Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

NOS: 'Akkoord Oekraine slecht voor Oekraine'

oekraineboerarmoede.jpgZo blijven er wel erg weinig argumenten over om te stemmen 'voor' het associatieverdrag tussen de EU en de Oekraïne. Het zogenaamde handelsakkoord (dixit Rutte) -dat ook een militaire en een politieke component bevat- blijkt dus heel slecht te zijn voor de economie van Oekraïne. Een paar grote bedrijven zullen profiteren, hoogopgeleide Oekraïnoïden zullen naar het beter betalende deel van de EU migreren en wat er overblijft is een slavenstaat dat grondstoffen en goedkope arbeid dient te leveren. Veel Oekraïense bedrijven zullen failliet gaan. Dit hebben wij niet uitgerekend, maar een kenniscentrum in Kiev op verzoek van denktank Transnational Institute in Amsterdam. Die groep is uiteraard volledig door de journalisten van de NOS gescand op authenticiteit en geloofwaardigheid, anders zouden ze zo'n artikel niet plaatsen. Meest wrede bijkomstigheid? De Oekraïne als goedkoop productieplatform voor de EU levert het land veel minder op dan de oorspronkelijke handel met Rusland, die inmiddels mede dankzij Hans We Have Won van Baalen en het conflict tussen de twee landen gekrompen is. Als we complottheoristen zouden zijn, zouden we zeggen dat een aantal EUligarchen ernstig misbruik maken van de mistige pseudo-democratische processen in Brussel om van de Oekraïne een Europese slavenstaat te maken. Maar we zijn geen complottheoristen, we zijn simpelweg voorvechters voor meer democratie in de EU en we zijn blij dat dit referendum interessante zoeklichten werpt op bepaalde manieren van denken&doen in Den Haag en de EU. Denkt u, ondanks alles, dat het toch een uitstekend idee is om 'voor' te stemmen, dan moedigen we u uiteraard van harte aan. Hoe meer stemmers, hoe meer vreugd. Onze mailbox staat open, mocht u uw argumenten willen delen. We zijn erg benieuwd.

Reaguursels

Inloggen

Ik wordt een beejte Moekraine... maar tegen, dat benk ik.

Juliass | 01-04-16 | 12:13

En niemand heeft het meer over het visumvrij-debat voor Turkije.
Dat word een groter probleem als men ons doet geloven, als al die turken uitstromen en hier gaan handelen, gaat het grootste gedeelte van hun "zwarte"geld linea recta naar Turkije, een van de sterkste economieën ter wereld, geef ze nog meer macht en over 10 jaar regeren de turken de halve wereld.

hovawart | 01-04-16 | 10:47

Oekrain.

Neut | 01-04-16 | 10:46

Ja zei Rutte,we kijken eerst wat er uit de referendum stemming komt en dan gaan we bepalen wat we ermee doen.

Maar er werd dringend verzocht voor te stemmen.
Deze draaikont zal er dus uiteindelijk een positieve draai voor zichzelf aan geven ongeacht de uitkomst.

Niet stemmen zorgt ervoor dat de opkomst onder de 30% blijft en het referendum ongeldig wordt verklaard.
Dit lijkt me de beste oplossing.
www.volkskrant.nl/opinie/red-de-democr...

badworld | 31-03-16 | 21:26

De industrie in het oosten van Oekraïne is (nagenoeg) volledig gericht op samenwerking met Russische bedrijven. Wanneer de EU Oekraïne inlijft (want daar komt het feitelijk wel op neer) zal Rusland de samenwerking met die bedrijven geheid stopzetten met alle gevolgen van dien voor de inwoners van dat deel van Oekraïne. Maar daar hoor je Rutte c.s. niet over... Mijns inziens nog een reden om "Nee" te stemmen: de oost-Oekraïners zullen je dankbaar zijn.

Reykjavik | 31-03-16 | 21:13

Hier klagen dat burgers geen referenda zouden mogen houden omdat we een representatieve democratie hebben terwijl "de wens van de algehele Oekraïense bevolking" als belangrijkste emo-argument wordt opgevoerd om mensen te overtuigen van een associatieverdrag.
Dus vertrouw maar op ons want wij weten wel wat goed voor u is en dit is de wens is van de Oekraïnse bevolking en dat moeten wij respecteren!
Het is vreemd dat Nederlandse en Europese politici beweren de wil van een (uitheemse) bevolking ter harte te nemen en er naar te handelen.

Woekerpaulus | 31-03-16 | 20:42

Net de stempas van me vrouwtje in handen gekregen
Weer een NEE stem erbij alleen nog even krabbel en kopie ID en hopen dat ze het stem lokaaltje om de hoek niet om zeep hebben geholpen

Poldergek | 31-03-16 | 20:38

Tot zover de propaganda dat NOS alleen naar het JA kamp steunt. Naast Geef het een (halve) dag, en men is dit alweer vergeten.

artijn | 31-03-16 | 17:20

-weggejorist en opgerot-
-edit flikker op kneus-

Ceesaart | 31-03-16 | 16:51

-weggejorist-

Ceesaart | 31-03-16 | 16:45

Dat NOS-bericht toont aan dat Den Haag zich al bij een nederlaag voor JA heeft neergelegd. Waar nu de aandacht naar uitgaat is vooral damage control. Hoe kunnen ze gezichtsverlies voorkomen en hun bazen in Brussel en Washington tevreden stellen zonder het op een moordaanslag op de democratie te laten lijken?
Ik voorspel in de aftermath na het referendum vooral veel opiniestukjes hoogleraren in de krant met de strekking dat de regering de uitslag vooral moet negeren. Want populisme/angst/Wilders.

Leipniz | 31-03-16 | 15:30

@Doper | 31-03-16 | 10:35
Men krijgt overigens wel tot dinsdag de kans zich opnieuw aan te melden, maar ik heb het vermoeden dat de weggevallen stemgerechtigde dit niet meer zullen doen.
Zij worden hier natuurlijk niet persoonlijk over ingelicht maar moeten dit uit media vernemen. welke hun bakkes houden natuurlijk.

voedselbankier | 31-03-16 | 13:59

Tobbie...een referendum om de EU te verlaten...dat hadden we al eens en de heren regenten trokken zich er geen reet van aan.
Zoals ze zich ook van deze uitslag geen reet zullen aantrekken,...Verhofstad, van Baalen en van Wijk heb ben al aandelen in Oekraine gekocht dus louw poepelemijne, dat feestje gaat door.

mallekater | 31-03-16 | 13:49

Niks nieuws.... Nederland en dus de EU wil hier ook langzaam naar toe.... of langzaam... alle dure krachten kunnen gaan en goedkope krachten kunnen werken.
Het is spijtig als mensen nu aan een hoge hypotheek zitten maar ik verwacht nog veel meer ellende, ook voor die linkse die nu nog alles lopen te verdedigen daar hun baan straks ook op de tocht komt te staan.

mmamax | 31-03-16 | 13:18

Goedkope arbeid, goedkope grondstoffen, goedkope productiefaciliteiten, goedkope landbouwgrond, goedkope wetgeving, goedkipe regelgeving, goedkoop is duurkoop!

boerk | 31-03-16 | 13:03

niemand specifiek | 31-03-16 | 10:04

Vind jij het ook al zo toevallig, dat precies zo'n week voor het referendum Cloudflare de DDOS protectie op GS zet?
Kwade krachten vanuit de Tweede Kamer en/of Oekraïne?

*nieuw onbewerkt aluminium bestellen doet*

Bijtendehond | 31-03-16 | 12:37

Dit associatieverdrag gaat toch door,u mag een mening hebben daarover,maar daarbij zal het blijven,het referendum zal niet bindend zijn en trouwens heeft Nederland allang ervoor getekend,en dat noemen wij dus in Nederland een democratie,we zijn al jaren geleden tot een bananenrepubliek gezonken!!!

shark666 | 31-03-16 | 12:18

Zeg Rutte, als jij nou zo veel op heb met Oekraïene, ga dan lekker daar het volk bedonderen. (getuigschrift kan geleverd worden)

B.Lazerd | 31-03-16 | 12:14

B.Lazerd | 31-03-16 | 12:02
en oekraïense hoeren.

ganzo | 31-03-16 | 12:07

Rutte is wel gewend om een en ander bij de Nederlandse bevolking door hun strot te duwen.
Daar komt nu dus ook nog Oekraïns graan en plofkippen bij.

B.Lazerd | 31-03-16 | 12:02

Afgelopen weekend een kleine poll gedaan onder een vriendengroepje.
Dat zijn D66 / GL types. (en toch vrienden :).
Ze wilden allen "voor" gaan stemmen.
Geen van allen kenden ze de defensie / politieke component van het verdrag.
.
Nu denken ze na...
.
Tis een beetje als TTIP: Hoe meer je er van weet, hoe viezer het smaakt,

hotmint | 31-03-16 | 12:01

Associatie en asociaal...... scheelt maar een paar letters.

B.Lazerd | 31-03-16 | 11:58

ik wil geen oekraïnse granen in mijn brood, wil geen plofkippen. corruptie kunnen ze ook aanpakken zonder eu. nucleair afval kunnen we ook dumpen in belgie.

ganzo | 31-03-16 | 11:56

Hoe meer die Rutte er over babbelt hoe minder ik het vertrouw. TEGEN !!!!!!

B.Lazerd | 31-03-16 | 11:56

Ik heb het altijd al geroepen en wordt nu zelfs door de NOS/NPO Dé Propaganda Omroep bevestigd: het gaat alleen om g r a t i s arbeiders.

Daarom stem t e g e n tenzij u graag voor nop te werk wilt worden gesteld vanuit de bijstand waarbij de bazen er met de poen vandoor gaan op kosten van de belastingbetaler.

ProAsfalt | 31-03-16 | 11:50

Een veel beter argunent is dit: Rutte zei gisteren in het NPO2 Propagandauur: "Dit associatieverdrag is beslist GEEN opmaat naar een EU lidmaatschap! "
En wat Rutte zegt is nog nooit de waarheid geweest. Dus ..... !Stem TEGEN !

Lichtstadfan | 31-03-16 | 11:49

Eerst de onderste steen boven i.v.m. MH 17.
Dan de schilderijen terug.
DAARNA zie we verder.

mallekater | 31-03-16 | 11:48

Stem voor de Oekraiene...stem dus TEGEN?

mallekater | 31-03-16 | 11:46

Dysphemian | 31-03-16 | 10:12
Grootste probleem is dat de huidige politieke kaste corrupt is. Als je dan 40 miljard smeergeld overmaakt, houd je precies die mensen in het zadel. Dat geld had je hooguit naar de bevolking zelf moeten maken als noodhulp, zodat ze eten kunnen blijven kopen. Dan is de politieke kaste verplicht diensten te leveren, voordat ze geld kunnen verduisteren.

Daarna ga je even de mist in met statistiek in Oekraïne. Werkeloosheid lijkt stabiel op 10%. www.tradingeconomics.com/ukraine/unemp... Alleen kan je veel beter kijken naar mensen die WEL werk hebben. Dat is sinds het associatie verdrag gedaald van 19,5 miljoen arbeiders naar 15,5 miljoen arbeiders. www.tradingeconomics.com/ukraine/emplo...

In twee jaar tijd zijn dus vier miljoen mensen hun baan kwijt geraakt. Niet vreemd aangezien vooral in de rijke industriële gebieden gevochten wordt. Niet vreemd omdat het meeste werk in de Oostelijke regio gericht op export naar Rusland is stilgevallen. Niet vreemd gezien de vijf miljoen mensen die inmiddels door dit Eurofiele gekloot humanitaire hulp nodig hebben. www.un.org/apps/news/story.asp?NewsID=...

Feynman | 31-03-16 | 11:41

Een slavenstaat. Is Oekraine de testgrond voor de boeven uit de US en de EU. Is het de toekomst voor de westerse wereld? Een testcase?

wallenberg | 31-03-16 | 11:26

Oekraïne kan je vergelijken met Griekenland, daar lopen een paar miljardairs rond.
De rest van het land heeft niets te vreten.
Maar de EU gaat wel betalen....

Als het zo doorgaat is dat hier dadelijk hetzelfde geval.

Sjonie01 | 31-03-16 | 11:20

@JeWeetToch!? | 31-03-16 | 09:38
Precies! Weten waar de politieke tegenstander over praat en hoe die boodschap wordt uitgedragen.

Driewerf Hoezee | 31-03-16 | 11:17

Tsja het is ook een te complex vraagstuk om het eventjes in een artikel van een paar zinnetjes samen te vatten. Het enige waar ik me aan vasthoudt is dat de EU een stukje Rusland op wil snoepen. En ik vind de EU allang groot genoeg.

Ron Donderslong | 31-03-16 | 11:10

Ik wil er even op wijzen dat de NOS meer kritische geluiden over het associatieverdrag heeft laten horen dan bijv. NU.nl, dat door ontzettend veel mensen gelezen wordt.

aight.. | 31-03-16 | 11:03

necrosis | 31-03-16 | 09:11 schreef: Vraagje, gaan die Oekraïense miljardairs straks ook belasting betalen? Of blijft dat voorbehouden aan de minder vermogende?
-
Het antwoord op je vraag staat in het Oekraiënse rapport. Letterlijk staat er dat het belastinggeld van de oligarchen nu al via belastingafspraken en e-mail bedrijven in Nederland wordt afgedragen aan de Nederlandse fiscus.

Tjemig | 31-03-16 | 10:50

@W.A. van Buuren | 31-03-16 | 10:38
.
Helder verhaal. Om te janken dat er nog mensen Ja gaan stemmen.

Piet Karbiet | 31-03-16 | 10:45

Het associatieakkoord bestaat uit twee delen, waarvan het economische gedeelte verreweg het grootst is. Een exact percentage is moeilijk te geven aangezien de verdragtekst meer dan 2000 pagina's telt, maar de schatting is dat ongeveer 85 procent van de afspraken in het associatieakkoord gaat over handel. Het invoeren van dit gedeelte van het verdrag is overigens niet meer tegen te houden. Handelsverdragen vallen met dank aan het verdrag van Lissabon onder de bevoegdheid van de Europese Commissie. Ongeacht de uitslag van het referendum 6 april en eventuele navolging van een ‘nee-stem’ door de Nederlandse regering, zal dit niet meer kunnen worden gestopt. Daarvoor had de Nederlandse regering destijds het Nederlandse ‘nee’ tegen de Europese grondwet moeten honoreren.
.
Bron:www.ftm.nl/artikelen/wie-profiteert-associatieakkoord

tejootje | 31-03-16 | 10:42

tipo | 31-03-16 | 09:02
Dat is bizar en een eigen onderzoek en GS topic waard. Holy shit. De hond heeft m'n huiswerk opgegeten, dat niveau. Een belediging voor ons normale, vredelievende, goedwillende, intelligente (los van opleidingsniveau) burgers. Vrees dat Rutte cs onze meegaandheid overschatten; ze zullen niet de eerste machthebbers zijn die worden afgezet door een onderdrukt volk. En dat kan op verschillende manieren.

Doper | 31-03-16 | 10:35

Mja, dat heb je met hatertjes die met hun crap botjes lopen te spelen.

@ontopic
Gisteren ook gekeken wat ie te zeggen had.
Wat een flapdrol is het ook.
Zegt ie steeds "dat mensen dan principieel nee gaan stemmen", zucht, meneer heeft blijkbaar niet door dat er op internet flinke discussies omtrent waarom mensen nee of ja moeten stemmen, maar schijnbaar is ie blind of zo.
Naja, ik en vele anderen gaan nee stemmen, puur om het feit dat, ja... Wie wil er nu een land dat nog in oorlog situatie zit, in de EU hebben ?
Handels verdrag ? Ja wapens verhandelen zeker of zo...
Maak dat toch de kat wijs....

Power2All4Ever | 31-03-16 | 10:16

@Normpje | 31-03-16 | 10:03
Hey, het overkomt de beste ;-)

Botte Hork | 31-03-16 | 10:14

@ Feynman | 31-03-16 | 09:22
Eerlijk gezegd vind ik die cijfers niet echt schokkend. Werkeloosheid 9% t.o.v. 6,5% alhier in NL. De trends neigen in elk geval behoorlijk naar verbetering. Ook zie je onder de rubriek 'Agricultural' enorm potentieel: Dit land is f*cking groot en heeft nr1 in agricultural mogelijkheden. Ik maak me hierover niet zo'n zorgen. Wel over zaken zoals corruptie + maffia bijvoorbeeld, dit is zeer zorgelijk.

Weet iemand van de reaguurders een goede bron voor de pros en cons van Oekraine t.a.v. het voorgenomen verdrag? Gebalanceerde info tot nu toe nog niet gevonden. Dat gezwemel van Peggold en dat van die rotte tomaat, daar krijg ik het heen-en-weer van...

Dysphemian | 31-03-16 | 10:12

Dit zou een leuke vraag opleveren voor een referendum voor Oekraïners: "Bent u voor of tegen het besluit om in uw land wolkenhoge paddenstoelen te laten groeien?".
Overigens, het woord "complottheorie" en afgeleiden daarvan verdienen mijns inziens een counter-balance.
Met Shell en Monsanto in de mix vind ik "waarheidstheorie" ondertussen woordenboek-waardig.
Bij politici en de media kan je beter op zoek naar wat waar is dan naar leugen, dan ben je sneller klaar.
Net als dat zinnetje in Apollo 13:"Let's take this from a point of status here... what do we have on the ship that IS still working?".

LuckyGirl | 31-03-16 | 10:08

@niemand specifiek Krijg nu ook eerst een anti ddos schermpje voor ik naar GeenStijl.nl mag

GraafTel | 31-03-16 | 10:08

@piet karbiet Er zijn twee versies. Totaal aantal views filmpjes is iets van 2500 en dan natuurlijk nog dat miljoenen publiek op AT5 ;-)

GraafTel | 31-03-16 | 10:04

De website is overigens wel onstabiel na dat bericht van gister over het Oekraïense trekpopje en nu na dit bericht meteen weer.

Hmn, ik zet mijn aluhoedje nog even niet op

niemand specifiek | 31-03-16 | 10:04

De website is overigens wel onstabiel na dat bericht van gister over het Oekraïense trekpopje en nu na dit bericht meteen weer.

Hmn, ik zet mijn aluhoedje nog even niet op

niemand specifiek | 31-03-16 | 10:04

Dit rapport is wel het slechtste argument om tegen het Verdrag te stemmen. Er zijn veel betere argumenten die volstaan.
tipo | 31-03-16 | 09:56
Follow the money heeft het zelfde verhaal , maar dan met argumenten en feiten onderbouwd.
www.ftm.nl/artikelen/wie-profiteert-a...

louis6227 | 31-03-16 | 10:03

Botte Hork | 31-03-16 | 09:59
*met rood hoofd onder deken kruipt*

Normpje | 31-03-16 | 10:03

@Botte Hork jouw naam mag er ook zijn

GraafTel | 31-03-16 | 10:01

@Normpje | 31-03-16 | 09:36
GeenPeil volgens mijn woordenboek.

Botte Hork | 31-03-16 | 09:59

@sprx 09:40
Een van de onderzoeksters van het rapport is zelfs schrijfster voor de Joop.

Het rapport zelf is (niet verder vertellen he?) een flutrapport. Zo wordt de toenemende concurentie tussen bedrijven als nadeel gezien, want daar zouden bedrijven wel eens failliet van kunnen gaan.

Dit rapport is wel het slechtste argument om tegen het Verdrag te stemmen. Er zijn veel betere argumenten die volstaan.

tipo | 31-03-16 | 09:56

Alles wat van belang is en was en waar Rutte een mening of advies over heeft gegeven bleek een leugen te zijn. Kortom. Als Rutte zegt dat het goed is om voor te stemmen, dan moet je als lerend mens tégen stemmen. Buiten de tientallen overige argumenten om tegen te stemmen vind ik dit voor mezelf de meest steekhoudende.

Dutchbeaurouge | 31-03-16 | 09:53

En deze dan: Het gaat niet om Oekraïne bi referendum.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/25508593/___Het_gaat_niet_om_Oekraine___.html

Lupuslupus | 31-03-16 | 09:52

necrosis | 31-03-16 | 09:45
Sorry lieverd, ben druk.
Tot na 6 april!
*kushandje*

nemoj me jebat | 31-03-16 | 09:51


Europa is niet het continent waar je eventjes een miljoenmiljard mensen naar je hand kunt zetten. Gaat gewoon niet gebeuren, zo heeft de geschiedenis al uitgewezen.
.
Maar ja, sommige egootjes kunnen het toch niet laten..

tejootje | 31-03-16 | 09:50

Als een land afhankelijk gemaakt word van de EU, hoeft Poetin enkel maar te wachten totdat de brokken opgeraapt kunnen worden, er is één zekerheid in de Europese Unie, dat hoogmoed komt voor de val, een Nederlands spreekwoord.

hovawart | 31-03-16 | 09:49

Link direct doorgestuurd naar een aantal personen die een blind vertrouwen hebben in de NOS.

nemoj me jebat | 31-03-16 | 09:49

Waarom wordt dit door andere media genegeerd?

noarhuus | 31-03-16 | 09:48

@Feynman | 31-03-16 | 09:22
politici moeten dat soort spelletjes juist niet spelen, straks gaan ze nog echt denken dat bettere maatschappijen ontstaan door beter te plannen ipv de vrije markt z'n werk te laten doen...

rode peper | 31-03-16 | 09:47

Maai sister she number 3 prostitute in whole of Ukraine.

NACademicus | 31-03-16 | 09:47

Precies volgens een scenario van 75 jaar geleden.
West Europa een vrolijk welvarend land en Oost Europa een slavernij staat.
Ter voorbereiding diende een directe grens met de Sovjet Unie aanwezig zijn om zo na enige voorbereiding rechtstreeks Rusland binnen te vallen.
Gelukkig weten we dat dat plan na een paar jaar mislukt is.
Dus proberen we het nu nog maar eens.

BBmetR | 31-03-16 | 09:45

@rode peper | 31-03-16 | 09:43
Witregel is gelukt!

necrosis | 31-03-16 | 09:45

@sprx | 31-03-16 | 09:40
Oekraïne gaat ons geld kosten, nog meer dan Griekenland.
En nee, dat krijgen we niet terug, zelfs de rente kunnen we op onze buik schrijven.
Daarom OekraiNEE!

necrosis | 31-03-16 | 09:44

@necrosis | 31-03-16 | 09:38
Ook in de grootste netto-ontvangende landen zijn de meeste mensen trouwens allemaal netto-betalers! Het geld dat terugkomt, komt niet gelijkmatig terug maar slechts bij een select groepje hotemetoten.

test witregel

rode peper | 31-03-16 | 09:43

HeY Jantje Roos, kijk je uit met je bus, die PvdAers hadden al een plannetje voor Samsom Airlines, maar Samsom Busreizen kan natuurlijk ook.

hovawart | 31-03-16 | 09:41

En dat namens het linkse trans national institute.
Zelfs een linkse denktank constateert dat de Ukraine dezelfde weg gaat als Griekenland ,net als ons geld.

sprx | 31-03-16 | 09:40

Het bedrijfsleven zit op alle fronten al in de democratie geïntegreerd, ze buiten de vertegenwoordigende democratie uit door de vertegenwoordigers om te kopen.

Beter gewoon deze indirecte vorm van democratie waar je iemand 4 jaar lang omkoopbaar in het ambt stelt afschaffen en plannen maken

Ik heb niets tegen bedrijven maar het is duidelijk dat bij een klein machtig groepje mensen uit het bedrijfsleven het moraal onder winst valt bij prioriteiten, is niet erg zo lang je ze geen handvat geeft om de politiek te beïnvloeden, reclame's tot daar aan toe.

niemand specifiek | 31-03-16 | 09:39

Driewerf Hoezee | 31-03-16 | 09:07
Haha ik kijk die rommel ook he. Maar ook dat is belangrijk zodat we alle smaken proeven en ook vooral zien hoe het niet moet!;)

JeWeetToch!? | 31-03-16 | 09:38

@rode peper | 31-03-16 | 09:33
Het associatieverdrag is slecht voor de netto-betalende EU-landen!
En een witregel maak je door spatie en enter.

necrosis | 31-03-16 | 09:38

Als Asscher had gezegd, 'Geenpeil en Richard Sakwa hebben een aantal goede argumenten, we gaan dat verdrag herschrijven' hadden ze gewonnen!

Einde van de Domheid | 31-03-16 | 09:36

@ Botte Hork,
ja. of heeft Geenstijl het alleen gedaan?

Normpje | 31-03-16 | 09:36

@Botte Hork | 31-03-16 | 09:19
Filmpje had ik al eerder gezien. Helaas weinig views.

Piet Karbiet | 31-03-16 | 09:34

@rode peper | 31-03-16 | 09:33
waarom lukt het mij nou trouwens nooit om witregels te maken!?

rode peper | 31-03-16 | 09:34

Wat verder jammer is: De PvdA heeft al een paar keer een niet geinnoveerde partij staande gehouden door net voor de verkiezingen een korte media-explosie te genereren.
Dat is nu ook het plan, je leest dat het gaat gebeuren, het gaat gebeuren en heeft effect. Het media effect. In de VS vreest men daarom ook dat Trump gaat winnen omdat hij het zo goed in de kijkcijfers doet.

Einde van de Domheid | 31-03-16 | 09:33

Het gebruikte argument dat het associatieverdrag slecht is voor de Oekraine "Het Europese associatieverdrag heeft als doel de handel tussen tussen Europa en Oekraïne te vergemakkelijken, maar de onderzoekers zeggen dat de Oekraïense industrie veel te weinig geld en middelen heeft om te produceren volgens de Europese standaarden."

geldt natuurlijk ook binnen de EUSSR voor bedrijven hier. Voor de kleinere bedrijven is het ondoenlijk en om aan alle irrelevante EUSSR-richtlijnenderrie te voldoen zonder een heel team advocaten te hebben. Voor kleine bedrijven is dat natuurlijk veel te duur, als 1 mansbedrijf kun je natuurlijk nooit een bijna fulltime advocaat ernaast betalen maar hoe groter het bedrijf hoe gemakkelijker het gaat want de relatieve kosten gaan omlaag. Grote bedrijven vinden de EUSSR dus heel fijn want het drukt kleine concurrenten uit de markt en voorkomt dat nieuwe concurrenten opstaan...

rode peper | 31-03-16 | 09:33

'Die groep is uiteraard volledig door de journalisten van de NOS gescand op authenticiteit en geloofwaardigheid, anders zouden ze zo'n artikel niet plaatsen.' Hahaha uiteraard! De NOS en geloofwaardigheid/onafhankelijkheid.

Maar serieus, dit wordt allemaal wel vrij lastig voor het JA-kamp. Maar volgens mij zijn zij Oost-Indisch blind. Zien alleen wat ze willen zien. Maakt mij niets uit, ik ben als lang voor een nee-stem.

Studentjournalistiek | 31-03-16 | 09:33

@Normpje | 31-03-16 | 09:26
'Geenpijl' Serieus?

Botte Hork | 31-03-16 | 09:31

@necrosis 09:24
Oorloghitsers die ik persoonlijk verantwoordelijk houd voor de doden die op datzelfde plein en later in de Krim zijn gevallen.
Het feit dat beide "heren" geen seconde schuldgevoel lijken te hebben bevestigt dat onze EU-leiders allen leiden aan een narcistische persoonlijkheidsstoornis met antisociale kenmerken.

RoBD=Skullfucker | 31-03-16 | 09:31

@Botte Hork | 31-03-16 | 09:25
In het verleden heb ik regelmatig comments gelezen als 'armoede is een keuze', verstandig als ik ben, geef ik daar maar geen antwoord op....

necrosis | 31-03-16 | 09:31

Keer op keer krijgen de voorstanders de feiten om de oren geslagen. Letterlijk elk punt dat ze meenden te hebben om voor te stemmen word onderuit gehaald.
Er is werkelijk niets meer over om ja te stemmen.

sinar2 | 31-03-16 | 09:31

Positief denken, de miljardairs uit Oekraïne zullen hun werkgebied uitbreiden, ook maffia heeft hier behoefte aan snapt u? de gewone, nog in de jaren 50 levende, Oekraïnse burger zullen tijdelijk 'onze' Polen en Bulgaren vervangen totdat er door de eu weer een goedkoper land veroverd word.
Oekraïne zal een tijdelijk voordeel opleveren voor enkelen, echter het opzetten van een zakelijke infrastructuur, zal door de belastingbetaler worden betaald, door maffia en fraudeurs waar Oekraïens bestuur uit bestaat natuurlijk welkom!

NB-Stb | 31-03-16 | 09:30

Ik stem TEGEN alleen al omdat ik de huidige poltiek wantrouw, we zijn recent al zo vaak bedrogen....

arretje | 31-03-16 | 09:28

Geniet er nog elke dag van dat wij al een maand geleden nee hebben kunnen stemmen (er natuurlijk op hopende dat onze stemmen niet verloren geraken in dat immense Den Haag).

stroopa | 31-03-16 | 09:28

Beste John (3)
Gisteren was mevrouw de minister van OEK in NL.
Ze bleef haar land maar aanbieden als gratis geld, ik vond dat best vreemd. Normaal praten mensen die op een schat zitten met niemand anders zodat ze zelf meer, meer, meer kunnen krijgen.

Einde van de Domheid | 31-03-16 | 09:28

Geenpijl = Wereldorde.

Normpje | 31-03-16 | 09:26

necrosis | 31-03-16 | 09:18
Precies,allemaal acties voor het buitenland,maar in Nederland heerst er zeker wel grote armoede.Maar dat word door de gutmensch weer weg gekeken.

endtotrolling | 31-03-16 | 09:26

@necrosis | 31-03-16 | 09:06
Of Rusland. De helft van het BNP daar gaat naar Moskou.
De rest kan de typhus krijgen. Of kopen.
http://www.marcelvandenbergh.com/uploads/photos/2014/05/800x533_75504-rusland-armoede.jpg

Piet Karbiet | 31-03-16 | 09:26

@necrosis | 31-03-16 | 09:18
Ik vraag me af hoeveel Nederlanders zich bewust zijn van de armoede in eigen land.
*iets met wegkijken mompelt *

Botte Hork | 31-03-16 | 09:25

Beste John (2)
Helaas, met het tegen de haren instrijken van Vermeersch is ook iemand van NRC GS gaan lezen en heeft gezien dat jullie met VNL en die Engelsman eigenlijk de EU uitwillen.
Daar gaat de winst!!!

Einde van de Domheid | 31-03-16 | 09:25

alleen al dit 'gedoe' rondom het referendum maakt geenpeil te zien als zeer geslaagd!Hup labbekakkers wakker worden en weer de hersens laten werken..ingedut volk, plebs

fikkieblijf! | 31-03-16 | 09:24

@RoBD=Skullfucker | 31-03-16 | 09:21
De helden van Maidan?
Je bedoelt het volgevreten duo van Baalen/ Verhofstadt?

necrosis | 31-03-16 | 09:24

Beste John (1)
Game set en match zou je denken.
De verklaring waarom Soros het Ja-kamp sponsort (=deel van de grote bedrijven die de kleinere het brood uit de mond gaat stoten, what else?) En vervolgens gaan die grote bedrijven via Amsterdamse tax-evasie niets bijdragen ana het land dat ze expoiteren........

Einde van de Domheid | 31-03-16 | 09:23

Dus een voorstem levert ons een (Slavische) slavenstaat op.
Top!

koeberg | 31-03-16 | 09:22

Handel & economie is niet gekrompen, maar gesloopt.

Export gehalveerd. www.tradingeconomics.com/ukraine/expor...
Import gehalveerd. www.tradingeconomics.com/ukraine/impor...
Economie krimpt ruim 30% per jaar.
www.tradingeconomics.com/ukraine/gdp
Een kwart van de arbeiders is hun baan kwijt. www.tradingeconomics.com/ukraine/emplo...
Inflatie van 47%. www.tradingeconomics.com/ukraine/core-...

Kan iemand een cartoon maken van Oekraïne, waar aan de ene kant van Baalen & Verhofstadt trekken, en aan de andere kant Janoekovitsj en Poetin? Dat het land niet netjes in tweeën splitst, maar verbrandt, verscheurt door oorlog, kapotgeschoten, waar kinderen de rekening betalen?

Politici zouden standaard eens Civilization, Tropico, Banished, Settlers en Simcity moeten spelen. Alleen politici die de hele bevolking tot bloei weten te brengen en weten te bedienen mogen zich verkiesbaar stellen.

Anderen zijn ongeschikte populisten. En dan heb ik het dus over de idioten die sinds de oorlog de macht hebben, niet de mensen die een mening hebben die niet politiek correct genoeg is. Zijn bezig met exterene belangen van hun eigen ego, hun eigen portemonnee of grote bedrijven.

Wel intens leuk om te zien dat mijn eerdere columns & stellingen nu bevestigd worden door denktanks.

Feynman | 31-03-16 | 09:22

@Tepeltreeltje | 31-03-16 | 09:18
Wat is er positief aan dit akkoord?
Toen we nog met Rusland handelden, verdienden we een hoop geld.
Handel met Oekraïne gaat ons geld kosten!

necrosis | 31-03-16 | 09:21

--------- Met stomheid geslagen. Dit wordt/is te bizar

Bewaking news, persconferentie Rutte:

"De stemmer moet zes april vooral niet vergeten worden dat dit verdrag niet zozeer om handel gaat als wel om de vrijheid van het Oekraïense volk. De vrijheid waarvoor de helden van de maidan gestreden hebben en gestorven zijn"

Wedden?

RoBD=Skullfucker | 31-03-16 | 09:21

Syrië gestript van haar bevolking en haar toekomst, alle landen van de EU in onbalans, Oekraïne naar de klote. Het is nu de 3e keer in honderd jaar tijd dat de Duitse politiek zich geroepen voelt om interferentie te plegen in andere landen. Ik ben er wel klaar mee.

netniet | 31-03-16 | 09:20

Ik geloofde mijn oren niet. Baudet kreeg later nog wel via een item over het referendum in NRC Next een sneer.
Nexit.

Piet Karbiet | 31-03-16 | 09:19

en het gekke is dat men zegt dat de gemiddelde Nederlander positief is over dit akkoord, vrees dat men toch voor het verdrag zal stemmen..

Tepeltreeltje | 31-03-16 | 09:18

@Botte Hork | 31-03-16 | 09:13
Vergeet de voedselbanken niet...
Als inwoner van een rijk land als Nederland zou je toch gewoon je ogen uit je kop schamen?

necrosis | 31-03-16 | 09:18

Is er geen weg om weer een referendum af te dwingen.
Kan geen Stijl zich ook niet inzetten voor een referendum om ook de eu te verlaten opzetten.
Is duidelijk dat dit instituut gebruikt word om grote bedrijven grote sommen te laten verdienen waar anderen slavenarbeid zullen moeten gaan doen.
Kan dit artikel niet anders zien.

tobbie | 31-03-16 | 09:18

Nietes nietes peggold en pinnokkio rutte en didi Zwamson heeft gezegd dat het goed voor ons is.Dan is dat waar!

cor2353 | 31-03-16 | 09:17

Rutte belooft dat het verdrag alleen over handel gaat. Dit spotje is vanavond 2x per uur te zien op at5:

youtu.be/bw6Ef5bHSpU

Om de grachtengordel te pesten ;)

GraafTel | 31-03-16 | 09:15

Overigens is Oekraïne slecht voor de EU, ze hebben geen geld om onze spullen te kopen.
Die kunnen ze alleen kopen als EU en IMF over de brug komen, van mijn centen!

necrosis | 31-03-16 | 09:14

„GeenStijl claimt het referendum misschien wat meer dan terecht...
DreHa | 31-03-16 | 09:11
.
Lol. De druiven zijn mèèr dan zuur.....

Lupuslupus | 31-03-16 | 09:13

Een 'voor' stem is misschien slecht voor iedereen, maar aan de andere kant, we krijgen er wel weer een hoop ellende, armoe, honger, onderdrukking en oorlog voor terug.

Botte Hork | 31-03-16 | 09:13

Valt me mee van de NOS
Bokito ergo sum | 31-03-16 | 09:11
.
Juist daarom ben ik op zoek naar het nest adders in het gras.

Lupuslupus | 31-03-16 | 09:12

Oei, een aap uit de mouw in een echt interview: "Het comité laat het campagnevoeren tegen het verdrag nu goeddeels over aan anderen. „GeenStijl claimt het referendum misschien wat meer dan terecht...

DreHa | 31-03-16 | 09:11

Valt me mee van de NOS

Bokito ergo sum | 31-03-16 | 09:11

Vraagje, gaan die Oekraïense miljardairs straks ook belasting betalen?
Of blijft dat voorbehouden aan de minder vermogende?

necrosis | 31-03-16 | 09:11

Gisteren in Nieuwzuur werd de kijker toch wel op het hart gedrukt om vóór te stemmen. En anders in het Achtuurjournaal van -ik meen- afgelopen dinsdag wel. Ik kijk al deze rommel.

Driewerf Hoezee | 31-03-16 | 09:07

Als je graag oligarchen steunt, graag Putin uitdaagt en puur omdat het kan een heleboel gewone arbeiders, zowel hier als daar werkeloos maakt kun je gewoon "voor" stemmen.

Vogelbeest | 31-03-16 | 09:07

Oekraïne kan je vergelijken met Griekenland, daar lopen een paar miljardairs rond.
De rest van het land heeft niets te vreten.
Maar de EU gaat wel betalen....

necrosis | 31-03-16 | 09:06

Dat referendum is niet meer nodig, zelfs de politek zou op basis van dit rapport (ik ga er even vanuit dat het ook deugt) moet zeggen dat dit hem niet gaat worden.

General McAuliffe | 31-03-16 | 09:06

Het was nee! Het is nu nog steeds nee! En het zal altijd nee blijven!

Briljante idioot | 31-03-16 | 09:03

Stemgerechtigden uit Duitsland zijn in de spamfilter beland en moeten zich opnieuw aanmelden. Hetzelfde geldt voor stemgerechtigden uit de VS en Slowakije: www.nrc.nl/nieuws/2016/03/30/referendu...

Er hebben zich 16.206 stemgerechtigden uit het buitenland aangemeld (die niet in de spamfilter zijn geraakt). Bij de vorige TK-verkiezingen (opkomstpercentage: 74,6%) waren dat er 48.000.

Het opkomstpercentage zal dus heel goed uit kunnen komen rond de 25,2%.

want: 74,6% x 16206/48000 = 25,2%

tipo | 31-03-16 | 09:02

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken