Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Gloria Kwekker: racisme, ik leef voor die shit

topicgloriawekkerwekker.pngEen mooie battle tussen het geweten van blank nederland en de koningin van de klaaglaven: Syp Winia (Elsedodeboom) stelt bij het radioprogramma "Met het Oog op Morgen" (vraag maar aan je oma wat dat is) in een themaweek over racisme de vraag aan Gloria Wekker of ze het wenselijk acht dat, zo die al bestaat, de "witte schuld" aan de slavernij ooit gaat verdwijnen. In het Elseviers klinkt dat wat breedsprakiger: "Acht u het denkbaar, desnoods theoretisch, dat witte personen, door eigen toedoen of door andermans toedoen, op enig moment, desnoods na vele generaties, af kunnen komen van hun schuld?" Waarop Wekker in de daaropvolgende aflevering zichzelf wel erg laat kennen in het antwoord. Komtdatschot: "Ik kan het wel, maar wil het niet." Laten we dit statement even uitpakken, te beginnen bij "Ik kan het wel". Dit impliceert dat bazelwetenschappers die Frans georiënteerde, onleesbare woordwebjes volkrabbelen over macht, gender en racisme in een obscuur hoekje van een obscure universiteit daadwerkelijk impact hebben in de maatschappij. Dat ze inderdaad heel relevant zijn in een miniem circuit van sociaalwetenschappelijke mutual admiration bij de VPRO, de linkse pers en de UvA, maar of het voor Henk en Ingrid buiten de ring heel relevant is valt nog maar te bezien. Mevrouw is dus nogal aanmatigend. Bovendien zegt ze al haar hele - lange - carrière te strijden tegen racisme, maar tegelijk geeft ze aan dat Nederland nog steeds een racistisch haatland is - toch ook een commentaar op haar eigen functioneren. Dan het tweede deel. "Maar ik wil het niet". Nee, dat is begrijpelijk. Mocht het morgen raciaal allemaal pais en vree zijn in Nederland, dan zou ze onmiddellijk verzinken in een verdiende vergetelheid. Immers, als de werkelijke truth and reconcilliation tussen blank en bruin heeft plaatsgevonden en maatschappelijke gelijkheid en daderschuld tegen elkaar zijn weggestreept, dan heeft Wekker geen boekjes meer te verkopen. Zoals Batman zijn Joker nodig heeft, heeft Gloria W. de racistische tokkie die wat lelijks roept over klaagnegers op een pro-Zwarte Pietfacebook nodig om zichzelf een plaats in de maatschappij te geven. Mevrouw wil dus de huidige status quo behouden. Erg cynisch en weinig solidair, want er zijn natuurlijk genoeg Nederlanders met een couleurtje die nog dagelijks de negatieve gevolgen van racisme ondergaan. Bovendien is het ook een beetje raar om het wenselijk te vinden dat er een voortdurende staat van ongemakkelijk wantrouwen bestaat tussen verschillende groepen in de samenleving. Kortom, racisme als verdienmodel en maatschappelijk alibi. Die indruk hadden we natuurlijk al langer van mevrouw W., maar nu geeft ze het zelf ook zwart op wit (ha, ha) toe.

Reaguursels

Inloggen

In Nederland noemen we op verschillen wijzen racisme.
Als ik iemand wil beschrijven, dus die kale, die rooie, die met bril, die met sproeten, wat dan ook, is ok. Maar die donkere is racisme!?

Voor alle onnozelaars die geschiedenis onzin vonden die nu roepen dat Zwarte Piet racisme is: de meeste slaven waren blanken, door de hele geschiedenis al. Maar ze verwijzen naar de VS, goed! In de VS waren de meeste slaven ook blank, uit Ierland en Schotland, door GB daar naartoe gedeporteerd als ze in opstand kwamen of wat dan ook. Later met de slavenopstand, hebben ze om verdeeldheid te creëren, de blanke slaaf de meester (capo) gemaakt van de donkere slaaf.

Dus voor alle mensen die racisme gelijk in de mond nemen, je bent zelf de grootste racist die er is.

Jeroen3582 | 05-08-16 | 13:32

sorry voor enkele type en taalfouten., ging te snel.

joost2 | 04-08-16 | 12:04

Ach, Wynia - wel de naam goed schrijven GS - en Elsevier.

De enige die ik in dit blad goed vind schrijven is Prof.Ellian.
Elsevier " verlinkst" de laatste jaren.
Praat b.v. van Rutte alles goed wat geheel onjuist is.

Vroeger was het een prima blad dat zich afzette en distantieerde en dus niet achter de linkse meute aanliep die de groep Nieuw Links ( ontstaan tijdens de rampzalige regeer periode van den Uil - waar we nu nog last van ondervinden ) ons opdrong, overheerste en vaak overrulede.

Zelfs nu nog ( door ooit, het diefje van presentiegeld in Brussel , mevr. "d ancona- pvda - die dat politiek
" regelde" in den Haag ) kun je als jounrlaist in politiek den Haag of bij de media kliek in Hilversum, slechts carriere maken als je maar vooral socialist ben ).

Daarom jammer dat juis elsevier zo vervlakt en zich te vaak neutraal opstelt. Om die reden mocht Wynia ook in met het oog op morgen.
( Het propaganda programma van de pvda).

Elsevier is trouwens op internet helemaal onleesbaar.
Vaak in het buitenland werkende, kijk ik regelmatig naar hun internetside.
Veel te druk, onleesbaar- zeker als je geen abonnement hebt - een wirwar aan foto's en reacties van lezers wil men niet meer afdrukken.
Ik geeft dit blad nog 3 jaar.

joost2 | 04-08-16 | 12:00

@ tattooboer | 03-08-16 | 21:51

"Wat nou? Biertje? jointje? wegkijken? ja heh."

Doordat ik er zelf over begon lijkt het mij dat ik mij daar wel van bewust ben. Jouw reactie kun je beter op Joop kwijt denk ik voor meer resultaat

Mark van Leeuwen | 04-08-16 | 08:59

Racisme veronderstelt een intellectuele attitude.
Iemand uitschelden voor zwartjoekel maakt je nog geen racist. Je hebt er een achterliggende ideologie of stelsel van waarden voor nodig wil je het kunnen kwalificeren als racisme.
Nu wordt het woordje racisme gebruikt als het goedkoopste snoepje uit de winkel van de woordenschat kruidenier.
Het ontbreekt het Nederlandse volk ten ene male mensen te discrimineren op grond van een doorwrochte ideologie. (Als iemand mij een ideologie kan aanwijzen waarmee je het fundament van racisme aantoont, dan neem alsjeblieft de handschoen op en schrijf dit stukje van mij de kelder in.) Dat ze beledigen, onbeschoft zijn, taboe doorbrekend met kwetsende opmerkingen, is een heel ander verhaal. Daar kan je hoogstens het label discriminerend aan ophangen maar zelfs daarin moet je consequent zijn wil je iemand wegzetten als hebbende een discriminatoir karakter.

Zoltan | 04-08-16 | 08:45

De witte erfzonde. Zo'n krankzinnig concept dat zelfs de slaven die ik dagelijks afransel, daartegen protesteren.

Nivelleermarionet | 04-08-16 | 08:31

Bij mevrouw Wekker, is het inderdaad simpel. follow the money, zonder racisme is ze brodeloos en ongewenst, dus tja wat verzin je dan? Wat wel vervelend is dat ze het op de makkelijkst mogelijke manier doet, nl. bij een groep die voldoende geld heeft en geen zin in gezeik.
Als ze zo dapper zo zijn eens het racisme in Noord-Afrika, Midden - Oosten, of de Antillen te onderzoeken en daarover eerlijk te publiceren, zou er wellicht een vorm van respect, voor haar,kunnen ontstaan.
Maar voorlopig is ze gewoon een echte authentieke hippie, die zonder iets zinnigs te doen, wil cashen, net als de rest van haar generatie genoten. Het is ongeveer wat over het socialisme gezegd werd, als je jong bent en geen socialist/ communist, heb je geen hart, als je ouder bent en je bent het nog steeds, heb je geen hersens, althans geen werkende.

corbiere | 04-08-16 | 07:54

Intussen wordt de kloof tussen de verschillende bevolkingsgroepen alleen maar groter, met enthousiaste hulp van Kol Wekker, Kol Simons en de drollezakken van Denk.
En vergeet de linkse kliek niet, die niet aflatend brult over asociale tokkies, primitieve horden en schuimbekkende fanaten( néé, ze hebben het dan niet over onze beminde moslim-landgenoten en aanpalende activisten, maar over mensen die het gezeik met de dag KOTS,KOTSER, KOTST BEU zijn.
Dezelfde linkse kliek die in betere tijden nog vocht tegen de invloed van religie in de samenleving, die voor ontkerkelijking was en voor openbaar neutraal onderwijs... DIE verraders van het links gedachtengoed halen nu een ons wezensvreemd geloof binnen alsof het Sinterklaas is,volgelingen van DAT geloof mogen hun eigen scholen, verenigingen,gebouwen hebben, in hun eigen achterlijke djellaba's en niqaab's rondsjouwen, ze mogen zelf mede onze wet- en regelgeving bepalen en invloed uitoefenen in de media.
En dat zelfde links dreutelt er als gedrogeerd kritiekloos achter aan.

mallekater | 04-08-16 | 07:42

Opeens gaan mij de ogen open! Mevrouw heeft gelijk. Nederland is een racistisch kut land, en ik ben een racist. Waarom vraagt u zich wellicht af? Bij een heks denk ik vooral aan een witje, Jezus wat ben ik toch een racist. Sorry Gloria wancker, vanaf nu zal ik bij een heks uw verschijning ook mee nemen als beeld duiding hoe een heks er uit ziet.

Dr.Tatta.Macamba | 04-08-16 | 07:20

Racisme... ze leeft dus niet vóór die shit maar ván die shit.
Voor haar inkomen valt te hopen dat ze die shit dapper in stand houdt.

mallekater | 04-08-16 | 07:08

Aap Wekker kroop uit de mouw.
Dame Wekker c.s.is asvanwege haar baan/carrière aangewezen op een verschrikkelijk, ondershuids broeiend, racisme dat mede door haarzelf enthousiast wordt aangewakkerd.
Zo houdt zij haar baan, La Simons haar eventuele kamerzetel, en een hele zooi zelfbenoemde activisten( waar kan je daar trouwens voor leren en wat schuift dat nou zoal) als Gario cum suis, hun inkomsten, liefst zwaar gesubsidieerd.
La Wekker, noch La Simons, hebben ooit een slaaf van dichtbij gezien, of ze zouden ouder moeten zijn dan-pak hem beet-100 jaar, en de kans dat ze daar werkelijk van afstammen is precies even groot als mijn afstamming van "slavenarbeiders" in de turfstekerij of seizoensboerenknechten in het Oldambt.De mogelijkheid dat dat een directe voorvader van mij is is eigenlijk vele malen groter.

Ze slaagt dus met tienen voor deze haar zelfopgelegde taak:Ik krijg een teringhekel aan elke gekleurde medemens die loopt te klagen en te emmeren over de verschrikkelijk slechte behandeling die hem of haat hier te lande ten deel is gevallen, en NOG valt.

Je vraagt je af waarom ze eigenlijk na afschaffing van de slavernij in gestrekte galop naar de Bijlmer kwamen denderen.

Dan krijgen ze verdomme een heel land( Suriland, en dat is méér dan ze zouden hebben gehad wanneer ze niet naar Zuid-Amerika waren vervoerd maar in Afrika waren gebleven) en dan vinden ze dat niet goed genoeg, want ja, een land opbouwen kost moeite, ondanks de gigantische financiële steun vanuit Nederland..... liever in de bijstand in de Bijlmer.
Mensen als Wekker zijn stokebrands, die de mening van mensen naar hunh hand proberen te zette, maar ze bereiken het tegendeel, zoals de Turken en andere moslims dat ook doen.

mallekater | 04-08-16 | 07:07

Een wekker die je niet af kan zetten komt mijn huis niet in.

Moresnetunited | 04-08-16 | 05:22

-weggejorist-

Lefgozer | 04-08-16 | 04:18

Watapatja | 04-08-16 | 02:09
Ha! Ik ben dus niet de enige die aangifte wil doen tegen mevrouw wekker! Wie nog meer?

Daisy Cutter | 04-08-16 | 03:30

De moslimwereld, inclusief bekeerde Afrikanen en de Afrikaanse stammenstrijd, is de drijvende kracht geweest achter de slavernij (7e eeuw tot en met de 20e eeuw) en dit trof niet alleen negers maar ook de blanken en hindoes uit de regio India. Daar hoor je Wekker niet over. De blanken en mensen van joodse komaf hebben inderdaad enkele eeuwen als afnemer gefungeerd van een deel van die ongekend omvangrijke mensenhandel, maar blanke Christenen hebben er met vereende kracht ook een eind aan gemaakt, wereldwijd (althnas, dat was de inzet). De blanken hebben dus zelf "de fout" ruimschoots rechtgezet en geen Wekker nodig om dit feit te erkennen. Degenen die "reparatie" willen of schadevergoeding of wat ook, kunnen zich wenden tot de Organisatie van Islamtische Landen (OIC) en De Afrikaanse Unie (AU). Suriname is lid van die OIC, dus stuur de factuur maar naar Paramaribo, dan komt het vast wel goed.
En dan nog even dit: Degene die een hekel heeft aan blanken moet gewooon niet in blanke landen gaan wonen. Doet die dat wel, dan ook aanpassen en niet zeuren. Je gedragen als een kolonist is niet alleen verwerpelijk, maar ook zooo 19e eeuw.

ben kokhals | 04-08-16 | 02:50

Moet de nazaat van de Bartje cultuur (kuch) die op zijn 37ste gemiddeld in het graf lag zeggen?
Oh, de wekker de gracht ingooien en normaal gaan doen. Zien waar de mensen die om u heen leven(behalve de elite kliek die inmiddels een cordon is geworden) uit op zijn gestaan. Dat zijn de Kees en Mien wier voorouders feestelijk kapot gingen aan tbc voor hun dertigste. Wel werken vanaf zeer jong, want zo ging dat.
Maat nemen en de proporties volkomen kwijt is dit staaltje ver plassen wat op de Joop zo wordt omhelsd. Ik pas ervoor! Ik zou schoppen tegen mijn voorouders.
Ik haat dit soort figuren die tamboereren op het toen waar ongeveer iedereen die niet tot de elite behoorde in de goot lag. Ga maar fijn in Jole's armen uit janken.

toetssteen | 04-08-16 | 02:16

"Kortom, racisme als verdienmodel en maatschappelijk alibi. "
.
Maar ook als racistisch haatmodel. Denk aan zoiets als "Ik kan het wel [witte mensen vergeven] maar wil het niet".

ben kokhals | 04-08-16 | 02:10

-weggejorist-

Watapatja | 04-08-16 | 02:09

Concrete vraag tijdens radiointerview: "Wat zijn uw eigen ervaringen met racisme in Nederland."

Antwoord: "Nou, verschillende ervaringen kan ik daar noemen. Laat ik zeggen, iets wat mij toch, heel erg gevormd heeft, mijn eigen opleiding aan de UvA in de zeventiger jaren..

Ik kan me een aantal keren herinneren dat ik een goed paper geschreven had of een mooie boekrecensies en dat ik dan als vraag van de docent kreeg of ik dat wel zelf gedaan had of ik het echt zelf gemaakt had.

Dus dat is zoiets waaruit een onderschatting spreekt. Dat kan je nooit zelf gedaan hebben, daar heb je vast hulp bij gehad. Dat is maar één voorbeeld uit één domein. In mijn boek..."

Goed, de docent in kwestie wantrouwt mevrouw Wekker. Waarom weten we niet. Misschien was het een hufter van een kerel (want het was natuurlijk een vent), misschien had ze er zelf aanleiding toe gegeven, we weten het niet en daar speculeer ik ook niet over.

Maar waar is nu de connectie met het zwart zijn, de slavernij, de huidskleur, waar is het racisme?

Waaruit blijkt uit de woorden van haarzelf de deze discriminatie gerelateerd is aan haar Afrikaanse afkomst en aan die hufters van slavenhalers/houders.

Nergens. Ze voelt zich ondergewaardeerd en ZIJ maakt die connectie. Zij denkt het zal wel komen omdat ze zwart is. Maar dat blijkt nergens uit haar woorden. Kortom ze geeft geen voorbeeld van een eigen ervaring met racisme.

@Gloria Wekker
U voelt zich ondergewaardeerd, kan ik inkomen als je zo'n opmerking van een docent krijgt, tuurlijk, knap lullig om beschuldigd te worden van oplichting, als het niet waar is. Nogmaals kan'k inkomen, heus.

MAAR nogmaals, nergens bewijst u het persoonlijk ondergaan van racisme met uw antwoord. Als uw voorbeelden in uw boek van uw eigen ervaringen van dezelfde kwaliteit zijn als deze, dan bent u kampioen spijkers op laag water zoeken. De voorronde heeft u met dit antwoord al glansrijk doorstaan!

Vooralsnog: U bent af mevrouw Wekker!
U krijgt geen 200 gulden en u gaat de gevangenis in.
Tschüß, Evocatus

Evocatus | 04-08-16 | 00:50

Ok erfzonde=nonsens. Wekker=een raciste. Oplossing; Wekker verwijderen NA excuses. Doei.

krijgdetiefusmaar | 04-08-16 | 00:45

@bowlfabriek | 03-08-16 | 23:52
Lekker inhoudelijk weer. Diepgang en conclussionair denken is geen sterk punt.

tattooboer | 04-08-16 | 00:09

Als mijn opa zijn buurman heeft vermoord, betekent dat dan dat het kleinkind van de buurman wraak mag nemen op mij? Of zou de overheid mij in de gevangenis mogen gooien voor die moord? Niemand met enig gevoel voor rechtvaardigheid zoud dat betogen. Op de één of andere manier krijgen progressieven en anti-racisten het voor elkaar om mensen te overtuigen dat racistische misdaden wél doorgegeven worden op generaties. Sterker nog, in het geval van slavernij wordt niet het nageslacht verantwoordelijk gehouden, maar iedereen die dezelfde HUIDSKLEUR heeft. En dan zouden wij de racisten zijn.
Mag ik Gloria eraan herinneren dat slavernij tienduizenden jaren bestaan heeft, totdat de Europeanen er zich aan waagten en binnen 300 jaar schaften ze het af. Sterker nog, ze dwongen de hele wereld om het af te schaffen. Ook van die abolitionisten stammen hedendaagse blanken af. Zij waren de grondleggers van wat wij vandaag de Westerse waarden noemen, de waarden die blanken vandaag hanteren. De Saudis hadden een Afrikaanse slavenmarkt tot in de jaren '50, de Ottomanen tot aan de eerste Wereldoorlog (zoek maar op youtube en google). Juist de blanken dwongen die barbaren om het af te schaffen, anders zou dat nooit gebeurd zijn. Hoe is het mogelijk dat zulke narcisten en achterlijken als Gloria Wekker via nationale media hun hersenkots mogen verspreiden, zonder keihard uitgelachen te worden?

stampertje85 | 04-08-16 | 00:09

@MarcS | 03-08-16 | 23:06
Rare reactie eigenlijk, dus je wilt van de realiteit vluchten, of juist die realiteit zien door bevorderende midderen? Maak eens duidelijk?

tattooboer | 04-08-16 | 00:08

@Lood om oud ijzer | 03-08-16 | 23:44
Jup, punt genomen!

tattooboer | 04-08-16 | 00:06

test

Rest In Privacy | 03-08-16 | 23:58

Ik sta op het punt om Gloria Wekker aan te klagen. Wegens racisme. En smaad ten opzichte van mij en mijn totaal onschuldige proletarische uitgebuite blanke voorouders.

Een van de straffen die zij dan opgelegd mag krijgen is dan om met een gedegen studie inclusief de precieze bedragen aan iedere blanke Nederlander uit te leggen wat hij of zij en ieder van hun voorouders, tot op de komma nauwkeurig, precies verdiend heeft aan de slavernij. Ze kan nog weleens verbaasd terugkomen. Voor het overgrote merendeel zal dat namelijk NIHIL zijn. En dat is iets waar ook hier op geenstijl nooit aandacht voor is. De daadwerkelijke blanke onschuld. Zelfs hier denkt men nog dat we allemaal afstamnen van slavenhouders en -handelaars.

Daisy Cutter | 03-08-16 | 23:54

tattooboer .. potje salmiak genoven ?of ben je boven een pot lijm blijven hangen?of is het wat anders?

bowlfabriek | 03-08-16 | 23:52

tattooboer | 03-08-16 | 22:25
En dat vraag je aan 's werelds goedkoopste en gierigste volkje? Natuurlijk vinden we dat prima, dat shirtje kost immers maar een tientje...

Lood om oud ijzer | 03-08-16 | 23:44

oma voegde eraan toe .. dus slik het door daar is het voor

bowlfabriek | 03-08-16 | 23:38

botbot | 03-08-16 | 22:55
U probeerde toch gister een discussie over fatsoensnormen te voeren?

Lood om oud ijzer | 03-08-16 | 23:34

Haal op die wekker, snot smaakt lekker. Opa zei het al.

spuitje11 | 03-08-16 | 23:31

Ik wil ook racist worden want ik HAAT wekkers.
Hoe moet dat?

pennestront | 03-08-16 | 23:28

Welke schuld? De enige schulddragenden aan een economische achterstandssituatie zijn de volkeren die er last van hebben zelf. Slavernij heeft er bar weinig mee te maken, en ik hoef me daar al helemaal niet schuldig over te voelen. Dat zou volledig absurd zijn.

F#ckingAwesome | 03-08-16 | 23:15

Overigens ben ik geen racist, ik heb niets tegen rassen geen enkele. Maar ik vind wel dat er rassen zijn die zichzelf onsterfelijk dom voordoen, waarmee ze de rest van hun ras in een verkeerd daglicht zetten.

MarcS | 03-08-16 | 23:10

@bisbisbis | 03-08-16 | 23:00 - zou zo maar eens kunnen.

MarcS | 03-08-16 | 23:08

@tattooboer | 03-08-16 | 22:29 - dat wat jij;gesnoven, gespoten of gerookt hebt ..... waar krijg ik dat?

MarcS | 03-08-16 | 23:06

ik vind het knap om je zó te kunnen identificeren met een fenomeen dat in de (Nederlandse/Surinaamse/Curacaose) praktijk nauwelijks nog voortkwam na 1813 en dat formeel werd afgeschaft in 1860, respectievelijk: 1863.
-
Maar opmerkelijker nog: de slavernij in Nederlands Indië was van een veel grotere omvang (en bepaald niet menslievender) dan die in Suriname of de Antillen.
-
Wáárom hoor je voortdurend (ex-) Surinamers jammeren over iets dat in de praktijk ruim 200 jaar achter ons ligt - en geen Indische mensen?
-
Zouden die misschien geen tijd gehad hebben om theoriën over blanke kwaadwilligheid te verzinnen, omdat ze keihard moesten werken om er nog wat van te maken in een barakkenkamp - en niet gepamperd werden in de Bijlmer?

bisbisbis | 03-08-16 | 23:00

Ik ben absoluut geen racist, niemand kan bij zijn geboorte zijn huidskleur uitkiezen.
Maar dan moeten ze nog even doordrammen over Zwarte Piet en het slavernij verleden moet je eens even opletten wat er dan gebeurt.

botbot | 03-08-16 | 22:55

tattooboer | 03-08-16 | 22:17 Niet als er geen aanmeldingen komen.
@tattooboer | 03-08-16 | 22:25 Lol. Op jezelf antwoorden bij het uitblijven van een reactie geeft wel een extra dimensie aan reaguren. Maar goed, om even in te gaan op hetgeen je schrijft/linkt: Persoonlijk heb ik er, tenminste wat dit topic betreft, meer dan genoeg aan om schuldig gevonden te worden aan slavernij uit een ver verleden. Om me nou ook nog druk te maken over kinderarbeid.... alles op zijn tijd.

knutsel | 03-08-16 | 22:49

Mijn vraag aan deze 'professor' zou zijn
hoe het voelt om , net als alle andere Nederlanders ,
mede verantwoordelijk gehouden te worden voor Srebrenica.
Geeft dat een gevoel van onrecht of een gevoel van nu hoor ik er ook bij ?

nemeton | 03-08-16 | 22:41

@tattooboer | 03-08-16 | 22:25
Ik begin de haat tegen de wittemans wel te begrijpen. Dit is niet de schuld van de joden mensen! dat is onzin, begin eens te spiegelen, het is niet jullie allemaal hoor maar wel een select groepje. En het heeft geen zier te maken met hun wittemanskleur maar met dat de sterkste wint. Bah!

tattooboer | 03-08-16 | 22:29

Heeft iemand al überhaupt een foto van mevrouw Wekker gezien. Ze heeft dreadlocks. Dreadlocks zijn erg onhygiënisch. Tevens associeer ik dreadlocks met hippies. Kortom socialisme, luie mensen en tevens links. Mijn vooroordeel is weer bevestigd. Heerlijk voelt dat om gelijk te hebben.

CaptainKurk | 03-08-16 | 22:27

@tattooboer | 03-08-16 | 21:51
Ik zie geen één geschokte reactie hieronder, wat mij duidelijk maakt dat jullie bekrompen wezenlijkheid dit niet wilt zien, er wel misbruik van wil maken, maar er niks tegen hebben. Sorrie, maar als dit echt zo is! En jullie hier niks om geven dan snap ik kalegri en anderen. De witteman is dus echt misbruikend, wegkijkend en laat zich door de NPO vertellen dat het allemaal wel goed is. Bah.

tattooboer | 03-08-16 | 22:25

Oftewel kan een (witte) Wekker zonder (zwarte) wijzers?

hfakker | 03-08-16 | 22:21

Nee, het is niet mijn schuld dat mevrouw Kwekker kan leven in welvaart in tegenstelling tot heel veel andere mensen met een donkere huidskleur.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 03-08-16 | 22:21

@Stormageddon | 03-08-16 | 21:55
Wat denk je zelf? kan je daar echt niet op komen hey?

tattooboer | 03-08-16 | 22:18

@knutsel | 03-08-16 | 21:40
Juist wel want de staat gooit geld naar die studies.

tattooboer | 03-08-16 | 22:17

Dus blank Nederland is racistisch. Is nogal een generaliserende uitspraak. Heeft wel iets racistisch.

Dus waarde tegen bent, ben je stiekem zelf. Als dat besef komt bij deze mevrouw, dan weet ze pas echt hoe sneu ze is.

Ben ik trouwens een racist, als ik een hekel heb aan racisten?

jezusisonzin | 03-08-16 | 22:13

Onder de zwarte slaven was een aantal zelf opzichter, oftewel ook directe slavenhandelaar, die er goed van leefden. Als ik me voor probeer te stellen hoe die waren, kom ik bij dit soort types uit: niks kunnen dan vuil spel en altijd de voor hun makkelijkste weg kiezen.

Doper | 03-08-16 | 22:13

Racisme roeptoeteren is een verdienmodel voor sociale acceptatie wat los staat van enig realisme

LeZwoHa | 03-08-16 | 22:12

Periode=period

CaptainKurk | 03-08-16 | 22:10

Niemand wordt als racist geboren. Racist wordt je door levenservaring.

de euro middenweg | 03-08-16 | 22:08

Zoals enkelen hierboven ook al aanstipten: hoe krijgen we het voor eens en altijd in ieders bewustzijn geplant dat de voorouders van slechts een fractie van de blanke Nederlanders ook maar iets te maken had met de slavernij? Heeft Gloria Wekker ooit gehoord van fabrieksarbeiders, turfstekers, knechten en meiden, wasvrouwen, mijnwerkers, dagloners, kanaalgravers, havensjouwers, horigen en lompenproletariaat; de meerderheid van het volk, blanken die in het zweet des aanschijns, generaties lang, stemrechtsloos uitgebuit zijn door andere blanken? Tot ver in de twintigste eeuw toe? Ik kots erop, haar simplistische wereldbeeld van zielig zwart en schuldig blank. Kwaadaardig is nog een eufemisme voor die vrouw, die er inderdaad een verdienmodel van heeft gemaakt om mensen tegen elkaar op te zetten.

Daisy Cutter | 03-08-16 | 22:01

Maar FF serieus. Cut the crap. Wij zijn bij lange na niet meer verantwoordelijk voor het slaaf verleden. De diverse Afrikanen die overal en nergens terecht zijn gekomen hebben het tegenwoordig beter voor elkaar dan in Afrika. Kortom ze hebben niet meer het recht om ons het slavernijverleden voor onze voeten te gooien. I decided, periode.

CaptainKurk | 03-08-16 | 22:01

@necrosis | 03-08-16 | 21:08
Het zal de eerste keer niet zijn. Er zijn nu eenmaal mensen met gedachten waar je dingen van vindt die je gewoon niet moet uitspreken of opschrijven. Het kan altijd tegen je gebruikt worden. Moet je niet willen.
Ik vraag me wel steeds vaker af waarom die dekolonisatie zo nodig moest.

Stormageddon | 03-08-16 | 21:55

Maar de Afrikanen wilden toch zelf op werkvakantie om zich nuttig te maken overzee?

CaptainKurk | 03-08-16 | 21:54

@Mark van Leeuwen | 03-08-16 | 21:28
Mijn twee centen mag je aan je wijzerijke rijkdom toevoegen.
Het zoet op de tong van een bekend chocolade hazelnotenpasta merk www.youtube.com/watch?v=7Vfbv6hNeng , de authentieke blauwe kleur van je jeans www.youtube.com/watch?v=o7NdN_Ha470 , de zwavel in spek, bonen en op je vuurstokje www.youtube.com/watch?v=o7NdN_Ha470 , je tabak www.youtube.com/watch?v=wJnrsCGDpOY , je koffie www.youtube.com/watch?v=-gq15FEyi9A , je thee www.youtube.com/watch?v=53wDnXB1yek ... allemaal kinderarbeid en je geniet het mens!
wacht... echt? Jij dacht echt dat jij geen kindermisbruiker was? Ok, we gaan verder.
Kinderen en wapens www.youtube.com/watch?v=JZIjaVFinzw
Kindferen en voetbalfabricage www.youtube.com/watch?v=Zh7bZ15qz80

Wat nou? Biertje? jointje? wegkijken? ja heh.

tattooboer | 03-08-16 | 21:51

... en ik sluit me bijgevolg dus volledig aan bij teevee | 03-08-16 | 21:42 van hier net boven.

J.Morika | 03-08-16 | 21:49

"witte personen, door eigen toedoen of door andermans toedoen, op enig moment, desnoods na vele generaties, af kunnen komen van hun schuld?", lees ik. Ik ben zelf hartstikke wit. Nu wil het geval dat allevier mijn overgrootouders (de opa's dan) dagloners waren. Eigenlijk was dat een staat van moderne horigheid (dat is bijna een soort slavernij, dus). Ze leefden respectievelijk in Groningen (platteland) en De Peel. Waarschijnlijk hebben ze alle vier nog nooit van hun leven zelfs maar een neger gezien. Hadden zij ergens schuld aan? Heb ik daarom ergens schuld aan? Wat zou dat Wekker-mens daarop te zeggen hebben? Waarom vraagt nooit een enkele journalist haar daar naar?

J.Morika | 03-08-16 | 21:48

Waarom zou je als blanke Nederlander meer schuldig zijn aan het Nederlandse slavernijverleden dan als zwarte Nederlander? Ik vind dat maar een vreemde veronderstelling, die nergens op gebaseerd is dan op puur racisme.

teevee | 03-08-16 | 21:42

necrosis | 03-08-16 | 21:33
Ho! Wacht? Ben jij koloniaal?!
Je was toch roze?
Enne ... een klein beetje dikke kont? Dat vindt Stormageddon lekker.
*gne*

nemoj me jebat | 03-08-16 | 21:41
-weggejorist-
Lagging | 03-08-16 | 21:41

@tattooboer | 03-08-16 | 21:36 Het lijkt me niet zo'n moeilijke opgave om kinderen af te raden ‘Gender Studies, Sexuality Studies, African American Studies of Caribbean Studies’ te kiezen.

knutsel | 03-08-16 | 21:40

Ik racist, zij anti.
Hand in hand, kameraden.

Thomas333 | 03-08-16 | 21:38

@JaNeeTochNietDan? | 03-08-16 | 21:20
dat riekt er naar dat WO studies en masterstudenten dus echt terug willen naar een vrije tijd waarin mensen weer beesten mogen zijn want vrijheid... Ik denk niet dat ik dat tolereer of als gemeengoed wil beschouwen. wat gaan we doen om de kinderen te beschermen tegen deze vrije professoren?

tattooboer | 03-08-16 | 21:36

@nemoj me jebat | 03-08-16 | 21:28
Ik blijf de afwas niet voor je doen.
Enne... van bier krijg je een dikke kont.
*gne*

necrosis | 03-08-16 | 21:33

Ik ben van mening dat de voorouders van Kwekker in opstand hadden moeten komen tegen hun bazen. Kwekker moet ons niet lastig vallen, omdat haar voorouders zo'n laffe houding tentoonspreidden.

Graaf van Egmont | 03-08-16 | 21:32

@van heinde en verre | 03-08-16 | 21:13
Oma Duck! Gijs was haar slaaf!

tattooboer | 03-08-16 | 21:31

OT Net bij #deslimstemens werd Wilders weer even gebashed door van Rossem. Irritant ventje.

1+1 | 03-08-16 | 21:30

Gute nacht Freunde, was ich noch zu sage hätte ist dat ik net zoveel schuld heb aan slavernij als zij. Ook ik vind het erg om te zien als iemand afgetuigd wordt door zo'n slavendrijver in zo'n film. En mijn voorouders hadden een lokaal ambachtelijk beroep, dus bij mij moet je niet wezen met je gemiep. Buiten dat maak je door het dragen van (goedkope) kleding in het nu gebruik van de nieuwe slaven: kinderen in fabrieken aan de andere kant van de wereld. Beter dat je je hierom druk maakt en voor inzet als je er echt tegen bent. Maar snap het wel, in de slachtofferrol zitten is best comfortabel in Nederland en het mooie is dat het aan anderen ligt.

Zo, deze reactie kreeg ik er bij Joop niet doorheen. Daar kunnen ze het niet vaak genoeg over racisme hebben waarmee zij eigenlijk zelf voor haatzaaierij zorgen door alleen de witte variant te bespreken en te nadrukken.

Mark van Leeuwen | 03-08-16 | 21:28

Weet iemand waar ik een koloniale slaaf kan krijgen?
De afwas moet gedaan en ik heb geen zin.
En ik heb trek in bier!

nemoj me jebat | 03-08-16 | 21:28

Het is te makkelijk om deze vrouw gelijk te stellen aan die tandenborstelsnor die ook een verdienmodel van racisme heeft gemaakt.
En dat zou het niet moeten zijn.

LuckyGirl | 03-08-16 | 21:27

Oh prima, mevrouw Wekker. Dan ben ik toch gewoon racist?! En dan blijf ik toch gewoon racist?!
Vind ik niet vervelend, hoor.
En dan kunt u lekker blijven wentelen in uw slachtofferrol.
Iedereen blij.
Zo. Is het alweer bijna tijd voor pepernoten? Heb ik zomaar zin in.

nemoj me jebat | 03-08-16 | 21:26

Als ik nu naar buiten kijk zie ik de plensbuien regen vallen die voor mij synoniem zijn aan al die janktranen van deze Syp huilebalkgeneratie. Hou toch op.
---
71 Jaar geleden eindigde wereldoorlog II. Enig idee hoeveel BLANKE dwangarbeiders oftewel BLANKE slaven er toen door Europa zwalkten? Of in de latere Sovjet-Unie, chinezen onder Mao en ik het huidige Noord-Korea. Enig idee Syp?
---
"Meer dan twintig miljoen burgers en oorlogsgevangenen werden tijdens de Tweede Wereldoorlog onder dwang tewerkgesteld in Duitsland. Het grootste deel van hen was afkomstig uit de verschillende bezette gebieden en concentratiekampen. Door de Arbeitseinsatz ontstond een enorm systeem van dwangarbeid".
---
Een buitensporig hoog percentage vond alsnog de dood.
www.isgeschiedenis.nl/nieuws/de-arbeit...
en.wikipedia.org/wiki/Forced_labour_u...

matrixbluepill | 03-08-16 | 21:24

Het gaat deze mevrouw en haar medestanders maar om 1 ding.
Harde pegels.
Als ze met hetzelfde verhaal bij de arabieren zouden aankomen, die toch een behoorlijk slavenhalersverleden hebben, dan worden ze op zijn minst hartelijk uitgelachen.
Maar bij de witmensen zijn er genoeg idioten waarvan misschien herstelbetalingen los te peuteren zijn.

Roadblock | 03-08-16 | 21:21

"Anti-Zwarte Piet-activiste Gloria Wekker vergoelijkte seks met kinderen"

bron: archive.is/6JLzN

Binnenkort op de Universiteit van Amsterdam, dankzij Gloria Wekker (www.geenstijl.nl/mt/archieven/2016/02/...), Diversiteits-officieren, of de Diversiteitscommissie nou opgeheven wordt of niet:
commissiedd.nl/wp-content/uploads/2016... 11. Made contact with and joined, in the interim and on behalf of UvA, the national
Network of Diversity Officers and Employees, initiated by the universities of Leiden, VU and EUR. Steps have been taken that this task will be taken up by UvA diversity employees, once the Commission is defunct.

JaNeeTochNietDan? | 03-08-16 | 21:20

Punt 1:
Ik vertaal hier dus een regelmatige uitspraak van 'the great one', Mark Levin op zijn talkradio show voor de Nederlandse situatie: als Nederland zo in en in racistisch is, waarom kiezen dan al die niet-blanke mensen er dan in vredesnaam toch voor om zich hier te vestigen?
Punt 2:
De marxist heeft altijd een strijd nodig om reden te geven aan zijn eigen bestaan. Hiertoe bestaat dus het streven bevolkingsgroepen tegen elkaar uit te spelen. Dus is een marxist nooit klaar met 'de vijand' want anders heeft hij zelf geen bestaansrecht. Want de marxist weet heimelijk dat zijn ideologie altijd faalt, maar zal hier altijd een ander als schuldige voor aanwijzen.
Punt 3:
De 'erfzonde'. Uiteraard is de zogenaamde schuld van de 'witman' niet in te lossen, zie punt 2. Dit hardnekkige idee dat bij bepaalde agitatoren dus leeft, is vergelijkbaar met het Nazisme van Hitler die het steevast over 'der Ewige Jude' hadden. Uiteraard kon 'de Jood' ook niet van die erfzonde afkomen, hetgeen uiteindelijk tot de holocaust leidde.
Fanatieke fascistoïde groepen als 'BlackLivesMatter' en DENK zijn net zo racistisch als de NSDAP 80 jaar geleden. Omdat BLM e.d. toevallig leden met een kleur kent, maakt hen niet immuun voor intolerantie, vooroordelen en racisme. Gebrek aan kennis van geschiedenis, intellectuele luiheid plus het eeuwige slachtofferschap van 'ik heb geen geld of werk omdat ik gediscrimineerd word' zorgen voor een self-fullfilling prophecy. Als jij met een 'attitude' gaat solliciteren, hoef je niet te rekenen op sympathie van je potentiële werkgever. Maar omdat de wereld begint en eindigt bij jou, vertik je het om een keer kritisch naar jezelf te kijken voor wat je eigenlijk bent: een vervelende verwende zeikerige millennial met een kleur die iedereen de schuld geeft van het feit dat jij zo'n strontvervelend verwend zeikventje of wijf bent.
De waarheid is hard, zoek maar een safe space op en ga duimzuigen bij puppiefilmpjes.

Rest In Privacy | 03-08-16 | 21:15

Niet alle culturen passen bij elkaar.Het zij zo.

altijdfeest | 03-08-16 | 21:14

En dan nog eens wat. Wat is er eigenlijk mis met racisme?

Graaf van Egmont | 03-08-16 | 21:14

Absurd gezeur
Alsof iedere Nederlander vroeger voor de WIC heeft gewerkt.
Net zo idioot als dat iedere Nederlander over 200 jaar scheef wordt aangekeken, omdat al hun voorouders bij Shell hebben gewerkt en het milieu naar de tering hebben geholpen.
De kans is miniem dat de voorouders van blanken bij de slavenhandel betrokken zijn geweest.
En al was dat wel zo valt hun net zo min iets te verwijten als Duitsers die na de 2e wereldoorlog geboren zijn, over de holocaust.

Veritas Splendor | 03-08-16 | 21:13

Noem 1 oma die de slavernij nog heeft meegemaakt en we hebben een gesprek. Zoniet, dan lekker opzouten.

van heinde en verre | 03-08-16 | 21:13

Het is weer helemaal in heh: het vermeende vele racisme, het geleuter over slavernij en het BlackLivesMatter-gejank (voor degenen die reality check Paul Joseph Watson nog niet kenden: www.youtube.com/watch?v=sJHvppVEBTY.
Hollywoodfilms, boeken, radioprogramma's (luistert iemand dat?), talkshows. Het is big money, een business model, waarbij de verdieners de eigenlijke racisten zijn.

Bottleneck | 03-08-16 | 21:10

necrosis | 03-08-16 | 20:43
Mij hoor je niet meer over dit topic. Zoals Stormageddon ook al zegt, bankans is vrij groot. Overigens is racisme mij vreemd.

Ichneumonidae | 03-08-16 | 21:10

als het je carriere is, dan waarom stoppen?
Net als al die andere beroeps-klagers: ze krijgen er voor betaald, en ze kunnen waarschijnlijk niets anders.
Hun knettergekke geblaat wordt beloond met subsidies en baantjes in het circuit, door soortgenoten en door politici die de budgetten beschikbaar stellen; dan blijven ze dus doorgaan.

Wutbürger_ | 03-08-16 | 21:09

@Stormageddon | 03-08-16 | 20:53
Jij behoort tot de smaakmakers, jou zullen ze niet zo snel een permaban geven.

necrosis | 03-08-16 | 21:08

please stop making really stupid people famous.

superjan | 03-08-16 | 21:06

"witte schuld"... welke kleur hadden die lui die slavernij afgeschaft hadden ook al weer?

BalthasarGerards | 03-08-16 | 21:03

soms heb je mensen die je gewoon moete laten praten, zo nu en dan een keer ja knikken en gewoon verder gaan met wat je doet.

jezusisonzin | 03-08-16 | 20:59

@necrosis | 03-08-16 | 20:47
een menging tussen oker, fel oranje en avocado om precies te zijn, ervaring al tattooboer ;)

tattooboer | 03-08-16 | 20:54

Als mevrouw wekker vindt dat ik schuldig ben zonder schuldig te zijn voel ik me genoodzaakt haar de oren te wassen. Kom mij niet tegen dame.

succesvol | 03-08-16 | 20:53

Dit topic nodigt uit om dingen te reaguren die permabanwaardig zijn. Nee. Ik trap er niet in.

Stormageddon | 03-08-16 | 20:53

@mysteryposter | 03-08-16 | 20:44 Lol ! Hilarisch.

knutsel | 03-08-16 | 20:51

@Orakel1958 | 03-08-16 | 20:12
Vandaar dat de blanken in Afrika waterputten staan te graven en de zwarten erbij staan te kijken.

ProAsfalt | 03-08-16 | 20:50

@tattooboer | 03-08-16 | 20:40
Gaan jullie em zelf brengen reactie?

tattooboer | 03-08-16 | 20:49

Overigens ben ik niet wit, kopieerpapier is wit!
Ik ben roze!

necrosis | 03-08-16 | 20:47

Als het dan toch niet uitmaakt wat ik doe en ik toch altijd een racist blijf, ongeacht mijn actie's, dan ga ik ook maar racistisch handelen. Heb ik er tenminste nog plezier van.

The_Black_Knight | 03-08-16 | 20:47

Ik ben niet racistisch. Ik heb gewoon een gruwelijke hekel aan White tokkel scum met tatoeages in het gezicht en 1-cellisten -jes "NL-ers" met een kleurtje zoals in voorgaand topic.

En die, die komen veel meer in beeld bij Opsporing verzocht.
Die, veel meer in beeld bij terreur acties, onder lijfrente Allah akbar.
En die importeren we bij de vleet.

Ik mot ze niet. Als NL boer herken ik rot fruit. Daar is niets racistisch aan.
Dat moet gewoon afgeplukt en weggegooid worden.

TisNieZoMoeilijk | 03-08-16 | 20:45

@Ichneumonidae | 03-08-16 | 20:33
Kijk nou uit.....

necrosis | 03-08-16 | 20:43

[RANT] Heb ik er om gevraagd wit te zijn? Heb ik schuld aan mijn twee witte ouders? Ben ik erfelijk belast door drie eeuwen Noord-Limburgse keuterboervoorvaders uit Blerick die nooit dichter bij een slaaf zijn gekomen dan het trekpaard van de landeigenaar? Heb ik meer schuld dan de ZWARTE Oost-Afrikaanse slavenleveranciers? Ben ik racist omdat ik wit ben? Ik ben homo, maakt me dat sociaal acceptabel? Ik ben autist, maakt me dat een maatschappelijke outcast? Ik ben linkshandig, maakt me dat een betreurenswaardige minderheid? Ik ben kaal, maakt me dat een fascist?
Zodra je mensen gaat opdelen in eigenschappen om je wereldbeeld kloppend te krijgen, ben je verloren. De wereld is niet zwart-wit, de mens is niet zwart-wit, de waarheid is niet zwart-wit. We zijn grijs en dat is lastig. Te lastig voor de meesten. Zo blijkt. Go fuck yourself. [/RANT]

Huupke | 03-08-16 | 20:41

Hoe haal je het in je hoofd om iemand die blank is geboren iets te verwijten waar ie niks mee te maken had. Alleen omdat ie blank is.
Dat alleen al is van het soort onnozelheid waar je niet mee wilt praten. En het is trouwens 100 procent racistisch.

crankshaft | 03-08-16 | 20:41

Sorry dubbelpost.

Ichneumonidae | 03-08-16 | 20:40

-weggejorist-

tattooboer | 03-08-16 | 20:40

-weggejorist-

Ichneumonidae | 03-08-16 | 20:40

Dat wijf verpest het in feite voor al haar gelijk-gepigmenteerden die er wel wat van gebakken hebben en niet lopen te janken over het jaar nul.

Te onnozel om zelfs dat maar te begrijpen.

Ichneumonidae | 03-08-16 | 20:39

@eerstneukendanpraten | 03-08-16 | 20:16
Zo'n knoran bevat anders uitstekend toiletpapier.

necrosis | 03-08-16 | 20:39

Ik vraag me af of er (achteraf) zoveel of slavernij zou zijn gezeurd indien de witjes geen cent te makken zouden hebben.

Der Schnitzeljäger | 03-08-16 | 20:39

Niu, ik lust anders best wel een keer een lekkere tropische verassing met dikke tetten met grote knoppen. Ben ik dan een racist als roomblanke witmans of is dat juiste een stap naar voren? Vragen, vragen...

PikinhetBlik | 03-08-16 | 20:39

-weggejorist-

Zwizalletju | 03-08-16 | 20:38

-weggejorist-

Ichneumonidae | 03-08-16 | 20:33

'Yin Yang' heeft niet voor niets het huidige kleurschema. Daarnaast geeft het ene, het bestaan(srecht) aan de ander.

Sey | 03-08-16 | 20:33

Kwekker ? Stond die eerste K voorheen ook in het midden ?

ja,diedus! | 03-08-16 | 20:32

Tijd dat ze de wekker zet.

ja,diedus! | 03-08-16 | 20:30

Racisme heeft helemaal geen kleur, gekkie.

Ichneumonidae | 03-08-16 | 20:29

omg ik begin er een beetje moe van te worden hoor. 1) het enige wat ze zien is voorbij 2) als ze verder kijken dan hun neus lang is heeft de witmans ook geleden onder slavernij maar bovenal 3) hou eens op met zeuren en pak huidige slavernij aan. Weet je dat als je met zulke onzin naar de dokter gaat je pilletjes voorgeschreven krijgt met je wentelen in zelfmedelijden. Bah.

sufkut | 03-08-16 | 20:26

Wat moet ze anders met haar leven

franck7020 | 03-08-16 | 20:25

Dat die mensen nog uitgenodigd worden .Ik zou ze geen podium geven.En nogmaals waarom zijn ze eigenlijk dan hier ?

altijdfeest | 03-08-16 | 20:24

Volgens Mevrouw Kwekker ben ik alleen al doordat ik blank geboren ben, beladen met de schuld.
Als ik dat niet erken, ben ik volgens haar een racist.
Jammer dan.
Mevr. Kwekker zorgt er alleen voor, dat ik bij elke donker gekleurde mens die ik tegen kom. en stemmetje hoor dat zegt: Zou deze mij ook een racist vinden?

Roadblock | 03-08-16 | 20:23

Een neger is zwart, een blanke is bruin (in dit jaargetijde tenminste) en die blanken doen er alles aan om bruin te zijn, ze hebben er zelf huidkanker en tonnen zonnebrandolie van de meest uiteenlopende prijsklassen voor over. Zonnebanken en zonnestudio´s zijn niet aan te slepen. "Goh, wat ben je mooi (met de nadruk op MOOI) bruin, ben je op vakantie geweest.

Dus wie is er hier nou racistisch? Sylvana heeft een rot kop, kan zij niets aan doen, maar zo is het nou een keer en dat heeft niets met haar huidskleur te maken, als ze wit zou zijn zou ze ook een rot kop hebben. Hindert niet ik heb ook een rot kop en heb er mee leren leven, noem niemand een racist die mij niet mooi vindt. Patty Brard, Venus Williams, zelfde laken een pak. Zoe Zaldana, Liya Kebede, Whitney Houston, om er maar enns een paar te noemen, daarentegen maken het wel heel er moeilijk om racistisch te zijn.

Al deze mensen moeten gewoon genegeerd worden, links laten liggen. Noem negers neger en Turken turk. Zwarte Piet is al weer een heel andere afdeling. honi soit qui mal y pense.

Al die achter-achter-achterkleinkinderen van slaven moeten trouwens bij Erdogan zijn, die handelt de zaken van de vroeger Pasja´s af.

bergsbeklimmer | 03-08-16 | 20:23

Maar het geld van die racistische blanken is natuurlijk welkom, Gloria. Zo kan jij je blankenhaat in boekvorm te verspreiden....

Een tip voor iedereen die haar foto wil bekijken of het misschien iets is om op te fappen.... bespaar de moeite, en dat is nog zachtjes uitgedrukt.

Uw Psychiater | 03-08-16 | 20:23

Rooddraakje | 03-08-16 | 20:09
En nog eens iets: het was een zeer beperkte groep vermogende blanken die profijt hebben gehad van de slavernij en slaven hielden of verhandelden; de gewone man komt in dat hele verhaal niet voor. Verder wat Joost Niemoller zegt: joostniemoller.nl/2014/01/blanke-slave...

hStripe | 03-08-16 | 20:16

necrosis | 03-08-16 | 20:11

Dat boek kan dus ook mee de vuurkorf in, net als dat islamitische haatboek.

eerstneukendanpraten | 03-08-16 | 20:16

Wynia is een dodebomenbaas die wél OK is. En die niet meewaait met de wind van de dag.

Guido | 03-08-16 | 20:15

Dit soort mensen moet je geen platform geven, die blijven achter iedere boom een racist zien. Die boos worden als een gekleurde medemens zonder de juiste kwalificaties een bepaalde baan niet "gegund" wordt en dan heel hard "racisme" roepen. Als je zo in het leven staat zul je inderdaad overal racisme zien en is alles de schuld van de boze blanke man.

Osdorpertje | 03-08-16 | 20:14

Maar bedenk eens wat voor ellende de grote veroveraar Shaka Zulu over vele volken van Afrika heeft gebracht. Maar ach, dat betrof destijds een zwaar gepigmenteerde tegenover andere zwaar gepigmenteerden en dan telt het niet...

eerstneukendanpraten | 03-08-16 | 20:14

-weggejorist-

altijdfeest | 03-08-16 | 20:13

In hun manier van denken:
Het is de schuld van de blanken dat de zwarten geen zin hebben om te werken.

Orakel1958 | 03-08-16 | 20:12

Opbokken Kwekker. Ik heb nooit slaven gehad en alle klaag kneuzen zijn nooit slaaf geweest. En daarbij heb ik er helemaal geen problemen mee om als racist, xenofoob, slavofiel, disriminant of islamhater te worden betiteld. De woorden hebben allang hun betekenis verloren... behalve in gesubsidieerde 'kwebbel' kringen.

Pedronegro | 03-08-16 | 20:11

Net een boekrecensie van Wekker gelezen.
Quote:
"Er wordt heftig gereageerd op het nieuwe boek “White Innocence” van Gloria Wekker, waarin ze betoogt dat Nederlanders erfelijk belaste witte racisten zijn, die leven in een staat van ontkenning."

Weten we dat ook weer.

necrosis | 03-08-16 | 20:11

Nou mevrouw oewekker, u heeft helemaal gelijk. Als onze voorouders hadden geweten dat ze meer dan tweehonderd jaar na de laatste slaven nog steeds zitten te zeuren hadden ze het waarschijnlijk niet gedaan.

knutsel | 03-08-16 | 20:09

@ hStripe | 03-08-16 | 20:02

En dan is de slavernij nog langer geleden dan WOII.. Maar dat is kennelijk allemaal niet belangrijk voor de racismeroeperts!

Ik ben naar hun maatstaven ook zwaar racistisch, ik beken kleur...

Rooddraakje | 03-08-16 | 20:09

Het is een verdien model.

Schmutz Geilmacher | 03-08-16 | 20:07

Wekker is als een creationist. Ze heeft haar positie verworven door het in stand brengen - en in stand houden - van een mythe: de blanken zijn racisten. Op zich al een erg dubious statement, want het KAN niet waar zijn (iets wat ze dondersgoed weet) en ze heeft, net zoals creationisten, geen enkel bewijs voor haar stelling, behalve dan dat zij, autoriteit op haar Eigen zelfverzonnen gebied uiteraard, dat zegt. Derhalve maakt het haar geen REET uit of haar stelling waar is of niet. Wat Wekker uitmaakt, is dat haar volgelingen GELOVEN dat de stelling waar is. Want dat schaft haar de validiteit. Niets meer, niets minder. Net zoals bij creationisme zijn er 'deceivers' , en 'the deceived'. We weten allemaal - zij zelf incluis - aan welke kant mevrouw Wekker staat.

Adversary | 03-08-16 | 20:07

-weggejorist-

Malleus_Maleficarum | 03-08-16 | 20:07

Blackmail. Dat is wat het is.

Glasgow Argus | 03-08-16 | 20:06

De blanken van nu zijn net zo schuldig aan de slavernij als dat de huidige Duitsers dat zijn aan WOII, niet dus. En nou ophouden met drammen!

hStripe | 03-08-16 | 20:02

God zij dank ben ik vanwege Kwinsie en Sylvana al bijna twee jaar racist dus ben ik zeker niet meer te redden.

eerstneukendanpraten | 03-08-16 | 20:01

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland