Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Feynman en/of Feiten – Trotse pauw zonder veren

fijnmannogeen.jpgJeroen Dijsselbloem stuurde ons het weekend in met een meevaller van 4,3 miljard. Niet voor ons, maar van ons, want de meevaller bestaat voor een miljard aan extra afgetikte BTW, een miljard aan extra betaalde inkomstenbelasting en twee miljard aan extra vennootschapsbelasting. De economie groeide de drie eerste kwartalen van 2016 met ongeveer 0,7%, het kwartaal ervoor met 0,3%. Gemiddeld is dat 0,6% groei per kwartaal. Bij een BBP van 676 miljard uit 2015 geeft dat ongeveer vier miljard aan extra economisch omvang per kwartaal, de helft daarvan was met Prinsjesdag al bekend of verwacht. Analisten hielden al rekening met enige economische groei. De meevaller aan afgedragen belastingen, is een veelvoud van de onverwachte economische groei. Hier gebeurt dus iets heel vreemds: óf er is een extreem pessimistische inschatting gemaakt om vlak voor de verkiezingen een goednieuwsshow te kunnen houden, óf twee miljard aan onverwachte groei leidt tot vier miljard aan extra belastingen. stadaardgroei534v.png Dijsselbloem: ''Het laat ook zien dat het economisch herstel echt heel sterk is.'' We praten over minder dan een procent groei over de laatste drie kwartalen. Een fractie boven het Nederlands gemiddelde over de afgelopen dertig jaar. Het enige wat hier “heel sterk” aan is, is zijn verhaal. Nederland zou graag verder willen groeien, maar ziet zich vastlopen in overvolle treinen, wegen en bouwgrond. Voor de bouwsector wordt groei voorspeld vanuit een toegenomen vraag, het aantal afgegeven bouwvergunningen daalt. Minister Blok roept nu pas gemeenten op grond ter beschikking te stellen. Tussen het idee en de start van bouw zit meestal jaren, dat komt te laat. De omvang van de Nederlandse economie is per inwoner best prettig, alleen dat zit vooral bij bedrijven, internationale handel en de staat zelf. Nederland stond binnen Europa niet in de top 10 qua koopkracht. 95% effectieve belastingdruk tussen de 21.000 en 31.000 euro. Exclusief andere inkomensafhankelijke regelingen zoals studieschuld, WMO, kinderopvangtoeslag en dergelijke. Naast de praktische blokkades op voormalige werklozen die naar nieuwe banen gaan, en nieuwe bouwlocaties om bedrijven en woningbouw de ruimte te geven, zien we een miljoen ZZP-ers in onzekerheid en ervaren mensen een belastingdruk die zo hoog en onduidelijk is, dat ze nieuwe kansen niet kunnen overzien. Het kabinet blokkeert fysiek, juridisch en mentaal groei. groeistat35534.png Coalitiepartijen en gedoogpartners lopen over elkaar heen om de resterende groei te claimen. Terwijl de Nederlandse groei volledig in lijn is met het Europees gemiddelde, gedurende Rutte I & II, maar ook daarvoor. Met behulp van de geldpers, lage rentes en opkopen van schuldpapier heeft men zich uit de crisis gefantaseerd. Als je de EU met 0,3% groei vergelijkt met de VS met een groei van 2,9% of de wereld met een groei van 2,5% krijg je een heel ander gevoel bij de hier bereikte resultaten. Nederland dobbert mee met de EU, en de EU heeft grote moeite mee te bewegen met de rest van de wereld. De voordelen van Europese unificatie blijven uit. In een generatie is het wereldaandeel van de Nederlandse economie gehalveerd. Glazen bol De enige besparing die het kabinet zelf boekte was de 460 miljoen door lagere vluchtelingeninstroom. “Boekte”, omdat deze besparing voor een deel in dit jaar zit, en voor een onbekend deel pas in volgend jaar. Het is een beetje voorbarig in dezelfde week dat Erdogan dreigt het vluchtelingenverdrag op te blazen en oorlogen in Syrië, Irak en Oekraïne onverminderd doorgaan. Niet alleen is er een staatshoofd die vluchtelingen als ammunitie ziet om de unie af te persen, die vluchtelingen hebben reden daaraan mee te werken. Er zitten nu tienduizend Syriërs in Nederlandse asielzoekerscentra, er zijn 13,5 miljoen binnen en buiten Syrië op de vlucht. Daarbovenop komt nog een stroom economische migranten die op hun ellende meelift. Druppel op gloeiende plaat Minister Ploumen maakt goede sier met de 48 miljoen die aan veertien Nederlandse NGO`s overgemaakt wordt. Ik zou graag een keer willen zien hoeveel daarvan wordt besteed aan de eigen organisatie, hoeveel op de plank gaat voor toekomstige rampen, hoeveel besteed wordt onderweg en wat de lokale marktwaarde is van de hulp die daadwerkelijk aankomt. De UNHCR heeft een funding gap over 2016 van twee miljard, alleen al in Syrië. Opvang in de regio wordt daarmee net zoals participatiesamenleving een lege marketingterm om de schatkist te sluiten. Het geeft hetzelfde gevoel als de NAVO. Op papier zijn er een bondgenootschap, vliegende JSF's en solidariteit. De begroting, munitie en vrede ontbreken. Poetin, Assad en IS trappen er niet in. Losse flodders Trump ook niet meer. De VS geeft 3,61% van hun BBP uit aan defensie, Nederland 1,17% (PDF). Als Nederland zijn eigen broek wil ophouden, voldoen aan de NAVO-voorwaarden, onze eenheden inzetbaar houden, pinda's vervangen door kogels en de pensioenen van veteranen repareren, dan heb je een echte tegenvaller van 0,83% BBP, ongeveer 5,6 miljard euro. Als de leden van de Europese Unie zich zouden houden aan de NAVO-norm gaan Poetin, Erdogan en Assad zich pas zorgen maken. Misschien zelfs luisteren. Dan heeft het Europese deel van de NAVO weer echte militaire macht, die ook los van Washington eigen keuzes kan maken. Dan wordt de diplomatie vanuit Nederland en Europa een stuk serieuzer genomen. Jeroen Dijsselbloem zit zich rijk te rekenen door de tegenvallers te negeren, en een meevaller in scene te zetten. De PvdA stuurt ons de verkiezingen in met vertekende cijfers.

Reaguursels

Inloggen

Extra (onverwachte) economische groei gaat toch alleen maar naar de EUSSR en Afrika. Het eigen volk kan verrekken.
ProAsfalt | 26-11-16 | 21:34

Bij gaten in de europese begroting verandert men gewoon even de manier waarom een economische groei berekend moet worden en tadaaa, jongens wat hebben we het toch goed.Er kan wel wat extra naar EU. En Dijselbloem veinst verbazing voor de camera en beweert stelling dat hier het laatste woord nog niet over is gezegd terwijl hij het geld vorige week al heeft overgemaakt. En zal ik je eens wat zeggen? Zo denkt een volkskrantlezer niet want die heeft hier domweg geen weet van.

Sans Comique | 28-11-16 | 11:17

Socialisme is de doodsteek voor een groeiende economie

SicSeb | 28-11-16 | 10:53

Dijsselbloem is net zo'n Betrouwbare Rat als Rutte. Rood i.p.v. blauw, maar uiteindelijk zijn de dienaren van de hongerige EU-kannibalen, waar ze zich allebei maar wat graag aan opofferen, ons Nederlanders meesleurend in hun tornado van destructie.

Boerkablaffer | 27-11-16 | 16:10

Vraagje:
Je bent 16, VVD, of 29, PvdA, zetels kwijt. Hoe zorg je er voor dat de kiezer een goed gevoel krijgt?

Oplossing: je belazert de boel met mooie cijfers.

Ondertussen mag de jeugd na het behalen van een diploma werkloos worden, of voor een stage vergoeding aan het werk.
Is dat goed nieuws?

Raider Twix | 27-11-16 | 15:02

Volgend najaar komen de lijken weer uit de kast. Dan zijn de verkiezingen weer voorbij en gaat het feest van het naar beneden trappen van de arbeiders (door het inhuren van buitenaf) en het graaien van de (sub-)top gewoon weer verder. Ook zal het zinloos vergaderen, het wegkiepen van geld in megalomane projecten of over de EU balk omdat we als klein duimpje graag aan de grote tafel willen zitten gewoon weer verder gaan alsof er niets is gebeurd.

We trappen er NIET meer in.

It's time to change...

webmiep | 27-11-16 | 14:42

Lol, de PvdA die zichzelf rijk rekent, nou, dat is nog nooit eerder voorgekomen, zei hij sarcastisch.

DearMud | 27-11-16 | 13:39

-weggejorist-

rwininfinity | 27-11-16 | 13:34

Ik voel voor volgende jaar een naheffing aankomen 4,5 miljard is te veel voor Brussel dat mag niet !!

Jetstream | 27-11-16 | 13:10

EEnzame SchizofrEEN | 27-11-16 | 10:44
Meer in de richting po en vo Amsterdam. Eerst maar eens inspiratie opdoen toch?
Kom maar in op detaartman en de rest de bekende geemeelpuntcom.

ristretto | 27-11-16 | 13:02

Koenders huilde tranen met tuiten toen hij eindelijk minister kon worden, na zoveel politieke nederlagen en maar uitgezonden werd naar Verweggistan om iets in het vluchtelingen werk te doen.
Altijd een ambtenaar etende uit de staatsruif.
Ze hadden ff geen andere.

Ik zal nooit vergeten, heb dat zelf gezien, dat tijdens een foto cessie met het koninklijk huis, dat een ambtenaar van de rvd of zoiets door Koenders verrot werd gescholden, omdat "meneer"vond dat hij TE ver van de koning en koningin stond opgesteld.
Hij wilde ook graag "goed"op de foto komen.
Wat een lul ben je dan.

Koenders een kotsmisselijke vent, die nooit meer minister mag worden.

joost2 | 27-11-16 | 12:56

Huidige meevaller nooit een verdienste van de stiekeme Dijsselbloem en of Rutte en zn kompanen.

Wij hebben heel hard gewerkt, we zijn kapot bezuinigd, arm geworden en heel veel belasting moeten betalen.

Dat is door ONS opgebracht.

Voor de rest een waardeloze regering.

Weg daarmee svp.

joost2 | 27-11-16 | 12:43

Die linksradicale Pauw/ Vara begint me de keel uit te hangen. Altijd dezelfde klagers of onbenullige politici en Spong die niet beseffen waar ze mee bezig zijn en dat vele hiervan de kots krijgen.

eduardoric | 27-11-16 | 12:07

Wel beetje jammer dat je simpele economische cijfers totaal verkeerd interpreteert. 2,4% groei op jaarbasis niet 0,6%

Verder zie ik dat mensen de Dow Jones erbij halen om te laten zien hoever ze voorop lopen op de AEX. De Dow Jones is een herbeleggingsindex en de AEX niet. De AEX als herbeleggingsindex is hier ongeveer verglijkbaar te vinden: www.iex.nl/Index-Koers/61446348/Dutch...

Taicho | 27-11-16 | 11:55

Tja, verkiezingen in zicht.
De politici worden dan steevast zeer creatief met cijfers.
Enorm groeiende economie, werkeloosheidscijfers dalen drastisch,misdaad loopt sterk terug en ga zo maar door.
Allemaal leugens en nog eens leugens.
Politici en bankiers zijn de grootste criminelen!!!!!!

Dr mabuse | 27-11-16 | 11:53

Ik heb mijn steen bijgedragen. Hoewel mijn bedrijf geen omzet heeft gedraaid afgelopen kwartaal en ik dat heb aangegeven maar er iets technisch mis ging kreeg ik een aanslag met een door de belastingdienst 'geschatte' veel te hoge omzet, waarover een hoge boete, plus een andere boete opgelegd. Zonder enig verzoek, telefoontje of enige waarschuwing vooraf. Door de technische fout was mijn BTW aangifte een goede week te laat. Boetes voor het 'niet' aangeven dat ik geen belasting hoef te betalen. Zo kan ik me ook rijk rekenen. Blijkbaar is de belastingdienst op geld uit. Na het verwerken van alle bezwaarschriften zal de 'toename' in de opbrengst van de omzetbelasting veel geringer blijken te zijn.

Tijdreiziger | 27-11-16 | 11:18

-weggejorist-

Guust Kadaver | 27-11-16 | 11:08

Wederom sterk stuk, Feynman

Guust Kadaver | 27-11-16 | 11:08

Het aandeel van Nederland en de EU in de wereldhandel is de laatste 35 jaar gehalveerd. Nexit misschien, want de EU is geen reus met lemen voeten, het heeft geen voeten en kan zich niet vooruit bewegen. De organisatie is in et leven geroepen als legale verrijking door EU werknemers en politici.

wallenberg | 27-11-16 | 11:07

De Dijs heeft voor het gemak ook de reservering voor de additionele EU-afdracht uit de berekening gelaten. Als het namelijk beter gaat dan de initiële schatting, waarop onze afdracht gebaseerd is, komt er weer fijn een naheffing!

Die schijnen ze in Den Haag nogal 'ns te vergeten...

Tollebol | 27-11-16 | 11:03

Zoals hierboven al meerdere keren geconstateerd is dit artikel gebaseerd op verkeerd begrepen/geïnterpreteerde cijfers.

Kwartaalcijfers over de economie worden soms uitgedrukt tov het voorgaande kwartaal en soms tov hetzelfde kwartaal een jaar eerder.

De JOJ groei was in Q3 gelijk aan 2,4% in Nederland.

Marcel Proust | 27-11-16 | 11:01

Daar kunnen "we" mooi de rekening van de vertrekregeling bij de belastingdienst mee betalen, blijft er wel niets over...

waarisdelol | 27-11-16 | 10:53

@ ristretto: PO of VO? Regio Rotterdam?

Eerlijk geschreven heb ik de afgelopen 16 jaar vooral voor de klas gestaan maar dat staat me steeds meer tegen; de lol is er volledig vanaf v.w.b. VO.

EEnzame SchizofrEEN | 27-11-16 | 10:44

Knikkel | 27-11-16 | 10:10
Heb je daar toevallig cijfers of een linkje over? Ik nam eerlijk gezegd de genoemde getallen ter kennisgeving aan (naïef, ik weet het) maar echt concrete cijfers vind ik niet zo snel op bijvoorbeeld de CBS site. Zeker niet die 2,4%. Wel een hoop "ramingen" en wat "seasonally adjusted" data van Eurostat.

Sowieso heb ik weinig met dat statistiekenfetisjisme en economisme. Cijfers kun je masseren, daar weten ze in oude communistische landen en het huidige China ook wel wat van met gefabriceerde rapporten over recordoogsten en grote staalproductie. En in de VS en EU kunnen ze er volgens mij ook wat van met "hedonic adjustments" en nog van die kunstgrepen.

Wat mij betreft wil ik gewoon in een vrij land leven waar de economie het gevolg is van wat mensen op vrijwillige basis met hun leven, arbeid en eigendom doen. Als het netto resultaat is dat "De Economie" is gekrompen of gegroeid, het zij zo. Gaat heel Nederland in deeltijd werken omdat we meer vrije tijd willen en minder prullaria kopen, dan moeten we de economische krimp gewoon accepteren. We zullen de tering naar de nering moeten zetten op zowel micro- als macroniveau, qua huishouden en overheid. Linksom of rechtsom, uiteindelijk betaalt iemand de rekening.

Wol | 27-11-16 | 10:44

EEnzame SchizofrEEN | 27-11-16 | 10:09,
Je vergeet de derde optie. Zoek leuk werk in het onderwijs. Dat is er echt wel. Ik kan je zo tien scholen aanwijzen.

ristretto | 27-11-16 | 10:40

Stonecity | 26-11-16 | 22:58
Hulde! 20 miljard lasten per jaar erbij gekregen en voor verkiezingsjaar 5 miljard (selectief, want geen btw terug naar 19%) teruggeven. Over 15 miljard permanente lastenstijging hoor je niemand meer. Het went zeker en we vinden het wel goed.

Buerman | 27-11-16 | 10:21

Goed artikel op zich. En kan natuurlijk geen kwaad om je leger op peil te houden als "de vijand" dat ook doet. Al kun je natuurlijk ook gewoon neutraal blijven en je grenzen sluiten voor "vluchtelingen" die het dichtstbijzijnde land niet "veilig" (lees: rijk) genoeg vinden. En als wij onze defensieuitgaven verhogen en andere landen doen hetzelfde, moeten we dan ook onze uitgaven weer verhogen ad infinitum?

En over die slechts en passant genoemde bouwgrond: we leven wat dat betreft in een Sovjet-planeconomie\mafiastaat. Een boer betaalt gemiddeld rond de 6 euro per vierkante meter voor landbouwgrond. Wanneer de opperste Sovjet van een gemeente of Provincie het behaagt om de burger via haar monopoliepositie een poot uit te draaien, stijgt dat met een pennestreek naar 390 euro per vierkante meter. En in ons zogenaamd zo transparante Nederland geeft dat toch wel erg veel ruimte voor gelegaliseerde corruptie en samenspannen tussen ambtenaren, grondspeculanten en bouwbedrijven. Maar je hoort er never nooit niemand over.

Maar de domme Nederlander accepteert het met drogredenen over dat Nederland anders "volgebouwd" wordt. Dat terwijl hooguit iets van 13% van Nederland bebouwd is. En dat is inclusief wegen, huizen, bedrijven, alles. Terwijl Noordrijn-Westfalen in Duitsland dichter bevolkt is met veel lagere prijzen. Niet dat er iets tegen die "overbevolking" wordt gedaan zoals beperking van immigratie, bevorderen van emigratie of afschaffen van fokpremies of zo. Nee dat los je op door mensen gewoon steeds dichter op elkaar te persen terwijl je loopt te weeklagen over het welzijn van varkens in varkensflats.

Of men roept dat het "een zooitje" wordt zonder regie van de opperste staatsbureaucraten, dat onze arme grootgrondbezittende boeren anders misschien net als iedere andere burger op basis van vraag en aanbod hun bedrijf moeten voeren of een andere baan moeten zoeken. En oh ja, schok en horror, de huizenprijzen zouden misschien wel halveren richting betaalbaar of goedkoop. Wat een ernstig probleem dat we onze kinderen niet langer aan het begin van hun "wooncarrière" een ton extra schuld moeten laten lenen als horigen van Bank en Staat. Of ze zouden zowaar een ton minder erfenis krijgen als we het loodje leggen, om dat vervolgens linea recta in een huis te moeten steken.

Of wellicht "krimpt" onze welvaart of rijkdom of economie als de huizenprijzen halveren. Never mind dat je feitelijk welvarender bent geworden wanneer je nog maar de helft van je inkomen aan schuld kwijt bent. Op papier in de modellen van Ivoren Torenbewoners ben je armer geworden en dat is natuurlijk niet goed.

En daar grijpt onze goedertieren anti-kartel EU of NMA\ACM weer niet in. Wel in marginale zaken zoals kartelvormende bierbrouwers (terwijl de overheid je meer kost aan accijns) of dat je tijdens die paar weken vakantie in een ander EU-land hetzelfde mag betalen voor je mobiele gesprekken als in NL...

Wol | 27-11-16 | 10:17

Het klopt helemaal niet. De groei op jaarbasis is 2.4% niet 0.6%. Dat betekent een groei van 16 miljard sinds het derde kwartaal van 2015. Je kunt lang discussiëren over verdeling van groei, maar dan moet je dat wel baseren op de feiten. Iemand beschuldigen met vertekende cijfers de verkiezingen in te gaan wordt anders al heel snel een pot en ketel verhaal.

Knikkel | 27-11-16 | 10:10

Ik zou niet durven te beweren dit epistel volledig te doorgronden (anders dan 'we worden weer voor de gek gehouden). Ik heb even andere 'problemen':
-ik werk in het onderwijs, in schaal LB tree 12.
-ik heb een aanbieding om bij een bedrijf te komen werken,
-cao bouw dus veel minder vakantiedagen,
-pensioen niet meer bij ABP,
-salaris netto bijna vergelijkbaar (iets lager). Maar dit verandert in het onderwijs vrijwel elke maand??

Vrouwlief ziet me het liefst in het onderwijs, want makkelijk qua vakantie en de kindertjes, ik werk het liefst niet meer in onderwijs.

Wat is wijsheid, beste onbekende reaguurder? (bekenden branden hun vingers niet aan dit dilemma)

EEnzame SchizofrEEN | 27-11-16 | 10:09

Feynman bedankt voor weer een prachtige analyse!

VonHabeNichts | 27-11-16 | 10:00

@Dutch_Holland | 27-11-16 | 09:39
Een vlaktax gaat alleen werken als de overheid een belastingvrije voet hanteert van zo'n €15.000.
Anders worden de mensen met de laagste inkomens nog harder genaaid dan nu al het geval is.

necrosis | 27-11-16 | 09:52

Feynman terug op z'n oude niveau. Klasse!

RoBD=Skullfucker | 27-11-16 | 09:51

Ik maak het me makkelijk.
Ik geloof niks wat uit de meelmonden komt van de haagse maffia en brussel.
De enige waar ik nog een beetje geloof in heb is de PVV maar dat was het dan wel met mijn geloof.

komtdatschot | 27-11-16 | 09:47

Groei dankzij de politiek, of ondanks de politiek. Ik vermoed ONDANKS de politiek. Succes heeft meestal vele vaders. Ik zeg begrotingstekort verder terug brengen om ons klaar te maken voor een Nexit enwat doen aan de belastingdruk tussen 21 en 31k inkomen.

Janneus | 27-11-16 | 09:40

Groei dankzij de politiek, of ondanks de politiek. Ik vermoed ONDANKS de politiek. Succes heeft meestal vele vaders. Ik zeg begrotingstekort verder terug brengen om ons klaar te maken voor een Nexit enwat doen aan de belastingdruk tussen 21 en 31k inkomen.

Janneus | 27-11-16 | 09:39

@Stonecity | 27-11-16 | 09:31
Maak je geen zorgen, in januari worden de accijnzen op brandstof, tabak en alcohol weer flink opgetrokken omdat 'we' als land weer 4 miljard rijker zijn geworden.
En dan kunnen we die verhogingen natuurlijk makkelijk betalen, toch?

necrosis | 27-11-16 | 09:39

De Nederlandse overheid, zeg maar de nieuwe adel kleedt de bevolking uit. Steeds hogere belastingen wat ze "verkopen" als bezuinigen terwijl ze zelf steeds meer uitgeven. Misschien toch maar Jan Roos stemmen een flat Tax is immers een goed idee.

Dutch_Holland | 27-11-16 | 09:39

Groei is een nietszeggend woord in deze context. Beleidsmakers zijn namelijk tevens groeimakers. Alles op papier. Zo het burocraten betaamt. Politiek dus. Echte economie is meer dan cijfertjes en geld uit het niets toveren. Het zou moeten gaan om nuttige dingen doen met schaarse middelen. Om welvaart en welzijn. En juist op deze punten kun je moeilijk beweren dat we vooruit gaan.

squadra | 27-11-16 | 09:38

al dat geneuzel met groei- en inflatiecijfers van 0.6% of zoiets heeft geen enkel nut, het is in feite statistische ruis en insignificant. Ik schat de meetfout in die statistieken dik boven de 10%, 20 keer het resultaat, die cijfers worden immers samengesteld uit informatie die bedrijven aanleveren en dat zijn ook voor een groot deel schattingen met een dikke meetfout en daar kun je geen super nauwkeurige statistieken van afleiden.

wlodek | 27-11-16 | 09:37

Economie is geen wetenschap, maar een goocheldoos.

maar toch | 27-11-16 | 09:35

@de Voorzittert | 27-11-16 | 09:08
Ik word liever lid van team moderatie, maar al mijn sollicitaties zijn tot op heden afgewezen.
*snik*

necrosis | 27-11-16 | 09:33

Dus we gebruiken nu 'tijdelijke' lastenverzwaringen om onze eindeloze schulden af te betalen?

Stonecity | 27-11-16 | 09:31

@necrosis | 27-11-16 | 07:42
Wanneer komt GS eigenlijk met nieuwe website/app? Hoop voor u dat er een verdienmodel in zit voor voltijds reaguren!

de Voorzittert | 27-11-16 | 09:08

Goed beschouwd.. de regering, onze leiders hebben na 2 regeringen Rutte de (macro)-economie uit de crisis gehaald door deze crisis naar micro-economieën en niveau te verschuiven.. naar de burgers en Modaal!
In menig huishouden is het inmiddels al jaren crisis. getuige de onoplosbare particuliere schulden, de oplopende armoede, de dakloosheid van steeds meer gezinnen, de zorg die voor velen niet meer te betalen of te verkrijgen is, de voedsel-kleding en recent Sint banken!, de verdeel en heers praktijken op de arbeidsmarkt, jong en oud in de clinch, allochtoon en autochtoon in de clinch etc etc..
Alleen in Den Haag staat men te juichen.. Ik zie nergens de bevolking de straten op gaan met trots de Nederlandse vlag zwaaiend of desgewenst, de EUvlag
Om de economie alleen te meten in een land van wat er binnengegraaid wordt ontrokken van de burgers en van daaruit te roepen dat WE uit de crisis zijn.. De burger is er blijkbaar voor de regenten en niet meer andersom. Wat een armoede.
Operatie gelukt patient overleden..

fikkieblijf! | 27-11-16 | 09:01

@GS. Hitpiece over GS op Al Jazeera.

LoL.

Rimini | 27-11-16 | 08:56

@DKP | 27-11-16 | 08:47
Laat het besteden van dat geld maar aan Brussel over, ik voel weer een naheffing aankomen.
Dijsselbloem betaalt toch wel........

necrosis | 27-11-16 | 08:50

Ze moeten eens leren met de meevallers van nu eerst de tegenvallers uit het verleden af te lossen i.p.v. direct een besteding voor het geld te zoeken.

DKP | 27-11-16 | 08:47

Macro-economie.... leuk, maar als de politiek het verdelingsvraagstuk aanpakt zoals nu heb je daar als Nederlandse burger helemaal niets aan. Onze bijeengebrachte welvaart verdwijnt naar anderen of de partijpolitieke en europese strijkstok.
.
En dus kirt de 200.000 man sterke corruptocratie van VVD, PvdA, D66, CDA tevreden, hun clientele ook. De gewone burger echter krijgt slechts meer belasting, meer terreur, meer criminaliteit, en meer "fatsoen".
.
Maar goed. Als je je laat regeren door slijk der aarde moet je achteraf natuurlijk niet zeuren. Het spelveld was tijdens de laatste TK verkiezingen kristalhelder. Eurofiel, en dus dit, of eindelijk een alternatief. Het werd Eurofiel. Er is dan ook achteraf geen excuus...
.
Goed dat de klappen blijven vallen. Het Nederlandse stemezeltje wil niet leren? Suffer the consequence.

Parel van het Zuiden | 27-11-16 | 08:45

@Hufter | 27-11-16 | 07:46
Nederlandse banken die om dreigde te vallen (ABN), werden gered met Nederlandse taxpoet.
Griekse banken die dreigde om te vallen, werden gered met EU geld.
Vorig jaar kreeg Nederland een naheffing van Brussel.
Vorig jaar kreeg Griekenland geld terug van Brussel.
Wat klopt hier niet?

necrosis | 27-11-16 | 07:55

@Feynman
Goed in beeld gebracht dat Dijsselbloem eigenlijk zegt hoe goed het met uitsluitend de overheid gaat.
Hoe het met de kudtburger gaat die al die belasting moest opbrengen geeft niemand ook maar ene fuck om.
Nederlanders ondergaan een lijdensweg door types als Dijsselbloem.

Atlas Shruggs 10 | 27-11-16 | 07:52

Aha, EUropa kan dus weer nagraaien omdat we meer dan verwacht aan Afrika over de balk gaan gooien ..

Hufter | 27-11-16 | 07:46

@de Voorzittert | 27-11-16 | 07:23
Ik wil juist wel een baan, al moet ik achter de vuilniswagen lopen om kliko's te legen.
Ik heb nu WW en betaal WW-premie, iets wat ik niet (meer) betaalde toen ik nog werk had.

necrosis | 27-11-16 | 07:42

Alles in dit land wordt naar de klote geholpen. Na deze beste regering sinds WOII gaan we met de PVV in 2017 werken aan de wederopbouw.

Astroturfer | 27-11-16 | 07:28

@mezelf 7.22
"Als je geen baan hebt" moet zijn "als je geen baan wil".

de Voorzittert | 27-11-16 | 07:23

@necrosis | 27-11-16 | 06:48
Hoop reaguurders zijn ook nog eens voorzittert of zzp-er. Met Arib en Wiebes is daar ook weinig eer meer aan te behalen. Gelukkig is de hypotheekrente door de VVD voor het eerst gesloopt, is de bijtelling verdrievoudigd, gaan de netto zorgkosten verdubbeld worden in één kabinet tijd.
.
We komen nu echt sterker uit de crisis hahaha. Ja als je geen baan hebt of als je er één zonder belastingafdracht zoekt in Brussel.

de Voorzittert | 27-11-16 | 07:22

Nu alleen nog een baan vinden...
@MyCatIsDoingThis | 27-11-16 | 06:07

Ik lees steeds meer reaguurders die werkloos zijn.
Ik dacht altijd dat vrijwel alle reaguurders een dikbetaalde baan hadden...

necrosis | 27-11-16 | 06:48

De gebraden kippen vliegen me zo in de bek met deze meevaller.
Nu alleen nog een baan vinden...

MyCatIsDoingThis | 27-11-16 | 06:07

Ik had van de week een filosofische gedachten;
Er was weer eens een stuk over buitenaardse wezens, en de economie, en over wat voor sprongen de technologie van die buitenaardse wezens ons mogelijk zou kunnen geven.
.
Enfin, mijn gedachten schoten juist de andere kant op;
- Wat als er een stel criminele aliens naar de aarde zou komen en -al- ons geld zouden opeisen?
Ja, ik begrijp dat "ons geld" voor hen totaal gaan waarde heeft, maar dat doet er niet toe voor hen. Ze eisen simpelweg dat voordat ze vertrekken, -alle- rekeningen op aarde leeg zijn. Zo gezegd, zo gedaan, alle rekeningen met een positieve waarde worden terug op nul gezet en ze vertrekken.
Maar nu komt het probleem; Hoe gaat de aarde, wij dus, verder, nu we failliet zijn? Zou het eerlijk zijn als overheden/de elite geld bij zouden drukken, en dit zouden verdelen onder hun vriendjes om de failliete economie enigszins te laten draaien? Nee? Leg mij dan eens uit waarom de aarde al 80-100 jaar zo werkt dan? Compleet failliet, zelf gedaan zonder tussenkomst van aliens, en het enige geld dat wordt bijgedrukt wordt aan de bovenkant uitgedeeld.

DaJonkel | 27-11-16 | 05:54

Al die retoriek, gegoochel met getallen- aantallen- percentages en grafieken, gaan denk ik voorbij aan simpele beginselen.

Als de groeicijfers in de VS of bijv. China zoveel beter zijn, betekent dat waarschijnlijk ook, dat er in die landen veel meer te repareren viel en valt. Hoeveel profijt heeft de gemiddelde Chinees of Amerikaan buiten de grote steden van die enorme economische groei? Ik denk dat de gemiddelde NLer veel beter af is dan de gemiddelde Amerikaan die veel harder en langer werkt dan de gemiddelde Europeaan. Twee of drie baantjes om rond te komen zijn in de VS geen uitzondering, vier tot zes weken vakantie of 36-urige werkweek wel, werken na je 70ste weer niet. De VS is nooit een verzorgingsstaat geworden. Wij kunnen ons dat niet meer veroorloven. Trump eist terecht dat wij maar eens wat meer voor onzen eigen veiligheid moeten gaan betalen, dat gaat veel geld kosten, geld dat heel onterecht voornamelijk is gebruikt om "leuke" linkse dingen van te doen. Herinnert u het zich nog? De (ultra) linkse slogans:
Maak het leger, leger;
Geen man- geen vrouw- geen cent voor het leger. En zoveel meer.
Dat is inderdaad een tijdje terug, later werd dat niet luidkeels gescandeerd, maar wel gepraktiseerd door linkse en linksachtige politici.

Laat ik het eens vergelijken met topsport. Die schaatser of die hardloper aan de top moet een bovenmenselijke prestatie leveren om die ene seconde- die tiende of honderdste van een seconde, winst te boeken.
Dat wil zeggen als je al aan de top opereert is het veel moeilijker om je te verbeteren.

In een land waar de welvaart minder goed is verdeeld, of dat zich aan het ontwikkelen is, zal je zo bezien dus altijd procentueel meer presteren dan in een rijk land, niettemin zijn de bewoners vaak arm.
Er zijn maar weinig landen in de wereld waarin de handel in luxe problemen zo lucratief is als het onze en waar het continueren van problemen zo veel meer geld oplevert dan het oplossen er van. Een heel ziek systeem.
Bij de Pooiers van de Arbeid weten ze daar alles van om maar wat te noemen.

Ik vraag mij af hoeveel prominenten van de terminale PvdA zich al verzekerd weten van een baantje in het bestuurderspluche in beschermde domeinen buiten Den Haag- in de EU of bijv. bij de UNHCR -een BeKa doen in jargon- en hoeveel van ons belastinggeld daarvoor wordt misbruikt.

Zo simpel denk ik, zo simpel houd ik het graag.

Als ik nog even door mag mijmeren, ik lig toch niet langer dan 1,5 tot 2,5 uur op bed.

Ik denk dat de geschiedenis anders over Rutte zal oordelen dan nu in de mode is, al stem ik niet op hem. Ik heb mij, bij wijze van uitzondering wel voorgenomen om één keer op Wilders te stemmen in geval hij wordt veroordeeld, al dan niet met straf oplegging. De leugen ballon van de onafhankelijke rechtspraak in Nederland, zou daarmee definitief zijn doorgeprikt, een proteststem dus, maar ik twijfel nog.

Misschien stem ik toch gewoon weer op de enige rechtse partij in NL met een sociaal plan, de SGP.
Liever een meer rechts Christen Democratisch reveil, dan nog langer socialistisch cultuur verraad en facilitering van nivellering en barbarisme.

Sorry dat ik of topic raakte, maar ik moet toch maar weer zien hoe ik de tijd tussen nu en WNL, overbrug, bovendien hoeft u het niet te lezen, laat staan het met mij eens te zijn. Als u het wel leest, is dat uw keuze dus don't shoot the messenger.

Fijne zondag landgenoten.

h.a.k. blok | 27-11-16 | 04:58

Weten ze bij de Rekenkamer niet hoe het werkt, omdat ze iedere keer verrast worden door het getal onderaan de streep? Ik geloof er in ieder geval geen zak van. Zowel in positieve als negatieve zin wordt er telkens geroepen dat er "opeens een miljardje of wat" gevonden is, danwel kwijt is geraakt...
Trap er niet in.

Ridocar | 27-11-16 | 04:46

@Stormageddon | 27-11-16 | 03:08
Iemand die het logisch verwoordt... eindelijk. En dan die 4 miljard inbrengen op een staatsschuld van 400 miljard. WTF? Als we nog 100 jaar doorgaan met al die belastingen en accijnzen zijn we van de staatsschuld af. Ook van de burgers overigens.

INH.30CL | 27-11-16 | 03:13

Tja... samenvatting in termen die de boze witte man begrijpt:
Sigaar / eigen doos / op de pof gekocht.
Smoke or bust.

Stormageddon | 27-11-16 | 03:08

-weggejorist-

INH.30CL | 27-11-16 | 02:56

Economie is een studie waar je bij in slaap valt en saai want het deint met de tijden mee .Teveel links (uitdelen )is slecht, Teveel rechts (zoek t maar uit )is slecht .Dus ik ben voor Trump,Le Pen ,Petry en Wilders > Rechtse politiek met sociale ideeén

Rubia | 27-11-16 | 02:28

accijnstoerist | 27-11-16 | 01:51
Het begint er op te lijken dat meer mensen die mening toegedaan zijn.

de honden blaffen... | 27-11-16 | 02:13

Kan niet wachten op het vacuum-voorjaarsoffensief.

accijnstoerist | 27-11-16 | 01:52

En dat neemt, zoals bekend is uit de communistische heilstaten, elke motivering weg.
de honden blaffen... | 27-11-16 | 01:33

Persoonlijk ben ik anders behoorlijk gemotiveerd om afscheid te nemen van de eurofiele partijen in maart. Pinokkio Rutte voorop.

accijnstoerist | 27-11-16 | 01:51

Dat is nou precies mijn probleem met de huidige politiek: de politiek heeft niets, helemaal niets in de hand. Iedereen laat alles gebeuren, en iedereen is het drukst om achteraf te verklaren waarom iets gebeurd is dat ze nooit hadden kunnen voorzien. Gebrek aan inzicht, visie en zo.

En nu is er plots (!) een meevaller van een paar miljard euro. En er is meteen een bestemming voor: binnen de eigen gelederen uiteraard.

Hardwerkende zelfstandigen vallen opnieuw buiten de boot. Jammer.

Zupschufter | 27-11-16 | 01:38

botbot | 27-11-16 | 00:50

De EU is een nivelleringsmachine.
De landen die het goed doen, moeten de gaten dichten van de landen die het slecht doen.
En dat neemt, zoals bekend is uit de communistische heilstaten, elke motivering weg.

de honden blaffen... | 27-11-16 | 01:33

ook GS lijkt de gewone man uit het oog te verliezen met deze *zware* topics op de zaterdagavond. Kom op zeg, we willen niet teveel nadenken maar lekker kunnen zeiken en vloeken tijdens een biertje en en stukje kaas. We hebben weekend tenslotte. Doe is ff normaal man.

INH.30CL | 27-11-16 | 01:32

botbot | 27-11-16 | 00:50

Ik zou maar niet gaan beleggen(volgens uw inzichten). Nog even afgezien van die luchtbel groei, gaan we daar natuurlijk wel voor worden aangeslagen. Kom kerel, beetje commu bewind moet kaviaar eten als u droog brood heb!
Beleggen is overigens heel goed te doen, maarre kan die ik wil innen wat jij verdient van mijn rug? Immers als ik nat ga, zijn ze niet thuis.

Oprotten alzo! Ik beleg en ik neem winst en verlies. En tada met dat is niet eerlijk socialisme gebeuzel.

toetssteen | 27-11-16 | 01:28

De economie groet dat staat buiten kijf en volgens vele reaguurders kan dat niet met zo'n flut regering.
Maar goed, wat schiet je met die vier miljard op.
Als de EU er lont van ruikt slaan ze ons voor zes miljard aan.
We doen het goed maar of het ons wat oplevert is maar zeer de vraag.

botbot | 27-11-16 | 00:50

Wie controleert eigenlijk de hoogte van die meevaller? Ik schat de rekenkamer. Maar die gaan daar heel lang over doen, om ná de verkiezingen te komen met een rapport dat het geen meevaller was van 4 miljard, maar een tegenvaller van 1,3 miljard.
Maar dan zitten er al weer andere schurken in de regering.

Graaf van Egmont | 27-11-16 | 00:44

Het zou wel kunnen dat er meer inkomstenbelasting is binnengekomen in Apeldoorn. Ik deed mijn aangifte dit jaar en kwam uit op een bedrag van rond de 3000 euri. Terwijl ik al 10 jaar per jaar maar 300 à 350 euri betaal.
Heb van voor naar achteren met het programma zitten klooien omdat ik dacht dat ik iets verkeerd had aangevinkt. Maar het te betalen bedrag werd alleen maar hoger en nooit lager.
De belastingdienst is opvallend stil sinds juli. Maar zo gauw er een aanslag komt van 3000 dan ga ik eens lekker voor mijn Word zitten.

Graaf van Egmont | 27-11-16 | 00:36

JanDeJong | 26-11-16 | 23:58
De DOW staat op een all time high.
De AEX is daar nog 250 punten van verwijderd.

de honden blaffen... | 27-11-16 | 00:23

roze_bril | 27-11-16 | 00:14
Om het samen te vatten reageert Jan op een Zerohedge mening.
Die Jan weet wel waar hij het over heeft.

Ongeblustekalk | 27-11-16 | 00:21

Erik, klik maar op de links die Feynman zelf geeft. Hij vergelijkt een kwartaalgroei met een groei op jaarbasis.

JanDeJong | 27-11-16 | 00:14

@JanDeJong | 26-11-16 | 23:58

Ja, het klopt niet allemaal even goed. Maar het komt er op neer dat de richting van de beweging beter is voor de EU dan voor VS. Maar het zijn geen cijfers voor de kurken er af. We zitten nog steeds op het niveau van voor de crisis. En de werkgelegenheid wil ook nog niet vlotten. Het punt is echter dat er alles en dan ook maar alles uit de kast is getrokken voor deze marginale groei. De schuldenposities zijn totaal niet opgelost en maatregelen kunnen we niet meer nemen. Het is dus wachten op de eerste tegenvaller en die zou heel goed wel eens uit Italie kunnen komen. Italianen zetten hun geld al om in goud. De banken hebben nog maar een zetje nodig. En ik hoef je niet uit te leggen wat dat gaat betekenen. Waar de media zich alleen maar met de Brexit bezig hield, gaan ze dit echt missen. Misschien ook maar goed dat ze hier geen aandacht aan besteden, dat zou het ws alleen maar versterken.

roze_bril | 27-11-16 | 00:14

Zoals Jan de Jong al aangeeft maar iedereen kennelijk voor zoete koek slinkt omdat Feynman om de één of andere reden kennelijk beschouwd wordt als de alwetende, er staan storende fouten in het artikel die de hele argumentatie onderuit halen. De jaarlijkse groei is geen 0.6%, maar vier keer zo veel. Dat zou dan 16 miljard zijn. De belastingopbrengsten van die groei kunnen gemakkelijk 4 miljard zijn.

Elmauro | 27-11-16 | 00:13

@JanDeJong | 26-11-16 | 23:58
Een kwartaalgroei betekent niet zonder meer kwartaalbasis.

Ik weet dus niet of ie in dit geval appels met peren vergelijkt, ik heb het verder niet bestudeerd.

Zou zomaar kunnen dat kwartaalgroei de groei op jaarbasis betekent, maar in een bepaald kwartaal, en dus dat Feynman wel gelijk heeft, en dat je dus niet zomaar de kwartaalgroei mag optellen.

Zie bv. dit artikel waar men het heeft over een kwartaalgroei van 6,7% (in China), waar de kwartaalbasis dus maar 1,8% is (van een jaarbasis van 6,7%) in een kwartaal:
insights.abnamro.nl/2016/10/china-foc...

La Bailaora | 27-11-16 | 00:09

In mijn eerdere reactie al twee fouten belicht, maar ik heb er nog een gevonden:

"Als je de EU met 0,3% groei vergelijkt met [...] de wereld met een groei van 2,5% krijg je een heel ander gevoel bij de hier bereikte resultaten."

Appels met peren. Je vergelijkt een kwartaalgroei met een groei op jaarbasis. De Eurozone - niet de EU - groeide 0,3% op kwartaalbasis en de wereldeconomie groeide 2,5% op jaarbasis.

JanDeJong | 26-11-16 | 23:58

Robertdoesniro | 26-11-16 | 23:51
Ik had het verkeerd geformuleerd, jij bent een fascist omdat je het liefst een ander de mond wil snoeren.
Dan kan je beter maar je mond houden toch?...

Ongeblustekalk | 26-11-16 | 23:58

Ongeblustekalk | 26-11-16 | 21:58

Ik ben misantroop, maar trek lekker alle conclusies die je wilt. Een socialist genoemd worden vind ik niet veel beter dan een liberaal genoemd worden, omdat het als mensen echt een principiële mening zouden hebben beide termen spreekwoordelijk verkracht zijn qua betekenis de afgelopen 20 jaar. :)

Robertdoesniro | 26-11-16 | 23:51

Het jaar voor de verkiezingen wordt ons verteld dat het goed gaat. Hoe veel verkiezingen op rij maken wij dit nu al mee? Kok deed het. Balkenende deed het. Bos deed het. Mark doet het. Trap er niet in.

Orakel1958 | 26-11-16 | 23:47

Als dit doemscenario voortduurt moeten veel mensen een ub40 formulier invullen in hun keuken zonder licht en gas. ;)

Ongeblustekalk | 26-11-16 | 23:45

Van Duyvenbode | 26-11-16 | 23:32
Net alsof iemand een grasmat beschrijft.
Dit wetun wel al!

Ongeblustekalk | 26-11-16 | 23:40

@fikkieblijf! | 26-11-16 | 23:23 - ooooh het sprookje dat je over vakantiegeld of bonus 52% betaald.

Zucht, echt zucht.

MarcS | 26-11-16 | 23:35

fikkieblijf! | 26-11-16 | 23:23
Gelul, dat is allang ingecalculeerd in de lopende rekening.

Ongeblustekalk | 26-11-16 | 23:33

Elk regime bedrijft propaganda, manipuleert, en liegt dat het een lieve lust is. Dat hoort erbij. Het is de show van de macht, om de openbare orde te handhaven moet gezorgd worden dat mensen geloven in verhaaltjes. Vroeger speelde de kerk daarin nog een grote rol, die peperde de moraal er goed in bij de gemeente. En nu spelen de media een grote rol, die moderne mythes de ether insturen, zoals die van de opwarming van de aarde,
van de onbeperkte economische groei, van de vrede die islam heet, van het paradijs van de multikul samenleving, etc.
Die hele miljoenennota, prinsjesdag, etc... het is een ritueel, bedoeld om waardigheid en deskundigheid uit te stralen, en vooral ook controle. Cijfers worden uit de hoge hoed getoverd precies zoals het uitkomt, geen probleem.
Het gaat erom de bevolking het idee te geven dat de macht in goede handen is, dat de wereldlijke macht - de overheid, de staat - daadwerkelijk het algemeen belang dient. En aangezien het algemeen belang in goede handen is, kan ieder zich verder met zijn eigen zaken bemoeien.
Een politiek systeem heeft orde nodig. De openbare orde bestaat dankzij het feit dat de overgrote meerderheid van het volk denkt dat het algemeen belang adquaat wordt gediend door de politiek.
Zie het als crowd management, daar geldt het als een horrorscenario wanneer iemand 'brand!' schreeuwt in een vol theater, of 'revolutie!' in het schouwtoneel van het leven.

Rest In Privacy | 26-11-16 | 23:32

Feynman meldt geen feitjes, maar foutjes: een klassieke zelfs. De economische groei wordt in de VS van oudsher per jaar gerekend en in Europese landen per kwartaal. Dat zet de percentages toch in een ander licht.

TheFirstYelle | 26-11-16 | 23:28

volgende maand weer een miljard groei/meevaller erbij. Als de eindejaarsuitkeringen/kersttoeslag en sinds dit jaar het vakantiegeld uit het IKB van vele uit de zorg en welzijn wordt uitbetaald.
Extra tax van 52% dankzij kwiebus erover heen.. en zie ze daar eens glunderen, en zie Brussel nog harder glunderen.. extra petoet in de afdracht naar de EU. Allemaal een goed uiteinde van dit kabinet en regering en hopelijk een heel goed 2017!

fikkieblijf! | 26-11-16 | 23:23

Glasgow Argus | 26-11-16 | 22:25
Leuk verhaal, maar niet echt geloofwaardig wanneer het persoonlijk inkomen uit de grabbelton komt van de zorgkosten van burgers en daar geen waarneembaar retour uit komt behalve bullshit voor de eigen buhne en de vrindjes uit dezelfde sector.

Ongeblustekalk | 26-11-16 | 23:21

Ja hoor, Jeroen, zo doen wij dat thuis ook: wij pakken onze eigenkinderen alles af; wij geven verre via-via kennissen eten en onderdag en laten ons vervolgens de les lezen over hoe zij vinden dat wij moeten leven; wij maken schulden; wij sturen geld naar iedereen die daarom vraagt; etc. Alleen ons eigen gezin krijgt niets!

Onlangs hadden wij een meevallertje. De kinderen hoopten op een PC voor school of op mijn minst hoopten zij eens een patatje te krijgen. Maar wij waren "verstandig" en zeiden: "nee, nu gaan we eerst onze schulden aflossen".
Want wij willen onze kinderen natuurlijk wel een leuk leven geven. Maar zij moeten zich niets verbeelden... zij hebben het zo goed, zij leven in zó'n leuk gezin *snik*.

Wering | 26-11-16 | 23:13

En weer hoor ik niemand over de jaarlijkse lastenverzwaring van maar liefst 15 MILJARD EURO. Jaarlijks! Dit had dus in principe teruggedraaid kunnen worden naar 10 Miljard (even afronden om de moed er in te houden).

Volgens mij was de 20 Miljard lastenverzwaring een TIJDELIJKE maatregel, toch? Waar is de pers, geenstijl, das kapital omdat eens onder neus van Rutte te wrijven en alle andere politici die als vanouds alweer aan het verdelen zijn?

Stonecity | 26-11-16 | 22:58

Feestvieren over 4 miljard extra belastinginkomsten. Je moet het maar kunnen.

Sliptong | 26-11-16 | 22:55

P.redgleuf | 26-11-16 | 22:44
Elke euro die naar de overheidssector vloeit moet in principe als verloren worden beschouwd.

de honden blaffen... | 26-11-16 | 22:52

De flitscontainers staan ook weer rijkelijk opgesteld sinds begin november in Overijssel. Als vanouds weer mensen bestelen die 4 km te hard rijden op een 80 km weg die volledig leeg is.

Stonecity | 26-11-16 | 22:52

Elke euro die naar de overheidssector vloeit kan geen multiplier-effect meer genereren in de private sector. En dat is voor de welvaartsgroei van een land HEEL SLECHT.

P.redgleuf | 26-11-16 | 22:44

Jackanders | 26-11-16 | 22:41
En ze doen zo hun best...

Sliptong | 26-11-16 | 22:43

Maar goed, demense van nu zijn niet demense van vroeger.
Het kluitje in het riet principe werkt niet meer.
Wen er maar aan, heren en dames politici!

Jackanders | 26-11-16 | 22:41

Ik kan hier niet genoeg van krijgen. Prachtig dit. We worden gewoon een rad voor de ogen gedraaid, alsof we tokkies zijn die 15 jaar naar Paul de Leeuw hebben gekeken elke za-avond.

Ikreaguuralzesjaar | 26-11-16 | 22:31

Brutes

Ben-Kotsbeu | 26-11-16 | 22:30

Ben-Kotsbeu | 26-11-16 | 22:27
Et tu?

Glasgow Argus | 26-11-16 | 22:28

Glasgow Argus | 26-11-16 | 22:25
De idus van maart. LOL.
En dan zeggen ze dat we hier laagopgeleide onderbuik types zijn :)

Ben-Kotsbeu | 26-11-16 | 22:27

Tja idd. die koopkracht.
Innoveren is niet alleen op macro-niveau toepasbaar. Dankzij de door socialistischeliberale ingezet overheidsbeleid in deze huidige settings, heb ik maar een bowlingbaan in de woonkamer gemaakt van flessen en een tioletpapierenbal. Strike! keer op keer. Goedkope oplossing zo.

Versterking van 1: 'het geld uit de maatschappij halen' 2: investeren in de maatschappij voor vooruitgang in economisch opzicht. Ik ga voor 2.

De belastingdruk _moet_ omlaag voor een economische opleving en _meer_ gegeneerde belastinginkomsten. BTW terug naar 19%!

Dr. Frambozenjam | 26-11-16 | 22:25

de overheid kan liegen wat ze wil met statistieken, maar het gevoel van de bevolking is een betere graadmeter.
Wat een nog beter zicht geeft op de groei van de economie is diposable income, beschikbare koopkracht.
al sinds de invoering van de euro is de groei daarvan negatief.
geen politieke spin gaat dat eeuwig onder de tafel houden.Net als in de VS, waar inmiddels 50 miljoen mensen van bonnen leven. en 100 miljoen mensen in de leeftijd die ze eligible maakt voor de arbeidsmarkt naast participatie staan. en toch worden en tientallen miljoenen kanslozen geïmporteerd. nu ook in een theater vlak bij u.
het getijde is gekeerd. wacht op de idus van maart.

Glasgow Argus | 26-11-16 | 22:25

VERKIEZINGEN= leugens, bedrog, volksverlakkerij, oplichterij, hersenspoeling

telelezer | 26-11-16 | 22:24

@Piet Politiek 21:43: Hoe draait de belastingbetaler op voor falende ZZP'ers? Ze krijgen geen WW, geen WAO, en zelfs geen bijstand, in elk geval niet voordat ze hun pensioen hebben opgegeten.

Muxje | 26-11-16 | 22:22

Jeroentje zit volgend jaar in Brussel, wat ik je brom.

mad love is coming | 26-11-16 | 22:19

Ja, geweldig Dieselboom, ik merkte het al in mijn portemonnaie (JA, zo moet je dat woord schrijven, jongens!).
Heb net de laatste 80 euro van de eigen bijdrage van 385 euro afgetikt... ik geniet van de rijkdom die ons allen overspoelt. (/sarcasme mode-uit)
--
Sodemieter toch op, Jeroentje en verdwijn na 15 maart AUB van het toneel, we zijn jouw leugens en die van de VVD allang spuugzat, vooral die 4 miljard niet gebruiken om de mensen met de laagste inkomens een handje te helpen.

Keyboardspeler | 26-11-16 | 22:19

Weet je wie ik graag op een gloeiende plaat zou zien? Juist.

Sliptong | 26-11-16 | 22:17

Piet Politiek | 26-11-16 | 21:43
Ze zijn wel de dragende kracht van onze economie nemen risico's.

botbot | 26-11-16 | 22:16

Dat kaartje... Nederland springt er niet alleen negatief uit onder de welvarender West-Europese landen, maar ook in de regio zijn we een treurige vlek van paupers.

Muxje | 26-11-16 | 22:15

Hè, ik drukte maar 1 keer op post!
Sorry moderatie, ik had er geen doorslagpapier tussen.

toetssteen | 26-11-16 | 22:12

Dit is een oeroude truuk. Wim Kan maakte er ook vaak grapjes over! Vlak voor oude jaar of verkiezingen werd "onverwacht" een meevaller gevonden. Trap er niet in!
Na een tijdje vindt men weer tegenvallers van dezelfde grootte.

ALLESANDERSSHOW | 26-11-16 | 22:12

-weggejorist-

toetssteen | 26-11-16 | 22:11

@Mezelf
Wen=we

Voor de rest moet ik nog zien of we kunnen ontsnappen aan aan het zoveelste probeersel op de lees van Marx/Engels.
Met Schultz straks aan de knoppen (de nazi partij had ook geen meerderheid), gaat Europa boeiende tijden tegemoet.

toetssteen | 26-11-16 | 22:11

Ik heb dit jaar al een fors bedrag vennootschapsbelasting over 2016 moeten afdragen. Hoorde van andere mkb'ers dat zij ook een flinke aanslag hebben moeten betalen. Krijg volgend jaar minstens de helft terug. Hoezo meevaller bij de vennootschapsbelasting? Mooi cijfers presenteren voor maart 2017 meer is het niet. Trap er niet in!

Ben-Kotsbeu | 26-11-16 | 22:10

Ik voel een naheffing aankomen.

mad love is coming | 26-11-16 | 22:10

@Feynman | 26-11-16 | 20:59 Wederom de goednieuwsshow lekgeprikt met een vlijmscherpe analyse. Dit is GS-kwalitatief het hoogtepunt van de leesweek. Mensen die zo naïef zijn dat ze zich nooit achter hun oren krabben bij al het euro gesmijt van Den Haag, wacht een koude douche.

Handsomeboy | 26-11-16 | 22:09

De staatsschuld op een acceptabel niveau brengen voordat de nexit een feit is ... Prima!

cheops | 26-11-16 | 22:01

Robertdoesniro | 26-11-16 | 21:32
Wanneer je onder groei niet enkel besteedbaar inkomen rekent, maar vooral mogelijkheden voor ontplooiing en ruimte in keuzes qua levensinvulling, dan heb je het over ingrijpen door de staat. Het feit dat jij direct het argument gebruikt dat het niets met nivellering te maken heeft verraadt de socialist. Die hebben ook niets met economische cijfers maar willen alles vertalen naar levensgeluk. En dat mag wat kosten. En dat capaciteitengelul gerelateerd aan aan nut van iemand is al helemaal onzin.

Ongeblustekalk | 26-11-16 | 21:58

Piet Politiek | 26-11-16 | 21:43

Loonslaven tegenover ZZP-ers, niet-criminele allochtonen tegenover autochtonen, zelfs vrouwen tegenover mannen, het is bijna knap te noemen hoe bijna iedereen zich iedere keer weer een 'tegenstander' aan laat praten. :)

Robertdoesniro | 26-11-16 | 21:53

Én jongens en meisjes: we krijgen 2,8 miljard korting van die club uit Brussel. Ook weer een kadootje uit eiegen zak. Alsof je je eigen speelgoed uitpakt op je verjaardag.

Sliptong | 26-11-16 | 21:53

goed zo! schuld aflossen!
En nu een wet aannemen dat de staat geen verdere schulden mag maken.
Macht terug bij de staat!..... en niet bij de financiers!

Onzegrotebroer | 26-11-16 | 21:53

Dit voorspelde ik al bij het aantreden: die gaan de rit uitzitten en op het einde kadootjes (uit eigen zak) uitdelen. En waarempel...

Sliptong | 26-11-16 | 21:51

Goed verwoord Feynman, de politici hebben al 30 jaar geen visie, maar in de laatste 4 jaar hebben ze t helemaal naar de knoppen geholpen.
Lasten omhoog en vlak voor verkiezingen meevallers toveren.

De waan van de regeert

Bon-sens | 26-11-16 | 21:44

De beruchte naheffing,het is allemaal niet zo moeilijk dat regeren.

hebbuh | 26-11-16 | 21:43

Ik snap niet waarom iedereen die ZZP'ers zielig vind. Ze krijgen wel de lusten van de opdracht, maar dragen lang niet altijd de lasten. De belastingbetaler draait er voor op als een ZZP'er in de problemen komt. Het feit dat opdrachtgever en de ZZP'er een overeenkomst sluiten die meer weg heeft van een arbeidsovereenkomst dan een opdracht is een risico waar ze zelf bewust voor kiezen. Het is alsof je boos wordt op de politie omdat ze je bekeuren voor door rood fietsen.

Piet Politiek | 26-11-16 | 21:43

-weggejorist-

mans5410 | 26-11-16 | 21:42

Dat is goed werk van je Jeroen! Maar niet na de verkiezingen komen met een tekort van 8,6 mld, ok?

Pedronegro | 26-11-16 | 21:41

@sinar2 | 26-11-16 | 21:30

NPO is niet voor niets het acroniem voor Nationale Proleten Organisatie.

Ik kan de zelfvoldane show van die zelfverklaarde moreel superieure Übermenschen met hun opgeblazen ego's zo groot als een blimp en het EQ van een baksteen niet meer aanzien op de TV. Ik wordt er echt onpasselijk van en dat is geen grapje.

Pieter V | 26-11-16 | 21:40

Maak je niet druk, Feynman, wij zetten gewoon de trajectcontroles nog even een tandje scherper. Ruim vier ton Euro (!) per etmaal, da's toch mooi 1,46 miljard Euro per jaar ( allemaal voor de veiligheid, haasten wij ons er aan toe te voegen)

bisbisbis | 26-11-16 | 21:39

Een virulent politiek/economisch beleid van de huidige incompetente socialistische liberale samenstelling.

Dr. Frambozenjam | 26-11-16 | 21:39

Gewoon geld dat door hardwerkende loonslaven/ondernemers is opgehoest...
Maar deze mensen een meevaller gunnen, ho maar.
Onder het mom van de staatsschuld inlossen, mag alles en iedereen verrekken. Onze ouderen incluis.

Ommezwaai | 26-11-16 | 21:39

Eigenlijk is de tweede zin al voldoende, er is meer belasting betaald door de burgers dan in de prognose was opgenomen.
Wat nou meevaller?
Meevaller voor de overheid, tegenvaller voor de burger.

Nuchternederland | 26-11-16 | 21:38

Afdracht zal ook wel hoger moeten.....
Mompelt iets als 'Cuba', maar dan groter. Maar ja, wen schijnen met ketenen aan het volgende Reich vast te zitten. Dat de faal al geschiedenis is, zal het Johnny Blue Label Juncker jeuken?

toetssteen | 26-11-16 | 21:36

"De economie groeide de drie eerste kwartalen van 2016 met ongeveer 0,7%, het kwartaal ervoor met 0,3%. Gemiddeld op jaarbasis is dat 0,6% groei."

De groei op jaarbasis is niet 0,6% maar 2,4%.

"Als je de EU met 0,3% groei vergelijkt met de VS met een groei van 2,9% [...] krijg je een heel ander gevoel bij de hier bereikte resultaten."

Maar volgens de cijfers in de aangehaalde link is de groei van de Eurozone - niet de EU - op jaarbasis 1,6% en van de Verenigde Staten 1,5%.

Plaatst dit stuk toch in een ander daglicht.

JanDeJong | 26-11-16 | 21:34

"Daarbovenop komt nog een stroom economische migranten die op hun ellende meelift."

Allemaal door de gratis taxidienst van Merkel & Co opgehaald en Merkel & Co plus bedrijfspoedel zijn ook helemaal niet van plan om die illegale immigranten weer uit te zetten want allemaal goedkope arbeidskrachten.
Dat de hele samenleving daarmee wordt verziekt en leeggeroofd zal ze toch aan hun derrière oxideren.
Zelf gaan de zonnekoninkjes gewoon door zoals ze gewend waren.

Pieter V | 26-11-16 | 21:34

Extra (onverwachte) economische groei gaat toch alleen maar naar de EUSSR en Afrika. Het eigen volk kan verrekken.

ProAsfalt | 26-11-16 | 21:34

Dat promille geneuzel is nooit zo aan mij besteed.
Interessanter vind ik persoonlijk de spreiding van groei. Onder groei reken ik niet enkel besteedbaar inkomen, maar vooral mogelijkheden voor ontplooiing en ruimte in keuzes qua levensinvulling.
Dat is niet hetzelfde als nivellering, als iedereen dezelfde mogelijkheden aangeboden krijgt en hun talent optimaal kan benutten, en naar aanleiding van dat talent ook evenredig krijgt betaald, is nivelleren een onzinmiddel.
Maar er zijn mensen met weinig capaciteiten en beperkt nut die onevenredig veel meer krijgen dan anderen, terwijl mensen die veel nut hebben niet in staat zijn om echt te profiteren van welke marginale groei dan ook.
En aangezien de groei altijd marginaal is, heeft een groot deel van de bevolking bijna niets aan dit promille geneuzel.
Ook 1 keer duizend euro bijvoorbeeld, al was het een leugen, is toch niets voor wie dan ook in Nederland op lange termijn? Ik snap niet dat mensen zich op dat soort praatjes blindstaren.

Robertdoesniro | 26-11-16 | 21:32

Politici die de kluit belazeren. Je.verwacht.het.niet

marcoplarco | 26-11-16 | 21:31

@Jackanders | 26-11-16 | 21:11
En de NPO juicht mee en het volk trapt er weer in en stemt weer verkeerd bij de verkiezingen.
En dat al vele decennia lang.

sinar2 | 26-11-16 | 21:30

Het is toch verbijsterend, hoe goed die Rutte en die Dijsselbloem dat in weerwil van de crisis hebben gefikst.
-
Wat zullen wij deze mannetjesputters missen, na 15 mei.

bisbisbis | 26-11-16 | 21:29

"Het enige wat hier “heel sterk” aan is, is zijn verhaal."

Nog sterker is de rottingslucht die door dit kabinet van leugens en bedrog wordt verspreid.

Pieter V | 26-11-16 | 21:28

stijgende lijn ondanks, niet dankzij..

oplooprem | 26-11-16 | 21:21

Verkiezingstijd, dan krijg je dit soort prietpraat van de regerende partijen in het kader van damage-control.
Want man man, wat hebben ze het goed gedaan..

Jackanders | 26-11-16 | 21:11

Wanneer er een meevaller bestaat voor een miljard aan extra afgetikte BTW, een miljard aan extra betaalde inkomstenbelasting en twee miljard aan extra vennootschapsbelasting, betekent dat dat de economie groeit. Je kan dan alleen nog een discussie voeren over het hoe en waarom, maar de inleiding van het verhaal is dan niet zo sterk.
En daar een polletiek sausje overheen gooien, tsja dat doen politici nu eenmaal toch?

Ongeblustekalk | 26-11-16 | 21:08

Ja, dan is er opeens geld en dan krijgen we die € 1000,- nog steeds niet!

Mastermattie | 26-11-16 | 21:01

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken