1945 all over again. Duitsland en Italie op omvallen
Plaatje over de status van Deutsche Bank aan de hand van een volatiele grafiekstreep. Zegt op zichzelf helemaal niemand wat en ons nog minder, maar het er bij gekrabbelde vergelijk met Lehman doet wel een oranje zwaailichtje oplichten. En als je dan de Wall Street Journal er bij pakt waar 'Deutsche Bank Poses Greatest Risk to Global Financial System, IMF Says' te lezen valt, dan hoor je het luchtalarm in de verte al loeien. Tel daarbij op dat de Italiaanse banken ieder moment met donderend geraas in elkaar kunnen stortenHet risico dat de grootste systeembank, Deutsche Bank, failliet gaat is nu groter dan na Lehman in 2008: pic.twitter.com/cLK9IhSBq9
— Karel Mercx (@KarelMercx) July 8, 2016
Er zijn overigens ook nog lichtpuntjes. Er is een piepklein kansje dat voordat de Europese Unie implodeert door monetaire mislukkingen, zij vreedzaam ontmanteld wordt door democratische referenda, nu daar zelfs IN DUITSLAND om geroepen begint te worden. Het tij keert: Volkskrant pleit vandaag voorzichtig voor Neuro en Zeuro.Dijsselbloem: geen belastinggeld voor Italiaanse bankencrisis https://t.co/bGhaCkcv42 pic.twitter.com/TR1cPGin9O
— de Volkskrant (@volkskrant) July 7, 2016


Reaguursels
Inloggen@Benoite | 08-07-16 | 17:55
Dank voor het in mij gestelde vertrouwen :)
Eigenlijk ligt mijn Zuid-grens voor een Neuro-zone bij de Rijn.
Hoppa en daar gaat onze 1200 miljard aan pensioengelden voor gebruikt worden, in navolging van Wouter Bos de bankenredder, zullen de banken gered worden. Lang leve de EU-Heilstaat.
ECB redt die Duitse banken en al helemaal de Italianen.
Tsja de EU wordt nooit meer wat. Het is misgegaan in de jaren 90. Te veel idiote politieke ideeen zoals de euro (niet op basis van economische argumenten maar politieke argumenten ingevoerd) en te veel landen erbij. met 27 of 28 landen wordt je het natuurlijk nooit eens. De enige oplossing is een stap terug naar een soort EEG+ waarbij Europa zich nog slechts met een paar kerntaken bemoeid. Dat is in feite gewoon het terugdraaiende van in ieder geval Verdrag van Lissabon en wellicht ook Verdrag van Maastricht. Vanuit democratisch oogpunt ook logisch aangezien het verdrag destijds werd weggestemd door de bevolking.
Maar een stap terug zullen de gekken als Verhofstadt, Juncker en Schulz niet toestaan. ik denk dat we voorlopig blijven doormodderen met de huidige rampzalige EU. Maar dat is nog altijd minder erg dan de Ever closer union (lees EUSSR dictatuur) die VVD/PvdA/D66 ons tegen de wil van het volk door de strot willen duwen.
De Duitsers hebben al jaren problemen .... zou mij niet verwonderen dat de duitse bank gaat vallen... veel bedrijven hebben daar al moeite sinds er een minimumloon is ingesteld om die te betalen en de euro jobs vallen om daar.... en de ouderdoms pensioen armoede is sterk stijgend .... en zal alleen maar erger worden .. men heeft daar het geld niet meer om voor ouderen te zorgen die hun hele leven hebben gewerkt... zo jammer dat wij onze pensioen pot vrij gegeven hebben aan de EU.
Die Euro was al ellende 2 minuten na het omwisselen. Ik had het geld nog niet eens in m'n handen en zag op tv al dat er voor een blikje bocht-bier fl 1.50 schaamteloos een euro werd gevraagd. Zo ging het met nog duizenden producten. We zijn eerst genaaid door politici, toen door producenten, vervolgens door winkeliers.
Ik heb het al vaker gezegd en ga het nog vaker zeggen. De meeste mensen zitten niet op de goede plek en gaan dus ook nooit leveren wat van ze gevraagd wordt. Dat ligt aan die mensen maar ook aan degenen die ze aangesteld hebben en die ze altijd goede beoordelingen hebben gegeven. Wie heeft ze ooit verteld dat ze het niet goed doen?! Maakt niet uit of het een bank of een gemeente is.
"Opkomst en ondergang van het keizerrijk Trigie". FU! Waarom hebben onze voorouders het al uitgevonden maar luisteren we nooit?
Gelukkig maar dat dat mooie belangrijke EU-project dit soort zaakjes goed voor mekaar heeft en dat ze niet alleen een antwoord hebben op gloeilampen en stofzuigers maar ook op een landje dat terug wil treden, massa-immigratie en dit soort crises............. ow wacht, de EU heeft geen enkele oplossing ? 55000 EU-ambtenaren en commissarissen die 22 k per maand netto wegsnaaien.......... geen inzicht ? Geen plan ? Geen oplossingen ? Zou het dan toch een geflopt gevaarlijk walgelijk project van incompetente graaiers zijn ? NEXIT. Terug naar de EEG. Wat het kost ? Boeien. Neem je verlies en begin weer te bouwen ipv afhankelijk te zijn van alles en iedereen die niet wil deugen. Zo deden we het al eeuwen en zo kunnen we het nog steeds. Yes we can. Of houd dit soort verrotting en verkankering in stand en stem op pro-EU partijen zoals D66/PVDA/VVD/GL/CDA. Het leven zit vol met keuzes.
botbot | 08-07-16 | 20:24
Ik neem de nadelen er wel bij ja.
botbot | 08-07-16 | 20:31
Je hebt helemaal gelijk, maar (ja er komt een maar aan)
als je denkt dat je je leven zelf in kunt richten zoals je wil dan kom je bedrogen uit.
Libertarianism | 08-07-16 | 20:50
Draghi doet zijn best en stopt elke maand voor 80 miljard lucht in de economie. Maar de inflatie blijft gewoon 0,0.
Gaat het dan eindelijk gebeuren?! Had toch liever gewacht tot 2018, dan weet ik dat mijn huisje er staat en mijn hypotheek nog even gunstig kan afsluiten. Daarna mag die hyperinflatie los barsten.
luto | 08-07-16 | 20:25
U bent net als ik een Nederlands onderdaan met veel rechten en naar verhouding weinig plichten.
Probleem wordt gecreëerd door elite. Vervolgens gaan elite zelf met oplossing komen voor probleem wat ze zelf hebben gecreëerd. De NWO komt eraan en we gaan allemaal slaven worden. Eerst worden we verslaaft gemaakt aan geld. Daarna worden we slaven van een gigantisch computersysteem.
Wedje leggen dat overheden en gekkies van Silicon Valley samen gaan werken en alles en iedereen onder controle hebben.
wls | 08-07-16 | 20:21
En dan ook nog 40% waarde van onze banken af?
Maar voor de rest gaat het wel weer een beetje met u?
Ñexit graag !
Baby Fark McGee-Zax | 08-07-16 | 18:40
Dat komt er op neer dat er vele mensen werkloos zullen worden.
Poeh poeh. Net mijn volle koffers spaargeld alvast bij Mark voor de deur gezet. Wil niet dat hij op een eurootje meer of minder hoeft te kijken als Griekenland II, Griekenland III en Griekenland IV "geheel onverwacht" zijn pad kruisen. Aanname is eigenlijk dat onze pensioenpot inmiddels al op EU topniveau verherverdeeld is tot op de paar miljard overschrijding nauwkeurig. Ik hoorde ergens een paar lange nagels over de bodem krassen op zoek naar de laatste eurocent. Maar hey: ik krijg alles met rente terug!
Een Noordwesteuropese Unie, een Oosteuropese Unie en een Zuideuropese unie - (met een paar goede onderlinge defensie afspraken) vóórdat wij compleet de bietenbrug op gaan.
bisbisbis | 08-07-16 | 11:42
Inderdaad!!
En dan gewoon met handelsverdragen onderling maar wel met bewaakte grenzen tussen die 3 unie's ofwel kleinere "Schengen gebieden" om in ieder geval controle over de eigen buitengrenzen te kunnen uitoefenen. Oh ja, en natuurlijk een uitzetregeling van illegalen naar de unie waar ze vandaan de grens over zijn gekomen zodat er geen motivatie ontstaan om gratis transport naar noordwest Europa te gaan faciliteren.
Even een rondvraag. Wat gebeurt er als de Deutsche Bank omvalt? Kun je dan 200 biljetten als pleepapier gebruiken omdat dat dan goedkoper is dan toiletpapier gebruiken? Wat houdt het voor de gewone reaguurder in?
Financiële malaise is met alle wanorde die dat met zich meebrengt, voor wie de grote krachten ook mogen zijn, het middel om de macht centraal te grijpen.
Verkiezingen worden dan uitgesteld, of irrelevant. Van dat laatste is Griekenland een goed voorbeeld, waar de bevolking geen keuze had dan te kiezen voor een partij die, ondanks wat retoriek, Europees gezind bleef. Immers, als letterlijk je vreten er van af hangt, dan wil je wel luisteren naar de enige die je nog een korst brood kan geven.
Ik vrees dat men het er gewoon op aan laat komen, met voorbedachte rade zogezegd. De Euro was vanaf het begin al gedoemd, dat weet iedereen. Dus dat kon het grote meesterplan niet zijn. En niemand maakt mij wijs dat de knappe koppen van Europa en beyond naïef zijn.
Ik hoop dat ik ongelijk heb.
GS, nu jullie toch zo lekker bezig zijn lately: doorpakken en het geld-/bankensysteem op de agenda zetten. Reaguurder Lagonda verwoordt het in heldere en begrijpelijke taal. Geef hem/haar plek voor een wekelijks topic over deze continue plundering van we the people door die 1%, de grootste scam ever. Werk samen met de verschillende clubjes die inmiddels hierover de kop op steken; zij hebben veel expertise. Haal het uit de conspiracy-hoek door simpelweg de feiten te presenteren. Ik zeg: doorpakken!
Een vriend van mij staat op het punt om een eerste huis te kopen.
Stel je bent bearish.
Is het dan verstandig om nu een huis te kopen omdat je schulden in de toekomst minder waard zijn? Of is het juist onverstandig omdat de huizenprijzen dalen in een neergaande markt?
Of heeft het niets met elkaar te maken en maakt het allemaal niks uit zolang je je maandlasten maar kunt betalen?
Heel simpel. Dijsselbloem heeft het over belastinggeld. We hebben ook nog spaargeld, pensioengeld enz enz En natuurlijk het gigantische bedrag waar we in het ESM garant voor staan.
+ voor Desmoulins | 08-07-16 | 12:08
Sans Comique | 08-07-16 | 12:14
Er is een relatie tussen de koersval in Italie en Brexit.
Daarom post ik dat.
Ik zou zeggen, tijd voor een petitie waarin we eisen dat elke verantwoordelijke achter tralies gaat. Desnoods wetten maken zodat ECB gasten ook gesued kunnen worden.
-weggejorist-
Het is ook belachelijk te denken dat je één goed functionerend ECB beleid kan voeren van Zweden tot Griekenland en van Engeland tot Roemenië..
Als je een efficiënte en effectieve unie wil zal je dat moeten doen met een sociaal, cultureel en economisch verenigbaar team.
ho4x | 08-07-16 | 12:00 ik zeg het niet graag maar doorstuderen is op het moment handiger. Nu investeren in kennis en lichaam (gezondheid) lijkt nu het beste. Stap verder wellicht survival goederen als kruisboog en mes (of illegal een vuurwapen...).
nee_toch | 08-07-16 | 16:17
Slim.
-weggejorist-
Eagle_Eye | 08-07-16 | 12:12
Helemaal eens.
Het werd en wordt ons ook niet gemakkelijk gemaakt om achter de waarheid te komen. Net zoals nu in het immigratiedebat te pas en onpas de racisme kaart wordt getrokken, zo werden mensen die al jaren geleden waarschuwden uitgemaakt voor doemdenkers en aluhoedjes.
Er kunnen niet genoeg van dit soort voorbeelden bekend worden in de media. Hoe meer mensen in het noorden door krijgen dat zij in genaaid worden door de mensen in het zuiden des te sneller zullen we dit gedrocht weer afbreken en op zoek gaan naar iets wat een gezonde dosis zelfredzaamheid heeft in plaats van deze kansloze welvaart-transfer van noord naar zuid die nog lang niet klaar is. We hebben hier nog geld dus dan weet je dat het nog niet klaar is...
Wat een fascistisch stuk in de Volkskrant!
Niks Neuro en Zeuro, terug naar het oorspronkelijke idee van de Euro, namelijk de ECU! Gemeenschappelijke munt NAAST de nationale munteenheden, dat was het oorspronkelijke idee en daar zijn ze eind jaren '90 ineens vanaf geweken om ons aan monopoliegeld te helpen teneinde aan deze communistische heilstaat te bouwen. Opbokken met die onzin, back to reality.
@mallekater | 08-07-16 | 15:33
Waarom betalen? Het is bij het ineenstorten van de EU, ieder voor zich en god voor ons allen.
En als er dan tóch geld naar ITalië gaat krijgen we iedere cent terug, net als bij Griekenland.
Toch?
-weggejorist-
De interessantste vraag blijft natuurlijk wie de ineenstorting van de EU moeten gaan betalen.
Volgens mij niet de graaiers in het Brusselse,
En niet de frauderende banken in de hele EU regio....
Nee..... W I J .
WaitingLine | 08-07-16 | 11:43
Dat was de schrijver van das Kapital, die behalve schrijven nooit een klap in zijn leven heeft uitgevoerd, van rijke komaf was, en vond dat zijn wel werkende en rijke familie hem en zijn gezin maar moesten onderhouden, toen zijn familie dat uiteindelijk zat was, heeft zijn vriend Engels hem onderhouden van de revenuen die hij trok van zijn bedrijf wat hij verkocht had, dus als er iemand was die misbruik maakte van de arbeider was, het de marxist en uitvreter Karl Marx.
Op school werd wel verhaald van Marx, als idealist enz. maar uiteraard werd niet verteld dat de man een luie verwende gefrustereerde klootzak was die iedereen in zijn buurt terroriseerde en hele dagen zijn hand op hield, en dat zijn uit frustratie verzonnen theorie, het communisme, ook voor geen meter klopt.
Dijsseldinges wil geen belastinggeld naar Italiaanse bankencrisis. Gezien de gebeurtenissen na vergelijkbare regerings geschreeuw i.v.m Grieken, kunnen we wel concluderen dat dit ons milliarden gaat kosten.
Wat een onzin. Onze pensioengelden worden al jaren in het buitenland gestald via beleggingen, investeringen, indirect of allerlei andere constructies. En banken lenen elkaar ook grote sommen geld uit. Waarom? Nou, simpelweg omdat Nederland te klein is om genoeg rendement te halen voor dat megabedrag. Dat weten we allemaal wel.
Wel of niet EU maakt helemaal geen ene zier uit; als de DB omdondert krijgen we sowieso ellende. Zo zit ons financiele systeem in elkaar.
Het einde van de EU domheid is nog lang niet in zicht.
Lagonda | 08-07-16 | 14:26
Duidelijk en dank.
De EU gaat in steeds meer zaken lijken op de val van de Sovjet - Unie.De nomenclatura zit in Brussel en lijkt alle realiteitszin te ontberen.Staten die totaal failliet zijn en een bevolking die in armoede vervalt.
Een nieuwe banken crisis kan dan als een katalysator fungeren.
Bijna niemand voorspelde de val van de muur.
Ik hoor D66 nog roepen: de euro zorgt voor werkgelegenheid, stabiliteit en welvaart in Europa.
@me | 08-07-16 | 14:29
Klopt. Want de centrale bank (die weer geld aan de private banks leent) houdt nauwlettend in de gaten dat de koopkracht van die becijferde papiertjes waar we mee rondlopen niet te hoog wordt. Papiergeld is een waardeloze token; een teken dat we ons "geld" enkel in bruikleen hebben. De daadwerkelijke waarde zit 'm in de schuld. Of liever: in de commitment die wij aangaan om onze tijd, onze middelen, ons lichaam, onze energie, onze toewijding, onze aandacht, kortom, ons léven op te offeren aan het terugbetalen van deze schuld.
En tegen de tijd dat je doorhebt hoe dit spelletje werkt, ben je oud en te suf om er iets tegen te doen. Daarbij moet je ook gewoon je hypotheek betalen omdat je anders op straat wordt gezet. Het huidige monetaire systeem maakt van ons in feite organische wegwerpbatterijen. Moderne slavernij onder de illusie van vrijheid.
oplossing 1:
Gewoon weer Griekenland een paar 100 mld lenen. Al het geld van de vorige leningen is toch al naar Duitse en Franse banken gegaan.
Oplossing 2:
Geld bijdrukken (gebeurt toch al in overvloed.)
Mugabe zij het al bij het utibreken van de creditcrisis (alle artikeltjes zijn inmiddels spoorloos verdwenen) "Welcome to Zimbabwe". De enige manier om uit de schulden te komen is inflatie.
Onze benoemde bestuurders en topambtenaren willen geen democratie, want dan zijn ze werkloos. Maar misschien gaat het nu wel gebeuren.
@Lagonda | 08-07-16 | 14:26
"Vandaar dat banken direct in de shit zitten zodra mensen en masse hun geld gaan opnemen. Want dan, en alleen dan, wordt geld "echt". Check de link die ik hierboven ergens heb gezet."
En zo is het. Bankruns, als de dood zijn ze er voor. Tegelijkertijd, heeft het geen zin een bankrun te doen, want daarmee devalueert het geld alleen maar dat je opneemt.
We're fucked anyway :)
En het belastinggeld dat naar Italie gaat wordt, met rente, tot op de laatste cent terug betaald. Toch? Maar tegen die tijd heeft Dijs al een leuke baan in het bedrijfsleven.
@Musset | 08-07-16 | 14:05
Uiteraard gaat die 400K gaat naar de rekening van de aannemer, maar het is niet zo dat er op dat moment 400K "verdwijnt" bij de bank. Die 400K wordt "betaald" uit de nieuw gecreëerde schuld. Met andere woorden: er wordt dus uit het niets 400K aan het monetaire systeem toegevoegd in de vorm van een schuld. Daarbij: zolang die 400K op rekening van de aannemer staat, is het niet "verdwenen" bij de bank. Het "verdwijnt" pas bij de bank zodra de aannemer zijn geld gaat verzilveren, wat-ie in de praktijk waarschijnlijk niet gaat doen, want ook een aannemer moet zijn schulden aan de bank terugbetalen.
Vandaar dat banken direct in de shit zitten zodra mensen en masse hun geld gaan opnemen. Want dan, en alleen dan, wordt geld "echt". Check de link die ik hierboven ergens heb gezet.
Lagonda | 08-07-16 | 13:23
Maar waar komt die 400k dan vandaan die nodig is om over te maken aan de aannemer?
Nou, om nu te zeggen dat de VK pleit voor de wenselijke splitsing? Er wordt ff een kolommetje gegeven aan een columnist.
Overigens waait de VK met alle winden mee: als de tijd rijp is, worden het de grootste aanhangers van de neuro.
En als er wel geld naar Italië gaat krijgen we het met rente terug, nietwaar Jan-Kees-de Jager? (Nu CFO en grootaandeelhouder van KPN).
@me | 08-07-16 | 13:48
Op z'n minst als geprojecteerde winst. Tenminste, dat zou ik wel doen als ik bankier was.
Het gekke is dat zodra men te berde brengt dat geld bestaat uit schuld, je gelijk 't verwijt krijgt een Occupy Now-aluhoedje te zijn. Terwijl de Bank of England in 2014 gewoon heeft toegegeven dat dit de daadwerkelijke gang van zaken is: www.theguardian.com/commentisfree/201...
Duitsland gaat echt niet uit de EU. Die zijn veel te bang nationalistisch te lijken. Deutsche Bank mag nog even overeind blijven, komt me niet uit. Over een jaartje ofzo nog eens proberen. Buiten dat is de EU toch kampioen falende zooi overeind houden (bijv. Griekenland, de EU zelf) dus het zal nog wel even loslopen. Wordt vanzelf onhoudbaar natuurlijk, maar ja...
witchmaster | 08-07-16 | 12:25 Met nog 5 zeteltjes kan de PvdA ook een buurthuis afhuren.
@Lagonda | 08-07-16 | 13:23
Zetten ze die 400K (+rente) niet alvast als winst in de boekhouding, zodra je de hypotheek akte ondertekent?
@Parel van het Zuiden | 08-07-16 | 13:39
Uiteraard. Er zou eens naar ze geluisterd worden.
Yep, maar dit keer gaan jij en ik de schade betalen, dank zij opgegraven fossielen als Jjuncker & Co.
@roze_bril | 08-07-16 | 12:44
En vergeet Turkije niet...
@Lagonda | 08-07-16 | 13:30
En die experts fanatiek weggedemoniseerd en vertrapt...
Opslag Medium | 08-07-16 | 13:28
we hebben simpelweg geen europees depositogarantiestelsel.
www.ad.nl/economie/europees-depositogr...
Laat al die banken maar failliet gaan, wij redden ons wel.
Dus die Italiaan Draghi verlaagt de rente omdat de Italianen die anders niet kunnen betalen, en trekt daarmee onze pensioenen door de plee.
En nu kunnen die Italianen het met die lage rente het nòg niet bolwerken...
We zitten echt meters diep in de shit!
@S802 | 08-07-16 | 13:10
HUH.. Bloedhond? Voor een linkje over een kleurrijk nexit dingetje. Maar verder alles goed met je?
Iedereen die nu in paniek raakt over DB trapt in de val die Soros voor ze heeft uitgezet en maakt hem rijk.
dwazen...
www.dw.com/en/soros-in-huge-bet-agains...
Zal wel weer tijd worden voor een grondige reorganisatie. Binnen de EU kon je al speeches horen in Rudolf Hess style teneinde Juncker te steunen in zijn campagne. Belooft weinig goeds wat al die kwakzalvers er van maken.
Noord en Zuid. En straks waarschijnlijk ook West en Oost.
Heerlijk het lezen van zo'n bericht. Voorzien van de nodige specerijen door van Rossem. Dat dit soort nieuws/kommentaar nu zelfs in de VK staat duidt toch wel op het "voortschrijdend inzicht" of wel het kan niet meer ontkend worden. Hoe jammer dat ook is.
Nu Ruutuuttuut en frau Merkwaardig nog.
Weer redden de Britten het continent van de ondergang.
Dank,dank,dank. We meet again...
@CeesCloosd | 08-07-16 | 13:18
"Dat de euro de zuidelijke landen in een poel van economische ellende zou achterlaten, had in 1992 ook al bekend behoren te zijn."
Dat is destijds ook voorspeld door diverse experts, maar blijmoedig genegeerd.
@Wutbürger_ | 08-07-16 | 13:01
Wat moet ik me dan precies voorstellen bij "fusie van de depositogarantiestelsels"?
@dezenicknameisbezet | 08-07-16 | 13:19
Met je radicaal linkse blog.
Wat een sneu geouwehoer. Echt alles om een bevestiging van je bezopen wereldbeeld te krijgen.
Roltong | 08-07-16 | 12:36
Er is geen geld "verdwenen". Er is gewoon nooit geld geweest; alleen schulden aan geldverstrekkers.
Als jij 400K leent bij een bank om jouw huis te kunnen kopen, dan is het niet zo dat de bank die 400K "ergens" vandaan haalt. Nee, er wordt gewoon uit het niets een schuld aan de bank geschapen; een leeg gat dat jíj de komende 30 jaar moet zien te vullen. De bank raakt geen 400K kwijt. Sterker nog: de komende 30 jaar kríjgen ze 400K van jou + rente. De bank raakt dat geld pas daadwerkelijk "kwijt" als jij je hypotheek niet meer kan betalen.
Onze economie bestaat al lang niet meer uit zaken die een daadwerkelijke waarde vertegenwoordigen, maar uit een virtuele, toekomstige waarde, namelijk schulden die "ooit", met rente, terugbetaald moeten worden.
Steeds meer argumenten voor een NEXIT. Laat het maar gebeuren.
@logicavanhetgevoel zwakstroommongool.
Deutsche Bank is de huisbank van Trump, the King of Debt, die met schuldeisers over de staatsschuld van de VS wil heronderhandelen.
www.motherjones.com/politics/2016/06/t...
De eerste neo-conservatief die durft te roepen dat de economie bij rechts in betere handen is keihard spugend in het gezicht uitlachen en dan suckerpunchen.
Na italie spanje? daarna frankrijk die al zins jaar en dag nooit hun begroting op orde heeft?
En dit wordt gepikt door iedereen in de e.u en ze hebben ook nog eens de meeste subsidie .
nee dit loopt gegarandeerd verkeerd af dank zij internet zijn de burgers toch heel wat slimmer geworden .
eens werden we dom gehouden , deze tijden zijn VOORBIJ
De EU laat de geldpersen straks gewoon weer wat langer doordraaien. Oh nee, dat is ouderwets, men voegt weer een nul toe aan het digitale bankaire systeem. Problem solved.
Wat een enorme beerput allemaal. Dat de euro de zuidelijke landen in een poel van economische ellende zou achterlaten, had in 1992 ook al bekend behoren te zijn. Voor Portugal, Spanje, Italïe (m.n zuidelijk) en Griekenland is de munt gewoon te hard en te duur. Dat de economieën zouden 'convergeren' onder één munt was aantoonbaar vanaf het begin een leugen. Nu zitten we met de slechtste aller werelden. Complete 'lost generations' (50% jeugdwerkloosheid in Spanje en Griekenland met bijbehorende braindrain (Farage memoreerde het nog), en een Centrale Bank die volgens het aloude monetaire knoflookrecept als een dolle geld bijdrukt onder leiding van een sockpop van goldman sachs. Ondertussen gaat Italië straks op dezelfde manier geplunderd worden als Griekenland, alle publieke infrastructuur voor een schijntje naar 0,01% mondiale elite. Met TTIP en CETA worden we via de achterdeur slaaf gemaakt van een corporatistische agenda. Via bewust gecreëerde inflatie wordt uw pensioen afhandig gemaakt. Op allerlei manieren wordt het beeld van Rusland als vijand gepromoot, in de hoop dat de angst ons achter onze huidige foute leiders aan doet lopen. En de 5e colonne marcheert ongehinderd binnen. De nodige bankhervormingen blijven al tien jaar uit, omdat de manier waarop de EU is opgezet haar volledig kansloos maken tegenover professionele lobbyclubs, vooral als ze over veel geld beschikken. Het is tijd voor een vette opstand tegen het volksvijandige rattenverbond dat EU heet.
Oops het domino effect is schijnbaar ook al begonnen.
29 Billion Bremen Landesbank On The Verge Of Failure
www.zerohedge.com/news/2016-07-07/euro...
Het hek is van de dam, de financiele bubbel staat op knappen en de politiek verscheurt (zie UK). Geen redden aan.
@gasboer | 08-07-16 | 12:38
misschien ;)
@Mark_D_NL | 08-07-16 | 13:08
Jij bent wel een beetje ene bloedhond he ?
@pa_niek 12:47
De rente over target-2-vorderingen is lager dan de inflatie. Dus daar verliest Nederland geld. Al is die 80 miljard wel gecre-eerd geld, uit het niets. Helicoptergeld. Het veroorzaakt extra inflatie in de landen waaraan het geld uitgeleend wordt. Wat de problemen nog groter maakt in die landen, terwijl wij er dus niets wijzer (of rijker) van worden. Het is een soort verdoving.
@Mark_D_NL | 08-07-16 | 13:07
twitter.com/nexitnews (Link was verkeerd c/p)
Aan kleurrijke Nexit creativiteit geen gebrek blijkbaar... twitter.com/nexitnews. En nu die #Nexit nog.
Zwitserse 50 jaar obligaties hebben nu een negatieve rente en de koers ervan stijgt.
www.slate.com/blogs/the_slatest/2016/0...
De kapitaalverstrekkers betalen Zwitserland voor het privilege om het kapitaal daar te kogen stallen. Wat dat betekent mag je zelf bedenken.
Opslag Medium | 08-07-16 | 12:34
nee, zo werkt dat gelukkig niet.
Tenzij je een spaarrekening hebt bij Deutsche bank met meer dan 100.000,- spaargeld.
Hmmm... ik ben reuze benieuwd hoe de EU de waarde van wereld GDP (70 biljoen)bij elkaar denkt schrapen want over dergelijke bedragen gaat het in het geval van DB.
NEXIT
Als onze regering nou eens verstandig zou zijn, dan vertrekken ze zsm. uit de EU, en gebruiken ze die 1200 miljard aan pensioengeld als 'warcash' om de eigen economie mee te redden, en als pressiemiddel om de mannekes in Brussel (die dat geld in gedachten natuurlijk al lang hebben uitgegeven en alleen maar dieper in de stront zakken mocht Nederland haar pensioenkeutel intrekken) ertoe te dwingen akkoord te gaan met de voorwaarden die NL aan een vertrek uit de EU stelt.
Nooit tenimmer zal een grote bank omvallen ,zolang de e.u bestaat zal de burger hoe dan ook bloeden is het niet links dan rechts om.
voorkomen kan alleen als de e.u knapt of nedxit een ander weg zal er nooit zijn.
de belangen zijn te hoog en de burger is slechts een trekpop zowas het zo zal het altijd zijn.
had men maar beter naar een zekere Geert geluisterd , de waarheid komt altijd aan het licht is het niet nu dan volgende week
Yep..... en DB is "to big to bail out"
www.zerohedge.com/news/2016-02-03/it-t...
Lieve Logicavanhetgevoel, wilt u de goddelijke kale nooit meer met dhr Trump vergelijken? De rest van u: zoek t.o.v. van uw pornoblonde hoop in deze bange dagen svp de ontelbare verschillen. Kijk dan svp ietsje dan een haardos. Als in ex-vvd lidmaatschap enzo. Niet dat het ex pvda lidmaatschap van wijlen mijn dorpsgenoot hem nou perse siert.
Maar toch.
@Guido | 08-07-16 | 12:23
Het redden van de banken is dan ook alleen maar een uitstel van executie. Wij burgers mogen weer betalen, de daders (bankiers en hun vriendjes) gaan er weer vandoor met het geld.
Ik heb geen probleem met hoge salarissen, alleen als het mis gaat mogen deze heren\dames ook de rekening betalen en niet afgekocht worden met een hele hoge bonus en op de koop toe weer een baantje ergens anders waar ze gewoon weer verder gaan met gokken met andermans geld.
tipo | 08-07-16 | 12:35
dit is misschien wat duidelijker:
www.eurocrisismonitor.com/img/Target2%...
Kort gezegd zitten we als euro-zone weer op het crisis-niveau van 2013. Met als grote verschil dat de ECB nu grotere tekorten heeft dan Griekenland.
Wanneer kunnen wij al die misbaksels die zich minister(pres) mogen noemen,daadwerkelijk afrekenen -letterlijk- op hun wanprestaties ???
Is er ook maar eentje die zich vrijwillig zich accountable houdt?? Goed verkiezingsargument overigens.
Ben wel benieuwd of die Duitse wet over het confisqueren van spaargeld er nu al is doorgedrukt. Deze stond vorig jaar op de rol. Iemand?
@pa_niek | 08-07-16 | 12:47
U denkt toch niet dat de rente opweegt tegen de miljarden die NL afdraagt, nog afgezien van de naheffingen?
En vergeet daarbij niet dat NL ook weer rente afdraagt over haar eigen leningen.
@Loesewies7596 | 08-07-16 | 12:38
Uit de EU vertrekken.
Tja, als je een hypotheek hebt kan je weinig gebeuren. Als de Euro de waarde van toiletpapier nadert, is je hypotheek ook weg. Het huis daarentegen blijft staan. Laat die banken maar omvallen dus, wat mij betreft.
Laat het maar gebeuren. Als het niet DB is dan zullen het Franse banken zijn. Pappen en nat houden heeft nog nooit gewerkt. EU heeft geen bestaansrecht meer. I'm ready.
@tipo | 08-07-16 | 12:35
Als we dan al zoveel geld uitgeleend hebben aan de rest van de eu waarom zijn we dan nog steeds netto betáler ??
@roze_bril | 08-07-16 | 12:44
Past u even op? Ik sneed mij bijna aan uw sarcasme.
Daarom willen we Oekraine er ook bij. Om de financiele weerbaarheid van de EU te vergroten.
Daarom willen we Oekraine er ook bij. Om de financiele weerbaarheid van de EU te vergroten.
@ bisbisbis | 08-07-16 | 11:44
Great minds think alike
"Dit verandert pas als de Europese economie robuust genoeg is om schokken als de Brexit te weerstaan, maar dat duurt nog wel even."
Dat moment komt nooit, kan ik de Azijnbode melden.
@zeauzitdat | 08-07-16 | 12:19 Zit je op Bali?
Ik heb redelijk wat spaargeld op de bank. Voor mijn pensioen later, want ik bouw geen aow op doordat ik in het buitenland woon. Ik huur, want hier in Brussel zijn de prijzen voor mij erg hoog. In België zijn de huizenprijzen nooit lager geworden na 2008. Alleen veel hoger.
Maar, kan ik nu beter niet kopen voordat mijn geld niets meer waard is, of juist wachten?
@witchmaster | 08-07-16 | 12:11
Aha! De link is gemaakt. Gianni en Minatella hebben belegd in bankobligaties om hun pensioen aan te vullen (hadden ze niet moeten doen, gokken moet je alleen met geld dat je kunt missen). Dan kunnen de Italiaanse pensioenen gered worden door met het weggegeven Nederlandse pensioengeld die zwakke obligaties op te kopen door de Italiaanse staat.
Een simpele vraag: waar is het verdwenen geld?
witchmaster | 08-07-16 | 12:18
Mij is altijd verteld dat we niet meer mogen omrekenen... Maar als je nu gaat omrekenen, slaat inderdaad de schrik rond je hart.
.
We zijn fors gefist, laat dat duidelijk zijn.
Pimp my Voortuin 12:16
Onze Target-2-vordering was in mei 2016:
EUR 74 miljard.
Net zo veel in mei 2013.
www.dnb.nl/binaries/t5.1nm_tcm46-33068... (xls-alert)
De totale Nederlandse lening aan het Eurogebied was 89 miljard Euro in mei 2016. Ook daarvoor moet je drie jaar terug in de tijd, toen we ook zo veel uitleenden.
-weggejorist-
Damage done. Er is te veel eerlijk verdiend geld omgezet in stront. Veel van onze productiemiddelen staan nu buiten europa. We hebben nu heel hard een Trump of Fortuyn nodig om de zaak weer een beetje recht te trekken in NL. Je moet problemen oplossen waar ze ontstaan. Dus laat andere landen in EU hun eigen puin ruimen.
And after a while, you can work on points for style.
Like the club tie, and the firm handshake,
A certain look in the eye and an easy smile.
You have to be trusted by the people that you lie to,
So that when they turn their backs on you,
You'll get the chance to put the knife in.
Waarom zou er uberhaupt belastinggeld naar een Italiaanse bank gaan? Waarom worden aandeelhouders en spaarders van die banken niet genageld?
elke paar jaar verloren NL'se bedrijven weer miljarden omdat Italie devalueerde. Dat risico verlamde de handel tussen Italie en de rest.
Wutbürger_ | 08-07-16 | 12:01
Dan moet je niet in dergelijke landen willen investeren.
@Ommezwaai
ik loop te hard van stapel en overdrijft heel graag (lolzzz)
@Cuyahoga | 08-07-16 | 11:54
LOL!
Economie studeren aan de Landbouwuniversiteit, ik wist niet dat dat kon.
witchmaster | 08-07-16 | 12:25
5 zetels toch nog?
Zijn 50.000 driftig nadenkende ambtenaren nog niet genoeg om de beloofde hemel op aarde van Europa te maken?
Nee!
Alles gaat fout wat fout kan gaan. De EU is een ramp. Te log en lomp als een opgeblazen zon die verandert in een zwart gat waar geen licht meer kan ontsnappen. Dus voordat we allemaal verdwijnen in het zwarte gat er uit springen. En wel zo snel mogelijk. Zodra de banken vallen implodeert de euro. Zeg maar dag tegen het pensioen. Ik dacht eerst dat Griekenland voor het einde zou zorgen, toen de immigratie crisis, en nu is het weer het financiële systeem wat de EU managers eigen handig om zeep helpen. Houdt het dan nooit op? En alles is van te voren voorspelt.
Dit moet u trouwens in samenhang met de Europese islamiserings- & immigratiedwang zien. Na de val moet de autochtone burger vooral druk zijn met het van het lijf houden van boze immigranten die geen uitkeringen meer krijgen. Opdat de jacht op de schuldigen niet zal plaatsvinden.
Parel van het Zuiden | 08-07-16 | 11:55
Spijker, kop, "kraak"...
Alleen zitten die elitegasten dan ergens op de globe (Z.Amerika ws) te genieten van hun gejatte en verborgen 33.000 triljard (of zoiets).
Koning Pils heeft niet voor niets veel onroerend goed en landerijen daarachter gekocht.
Zijn "huisje" op de Pelopponesus is puur voor de schijn aangeschaft, voor zolang het nog duurt...
met 5 zetels heb je z.n pand niet meer nodig
witchmaster | 08-07-16 | 12:25
Kan ook niet met 5 zetels blijft er 250.000 subsidie over, per zetel is er iets meer dan 50.000 subsidie.
We moeten SP en Wilders op handen dragen, die kunnen zonder partij subsidie.
Fijn hé, zo'n Europese samenwerking.
Een soort van dozen-met geld-schuiven op hoog niveau.
En de braafste van de groep mag voor het gelag opdraaien.
.
Dat er nog mensen bestaan die deze vorm van samenwerking toejuichen... Je wordt heden ten dage voor minder opgenomen.
Ongelofelijk.
IEDEREEN zag van verre aankomen dat de Italiaanse banken insolvent waren. Maar de EU hield de oogkleppen jarenlang op. Nu Brexit een feit is, worden die rotte leningen ineens NIET meer gebacked door een ontzettend grote economie, die van het Verenigd Koninkrijk, en zullen Duitsland en Frankrijk en Nederland dus ZELF heel de EU moeten dragen. Dat gaat niet langer, en dat weet iedereen inmiddels ook. Is het de schuld van Brexit? Nee, maar het toch al wankele kaartenhuis dat de EU heet staat nu wel op één poot minder.
ff tussen door en oftopic + excuus...
De PvdA vertrekt uit de poepsjieke partijzetel aan de Herengracht. Het huurcontract van het gebouw liep eigenlijk pas in 2019 af, maar na lang zoeken is een nieuwe huurder bereid gevonden het statige gebouw over te nemen.
tja met 5 zetels heb je z.n pand niet meer nodig
De Brexit was enkel het vonkje in de gistende EU-beerput.
Komt ervan als je 'begrotings-muntslang' staat te roepen, 15 jaar terug, en daarna de spelregels doodleuk verandert. Enkel leuk voor speculeerders.
Feestje van de verwende kindertjes is gedaan. Tijd om de rommel op te ruimen.
Mooie Mario Dragi.
Laat de hele zaak maar imploderen. Als het zelfs den mof nu te gortig begint te worden....
Das ende das reich.... gelukkig zijn er nog duizenden miljarden EU breed aan pensioengelden....
Zal Frans 'populistische klootzak' Timmermans nu eens eindelijk inzien dat een *unie* alleen werkt als die is gebouwd op vertrouwen en culturele-scoiale verbintenis en niet op de populistische fasciostoide ideen van een stel technoccratische clowns en een hoop geld.
@Mastermattie | 08-07-16 | 11:31
i Is ook niet erg als er wat banken omvallen. Het kapitalisme en de vrije markt leren dat er dan meer ruimte ontstaat voor de anderen, die hun zaakjes beter op orde hebben.
De Italiaanse baas van de ECB 'Ndràgi zal wel heel eerlijk naar de belangen van alle nationale banken en alle Europese burgers kijken. Of ben ik nu een racist?
De Geus | 08-07-16 | 11:47
Dit geeft goed aan dat u geen kloot snapt van de kwestie. Dat geld wordt nu ook geïnvesteerd, maar onder strenge regels en NL toezicht.
Het is juist die strikte mentaliteit die Nederland rijk heeft gemaakt en rijk heeft gehouden.
En wat gebeurde er ook alweer met de vorige miljarden die met rente terug zouden komen? Oh ja *poef*.
Scheert u weg.
Ik ben een paar maanden geleden verhuisd naar een zonnig eiland in Z.O. Azië. Heb m'n bedrijf en onroerend goed in NL schuldenvrij verkocht, al het geld overgeboekt en de helft in goud geïnvesteerd. In Nederland was het, ondanks dat ik redelijk goed boerde, altijd lastig rondkomen en iedere dag betalen, betalen, betalen. Pensioen had ik als zelfstandige toch zowat niet opgebouwd en telkens als ik dacht een lekker jaar te hebben gehad kwamen daarna weer de blauwe brieven. Nu kijk ik vanuit m'n zwembad uit over de oceaan, heb geeneens een brievenbus en lees met een glimlach dit soort berichten. Ik dacht dat ik met m'n 39 jaar al te laat zou zijn, maar zo te zien ben ik nog net op tijd weg om uit de grijpgrage klauwen van circus Europa te blijven. Heerlijk toeven hier, spotprijzen voor alles, vriendelijke mensen, prachtig weer, blauwe zee en men is blijals je een paar (omgewisselde) euro's uitgeeft.
Krantenpapier is duurder momenteel !!!
@ pa_niek | 08-07-16 | 12:16
Moet je wel even corrigeren voor de koersontwikkeling van de lokale valuta. De beurs in Londen is in pond sterling. Maar je hebt een punt.
Het aandeel DB staat vandaag trouwens wel 3% hoger, en gisteren ook al.
Desmoulins | 08-07-16 | 12:10
Nee hoor, ik volg deze ontwikkeling al vele jaren.
DB stond er 2 jaar geleden slechter voor dan nu. De reden dat het nu nieuws is, is vanwege een amerikaanse rechtszaak. Die juristen bestoken de amerikaanse media met persberichten.
"Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te zijn"
De onderbuik krijgt weer gelijk. Henk en Ingrid waarschuwden tijdens verjaardagen (nog met een glaasje sigaretten op tafel) al voor dit scenario. Deze reactie werd destijds door het journaille, de politiek en belangwekkende opiniemakers ook al weggezet als populistische-, en slecht geïnformeerde kletskoek.
De gulden is verloren en geen ene bal meer waard ,en de gulden was vanaf de jaren 60 gekoppelt aan de mark .
en als u naar de winkel gaat voor een brood en u moet 4 gulden neer leggen + een ons ham (van het varken) dan ben u bijna 10 gulden kwijt onze eens zo sterke munt is omgebracht door de euro die ook nog eens 10% onder de waarde was
"Orde uit Chaos"...
Dat was toch de vooropgezette bedoeling.
Dus ze liggen uitstekend op schema inzake die Chaos.
We moeten eerst (bijna of helemaal) kapot om ons daarna te "laten redden" door diezelfde chaosveroorzakers.
Hoe staat onze vordering op de Target 2 balans er eigenlijk vandaag de dag bij?
De politieke toekomst zal uitwijzen dat er weer stemmen worden gewonnen met kralen en spiegeltjes.
veel sukses hollanders, baie dankie
En intussen ? Alle europese beurzen omlaag en de engelse? Juist ja ... weer omhoog.
Ik zie de bui al hangen ;( Gelukkig leef ik al jaren van de rente van m'n schuld.
"Daardoor zit Italie nu in de problemen.
(Lees je mee Jan Roos, of interessert het je niet omdat je niet reist maar barbequet in Bergen?)
Einde van de Domheid | 08-07-16 | 11:53"
Da's een verrassende logica. Omdat een van de grootste nettobetalers aan de EU (en dus vullers van de bodemloze putten Italië en Spanje genaamd), Engeland eruitstapt, is het straks de schuld van Engeland wanneer deze landen omvallen? Ik krijg tranen in mijn ogen van het lachen. Het Einde van de Domheid laat nog lang op zich wachten, ben ik bang. Ik hoop echt dat jij niet op een positie zit waar je veel schade aan de maatschappij en je directe leefomgeving kan aanrichten.
-weggejorist-
Ik let op de koninklijke familie. Als die de benen nemen weet je dat er zwaar weer aan komt.
Ze hebben niet voor niks hele lappen grond in Argentinië gekocht.
Kijk, het is de schuld van #BREXIT, precies zoals het in de alternatieve media al voorspeld is. Het vallen van ons corrupte piramidespel (de Euro) is eigenlijk al een tijd lang aan de gang, maar de echte val moet natuurlijk met een zwarte piet gespeeld kunnen worden. En laat nu net de UK uit de EU willen stappen... Niets wijst nog op paniek, behalve een daling van de Pond, de aandelen zijn namelijk al terug op normaal niveau. Het hele spel dat wordt gespeeld wordt met de minuut zieliger. Wie deze poppenkast nog niet door heeft moet echt wat minder naar de NOS of Telegraaf kijken. De enige schuldigen zijn onze eigen ministers, die ons willens en wetens de afgrond in hebben geholpen met de EU en de Euro. De gulden was niet alleen de langst gebruikte munt ooit, maar ook nog eens de meest stabiele munt ooit. Weg welvaart, weg koopkracht, weg sociale voorzieningen. Zels een #NEXIT gaat niet meer helpen, de poep wordt al jaren door de ventilator geraakt, maar niemand die iets doet. Dit hebben we over onszelf uitgeroepen door niets te doen.
Ik stel voor dat wij een Italiaan tot opperhoofd van de ECB benoemen.
Liegen en bedriegen als politiek, en een volk dat voorgelogen wil worden, is de evolutie op zijn terugweg.
يدفع با نجاح
Off topic: de echte harde problemen voor Jan en Mien die nog bij de koffie-automaat worden besproken
www.telegraaf.nl/binnenland/26170522/_...
Ja, zullen we de Brexit maar weer de schuld geven?
Plak + copie van uit de dodenbomenkrant Trouw!!!:
Italiaanse banken? Daar is toch al jaren wat mee?
Dat klopt, en de onrust rond die banken doet wat vreemd aan. Er zijn mensen die menen dat die onrust is gevoed door de onrust die is ontstaan door de Brexit. Omdat een Brexit leidt tot minder handel met het Verenigd Koninkrijk en Italië daar last van krijgt. Die verklaring lijkt vergezocht.
Een concretere oorzaak voor die opschudding is er wel. Deze week lekte uit dat de Europese Centrale Bank (ECB) wil dat de Banca Monte dei Paschi di Siena, een van Italië's grootste banken, orde op zaken stelt. Die bank heeft voor circa 24 miljard euro aan leningen uitstaan die niet of nauwelijks inbaar zijn.
De ECB wil dat de bank dat giftige bezit opschoont: in 2018 mag de Banca nog 'maar' 14,6 miljard aan slechte leningen hebben uitstaan. Maar als de bank met de mooie naam, tevens de oudste bank ter wereld (opgericht in 1472), erkent dat die leningen waardeloos zijn, moet zij op zoek naar nieuw geld. Daar zit het probleem.
Want?
De bank heeft sinds 2009 al drie keer een financiële injectie gekregen van de staat. De regering van premier Renzi overweegt een vierde steunoperatie. Maar de Europese Commissie is tegen.
Na de bankencrisis in 2008 moesten veel banken, in Ierland, Spanje, Engeland maar ook in Nederland, met geld van de belastingbetaler worden gered. Dat wil Brussel niet nog eens. Om zulke hulpoperaties te voorkomen, stelt Brussel nu strengere eisen aan de buffers van banken. Hoe hoger de reserves, hoe kleiner de kans dat een bank omvalt. Bovendien worden, als banken in de problemen komen, aandeelhouders en obligatiehouders geacht een financiele bijdrage te leveren. Bij normale bedrijven is dat ook zo: als die dringend geld nodig hebben kloppen ze ook aan bij aandeelhouders of schrijven ze leningen uit.
Dat weet premier Renzi toch?
Natuurlijk. Maar , betoogt hij, de Italiaanse positie is bijzonder. Veel bankobligaties zijn in bezit van 'gewone' Italianen die ze zien als een soort pensioen. Bovendien hebben Italiaanse banken veel schulden bij elkaar. Wordt een armlastige bank geholpen door een ander, dan wordt die ander ook armlastig, of nog armlastiger.
Daarbij heeft de centrum-linkse Renzi in oktober een referendum uitgeschreven: Italianen kunnen zich dan uitspreken over een belangrijke staatshervorming. Renzi heeft zijn politieke lot verbonden aan de uitslag. Als de gemiddelde Italiaan, al dan niet in bezit van bankobligaties, de oplossing van de bankensores niet bevalt, is de kans groot dat Renzi het referendum verliest. Dat betekent dan weer een politieke crisis in Italië.
Heeft Europa dan geen clementie met Italië?
Vooralsnog niet. Gisteren liet Jeroen Dijsselbloem, voor zitter van de eurogroep, de club die het Europese fiscale en economische beleid coördineert, weten dat Italië zich aan de regels moet houden. De regels zijn gezamenlijk afgesproken en ze zijn er niet voor niets, zei Dijsselbloem die eraan toevoegde dat de Italianen geen reden hebben om verongelijkt te doen. Ze hadden hun banken eerder kunnen aanpakken. Dat hebben andere Europese landen wél gedaan.
Wat nu?
Tja, wat nu? Op 29 juli maakt de Europese bankenautoriteit de resultaten bekend van de nieuwste stresstest. In zo'n test gaat de autoriteit na of banken voldoende buffers hebben om een flinke crisis te weerstaan. De kans is groot dat menig Italiaanse bank, de Banca Monte voorop, niet zal slagen voor die test. Uiteindelijk zullen de Italiaanse banken, linksom of rechtsom, hun buffers moeten versterken. Vooralsnog leidt alle onrust tot een extreem lage beurskoers voor de Banca Monte en tot lage aandelenkoersen van Europese banken (zie grafiek). Al heeft dat laatste ook met de Brexit te maken.
@Eigenaar_IJsland | 08-07-16 | 12:00
En waar is 'hier'?
Wel jammer dat dit niet onder het Voorzitterschap van Rutte gebeurt, naast al die andere succesvolle mijlpalen en de 'Job well done' volgens Timmerfranz.
Wutbürger_ | 08-07-16 | 12:01
Echt, ga je schamen. Nog steeds wanhopig zoeken naar spijkers op laag water terwijl de financiele hemel naar beneden komt... One size fits none.
Krazy_Iwan | 08-07-16 | 11:49
Nee, ook met pensioengeld is DB niet te redden.
Aan de andere kant zou het misschien wel goed zijn, want banken *moeten* aflossen en dat levert veel op. Zie ING : de bail-out heeft de staatskas 3.5miljard opgeleverd. op een totaal van 10miljard voor de bailout.
Wat wel zou kunnen is een splitsing van de bank, waarbij rendabele delen behouden blijven, en waar bijvoorbeeld pensioenfondsen dan in investeren, maar dat heeft helemaal niets te maken met die IORP regelingen.
Gewoon nog een paar miljoen islamitische "vluchtelingen" importeren, dan komt het vast wel goed.
Eigenlijk is het toch best een prestratie, dat je als fascistisch EU-bestuur, zonder wapengeweld, binnen 25 jaar een heel continent naar de kloten weet te helpen.
De EU had zo mooi kunnen zijn en ik heb er ook een lange tijd in geloofd maar nu na lang in de ontkenningsfase te hebben verkeerd is het mij nu ook duidelijk dat de hele insteek van de EU verkeerd is. Het is primair vanuit een een neo-liberale marktgedachte opgezet en van daaruit alles andere ondergeschikt gemaakt. En dat kun wel willen maar je schijt op je eigen bevolking. En die komen een keer in opstand. Ze hebben het aan zichzelf te danken.
Ik heb gehoord dat Rutte vanmiddag een stukje gaat varen met Gordon en die bretellenmans van de Quote. Komt goed dus qua strategische aanpak
Einde van de Domheid | 08-07-16 | 11:53
Oorzaak en gevolg...
Komt er ooit een einde aan jouw onbegrensde domheid?
Aan jouw eindeloze dommige geblaat?
Gaat lekker met de EU. Na 8 jaar nog steeds nul grip op de crisis, het Europese volk wordt intussen genegeerd en belachelijk gemaakt door haar leiders, en de economie én de maatschappij staan op instorten. En dat binnen 15 jaar na het invoeren van de Euro. Knap hoor! Proficiat Brusselse baasjes! Goed gewerkt! Straks weer allemaal netjes PVDA en VVD stemmen hè?
Uiteraard zal de Duitse ISIS-leider, Merkel, nooit instemmen met een referendum om uit de EÜ te stappen. Iets met macht.... O. In de jaren 40 van de vorige eeuw was er ook iemand in Duitsland die macht wilde hebben. Niet dat deze twee zaken iets met elkaar te maken hebben hoor......
De Britten moesten ons dus weer redden. http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2016/06/07/09/04C7B6680000044D-3628876-image-m-22_1465287993304.jpg
Wutbürger_ | 08-07-16 | 12:01
nee hoor. iedereen die normaal zaken deed met italianen wist dat ze onbetrouwbaar waren. valutarisico' s zo je die al liep kon je indekken.
het risico van devaluatie is geen oorzaak, maar een gevolg van het feit dat Italie de uitvinder is van fraude, georganiseerde misdaad en dubbel boekhouden.
Gewoon #NEXIT #NEXIT #NEXIT Wij hoeven geen verantwoording te betalen voor de generatie en evolutie achterstand v/h Zuiden. Daar denken ze nou eenmaal anders, prima zoek het dan ook maar lekker zelf uit.
Misschien moet de EU eens met Holland Casino gaan praten:
Speltip 6: Spreid je winstkansen
Speltip 9: Weet wanneer je moet stoppen
Speltip 10: Denk goed na voor je inzet
Speltip 11: Werk aan je pokerface
Speltip 12: Bluf alleen als het geloofwaardig is
Speltip 14: Weet waar je kansen liggen
Speltip 15: Vergeet de spelregels niet
Speltip 16: Laat je niet in je kaarten kijken
Speltip 17: Meedoen maakt het spannender
Speltip 18: Niet alles is bluf
Elke bank die gered wordt (met belastinggeld gesubsidieerd) per definitie nationaliseren en salarisplafond opleggen.
dr Rechts | 08-07-16 | 12:00
Beheerders van genationaliseerde banken geen bestuurders meer noemen maar ambtenaren, die gewoon hun taakomschrijving volgen.
eerst ff 2 maanden met vakantie , na een zo zwaar parlementair jaar .
dan is het weer bijna september en kunnen we de burger weer eens 1000 eurie.s beloven .... o wacht ff
De hemel: het monetair beleid van Noord-Europa, het migratiebeleid van Oost-Europa en de lol van Zuid-Europa. De hel: elke andere combinatie.
Het kan niet anders : de schuldige is Wilders. :)
Dat de financiële wereld dreigt te imploderen is een goede zaak. Het is tijd voor een reset. Dat was het 20 jaar geleden al.
Een reset waarbij de functie, structuur, verantwoordelijkheid en spelregels rondom banken grondig herzien worden.
Dat gaat natuurlijk niet gebeuren aangezien banken, grootkapitaal en overheid ondertussen gefuseerd zijn waardoor nobody that matters belang heeft bij veranderingen.
Dus mag de burger binnenkort weer de portemonnaie trekken om verdampt kapitaal af te dekken op conto van zijn (achter-/klein-)kinderen.
Feitelijk is de boel jaren geleden al geklapt maar wordt het balletje kunstmatig hooggehouden met het vertrouwen dat de belastingbetaler toch wel dokt. Desnoods generaties lang.
Het is shockerend hoe slecht politici als Dijsselbloem en Rutte vooruit kijken. Hoe slecht het beleid is. Hoeveel geld er verspeeld wordt, dat door de Nederlandse belastingbetaler opgehoest moet worden. Maarja, als je een matige student geschiedenis aan het roer zet moet het wel mis gaan. Zo snel mogelijk uit de Euro.
Ik zit nog steeds te wachten op een slimme investeerder die een T-shirt maakt met de tekst 'Wir schaften this', met een varkenssnuit er onder.
Glasgow Argus | 08-07-16 | 11:57
Toen ze een eigen munt hadden was er wel veel aan de hand: elke paar jaar verloren NL'se bedrijven weer miljarden omdat Italie devalueerde. Dat risico verlamde de handel tussen Italie en de rest.
Zei er iemand goud kopen?
"Roept u maar eurofieltjes en eurocraatjes!
Als de boel in elkaar flikkert kunnen we slechts hopen dat karma zijn werk doet. Opdat geen van die vuilbekkende demoniserende onderdrukkende maniakken de straf voor het inmiddels levensgevaarlijke EU experiment hun straf ontloopt.
Parel van het Zuiden | 08-07-16 | 11:46 "
Dit volk is gehersenspinseld door Sesamstraat en NOS Journaals en Pauws en Wittemannetjes. Komende verkiezingen zie ik geen aardverschuivingen, daar het volk het nog steeds te goed heeft om van de bank af te komen, en dus bang is voor verandering of risico's. Als kikkers die langzaam gekookt worden...
Als het trouwens waar is wat de VK schrijft, namelijk dat de Brexit financiële zwakheden blootlegt, dan moet de Brexit als een zegen gezien worden.
De koers van de ECB en de garanties die landen als Nederland hebben afgegeven zijn debet aan de financiële zwakheden die nu aan het licht komen (maar natuurlijk al langer bekend waren).
Ook is de Brexit, gezien de problemen waar de EU zich voor gesteld ziet, voor GB een zegen. GB kan haar eigen koers bepalen om niet (volledig) te worden meegezogen in de draaikolk van EU (financieel) wanbeleid.
@necrosis | 08-07-16 | 12:00
Dat is hier ook zo.
Elke bank die gered wordt (met belastinggeld gesubsidieerd) per definitie nationaliseren en salarisplafond opleggen.
Hoeven de jongeren ook de ouderen niets meer te verwijten want onze regering zorgt er voor dat straks niemand ooit nog een euro pensioen zal krijgen. Al het geld dat je in je leven hebt betaald is aan de EU verdampt.
Dus ik kan net zo goed nog even wachten met mijn studie afronden, omdat zodra ik klaar ben, de economie toch stuk is en je geen baan meer nodig hebt om het broodnodige met een bon te krijgen? Of wat moet Jan Modaal met deze informatie doen? Dergelijke informatie komt door speculatie en door berichten in de media. Als iedereen roept er gaat een bank stuk, dan gaat de bank stuk. Dat is het nadeel van het systeem.
@Cuyahoga | 08-07-16 | 11:50
In de tijd dat ik nog wel eens in Griekenland vertoefde, koste een flinke pizza me omgerekend vijf gulden (toen ze de Drachme nog hadden).
Tegenwoordig kost een pizza daar ruim vijf Euro.
Ik kan ook rekenen, dus ga ik niet meer naar Griekenland.
Ik kan trouwens een blond iemand die dit al jaren van te voren zag aankomen!!!
Gelukkig zijn onze persioenpotten groot genoeg om ze tegen de Italiaanse bad loans en de Deutsche bank weg te strepen.
Wie wat bewaart, had wat. Redden we met zijn allen de EU!
Hoera! Hoera! Hoer!!!!!!!
Dobbernegers en Islamgekkies zijn een leuke afleiding maar uiteindelijk word je het hardst genaaid door witte mannen.
1929 Van Rossem, 1929.
Ik wil de gulden weer terug, iedereen zijn eigen valuta tegen een Euro rekeneenheid en alle Europese handel kan gewoon geschieden.
Die euro is een nucleair wapen van de rijken, je zag het in Griekenland alles en iedereen was weg in andere eurolanden met hun euro's.
Je ziet het in Frankrijk waar Hollande de belasting wilde verhogen, verhuisden de rijken openlijk lachend met hun euro's naar Belgie en Luxemburg belastingvrij zwartgeldstaat.
De euro geeft de elite de mogelijkheid door verhuizing, landen aan de afgrond te brengen, dit moet stoppen.
De grafiek toont toch alleen de reserves voor een mogelijke default op schuldpapier met een looptijd van 5 jaar? er zijn dus alleen maar meer reserves gekomen ten opzichte van de schulden. Dus positief. Althans, dat is zoals ik het interpreteer. Maar wie ben ik...
-weggejorist-
Deutsche bank is al 10 jaar bezig om om te vallen.
Het feit dat ze nog bestaan geeft nog een beetje valse hoop dat ze toch iets goed doen.
De Brexit is vooral goed voor DB, want ze kunnen en zullen profiteren wanneer financials in London naar Frankfurt vertrekken.
Maar als het mis gaat, dan is DB niet te redden. nooit. zelfs niet als alle europese landen de staatsschuld verdubbelen.
www.zerohedge.com/news/2014-04-28/elep...
Einde van de Domheid | 08-07-16 | 11:53
Nee, Italie zit in de problemen omdat het land fraude, georganiseerde misdaad en dubbel boekhouden heeft uitgevonden.
Toen ze een eigen muntje en een eigen centrale bank hadden was er nog niet zoveel aan de hand. De toetreding van het land tot de euro heeft de veiligheidskleppen afgesloten en nu is de druk aan het oplopen....
Wat een geluk dat de EU al die vrede en welvaart heeft gebracht. Laat Timmermans het maar niet horen, straks gaat hij weer een speech houden dat het allemaal de schuld is van oude laagopgeleide mensen.
Met tanks lukte het ook al niet, met bank ook niet
als italie omvalt dan is dit het einde van de huidige E.U in deze vorm .
dit kan je niet meer oplossen en dan zwijg ik nog over frankrijk en spanje
Theorietje; waarom men onverkort doorgaat met het stutten van dit construct?
.
Tijd kopen voor de Europese partijbelidmaatschapten om nog even te graaien, nog even wat schaapjes op het droge te jagen, zodat zij wanneer de onvermijdelijke val komt ver, ver, ver weg zijn van de ellende die ze hebben aangericht met hun experiment.
.
Dit moet u trouwens in samenhang met de Europese islamiserings- & immigratiedwang zien. Na de val moet de autochtone burger vooral druk zijn met het van het lijf houden van boze immigranten die geen uitkeringen meer krijgen. Opdat de jacht op de schuldigen niet zal plaatsvinden.
Oh wacht het is zijn redactiemaatje die nu aan de beurt is
In principe kan je het den Dijs ook niet kwalijk nemen.
Ik bedoel, wat weet hij nou van financieën?
Hij heeft landbouwdingen gestudeerd, weet van alles van de CO2- uitstoot van giertonspruitstukken, maar dat wil niet zeggen dat je die vent beslissingen over miljarden tzxpoet moet laten nemen.
Wat?
Oh, dat doet ie wel?
Ja, dan kan je net zo goed aan Mark Rutte vragen hoe je je vrouw moet bevredigen.
Bij beroepspolitici wint de korte termijn het altijd van de lange termijn. Bij referenda is dat precies andersom. Daarom zijn referenda beter, dan beroepspolitici.
-weggejorist-
Heeft Peter de Waard van de Volkskrant al weer geschreven dat dit allemaal het gevolg is van de Brexit?
Bijzonder dat dit altijd komt als mensen op vakantie gaan en politici drie maanden uit hun neus vreten.
Vaakst gehoorde argument van Jan en Mien Frikandel om vóór de EU te zijn:
"Jamaar, het is zo handig dat je op vakantie niet meer om hoeft te wisselen, en dat omrekenen in de winkels en restaurants, dat was ook zo moeilijk, blij dat daar niet meer hoeft."
Ik ga al jaren op vakantie in een land zonder euro en het eerste wat ik doe als ik aankom is even de plaatselijke valuta pinnen, naar een terras lopen, een halve liter van de tap van het een of ander bestellen, zo'n nieuw verworven briefje uit de bundel pakken en gewoon afrekenen.
En een big smile opzetten natuurlijk als ik het om ga rekenen. Want ik kan namelijk wel rekenen.
En intussen gaat de NAVO doodleuk door met het mobiliseren van zijn troepen in oost Europa. Lijkt de USA af te stevenen op een bizarre tweestrijd tussen zwart en blank. Blijkt Europa nog geen streep verder te zijn met de vluchtelingen en is China totaal de weg kwijt inzake de staatsfinanciën. Het wordt een natte zomer...
1928
zwartzondersuiker | 08-07-16 | 11:40
Let op nu hé. Het spel is op de wagen. Er moest niet voor niets binnen twaalf uur de IORP II doorheen gejast worden
nagel op de kop :(
Er zou ook geen cent meer naar Griekenland gaan. Geld dat naar Griekenland was gegaan zouden we met rente terugkrijgen. Niet waar Rutte, niet waar De Jager?
Het enige waar veel politici aan denken is hun eigen baan nu en later. Het is opportunistisch tuig.
Dit wil ik er nog over zeggen, en dan houd ik er (even) over op: youtu.be/X7le5GPJpbE
"geen belastinggeld voor Italiaanse bankencrisis"
Haha, hebben we grapje niet eerder gehoord? Laat maar omvallen op dit moment trouwens samen met de DB, ik zie de wereld graag branden. Oh wacht, Europa heeft net de beschikking gekregen over tig-miljard euro en straks komt er nog meer centjes bij want de regering zal pensioen wel verplicht stellen voor ZZP-ers.
Ja, nu de volkskrant(lezers) pensioenen in gevaar komen,komen ze pas in het geweer....
De euro is een zombie-munt en trekt de hele EU in zijn val mee. Omdat de ellende van de Italiaanse banken en de derivaten-tijdbom van Deutsche Bank al op de radar staan zullen de eurocraten door leugens, tijdrekken en fraude best wel een list verzinnen om de bestaande afspraken rondom bankresolutie te omzeilen.
Het wachten is op een zwarte zwaan-effect, een onverwachte ontwikkeling, om de boel echt ondersteboven te trekken.
De financiële wereld is te ingewikkeld geworden en de belangen zijn te veel geconcentreerd geraakt. Het kan niet anders dan dat een zo instabiel systeem eens onderuit gaat. Toch nog maar investeren in landbouwgrond, tastbare commodities en handvuurwapens.
Geen belastinggeld voir de banken, maar we kunnen toch wel het overtollige pensioengeld inzetten om hun toekomst te borgen? Die miljarden domweg in kas laten zitten wegens een achterhaalde stijfkoppige conservatieve spaarmentaliteit uit de vorige eeuw heeft geen enkele zin. Nu investeren, dan komt het met rente terug zodat ook de benadeelde jongeren enigszins worden gecompenseerd voor het egoïsme van de babyboomers.
Doet me denken aan de Schepen van Nemi. Keizer Caligula liet 2000 jaar geleden twee enorme brede schepen bouwen voor zijn uitspattingen. Die twee partyboten lagen eeuwen vol schatten op de bodem van het meer van
Nemi. Mussolini liet het meer in 1828 deels leeglopen en de Romeinse schepen konden geborgen worden. Ze waren te zien in een pompeus museum dat vervolgens in 1944 door de Wehrmacht in de fik werd gestoken. Van de twee schepen bleef alleen een hoopje zwarte as over. https://romenieuws.wordpress.com/2013/08/05/de-romeinse-schepen-van-nemi/
Ah, Van Rossem. Ik zie dat je de tweet zėlf bewaard hebt.
Ik heb hem nog op screenshot hoor...
Hé, weer een crisis. Krijg je als je gokt met de welvaart van honderden miljoenen mensen.
.
Wat mogen we nu weer inleveren?
* Welvaart in de vorm van pensioenen en toeeigening banktegoeden
* burgerrechten en democratische processen
Roept u maar eurofieltjes en eurocraatjes!
Als de boel in elkaar flikkert kunnen we slechts hopen dat karma zijn werk doet. Opdat geen van die vuilbekkende demoniserende onderdrukkende maniakken de straf voor het inmiddels levensgevaarlijke EU experiment hun straf ontloopt.
In Ijsland hebben de bankiers in de gevangenis gesmeten. Dat werkt
Oeh oeh oeh
Met dank aan Draghi vd ECB!!!!
De sukkels uit EU Brussel en Dijsselbloem hebben ex-Goldman Sachs bankier Mario Draghi vd ECB (architect vd Griekse bankenfraude), de volmacht gegeven om per maand 100 miljard euro gratis te printen voor de Italiaanse, Franse, Spaanse banken en landen (die niet met geld om kunnen gaan) ten koste van de West-Europese banken en landen.
Wat een ironie, Brussel en Dijsselbloem die de EU via Draghi's ECB om zeep helpen.
Eerst heeft Draghi Griekenland om zeep geholpen door te sjoemelen met hun boekhouding, nu brengt hij de EU om zeep.
Dijsselbloem, Draghi en de domme Brusselse EU- ambtenaren eruit gooien svp!
Hebben die spaghettivreters ook meebetaald aan het redden van ABN en SNSS?
Nou dan...
@WaitingLine | 08-07-16 | 11:43
-
U was mij een seconde vóór - twee zielen, één gedachte, zullen wij maar zeggen.
Komt DAT even goed uit...
we hebben net 1200 miljard pensioengeld overgemaakt naar EU.
@Einde van de Domheid | 08-07-16 | 11:42
-
Dat is het pseudoniem van Karl Marx.
@Einde van de Domheid | 08-07-16 | 11:42
Ik vermoed Karl Marx
Een Noordwesteuropese Unie, een Oosteuropese Unie en een Zuideuropese unie - (met een paar goede onderlinge defensie afspraken) vóórdat wij compleet de bietenbrug op gaan.
En wie is Karel Mercx dan wel helemaal?
Het is niet of, meer wanneer. Landen zijn niet meer in staat flexibel te zijn wat hun eigen economie aangaat. Spanje, een typisch vakantieland waar onze ouders/bouwvakkers met sleurhut naar verdween tijdens de bouwvak. Lekker goedkoop, mooi land, heerlijk weer en betaalbaar voor Jan met de korte achternaam. Aan het einde van die vakantie veerde de economie daar weer wat op en gingen we verder tot de orde van de dag. De Euro is waardeloos in muntsoort, als metaalsoort en als gedachte. De vraag naar eigen munt is door de Eurozone nog steeds sterk.
Let op nu hé. Het spel is op de wagen. Er moest niet voor niets binnen twaalf uur de IORP II doorheen gejast worden.
Wat een doodsstrijd. Werd on 2008 al geroepen dat die Italianen het niet gongen redden. Nu na 8 jaar hebben daadkrachtige euro politici niets voor elkaar gekregen.
Nuchternederland | 08-07-16 | 11:35
Wanneer DB gaat, kan zelfs de ECB daar niets aan doen. De ECB is medeverantwoordelijk voor deze ellende. Het economische herstel sinds 2008 is altijd schijn geweest.
De Zuid- en Zuid-Oost Europese landen hadden nooit toegelaten mogen worden tot de EU en/of de euro. Landen als Spanje en Italië waren al in de jaren 60 en 70 bekend om hun luiheid en "laat maar waaien" houding. Niet vreemd dat hun economieën niks voorstelden en dat hun munteenheden geen drol waard waren.
Toen de euro werd doorgedrukt werden deze landen gewoon tot de euro toegelaten, met veel boekhoudkundig gehossel. De economie draaide in die tijd op volle toeren, zodat niemand echt doorhad wat er gaande was. De lachende baasjes van de EU, waaronder smeerlap en lachebek Zalm (neoliberaal zakkenvuller der eerste klasse) verzekerden ons dat de euro heel handig was voor op vakantie en zo...
Er staat ons nu een ramp te wachten die zijn weerga niet kent. Wie dacht dat de crisis van de laatste jaren erg was, vergist zich. Die er nu aankomt is 100 x erger en zal vreselijke gevolgen krijgen. Burgeroorlog en oorlog, wees daar maar verzekerd van. En vreselijke armoede door de gehele EU. Samen met de indringerscrisis zal de komende financiële crisis de hele wereld op zijn kop zetten.
Vroeger kon je nog lekker op vakantie naar Z Europa voor je geld ,nu nemen ze je zonder op vakantie te moeten,zo je geld mee .
Meedenken heet zoiets in Brussel .
Professors zijn het ,maar wel zeer onnozel .
Zorgelijk. De geschiedenis lijkt zich te gaan herhalen. Zal het de definitieve genadeklap voor de Europese Unie zijn?
Gelukkig heeft Duitsland het afgelopen jaar een zeer hoog aantal financieel specialisten erbij gekregen, geen paniek dus. Die Schaffen Das.
Nog gauw even een paar dikke aankopen buiten de EU doen met het weinige spaargeld wat nu nog wat waard is. Na de Big Collapse kan dat niet meer.
Het wachten is op de politici die Brexit de schuld gaan geven en vervolgens daarom Art. 50 willen schrappen...... my guess: engnek Verhofstadt begint er mee.
Er wordt al 15 jaar geroepen dat de banken en verzekeraars zullen omvallen.
Een zeer klein gedeelte doet dat ook, maar het grootste gedeelte wordt gered voor het grotere belang.
Denk maar niet dat DB omvalt, die wordt sowieso gered door de ECB.
De vraag was ook niet óf de banken om zouden vallen, maar wanneer.
Hoe gaat het trouwens met de economie in het verenigd koninkrijk?
REAGEER OOK