Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Heel Holland kijkt #witisookeenkleur

Nou ja, heel Holland keek eigenlijk naar Kerst Muziekgala 2016 op NPO1 en Skyfaal op RTL4. Toch wisten 442.000 zelfkastijdende zappers kanaal 2 te vinden voor Sunny Bergmans Wit is ook een kleur. Een rondje langs de velden... Quinsy: Zwart is ook een kleur. Hans Teeuwen: Roze is ook een kleur. Grachtengordel: Groen is ook een kleur. Volkskrant: Marrokaans-transgender is ook een kleur. Lindanieuws: #Ophef is ook een kleur. NOS: Handbalvrouwen is ook een kleur. Friesland: Gezond verstand is ook een kleur. Oordeel zelf.

Reaguursels

Inloggen

04:02 "Je loopt gewoon achter een soort zwarte magie aan."

Rest In Privacy | 22-12-16 | 21:10

Ik heb eigenlijk alleen maar witte vrienden omdat het doorgaans mensen zijn die zelfde interesses en achtergrond hebben en ik gekleurde mensen gewoon vaak ontzettend saai en oninteressant vind. Ook denken blanke mannen van een bepaalde intelligentie gewoon interessanter en verder door en daar veert mijn brein van op in plaats van die muffe rap en hoes verhalen die je doorgaans van een gebrekkig sprekende zwarte of arabier krijgt.
Ook vind ik veel van hen onbetrouwbaar (zie je terug in criminaliteitscijfers) en lopen ze doorgaans ook altijd mijn cultuur af te zeiken (slavernij-schreeuwers, white privilege-jankerds), zijn altijd links-georiënteerd en slachtoffer-schreeuwers. Ze zijn vaak niet geïnteresseerd in echte kunst en cultuur (kijk maar eens rond in een museum, dat is een germaans-aziatisch feestje)
En dan nog die fabeltjes-religie aanhangers van de islam helemaal maar buiten beschouwing gelaten. En dan moet ik, keurig nette man, mij over deze roedel ontfermen? Ik denk er niet aan! Mijn kinderen hoeven ook niet met dit soort saaie lui in contact te komen, daarom woon ik niet meer in de stad maar ben verhuisd naar een mooi klein dorp.

Copycrauw | 20-12-16 | 11:51

Als je zorgt dat je beter bent dan je competitie maakt huidskleur echt geen fuck uit. Het maakt ze bij Ajax echt niets uit of Bergkamp of Kanu in de spits staat, degene die de meeste doelpunten maakt, die speelt.

Je kan ook overal zoeken naar racisme. Als ik naar China ga en de Chinesen geven mij een compliment dat ik goed Chinees spreek, kan ik dat als compliment opvatten. Ik kan ook gaan klagen dat het racisme is. Alsof een blanke westerling geen goed Chinees zou kunnen spreken.

Je minderwaardig of superieur voelen is uiteindelijk een keuze. Hoe stom dat ook klinkt. Veel conclusies die ik hoor in deze docu zouden niet in mij opgekomen zijn. Tofik die dom zit te lachen in de metro omdat je aardiger gevonden wil worden. Zet jezelf erboven man, je bent beter dan dat. Het is echt jouw keuze om zo in het leven te staan.

nooitgrappig | 20-12-16 | 10:51

Jaja, het motto is: als jij in de buurt van water bent en blank ben je racist. Als je op een boot zit en je bent blank (of wit) ben je racist. Je bent alleen maar geen racist als je niet blank bent.

Patatter | 20-12-16 | 10:25

Dus racisme is niet aangeleerd maar zit gewoon in de mens zelf?
Dat klopt.
Alle rassen doen aan racisme.
Wanneer ik met mijn Curacaose partner op Curacao ben heet ik al snel macamba, liefst met stinki erachteraan.

mallekater | 20-12-16 | 06:04

Ik hou ook van negerlullen, Sunny. Ik heb mijn voorliefde geaccepteerd, zonder daar schuldgevoelens over te hebben. Dat kun jij ook!

Rhenium | 20-12-16 | 02:31

Er is van deze documentaire nog een tweede versie. Daarin zie je hoe Sunny zich op een strand in Gambia laat uitwonen door twee negers met een grote pik. Sunny houdt namelijk van negerlullen.

Rhenium | 20-12-16 | 02:20

Het is geen wetenschappelijk verantwoord onderzoek.
Het is geen neutrale uitkomst van 'n open afweging, maar 'n dwingende uitkomst van 'n sturende insteek.
Dit propagandafilmpje van de linkse kerk zal ook niet gepubliceerd worden in 'n wetenschappelijke publicatie, gewoon, omdat 't niet voldoet aan de eisen voor enig wetenschappelijke aanspraak.
Géén falsificatie-criteria.
Geen controle-groep.
Geen toezicht op censerende verwijdering van niet in 't straatje passende gewenste uitkomsten.
Geen omgekeerde proef, door in bijvoorbeeld 'n Afrikaans land met te onderzoeken zwarte kinderen, aan wie gevraagd wordt wie de heksige baby is.
want dan zou blijken, dat al die zwarte kinderen de witte pop associëren met 'n behekste abino-pop, en daaruit zou dan weer volgen, dat al die zwarte mensen omgekeerd racistisch zijn.
Ik bedoel, dat vanzelfsprekend élk mens, van elk ras, eerst moet associeren met wie 't meest vertrouwd wordt; 'dus ook eigen ouders eerst, boven mogelijke gevaarlijkere vreemden'.
Iedereen kent de ervaring, dat kinderen zomaar kunnen gaan huilen, als ze 'n vreemde zien. Niks mis mee. Is gezond evolutionair overlevingsinstinct.
Die witte mevrouw van dat onderzoekje is 'n gestoord hippie-kind. Geschuffeld. Malloot. En de progressieven die haar wereldvreemde onderzoekjes serieus nemen proberen de moed erin te houden, als zingende mensen op 't steeds meer hellende dek van de Titanic. Zielige vertoning. We naderen 't stadium dat we progressieve mensen met hun zinkende schip slachtoffers van hun eigen hoogmoed gaan vinden.

Der Paulie | 20-12-16 | 02:08

@ Admiraal Balthasar | 19-12-16 | 23:28

Geen enkele zwarte Amerikaanse celebrity zou de positie/rijkdom hebben, die ze nu hebben, als ALLEEN zwarte mensen hun "product" kochten. Rappers, Oprah Winfrey en Barack Obama (ja, zijn winst valt volledig toe te schrijven aan blanke vrouwen en blanke urban men) zijn rijk dankzij "blank geld".

Arachne | 20-12-16 | 01:38

@Dandruff | 19-12-16 | 18:05
Ik heb een hele andere documentaire gezien! Blijbaar tegelijkertijd met deze.... Dus bij deze, ik heb geen mening omdat ik het niet gezien hebt.

-=PyP=- | 20-12-16 | 01:01

@Admiraal Balthasar | 19-12-16 | 23:28 Doe geen moeite. Het maakt niet uit of wij ook ooit voor zwarte helden hebben gejuicht als de deugmensen die we zijn...

knutsel | 19-12-16 | 23:39

Een blank kind in een blank land zal kiezen voor z'n blanke landgenoten. That's life. Geen boos racisme. Het is trouwens BS dat "de helden" altijd wit zijn. Blanken hebben net zo goed voor Gullit of Rijkaard gejuicht. En Wesley Snipes en Eddy Murphy films zijn ook massaal bezocht door blanken. Een theaterzaal met Chris Rock als artiest? Vol, ook blanken kopen kaartjes. Weet je welke neger heel Nederland leuk vind? John Williams. Tot zo ver de "racistische" blanke.

Admiraal Balthasar | 19-12-16 | 23:28

Laat je vooral een schuldgevoel aanpraten omdat je geboren bent met een kleur. Mwoehaha. Mensen als Bergman zijn de reden waarom ik geen VPRO-lid meer ben.

knutsel | 19-12-16 | 23:19

Wit een Kleur? Dus Michael Jackson was eigenlijk een kleurling? Moet niet gekker worden..

Niek Naam | 19-12-16 | 22:30

Ja, ga dat onderzoek nou eens in Peru, Saoedi Arabie, China, Oeganda etc. houden.
Dit is maar een eenzijdig belichting op een thema dat misschien wel gewoon menselijk is.
Het feit dat mensen zo zijn is wellicht universeel en laat het maar weer aan de linkse rakkers om daar een probleem in te zien.

Hekkie-jack | 19-12-16 | 22:16

31:29 t/m 32:48. Wie is hier nou degene die niet luistert en een blinde vlek heeft? Is dat Niels die herhaalt wat Elvin zegt en vervolgens een voorbeeld wil geven uit z'n eigen ervaring om zijn invalshoek duidelijker te maken... of is het gespreksleidster Ernestine die hem binnen no-time onderbreekt en hem 'kwijtraakte' bij Afghanistan? Mijn hemel wat een doos.

bifferman | 19-12-16 | 21:53

Ik heb iets tegen Sunny Bergman, hoewel ze best een punt heeft en deze documentaire best nuttig is, praat je ook mensen meer in de slachtofferrol die zo tot een bepaald level echt wel hebben.

Op een aantal punten mist ze echter een stukje duiding. Ook mijn kleine kinderen zouden reageren dat de blanke kinderen slimmer zijn en de donkere kinderen stouter. Dat is geen wit privilege maar het gevolg van hun eigen ervaring. Kijk naar de gemiddelde gemengde klas en de harde realiteit is dat de donkere kinderen inderdaad vaker stout zijn en minder scoren.

Sjoerd5000 | 19-12-16 | 21:29

Ze moet wel een ongelooflijke hekel aan zichzelf hebben.

Drs. Paco P. | 19-12-16 | 20:52

Dandruff | 19-12-16 | 20:37
Kan hé, kan.
Aan de andere kant: blank is in dit land (nog?) de dominante kleur. Dus, ik bedoel het meest voorkomend.
Dus de kindjes zien getint als uitzondering. De juffen, winkeliers,automobilisten,alles overwegend blank.
De kindjes krijgen van jongsafaan mee, dat blank de norm is.
Ik moet er nog eens over nadenken.

Carmelita | 19-12-16 | 20:52

Carmelita | 19-12-16 | 20:12,

Dat geldt ongetwijfeld voor veel volwassenen, en ook voor wat oudere kinderen die al met de multikul in aanraking zijn gekomen.

Maar ik geloof niet dat de kinderen in dat filmpje spontaan reageren. Die zijn geïnstrueerd, zoals het "hoort" in de Diederik Stapel-doctrine van de linkse pseudowetenschappen.
Ik geloof gewoon niet dat peuters met bruine en zwarte knuffelberen moeilijk doen over een zwarte pop.

Dandruff | 19-12-16 | 20:37

Deze racistische rommel kijk ik niet. De kijkwijzer zou voor deze bagger 18+ moeten zijn, en pas na 22.00 uur mogen worden uitgezonden met de waarschuwing Kijken op eigen risico! Mogelijk kans op braken."

D.A.A.R. | 19-12-16 | 20:12

De geblondeerde (!) Sunny begrijpt niet dat vooroordelen nut hebben voor de overleving van de soort.
Je kunt niet bij elk nieuw contact een objectieve analyse maken, onmogelijk.
Zo is het bij voorbeeld voor een bevooroordeeld persoon meteen duidelijk dat de gekleurde persoon geen geneeskunde gestudeerd heeft, maar eerder iets als Culturele antropologie.
Zo ook met inschatten van mogelijke criminele inslag, intelligentie.
Tis niet anders.

Carmelita | 19-12-16 | 20:12

Sinds Quinsy & Silvana en Islam aan het oppervlak komen, zijn de problemen groter dan ooit. Ik heb nooit een probleem met kleur gehad tot dat de gutmensch ongefundeerd de racismekaart trokken. Want als je zwarte Piet onschuldig vindt, DAN ben je een nazi. Door genoemden, VARA/PVDA/JOOP is onverdraagzaamheid en intolerantie groter dan ooit en ik hoop oprecht dat ze trots zijn op hetgeen ze verder verrot hebben.

Rest In Privacy | 19-12-16 | 20:09

Er zijn landen b.v. Zimbabwe, Zuid-Afrika, Suriname waar de witte mens en/of zijn invloed verdreven zijn. Mooi, met verrassende resultaten.

Mariolo | 19-12-16 | 19:56

Hebben jullie nou die f*kking documentaire integraal geplaatst?!? Die wil ik niet zien.

J. Jarig | 19-12-16 | 19:54

Kijk opsporing verzocht dan.
Maar wat een hekel hebben die gekleurde mensen aan witte mensen,hoop niet dat ze ooit de baas worden.

janmetdepet | 19-12-16 | 19:52

Peter Emile | 19-12-16 | 19:24,

*Dankbare buiging maakt*

Dandruff | 19-12-16 | 19:28

@Dandruff | 19-12-16 | 18:24

Kudo's. Veel.

Peter Emile | 19-12-16 | 19:24

knutsel | 19-12-16 | 19:05,

Ik vind het confronterend dat die kinderen misbruikt worden door pseudowetenschappers die hun blankenhaat wilden spuien. Want ik weet zeker dat die kinderen deels geïnstrueerd zijn om voor die "foute" poppen te kiezen.

Ik zie in mijn omgeving baby's met bruine teddyberen en zwarte knuffelschaapjes; peuters die Dora kijken; kleuters die met al hun allochtone klasgenootjes spelen...
Maar bij een pop zou "huidskleur" dan ineens een issue zijn?
Niveau "Diederik Stapel" of "Asha ten Broeke", dit soort pseudowetenschap.

Dandruff | 19-12-16 | 19:22

het haat over de witte mens en hun automatische vooroordelen. En alle ''niet-blanken'', die hebben geen vooroordelen?

bitterpete | 19-12-16 | 19:19

De term "Wit" is negatief en racistisch. Beter is om te spreken over: Blank.

Onderbuik2 | 19-12-16 | 19:15

't is net de zwarte(!)kousenkerk: wentelen in zondebesef. Heel Nederlands dus, en absoluut geen verraad aan onze calvinistische cultuur.

JTKDM | 19-12-16 | 19:14

EefjeWentelteefje | 19-12-16 | 18:54,

Eens, met de kanttekening dat alleen "links" altijd recht heeft op subsidie, hoe extreem en gewelddadig ze ook zijn. De extreemrechtse islam heeft ook altijd recht op subsidie, maar autochtoon rechts gek genoeg niet.
Discriminatie!

Overigens vind ik dat geen enkele mening subsidie verdient. Laat mensen met een mening gewoon werken overdag, en 's avonds hun mening spuien. Dat is de beste manier om alle soorten extremisme tegen te gaan, omdat mensen op hun werk vanzelf met anderen in contact komen.
Het is geen toeval dat juist de subsidiesector de meest intolerante en meest gewelddadige sector is in het politieke debat.

Dandruff | 19-12-16 | 19:12

@RBlake | 19-12-16 | 18:08 Het enige wat daar confronterend aan was is dat Bergman gewoon toegaf dat ze expres een leeftijdsgroep hebben gekozen die nog geen politiek correcte antwoorden geeft.

knutsel | 19-12-16 | 19:05

@Dandruff | 19-12-16 | 18:49

Yep. Hoewel ik zelf niet (meer) doe aan de termen 'links' of 'rechts' (in extremistische vormen komt het namelijk op precies hetzelfde neer), zie ik die overeenkomst maar al te goed.

Orwell's 1984 is here...

EefjeWentelteefje | 19-12-16 | 18:54

En dan dit: ik weet zeker dat mijn lieve allochtone collega's net zo hard balen van dit soort zweefteven als ikzelf.

Die lieve studente HBO-SJD die ik de afgelopen drie maanden heb begeleid. De dame is 'zwart', maar iedere keer als er weer eens een allochtoon niet kwam opdagen op een afspraak, zei ze: "Kijk, en door dít soort josti's word IK dus afgerekend op mijn huidskleur". Het meisje is nog nooit een seconde te laat verschenen op haar werk, wat ze uitstekend doet.
(en neem maar van mij aan dat ze gewoon een goede baan gaat krijgen zodra ze is afgestudeerd)

Die Surinaamse oma die met afschuw stond te kijken naar hoe de mocro-kiddo's de broodjes in de Lidl onderweg naar de kassa al opvraten, zonder te betalen, en zonder dat de in lappen gehulde mamma's er iets van zeiden: "Mevrouw, ik mag hier zeker niets van zeggen, want dan ben je 'racist'... maar hoe zit dit nou precies, want ik ben zèlf zwart!? Dat heeft er toch NIETS mee te maken? Dit is gewoon een kwestie van gebrek aan opvoeding!"

Waarvan akte.

EefjeWentelteefje | 19-12-16 | 18:49

EefjeWentelteefje | 19-12-16 | 18:40,

Het zal je dus ook niet verbazen dat het in grote lijnen om dezelfde parasieten gaat; linksextremisten die subsidie vangen om hun stalinistische waanideeën aan anderen op te leggen.
Uiteraard in een streng gecensureerd klimaat waar ondergedoken politieke tegenstanders worden aangeklaagd en bedreigd, terwijl zijzelf alles mogen zeggen.

Dandruff | 19-12-16 | 18:49

Sunny met haar geschiedsvervalsing over Michiel de ruyter. Je moet geschiedenis in het juiste tijd beeld zien. In China een hoop discriminatie en onderdrukking. Indonesië idem. Altijd maar het veramerikaniseren van het racisme probleem. O ja de Spanjaarden, Portugezen en Engelse, Franse waren lieverdje in die tijd.e

franck7020 | 19-12-16 | 18:44

@Mr_Pikibelly | 19-12-16 | 16:43

Dank! :-)

Ja, zooooo rot, hè, die 'witte' cultuur. Maar iedereen, van welke kleur of afkomst ook, wil ervan mee profiteren... gek, hoor.

Deze hele discussie doet me sterk denken aan de krakersrellen van de jaren 1980 (waren overigens allemaal 'witten', maar dat terzijde). En maar roepen: "jullie rechtsorde is de onze niet!" - maar 'onze' uitkeringen, opgebracht door die brave werkende burgers, die werden toch echt met graagte aanvaard door dat tuig...

EefjeWentelteefje | 19-12-16 | 18:40

@VU student.

Mensen die online discussies volgen worden sowieso meer blootgesteld aan verschillende meningen dan mensen die slechts TV kijken. Bij een goede discussie lichten beide kanten hun positie zo goed als ze kunnen toe. Voor een derde kan dit enorm informatief zijn.

Het nadeel is dat echo-chambers kunnen ontstaan, waarbij mensen van een bepaalde politieke stroming zich alleen nog begeven op websites die aansluiten bij hun mening. Hierdoor zouden theoretisch mensen slechts in hun eigen wereldbeeld versterkt kunnen worden.

Alsnog denk ik dat het netto positief is. Men wordt er misschien kritischer van tegenover bestuurders, maar men wordt ook vooral beter geïnformeerd. Dat is, wanneer je het ideaal van democratie ziet als bestuurders die het volk vertegenwoordigen.

Zosima | 19-12-16 | 18:28

RBlake | 19-12-16 | 18:08,

Wat is er "confronterend" aan die pseudowetenschap?

Uiteindelijk draait het om de realiteit;
- mensen vluchten uit de hele wereld naar hier, niet andersom;
- asieleisers worden hier toegezongen door naïeve deugmensjes;
- immigranten hebben hier vele malen meer rechten dan in hun thuislanden;
- hebben "recht" op uitkeringen en subsidies waar ze nooit aan hebben bijgedragen;
- hun crimineel en extremistisch gedrag wordt gedoogd en verhuld;
- critici van immigrantengeweld krijgen te maken met lastercampagnes, schijnprocessen, intimidatie en geweld.

Ondertussen hebben we in dit land géén racistische politieke partijen in de kamer, behalve de Turkse zetelrovers van de genocide-ontkenners van Jank.
We hebben hier nauwelijks last van racistisch geweld door blanken. Integendeel, veel racistisch geweld blijkt juist gericht tegen blanken. En dat geweld wordt nog eens extra aangezwengeld met dit soort nep-onderzoekjes.

Dandruff | 19-12-16 | 18:24

Ben benieuwd wanneer Sunny Bergman komt met haar documentaire over het virulente racisme van moslims jegens joden, jegens homo's (want sinds Marokkanen een ras zijn, zijn homo's dat ook) en jegens vrouwen (niet zozeer een ras, maar meer een kunne, dus eigenlijk toch een ras).

Verder ben ik het als witte (boze) man spuugzat om door Sunny's, Quincy's, Sylvana's en hun volgelingen continu te worden uitgemaakt voor een intrinsiek racistisch en discriminerend stuk vreten.

Ik heb dan ook besloten de benaming 'racist' als geuzennaam met gepaste trots te aanvaarden.

Peter Emile | 19-12-16 | 18:16

Sunny Bergman zit weer te drammen: alle witte mensen hebben witte privileges en zijn racistisch. En dan verbaasd zijn over hoeveel weerstand die boodschap oproept. Het is namelijk totale onzin. Dat racisme onder alle lagen van de bevolking voorkomt heeft ze wel gelijk in. Ik hoop dat ze spoedig zal worden veroordeeld voor aanzetten tot racisme.

MultiPlex | 19-12-16 | 18:15

Deel over dat men af en toe wat beter moet luisteren naar elkaar was wel goed. Het sociaal experiment was zwak, er zijn weinig zwarte poppen logisch dat 't kind de andere pop kiest. De hele boodschap in de docu is goedbedoeld: niet doen alsof racisme niet bestaat en praat er meer over ook met je kiddo's. Ik zie wel in dat de documentairemaakster een beetje narcistisch is.

michielvg | 19-12-16 | 18:11

Ik vond het geen slechte docu. Tuurlijk, ze heeft een uitgesproken mening, maar zoekt ook wel de nuance op. Die scene met die kinderen is toch wel confronterend.

RBlake | 19-12-16 | 18:08

Gen. Maximus | 19-12-16 | 17:59,

Ik denk het ook, maar het blijft een gok.
Jammer dat -=pyp=- zijn natte scheet zelf niet durft duiden.

Dandruff | 19-12-16 | 18:05

@Berkemef | 19-12-16 | 16:08

Wat Friezen vinden is irrelevant.

ska ska ska | 19-12-16 | 18:04

Als een kind tussen een lichte of een donkere pop kan kiezen naar aanleiding van een bepaalde vraag, kan het ook zo zijn dat het kind niet kiest op basis van de kleur van de pop maar vanwege het feit dat het kind een voorkeur heeft voor poppen of voorwerpen die links ofwel rechts van hem of haar staan.

devil13 | 19-12-16 | 18:02

Ben maar gestopt met het tellen van het aantal keren dat er in deze docu 'wit' werd gezegd! Gaat niet lukken jongens, voor mij zal het altijd 'blank' blijven. Negers noem ik ook niet 'zwart', dus ...
Wat is dat mokkel rete-irritant zeg, attenooie!

BadLieutenant | 19-12-16 | 18:00

Dandruff | 19-12-16 | 17:40
Dat is nou wat ze met "het radicale midden" bedoelen denk ik

Gen. Maximus | 19-12-16 | 17:59

Stukje van het programma gezien, erg vervelend om naar te kijken. Temeer omdat ik de indruk had dat beelden misbruikt werden om de gedachte kracht bij te zetten. Maar ja... ik kom uit het oosten, hier kun je nog een kleurling als collega hebben zonder je te moeten afvragen of het om een neger gaat of een mens.
Laat mij gewoon mijn ding doen, en hou op te zeuren over Rasisme. Neem een hobby!
Erger me er dood aan. Ik heb niks met de slaven van vroeger, en de slaven van vroeger hoeven me ook niks kwalijk te nemen. Doe ik met de Duitsers ook niet!
Vroeger moesten arme blanken zich ook krom werken voor hun baas, Lult niemand over. Rasisme je REET

George6550 | 19-12-16 | 17:49

Heel klein stukje gezien, tot een Arabier begon over kolonialisme. Tsja, hoe dom wil je het hebben?

nStilgar | 19-12-16 | 17:48

-=PyP=- | 19-12-16 | 17:35,

Ah, dus mensen als Sunny die het executeren van joodse kleuters minder kwalijk vinden dan een kinderfeestje, vormen "de middenstem".
Weet ik dat ook weer.

Dandruff | 19-12-16 | 17:40

Om gelijk te zijn als je meerdere moet je jezelf omhoog worstelen in plaats van verlangen dat je meerdere zichzelf naar beneden faalt,verder zal racisme altijd blijven bestaan.

kzegje | 19-12-16 | 17:40

Sunny laat een éénzijdig kant zien. Als ze ballen had dan zou ze ook mensen van kleur als Steven Brunswijk, Adjiedj Bakas of Yernaz Ramautarsing aan het woord laten. Maar die passen niet in Sunny's framing.

Dinand | 19-12-16 | 17:40

@cabbit | 19-12-16 | 16:52
Je kan er veel woorden aan vuil maken maar het is gewoon een verdienmodel. Sunny verdiend haar geld met het maken van dit soort programma's. Iets anders zit er bij haar niet in. Ze zou gek zijn om iets anders te gaan doen.

Rest In Privacy | 19-12-16 | 17:40

Ik vond het een goede docu. Geeft tenminste ook weer eens geluid aan de middenstem i.p.v. schreeuwend links en rechts.

-=PyP=- | 19-12-16 | 17:35

Als witte ben ik een benadeelde burger; als ik een blinde invalide neger met een spraakgebrek zou zijn, krijg ik bakken met geld en een huis in NL.

niemandzielig | 19-12-16 | 17:32

pluk-87 | 19-12-16 | 17:27
Dat laken over mijn hoofd is voor een wittere kleur.

Koos Knak | 19-12-16 | 17:29

Wat een dom wicht is die Sunny Bergmans. Zij is lid van de cultuur ontkennende sekte die ineens uit het niets blijkt te zijn opgestaan. Het zijn griezelige ruggengraatloze wezens die zich zonder ook maar enige moeite overgeven aan de ons invaserende tsunami van hoofdzakelijk islamitische volkeren (of mag ik dat niet zeggen van de rechter?).
Weg met Zwarte Piet. Weg met onze geschiedenis, de gebouwen, de standbeelden. Weg met de antieke kunst en de woorden en namen waarmee die kunst in musea wordt aangeduid.
En dat alles omdat de nieuwe bezetters aanstoot nemen aan onze manier van leven, aan onze geschiedenis, aan onze religies inclusief atheïsme, aan onze acceptatie van seksualiteit en genders.
Deze cultuurbarbaren zijn de lonten in het kruitvat, zij zijn levensgevaarlijk. De EUSSR is in hoge mate debet aan deze fatale dwaling. De EUSSR wil de aard van de bevolkingen in de individuele natiestaten "plat" slaan. We mogen ons niet langer onderscheiden van mekaar.
Weg met de EUSSR, NEXIT !!!

Frans Bierings | 19-12-16 | 17:28

Racisme is hier ontstaan door 35 jaar Multikul.

Op het moment dat iemand zich in het openbaar uitspreekt tegen racisme of discriminatie worden bepaalde delen van de hersenen beloond (net als bij een drugs- of gokverslaafde) en daarom is Sunny Bergman een institutionele junk.
www.scientias.nl/gebeurt-er-brein-tij...

InfidelRevolution | 19-12-16 | 17:28

Zo trots ben je dan ook weer niet, aangezien je jouw historische blanke bloedlijn voorgoed laat eindigen (als je überhaupt kinderen maakt).
pluk-87 | 19-12-16 | 17:20
=
Beste pluk-87... daar heb ik geen enkel probleem mee.

meneer Q | 19-12-16 | 17:28

@Koos Knak | 19-12-16 | 17:24
Ja klopt, en jouwe kamermeisje, aangezien je een laken over je hoofd trekt zodat je je oorspronkelijke foute aanname niet hoeft te herzien.

pluk-87 | 19-12-16 | 17:27

Welke teint "wit" of "zwart" zou je huid volgens de Sunny's en Quinsy's moeten hebben om in één van de twee categorieën te vallen? Je zou toch maar net iets te weinig zwart zijn of een albino Afrikaan, dan ben je toch mooi meteen een racist.

miss error | 19-12-16 | 17:25

@meneer Q | 19-12-16 | 17:09
Mijn vorige bericht was aan jou gericht.

pluk-87 | 19-12-16 | 17:25

pluk-87 | 19-12-16 | 16:47
Je moeder was zeker interieurverzorgster. Je zit zo snel in de gordijnen ....

Koos Knak | 19-12-16 | 17:24

-weggejorist-

RoccoPornetti | 19-12-16 | 17:23

r naar boven gooit

Gen. Maximus | 19-12-16 | 17:22

Elke cultuur is ethnocentrisch. De onze dus ook, maar wij zijn veel te ver doorgeschoten naar relativisme. Gelukkig is er een wind of change opgestoken waarin dit weer gecorrigeerd gaat worden gehe

En ik wens als blanke man geadresseerd te worden verdomme, niet als "wit". Wat is dat voor fokking cultural appropiation?

Gen. Maximus | 19-12-16 | 17:21

@bobby33 | 19-12-16 | 16:49
Dat is niet hetzelfde. Wat vrouwen uitspreken over aantrekkelijkheid is weinig relevant van wat ze diep van onderen vinden.

Rest In Privacy | 19-12-16 | 17:21

Zo trots ben je dan ook weer niet, aangezien je jouw historische blanke bloedlijn voorgoed laat eindigen (als je überhaupt kinderen maakt).

pluk-87 | 19-12-16 | 17:20

5 minuten gekeken en ik Ik zie allemaal gekleurde modelburgers die zich al dan niet gediscrimineerd voelen maar vergeten dat een "witte" zich 's avonds in Amsterdam oost niet veilig voelt!

marrretje | 19-12-16 | 17:20

Na een kwartiertje heb ik het opgegeven... Ga je gemankeerde zelfbeeld en lage eigendunk op een ander projecteren.

Tom Hagen | 19-12-16 | 17:20

Nou Sunny, laat je lekker naaien door Quincy of elke dobberneger, maar praat mij geen racisme aan.
*tot zover mijn boze reactie*
Graaf van Egmont | 19-12-16 | 17:14
Nou zulke groede vrienden zijn Sunny en Quincy niet meer. Liefde is duidelijk bekoeld als ik dit zo lees: www.oneworld.nl/opinie/wit-ook-een-kl...

Dinand | 19-12-16 | 17:20

5 minuten gekeken en ik Ik zie allemaal gekleurde modelburgers die zich al dan niet gediscrimineerd voelen maar vergeten dat een "witte" zich 's avonds in Amsterdam oost niet veilig voelt!

marrretje | 19-12-16 | 17:20

Nou
Er zit wel wat in.

de_landloper | 19-12-16 | 17:18

Haar ongelijk kon niet duidelijker gedemonstreerd worden dan met de documentaire 'De Muur', die eraan voorafging.

philia | 19-12-16 | 17:17

Hoop geneuzel, maar wat is nu precies het probleem? Dat er meer gajes wordt geïmporteerd dan dat er wordt geëxporteerd?

automobilaterealist | 19-12-16 | 17:17

Ach, wie maakt zich nou druk om die paar honderd kijkers van dit achterlijke gevalletje. Belastinggeld: dat is een veel groter probleem!

Tux1337 | 19-12-16 | 17:16

Guttegut, blanke moerders die het schokkend vinden dat hun blanke kinderen donkere kinderen dommer vinden. In plaats van te bedenken dat hun blanke kinderen ongegeneerd goed aanvoelen dat donkere kinderen door de bank genomen ook dommer zijn. Kinderen zijn de hele dag bezig met naar elkaar te kijken, te vergelijken en te leren.

Rest In Privacy | 19-12-16 | 17:15

Kon het ongeveer 3 minuten aanzien. Die vreselijke voic over van dat wicht met alleen maar vragen naar de bekende weg. Van het begin is al duidelijk waar ze naar toe wil. Naar de bewust en zeker onbewuste racistische witte man en vrouw. Nou Sunny, laat je lekker naaien door Quincy of elke dobberneger, maar praat mij geen racisme aan.
*tot zover mijn boze reactie*

Graaf van Egmont | 19-12-16 | 17:14

Nee.

80 | 19-12-16 | 17:14

Cuyahoga | 19-12-16 | 16:48
-
ik heb 15 maar(t) opgeschreven.

Badderbeest! | 19-12-16 | 17:12

Godnondeju. Nog geen tien minuten aan het kijken en nu al mijn hoofd kapot gebeukt.

Rest In Privacy | 19-12-16 | 17:10

Ik ben een trotse blanke/witte man.
... maar ik ben wel verliefd op een mooie Indonesische vrouw.

meneer Q | 19-12-16 | 17:09

@Dandruff Bedankt voor de uitleg

StudentVU | 19-12-16 | 17:09

'Wij witte mensen zijn geneigd ons standpunt als objectief te zien' Wow, dat lijkt me bij alle mensen zo. Sowieso een onzinclaim dat je overal ter wereld als 'wit' mens vrij bent. Als blanke in Afrika of Harlem zal je echt niet altijd veilig zijn.

CJansen | 19-12-16 | 17:09

@Cuyahoga bedankt voor de reactie

StudentVU | 19-12-16 | 17:08

@StudentVU 19-12-16 | 16:41,

Een positieve, mits iedereen vrijuit kan spreken.
Het niveau in de panelen hier wisselt, uiteraard, tussen "tetten" en "Nitzsche".
Maar over het algemeen heb ik hier veel geleerd, ook door de vele linkjes, over bijvoorbeeld de situatie in Oekraïne en de inhoud van dat associatieverdrag.

Een verademing dus vergeleken met de NPO, met programma's als Buitenhof waar elke week dezelfde meningen worden herhaald. Dan zie je bijvoorbeeld 3 tegenstanders van Wilders die uitleggen waarom Wilders niet deugt, maar Wilders zelf of zijn standpunten komen niet aan bod.
Dat is toch geen discussie?
Ook in de aanloop naar het Oekraïne referendum heb ik daar maar een enkele tegenstander gezien, die bovendien *live* een kwartier lang voor fascist werd uitgemaakt door nihilist Rob Riemen.
www.youtube.com/watch?v=SF7DiVkAzZg

Kortom, is daar eindelijk eens een echte discussie en dan wordt die overschaduwd door een vrij domme scheldpartij. Dat Riemen zijn hersens jaren geleden al heeft vervangen door een zak pelpinda's is geen excuus; de redactie had Riemen om die reden nooit uit mogen nodigen.

Dandruff | 19-12-16 | 17:07

Rheia | 19-12-16 | 16:31
In een van haar 'Docu's'heeft ze verteld dat ze een dochter was van een feministe en een commie...
naja.. dan weet je het wel... dat kind was voor haar geboorte al verpest.

Julia | 19-12-16 | 17:06

Wanneer gaat Sunny een keer belichten dat ook zwarte mensen bepaalde 'privileges' hebben boven witte mensen. Zwarte mannen hebben bijvoorbeeld een grotere pik en kunnen beter dansen dan witte mannen dus kunnen ze daar veel sneller een wijf mee scoren. Ik bedoel Anouk heeft toch een keer in een interview aangegeven dat ze alleen op negerts valt omdat die zo'n grote pik hebben. Maar goed dat allemaal terzijde. Ipv Sunny's flop zou ik iedereen aanraden om op uitzending gemist te kijken naar De Braboneger Verkaast, nieuwe uitzending vanavond op NPO3. De wereld zou er veel beter uitzien als we meer mensen hadden als De Braboneger namelijk niet altijd gelijk racisme en discriminatie roepen maar gewoon mee doen in de samenleving en dat komt het allemaal uiteindelijk wel goed.

Dinand | 19-12-16 | 17:06

Ik ben een trotse blanke/witte man.

meneer Q | 19-12-16 | 17:06

Slavernij is toch alweer ruim 150 jaar afgeschaft? Wat doen die gasten hier dan nog?

eismctwee2 | 19-12-16 | 17:03

@schone handen | 19-12-16 | 16:57
Sunny vervolgen heeft geen zin, daar geniet ze van en sterkt in haar eigen gelijk.
Gewoon negeren is het beste.
Als haar kijkcijfers onder de 1000 duiken, dan weet ze dat ze geen podium meer heeft/ krijgt.

necrosis | 19-12-16 | 17:02

lingo star | 19-12-16 | 16:44

Hoe heeft dat met mijn stukje te maken? Ik had het over waarden, niet over vooroordelen.

Giraf01 | 19-12-16 | 17:00

01:06 volgehouden, best lang nog.

Old_Harry | 19-12-16 | 17:00

Er zijn nog steeds mensen lid van de vpro. Die dachten waarschijnlijk dat ze verplícht moesten kijken, op straffe van racisme-beschuldiging.

Zenzeo | 19-12-16 | 17:00

Wat heb je toch een zeurvolk zeg .Dat is echt heftig,en dat in ons beschaafde land.Heel duidelijk en makkelijk ,past het iemand niet hier, dan zou ik snel verhuizen.Nederland wat altijd tolerant is geweest en nog.Maar dat sommig gekleurd volk niet wil integreren en lak aan de Nederlander heeft,daar hoor je niemand over.

altijdfeest | 19-12-16 | 16:58

OM

Is dit niet haatsaaien naar blanke autochtonen toe

Waar zijn de voorgedrukte aangiftefomulieren?

Of zijn die niet nodig en gaan jullie zowie zo sunny vervolgen

schone handen | 19-12-16 | 16:57

Vindt u het erg dat ik deze tinnef niet kijk?

RenHoek | 19-12-16 | 16:56

brrrr, wat een eng filmpje; de vraag aanhet kind wie is de baas" even realistisch, de werkenden zijn de nieuwe slaven van de uitkeringstrekkers. vul de kleurtjes zelf maar in.

Kenneth Nietvatten | 19-12-16 | 16:56

Snel onderscheid maken behoort tot een van de belangrijkste overlevingsmechanismen van mens en dier.
Een ouder die zijn kind niet leert welke hondenrassen gevaarlijk zijn is geen knip voor de neus waard.

A.S. Perien | 19-12-16 | 16:55

Onze handbalmeiden gisteravond:uiteindelijk durfde ik niet te kijken. Maar ik heb wat gemist. Mijn verlies. Gezond verstand heeft geen kleur. Oranje is geen yellow. Laat staan vice versa: oranje is ook geen infanteriegroen.

Hetkanverkeren | 19-12-16 | 16:54

Ik heb een stukje gezien, en weleens dingen van haar gelezen.
Een polariserende racistische vrouw die enkel denkt in zwart wit. Alles in groepen opdelen en die tegen elkaar opzetten. Zelden meer haatzaaien gezien binnen een bepaalde tijd. Daar kan bijna geen haat-imam of minderminder-wilders tegenop.
Een absolute schande die hier belastinggeld aan besteed wordt. En waarom geeft de pers haar zoveel aandacht? Waaom willen mensen dit zien???
Toen ik klein was had ik gele legomannetjes. Op TV waren blauwe smurfen. Zwarte Piet was zwart en B.A. uit The A-Team ook, dat waren helden. In de klas zaten allemaal "witte" kindjes, met zwart, blond of rood haar, en één bruin kindje (geadopteerd). Allemaal prima. Al kreeg ik wel al mee dat er met dat bruine kindje iets "mis was" want ze was bruin en daar mocht je absoluut niet over praten.
Kinderen van nu krijgen dat nog veel sterker mee. Zwarte Piet is zwart (of bruin) en dat mág niet want daar is iets mis mee. "Neger" mag je niet zeggen want daar is iets "mis" mee.
Weet je, met bruine en zwarte en wat voor huidskleur dan ook mensen is helemaal niks mis! De enige waar iets mis mee is is mevrouw Sunny Bergmas en haar bangmakerij en haatzaaien.
Het enige waar ze gelijk in heeft is dat er nog racisme en vooroordelen zijn in Nederland (helaas). Wat ze niet ziet/snapt is dat zij dat een heel stuk erger maakt. Racisme/vooroordelen kan bij iedereen voorkomen en iedereen kan daar zelf iets aan doen. Sommige "boze witte mannen" zijn racistisch en andere niet. Sommige mensen met een hele donkere huidskleur zijn heel racistisch en andere niet. sommige boze witte vrouwen zijn heel racistisch (Sunny) en andere niet.
Als laatste vind ik kleine kinderen framen voor televisie bij het kiezen van een pop (als je de foute pakt kom je op tv!) erg misselijk.

cabbit | 19-12-16 | 16:52

Wanneer die zwarte/getinte racisten "wit" zeggen, bedoel ze dan Caucasisch? Germanisch? Slavisch? etc?

Wij hardwerkende Nederlanders zijn gedreven spaarders en eigenlijk best wel open en conservatief tegelijk. Maar vergelijk ons met die 'witte' Roemenen, Russen of Oekraïners en dan zie je een heel ander beeld... Maar bij hen zie je geen topics over racisme, huidskleur of uberhaupt problemen in die trant.

Kennelijk moeten deze topics alleen aangekaart worden op de openbare televisie in landen waar hard gewerkt wordt dus VEEL GELD is.

LangeTijdGeleden | 19-12-16 | 16:52

En voor die Rasta-neger die zo graag praat over de negatieve dingen van de witte cultuur. Tuurlijk zijn er in het verleden dingen gebeurd die naar huidige maatstaven niet kunnen, tuurlijk worden er bommen gegooid op andere landen, maar wat voor invloed heeft de standaard witte daar op? Geen enkele. Maar euh, noem eens wat die zwarte cultuur dan gebracht heeft? Voor alles wat jij noemt, noem ik er twee ten voordele van de witte cultuur.

Roeieber | 19-12-16 | 16:52

-weggejorist-

veldkamp11 | 19-12-16 | 16:52

Wat is nou eigenlijk de bedoeling van zo'n programma? Meer mensen verschillig verbinden onder een betrokken deken van diversiteit?

Het werkt zo vreselijk averechts.

BokoHalal | 19-12-16 | 16:52

Wat is de uitkomst als er een Aziatisch poppetje bijstaat ?

ja,diedus! | 19-12-16 | 16:52

Is subsidie ook geld ?

Kamervraag | 19-12-16 | 16:51

Ik ga deze uitzending niet verder uit kijken, na de eerste minuut.
Totaal idiote vragen over hoe het voelt om wit te zijn.

De reden dat ik dit onderwerp, huidskleur en hoe het je maatschappelijk vergaat, al nooit een issue heb gevonden, is omdat mij het niks uitmaakt.

Heb tijdens een bezoek van gemeenteraadsfracties bij een noordelijk stadsdeel als assistente eens deze bizarre confrontatie ondergaan.
Eén groot verwijt van de bewoners aldaar dat 'wij witten' hun leven verziekten.
Huh?

'We' waren nota bene met een gezelschap van gemixt genverleden naar hen toe gekomen om uit eerste hand te vernemen welke problemen er waren, en hoe oplossing te vinden. Dus hoezo verzieken? (Kan nog wel meer verhalen over verongelijktheid van vaders met 5 kinderen en groot pigmenttalent er geen schip mee te bezeilen was om te verwijzen naar ook eigen verantwoordelijkheid om de mondjes te voeden).

Afijn.
De beste opmerking die avond vond ik: niemand krijgt bij geboorte de keuze voor huidskleur. Die krijgt iedereen automatisch kado. Dom dus om elkaar daarop aan te spreken.

Wit Nederland moet her-opgevoed?
Nope.
Domme mensen met de visie van een regenworm behoeven dat.

Was getekend,

Kudtkip | 19-12-16 | 16:51

Vanochtend schreef ik dit in Het Parool ( het spreekt voor de krant dat mijn tekst niet is verwijderd).

Overal in Nederland zie ik kinderen uit alle culturen met elkaar spelen, zie ik stelletjes met verschillende migratie-achtergronden, worden vluchtelingen en asielzoekers opgevangen, verzorgd en gepamperd, worden hun criminele activiteiten door lokale bestuurders onder het tapijt geveegd, maar nee, die vieze vuile kaaskoppen zijn het probleem. Met hun institutioneel EN individueel racisme. En dat kan je " aantonen" door een of ander lul-poppenspelletje met kleuters en kleine kinderen. Sodemieter toch op.

dysdiadochokinese | 19-12-16 | 16:50

Jezelf gediscrimineerd voelen is een keuze. Ze praten elkaar allemaal na.
Even een vraag: is een kale man minder aantrekkelijk dan een man met een bos haar?
Nu zeggen de meesten natuurlijk: wat heeft dat met discriminatie te maken? Heel erg veel namelijk. Als je onzeker van jezelf bent als je kaal bent dan zeg je gegarandeerd dat je minder aantrekkelijk bent. Heb je echter genoeg zelfvertrouwen dat stapt je op de mooiste vrouwen af. Met een gekleurde huid is het hetzelfde. Als je vertrouwen hebt in jezelf dat zoek je je kansen en gebruikt je kwaliteiten. Zwart, bruin, blank, geel, roze of welke kleur je ook hebt. Punt.

bobby33 | 19-12-16 | 16:49

Dat gezeur over die huidskleuren, ik ben er helemaal klaar mee. Vroeger was dat nooit zo'n issue, wat willen ze nou, dat we allemaal op onze knieën gaan en huilend bekennen dat we heel racistisch zijn?

Asimov6 | 19-12-16 | 16:49

Sunny Bergman doet in die docu niets anders dan haar witte superioriteit tentoonspreiden.

de honden blaffen... | 19-12-16 | 16:49

Allemaal nodig om de verkiezingen te manipuleren, de PVV moet gewoon kapot.

Sweetlakecity | 19-12-16 | 16:48

StudentVU | 19-12-16 | 16:41

( )Positief
( )Negatief
(x)Wilders is een soort Hitler en een fallafel van genderneutrale quinoa is goed voor je baardgroei, mits bereid door een geburkaniseerd besneden kindbruidje van 13. En Israël moet kapot.

Nou makker, schrijf die 9 maar vast op je cijferlijst op die VU van je.

Cuyahoga | 19-12-16 | 16:48

necrosis | 19-12-16 | 16:44
-
Van mij mag je alles zeggen wat je wilt. Ik ben niet zo snel gepikeerd.

Badderbeest! | 19-12-16 | 16:48

"White privilege" Zwarten zeggen dat het bestaat en als je vraagt wat ze daarmee bedoelen of het in twijfel trekt, is dat volgens hen een bevestiging van je white privilege. Mooi cirkeltje kun je zo maken. Ik ken er nog een: Mensen die zich gediscrimineerd voelen hebben last van slachtofferschap. Als ze dat bestrijden zeg je gewoon:"zie je wel, je geeft anderen de schuld van je eigen falen."

Roeieber | 19-12-16 | 16:48

@StudentVU | 19-12-16 | 16:41
Democratie in Nederland?
Ooit gehoord van de referenda betreffende de Europese grondwet of het associatieverdrag met Oekraine?
Ik zou een andere studie kiezen.

necrosis | 19-12-16 | 16:47

En uiteindelijk worden wij allemaal niet zwart of wit maar grijs, waar gaat dit over!

@StudentVU | 19-12-16 | 16:41 Nou, niet als je nee stemt en er wordt niks mee gedaan. Ken je discussiëren tot je een ons weegt.

knutsel | 19-12-16 | 16:46

Bruin ken ik alleen als poepbruin.

blauwe zander | 19-12-16 | 16:46

Gezellig zo langs de Amstel (020) met al die bootjes en witte mensen.

Rest In Privacy | 19-12-16 | 16:45

@StudentVU 19-12-16 | 16:41

Ja. dat dwingt je tenminste tot nadenken, en het afwegen van argumenten. En af en toe geeft iemand een link naar een interessant artikel.

Giraf01 | 19-12-16 | 16:45

@Parsons | 19-12-16 | 16:36
Ik zou een dokter bellen, je ijlt!

necrosis | 19-12-16 | 16:45

Antiracisme = racisme, altijd.

Kijk naar de feiten;
- als Antilliaanse overvallers een blanke juwelier executeren is er niks aan de hand;
- als Marokkaanse overvallers een bejaarde doodschoppen is er niks aan de hand;
- als Turkse loverboys blanke kinderen in de prostitutie dwingen is er niks aan de hand;
- als Surinaamse drugsdealers een Marokkaanse dealer doodschieten is er niks aan de hand;

Maar owee als er eens een getint crimineeltje door "politiegeweld" om het leven komt. Dan trekken "dood aan de joden" schreeuwende isis-aanhangers plunderend door de West Europese steden. En de "antiracisten" waarvan vaak wordt gezegd dat iets minder dan 0,01% van hen ècht tegen racisme zou zijn, doet daar niks tegen.

Flikker toch op.
Sunny Bergman heeft geen moeite met de executie van joodse kleuters in Toulouse, en de kinderbordelen van isis in Irak. Dat begrijp ik tenminste uit haar warme vriendschappen met moslimextremisten als Abou Jahjah.
Maar wel moeilijk doen over een flutfilmpje met gekleurde poppen?

De zogenaamde "sociale wetenschappen" zijn een speeltuin geworden voor Diederik Stapels van allerlei extremistische snit. Opschonen die zooi.
Dat heeft niks met wetenschap te maken.
Het enige dat zulke filmpjes bewijzen is dat het nauwelijks bestaande "blanke racisme" nogal geweldloos is, vergeleken met het echte racisme van de "antiracisten"; of de racistische criminelen waar ze voor opkomen.

Dandruff | 19-12-16 | 16:45

Hoezo is "moslim" een culturele achtergrond? Van mij mag iedereen zwelgen in zijn/haar eigen culturele achtergrond (zolang je daar anderen geen last mee bezorgt) maar ik dacht dat "moslim" betekent dat je zonder in de lach te schieten serieus gelooft dat ooit in de vroege middeleeuwen ergens een woestijngeest onwrikbare waarheden aan de mensheid heeft gedicteerd.

simpelman | 19-12-16 | 16:44

Giraf01 | 19-12-16 | 16:34
Er is op zichzelf niks mis mee te stellen dat je verder moet kijken dan je eigen neus lang is. Maar je visie wordt altijd gevormd door je ervaringen. Daarom heeft ieder mens geheid vooroordelen. Maar dan ook ieder mens, wit, zwart, paars of geel. Naast het oriëntalisme bestaat ook het occidentalisme, ofwel een uiterst negatieve kijk op het westen door oosterse landen.
Racisme is niet iets typerend alleen voor de witte mens, elke kleur discrimineert.

lingo star | 19-12-16 | 16:44

isotope 465 | 19-12-16 | 16:35
Het kan nog veel gekker.
https://www.youtube.com/watch?v=C9SiRNibD14

MogeWijEveOvergeve | 19-12-16 | 16:44

@Badderbeest! | 19-12-16 | 16:35
Misschien moet ze eens in de reedT van Quinsy kruipen?
Of mag ik dat niet zeggen?

necrosis | 19-12-16 | 16:44

@ endofdays | 19-12-16 | 16:21
Vraag eens in Afrika, het MO of China als het om materialisme gaat of ze liever een Sanyang of een Rolls Royce, of voor mij part een Toyota willen en wat voor antwoord krijg je? Vraag of ze rijst of spruitjes lekkerder vinden en wat voor antwoord krijg je? Vraag wat de mooiste stad ter wereld is (westers of lokaal) en wat voor antwoord krijg je? Heel mevrouw Bergmans bewijst alleen maar nooit buiten de grachtengordelbgeweest te zijn, en ja, veel westerse spullen zijn superieur (echt), en iedereen kan voor racist worden uitgemaakt. En dat wil ze (zolang hij/zij maar blank is).

TheseDays00 | 19-12-16 | 16:43

EefjeWentelteefje | 19-12-16 | 16:36
Daar heb je een punt!

Mr_Pikibelly | 19-12-16 | 16:43

Echte racisten zijn die mensen die kleuren benoemen, blank zwart wit getint bla bla bla. Persoonlijk zie ik geen kleur, interesseert me ook geen blote kont. Mensen kun je beoordelen op hun karakter en gedrag.

Accident_Prone | 19-12-16 | 16:43

isotope 465 | 19-12-16 | 16:35
-
Klopt, de zwaartekracht bijvoorbeeld is behoorlijk rascistisch. Evenaarvolkeren kunnen bijvoorbeeld genieten van een van een valversnelling van 9,78 m/s2 terwijl wij hier een 9,81 te verduren krijgen. Is natuurlijk oneerlijk en kwetsend bovendien.

Badderbeest! | 19-12-16 | 16:42

Sunny Bergman redeneert terug vanuit de conclusie, een doodzonde voor academici [waarvan velen die fout toch maken]
Maar Sunnie B is dan ook helegaar geen academicus,
ze heeft er hoogstens eens het bed mee gedeeld

Tobi | 19-12-16 | 16:42

Beste mensen,

Ik schrijf een position paper over de democratie in Nederland en wil u wat vragen: Leveren on-line discussies en positieve of negatieve bijdrage aan de democratie?

Reacties zijn welkom!

Met vriendelijke groet,
StudentVU

StudentVU | 19-12-16 | 16:41

Ten eerste: het is blank, niet wit. Verder: waarom subsidiëren we dit soort destabiliserende onzin? Hier kan letterlijk niets goeds van komen.

Zosima | 19-12-16 | 16:39

Ik had graag mee willen doen met hun experiment maar Sunny zou me wel afwijzen. Ik ben namelijk als Hindoestaan wel gekleurd maar ik voel me totaal niet gediscrimineerd in Nederland en ga me niet in een slachtofferrol plaatsen zoals zoveel gekleurden. Tevens geloof ik totaal niet dat witte mensen het zoveel beter hebben dan zwarte mensen puur op basis van hun huidskleur. Ik bedoel ik zag vandaag een witte zwerver voor het Centraal Station slapen en niet lang daarna zag ik een neger langs rijden in een dikke BMW met een lekkere blonde wijf naast hem. Zou die zwerver nou denken van laat die arme neger maar rijden in zijn dikke BMW en zijn lekker wijf. Ik heb tenminste mijn white privilege.

Dinand | 19-12-16 | 16:38

Soort zoekt soort, mensen, die clichés komen niet uit de lucht vallen.

très cool | 19-12-16 | 16:38

@Graaf van Egmont | 19-12-16 | 16:30
Je wordt meestal pas wit als het bloed uit je hoofd wegtrekt.
Zeg maar, vlak voordat je flauwvalt.
Daar weet ik alles van (van getuigen, that is)

necrosis | 19-12-16 | 16:37

Is het probleem niet gewoon dat de witte mens succesvolle is dan de zwarte variant. Kortom jaloezie.

Dutch_Holland | 19-12-16 | 16:37

Ik miste de Brabonegert in deze docu.

kneuterzak | 19-12-16 | 16:37

Ik zou d'r doen.

Parsons | 19-12-16 | 16:36

Zo schijnen otters ook schelpen op te duiken, die ze liggend op hun rug in het water, open maken door ze op een steen op hun buik kapot te slaan.
Een gedrag wat je bij giraffes veel minder zult zien.
Ik bedoel, een giraf die op zijn rug in de rivier gaat liggen met zijn poten omhoog, dat ziet er toch niet uit, bovendien zouden alle giraffes al lang opgegeten zijn door krokodillen.

Cuyahoga | 19-12-16 | 16:36

@Gen. Maximus | 19-12-16 | 16:24

+ veul.

Vraagje aan Mevrouw De Drammert: als de 'witte cultuur' hoegenaamd niét superieur is, af te lezen aan de statistieken van welvarendheid/BNP/ inwonerstevredenheid, enzovoorts, hoe komt het dan dat iedere dobberneger/zandbakkiër/ tortillavreter/enz. juist naar een land toe wil waar zo'n nare 'witte cultuur' heerst???

Leg me dat eerst maar eens uit. Zou het iets met 'graties geld' te maken kunnen hebben, of ben ik nu weer op zo'n 'nare witte' manier aan het denken?

Kudtwijf. Agent provocateur.

EefjeWentelteefje | 19-12-16 | 16:36

sterker nog Wit is een mengeling van ALLE kleuren.

Zwart is het totale gebrek aan kleur. (= natuurkunde, maar ja natuurkunde was toch racistisch heb ik laatst iets over gelezen dachtik)

isotope 465 | 19-12-16 | 16:35

necrosis | 19-12-16 | 16:31
-
Ik denk het wel, maar ze is waarschijnlijk nog op zoek naar zwart licht om haar theorieën te staven.

Badderbeest! | 19-12-16 | 16:35

= = = = =
"Door ervan uit te gaan dat jouw waarden algemeen geldende neutrale waarden zijn, verhef je jezelf moreel en cultureel boven anderen’, stelt Bergman. Zij ziet bewustwording van deze superioriteit als een eerste stap naar een veranderende, brede blik op een kleurrijke samenleving."
= = = = = =

Hm. Ik kan niet zeggen dat een staatssysteem zoals er heerst in Zimbabwe, Saudi-Arabië of Iran nu beter is dan een willekeurig West-Europees land.

Maar voor de rest: www.westminster-institute.org/articles...

Giraf01 | 19-12-16 | 16:34

martymcfly | 19-12-16 | 16:26
Jij dacht dat ze zwart betaald werd?

lingo star | 19-12-16 | 16:33

En ik had nog zo gehoopt dat jullie deze ronde van La Bergman wijselijk zouden negeren, maar helaas. Het enige wat Sunny nog in de kijker kan houden is namelijk zo nu en dan een topic op Geenstijl te krijgen.

Panos88 | 19-12-16 | 16:33

De vraag of de blanke bevolking (meerderheid) voldoende integreert met de niet blanke bevolking (minderheid) is ironisch/humoristisch (Koot & Bie stijl) of suggestief/links/dom. Helaas het laatste.

Homo homini lupus | 19-12-16 | 16:33

Ik heb geen zin racistisch te zijn/worden omdat de (s)linke feel-good mens vind dat ik kleur moet bekennen. Anti fascisten zijn de nieuwe fascisten.

Mr_Pikibelly | 19-12-16 | 16:32

Ik werk regelmatig in Afrika, en laten we nou niet vergeten dat ik in sommige gebieden niet vrij rond kan lopen en gelynced word door locals omdat ik wit ben. Ze denk automatisch dat ik een vijand ben.

je moehar | 19-12-16 | 16:32

Het topic dat je wist dat zou komen... Voorts heb ik vijf minuten zitten kijken. Toen vond ik het wel weer genoeg. Ik ben racist en ik weet het zelf niet. Oké. Prima. Maar voor een programma dat vindt dat je niet mag generaliseren vond ik het knap generaliserend.

Enter Yeti | 19-12-16 | 16:31

@Badderbeest! | 19-12-16 | 16:25
Zou Sunny wel eens gehoord hebben van een prisma?

necrosis | 19-12-16 | 16:31

Sunny is geadopteerd. Ik denk dat haar biologische ouders mentaal niet helemaal in orde zijn en waarschijnlijk drugsverslaafd. Die kronkel van sunny is asngeboren gok ik. Dat in combinatie met haar gevoel vervreemd te zijn projecteerd ze op donkere mensen waarmee ze zich identificeert. Nederlanders zijn niet racistisch. Sunny heeft wel mentale issues. Bijzonder hoe dit soort types, kijk ook naar Sylvana, altijd zoveel aandacht krijgen voor hun wanen.

Rheia | 19-12-16 | 16:31

Iedere schilder weet dat wit en zwart geen kleuren zijn. Ik ben gewoon een blanke man. Al 68 jaar. Dit soort onzin kan me wel wit van woede maken natuurlijk.

Graaf van Egmont | 19-12-16 | 16:30

Wat een charlatanerie: Je laat enkele laag opgeleide, wat minder intelligente witte Hollanders aan het woord over Marokkanen. Je weet ook dat de frustratie die ze uiten voort komt uit het feit dat de enige manier waarop ze Marokkanen kennen er een is waarbij Marokkanen zich als afzijdig en agressief opstellen: de kutjochies die die vent het liefst door midden wil stampen en het onbegrip bij de Marokkaanse ouders bij de onhebbelijkheden van hun kroost. Dit is geen inleiding tot een discussie over diepgaand racisme in de Nederlandse samenleving of wat dan ook. Dit is pure misleiding om de Nederlanders, die toch al een hand-in-eigen-boezem fetisj hebben een spiegel voor te houden. Een lachspiegel waarvan de makers denken dan de Nederlander nog steeds weet dat ze vervormd.

Als tegenhanger van deze serie zou je drie uur Adjiedj of Gerda havertong aan het woord moeten laten.

Schwanzeleber | 19-12-16 | 16:30

ik maak geen verschil, voor mij zijn we allemaal honden maar een teckel wordt nooit een herdershond.

Ko.Nein | 19-12-16 | 16:29

pluk-87 | 19-12-16 | 16:23
Je citeert de feiten met een klein typfoutje. Het moet zijn: Domme mensen zijn nu eenmaal veel vaker crimineel en minder intelligent. Ik weet het, links haat feiten en haar boodschappers, maar dat verandert er niks aan.

Koos Knak | 19-12-16 | 16:29

De dame op 1:30 zoekt een donkere man. Lijkt me niet verkeerd als donker persoon. Maar goed, Sunny ziet er een verschrikkelijke seksualisering en racisme in.

CJansen | 19-12-16 | 16:28

Beetje jammer van het belastinggeld weer he

Oxithius | 19-12-16 | 16:28

Ik ben niet wit, ik ben blank.
En als ik boos ben, word ik rood.
Sterf ik het af van de kou dan word ik blauw.
Heb ik teveel gezopen, dan word ik kotsgroen.
En zuip ik permanent teveel, dan word ik geel.
Eat that, Sunny!

necrosis | 19-12-16 | 16:27

Bruin is niet echt koud, eerder warm.

Markies van het Reve | 19-12-16 | 16:27

Hoe wordt Sunny eigenlijk betaald?

martymcfly | 19-12-16 | 16:26

Sunny stelt dat alle blanken racisten zijn. De donkere mensen in haar programma onderschrijven dat op een ingestudeere manier waarbij de waarheid wordt verdraait. Dit is racisme in optima forma maar nog niet als zodanig onderkend.

Rheia | 19-12-16 | 16:26

misschien kunnen shady bergman en arnon grunberg een gender-neutraal kind verwekken die als een soort messias van deugen kan fungeren.

geenspam | 19-12-16 | 16:26

Vage_eddie | 19-12-16 | 16:17
Dat kan ze vergeten, want ook Sunny is opgegroeid met Pippie Langstrumpf en die was ook niet helemaal politiek correct. www.eenvandaag.nl/binnenland/trending-...
En wie weet heeft ze dan ook nog wel Tom en Jerry gekeken? Zelfs met Sunny komt het niet meer goed.

lingo star | 19-12-16 | 16:25

Bokito ergo sum | 19-12-16 | 16:21
-
Wit is alle kleuren. Zwart is een compleet gebrek aan alle kleuren. Wit is superieur aan alle andere kleuren en dus is het de uberkleur en zwart is de unterkleur.

Badderbeest! | 19-12-16 | 16:25

Het leuke is dat ze eigenlijk geen blanke racisten heeft kunnen vinden. Ik vind het persoonlijk nogal sneu dat mensen dit soort bagger van ons geld mogen maken. Nederland is geen racistisch land. Ik vind het schandelijk om te zien hoe ze mensen in zo'n hoek probeert te praten. Dit soort eenlingen zorgt voor een splitsing die er nooit was. Dus Sunny, kap met die troep en praat geen dingen aan die er niet zijn. En ik ben niet wit, maar blank. Sneeuw is wit.

Clavo | 19-12-16 | 16:25

"Wij" de witte mens is een minderheid. Wanneer worden we tot werelderfgoed verklaard?

Dutch_Holland | 19-12-16 | 16:24

"Het valt Bergman op dat een groot deel van de witte hoger opgeleiden ervan uitgaat dat de westerse cultuur en beschavingsnormen een voorbeeld zijn voor de rest van de wereld"
Dat is ook zo, niet voor niets proberen niet-westerse landen het te kopiëren en/of proberen hun onderdanen naar hier te komen.

"die zich daar naar zou moeten voegen."
Ja, zeker als ze zijn gemigreerd naar Nederland. Dat mag ik gewoon verwachten

"Door ervan uit te gaan dat jouw waarden algemeen geldende neutrale waarden zijn, verhef je jezelf moreel en cultureel boven anderen’, stelt Bergman. Zij ziet bewustwording van deze superioriteit als een eerste stap naar een veranderende, brede blik op een kleurrijke samenleving."
Dank Sunny, ik was me reeds welbewust van deze culturele superioreit. Het enige dat jij met dit constante gedram bereikt is dat we dit ook weer gewoon expliciet gaan uitdragen, zonder daar schaamte / meelij /schuld etc. bij te voelen

Gen. Maximus | 19-12-16 | 16:24

Sunny verdraait feiten om.ons een schuldgevoel aan te praten. Trap er niet in.

Rheia | 19-12-16 | 16:23

-weggejorist-

pluk-87 | 19-12-16 | 16:23

-weggejorist-

pluk-87 | 19-12-16 | 16:23

Ha kijk. Een documentaire van iemand die op zoek is om racisme bloot te leggen. Ik kan ook prima documentaires maken waardoor het lijkt alsof Nederlanders Belgen graag anaal verkrachten met Stegeman Salami. Suggestieve bagger dit.

ikzalhandhaven | 19-12-16 | 16:23

bij haar docu's draait het vroeg of laat om haar zelf... best wel een eng wief.

Satria | 19-12-16 | 16:23

niet vreemd in een blanke maatschappij dat kindertjes naar blanke poppen grijpen. Wat zegt dit werkelijk?
Heeft Sunny zich ook al afgevraagd waarom ze ook liever een (vrouwtjes)pop met blond haar hebben?
En wat is het resultaat van zo'n test in Afrikaanse landen?

Gerf | 19-12-16 | 16:23

Heel goed, zet iedereen maar weg als een tokkie-pvv'r. Al in de eerste 8 minuten proef je al de bias van Sunny. De net iets te suggestieve narratie... Maar goed, Sunny je helpt nu alleen de factuur op te stellen voor volgend jaar. Maart 2017 gaan wordt de rekening betaald.

Dude heb je eten | 19-12-16 | 16:22

Gadvr wat en potje dom gelul.
Waarom gaan ze die achterlijke vragen niet in China stellen of in India hoe is het om geel te zijn of hoe is het om een mokka kleur te hebben.
En de westerse cultuur is niet superieur aan geen ander cultuur excuse me, ik denk dat die donkere meneer zijn haren te strak zijn gevlochten.
Vandaar dat iedereen zijn nek breekt deze kant op te komen, het westen heeft de slavernij afgeschaft en zo’n beetje alles wat los en vast zit uitgevonden.
Het westen heeft een prachtig systeem waren het niet dat het gekaapt is door smerige NWO tuig dat het mooie westen de nek aan het omdraaien is.

endofdays | 19-12-16 | 16:21

Wit is geen kleur. Zwart ook niet. #heerdatweetjetoch

Bokito ergo sum | 19-12-16 | 16:21

Suggestieve vragen stellen, suggestief video-clipjes plakken, politie ingrijpen tegen vervelende allochtonen invoegen en de toon is alweer gezet.
.
Nog een stukje over het zogenaamde "structurele" karakter van "echt" racisme en la Bergman kan verklaren dat we allemaal (blanke mensen, want wit is een nichterig begrip overgenomen uit de relmakende USA media organisaties) een stel sluimerende nep-nazi's zijn. Echte problemen over zelf reflectie en achterlijke culturele gewoontes van allochtonen in Nederland worden nooit geduid.

HaatAth3ist | 19-12-16 | 16:21

Zeven kleuren stront, dat is wat het is.

Conan de Rabarber | 19-12-16 | 16:21

Dit stukje proza van Sunny Bergman is goud waard:

=======
Een vriendin en collega van me- ze is zelf lesbisch en moslim en wil liever anoniem blijven – zegt dat het weinig uitmaakt wat ik er van vind. ‘Het is ons emancipatieproces. Jullie mening hierover is irrelevant. Veel witte mensen kunnen daar niet tegen.’

‘Ok,’ zeg ik. ‘Dat begrijp ik. Maar vind jij dat ik wel of niet met Salaheddine moet samenwerken? En is hij homofoob?’

‘Natuurlijk is het homofoob om homoseksualiteit een zonde te noemen,’ zegt ze gedecideerd. ‘Maar als het expliciet gezegd wordt, is de onderdrukking ten minste bespreekbaar. En weet je hoe verneukt veel witte mensen tegen je zijn als je gay èn moslim bent? Mensen gebruiken je geaardheid om je culturele achtergrond te bashen. Op een subtiele denigrerende manier. Zo van “Oh, wat ontzettend knap van jou dat je lesbisch bent!! Zal zeker wel moeilijk zijn vanwege je cultuur?” En over samenwerken: weet jij van al je VPRO-collega’s zeker dat ze geen racistische of homofobe ideeën hebben?’
‘Daar kan ik mijn hand niet voor in het vuur steken,’ zeg ik twijfelend.
‘Precies,’ zegt ze. ‘En ik heb uitsluiting liever expliciet dan impliciet.’
=========
www.vpro.nl/lees/columns/sunny-bergman...

Oftewel, moslimhomo’s en –lesbo’s steunen staat gelijk aan moslim-bashen, en als niet moslim moet je je eigenlijk toch nergens mee bemoeien, want je gaat er niet over.

Giraf01 | 19-12-16 | 16:20

Het is net als met zwart geld: Als je het teveel hebt moet je het witwassen.

Dutch_Holland | 19-12-16 | 16:19

Aan de vraagstelling in het begin, kan je al ruiken dat ze uit is op een ouderwets potje framen.
Vergezochte vragen als 'Vind je dat witte mensen goed integreren in Nederland' en dan denken dat je kassa hebt als het antwoord is 'witte mensen hoeven niet te integreren in Nederland'.
Waarom geven we zendtijd aan zo'n select groepje fatsoensmasochisten als Sunny 'als ik maar hard genoeg weg met ons roep ben ik tenminste wel beter dan al die andere kutwitten' Bergman?

Vage_eddie | 19-12-16 | 16:17

Joop heeft dit ook als topic. En worstelt er duidelijk mee. Kinderen ouder dan 7 zijn niet onderzocht omdat die op hun leeftijd al een sociaal wenselijk antwoord zouden geven.
Het wegkijken en goedpraten wordt al vroeg aangeleerd, dus.

Gajus | 19-12-16 | 16:15

Leuk, dat commentaar van Quinsy. Hij illustreert prachtig de beperkingen die zijn oogkleppen hem geven.

Koos Knak | 19-12-16 | 16:15

Ik heb als blanke eigenlijk nooit zo het verschil gezien tussen mensen met een andere kleur en mijzelf. En ik ben ook niet van plan om dat voor mevr. Bergman te veranderen.

hStripe | 19-12-16 | 16:15

Structureel boos, structureel verontwaardigd, structureel beledigd, structureel jaloers, dat is Sunny Bergmans in drie woorden.
De psychische stoornis waar zij mee door het leven gaat is een ernstige vorm van oikofobie.
nl.wikipedia.org/wiki/Oikofobie
In plaats van psychische bijstand geven we haar taxpoet om haar zieke geest te kunnen uiten.
#eendwangbuisisookmeestalwit.

Cuyahoga | 19-12-16 | 16:14

Wit is een contrast, Blank is een tint

niemand specifiek | 19-12-16 | 16:14

Dit is nou de reden om geen FB te hebben.

knutsel | 19-12-16 | 16:13

He kut, was Skyfall gister op tv?

Sadomassochristus | 19-12-16 | 16:13

Wat wij in Friesland vaak zeggen: rot op met die randstad reservaat crap. #boppeisookeenkleur en #gruttepierook #boppe

Berkemef | 19-12-16 | 16:08

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken