Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Stein: Geen budget voor stemhokjes, wel 119k euro loopbaancoaching voor werkloze ex-wethouder

gemeentewacht17feb.png We gaan nog eens een gemeente van naderbij bekijken waar ze op 6 april door een drastische vermindering het aantal stemlocaties het democratisch proces dwarsbomen. Vandaag: Stein (L), de nummer drie op het lijstje hierboven. Het dorp keldert van 19 naar 6 (!) stemlokalen voor het referendum. "Het leeft niet", aldus de volstrekt onverschillige burgemeester Marion Leurs. Wat leeft er wél in Leur? Om daar achter te komen, doken we in de gemeentelijke begroting. En wat we daar zien mag schokkend genoemd worden. In de begroting van Stein (25k inwoners) staat voor “loopbaan begeleiding voormalig wethouder” 102.000 euro gereserveerd in 2016. Dat is vier euro per inwoner! In Limburg koop je daar nog koffie met een punt vlaai voor. Voor 2017 staat op die post nóg eens 17.000 euro begroot. Ter vergelijk: Voor de gemeenteraadsverkiezingen in 2018 staat slechts 25.000 euro begroot. Dus de democratie mag 1 euro per inwoner kosten, maar voor 1 werkloze ex-wethouder wordt bijna het vijfvoudige uitgetrokken. Andersom: Voor de kosten van 1 UWV Verwenpakket voor 1 voormalige wethouder kun je bijna vijf keer een gemeenteraadsverkiezing houden. Of een referendum. Mag je nog hopen dat de “professionele loopbaanbegeleider” die ze in Stein hebben ingehuurd, niet ook nog toevallig het neefje van een fractievoorzitter is... Enfin, in één oogopslag zien de bestuurlijke prioriteiten van het gemeentebestuur van Stein er dus zo uit: nietfijninstein.png (Uit: Programma V. “Ëen samenleving die trots en bewust is van haar eigen kwaliteit”. Bron: bladzijde 122 van de Begroting 2016) Voor de duidelijkheid: dit doen ze moedwillig. Deze begroting is op 10 november 2015 vastgesteld. De bekendmaking van het GeenPeil-referendum was op 14 oktober 2015. Het gemeentebestuur van Stein had dus ruimschoots de tijd om de begroting even aan te passen en om ergens 25.000 euro op te snorren voor een gezond democratisch verloop van het referendum. Er zijn ook gemeenten die wél netjes in hun begroting op zoek zijn gegaan naar referendumgeld. Stein niet. Terwijl in Stein die loopbaanbegeleiding voor de ex-wethouder misschien ook wel voor 102.000 - 25.000 = 77.000 euro kon. Of is die man (m/v) zó hopeloos? Stein dus. Hoe geniepig de gemeente ook op de eigen website zegt dat d i t de begroting in één oogopslag is: dat is het niet. Het bovenstaande plaatje is Stein in één oogopslag.

Reaguursels

Inloggen

Gaat het nu over Leur of Stein?

mrjl_n | 24-02-16 | 12:45

alleen daarom ga ik zeker stemmen

bertc100 | 24-02-16 | 01:18

In Stein is bij het vorige referendum met een hoge opkomst flink tegen EU plannen gestemd, en nou vind de PvdA burgemeester dat het aantal stemlocaties wel omlaag kan omdat er waarschijnlijk toch niet veel kiezers komen opdagen...
Dat stinkt natuurlijk een kilometer tegen de wind in.
Misschien moet GS eens nagaan of er een aantoonbaar verband bestaat tussen plaatsen waar bij het vorige referendum flink tegen gestemd is en het huidige stemlokalen beleid.

En iedereen die denkt dat dit iets met Limburg te maken heeft wint de onnozelaars prijs.
Dit is gewoon een vanuit Den Haag georkestreerde operatie om het referendum te ondermijnen.

Ravian | 23-02-16 | 23:42

Ik woon in Stein en ben gouden geenpeiler, benieuwd of het hier over een tijdje ook nog niet leeft.

Ik had dit linkje even op mijn facebook gezien. Geen enkele like of reactie haha... Denk dat iemand hier een gevoelige snaar heeft geraakt.

robcoumans | 23-02-16 | 23:35

-weggejorist-

ADVIZEUR | 23-02-16 | 21:48

dommehollander | 23-02-16 | 20:19

ha geweldig! schril contrast ook met "gerelateerd nieuws" er direct onder.

hakbarry | 23-02-16 | 20:53

Mevr Leurs is Ambtenaar geweest, afdelingshoofd sociale zaken, dus dit soort acties passen precies in dat straatje.

Weinig geld naar die burger, het ander Ambtelijk personeel laten doen en fraude zaakjes onderdekken, en zorgen dat je binnen het stadhuis geen vijanden krijgt, dan wandelt men ook niet snel met vuile zaakjes naar buiten.

En burgers mogen best kritisch zijn, maar wel buiten het Gemeentehuis, en beleid is niet afhankelijk van burgers meningen maar van Ambtenaren.

Ziek zaakje daar in Stein, en als men wethouders aanstelt die zoveel loopbaan begeleiding nodig hebben dan belooft het ook niet veel goeds voor de raad.

Tot slot: ik ben toch bang dat het bedrijf wat zoveel centen incasseert voor deze begeleiding, toch een persoonlijk bekende van de Burgemeester is, heel vaak wel zo.

SalomonJan | 23-02-16 | 20:18

""Traineren, frustreren, intimideren, chanteren geïnitieerd door een regering die nu al een groen en gele zenuwuitslag van ergernis heeft, met hun Brusselse "counter parts,(..)""
@ puck&bully | 23-02-16 | 13:28
U vergeet: boycotten, en angst en leugens verpreiden in de MSM

telelezer | 23-02-16 | 19:26

Steinse politici ook trouwens.

erwin7831 | 23-02-16 | 18:57

Ik als Steindenaar schaam mij kapot.
Maar dit was helaas te verwachten. Steinse ambtenaren worden uitgekotst, laat dat duidelijk zijn.

erwin7831 | 23-02-16 | 18:54

25000 euro voor gemeenteraadsverkiezingen, en dan zijn alle
gebruikelijke stemhokjes open?
25000/19= 1316 euro per stemhokje
landelijk zijn er ongeveer 700000 stemhokjes tijdens de laatste verkiezingen?
700000*1316= ruim 9 miljoen,
Hoe komt men aan 45 miljoen kosten voor dit referendum?

Damoos | 23-02-16 | 17:05

Onbegrijpelijk dat er geen regels zijn voor aantallen stemhokjes per inwoner bij referenda. De overheid kan daarmee referenda manipuleren. Het wordt tijd dat dit bij wet wordt geregeld.

Rest In Privacy | 23-02-16 | 16:47

-weggejorist-

jantha | 23-02-16 | 15:53

ratten zijn het...

bitvakker | 23-02-16 | 15:49

En Amsterdam maar jammeren over een strop van 169000 euro op de organisatie van het referendum terwijl deze stad elk jaar ongeveer een half miljard aan subsidies rondstrooit.

www.parool.nl/amsterdam/referendum-gee...

Aldus Du Flaperon | 23-02-16 | 15:24

Dat het referendum zou worden gesaboteerd was toch te voorzien. Volstrekt kansloze missie om een meerderheid ''nee'' te krijgen.

Cor Zakov | 23-02-16 | 14:45

Vraag me toch af als 28M begroot is voor sociale zaken, waarbij Sittard aangehaakt is als beoordeler voor om en nabij 500 uitkeringsgerechtigden, hoe men dar kan verantwoorden? Uitbestedingen lopen ook naar Maastricht en de provincie . Haha u dacht dat het hier in limboland doorzichtig was? Of bestuurlijk geregeld?
Hier en ik vermoed in alle "bevriende" gemeentes dat als hier wat dieper gegraven wordt een ongekende beerput opengetrokken wordt. Bekijk dan ook gelijk hoe men vuistdiep in het in aanbouw zijnde winkelcentrum zit. Kom op GS duik eens hier in de strontpot, het einde van de democratie begint bij de afvoerput, en die vind je op de stadhouderslaan 200.

hakbarry | 23-02-16 | 14:43

fikkieblijf! | 23-02-16 | 14:24
Precies! Kunnen ze 4x zoveel hokjes neerzetten als bij een gemeenteverkiezing.

LieberLiber | 23-02-16 | 14:30

Prachtig GS! Blijven spitten!
En graag ook followups hoe de gemeenteraad deze kwestie verder opspeelt?

de Voorzittert | 23-02-16 | 14:29

LieberLiber | 23-02-16 | 14:22
meteen resultaat die loopbaanbegeleiding.. kan het restant een kleine 100.000 euries mooi nu aangewend worden voor wat extra stemhokjes..

fikkieblijf! | 23-02-16 | 14:24

*Referendum mee-rij app.* Met 400.000 + handtekeningen. Meerijders en andere stemgerechtigden kunnen dan toch n hoop doen.

am*dam | 23-02-16 | 14:21

Kan daar geen reporter van Geenstijl eens wat gaan roeren in die pot stront?Beetje verhaal halen? Nu zullen ze waarschijnlijk stil blijven zitten en dood spelen tot iedereen het weer min of meer vergeten is...

freeborder | 23-02-16 | 14:08

Inclemens | 23-02-16 | 12:46 Woont u soms in Stein en bent lid van de gemeenteraad aldaar?
Stein is een dorp en gelijknamige gemeente, die verder bestaat uit de kernen Elsloo, Urmond, Berg a/d Maas, Meers, Nattenhoven en Catsop.
Je mag toch verwachten dat er in elke dorpskern minimaal een stembureau beschikbaar is. Zelfs dat lijkt niet het geval, 6 hokjes voor 7 dorpskernen. Dit is regelrechte sabotage!

appelvink | 23-02-16 | 13:51

Studenten moeten tegenwoordig zelf hun studie ophoesten

de fietsende rukker | 23-02-16 | 13:44

Niet te geloven dit. 107.000 voor loopbaanbegeleiding voor 1 afgeserveerde wethouder.Meen je dat nou?
Ja! Het staat er, zwart op wit. OMG.
Unfuckingbelieveble.Pure diefstal!!!

dobberfries | 23-02-16 | 13:43

Hoi gemeente,
loopbaanbegeleiding in plaats van loopbaan begeleiding
kan ik nu de gemeente Stein advieskosten in rekening brengen?

Ollie B. Bommel | 23-02-16 | 13:37

Dubbelpost nondeju....

Andersdenkend | 23-02-16 | 13:35

Geenstijl, super trots op jullie! Opentrekken die beerputten. De burgemeester, accountant en wethouder ten schande laten staan op het marktplein. Laat de inwoners de keuze maken.. * gaat hooivorken, stenen en fakkels neerleggen op het plein.

Het Noorden | 23-02-16 | 13:33

@Inclemens | 23-02-16 | 12:46
Gemeente Stein heeft 5 Dorpskeren en ook nog enkele gehuchten.
Zo heb je Stein, Elsloo, Urmond, Meers, Berg a/d Maas en dan nog Catsop en Maasband.
Per dorpskern dus 1 stemlokaal en Stein zelf waarschijnlijk 2 stemlokalen.
In pure wachttijd zal het wel meevallen, maar bereikbaarheid (voor ouderen) parkeergelegenheid (voor mensen die toch een stukje moete reizen) zullen ook problemen opleveren.

Van Leuken: Gesneuveld op het dossier Steinerbos. Waar ook een directeur op schimmige wijze de laan is uitgestuurd.
Ie: Gesneuveld op het dossier Vixia (sociale werkplaats)
Ie: zit inmiddels weer gewoon in de gemeenteraad. nadat ze na haar jammerlijke fallen door de PvdA weer naar voren werd geschoven als lijsttrekker. De ene zetel van de PvdA word door haar bezet.

Andersdenkend | 23-02-16 | 13:33

@Inclemens | 23-02-16 | 12:46
Gemeente Stein heeft 5 Dorpskeren en ook nog enkele gehuchten.
Zo heb je Stein, Elsloo, Urmond, Meers, Berg a/d Maas en dan nog Catsop en Maasband.
Per dorpskern dus 1 stemlokaal en Stein zelf waarschijnlijk 2 stemlokalen.
In pure wachttijd zal het wel meevallen, maar bereikbaarheid (voor ouderen) parkeergelegenheid (voor mensen die toch een stukje moete reizen) zullen ook problemen opleveren.

Van Leuken: Gesneuveld op het dossier Steinerbos. Waar ook een directeur op schimmige wijze de laan is uitgestuurd.
Ie: Gesneuveld op het dossier Vixia (sociale werkplaats)
Ie: zit inmiddels weer gewoon in de gemeenteraad. nadat ze na haar jammerlijke fallen door de PvdA weer naar voren werd geschoven als lijsttrekker. De ene zetel van de PvdA word door haar bezet.

Andersdenkend | 23-02-16 | 13:32

Traineren, frustreren, intimideren, chanteren geïnitieerd door een regering die nu al een groen en gele zenuwuitslag van ergernis heeft, met hun Brusselse "counter parts, ( hoe bedenk je 't) en wiens frustratie spel klakkeloos door gemeenten zonder ruggengraat, met ruggengraat- loze burgemeesters, te vaak uit het Haagse politieke circuit in de burgemeesters troostprijs job gerold, wordt overgenomen.
De "grote bazen" Brussel en Den Haag, die zeggen dat we moeten traineren, pesten en meer, dus doen we dat.
Slappe hap, zonder enige eigen identiteit.
Geen Peilers laten zich het rechtmatige referendum niet afpakken of onmogelijk maken.
We gáán! en we komen!.
Dit referendum is een generale repetitie voor het volgende, van Nederland úit de EU Nexit.
We zijn startklaar.
Nederland is er echt klaar mee.

puck&bully | 23-02-16 | 13:28

Daar betaal ik weer 5 jaar belasting voor

de fietsende rukker | 23-02-16 | 13:21

-weggejorist en opgerot-

de fietsende rukker | 23-02-16 | 13:21

Ongelofelijk

de fietsende rukker | 23-02-16 | 13:19

InAnumPerRegimine | 23-02-16 | 12:53

We hebben het hier over Stein. De afstand in kwestie verandert hier van 3 straten naar 5 straten. Dat maakt werkelijk geen drol uit. De ouderen hier zitten zo goed als allemaal op één locatie en laat dat nou net een van die stemlocaties zijn.

Kaas de Vies | 23-02-16 | 12:56

je snapt het punt zelf niet aangezien jouw argument niet eens het punt onderbouwt. De vraag is of de gemeente door minder locaties open te stellen de stemgang beïnvloedt. Niet of een gemeente in jouw ogen een gelegenheidsargument aanvoert.

Geenstijl doet hetzelfde, die beginnen over het probleem, halen een verhaaltje over geldgebruik aan, waarvan ze weten dat 90% van de tokki's die zich reaguurder noemen zich zo kwaad om maken dat ze niet eens door hebben dat het niet aansluit op het punt dat ze proberen te maken. Maar hey, we hebben weer 100 reacties van mensen die fakkels en hooivorken willen uithalen, omdat.... tja dat weten ze zelf niet eens.

Inclemens | 23-02-16 | 13:18

Dat men het referendum tegen werkt is voor nederlandse begrippen inderdaad schokkend, de grootste schok wordt het, als de opkomst voor dit referendum marginaal is.
Dan lachen de tegenstanders van deze volksraadpleging zich een ongeluk, laat dat aub niet gebeuren!

Radijsje | 23-02-16 | 13:17

Loopbaanbegeleiding.. Hoeveel kost het om een mailtje binnen de pvda eruit te gooien of iemand nog een leuke post heeft, bij voorkeur goed salaris, niet te hard werken, veel borrels en recepties.

Of een sollicitatie cursus: 50 euro

Kompel | 23-02-16 | 13:03

En daarom lees ik elke dag op deze website. Wederom een dikke pluim voor dit onderzoek Geenstijl! Trek die beerput waar onze 'bestuurders' van dit land boven zweven maar verder open en laat ze er maar 1 voor 1 in verdwijnen. Dit kan zo niet langer!!!

Sateetje | 23-02-16 | 13:00

Iets met dicht bij vuur en niet koud krijgen denkt.

Umberto die trotzoni | 23-02-16 | 13:00

"Leurs wijst erop dat een gemeente van het Rijk een bepaald bedrag krijgt voor dit referendum. "Dat is uiteraard minder dan bij een landelijke verkiezing. En je moet een redelijke inschatting maken hoe je dat gaat besteden. Het is tenslotte gemeenschapsgeld."
.
op dit punt zakte m'n broek af.

2Alabama | 23-02-16 | 12:59

@minsider | 23-02-16 | 12:54
In de details zit de winst. Zowel voor het JA als NEE kamp. Dus GS blijf dit soort randzaken naar voren brengen. De kleine luiden die voor een grijpstuiver hun ziel verkopen zijn de kankergezwellen van een samenleving. En die moet je snel elimineren om uitzaaiing te voorkomen.

Mark_D_NL | 23-02-16 | 12:59

Alle ambtenaren zouden ontslagen moeten worden en daarna zouden de daadwerkelijk benodigde fucties voor een ieder beschikbaar gemaakt moeten worden. Iedereen mag solliciteren en de beste worden aangenomen.

Die hele regente kliek mag zich na deze sollicitatie ronde, zich melden bij de fabrieken in het land, kunnen ze eens gaan werken voor het geld en kunnen ze eindelijk een bijdrage leveren aan de maatschappij.

Hoeveel bewijs hebben wij nodig dat de huidige ambtenaren vrijwel allemaal incapabele zijn of corrupt. Elke dag maar weer komt er bewijs op tafel dat we bedonderd worden.

En wat doe ik? Ik typ mijn frustratie van mij af en ga weer door waar ik gebleven ben. Er moeten toch centjes op tafel komen...

Wat een land, we zijn kapodtstuk... Game over.

GaatDeGoedeKantOp | 23-02-16 | 12:56

@Inclemens | 23-02-16 | 12:46
Je snapt het punt niet.

De gemeente zegt "lage opkomst" dus "minder stemhokjes"

Maar dan hadden ze deze lijn al eerder moeten doortrekken, bijvoorbeeld bij EP verkiezingen. Het is een gelegenheidsargument. Daarnaast gaat de gemeente niet over de opkomst, die moet op een zo'n goed mogelijk manier haar democratische plicht uitvoeren en niet met deze sofistica aankomen.

Kaas de Vies | 23-02-16 | 12:56

.. kleiner dan 15%. Choose your battles, this isnt one. Nutteloze paginavulling.

minsider | 23-02-16 | 12:54

Man man man. Alleen op dit blogje maakt men zich druk om dit soort randzaken.
Opkomst <15% (mark my words) en alle heisa om niks. Choose your battles, this isnt one. Nutteloos.

minsider | 23-02-16 | 12:54

@Inclemens | 23-02-16 | 12:46
Afstand tot stemlokal is voor veel mensen doorslaggevend om al dan niet te stemmen. Door van 19 naar 6 terug te gaan zullen mensen bvaak verder moeten lopen/fietsen/rijden om hun stem uit te brengen. Denk ook eens aan de oudere minder mobiele bewoner, of de "Drukke ouders".

InAnumPerRegimine | 23-02-16 | 12:53

Maar waarom moeten we dan perse wel 19 stemlocaties hebben? Als ik hier ga stemmen staan er per locatie hooguit 4 of 5 mensen op het drukste moment.

Er wordt nu gedaan alsof het beperken van de stemlocaties hetgeen is waardoor niemand meer gaat stemmen (alvast smoesjes aan het voorbereiden voor het geval dat de drempel niet wordt gehaald?), maar in een klein kut dorp als Stein heb je geen 19 locaties nodig. Als ik nu een minuutje langer moet wachten, omdat er 5 man meer staan die snel even een vakje moeten aankruisen dan schrikt dat niet echt af. Zelfs de meest veraf gelegen locatie is maar een paar straten verderop dus ook dat kost niet echt veel moeite. Leg me eens uit waarom dat dit de reden is dat ik niet zou gaan stemmen?

Misschien dat Geenstijl weer eens terug kan gaan naar ouderwets Tendentieus, Ongefundeerd en Nodeloos Kwetsend, maar dan wel met enig inhoud. Vroeg vertelde jullie me niet wat ik moest denken, maar gaven jullie gewoon de feiten en mocht ik dat zelf doen. Nu hoor ik alleen maar een paar schreeuwlelijkerds die iedereen proberen te overtuigen van hun mening, hoe vaag en ongedefinieerd die ook mag zijn.

Inclemens | 23-02-16 | 12:46

Goed dat de onderste stein niet onderblijft.

centre pompidoe | 23-02-16 | 12:43

Telkens als je denkt dat het niet erger kan...
Confronteer die profiteurs hier publiekelijk mee aub.

pluk-87 | 23-02-16 | 12:42

Is het raar dat er in die top10 3 rijke randgemeentes van Eindhoven staan? Wat is dat? Hoe zit dat in die andere gemeentes? Gemene deler misschien VVD bestuur?

Doe_eens_normaal_man | 23-02-16 | 12:42

@Zupschufter | 23-02-16 | 12:21
Geen ramp. Van Leiken is m.i. ook (nog) niet bevestigd als de ontvangende hufter. Het feit dat die 100k+ binnen 8 dagen in de begroting gepropt is, is ook erg vreemd. Die tover je niet zomaar op papier, hoewel papier daar wel uitermate geschikt voor is. Ik vroeg me alleen af waar de link met haar lag, meerdere reaguurders hebben die blijkbaar gevonden.

pruimzuur | 23-02-16 | 12:42

En de gemeente Stein had nog wel zo´n hoge opkomst bij het referendum over de EU-grondwet in 2005, toen maar liefst 13.515 inwoners van Stein de moeite namen om te gaan stemmen waarvan 9.150 TEGEN stemden(68,04%), dus ruim boven het landelijk percentage tegen(61,54%).

Het begint steeds meer op een goed geplande operatie van Plasterk te lijken om vooral het aantal stembureaus terug te dringen in de gebieden waar in 2005 veel TEGEN gestemd werd. Smerige praktijken zijn dit.

Bron: www.verkiezingsuitslagen.nl/Na1918/Ver...

Outsider-Inside | 23-02-16 | 12:42

Het moet altijd negatief zijn want anders gaat ergens anders de geldkraan dicht. Je zei vroeger toch ook niet tegen je ouders dat je nog genoeg had als er wat te vergeven viel?

prutserstentop | 23-02-16 | 12:41

Afgezien van dat dit natuurlijk een mes in de rug van de democratie is, moet het wat mij betreft eens gauw afgelopen zijn met die decadentie met andermans geld en al helemaal voor absurditeiten als coaching in welke vorm dan ook. Zelfverrijking ten top dit.

Le Roi | 23-02-16 | 12:41

Heb er vroeger gewoond en had eerlijk gezegd niets anders verwacht van gemeente stein

BozeHenk | 23-02-16 | 12:38

Geenstijl op zijn best, roeren daar waar het stinkt.
En de reaguurders doen er een schepje bovenop, top!

Iemand in die regio die het plaatselijke sufferdje even kan informeren?

En dan op naar de volgende, Nuenen.
www.omroepbrabant.nl/?news/244551732/P...

Nuchternederland | 23-02-16 | 12:38

-weggejorist-

duitse herder | 23-02-16 | 12:34

Echt hé, Een gemeente van 25000 bewoners en zon fuckup aan geldverspilling aan geld.

Uberhaubt als het voor die van Leuken is als ex-wethouder.. Een Phd in de Chemie en dan onderwijs en Financieën en dan falen. Goh wat een verrassing.
En nog wat andere WTF-jes op de begroting :
188.000,- structuurvisie, 40.000,- Opstellen economische visie, Organisatie vernieuwing 105.000,-
Lijkt echt op een klucht daar van het doorspelen van gemeenschap geld naar de vriendjes in de advies bureaus. En dat voor een 25.000 inwoners.

Volgens mij wil ik niet weten wat er in andere begrotingen voor weggegooid geld is. OPzich niks mis met adviesbureautjes maar niet als je zelf nog een ambtenaren apparaat erbij hebt met dezelfde soort neuzelaars.

nobodyknows | 23-02-16 | 12:33

Allemaal even je ongenoegen uiten. Wel netjes, maar met argumenten.
[email protected]

Bulletje Bloedworst | 23-02-16 | 12:32

Burgemeester is ook nog steeds niet woonachtig in Stein vanwege het bezitten van een onverkoopbaar huis.
(je kunt het dus ook gewoon te duur in de markt zetten).
Enige wat hier wel in het voordeel spreekt van de Burgemeester is dat ze afziet van een toelage hiervoor.

Andersdenkend | 23-02-16 | 12:32

volgens zijn linkedin profiel; nog geen 2 jaar wethouder geweest, zelf ontslag genomen, 45 plusser, en voorheen zich vooral toegewijd aan zijn loopbaan..

fikkieblijf! | 23-02-16 | 12:31

ze hebben ook nog twee ton euro nodig om een woonwagenkamp te verplaatsen! dat doe ik voor minder!

voedselbankier | 23-02-16 | 12:30

Het zoveelste bewijs van een verrotte politiek.
De bevolking is pleps en moet z,n mening voor zich houden.
ondertussen maken wij van de elite het onderling wel uit, verlengde poldermodel,old boys netwerk.
Mooi weer spelen over de rug van de zwakkeren,tijd dat de zwakkeren eens opstaan en terugpakken wat gestolen is.

medelmo | 23-02-16 | 12:29

hoe oud is die ex wethouder en waarom is ie ex geworden...

fikkieblijf! | 23-02-16 | 12:28

@vindead | 23-02-16 | 12:21

Daar heb je een punt. Stel dat, mede door de beperkingen op stemmogelijkheden die de overheden zélf menen te mogen bepalen, de opkomst te laag blijft zodat het referendum ongeldig is. Is dat dan niet de ultieme vorm van geldverspilling? Als je investeert in een proces dan wil je op een bepaald moment ook zeker weten dat het proces op zn minst ene kans krijgt anders zijn sowieso al je investeringen door het putje gespoeld. In de basis saboteert de overheid op deze manier dus zichzelf. Dat geeft maar aan hoe intens rancuneus zij zijn tov het in hun ogen door wat rellende snotjochies afgedwongen referendum. Ze zijn bereid om er 20-30 miljoen op kapot te slaan puur om de schijn hoog te houden dat ze erom geven maar in werkelijkheid gebruiken ze die tientallen miljoenen gemeenschapsgeld dus als sabotage middel. Hoezo geldwegsmijterij? Het hele adagium "we moeten zuinig omgaan met gemeenschapsgeld" houd derhalve juist totaal NIET stand in deze context. Het is zo schaamteloos dat je bek ervan openvalt.

Dutchbeaurouge | 23-02-16 | 12:28

er staat ook een post afboeking economisch nut van 400 begroot... wat zou hieronder vallen dan. Daar kan toch wel een paar stemlokaaltjes onder weggeboekt worden.

fikkieblijf! | 23-02-16 | 12:27

@Lupuslupus | 23-02-16 | 12:20
Er moet en crowdfund komen die wat grafwerk gaat financieren. En dan wordt er begonnen bij gemeentes met een, vrouwelijke, PVDA burgemeester.

Mark_D_NL | 23-02-16 | 12:25

Ja een beetje meer statistiek er op los laten.

prutserstentop | 23-02-16 | 12:24

wat is dat ? "loopbaan begeleiding" ?
ongeoorloofd spatiegebruik.
wat een lutsers daar.
of heeft iemand een volledige loopbaan aan de begeleiding van de wethouder overgehouden ?

paramount | 23-02-16 | 12:24

Theodoor Renier Neutelings Stichting. Wat kasseert hij daarmee sinds 2011 tot heden?
@nickstert | 23-02-16 | 11:44
.
Ik kom niet verder dan dat die Renier directeur van de Liga fabriek was. Geen betalingen te vinden, so far. Via de KvK wellicht.

Piet Karbiet | 23-02-16 | 12:24

Onbegrijpelijk. En wij maar wijzen naar 'knoflooklanden'.

atheïstisch stemvee | 23-02-16 | 12:24

Is er geen manier om dit soort feiten ook in meer gangbare media te krijgen? Ik krijg door het vaak quoten en aanhalen van GS vaak reacties die uiteraard zijn als "Ja, da's van GS. Dat is me een zooitje nep daar." Dit is werkelijkwaar weer zo verschrikkelijk.

HMCuiteraard | 23-02-16 | 12:24

Bullshit redenering wederom van de gemeente om maar niet de burgers de kans te geven op eenvoudige wijze hun stem uit te brengen. Triest..
Overigens moeten jullie nu niet lopen zeiken over Limburg dit en dat om dat deze gemeente in Limbo ligt.
Wat dan met al die andere gemeentes door heel het land die ook stembureaus jorissen?

Denk eerder dat de gemeenschappelijke deler is of lokaal de PvdA of VVD de scepter zwaait. Als je onderzoekje doet van die top 10 gemeentes uit het lijstje dat er allemaal PvdA burgemeesters uitkomen rollen...

iustus | 23-02-16 | 12:23

Is dit niet gewoon corruptie?

Wasbakplasser | 23-02-16 | 12:22

Ja het topje, want geloof maar heus dat vele van dit soort uitgaven ergens lekker in verpakt zijn en niet boven water komen.

prutserstentop | 23-02-16 | 12:22

@pruimzuur | 23-02-16 | 11:44
Was inderdaad niet correct, te snel conclusie getrokken.

Zupschufter | 23-02-16 | 12:21

Maar stel nou dat de opkomst voor het referendum op 29,5% blijft steken en de uitslag derhalve ongeldig wordt verklaard. De overheid is hier dan gewoon verantwoordelijk voor. Als de overheid burgers ontmoedigd om gebruik te maken van hun democratisch recht, kan dat indirect er ook voor zorgen dat mensen opzoek gaan naar ondemocratische manieren om hun wil te uiten. Dat is iets wat we niet zouden moeten willen, maar in het hypothetische geval van een opkomst van 29,5% heb ik er wel begrip voor als men zoekt naar andere effectieve methoden om de wil te kunnen uiten in dit land.

vindead | 23-02-16 | 12:21

op zo'n manier de schijt hebben aan burgers door de democratie te frustreren maar wel van 119k uitgeven aan één persoon.
deluiegriek | 23-02-16 | 12:19
.
Dit is alleen nog maar het topje van een enorme ijsberg.

Lupuslupus | 23-02-16 | 12:20

waterschapsverkiezingen leefden ook niet van te voren en toch waren alle stemhokjes open.
.
Dit soort gemeenten moeten direct onder curatele worden gezet, op zo'n manier de schijt hebben aan burgers door de democratie te frustreren maar wel van 119k uitgeven aan één persoon.

deluiegriek | 23-02-16 | 12:19

Wat is dat toch met die Limbo's, Camieleke?

prutserstentop | 23-02-16 | 12:18

Lekker graaien op gemeentelijk niveau. Niet omdat het moet maar omdat het kan...

kenny harder | 23-02-16 | 12:18

"Dat is uiteraard minder dan bij een landelijke verkiezing. En je moet een redelijke inschatting maken hoe je dat gaat besteden. Het is tenslotte gemeenschapsgeld." Je moet het maar durven zeggen. Als je een ton reserveert voor loopbaanbegeleiding.

roze_bril | 23-02-16 | 12:17

Bizar bedrag voor loopbaanbegeleiding! OMG only in the Netherlands. Geen geld voor stemhokjes maar wel geld voor je eigen kliekje, het is om van over je nek te gaan zoveel minachting voor de mensen die je behoort te vertegenwoordigen en waarvoor je pal hoort te staan. Maar nee, liever kiest die inteeltclub voor elkaar daar is altijd geld voor. Het is van hoog tot laag zo intens verrot in Nederland.

Dutchbeaurouge | 23-02-16 | 12:16

ja klopt

prutserstentop | 23-02-16 | 12:16

Die119k is vanzelfsprekend exclusief limousine met chauffeur om deze ex-keizer heen- en weer te pendelen tussen het UWV en het bijstandsloket van de gemeente. Maar gelukkig wordt zijn wachtgeld wel gestort. Anders moest hij ook nog naar het wachtgeldloket gereden worden. Dat zou vervelend zijn want hij vindt het toch al zo akelig om zich tussen die pauperbijstanders te moeten bewegen. Wel 4x per maand solliciteren hè ex-majestueuze hoogheid.

Nivelleermarionet | 23-02-16 | 12:15

Wat me opvalt veelal vrouwelijke burgemeesters met haar op de tanden die wars zijn van democratie.
prutserstentop | 23-02-16 | 12:09
.
Dat zijn van die wijven die thuis helemaal niets te vertellen hebben. Precies hetzelfde fenomeen zie je bij de politie; met een uniform aan kun je de burgers eens lekker koeioneren met je grote waffel. Zònder dat uniform ben je een 0,0.
Let maar op, als je wordt aangehouden door de pliesie, en een van de 2 een vrouw is, spreekt DIE je aan en staat de ander er als lulletje lampekatoen bij.
"Mens, ga koken!!".

Lupuslupus | 23-02-16 | 12:15

Mijn hemel zeg, hier zakt toch je broek vanaf.

Bert6984 | 23-02-16 | 12:14

wie is het die zomaar 102.000 euro van de burgers steelt, iets anders is het niet. En maar bezuinigen op de hulp aan ouderen. Wat een boeven,

prutserstentop | 23-02-16 | 12:13

Mooi uitgeplozen, Van Rossem.
We weten natuurlijk al lang dat dit soort praktijken in Faalbestuurdersland schering en inslag is. De cijfers bij de schaamteloze feiten geven het, hoe zal ik dat netjes formuleren, reliëf.

De Vrijlansier | 23-02-16 | 12:13

oldenzaal
Vergelijking Referendum 2005 met Referendum 2005 - Oldenzaal

RF-2005 RF-2005
# geldige stemmen 15.193 15.193
# ongeldige/blanco stemmen 128 128
Percentage ongeldige/blanco stemmen 0,84 % 0,84 %
# kiesgerechtigden 23.790 23.790
Opkomst 15.321 15.321
Opkomstpercentage 64,40 % 64,40 %

Partij

# Stemmen RF-2005

Percentage RF-2005

# Stemmen RF-2005

Percentage RF-2005

Tegen 9.006 59,28 % 9.006 59,28 %
Voor 6.187 40,72 % 6.187 40,72 %

mielke | 23-02-16 | 12:12

Misschien dat geen peil een oproep kan doen om vrijwilligers te laten rijden met kiezers die graag willen stemmen, maar de stemburo's moeilijk kunnen bereiken.

Bulletje Bloedworst | 23-02-16 | 12:11

Iemand anders krijgt gewoon de zak, deze een zak geld mee.

prutserstentop | 23-02-16 | 12:11

80k voor een seizoensabonnement jeugd klinkt ook betrouwbaar.
Welk abonnement terwijl een park van die wethouder slecht draait?

BBmetR | 23-02-16 | 12:10

Zou het hier gaan om Van Leuken, dan is zijn -stufi- loopbaanbegeleiding binnen 8 dagen in het budget opgenomen (ontslag 2 nov, begroting 10 nov opgesteld). Nu weet ik dat Ie ook nogal bestuurlijke problemen had (ik meen vorig jaar), maar waar komt zij naar boven?

pruimzuur | 23-02-16 | 12:10

Wat een schande :-(

EdwinM. | 23-02-16 | 12:10

Wat me opvalt veelal vrouwelijke burgemeesters met haar op de tanden die wars zijn van democratie. Zo ook komen ze op die plekken, heeft niets meer met democratie te maken maar allemaal ons kent ons. Kruiwagens zijn een geweldig middel.

prutserstentop | 23-02-16 | 12:09

Een mooi staaltje minachting van de kiezer door de diverse gemeenten.
Dank hr. Van Rossem!
.
Voor de leugenbrokken die steeds maar het non-argument van stal halen "we verwachten minder stemmers": dat kunnen jullie helemaal NIET van tevoren weten! "Resultaten uit het verleden geven géén garantie voor de toekomst"!
Dit referendum heeft een totaal NIEUW onderwerp DUS is van te voren helemaal NIET TE VOORSPELLEN wat de opkomst zal zijn.
.
De overheid is BANG van haar eigen onderdanen die nu wel lang genoeg als willoze slaaf hebben gediend.
De macht is aan het VOLK. Wèg met de megalomane EU, wèg met het Oekraïne-verdrag, Power to the people! Het zal eindelijk eens een keertje tijd worden!
.
Ga allen stemmen en neem zoveel mensen mee die het zó moeilijk wordt gemaakt doordat er stemhokjes gesloten zijn! Bindt de verantwoordelijken aan de schandpaal.

Lupuslupus | 23-02-16 | 12:06

Die 102.000 euro is voor die ex wethouder zelf, een trucje om nog een jaar salaris te ontvangen. Je maakt het over naar een bevriende adviseur/coach voor de zogenaamde geleverde diensten en die vriend/adviseur geeft je dan later een deel cash terug. Niemand die dat ziet. Het is zo simpel......

Droef Toeter | 23-02-16 | 12:06

Ben je ex-wethouder van een klein dorp met 11K inwoners en dan 120K loopbaanbegeleiding? Hufterig PvdA tokkies gedrag zoals wel vaker.

Apollo | 23-02-16 | 12:06

En ja hoor..
Gemeente Stein is een partner van www.loopbaannapolitiek.nl/deelnemers.p...

Opgericht door Roeland Doornbosch, lid van de Pvda. Zo zie maar. Wat een schimmigheid.

nl.linkedin.com/in/roelanddoornbosch

Ik weet bijna zeker dat de ex-wethouder hier zijn loopbaanbegeleidong krijgt.

Kortom gemeenschapsgelden voor eigen zakken. Dat is de Pvda.

Dr. Frambozenjam | 23-02-16 | 12:06

Het is duidelijk dat de lokale regenten de steun onder eigen medewerkers ook al kwijt zijn zoveel dat er gelekt wordt over geenpeil.

niemand specifiek | 23-02-16 | 12:03

gelijk met een cameraploeg erop af. Kijken hoe gauw ze bijdraait, de ondemocratische omhoog gevallen en benoemde boeretrien.

Bulletje Bloedworst | 23-02-16 | 12:02

Toponderzoek dit!

En nog even: WTF?! Meer dan 100k loopbaanbegeleiding?!

Laten we zeggen dat het bureau 75 euro per uur in rekening brengt, dan hebben we het dus over meer dan 1300 uur werk. Als we aannemen dat zo'n loopbaanconsultant 36 uur per week werkt, dan hebben we het over 37 weken full time loopbaan-begeleiding. Hoe onbemiddelbaar is iemand als je 37 weken zijn handje vast moet houden om hem van een mooie bestuurlijke functie naar een nieuwe baan moet krijgen?!

number one | 23-02-16 | 12:02

@Andersdenkend | 23-02-16 | 11:53
Ik zou haar niet als genderfluïde of zoiets kunnen omschrijven, vandaar.

pruimzuur | 23-02-16 | 12:02

Democratie is al zo'n 400 jaar deaud...

Representatieve democratie != democratie.

Herr_Kalashnikov | 23-02-16 | 12:01

Vind de puntjes "organisatievernieuwing" a 105k en "kosten voor structuurvisie en vergroten eigen kracht DOPs" (Dienst Ondersteunings Plannen??) a 88k en 50k daarna persoonlijk ook nogal duur klinken. En vooral als "ach laten we daar ook nog eens wat geld in flikkeren" potjes.

Gregovic | 23-02-16 | 12:00

Volgens de burgemeester was de opkomst bij het vorige referendum erg laag en daardoor plannen ze minder stemhokjes...

Grappig.... Als ik op www.verkiezingsuitslagen.nl/ kijk dan was de opkomst bij het vorig referendum 63,94% in Stein

Tony_Salmonelli | 23-02-16 | 11:59

Goed onderzoek!

John nie | 23-02-16 | 11:58

PvdA burgemeester, en wederom zien we hier hoe de dikke-ikken goed voor elkaar zorgen... Loopbaancoaching ad 119k, voor iemand die na 18 maanden falend wethouderschap zelf ontslag indiende. Ondertussen wordt fors beknibbeld op de mogelijkheid voor de gewone burger gebruik te maken van zijn stemrecht? De brutaliteit van deze regenteske dikkop is ronduit stuitend.

appelvink | 23-02-16 | 11:57

cneaker | 23-02-16 | 11:52
idd waarom wordt deze non-valeur niet gewoon naar het UWV doorverwezen zoals iedere NL?! Hij is NB zelf opgestapt.

Dommelsch | 23-02-16 | 11:56

Stein.... je zult er maar geboren zijn en geen ABN spreken !

Lichtstadfan | 23-02-16 | 11:56

Het EU voorzitterschap van pinnokio Rutte kost ons 63 miljoen Euro! Dat mag wat kosten, het democratisch proces niet, omdat het niet leeft volgens de burgemeester van Stein! Schande mevrouw Leurs!

Lexus01 | 23-02-16 | 11:55

100K...... Daarvoor kun je pakweg 1500 neurochirurgen omscholen tot EHBOer

brughslurph | 23-02-16 | 11:53

pruimzuur | 23-02-16 | 11:44
Als je Jose Ie persoonlijk kent, waarom noem je haar dan mevrouw?
Ik kan zo gauw geen beelden vinden van de raadsvergadering van 18-2 maar volgens mij zijn daar door de oppositie wel degelijk opmerkingen gemaakt over het lage aantal stemlokalen.

Andersdenkend | 23-02-16 | 11:53

En de beste wethouder heeft de boel ook nog 's willens en wetens belazerd;

"De Steinse wethouder Ron van Leuken (DOS) is maandagavond opgestapt. [..]

De fors tegenvallende inkomsten van het recreatiepark over de eerste acht maanden van dit jaar waren voor hem aanleiding zijn ontslag in te dienen, maar ook het feit dat hij de raad verkeerd had geïnformeerd over het aantal verkochte abonnementen dit jaar."

Meneert | 23-02-16 | 11:52

Geef hem 10k mee, dan kan ie zijn chauffeursdiploma en vrachtwagenrijbewijs halen. met baangarantie!

cneaker | 23-02-16 | 11:52

Deserteurs van de democratie verdienen de doodstraf.

Rest In Privacy | 23-02-16 | 11:51

De zittende politiek speculeert op achterlijkheid van de kiezer

Ludovic1764 | 23-02-16 | 11:49

En waarom moet die kerk worden gesloopt? Moet er een moskee komen?

Halal gehaktbal | 23-02-16 | 11:49

Dan zie je dus dat de Nederlands Politiek net zo corrupt is als in Zuid-Amerika, alleen veel gluiperiger! Eurofiel Den Haag wil helemaal geen referendum en laat zo zien hoe slecht het gesteld is met de democratie in dit land! Regering Rutte: "Als jullie helemaal geen stembussen plaatsen halen jullie 100% overwinning, net als in Noord Korea"!

Lexus01 | 23-02-16 | 11:48

Dit land blijkt dus een oneindig diepe beerput van corruptie, collusie en nepotisme. Wat dat betreft past het uitstekend bij Oekraïne.

isitsoornot | 23-02-16 | 11:48

"Wij moeten meer gaan doen met minder geld"
Ze zegt het echt.
Meer loopbaanbegeleiding met minder geld, kan je nagaan, vroeger was dat waarschijnlijk 2 ton.

Cuyahoga | 23-02-16 | 11:47

Een hele mooie kamervraag zou dit zijn
Maar bij ons heet dit stront voorop.

bruinerat | 23-02-16 | 11:46

Of poen voor loopbaanbegeleiding een goede besteding is van gemeenschapsgeld, dat moet te wobben zijn.
(Hoewel … als daarvoor budget wordt uitgetrokken in 2017, ga je er dus eigenlijk al van uit dat die dikke ton voor 2016 weggegooid geld is).

simpelman | 23-02-16 | 11:45

Volgens mij besodemietert Ron van Leuken ook nog de boel, volgens zijn linkedin is hij tot op heden Bestuursvoorzitter van de Theodoor Renier Neutelings Stichting. Wat kasseert hij daarmee sinds 2011 tot heden?

nickstert | 23-02-16 | 11:44

@Zupschufter | 23-02-16 | 11:35
Huh, gaat het niet om die van Leiken zoals Mark_D_NL hierboven meldt? Ik ken mevrouw Ie toevallig. Niet te pruimen maar dat terzijde; hoe komt u hierbij?

pruimzuur | 23-02-16 | 11:44

En als de stemhokjes zelf een probleem zouden zijn, dan kan ze gewoon een stuk of twaalf jurken uit haar collectie gebruiken, kun je er nog een flipperkast en een jukebox bij zetten voor de sfeer.

Cuyahoga | 23-02-16 | 11:44

@Cuyahoga | 23-02-16 | 11:37
.
Tering. Ze kan die burgemeestersketting niet eens fatsoenlijk over haar tafelkleed dragen. Wat een armoe.

Piet Karbiet | 23-02-16 | 11:43

Zo zie ik GeenStijl het liefst. Bedankt Van Rossem!

nemoj me jebat | 23-02-16 | 11:41

Kan hier geen aangifte van gedaan worden? Ik zie zoveel misstanden maar zelden consequenties . Weet iemand hier meer over ?

vicecity1 | 23-02-16 | 11:40

@Tachtigurenindeweek 11:32: Voor dat geld kan die wethouder een Master-studie doen en daarna nog even een MBA bij een goed instituut. Hoe kan dat budget ooit zijn goedgekeurd?

Muxje | 23-02-16 | 11:40

Ik ben belanghebbende in deze omdat er een minimale opkomst moet zijn en wil bij deze bij gemeente Stein in beroep gaan. Eigenlijk bij alle gemeenten die dit flikken, heeft iemand ee template?

Kaas de Vies | 23-02-16 | 11:39

Ik ga maar eens bij mijn gemeente Son en Breugel in de financiën duiken. Een Wobje namens de geenpeil gemeentewacht loopt al, eens kijken wat het oplevert

Pierke Smulders | 23-02-16 | 11:39

Allejezus, loopbaanbegeleiding 100K!! Waar gaat die werken dan? Directeur ING? Wat een klaploper.

Dit haalt toch het bloed onder je nagels vandaan. Voor 100K moet ik drie jaar full time werken! Krijg hier zin van om er maar gewoon mee te kappen.

popopiepo | 23-02-16 | 11:38

"Wat leeft er wel in Leur"... dat zou wel Stein moeten zijn of heb je het over de burgermoeder zelf?

Maar dan nog, bijna 2 ton in 2 jaar voor een vertrekkende wethouder riekt inderdaad naar PvdA. Of hij heeft een chantage-archief aangelegd dat ook verdelgd moet worden voor 75K

Jos Tiebent | 23-02-16 | 11:38

Sprakeloos. Dit is onderdeel van het het algehele proces van demosgenocide veroorzaakt door "onze" egocentrische bestuurders.

ecologiste | 23-02-16 | 11:38

Heeft dat adviesburo van Ella Vogelaar al een offerte uitgebracht?

Piet Karbiet | 23-02-16 | 11:37

Wat een parasieten zijn het toch ook onze fijne volksverlakkers.

Arch enemy | 23-02-16 | 11:37

Ron van Leuken. Hij heeft blijkbaar nog zelf ontslag genomen ook....
Het zal van Leuken verder jeuken.

R van Perzie | 23-02-16 | 11:36

Hoe verrassend, ze is lid van de PvdA. Al zou ze zo bij een rondreizend circus aan de slag kunnen als woest vrouwmens o.i.d. Wat een spook.

IJzervreter | 23-02-16 | 11:35

Die ex-wethouder kan dus helemaal niks op eigen houtje, dat je jezelf voor meer dan een ton laat 'begeleiden'. Waarom niet gewoon de cursus sollicitatiebrieven schrijven van het UWV? Oh ik zie het al: José Ie is van de PvdA.

Zupschufter | 23-02-16 | 11:35

Een ton voor loopbaanbegeleiding, zijn ze daar echt helemaal gek geworden? Kan die
ex-wethouder niet zelf solliciteren of zo...

eerstneukendanpraten | 23-02-16 | 11:35

Smeerlappen zijn het... onbetrouwbare Limbos ik woon er alweer twintig jaar tussen en mijn beeld wordt wederom bevestigd......

arretje | 23-02-16 | 11:34

Normpje | 23-02-16 | 11:29
Inderdaad: PvdA.
Benieuwd hoe die voormalige wethouder heet die ze moeten "begeleiden".
Leurs?
Morlang?

R van Perzie | 23-02-16 | 11:33

Nog los van het verkiezingsbduget:
Loopbaanbegeleiding a 119k? Hoeveel mensen zitten daar full-time op? Waarom betaalt de gemeente dit en niet de persoon in kwestie zelf? Op wat voor baan mikt deze man? Wat een onzin zeg.

Tachtigurenindeweek | 23-02-16 | 11:32

Politici en ambtenaren zitten er alleen voor henzelf daarom moet directe democratie per direct worden ingevoerd maar ja de regentenpartijen zijn tegen en nu weten we weer waarom.

Bedenk goed wat u met uw stem doet!

ProAsfalt | 23-02-16 | 11:32

Ik gok: PvdA burgemeester?

Normpje | 23-02-16 | 11:29

Goed man, dit. Tijd om te graven en kijken waar WEL geld voor is.
Ik hoor de bureaustoelen al nerveus heen en weer rollen.

HaagseSkieldah | 23-02-16 | 11:28

Limburg afstoten, en Amsterdam en Den Haag laten afzinken.

Het land wordt er gelijk een stuk beter op.

Snackbar van Allah | 23-02-16 | 11:28

Wat een politiek in Nederland, echt om te kotsen. Niet te geloven.

Apollo | 23-02-16 | 11:28

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken