeeld door mensen die Nederland in hun hart hebben.

Nathan R Jessup | 08-02-17 | 07:18

Vandaag in het nieuws:
- hardnekkige armoede groeit, steeds meer kinderen groeien op in armoede
- politieke partijen willen iets doen aan de eigen bijdrage die ouderen betalen voor een verzorgingstehuis (hee verkiezingstijd). Deze eigen bijdrage kan oplopen tot ruim €2.000 per maand.

Gaat fantastisch, die EU en de munteenheid.

raskol | 08-02-17 | 07:06

Glasgow Argus | 07-02-17 | 21:11
"jammer alleen dat het gepaard ging met een verdubbeling van de huizenprijzen waardoor de hypotheekschuld ook net zo hard opliep."

Een hypotheek loopt niet op als je huis meer waard wordt.
De invoering van de euro heeft een korting van 10 % gegeven op de bestaande hypotheken, dat hierna de huisprijzen opliepen was voor de mensen die een huis bezaten alleen maar meegenomen.

"Nederland heeft als exportland ook nog eens een duurzaam overschot...."

Wanneer Nederland een eigen munt zou hebben zou het handelsoverschot de koers van de valuta omhoog sturen waardoor we duurder in het buitenland worden. Doordat er dan minder geld binnenkomt zal er minder werk zijn en zullen de belastingen minder inkomsten hebben. Ook zal de Staatsschuld duurder worden waardoor de belastingen moeten stijgen.

Het geld wat Nederland afdraagt staat in geen verhouding met de inkomsten die door de EU en euro binnen komen. Uit de EU en euro staat gelijk aan het slachten van de kip met de gouden eieren. Natuurlijk zijn er mensen die het niet eerlijk vinden wat Nederland en Duitsland doen tegenover Amerika en Zuid Europa maar ik ben meer van Nederland first, Duitsland second.

Nathan R Jessup | 08-02-17 | 06:50

Vóór de euro kon je overal in Europa al jaren gewoon geld uit de muur trekken met je pinpas. En had je thuis een sigarendoos met mooie buitenlandse munten en biljetten als herinnering aan je buitenlandse reizen.

OhJee | 08-02-17 | 06:19

Geld wisselen deed ik al jaren niet meer eerst had je betaalkaarten die je in het land kon inwisselen en later gewoon de ATM´s, Als ik naar Tsjechie ga, hier niet zo ver vandaan, dan betaal ik met mijn bankpas. De rest gaat vanzelf. De kosten in andere Eurolanden werden vroeger zichtbaar afgetrokken, nu gebeurt het onzichtbaar, die banken pakken hun provisie heus wel.

De EU is er niet voor de mensen, was ook nooit de bedoeling, de EU is er voor de (grote) bedrijven en de risico´s liggen bij de belastingbetaler.

bergsbeklimmer | 08-02-17 | 05:39

Ik vind het ook heel handig. Ik vind alleen de uitvoering kut.

Upendo | 08-02-17 | 03:39

-weggejorist-

badenisnietgoed | 08-02-17 | 00:36

Ze vergeten er ook bij te vertellen dat nu elke vakantie buiten Europa stinkend duur is geworden want de euro staat laag door het aankoop beleid van de ECB.
Ze vergeten ook dat als je nu iets wilt kopen en of importeren naar je eigen land van buiten Europa nu ook veel duurder is geworden.
De euro is van 1 dollar vijftig naar bijna 1 gedaald.
Een vakantie en aankopen in de VS zijn nu dus maar liefts 30 procent duurder geworden.
De afgelopen tijd dan.
En in ik weet niet hoeveel landen die hun valuta-waarde aan de dollar verbonden hebben.
Dus toch maar zo dicht mogelijk bij huis blijven voor een goedkope vakantie.

klinkklaar | 07-02-17 | 23:45

Oooohhhh... wat voel ik mij plotseling federaal na zo'n gedegen brok informatie... prompt vliegen de klanken van 'Alle Menschen werden Brüder' mij door het hoofd en dankzij de zegeningen van de Euro zie en voel ik écht he-le-maal geen verschil met Nederland als ik in Rome, Bratislava of Athene ben!
-
(op het gegeven dat zo'n beetje alles er goedkoper is na, dan.)

bisbisbis | 07-02-17 | 23:40

ik kijk vaak naar deze grafiek om te zien wat ik aan de euro heb. Als je 10 jaar of "All" doet, dan is de lange-termijn trend wel duidelijk.

www.ecb.europa.eu/stats/policy_and_ex...

Ik heb al jaren de gewoonte om euros die ik niet direct nodig heb in USD om te zette. Zo kun je toch een aardig rendement maken op je spaarcentjes.

Androkles | 07-02-17 | 23:22

@bakoenin | 07-02-17 | 20:29

Beetje dezelfde infantieliteit als de Duck and Cover filmpjes...

peterdh | 07-02-17 | 23:15

@Glasgow Argus | 07-02-17 | 22:29
Klopt

@Nehemia | 07-02-17 | 22:38
Dat is volledig subjectief. Het gratis geld circuit voedt namelijk uitsluitend de economie van de primaire levensbehoeften. Waar dus vervolgens een exorbitante hoeveelheid belasting op wordt geheven (denk bijvoorbeeld aan verhuurdersheffing) om de ondernemers die daarin voorzien eveneens te remmen. En dan borrelt ergens de vraag op waarom ze dit zo belangrijk vinden. Want als middeninkomens een stuk meer over zouden houden zouden ze wellicht ook meer genegen (of in ieder geval vermogend genoeg) zijn om de aanschaf van een Tesla te overwegen in plaats van een Tsjechische oliestoker van net tien ruggen. Ik kan dus zo minimaal twee politieke partijen verzinnen die hun prioriteiten niet helemaal op een rijtje hebben: GL en D66.

Pierre Tombal | 07-02-17 | 23:12

dus... Even samenvatten: we zijn lid van de EU zodat Sophietje een Spaanse vriendin en een Duitse scharrel kan krijgen? Bovendien kan ze haar salaris zonder kosten op haar rekening ontvangen! Ge-wel-dig! Dat hadden we nog niet in het pre-euro tijdperk.
Wat de EU-ambtenaren blijkbaar zijn vergeten is dat de DM en HFl al aan elkaar gekoppeld waren.

gatij | 07-02-17 | 23:02

@Dr. Vigilante | 07-02-17 | 21:49
"... de D-mark en de Gulden waren al decennia aan elkaar gekoppeld (dus dat verhaal over koersrisico's is bullshit)..."

Dat van die koppeling is een fabel. Op basis van een handelsafspraak werd een vaste wisselkoers nagestreefd tussen de gulden en de mark, maar in de praktijk varieerde deze koers in de orde plus of min twee cent met soms uitschieters van vijf cent. Om dit te bereiken werd een zeer actief monetair beleid gevoerd, maar dat viel natuurlijk allemaal weg toen de gemeenschappelijke euro werd ingevoerd. Het resultaat mag duidelijk zijn; waar vroeger een mark een gulden was en een gulden 90 pfennig geldt Duitsland tegenwoordig voor ons Nederlanders als een land waar je goedkoop kan inslaan. De balans waar we in de tijd van de EEG zo aan gewend waren geraakt is compleet weg en niemand heeft er wat aan. Want ook die ondernemer die zijn valutarisico zag verdwijnen bij handelen over de grens ziet net zo goed als jij zijn koopkracht verminderen door de verhoogde belastingen. En dan schijnen we ook nog onze bijdragen aan de NAVO te verkwanselen omdat we de bodemloze put van de EU belangrijker vinden. Ongelooflijk.

Pierre Tombal | 07-02-17 | 23:00

@sennholz | 07-02-17 | 20:20
Alsof ze aandelen in vervoersbedrijven hebben... Wat is er mis met gewoon blijven waar je zit?

peterdh | 07-02-17 | 22:59

Alleen al het gebruik van Nota Bene een Volkswagen in het propaganda filmpje. Zum kotzen!
Verder dan ook niet gekeken, ik slaap beter als mijn bloeddruk netjes op peil is.

Andersdenkend | 07-02-17 | 22:42

Pierre Tombal 2218
Die uitkeringen zijn relatief gezien zo hoog hier, zodat het geld in de economie rondgepompt blijft worden. De economie is een circulair mechanisme. Als de uitkeringen fors verlaagd worden, komt er veel minder geld in de economie terecht. Dan komt er bij het MKB en de multinationals veel minder doekoe binnen. In feite subsidieert de Staat de economie op deze manier. Zo blijft er een kunstmatige status quo in stand.

Nehemia | 07-02-17 | 22:38

Pierre Tombal | 07-02-17 | 22:18
sinds de tweede wereldoorlog geld het evangelie van keynes, alleen jammer dan het leerstuk van de multiplier niet helemaal begrepen wordt. binnen het fiat-geldsysteem dat we nu hebben is een ponzi-spel van epische omvang gevormd. en een ponzi-spel blijft alleen in leven wanneer er steeds nieuwe spelers bijkomen. daarom zijn de eurofielen zo gek op uitbreiding van de unie en van immigranten. rijken geven geld uit aan vakanties en aan spullen die worden ontworpen in californie en geproduceerd in china. minimumlijders geven vooral lokaal hun geld uit (een klein lek door het versturen van besparingen naar de herkomstlanden). zo' n systeem is vooral goed voor de allerrijksten, hun bezit neemt in waarde toe en heel slecht voor de middenklasse die dure hypotheken en vooral veel belastingen moet betalen. de middenklasse betaalt het gelag, daarom is het ook een eindig systeem. de middenklasse gaat op enig moment met zijn voeten stemmen, of met echte stemmen zoals in de brexit en in de VS wel is bewezen.

Glasgow Argus | 07-02-17 | 22:29

Productiekosten agitprop zullen wel weer 4,5 euroton zijn, ex ambtelijke inzet uiteraard. Komt weer niet uit boven nivo knutselen met vouwpapier.

marchbrown | 07-02-17 | 22:25

Gaaf dat een een reclamefilmpje in het engels wordt ingesproken terwijl de britten uit het plaatje verdwenen zijn. Vooral die fransen en duitsers zullen gruwelen.
De europeanen die engels als handelstaal voeren, engelstalige teksten op universiteiten en dan ook nog america first, netherlands second en kazachstan third.

bodemloos | 07-02-17 | 22:25

Die Euro reist wat af. Zeer binnenkort weer met miljarden richting de Grieken. Oh oh wat zijn we gezegend met die kudtmunt.

doskabouter | 07-02-17 | 22:20

@Glasgow Argus | 07-02-17 | 21:30
Het idee dat het meer koopkracht op zou leveren is in wezen ook absurd. Economie draait namelijk om geld dat in beweging is, niet geld dat stil staat. Cijfer hierbij vooral ook niet de invloed van onze eigen overheid weg. Want waarom moet een werkloze in dit land maandelijks drie keer zoveel gratis geld op zijn rekening gestort krijgen als een Portugees of Pool als minimumloon ontvangt? Ieder voordeel dat een werkende in dit land aan de EU zou kunnen behalen wordt weggepist door eerst karrenvrachten vol geld weg te geven aan de zogenaamd minderbedeelden om het vervolgens weer terug te halen en tegelijkertijd degenen die bij het uitdelen werden overgeslagen voor minimaal hetzelfde bedrag aan te slaan. Nivelleren noemen ze dat en dat zou volgens de politiek echt heel erg gunstig zijn voor de allerarmsten. En dat gepeupel trapt er nog in ook.

Pierre Tombal | 07-02-17 | 22:18

KaWoBi 2121
Zodat ze makkelijker kan aanschuiven bij pro Brusselse programma's en zich daar natuurlijk goed voor laat betalen. Zo is Sophie dan ook wel weer.

Nehemia | 07-02-17 | 22:10

@ therealbraindump | 07-02-17 | 22:01

En 500 miljoen wegpissen bij de belastingdienst is helemaal geen prio.
Vreemd ja!

Rest In Privacy | 07-02-17 | 22:04

therealbraindump | 07-02-17 | 22:01
het is natuurlijk ook makkelijker om te discussiëren over de kleur van de plinten dan over de grote roze olifant die midden in de kamer staat te schijten.

Glasgow Argus | 07-02-17 | 22:03

Glasgow Argus | 07-02-17 | 21:36
Het is in ieder geval een extra verlies.. Ik verbaas mij steeds meer over de prioriteitsstelling van de Nederlandse politiek. Wanneer de Groene Draeck van het koninklijk huis een paar ton duurder uitvalt zijn de dames en heren politici niet bij de interruptiemicrofoon weg te slaan en bij de gevoerde Europolitiek duwen zij bijna collectief de kop in het zand. Heel vreemd..

therealbraindump | 07-02-17 | 22:01

Jaren geleden werd er al over Target2 geschreven, maar niemand had interesse.

gatito | 07-02-17 | 21:53

Wat een flauwekul. Pinnen kan je ook in niet-eurolanden, betalen met buitenlandse valuta is juist een leuk onderdeel van het vakantiegevoel en het inwisselen kost je hooguit een paar tientjes per jaar, de D-mark en de Gulden waren al decennia aan elkaar gekoppeld (dus dat verhaal over koersrisico's is bullshit), en de het feit dat ze in Zuid-Europa niet langer eigen valuta hebben die geleidelijk depreciëren vormt juist een belangrijk onderdeel van de problematiek die we ervaren en die ons zeer veel geld heeft gekost. Dus om het ontbreken van koersrisico's daar als belangrijk voordeel te noemen is ironisch.

Wat men vergeet te vertellen is dat de onmogelijkheid om binnen de eurozone een monetair beleid te voeren dat optimaal aansluit bij de conjunctuur van de afzonderlijke landen ons enorm veel geld kost (en dat blijft elk jaar terugkomen), en dat alle overdrachten en garantstellingen aan Zuid-Europa ons ook bakken en bakken met geld hebben gekost.

Dr. Vigilante | 07-02-17 | 21:49

Europa is leuk voor de rijken, de sterken en de slechten. De rest mag van een afstandje toekijken hoe die zich volvreten.

Orakel1958 | 07-02-17 | 21:45

therealbraindump | 07-02-17 | 21:35
met TARGET2 hebben we al een eurobond.

Glasgow Argus | 07-02-17 | 21:36

Dat de ECB in 2017 nog genoodzaakt is om een dergelijk filmpje te maken om de zegeningen van de Euro uit te leggen is veelzeggend.. De Euro heeft gewoon niet datgene gebracht wat sommige politici ervan hadden gedacht. Het zou echt fantastisch zijn geweest wanneer landen zoals Italië en Frankrijk hun economie hadden gemoderniseerd en hervormd maar helaas heeft het niet zo mogen zijn, de verschillen tussen de noord en zuid zijn alleen maar groter geworden. Met het niet prudente opkoopbeleid van diverse obligaties door de ECB wordt alleen maar tijd gekocht terwijl de er niets wordt gedaan aan de onderliggende structurele problemen. Wat gaan de eurofielen doen wanneer de eerstvolgende Eurocrisis zich aandient? Eurobonds dan maar? Europese belastingen? Op deze manier wordt de Eurozone een soort België of Italië in het groot waar het noorden het zuiden permanent financieel moet ondersteunen. Ik zou wel eens willen weten hoe Nederlandse politici hier tegen aankijken. Deze vraag is in ieder geval veel relevanter dan de kinderachtige fittie tussen Wilders en Pechtold.

therealbraindump | 07-02-17 | 21:35

De wereld is van iedereen.

Alleen zijn mijn opgebouwde rechten en pensioen van mij alleen. Maarrrr...... Welkom in de EU.

Rest In Privacy | 07-02-17 | 21:34

Pierre Tombal | 07-02-17 | 21:21
in de koopkrachtontwikkeling hier heeft het niks geholpen, die grotere export (waar overigens ook de doorvoer wordt meegerekend). Bovendien is onz exportmix vooral het toevoegen van waarde door bewerking, dus het totale effect wat je hier beschrijft is minder dan de jaarlijkse kost van tien procent van ons BNP.
.
Je conclusie, echter, onderschrijf ik. Ja, we moeten eruit.
.
En we moeten ook af van de absurde hefboom in onze economie. we hebben voor 1400 miljard aan buitenlandse beleggingen in pensioenen en verzekeringen en een schuld van 450 miljard als staat en 600 miljard als particulieren. en vanwege de unieke manier waarop de besparingen in nederland in elkaar zitten zijn de schulden ook aan het buitenland.

Glasgow Argus | 07-02-17 | 21:30

Opnieuw, ik maakte een fout...
Helaas zijn er slechts enkele politici die hardop durven zeggen dat de vorming van een muntunie zonder een bijbehorende begrotingsunie wel rampzalig moest verlopen. En dat van de oorspronkelijke twaalf deelnemende landen er eigenlijk slechts vier of vijf ook echt in aanmerking kwamen om de Euro in te voeren op de wijze zoals is gedaan, te weten Finland, Duitsland, Nederland, Luxemburg en misschien Oostenrijk. Het mag duidelijk zijn dat zonder Franse deelname en goedkeuring de Euro er nooit zou zijn gekomen, terwijl juist Frankrijk een van de landen was die er zeker in eerste instantie niet bij hadden mogen zijn. Ook landen als Belgie en Italie hadden op dat moment nooit mogen deelnemen, om nog maar te zwijgen van de bende Atheense leugenaars en dieven, die natuurlijk als de dood waren dat de subsidiegelden in de toekomst in drachmen, en niet in euro's zouden worden uitgekeerd.
Misschien dat de euro blijft bestaan, maar het zal de belastingbetalers in de eurolanden nog vele honderden miljarden gaan kosten, hoe dan ook.
En Zentgraaf: Voor "wealth transfer" hebben we een goed Nederlands woord, te weten "vermogensoverdracht". Hou nu eens op met dat semi-hippe Engels!

Rhenium | 07-02-17 | 21:30

voor de gewone man zijn de nadelen veel groter dan het voordeel om niet meer je paspoort te hoeven laten zien bij de grens. Voor de Unilevers van deze wereld heeft Zalm prima werk afgeleverd, ten koste van ons allemaal.

Klik_hier | 07-02-17 | 21:29

@sennholz | 07-02-17 | 20:32

Ik bedoel maar.

echt_links | 07-02-17 | 21:26

Nathan R Jessup | 07-02-17 | 21:01,

Onzin. Dat we al 10 jaar in een crisis zitten is echt niet omdat het allemaal zo'n goed idee was. Heel Nederland merkte dat de invoering van de euro met een flinke inflatie gepaard ging. En sindsdien is het alleen maar erger geworden, met een ECB die denkt dat inflatie goed is voor de economie, want "als mensen niks te besteden hebben gaan ze meer uitgeven"...

Een lage koers lijkt misschien goed voor de export;
- maar maakt alle import duurder;
- op export binnen de EU heeft die lage koers geen effect.

Dandruff | 07-02-17 | 21:26

-weggejorist-

dydxsq | 07-02-17 | 21:26

@Glasgow Argus | 07-02-17 | 20:47
Niet om het een of ander, maar dat wij goedkoper in de euro werden gezet betekende dat wij in onze export goedkoper werden. Daar hebben die Duitsers dus dubbel en dwars voor terugbetaald want het was nu geen 1 gulden voor 1 mark meer maar negentig cent tegen een euro voor lokale productie. Voor de rest van de EU maakt het uiteraard niet zoveel uit, want die kunnen onze producten uitsluitend betalen wanneer daar een flinke bak subsidie overheen gaat. Welke wij natuurlijk zelf ophoesten maar waarvan Druncker en zijn vrindjes bepalen waar deze aan wordt uitgegeven, uiteraard na aftrek van wat er aan de mindere goden als Griekenland geschonken. En daarom moeten we eruit, want het wordt zo langzaamaan onverkoopbaar dat we ondertussen meer aan belasting betalen dan aan de producten zelf.

Pierre Tombal | 07-02-17 | 21:21

Sophie is niet heel erg slim.

Want waarom woont ze nog in Nederland, als ze een Duits vriendje heeft.
Een huis kopen? Goedkoper in Duitsland.
Een auto? Goedkoper in Duitsland.
Benzine? Goedkoper in Duitsland.
Boodschappen? Goedkoper in Duitsland.
Belastingen? Goedkoper in Duitsland.

Waarom woont Sophie in godsnaam nog in Nederland? Leg mij het uit, alsjeblieft !!

KaWoBi | 07-02-17 | 21:21

@En nu is het genoeg! | 07-02-17 | 20:58
@En nu is het genoeg! | 07-02-17 | 20:59
.
Spijker, kop! Allemaal bangmakerij en fake news om het domme stemvee te brainwashen.

Xirdalan | 07-02-17 | 21:21

Exchange rate fluctuations, tussen Dui en NL? Al decennia voor de Euro was die wisselkoers vast gepint. Ja, goed argument weer. NOT.

faz | 07-02-17 | 21:20

@Nathan R Jessup 21:01
U denkt zeker ook nog, dat de Grieken met rente de NL-belastingbetaler gaan terugbetalen en dat garanties van de NL belastingbetaler aan Italiaanse banken geen enkel risico inhouden? Zelfs al is het rekenkundig onmogelijk dat Griekenland terugbetaals en dat Italiaanse banken niet failliet blijven? Dat is lief. Maar het is mijn geld. Blijf daar eens mooi van af knul.

tipo | 07-02-17 | 21:13

Nathan R Jessup | 07-02-17 | 21:01
jammer alleen dat het gepaard ging met een verdubbeling van de huizenprijzen waardoor de hypotheekschuld ook net zo hard opliep.
Nederland heeft als exportland ook nog eens een duurzaam overschot op de lopende rekeningen hetgeen duidt op een onderbesteding c.q. overbelasting. wie er ook van profiteert, niet de Nederlandse bevolking die in koopkracht hooguit een middenpositie heeft binnen europa. en wel, uiteindelijk, de kosten mag dragen van uit de hand gelopen publieke rekeningen in zuid europa. Nog maar te zwijgen over het feit dat ze daar geen spaarpot hebben voor de pensioenbetalingen, maar een pay as you go hanteren.

Glasgow Argus | 07-02-17 | 21:11

Ik kan me de tijd vóór de euro nog herinneren. Met een bankpas of creditcard kon je overal geld uit de flappentap halen. Werd achteraf door de Giro (wie?)netjes verrekend. Nix tijdverlies en dure wisselkoersen.

Graaf van Egmont | 07-02-17 | 21:08

Boeser_Onkel | 07-02-17 | 20:58
Ja, hoewel Mario Draghi dat ook kan oplossen door even naar de boekhouding te lopen, Ctrl-P, Ctrl-P, Ctrl-P, even een paar honderd miljard euro printen en stort als kapitaal. Alles kan, in alles-kan-land.

Glasgow Argus | 07-02-17 | 21:07

Helaas zijn er slechts enkele politici die hardop durven zeggen dat de vorming van een muntunie zonder een bijbehorende begrotingsunie wel rampzalig moest verlopen.

Rhenium | 07-02-17 | 21:03

Glasgow Argus | 07-02-17 | 20:47
"Vanwege, echter, de zwakte van de duitse economie in de jaren negentig en de kracht van de nederlandse economie zou de NLG echter opgewaardeerd moeten worden. Dat laatste durfde Gerrit Zalm niet aan en dus werden we te goedkoop de euro in gesjoemeld."

Wat een zegen was voor de mensen met een hypotheek en waardoor de staatsschuld verlaagt kun worden zonder bezuinigingen.
Verder is de lage koers van de euro goed voor Duitsland maar nog beter voor Nederland doordat we exportland zijn. Misschien is de euro niet eerlijk binnen Europa, Nederland profiteert erven.

Nathan R Jessup | 07-02-17 | 21:01

"Ze kan haar studie doen in Spanje".
Prima, maar ook nu heb je uitwisselingsstudenten uit Brazilie of de VS. Heeft dus ook niets te maken met de EU of de Euro.

En nu is het genoeg! | 07-02-17 | 20:59

Glasgow Argus | 07-02-17 | 20:30 "Duitse export binnen de unie wordt betaald door een oplopend negatief TARGET2 saldo van de zuidelijke landen bij de ECB. Dat negatieve saldo van de zuidelijke landen wordt op zijn beurt weer gefund door een oplopend positief saldo van Duitsland en in mindere mate Nederland en Luxemburg."

Probeer dat geld maar eens terug te krijgen wanneer de Italianen besluiten dat ze er genoeg van hebben.....

Boeser_Onkel | 07-02-17 | 20:58

"Ze kan met haar pas zo geld opnemen".
Prima, maar dat kan ook in Peru of Kenia. Heeft niets te maken met de EU of de Euro.

En nu is het genoeg! | 07-02-17 | 20:58

"Ze werkt in Duitsland, maar hoeft zich geen zorgen te maken over wisselkoerswijzigingen".
Dat hoefde voor de Euro ook niet, want de gulden en de mark waren aan elkaar gekoppeld.

En nu is het genoeg! | 07-02-17 | 20:57

Nepnieuws!

Uw Psychiater | 07-02-17 | 20:55

ProAsfalt | 07-02-17 | 20:09
Ben er ook bang voor. Nederlanders zijn gewoon bang voor verandering.....

Dulacs | 07-02-17 | 20:53

"Ook geen woord over de arme Grieken in Griekenland geen Piekenland die noodgedwongen in een barbaarse economische positie worden gedwongen omdat ze geketend zijn aan een veel te sterke munt. Oh, en al helemaal niks over de gigantische wealth transfer van Noord naar Zuid."

De echte narigheid moet nog beginnen. De ECB kan de opkoopwaanzin niet stoppen omdat anders de rente voor Italië te hoog wordt. Maar eeuwig doorgaan met opkopen ruïneert de waarde van de munt. Ik zie geen redelijk klinkend scenario waarin het allemaal wel op z'n pootjes terecht komt. Dus denk ik dat het op den duur misgaat. Pas dan begint de rampspoed.

Boeser_Onkel | 07-02-17 | 20:53

Fake news

A.C.H.M.E.D | 07-02-17 | 20:52

Dat gel*l over dat "geen geld meer hoeven wisselen" altijd.

Wie naar een disco, concert of festival gaat moet ook voortdurend muntjes wisselen. Muntjes die alleen in die ene toko geldig zijn. En soms de dag erna alweer vervangen worden door een andere kleur muntjes zoals bij Night of the Park vs Parkpop; twee gesubsidieerde festivalletjes in een weekend in Den Haag.

De meeste mensen wisselen dus meermaals per jaar (of per week) hun euro's in voor drankmuntjes...
Maar op vakantie in Spanje zou geld wisselen een probleem zijn?
Een probleem waarvoor we graag enkele decennia in een Griekse crisis blijven zitten?

Dandruff | 07-02-17 | 20:51

O, wat is reizen door Europa toch gemakkelijk geworden, met steeds meer verschillende tol en vignet systemen.

Gerf | 07-02-17 | 20:49

Glasgow Argus | 07-02-17 | 20:4
Klopt, de Duisters zijn niet alleen nog altijd schuldig vanwege WOII, maar er staat ook nog een rekening open.
De Euro kwam net op tijd om de D-Mark kunstmatig hoog te houden. Andere landen hebben betaald voor de Duitse eenwording. De integratie van oost-Europa is door ons betaald.

Rommelende Onderbuik | 07-02-17 | 20:49

Misschien ook goed om nog eens te benadrukken dat de euro ons als nederlanders ook tien procent van ons bruto nationaal product per jaar kost. De conversiekoers van 2,20371 was tien procent in ons nadeel; Duitsland moest en zou tegen 1:2 naar de euro en gelet op de wisselkoersverhouding van 1,10 Gulden/mark moest de nederlandse gulden dus op genoemde omwisseling. Vanwege, echter, de zwakte van de duitse economie in de jaren negentig en de kracht van de nederlandse economie zou de NLG echter opgewaardeerd moeten worden. Dat laatste durfde Gerrit Zalm niet aan en dus werden we te goedkoop de euro in gesjoemeld. Dat kost jaarlijks circa vijftig miljard euro en nu al 15 jaar. Zevenhonderdvijftig miljard euro weggepist. Daar kan je heel wat 24 uurs-luiers van betalen!
.
En dan nog de kost van de lage rente. Twee hele procentpunten over 1200 miljard aan obligaties is 24 miljard aan gemist inkomen bij onze pensioenfondsen. Per jaar. En vanwege de manier waarop dat systeem werkt wordt de koopkracht uit de economie gezogen omdat iedere daling van de rente wordt gevolgd door een stijging van de pensioenpremies. Welke munten niet in de nederlandse economie kunnen worden besteed, sterker nog: voor 85 % in buitenlandse staatsleningen worden belegd.
.
Het is een beetje als met het grapje over een schuld bij de bank van duizend piek is jouw probleem en een schuld bij de bank van honderd miljoen is het probleem van de bank. Wij zijn met zijn allen de financier van de overbesteding in het buitenland. Kunnen zij niet terugbetalen zijn wij de sjaak.

Glasgow Argus | 07-02-17 | 20:47

We worden zo bedonderd door de media!
Het grootste probleem van de witte westerse mens is de nieuwe erfzonde.

Dat we rijk zijn geworden ten koste van achterlijke inboorlingen, dat we slaven hebben gebruikt, dat we wel zijn geboren in een beschaafd land, dat we een ecologische footprint van heb ik jou daar nalaten, etc etc. En daarvoor moeten we werken, afzien, excuses maken, geld geven, ons laten misbruiken en verkrachten. Wij ondankbaren, kijk hoe goed we het hebben, en hoe leuk met die euro... zijn de nieuwe slaven... Slaven van totale grootheidswaanzin van luchtfietsEUrs en natte dromEUrs.

En de EUlite gebruikt ons ingebakken en ingeprente schuldgevoel met doel om zich te verrijken dan wel op andere wijze machtswellust te bevredigen.

Rommelende Onderbuik | 07-02-17 | 20:45

Man man dat je moest wisselen was vroegah nou net de charme van vakantie. Dat je tegenwoordig zonder grenzen makkelijker kan reizen klopt wel, alleen heten ze niet allemaal Oliver en Maria, degenen die door Europa reizen.

knutsel | 07-02-17 | 20:43

Vrij vertaald: "Omdat u wellicht een paar centen bespaard, al is dat nog omstreden en is niet iedere professional het daar over eens, maken we graag een heel continent instabiel, bedank ons daarvoor alstublieft."
Dus een mogelijk beetje geld gaat boven principes, moraal, emoties, vrede, levensdoelen, eigenlijk alles.
Ondanks dat lachertje van een Nobelprijs voor de Vrede gaan deze IQ challenged mensen blijkbaar nooit beseffen wat deze narigheid allemaal voor narigheid teweeg heeft gebracht en zal gaan brengen.
Hopeloos.

robertdoesnEro | 07-02-17 | 20:40

Om het maar eens in zaken-speak te gooien: Er is iets ernstig mis met het TCO/ROI plaatje. Vooral voor Sophie en iedereen die op of boven die breedtegraad woont.
.
Ik wil een Exit strategie!

marcoplarco | 07-02-17 | 20:40

De EEG was mooi en goed voor de handel.
Ben veel op pad in Europa.
Ook in landen zonder de Euro.
Betalen gaat overal goed met een credit card.
En de koersverschillen worden netjes verrekend.
Voor betaling heb je de euro dus echt niet nodig.
En een goede credit card is veel goedkoper.
We hebben allemaal pp 20.000- euro staatsschuld door deze
prachtige euro.
Zoveel kost een credit card met wisselkoers verschillen niet.

nr123456789 | 07-02-17 | 20:39

@roodneus Tipje: wij zijn de afgelopen jaren op vakantie geweest naar Tsjechië. Twee keer zo mooi als de Veluwe voor de helft van het geld. Wel even omwisselen natuurlijk, maar daar merk je niets van omdat je overal kan pinnen.

witwas | 07-02-17 | 20:39

@Glasgow Argus, juist en je weet ook waar de Duitsers voor een groot deel naar exporteren. Ze zijn voor de helft van hun GDP afhankelijk van de export. Zodra die gaat kelderen heeft Dld cijfermatig een enorm probleem. Wij financieren mede de Duitse economie via die landen. Goed inzicht.

roze_bril | 07-02-17 | 20:35

Xirdalan | 07-02-17 | 20:09
Echt niet, in de jaren 70 en 80 reisde ik al volop door Europa en wachttijden aan grenzen waren nihil. Ja je haalde wel wat vreemde valuta op bij de bank. Big deal, een half uurtje kwijt. Oja, soms pinde je wel eens in het buitenland. O.o.o. dat kon je wel eens 5 gulden schelen op een bedrag van 500 gulden. Daarentegen waren de kosten voor drank en sigaretten nihil in de peseta en lire landen dus die 5 gulden merkte je niets van. Zelfs naar het oostblok waren de wachttijden beperkt. Als je maar een visum had. Man o man wat een slap geouwehoer in dat filmpje.

bakoenin | 07-02-17 | 20:34

roze_bril | 07-02-17 | 20:25
De duitse export buiten de unie is vooral zo sterk vanwege de euro, die voor de kracht van de duitse economie veel te zwak is. Duitse export binnen de unie wordt betaald door een oplopend negatief TARGET2 saldo van de zuidelijke landen bij de ECB. Dat negatieve saldo van de zuidelijke landen wordt op zijn beurt weer gefund door een oplopend positief saldo van Duitsland en in mindere mate Nederland en Luxemburg.

Glasgow Argus | 07-02-17 | 20:30

Overigens wel opvallend en een goed teken dat men het 25 jarige jubileum van het verdrag niet groots durf te vieren. We komen er wel.

Pimp my Voortuin | 07-02-17 | 20:29

Overigens zijn de (jeugd)werkloosheidscijfers van de zuidelijke landen net zo groot als die van de grote depressie in de VS. Eigenlijk een ongekende schande deze verloren generatie. Hoe durf je over de voordelen van de EU te praten.

roze_bril | 07-02-17 | 20:29

Toch leuk na dat al die jaren alleen het "je hoeft geen geld te wisselen als je op vakantie gaat" het enige pluspunt voor de euro is dat ze kunnen opvoeren.

Dat is inderdaad fijn, vooral als je (door de andere zegeningen van de euro) alleen nog maar naar de Veluwe op vakantie kan.

Roodneus | 07-02-17 | 20:29

Holy f... shit, dit soort van filmpjes zonden ze vroeger uit op sesamstraat. En zelfs toen vond ik ze al kinderlijk.

bakoenin | 07-02-17 | 20:29

Hoe groter de leugen, des te meer propaganda.
Vreemd dat er nog steeds mensen intrappen...

dr.andus | 07-02-17 | 20:28

Sofietje werkt in D en woont in NL, dan is de euro heel fijn, want er is geen wisselkoers risico. Nee, met de gulden/mark was die er wel. Sukkels.

echt_links | 07-02-17 | 20:25

Zodra de interne markt van de EU de maakproducten van Dld niet meer kan kopen, dan klapt de hele boel in elkaar.

roze_bril | 07-02-17 | 20:25

Door het voordeel van een ondergeschikt punt te benadrukken, worden de nadelen nog niet weggenomen.
.
De euro is een one-size fits none, te zwak voor de staat van de duitse economie en veel te sterk voor zuid europa. De euro is daarmee de verklaring voor zowel de vluchtelingenproblematiek in duitsland en van de depressie die italie en spanje treft.
.
Al voor het begin van dit experiment waren er economen die dit zagen aankomen, die durfden zich ofwel niet publiekelijk uit te spreken of werden getroffen door een fatwa. Vergelijkbaar met het lot dat klimaatkritische wetenschappers nu treft, zeg maar.
.
De euro is in het leven geroepen met maar een doel en dat is door middel van voortdurende crises een federaal europa te creeren. Een federatie waar in de jaren 90 vrijwel niemand voor was, behalve de marxisten/socialisten en de Fransen. Beiden in de illusie dat zij daar de baas over zouden zijn, net overigens als met het geimporteerde stemvee. Dat terzijde.
.
De "ever closer union" wordt nog steeds door niemand gewild, met uitzondering van d66' ers, van Mark Rutte die nog steeds Gouwleider van NederBelgie denkt te worden, Guy Verhofstadt en Angela Merkel. Wanneer het even meezit, na de verkiezingen in Frankrijk, Nederland, Duitsland en Italie zakt de EU gewoon van ellende in elkaar en drijven de lidstaten uiteen, terug in een los/vast verband van soevereine staten. Een beetje zoals de EEG van vroeger.
.
Loopt het mis, dan is een serie van burgeroorlogen onvermijdelijk. In Griekenland na het klappen van het zoveelste schuldenpakket, in Italie, in Spanje na de afscheiding van Catalonie.

Glasgow Argus | 07-02-17 | 20:24

Overigens, iedereen nog gecondoleerd met de 25e verjaardag van het verdrag van Maastricht vandaag.

Pimp my Voortuin | 07-02-17 | 20:24

Oh man, die eerste zaterdagavond dat de biertjes geen 2 gulden 50, maar 2 EURO kostten. Ik zal het nooit vergeten, want ik moest die avond twee keer extra pinnen. En Zalm maar lachen.

Rest In Privacy | 07-02-17 | 20:23

De Euro heeft voor alle Eurolanden en de rest van de wereld uitsluitend ellende gebracht, behalve wellicht voor Duitsland. Economisch gezien zijn wij, de werkende burgers althans, minstens 70 jaar terug in de tijd gegaan ten faveure van het grootkapitaal, banken en natuurlijk de nieuwe zelfbenoemde elite in Brussel. Er is geen perspectief op verbetering, er is geen sluitende oplossing, er is geen draagvlak bij de individuele landen en er is geen inspirerende leider: doorgaan met dit experiment is niets minder dan waanzin; net zoals het eraan beginnen destijds was.

jemagookniksmeer | 07-02-17 | 20:23

Dat we bij het vaststellen van de omwisselkoers zo hard genaaid zijn zodat het nu nog pijn doet wordt voor het gemak maar niet genoemd.

brughslurph | 07-02-17 | 20:22

Beetje simplistisch filmpje maarja dat sluit ook aan bij de doelgroep.
Plezierig is het natuurlijk dat kinderen (ook de mijne) nu heel makkelijk over de grens kunnen studeren dat was in mijn studietijd lastiger en vooral heul kostbaar.
Euro is handig maar of het opweegt tegen de nadelen?
Verder slechts een stukkie propaganda net als het anti kamp dat ook bezigt.

Berbaar | 07-02-17 | 20:21

Als ik dit hierboven zo lees zijn het top economen die reaguren.
Ik kan er enkel rode oortjes van krijgen.

botbot | 07-02-17 | 20:21

de echte sophie heeft trouwens haar vriendje ontmoet in thailand. daarvoor heeft ze nog een zomer gewerkt in australië op een boerderij. ook in australië kon sophie gewoon haar credit card gebruiken. volgend jaar wil sophie stage gaan lopen in het amerika van trump.

sennholz | 07-02-17 | 20:20

"Nee, Europeanen, trap er niet"

"in en de punt moesten eigenlijk onder de lees verder?

Tapu | 07-02-17 | 20:20

En dat onze pensioenen naar Brussel zijn gegaan ook niet. Straks verdampt in Zuid Europa. Maar straks zeggen ze weer dat ze het niet zagen aankomen. En gutmenschen die op de bekende partijen stemmen geloven dat staks volkomen. Ach...

Jan, Leiden | 07-02-17 | 20:19

Onbenulligheid ten top weer. Niveautje NRC/D66 zullen we maar zeggen.

echt_links | 07-02-17 | 20:19

Stel dat dit zou kloppen. Zelfs dan was het de moeite niet waard geweest. Zeker niet als je de negatieve gevolgen er ook nog eens bij optelt.

MogeWijEveOvergeve | 07-02-17 | 20:18

Wanneer maken ze daar ens zo'n geinig filmpje over hoe Zalm bij de onderhandelingen 10% van ons vermogen en inkomen weggaf?

Pimp my Voortuin | 07-02-17 | 20:17

@Xirdalan | 07-02-17 | 20:13 (mezelf)
.
Raar, een gedeelte staat er niet.
.
... om er vervolgens een paar lullige procenten belasting over te betalen in Luxemburg.
.
Ik heb jaren als cross-border worker gewerkt en geloof me: het is één ramp en mijnenveld qua ziekenkostenverzekering/premies en loonbelasting.
.
De EUSSR: "leuker kunnen we het voor de kutburger niet maken, wel duurder."

Xirdalan | 07-02-17 | 20:17

Dat we per persoon ongeveer 20.000 Euro schuldig zijn aan Griekenland vertelt men er niet bij. Dat we door de open grenzen miljarden kwijt zijn aan uitkeringen ed vertelt men er niet bij. Dat we door de open grenzen het risico lopen op een moslim aanslag verteld men er niet bij. Dat we door het beleid van de ECB onze Euro steeds minder waard wordt, verteld men er niet bij. Enz. Enz. Lekker eenzijdig filmpje dus.

Rest In Privacy | 07-02-17 | 20:15

Na 30 seconden luisteren was m'n teilyje al vol

telelezer | 07-02-17 | 20:14

Dom gelul om de mensen te brainwashen dat de EUSSR en de €uro een zegen is voor 'de gewone man/vrouw.'
.
In de werkelijkheid zijn het alleen de grote multinationals die ervan profiteren dankzij een smerig dealtje met Jean-Claude Drankorgel door hun omzet naar Luxemburg te sluizen om er vervolgens <5% winstbelasting over te betalen.
.
p.s. ik heb jaren als cross-border worker gewerkt, en geloof me: dat is juist in de EUSSR één grote ramp en mijnenveld qua ziekenkostenverzekering en belastingen.

Xirdalan | 07-02-17 | 20:13

"Today travelling is much more convenient."
.
Ja right, alleen is de security op de luchthaven wat minder "convenient" dankzij de EUSSR politiek van "Open Borders."
.
p.s. ik ben ook nog oud genoeg om me nog 'gewone' grenzen en de Gulden te kunnen herinneren, en geloof me: het was echt niet het drama wat de politiek ons wil doen geloven.

Xirdalan | 07-02-17 | 20:09

"Nee, Europeanen, trap er niet"

O jawel hoor. Het Nederlandse volk zal massaal weer Pro EUSSR stemmen zoals altijd.

ProAsfalt | 07-02-17 | 20:09

En in elk Europees land verschillende vignetten, regels voor welke auto welk deel van de stad in mag. Één Europa behalve als landen kunnen graaien.

i-Wonder | 07-02-17 | 20:08

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken