Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Dhimmi Giovanni. Nationale Opera heeft islamhysterie

topicserail.jpgTijd voor een topicje over de spanningen tussen leuke muziek en het intens verdrietige mohammedaanse treurgeloof. Vandaag doen we het ff over klassieke muziek want Van Rossem kan geen ouwelullenrock opzetten wegens druk met GeenPeil en de Girls Aloud Megamix van Ronaldo heeft een permaban; we gaan het dus hebben over opera. Niet zomaar opera, maar opera van de grand daddy van het genre: Wolfgang Amadeus Mozart. In Amsterdam wordt namelijk Die Entführung aus dem Serail uitgevoerd en de Stopera heeft in al haar wijsheid besloten om dit stuk te politiseren, omdat het over fictieve moslims gaat. U moet weten dat het in de tijd van Ome Wolf erg hip was om de blik naar het oosten te richten. Men sprak van Turkomanie en Oriëntalisme: meubels, behangetjes en ander interieurdesign werd versierd met "Turkse" motieven en ook in de muziek was het raak. Met exotische en "Turks" geachte toonladders werd de Westerse muziek verrijkt. Het oosten werd, anders dan nu, gezien als een plek waar de Moslims zich overgaven aan de meest wilde en onzedelijke neukseks: vooral de harems van de sultans, waar Mohammedaanse veroveraars zich te buiten gingen aan busladingen vol slavinnen met gheyle baarheupen en romige memtetten, spraken tot de verbeelding. Een beetje componist die een stuk schreef over seks, erotische misverstanden en woeste krijgsheren situeerde dat dus in Moslimmië. Zo ook Mozart: hij schreef Die Entführung aus dem Serail over een harem en een meisje, een sultan en een verliefde edelman. Dat het meisje niets heeft met haar nobele christelijke redder en eigenlijk gewoon stiekem op het kromzwaard van de stoere Turk wil blijven rijden voegt nog een extra laag hahahaleuk toe aan het stuk. Kortom, een redelijk luchtig stukkie, vol bewuste stereotypering en pastiche. Zou je denken, dus. Helaas is het 2017. De culturele hysterie heeft een hoogtepunt bereikt. Ja, je mag wel grappen, maar alleen over je eigen etnische groep. Andere mensen mag je alleen met respect en omzichtigheid behandelen: vooral Moslims. Iedereen in cultureel binnenderingië weet namelijk dat moslims van suiker zijn en niet als volwassen mensen behandeld moeten worden, maar als tere kwetsbloemetjes - anders wint Wilders en dat moeten we niet willen met z'n allen. Niet alleen omdat de moslims van nu geen sekswellustige sultans zijn, maar tuigh uit Nieuw-West met AK47's die je redactie kapotschieten - maar vooral omdat de linksdraaiende cultuurmutsen die zichzelf opnaaien in een hysterische angst om te kwetsen vervallen tot humorloze. Vandaar dat dus het bovenstaande inlegvelletje in het boekie van de voorstelling is gedaan, want ja, het operahuis moet natuurlijk wel duidelijk maken dat ze aan de Goede Kant van de Streep staan. Het gaat godverdomme om een humoristisch stuk voor en door de culturele elite uit de 18e eeuw! Als je denkt dat iets te maken heeft met de spanningen tussen de westerse maatschappijen en de radicaliserende islamitische onderklassen die ze herbergen, dan is dat best wel een beetje vreemd. Bovendien is het publiek van de Stopera zo wit een ijsbeertje in de mist, dus de kans dat er "biculturelen" zijn die zich er aan storen is vrij klein - tenzij je dus de munitie geeft om te klagen door Mozart al pre-emptief tot FOUT IN DE CULTUUROORLOG te verklaren. Ja, dan kunnen de SJW's, contactorganen, praatbaarden, discriminatieprofessionals en andere middelmatige types met net zoveel talent als de linkerkleineteennagel van WA inderdaad klagen over "cultural appropriation", "moslimstereotypering" en "polarisering". Oh, en het is heel raar dat je, omdat er een drieste moslimkampbeul (goed, het is de harembewaker) in het stuk voorkomt, je meteen moet zeggen dat niet alle moslims gewelddadig zijn. Ook niet helemaal consistent he, van die deugers, die normaal roepen islamitisch geweld niks met de islam te maken heeft. Dus waarom verontschuldigen in een aparte brief bij het programmaboekje? Dat kan alleen maar hysterie van kleine geesten met een deugcomplex zijn. Goed, laten we vooral niet te lang stilstaan met de kleine, bange, wezelige, ongelovige doch Allahvrezeden policorslaven van het culturele establishment, maar gewoon genieten van de tijdloze kracht van Mozart.

Reaguursels

Inloggen

Het grootste probleem wat ik heb met de "weg met onsers" is niet hun mentaliteit, dat is slechts een mening, en die mogen ze uiteraard hebben.

Het grootste probleem is, ze voegen dus NIET de daad bij het woord, pleur dan ook gewoon op. You won't be missed doei 👋

Mallepietje1001 | 20-01-17 | 11:53

Ook opvallend was dat er op veel plaatsen in de opera borden stonden met daarop een verbod om jassen en grote tassen mee naar binnen nemen. Dat was de eerste keer in mijn 20 jaar bezoek aan de opera. Ik dacht nog aan een cynische grap. Het inlegvelletje stoorde me en heb ik weggegooid. Zeer genoten van de muziek en ook van de enscenering (want die was goed vond ik). Recensies lees ik niet.

Vriend over Vijand | 19-01-17 | 23:06

Parafernalio | 19-01-17 | 14:56

Nee, lekker blijven leven. Ik weet het, het was geen sterke act maar ik probeerde een moslim na te doen.

namensmijnhond | 19-01-17 | 20:27

Bismillah, elke mufti een beetje de naam waardig zal de fatwa uitspreken dat muziek haram is.
-
*spuugt*
-

Herbert_von_Caravan | 19-01-17 | 19:30

En wat betreft entertainment. Als het kwetsend is moet het verboden worden. Waarom een groep nederlanders nodeloos boos maken.
MarwinGoverde | 19-01-17 | 16:58
Het enige kwetsende aan deze opera is er door de regisseur zelf ingebracht. Zie de foto's bij de recensie in de Operagazet.be hierboven: Osmin met een machinepistool? Dat is pas tegen schenen schoppen, en nog nodeloos ook.

Synecdoche | 19-01-17 | 19:27

"Beste mensen. Wij willen cultuur brengen, maar beseffen dat dit inmiddels niet zonder meer kan. Want wij hebben moeten leren dat alle culturen aan elkaar gelijkwaardig zijn, en dat alle dialoog tussen deze gelijkwaardige culturen zodanig dient te worden gevoerd dat bij voorbaat vaststaat dat niemand zich gekwetst of aangevallen voelt of zelfs zou kunnen voelen. Echter, wij zien ons geconfronteerd met het grote probleem dat binnen een wereld van gelijkwaardige en niet tot elkaar herleidbare culturen er eigenlijk geen ijkpunt meer bestaat van waaruit die dialoog kan worden gestuurd zonder dat er een boven-culturele positie wordt ingenomen. We denken ons uit dit duivels dilemma te kunnen bevrijden door weliswaar een boven-culturele positie in te nemen, maar tegelijkertijd te veinzen dat we iets dergelijks eigenlijk helemaal niet doen. Hoe? Door onszelf op die boven-culturele positie quasi onzichtbaar te maken, dus net te doen alsof we eigenlijk helemaal geen standpunt innemen, in durven nemen, of zelfs maar in willen nemen. Vandaar dit bericht. Het feit dat we ons genoodzaakt voelen het uit te doen gaan, geeft in feite aan dat we de arrogantie hebben de gevoeligheden binnen bepaalde culturen bij voorbaat te kunnen definiëren en dus de pretentie hebben te kunnen denken en voelen als mensen die binnen die culturen zijn opgegroeid en zich met die culturen verbonden voelen en dus alles af kunnen vangen wat mogelijkerwijs een kwetsend of beledigend karakter zou kunnen hebben . Echter, middels de inhoud van hetzelfde bericht hebben we er tegelijkertijd alles aan gedaan om te voorkomen dat de indruk ontstaat dat wij voor de ander willen denken en voelen, en maken wij onszelf doelbewust klein en onderdanig, bij het kruiperige af. Wij hopen vanuit het diepst van ons hart dat deze doortrapte leugen niet als zodanig wordt doorzien maar juist als een ethisch volstrekt verantwoorde daad van mensen met goede bedoelingen wordt gevoeld."

Schoorsteenveger | 19-01-17 | 17:21

-weggejorist-

MarwinGoverde | 19-01-17 | 16:58

@hendrikjandetuinman | 19-01-17 | 15:35
Bespaar je de moeite. Het onbenul op cultuurgebied is groot op GS. Bijspijkeren is zinloos.

McMarx | 19-01-17 | 16:58

Mozart, ging hij niet de berg op en was dat niet die vent van de tien geboden?

Memek | 19-01-17 | 16:36

Kunnen we geen mosselloze dag invoeren van 1-1 tot en met 31-12?

WitteGrunneger | 19-01-17 | 16:33

Ik heb het kotsbeu van al die gallemegammele rotzooi iedere dag in het nieuwst

WitteGrunneger | 19-01-17 | 16:31

Laat u zich allen gerust naar de slachtbank leiden.

Editor: vaak zijn de teksten net niet helemaal te lezen op de smartphone. Aan de rechter kant mis ik vaak net een paar letters.

Was het maar 15 maart. Misschien dat er nog wat te redden valt. Vooral als Geert Wilders van de PVV in één keer 76 zetels krijgt, want als wij met z'n allen moeten gaan geloven dat islam en de EU goed voor ons zijn!? Daar moet je wel stapelgek voor zijn. De rijken zijn er beter van geworden, maar Jan met de pet is 60% armer gemaakt.

WitteGrunneger | 19-01-17 | 16:29

De enige islamitische traditie van het westen die ik ken zijn de kruisvaarten. Die moeten dringend in ere hersteld worden maar met mannen zonder ballen als Simons zal dat niet lukken.

oranjebloesem | 19-01-17 | 16:21

'Natuurlijk botst onze westerse traditie vaak met onze islamitische traditie. Vol afschuw kijk ik naar de radicaliteit die hiertussen ontstaat'. Alsof er hier in het westen iets is dat ook maar in de búúrt komt van de islamitische terreur. Alsof er door westerlingen terreuraanslagen worden gepleegd in de arabische wereld (door wie? christenen? joden? jehova's? hare krishna's?)
Hoezo 'botsing'? Als de Fransen 14 juli vieren, is dat dan een 'botsing van onze westerse traditie met onze islamitische traditie'? Ja, een botsing was het wel, tussen een doorgedraaide terreurarabier en volstrekt onschuldige weerloze feestvierende burgers. En die feestvierende burgers, die geeft Johan Simons nog even een trap na. Misselijkmakend.

Zenzeo | 19-01-17 | 16:10

Zeg Zent, WA schreef natuurlijk helemaal geen opera, hij componeerde Musik. Het libretto is van Johann Gottlieb Stephanie der Jüngere.
Enne, opera was niet voor de hoogculturelen, was ook gewoon voor het straatvolk. De Groschenoper.

hendrikjandetuinman | 19-01-17 | 15:35


watergeus | 19-01-17 | 14:38

Ja... maar..... raciesme!!!
En daarom mag er ook geen zwarte monostrato meer in die Zauberflöte. Punt.

Maar dan moeten we natuurlijk wel gelijk alles aanpakken. Bijvoorbeeld ook Shakespeare. Mag Othello uit het gelijknamige stuk ook niet meer zwart, en Shylock uit the merchant of Venice ook niet meer Joods. Want ook dat is ook onze vreselijk foute westerse cultuur, en is alleen maar racisme.
Oh nee, wacht even....

Boerentrut | 19-01-17 | 15:33

@rooie vogel | 19-01-17 | 14:21
Aan de andere kant: er zijn ergere verkrachtingen van de Entführung bekend, gewoon omdat regisseurs van gekkigheid niet meer weten wat ze moeten doen om "vernieuwend" te zijn. Ik heb er hier een uit Salzburg van zo'n 10 jaar geleden waarin de handeling niets meer met de tekst van doen heeft, maar muziek en tekst zijn onveranderd. Moet je of het geluid of het beeld uitschakelen.
Ik hoor eigenlijk nooit iets over Così fan tutte, met die onbetrouwbare Albanezen. Toen al.

Synecdoche | 19-01-17 | 14:57

namensmijnhond | 19-01-17 | 14:20
Als dit geen grapje is, stap ik uit het leven.

Parafernalio | 19-01-17 | 14:56

Lijkt mij het beste om deze Johan Simons wakker te schudden door hem te kielhalen op het VOC schip de Amsterdam.

Die ligt toch in de buurt en kan een keer nuttig worden gebruikt.

Moneytron | 19-01-17 | 14:52

In "die entführung aus dem serail" zit meer cultuur dan de hele achterlijke islam bij elkaar.

Uit die Zauberflöte, over gesluierde vrouwen:
Tamino:
Wer sind diese Damen?
Papageno:
Wer sie eigentlich sind, weiß ich selbst nicht.
Ich weiß nur so viel, daß sie mir täglich meine
Vögel abnehmen, und mir dafür Wein, Zuckerbrot und
süße Feigen bringen.
Tamino:
Sie sind vermutlich sehr schön
Papageno:
Ich denke nicht! Denn wann die schön wären,
dann würden die noch nicht ihre Gesichter
bedecken.

Maar ja, Papageno is maar gewoon volk natuurlijk.

watergeus | 19-01-17 | 14:38

Domme meneer Simons, u overziet de horizon van uw woorden niet. Als 45% de kar trekt, dan trekken er al snel nog eens 54% mee. Die 1% die dán nog overblijft zullen u en mij niet gaan redden.

IncomingHuey | 19-01-17 | 14:28

Synecdoche | 19-01-17 | 14:05

Maar hij is dan ook, volgens eigen zeggen, een weldenkend mens. Ja,ja!

rooie vogel | 19-01-17 | 14:21

Mozart? Is dat een rapper ofzo? Nooit van gehoord...

namensmijnhond | 19-01-17 | 14:20

Op de website van de Nationale Opera staat een filmpje met een kort gesprek tussen regisseur en dirigent. Daarin wordt uitgelegd dat dit stel coupures heeft aangebracht, d.w.z. misschien aanstootgevende passages heeft geschrapt "want onze inzichten zijn sinds de vorige enscenering veranderd".

Synecdoche | 19-01-17 | 14:05

Wat zingt de muselman in Die Entführung aus dem Serail:

youtu.be/bgj5iBEUuuY

Erst geköpft dann gehangen dann gespiesst auf heisse Stangen...

Dus het is een stuk dat de realiteit op de voet volgt. Niets mis mee...

hangtiet met knoop | 19-01-17 | 13:34

Alle westerse kunstuitingen zijn haram. Afschaffen dus.
Scheelt weer een hoop subsidie en daar zullen dan weer veel reaguurders blij mee zijn.

McMarx | 19-01-17 | 13:25

En dan de tekst: 'Natuurlijk botst ONZE westerse traditie met ONZE islamitische traditie.'
Laten we ons daar eens op focussen.
.
Als er staat: 'Natuurlijk botst onze westerse traditie met de oosterse traditie', dan snap ik het volledig. Wij zijn hier in het westen dus 'onze' is terecht, wij zijn niet in het oosten en we hebben geen oosterse cultuur, dus voor oosterse traditie kan 'onze' weggelaten worden.
.
Als er staat: 'Natuurlijk botst onze christelijke traditie met de islamitische traditie', dan snap ik het volledig. In het westen zijn we christelijk, dus 'onze' is terecht, wij zijn niet van oorsprong islamitisch en we hebben geen islamitische cultuur, dus voor islamitische traditie kan 'onze' weggelaten worden.
.
Volgens mij hoort het 1 van de 2 hierboven geschetste scenario's te zijn en niet anders.
.
Wat bedoelt deze verknipte man te schrijven? Als ik naar zijn achternaam kijk: familie van Artikel 1? Of toevallig.
.
By the way: Mozart was een Oostenrijker en wa sook katholiek. Hij componeerde diverse requiems. Dat is de muziek voor uitvaartmissen in de katholieke kerk. Mozart was zeker geen moslim.

Albert5000 | 19-01-17 | 13:23

Moslims mogen niet eens naar muziek luisteren. Doen ze het wel dan krijgen ze op de dag des oordeels lood in hun oren gegoten. Dus: wat is het probleem?

Henk Zult | 19-01-17 | 13:21

Ik denk dat Wolfgang Amadeus Mozart de regisseur Johan Simons een flinke lel had verkocht!
Johan Simons "als weldenkend burger zie ik het als mijn plicht daarover in discussie te gaan" is helemaal geen weldenkend mens maar een hufter! Hij is zo'n vertegenwoordiger van het Nederlandse Karremansvolk dat niet weet hoe iedereen te pleasen. Blijf gadomme van de kunst af, lul!

Tis nie waar! | 19-01-17 | 13:20

Citaat: "Wij leven in een cultuur van twijfel. Twijfel is een groot goed dat moet kunnen blijven bestaan. Beide tradities moeten twijfel kennen en huldigen. Twijfel brengt nieuwe inzichten teweeg."
Ik betwijfel of het afhakken van je hoofd een mens tot nieuwe inzichten brengt. Wel weet ik zeker dat er moslimlanden zijn waar je hoofd eraf wordt gehakt als je hardop twijfelt aan het bestaan van God. Maar ik betwijfel of Johan Simons dit ook weet.

Rhenium | 19-01-17 | 13:20

Zo hee Johan Simons. De oplossing ligt hem in twijfel? "Twijfel brengt nieuwe inzichten teweeg". Nou, die 45% moslims twijfelen alvast niet. Zoals de broer van een opgepakte beweerde: iedereen heeft toch wapens?
Ik hoop dat we van rechtswege ooit de wapens op mogen pakken. Dan kunnen we hen met gelijke wapens bestrijden. Benieuwd wat die andere 55% dan doet, overigens.

Gajus | 19-01-17 | 13:15

@Boerentrut | 19-01-17 | 13:07 ,
check!

Hij is bang voor de deugdmensen dan wel bang om voor ondeugdelijk gevoelloze PVV'ert te worden aangezien

vander F | 19-01-17 | 13:12

Champions League cultuur relativisme. Bravo.

squadra | 19-01-17 | 13:09

Verwacht die regisseur serieus dat er moslims naar zijn (gesubsidieerde) voorstelling komen? De dwaas.
Tikkie Terug | 19-01-17 | 12:50

Nee hoor, dat verwacht hij helemaal niet. Het loopt hem alleen dun door de broek bij het idee dat de deugdmensen die ver van dit soort problemen afstaan en zijn productie wel komen bekijken denken dat hij weleens geen deugdmens zou kunnen zijn.

Boerentrut | 19-01-17 | 13:07

Johan Simons...... familie van....?

WistAllesBeter | 19-01-17 | 12:59

Ik word een beetje misselijk als ik lees 'onze islamitische cultuur'.

Hommel | 19-01-17 | 12:56

Zit ik nou in de verkeerde club omdat ik IEDEREEN, maar dan ook IEDEREEN om mij heen hoor zuchten over dit soort gezeur in onze overspannen samenleving. Maar blijkbaar zijn er nog heel veel mensen die hiermee instemmen?
Kun je nagaan hoe gezellig het hier wordt als straks het percentage "beledigden" in onze samenleving oploopt van 10 naar 20%. Vol ongeduld wacht ik op 15 maart !

matrixbluepill | 19-01-17 | 12:56

@pejoar | 19-01-17 | 12:08 ,
boeie,
45% van de Nederlanders staat ook geweld toe om ons land en onze cultuur te verdedigen

vander F | 19-01-17 | 12:54

het is steeds nog veel verknipter dan je voor mogelijk hield.

Bert Konterman | 19-01-17 | 12:53

Geen onredelijk stukje van die Johan Simons. Ware het niet dat het nogal pedant is. De moslims die zijn opera zouden bezoeken zijn vast niet van het 45% type. Dit stukje gaat meer over het vermeende deugkarakter van Simons dan over iets anders.

van heinde en verre | 19-01-17 | 12:52

Hallooo,
die Mozart werd wel betaald door elitaire rijke patsers, met koloniaal slaven geld ja!
Dus al die opera's zijn betaald met uitbuiting slaven bloed hoor, zonder Afrika geen Opera!

vander F | 19-01-17 | 12:51

Verwacht die regisseur serieus dat er moslims naar zijn (gesubsidieerde) voorstelling komen? De dwaas.

Tikkie Terug | 19-01-17 | 12:50

Amsterdam.....

Nuff said.

Terence Hill | 19-01-17 | 12:41

-weggejorist-

Boerentrut | 19-01-17 | 12:39

Is niet de eerste keer dat kunst verziekt wordt door politieke correctheid, en zeker niet de eerste keer dat het Mozart betreft. Één van de groten die onze westerse cultuur voor een groot deel gevormd hebben.
Die Zauberflöte, één van de mooiste voorbeelden van de verlichting en een geweldig humanitarisch statement uit de 18e eeuw, wordt tegenwoordig vooral opgevoerd met een blanke Monostrato, waardoor praktisch de hele opera herschreven is.
Weg met onze cultuur, is toch nooit wat goeds uit voortgekomen.

Boerentrut | 19-01-17 | 12:39

De islamitische cultuur: dat is met mega boodschappentassen over de koningsdagmarkt struinen.
Waar anderen feestvieren en met oranje petten, speldjes, en wat dan ook lopen; Surinamers en Japanners incluis, lopen die islam barbaren in hun pinguïn pakje met tafelkleed.
Dat is pas cultuur zeg.
Jammer dat Mozart niet meer leeft hij had er vast iets moois van gemaakt.

Memek | 19-01-17 | 12:38

@Promedio | 19-01-17 | 12:27
Onze traditie was altijd dat we berbers en ottomanen de kop insloegen...

Guido | 19-01-17 | 12:38

@enra | 19-01-17 | 12:19
vrijwel alle "rassen" en "culturen" heb in het verleden slaven gehad, slaven van alle kleurtjes van de regenboog, inclusief hun "eigen" kleurtje. Het "witte" kleurtje/cultuur/whatever is bij mijn weten het eerste "ras" dat slavernij integraal heeft afgeschaft, maar desondanks wordt er nog gedaan als zij het enige ras" zijn dat ooit slaven heeft gehouden en dat het liefst nog steeds zouden willen.

geenspam | 19-01-17 | 12:35

Madame Butterfly zal sinds die diep racistische wandaad van Gordon ook wel herschreven moeten worden, dunkt me. En vergezeld van inlegvelletjes.
Inlegvelletjes om a posteriori tegemoet te komen aan veronderstelde grieven gaan het helemaal worden in 2017!

Schoorsteenveger | 19-01-17 | 12:33

@Slipsnifter Dan krijgt hij toch mijn linkse #nobelprijs ;-)

Datkanjenietmenen | 19-01-17 | 12:28

"... onze islamitische traditie..." . Meneer Simons, de enige islamitische traditie die ik aanhang, voor zover je van een traditie kan spreken, is het sporadisch kopen van een Turkse pizza.

Promedio | 19-01-17 | 12:27

@Slipsnifter | 19-01-17 | 12:12
Niks mis met socialisme, mits met beleid toegepast (d.w.z. niet op de hele wereldbevolking)

geenspam | 19-01-17 | 12:27

Bassa Selim? Ik luister liever naar Sivad Selim.
Zeg nou zelf, Live is Evil. Altijd geweest.

Ernst Oosters8389 | 19-01-17 | 12:23

Wij blanken worden er altijd op aangesproken over ons slavernij verleden......
De Moslim heeft het voorelkaar gekregen dat het geromantiseerd is. Zodoende geheel geaccepteerd zoals alle nare dingen van die ideologie.
Schiet mij maar lek....

enra | 19-01-17 | 12:19

WTF en stupéfait.

_Fly66_ | 19-01-17 | 12:17

Die Simons is geen deugmeneer. Dat is een dom, angstig muisje, dat al bij voorbaat ach, wee en sorry roept.
Niet alleen is zijn inlegkruisje (sorry, velletje) totaal overbodig, het is ongepast.

Simons is in mijn ogen een niet-deugmeneer.

xspalm | 19-01-17 | 12:15

We zitten in een tijd waarin de angsthazen en wegkijkers de kant kiezen van de onderdrukkers en slachtofferacteurs (lees: islamisten). Ik merk dat sinds de keuze van de Amerikanen voor Trump er ook steeds meer angsthazen in Nederland de toekomst opeens inktzwart inkleuren. Vooral op social media zie ik dat terug. Linkschmenschen, die zich eigenlijk tot nu toe wat neutraal lieten beginnen nu opeens hun gal te spuwen over hoe slecht het in Amerika (en de hele wereld) gaat worden. Ze zitten nog net niet te janken achter hun toetsenbord. Ik ben dan meer de realist die het juist positief inziet en met een smile die depressieve uitwerpselen op Twitter/Facebook/whatever teruglees: het volk laat zich niet door een gevestigde elite voorschrijven wat je wel of niet moet doen. In de stemhokjes komt de afrekening wel. Daar geld die openlijke intimidatie door de mainstream-media en gevestigde politiek niet en kunnen mensen hun keuze in vrijheid maken. Gelukkig zien we in Nederland precies hetzelfde patroon. Laat tot die tijd de angsthazen maar uit hun holen kruipen. Da's makkelijker om straks de zwakkeren en lafbekken in de samenleving te herkennen.

drekzooi | 19-01-17 | 12:14

@Datkanjenietmenen | 19-01-17 | 12:08
Het is alleen jammer dat de nobelprijs -zoals praktisch alles met invloed- een links instituut is.
Gaat hem dus niet worden.

Slipsnifter | 19-01-17 | 12:14

@Peniskokertje | 19-01-17 | 12:07
Met dat soort moreel superieure mensen moet je niet in discussie willen gaan.
Werkt niet.

Slipsnifter | 19-01-17 | 12:13

@geenspam | 19-01-17 | 12:05
Tja, vrijwillige slavernij ligt dit volkje uitstekend, dat is een feit.
Het is niet voor niets dat het communisme/soosjalisme hier altijd zo populair is geweest, en nog steeds is.

Slipsnifter | 19-01-17 | 12:12

we zijn in ieder geval al wel van "een handvol lone wolves" of "een kleine groep die het verpest voor de rest" naar "45% van de moslims accepteert geweld om het geloof te verdedigen"

met de huidige versnelde polarisatie zou het over een jaar wel eens de meerderheid kunnen zijn en praten dit soort blinde linksgekkies tegen de "vreedzame minderheid"

overigens deze nog maar een keer: www.youtube.com/watch?v=YnOF7y-KuHE&a...

"The Peaceful Majority are IRRELEVANT" en dat is al bij een heel wat meer bescheiden percentage dan 45/55

2Alabama | 19-01-17 | 12:08

Beste J.Simons
Snap je niet dat je met dit bange inlegvelletje juist het tegenover gestelde bereikt van wat je beoogt. Je bent bang en haalt daarom bij voorbaat de relativering en satire uit het stuk. Je maakt de kunst kapot terwijl er nog niemand kritiek op had. Alle hierboven beschreven kritiek op je dhimmitude klopt helaas helemaal.

Peniskokertje | 19-01-17 | 12:08

Perfect stuk, goed stuk. Nobelprijswaardig.

Datkanjenietmenen | 19-01-17 | 12:08

goed stuk Zentgraaff.
bewijst wederom dat problemen gecreëerd worden door de politiek korrekte,ruggegraatloze lafbekken.
ik ben vaker bozer op hun dan op moslims.
wordt tijd voor een nieuwe kliniek waar dit volk gecorrigeerd wordt zodat ze realistischer worden.

pejoar | 19-01-17 | 12:08

Het is precies andersom, de islamitische "cultuur" botst met de westerse en niet andersom. Wij waren hier het eerst.
En dat woord cultuur in samenhang met islam is fout, islam is geen cultuur het is een religie of beter een vreselijke ideologie. Nu kan een religie iets cultureels hebben en cultuur iets religieus. In een ideologie als islam past het woord cultuur niet, cultuur heeft iets kunst zinnigs, iets luchtigs, iets creatiefs. Islam is bovenal wreed en haat zuchtig.
Ik vraag me af hoeveel islammers op die opera afkomen, of überhaupt wel eens meedoen aan een cultureel evenement. Het aantal zal verwaarloosbaar zijn.

Memek | 19-01-17 | 12:08

Beste J.Simons
Snap je niet dat je met dit bange inlegvelletje juist het tegenover gestelde bereikt van wat je beoogt. Je bent bang en haalt daarom bij voorbaat de relativering en satire uit het stuk. Je maakt de kunst kapot terwijl er nog niemand kritiek op had. Alle hierboven beschreven kritiek op je dhimmitude klopt helaas helemaal.

Peniskokertje | 19-01-17 | 12:07

goed stuk Zentgraaff.
bewijst wederom dat problemen gecreëerd worden door de politiek korrekte,ruggegraatloze lafbekken.
ik ben vaker bozer op hun dan op moslims.
wordt tijd voor een nieuwe kliniek waar dit volk gecorrigeerd wordt zodat ze realistischer worden.

pejoar | 19-01-17 | 12:07

we zijn in ieder geval al wel van "een handvol lone wolves" of "een kleine groep die het verpest voor de rest" naar "45% van de moslims accepteert geweld om het geloof te verdedigen"

met de huidige versnelde polarisatie zou het over een jaar wel eens de meerderheid kunnen zijn en praten dit soort blinde linksgekkies tegen de "vreedzame minderheid"

overigens deze nog maar een keer: www.youtube.com/watch?v=YnOF7y-KuHE&a...

"The Peaceful Majority are IRRELEVANT" en dat is al bij een heel wat meer bescheiden percentage dan 45/55

2Alabama | 19-01-17 | 12:07

goed stuk Zentgraaff.
bewijst wederom dat problemen gecreëerd worden door de politiek korrekte,ruggegraatloze lafbekken.
ik ben vaker bozer op hun dan op moslims.
wordt tijd voor een nieuwe kliniek waar dit volk gecorrigeerd wordt zodat ze realistischer worden.

pejoar | 19-01-17 | 12:06

#Zucht#
Ik wil mijn land terug.
15 maart.
"Geert"?

R.B.Scott | 19-01-17 | 12:06

"onze traditie " Heb ik wat gemist ?
Het invoeren van islamitische gebruiken gedurende de afgelopen - pak weg - 20 jaar, is toch geen traditie.
Weer een verlichte geest die probeert duidelijk te maken dat Nederland gebouwd zou zijn op dat woestijngeloof.
Als hij echter meer benul van geschiedenis zou hebben, dan hij eerlijkheidshalve moeten toegeven dat onze geschiedenis voor een hele grote, zowel niet haast helemaal, gevormd is door het Christelijke geloof. Dus het zou hem sieren te spreken over onze christelijke traditie in plaats van "onze westerse traditie".

loser | 19-01-17 | 12:05

@Slipsnifter | 19-01-17 | 12:01
Nee, vrijwillige slavernij denk ik, het argument "wij hebben het x jaar goed gedaan, nu is het hun beurt" lijkt redelijk gangbaar te worden.

geenspam | 19-01-17 | 12:05

-weggejorist-

geenspam | 19-01-17 | 12:02

@Gags Beasley | 19-01-17 | 11:58
Ik vraag me af wat de finale fase is van het "weg met ons" proces.
Collectieve zelfmoord?

Slipsnifter | 19-01-17 | 12:01

Soumission.

postmodernismisdead | 19-01-17 | 12:01

De Sylvanizering van Nederland: Je hebt het dik voor elkaar, en toch voel je je slachtoffer. Laten we accepteren dat sommige mensen zich altijd, ALTIJD, gekwetst zullen voelen.

Zeddegeizot | 19-01-17 | 11:59

Na zwarte piet, negerzoenen, moorkoppen en kerst, is nu de klassieke muziek aan de beurt.
Weg met ons.

Gags Beasley | 19-01-17 | 11:58

-weggejorist-

TheBurnerMan | 19-01-17 | 11:57

1000 strafregels: "Weg met ons!"

marcoplarco | 19-01-17 | 11:56

Girls Aloud??

OMG Hoe houd je het uit mettie gast!?


Matthijs laat trouwens vanuit zijn ivoren toren weten: "Bedankt Zendgraff, ik zocht al een tijdje naar een reden om in mijn deugshow weer 4 minuut 19 seconden met Johan Simons te kunnen dwepen."

Prof. D.A.H. Vintik | 19-01-17 | 11:54

@Zenzeo | 19-01-17 | 11:51
Door "rechts" natuurlijk, het grote kwaad in de wereld.
Hier in nederland is dat Wilders.

Slipsnifter | 19-01-17 | 11:54

Die brief even snel gelezen; het komt er dus op neer dat ene "Bassa Selim" de verstandigste is van het hele spul, iemand waar we allemaal een voorbeeld aan kunnen nemen.
Heel goed, bukken maar.

Slipsnifter | 19-01-17 | 11:52

"Nu, meer dan toen, voelen we ons bedreigd". Door wié dan, Johan?

Zenzeo | 19-01-17 | 11:51

@Opslag Medium | 19-01-17 | 11:48
Op deze manier kunnen ze weer even mooi laten zien dat ze "deugen".

Slipsnifter | 19-01-17 | 11:50

Overigens... Wat is het doel van het uitvoeren van dit enorm kwetsende stuk dan, als het zo kwetsend is? Gaat het hier primair om het kwetsen van de Nederlander met immigratie achtergrond, of is de bedoeling op veel subtielere wijze juist de Nederlander met wij-hebben-dit-land-verdomme-zelf-opgebouwd-uit-moeras-en-zeewater achtergrond te kwetsen? Ik voel me althans behoorlijk gekwetst, namelijk omdat deze meneer meent over "onze islamitische traditie" te menen te moeten spreken.

Zo wij al een islamitische traditie hebben, dan is dat vooral een kwestie van ertegen strijden. Bij Tours, bij Wenen, bij Venetie, in Indonesie, en nu dus uiteindelijk gewoon thuis...

Opslag Medium | 19-01-17 | 11:48

Als er in nl ooit een burgeroorlog uitbreekt is een verhouding 1 allochtoon op 100 autochtonen meer dan voldoende om ons volledig in de pan te hakken.
Het is niet anders.

Slipsnifter | 19-01-17 | 11:48

@Castor12 | 19-01-17 | 11:40
Totaal gebrek aan lef en karakter.

Slipsnifter | 19-01-17 | 11:46

Als hier al gezeik over is, laat deuglinksers dan aub geen dantes inferno lezen.

Mellita, domi adsum. | 19-01-17 | 11:46

De programmering van elitebolwerk de Stopera (koop maar eens een kaartje) weet exact wat de clientèle op zondagmiddag voorgeschoteld wil krijgen voor het wekelijkse zelfstreel momentje. die borrel nadien moet wel smaken naar goedheid nietwaar?

Langshetrandje | 19-01-17 | 11:45

Goed stuk, we zijn inderdaad een intens zielig landje geworden.
Vol met angstige, weerloze autochtoontjes, en allochtonen die zich een krul in den lul lachen om die pathetische sukkels.
Weg met ons.

Slipsnifter | 19-01-17 | 11:45

-weggejorist-

Sgnietzel | 19-01-17 | 11:45

Wat is er toch met dit zelf hatende, policore kruipvolk aan de hand, waarom toch die volledige overgave voordat er ook maar een scheet is gelaten ?

Castor12 | 19-01-17 | 11:40

de grootste groep hysterische Foei" roepers bestaat over het algemeen uit vrouwen (en mietjes). In de "Zauberflöte", ook van Wolfl zegt één van de priesters: "Ein Frau tut wenig, plaudert viel" (een vrouw doet weinig, kletst veel). Waarvan akte.

bergsbeklimmer | 19-01-17 | 11:39

Het deugen zit diep. Tegen alle logica in wars van enige reflectie.

WatZalIkErvanZeggen | 19-01-17 | 11:39

Wie geen zin heeft in een NRC-abbo kan de link gewoon in google plakken en die voorts vanuit de cache lezen.
Gratis digitale dode boom. Helaas kan ik er niks mee qua kattenbak.

Abject | 19-01-17 | 11:38

Maar wij moeten volgens de PvdA meer 'verbinden'. Nou, dat je dan maar mooi zelf, ik kan geen enkel positief element uit de islam bedenken waarom ik dat zou moeten.

eerstneukendanpraten | 19-01-17 | 11:38

Maar als ook maar 5% van een motorclub van een paar duizend leden geweld gebruikt moet de hele club opgedoekt worden?
En als er dus 45% van Moslims bereid zijn geweld te gebruiken voor hun geloof/tegen een ander geloof dan moeten we ons vasthouden aan de 55% die het "wel goed bedoeld"?!

What the fuck is dit?!

LangeTijdGeleden | 19-01-17 | 11:37

Uhm, onze ***WAT*** traditie? Is die man echt zo gek of doet hij maar alsof? Zijn er serieus mensen die menen dat we hier een islamitische traditie hebben?

Opslag Medium | 19-01-17 | 11:35

Hij zegt t zelf al, 45%. En dan nog de kant kiezen van de moslims. Mensen zijn bang, gewoon bang. Veel woorden gebruiken om de eigen beweegredenen te verbloemen, maar alles kan gereduceerd worden tot angst. En maar grote woorden gebruiken na elke aanslag "we laten ons niet bang maken". Ik merk er weinig van, kan de angst bijna proeven. Ik ben blij dat ik de relatief onschuldige jaren '90 en '00 heb meegemaakt. In mijn jeugd was de moord op Meindert Tjoelkert extreem, nu haal je niet eens de schouders meer op als er een paar ongelovigen tussen de vrachtwagenwielen geplukt moeten worden.

haat | 19-01-17 | 11:34

Ik heb voor de verandering eens op de linkjes geklikt en het stukje in NRC gelezen van Karin Amatmoekrim (wie?! weet ik ook niet, maar zo heet ze).

Dat stukje wat er over gaat dat een blanke schrijver eigenlijk niet meer een zwart personage zou mogen opvoeren, of althans wel altijd een positief beeld daarvan zou moeten neerzetten (!) besluit ze met deze woorden:

"Zoals wit zichzelf als normaal beschouwt, zo zien bruin, geel en zwart zichzelf ook; als de menselijke norm die niet gereduceerd wil worden tot een karikatuur, of een bijrol, of een afkomst."

Dan denk ik, stop dan met zeiken. Maar ook over de slavernij, want ook wij willen niet gereduceerd worden tot een afkomst.

breakingnews | 19-01-17 | 11:34

Kan iemand die regisseur uitleggen dat we hier geen islamitische tradities hebben? Wel overlast van, maar geen tradities. Al wordt het ons opgedrongen, dat dan weer wel.

Tikkie Terug | 19-01-17 | 11:33

Nee, heel goed van deze regisseur.
Hij legt de vinger op de zere plek, je moet juist kijken naar de 55% van de moslims die blijkbaar geen geweld wil toepassen om de sharia in te voeren.
Die 45% moet je gewoon negeren, of een inlegvelletje toesturen dat ze in de minderheid zijn.
Dat zal ze leren!

Nuchternederland | 19-01-17 | 11:32

Zolang die 55% zijn kop houdt en doet alsof er niks aan de hand is worden die overige 45% dus best een gevaar voor de democratie en rechtsorde?

Hiesjes | 19-01-17 | 11:32

"Onze islamitische traditie"
Als die er al is, is daar weinig tot niks positiefs uit te halen.
Tijd dat we die "traditie" dus afschaffen.
Zijn we namelijk goed in in Nederland, het afschaffen van tradities.
Zou eens een keer wenselijk zijn als het een traditie betrof die niet door de oorspronkelijke bevolking werd gevierd.

Ikdus | 19-01-17 | 11:32

Versieren is als voltooid deelwoord met een d, Zendgraaf.

Hij versiert. Ik heb versierd. Doei.

dezenicknameisbezet | 19-01-17 | 11:30

Vergeten we vooral niet het "pst, pst, blondchen" uit de tweede akte van de opera.

Zyprexa20mg | 19-01-17 | 11:30

Alles moet politiek worden. Van het sinterklaasfeest tot de opera. Dodelijk vermoeiend.

JTKDM | 19-01-17 | 11:29

voorlaatste alinea "Vol afschuw kijk ik naar de radicaliteit tussen onze westerse en islamitische traditie, jahoor, eerlijk verdeeld , die over-en-weerse radicaliteit.

zwemverbrander | 19-01-17 | 11:27

Wat meneer niet lijkt te willen begrijpen is dat het tijdperk van de 'weldenkende burger' voorbij is en het tijdperk van de 'realistische burger' begonnen is.
.
Het tijdperk van de grote schoonmaak staat op de stoep, daar is geen ontkomen meer aan hoe weldenkend je jezelf ook vindt. Wie wind en verdeeldheid zaait, en niet naar een grote meerderheid van de burgers luistert, en deze zelfs al bij voorbaat uitsluit, zal storm oogsten.
.
De ventilator staat al op de hoogste stand, het is slechts wachten op de 1e schep feces die erin gegooid gaat worden.

Veni_Vidi_Vici | 19-01-17 | 11:26

"Daarvoor zou ik dit clichébeeld willen gebruiken: Als ik op de radio hoor dat 30% van de rokers vroegtijdig zal sterven, hou ik me liever vast aan de 70% van de rokers die dat gewoon weigeren"

vanveldhoeksdreven | 19-01-17 | 11:26

Dit is toch wat we dhimmitude noemen? Elk jaar beluisteren duizenden mensen de Matthaus Passion en horen ze hoe de joden jubelen dat het bloed van Jezus over hen en hun kinderen moge komen. Kan ook prima.

Diotima | 19-01-17 | 11:25

In mijn CD-single van 'Smack my bitch up' van The Prodigy heb ik ook een inlegvelletje gelegd. Gewoon, voor de zekerheid.
En in een momentje van onzekerheid bekeek ik 'The Very Best of Tammy Wynette' van mijn vrouw. Raad eens welke titel ze met potlood had doorgehaald. De HOERRR!!

H. Caulfield | 19-01-17 | 11:25

Het aantal Nederlanders dat met geweld bereid is zich goederen, sex of levens toe te eigenen is minder dan 45%. Gewoon de politie maar afschaffen en af en toe eens een verkrachting, moord of roofoverval op de koop toenemen?

Geenstijlfiguur | 19-01-17 | 11:24

Hoeveel subsidie gaat er naar dit soort zooi?

Banana008 | 19-01-17 | 11:22

Bravissimo!

Hetkanverkeren | 19-01-17 | 11:22

Fan van Mozart is. Ik zou eigenlijk een filmpje van een schitterende metal-uitvoering van Rondo alla Turca willen posten, maar bij nader inzien vind ik dit epische muziekstuk toch beter op zijn plaats bij dit bericht.
www.youtube.com/watch?v=WgpoyLoekv8

Arnold Layne | 19-01-17 | 11:22

Fictieve moslims is goed. Die kun je zo mooi maken als je wil.

Accident_Prone | 19-01-17 | 11:15

Staan er ook lantaarnpalen op de grachten? Mooi!

de Voorzittert | 19-01-17 | 11:15

Een echte mohammedaan bezoekt toch geen operettes? Er zijn nog zoveel haatimams te horen!

Guido | 19-01-17 | 11:15

Moest altijd lachen om het begrip Oikofobie (zelfhaat door de elite). Maar het begint nu allemaal erg dichtbij te komen voor dit grachtengordeldier.

HypodePipo | 19-01-17 | 11:13

Way een dwaas, ik houd me vast aan de overige 55%. Die verraadt je zodat de 45% je een kopje kleiner kan maken, sukkel.

plint eastwood | 19-01-17 | 11:08

"met onze islamitische traditie"
Huh? Wij hebben helemaal geen islamitische traditie. Het is een aan ons opgedrongen cultuur die onverenigbaar is met de westerse traditie.

sinar2 | 19-01-17 | 11:06

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken