TREIN ONTSPOORD NA ONGEVAL DALFSEN; 1 dode

Eerste beelden treinongeval #dalfsen (via RTV/Oost Ginopress: https://t.co/VOVbUaF5JZ) pic.twitter.com/PIZQGKcPDx
— Bart Nijman (@BartNijman) February 23, 2016
Trein knalt op hoogwerker bij Dalfsen. Hier de eerste foto. pic.twitter.com/qJ7R300Wx2
— Vechtdal Centraal (@VechtdalCentraa) February 23, 2016
In Dalfsen is een trein (met 15 passagiers) tussen Zwolle en Ommen tegen een hoogwerker gereden bij een spoorwegovergang. Drie wagons liggen naast de rails. Er zouden 10+ ambulances en een traumaheli onderweg zijn naar de GRIP1-situatie, weet RTV Oost.Het stoffelijk overschot wordt geborgen #Dalfsen pic.twitter.com/aW3k4KCHTc
— RTV Oost Live (@rtvoostlive) February 23, 2016
Video bovenaan: via deze periscopende getuige. Extra journaal op Nederland 1. Eerste betrokkenen zijn opgevangen in een nabijgelegen boerderij.
Locatie: Het ongeval is gebeurd bij Lage Veld, een doodlopende weg (zonder streetview). Maps, foto.
Arriva: Het gaat om een trein van Arriva, niet NS. De vervoerder heeft bussen besteld.
Machinist overleden: meldt een bron bij ProRail aan #BNR. Bevestigd via ANP.
Hoogwerker: De hoogwerker was aan het oversteken toen de trein aan kwam. Eigenaar van het apparaat is vermoedelijk Van den Brink.
BM Dalfsen: Burgemeester Dalfsen meldt tweede dode, meerdere gewonden.
BM Dalfsen II: Correctie op voorgaande:één dode, tien gewonden (waarvan niemand ernstig), alle passagiers uit de trein. (Bron: burgemeester Han Noten)
Je begrijpt: voorlopig geen treinen tussen Zwolle en Ommen. #Dalfsen
— VID (@vid) February 23, 2016

Hier alvast een boosmaakophefje voor straks.Tasteless humor van @nunl #dalfsen pic.twitter.com/TzFRtobLhH
— Pim Uijttewaal® (@ui66) February 23, 2016
Reaguursels
Inloggen@Ze wisten alleen niet dat de treinen kruisden op Dalfsen en daardoor er binnen 10 minuten er een nieuwe trein aankwam, op 140 km/u.
Voordeelbon | 23-02-16 | 09:44
Dat halen die treintjes niet, het zijn ouderwetse boemels. Dat de schade zo groot is komt door de lichte constructie. Het zijn gewoon metrostellen. Is niet erg, maar een klap komt dan hard aan.
NRC Handelsblad heeft overigens op de website hier een plaatje van een NS-trein staan. Helemaal Amsterdam.
Synecdoche | 23-02-16 | 10:28
________________________________________________
Man lul niet zo dom over dingen waar je niets van weet. Deze trein is een z.g. GTW, een zeer modern treinstel waar Arriva mee rijdt. De topsnelheid bedraagt plm. 160 km/u, echter de maximaal toegestane baanvaksnelheid is 140 km/u. Deze treinen zijn door hun constructie lichter dan "vroegere" treinen maar hebben als voordeel dat er een soort van kreukelzone in is gebouwd waardoor er voor eventuele passagiers minder schade en dus minder kans op letsel is bij een calamiteit. Helaas heeft het voor de machinist in kwestie in dit geval geen nut gehad.
Kijk, deze hoogwerker was het. Ook een ontzettend onhandig ding. www.brinkkraanverhuur.nl/customer_data...
Met slagboombeveiliging! Dan ben je toch wel een dweil om daar nog tussen gevangen te raken. Klaarbijkelijk stond de hoogwerkerbestuurder in het bakje en is hij zelf maar gesprongen en werd de treinmachinist de klos dankzij het losse gedrag van de hoogwerkerbestuurder.
Ik vraag me toch altijd af hoe ze het voor mekaar krijgen, die automobilisten, om aangereden te worden door een trein. Het is toch niet zo dat ze, net zoals die pizzakoeriers, uit de lucht komen vallen, die treinen.
En dat zo tegen het einde van de ochtendspits, de trein zou wel eens redelijk vol kunnen zitten.. oei.
Ceauceausneaut | 23-02-16 | 09:29
Nee. Deze lijn is alleen druk in de ochtend- en avondspits. Bedient het gebied tussen Zwolle en Emmen, met veel forenzen vanuit het midden (scholen en werk) naar de twee eindpunten (en Hardenberg in het midden). Deze trein kwam uit Zwolle, ging dus "halen" en had betrekkelijk weinig passagiers aan boord. Enkelspoor, dus het kan wel even duren voor alles weer werkt. ProRail heeft er nooit geld in willen steken want onrendabel. Je moet van de overheid in die buurt een eigen auto hebben.
Shit hee, wat een naar ongeluk. RIP machinist.
Iemand radarbeelden?
Heeft nix met NS vs Arriva te maken, de nieuwe sprinters die de NS in Spanje besteld heeft zijn ook veel lichter gebouwd dan de Hondekoppen en Apekoppen van vroegah.
-
Naast dat lichter materiaal heel veel goedkoper is bij de bouw, zorgt het er ook voor dat de treinen sneller op kunnen trekken, minder herrie maken en minder stroom verbruiken. Dat zijn tegenwoordig ook allemaal belangrijke argumenten.
@DreHa | 23-02-16 | 10:58
Arriva rijdt op dat traject met de Spurt, ook wel de GTW van zwitserse makelij. Heeft een Scharfenberg koppeling, die bedienbaar is vanuit de cabine. Het zijn maar kleine treintjes om eerlijk te zijn. Zo'n ding kan niet veel hebben qua impact. Het is dus niet zo'n NS kolos die je op intercity lijnen ziet.
In mijn optiek is het meer een veredelde metro die op t gewone spoor rijd. Een budget keuze, op een lijn die eigenlijk alleen druk is in de spits.
Toen ik nog in Nl woonde was dat nabij mijn huis,ben verontrust omdat het mischien bekenden getroffen heeft...
Het is eerder voorgekomen daar enkele jaren terug (als ik het goed herinner) met een tractor en maistrailer op dezelfde oversteek.
Ik moet zeggen het is een rustig landweggetje daar en overzicht is redelijk,maar het is en blijft een gevaarlijk punt zeker gezien het feit dat de weg (iets hoger gelegen) niet voor niets de naam "de dodenweg" heeft.
DreHa | 23-02-16 | 10:58
Het is n Arrivatrein, geen NS.
Oi, laat het boswachters huis van het bos eens vervallen, kut.
Geluk bij ongeluk: de trein reed tegengesteld aan de spitsrichting, deze is 's ochtends van Emmen naar Zwolle. Gevolg is dat er in deze trein weinig reizigers zaten. Als de trein Emmen - Zwolle op deze hoogwerker geknald was, zou de ramp vele malen groter zijn geweest!
De ns heeft (had?) overigens een locomotief (nummer 1705) met het wapen van dalfsen rondrijden.
Dat treinmodel mag wel eens onderzocht worden. Het is een beetje een ravage American style terwijl er een object van geringe omvang geraakt is. In Amerika wordt het altijd zo'n ravage doordat de koppelingen niet los laten na een ontsporing. De machinist bescherming lijkt mij ook volstrekt onvoldoende geweest. Bij NS is dat allemaal wel beter geregeld.
Live beelden: www.rtvoost.nl/tv/live.aspx
Er is een paar jaar geleden een mevrouw overleden doordat bij een botsing het klaptafeltje haar buik penetreerde. Toen bleek dat er bij het ontwerp nooit aandacht was besteed aan blessure verminderende treininterieurs. We zijn nu jaren verder, maar er lijkt weinig veranderd.
@Synecdoche | 23-02-16 | 10:28
Inderdaad. Spoorwegbedrijven zouden na een aantal van dit soort klappen toch eens moeten gaan nadenken over dit soort constructies. De machinist is onderdeel van de kreukelzone, waar je bij een mat 64 en bij een mat 54 (de apekop en de hondekop) nog wat bescherming had van de frontconstructie. Die verbeterde constructie was ook weer een gevolg leermomenten bij ongevallen in de vijftiger en zestiger jaren. Een mooi voorbeeld was het voorzien van lokomotieven 1100 van een botsneus.
Machinisten zouden toch wel eens mogen gaan klagen bij het management.
Twee weken geleden het ongeval in Bad Aibling, waar ook in de eerste berichten werd gesproken van snelheden van 120 km/h. De treinen reden hooguit 60, want beiden net vertrokken van een haltepunt. Als je dan het dodenaantal ziet... In dit geval hebben ze gewoon mazzel dat er niet zoveel passagiers in de trein zaten.
Trouwens, die 'Better Call Saul' advertentie is ook wel heel gevat : 'Ontspoord? Tijd voor een advocaat.'
Zeker getarget op het woordje 'ontspoord'....
Heel sneu, je zou zoiets eerder verwachten in een razend druk spoorgebied, Dalfsen, daar zou je je toch redelijk veilig wanen. Hoe dan ook nu moet Rutte en co. weer een onderste steen boven gaan zien te halen, of onder zien te houden. Hangt een beetje af hoe belangrijk Dalfsen voor de economie is.
@Ze wisten alleen niet dat de treinen kruisden op Dalfsen en daardoor er binnen 10 minuten er een nieuwe trein aankwam, op 140 km/u.
Voordeelbon | 23-02-16 | 09:44
Dat halen die treintjes niet, het zijn ouderwetse boemels. Dat de schade zo groot is komt door de lichte constructie. Het zijn gewoon metrostellen. Is niet erg, maar een klap komt dan hard aan.
NRC Handelsblad heeft overigens op de website hier een plaatje van een NS-trein staan. Helemaal Amsterdam.
Overigens deel ik de conclusie van de filmert, van welke kant de trein kwam niet. Dat zou namelijk betekenen, dat de trein zo'n 50 tot 100 teruggestuiterd zou zijn. Terwijl ik eerder denk dat hij ontspoord is en doorgegleden.
@deluiegriek | 23-02-16 | 10:16
Een VMBO-er die "wacht tot het rode licht gedoofd is" niet kan lezen.
Radio Gelderland meldt dat er een tweede dode is te betreuren
Veni-vidi-vulva | 23-02-16 | 10:10
op een foto stond een 'onthoofde' rupsband. Maar goed, zelfde idee. Het blijft frontaal met 130 op een blok ijzer (van 20 ton).. rip
@arretje | 23-02-16 | 09:57
Is in het land waar ik woonachtig ben precies hetzelfde.
Sommige gebeurtenissen halen hier het nieuws niet eens terwijl in Nederland de halve krant er dan mee volstaat, zelfs asl het het buitenland is en er geen nedrlander bij betrokken.
Wel de priester voor de camera trekken op het moment dat er iemand bij het oversteken is dood gereden in een of ander gat. Dat dan weer wel
ik ben heel benieuwd welke vmbo-er die hoogwerker op een spoorwegovergang heeft laten staan en waarom.
spoilerfreak, je moet weer een babyface achter je naam. Kijk eerst eens naar de foto's en film. Is bewaakte overgang.
@spoilerfreak | 23-02-16 | 10:08
Als ik de video bekijk, hoor ik (tussen de bloedirritante iPhone-meldinkjes - zet dat dan uit als je gaat 'periscopen'!) door dat de overweg in elk geval met bellen bewaakt was.
Die voorkant van de trein is op de foto te zien volledig in puin (bijna onherkenbaar). Die hoogwerkers zijn zeer zware motherf*ckers, ze hebben flink wat massa nodig om zonder stempelen te kunnen "hoogwerken". Een beetje hoogwerker met 4 van die grote wielen zonder stempels is gewoon 20 ton.
Onbewaakte overgangetjes zouden ook allemaal afgeschaft moeten worden omdat er nu eenmaal te veel malloten in de buurt wonen die denken altijd voorrang te krijgen.
Voordeelbon | 23-02-16 | 09:44
"Wacht u tot het licht gedoofd is, er kan nog een trein komen". Als je voor een overgang staat te wachten, heb je tijd zat om die bordjes eens te lezen
Voordeelbon | 23-02-16 | 09:44
"Wacht u tot het licht gedoofd is, er kan nog een trein komen". Als je voor een overgang staat te wachten, heb je tijd zat om die bordjes eens te lezen
" alle passagiers uit de trein " -> " allen passagiers uit de trein "
Zoals het er nu staat betekent het dat er maar tien passagiers in de trein zaten, die allemaal gewond zijn geraakt.
Wat naar. Mijn condealances aan nabestaanden en beterschap aan de gewonden.
Er is maar 1 dode.
Burgemeester verklaarde dat op radio 1
Wil je het journaal zien dan krijg je van te voren het gezever van Paul van Vliet er gratis bij. Wat krijg ik toch de kriebels van die man.
Deze beelden van treinen en weilanden doen me direct denken aan de jaren 70.
Einde van de Domheid | 23-02-16 | 09:56
Volgens de informatie was het een bewaakte spoorwegovergang.
een doodlopende weg.
Als het maar geen Nederlanders waren die in die trein zaten,dat schijnt altijd belangrijk te zijn want bij vliegrampen vermelden ze het ook altijd meteen ....
Ien een tijd waarop je je hond kunt terugvinden via een app is een onbeveiligde spoorwegovergang zo 1900!
Allemaal kut hoor, zo'n ongeluk.
Maar extra journaal?
reaguurbot | 23-02-16 | 09:43
Wat n onzin. Sommige mensen gaan met de trein omdat ze geen parkeervergunning hebben (en geen zin hebben om 5 euro per uur voor een krappe plek in een parkeergarage te betalen) in de buurt van de werkplek. Veel dikbetaalde ambtenaren reizen bijvoorbeeld met de trein naar Den Haag.
'Er zouden vijf reizigers in de trein hebben gezeten.'
-weggejorist-
@Voordeelbon | 23-02-16 | 09:44
Als je iets niet weet, dan moet je jezelf informeren. Zeker bij dit soort zaken. Dat is dus geen pech, maar een ernstige fout.
@een andere Groninger | 23-02-16 | 09:41
Soms denk ik dat ik gek word.
Dank voor uw bijval.
Hier zijn geen ernstige fouten gemaakt, gewoon domme pech. Op Dalfsen station, kruizen de treinen elkaar, die van Zwolle > Emmen en die van Emmen > Zwolle. De hoogwerker heeft gewacht voordat er een trein langs kwam om zo veilig te kunnen oversteken. Ze wisten alleen niet dat de treinen kruisden op Dalfsen en daardoor er binnen 10 minuten er een nieuwe trein aankwam, op 140 km/u.
@Zenzeo | 23-02-16 | 09:31
Hmm, ik geef er weinig om wat anderen van me denken.
Wat ik wel weet is dat mensen die 's ochtends in de trein zitten vaak ambitieuze personen zijn en vaak ook minder bedeeld dan anderen die een rijbewijs hebben.
Ik heb respect voor die mensen. Ik was ooit 1 van hen.
Maar sinds ik een auto heb mijdt ik de trein als de pest.
@Renate v. Voorspleet
Nachtdienst is totaal niet lanterfanten! Integendeel.
Wat een rare conclusie zeg.
another_s | 23-02-16 | 09:35
De NPO is echt een geoliede machine vandaag.
Bizar, nieuwsgaring in Nederland:
"We weten in ieder geval dat de machinist is overleden, over andere slachtoffers is nog niets bekend" .... "Heftig", "Ja", "Zeg Jan Jaap jij hebt drie liedjes gevonden, vertel daar eens wat over".
Nu maar hopen op radarbeelden he!
Oh snap!
@Renate v. Voorspleet 09:25
"Alle lanterfanters liggen op bed" betekent niet "Iedereen op bed is een lanterfanter". Een hond is een dier, een dier is niet perse een hond.
just_one_man_ | 23-02-16 | 09:35
thnx--> ik ga nu dubbele espresso halen
Machinist overleden. Hier zijn ernstige fouten gemaakt. Op naar de onderste steen.
Zou nog eens heel groot kunnen worden. :-(
-weggejorist-
Pfff. Das een flinke klap geweest.
Goed extra ingelast journaal, NOS. Met een kaartje en twee regels tekst. Nu verder naar de thuiszorg.
Koenjooww | 23-02-16 | 09:34
Dat is de hoogwerker die je ziet liggen
Waarom stond er een hoogwerker daar..
De pleuris das me een knal geweest. Je ziet op g maps dat het spoort daar recht loopt? Heeft die mast pootjes gekregen.
GRIP 2, ooggetuige meldt dat de machinist is omgekomen.
de heli is alweer thuis , hij komt net over vliegen!
reaguurbot | 23-02-16 | 09:20
U bent waarschijnlijk van het type dat ook ná ontslag netjes om 7 uur de deur blijft uitgaan, 'vanwege de buren'...?
machinist van hoogwerker bedoelt dame
En dat zo tegen het einde van de ochtendspits, de trein zou wel eens redelijk vol kunnen zitten.. oei.
radio1: machinist overleden
Inmiddels al GRIP 1
Ai, GRIP2 inmiddels. No good.
@reaguurbot
Nachtdienst is ook lanterfanten?
Was Eurlings niet ooit minister van treintjes? Blijvon eauk niet heel... Moet alles dan kapodtstuk?
Is wel een bewaakte spoorwegovergang...
-weggejorist-
Klinkt niet best.
Ellende :-(
REAGEER OOK