Mad Boris: Make Europe Great Again
Ze hadden de messen geslepen, al die internationale mutaties van Chris Ostendorf die hun microfoon onder de snoet van Boris Johnson hielden. Zo enthousiast als de classicus met het rare kapsel door de gewone Engelsman op handen wordt gedragen, zo vurig wordt hij op de Brusselse vierkante kilometer gehaat. En nu dachten ze dat ze hem tuk hadden, met die hele Trump enzo. Zelfs voor Johnson zou het steunen van de reïncarnatie van de baarlijke duivel zelve toch te ver gaan? Dat zou hij toch niet gaan doen? Nou, reken maar van yessir. Hele video via de tweet hierboven maar na "I think there's a lot to be positive about and it's very important not to prejudge the president-elect" had BoJo die mic kunnen droppen hoor. De suggestie dat Trump slecht voor Europa is omdat hij zijn handen van de NAVO af wil trekken pareert de Britse minister van BuZa met een volledig terechte jijbak: "I think the crucial thing about the European efforts on defence is that it is a good thing if everybody steps up to the plate and spends a bit more on defence themselves. And one of the great things about our government is that we do spend 2% of GDP on defence. (...) I personally think it is a good thing if other European countries do shoulder more of their responsibilities and spend a bit more on defence." Kijk die schaamgrafiek dan en probeer met een stalen gezicht te zeggen dat Trump Europa in de steek laat. Europa is zichzelf al een hele tijd in de steek aan het laten en het zou ons sieren als we daar nou eens over na gingen denken.Doorstep: Ahead of #FAC, Foreign Secretary @borisjohnson spoke to media on topics being discussed inc #Turkey #CSDP: https://t.co/WFBAUyJqXt
— UKREP (@ukineu) 14 november 2016
Reaguursels
InloggenArme EU. Oom Donald eist dat kwak zonder zijwieltjes gaat fietsen. Lol!
Beste Vout, Nee. Ik vrees dat daar geen tijd meer voor is.
@IPNP | 15-11-16 | 13:04 "Net zoals dat de druk die oploopt niet resultaat is van Trump, dat is het resultaat van opbouwende dreigingen..."
.
En die dreigingen" worden door de NAVO zelf opgebouwd. De NAVO is immers naarstig bezig een raison d'etre uit te lokken. De logische reactie op de NAVO dreiging van het beoogd slachtoffer wordt vervolgens aan het publiek verkocht als "zie je wel: dreiging," waarop weer meer NAVO-dreigingen volgen, enzovoorts. Hopelijk weet Trump aan die farce een eind te maken.
"Mad Boris" hield die dag stand in zijn open kijk op de overwinning van Trump, en liep weg toen de ongekozen baasjes van de EU een EU-panieksessie wilde beleggen in verband met aanstaand President Trump: "UK, France, Hungary Snub EU Emergency Meeting" www.zerohedge.com/news/2016-11-13/chao... Goed zo Boris. F*ck the EU.
KomodoVaraan | 15-11-16 | 10:55
Lezen is lastig.
Ik zeg niet dat we land weg moeten geven, en Trump zegt dat ook niet. Ik zeg dat de constante dreigingen van beide kanten uiteindelijk een reactie oproept, bijvoorbeeld de krim inname.
De 2% regel is er al lang en geen resultaat van Trump, en is geen maatregel speciaal voor/tegen Rusland.
Net zoals dat de druk die oploopt niet resultaat is van Trump, dat is het resultaat van opbouwende dreigingen, het onderbuik gevoel van politica wil ik het ook wel noemen. Want er word hoe dan ook geen oplossing gezocht, het draait meer om verdedigen tegen counterdreigementen van Rusland.
Het maakt niet meer uit wie er begon, wie staat er boven en zegt dat het genoeg is.
Tot slot: Of de Krim word toegekend of niet dat kan ik niet zeggen, wel weet ik dat op een gegeven moment de afweging moet worden gemaakt of het wenselijk is om daarover te vechten/het een spil laat zijn in iets wat groter is dan de krim. Is het maatschappelijk belang m.b.t. de krim zo groot dat Rusland als totale vijand moet worden beschouwd?
Zeddegeizot | 15-11-16 | 10:58
Maar we kopen wel steeds te dure vliegtuigen bij de Amerikanen terwijl we indirect mee betalen aan de ontwikkeling van de eurofighter. Blijft krom.
Tobi | 14-11-16 | 22:20
Hier zijn ze, gereviseerd en wel door de Duitsers!
www.defensie.nl/onderwerpen/internati...
-weggejorist-
Nederland lift gratis mee op de defensie-uitgaven van Amerika, kan zo makkelijker haar begroting rond krijgen, maar staat ook direct klaar met opgeheven vingertje als Amerika een bommetje teveel los laat. Best een k*t-opstelling dus.
Het alternatief - een Europees leger - is nog meer k*t. Net als met de EURO is dat weer voorsorteren op een rijbaan richting federalisatie, zonder democratisch draagvlak, zonder checks & balances en zonder gemeenschappelijk buitenlands beleid. Wat we krijgen is (i) een bodemloze put defensiebudget, (ii) zonder duidelijke gezagsstructuur, (iii) een gemilitariseerde EU en (iv) een Verhofstad met bloksnor en priapisme.
IPNP | 15-11-16 | 10:31
Het hangt allemaal af van de "condities" van die vriendschap. Het is makkelijk stukken land weg te geven die ergens ver weg in Europa liggen aan Putin (Krim om te beginnen). Het voert de druk enorm op bij de andere landen, en dus de wens tot meer & groter leger en de 2% regel en dus meer US based wapenindustrie. Dat is vrindjes worden op kosten van andermans centen en andermans land. Wel heel erg Trump begrijp ik, dat dan weer wel.
Het enige terechte punt van Trump, hoewel we via Griekenland als EU eigenlijk al het nodige meer doen "heheheh". Maar 2% afspreken en gewoon niet doen is je niet aan de afspraken.
Alle nederlandse media staan met de neus een kant op, tweets of nieuwsberichten van buzzfeed worden als waar gepresenteerd.
Trump heeft niks tegen de EU, maar je moet vrienden kunnen zijn met iedereen, als je geen vrienden mag zijn met een ander land, dan moet je eens goed nadenken wat je daarmee eigenlijk zegt.
Mensen die in de EU wonen moeten eens nadenken wat het gevolg is van een de conclusie dat als Trump vrienden met Rusland word dat het dan vijand van de EU word. Ik denk dat je dan wel eens zou kunnen bedenken dat de EU een tokkieregime is.
Wie niet voor wereldvrede (of in ieder geval de dialoog met andere staten) is is voor oorlog. Een oorlog voorkom je niet door te dreigen aan de grens, het enige wat je bereikt is uitstel of onmiddelijke vergelding (oekraine).
Waarom mag de VS geen vrienden worden met Rusland? Waarom zouden ze samen niet tot een consensus kunnen komen zodat het bewapenen van grensgebied niet nodig is.
De EU landen hebben dit wel met elkaar kunnen bereiken, maar weigeren om dit als doelstelling te hebben voor het conflict met Rusland.
De EU durft enkel met landen waar zij al macht hebben, of kunnen tonen, te onderhandelen. Zodra die verhouding er niet is dan zie je het in de soep lopen (zie Turkije).
Ik vraag me wel eens af wie ¨Europa¨ gaat aanvallen.
De NAVO is hierom een merkwaardig clubje geworden met leden die zich drukken of openlijk op haast voet van oorlog met elkaar staan (TUR/GRI). Dan wordt er regelmatig in ¨NAVO-verband¨ gebombardeerd, gespecialforced, geadviseerd enz, maar meestal zijn het dezelfden, die dan een beetje op eigen houtje en met voorkeur voor een conflict, gebied, een beetje aanrotzooien (US,GB,FR,NL).
Trump ziet dit ook. En is er terecht kritisch op.
Hetkanverkeren | 15-11-16 | 09:51
Ik merk en heb helemaal niets gemerkt van de kredietcrisis dus het is mij om het even. Laten we de beste man eerst even een kans geven, dat verdient hij toch wel na 8 jaar odrama?
Beste Vout, o.a. het niet bepaald linkse www.wsj.com/articles/donald-trumps-poi... . Het gesjoemel onder regie van GS om Griekenland in de euro te krijgen is uitgebreid gedocumenteerd (eurocrisis), dit geldt des te meer voor de kredietcrisis. Inzake impeachment: wat betekent z.s.m. volgens u? Mijn beperkte intellect probeer ik altijd te compenseren door me zo goed mogelijk te informeren. Ik leer graag van u! Bij voorbaat dank, hkv.
Diabhal | 14-11-16 | 21:57
Ja, een europees leger waarin duitsland de boventoon voert, en waar de inzet bepaald wordt door Brussel.
De mensen die op een plein met hun vuistjes lopen te zwaaien.
Ziet u het voor u?
Hetkanverkeren | 15-11-16 | 08:40
Naast het feit dat je maar wat loopt te blèren zonder enige feitelijke onderbouwing, impeachment kan alleen bij een zittende president. Of heb je het over obama? In dat geval heb je gelijk, die moet direct aftreden om het werk nu aan de grote jongens over te laten. Met je erwtenbrein.
Europa heeft teveel last van het klaagsyndroom. Bepaalde politieke stromingen hebben dat. Politieke correctheid helpt dat in de hand en dat is waar de USA nu mee breekt. Een goede zaak. Niet discrimineren is iets anders dan elke gekwetste proberen te helpen. Dat helpt namelijk niet.
Ben waarschijnlijk beetje simpel dus als iemand het mij kan uitleggen, graag:
als een politicus zegt wat het merendeel van de bevolking zegt, dan heet dat populisme en dat is net zo slecht als xenofobie en fascisme;
als een politicus zegt dat de meerderheid zich maar moet aanpassen aan een minderheid, dan is dat een echte democraat, een echte socialist met leiderschapskwaliteiten.
Ik snap de logica hier niet maar dat zal wel aan mij liggen.
accijnstoerist | 14-11-16 | 22:06 Sterker nog , Turkije is niet alleen lid van de NATO ,maar ook een bezettingsmacht op Cyprus.
Het mooie is, Johnson laat zich niet van zijn stuk brengen door die opgeblazen EU ego's.
Die VS, eerst tien jaar geleden de euro en de wereldeconomie slopen(hoi GoldmanSachs) en dan zeuren dat landen als Italie en Spanje hun leger niet kunnen betalen. Trump heeft al beloofd om de financiele regulering nog verder te ontmantelen, vandaar de jubelstemming op Wall Street. Z.s.m. impeachen die zakkewasser. Kunnen wij misschien weer een adequaat leger optuigen.
Gisteren op Nieuwsuur weer linkse tromgeroffel, de journalist Rosenthal verslaggevend over geen nieuws, dan gaan ze maar verzinnen dat Trump een club rabiaat rechtse mensen om zich heen verzamelt, er werd zelfs het woord fascistisch gebruikt. Hopelijk wordt deze hysterische journalist met Nieuwsuur en Twan Huys aangeklaagd wegens agitprop.
necrosis | 15-11-16 | 08:25
Maar ik ben geen populistische, xenofobe, racistische politicus van een partij die zegt wat de man/vrouw op straat denkt. En daarom totaal onbelangrijk in dit kader. Vanmiddag worden er hierover vragen gesteld in het vragenuurtje. Het schijnt trouwens een probleem te zijn in heel het land.
Ieder land zijn specialiteit (wij de onderzeeërs). En te samen een totaalvoetbal a la Cruyff.
@Rommelende Onderbuik | 15-11-16 | 07:16
Dat stoort mij ook. Nederland is altijd het braafste jongetje van de klas bij naheffingen van de EU, de VN e.d. Dan wordt er klakkeloos binnen een week betaald maar bij de bijdrage voor de NAVO zeggen we al jaren Mèhh, boeie. Dat klopt niet.
@eerstneukendanpraten | 15-11-16 | 08:19
Pas maar op, straks sta jij naast Wilders in het beklaagdenbankje ;)
En schop gelijk alle criminele asielzoekers over de EU-grenzen. Las net dat "asielzoekers" uit Marokko (!) hier gewoon de procedure ingaan terwijl dat land 100% veilig is. Deze lieden verblijven in Ter Apel maar gaan in de weekenden naar de stad Groningen om in groepen van 10-15 man deze studentenstad onveilig te maken door op grootschalige wijze zakken te rollen van aangeschoten uitgaanspubliek. De politie mag niets over de etniciteit zeggen als er weer zo'n kansenparel wordt aangehouden want anders rassiest. En daarom nogmaals: minder, minder, minder Marokkanen!
Ik vertrouw die Boris voor geen meter/yard...
Bij de ANWB kan ik alleen bellen als ik mijn lidmaatschapsgeld voldaan heb. Zo mag de NAVO ook werken.
@lightyears | 14-11-16 | 23:27
Ze zitten bijna allemaal samen in de NAVO. kortom, je lult.
miko | 15-11-16 | 02:33
Duh. Een domkop die het niet begrepen heeft. Was het dreigement van Trump nu niet net om die NAVO af te schaffen als de Europese landen niet meer geld eraan uitgeven? Domkop.
Trump en Boris hebben gewoon gelijk. Stop maar met ontwikkelingshulp en subsidie op multiculturele stichtingen en op kunst.
Komt toch allemaal in de verkeerde zakken terecht.
Bekommer je eens om de veiligheid van je eigen burgers.
En let op: de VVD (vereniging vooor Vernietiging van Democratie) gaat weer roepen dat we een sterk leger moeten hebben, terwijl ze zelf het hardst bezuinigd hebben.
Trap er Niet In!
Wat ik altijd zo typisch vind is dat de regering altijd en als enige (!) land ter wereld de OESO-afspraken over ontwikkelingswerk haalt (0,7% BNP) maar als het gaat om defensie de internationale afspraken en daarmee ook de veiligheid van eigen burgers al jarenlang aan de laars lapt.
Nu begrijp ik ook wel dat de zieligheidsindustrie in NL groot is mede omdat uitgerangeerde partijbonzen toch ergens hun dikke boterham moeten verdienen...
Maar ik begrijp echt niet dat de kiezende burger dit pikt en straks vrolijk weer op een weg-met-ons-partij.
Laten we hopen dat democratie zijn ding eens gaat doen als gezond verstand de onderbuik voedt.
-weggejorist-
Waar zou Nederland een troepenmacht voor moeten hebben dan? Voor als de Belgen of de Duitsers ons binnenvallen? Laat Amerika lekker zelf weten hoeveel ze besteden. Als ze zich wat minder met geo politiek zouden bezighouden (iets wat Trump wil) dan hoeven ze ook niet zoveel geld uit te geven.
Waar andere machtsblokken 5e generatie stealth fighters ontwikkelen, is Europa gestopt na de 4e generatie eurofighter met tehnologie uit de jaren 80...
lightyears | 14-11-16 | 23:27
Dat is wel waar.
Ik zie geen enkele nieuwe generatie jet in ontwikkeling in Europa. Dat betekent het einde van het militaire gevechtsvliegtuig in Europa, als er niet snel wat nieuws op de tekentafel komt.
Best jammer, want daarmee komt een einde aan een lange traditie...
Nederland geeft iets meer dan 1% uit aan oorlogstuig en dat is onderhoud voor zaken die wegrotten in een of ander tropenland waar we niets mee te maken hebben anders als vluchtelingen opvangen die de VS veroorzaakt heeft.
2% voor defensie? prima, maar dan voor verdediging van Nederland of van mijn part Europa, maar niet voor Afghanistan, Mali, Irak of zo.
Als VS al zijn handen aftrekt van Europa, dan wij ook voor VS hobbies.
Lees net op nu.nl
"Volgens het OM plegen leden van de club gewelddadige en andere ernstige feiten, zoals de handel in drugs en wapens, intimidatie en afpersing. Daarnaast leveren de gevechten van de club met rivaliserende clubs een regelrecht gevaar op voor de openbare orde en veiligheid."
Dacht ik dat ze eindelijk de islam gingen verbieden, gaat het over de banditos..
Nachtploeg sterft ook een beetje uit.
@lightyears | 14-11-16 | 23:27
Ze zitten bijna allemaal samen in de NAVO. kortom, je lult.
-weggejorist-
Een volk zal het gebied waar het woont moeten beschermen en onderhouden. Als men dat niet wil veranderd "to be" in "not to be". Dit is een wetmatigheid van moeder natuur. Staat boven alles wat de mensheid kan bedenken.
*****
Pacifisten bestaan alleen zolang iets of iemand hen beschermd. Zodra ze deze bescherming hebben weggepest zijn ze voor het eerst langskomend roofdier.
*****
Er zijn 7,5 miljard mensen op deze wereld. De mensheid is een plaag. En het zal deze plaag niet anders vergaan dan welke andere plaag dan ook. Het einde van de plaag wordt heel erg niet leuk. Alleen de fysiek, mentaal en sociaal sterksten zullen overleven.
Tsja, we hadden er een.
nl.milpedia.org/wiki/Karel_Doorman_(vl...)
Maar vanwege de Co2-uitstoot hebben we hem van de hand moeten doen. Of vanwege de naam. Dat zou wel eens een uitdrukking van ons verwerpelijke koloniale verleden kunnen zijn. Ik wil er niet aan DENKen. Trap er niet in.
@rattenvanger XL | 14-11-16 | 22:07
Maak de Nederlandse taal en interpunctie weer groot, extra grote Rattenvanger.
@Diabhal | 14-11-16 | 21:57
Slechtste fipo denkbaar. Ik ga het niet uitleggen.
Als je zo'n comment kunt typen ben je ongeneeslijk geïnfecteerd met het EU virus.
Dick Luyenlomp | 14-11-16 | 23:18
Amen.
Piet Karbiet | 15-11-16 | 00:15
Je moet het verhaal wel goed vertellen. Griekenland had bestellingen geplaatst in Duitsland en Frankrijk en wilde daar onder uit, vanwege geen geld.
Maar de bestellingen moesten afgenomen en betaald worden. Zo werken Duitsland en Frankrijk ook mooi samen om een ander EU land een oor aan te naaien.
Ongelooflijk, hoe zo'n opportunistische draaikont steeds weer op zijn pootjes terechtkomt.
De economie trekt weer wat aan maar de politieke partijen zullen wel eisen dat het geld uitgegeven moet worden aan verbetering ouderenzorg,sociale bijstand en opvang asiel zoekers.
Dan komt de EU ook nog even langs om wat extra's innen met het gevolg dat defensie het wel weer vergeten kan.
@ristretto | 15-11-16 | 00:05
Klopt. De Grieken kochten verplicht Duits en Frans militair materieel. Van de steungelden. Lachende derden waren de banken. Ziek. De Griekse Jan Mondalo had er geen reet aan.
Lol, Griekenland dat wel boven de 2% uitgeeft.
Tja, 2% waarvan eigenlijk? Een BNP dat niets meer voorstelt. En dan hebben wij met zijn allen dat BNP nog betaald ook. Na die betalingen deed Griekenland plots een enorme defensie bestelling bij Mutti Merkel. Gut wat handig.
Kan Dijsselbloem die uitgaven aan Griekenland niet boeken als defensie-uitgaven?
Hetzelfde geldt voor ontwikkelingsgelden die vaak in de handen van warlords komen. Zijn dat ook geen verkapte legeruitgaven?
Die Boris Jonshon moet maar eens naar een aflevering kijken van de Britse marine in de Caraïben en dan voornamelijk naar de overheersende vrouwelijke bemanninsleden van hun marineschepen. Na een nachtje kletsen varen ze een trampvaart. Idd nog meer geld naar het legerapparaat zodat de mannen thuis de kinderen opvoeden en de vrouwen naar het front.. wat een gotspe!
Als wij inderdaad met de Belgen samen fregatten gaan bouwen heeft iemand zich dan al bedacht dat er traditiegetrouw (sinds 1832) altijd een 'van Speijk' in de Nederlandse vloot zit??
Kun je de term 'juichaapje' alleen bij de witte medemens gebruiken?
@Glasgow Argus | 14-11-16 | 23:40
Die leveren ze er toch bij?
Doe maar wat F14's Tomcat.
Met die verstelbare vleugels.
static5.businessinsider.com/image/55cb...
Scheelt weer ruimte benedendeks.
Boris Johnson, is dat niet die kerel die voorafgaand aan het Brexit referendum riep dat Turkije vooral geen lid most worden, maar daar nu toch ineens heel anders over denkt?
Piet Karbiet | 14-11-16 | 23:37
lol
Een schoon schip?
Teleo | 14-11-16 | 23:42
Nee. Daar heb je zeepsop voor nodig. Kan niet meer. Stond ook op een bezuinigingslijstje.
Toch is dat een heel strak verhaal dat Boris zonder blikken of blozen de camera´s inwerpt.
Piet Karbiet | 14-11-16 | 23:37
lol
Een schoon schip?
Nederland is supermacht, vergis u niet.
Al die kleinerende uitdrukkingen wtb defensieapparaat zijn totaal misplaatst en een patriot niet waardig!
Piet Karbiet | 14-11-16 | 23:37
heb je ook vliegtuigen voor nodig
Ik wil een vliegdekschip.
Ongeblustekalk | 14-11-16 | 23:17
Trump krijgt ná zijn presidentschap de Nobelprijs voor de vrede.
Omdat hij IS van de aardbodem heeft geveegd, een vredes en handelsverdrag met China en Rusland heeft gesloten, en last but not least de EU buitenspel heeft gezet.
Nl politici staan voor lul in buitenland. Grote bek maar geen vuurkracht. Nl is onverzekerd als de pleuris uitbreekt komt de vs ons redden denkt men. Niks geleerd. Van de geschiedenis. Regering kom Eems met een goed plan stop met de vredesmissies . Nu investeren en een goed plan.
Wel grappig dat men denkt dat een gezamenlijke EU defensie zou functioneren. De EU landen zijn het toch nooit met elkaar eens.In Irak niet. Zelfs met VN mandaat in Lybie niet (Duitsland was tegen).
Mocht Rusland binnenvallen dan houden de 27 EU landen een jaar elke week een eurotop wie militairen moet sturen (als ze die uberhaupt nog hebben), terwijl de Russische tanks na een blitzkrieg al door Brussel rijden.
De EU heeft overigens al een eigen defensie met de EU battle groups. Die zijn volgens mij ook nog nooit gebruikt omdat er nooit overeenstemming is wanneer ze ingezet moeten worden. Altijd gebruikt wel een land zijn veto.
En dan heb ik het nog niet over de militair technologische achterstand. Waar andere machtsblokken 5e generatie stealth fighters ontwikkelen, is Europa gestopt na de 4e generatie eurofighter met tehnologie uit de jaren 80...
omanders | 14-11-16 | 23:07
Die NATO/Atoomparaplu moet je niet rechtop houden maar andersom. Vanuit Kaliningrad is het immers maar een halfuurtje gasgeven voor een kruisraket naar Berlijn.
Alle shit gaat hier vallen en de Yanks gaan geen ene-atoom-fuck doen.
Sterker, waarschijnlijk zullen de Yanks als token van goodwill ook wat Oost-Europese basis onklaar maken wanneer de Russen dreigen hun Homeland te nuken met één van de duizenden nucleaire koppen.
Trump had het hier in de jaren tachtig(!) al over
-weggejorist-
mennie | 14-11-16 | 22:43
In Duitsland is the USA army nog zeer redelijk aanwezig.
Wij hebben helemaal geen hoog defensie budget nodig. Wij hebben soldaten die op oefening 'Pang Pang!' roepen.
En Alexander Peggolt vindt het kostelijk en maakt nog lachend een miljard over aan Brussel.
En meisje Plashaar weet van toeten nog blazen qua
leger. Als je deze foto ziet www.yahoo.com/news/nato-first-5-femal... dan snap je waarom Turkije en Rusland ons in ons gezicht uitlachen.
En leger dat geleid wordt door stel witte-wijn-wijven die nog nooit een stormbaan van dichtbij hebben gezien en nog nooit een kogel hebben gelost.
Uiteraard is Zweden geen lid. Ze moeten wel neutraal blijven natuurlijk, de Europeaan is immers niet te vertrouwen. Wanneer bestempelt Zweden zijn landsgrenzen eigenlijk tot 'stigmatiserend'? Kan niet lang meer duren.
Bram van Ojik | 14-11-16 | 22:21
----------------------------------------------------------
Zweden is niet armer geworden van WO2.
kadoendra | 14-11-16 | 23:11
Nee dit wordt een truc van Trump. Hij wil zijn leger enorm groot maken en dat wordt ingezet in gebieden die hij veilig wil houden en dat is de afzetmarkt van de vs industrie.
Een groot leger thuis houden heeft niet zoveel zin en zou ook heel raar zijn.
Maar wij gaan voor die inzet betalen én intussen nog eens minimaal naar de 2% norm.
Wat je dan met die sterke legers wil doen is nog maar de vraag, maar die verzinnen ze wel. Er is ook genoeg tuig binnengehaald, dus vervelen zullen ze zich niet de komende jaren.
Dat is dikke winst voor de vs defensie industrie. En de onze.
Je zit er naast en dat is een understatement.
@miko ik ga het morgen eens kijken. Ben er ook van overtuigd dat de Amerikaanse wapenlobby hier een hele grote rol in speelt. Veel groter dan de rol van veiligheid.
@miko ik ga het morgen eens kijken. Ben er ook van overtuigd dat de Amerikaanse wapenlobby hier een hele grote rol in speelt. Veel groter dan de rol van veiligheid.
Jan-Joris-Jaap-Joop | 14-11-16 | 22:10
Defensie is iets heel anders dan staatsimperialisme.
Kan iemand Ronaldo even wijzen op zijn kommagebruik? Deze tekst is zowat niet te lezen.
Ik las dat wij fregatten en mijnenvegers gaan kopen samen met de Belgen. Hoe gaat dat eigenlijk als wij met de Belgen in oorlog geraken? Is er wel over nagedacht dat die schepen wel eens langer mee kunnen gaan dan de eu?
accijnstoerist | 14-11-16 | 22:02
---------------------------------------------------------
Boedelscheiding?
Ik ben blij dat we zo weinig aan Defensie uitgeven. Laat ook eens een grafiek zien van wat iedereen netto aan de EU kwijt is. Als NL uit de EU ging mag het defensiebudget best omhoog, maar nu moeten we blij zijn dat we hierin niet òòk al het braafste jongetje van de klas zijn.
Stop eerst maar eens met politietrainingsmissies en andere onzin in die zandbak
En dan zijn al die linkse demonstraties uit de 80er jaren toch niet voor niets geweest: de VS gaat zich militair terugtrekken uit Europa
Volgens CBS is het defensiebudget 2014 echter slechts 7,4 miljard.
Ben-Bataaf | 14-11-16 | 22:31
Dat is waarschijnlijk nog minder dan Nederland jaarlijks kwijt is aan de asielindustrie en de gevolgen daarvan.
"Europa is zichzelf al een hele tijd in de steek aan het laten"
BAM. Recht in de roos. Het beste wat Europa kan overkomen is dat die Amerikaanse NATO/Atoomparaplu wordt weggetrokken. O, we zullen wel een tijdje doormodderen met de D66 meisjes (M/V), maar onvermijdelijk komt het moment dat we ballen zullen moeten laten zien.
Zelf. Onze eigen ballen. Helemaal zelf.
Make Europe Great Again!
het gaat al een grote investering eisen om het leger, de marine en de luchtmacht weer op operationele kracht te brengen, na de jaren van roofbouw die achter ons liggen.
Een einde aan belachelijke internationale missies zoals in Mali en Afghanistan is een goede start.
deelname aan de veerdienst die Frontex is geworden moet stoppen, maar in ruil daarvan een geloofwaardig gebaar aan Libie als afvaartcentrum is vereist. Niks ophalen, maar gewapenderhand terugbezorgen van het menselijk afval dat nu per opblaasboot en marifoon aan de marine wordt aangeboden.
een geloofwaardige grensbescherming is wel het minimum wat je mag eisen. Plus het beëindigen van provocaties aan de russische grenzen.
lightyears | 14-11-16 | 23:03
Koppelverkoop. Geef ze een lening en dwing ze direct een deel van de centen bij jou uit te geven.
lightyears | 14-11-16 | 22:41
Die Grieken waren maar bijzaak ze moesten de banken redden.
Ten tweede waren ze bang dat de EU dan in elkaar zou storten.
botbot | 14-11-16 | 22:49
En hadden ze daar dan niet een aantal tanks en vliegtuigen voor kunnen verkopen? In ruil voor steunpakket 1, oh nee ik bedoel steunpakket 2 . Of nee steunpakket 3 was het geloof ik. Ach ja het was niet eens nodig. Verhofstadt roeptoeterde wat over solidariteit met de Griek. Juncker riep nog wat van EU in gevaar. En brinkhorst dat het licht uit zou gaan en de zon niet meer zou opkomen als we geen geld aan Griekeland zouden geven... En Rutte trok wel weer de portemonnnee. En bezuinigingen op defensie (zoals andere landen deden) waren voor Griekenland inderdaad niet nodig. Maar toch bizar dat een land dat failliet is en junkstatus heeft voor zijn leningen. toch nog het meeste geld aan defensie kan uitgeven van alle Europese landen.
mennie | 14-11-16 | 22:43
Ohjajoh? Trump heeft genoeg wat hij terug kan trekken of stoppen. Maar of dat gebeurt? Ik denk van niet. Het wordt aan ons verpatst.
www.stripes.com/news/this-is-about-det...
Nederland en België kopen samen twee fregatten. Ned en België vallen al lang onder èèn commando.
lightyears | 14-11-16 | 22:41
Die Grieken waren maar bijzaak ze moesten de banken redden.
Ten tweede waren ze bang dat de EU dan in elkaar zou storten.
-weggejorist-
Diabhal | 14-11-16 | 22:43
*Krauss-Maffei, Rheinmetall en Bundeswehr*
En dankjewel voor de duiding! Een Europees leger is gevaarlijk en ongewenst. Maar Hitler zou het niet met mij eens zijn geweest.
Het is bizar dat wij bakken met geld naar Griekenland en Turkije sturen en dat wij minder geld kunnen uitgeven aan defensie dan zij! Met name Turkije... Dat is ondertussen de 5e of 6e legermacht of zo op deze planeet. Van ons geld!!!
Terwijl wij 'pang pang' moeten roepen en helmen bij onze collega's moeten lenen....
Bi-føkking-zar!!!
lightyears | 14-11-16 | 22:41
De Grieken worden al eeuwenlang bedreigd en aangevallen door Turken. Zij zijn niet zo naïef als wij.
Hoewel ik ook vind dat we meer uit moeten geven, doen natuurlijk we ook niet van die achterlijke militaire acties zoals de VS in het midden oosten.
Wat Trump denk is misschien dat Europa nog vol staat met Amerikaanse basissen, dat is al lang niet meer zo, die man leeft 30 jaar geleden. Soesterberg is al sinds 1994 dicht, in 2003 vertrokken de laatste Amerikanen uit Spang. Ze hebben nu alleen nog essentieel transport, wat nukes, handje vol F15s en F16s en een basis voor bommenwerpers (B2/B52) refeulen in Europa, maar verder niks. Wat Trump wil zeggen of wat hij wil besparen is me niet duidelijk, ze zijn hier al niet.
"Luitjes zoals JIJ zijn de nagel aan de doodskist van heel veel onschuldige burgers gebleken!"
Jan-Joris-Jaap-Joop | 14-11-16 | 22:10
Sodemieter toch een eind op met je onzin. Ik heb het niet over een Europees leger, maar over Europees inkopen. Nu heeft elke lidstaat hun eigen geweren, vesten, helmen, tanks, IFV's, jagers, heli's, etc. Voor Nederland kost dat klauwen met geld omdat het over relatief kleine aantallen gaat. Koop dat samen in met de Belgen, Duitsers en andere lidstaten en je hebt veel goedkoper materieel én je hebt meer zekerheid voor ondersteuning van het materieel dat je koopt omdat je niet de enige bent met die specifieke uitvoering of dat unieke model. Dit zorgt ook voor meer marktwerking tussen de verschillende defensietakken in Europa, want nu weet een Krauss-Maffei of een Rheinmetall dat wat ze ook doen ze toch wel mogen leveren aan de Bundeswehr.
Griekenland voldoet wel keurig aan de 2% norm. Knap hoor. Maar wie heeft die rekening betaald? Wij hebben onze tanks verkocht om het geld naar Griekenland door te schuiven om de euro overeind te houden. En zij bouwen er een riant leger van en gaan met 53 met pensioen en dansen de Sirtaki. Het is toch lachwekkend allemaal. De EU ten voeten uit. Verhofstadt, en Schulz zagen dat het goed was. Juncker dronk nog een fles ouzo leeg. En Rutte lachte vrolijk mee en deed (nadat de verkiezingen voorbij waren) nog een miljardje in de bodeloze put.
@ ad melkert | 14-11-16 | 22:09
@ ad melkert | 14-11-16 | 22:11
Klik weg, hang op, bel uw bank! Ik durf er uit angst voor mijn bloeddruk niet naar te kijken en ik raad je aan snel de rode knop op je afstandsbediening te beroeren. Of geef anders je adres, dan waarschuw ik 112 alvast ;-)
Cynevisie | 14-11-16 | 22:20
.
ach 17 maart is gelukkig Dag des Oordeels. Ik heb er nu al een goed gevoel bij. Bye Bye 4ever Pvda.
En onze Leopards 2 terug, en een beetje pronto
Tobi | 14-11-16 | 22:20
We hebben er toch al 2 terug geleased?
Het Nederlandse leger hoeft, moet en zal nooit een potentiële bezettingsmacht vormen. Daar zijn we niet in geïnteresseerd. Maar als we nu eens een flink deel van het kapitaal dat we nu wegflikkeren aan ontwikkelingshulp en Europa zouden besteden aan een sterke defensiemacht? Val je Nederland aan dan is het alsof je in een wespennest loopt of in een slangenkuil stapt. Dat laat je dan liever uit je hoofd! Defensie is een mensenrecht ongeacht wie de eventuele agressor is. Landen als Vietnam en Israel zijn er mooie voorbeelden van hoe het mogelijk kan. Niemand valt hen zomaar aan! Ja dat kost geld maar bezuinigingsposten zijn duidelijk.
Tsja defensie. Ik denk dat Nederland, met zijn 100-duizend generaals, meer uitgeeft aan commercials op de publieke en commerciële omroepen om manschappen aan te trekken als vervanging van die ze net ontslagen hebben. Meer geld uitgeven aan bureau-warriors dan aan de mannen die goed materiaal nodig hebben om te kunnen overleven. Respect voor hun.
Je zult maar door Rutte en/of Koenders, Pechtold, Ascher en/of dat Schoevers-meisje je leven in de waagschaal moeten stellen in een ver en onbelangrijk land om hun VN/EU/NAVO-baantje veilig te stellen.
Ik zou passen.
we hebben er lang op moeten wachten maar eindelijk is er dan iemand die normale dingen zegt
Die schaamgrafiek is wel een voorbeeld van een links feestje. Want stel je voor we gaven 2% in plaats van 1,17% uit aan defensie, waar moeten dan alle linkse hobbies van betaald worden?
"Geef mij één reden waarom de EU en eigen defensiemacht moet opzetten buiten dat verband."
Prof. v.d. Neuq | 14-11-16 | 22:04
Trump. Trump ziet de NAVO niet zitten en als Trump vriendjes wordt met Poetin hebben we de NAVO niet meer nodig.
Het valt nog niet mee om de hoogte van het BBP in een absoluut getal te vinden, percentages all over the place.. waarom zou dat toch zijn?
Maar op Wikipedia spreekt men over 798,2 miljard in 2014.
nl.wikipedia.org/wiki/Economie_van_Ne...
Dus 1,17% daarvan zou 9,34 miljard zijn.
Men heeft 2% afgesproken: 15,96 miljard.
Volgens CBS is het defensiebudget 2014 echter slechts 7,4 miljard.
www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2015/37/defen...
Het schaamgrafiekje is dan zelfs nog te rooskleurig.
In werkelijkheid betalen we dan slechts 0,93%.
Reden voor het vertrek van Hennis lijkt me.
En rekenwonder Dijsselbloem.
Laat gewoon het complete kabinet maar vertrekken.
Voor het zand dat men in onze ogen strooit.
-weggejorist-
@Jan-Joris-Jaap-Joop | 14-11-16 | 22:21
Tja, terwijl ze aan de zuidgrens een bezettingsleger ongehinderd laten passeren.
Geschiedenis herhaald zich bij de zelfde fouten. Dadelijk mag je de overgebleven tanks uit het legermuseum gaan halen.
@Tobi | 14-11-16 | 22:20
Ja want tanks zijn zo handzaam in de huidige tijd.
*moehaahahahahahhaa, hihi*
www.ad.nl/dossier-nieuws/russische-sch...
Wat zullen 'wij' eens gaan doen wanneer een of andere hoge Rus besluit onze boot te laten zinken, sancties?
En snel voldoen aan de NAVO-norm?
@arkhitektor | 14-11-16 | 22:11
Dat is altijd de grote factor geweest bij die NATO standaard.
De Amerikanen zouden het liefst hebben dat Europa net zo een groot staand leger op zou zetten als zij zelf. Dat geeft werk voor miljoenen Amerikanen maar zou ook in Europa de wapenlobby de kans geven zich in zijn geheel in de maatschappij in te vreten.
Als iedereen wel iemand kent die in de wapenindustrie of toeleveringsbedrijven van defensie actief is dan ben je eerder geneigd al die oorlogsactie wel ok te vinden.
Ronaldo denkt dat hogere defensie uitgaven cool zijn en ons land veiliger maken maar dat is niet zo. De EU wil ons laten geloven dat DE RUS! nog steeds een gevaar is terwijl Poetin wel zo slim is om Europa niet aan te vallen.
De grootste naoorlogse president had er ooit een goede toespraak over, en nee dat was niet die B acteur met zijn smerige steun aan terroristen en het funderen van fundamentalisten en ook niet die over het paard getilde rokkenjager of die kwal die er nu aan komt!
www.youtube.com/watch?v=CWiIYW_fBfY
Uiteraard is Zweden geen lid. Ze moeten wel neutraal blijven natuurlijk, de Europeaan is immers niet te vertrouwen. Wanneer bestempelt Zweden zijn landsgrenzen eigenlijk tot 'stigmatiserend'? Kan niet lang meer duren.
accijnstoerist | 14-11-16 | 22:18
En dan te bedenken dat een Europees leger het eventueel mogelijk maakt dat net zoals vroeger Spaanse, Franse en Duitse laarzen weer door onze straten gaan stampen als wij niet doen wat hen zint.
De 5de kolonne is in de grafiek niet meegewogen. Waarschijnlijk hebben ze moeite met het vaststellen van de hoeveelheid wapens en mankracht. Maar ik denk dat dan de nato guideline wel gehaald zal worden.
En onze Leopards 2 terug, en een beetje pronto
@ ad melkert | 14-11-16 | 22:09
@ ad melkert | 14-11-16 | 22:11
Klik weg, hang op, bel uw bank! Ik durf er uit angst voor mijn bloeddruk niet naar te kijken en ik raad je aan snel de rode knop op je afstandsbediening te beroeren. Of geef anders je adres, dan waarschuw ik 112 alvast ;-)
Jan-Joris-Jaap-Joop | 14-11-16 | 22:10
Ik moet er niet aan denken dat die griezels in Brussel ook nog eens over een leger gaan beschikken. Stel je voor dat van Baalen en Verhofstadt daar in een tank dat Maidanplein op kwamen rollen om even namens ons de oorlog met onze Russische vrienden uit te roepen. Ze hebben al te veel macht daar in Brussel en wie gaat ons van de eu bevrijden als we in een afscheidingsoorlog belanden en ons leger de facto tegenover ons staat? Putin?
@accijnstoerist | 14-11-16 | 22:02
Met die zooi van tegenwoordig niet.
Defensie uitgaven hoeven niet omhoog. Ze moeten alleen eens stoppen met alles voortdurend te hernamen en te verplaatsen.verder zijn die deelnames aan die kansarme missies gewoon veel te duur.
En selectief dictators elimineren moeten we ook niet meer doen.
En eens wat betere afspraken maken met onze bondgenoten. De Engelsen de bootjes, de Duitsers de tankjes en wij de vliegtuigen.
accijnstoerist | 14-11-16 | 22:06
Point taken.
En Trump wordt willens en wetens op zijn minst fraai afgebeeld. Die hele NPO kan wat mij betreft opgedoekt worden in april 2017, ze zijn de schaamte voorbij met het liegen en manipuleren van de waarheid.
Misschien moeten we er ook even bij vermelden dat de Amerikaanse wapenindustrie een marktaandeel van meer dan 50% heeft op de wereldmarkt. In de top 10 van grootste wapenfabrikanten staan 6 Amerikaanse bedrijven, die 6 alleen al zijn samen goed voor een winst van zo'n 20 miljard dollar. Zou het daar iets mee te maken kunnen hebben?
Diabhal | 14-11-16 | 21:57
Uhm, echt waar? Neem nou Adolf die ook het gehele Europese militaire apparaat onder zijn hoede had willen hebben, of Stalin dan die het had in zijn Soviet-Unie. En dan hebben we het Oude-Rome nog. Imperialisme is niet goed en leidt tot heel veel ellende. Sodemieter op met jouw EU-defensie. Luitjes zoals JIJ zijn de nagel aan de doodskist van heel veel onschuldige burgers gebleken!
Schaamteloze PvdApromotie op dit moment gaande bij de NOS/Nieuwsuur. Wanstaltige misbruik van de door u en mij betaalde uitzendtijd. Showproces sowieso.
De Verenigde Staten is met voorsprong de grootste wapenhandelaar ter wereld. Slimme zet Mr President.
Make holland great again, jan roos
De beste manier om de oppositie te controleren is door deze zelf te organiseren.
Boris = NWO-trekpop
Prof. v.d. Neuq | 14-11-16 | 22:04
Ik ben tegen een Europees leger,maar ik geef er vast 1: Turkije is lid van de Nato.
Diabhal | 14-11-16 | 21:57
Voor het gezamenlijk regelen van defensieuitgaven bestaat al een samenwerkikingsverband. Heet NATO. Functioneert prima. Geef mij één reden waarom de EU en eigen defensiemacht moet opzetten buiten dat verband.
@FAALGRAFIEK
Wist niet dat we zo voor lul stonden in de wereld. Is inderdaad om te huilen.
Ik las dat wij fregatten en mijnenvegers gaan kopen samen met de Belgen. Hoe gaat dat eigenlijk als wij met de Belgen in oorlog geraken? Is er wel over nagedacht dat die schepen wel eens langer mee kunnen gaan dan de eu?
Typisch; het land met de allerlaagste bijdrage (0,44%) is Luxemburg. De rest gaat zeker op aan de drankrekening van Juncker.
Zolang het maar niet tot een Europees leger leidt vind ik het best.
Defensie is juist het enige dat de EU gezamenlijk moet regelen. Scheelt bakken met geld.
REAGEER OOK