Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Oostenrijk doet landelijke verkiezingen opnieuw

ooooooostenreichhh.jpgIn de categorie: bepaald belangwekkend buitenlands nieuwtje. De Oostenrijkse presidentsverkiezingen zijn ongeldig verklaard. Het verschil tussen FPÖ's Norbert Hofer en de Groene Alexander van der Bellen bedroeg zo'n 31.000 stemmen in het voordeel van de Groene. De FPÖ vocht de uitkomst aan en beweerde dat er sprake van sjoemelarij was. De zaak verscheen voor de rechter en nu heeft het Constitutioneel Hof gesproken: het liep inderdaad allemaal niet kosjer genoeg. "Bij het tellen van de stemmen die per post binnenkwamen zou er op heel veel plekken iets misgegaan zijn. Zo werden de enveloppen in veel districten al op zondagavond geopend, terwijl dat pas op maandagmorgen toegestaan was. Ook werden in sommige gevallen de enveloppen geopend door personen die daar niet officieel toe bevoegd waren." En dat heeft gevolgen. "Alleen de poststemmen opnieuw uitbrengen kan niet, en dus moet de hele verkiezing over." Er is volgens het Hof geen sprake van opzettelijke sabotage en/of kwade wil, het was een kwestie van "onhandigheid": "Overigens benadrukte Gerhart Holzinger, de president van het Hof, dat er tijdens het onderzoek geen aanwijzingen zijn gevonden dat er daadwerkelijk gefraudeerd is. Het zou eerder om onhandigheden gaan. Het Hof beveelt dan ook betere training aan van de leden van het stembureau." Enfin, de Groene zou 8 juli ingewijd worden als President, maar dat feestje wordt dus even uitgesteld. De nieuwe stemming zal in september of oktober plaatsvinden en dan maakt de Bruine alsnog een nieuwe kans. Spannond, wel, in de volstrekt gespleten EU van na de Brexit.

Reaguursels

Inloggen

@bergsbeklimmer | 01-07-16 | 18:15

"Om negen uur gaat iedereen naar de kerk"

Als ze voor die groene gaat stemmen, zullen ze nog een "rude awakening" krijgen, letterlijk (de oproepen tot gebed die van de met arabisch geld gefinancierde minaretten gaan schallen) als figuurlijk. 20 jaar van nu kennen ze dat dorpje niet meer terug.

EnNouJijWeer | 03-07-16 | 01:52

De rol van de president is niet nur ceremoniël, als een vet de constitutie betreft, kan het zonder zijn ondertekening niet in werk treden.
Hij zegt toe geen wet te tekenen dat vrijheid en democratie beperkt ( TTIP, EU-superstaat ) zonder ervoor en volksstemming te houden.
Daarom strijdt de hele systeem tegen hem.

nik777 | 02-07-16 | 17:34

Jaja, als Brexit er wordt doorgedrukt op basis van zulke fragrante leugens dat zelfs de hardcore Leave-ers bleek om de neus worden, dan vindt men dat terecht. Dán zijn herverkiezingen voor huilebalken die niet tegen hun verlies kunnen. Maar als er in Hitlers geboorteland een bruinhemd alsnog kan winnen, dan staat men te juichen dat het recht zijn loop heeft gehad. Ik kan wel uittekenen wat hierboven allemaal zou hebben gestaan als Herr Rechterarm had gewonnen en die herverkiezing ook had plaatsgevonden...

Boer in 020 | 02-07-16 | 16:01

Hoogste tijd voor een KeinPeil daar, om de boel te monitoren namens bezorgde burgers.

Doper | 02-07-16 | 15:49

-weggejorist en opgerot-

Ruttegraadt | 02-07-16 | 15:33

Voor een ieder dit hoopt dat na het VK ook oosterijk voor een exit gaat.......... het VK is er nog niet uit.
Dit duurt nog minstens 2 jaar ALS er een PM komt de ballen heeft om artikel 50 in gang te zetten.
Maar ik vermoedt dat dit niet gaat gebeuren.

ditotje | 02-07-16 | 08:52

Goed dat Oostenrijk een tweede kans krijgt om verstandig te kiezen.
De Koreaanse Slet | 01-07-16 | 18:20

Ze kunnen weer kiezen tussen Hofer (FPÖ) en Van der Bellen (zogenaamd neutraal, maar GrÜnen)

Het extreme van de FPÖ is journalistenpraat. Groen is een ziekte die vooral in Wenen voorkomt.

bergsbeklimmer | 02-07-16 | 06:01

FPÖ is helemaal niet rechts extreem, maar dat willen ze zo graag denken die Linkse schoften.

edelweiss | 02-07-16 | 02:13

Katoentje | 01-07-16 | 20:41
FF het pond een beetje opkrikken en werk creëren voor de duizenden werkelozen en ze zijn er uit.

botbot | 01-07-16 | 20:46

Ach, arme Juncker had zich al rijk gerekend.
Jammer....... de oexit is in de maak.......
En Engeland gaat zeer snel bewijzen dat het de beste zet is die een land uberhaupt kan maken.
Het blokkeren van identiteitsverraad, diestal, oorlogshitsing, regulaire knechting, begint pas een rol te spelen als je er midden in zit. Je kunt het eerst niet geloven tot je de bewijzen op pallets met eigen lijf en leden ervaart, die nu met zware heftrucks vervoerd moeten worden......
Dan is echte vrijheid, zelfbeschikking, zelfontplooiing in een vertrouwde identiteit een grootse zegen geworden... Geen narekeningen te verwachten van de 60 miljard per jaar aan totaal ongedekte Draghi-cheques.
je hoeft geen water meer met olie te vermengen met diegenen die d noodzakelijke "zeep" daarvoor permanent weg blijft flikkeren....

Katoentje | 01-07-16 | 20:41

Gebeurd vlg jr mrt ook in NL. Alleen komen we daar niet achter...

fingers | 01-07-16 | 20:38

Hofer veel succes gewenst

dirty dirk | 01-07-16 | 19:29

Zo.
Nou hier nog even de verkiezingen van 2013.

mallekater | 01-07-16 | 18:57

bergsbeklimmer | 01-07-16 | 18:15

Het is een EU-push. Welke randdebielen willen een extreemlinkse of rechtse president. Dus allebei af en laten we het opnieuw doen. Dat lijkt me verstandig. En als we willen discussiëren over extremisten dan wil ik u graag op Daesh tonen. Dat zijn islamitische extremisten en die zijn feitelijk niet veel anders dan de andere extremisten. Waar de ene iemand wil vermoorden voor een boom, wil de andere iemand vermoorden voor een neger. Er zijn geen goede mensen tussen extremisten. Goed dat Oostenrijk een tweede kans krijgt om verstandig te kiezen.

De Koreaanse Slet | 01-07-16 | 18:20

Het gaat niet alleen om de stemmen die per brief zijn gedaan. In bijna driekwart van de kiesdistricten zijn onregelmatigheden vastgesteld.

Oostenrijk heeft gemoedelijke mensen. In het dorpje waar ik woon kent iedereen elkaar, helpt elkaar. De burgemeester loopt in zijn korte broek door het dorp en maakt een praatje, samen drink je een "Halbe" bij de dorpskroeg. De verkiezingen vinden in die sfeer plaats. Om negen uur gaat iedereen naar de kerk en loopt daarna door naar het gemeenthuis ernaast om te stemmen, je bent er nu toch. In die sfeer wordt ook geteld. Klopt het aantal stembiljetten niet met het aantal kiezers die geteld zijn, dan gooi je 1 of twee blanco of ongeldige stemmen weg onder goedvinden van de anderen. daar ga je toch niet moeilijk over doen is de teneur. In zijn overijver heeft de Wahlleiter van Waydhofen an der Ybbs, hier vlakbij een foutje gemaakt en 139 % van de stemmen geteld. Dat is nagenoeg meteen ontdekt en meteen rechtgezet.

Uiteindelijk is er dus in ruim zeventig % van de kiesdistricten iets fout gegaan. Daar heeft het Verfassungsgericht nu van gezegd dat het de uitkomst niet beinvloed schijnt te hebben, maar dat het demecratische recht op stemmen zo belangrijk is (hoor je Rutte) dat dit deel van de verkiezingen over gedaan moet worden om alle twijfel uit t e sluiten.

Hadden wij maar een raad van State die er voor het volk was en niet voor de regenten.

bergsbeklimmer | 01-07-16 | 18:15

-weggejorist-

De Koreaanse Slet | 01-07-16 | 18:06

Btw meisje naast Hofer zou ik doen, zie ik nou pas.
Sorry.

compitaal | 01-07-16 | 18:00

Iets zit me niet lekker. De FPO/Hofer had dus eigenlijk gewonnen, maar na wat knoeien niet meer. De FPO moet nu zonder subsidie weer de hele campagne overnieuw gaan doen tegen zwaar gesubsidieerd Links.

Als niet-regressief links wat wint moet het altijd door gesjoemel overnieuw. Niet fair.

Voor Geenstijl destijds toezicht helpen houden op verkiezingen, allemaal mannetjes met groene broeken en vrouwen die je als man liever niet tegen komt. Groen Links bemant de stemlokalen, natuurlijk klopt er niets van !

vanhetvarken | 01-07-16 | 17:58

@De Koreaanse Slet | 01-07-16 | 16:44

Jezus, wat een wazig verhaal weer. Niet helemaal duidelijk wat je punt is, maar het was iets met een schoenenfetish ofzo.
Overigens lopen in Nederland een hoop voorstellen van de "populisten" stuk door het cordon sanitaire van oa d666 en de pvda. Dat de pvda vervolgens niet zelden diezelfde ideeën neemt, een plaatje van een roos op de kaft plakt, en ze schaamteloos presenteert als eigen voorstellen... Tsja, wat moeten we daar nou toch van vinden..

GOEM | 01-07-16 | 17:57

Huilie huilie bij de Staatspopulisten van Radio1.
Volgens de staatspopulisten is het de schuld van de populisten. Maar de staatspopulisten konden niets anders zeggen dat de rechter toch wel onafhankelijk is.
Verder was het weer de hele dag huilen bij de staatspopulisten over de Brexit. Volgens de staatspopulisten is dat ook niet allemaal eerlijk gegaan en wil heel GB opnieuw stemmen, maar dan wel het goeie zoals de staatspopulisten dat bepalen. Brrrrrrr.
Dag in, dag uit bij radio1.

Kamervraag | 01-07-16 | 17:52

Altijd al gezegd dat het verschil hem in de briefstemmers ging zitten. Genoeg ruimte om onhandig te werk te gaan. Ik zou niet weten hoe je onhandig de post een avond van tevoren al openmaakt, als het niet was om Hofer stemmers te verdonkeremanen.

Graaf van Egmont | 01-07-16 | 17:32

MrShadow | 01-07-16 | 17:13

Dat bepaal ik helaas niet. En je zal ongetwijfeld gelijk hebben. Ik heb namelijk als normale burger nooit iets van doen gehad met de EU. Enkel met de afspraken die ze hebben gemaakt met andere landen. Jij wel?

Zwitsal. Mag ik al speculeren over je vorige nick?

De Koreaanse Slet | 01-07-16 | 17:20

De Koreaanse Slet | 01-07-16 | 17:05
.
Dat weet ik wel, heb meer ervaring met EU dat jij ooit zult hebben.
En wie denk je wel niet dat je bent om te bepalen of ik wel of niet mag stemmen ?

MrShadow | 01-07-16 | 17:13

ben kokhals | 01-07-16 | 16:38

Hypocriet.

De Koreaanse Slet | 01-07-16 | 17:07

MrShadow | 01-07-16 | 16:56

Dat weet jij niet. Want je hebt je schoenen nog dombo. Daarom geen stemrecht voor mensen zoals jij. Exit.

De Koreaanse Slet | 01-07-16 | 17:05

ben kokhals | 01-07-16 | 16:35

Maar Rutte is van de VVD? Dit is een VVD kabinet. Dat we met de PvdA moeten samenwerken heeft vooral te maken met het feit dat Nederlanders vooral van het gratis geld zijn geworden. Men voelt zich tegenwoordig te goed om een bootsjongen te zijn alvorens zich op te werken tot kapitein. En dat is een keiharde realiteit. Dat de luie buitenlanders daar lachend van meegenieten is toch echt de schuld van de babyboomers die eerst het werk niet wilde doen want uitkering of andere gratis geld regeling en daarna nog steeds in hun eigen portemonnee bleven stemmen en eisen voor meer gratis geld e.d.

Het is niet de VVD die dit land tot de rand van de afgrond duwt. Het zijn de domme luie stemgerechtigden die steeds links of christelijk blijven stemmen.

De Koreaanse Slet | 01-07-16 | 17:03

De Koreaanse Slet | 01-07-16 | 16:44

In sommige gevallen ( zoals met de EU ) zijn de oude schoenen gewoon niet meer draagbaar omdat zij je voeten meer schade toebrengen dan met blote voeten lopen.

MrShadow | 01-07-16 | 16:56

@Uw Psychiater | 01-07-16 | 16:23 "En als de volgende keer FPÖ wint, dan worden de linkse gekkies weer boos en is het niet eerlijk verlopen..."
.
... en zorgen de globalisten er wel voor dat er tumult op de financiële markten onstaat, en geven daar "de verkeerde keuze van de kiezer" dan de schuld van. In 2000 ging Brussel zelfs over tot het boycotten van Oostenrijk toen de FPÖ zou toetreden tot een coalitie-regering. De eurofielen zoals die van het CDA draaiden compleet door. Dus dat wordt nog wat.

ben kokhals | 01-07-16 | 16:51

Al dat gekloot met stemmingen; overal in Europa zijn overheidsinstanties niet meer te vertrouwen. Even ter herinnering: Tijdens de referendum-uitslagen 'verdwenen' er ook ineems duizenden stemmen. Ze willen dan ook erg graag weer elektronisch gaan stemmen, zodat de malversaties door niemand meer kunnen worden vastgesteld. Absoluut doorgaan met het rode potlood dus, maar wellicht het tellen privatiseren, inclusief waterdichte controleprocedures door de burgers.

Wobbelplatte | 01-07-16 | 16:49

Het was eigenlijk niet nodig, nieuwe verkiezingen, maar wel zo zorgvuldig, strikt procedureel dan.

compitaal | 01-07-16 | 16:49

Een beetje onregelmatig, genuanceerder kan ik het niet uitdrukken. Schoonheidsfoutje, meer niet.

compitaal | 01-07-16 | 16:47

MrShadow | 01-07-16 | 16:43

*zucht*

Nee.

De Koreaanse Slet | 01-07-16 | 16:46

GOEM | 01-07-16 | 15:48

Om maar geen woorden vuil te maken aan je insinuaties.

Werk je? Want ik kan je nu al vertellen dat als jouw carrière-move is om je baas te verguizen alvorens je een nieuwe betere baan voor elkaar hebt gekregen dat je een nogal falend persoon bent in het leven.

Natuurlijk. Misschien heb je een verkeerde keuze gemaakt. Dat kan. Bespreek het thuis. Praat met je vrouw en kinderen. Je collega's. Je familie. Maar het is nooit verstandig om je oude schoenen weg te gooien alvorens je nieuwe hebt.

Welkom tot het populisme. We gooien eerst onze oude schoenen weg omdat we denken dat ze niet mooi zijn en hopen dat we mooiere schoenen krijgen maar die hebben we nog niet. En we weten niet eens zeker of we die wel kunnen betalen. Prima. Als je een vent bent. Dan loop je een paar jaren rond op blote voeten. Maar probeer het aan je vriendin of vrouw uit te leggen? Dat zij toch niet die mooie pumps gaat krijgen die je beloofde. Er is maar één antwoord. Je moet haar in elkaar beuken.

De Koreaanse Slet | 01-07-16 | 16:44

De Koreaanse Slet | 01-07-16 | 16:35
.
Jij zakelijk ????? Whahahah
.
Alles en iedereen zet je weg als door Kremlin betaalde trollen zonder dat je enige bewijs kan overleggen.
Je bent iemand die tot de bittere einde zal blijven vasthouden aan iets dat niet houdbaar is. Want je kan realiteit niet accepteren. En iedereen dat jou realiteit verteld zet je weg als agenten, dommen, rechtsen, etc.
.
Blijf vooral in de ontkenningsfase zitten.

MrShadow | 01-07-16 | 16:43

Geeft weer een beetje hoop, om het kaartenhuis wat maar blijft staan een zetje te geven.
Hoop dat de FPÖ nu wel wint.

animalia | 01-07-16 | 16:43

@De Koreaanse Slet
Ik moet je nageven, je legt altijd wel veel energie in je polemiek :D

pluk-87 | 01-07-16 | 16:42

@De Koreaanse Slet | 01-07-16 | 16:32
.
Kan jij een keer ophouden met die hoogst onfatsoenlijke, persoonlijke aanvallen?

ben kokhals | 01-07-16 | 16:38

De Koreaanse Slet | 01-07-16 | 16:23
Dat je tegen de heer Wilders bent, mag natuurlijk. Maar om hem op die manier hierbij te slepen, past niet bij het onderwerp. Ook al omdat je precies hetzelfde over die anderen kunt zeggen.

Vigil | 01-07-16 | 16:38

@De Koreaanse Slet | 01-07-16 | 16:23 "Zoals met alles moet je concessies doen in het leven."
.
Zeker, maar binnen de marges die de kiezer van de VVD mag verwachten van een partij als de VVD. Die partij heeft om te beginnen de kiezer voorgehouden dat een stem op de VVD kon voorkomen dat de PvdA zou gaan regeren. Meteen nadat de stemmen binnen waren ging de VVD niet alleen met de PvdA naar bed, maar ook op de bedpartner lijken.

ben kokhals | 01-07-16 | 16:35

MrShadow | 01-07-16 | 16:29

Assumpties maken je nogal dom. Ik ben niet eurofiel. Ik ben zakelijk. De beste optie op dit moment, tot er iemand komt met een solide plan voor een Nexit, is alles behalve een Nexit.

Zo simpel kunnen dingen dus zijn. Een idee is prima. Een goed idee is zeldzaam. Een goed plan om een goed idee uit te voeren nog zeldzamer.

De Koreaanse Slet | 01-07-16 | 16:35

Old_Spice | 01-07-16 | 16:07

Na al die jaren heb je nog steeds niet door dat je echt niets te zeggen hebt. Gewoon niets. Je zegt niets.

Een beetje gegrom van een beledigde chihuahua die baalt dat mijn honden zijn 'territorium' hebben besmeurd maar verder geen argumenten heeft. En daarna met een traantje en een tikkeltje hysterie over de plas van mijn honden en tikkeltje urine dumpt wetend dat mijn honden er morgen toch weer keihard overheen pissen.

Dat ben jij. Een jennende chihuahua die gromt maar zonder bescherming van je schermpje al heel snel op je rug gaat liggen omdat ook jij stiekem wel weet dat hoewel voor 99% genetisch identiek je geen kans maakt tegen ook maar één van mijn honden.

Maakt niet uit joh. Sommige kleine hondjes zijn niet goed opgevoed en verward tussen hun baan als kuttelikkertje en hun genetische achtergrond als waakdieren. Tot morgen.

De Koreaanse Slet | 01-07-16 | 16:32

De Koreaanse Slet | 01-07-16 | 15:04

Volgens jou is alles wat niet eurofiel is: extreem-rechts, Russische agenten. Je moet eens wat aan deze paranoia gaan doen.

MrShadow | 01-07-16 | 16:29

NB-Stb | 01-07-16 | 16:10
Zonder het Constitutionele Hof, hetgeen Nederland dus niet heeft, was zo'n uitspraak er niet gekomen. Dat op zich is van een gigantisch groot belang.
En ja, er mankeerde blijkbaar nogal wat aan het toezicht, c.q. controle, waardoor dus mensen gefraudeerd hebben.
Enfin, hoe de uitkomst van die nieuwe verkiezing gaat worden,
zullen wij moeten afwachten.

Vigil | 01-07-16 | 16:28

Laat nu de andere kandidaat maar winnen. Oostenrijk is groen genoeg. Die hebben geen groene president nodig.

De finale eindbaas | 01-07-16 | 16:27

@De Koreaanse Slet | 01-07-16 | 16:08 "Of wil jij beweren dat 'dat gaan we regelen' iets is wat mogelijk is?"
.
Jazeker. In de kwestie waar dit nu speelt is het consequent uitzetten van criminelen met een (permanente)verblijfsvergunnig--volgens deelgemente Slotervaaart heeft in A'dam ca 70% van de boefjes met een Marokkaanse achtergrond een verblijfsvergunning, en heeft "de helft van de Marokkanen in Nederland formeel niet de Nederlandse nationaliteit" [Binnenlands Bestuur, 22.05.2009]--al een aardig eind op weg om dat te "regelen". Het was ook bijna op weg een klein beetje "geregeld" te worden door nota bene staatssecretaris Albayrak (PvdA), ware het niet dat Tofik Bibi (GroenLinks) effectief is gaan dwarsliggen.

ben kokhals | 01-07-16 | 16:27

Uhuh... er was niet gesjoemeld maar toch moet het over... uuhhhhh... er was een kiesdistrict met ongeveer 1435 kiesgerechtigde inwoners, en dat district stemde met 10.000+ voor de nieuwe groenige rooiïge goedmensch president... maar nee, er was niet gefraudeerd, hoor!

DearMud | 01-07-16 | 16:25

Vigil | 01-07-16 | 16:15

Zoals met alles moet je concessies doen in het leven. Dus elke VVD stemmer die had gedacht dat de VVD het programma tot op de letter zou uitvoeren had ook niet mogen stemmen. Het is gewoon dom gelul van heel erg domme mensen.

Geloof me maar. Wilders blijft je vertellen wat je wil horen tot hij met pensioen gaat. Hij is echt wel slim genoeg om te weten wat een baangarantie is. En met internationale diplomatieke bescherming kan hij zich bijna de president van Rusland of Amerika wanen.

De Koreaanse Slet | 01-07-16 | 16:23

En als de volgende keer FPÖ wint, dan worden de linkse gekkies weer boos en is het niet eerlijk verlopen en eisen ze( met geweld, uiteraard) nieuwe verkiezingen.

Uw Psychiater | 01-07-16 | 16:23

Hah ik wist het. Alles was in het werk gesteld om euro criticus geen president te laten worden door de Eurofielen

MrShadow | 01-07-16 | 16:22

Vraag: mogen wij ook nog naar de rechter en vragen of wij dit kutkabinet eruit kunnen gooien en de verkiezingen opnieuw kunnen doen? Nee? Wat ontzettend jammer.

langzullenweleven | 01-07-16 | 16:21

ben kokhals | 01-07-16 | 16:07

Dat is het ook niet. Populisme is per definitie links. Men noemt het 'rechts' in de media om een dom dingetje uit het, ik meen, Franse parlement waar de progressieven links zaten en de conservatieven rechts. Die waarden gelden eigenlijk helemaal niet meer. Het enige 'rechts' wat er te bespeuren valt bij extreemrechtse bewegingen heet nationalisme het houden zoals het is of was. Dat was altijd een rechts iets.

Maar alles verandert. Dus ook rechts.

Feitelijk is het allemaal traditioneel 'links' power to the people(s) gezeur van anarchistische en linkse bewegingen.

De Koreaanse Slet | 01-07-16 | 16:19

-weggejorist-

Gab3 | 01-07-16 | 16:18

-weggejorist-

FreeVogelaar | 01-07-16 | 16:16

De Koreaanse Slet | 01-07-16 | 16:00
"Ik heb dan diep en intens medelijden met uitkeringsgerechtigden die VVD stemden. Want je had geen stemrecht moeten hebben als je dacht dat de VVD hard zou werken om jouw portemonnee te vullen."
Ik ook. Maar dat heeft niets met stemrecht te maken.
Verder is het, zeker in Nederland, zinloos om partijprogramma's te gaan bestuderen. Immers, de politieke voormannen nemen beslissingen zoals het hen uitkomt. In zekere zin zelfs logisch, omdat je niet in een partijprogramma kan schrijven, wat er over een maand of twee jaar gebeurt en hoe daarop geacteerd moet worden, ook al omdat er altijd van een coalitie sprake zal zijn. De gewone stemmers, wel of geen lid, dienen slechts als decor, klapvee of backup.
Ziehier de teloorgang van de gevestigde partijen.

Vigil | 01-07-16 | 16:15

Trouwens GeenStijl, het lijkt me verstandig om voor 15 maart ook weer de traditionele GeenPeil actie op te zetten: Het controleren van tellingen op de stembureaus.
Het zal mij niets (meer) verbazen als hier in NL ook gerommeld wordt.

Mastermattie | 01-07-16 | 16:13

Vigil | 01-07-16 | 15:40
Bedankt maar ik heb het bijgehouden, en ja verkiezingen moeten juist worden uitgevoerd, muggenziften ja, moet het over ja, en volgens de regels.
De herverkiezing wordt door velen gezien als fout juist omdat de fpö deze bij de rechtbank heeft aangekaart terwijl de blunderende organisatie de oorzaak is van deze, ik ben benieuwd voor wie dit positief gaat uitpakken.

NB-Stb | 01-07-16 | 16:10

Parel van het Zuiden | 01-07-16 | 15:55

Een swastika wordt in landen van Oost tot West gebruikt. Nog steeds dagelijks. Niemand die zich doodschrikt van een Hindi swastika. Maar een nazi-Swastika is natuurlijk 'not done'. Zelfs niet voor de lol vraag het aan Prins Harry.

Dat daar gelaten is populisme een gedefinieerd iets want niet op meerdere manieren te interpreteren valt. Of je nu als linkse socialist 'geen gezeik, iedereen rijk' predikt, of als elitaire lul 'geen gezeik, iedereen rijk' predikt en wat je doelgroep ook is het is populisme.

Het is met pure leugens en bedrog het vaak domme volk achter je krijgen.

Of wil jij beweren dat 'dat gaan we regelen' iets is wat mogelijk is? Of dat er straks 390 miljoen per week naar de armste van de armsten gaan in Groot-Brittannië na de Brexit?

Het is op zijn minst een valse insinuatie met intentie tot misleiding. Op zijn ergst intentioneel de boel belazeren voor jouw eigen doelen.

De Koreaanse Slet | 01-07-16 | 16:08

@De Koreaanse Slet | 01-07-16 | 15:41 "... populisme is de grote kracht achter de stromingen uit de twintigste eeuw waarvan we hebben gezien dat ze slecht zijn.
.
Alle slechte stromingen "uit de twintigste eeuw" kwamen voort uit het marxisme/socialisme en worden sinds de Jacobijnen "links" genoemd. Stromingen zoals bijvoorbeeld het bosljewisme, fascisme, (inter)national socialisme, cultureel marxisme, neoliberalisme ("neocons"), globalisme. Goed voor een breed spoor van armoe en rouw, met meer dan honderd miljoen slachtoffers (and counting). Populisme in die zin kan dus om te beginnen al niet "rechts" zijn.

ben kokhals | 01-07-16 | 16:07

@De Koreaanse Slet | 01-07-16 | 15:55
Sterke comeback, Not.

Old_Spice | 01-07-16 | 16:07

Vigil | 01-07-16 | 15:55

Ik heb dan diep en intens medelijden met uitkeringsgerechtigden die VVD stemden. Want je had geen stemrecht moeten hebben als je dacht dat de VVD hard zou werken om jouw portemonnee te vullen. Misschien moeten de politieke experts hier eerst maar eens alle programma's doornemen en daarna weten waar een partij eigenlijk voor staat.

Je bent dom als je dacht dat je als burgerflipper bij McDonald's duizend euro extra per jaar kreeg. Dat was een gemiddelde. Sommigen kregen niets. Sommigen kregen meer. En gemiddeld klopte het. Het enige waar je de VVD op kan pinnen is het 'geen cent naar Griekenland'. Ja dat heet overmacht. En je was dom als je daarom op de VVD zou stemmen.

De Koreaanse Slet | 01-07-16 | 16:00

@TheEgg | 01-07-16 | 15:13
Gaan we hier stras ook weer krijgen:
Pechtroll vs Greet

Mastermattie | 01-07-16 | 15:57

TriestGeval | 01-07-16 | 15:28

Nee.

En dat ga ik niet eens uitleggen. Als jij niet weet waar de VVD voor staat en welke vorm van democratie het aanhangt vrees ik dat je echt jezelf belazert.

De Koreaanse Slet | 01-07-16 | 15:55

De Koreaanse Slet | 01-07-16 | 15:41
"Ze zeggen wat het volk, althans een deel daarvan, wil horen en beloven zaken die ze vrijwel niet en nooit kunnen waarmaken."
Dit geldt voor vrijwel elke partij. Dus alle partijen zijn eigenlijk populistisch.
De rest van je verhaal is inutile, zoals Italianen zeggen.

Vigil | 01-07-16 | 15:55

@De Koreaanse Slet | 01-07-16 | 15:41

Populisme is een woord waaraan over tijd een negatieve connotatie aan is gaan kleven voor het overgrote deel van de Nederlands sprekende mensen. Door het woord te verbinden aan andere woorden, verbind je ook die connotatie aan die andere woorden.
.
Ik zal het even verduidelijken met iets tastbaars.
.
Wat is er eigenlijk mis met een swastika? Hindoes geven een hele positieve betekenis aan dat symbool. Nou, ik denk dat we beiden wel snappen wat er mis is met die swastika gebruiken in onze maatschappij. We hebben daar een hele negatieve connotatie bij in het Westen en daarom reageren mensen negatief op dat symbool.
.
En nou even ophouden met dommertje te spelen. Ik heb u qua intellect niet heel hoog zitten, maar dit begrijpt u heus wel.

Parel van het Zuiden | 01-07-16 | 15:55

www.channelnewsasia.com/news/world/hun...

"A Hungarian court on Friday sentenced 10 migrants to between one and three years in jail for illegally crossing the border during a riot in September 2015, after Hungary built a razor wire fence to seal its frontier with Serbia."

omanders | 01-07-16 | 15:53

TheEgg | 01-07-16 | 15:13

Dat is toch een teken aan de wand? Zoveel vertrouwen is er dus in het populisme dat zelfs rechtse mensen liever links gaan stemmen dan op die bende roeptoeters.

Weet je hoe dat komt? Omdat zelfs bijna iedere ouder weet dat je ook NEE moeten kunnen zeggen tegen zeurende kinderen. En zeker tegen die éne uit de vijf die krijsend en gillend eist om elke avond hotdogs te eten.

Populisme doet dat met hun kiezers. Die zeggen ja natuurlijk hoor. En ja zeker. Dat gaan we regelen. Wat jij wil. Totdat de buit binnen is. En dan wordt, ironisch genoeg, 'het volk' verkracht.

Bangmakerij zeg je? Kijk maar in de geschiedenis naar de Sovjet-Unie of Cambodja?

Kortom. Je eiste hotdogs en kreeg ze niet/misschien. Je kreeg uiteindelijk niets nuttigs en werd daarna verkracht.

Het leek zo'n leuke vent die ome Willem want hij beloofde hotdogs.

De Koreaanse Slet | 01-07-16 | 15:53

Reken er maar op dat ze in de Brexit nacht ook met duizend man hebben zitten gummen of hun leven er vanaf hing. Er was echter niet tegenop te frauderen in zo'n korte tijd.

superjan | 01-07-16 | 15:53

-weggejorist-

Mans5 | 01-07-16 | 15:49

@Lewis Lewinsky | 01-07-16 | 15:45

Een betreurenswaardige samenloop van omstandigheden die met de kennis van nu.........
.
*zwatel zwatel zwatel*

Parel van het Zuiden | 01-07-16 | 15:48

@De Koreaanse Slet | 01-07-16 | 15:04

Ben je nou echt zo achterlijk als je hier altijd doet voorkomen, of ben je een ordinair troll? Ik ben er nog steeds niet uit.
De term "populistisch" is niks anders dan een poging om de partijen die niet in het traditionele wensdenken passen, weg te zetten als partijen voor het plebs, de "domme" arbeider.
Hoeveel heeft de vvd waar gemaakt van de afgelopen verkiezingsbelofte? Ik heb nog steeds geen 1000eypo's ontvangen en griekenland heeft gewoon weer een flinke smak centen mogen ontvangen. Toch zijn met deze beloften een hoop kiezers over de streep getrokken. Hoe zou dat niet populistisch zijn? Praktisch iedere partij maakt zich hier schuldig aan, toch word in Nederland vooral de pvv "populistisch" genoemd.

GOEM | 01-07-16 | 15:48

Geen fraude, maar worstigheid. Yeah, wright.
*Es offenbarte sich eine unfassbare Mischung aus Schlamperei, Wurstigkeit und Inkompetenz*.
www.bild.de/politik/ausland/oesterreic...
Vertaling: *Het bleek een ongelooflijke mix van slordigheid, onverschilligheid en incompetentie*.

Lewis Lewinsky | 01-07-16 | 15:45

Vigil | 01-07-16 | 15:20

Het zijn populistische partijen/bewegingen wat is daar demoniserend aan?

Ze zeggen wat het volk, althans een deel daarvan, wil horen en beloven zaken die ze vrijwel niet en nooit kunnen waarmaken. Het is de stem van de 'net niet' mensen die nog meer in verkiezingspraatjes trappen dan de rest van de bevolking. Soms uit angst. Soms uit woede. Soms uit domheid. Soms een combinatie daarvan. Maar niet met verstand.

Er zit dan ook geen plan achter. Het is uit emotie eerst de boten verbranden en dan zien we wel waar we terecht komen maar we gaan winnen retoriek!!! En het schaapachtige klapvee heeft weer 'hoop'.

Alle vormen en stromingen van politiek hebben hun beperkingen maar populisme is de grote kracht achter de stromingen uit de twintigste eeuw waarvan we hebben gezien dat ze slecht zijn. Of je het nu wil hebben over nazisme, fascisme, communisme of welke stroming dan ook die met leugens en bedrog het volk massaal achter zich weet te scharen omdat ze 'geloven' dat dan alles beter wordt en vervolgens beteuterd achterblijven met een dooie mus omdat de nieuwe elite aanschuift en die niet perse een verbetering is.

Meestal een verslechtering.

De enige populistische revoluties die zijn ontstaan in de afgelopen eeuw die goed zijn afgelopen, deels, zijn die in het Oostblok. Daar zijn de mensen er m.u.v. die nog (deels) onder Russische invloed staan er letterlijk, feitelijk en zichtbaar beter van geworden. Door steun, hulp en samenwerking te zoeken en samen sterker te staan. Niet voor Jan met de korte achternaam (nou ja ook een beetje) maar vooral voor vooruitgang.

Je kan en mag straks populistisch stemmen hoor. Stemmen op mooie woorden en geen daden. Maar als je echt je verstand gebruikt lees je gewoon de doelstellingen door van de politieke partijen en weet je bij voorbaat dat je slechts één garantie hebt en dat is dat zo'n partij zich zoveel mogelijk gaat inzetten om zoveel mogelijk te bereiken voor jou. In de regering, in het parlement.

En ja dat mag ook best een FPÖ president zijn. Waarom niet? Maar of dat verstandig is?

De Koreaanse Slet | 01-07-16 | 15:41

NB-Stb | 01-07-16 | 15:32
Waar het om gaat, is dat er "onhandigheden" (lees: fraude) zijn geweest.
Lees ook dit artikel over wat er allemaal niet goed is gegaan:
www.welt.de/politik/ausland/article156...

Vigil | 01-07-16 | 15:40

Houden ze er wel rekening mee dat in de tussentijd tot de nieuwe verkiezingen er voornamelijk oude laagopgeleide kiezers doodgaan? Qua interpretatie van de uitslag.

Piet Karbiet | 01-07-16 | 15:38

@Cuyahoga | 01-07-16 | 14:35

Extremisten vinden anderen al snel extreem.
Toch kunnen we er grappen over maken, maar het benoemen als extreem-rechts is natuurlijk bedoeld om mensen te bestempelen, besmeuren, belasteren, diskwalificeren en zeker niet om te duiden of te positioneren in het politieke spelveld. Een term die gebruikt wordt in de politiekcorrecte campagnelijn zoals racist, xenofoob, of tokkie.
.
Een bijzonder gevaarlijke neiging aangezien het dehumaniseren van anderen meestal leidt tot....
.
Maar goed dat die politiekcorrecten gevaarlijk aan het worden zijn moge duidelijk zijn.

Parel van het Zuiden | 01-07-16 | 15:32

Tjonghu wat een ophef, dit zijn verkiezingen voor een nieuw staatshoofd, een ceremoniële functie, op papier het baasje in de praktijk ondergeschikt aan de kanselier deze is er eentje van de SPÖ (de sp van Oostenrijk). Enig voordeel van deze FPÖer is dat de stemming weergeeft hoe de Oostenrijker denkt over bepaalde hot items als migratie, nog een voordeel is dat de kanselier het parlement naar huis kan sturen!
Overigens FPÖ is niet extreem rechts maar extreem realistisch!

NB-Stb | 01-07-16 | 15:32

@Cuyahoga | 01-07-16 | 14:35 Alles rechts van de extreem-linkse mainstream media is automatisch extreem rechts.

marcoplarco | 01-07-16 | 15:31

ken je die mop van de Brexit?; die komt er niet!

mierus | 01-07-16 | 15:31

De Koreaanse Slet | 01-07-16 | 15:04

Waarom heet de VVD dan niet voluit populistische partij voor vrijheid en democratie in de nieuwsbulletins?

Volks-partij en populistische-partij zijn toch hetzelfde?

Populisme is gewoon een dom-links scheldwoord.

De objectieve maar in de praktijk dom-linkse NOS en al zijn daarmee verbonden dom-linkse poliepen zouden van directe of indirecte deelname aan nieuwsrubrieken uitgesloten moeten worden.

Iedereen weet dat VARA, NCRV/KRO, MAX en VPRO dom-linkse omroepen zijn maar van de nog extremer linkse NOS weten veel luisteraars en kijkers het niet en dus weg met de NOS als omroep.

TriestGeval | 01-07-16 | 15:28

De tweede domino? Laten we het hopen.

PreventiefRuimen | 01-07-16 | 15:22

En nu is het genoeg! | 01-07-16 | 14:49

Iets wat me altijd zal bijblijven!

Ontopic: Uiteraard petje af voor de rechters zoals democratie bedoeld is. Als zaken niet goed zijn gegaan, al of niet bewust dan moet het over. Spelregels zijn er namelijk niet voor niet, al moet ik wel opmerken dat het z.g. (s)linkse kamp al regelmatig heeft laten zien dat democratie een lastig woord is.

Mr_Pikibelly | 01-07-16 | 15:21

De Koreaanse Slet | 01-07-16 | 15:04
"Waarom vind je, 'rechtspopulisme' of 'linkspopulisme' een demonisering?"
Waarom vind jij dat geen demonisering? Het gaat hier immers om kwalificaties, die gebruikt worden door een club, die zich wenst af te zetten tegen dit soort andersdenkenden en dat is nu precies wat een zgn objectief nieuwsmedium als het NOS-journaal niet geacht wordt te doen.
Kortom, de nieuwsmedia die dit soort termen continu gebruiken kunnen niet objectief zijn en zijn dus partijdig.

Vigil | 01-07-16 | 15:20

Wel goed dat die Groenen nu een herkansing krijgen om tóch nog aan de goede kant van de geschiedenis te gaan staan.

Botte Hork | 01-07-16 | 15:19

Ik hoorde zojuist op de radio dat de EU zich weer kan opmaken voor een referendum.... het schijnt dat in het najaar de Finnen naar de stembus om al dan niet de Euro af te schaffen..... ook weer een spannend gebeuren

Fatwabuster | 01-07-16 | 15:19

De patriottische lente zet door.

pluk-87 | 01-07-16 | 15:17

De Koreaanse Slet | 01-07-16 | 15:04

Beste DKS, ik zal het nog een keer herhalen.
Het is makkelijker om mensen voor de gek te houden dan mensen te vertellen dat ze voor de gek gehouden worden.

the Jackdawn | 01-07-16 | 15:13

TheEgg | 01-07-16 | 14:35
En deze maand is nog maar net begonnen....

Ommezwaai | 01-07-16 | 15:13

@De Koreaanse Slet | 01-07-16 | 14:59
Omdat het hetzelfde gaat als in Frankrijk: het is populistisch rechts (niet extreem rechts) tegen de rest. En de rest, van links tot rechts, steunt een links-populist, in de hoop dat de rechts populist verliest.

TheEgg | 01-07-16 | 15:13

Nu zullen de RemaIn-ers wel nog harder om een tweede referendum gaan gillen. En in Brussel zullen ze m knijpen: wellicht toch een Eurosceptische president. Leuk!

BlowingBubbles | 01-07-16 | 15:13

Dus als groen wint, waren het slechts "onhandigheden". Je kan ervan uitgaan dat als het muntje net de andere kant op was gevallen, het dan wel geduidt werd met de juiste naam: fraude.

HMCuiteraard | 01-07-16 | 15:11

-weggejorist-

Einde van de Domheid | 01-07-16 | 15:10

En dan is de de zwijgende meerderheid nog niet eens meegeteld!

Botte Hork | 01-07-16 | 15:04

@GOEM | 01-07-16 | 14:57
Waarom vind je, 'rechtspopulisme' of 'linkspopulisme' een demonisering?

Beetje rare gedachten hou je er dan op na. Een nationaal-socialistische partij noem je toch ook voor wat ze zijn? Een communistische partij toch ook? Een liberale partij toch ook?

Het wordt pas demonisering als je het afspiegelt als het ultieme kwaad en landverraders.

Populisme is doen alsof je het voor het volk doet om jouw eigen agenda er doorheen te drukken. Extreemlinks belooft alles en iedereen gratis geld. Extreemlinks belooft alles en iedereen gratis geld minus buitenlanders.

De Koreaanse Slet | 01-07-16 | 15:04

@Lewis Lewinsky | 01-07-16 | 14:49
Kim Juncker-Un had er zijn ambtenaren laten stemmen vermoed ik.

Alexander des Burgus | 01-07-16 | 15:03

GOEM | 01-07-16 | 14:57
Dat soort kwalificaties zijn standaard ingebakken bij het staatsjournaal en de NPO mbt de aanduiding van legitieme politieke partijen in binnen- en buitenland, die niet (extreem)links zijn. Daarom hoor je ook maar zelden de kwalificatie linkspopulistisch of extreemlinks. die laatste worden dan ook meestal "activistisch" genoemd.

Vigil | 01-07-16 | 15:03

@Bijtendehond | 01-07-16 | 14:57
Alleen dat deze site niet bereikbaar is.

deraderendraaien | 01-07-16 | 15:03

Subtiele manier van die president van het gerechtshof om de kwaliteiten van de groenen af te kraken; "onhandigheden". Wie wil er nu onhandige mensen in de regering?

Bert-Bus | 01-07-16 | 15:02

O man! Als je dat dat de Butt Hurt van de Brexit al ondragelijk was, wacht maar als de FPÖ wint. *ALS* ze winnen.

omanders | 01-07-16 | 15:02

De relatie tussen verkiezingen, verkiezingsuitslagen en de wil van een bevolking in een Europees land is wel extreem zoek aan het raken.

Notenkraker | 01-07-16 | 15:01

Ik had Oostenrijk en Oostenrijkers toch altijd vrij hoog zitten maar hoe heeft het in hemelsnaam ooit kunnen komen tot een race tussen extreemlinks en extreemrechts?

De Koreaanse Slet | 01-07-16 | 14:59

Op de radio hadden ze het over "de rechtspopulistische fpö". Wanneer stopt de media nou eens met volledig legitieme politieke partijen op deze manier te benoemen?! Dit is puur demoniseren

GOEM | 01-07-16 | 14:57

Lange arm van Martin Schultz en Guy Verhofstadt ?

Faragefan | 01-07-16 | 14:55

'Onhandigheid'. Ja natuurlijk want het democratische proces is volstrekt nieuw en onbekend voor Oostenrijk, en niemand is zich ervan bewust dat je met zoiets als een verkiezing zorgvuldig om moet gaan met het tellen van te stemmen. Volstrekt begrijpelijk dus dat er zoveel gesjoemeld is bij het tellen van de stemmen.

panadol | 01-07-16 | 14:55

Gratis tips voor de Oostenrijkers:

Om kosten te besparen schijn je ook met minder stembureaus toe te kunnen.

En als je achteraf niet blij bent met de uitkomst, dan kun je altijd nog zeggen, dat bij de interpretatie van de uitslag rekening gehouden moet worden met degenen die niet kwamen opdagen.

En vermeld vooral duidelijk, dat bij de onwenselijke uitslag de wereld op alle mogelijke manieren vergaat.

Dat je je tegenstanders daarbij populist, racist en (neo-)nazi moet noemen, spreekt voor zich.

Succes!

uninvited guest | 01-07-16 | 14:54

En nu is het genoeg! | 01-07-16 | 14:50
"De rechtspraak" is niet hetzelfde als een Constitutioneel Hof.
En wat Nederland betreft heb je wel gelijk.

Vigil | 01-07-16 | 14:54

In ieder EU land heb je stemmentellers met een politieke voorkeur waar altijd ongeregeldheden uit voortkomen. Daar moeten ze zeker ook verplicht met een potlood stemmen zodat het makkelijk te veranderen is als de uitkomst niet bevalt.

XaleX_2 | 01-07-16 | 14:51

Gö, FPÖ, Gö!

huh, ian? | 01-07-16 | 14:51

Vigil | 01-07-16 | 14:48
In NL en DE is de rechtspraak volledig op de hand van de "goede" partijen.

En nu is het genoeg! | 01-07-16 | 14:50

FPO vs EU. Nationaal socialisme vs internationaal socialisme. Het tweede is erger.

Ockham | 01-07-16 | 14:49

Rechters in Nederland zijn vriendjes van de "goede" politieke partijen:
- PVV-ers worden er niet aangenomen: www.dumpert.nl/mediabase/6677443/a6f0f...
- PvdA-ers die Marokkanen willen vernederen: rechters vinden het prima

En nu is het genoeg! | 01-07-16 | 14:49

Ik vond die poststemmen ook wel héél erg veel afwijken van die van de overige stemmen.

Ik betwijfel het of de groene kandidaat bij hernieuwde eerlijke verkiezingen wel nogmaals zal winnen.

Peter_K | 01-07-16 | 14:49

Ze hebben daar een Constitutioneel Hof, zoals het een echte
democratie betaamt.

Vigil | 01-07-16 | 14:48

Goh. Hier kijk ik echt van op. Dit had niemand verwacht toch? Ik bedoel, dat er gefraudeerd wordt, O.K., maar dat een gerechtshof daar dan korte metten mee maakt, dat is andere koek.
Ik ben benieuwd.

lustkapper | 01-07-16 | 14:48

Die FPO heeft toch een gloeiende tering hekel aan Brussel. Die Juncker zal wel piswoest zijn en per decreet artikel 50 schrappen. Dat zal ze leren!

Yohean | 01-07-16 | 14:47

Dan zul je zien dat Norbert één week na de verkiezingen aan ouderdom overlijdt. En zo blijven de Oostenrijkers stemmen, stemmen en stemmen.

Bert-Bus | 01-07-16 | 14:46

Het is al heel wat dat in dat land in elk geval een rechter tegen een overheidszaak kan zeggen:
"Gerommel, doe maar over."
Jammer dat dit niet in Nederland kan. Ik noem een bonnetjesaffaire, referendum, IORP, aanpassing wachtgeldregelingen, rechtszaak Folkert vd G, etc, etc.

datzouzomaarkunnen | 01-07-16 | 14:46

Slim gespeeld. Veel mensen zijn geschrokken van de Brexit, gaan nu niet op de FPÖ stemmen. Helaas

RoBD=Skullfucker | 01-07-16 | 14:45

beetje bij beetje komt de zingeving wel aan alleen bij links-menschen duurt het af en toe wat langer
teveel indoctrinatie van de EU denk ik

zandkopvogeldier | 01-07-16 | 14:45

Dat wordt weer een hoop links fascistisch geweld als de FPö alsnog de president mag leveren. Want dat gaat geheid gebeuren.

Professor Superhirn | 01-07-16 | 14:45

Ik geloof dat onze dictatoriale " EU vrinden" hier iets mee te maken hebben. Immers ze hebben de macht om Democratisch gekozen regeringen om te laten vallen ( in het verleden Italie en Griekenland)

hanneke53 | 01-07-16 | 14:44

Heel goed van de rechters dat ze hun nek hebben uitgestoken. Mag ook wel eens gezegd.

De echte Stolwijker | 01-07-16 | 14:43

Beetje merkwaardig allemaal, maar desalniettemin goed nieuws!
Helaas niet voor de Groenen, wat zullen ze kwaad zijn 😜

Bolder | 01-07-16 | 14:43

gelukkig gaat het de 2e keer wel helemaal eerlijk.

GoedenMorgenDezeMorg | 01-07-16 | 14:42

De elite heeft gaat zo'n hekel krijgen aan democratie, want internet brengt de wereld razendsnel in huis en niets blijft meer verborgen.

Dutch_Holland | 01-07-16 | 14:41

Schijnt een ziekte te worden, dat onhandige tellen van stemmen.

OudeNederlander | 01-07-16 | 14:41

Wat zo stuitend is dat al die medewerkers bij de stemhokjes dus wel allerlei misstanden waarnemen, maar vervolgens gewoon hun handtekening zetten onder het formulier waarop staat dat het goed en eerlijk is verlopen..
Durft dan werkelijk NIEMAND zelf op te komen voor de stemmers???
Wat zijn dat voor lafbekken?
wat heb je nu te schaften met anderen in een gelegenheidsgroep die valselijk een handtekening zetten, die stemmen moeten toch gewoon opnieuw geteld worden en degenen die er zitten; opdonderen, met aantekening; 'kan niet tellen'.

Crufty | 01-07-16 | 14:38

'Nu maar hopen dat de oudere generatie niet de toekomst van de jongere wegneemt'

/Brexitremainretoriek

Driewerf Hoezee | 01-07-16 | 14:37

In Oostenrijk wonen veel mensen die trots zijn op hun land en tradities. Ik hoop dat dat de meerderheid wordt.

Leptob | 01-07-16 | 14:37

@Cuyahoga | 01-07-16 | 14:35
Haha, terwijl u extreem reaguurt op een extreemrechts blog!

Old_Spice | 01-07-16 | 14:37

Mooi zo. Zal je zien dat het rechtse kamp ditmaal nog massaler stemmen gaat. De poorten van Wenen zullen de opmars van de islam wederom keren.

Abject | 01-07-16 | 14:36

Ach nee toch. Zijn er weer eens Eurocraten aan het tellen geweest?

bakoenin | 01-07-16 | 14:36

Dit is geen goede maand voor de EU...
Mwhuha!

TheEgg | 01-07-16 | 14:35

Ik lees overal 'extreem' rechts over de FPO.
Zouden de correctkrantjes en staatsmedia nog wel weten wat het woord extreem betekent?
Ik bedoel natuurlijk de extreem linkse correctkrantjes en extreem linkse staatsmedia.

Zo, en dan ga ik nu aan een extreme lunch beginnen.
Bruine boterham met extreem belegen kaas.
Extreem kopje thee erbij, met een extreem schepje suiker en daarna nog wat extreme kersen uit de extreem rechtse Betuwe.
Extremist dat ik er ben.

Cuyahoga | 01-07-16 | 14:35

En dat allemaal om de verkiezing van een president met een ceremoniële functie.

fredflange | 01-07-16 | 14:34

Misschien dat Rutte eens een paar weken stage kan gaan lopen bij Herr Holzinger inzake onderricht in behoorlijk bestuur.

Sunabalk | 01-07-16 | 14:34

Als er maar geen oude laagopgeleide mensen mee mogen doen deze keer.

Piet Karbiet | 01-07-16 | 14:34

Nou. Oexit dan maar?

marcoplarco | 01-07-16 | 14:34

Dus FPO had wel gewoon gewonnen? Laat maar komen die nieuwe verkiezingen.

centre pompidoe | 01-07-16 | 14:33

Ha, heel benieuwd wat daar uit gaat komen. Tevens geloof ik er geen klap van dat die linksmensen niet opzettelijk hebben gesjoemeld met het tellen. Laten we niet vergeten hoe ze in Nederland het referendum hebben gesaboteerd met minder stemlokalen en hokjes op de stembiljetten die je niet mag inkleuren maar waar een kruisje in moet etc. En dat zijn dan nog "milde" vergrijpen jegens de democratie. Laat die FPO'er in Oostenrijk maar winnen, de EU moet hervormen of kapot. De keuze is aan de ongekozen eurocraten zelf.

Old_Spice | 01-07-16 | 14:33

Laten we maar hopen dat het deze keer wel eerlijk en transparant verloopt.

deraderendraaien | 01-07-16 | 14:31

Dat is goed nieuws! Alleen jammer dat er geen enkele garantie is dat er niet opnieuw fraudes, pardon, "onhandigheden", zullen plaatsvinden.

Lewis Lewinsky | 01-07-16 | 14:30

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken