Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Zweden helemaal voorbij de waan van de dag: 6-urige werkdag werktniet

Als je de domste 'oplossing' van brilbaardhipsters voor problemen die niet bestaan zou moeten definiëren, hoef je niet lang na te denken. Minder werken. Ga maar na. Een niet-uitgekomen voorspelling van Keynes die terecht op de mestvaalt van de geschiedenis is beland en daar met veel parfum en aplomb door doctorandus Bregman tussenuit gefriemeld wordt, dat kan natuurlijk helemaal niks zijn. Waarom zou de maatschappij er beter van worden als iedereen zelf gaat bepalen wat hij doet, in plaats van zijn tijd besteden aan iets waar anderen met skin in the game waarde aan hechten? Nee, dat weten wij ook niet. En in Zweden hebben ze kennelijk ook geen idee, want het experimentje met een 6-urige werkdag loopt nu al uit op een faliekante mislukking. "It’s associated with higher costs, absolutely," said Daniel Bernmar, a local left-wing politician responsible for running the municipality’s elderly care. "It’s far too expensive to carry out a general shortening of working hours within a reasonable time frame." Joh.

Reaguursels

Inloggen

Maar als het moet kan ik het werk dat ik in 4 uur doe ook wel uitsmeren naar 8 uur. Want dat is wat in de meeste bedrijven gebeurt .... dus over kosten en efficiency gesproken ?

Wekkertje | 05-01-17 | 09:10

Ik werk 4 uur per dag (maar wel vol gas) en vind het prima zo. Mijn werk is niet zo boeiend dat ik dat 8 uur per dag 5 dagen per week uithoudt. En ik wil de zon ook nog zien schijnen. Dat er mensen zijn die zich 8 uur per dag willen laten opsluiten voor een stik blik, een stapel erg dure bakstenen en een stel kooters is hun keus.

Wekkertje | 05-01-17 | 08:55

Vogelbeest | 04-01-17 | 11:56

Fascinerend om te zien hoe de hel eruitziet. Ik heb wel ernstig medelijden met de Zweden van mijn generatie. Zelf heb ik twee Zweedse vriendinnen, maar die zijn in Noorwegen gaan wonen. Je zou ze vluchtelingen kunnen noemen.

Tuborg øl | 05-01-17 | 05:23

Dit verhaal is niet compleet. Ja, het is te duur bij dit ene verzorgingstehuis. Elders werkt het wel.
newsmonkey.be/article/74751

D.A.A.R. | 04-01-17 | 19:55

Vooral die vrouwen hebben een ongelooflijke inhaalslag gemaakt. Die gaan ons straks voorbij streven. Brrrt

Nehemia | 04-01-17 | 18:58

Econoom Keynes voorspelde dat we in 2030 nog maar 15 uur per week werken. Als ik afgelopen dagen verneem dat Foxconn (fabrikant Appleproducten) en Amazon druk bezig zijn om alles te willen robotiseren dan zou dat zomaar kunnen kloppen. Vergeet niet. Elke baan met veel repeterende handelingen kunnen geautomatiseerd worden. Daar horen ook boekhouders en advocaten bij. Al die boeken met data zijn met een computer in een tel te voorschijn te toveren en ook artificiële intelligente timmert aan de weg.

Nehemia | 04-01-17 | 18:56

Als je iets over economie schrijft moet je wel weten waar je het over hebt. Dit is bagger.

van heinde en verre | 04-01-17 | 18:11

"Waarom zou de maatschappij er beter van worden als iedereen zelf gaat bepalen wat hij doet,..."

Dat wordt ie niet. Zijn ze nou helemaal gek geworden.

*Op tafel roffelt met een vier-urige werkdag met doen waar ik zin in heb en daar ook nog eens voor betaald krijgt.*

Rest In Privacy | 04-01-17 | 16:44

Kost niks. Gewoon betalen met belastinggeld (van de buurman).

maar toch | 04-01-17 | 16:30

Werken zullen jullie Nederlanders, werken werken werken werken om de belasting te spekken en de rest van Europa en de floegteliengen te onderhouden

telelezer | 04-01-17 | 16:27

Maar het kan ook WEL goed gaan..!
Ik citeer (1)
“Het is een fikse uitdaging om acht uur per dag geconcentreerd te moeten werken. Om het aan te kunnen, moeten we pauzes tussendoor nemen. Tegelijkertijd komen we tijd tekort in ons privéleven. (..)"
-
5 dagen 6 uur, met desnoods een ietsje (maar niet veel) minder inkomen: twee vliegen in één klap: geconcentreerde werknemers die zich ook nog eens gelukkiger en energieker voelen en daardoor productiever zijn en zich minder ziek melden zodat zo goed als evenveel werk wordt verzet als in 5x 8 uur dagen.
-Dus bijv. van 9:30 tot 12:30, dan een korte lunch pauze en van 13:00 tot 16:00
Dit moet flexibel kunnen om de spitsen te ontlasten.
-
Citaat(2)
"Bij de Toyota-servicecentra in Göteborg is een werkdag van zes uur al dertien jaar de gewoonte. En met succes: de winst is sinds 2002 met een kwart gestegen. Het is een win-win-situatie, stelt managing director Martin Banck: “Mensen hebben een korte reistijd, de machines worden efficiënter gebruikt en de investeringskosten zijn omlaag gegaan. Iedereen is er blij mee.”
https://www.deondernemer.nl/nieuwsbericht/7694/waarom-4-x-9-uur-niet-wel-werkt

telelezer | 04-01-17 | 16:12

Zweden, helemaal verpest door de sociaaldemocratie. Saaie types die zweuden en zooo politiek correct.

Bakkendoen | 04-01-17 | 15:23

Verkoop het aan de nederlander als oplossing voor het fileprobleem en je wint er de verkiezingen mee.

brughslurph | 04-01-17 | 14:26

De Zweden en Noren die we tegenkomen op de Spaanse stranden zijn bezopen of bezopen aan het worden. De verantwoordelijkheid voor hun eigen doen en laten zullen ze nooit nemen. Nietsdoen met tegenzin. Dat is hun bestaan.

Orakel1958 | 04-01-17 | 14:21

@ProAsfalt | 04-01-17 | 11:32
Je grijze plaat begint wit uit te slaan, misschien tijd voor een andere obsessie

Tostiman | 04-01-17 | 14:20

Toch wel een begin van de oplossing. Er is uiteindelijk onvoldoende werk voor iedereen in deze krankzinnige wedloop van koop-/ en hebzucht. Werken om te consumeren en consumeren om te kunnen werken.

deEerlijkeLeugenaar | 04-01-17 | 14:19

@ProAsfalt | 04-01-17 | 11:32
Het is wel een ding voor je he. Jetta met een zweepje.
Weet je, mail haar eens, misschien voelt ze er wel wat voor om haar zweepje op jouw uit te testen

Tostiman | 04-01-17 | 14:19

Dat verhaal van de 6 urige werkdag is een hoax. Ik woon in Zweden. Het is geen wet, en het is ook niet bij wet te regelen. Er zijn slechts enkele bedrijven die moeite hadden met het werven van personeel. En die bedrijven hebben de 6 urige werkdag gepromoot om werknemers binnen te hengelen. Deze promotie was zo succesvol dat nu de halve wereld denkt dat we 6 uur per dag werken in Zweden.
"Op dit moment heerst er een mythe over Zweden in de internationale pers. Buitenlandse nieuwsorganisaties melden dat we een zes-urige werkdag hebben ingevoerd. Dit is natuurlijk niet waar De vraag is hoe deze hoax heeft kunnen ontstaan. DT heeft het antwoord." www.dt.se/allmant/dalarna/sa-fick-sver...

Mika6101 | 04-01-17 | 13:54

Korte werkdagen zijn voor werknemers die niet om de hoek wonen buitengewoon onrendabel vanwege de relatief langere reistijd. En na een aantal jaren is kortere werkdag bovendien macro-economische contraproductief omdat mensen hun sollicitaties zullen gaan beperken tot een kleiner gebied, zodat minder vaak de juiste match zal worden gerealiseerd. B.v. 2 x 2 uur reizen is "rendabeler" als men 8 uur werkt, dan als men 6 uur werkt.

Ci Ty33 | 04-01-17 | 13:44

De paradox van de linksmens. Enerzijds beroept de linksmens zich op een "betere" danwel "hoogstaandere" danwel "genuanceerdere" kijk op de dingen cq. de gang van zaken op deze planeet, maar zodra 't puntje bij 't paaltje komt, blijven ze doof en blind voor de meest voor de hand liggende feiten, doodsimpele oorzaak-gevolg relaties en onwrikbare waarheden.

Ze verklaren zich een vriend van de natuur en het milieu, maar leven tegelijkertijd in diepe ontkenning van een groot aantal door de natuur afgedwongen waarheden. Dat mensen met een penis niet hetzelfde zijn als mensen met een vagina. Dat de zon de grootste klimaatverwarmer is. En dat 8 uur langer is dan 6 uur.

Lagonda | 04-01-17 | 13:33

@necrosis | 04-01-17 | 11:54
Toediening van medicatie of andere invasieve behandelingen zijn iets anders.
Ik had het met name over de diagnostiek.
Op veel andere vlakken in de medische sector is het inderdaad nog een ander verhaal.
Een goede nuance die ik gezien het onderwerp hier niet verder wilde uitdiepen.

iustus | 04-01-17 | 13:29

@ louperdeloup | 04-01-17 | 11:50

Dat zijn wel andere kwesties dan een 6-urige werkdag. Snap wel dat binair denken heel erg in is nu, maar hier zitten allerlei componenten aan en die kun je best los van elkaar bestuderen. 6-urige werkdag lijkt me best interessant om eens verder te bekijken. Wat te doen met salaris, en vluchtelingen, is een kwestie die daar best raakvlak mee heeft, maar los van staat.

Sjors W. | 04-01-17 | 13:26

Als je kijkt hoeveel uur we werken om in onze eigen behoeftes te voldoen is 4 uur per dag voldoende. Helaas heeft de overheid zich tot task gesteld zoveel mogelijk geld van werkenden af te pakken en aan niet werkenden te geven. Dat had Keynes even niet meegerekend.

RexMundi | 04-01-17 | 13:26

Geld stinkt naar poep, poep ruikt naar mensen,mensen, mensen mensen.

Als alleen 1 % van de mensheid overleeft(de rijken/machtigen/whatever you call these morons)kom je meteen weer in de prehistorie, terecht.

cat22 | 04-01-17 | 13:22

Minder werken is minder geld (salaris) = geld (salaris) voor meer werk (meer personeel)

Arknow | 04-01-17 | 13:18

@Peter_K 12:16
Wat jij denkt dat geld is denken er teveel. Geld is een ruilmiddel. Voor jouw arbeid of voor iets dat jij maakt krijg je een ruilmiddel = geld en dat kun je weer ruilen tegen iets wat je nodig hebt.
eens komt de tijd dat lieden die niets (arbeid) te ruilen hebben ook geen geld meer krijgen. Gewoon omdat het in zg welvaartslanden op is.

louperdeloup | 04-01-17 | 13:17

Betaal ze dan ook gewoon voor 6 uur, stelletje klootviolen. Rekenen is waarschijnlijk niet de goeiste eigenschap van de Zweden

Gen. Maximus | 04-01-17 | 12:48

groot gedeelte van Zweden zit in de bijstand.
Vooral 22-29 leeftijden zitten veel thuis,lekker allemaal op twitch spelletjes te streamen.Op de kosten van de werk werkende mensen. Heb het met dat land te doen.

endtotrolling | 04-01-17 | 12:47

@Fridtjof | 04-01-17 | 12:17
Ik weet niet waar jij uit hangt, maar op het platteland, werkt mijn Zweedse familie van vrouws kant, zich het schompes... Niks 6 uur, soms wel 10 uur plus 2 uur reistijd som wel 10 dagen achter elkaar.. Zodat ze daar beneden in Kungsboden een lekker luxe leventje met 6 uur arbeid per dag kunnen leven?

Noodaggregaat | 04-01-17 | 12:39

Beter een 3 daagse werkweek van 10 uur per dag. Mannen op maandag, dinsdag en woensdag. Vrouwen op donderdag vrijdag en zaterdag. Geen files meer, voldoende capaciteit openbaar vervoer, geen kinderopvang nodig, voldoende tijd voor mantelzorg, werkoverdracht maar 1x per week, dokters- en tandartsbezoek wel in je eigen tijd (ja, ik ben werkgever). Als we de bureaucratie afschaffen kan dat makkelijk, want Nederland is gewoon af. Het enige wat we nog doen is stressen en mekaar onnodig gek maken om futiliteiten omdat we eigenlijk toch niets meer te doen hebben.

Happy Atheist | 04-01-17 | 12:33

@Ronaldo: Als je het stuk lees is er een hoop inhoudelijk op aan te merken maar dat doe je dus niet, beetje makkelijk scoren.

balletje_1967 | 04-01-17 | 12:29

Werken is voor de armen zeg ik altijd maar

Botte Hork | 04-01-17 | 12:24

@Panos88 | 04-01-17 | 12:14
Dat is gewoon het afschaffen van Schengen. Als Wilders dat voorstelt wordt hij voor gek versleten.

Peter_K | 04-01-17 | 12:21

Links maakt Zweden helemaal kapot.
Hopelijk bij volgende verkiezing wordt er anders gestemd

Lilia2 | 04-01-17 | 12:20

Valt reuze mee. In Zweden zitten ze al sinds mensenheugenis ver onder een 6-urige werkdag, en toch is het nog steeds één van de meest welvarende landen ter wereld. Het werktempo ligt er beduidend lager dan in bijvoorbeeld Nederland, om het uur nemen ze er een z.g. 'fikapauze', werknemers mogen allerhande redenen aanvoeren om iets anders te doen dan werken (werkgerelateerde scholing, sportweek, persoonlijke ontwikkeling, verbetering van het werkmilieu etc), je krijgt er maandenlang vaderschaps-en moederschapsverlof, en over ieder wissewasje moet vergaderd worden totdat consensus is bereikt. Voor wie het graag rustig aan doet, is Zweden een droomland. Maar als je dingen dezelfde dag nog gerepareerd wilt hebben, of graag direct antwoord krijgt op E-mails die je verstuurt, dan is Zweden een hel.

Fridtjof | 04-01-17 | 12:17

Wat ben jij een lul Ronaldo. Zonder aandacht te besteden aan de positieve bij effecten een goed idee afserveren. Een idee dat alleen sneuvelt door geld. Wellicht zou je je kunnen afvragen welke rol geld dan speelt als je het hebt over kwaliteit van leven voor de verzorgende en verzorgde. Maar ik denk dat je daar de diepgang niet voor hebt. En verder hoop ik dat je later mag weg creperen in een verzorgingsthehuis. Eikel.

Yeohan | 04-01-17 | 12:16

Nou zo heel gek is dat niet hoor. Over 7 jaar heb ik een werkdag van 0 uur. En dat hebben er al heel veel in NL.

Tjemig | 04-01-17 | 12:16

"It’s associated with higher costs, absolutely,"
.
Weet je wat pas goedkoop is? Dood zijn! Leven en gelukkig zijn kost alleen maar een hoop geld.
.
En wat is geld nu ook al weer? O ja, wat metalen meestal cirkelvorige dingen, papieren biljetten (die eigenlijk van textiel zijn), en tegenwoordig giraal geld: wat bitjes in een computer. Ja, dat zijn wel zaken om het gehele leven rondom te organiseren!

Peter_K | 04-01-17 | 12:16

@Mark_D_NL | 04-01-17 | 12:05
Cool, eindelijk een positieve bijdrage.

ProAsfalt | 04-01-17 | 12:13

Ik denk dat je wel in die 6 uur effectiever kan werken maar dan ook maar 2x 10 minuten koffiepauze en niet de hele dag door koffie halen en geen lunch. Niet meer lullen over het weekend en voetbal tijdens werktijd, echt effectief met je werk bezig zijn. Als ik zie hoeveel uren er verloren gaan op kantoor met "praten niet werk gerelateerd" is er nog een hoop winst te behalen. Helaas ziet niet iedereen dit zo. Daarom lukt zoiets dus niet denk ik.

dubbelq | 04-01-17 | 12:13

Ik heb ooit een paar jaar in Zweden gewoond en gewerkt. Het was geen land waar ik mijn pensioen wil halen maar alles werkte. De Zweden pasten prima in de door hun zelf geschapen samenleving die wonder boven wonder toch wel socialistisch opgebouwd was. Regels en regeltjes werden massaal omarmd. Belasting ontduiken, parkeerboetes, snelheidsovertredingen en zelfs alcoholische chaffeurs. Het kwam er simpel niet voor.
Nu voel ik diep medelijden voor mijn toenmalige buren, vrienden en collega's. Met dank aan diezelfde socialisten.

Lichtstadfan | 04-01-17 | 12:10

harry21 | 04-01-17 | 12:02
Harry, wist jij 20 jaar geleen dat er banen zouden zijn als "Social media Specialist" of dat mensen een mooi slaris verdien met services voor vloggers..... Nee toch. Dus hoe kan jij nu zeggen dat er over jaar geen banen meer zijn.
--
Dat is zo'n larie. Om er maar even een dooddoener uit te gooien. >> Je weet niet wat je niet weet.<< Dat zouden meer mensen zich moeten beseffen.

Mark_D_NL | 04-01-17 | 12:08

Zweden is prototype van Policor Links en dus de voorbode van wat er in NL nog staat te gebeuren. Wegekijken, wegkijken en nog een beetje meer wegkijken terwijl de maatschappij naar de sodemieter gaat en je lekkere blonde vrouwen massaal verkracht worden door mensen zonder stageplaats.

James Lastig | 04-01-17 | 12:05

Einde van de Domheid | 04-01-17 | 12:01
Over 50 jaar heeft de vrouw 3 tieten en de man 7 penissen. Al dat over xx jaar gelul. Klopt werkelijk waar nooit wat van. Is puur brood en spelen. Volgend jaar kan er iets bedacht worden wat alles weer op zijn kop gooit.
--
Mijn voorspelling. Over 15 jaar hebben we in West-Europa 100% werkgelegenheid. Voor iedereen die wilt wordt een baan op maat gemaakt. Vacatures zijn er niet meer, maar wel banen. Denk daar maar eens over na.

Mark_D_NL | 04-01-17 | 12:05

In Zuid Afrika zijn de meeste benzinestations dag en nacht geopend, gedurende de hele week. Je hoeft niet zelf je tank te vullen, er is service, je mag tip geven, hoeft niet.
Deze mensen werken shifts van 12 uur, drie dagen achter elkaar, dan twee dagen vrij, en weer gaan. Shiftwissel is om 06:00 en 18:00, wat mij een ongunstig patroon lijkt, maar de mensen komen niet met een voorstel om dat te veranderen.
Ze zijn al blij dt ze een job hebben.

hotnot | 04-01-17 | 12:03

Je leeft in een schijnparralel universum of hebt een chronisch tekort aan realiteitszin als je van te voren niet kunt bedenken dat minder werken iemand ergens geld kost.

henriette | 04-01-17 | 12:03

PS

"Maar in de toekomst doen robots al ons werk!". - Mijn vraag is dan: welk werk? Denk daar maar eens goed over na. Kan weinig werk bedenken behalve misschien magazijn werk (order picken) of vrachtwagenchauffeurs ....

harry21 | 04-01-17 | 12:02

Er is overigens slecht nieuws voor de banenmarkt:
Robert Goldman: "70-80% of jobs will disappear in the next 20 years. There will be a lot of new jobs, but it is not clear if there will be enough new jobs in such a small time."

Einde van de Domheid | 04-01-17 | 12:01

Lezon!
Iedereen is er blij mee alleen is het duurder!

Einde van de Domheid | 04-01-17 | 11:59

Gadverdamme. Mensen die denken dat ze een toevoeging zijn tot de maatschappij omdat ze werken.
@Mark_D_NL | 04-01-17 | 11:36
Je leest niet. Werken, iets presteren, iets neerzetten geeft mensen voldoening. En zolang er nog niet iets anders verzonnen is, lijkt mij het beste dat we mensen aan het werk houden.
--
En ja, ik ben op de aarde om iets nuttigs achter te laten. Dat jij alleen maar wilt zijn en consumeren is jouw keuze. Maar liever niet op mijn kosten. Want dat impliceer je ook nog eens. Mensen die werken zijn idioten, maar ze moeten wel mijn nutteloze leven financieren.. sure.
--
En je schiet jezelf in de voet. Want velen NL-ers die iets kunnen/hebben trekken weg uit NL. Want waarom wordt ik verplicht om op te draven voor levensonderhoud van uitvreters en lapzwansen. Dus er verdwijnt veel waarde heel snel uit NL, en dat zal gevolgen hebben.
--
Disclaimer: Er zijn velen soorten mensen die een uitkering verdienen en waarvoor ik met liefde betaal.

Mark_D_NL | 04-01-17 | 11:58

Puur uur betalen werkt sloom werken in de hand. Daarom laat ik in de bouw altijd alles aannemen voor een vaste prijs.

Nadeel is dat er haastwerk door kan ontstaan, maar dat moet je gewoon goed in de gaten houden.

Wat ik wil zeggen is: Zoek een middenweg.

harry21 | 04-01-17 | 11:57

Robotisering gebeurt daar waar de toegevoegde waarde per ingezette eenheid arbeid niet meer wordt goedgemaakt door de kostprijs per eenheid.
In de VS is er een stroming die het minimumloon wil verhogen tot $15 per uur. Alle bernie sanders millennials zien dat als de heilige graal.
MacDonalds reageert door selfservice restaurants met hambugerrobots te installeren. Nooit ziek, nooit chagerijnig, vragen geen tipgeld, zijn hygienisch en zijn vooral goedkoper dan mensen.
De vraag is wat de samenleving aanmoet met al die uitgerangeerden. Bejaarden kan je nig wel twee dagen in hun eigen pis laten zitten, maar wat gebeurt er met jongeren? Hie hou je die rustig? Allemaal de hele dag een VR bril laten dragen en gamen?

Glasgow Argus | 04-01-17 | 11:57

@necrosis | 04-01-17 | 11:54
Was onlangs ook nog in CSI Cyber (hoewel ik de film niet ken maar vermoedelijk op hetzelfde neer komt).

ProAsfalt | 04-01-17 | 11:56

Excuses. reacties en hebben genoemd, uiteraard. Dat laatste zorgt dan wel weer voor een stijlbloempje. Oefening baart kunst.

Hetkanverkeren | 04-01-17 | 11:56

Dat Zweden niet altijd op tijd het licht ziet blijkt uit het feit dat ze zoveel zwakbegaafden hebben binnengelaten dat het een 3e wereldland wordt: speisa.com/modules/articles/index.php/...

Vogelbeest | 04-01-17 | 11:56

Vanaf nu krijg je van de ijverige Zweden meer boutjes in het zakje van je Ikea-ding.

LibertasSimplex | 04-01-17 | 11:56

@necrosis | 04-01-17 | 11:44
Geachte necrosis, Beste necrosis,

Daar heb ik gisteren nog een zeer gewaardeerd betoog over geschreven.
Zie www.geenstijl.nl/mt/archieven/2017/01/...

Op uw/ jouw verzoek laat ik het bij het linkje en zal ik dit bij dit onderwerp niet expliciet herhalen.

Met vriendelijke groet,

ProAsfalt.

ProAsfalt | 04-01-17 | 11:54

@iustus | 04-01-17 | 11:50
Ik heb ooit een film gezien over een ziekenhuis waarin een computer oa dosering van medicijnen aanstuurde.
Die film heet Terminal Choice.
Geloof me, dan wil je nooit meer naar een ziekenhuis.

necrosis | 04-01-17 | 11:54

Toch wel raar. Door de automatisering en robotisering zouden we sinds 1970 steeds meer vrije tijd krijgen, maar we krijgen juist minder. En ook de welvaart neemt af sinds de babyboomers met pensioen zijn. En door de EU werd de Nederlandse rijkdom naar beneden gemiddeld.

dr Rechts | 04-01-17 | 11:52

@ProAsfalt | 04-01-17 | 11:49
Zijn dat ook niet mensen die op gegeven moment werkloos zijn geraakt en door leeftijd niet meer worden aangenomen. Maar wel goed cv en trackrecord hebben.
Maar gewoon niet worden aangenomen op hun niveau = want te oud?

iustus | 04-01-17 | 11:51

Wat die meneer Benmar zegt is dat het te duur is om die maatregel plotsklaps in te voeren. N.N. Taleb zou de reacies daarop de term inductie nog niet waardig gunnen. Maar gewoon goedkoop nonnieuws en massa hysterie hebben. Met toepasselijke bias en heuristic. Pavlov zou bezorgd zijn wenkbrouwen hebben gefronsd.

Hetkanverkeren | 04-01-17 | 11:51

Sjors W 11:31.
Je kunt kosten nooit voor lief nemen of je moet genegen zijn die te betalen. Dat zou je kunnen doen door bijvoorbeeld genoegen te nemen met een evenredige loonsverlaging.
Maar de voorkeur zal wel zijn om deze kosten af te wentelen op de belastingbetaler. De welvaartstaat Zweden zakt door haar hoeven omdat niet alleen de zweden zelf naar die 6 urige werkdag willen, maar ze ook nog worden overspoeld door golven van welvaartzoekers die helemaal niet willen of kunnen werken.

louperdeloup | 04-01-17 | 11:50

@Mark_D_NL | 04-01-17 | 11:42
Deels wel deels niet.
Container overslag van Rotterdam loopt ondermeer terug.
Waarom? Doordat niet alles door Chineesjes goedkoop in elkaar wordt gezet. Bedrijven starten productie ook weer hier op met name hevig geautomatiseerde systemen.
De mensen die je daar natuurlijk wel bij nodig hebt zijn wel mensen die gedegen kennis moeten hebben van het geheel.

De boutjes-moertjes-in-elkaar-draai-banen met veel repetitieve handelingen worden steeds minder. Daar door zie ik uiteindelijk wel een hoop simpele banen verloren gaan.. Die mensen moeten ook wat.

Ben wel met je eens dat langzamer gaat dan vaak gedacht. Maar het komt wel voor veel zaken.

Ik zit in de medische sector en we ontwikkelen systemen die artsen nu helpen in hun diagnose, maar er komt een moment dat dat helpen niet eens meer nodig is... Geldt niet voor alles, maar geef het tijd en het gebeurd!

iustus | 04-01-17 | 11:50

Toch zijn er situaties waarin het wel werkt. Ik ben zelf vorig jaar terug gegaan van een 60-urige werkweek naar een 5-urige (huishoudelijk werk meegerekend) Gaat uitstekend.

IJzervreter | 04-01-17 | 11:49

Vergeet verder ook niet. Meeste mensen zijn gewoon te dom. Te dom voor veel banen.
iustus | 04-01-17 | 11:41
Bij bijstandsgerechtigden geldt precies het omgekeerde. Veel bijstandsgerechtigden zijn veel te slim voor de aangeboden banen voor zover deze al worden aangeboden en dan nog voor nop ook.

ProAsfalt | 04-01-17 | 11:49

@ProAsfalt | 04-01-17 | 11:32
Ken jij het begrip 'variatie'?
90% van je comments gaat over bazen, Jetta, zweepje, etc.
*diepe zucht*

necrosis | 04-01-17 | 11:44

"Waarom zit jij 2 uur per dag te reaguuren en werk je er maar 6?". Ik kon dan altijd verantwoorden dat de Zweden bewezen hadden dat dat veel productiever was, maar dat gaat dus niet meer op. Weer aan het werk dan maar.

Bertie Wooster | 04-01-17 | 11:44

@Mark_D_NL | 04-01-17 | 11:36

Gadverdamme. Mensen die denken dat ze een toevoeging zijn tot de maatschappij omdat ze werken.

Gelatineridder | 04-01-17 | 11:43

Geenstijl was toch van de feiten en academisch onderzoek? Zie eerdere artikel van vandaag.
Zo'n experiment kun je niet vantevoren afschieten want je kan pas iets zeggen als het onderzocht is.

Ook al is het een obvious uitkomt.

Raad_maar_raak! | 04-01-17 | 11:43

En al dat gelul over Technologie. Neem van mij aan dat Technologie altijd langzamer zijn intrede doet dan de Trendwatchers voorspellen. Zelfrijdende auto's, vergeet het voorlopig maar. Moet je nagaan wat er gebeurt wanneer een zelfrijdende auto het eerste kind doodrijd. Wie gaat dat betalen, wie is er verantwoordelijk. Of kan een zelfrijdende auto ook een gevangenisstraf krijgen? Of krijgt de eigenaar een straf of de maker van 1 van de software of hardware onderdelen?
--
Zat werk de komenden jaren, en robots blijken toch niet zo super. Velen bedrijven keren weer terug naar gewone ouderwetse menselijke arbeid. Ook foxcon bijvoorbeeld.

Mark_D_NL | 04-01-17 | 11:42

Weer lekker kort door de bocht GeenStijl...

Toont ook aan hoe kapot ons systeem is.
Blijkbaar is de enige maatstaf in onze samenleving: geld. Want tijd = geld. Wat mag iets kosten?
Zoals gezegd als je voor zelfde geld minder hoeft te werken maar wel het zelfde moet doen hoef je geen Einstein te zijn om te begrijpen dat dat eens spaak loopt.

Maar waarom kunnen we niet naar iets toe waar niet enkel geld (kosten/tijd) de toon bepaalt?
Waarom moet een verpleegster per se 5min30sec doen over het billen wassen van een bejaarde. Alles wordt gereduceerd tot robotische handelingen afgebakend in procedures en actieprotocollen totdat er niets menselijks meer over is, maar het is ozo lekker in de excel staatjes dat je binnen de kosten loopt. Genoeg managers die daar een stijfje van krijgen..

In artikel staat overigens ook:
"The study showed that employees at Svartedalen residential home felt healthier, which reduced sick-leave absence, and that patient care improved. But the city won’t push ahead to make the plan permanent."

Maar blijkbaar kan dat allemaal niet. Meer tevreden personeel, minder stress, minder ziekteverlof. Betere patientzorg. Allemaal ridicule bullshit want het kost gvd wel meer geld!!!

Goed, het systeem is wat het is, en ja het moet betaald worden maar zou erg mooi zijn als we naar een evenwichtiger systeem konden wat breder zaken weegt dan tijd:geld.

Vergeet verder ook niet. Meeste mensen zijn gewoon te dom. Te dom voor veel banen. Steeds meer robots zullen die eenvoudige banen gaan overnemen. Mensen blijven er bij komen. Domme mensen vooral. Hoe ga je die straks allemaal aan het werk houden? Wordt nog een uitdaging. Zeg zeker niet basisinkomen. Geen idee. Uitdaging wordt het wel!

iustus | 04-01-17 | 11:41

6 uur per dag werken, en dan 7 dagen per week, is 42 uur. Zie het probleem niet?

Nuchternederland | 04-01-17 | 11:41

Refereren aan Nassim Nicholas Taleb kan, maar niet zonder vermelding dat hij een charlatan en een koekwaus is.

Schwanzeleber | 04-01-17 | 11:41

Luie Linkse Klaplopers

Poekieman | 04-01-17 | 11:40

Het hele idee achter een zesurige werkdag is een verlaging van kosten voor werkloosheid. Als je dan een project gaat doen, zonder die verborgen kosten in je calculatie te nemen ben je extreem scheef aan het vergelijken.

Feynman | 04-01-17 | 11:39

Bij de gemiddelde bank, gemeente, verzekeraar of semi-publieke instelling wordt nog niet eens 4 uur per dag effectief gevuld. Daarom kunnen er ook duizenden per jaar uit zonder dat het enig negatief effect sorteert.
.
Grootste probleem in dit experiment echter, is dat het volwassen gegroeide kansenparels betrof. De definitie "werk" is daarbij sowieso dubieus.

de Voorzittert | 04-01-17 | 11:39

@Mark_D_NL | 04-01-17 | 11:36
Die op termijn de loonkosten drukt. Overigens daar kan de vluchteling niets aan doen maar de politici, die de grenzen dicht moeten gooien maar ja, die luisteren alleen maar naar de bazen, die opzoek zijn naar gratis arbeiders.

ProAsfalt | 04-01-17 | 11:39

Ik vind 't prima. Zes uur * 5 bij één baan, en dan de rest opvullen bij een andere of zelfs twee via flex-uren.

Hans Gruber | 04-01-17 | 11:39

@ ProAsfalt | 04-01-17 | 11:32

Ja, afhankelijk van het product. Ik dacht meer in de lijn van de bejaardenzorg, het voorbeeld uit de proef. Daar prefereer ik in principe mensen over machines, en als 6 uur per persoon tot (beduidend) betere dienstverlening leidt is het de kosten wellicht waard. Zeg: 25% betere dienstverlening vs 10% hogere kosten, etcetera. Is allemaal uit te rekenen.

Sjors W. | 04-01-17 | 11:38

In zweden lopen ze wel tegen de grenzen van meer dan een expiriment aan. De aanvulling van de bevolking met analfabete en cultuurvijandige testosteronbommen, bijvoorbeeld.
Met als gevolg dat zweden inmiddels na Botswana de verkrachtingskoningin van de wereld is.
En dat in de zweedse steden parallelsamenlevingen voor inmiddels 55 no go areas hebben gezorgd.
Met duizenden politieagenten en leerkrachten die de handdoek in de ring hebben gegooid, toen ze er in de praktijk achter kwamen wat de zegeningen van het multiculturele paradijs waren.
Zodanig dat resultaten op zweedse schilen in internationale context een duikvlucht vertonen. Generaties van uitkeringsafhankelijkheid scheiden het westen van de middenoosterse middeleeuwen.
De verwachting is dat zweden midden volgend decennium het eerste derde wereldland van europa is. Mooie plek voor het kalifaat in de sneeuw, heel pittoresk met burkas in de sneeuw.
Zweden gidsland voor bregman. Headfirst van een flat, dat zal de zweedse bregmans als lot treffen.
Je mag hopen voor de zweden dat ze tijdig ontwaken uit de nachtmerrie die generaties linkse politici over het land hebben uitgestort. Ik zie er maar een goed ding in en dat is dat jonge, zweedse vrouwen inmiddels het belangrijkste exportartikel zijn geworden. Welkom in mijn land!

Glasgow Argus | 04-01-17 | 11:38

Minder werkuren is iets dat door technologie mogelijk gaat worden, niet iets dat via beleid doorgedrukt moet worden

niemand specifiek | 04-01-17 | 11:36

Maar echt inhoud heeft dit artikeltje weer niet, Ronaldo. Ga eens bij Van Rossem in de leer. Het is hier de Glamorama niet.

vanBarchum | 04-01-17 | 11:36

ProAsfalt | 04-01-17 | 11:32
Ja, ga eens wat doen man. Ga eens thee drinken met een vluchteling!

Mark_D_NL | 04-01-17 | 11:36

iedereen een 6 urige werkweek en een basisinkomen ernaast.. dat werkt wel degelijk. Meer banen en minder werkdruk. eerlijke verdeling van werk daardoor. Het kan niet zo zijn dat je minder werkt en daarvoor wel 8 uren betaald krijgt terwijl 2 uren niet worden ingevuld met een collega..

fikkieblijf! | 04-01-17 | 11:35

Het artikel van Brugman is zo slecht nog niet. Je zou er ook inhoudelijk op kun en reageren, Ronaldo.
In plaats van het een beetje lacherig weg te wuiven.

Sinister-President | 04-01-17 | 11:34

Meer topics met minder content dan? (Grapjuh, grapjuh...)

vanBarchum | 04-01-17 | 11:34

Het werkt niet in Zweden en maakt alles duurder, en dus zal de EUSSR het binnenkort wel gaan invoeren.
_
Het probleem is niet "kapitalisme" en "guur rechtse marktwerking" maar het New World Order NEO-COMMUNISME van de huidige politieke elite.
_
Maar goed, was je vroeger "fout" tijdens de 2e wereldoorlog dan kreeg je nergens een baan, maar was je "fout" tijdens de Koude Oorlog (m.a.w. een linkse gekkie en fervent aanhanger van de CPN en PvdA) dan zit je vandaag de dag in de 2e Kamer of het Europarlement voor GroenLinks of de VVD.
_
Kijk bijvoorbeeld maar naar de voormalige president van de Europese Commissie, José Manuel Barroso. Vroeger was hij Maoist, maar vandaag de dag vult hij zijn zakken bij Goldman Sachs: https://en.wikipedia.org/wiki/Jos%C3%A9_Manuel_Barroso#Early_political_career

Xirdalan | 04-01-17 | 11:34

De wereld zit vol met luie mensen. Mensne die geld willen hebben, en vinden dat ze er recht op hebben, zonder dat ze ooit iets echts toevoegen aan de maatschappij.
--
Begin dat basisloon experiment maar. Dan zul je zien hoeveel meer armoede en ellende daaruit voort gaat komen. Mensen hebben een doel nodig in het leven, en tot op heden is werk nog steeds de smaakmaker voor velen. Dus laat mensen lekker werken, 8+ uur per dag, stimuleer ze daarin en je krijgt een gezonde, gelukkige en tevreden bevolking...

Mark_D_NL | 04-01-17 | 11:33

@Sjors W. | 04-01-17 | 11:31
Automatisering?
O wacht, daar staat Jetta Klijnsma (PvdA) met haar zweepje te wachten.

ProAsfalt | 04-01-17 | 11:32

Ik herinner me een wetenschapper die bewees dat ratten doodgaan als je hun kop afhakt.
Dit experiment valt in dezelfde klasse.

boccelullus | 04-01-17 | 11:32

Ik vraag mij af waar de redactie, of enkele leden van de redactie, van Geenstijl last van heeft sinds het begin van het nieuwe jaar.

Het lijkt net: laten wij de werklozen en de mensen die kennelijk niet aan de standaard voldoen van de succesvolle reaguurders, die menen 60 uur of meer per week te moeten werken, eens lekker gaan bashen.

Maar wat als je met minder rond kunt komen? Waarom zou je dan aan de standaard moeten voldoen van de succesvolle reaguurders? Ik hoef geen Ferrari met een Villa. Bij mij volstaat slapen in een tentje. Dat scheelt natuurlijk aanzienlijk in de lasten en mooier nog, daardoor sta ik niet onder curatele van de banken en de bazen. Wel onder Jetta Klijnsma (PvdA) maar goed, volgens de succesvolle reaguurders is dat allemaal mijn eigen schuld, want ik heb mijn verantwoordelijkheid niet genomen om de skills te blijven ontwikkelen. Echter, als je bekijkt welke skills je moet hebben voor een functie voldoet daaraan nog geen één procent van de Nederlandse beroepsbevolking. Daarom gaan de bazen straks werven in Oekraïne. 45 miljoen arbeiders. Dus voor hen komt het goed. Voor de Nederlanders wachten de zweepslagen van Jetta Klijnsma (PvdA).

ProAsfalt | 04-01-17 | 11:32

Het is nogal logisch. Per werknemer heb je bepaalde overhead, en hoe meer uren uit 1 werknemer (dus minder werknemers), hoe lager de overhead (gemiddeld per uur). Dat wil nog niet zeggen dat het een slecht idee is, afhankelijk van het 'product' en de kwaliteit die je wil/hoort te leveren.

Als mensen tijdens een 6-urige werkdag productiever blijken, of betere kwaliteit leveren, dan zou je de kosten voor lief kunnen nemen.

Sjors W. | 04-01-17 | 11:31

*nogal*=*nogal* dom

mrXL | 04-01-17 | 11:31

Het gaat niet zomaar om het feit dat minder werken duurder zou zijn, als je per uur betaald krijgt, zou het weinig mogen uitmaken. Mogelijkerwijs iets hogere managementkosten ivm meer personeel.

Wat ze hier doen is minder werken voor hetzelfde salaris. DAT werkt niet. Dat is effectief een salarisverhoging van meer dan 25%. Uiteraard gaat dat tegen je werken.

Maar minder werken voor minder salaris, dat zou wel een boost kunnen geven aan arbeidsparticipatie.

Maar linkse mensen zijn *nogal* en worden nerveus als ze dingen moeten uitrekenen, want iedere boerenlul had dit op de achterkant van een sigarendoos kunnen uitrekenen...

mrXL | 04-01-17 | 11:30

Dan neem ik er een baantje voor de overige uren bij. Mijn landgoed betaalt zichzelf niet.

Mesmer | 04-01-17 | 11:30

Zweden heeft wel meer mislukte experimentjes uitgevoerd. Wat dat betreft zijn ze toch nog ergens koploper in.

Verhohnepiepeln | 04-01-17 | 11:29

Zeg Ronaldo, kun jij niet gewoon weer gaan voetballen, want van heldere stukjes schrijven heb je (nog??) geen kaas gegeten...

kunnenzedanniks | 04-01-17 | 11:28

Als ik alle eet- klets- rook- en koffiepauzes van sommige collega's meereken kom je ook al gauw op 6 uur effectief werken hoor.

dalskog | 04-01-17 | 11:28

6-urige werkdag, niet werkweek,

2Alabama | 04-01-17 | 11:24

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken