Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Treinreizen wordt ieder jaar kutter en kutter

“remmen.jpg"’s Lands favoriete haatbedrijven Prorail, NS en andere vervoerders werken al enige tijd aan het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer. Iedere tien minuten een trein en in 2028 (zucht, dan al) moet dat projectje afgerond zijn. Tot die tijd is het blijkbaar nodig ieder jaar een nieuwe dienstregeling eruit te knallen en is het onmogelijk de treinen een beetje op tijd te laten komen / te laten vertrekken (of de blaadjes van de rails te vegen). Dus: alle treinreizigers ergeren zich continu groen en geel aan de zoveelste hinderlijke onderbreking. De storingfalerij op het spoor breidt zich onverminderd uit en uit de cijfertjes blijkt dat het rampenvervoer steeds achterlijkere aantallen laat noteren. 2013: 2.294 storingen. 2014: 2.475 storingen. 2015: 2.941 storingen. 2016 (tromgeroffel): 3.024 storingen. Bedenk dan even dat er jaarlijks TWEE MILJARD belastinggeld in het spoor wordt gepompt, maar dat er tevens een gat van 200 miljoen is en dat er tot 2028 flink gesneden gaat worden. Manmanman, wat een sneue bedoening. Lekker blijven aanmodderen Sharon Dijksma, niemand doet je wat. Kansloze cijfers over 2016 na de klik. Kansloze oorzaken top vijf: 1. Defecte trein (18,8 %) 2. Seinstoring (12,1 %) 3. Wisselstoring (8,4 %) 4. Aanrijding met een persoon (8,1 %) 5. Eerdere verstoring (5 %) Kansloze trajecten top vijf: 1. Amersfoort - Schiphol (122 storingen) 2. Rotterdam CS - Utrecht CS (121 storingen) 3. Den Haag CS - Utrecht CS (119 storingen) 4. Schiphol - Utrecht CS (119 storingen) 5. Lelystad Centrum - Schiphol (105 storingen) Kansloze stations top vijf: 1. Utrecht CS (325 storingen) 2. Rotterdam CS (299 storingen) 3. Breda (204 storingen) 4. Schiphol (198 storingen) 5. Amersfoort (152 storingen)

Reaguursels

Inloggen

bisbisbis | 11-01-17 | 18:22
Het wordt nog mooier, een trein in Nederland heeft vertraging als deze 7 minuten te laat vertrekt, in Japan is dat 30 seconden.
Het verschil zit hem vooral in het arbeidsregime: Als een Japanse machinist een kleine fout begaat, gaat deze 4 weken op "cursus" aan de andere kant van het land, zonder salaris. Deze cursus bestaat uit 4 uur lichamelijke oefening per dag, en 6-8 uur lang uitgescholden en gekleineerd worden door kadermanagement. De rest van de tijd mag je hat pand niet verlaten, op straffe van ontslag.
Discipline is geen oorzaak, discipline is een gevolg. Ik zou er graag nog een keer naartoe gaan, het leven daar is amper te bevatten voor ons meelzakken.

automobilaterealist | 12-01-17 | 13:14

Sinds het invoeren van de OV-chipkaart heb ik steeds het gevoel dat ik met een Ausweiss rondloop.

crankshaft | 12-01-17 | 12:05

Het komt nog steeds door het aantal wissels. Mensen. Lelystad centrum > Schiphol? Dat is toch geen rechte lijn. Je bedoeld Lelystad/Almere/Hilversum. En iedereen moet gewoon overstappen. Dat is hoe het werkt in het buitenland en daarom hebben ze daar minder storingen. Dit soort lijntjes vind je door heel Nederland. Dat een puntverbinding mogelijk is wil niet zeggen dat dat de beste optie is.

Overstappen en een logisch systeem of af en toe wachten voor het rode sein maar wel lekker warm. Kies maar

ModusOperandi | 12-01-17 | 12:02

Hee Mosterd... Heb je geen auto ? Nee koop er dan een !

Lichtstadfan | 12-01-17 | 11:56

@bisbisbis | 11-01-17 | 18:22
"Wat kunnen die Japanners, met een veel hogere bevolkingsdichtheid dan de onze, wat wij niet kunnen?"

Men heeft daar zoveel schijt aan service en veiligheid dat het werkt.
Treinen rijden hoe dan ook door, met overvolle wagons, die voller dan vol zijn. Geen uitzonderingen. Heb je je been er niet in, dan ben je hem kwijt.
Raad_maar_raak! | 11-01-17 | 18:27

Heeft niets met elkaar te maken. Hún treinen rijden altijd, hun spoor hoeft niet iedere twee jaar opnieuw op de schop om 'het spoor te vernieuwen/verbeteren' zodat ze ons in de toekomst ooit eens 'betere service kunnen verlenen'.

Hier zijn het spoor en de treinen uitbesteedt aan 'semi-overheidsinstellingen'.
Dwz, ze werken alsof ze een echt bedrijf zijn, en het bestuur heeft een navenant salaris, net als hun commissarissen, maar er is geen afrekening op resultaat. De tent wordt met overheidsgeld overeind gehouden, maar de top vangt wel salarissen en bonussen alsof ze een prestatie van wereldformaat hebben geleverd.
Dus is er géén prikkel om een goed resultaat neer te zetten, anders dan op papier. Er moet dus zo weinig mogelijk worden uitgegeven om aan het eind van het jaar een zo goed mogelijk financieel resultaat te halen.
Zo werkt het ook bij wooncoorporaties, ziekenhuizen, en alle, wat we vroeger nutsbedrijven zouden noemen. Basisvoorzieningen voor een moderne beschaving zoals electriciteit, water, enzovoorts.. Als de stront echt te hoog ophoopt, komt er vanuit de banencarrousel een andere pipo die op de oude voet doorgaat.

Sans Comique | 12-01-17 | 11:56

Maar we houden ons wel lekker bezig :)

zweeperover | 12-01-17 | 10:22

Gelukkig viel de winter op een zaterdag en zullen we wat minder last hebben van blaadjes e.d. Niet alleen de Jappen, maar ook de Russen lachen zich een ongeluk.
.
Je wilt niet weten door welk weer mijn treinen in Oekraïne ploegden, maar ze kwamen er. Eerlijk is eerlijk is wel weer langer geleden, maar toch.
.
Busvervoer in winter daar was soms een aan een zelfmoordpoging gelijkende actie, dat helaas wel. Ben blij dat ik het overleefd heb, de verschrikkelijkste ongelukken gezien en bijna meegemaakt. OnlyInRussia-waardig, zal ik maar zeggen.
.
Overigens ben en blijf ik een verstokt openbaar vervoergebruiker en ligfietsenthousiast wat al die benzineverslaafden hier ook zeggen!
Tschüß, Evocatus

Evocatus | 12-01-17 | 10:03

Jostifiel | 11-01-17 | 23:08

Ik heb het ook nadrukkelijk NIET over OV-bussen, dat heb ik er nog met nadruk bijgezet. Het gaat om touringbussen, en de problemen die jij noemt kunnen zo opgelost worden. Ik zou juist als jouw vader zo`n busdienst heeft dit eens gaan onderzoeken, je zult verbaasd zijn over hoe een succes dit is in het buitenland.
Als je bv van Rome Fiumicino naar het centrum wilt kun je zelfs kiezen uit 4 verschillende buslijnen die vrijwel altijd vol zitten. Kosten voor een ritje is 4 euro enkele reis. De trein kost 14 euro, dus dat is ruim 3 keer zoveel (besparing van €20 pp is toch interessant) en de trein is er maar 15 minuten sneller dan de bus. Bovendien rijd de bus de hele nacht door en van de treinen kun je dit niet zeggen.
Het is zeker een succes want zoals ik al zei staan er altijd mensen in de rij voor de bus en elke bus zit helemaal vol. De kwaliteit van de busmaatschappijen onderling verschilt wel, maar als je de beste kiest zit je prima. Overigens hebben de sprinters in NL ook geen toiletten.

Copycrauw | 12-01-17 | 09:43

Nederland = servicewoestijn.

bisbisbis | 12-01-17 | 09:39

Ach, hoe heerlijk de menselijke psyche. Nu weer de hype van het "nepnieuws".
De zogenaamde kwalitietsmedia produceren op dit moment grote hoeveelheden "nepnieuws". De antilectuele Gutmensch heeft weer onrecht nodig om te bestrijden. En zoals zo vaak veroorzaken zij die zelf. Om daar vervolgens anderen van te beschuldigen. Deed Hitler ook. Deed Blatter ook. Doen Obama en Clinton op dit moment.

Orakel1958 | 12-01-17 | 08:28

SP,Groen links,en Pvda stemmers,dat wordt nooit wat ,en blijft jaarlijks een bodemloze put .Spoorwegen ,ben blij dat ik er nooit mee heb te maken ,een keer ,en nooit meer.

fleurtje | 12-01-17 | 06:20

Idealiter is een trein natuurlijk beter dan een auto, mits ie rijdt, en als het even kan op tijd.
Staal op staal is altijd veel efficiënter dan rubber op asfalt. En als je dan al die blikken-plastic koetsen in de file ziet staan met een poppetje erin..
Dan denk ik wel, hadden we maar een beetje beter en verstandiger bestuur bij de trein-autoriteiten. Het zou zoveel beter kunnen.
Overigens, ik ben geen Japan-deskundoloog, heb nog nooit een voet in het land gezet. Maar mijn zusje woont in Korea, daar krijg ik horrorverhalen van te horen dat er inderdaad een functie is op de perrons daar van aandouwer. Toen ging ze op vakantie naar Japan, en ze wist niet wat ze meemaakte. Zo schoon, soepel, vlekkeloos, Zwitserse timing, comfortabel.
Dus: wat kunnen die Jappen wat wij niet kunnen? Ik vind het een legitieme vraag. Elke keer weer dat geeikel met blaadjes op de rails, wisselstoring want het was een beetje koud, en godbetert rijp op de elektriciteitskabels dus de trein kan uiteraard niet rijden. Hoe moet dat in Canada en Alaska dan? Daar gaat het wel..

Lefgozer | 12-01-17 | 05:34

You're Dutch Railways? I won't be talking to you. You're fake.
*Trump mode off*

Nivelleermarionet | 12-01-17 | 01:48

60 jaar geleden moest je een perronkaartje kopen.

daytripper | 12-01-17 | 01:35

@Jostifiel | 11-01-17 | 22:46
Dat betaalt de automobilist al via de WAM verzekering wanneer de automobilist aansprakelijk is voor het ontstane ongeval. Dit omvat naast materiële schade ook inkomstenderving, ziekenzorgkosten, loonkosten die een werkgever maakt, noem maar op.
Blijft alleen over wanneer de bestuurder een ander niet aansprakelijk kan stellen. Maar goed, dan kan niemand meer wat doen, dus ook niet sporten.

Verder ten aanzien van het milieu. Onzin, want vergeet één ding niet: zonder transport zouden wij elke winter een hongerwinter hebben gehad en dat is niet bevorderlijk voor je gezondheid.

ProAsfalt | 12-01-17 | 01:22

Als ik zie wat treinkaartjes kosten, dan is het mij volstrekt onduidelijk waarom er nog overheidsgeld bij moet.

Fridtjof | 12-01-17 | 00:29

De trein haalt je op van waar je niet komt, brengt je naar waar je niet heen wilt op een tijdstip dat jou niet schikt...

Air van Boven Dorens | 12-01-17 | 00:11

@Oberst | 11-01-17 | 22:52
Ik heb even wat onderzoek verricht www.filegroei.nl archive.is/M62mr Om het aantal files te berekenen van 2016 doe ik het gemiddelde aantal files per dag vermenigvuldigen met het aantal dagen in het jaar. Dat geeft een redelijke benadering. Afgelopen jaar waren er dus ongeveer 11×366=4015 files. Laten we dit maar afronden naar 4000, want dit is toch giswerk. Volgens het ministerie van Infrastructuur en Milieu is 25% van de files veroorzaakt door ongevallen. www.beterbenutten.nl/assets/upload/fil... Dus pak 'm beet 1000 files worden veroorzaakt door ongevallen. De NS had dus 3024 storingen afgelopen jaar. 8,1% daarvan (245 personen) zijn springers. Echter denk ik niet dat dit helemaal eerlijk is. Net zoals een defecte trein op het spoor zorgen gecrashte auto's die de weg blokkeren voor oponthoud. Dus ik denk dat de 18,8% (569 stuks) door defecte treinen meegeteld moeten worden. Zo wordt dus 26,9% van de storingen (813 storingen dus) veroorzaakt door ontstoppingen vergelijkbaar met die van op de weg.

Dus even in het kort hieronder:
Op de weg zijn ongeveer 25% oftewel 1000 van de 4000 files veroorzaakt door ongevallen. Op het spoor is dit dus 26,9% oftewel 813 (of 8,1% oftewel 245 met jouw definitie) van de 3024 storingen.

Jostifiel | 11-01-17 | 23:47

Die treinstellen zijn overvol. De mensen voelen zich als tonijn in blik. Toen alles nog door de overheid zelf werd gedaan zat alles op de rails. Nu ze het spook van 'kostenefficiency' er op los hebben gelaten is de chaos compleet.

Nehemia | 11-01-17 | 23:40

Volledig ontspoord.

Nehemia | 11-01-17 | 23:34

Nederlandse Stoorwegen

pennestront | 11-01-17 | 23:17

@Copycrauw | 11-01-17 | 21:32
Heb jij ooit in een OV-bus gezeten? Lawaaierig vanwege de motor en hobbels in de weg, krap (achterin zelfs met de knieën in de nek), grotere kans dat je verplicht naast iemand moet zitten, niet echt comfortabel buiten de rechte stukken weg en in de dienstregeling nooit echt punctueel te noemen. Touringcars zijn al iets beter met betere stoelen, maar nog steeds net zo krap, lawaaierig achterin, gordelplicht, benen strekken zit er niet in en het toilet is vrijwel altijd dicht, omdat de buschauffeur geen zin heeft om het toilet schoon te maken. En ik weet wat bussen zijn. Mijn vader is directeur van een busbedrijf.

Jostifiel | 11-01-17 | 23:08

Als een file een storing is en een ongeluk met persoon een ongeluk is. Hoe verhouden de cijfers zich dan tussen OV en de auto? Iemand?

Oberst | 11-01-17 | 22:52

@ProAsfalt | 11-01-17 | 18:42
Automobilisten zouden dan ook eens de volle mep mogen betalen, namelijk voor het milieu-impact dat ze hebben met de bijbehorende waardevermindering voor de omgeving én de achteruitgang van de volksgezondheid en de hierbij in prijs oplopende kosten voor de zorgverzekering die het met zich meebrengt. Ik denk dat de trein dan wel flink goedkoper wordt ten opzichte van de auto.

Jostifiel | 11-01-17 | 22:46

@Doe mij maar twee ! | 11-01-17 | 21:50
Daar denk ik anders over. Als je maar 1 auto voor het gezin hebt, ben je dan ook mislukt? Het is prima mogelijk om met 1 auto te leven, maar als de één werkt en de ander wilt een dagje uit, dan heb je toch het OV nodig. De fiets komt niet ver genoeg en de taxi is geldklopperij.

Jostifiel | 11-01-17 | 22:35

... en dat er tot 2028 flink gesneden gaat worden.

Zo zie je dat de inmiddels extreme belasting op arbeid in NL inmiddels het zand in de motor is. Maar EU en politiek Den Haag, ze zien het niet en blijven maar doorgaan. Totdat al het leven uit de maatschappij is gezogen.

sickworld | 11-01-17 | 22:35

Als je na je 35ste nog met de trein moet, ben je eigenlijk mislukt...

Doe mij maar twee ! | 11-01-17 | 21:50

Heb pas een 2e auto er bij gekocht, voor de zelfde prijs als een NS jaarkaart. Heerlijk. Stap voor deur in en voor deur uit, Het enige openbaar wat ik gebruik, is de tram als ik in Rotterdam ben. Verder laat ik het OV voor wat het is.

dubbelq | 11-01-17 | 21:34

Overigens mogen er in de rest van het land ook directe buslijnen komen tussen dorpen en steden. En dan bedoel ik NIET de bus die om de 500m stopt maar bussen die van een punt vertrekken en direct doorgaan naar hun eindbestemming.

Copycrauw | 11-01-17 | 21:33

Ik heb het al eerder aangekaart: er moeten veel meer buslijnen komen van en naar de grote steden. Ook tussen de grote steden. Bussen hebben alleen last van file`s maar zijn verder prima vervoer, hoeft geen spoor voor worden onderhouden en bovendien kun je zo regelen dat iedereen ook echt gewoon zit, en dan niet inelkaar gevouwen zoals in die trein maar busplekken zijn doorgaans comfortabel en ruim. Daarnaast vind ik dat er, net zoals alle grote steden hebben in de wereld dat er een directe buslijn van en naar Schiphol moet komen die de hele nacht doorgaat zodat ook mensen op tijd en zeker hun vlucht kunnen halen ipv dat gekut met blaadjes op sporen, bevroren bovenleiding, persoon of dier op spoort en alle andere onzin.

Copycrauw | 11-01-17 | 21:32

ik ben altijd negatief over het ov maar dit keer heb ik toch iets positiefs te melden denk ik. Het blijkt dat ze tegenwoordig op windenergie rijden nl. En dat is dan best wel ok vind ik. Van de andere kant, nu krijg je naast blaadjes op de rails als het wel waait natuurlijk de melding dat er te weinig wind is als het niet waait. Dus misschien rijden ze wel helemaal niet meer.

sufkut | 11-01-17 | 21:30

Koester diepe, diepe haat tegen de trein. Wezenloos duur maar slecht product. De ervaringen met alle mogelijke en onmogelijke storingen zijn ellenlang. Gelukkig in de auto nu.

npo | 11-01-17 | 21:00

miko | 11-01-17 | 19:42

ROFLOL!

eerstneukendanpraten | 11-01-17 | 20:33

@Jan, Leiden | 11-01-17 | 19:48
We zouden de OV-reizigers inderdaad wel eens een keer dankbaar kunnen zijn.
*aai over kale bol vewacht*

Rest In Privacy | 11-01-17 | 20:31

en.m.wikipedia.org/wiki/Amagasaki_rai... Dit is de reden waarom ik geen Japans systeem wil hier in NL. Zo'n systeem dat alles maar op tijd moet levert dit soort wantoestanden op. Overigens reis ik dagelijks met de trein in het zuiden des lands. Het aantal malen dat ik significante vertraging heb gehad de afgelopen zes maanden zijn denk ik op twee handen te tellen.

Enter Yeti | 11-01-17 | 20:20

Kloopindeslootjijook, ik was er ook ietwat sarcastisch over

stiefelen | 11-01-17 | 20:18

@stormageddon helaas niet.
Al paar keer via Amersfoort en zelfs Amsterdam moeten rijden naar Arnhem vanaf Rotterdam cs.
Dochter moet naar Barneveld en bijna elke week valt de trein naar Ede wageningen uit.Minstens een per week.

Lilia2 | 11-01-17 | 20:18

Ze weten wanneer je incheckt op het station en waar je reist, dus ze kunnen heel goed meten hoe lang een reiziger erover voet van incheck tot uitcheck ten opzichte van de geplande dienstregeling.
Laten ze dat eens vergelijken. In de spits.

kloopindeslootjijook | 11-01-17 | 20:05

stiefelen | 11-01-17 | 19:52
"Toch rijdt meer dan 93 procent van de treinen op tijd"
Boeit niet, het gaat er niet om hoeveel treinen er op tijd rijden maar om hoeveel reizigers er op tijd aankomen. Liefst nog de reistijd van deur naar deur met een overstap of 2.
En doe die meting even in spits graag.
Als je op je station een half uur staat te wachten, ben je al een half uur onderweg, maar dat telt niet
mee in de cijfers. Als je trein 2 mist omdat trein 1 te laat was, mag de volgende op tijd rijden, als reiziger ben een half uur later.
Spelen met cijfertjes.

kloopindeslootjijook | 11-01-17 | 20:02

i-Wonder | 11-01-17 | 18:19

Ook ik heb mij over die situatie verbaasd. De aanwezige winkels missen zo een hoop klanten.

thekolere | 11-01-17 | 19:58

Toch rijdt meer dan 93 procent van de treinen op tijd, gek genoeg ben ik maar 10 procent van de tijd op tijd als ik uberhaupt al aankom. De service is verder ook niks: Wisselstoring, wacht u maar even buiten in de vrieskou tot er een bus komt... Vervolgens kan niemamd je vertellen wanneer de bus ongeveer komt en sta je meer dan 3 uur vast op een station. Om nog maar niet te spreken over de nieuwe dienstregeling, deze zou gebasseerd zijn op ov chipkaart data en geoptimaliseerd zijn. Volgens mij hebben ze overal waar mogelijk treinen geschrapt zodat de treinen nu nog voller zijn dan eerst. Dat heet misschien wel optimaliseren (lees kosten verlagen) maar dan wel voor de ns en niet voor de klant, die ziet daar namelijk nooit wat van terug.

stiefelen | 11-01-17 | 19:52

In de comments is hier wel heel gemakkelijk vergeten dat zonder spoor en in plaats daarvan asfalt in de ranstad dat elke dag tot verkeersinfarcten zou leiden, we kunnen dus in de randstad echt niet zonder spoor. En buiten de randstad zijn scholieren afhankelijk van openbaar vervoer.

Maar het kan echt wel beter dat OV. Zeker eens kijken in Japan/ Zwitserland/ Oostenrijk? De vele storingen bij Prorail waardoor NS niet fatsoenlijk kan opereren zijn niet goed te praten!

Jan, Leiden | 11-01-17 | 19:48

@vander F | 11-01-17 | 19:37
Met alle waardering voor u vind ik dat een verkeerde gedachtegang.

Dat is hetzelfde om naast een pak melk verplicht te betalen voor een stuk biefstuk als de koe niet meer genoeg melk produceert.

Het is heel simpel: de automobilist betaalt voor asfalt en dient asfalt te krijgen.

De OV mensen betalen voor het OV en dienen (fatsoenlijk) OV te krijgen zonder dat de potjes door elkaar heenlopen, in de praktijk van de automobilist naar het OV.

ProAsfalt | 11-01-17 | 19:48

@vander F | 11-01-17 | 19:37
Wat een geweldige en treffende omschrijving van het OV.

atheïstisch stemvee | 11-01-17 | 19:42

Het is me toch wat met die NS. Ze zouden een voorbeeld kunnen nemen aan de snelle doorstroom op de snelwegen. Nooit files of calamiteiten/omleidingen vanwege ongelukken.

Rest In Privacy | 11-01-17 | 19:41

@bisbisbis | 11-01-17 | 18:22
De Japanners zijn beter in het "Niet voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten". Ze rijden daar met treinen, wij rijden hier met treinen op opgevoerde tram-onderstellen. Verder zijn Japanners gewoon een stuk beter in het organiseren van het ov en heeft het, tenzij je op het platte land woont, geen zin om een auto te bezitten. De auto is namelijk overal (dus ook in het Japanse equivalent van "de Achterhoek") trager dan de trein. De trein rijdt namelijk met 300 km/h recht door de bergen heen en de auto moet om de berg heen. Daarnaast is de absolute maximumsnelheid 80 km/h op praktisch alle wegen. Enkele uitzonderingen daargelaten.

Overigens zijn de aanduwers er op sommige lijnen in Tokyo nog steeds. Toegegeven, het zijn er een stuk minder dan vroeger, maar tot het verleden behoort het anno januari 2017 nog steeds niet.

@Raad_maar_raak! | 11-01-17 | 18:27
Onzin! Het is geen India daar. De deuren hebben ook in Japan gewoon sensoren en ze gaan ook gewoon weer open als er iets tussen blijft zitten. Veiligheid en service staan in dat land, zeker in het ov, krankzinnig hoog in het vaandel. Je moet alleen niet in de spits willen reizen met het OV, want dan staan ze letterlijk mensen de trein in te persen.

Verder heb ik er geen moeite mee het voorbeeld van @Muxje | 11-01-17 | 18:48 me te geloven. Ik heb op een interne vlucht binnen dat land ook een keer 2 uur vertraging gehad. Aan het eind van de vlucht kwamen de stewardessen bij de uitgang persoonlijk hun verontschuldigingen aanbieden en werd mij 5000 Yen (ongeveer 41 euro) in mijn handen gedrukt.

Rest In Privacy | 11-01-17 | 19:41

Ik durf te wedden dat 80% van de loonkosten bij de NS/ProRail op gaan aan de 10% aan de top. En dat zou ik niet eens erg vinden als ze hun werk gvd gewoon fatsoenlijk zouden doen. Maar nee. Foute beslissing op foute beslissing. Zum kotzen

DerFoehrer | 11-01-17 | 19:40

@Jackanders | 11-01-17 | 19:07
Dat zal het zijn,die hoooeeeerrr heeft connecties met rare mannetjes uit landen waar huurmoordenaars als bonus bij een sixpack bier zitten. Daar heeft sacirby een hand in.

miko | 11-01-17 | 19:40

@ProAsfalt | 11-01-17 | 19:09
denk toch eens na man en haal die kortzichtige IQ min 70 plaat weg voor je harses.

Je betaalt o.a. om al die lui van de weg WEG te houden, zij in de trein, jij meer ruimte op het asfalt en parkeerplekken.
De OV'er lijdt en vecht, terwijl jij heerlijk warm in je persoonlijke cocon over s'Heeren wegen zoeft, de OV'er ellenlang wacht op die vertraagde trein op dat kletsnatte gure perron, meeste perrons in dit land hebben een soort zuinig minimaal halfdakje waardoor bij ook maar enige wind de regen om je oren vliegt waarna je je Full Metal Jacket de overvolle stinkende trein in dient te ellebogen voor een zitplek,
waarna een boek lezen waarbij de adrenaline uit je oren spuit bijkans onmogelijk is.

Dus wat nou betalen?
Jij betaald voor je rust, zij betalen met hun leven, wat aanmerkelijk bekort wordt door de stress en infecties die je om de oren (uit de neuzen) vliegt.

vander F | 11-01-17 | 19:37

En de enige trein die nog een beetje op tijd rijdt is die tussen de Parkstad en de stad van ome Loeks.

eerstneukendanpraten | 11-01-17 | 19:30

De trein vertrekt nooit van de plek waar ik ben en stopt altijd op een plaats waar ik helemaal niet moet zijn.

Klik_hier | 11-01-17 | 19:28

Met de trein reizen is kut. Maar het leuke is: de vervuiler betaalt ! De treingebruiker betaalt. Jaaaaaaarenlang gebruikten iedereen dat tegen de automobilist. Ik ben een enorm gelukkige automobilist. Heerlijk dit.

Rest In Privacy | 11-01-17 | 19:23

Geen concurrentie is bijna een garantie voor bagger. Ja, Linksen, echt waar.

Hoe concurrentie bij de NS zou kunnen weet ik niet. Opheffen dus maar.

Poekieman | 11-01-17 | 19:13

@Papenblok | 11-01-17 | 19:06
Schiermonnikoog, fijn wonen inderdaad.

Rest In Privacy | 11-01-17 | 19:13

@Reinaert | 11-01-17 | 19:01
Non-argument?

Nogmaals, ik zie niet in waarom de automobilist alles zelf moet ophoesten, sterker nog, veel meer betaalt dan ervoor terugkrijgt terwijl de luie OV-mens gesubsidieerd alles in de schoot krijgt geworpen.

ProAsfalt | 11-01-17 | 19:09

miko | 11-01-17 | 19:00
1 Om familie van de Oranje's te scharen onder 'beste families' is een slecht voorbeeld natuurlijk.

2 Het was geen zelfmoord, het was de vriendin van die lange.

Jackanders | 11-01-17 | 19:07

90% van de vertragingen worden veroorzaakt door omhooggevallen machinisten die zo nodig de hele dag van trein willen wisselen, en de boel in het honderd laten lopen. Met honderdduizenden kleumende reizigers op de perrons. Schei toch uit met die waanzin.

070 | 11-01-17 | 19:06

Op het eiland waar ik woon, rijden - de Heer zij gedankt - geen treinen.

Papenblok | 11-01-17 | 19:06

@Reinaert | 11-01-17 | 19:01
Treinen zijn in een land als Nederland hopeloos ouderwets,duur en service arm.
Rijd met goede bussen,houd er in de grote steden een metro of transmillenio op na, zorg voor goede feeders zodat ook gebieden achteraf goed bediend worden en je krijgt de meeste mensen zo in het OV.
Maar zolang je geen bus kunt pakken in een dorp van minder dan 2500 inwoners dan word het nooit wat.

miko | 11-01-17 | 19:06

@Binnenbaan | 11-01-17 | 19:00
En iedereen die niet springt die is niet dood!!
Lalalalalalaa, dat zingen ze toch altijd bij Holland spoor als Ado speelt?

miko | 11-01-17 | 19:02

@Sakamoto Ryoma | 11-01-17 | 18:57
Kunnen ook een hoop passagiers in,in die trein.

miko | 11-01-17 | 19:01

@ProAsfalt | 11-01-17 | 18:42:

Gezwatel en non-argumenten. Het OV is een noodzakelijk kwaad. Je kunt nog zo veel asfalt neerleggen richting de binnensteden, eenmaal in die binnensteden loopt alles maar dan ook alles gegarandeerd vast, want waar laat je die automobiel? Bovendien heeft het OV een maatschappelijke functie: mensen die geen auto (meer)kunnen besturen moeten tenslotte ook een mogelijkheid hebben om van A naar B te komen.

Het OV nóg duurder maken? Dan stapt iedereen die ook maar éven kan over op de auto. Waarvoor vervolgens weer niet genoeg parkeerruimte blijkt te zijn - met als gevolg nóg meer parkeerellende.

Ik ben het met je eens dat het OV subsidie slurpt daar waar het maar kan, maar dat is een beleidsmatig dingetje: er wordt te veel geld verbrand.

Reinaert | 11-01-17 | 19:01

Dus 245 springers in 2016. Heftig.

Binnenbaan | 11-01-17 | 19:00

@Jackanders | 11-01-17 | 18:57
Zelfmoord komt in de beste families voor, kijk naar deep Friso, zelfmoord bij lawine. Tja daar kun je niks aan doen, kiezen ze zelf voor.

miko | 11-01-17 | 19:00

En als de NS eens gaat investeren in nieuwe treinen, dan moet het weer de allergoedkoopste rommel uit Italië zijn. En die rijden vervolgens niet.

atheïstisch stemvee | 11-01-17 | 18:59

@Blaveloper | 11-01-17 | 18:40
In dat uur had je beter kunnen gaan lopen, goed voor je gezondheid en eerder daar!
Hemelsbreed geen 10 kilometer.

miko | 11-01-17 | 18:58

miko | 11-01-17 | 18:50
Totdat zo'n 'sukkel' een familielid is waarvan niemand het heeft zien aankomen natuurlijk.
Dan is het ook voor u een ander verhaal.

Jackanders | 11-01-17 | 18:57

@miko | 11-01-17 | 18:50
De treinen zijn vaker vertraagd door zelfmoordenaars dan door blaadjes op de rails.

Osdorpertje | 11-01-17 | 18:56

Gelukkig is er met de treinen naar het Oosten niks aan de hand.

Stormageddon | 11-01-17 | 18:55

Ik denk nog steeds dat er in het verleden verkeerde keuzes zijn gemaakt.
Ns en ProRail zijn met een inhaalslag bezig. Er zijn jaren geweest dat er vanuit den haag niet geïnvesteerd mocht worden in verbetering van het spoor. Ns die nog steeds met heel oud materieel moet werken. En de mensen op de werkvloer bij Ns en ProRail doen echt alles om hun werk goed uit te voeren.

www.spoorpro.nl/specials/2015/02/12/ke...

franck7020 | 11-01-17 | 18:55

Kan bij de ingang van elk spoorstation geen wasstraat komen? hoeven ze niet meer te stoppen als een gek zich er voor gooit, scheelt toch 8,1 %. En aan dat soort sukkels zijn we niks kwijt.

miko | 11-01-17 | 18:50

Als tot treinen veroordeeld Randstad forens, heb ik het gevoel dat we die 3.024 van 2016 in 2017 nu al hebben overschreden.

metzonderzijwieltjes | 11-01-17 | 18:50

@bisbisbis 18:22: Nog mooier: er is eens een machinist op de Shinkansen van de bestuurdersplaats gelopen om iets te pakken dat hij in het treinstel had laten liggen. Men is daar achter gekomen nadat er onderzoek is ingesteld omdat die trein vijf minuten te laat arriveerde. Je leest het goed: een kleine maar onverklaarde vertraging is daar aanleiding voor een onderzoek.

Ooit zat ik daar in een trein die vertraging opliep door een zelfmoordpoging (vertraging: 10 minuten). En dat werd ons niet via een onverstaanbaar omroepsysteem meegedeeld; de conducteur kwam het persoonlijk van wagon tot wagon meedelen, inclusief uitgebreide excuses en een buiging als aan knipmes. Beleefd volkje.

Muxje | 11-01-17 | 18:48

@ProAsfalt | 11-01-17 | 18:42,
in dat geval ben ik, en ieder andere forens, gedwongen een auto te gebruiken voor m'n woon werk verkeer, OV wordt dan te duur.
Dat kan dus niet, wegen zitten nu al bijna dicht, nog een miljoen auto's d'r bij dagelijks gaat eenvoudigweg niet.

vander F | 11-01-17 | 18:46

@bisbisbis | 11-01-17 | 18:30
Ach nee, ik ben geen expert. Maar dat het anders proppen is ben ik wel helemaal zeker van.

Rest In Privacy | 11-01-17 | 18:45

Dit land spoort niet. (trouwens, mee eens met Co7699 | 11-01-17 | 18:35)
Waren de spoorwegen niet 'geprivatiseerd'? Wat wil zeggen, niet de vrije markt heeft het voor het zeggen maar het is in handen van oud-overheidsfunctionarissen die er voorheen al niks van bakten en dit patroon herhalen.
Het geld komt toch wel, hoezeer je er een totale teringzooi van maakt. Kijk maar naar de zorg. Ook zogenaamd 'geprivatiseerd', echter bepaalt de overheid nog de premie en benoemt vriendjes op strategische plekken. De premies gaan alleen maar omhoog omdat de markt niet de prijs bepaalt doch de overheid. En die betaalt toch wel, dus gaat het gewoon omhoog en omhoog en omhoog.
Daarbij, des te meer je mismanaged, personeel horendol maakt en reizigers het idee geeft in een trog op wielen te reizen, des te meer geld stopt Vadertje Staat je toe om het 'te verbeteren'. Ook nu weer is men erin getrapt, is er een project met een mooie naam en een mooi logo, en in 2030 komt dan de parlementaire enquête over de financiële malversaties en de vriendjespolitiek. Plas, glas, was.

Rest In Privacy | 11-01-17 | 18:45

Dus nog geen tien storingen gemiddeld per dag.

nietoftochwel | 11-01-17 | 18:45

Wat boeit mij nou wat er met een willekeurige bus 100 km verderop is gebeurd?!
@Blaveloper | 11-01-17 | 18:40

Zie dat maar als een vorm van de chaostheorie. Wat 100 km verderop een rimpel is, kan even later hier voor een storm zorgen.

ProAsfalt | 11-01-17 | 18:45

@i-Wonder Die tochtige gang buitenom op Utrecht Centraal wordt straks de doorgaande route die ligt tussen het Stadskantoor en een groot plein die ze nu bouwen. De ingang zoals deze was richting Hoog Catherijne gaat dicht.

ArthurAugustijn | 11-01-17 | 18:44

@Slipsnifter | 11-01-17 | 18:30
Weet niet.
Ik heb meer verstand van Asfalt.
Wat ik wel weet is dat het OV voor ik meen 60% wordt gesubsidieerd. Daar de automobilist slechts 2 miljard van betaalde 18 miljard terug krijgt, is het de automobilist die het OV sponsort.

Het grootste verschil is natuurlijk dat al het personeel onder ander de buschauffeur en de machinist betaald moet worden, die je van a naar b brengt zodat je in die tijd rustig een boekje kunt lezen.
Als automobilist moet je de hele tijd op de weg letten, hetgeen verloren tijd is. En als klap op de vuurpijl veel te veel betaalt.

Daarom vind ik dat de OV-Reizigers gewoon de volle mep moeten betalen.
Als een kaartje e 10 kost dan zou deze e 25 moeten kosten. Want nogmaals ik zie geen reden waarom de OV-reiziger op kosten van de belastingbetaler een boek zou moeten kunnen lezen terwijl als de automobilist één seconde niet oplet de auto in de prak rijdt.

ProAsfalt | 11-01-17 | 18:42

Ach ja. Treinen zijn machines, machines gaan wel eens stuk. Wissels en seinen idem.

Ik vind het eigenlijk wel meevallen, al ben ik wel blij met mijn auto.

algoritmos | 11-01-17 | 18:42

@Upendo | 11-01-17 | 18:40
Dan zullen ze dat tegen die tijd ook wel onbetaalbaar hebben gemaakt zodat er weer een hoop mensen op het openbaar vervoer zijn aangewezen.

Slipsnifter | 11-01-17 | 18:41

@Raad_maar_raak! | 11-01-17 | 18:27
-
Deze panelen zitten vanavond vól met Japan experts, merk ik al...

bisbisbis | 11-01-17 | 18:41

2028 zijn treinen overbodig, zelfrijdende auto's hebben die rol volledig overgenomen.

Upendo | 11-01-17 | 18:40

Ik ben voor een weekje in Japan nu (Nintendo Switch aankondiging, business, etc.).
Wat me hier opvalt is dat al het openbaar vervoer hier ALTIJD stipt op tijd komt, ook al zit elk station die je tegenkomt barstensvol mensen, ook al is het weer kut, nooit komen ze maar een seconde te laat.

In Nederland krijg je echt de bizarste smoesjes van de treinen/bussen/etc.
De leukste was nog wel dat de bus van Breda naar Etten-Leur een uur te laat was, omdat er een technisch mankement was met een of andere bus in Utrecht.
Wat boeit mij nou wat er met een willekeurige bus 100 km verderop is gebeurd?!

Blaveloper | 11-01-17 | 18:40

@Kaas de Vies | 11-01-17 | 18:32
Coke zero, Chery coke, ze drinken het de hele dag door en je herkent ze aan hun bruine tanden.

Osdorpertje | 11-01-17 | 18:39

@Co7699 | 11-01-17 | 18:35
Alles is achterlijk duur geworden in dit kudtland.

Slipsnifter | 11-01-17 | 18:39

En politiek Den Haag?
Beetje geschokt doen, vuist-op-tafel-eisen dat er verbetering in komt,
en vervolgens instemmen met een duurzame toekomstgerichte efficiëntie slag, lees:
verdere bezuinigingsmaatregelingen.

Jongens, we doen het gewéldig, keihard onze targets gehaald!!!!!
overheidstekort kleiner dan 3%
staatsschuld richting de 60% jahooooooooeeeYESWECAN,
komop dansen, juichen, beste fucking regering ever ooit,
ZIE DAT DAN!
JULLIE WILLEN HET GEWOON NIET ZIEN SUKKELS
Greatest land op aard, we hebben het voor elkaar man,
snel kopen lenen NU!

vander F | 11-01-17 | 18:37

Al jaren gaan wij niet meer met de trein !!!Onbetrouwbaar,meestal alleen maar staanplaatsen.Het zou goedkoper zijn dan zelf met de auto gaan.Hoezo???
De wegenbelasting en verzekering loopt gewoon door dus eigenlijk is de benzine de meerprijs.Dat kan er dan nog wel bij!!!

Co7699 | 11-01-17 | 18:35

Wat is twitter van mosterd?

Kaas de Vies | 11-01-17 | 18:34

Kaas de Vies | 11-01-17 | 18:32
Tja... ze moeten toch iets doen met al dat subsidiegeld..

Slipsnifter | 11-01-17 | 18:33

Even een vraagje. Ik krijg een verontrustend kroegbericht dat veel lui in de treinlogestiekmanagement aan de coke zitten. Klopt dit?

Kaas de Vies | 11-01-17 | 18:32

@bisbisbis
.
Realiseer je dan ook even dat men zich in Japan gedraagt als robots en dat men daar ook vaak genoeg wang tegen wang staat en dat er vervolgens niet zoals bestaat als ROVER omdat geen mens erover klaagt.

Bytemaster | 11-01-17 | 18:31

Nou dat kost dan een MILJARD per jaar extra. Maar dat willen we niet. Wel willen we goedkoper...
.
Je kan niet alles hebben.

Draaikolk | 11-01-17 | 18:31

@Raad_maar_raak! | 11-01-17 | 18:27
-
Ik hoor het al - u bent een heuse Japan expert.... het schrikbeeld dat wij hier 25 jaar geleden op de televiesie zagen, van overvolle metro's met 'aanduwers' behoort al heel lang tot het verleden. In de spitsuren zijn de metro's weliswaar supervol, maar het háált het bij lange na niet bij de gemiddelde Amsterdamse tram of trein in de spits...

bisbisbis | 11-01-17 | 18:30

ProAsfalt | 11-01-17 | 18:26
Waarom zouden een paar stalen rails en een electriciteitskabeltje zo duur moeten zijn... en dat oude materieel is ook allang afgeschreven.

Slipsnifter | 11-01-17 | 18:30

"Aanrijding met een persoon" betekend gewoon zelfmoord, dat er iemand voor de trein is gestapt en dat ze de boel een beetje moeten opruimen. Zo'n trein met allemaal bloed aan de voorkant kan je niet laten doorrijden tot het volgende station.

Osdorpertje | 11-01-17 | 18:29

@Papenblok | 11-01-17 | 18:19
Vergeet de winterbanden onder de treinstellen niet!

necrosis | 11-01-17 | 18:28

En dan niet te vergeten al die keren dat er werkzaamheden zijn en daardoor de dienstregeling ook verstoord is. Niet te tellen gewoon. Echt schandalig dat ze hier zoveel geld voor durven vragen. En als het al een keer werkt, dan die smerige treinen! Nieuwe treinen zijn om te huilen qua design, zo lelijk dat de ontwerpers de reizigers wel moeten haten.

pjisonline | 11-01-17 | 18:28

Werkelijk om te huilen. Afgelopen jaar een project in Amersfoort gedaan maar uiteindelijk moeten stoppen door de voortdurende problemen om daadwerkelijk op locatie te komen. Zeer spijtig, zowel voor mijzelf als voor de opdrachtgever.

Nog steeds ondervind ik enorme problemen om op mijn werk te komen. Van deur tot deur, Rotterdam - Den haag, is 1.5 uur reizen met het OV. En dan hebben we het nog niet eens over de kosten gehad.

Kale dodo | 11-01-17 | 18:27

@bisbisbis | 11-01-17 | 18:22
"Wat kunnen die Japanners, met een veel hogere bevolkingsdichtheid dan de onze, wat wij niet kunnen?"

Men heeft daar zoveel schijt aan service en veiligheid dat het werkt.
Treinen rijden hoe dan ook door, met overvolle wagons, die voller dan vol zijn. Geen uitzonderingen. Heb je je been er niet in, dan ben je hem kwijt.

Rest In Privacy | 11-01-17 | 18:27

@Slipsnifter | 11-01-17 | 18:23
ProRail, denk ik.

Spoorlijntjes zijn nogal duur.

ProAsfalt | 11-01-17 | 18:26

@ProAsfalt | 11-01-17 | 18:19
Dat de ns nog subsidie nodig heeft kan ik me bijna niet voorstellen, gezien de exorbitante prijzen en het feit dat die treinen altijd kotsvol zitten.
Zal wel weer komen door de 7-cijferige salarissen van de "top".

Slipsnifter | 11-01-17 | 18:23

Het blijft onbegrijpelijk. In Tokyo vervoeren het stadsrailnetwerk en de metro dagelijks veertig (!) miljoen passagiers. Storingen: een paar significante per jaar.
-
Op de hoge snelheidslijn (de beroemde Shinkansen) komt op spitsuren iedere DRIE minuten een hoge snelheidslijn aan. iedereen een gerserveerde zitplaats, werkt al tientallen jaren lang perfect. Aantal storingen per jaar: te verwaarlozen.
-
Wat kunnen die Japanners, met een veel hogere bevolkingsdichtheid dan de onze, wat wij niet kunnen?

bisbisbis | 11-01-17 | 18:22

Gelukkig is het een stuk goedkoper dan de auto. *proest*

johoost | 11-01-17 | 18:21

Bij een kansloos land hoort een kansloos spoorbedrijf.
En een kansloze regering.
En een kansloze mentaliteit.
En een kansloos rechtssysteem.
En een kansloze bevolkingsdichtheid.
En een kansloos belastingsysteem.
En een kansloze hoeveelheid ambtenaren.
Etc.

Slipsnifter | 11-01-17 | 18:19

Waar is het excuus van zomerblaadjes op het spoor? en vierkante wielen?

Uw Psychiater | 11-01-17 | 18:19

Misschien moeten we het bestuur uitbesteden aan Trump?

Rest In Privacy | 11-01-17 | 18:19

Zijn de stations al dicht voor passanten? In Utrecht moet je inchecken om naar de andere kant van Hoog Catarijne te komen. Of anders door een tochtig gangetje buitenom. Waarom niet alleen de perrons afsluiten?

i-Wonder | 11-01-17 | 18:19

Ondanks de grote subsidie opgehoest door de automobilist.

ProAsfalt | 11-01-17 | 18:19

Alle sporen asfalteren.

Papenblok | 11-01-17 | 18:19

Nederland, kennisland.

Statler en Waldorf | 11-01-17 | 18:18

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl