Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

EU wil kilometerheffing. VVD doet huilie

vvdleugenzzzzz.jpgAch ja, kilometerheffing. Zelfs op EU-breed niveau is dat een beetje de onschuldige versie van de roep om een dienstplicht. In campagnetijd wordt het lijk weer opgewarmd, en iedereen kan zich er omheen de moeder profileren. GroenLinks-achtige natuurmensen natuurlijk vol in kamp-JA, want het ontmoedigt autorijden en weet je wie ook een auto had? VVD-achtige theaterliberalen natuurlijk vol in het NEE-kamp, want rond verkiezingstijd moet de EU ineens terug in z'n hok. Kijk die oranje stropdassen nu eens voor de bühne janken: "De VVD reageert ontzet en wil dat Nederland Brussel onmiddellijk tot de orde roept. „Compleet ridicuul”, foetert Kamerlid Barbara Visser. „Waar bemoeien ze zich mee? Dit malle plan moet subiet van tafel.” Klinkt weer enorm stoer natuurlijk, maar laten we even de VVD's track record op dit dossier bekijken. In 2000 was het tegen de heffing. In 2003 was het voor de heffing. In 2005 was het voor de heffing. En vanaf 2006 werd het weer soort van tegen, edoch vooral rond verkiezingstijd. En als Brussel blaft, is de VVD altijd de eerste om te gaan kwispelen. Bij Odin, verlos ons uit dit circus.

Reaguursels

Inloggen

Alles mis met km-heffing. Afschaffing motorrijtuigenbelasting (BPM/CO2 of hoe het ook heten mag)? Verzinnen ze wel een andere naam voor. Vrijstelling elektrieke autos? Kul! Daar betalen de anderen dan weer extra voor nog afgezien van het twijfelachtige effect van die elektrieke troep. Ik wil ook niet gevolgd worden tenzij ik een bank beroofd heb of iemand om zeep heb geholpen. (Dan wil ik het ook niet maar dan snap ik het tenminste)

larsaussie | 04-09-16 | 13:26

Als de VVD moord en brand schreeuwt weet je dat ze na de verkiezingen voor invoering zijn.

Cor Netto | 02-09-16 | 09:57

Die kastjes zijn dankzij de VVD-lobby van Toine Manders al lang verplicht gesteld. E-call is eveneens uitermate geschikt voor rekening rijden. Kwestie van die knop aan zetten.

faz | 02-09-16 | 05:01

Heeft iemand al in de gaten dat alle halogeenlampen verboden gaan worden? Die met die dikke pootjes per VANDAAG, en de anderen binnen 2 jaar?

Patatter | 01-09-16 | 23:55

Het spel van de EU, o er komen verkiezingen aan in de grote betaallanden. Heel toevallig komen er opeens ideeën uit de kast die al lang afgeschreven zijn, zodat de gevestigde macht zich daartegen kan uitspreken. Terwijl ze tegelijkertijd andere projecten door proberen te duwen met zo min mogelijk aandacht. (denk nou niet dat ze bijv. TTIP als hebben opgegeven bij de vvd)

IPNP | 01-09-16 | 22:06

-weggejorist-

ruud-topper | 01-09-16 | 20:33

Moeten ze maar beter opletten bij de EU dan was het allemaal niet nodig geweest....~sjoemel hier, sjoemel daar, sjoemel in de gloria~

ruud-topper | 01-09-16 | 20:32

Even kwantificeren qua poet/€. Immers als EU het wil gaat het dus om een EU heffing/belasting rechtstreeks in de diepe EU zakken. en de EU is al langer bezig met het politiek draagvlak voor EU belastingen vergroten. We praten dus over miljarden extra rechtstreeks naar Brussel... plus natuurlijk de gsm chip kastjes in alle auto's waardoor je anoniem verplaatsen voor heel de EU van de baan is. Huge big brother en overnemen nationale begrotingen plan dus.

Eric Peter3348 | 01-09-16 | 20:21

Is dit nog nieuws? | 01-09-16 | 10:17
Zo simpel is het inderdaad, maar al die incompetente bobo's moeten alles zo ingewikkeld en duur mogelijk maken. Ik wordt schijtziek van die hele corrupte besliskliek die in een jaar tijd nog geen 3 zinvolle maatregelen kan bedenken maar wel 24K in de maand aftikt. Naar de eigen portomonnee dan wel. Tevens hoop ik dat er toch niemand meer is die na enigzins nadenken nog op de partij van Pinokkio gaat stemmen. Als ze nu nee roepen wordt het toch ja. "Ja, meneer Juncker". Biertje?

Maurice63 | 01-09-16 | 20:01

Los daarvan, kunnen ze lekker volgen waar we rijden. Doen ze nu al, gezien de post die je krijgt over spits-ontwijkings-toeslag. Dat kan alleen als ze opslaan waar je bent geweest, maar nu hebben ze daar camera's voor nodig. Straks krijg je ook extra belasting omdat je in een stad rijdt of in de spits of zo. Geen wonder dat mensen zich steeds verder bekeken en afgekneld voelen.

kloopindeslootjijook | 01-09-16 | 19:17

HA, BIER!1! | 01-09-16 | 15:59
"Kom maar door met die KM vergoeding zodat ik ook eens een normaal bedrag kwijt ben. "
Dat tarief voor kilometerheffing is trouwens wel afhankelijk van je auto. Ze zijn niet gek in Den Haag. En als iedereen daardoor minder gaat rijden of kleiner gaat rijden... dan... gaat de prijs per km gewoon omhoog.

kloopindeslootjijook | 01-09-16 | 19:08

Motorvoertuigenbelasting betalen voor het bezit, de rest zit eigenlijk in het verbruik. Belastingvrij rijden met je dikke 7 liter V8 op LPG uit 1970 kan dus eigenlijk niet, want dan betaal je gewoon belasting via de brandstofaccijns en btw.

Dit zijn de belastingen per liter brandstof:
(www.unitedconsumers.com/tanken/inform...)

LPG
literprijs 0,73
24% accijns = 0,175
17% BTW = 0,124
belasting = 41% = 0,30

Diesel
Literprijs 1,24
39% accijns = 0,48
17% BTW = 0,21
belasting = 56% = 0,69

Benzine
Literprijs 1,59
48% accijns = 0,76
17% BTW = 0,27
belasting = 65% = 1,03

Een dikke V8 oldtimer van 7 liter die 1 op 4 rijdt op LPG betaalt voor 1000 km derhalve 75 euro belasting

Een benzineauto die 1 op 14 rijd
betaalt voor 1000 km derhalve 74 euro belasting.

Een oude oldtimer diesel die 1 op 10 rijdt
betaalt voor 1000 km derhalve 69 euro belasting.

De zgn probleemimport van duitse diesel betrof trouwens ook youngtimers en die waren niet altijd bezitbelastingvrij.

Waarom dan de km-heffing? Omdat we de brandstof niet nog duurder kunnen maken.

kloopindeslootjijook | 01-09-16 | 19:02

Het begrip prijs-elasticiteit kort uitgelegd.
U heeft een familiereünie in Amsterdam, leuk!
Deze begint 's-ochtends want dan zijn de musea open.
File, helaas prijs per km gaat omhoog want files.
U staat dus stil in een file, uw brandstofverbruik schiet omhoog en u wordt zwaarder belast per gereden km.
Voor die 20 km vlak bij Amsterdam betaald u dubbel tarief.
Dan parkeren overdag, hele dag €30,-.
Met files terug naar huis. Betalen!
Al gauw bent u €70,- kwijt voor transport naar de stad die u zoveel te bieden heeft.
Hoe houdt je provincialen uit de hoofdstad? Nou zo dus.

Flappie2006 | 01-09-16 | 18:44

Met meer dan 1 euro belasting per liter brandstof hebben we al de meest complete en eerlijke kilometerheffing die je kunt bedenken. Degene die het meeste verbruikt en rijdt, betaald het meeste.
Dus als dan deze kilometerheffing wordt ingevoerd dan gaat natuurlijk wel die euro belasting van de brandstof af !

dr.andus | 01-09-16 | 18:28

"De VVD reageert ontzet..." Ik had 'geschokt' verwacht, eigenlijk. Dat is toch de normale politicus-term voor dit soort zaken?

Reageerden ze maar even "ontzet" op het bericht dat er een vliegtuig met honderden onschuldige mensen is neergeknald.

VVD, WEG ERMEE.

EefjeWentelteefje | 01-09-16 | 18:20

Eerst de macht uit handen geven en dan gaan huilen als er beslissingen worden genomen waar je het niet mee eens bent. Achterlijke ja-knikkende naïevelingen in de politiek.

Banana008 | 01-09-16 | 18:16

Zit een klein beetje anders dan ze vertellen. De EU heeft Nederland gesommeerd de BPM af te schaffen. Nederland heeft uitstel gekregen om de KM heffing in te voeren. Maar ze doen nog het een nog het ander en nu wil Brussel actie.

Olieboer | 01-09-16 | 13:14
Niet helemaal, BPM heet nu CO2 heffing, en is nog zotter dan daarvoor.
Een Audi R8 is daardoor in NL 50.000 duurder dan in België...

Nuchternederland | 01-09-16 | 17:28

Ik ben wel helemaal voor, want natuurlijk zal dit helemaal eerlijk verlopen, waarbij alle belastingen, van MRB tot CO heffing tot accijnzen allemaal komen te vervallen, in ruil voor een prijs per kilometer.
Dat vervolgens die kilometer wel 1 euro moet gaan kosten om een gelijk bedrag binnen te harken, is natuurlijk een geintje, toch?

Nuchternederland | 01-09-16 | 17:26

Kilometerheffing mag er nooit komen! Onzinnig en onuitvoerbaar plan.
Er zijn ongetwijfeld een paar kampeerders met een te grote auto/bus/camper die hier baat bij hebben maar de rest betaald al teveel voor in de file staan. Miljarden aan autobelastingen gaan al naar het openbaar vervoer.
Totale registratie van de verplaatsingen van de burger lossen de files echt niet op en maakt autorijden onnodig duurder en onvrijer. Wie wil er in een politiestaat wonen waar iedere beweging van de burger gevolg wordt?
Dat moeten we echt niet willen en schiet het doel totaal voorbij. Gewoon brandstof accijns waardoor je nu al een euro per liter benzine aan accijnzen betaald.
Als je zuinig rijdt met een zuinige auto betaal je minder per kilometer.
Rijd je hard en onzuinig dan ben je duurder uit.

Flappie2006 | 01-09-16 | 16:42

NOG een kilometerheffing? Meer dan de helft van de prijs van benzine bestaat al uit belasting en accijns.
Bovendien zit een groot deel van
houderschapsbelasting in de BPM.
Bij dit soort veranderingen zijn er altijd mensen die denken erop vooruit te gaan. Dat is nooit het geval. Je betaalt straks bij 5000 km per jaar meer dan nu.
Er moet apparatuur in elke auto, er moet gecontroleerd worden op fraude etc. Dat kost bakken met geld. Elke km moet geregistreerd worden: weg privacy.
En het is nergens voor nodig. We hebben al een peperdure kilometerheffing.
Dan gaan mensen minder in de spits reizen? Alsof je voor je lol in de file staat.
Dit is een idee van dombo's.

Lentehaas | 01-09-16 | 16:32

Nee tegen weer een belasting.
Nee tegen weer een tracking device.
Nee tegen weer een obstakel voor vrij verkeer.

Nexitter | 01-09-16 | 16:31

ik betaal verdomme 245euro PER MAAND aan houderschapsbelasting omdat mijn auto nou eenmaal wat groter is dan anderen. Maar helaas rijd ik slechts een gemiddelde van 7 a 8000km per jaar.(wintersport en zomervakantie zijn de groot verbruikers).
Kom maar door met die KM vergoeding zodat ik ook eens een normaal bedrag kwijt ben.

HA BIER!1! | 01-09-16 | 15:59

Nee zegt de VVD,wedden dat Nederland als eerste kilometer heffing invoerd,de kastjes liggen namelijk al klaar,er was toch al miljarden in geïnvesteerd toen het werd afgeblazen.
Zucht weer miljarden verdwenen,hoe zou het toch komen al die tekorten?

janmetdepet | 01-09-16 | 15:48

@zmooc | 01-09-16 | 15:18
-
-Moet je gelijk drie auto's verkopen om de "kastjes" te kunnen betalen. Of dacht je dat er iets gratis is bij de EU?

Laagopg,dramnegertd | 01-09-16 | 15:23

Zit je een namiddagje of wat in de een of andere hoerenkast ...; weet TimmerFrans gelijk waar, wanneer en hoe lang ...!!!

Laagopg,dramnegertd | 01-09-16 | 15:19

Doe es kilometerheffing in plaats van wegenbelasting. Wordt het eindelijk interessant om 12 auto's te hebben.

zmooc | 01-09-16 | 15:18

Simpel. Schaf in heel Europa wegenbelasting af, schaf de BPM af, schaf brandstofaccijns af en voer kilometerheffing op brandstof in. Jezus hoe moeilijk kan dat zijn ? De gebruiker (of vervuiler als je van de Groene Khmer bent) betaalt. En nog in het land waar het gebruik (of vervuiling) plaatsvindt ook. Rij je in Spanje op verkensie op de weg, dan draag je daar aan het wegenonderhoud bij. Rij je weinig, is er niet zoveel inspanning voor jou nodig en betaal je minder. Maak je veel gebruik van de infrastructuur, betaal je meer. Weinig fraudemogelijkheden, geen achterlijke elektrieke kastjes en tolpoorten, geen privacy issues. Klaar. Moeilijk hé ?

Bigi Bana Boy | 01-09-16 | 15:05

Zucht, waarom denkt iedereen toch dat het enig zin heeft om ook maar iets te roepen? Den Haag luistert niet, nu niet, dan niet en nooit niet. Er is maar 1 oplossing: Revolutie, het liefst een vreedzame. Maar ik denk dat dat station al gepasseerd is...

Eagle_Eye | 01-09-16 | 14:54

Yuck, wanneer gaan we nu eens leunen op Rutte's "de onderste steen te zwaar op de deksel van de toiletpot laten liggen"!?. De plee stinkt echt wel, maar met de gebruikelijke waanverhalen komen we er echt niet en is er weer een idioot premier van dit land voordat je het beseft. Oh NEDERland, je naam past bij je. HOL-land trouwens ook.

Use less | 01-09-16 | 14:29

Joost Maghetweten | 01-09-16 | 10:18

Bij Toutatus NEEEEEEE, Jan Roos heeft de domste fout ooit gemaakt door met Bontes en van Klaveren in zee te gaan.

Deze beide heren deugen voor geen millimeter en zijn niet voor niets "vrijwillig" (gedwongen) uit de PVV gestapt, met beide heren waren namelijk geen afspraken te maken en beide deden waar ze zin in hadden en vooral waar ze het meest mee konden oogsten (zowel financieel als mediaal)

Jan Roos noemt zich openlijk een liberaal en dat zal hem zwaar opbreken, de (neo)liberalen hebben namelijk de laatste decennia een monopolie op het afbreken van alles wat ooit goed was en ricten massaal dit land ten gronde onder aanvoering van de meest maffiose club (de VVD) ooit.

Als Jan Roos niet ook binnenkort in verband wil worden gebracht met de misstanden van zijn partijcollega's doet Jan er goed aan zich een goed te bezinnen op zijn overstap naar dezelfde mensen die hij verguist.

Jan in de politiek kán, maar dan wél met een EIGEN politieke partij en een eigen "voor het volk" programma !!

LinkseWreker | 01-09-16 | 14:29

@Maya de Blij | 01-09-16 | 11:59
Jammie, dank je!
En ik voel me echt niet schuldig hoor om dat milieu gedoe: Immers ik betaal voor mijn kiloknallers: de vervuiler betaald dus dan mag dat. Net zoals Shell de delta van Nigeria mag vervuilen: daar betalen ze voor. Te weinig maar goed, dan komen de aandeelhouders / politici in t verweer. Zie ook de VVD: Die hoeft zich niet te verantwoorden naar hun kiezers.
Ps. Niet de Hindoes beledigen he, met je linkje naar willem wever: koeien zijn schadelijk. ;)

Is dit nog nieuws? | 01-09-16 | 13:46

De Nederlandse overheid heeft er al voor gezorgd dat een zielig kabouterautootje of een afdankertje nog het enige haalbare is voor het gros van de Nederlanders die beroepshalve niet de beschikking hebben over een leaseauto...
Dus die KM heffing kan er ook nog wel bij..
Brussel en Den Haag...één pot nat

Loebas | 01-09-16 | 13:44

-weggejorist-

mallekater | 01-09-16 | 13:39

ACH ja, dat is DE manier om ook electrische en hybride voertuigen geld uit de zak te rammelen.
Want stel je voor dat mensen milieubewust gaan autorijden..........

mallekater | 01-09-16 | 13:28

Die Britten lachen hun 'stiff upper lid' uit den pantalon

arc-en-ciel | 01-09-16 | 13:26

Lol.
De Duitse verkeersminister Dobrinth heeft het gepresteerd om tolheffing voor alle auto'ste gaan invoeren.... waarna de ADAC en onderzoekstituten vaststelden dat de kosten vele mijoenen hoger zouden zijn dan de baten.
Toch gaat dat door......."Wir schaffen das"?

mallekater | 01-09-16 | 13:25

Zit een klein beetje anders dan ze vertellen. De EU heeft Nederland gesommeerd de BPM af te schaffen. Nederland heeft uitstel gekregen om de KM heffing in te voeren. Maar ze doen nog het een nog het ander en nu wil Brussel actie.

Olieboer | 01-09-16 | 13:14

Al dat machteloze gekerm en zevergejank om dat milieu.
Het enige, maar dan ook echt het enige dat echt werkt is een globale geboortebeperking tot de wereldbevolking weer gedaald is tot onder de 1 miljard. Iedere regering van elk land moet helemaal Mao Tse Tung gaan op de bevolking. Vooral in die streken waar ze al jaren fokken als konijnen op viagra. Hallo Afrika en hallo islamitische landen, ja jullie. Geef ze een slof sigaretten bij een gratis vasectomie en over twee jaar vriezen de polen weer dicht en kunnen we stoppen met die idiote ontwikkelingshulp. Met je achterlijke Greenpeace en Groenlinkse sprookjes.

Conan de Rabarber | 01-09-16 | 13:14

Wat Erdogan kan dat kunnen wij ook moeten ze bij de EU gedacht hebben: Onrust stoken, verdeel en heers spelletjes, knuppel in het hoenderhok, allemaal in het kader van meer macht en daar zit dan ook de voornaamste overeenkomst en motivatie.

ruud-topper | 01-09-16 | 12:36

Maya de Blij | 01-09-16 | 10:21
Niets mis met een km heffing, wel wegenbelasting afschaffen en electrische auto`s -gedeeltelijk- vrijstelling geven.Laat de vervuiler maar betalen.

Nou nou maya, elektrische auto's vrijstelling geven? Elektrische energie opwekken om je autobatterijen op te laden veroorzaakt ook veel vervuiling hoor! alleen op een ander plek.

Gags Beasley | 01-09-16 | 12:36

De VVD waarschuwt de EU nog 1 keer.

Prof. Pim Pam Pet | 01-09-16 | 10:19

Oftewel:

10 PRINT "De VVD waarschuwt de EU nog 1 keer"
20 GOTO 10

Hemmenaar7 | 01-09-16 | 12:32

Misschien kan mark even bellen?

Gags Beasley | 01-09-16 | 12:25

Prima.
Het is fantastisch weer en we kunnen lekker buiten eten, vandaag.
Niks naar Spanje, Frankrijk of Italie.
Fuck off metje kilometerheffing.
Wij blijven gewoon hier.

Baaibaai, toeristenindustrie..

mallekater | 01-09-16 | 12:15

@hovawart | 01-09-16 | 11:23
-
HHW?

bisbisbis | 01-09-16 | 12:03

Is dit nog nieuws? | 01-09-16 | 11:13
Ja, dat principe ja.
Wat is er mis mee?
En de industrie mag inderdaad best meer betalen, veel meer zelfs.
Eet smakelijk met je kilo knaller.
willemwever.kro-ncrv.nl/vraag_antwoord...

Maya de Blij | 01-09-16 | 11:59

Mijn auto - inmiddels toch al weer anderhalf jaar oud - heeft inmiddels 3.500 kilometer op de teller. Mijn fiets daarentegen heeft in hetzelfde tijdsbestek zo'n 8.500 kilometer gemaakt. En dan zou ik tóch nog genaaid moeten worden met wéér een belasting?

Ik wil Goddoemme een bonus! Al was het maar omdat ik mijn auto alleen maar gebruik als het niet anders kan. Geen auto is geen optie maar maak het bezit van een auto niet onmogelijk door de belastingdruk op het gebruik van zo'n ding steeds maar verder op te voeren.

BPM weg, wegenbelasting weg, accijnzen omlaag: dan wil ik er over nadenken.

Reinaert | 01-09-16 | 11:57

-weggejorist-

Zeddegeizot | 01-09-16 | 11:54

MultiPlex 11:33
Yep. De VVD wilde 11 jaar geleden niet dat Nederland voor de fanfare van EU-wijde km-heffing vooruitliep, maar ons wel in de achterste regionen in de maat laten lopen natuurlijk. En dan nu geeneens 'sorry' zeggen, maar gewoon doen alsof hun neus bloed.

tipo | 01-09-16 | 11:53

Heeft niks met schoner rijden te maken.
De EU wil gewoon total control.
Zodat ze precies weten wanneer jij in je auto stapt, waar je heen gaat en hoe lang je er bent.
Kan ik zeker ieder jaar uit gaan leggen, waarom ik maar 200 km op de teller heb staan?
Dat de VVD jankt, is slechts een verkiezingsstunt.
Uiteindelijk lopen ze toch weer achter Brussel aan.
En de benzineprijs zal er niet lager om worden.
Dus rot lekker op met je kilometerheffing!
#Ruxit #Nexit!

Schietmijmaarlek | 01-09-16 | 11:45

Nou, ik doe 50000km per jaar, dat wordt lache :-(

Zyprexa20mg | 01-09-16 | 11:44

Nou, prima.
Dan gaan we gewoon weer allemaal op vakantsje in eigenn land.
Aan het weer zal het niet liggen tegenwoordig.

mallekater | 01-09-16 | 11:43

Nou, prima.
Dan gaan we gewoon weer allemaal op vakantsje in eigenn land.
Aan het weer zal het niet liggen tegenwoordig.

mallekater | 01-09-16 | 11:43

Tegel van de Dag:
"Ik word nu al schijtziek van de VVD en dan moeten we nog 7 maanden.
centre pompidoe | 01-09-16 | 10:15"
.
Beste is gewoon voor 6 maanden de rimboe in te gaan. Zonder radio-tv-internet-links draaiende krantjes. Begin maart weer terug en dan de nep-debatjes tussen Kereltje, Aboutaleb en Rutte links laten liggen en gewoon VNL stemmen. Bij gebrek aan beter.

de Voorzittert | 01-09-16 | 11:43

@Vogelbeest | 01-09-16 | 11:38
Verrek, zijn we het toch nog ergens over eens.

ProAsfalt | 01-09-16 | 11:41

Zou de PVV met dit soort stupiditeiten van de EUSSR nog campagne moeten voeren?

Antwoord Ja, want de laatste tientallen jaren komt er wekelijks iets idioots uit Brussel dat ons handenvol met geld kost en warempel elke keer wordt er Pro EUSSR gestemd, Tweede Kamer, Provinciale Staten, Gemeenteraad, EUSSR, Waterschappen. Elke keer op de EUSSR partijen, onbegrijpelijk maar waar.

Dus de kilometerheffing komt er.

ProAsfalt | 01-09-16 | 11:40

@Muxje | 01-09-16 | 11:02 Klopt. Van de 15 miljard auto-gerelateerde belastingen gaat er 2,5 miljard naar wegen en onderhoud. 5 miljard naar OV. 1 mljard naar "overige mobiliteit" (fietspaden, vliegvelden). De rest gaat naar de algemene middelen.
Vluchtelingen, buurtbarbeques, multiculturele stichtingen, moslimomroepen en andere openbare omroepen, you name it.

Vogelbeest | 01-09-16 | 11:38

Dit is de nieuwe manier van de EU om populariteit te winnen voor hun federale dictatuur.

bergsbeklimmer | 01-09-16 | 11:38

@tipo | 01-09-16 | 10:53

Kijk, iemand die dit dossier kent. Hulde!

In dat verslag van Atsma staat in feite: De VVD was enthousiast over Europees rekening rijden en had geen vragen. En verderop staat "De leden van de VVD-fractie hechten er grote waarde aan dat er geen Nederlandse kop op Europese regelgeving wordt gezet". Oftewel: ze willen achteraf kunnen zeggen dat het moest van Europa.

MultiPlex | 01-09-16 | 11:33

De ouwe partijen waaronder de vvd hebben maar gewoon te luisteren naar hun president,en das Junker te Brussel.
En de kiezers moeten nou ook niet huilie huilie doen want die hebben tenslotte hun reet verkocht aan de ouwe partijen,zodat de ouwe partijen het voormalige nederland konden verkwanselen aan het reich te Brussel.

komtdatschot | 01-09-16 | 11:29

Ik betaal goddomme al 115 euro per maand aan belasting en tank mijn auto zeker twee keer in de week vol diesel waarvan de prijs ook niet bepaald laag is. Denken ze serieus dat de mensen die veel km's maken dat dan minder gaan doen bij km heffing? Juist de veelrijders doen dat beroepsmatig en nemen het verlies.

Mesmer | 01-09-16 | 11:29

"Waar bemoeien ze zich mee?" En dat zegt een mevrouw van de VVD! Laat dan die partij ook zo flink zijn zich in campagnetijd tegen de bureaucratische club in Brussel uit te spreken. Dat kan natuurlijk niet, want haar grote leider is in Europa een graag geziene gast.

Mannes | 01-09-16 | 11:29

Het plan van de EU om het gehele wagenpark te voorzien van "een kastje" (dat u zelf dient aan te schaffen en door een gecertificeerde instantie moet laten inbouwen) word gemakshalve buiten beschouwing gehouden.

hovawart | 01-09-16 | 11:27

De Belastingdienst opheffen, geen gezeik iedereen rijk, verkiezingsbelofte van punten uit het verkiezingsprogramma "Rug op 81" van De Tegenpartij, "de Partij voor alle Nederlanders die niet meer tegen Nederland kenne".
Hoe mooi was die tijd, hoe actueel en steekhoudend hun inzichten altijd zijn gebleven............
Bedankt Vrije Jongens,F. Jacobse en Tedje van Es (Van Kooten en De Bie).

hovawart | 01-09-16 | 11:23

*gooit "ik" naar boven*.

Graaisnaaiert | 01-09-16 | 11:23

-weggejorist-

Assembled in NL | 01-09-16 | 11:23

Ik rij weinig, dus op papier zou het me heel goed uitkomen. Maar omdat dat a: registratie met zich meebrengt en ik natuurlijk voor die kosten moet opdraaien, b: dat geadministreerd moet gaan worden met alle mogelijk fouten van dien, c: opgeslagen gaat worden met alle risico's van dien en d: ik geen enkel benul heb wie er allemaal inzage in mijn gegevens krijgen zeg: krijg de ouderwetse vinkentering met je kilometerprijs. Dan maar die hoge wegenbelasting, niks aan te doen. Vrijheid is ook wat waard...

Graaisnaaiert | 01-09-16 | 11:22

Hou toch op. Die heffingen als EU opcenten, EU-kilometerheffing, EU-BTW, EU-vliegtax, EU-ecotax etc zijn allang bedacht en ready to go. Daar heb je de zegen van NL echt niet voor nodig. Dat is een nadeel van alvast tekenen bij het kruisje. Gewoon dokken krengen.

Pedronegro | 01-09-16 | 11:20

i-Wonder | 01-09-16 | 10:27
En wat doe je dan bij een Nexit?

watmagjenogwel | 01-09-16 | 11:19

-weggejorist-

Assembled in NL | 01-09-16 | 11:19

@pa_niek | 01-09-16 | 11:04
-
Optische- en niet optische wegversmallingen, verkeersdrempels, afrembochten, subsidierotondes, dertig- en tachtig-kilometerzones, afspraken met TomTom, 'tactische'stoplichtcyclii, 'milieuzones' ...
-
Onze overheden - en dan met name de provinciale- en stedelijke overheden in Nederland, Duitsland en Engeland- zijn zélf veruit de grootste veroorzakers van overbodige en onnodige uitstoot.
-
Stelling: als wij in Nederland alle miljoenenverslindende, onzinnige en overbodige verkeers 'regulerende' symboolmaatregelen - en voorzieningen zouden afschaffen / terugdraaien, dan zouden wij de nét zo onzinnige 'milieudoelen' op de sloffen halen.
-
(met de kanttekening, dat je daarbij niet je bevolking explosief moet laten toenemen ...)

bisbisbis | 01-09-16 | 11:19

Het liefs wil de EU in de EU kilometerheffing met verplichte RIFD chips in de kentekenplaten zodat men kan track & tracen.
Het liefs bovenop de nationale autobelasting.

steekmug | 01-09-16 | 11:18

VVD is altijd voor het belasten van autogebruik geweest. Die belasting op gebruik bestaat al in de vorm van accijns. Maar de electrische rijder betaalt geen accijns, dus er moet een manier gevonden worden om die mensen ook te laten lappen. Verder weten we allemaal dat de VVD graag meedoet met alles wat de EU doet. In Marks woorden: "Als je niet meedoet, gaan de andere landen gewoon verder". Conclusie: de VVD is hartstikke voor Europees rekeningrijden. De ophef van mevrouw de backbencher is puur voor de bühne.

MultiPlex | 01-09-16 | 11:16

Hier gaat de EU niet over. Ze zullen wrl tijd over hebben dat ze zich met lokaal beleid bemoeien. Ofzoiets

Mesmer | 01-09-16 | 11:16

dlseth_ | 01-09-16 | 10:20
"Ze" zijn niet achterlijk natuurlijk, daar is heus wel over nagedacht, en dan noem ik bijvoorbeeld iet simpels als koppelen aan het motormanagement, dan kom je echt niet ver meer.

watmagjenogwel | 01-09-16 | 11:15

@Assembled in NL | 01-09-16 | 11:06
Ik ben niet achterlijk, daarom ga ik eerst een paar maanden vakantie houden op kosten van de staat.
Ik heb al jaren bergen met geld aan loonbelasting betaald, nu is het mijn beurt!
En dat baantje komt er wel, ik schrijf gewoon een briefje naar de redactie van GeenStijl.
Volgens mij zijn er hier zat werkgevers die de enige echte necrosis in huis willen halen.

necrosis | 01-09-16 | 11:14

flat out 10:58
Ik stem PVV en tezijnertijd voor een Nexit. Als Jan Roos via VNL kan helpen aan de totstandkoming van een referendum over Nexit, juich ik dat uiteraard toe. KM-heffing is nu een opgegraven argument voor zo een NEXIT, naast talloze andere argumenten die Jan Roos allang kan dromen. De kosten van de redding van de Euro blijft daarbij hoofdargument. De makkelijke bezuinigingsmogelijkheden op OS, KM-heffing, windmolens et cetera zijn na een NEXIT uiteraard enorm.

tipo | 01-09-16 | 11:13

@Maya de Blij | 01-09-16 | 11:03
Hmm, goed idee de vervuiler betaald!
*kiloknallers rund-en varkensvlees op vervuilende bbq gooien doet*
Binnenkort weer hout (lekker vervuilend) op de open haard. Vuurkorfje in de tuin.
Ik betaal ervoor dus dan mag het? Dat principe?
Ga eens kijken hoeveel de vervuilende industrie in NL betaald tov de huishoudens.
www.rtlz.nl/finance/personal-finance/h...
Hoezo de vervuiler betaald?

Is dit nog nieuws? | 01-09-16 | 11:13

-weggejorist-

Assembled in NL | 01-09-16 | 11:13

Lekker, dat staat voor mijn werk gelijk aan 'ik kom buiten belasting' Maar dat kan er naast de BTW, sociale lasten, lokale belastingen, vennootschapsbelasting, loonbelasting, etc. ook nog wel bij.

Hank Nozemans | 01-09-16 | 11:10

@necrosis | 01-09-16 | 11:02
Voor mensen zoals jij is een uitkering bedoeld. In between jobs, wat tegen slag, ziekte e.d. Maar de meeste ontvangers hebben NOOIT bijgedrgaen en gaan direct vanuit vluchtelingen kamp een uitkering in. En daarvoor is den uitkering niet bedoeld.

Mark_D_NL | 01-09-16 | 11:09

Oh ja, als dat eensgezinde Europa niet eens de kraamverlof voor vaders gestroomlijnd krijgt, waar is dat hele feest dan goed voor??

WC Experience | 01-09-16 | 11:09

Alles voor het milieu.
-
Nu nog even de Franse regering ervan overtuigen dat de maandelijkse verhuizing van het EU-circus van Brussel naar Straatsburg v.v. -OOK met de symboolpolitiek met de inzet van 'electrische' vrachtauto's- misschien milieutechnisch gezien niet zo'n goed idee is.

bisbisbis | 01-09-16 | 11:08

Wat betreft die kilometerheffing: dat ging toch over de uitstoot van oa CO2.
Hoe zit het dan met de belastingvoordeeltjes op de oa de Mitsubishi Outlander met stekker?
De meeste rijders van een Outlander hebben die stekker namelijk nog in de fabrieksverpakking zitten.
Oftewel: neem een ander in de maling!

necrosis | 01-09-16 | 11:08

Ach zolang ze oldtimers maar weer vrijstellen.
*blaast nog een rondje milieuzone*

Harry Turtle | 01-09-16 | 11:07

Natuurlijk is de VVD tegen kilometerheffing. Maar in een coalitie moet je concessies doen. En het moest van Juncker. Dus... alvast sorry!

Ravissant | 01-09-16 | 11:07

-weggejorist-

Assembled in NL | 01-09-16 | 11:06

Het zoveelste proefballonnetje. Als daarmee de wegenbelasting vervalt en de bezineprijzen in heel europa gelijkgetrokken worden is er nog wat voor te zeggen, of wil de eu het tanken over de grens hiermee aanpakken? Om echter dit in het kader van milieu te plaatsen is van de gekke. Doe verdorie eens iets om die enorme files te voorkomen. Daar wordt méér milieuvervuiling door veroorzaakt dan een week lang normaal doorlopend autoverkeer.

pa_niek | 01-09-16 | 11:04

De -terechte- weerzin tegen een black box is door de boven ons gestelden eenvoudig weg te werken. Neem nu het AIS systeem voor de binnenvaart. Alle schippers, toch al een vrij volkje, stonden op hun achterste benen. RWS c.s. zou dan altijd weten waar je was, waar je heen ging en waar je aan 't laden/lossen was. Men was woest ! Toen kwam er een luxe subsidie regeling en 'plop, zowat elk binnenvaartbakkie had keurig een AIS systeem aan boord. Nou vaart men nu nog naar bestemmingen als 'Nergenshuizen', 'Voormijeenweet' en dat soort plaatsen, maar het Agentschap Telecom heeft al aangekondigt hier scherp op te gaan letten en bekeuren.

Vesta | 01-09-16 | 11:03

@ Muxje | 01-09-16 | 10:40

Eens.

@ Is dit nog nieuws? | 01-09-16 | 10:45

Ja, de vervuiler betaald.
Prachtig principe.
Zouden ze ook met vleeseters moeten doen, meer belasting heffen voor je stukje rundvlees.
Heeft niets met naïviteit te maken trouwens.

Maya de Blij | 01-09-16 | 11:03

@Assembled in NL | 01-09-16 | 10:51
Ik krijg momenteel een uitkering, het zal mij jeuken wat de werkenden moeten betalen.
*oeps, hoor ik daar het geluid van zwaarden die geslepen worden?*

necrosis | 01-09-16 | 11:02

VVD, zogenaamd voor ons soort harde werkers in bedrijfsleven landbouw tuinbouw enz, VOLKOMEN ONBETROUWBAAR! en
helaas volledig verambtenariseerd, we hopen nu op ons aller Jan.

mevr.Kribo | 01-09-16 | 11:02

@Vogelbeest 10:53: Volgens mij is hier al eens op een bierviltje uitgerekend dat we met een brandstofheffing vergelijkbaar met Belgie en Duitsland voldoende geld binnen halen om alle mobiliteitsuitgaven te kunnen dekken. Zonder wegenbelasting en BPM, dus.

Muxje | 01-09-16 | 11:02

-weggejorist-

Assembled in NL | 01-09-16 | 11:00

Als de Europa-brigada nu eens doorpakt met gelijke kosten voor brandstof in alle EU-lidstaten (hier in de carieb betaalt men US-prijzen 0.85 Euro/liter benzine). Voor het heffen/controleren van KM-heffing of EU-belastingen zal weer een horde EU-ambtenaren nodig zijn, en dat moet je niet willen, de overhead zal duurder blijken dan de opbrengsten voor het beoogde "groene"effect, zoals sinds het ontstaan van de EU, kost Brussel ons recessie na recessie.
Ik vrees met grote vreze dat er wederom een EU-belasting bijkomt, en dat de politiek in Nederland een overgangsfase in wegenbelasting gaat inluiden waarbij (het kwartje van Kok) de Noordelijke Lidstaten het gelag gaan betalen, de zuidelijke lidstaten blinken toch al uit in het betalen van hun plichten (NOT).............

hovawart | 01-09-16 | 11:00

Dat VVD hullie doet maakt mij niets uit. Na de verkiezingen zeggen ze Sorry en gaan daarna gewoon akkoord.

double punch | 01-09-16 | 11:00

Kilometer heffing mag best, maar dan moet wel alle accijns op alle brandstof weg.

typtyphus | 01-09-16 | 10:59

@tipo | 01-09-16 | 10:53
Ja jij: per direct aanmelden bij VNL, kan Jan R. zinnige dingen gaan uitkramen. Ooit.

flat out | 01-09-16 | 10:58

Had de VVD niet gewoon op zomerreces kunnen blijven. Een maand of zeven.

annevance | 01-09-16 | 10:57

Nederland weer Souverein is de enige oplossing voor veel problemen. #Nexit

Mark_D_NL | 01-09-16 | 10:57

-weggejorist-

Assembled in NL | 01-09-16 | 10:56

Mooi berichtje, slim ook.. Want nu heeft niemand het natuurlijk meer over dat andere ridicule EU plan om zelfs benzine-auto's verplicht met een roetfilter te laten rondrijden.

Roetfilter + turbo = veel problemen ergo, 2e hands niet meer interessant

Hierdoor is 2ehands diesel al geen optie meer voor mij.
Dadelijk benzine ook niet, dus is dit gewoon de consument (die niet in nieuwe auto wil rijden) naar electrisch te dwingen.

Is het echt voor het milieu? NEE is het enige antwoord gezien hoeveel milieuwinst echt geboekt kan worden als de scheepvaart-emissie zou worden aangepakt.

Begin eens met het verplichten van walstroom, enig idee wat al die schepen naar buiten baggeren, zelfs stil liggend in de haven?

Dit is gewoon de volgende stap in burgertje volgen en pesten onder de vlag van een beter milieu. Maargoed, daar is de EU nu eenmaal speciaal voor opgericht.

Rest In Privacy | 01-09-16 | 10:56

Teleo | 01-09-16 | 10:40
TheEgg | 01-09-16 | 10:49
Dank.
Misschien had het dan te maken met de hoeveelheid fijnstof?
Ik moet bekennen dat ik dit soort onderwerpen niet echt interessant vind, omdat er zoveel techniek bij komt kijken. En daar heb ik niet zoveel mee - ben meer van de alfa- en de gamma.

nemoj me jebat | 01-09-16 | 10:56

Patience, dear NoStyle... Het wordt vanzelf maart

WC Experience | 01-09-16 | 10:55

@Is dit nog nieuws? 10:45: Tja. Met €1 miljoen kan je 50 ton uitstoot verminderen in India of Afrika. Hetzelfde bedrag levert je hier met veel pijn en moeite 5 ton op. Grappig is dat de milieubewegingen eerst mordicus tegen het idee waren om westerse landen hun opgelegde milieuquota in Afrika en India te laten halen. Steun aan de industrie in die landen en een veel grotere winst voor het milieu moesten wijken voor het principe dat de bedrijven en consumenten hier voelbaar moesten bloeden.

Muxje | 01-09-16 | 10:55

reaguren eigenlijk niet waard

Bokito ergo sum | 01-09-16 | 10:55

Nivelleermarionet | 01-09-16 | 10:53
.
Ik moest lachen terwijl ik behoorlijk chagrijnig ben, dank u

flat out | 01-09-16 | 10:55

Wat iedereen, in zowel voor- als tegen kampen vergeet, is dat om kilometerheffing te laten werken, er een enorm registratie & administratie en controle mechanisme opgetuigd moet worden. Dit gaat miljarden kosten. Van kilometerheffing worden we allemaal armer, het beperkt onze vrijheid, maakt het leven onnodig ingewikkeld, maakt van autorijden een elite-bezigheid en lost vervolgens helemaal niets op. Autorijden doe je nu al niet meer voor je lol, dus mensen gaan er niet minder door rijden, alleen duurder.

Kilometerheffing mag er nooit komen!

Rest In Privacy | 01-09-16 | 10:55

Heffing op ademen van frisse lucht. Ontlasting, sex, op de stoep lopen... alles moet geadministreerd en belast worden... Bij gebrek aan betere ideeën.
De handel in CO2-certificaten is al totaal ridicuul.
Laten de EU zich eerst maar wat meer bekommeren over corruptie en zwarte geld stromen (mag ook in NL, maar vergeet vooral z.o.-eu niet)

Rommelende Onderbuik | 01-09-16 | 10:54

Ik ben voor mits het de houderschaps belasting en BPM vervangt. Maar dat zal wel niet.

PolarWolf | 01-09-16 | 10:54

Het 'malle plan' ( www.eumonitor.nl/9353000/1/j4nvhdfdk3... ) is een wijziging van richtlijn nummer 2004/52/EG van 19 april 2004, welke op 28 april 2005 werd verwerkt in de Nederlandse wegenverkeerswet door minister Peijs (CDA): zoek.officielebekendmakingen.nl/dossi...

De VVD-fractie heeft voor de implementatie van die richtlijn gestemd en was op dat moment ook voor km-heffing: zoek.officielebekendmakingen.nl/dossi...

Het 'malle plan' om EU-breed km-heffing in te voeren is op 8 juni 2005 dus goedgekeurd door de VVD-fractie in Den Haag. 11 jaar geleden al.

tipo | 01-09-16 | 10:53

@VVD: Is goed hoor. Maar dan naar het Franse stelsel. Wegenbelasting in de Benzine net als in Frankrijk, benzine tegen de Franse prijs (is zelfs met wegenbelasting er in goedkoper dan in Nederland). Afschaffen BPM.

Vogelbeest | 01-09-16 | 10:53

Oh nog even, zodat er geen misverstanden ontstaan. U begrijpt natuurlijk wel dat de kilometerheffing bovenop de bestaande belastingen komt. Oh u dacht van niet. Goed zo, hou die gedachte vast. Braaf burgertje, daar moest de EU er meer van hebben.

Nivelleermarionet | 01-09-16 | 10:53

NEXIT asap

MenteSuperior | 01-09-16 | 10:52

VVD = Vereniging voor Vernietiging van Democratie

Vogelbeest | 01-09-16 | 10:52

Geen woorden voor en gewoon schandalig .Nederland het duurste land wat de belasting betreft .Het duurste land wat de benzineprijzen betreft en nu dit.Je woord hier kaal geplukt tot op het bot.En dan te bedenken dat velen een hoop krijgen en er niks voor te doen gewoon schandalig .Ik dacht het al ,ergens moeten ze het vandaan halen.

altijdfeest | 01-09-16 | 10:52

-weggejorist-

Assembled in NL | 01-09-16 | 10:51

Nee, nee en nog eens nee!!!

Gomezlopez | 01-09-16 | 10:51

Als een auto rijden in Nederland net zo duur wordt als... (altijd goedkoper), dan ga ik daarvoor. De kosten/aanschaf voor een auto moet in heel EU op alle vlakken worden gelijk gesteld.

Extra.Paracetamol | 01-09-16 | 10:51

Barbara wie??? Ze is wel van de spannende verhalen, met haar "grote rechtvaardigheidsgevoel". Ze doet net alsof ze in een zware dictatuur is opgegroeid, maar dat was gewoon het oude Joegoslavië, wat al op haar 13e uit elkaar viel. Wat een hoop fantastisch gelul weer: www.vvd.nl/mensen/27/barbara-visser

Mr Dixit | 01-09-16 | 10:50

Het gaat niet om de heffing.
Het gaat om een totaal controlesysteem op iedere burger.
En die mag de burger zelf betalen onder het mom....

nederburger | 01-09-16 | 10:49

doe wat aan de container zee-schepen: één zo'n ding is goed voor 1000000 personenen auto'tjes.In De EU-bobo's rijden zelf wel heel graag in een Audi V10 én verhuizen voor de kat z'n kut alles naar Strasbourg _Brussel en vice versa.

glaaf | 01-09-16 | 10:49

@nemoj me jebat | 01-09-16 | 10:36
Moet een "millieuvriendje" zijn. Want inderdaad, een opstijgend vliegtuig verbruikt heel veel. Net zoals een optrekkende auto of een optrekkende trein.
De echte brandstofkosten berekenen we daarom al sinds mensenheugenis over de volledige afgelegde afstand.

TheEgg | 01-09-16 | 10:49

-weggejorist-

Assembled in NL | 01-09-16 | 10:49

NEXIT !!! Per direct !

Kamervraag | 01-09-16 | 10:48

-weggejorist-

Assembled in NL | 01-09-16 | 10:45

Prima KM heffing, dan EU wijs zelfde kosten voor een auto... brandstof, accijns, wegenbelasting, BTW, BPM, etc, etc... morgen al? Heel graar, dank u!

Extra.Paracetamol | 01-09-16 | 10:45

Blijkbaar weer een lobby van producenten van gammele registratiekastjes en dito software. En EU kan altijd geld gebruiken. Win-win situatie, verlies is weer voor de burger.
Natuurlijk gaat de VVD dit steunen, na de verkiezingen.

Schmalz | 01-09-16 | 10:45

Want het bezitten en het gebruiken van je auto is nog niet duur genoeg... Tja, fuck de EU!, Nexit nu! en nog wat van die termen maar er zijn bijna geen woorden meer om deze waanzin te beschrijven. En kijk de machtspartijen weer bezorgdheid en strijdbaarheid veinzen...

Desmoulins | 01-09-16 | 10:45

Totaal zinloos om op de reactie van de VVD te letten. Ze liegen dat het gedrukt staat.

De Geus | 01-09-16 | 10:45

NEXIT NEXIT NEXIT !En dat gaat met Rutte 2 niet gebeuren dus stemmen goedverdoeme... en wel op de juiste partijen.

Lichtstadfan | 01-09-16 | 10:45

@Maya de Blij | 01-09-16 | 10:40
De vervuiler betaald?
Ga eens kijken in India, Afrika, Midden Oosten....
De vervuiler betaald niet! Wij, het "rijke westen" betalen: Belasting die de overheid gebruikt om geled aan dat soort "arme gebieden" te geven. Niet zo naief zijn aub.

Is dit nog nieuws? | 01-09-16 | 10:45

De tax gebaseerd op gebruik van wegennet bestaat allang: accijns op brandstof. Meer KM's = meer brandstof = meer belasting. Nederland loopt hierin al voorop. Zucht.
.
De EU wil dit omdat Siemens of een andere multinational die kastjes en infrastructuur nu eindelijk wel eens wil slijten. En omdat de EU popo's zo makkelijker terroristen en pedo's kunnen pakken. Dat-wil-u-tog-ook?
.
Dat u als burger in een net van centrale digitale surveillance (door wie er ook maar aan boord getild wordt in de EU ivoren toren) en belastingen en boetes (u reed daar en daar zo en zo: mocht niet) verstrikt raakt is hierin bijzaak. U heeft toch immers niets te verbergen?
.
Daarom: vanwege het milieu. Links heeft al bewezen dat useful idiots kunnen zijn voor de ideologie van de liefde (uitgelegd op het briefje aan het mes in de keel van de stekelige dikke op de Linaeusstraat te 020). Milieu zijn ze ook gek op in die kringen, om de innerlijke Gutmensch te laten gloeien en groeien.
.
Dussss zei de kip tegen de mus: zo rollen we

flat out | 01-09-16 | 10:43

Leuke bijvangst is dat de Brusselse nazi's u van minuut tot minuut kunnen volgen met een systeem dat u zelf mag betalen.

Kromme Tenen | 01-09-16 | 10:43

@Maya de Blij 10:21: Ik vermoed dat er vandaag de dag wel een variabel tarief komt: de kilometerheffing hangt direct af van je uitstoot. Dat is op zich niet bezwaarlijk, zolang de overheid daar wel enige betrouwbaarheid toont en niet de koper van een nieuwe auto opeens voor dubbele lasten te stellen. Een mooie oplossing daarvoor is om het te betalen basisbedrag bij de aankoop vast te stellen, en deze aan het kenteken te koppelen. De overheid kan dan alleen nog het te betalen bedrag met een factor die voor iedereen hetzelfde is veranderen, zodat ze de totale baten indien nodig kunnen verlagen (ha ha ha, sorry) of verhogen.

Maar als de VVD echt een autopartij zou zijn, dan zouden ze wel voorstellen om de lasten op auto's tot 1/3e terug te brengen (de werkelijke kosten van infra), en om die lasten voortaan ook te koppelen aan de werkelijke kosten. Het (substantiële) verschil moet dan weer uit andere belastingen gehaald worden. Maar ja: het is ergens wel lekker om een gegarandeerde €12-15 miljard aan regeerzakgeld uit de gedwongen verkoop van aflaten te krijgen waar niemand over durft te protesteren, in plaats van elk jaar weer een moeilijke politieke discussie over de hoogte van andere lasten aan te gaan.

Muxje | 01-09-16 | 10:40

@Anoguurder | 01-09-16 | 10:25
-
Het Franse systeem, waarbij je belastingen en heffingen betaalt bij de pomp, is het meest simpele en het eerlijkste, immers: wie veel rijdt draaggt meer in de schatkist bij en wie weinig rijdt, minder.
-
Dat wij in een land leven waar de het staatsapparaat onzinnig veel kost en dat daardoor dat staatsapparaat verslaafd is geraakt aan onzinnig hoog opgeschroefde auto-gerelateerde belastingen (en nóg wel een paar belastingen...) is een gegeven waar je iets aan kunt doen.

bisbisbis | 01-09-16 | 10:40

@ nemoj me jebat | 01-09-16 | 10:36
Klopt, maar met het principe de vervuiler betaald is niets mis.
Ook niet voor vliegtuigen, gooi de tickets maar omhoog.

Maya de Blij | 01-09-16 | 10:40

We betalen het al met het 'tijdelijke' kwartje van Kok.

modderator | 01-09-16 | 10:39

Stiekem heeft de EU de basisvoorwaarden allang gecreëerd. Waard denk je dat die verplichte on-star systemen voor bedoelt zijn? Snellere noodhulp my ass. Die dingen hangen continu aan de GPS en de beveiliging is zo lek als een mandje. De EU gestapo kan nieuwe autos allang volgen. Ze weten dat dit plan nu nog niet werkt maar aan de achterkant worden we langzaamaan stiekem keihard genomen.

Gregovic | 01-09-16 | 10:38

Autorijden moet gewoon nog duurder worden. Voor bijna iedereen. Of misschien komt er helemaal niets tegenover te staan. Vergeet niet dat de EU, net als de NL overheid, helegaar niet is geïnteresseerd in het milieu, maar alleen in geld. Meer, meer, meer, van ons geld voor hun hobbies die tot de complete ondergang van de Europese middenklasse moet leiden.

WhiteShark | 01-09-16 | 10:38

Heb toch het idee dat 'het trucje' niet meer werkt. Niet alleen hier wordt het benoemd, ook in mijn omgeving hoor ik hetzelfde hoongelach en dezelfde scepsis. We zijn simpelweg de laatste jaren te vaak voorgelogen en belangrijker: de ontmaskeringen volgen elkaar in een dusdanig hoog tempo op dat het de politiek en de MSM niet meer lukt de shit te begraven voordat het volgende lijk weer uit de kast dondert.

Is natuurlijk ook te danken aan internet. 25 jaar geleden hadden we alleen nog maar Joop van Zijl, Harmen Siezen en Noraly Beyer met de officiële versie van 'de waarheid'. Nu is onze blik gelukkig wel iets breder.

alexbl | 01-09-16 | 10:38

Maya de Blij | 01-09-16 | 10:21
Iemand vertelde me laatst wat één opstijgend vliegtuig doet. Dat schijnen dé vervuilers te zijn.

nemoj me jebat | 01-09-16 | 10:36

Inderdaad, de campagne is vol van start, de VVD voorop.
Iedereen (????) weet wel dat de "liberalen" vooral erg vrij zijn met het omgaan met verkiezingsbeloftes.
Ik zou ze liever wind-liberalen willen noemen: zo de wint waait, waait mijn oranje stropdasje-met-Minerva-logo.

Nuchternederland | 01-09-16 | 10:34

i-Wonder | 01-09-16 | 10:27

Wil je een Roemeen hetzelfde laten betalen als Nederlander?

Teleo | 01-09-16 | 10:32

ja en deze is weer voor het milieu.. dus niet waar we in Nl al de hoogste wegenbelasting voor betalen. En niet ipv de benzine tax en het kwartje van Kok. Het zal erop neer komen dat we in Nl nog extra mogen gaan betalen als autobezitter aan de EU. Ondertussen als Nederlander ook nog eens de tol mag betalen in onze buurlanden alsmede vignetten voor milieu en doorgang in Duitsland en Oostenrijk voor een paar kilometer over die wegen op weg naar vakantie.
En je daarnaast ergeren aan al die MOE vrachtwagens en personeneautoo's vanuit de hele EU die geen wegenbetalasting betalen om over Nl wegen te rijden. Immers ook dat wordt door de Nl automelkkoe opgebracht.
Het zal er wel op neer komen dat half politiek Den Haag verbijsterd is, het in de campagne inbrengt als ridicuul oneens om na 18 maart de handtekening bij het kruisje te zetten.. Waarom worden alle heffingen en extra tax bij de auto en huisbezitter neergelegd.

fikkieblijf! | 01-09-16 | 10:28

"De VVD reageert ontzet en wil dat Nederland Brussel onmiddellijk tot de orde roept."
"De regerende partij van Nederland reageert ontzet en wil dat Nederland Brussel onmiddelijk tot de orde roept"

Nou eh, waar wachten jullie op VVD?

niemand specifiek | 01-09-16 | 10:27

Één EU heffing is beter dan in ieder land en stad een ander systeem. Ik ben wel voor een kilometerheffing vermits die in de hele EU hetzelfde is en de auto belastingen ook tegen 1 tarief voor de hele EU gelden. Uiteraard moet alles wat de VVD zegt in verkiezingstijd genegeerd worden want de VVD is totaal onbetrouwbaar.

i-Wonder | 01-09-16 | 10:27

@sinar2 | 01-09-16 | 10:24
tweakers.net/nieuws/113607/nxp-rfid-n...
Gelukkig gaat dat vast niet lang meer duren, wordt NL weer veiliger *proest*
Wedden dat die rommel gebruikt gaat worden om automatisch verkeersovertredingen te innen? Scheelt weer arbeidsloon van flitsende struikrovers...

Is dit nog nieuws? | 01-09-16 | 10:26

@nemoj me jebat:
Dan heb je het momenteel over een paar procent van de weggebruikers. Top vergelijk.

DerFoehrer | 01-09-16 | 10:26

We hebben al lang een kilometerheffing. Daar was de accijns ooit voor bedoeld: hoe meer brandstof je gebruikt, des te meer belasting betaal je. Nu iedereen zo gewend is dat die accijns onderdeel is van de benzineprijs wil men gewoon weer een nieuwe kilometerheffing invoeren, bovenop de bestaande.

Bytemaster | 01-09-16 | 10:25

Bij Odin? Warmonger! Wikipedia kom er maar in hoor

flat out | 01-09-16 | 10:25

@Is dit nog nieuws?:
Als dat niet zo is rijd ik met mijn blauwe ballen toch echt wat kilometerheffingskilometertjes richting den haag om verhaal te halen!

DerFoehrer | 01-09-16 | 10:25

@bisbisbis | 01-09-16 | 10:21

Gaat niet gebeuren. Ik vind het belachelijk dat wij hier in NL netto de hoogste brandstof prijs moeten betalen, terwijl bij de oosterburen (duitsland) 98 of zelfs 102 voor 95 prijs te verkrijgen is. Ook in Belgie, betaal je 1.41 voor 98.

Naast de netto hoofdprijs is natuurlijk ook het stukje wegenbelasting. Wij betalen hier ieder kwartaal en in mijn geval 260 euro gemiddeld voor een audi. Ook bij de oosterburen ongeveer 400 euro (!) per jaar.

Last but not least wordt nederland gewoon kunstmatig omhoog gehouden, ben ervan overtuigd omdat het alle schijn heeft. Ja we verdienen hier mischien wel wat meer maar dat leveren we weer net zo snel in. Alles wordt gelijk getrokken met de rest van het raamplaatje in europa.

Anoguurder | 01-09-16 | 10:25

@bisbisbis | 01-09-16 | 10:22
Tweedehandsje.

Of je doet er een papieren tasje omheen tegen de dampen. De magnetron zal het geen ruk uit maken dat je de nieuwste goudmijntjes van de EU erin aan het cremeren bent.

dlseth_ | 01-09-16 | 10:24

Dit ridicule plan is perfect voor politici op campagne, die het volk willen laten zien dat ze Brussel terug in het hok kunnen krijgen en zo de wind uit de zeilen halen van EU critici. Zo'n proefballon van de EC is een makkelijk slachtoffer en heeft niets te betekenen, want de EC trekt na wat gemor uit de landen zo'n voorstel net zo makkelijk weer in. NL politiek is theater in de breedste zin van het woord.

Homo homini lupus | 01-09-16 | 10:24

Kilometerheffing en RFID chips in je nummerplaat. Goed idee om de komende dagen een paar Poolse platen te jatten om die op je auto te zetten. Ze schijnen daar geen centrale administratie te hebben, dus zo koop je nog wat tijd.

Glasgow Argus | 01-09-16 | 10:24

@Is dit nog nieuws? | 01-09-16 | 10:17
Je mist het grote voordeel van kilometerheffing voor de overheid: iedereen verplicht een GPS-kastje in zijn auto zodat je altijd door de overheid gevolgd kan worden.
En daarom moet dat doorgedrukt worden.

sinar2 | 01-09-16 | 10:24

Een doorzichtig proefballonnetje van de EU om de kiezer in de armen van de traditionele partijen te drijven; er zullen er nog velen volgen; trap er niet in.

jemagookniksmeer | 01-09-16 | 10:24

DerFoehrer | 01-09-16 | 10:20
En als die brave burger nou in een oude roet-blazende bak rondscheurt, en dat maatpak in zijn elektrische autootje rondtoert ...

nemoj me jebat | 01-09-16 | 10:24

De EU..'daar moet een piemel in' foetert Kamerlid Barbara Visser.

RickTheDick | 01-09-16 | 10:23

@DerFoehrer | 01-09-16 | 10:20
Aha, dus we krijgen de kilometerheffing IN PLAATS van de huidige heffingen, of er naast?
*gaat door met loco zijn* Koekoek!

Is dit nog nieuws? | 01-09-16 | 10:23

Wordt de electra-rijder alsnog bij de accupolen gevat.

Teleo | 01-09-16 | 10:23

Ik kan best leven met km heffing maar dan moet eerst de brandstofprijs met 25+ ct per liter omlaag.

De finale eindbaas | 01-09-16 | 10:23

@dlseth_ | 01-09-16 | 10:20
-
EN even naar de MediaMarkt, voor een nieuwe magnetron ...

bisbisbis | 01-09-16 | 10:22

Is dit nog nieuws? | 01-09-16 | 10:17
Ja, maar waarom makkelijk doen als het moeilijk kan?

nemoj me jebat | 01-09-16 | 10:22

Vooral die prima wegen in belgie, onderdelen uit voorraad leverbaar in de berm.

broervandenhollander | 01-09-16 | 10:21

Bij Odin, verlos ons uit dit circus.
Spartacus

Regel een GS bindend referendum partij, zorg dat Geert zich gaat gedragen of zorg dat VNL een behoorlijke kieslijst krijgt.

We moeten een bindend referendum hebben.

Vogelbeest | 01-09-16 | 10:21

ZO de wind waait, waait m'n jasje.
De VVD (en menig andere partij) draait voortdurend maar neemt geen besluit en voert niets uit. Leuk voor de bühne maar ondertussen wordt in Europa een besluit genomen en zitten we straks met de gebakken peren. En bedankt VVD.

Bakkeleures | 01-09-16 | 10:21

Doe mij maar zo'n kilometerheffing. Mar dan wél als accijns op brandstof en ALLE verdere aan auto's hangende belastingen en heffingen (en: fiscale inrichtingseisen) afschaffen.
-
Een kastje of een chip in of aan MIJN wagen? Over my cold, dead body.

bisbisbis | 01-09-16 | 10:21

Niets mis met een km heffing, wel wegenbelasting afschaffen en electrische auto`s -gedeeltelijk- vrijstelling geven.
Laat de vervuiler maar betalen.
Daarnaast blijft de VVD een lachertje.

Maya de Blij | 01-09-16 | 10:21

Ook dáárom: Nexit

kweethetooknietbeter | 01-09-16 | 10:21

@Vesta | 01-09-16 | 10:19
EU doosje 30 seconden lang op 1000watt in de magnetron en klaar. Wel even laten rusten; koperdampen zijn niet heel erg gezond voor je.

dlseth_ | 01-09-16 | 10:20

Het VVD statement waarvan je wist dat het in verkiezingstijd zou gaan komen. Stelletje trieste sukkels.

®oge® | 01-09-16 | 10:20

@Is dit nog nieuws?:
Jij bent loco. Want als brave burger welke weinig kilometers maakt betaal ik me relatief blauw aan wegenbelasting tegenover meneer maatpak die zich al leasend 50.000 km per jaar de ballen uit z'n maatpak lacht.

DerFoehrer | 01-09-16 | 10:20

Ook al roept de VVD keihard nee,en vooral voor de verkiezingen ,ze stikken niet van een leugen ,dat hebben ze meermaals bewezen . Na de verkiezingen weten ze plots niks meer van verkiezingsbelofte . Dus ,stem op Geert ,dan weten we zeker dat die niet draait .

fleurtje | 01-09-16 | 10:20

Gaat de kwaliteit van de wegen door Europa heen dan ook genivelleerd worden? Dat we hier ook van die charmante potholes krijgen zoals in Roemenië, of België.

davidka | 01-09-16 | 10:19

De VVD waarschuwt de EU nog 1 keer.

Prof. Pim Pam Pet | 01-09-16 | 10:19

AHA ! Dan zal het niet lang meer duren voordat Galileo (EU versie van het USofA GPS systeem) gaat werken. Heeft een paar jaar en tig miljard gekost, dus binnen afzienbare tijd rijden we allemaal met een EU black-box in ons autootje rond. Mark my words;(

Vesta | 01-09-16 | 10:19

Moet er niet weer dringend een paar miljard naar de EU? Vanwege de hier zo gestegen welvaart, tekorten elders, aangepaste definities of zo?

bijna_raak | 01-09-16 | 10:18

Babseflaps is anders behoorlijk doable.

eerstneukendanpraten | 01-09-16 | 10:18

Nou, dat wordt allemaal Jan Roos stemmen!

Joost Maghetweten | 01-09-16 | 10:18

De EU wil graag weten waar u zal naar toe gaat. Daarom.

kweethetooknietbeter | 01-09-16 | 10:18

Kilometerheffing?
Dat is toch als je meer rijdt je meer betaald?
Hebben we dat nu ook niet al in de vorm van accijns op benzine / diesel? Immers hoe meer je rijdt, hoe meer je tankt, hoe meer je betaald...?
Iemand die weinig rijdt tankt ook minder, of ben ik nu loco?

Is dit nog nieuws? | 01-09-16 | 10:17

Ik word nu al schijtziek van de VVD en dan moeten we nog 7 maanden.

centre pompidoe | 01-09-16 | 10:15

Vooral compleet ridicuul omdat ze ons zelf aan de EU overleveren. Als je het bestuur van je land uit handen geeft, moet je vervolgens niet gaan miepen als die ander beslissingen neemt die je niet wil. Dan moet je zelf het heft in handen houden.

TheEgg | 01-09-16 | 10:14

Oh, dit zal de EU leren. Let maar op!

nemoj me jebat | 01-09-16 | 10:14

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos