Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Wargasm. 40 jaar geleden: Operation Entebbe

Vandaag 40 jaar geleden. Een handjevol volwassen kansjongeren beseften tijdens een Air France-vlucht tussen Parijs en Tel Aviv ineens dat ze het gas nog aan hadden laten staan. Aangezien de vlucht al een tijdje onderweg was, werd na wat woorden over en weer met de kapitein besloten dan maar op Entebbe airport, Oeganda, te landen. Alexander Pechtold noemde dit destijds "een mooi compromis". Eenmaal aangekomen op Entebbe werden ze hartelijk welkom geheten door Forest Whitaker. Het toeval wilde dat er net een Hummus-bar geopend was, dus de Israeli's gingen daar allemaal netjes in de rij staan. "Dat hield de tussenstop lekker overzichtelijk," herinnert Jesse Klaver zich levendig. Alles was gezellig tot de joden er in vier C-130 Hercules-toestellen met RATO-installaties een paar honderd commando's in limousines aan de grond zetten. Het wetenschappelijk bureau van DENK vergaarde destijds aanzien door te bewijzen dat ze hier gekomen waren met niets minder dan de intentie genocide te plegen. Anja Meulenbelt, toen slechts 83 jaar oud, beaamde dit: "Ja, zo zijn ze." (Korte versie van filmpje hierboven, alhier.) yonieindbaas.jpgBovenstaand, rechts: Yonatan Netanyahu, de broer van Bibi, die lid was van dezelfde commando-eenheid. Bibi was niet aanwezig bij de operatie, omdat Israelisch beleid dicteert dat broers niet op dezelfde missie gestuurd mogen worden. Yonatan Netanyahu leidde de operatie, en was de enige Israelische militair die om het leven kwam. thecrewomgg.jpgDe flight crew van een van de toestellen. carentebbe23423.jpgDe limousine die gebruikt werd om langs nietsvermoedende Ugandeske bewakers te rijden. happinesssenterecht.jpgVreugde alom. Sindsdien is het vrede.

Reaguursels

Inloggen

Goed artikel en dank voor deze documentaire. Ik kan het me nog herinneren, maar heb me destijds onvoldoende gerealiseerd hoe enorm knap deze operatie opgezet en uitgevoerd is.
Hulde voor deze dappere commando's!

Gravin v Kippenbouth | 05-07-16 | 15:28

Stormageddon | 05-07-16 | 02:25
Ik zei ook niet dat Molukkers islamieten waren. Maar mijn verhaaltje was een beetje hak-op-de-tak inderdaad.

PrinsesStoepje | 05-07-16 | 13:17

@kindapaas | 05-07-16 | 05:02
Goed punt (Khazars). Is ook in Israël bekend én erkend (zie o.a. Jim Wald in The Times Of Israël, 18.03.2014)

ben kokhals | 05-07-16 | 13:08

Ik hoop dat Nederland meer diplomatieke en vriendschappelijke banden met Israel zal aangaan. Wat een geweldige mensen zijn dat toch die Joden. Ik zie bijna geen heldhaftiger volk op deze aardkloot.

nerugaer | 05-07-16 | 12:49

iemand haalt de molukkers er bij.
laf clubje dat niks met de javanen had ,maar wel naar de NLers likten.
toen bleek dat Soekarno ging winnen wilden ze niet meer daar blijven omdat ze bang waren dat de javanen hun zouden opeten.NL zei,vooruit maar,je mag hier komen en misschien kun je ooit terug.toen waren ze gefrustreerd en gingen kleuters gijzelen.
en Entebbe aktie was super vet!!

pejoar | 05-07-16 | 12:17

ben kokhals

KNIL militairen waren bij vertrek van de Nederlanders door de nationalisten vermoord. Ze hadden gevochten onder de vlag van de vijhand en waren in ogen Nationalisten verraders!! belofte van zelfstadigheid. Kind in die tijd had kunnen begrijpen dat Nedrerland niets meer in de melk te brokkelen had. Je zou kunnen zeggen dat Nederland hen van een wisse dood gered heeft!!

jaap932057795966 | 05-07-16 | 11:28

PrinsesStoepje | 05-07-16 | 03:01

Ik weet er geen één.

wingload | 05-07-16 | 10:36

Ik zal het filmpje eens doorsturen naar mijn op het oog nette gematigde moslim collega die weliswaar toch Joden haat.

P. Pantoffel | 05-07-16 | 10:20

@BRickY | 05-07-16 | 08:56
Vermoedelijk is de nachtploeg beter bezet dan de dagploeg;)

kindapaas | 05-07-16 | 09:44

@PrinsesStoepje | 05-07-16 | 00:57 U meldt: U heeft echt geen idee wat de risico's waren om 3000 kilometer over vijandig gebied te vliegen om in een vijandig land gijzelaars te bevrijden. Amerika probeerde het in Somalie: totale mislukking. Duitsland probeerde het in Mogadishu: totale mislukking. Alleen al de EU-toevoeging duidt al op een totale mislukking.=Kennelijk heeft u het niet begrepen wat ik schreef. U heeft de link (met bijbehorende foto's) vermoedelijk ook niet geopend. We kunnen wel herdenken wat er in het verleden is gebeurd (en dat was zeker in die tijd iets groots) maar we moeten ook kijken wat er nu in onze achtertuin gebeurt. Anders worden we door steeds falende Yanks een onnodige oorlog ingezogen.

gnor | 05-07-16 | 09:39

waarom is wikipedia zo sumier hierover?

BRickY | 05-07-16 | 08:56

nickolaas | 04-07-16 | 23:29

u hammert op de democratische gehalte van Israel hoe zit het met de democratische gehalte van omliggende regio's wanneer is de laatste keer dat er bijvoorbeeld verkiezingen werden gehouden in de Gaza.

Israel de maatlat nemen van een westEuropees land maar zo gauw het gaat om de omringende landen dan is het wegkijken!

Zeer slimme actie door helden!!!!

jaap932057795966 | 05-07-16 | 08:47

Had je toen ook al booslims?

funkyd | 05-07-16 | 08:42

I stand with Israël!

Dr. Frambozenjam | 05-07-16 | 08:39

Israël een prachtig land en als enige democratie een mooi voorbeeld voor de overige dictaturen in de omgeving.

Dutch_Holland | 05-07-16 | 08:32

@JackHair | 05-07-16 | 08:20
Er is niets orgasmisch aan een oorlog.
Ongeacht welke oorlog, de waarheid sneuvelt als eerste....

necrosis | 05-07-16 | 08:28

@Piet Karbiet | 05-07-16 | 08:10
Ik heb meer respect voor Molukkers dan voor Besnedenlanders.
En die treinkaping (de Punt) was niet netjes, maar de Molukkers werden belazerd door de Nederlandse regering.
Nog even los van het feit dat Molukkers prima integreren in de samenleving, in tegenstelling tot.....[vul zelf maar in]

necrosis | 05-07-16 | 08:27

@eerstneukendanpraten | 05-07-16 | 08:03
Dat lijken mij Arabische getallen: 50996 voorzover mijn niet meer zo goede ogen het toelaten.

kindapaas | 05-07-16 | 08:22

Als je oorlog orgasmisch vind moet je je of laten nakijken of eens echt oorlog meemaken.

JackHair | 05-07-16 | 08:20

@necrosis | 05-07-16 | 07:57
Tegenwoordig krijg je voor dezelfde grondhouding de Coudenhove-Kalergiprijs

kindapaas | 05-07-16 | 08:12

@necrosis | 05-07-16 | 08:02
Zijn die besnedelanders ook zo solidair met de Molukkers?
Ook een verdreven volk met een duizendjarige traditie, cultuur en geschiedenis.

Piet Karbiet | 05-07-16 | 08:10

Iemand reeds opgemerkt dat die Mercedes een Israëlisch kenteken voerde?

eerstneukendanpraten | 05-07-16 | 08:03

@Piet Karbiet | 05-07-16 | 07:58
'geschiedenis' wordt hier en daar een beetje aangepast aan de besnedenlanders, anders krijg je weer twitterberichten dat de holocaust nooit heeft plaatsgevonden.
Mensen die de holocaust ontkennen, zou je even op excursie naar Treblinka II moeten sturen......

necrosis | 05-07-16 | 08:02

Dit zou verplichte kost op school moeten zijn bij Geschiedenis.

Piet Karbiet | 05-07-16 | 07:58

en définitive | 04-07-16 | 23:05
Vergeet het verdrag van Khartoum niet :(

Sensemilla | 05-07-16 | 07:58

@Lefgozer | 05-07-16 | 07:50
Ik snap je comment even niet.
De operatie van IDF in Oeganda was in 1976.
Anton Mussert werd in 1946 (30 jaar eerder) geëxecuteerd op de Waalsdorpervlakte.

necrosis | 05-07-16 | 07:57

Ik mis trouwens wel de rol van Anton Mussert in het verhaal.

Lefgozer | 05-07-16 | 07:50

Ik dacht meteen aan Amien van den Heuvel, natuurlijk pvda en ikv, die het een verkeerde actie vond. En Simon Carmiggelt, die zijn lidmaatschap van de PvdA opzegt, omdat Ien van den Heuvel Israëls actie op het vliegveld van Entebbe niet goedkeurde. Wat een tijden.

lijn5 | 05-07-16 | 06:49

@Vogelbeest | 05-07-16 | 05:46
Je vergeet nog dat IDF ook nog eens een fatsoenlijk mandaat heeft om hun bevolking te beschermen.
Ze hebben goede wapens, voldoende munitie en een terrorist schieten ze gewoon dood!
In Nederland werkt men liever met kopjes thee en de-escalerend optreden.
Laatst las ik nog iets over een Duitse kampbewaker uit WO II (ruim 90 jaar oud) die 4 jaar gevangenisstraf opgelegd kreeg in Duitsland wegens zijn aandeel in massamoord op de joden.
De Mossad heeft heel wat jaren geleden (1960?) Adolf Eichmann ontvoerd uit Argentinië.
Hij betuigde spijt maar werd gewoon opgehangen in Israël.
Of wat te denken van Yigal Amir, de ultra-Orthodoxe jood die Rabin doodschoot.
Die kreeg levenslang plus 14 jaar.
In Nederland schoot Volkert Pim Fortuyn dood, kreeg 18 jaar en liep na 12 jaar weer vrij rond.


necrosis | 05-07-16 | 06:16

Hét verschil tussen de Nederlandsche regering en Israelische regering: De Nederlandsche regering doet haar uiterste best om de eigen bevolking uit te leveren aan Grieken, Moslims, Bankiers, EU-ers en ander rattenvolk.
De Israelische regering beschermd de eigen bevolking en zet daarvoor zelfs het leger in.

Vogelbeest | 05-07-16 | 05:46

@Don Bomgordello | 05-07-16 | 05:19
Het is geen verhaaltje, het is een stukje geschiedenis van een land dat niet met zich laat sollen en opkomt voor hun eigen burgers.
In Nederland laat de regering je gewoon in de stront zakken.
Zie Ebru, zie Romano van der Dussen die al jaren onschuldig vastzat in een Spaanse cel.
De Nederlandse regering is zogenaamd trots op hun 'stille diplomatie achter de schermen'.
En wat doet IDF?
Die sturen goedgetrainde mensen naar een ver land om hun eigen burgers te bevrijden.

necrosis | 05-07-16 | 05:30

Beetje te ludiek geschreven, dit dingetje. Als je een verhaal te vertellen hebt, doe dat dan gewoon; laat die stomme pogingen tot humor achterwege.

Don Bomgordello | 05-07-16 | 05:19

Wat onze Islamofielen, Islamofoben, Islamisten, Pan-Arabisten en al dan niet rabiaat anti-semieten aller landen lijkt te zijn ontgaan:
De Zionist waartegen men strijdt is niet wie men lijkt te denken.
De moderne Zionist is een gemengde nakomeling van de Khasaren, een gehard steppenvolk met Turks-Mongoolse wortels en gewend te overleven in de meest onfortuinlijke omstandigheden, een traditie die wordt voortgezet tot op de huidige dag.
Wie denkt te maken te maken te hebben met een volk wier profiel is beschreven in het oude testament en vergeleken kan worden met ongevaarlijke grote denkers als Spinoza staat een ontmoeting met de werkelijkheid te wachten die minimaal als ontnuchterend moet worden gekwalificeerd. Wie dit onderscheid niet in acht neemt (UN, EU, "Islam") is gedoemd beslissingen te nemen op basis van verkeerde vóóraannames.
Een kleine selectie om nog niet geheel overtuigden op weg te helpen:
"The invention of the Jewish people" van Schlomo Sand;
"The thirteenth tribe" van Arthur Koestler.
.
De andere kant van het spectrum is rijk vertegenwoordigd op het internet; ik laat het graag even voor wat het is.

kindapaas | 05-07-16 | 05:02

Crisis, ik was toen pas zes jaar oud.
Die lieden van IDF waren/ zijn echte bikkels, maar dat hadden ze al bewezen tijdens de zesdaagse oorlog.
En de manier waarop ze Adolf Eichmann hadden weten te ontvoeren uit Argentinië.
Met die lieden moet je geen ruzie krijgen.....

necrosis | 05-07-16 | 04:42

-weggejorist-

Katoentje | 05-07-16 | 04:11

Verdiende Bouterse niet dezelfde behandeling een vijfendertig jaren geleden?
Hoeveel ballen meer hebben de Israeli's tegenover de polderdictatuur?

Katoentje | 05-07-16 | 04:10

@PrinsesStoepje | 05-07-16 | 02:23
Inderdaad is veel oorspronkelijk Grieks materiaal (Plato e.d.) via Arabische vertalingen bewaard gebleven. Dit was mogelijk ONDANKS de voortschrijdende Islam en niet DANKZIJ, een kleine nuance die door onze institutionele islamofielen stelselmatig versluierd wordt.

kindapaas | 05-07-16 | 04:02

@ben kokhals | 05-07-16 | 03:26
Ja, maar in een islamitisch Indonesië hadden ze het niet overleefd. En overigens waren het niet alleen KNIL-ers die op dienstbevel naar Nederland kwamen, die namen veelal een uitgebreide famile mee. De autonomie die ze ooit was beloofd bij het verdrag Linggadjati was natuurlijk na de Bersiap en politionele acties van tafel.
Enfin, andere discussie. Het ging me er voornamelijk even om dat het prinsesje de indruk wekte als waren Molukkers islamieten. En dat is niet zo.

Stormageddon | 05-07-16 | 03:48

@macmiep.nl | 05-07-16 | 03:22 "... en mogen islamitische hordes testosteron-bommen vrouwen lastig vallen zonder dat er een haan naar kraait."
.
Inderdaad, en moeten we van Brussel jaarlijks nog meer van die hordes opnemen, huisvesten en verzorgen. En onze mond houden anders zwaait er wat. Hoog tijd dat we voor onzelf opkomen zoals de mensen in Israël opkomen voor hun eigen volk en soevereiniteit. Weg met de globalisten, multiculturalisten en cultureel marxisten.

ben kokhals | 05-07-16 | 03:33

Idi Amin liet alle gevaarlijke figuren die zijn racistisch festijn verhinderden voor de krokodillen gooien. Yaphet Kotto leek meer op Amin dan Forest Whitaker by the way.

Jack Jersey | 05-07-16 | 03:32

@Stormageddon | 05-07-16 | 02:25 "De reden dat ze hier zijn is omdat hun ouders en grootouders niet in een islamitisch Indonesië wilden zitten…"
.
Nee, de KNIL militairen moesten Indonesie verlaten (dienstbevel) en zijn naar hier overgebracht en gehuisvest in barakkenkampen. Hen werd autonomie in het vooruitzicht gesteld en vervolgens werden ze genegeerd en aan hun lot overgelaten.

ben kokhals | 05-07-16 | 03:26

@ben kokhals | 05-07-16 | 03:05:
En hier wordt je als belaagd homostel maar geadviseerd geen aangifte te doen... Worden anti-Joodse aan- en overvallen gebagatelliseerd annex onder de pet gehouden en mogen islamitische hordes testosteron-bommen vrouwen lastig vallen zonder dat er een haan naar kraait.
Nou, mocht onze eerste minister daadwerkelijk homo zijn: hij gaat net zo hard met de kop naar beneden van een flat af als die griezels hun zin krijgen...

MacMiep.nl | 05-07-16 | 03:22

@macmiep.nl | 04-07-16 | 23:39 "Je kan zetten van die Israëliërs wat je wil, maar ze komen tenminste wel voor hun eigen mensen op."
.
Zo is dat. Zelfs schroomt men er niet voor om bevriende landen onder handen nemen als dat het eigen soevereine bestaan bevordert www.gtr5.com/ Maar nationalisme, en zeker etnocentrimse, is ons in de occident niet gegund, want dan is het ineens fout. "Europe has not yet learned how to be multicultural," wordt ons dan belerend gezegd. Wij kunnen nog veel leren van de manier waarop Israël voor zichzelf opkomt.

ben kokhals | 05-07-16 | 03:05

wingload | 04-07-16 | 22:45
Weet je nog een andere dan?

PrinsesStoepje | 05-07-16 | 03:01

INH.30CL | 05-07-16 | 02:53
Laat staan dat ze voor de veiligheid van hun burgers opkomen. Nee de EU legitimeert islam en straft diegenen die zich daartegen uitspreken. Oh shit zit ik weer te preken voor eigen parochie.

PrinsesStoepje | 05-07-16 | 02:58

INH.30CL | 05-07-16 | 02:53
Was het maar waar. Europa doet precies het omgekeerde. Islam-fascisme belonen en Israel boycotten.

PrinsesStoepje | 05-07-16 | 02:56

-weggejorist-

INH.30CL | 05-07-16 | 02:53

How I love IDF de bakermat voor Europa!

INH.30CL | 05-07-16 | 02:53

Stormageddon | 05-07-16 | 02:25
Bij Wijster in '75 werden de machinist en 2 passagiers op laffe wijze doodgeschoten. Ook werd gelijktijdig het Indonesische consulaat gegijzeld. Ik ben nu geen meisje van 11 meer met een saaie christelijke achtergrond maar redelijk wereldwijs. Gezien het feit dat ik hier reaguur mag u er gerust op zijn dat ik wel een beetje weet hoe de wereld in elkaar zit en dus niet verliefd word op een terrorist.

PrinsesStoepje | 05-07-16 | 02:44

Stormageddon | 05-07-16 | 02:25
Ik was een meisje van 11 en had geen idee. Vond Paul Saimima gewoon een mooie jongen. Mijn bepaald niet progressieve ouders begrepen de frustratie van Molukkers zonder de kapingen goed te praten.

PrinsesStoepje | 05-07-16 | 02:34

@PrinsesStoepje | 05-07-16 | 02:10
Molukkers zijn geen moslims maar christenen. De reden dat ze hier zijn is omdat hun ouders en grootouders niet in een islamitisch Indonesië wilden zitten nadat ze generaties voor de Hollanders in het KNIL hebben gevochten. Dus tja...
Overigens geen reden om verliefd te worden op de gijzelnemers van schoolkinderen en moordenaars van twee onschuldige treinpassagiers, een NS machinist, een ambtenaar en een gekozen politicus. Maar goed, dat is weer een andere discussie

Stormageddon | 05-07-16 | 02:25

davidka | 04-07-16 | 23:18
Gezien de buitensporig anti-Israel agenda van zowel UN als EU is het nog een wonder dat Israelische bedrijven nog zaken kunnen doen. Maar ja ze hebben niet alleen dadels en citrusvruchten maar ook technologie en medicijnen die niet elders verkrijgbaar zijn. Ondanks dat islam volgens eigen zeggen aan de basis staat van veul wetenschap....

PrinsesStoepje | 05-07-16 | 02:23

Vanmiddag Radio 10 geluisterd en ze kwamen over 4 juli niet verder dan Independence Day. Terwijl ze over iedere pop-sukkel wel een wiki hebben. Dit historische feit werd overigens ook door alle overige media genegeerd. Daarom een plusje voor GS.

PrinsesStoepje | 05-07-16 | 02:19

Graaf van Egmont | 05-07-16 | 01:24
PrinsesStoepje | 05-07-16 | 01:56 was aan u gericht maar dat was al duidelijk.

PrinsesStoepje | 05-07-16 | 02:15

Kostelijke pennevrucht, Spartacus.

Slipsnifter | 05-07-16 | 02:13

Graaf van Egmont | 05-07-16 | 01:01
Ook het gevolg van de "Bevrijdings-theologie" een monsterverbond tussen nep-christenen en marxisten (zie Trouw) en de "inter-religieuze dialoog" opgestart aan de ooit christelijke VU en gepromoot door o.a. Oosterhuis. Jezus was een Palestijn en moslims zijn de nieuwe joden. Daar waren wij als gereformeerden fel op tegen al was ik wel stiekum verliefd op Molukse kapers en zelfs mijn zwaar-christelijke moeder vond Ghadaffi wel een lekker ding.

PrinsesStoepje | 05-07-16 | 02:10

Graaf van Egmont | 05-07-16 | 01:04
Ja ik dacht nog die noem ik niet want dat ging helemaal nergens over. Haha wou ik zeggen maar voor de slachtoffers is het een levenslang trauma. Vanwege dat watje Carter die tot op de dag van vandaag islam vergoeilijkt en Israel demoniseert. Met zijn vette pindakop!

PrinsesStoepje | 05-07-16 | 02:01

Waar was de kannibaal, Idi Amin, welkom toen het te heet werd onder zijn voeten in Oeganda?
Juist, ja, even snel moslim worden en welkom in Saoudi-Arabië.

Jan Dribbel | 05-07-16 | 01:38

Graaf van Egmont | 05-07-16 | 01:24
Het was in eerste instantie een undercover-operatie, toch.
Dan stap je niet uit een vliegtuig, in een vreemd land, met bivakmutsen op.

Jan Dribbel | 05-07-16 | 01:33

Graaf van Egmont | 05-07-16 | 01:24
Angst uiteraard tegenwoordig met het prachtige internet, de hele wereld kunnen bevliegen voor een paar knaken en mensen die zich laten opzwepen door een stel fanatieke gekken. Hebben ze jouw foto, dan vrij snel daarna ook van je eventuele familie. Hiep hoi onze vooruitgang.

Bert-Bus | 05-07-16 | 01:31

@eerstneukendanpraten | 04-07-16 | 23:41
Zijn zwager toch? Of die vriend van zijn nichtje...

Stormageddon | 05-07-16 | 01:29

-weggejorist-

Flappie2006 | 05-07-16 | 01:26

Wat mij opvalt is dat deze IDF SF gewoon op de foto gaan en zich niet bedienen van een bivakmuts. Dat is tegenwoordig wel anders:geen enkele speciale eenheid durft zich nog te vertonen zonder bivakmuts. Zelfs de militaire patrouilles in de straten bedekken hun gezicht. Angst? Waarvoor dan? Of staat het alleen maar stoer?

Graaf van Egmont | 05-07-16 | 01:24

zwellevertje | 04-07-16 | 22:57
Heel soms word ik wel verrast maar meestal herken ik de auteur in de eerste regel, vooral Kwit. Maar Spartacus is wel een toppertje.

PrinsesStoepje | 05-07-16 | 01:22

Wat een bazenactie was dat toch. Onvoorstelbaar.

Goed "vertaald naar het huidige klimaat" trouwens...

Justin-Kees | 05-07-16 | 01:21

Idi Amin.
Chef van Oeganda.
West-Europa doneerde graag aan dat land.
Dat Idi Amin een kannibaal was maakte geen verschil voor de donorlanden.
Iets van "plaatselijke cultuur".

Jan Dribbel | 05-07-16 | 01:20

kapotte_stofzuiger | 04-07-16 | 23:16
Diezelfde Van Agt die toen niet wilde onderhandelen met terroristen en daarna ook nooit iets goeds heeft gedaan voor Molukkers wil nu dat we Hamas als "vrijheids-strijders" moeten zien.

PrinsesStoepje | 05-07-16 | 01:20

-weggejorist-

Bert-Bus | 05-07-16 | 01:16

Anja Meulenbelt was toen nog niet into Palestine. Die liep nog te demonstreren voor vrouwenrechten. Nooit meer iets van gehoord.

PrinsesStoepje | 05-07-16 | 01:15

Millenium generatie snapt het niet. Tip: Dit stuk is geplaatst vanwege het eeuwige lot van de Jood. En om te laten zien dat je nooit moet fucken met de IDF en de Mossad. Maar vooral is het een heel duidelijke verwijzing naar wat wij van de EU te verwachten hebben als het gaat over bescherming tegen de linkse en islamo fascisten.

En dan maar verongelijkt doen dat GS niet voldoende duiding geeft.

geen blijvende stad | 05-07-16 | 01:10

PrinsesStoepje | 05-07-16 | 01:07
Gedeeld that is. Moet naar bed.

PrinsesStoepje | 05-07-16 | 01:10

nickolaas | 04-07-16 | 23:29
Ja duh die "gematigden" konden alleen gedijen in het klimaat van 5 gewonnen oorlogen waarna de Arabische buren even stil waren. Met het opkomende islam-bewustzijn, wat in tegenstelling tot het redelijk seculiere Pan-Arabisme van Abdel Nasser/Ghadaffi (wat ook tot wie-heeft-de-grootste conflicten dus verdeeldheid leidde) juist eenheid in de gezamenlijke islamitische jodenhaat tot gevolg heeft moet Israel nog meer op zijn hoede zijn en is niet gebaat bij vrede-roepende "duiven" maar "haviken" zoals wijlen Sharon die alles weten van islamitische jodenhaat. Die haat wordt nl. gedeel door al die 1,2 miljard mensen die de koran-predikers geloven. (lezen kunnen ze niet)

PrinsesStoepje | 05-07-16 | 01:07

@Nelis SplitBloes
Islamitische tsunami? Voel eens even aan hoofd
Gehaktbal

de_landloper | 05-07-16 | 01:05

PrinsesStoepje | 05-07-16 | 00:57
Je vergeet nog de bevrijdingsactie voor de Amerikaanse gegijzelden in Iran. Meesterstukje toch?

Graaf van Egmont | 05-07-16 | 01:04

Wat een raar geschreven stuk . Snap er niets van.

edelweiss | 05-07-16 | 01:03

Terrorisme was in die jaren een soort van multi national. Ieder zich respecterend terrorist in Europa volgde een opleiding in de kampen in de woestijn, tot zelfs de Rode Jeugd uit Eindhoven. Khadaffi financierde de IRA en de ETA en de RAF leden mochten in de DDR onderduiken. Wat je noemt: globalisme avant la lettre

Graaf van Egmont | 05-07-16 | 01:01

gnor | 04-07-16 | 23:38
U heeft echt geen idee wat de risico's waren om 3000 kilometer over vijandig gebied te vliegen om in een vijandig land gijzelaars te bevrijden. Amerika probeerde het in Somalie: totale mislukking. Duitsland probeerde het in Mogadishu: totale mislukking. Alleen al de EU-toevoeging duidt al op een totale mislukking.

PrinsesStoepje | 05-07-16 | 00:57

T.Tussengas | 04-07-16 | 23:00
Klopt. Meerderheid GS-lezers heeft geen flauw idee. Ironie kan pas als origineel genoegzaam bekend is om grapjes over te maken. Jammer Spartacus, leuke insteek, onvoldoende duiding. Maar ik weet gelukkig wel waar je het over hebt.

PrinsesStoepje | 05-07-16 | 00:49

Shalom Netanyahu.

groteKrul | 05-07-16 | 00:48

De Marketeer | 04-07-16 | 22:44
U bent misschien te jong om het te hebben meegemaakt en mist derhalve de ironie van dit stukje. Spartacus heeft zijn publiek weer eens overschat.

PrinsesStoepje | 05-07-16 | 00:46

-weggejorist-

Mark_D_NL | 05-07-16 | 00:46

HMCuiteraard | 05-07-16 | 00:37
Op YT staan twee volledige speelfilms hierover. Raid on Entebbe met Charles Bronson en James Woods en Operation Thunderbolt met veel Israelische figuren die zichzelf spelen.

PrinsesStoepje | 05-07-16 | 00:45

Was trouwens wel de eerste keer dat "links" een alliantie aanging met de "onderdrukte" palestijnen. RAF-terroristen en Carlos de Jakhals (die zich overal voor leende als ze maar betaalden) en palestijnen met de toen al lelijke Laila Khaled (die zich toen nog niet op de islam beriepen) kaapten vliegtuigen en pleegden bomaanslagen. Toen ook al op een joods restaurant in Parijs (wat ik nu nergens terug kan vinden, moet in mijn Aanziens duiken) Maar dit lijstje geeft een aardig beeld van aanslagen waarbij rara vaak palestijnen waren betrokken. nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_terro...

PrinsesStoepje | 05-07-16 | 00:40

"Prachtige" Docu, met RTCW muziek, RTCW sound effects, RTCW drums. Echt een meesterwerk.
GS-waardig. Het was serieus daar, maar waarom staat zo'n filmpje op GS? Het is er één als dertien-in-een-dozijn. Dit is nog éénzijdiger dan mijn lepel. Aan de bolle kant zie ik mijn bolle kop, aan de holle kant zie ik mijn bolle kop omgekeerd.

HMCuiteraard | 05-07-16 | 00:37

Helden!!!

kinky winky | 05-07-16 | 00:32

kapotte_stofzuiger | 04-07-16 | 23:16
wat zeur je nou? dat liep toch ook goed af? terroristen dood de rest vrij.

Wutbürger_ | 05-07-16 | 00:26

Die Yoni was echt een leider zoals we daar tegenwoordig naar verlangen. Hij stierf tijdens het uitvoeren van zijn missie als leider. Tegenwoordig is de wereld vol met leiders die zelf maar al te makkelijk mensen de dood in sturen, hun burgers en militairen met politieke correctheid de handen op de rug binden. Maar zelf altijd buiten schot blijven. Wel de lusten niet de lasten.

Mika6101 | 05-07-16 | 00:21

Piet Karbiet | 04-07-16 | 23:04

Toen was geluk heel gewoon (zonder het thans bijkans verplichte werkwoord "genieten" te hoeven/moeten gebruiken).

Nelis SplitBloes | 05-07-16 | 00:17

Allemaal leugens en propaganda. Chuck Norris bestormde dag vliegtuig.

Captain Pervert | 05-07-16 | 00:15

Goed stukje, behalve het bijschrift bij die Mercedes: het enige wat de bewakers wel wisten en de Israelie niet was dat de big Chief daar in Uganda net de week van tevoren een witte Mercedes had gekocht. Resultaat was dat er al geschoten moest worden voordat ze bij de gijzelaars waren, en de operatie iets te vroeg ontdekt werd.
Johan C. | 04-07-16 | 23:53
Volgens de gedramatiseerde film, ja. Deze documentaire verteld wat anders... In de film ontploft ook de hele bovenkant van de toren...

CaseIf | 05-07-16 | 00:10

de_landloper | 04-07-16 | 23:41

Als je dit schoolvoorbeeld van het opkomen door een land voor eigen burgers zionistische agitprop wilt noemen dan vrees ik dat door jij je nooit en te nimmer zult inspannen om de islamitische tsunami een halt toe te roepen.

Nelis SplitBloes | 05-07-16 | 00:08

Israel kon zich en kan zich nog steeds niet de luxe permitteren om op haar handen te gaan zitten. OK, ik vind ook niet alles goed wat ze verzinnen, maar over de hele linie bekeken, weten we waarom ze doen, wat ze doen.

Graaf van Egmont | 05-07-16 | 00:03

Ik was toen 12 en het was 1 groot feest. Zelfs in de kerk (wat toen nog geen links complot was) werd er uitgebreid bij stilgestaan. Ach ja toen NL nog pro-Israel was....

PrinsesStoepje | 05-07-16 | 00:03

Indertijd (en nog steeds) een fantastische actie.

Turambar | 04-07-16 | 23:57

Shalom Netanyahu

rectormagnificus | 04-07-16 | 23:54

davidka | 04-07-16 | 23:18

Israël geen vrienden in Europa? Politiek gezien zijn dat er inderdaad steeds minder geworden. Men offerde de Europese Joods/Christelijke cultuur liever op aan de Arabische oliesjeiks door het "oplossen" van het Palestijnse "probleem" tot prioriteit te verheffen en de steun aan de democratische staat Israël bij het grofvuil te zetten. Doch zie wat er sindsdien van de wereld is geworden. Islamitische terreur alom, gelijk de Joden daartegen vechten reeds voordat de staat Israël werd uitgeroepen. Ik herinner mij dat ik als dienstplichtige in 1967 met mijn maatje van Joodse komaf in de kantine van de kazerne in Ermelo vol bewondering zat te kijken naar TV-verslagen van de verrichtingen van het israelische leger ten tijde van de zesdaagse oorlog. Vrijwel alles en iedereen was toen nog pro-Israël. Precies, dat was net vóór het toen reeds aanstormende watjes-tijdperk waar Israël nou net geen boodschap aan heeft en ook nooit zal hebben wil het zijn voortbestaan kunnen waarborgen.

Nelis SplitBloes | 04-07-16 | 23:54

Goed stukje, behalve het bijschrift bij die Mercedes: het enige wat de bewakers wel wisten en de Israelie niet was dat de big Chief daar in Uganda net de week van tevoren een witte Mercedes had gekocht. Resultaat was dat er al geschoten moest worden voordat ze bij de gijzelaars waren, en de operatie iets te vroeg ontdekt werd.

Johan C. | 04-07-16 | 23:53

Alleen de 75-jarige Dora Bloch was net daarvoor in een ziekenhuis opgenomen en werd daar volgens overlevering doodgeslagen door Idi Amin himself of zijn soldaten.

PrinsesStoepje | 04-07-16 | 23:44

Tsjaa, vroeger ging de linkse meute met rugzak en gitaar naar Israel om in een Kibbutz te werken en Israel op te bouwen. Nu zijn dezelfde figuren plotseling anti. Wat een zielepoten en huichelaars.

070 | 04-07-16 | 23:42

Een redelijk bekend reaguurder schijnt er bij te zijn geweest...

eerstneukendanpraten | 04-07-16 | 23:41

-weggejorist-

de_landloper | 04-07-16 | 23:41

Je kan zetten van die Israëliërs wat je wil, maar ze komen tenminste wel voor hun eigen mensen op.

MacMiep.nl | 04-07-16 | 23:39

Op 26 juni rolden in Constanta circa 300 militaire voertuigen het schip uit, de haven in. Twee weken had de reis geduurd om van Charleston naar Roemenië te komen. De spulletjes zijn nodig voor weer een oefening die gepland staat voor eind juli. De oefening heet "Exercise Saber Guardian" en wordt geleid door het Europese VS-leger in het kader van "partnerschap voor de vrede". zie verder www.tref.eu onderweg naar wo3. Dat gaat een stuk verder dan Entebbe.

gnor | 04-07-16 | 23:38

Weer zo'n 'weg met ons' stukje.

Cidiood | 04-07-16 | 23:35

Het is idd 40 jaar geleden die actie. Ik heb alleen op enig moment wel de indruk gekregen dat het overlijden van 'Yoni' een radicaal milieu alleen maar verder geradicaliseerd heeft (dat was niet zomaar doorsnee 'kansenjeugd' - de vader van Netanyahu was de secretaris van Jabotinsky zelf.. ). Ook het overlijden van de vader van Netanyahu een paar jaar terug lijkt niet zoveel veranderd te hebben (je weet het nooit - van Ben Zion was bekend dat hij op zeer hoge leeftijd nog steeds zeer radicaal was, hij is meer dan 100 geworden).
Verder zijn de gematigde mensen in Israel de afgelopen jaren juist de leiding van het leger en de veiligheidsdiensten geweest. Dat staat momenteel echt onder druk (met het wippen van Ya'alon en vervangen door Lieberman. Ook dringen steeds meer Bennett-achtige types door tot in beleidsfuncties in het leger. Een flink deel van het Israelische electoraat en niet weinig politici zouden eigenlijk in een dwangbuis thuishoren is mijn opvatting (net als wat dichtgetikte commenters hier). Maar de balans voor zover die er al was (het ging een tijd echt heel hard bergaf - daarna is er een aantal jaren geweest dat het risico op grote ongelukken toch uit de lucht was - maar weet ik niet zo net niet of er genoeg mensen die ietwat consequenties kunnen doordenken vodoende 'cloud' blijven houden in het landsbestuur). Als je sommige partijen ziet, dan mag je je afvragen of het echt democraten zijn (alhoewel er ook wel weer positieve ontwikkelingen zijn - voor het eerst in jaren wil men toch met geld de arabische sector weer een inhaalslag laten maken en voor het eerst krijgen alle leerlingen op zijn minst gesproken arabisch op school als vak).
Maar het ondergraven van toch een stuk zinnig gezag van het 'defensie establishment', wat de afgelopen jaren dus een gematigde kracht was, is toch wel zorgelijk is mijn indruk (het blijft een jong land en democratische waarden zijn niet heel sterk geborgd krijg je toch soms de indruk).

nickolaas | 04-07-16 | 23:29

De meeste Europese politici worden tegenwoordig betaald door de Arabieren. Toen nog niet.

watergeus | 04-07-16 | 23:25

Dank Spartacus, voor deze Docu. Tot nu toe moest ik het met die armzalige film uit 1977 doen met Charles Bronson enz.
..
Alhoewel Peter Finch wel schitterde in die film, die we nog kennen van deze rol : www.youtube.com/watch?v=dib2-HBsF08

Keyboardspeler | 04-07-16 | 23:24

@Stoned Hengst | 04-07-16 | 23:15
Die kan zijn maagden wel vergeten, een beetje boem doen in een heilige stad.

kapotte_stofzuiger | 04-07-16 | 23:19

Vergeet niet dat de VN deze 'agressiviteit' van Israël heeft getracht te veroordelen! Israël geeft geen vrienden, ook niet in Europa. Israël kan alleen op zichzelf vertrouwen en zal als enige wereldwijd Joden beschermen. Binnenkort operatie Amsterdam?

davidka | 04-07-16 | 23:18

Als ik Spartacus niet helemaal begrijp ga ik er klakkeloos vanuit dat dat aan mij ligt.
En @zwellevertje: pro-Israël-stukjes zijn hard nodig.

Lewis | 04-07-16 | 23:18

En sindsdien was er vrede.
Maar vanavond was er dikke vette boem in Medina… hoe kan dat toch?

Stoned Hengst | 04-07-16 | 23:15

Daarom, liever een Isralisch paspoort (of Frans, of USA), dan een Nederlandse. Welke commando's komen u straks bevrijden als de Corendonvlucht "omgeleid" wordt naar Raqqa?

kapotte_stofzuiger | 04-07-16 | 23:13

"wargasm" :P het is maar wat je lekker vind.

CyberFreak | 04-07-16 | 23:11

onleesbare tekst.
mislukte poging tot humor?

Wutbürger_ | 04-07-16 | 23:10

Da's vreemd... zie Chuck Norris er niet tussen staan.

Mr. Neon | 04-07-16 | 23:09

Piet Karbiet | 04-07-16 | 23:04
neppallies, allamahl.

en définitive | 04-07-16 | 23:08

Al het bovenstaande ff terzijde, 'Sindsdien is het vrede.' Neen, Spartacus. Israel leeft dagelijks onder het juk van islamistische terreur. Geïnstigeerd door de Gutmensch idioterie.

en définitive | 04-07-16 | 23:05

Ik weet het nog goed. Toen was de PvdA nog pro-Israel.
En de rest van onze volksvertegenwoordiging.
Toen.

Piet Karbiet | 04-07-16 | 23:04

Inderdaad een heel goed stuk. Die reacties zijn goed mogelijk wanneer dit nu gebeurd zou zijn. Of liever: dat genoemde deugnieten/ mensen per tijdmachine naar toen gebeurt kunnen worden.

Nuuk | 04-07-16 | 23:04

-weggejorist-

T.Tussengas | 04-07-16 | 23:00

Nooit gehoord dat er achteraf geklaagd werd over de gaten die in deze terroristen waren achtergelaten.
Moet je hier zijn met dat gemiep over gaten die achtergelaten werden in treinkapers.
Het is toch bijna onvoorstelbaar dat wij afstammen van zeehelden zoals de Ruyter.

General McAuliffe | 04-07-16 | 22:58

snap de reacties hierboven niet zo. geniaal stuk. scherpe boodschap, goed geschreven, en interessant stuk geschiedenis.

geschiedenis is iets wat inderdaad door kwaadwillenden en onwetenden worden verdraaid, gelogen en verkracht. leugens moeten we helaas dagelijks in politiek en media constateren.

Ir. Wilhelmus | 04-07-16 | 22:57

-weggejorist-

zwellevertje | 04-07-16 | 22:57

Dit soort dingen mogen van mij wel meer.. Wel graag wat serieuzer.

Bobdesloper | 04-07-16 | 22:50

IDF, the stuff of legends

Tobi | 04-07-16 | 22:50

Wat wil de schrijver nou met dit stukje? Of gaan we alle heldenverhalen uit het verleden ophalen om vervolgens aan te geven dat " linkse" types dat allemaal nooit zouden hebben gekund, gewild of gedaan?

Prosecut-er | 04-07-16 | 22:48

Wat was terrorisme toch lief in de jaren '70

rode peper | 04-07-16 | 22:48

Wargasm =toekomstmuziek vrees ik.
De aluhoedjes hadden gewoon gelijk.

hebbuh | 04-07-16 | 22:47

Ah ja. De 'enige democratie in het Midden Oosten' wordt weer eens in het zonnetje gezet?

wingload | 04-07-16 | 22:45

-weggejorist-

De Marketeer | 04-07-16 | 22:44

Ah, Forest Whitaker, The Last King Of Scotland voordat het de EU in ging. Brings back memories

B0kito | 04-07-16 | 22:42

Maar die Arabieren zijn ook geen lieverdjes hoor.

Road to serfdom | 04-07-16 | 22:42

Yonathan Nethanyahu. De beste premier die Israel nooit heeft gehad.

Glasgow Argus | 04-07-16 | 22:37

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken