Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Hysterisch bedrijfsleven zaait paniek om Schengen

checkpointcharlierevised.jpgSchengen ligt aan gort. Dat vinden ze in Brussel niet leuk, dus preken ze er al maanden de nationalistische hel en verdoemenis over. Want nationale grenzen = gelijk aan het rangeren van de treinen naar het Oosten. En volgens Martin Schulz "zouden zelfs voor die treinen grenscontroles ongelofelijk onpraktisch zijn. Zo centraal ligt Birkenau ook weer niet." Maar naast de eurofederale ideologen van het Brusselse ministerie van Voorlichting en Propaganda slaat ook het bedrijfsleven al sinds dag 1 op de gong. En vandaag weer. "Dit is een bijzonder riskante situatie. Als de grenscontroles terugkomen, zullen we ver teruggeworpen worden in de tijd. Ik heb daar bijna geen voorstelling van." Ook Transport en Logistiek Nederland schat dat grenzen de sector jaarlijks zo'n 600 miljoen euro extra zullen kosten. Ten eerste, het is nou niet alsof voor we Schengen (1985) in een soort blank Somalië leefden. En ten tweede. Als we lachend 1,1 miljard (2014), 200 miljoen + 446 miljoen (2015) euro aan naheffingen overboeken naar Brussel, dan valt die 600 miljoen voor die transportsector vast ook te stutten. En ten derde, even uitzoomen. Want waarom gooit het 'rechtse' bedrijfsleven Europese natiestaten zo gretig onder de bus? "De kapitalisten ondervonden in de jaren zestig dat er geen redden meer aan was en dat de intellectuele wereld - de universiteiten en de sociale wetenschappen - onder de invloed was gekomen van hippies en marxisten. Al snel kwamen daar de anti-racisme activisten en de milieufanaten bij. Onder het mom 'die slag is verloren' richtte de rechterflank zich volledig op het zakenleven. Maar tegelijk internationaliseerde het kapitalisme, dus ook op die flank raakte de soevereiniteit van de natiestaat uit de belangstelling. Zo werd het zaad gezaaid van de grote Europese identiteitscrisis van de eenentwintigste eeuw," aldus Wu Xinfei, in zijn collegereeks 'De val van Europa', Bejing 2092.

Reaguursels

Inloggen

-weggejorist-

voxpopuli | 26-01-16 | 08:10

Correctie 'denoorman' van vanochtend, de VS heeft geen grenscontroles aan zijn grens met Mexico. De Obama admin weigert deze grenscontroles uit te voeren en dus gebeurt daar hetzelfde als hier.
Verder is het argument dat het bedrijfsleven zoveel geld misloopt nogal een manke, hoeveel geld verliest de transportsector wel niet aan grenzenloze criminaliteit, hele ladingen die naar Oost-Europa verdwijnen, plus al het onbegrensd geboefte dat hier ongehinderd kan plunderen. Op een gegeven moment is de verzekeringskas leeg.
En wat met de import van hordes ongeschoolde nietsnutten, wat gaan we daarmee opschieten? Gaan zij straks de dijken onderhouden, bruggen bouwen, bejaarden verzorgen? Zie je het voor je? Ga dan wat minderen met de pretsigaretjes want je droomt.

DearMud | 25-01-16 | 20:22

600 miljoen is een fooi vergeleken met wat we wegdonderen bij de EU. Dus gelijk doen !

Rest In Privacy | 25-01-16 | 20:18

Ik kan de stukken van spartacus zeer waarderen, maar dit stuk is volledig gebaseerd op een valse dilemma: als je niet tegen schengen bent, ben je pro asielindustrie en eurofiel.

Dat is onzin.

De meeste ondernemers die ik ken:
- zijn pro schengen, maar niet voor (ongelimiteerd) asielzoekers toelaten
- zijn pro euro, maar niet voor geld storten naar griekenland
- zijn pro interne markt, maar tegen het vele spenderen door de EU, de vele regeltjes, Merkel, Junker, Schulz etc.

De oplossing ligt in wat BananaMonarchy hierboven zegt.

Kompel | 25-01-16 | 18:53

-weggejorist-

Extra rechts | 25-01-16 | 18:07

Het bedrijfsleven zal wel klagen, ja. Die hebben nu als enige voordeel bij de Euro, terwijl de lasten bij de burger liggen. Als de grenzen dicht gaan is dat deels andersom.

Xukje | 25-01-16 | 18:06

Hoeveel mag volgens de betreffende mensen het behoud van onze samenleving dan wel kosten? Wat is belangrijker, een beetje geld of stabiliteit op de lange termijn?

kortebroek | 25-01-16 | 16:54

"teruggeworpen worden in de tijd"

Prefereert het bedrijfsleven(en de transportsector) een worp terug in de tijd van pak-hem-beet 1400 jaar boven een van 23 jaar? [1993 (= het ingaan van 'Schengen')-2016=23]?

Thomas333 | 25-01-16 | 15:48

Ik ben dat gebazel over dat gesloten grenzen slecht zouden zijn voor de economie, goed zat. Het is pure bangmakerij. Ik heb het grootste deel van mijn leven (40 jaar) geleefd in een Nederland en een Europa met gesloten grenzen. In dat Europa viel prima te leven; het ontbrak ons aan niets, integendeel. De economie groeide en groeide, er was vrede, veiligheid en stabiliteit. Er waren geen buitenlandse bendes die hier de boel kwamen leegroven en bejaarden in hun woningen overvielen. We kregen niet op dagelijkse basis dagelijks de meest naargeestige, barbaarse en achterlijke religie ter wereld in onze smoelen gewreven. Je kon toen gewoon naar een theater, restaurant of naar een evenement zonder het risico overhoop te worden geschoten door een stel doorgedraaide import-barbaren. Theo van Gogh leefde toen nog. Er was geen racistisch gezeik en geziek over Zwarte Piet. En vrouwen konden gewoon nieuwjaar vieren zonder verkracht en beroofd te worden.

Sinds de grenzen werden open gegooid, werden we blootgesteld aan een zich langzaam en sluipenderwijs voltrekkende sociaal-culturele ramp die in deze dagen zijn hoogtepunt bereikt en die dreigt te escaleren in een regelrechte burgeroorlog.

De prijs die we betalen voor onze zo geliefde 'open grenzen', bedraagt, behalve onze sociaal-culturele ondergang, vele miljarden aan opvang van vluchtelingen die geen vluchtelingen zijn, maar bewust illegale uitvreters en klaplopers. Benevens vele miljarden aan misdaadbestrijding, huisvesting, subsidies, uitkeringen, ziektekosten en cursussen die - overigens grotendeels tevergeefs - worden verondersteld een minimum aan beschaving in die barbarenkoppen te rammen.

Hoe moeilijk is het zo'n rekensommetje te maken?
En dan heb ik het nog niet eens over de domheid, de achterlijkheid, het primitieve bijgeloof en het al even primitieve macho-gedrag dat hier massaal naar binnen stroomt. Het is alsof je een gigantisch reservoir met schoon, helder drinkwater moedwillig laat vollopen met stinkend rioolwater.

Europa gaat eraan. Kapot. Sociaal, cultureel, economisch en moreel.
Wat blijft zijn de goede herinneringen die zó smartelijk zijn dat het bijna lichamelijk pijn doet.

En de woede. Brandende woede over de stekeblinde, zelf-ingenomen en buiten elke werkelijkheid levende carrière-politici en de overheden die ons dit aandoen. Nog afgezien van het leger naïeve idealistische mutsen die aan de voltrekking van deze catastrofe hun welwillende medewerking verlenen.

Peter Emile | 25-01-16 | 15:19

Wat een onvoorstelbaar geteut. Ga zelf regelmatig naar Zwitserland, en kan bijna altijd fluitend doorrijden. Soms een kleine file bij grensovergang Basel / Weil am Rhein, maar dat is dan meestal op momenten waar het verkeer sowieso al vaststaat. De transportsector gaat dit bijna niets kosten, want de interne markt blijft gewoon bestaan zodat de lading niet hoeft te worden gecontroleerd. Alleen even de deuren open om te kijken of er geen orthodontisten/chirurgen in het laadruim verscholen zitten.

Dr. Vigilante | 25-01-16 | 15:16

Het bedrijfsleven heeft gelijk daar zullen de lezers van geen stijl geen boodschap aanhebben want die zitten meestal toch thuis op hun reet van een uitkering te genieten of ze hebben een kantoorjob die ze de mogelijkheid geeft 30% van de baas zijn tijd aan dit medium te besteden. De grenzen moeten open blijven, wat er moet gebeuren is simpel. Griekenland en Italië dienen tijdelijk te worden uitgesloten totdat e de immigranten problemen onder controle hebben. Voor Italie kan het een oplossing zijn om immigranten te gaan redden met de marine en ze dan net zoals de Engelse marine in Italië doet in Engeland te dumpen. Tenslotte dient Frankrijk van Schengen te worden uitgesloten omdat ze daar een aantal idioten aan het bewind hebben die een Thaise stijl dictatuur voor staan waarbij er zelfs beboet gaat worden als je het luizen leger van die lui bekritiseert. Gaat niet gebeuren want Merkel beslist nog steeds in Europa, maar toch.

BananaMonarchy | 25-01-16 | 14:22

Transport en Logistiek verliest al het dubbele per jaar aan files om de kanaaltunnel in of op de veerboot vanuit Calais te komen. Waar lullen we over?

Graaf van Egmont | 25-01-16 | 14:19

-weggejorist-

Extra rechts | 25-01-16 | 14:08

TheStef | 25-01-16 | 12:22
U zegt dus: al het economisch beter gaat is het te danken aan Schengen, maar als het economisch slechter gaat dan heeft dat niets te maken met Schengen.
Kunt u die beweringen onderbouwen?.

Ci Ty33 | 25-01-16 | 13:54

Ach, wij murwgeslagen machteloze NLers protesteren alleen maar op internet. Maar de Fransen protesteren ECHT:
http://www.telegraaf.nl/buitenland/25074649/__Franse_boeren_blokkeren_snelweg__.html

telelezer | 25-01-16 | 13:43

Internetgelukseisers zijn onderdeel van 'globalisatiefallout'; gepresenteerd door eurofielen, graaiers en etno-exotisten als een vlag op een modderschip.

Slogra | 25-01-16 | 13:32

Enige wat helpt tegen vergrote filevorming aan de grenzen: Alleen Paspoorten/ID kaarten controleren. Iedereen met een paspoort uit de Schengen landen mag vrij reizen binnen deze zone, dus aparte stroken voor schengen paspoorten en overigen bij de grens.
Vrachtwagens niet handmatig op verstekelingen controleren, maar met een scan. werkt sneller en effectiever. Op een dergelijke scan kan ook blijken of er met de vracht iets raars aan de hand is, dan kan de betreffende vrachtwagen direct aan de kant gezet worden zonder de rest van het verkeer al te veel te hinderen. We willen natuurlijk geen situaties als bij de Frans-Luxemburgse grens toen er opeens weer controles werden ingevoerd (files van Bettembourg tot Metz en de andere kant op van Bettembourg tot voorbij Arlon...)

Brulboei_61SB | 25-01-16 | 13:22

Pure onzin, dit komt heus niet bij het echte bedrijfsleven vandaan maar is uit de duim gezogen door een stelletje Eurofielen en wordt onder het mom van het bedrijfsleven verkocht aan de media.

Grenzen kunnen prima dicht, natuurlijk het zal hier en daar wat langer duren bij de grenzen maar het is toch ook weer extra werkgelegenheid.
Bekijk alles van meerdere kanten, soms zijn er nadelen maar ook wel voordelen.

Zelf hebben we al jaren goede export betrekkingen met Japan,China, Oekraïne, Afrika, Brazilië, Costa Rica, U.S.A., Canada enkele landen in het midden oosten en voorheen ook Rusland.

Handel met Rusland is vakkundig de nek omgedraaid door deze zelfde Eurofielen.
En heeft ons heel veel geld en werkgelegenheid gekost.
Wij doen niet zo heel veel zaken binnen Europa dus voor ons maakt het niet zo veel uit.

Het is jammer dat de EU niet over die kundige bemiddelaars beschikt dan het gemiddelde internationale export bedrijf.

Schijnt toch dat de bemiddelaars en handelaren van de internationale export het veel beter doen dan de Euro politici, jammer dat nu eenmaal helemaal de verkeerde mensen in Brussel zitten.
Met de nadruk op zitten (liefst op hun handen).

Dus laat je niet gek maken door dit soort propaganda van een paar pauperbedrijven die alleen maar handel kunnen drijven binnen de EU.

Het met name over transport bedrijven (vrachtwagens) die zelf de markt naar de kloten hebben geholpen die nu het hardst huilen.
Zelf zijn ze begonnen met kleine dochter ondernemingen op te zetten in landen zoals Polen, Hongarije, Roemenië, Bulgarije en nog wat andere van dit soort landen.

Om zo goedkoop mogelijke chauffeurs te kunnen laten rijden in vaak slecht onderhouden vrachtwagens.
Zo heeft indirect deze sector met behulp van de Europese Unie zichzelf kapot gemaakt.

Dit met uitzondering van een enkel Nederlands transport bedrijf die nog wel met Hollandse chauffeurs en wagens rijd (duim omhoog).

Dus lach er nu maar om, het argument bedrijfsleven houdt geen steek.

mag ik ook nog ff | 25-01-16 | 12:55

@Carmelita | 25-01-16 | 12:37
Ja die Indiërs... zoveel potentie, zo slaafs, zo gebrainwasht door google, IBM and Cisco... En daarbij Cisco is zo langzamerhand de eigenaar van India vermoed ik.

Mark_D_NL | 25-01-16 | 12:48

Schengen is alleen "kapot" in die zin dat nieuwe mondiale handelsverdragen het zwaartepunt van max. profit zullen verschuiven naar andere landen.. Ik zie een toekomst waarin de grootste NL multinationals en de politiek gewoon aan het infuus hangen van een paar buitenlandse corporates met een andere ethiek en moraliteit. But what can we do

waragainstclimate | 25-01-16 | 12:47

Kwa oplossingsgericht denken:
Installeer aan de grenzen (diepe) scanners, die kunnen zien hoe veel mensen zich er in een auto / vrachtwagen bevinden.
Bij 1 persoon in vrachtwagen / bestelbus: Doorrijden.
.
Anders "steekproefgewijs": Ausweiss bitte sehr.

hotmint | 25-01-16 | 12:44

@TheStef | 25-01-16 | 12:19
zie mijn reactie @rode peper | 25-01-16 | 11:21 wat je doet is niets anders dan een bekende en al meer dan 160 jaar geleden weerlegde drogredering gebruiken

rode peper | 25-01-16 | 12:44

De BV Nederland (onder Hans de B.) bepaald de politiek in Nederland. Rutte en Co mogen alleen als echoput dienen.

Overigens geldt dit bij elk kabinet, of het met SP, PVV, D66 of met het CDA is.

Dop in Osaka | 25-01-16 | 12:41

TheStef | 25-01-16 | 12:19

Nee hoor. Die trend was al ingezet met de EEG. En heeft niks van doen met schengen. Schengen heeft niet de economie omhoog gestuwd. Want dat was ook gebeurt als er wel grenscontroles waren geweest. Grenscontroles hadden weinig van doen met handel. Want personen werden gecontroleerd. Voor de invoer van producten was het totaal geen probleem. En ook nu niet want dat blijft hetzelfde. Dus is onzin. Dat was zogenaamd ook toen de reden om grenscontroles te staken. Terwijl je met grenscontroles alleen er op kunt toezien wie je land binnenkomt. Voor producten kan alles hetzelfde blijven. Is dus pure onzin. Wat door de grote werkgevers wordt gebracht. Ja hun belang is enkel goedkope arbeidskrachten importeren. En daar liegen ze dus graag voor.En noemen dit dus als drogreden. U bent vast ook zo'n grote werkgever. Met een belang voor grote groepen goedkope arbeidskrachten of u werkt voor de zieligheidsindustrie en zit voor eigenbelang. Het sluiten van de buitengrenzen verandert namelijk niks aan de handel in produkten. Die gaat als vanouds door.Het houd alleen ongewenste personen buiten de deur. Dus houd op met die onterechte bangmakerij en pure onzin. Want het enigste wat het grote belang van de grote werkgevers veroorzaakt is een grotere werkeloosheid onder de eigen nederlandse bevolking. Iets wat daardoor alleen maar meer geld gaat kosten maar wat de grote werkgever worst zal wezen omdat dat door diezelfde burgers wordt opgebracht.En het hun geen enkele cent kost.

tweetybird | 25-01-16 | 12:39

Een paneconomie.
Soms zinvol, soms niet.
Ik zie de Polen wel als een verrijking: Hier in de buurt is een nieuwbouwwijk verrezen en ik zie ongelooflijk veel Poolse auto's.
Werken hard en goedkoop!
Ja, zwart, natuurlijk.
Mensen uit Afrika, nou ja, sorry, ik zie ze niet aan het werk, alleen in een kapsalonnetje hier en daar.
En dan de uitbesteding van PC'ers (India):
Wel goedkoop, maar het verschil in mentaliteit (slaafs, weinig eigen initiatief), het loopt niet soepel.
Verder eens met alles wat hier boven gezegd is over handel met gecontroleerde grenzen


Carmelita | 25-01-16 | 12:37

@Cuyahoga | 25-01-16 | 11:20
Spijker. Kop.

Elmer Fudd | 25-01-16 | 12:36

@TheStef | 25-01-16 | 12:19

Met de moderne technieken is het zonder meer mogelijk om vrachtwagens ongehinderd aan de grenzen door te laten rijden en alleen verdachte gevallen er uit te halen.

Die paar idioten die werkelijk onder een oplegger gaan hangen willen er graag bij 90 km van af vallen om tot moes gereden te worden. Overigens hebben de chauffeurs er zelf alle belang bij om bij hun verplichte stops hun truck goed na te lopen en de politie te waarschuwen als er iets mis is.

Pieter V | 25-01-16 | 12:35

en daarom de buitengrenzen niet beveiligd worden en de binnengrenzen vooral open moeten blijven.. volgens het bedrijfsleven.

fikkieblijf! | 25-01-16 | 12:32

Hier kijken, meteen het antwoord waarom het bedrijfsleven en de politiek gebaat is bij meer meer meer meer mensen op een vierkante kilometer en de rijken nog rijker worden. Tevens de macht die zij hebben inzetten om dat vooral ook zo te houden.

www.youtube.com/watch?v=UxADtyzvjJk

fikkieblijf! | 25-01-16 | 12:31

Grenzen en loketten dicht.
Simpel.

swassannuf | 25-01-16 | 12:31

Pieter V | 25-01-16 | 12:2
Yes!

swassannuf | 25-01-16 | 12:28

Van kansloze migranten en criminelen en wereldvreemde culturen zal nederland niet beter worden ben ik bang. De grenzen staan wagenwijd open en als ze eenmaal hier zijn, dan krijg je ze echt nooit meer weg en dat zitten we opgescheept met een gigantische groep kanslozen die alleen maar ellende oplevert en ons handenvol met geld kost. Nou, fantastisch beleid!?

denoorman | 25-01-16 | 12:28

""1985 Zaten we volle bak in een crisis, met name Schengen stond aan de wieg van een enorme economische groeit voor Nederland.(...)""
@ TheStef | 25-01-16 | 12:19
De 1985 economische crisis was een internationale(..!) wereld crisis en had niets met het al of niet bestaan van grenscontroles te maken.
En juist omdat NL economisch goed zat (op EIGEN kracht) hebben we daar minimale last van gehad.
We zien allemaal (behalve U dus) de ellende die het gebrek aan grenscontrole en de ongebreidelde immigratie veroorzaakt (Schengen dus) waar wij machteloze Nederlanders niets meer te zeggen hebben over ons eigen land

telelezer | 25-01-16 | 12:27

Een EU zonder binnengrenzen is net zo een belachelijk idee als een schip bouwen zonder waterdichte compartimenten. Alleen politici met niets meer dan een al dan niet afgeronde pretstudie snappen dat niet.
De ondernemers snappen dat best maar leveren ons voor een paar knaken graag uit aan de barbaren.

Laten we hopen dat die transportondernemers nog te maken krijgen met een stuk of twintig van die situaties als Calais, verspreid over heel Europa.
En nog meer ladingdiefstallen en inbraken die straks met normale premies niet meer te verzekeren zijn.
Eens kijken of ze zichzelf dan nog steeds zo slim vinden.

Asociaal tuig is het zowel de ondernemers als de illegale gewelddadige immigranten

Pieter V | 25-01-16 | 12:25

Monkey Cabbage | 25-01-16 | 12:13

Nee dat was pas na de jaren negentig waar de VVD de gastarbeiders massaal binnenhaalde voor de grote werkgevers en de pvda die gastarbeiders begonnen te knuffelen omdat die niet meer terug gingen en de pvda het als nieuw kiesvee zag. Daarvoor werd wel iedereen gecontroleerd. Daarna kregen ze pas opdracht om te wuiven als welkom en te koffiedrinken.Mocht er dus onder grote publieke druk controle worden ingevoerd gaat dat zoals in de jaren negentig. Wuiven als welkom en nu koffiedrinken met gebak.Met dank aan de VVD en de pvda. De VVD die de grote werkgevers pliest en de pvda die hoopt op hernieuwd leven door nieuw kiesvee nu ze op weg zijn naar nul zetels.

tweetybird | 25-01-16 | 12:25

Kobus heeft met zijn (midden)bedrijf nog nooit enig voordeel gehad van Eu noch Schengen. Bescherming van eigen bedrijvigheid was stukken beter dan in de huidige situatie. Voorts heeft Kobus altijd een vreselijke hekel gehad aan de bestuurderen van VNO-NCW, die meestal als een soort ambtenaren bij zeer grote bedrijven hebben geöpereerd. Van zelf een bedrijf stichten hebben zij geen idee. Nu komen deze typisch halve garen niet verder dan een bedragje van € 600.000, terwijl de migranten en gelukszoekers opvang met gezinsherenigingen ons vele miljarden gaat kosten. Dan kan men eveneens zien dat voornoemde figuren altijd gezellig aanschuren tegen de regeringsfunctionarissen. (twee handen op een buik)

mevr.Kribo | 25-01-16 | 12:24

@fikkieblijf!

De feitelijke geschiedenis heeft aangetoond dat Schengen (vanaf 1985) ons enorme economische welvaart heeft gebracht, dat de economie in zak en as zit, heeft niets met Schengen te maken, maar alles met de financiële crisis.

Begin jaren 80 was Nederland, economisch gezien, het lulletje rosewater van Europa, nu staan wij op de 2de plek.

TheStef | 25-01-16 | 12:22

@1985

Zaten we volle bak in een crisis, met name Schengen stond aan de wieg van een enorme economische groeit voor Nederland.

Met name Nederland heeft enorm veel baat gehad bij Schengen.

Maar ja EU, en dus per definitie slecht, wij kunnen het in ons kleine kutlandje op het wereldtoneel alleen natuurlijk veel beter, het is natuurlijk niet zo dat de VS en China economische grootmachten zijn waar wij met ons 17 mln met gemak tegenop kunnen, zelfs met Europese binnengrenzen moet dat geen probleem zijn.

TheStef | 25-01-16 | 12:19

Grenscontroles, was dat niet iets met koffiedrinkende beambten die vanuit hun verwarmde huisje wuifden dat je niet hoefde te stoppen?

Monkey Cabbage | 25-01-16 | 12:13

Tsja eindelijk het bewijs dat de grote werkgevers u liever in gevaar zien als het ze geld gaat kosten. U belangen ,het zal ze worst wezen. Want tsja goedkope werknemers is kassa. Al die dure nederlandse werknemers met hun eisen eruit.Want die 600 miljoen zal hun ook worst wezen. Dat brengen wij burgers op. Nee dat zij niet meer kunnen verdienen door nog goedkopere werknemers dat zien ze niet zitten.De VVD zal dus wel aangespoord worden geen grenscontroles in te stellen en je weet de VVD staat voor de grote werkgevers. Dus komend jaar een instroom van 113.000 economische gelukszoekers zal zelfs niet kloppen. Dit zullen er vele malen meer worden. De grote werkgevers zien dit graag en zien ook graag dat ze bij binnenkomst gelijk het werk van de dure nederlander overnemen. Want geen eisen en ze werken 12 uur per dag voor 3 euro per uur. Geweldig toch.En dat nog zonder 1 pauze ook.De nieuwe slaven dus.

tweetybird | 25-01-16 | 12:11

Reagan wist het al. Een land wat zijn grenzen niet bewaakt is geen land meer. En dat is precies wat Pechtold en Rutte en Dijsselbloem willen, namelijk nederland opheffen. Ze staan niet al vooraan in de rij om zich aan te melden voor een baantje in Brussel. Wat de nederlander wil kan niets verrotten.

denoorman | 25-01-16 | 12:11

Het zijn niet zozeer de grenzen die dicht moeten voor Arabieren en Afrikanen, maar de uitkeringsloketten. Men komt hier per slot niet voor het mooie weer. En het geweld waarvoor men zegt gevlucht te zijn nemen ze gewoon mee.

Swaan | 25-01-16 | 12:08

dat hele D66/VVD beleid van open grenzen en het uitvoeren van de agenda van de grote internationale bedrijven pakt funest uit voor onze veiligheid, sociale zekerheid, werkgelegenheid enz. Dat hele liberale beleid is mooi voor grote internationale bedrijven en banken. Voor de rest zijn we er op alle fronten flink op achteruit gegaan.

denoorman | 25-01-16 | 12:08

Ooit hebben immigranten NL sterk gemaakt, de Gouden Eeuw danken we aan de Joden die zijn verdreven uit E en PT.
Door onze tolerantie en hun vernuft.
Nu worden we zwak gemaakt door kansloze onvernuftige kalifaatsukkels die alleen maar vrouwen kunnen onderwerpen en knielen naar het oosten en hand ophouden.
Maar misschien is dit nu wel onze straf voor wat wij de joden hebben aangedaan als "dankbaarheid" in WOII.

ecologiste | 25-01-16 | 12:06

Het bedrijfsleven heeft altijd graag alleen de baten van immigratie. De lasten worden vervolgens gewoon afgewenteld op de samenleving.

Hufter | 25-01-16 | 12:04

Het "bedrijfsleven" is kudt. Philips doet lobby voor een verbod op gloeilampen, Eneco voor nutteloze subsidie-molens, Miele voor een verbod op Dyson enzovoort. Remember the 60's: Nederlandse industriebazen drongen er bij de regering op aan om massa's ongeschoolde arbeiders te halen uit Marokko en Turkije want lekker goedkoop. Maar niks "goedkoop", want terwijl zij profiteerden van tijdelijke lage lonen, kreeg de samenleving een immigratie-tsunami voor de kiezen met krankzinnige kosten voor steun, zorg, justitie en scholing.
... Ieder keer dat het bedrijfsleven krokodillentranen jankt, bedenk dan dat zij alleen interesse hebben in hun direct eigenbelang en dat ze zelfs dat niet eens goed kunnen inschatten...

Zeddegeizot | 25-01-16 | 12:04

Sinds de "val"van het "communisme"=kapitalisme=winning !!
Jeeeej ! Hoera , hang de vlag uit, vanaf nu komt alles goed ! Geen arme mensen meer in de wereld,geen honger(want hamburgers, slechte films, en volledige werkgelegenheid e.d.)Geen plastic meer in het voedsel voor de beestjes in de natuur, die we later weer lekker zelf kunnen opeten.
Hou op met zeiken, capitalism = Winning, and here to stay !! JEEEEEEJ !!!!

cat22 | 25-01-16 | 12:04

Wat schiet je op met binnengrenzen als de migranten uiteindelijk toch gewoon binnen worden gelaten?

Elmauro | 25-01-16 | 12:04

Zijn er nu nog steeds mensen die niet snappen dat het Coudenhove-Kalergi plan er nu met grof geweld doorheen gedrukt wordt? Dat plan dat al sinds de 20-er jaren van de vorige eeuw behelst om onder dwang vermenging van culturen en rassen in Europa af te dwingen middels massa-immigratie.

Een plan waarvoor o.a. Van Rompuy en Angela Merkel al onderscheidingen kregen voor hun verdiensten om het te realiseren.
Begint het u nu eindelijk te dagen?

Er is over dit criminele plan veel op internet te vinden. Ook volstrekt abjecte antisemitische websites overigens waar geprobeerd wordt om dit fenomeen weer eens de Joden aan te smeren.
Maar er zijn ook zeer informatieve redelijk neutrale sites, zoals: bijvoorbeeld www.westernspring.co.uk/the-coudenhove...

Pieter V | 25-01-16 | 12:03

Die jankerds van T&LN staan altijd als eerste te schreeuwen met als hoogste doel hun eigen belang.
Sodemieter op.

swassannuf | 25-01-16 | 12:03

was dat niet excact dezelfe smoes om Schengen te introduceren en te implanteren. De economie zou er geweldig op vooruit gaan als we vrije handel van mensen, goederen en verkeer zouden hebben. De economie donderdt inmiddels vanaf 2007 in een sneltreinvaart de ene crisis na de andere in. Dat migranten uit Afrika en Midden-Oosten de EU binnenstromen via onbewaakte buitengrenzen is een feit. Het staat buiten kijf dat dit onder supervisie en aanmoediging van de EU verantwoordelijke ministers gaat. Dat die ministers dit doen onder dezelfde noemer is goed voor de Economie blijft in deze discussie onderbelicht. Bedrijfsleven en politici zijn voor enorme toestroom migranten en voor open grenzen..Zij zijn degene die daar erg wel bij varen. In tegenstelling tot het gepeupel en plebs en migranten dat voor dit economisch gewin opdraaien.

fikkieblijf! | 25-01-16 | 11:59

Vroeger zag men bevolkingsgroei als een economisch probleem: door de bevolkingstoename voorzag men werkloosheid. De Nederlandse regering voerde daarom een actief emigratiebeleid; tussen 1945 en 1960 emigreerden ruim 360.000 Nederlanders naar Canada, Nieuw-Zeeland en Australie. Maar de Dagoberts worden steeds 'slimmer'.

'IJzeren voorraad'... Dagobert blijft zeuren dat er in de toekomst een tekort aan mensen zal zijn; kan men kieskeuriger zijn én het drukt de loonkosten. Die voorraad blijft trouwens groeien, en kennelijk is stilzwijgend afgesproken dat mensen thuis laten zitten met een uitkering mag.

economie.rabobank.com/publicaties/201...

Bankiers en zo hebben het al over: "Het risico dat mensen langer leven (...)" (!)

Minachting wat doorklinkt in huidige beleid. Het boeit neoliberalen weinig wie of wat een arbeidsplaats vervult, als-ie z'n plaats op de loonschaal maar kent, arbeidproductief is en valide en daardoor weinig afhankelijk is van het zorgstelsel... ook al is het een aanrandiër. Komt u bekend voor? Dacht 't wel.
Elke stuiver telt, dus.

Slogra | 25-01-16 | 11:59

@Boemibol | 25-01-16 | 11:37
Stel het bedrijf direct aansprakelijk als ze zo een chauffeur in dienst hebben en laat die voor de kosten opdraaien en een boete van een miljoen er bovenop. Dan is het snel gedaan met het inhuren van dit soort volk.

sinar2 | 25-01-16 | 11:56

Technocrats toke our jobs.

Neut | 25-01-16 | 11:55

@ Eminence Grise | 25-01-16 | 11:40
Je bent mij net voor. De discussie over Schengen is een nutteloze en kostbare manier van tijdrekken.
Uiteindelijk zou het er op neer komen dat landen hun grenzen goed gaan bewaken om de vluchtelingenstroom in te perken.
Dat schijnt dus blijkbaar wél te kunnen, dat goed bewaken van grenzen.
Nu hoeft de EU er alleen voor te zorgen dat de buitengrenzen van de EU goed bewaakt worden.
Wat individuele landen dus wel kunnen kan de EU niet.
Dat is het punt.
Daarmee diskwalificeert de EU zich ook op dit terrein als een goed machthebber.
Een miniSchengen, de Neuro en alleen een handelsverdrag met andere Europese staten is voor mij genoeg.
Weg met die huidige EU!

Guiermo | 25-01-16 | 11:53

Bovendien verdiend met name de transportsector in Nederland met dank aan schengen geen droge boterham meer, want dankzij de dienstenrichtlijn die met behulp van schengen is ingevoerd, rijden hier tegenwoordig nog maar weinig Nederlandse vrachtwagenchauffeurs.

Goedemiddag | 25-01-16 | 11:51

Mark_D_NL | 25-01-16 | 11:48
Volgevreten Europeanen die een revolutie beginnen? Daar kan je op blijven wachten en hopen tot je een ons weegt.

Ongeblustekalk | 25-01-16 | 11:51

Uhm, de meeste bedrijven hebben zoiets van "Oh joh, we blijven gewoon zaken doen hoor, ook al zijn er grenscontroles, zolang onze families maar veilig zijn.".

Het is uitsluitend Brussel en de corrupte corporaties met een verborgen agenda die paniek lopen te zaaien.

LangeTijdGeleden | 25-01-16 | 11:50

@Kamervraag | 25-01-16 | 11:45
Dat ouwe lijk heeft heel veel kapot gemaakt. Die zal als eerste op de heksenbrandstapel eindigen tijdens de Revolutie!

Mark_D_NL | 25-01-16 | 11:48

Iedereen voor z'n eigen parochie opkomen en het grotere verband telt blijkbaar niet meer.

McMarx | 25-01-16 | 11:48

Die 600 miljoen is voor de sector die verdient aan de handel. Die miljarden die bespaard worden door minder gelukzoekers komen ten goede aan iedereen.
Geldt trouwens voor de heel de EU: alle burgers betalen het feestje voor degenen die er wel van profiteren zoals politici, ondernemers.
De race naar de bodem hebben we er ook aan te danken aan die fucking EU.
Grenzen hadden al lang dicht moeten zijn. Waren die criminele oostblok bendes ook buiten de deur gebleven.
En hadden Henk en Jan nog steeds op de vrachtwagen gereden.

De finale eindbaas | 25-01-16 | 11:48

Net als Nelie (Smit/Peper) Kroes op radio 1 (Standpunt). Lekker haar zakken gevuld met ons geld en voluit in de verdediging over de EU (commissariaten). "Mark meent het zo goed met ons." Tuurlijk. Dream-on. De tijd van manipulatie is voorbij. Nu is het tijd voor het klapvee ipv de regenten. Wen er maar aan. En dat baantje van haar in de Eu was een ruil voor al dat geld wat wij betaald hebben aan de EU. Niets meer.

Kamervraag | 25-01-16 | 11:45

Ook is nog nooit berekend wat het openen van de grenzen aan werkgelegenheid en economische schade gekost heeft. Eenieder die regelmatig langs onze landsgrens komt kent wel de vele desolate en gesloten restaurants en pleisterplaatsen langs de grens. Bovendien levert het sluiten van de grens ook weer duizenden banen op die destijds verloren gingen bij ondermeer de douane.

Daarnaast is het spookbeeld van ellenlange files een bewuste creatie om voor Schengen te pleitten en onzin. Met de techniek van heden ten dage kunnen hele vrachtwagens binnen een paar seconden gescand worden.

Zo kan ook de grenscontrole tegenwoordig grotendeels elektronisch plaatsvinden. Auto door de scanner rijden, paspoorten langs de scanner en indien alles in orde is, slagboom oid omhoog. Indien iets niet in orde is, douane erbij en steeksproefsgewijs handmatige controle.

In de bossen bij voetpaden, kan volstaan worden met een hokje waar mensen in kunnen, en na scannen er aan de andere kant weer uit kunnen. Indien problemen kan de douane snel komen.

En ja, ook deze investeringen (die zich terug gaan betalen in te innen belasting en boetes) gaan zich snel terugverdienen en zullen de economie juist een boost geven in plaats van schade.

Goedemiddag | 25-01-16 | 11:45

Hier geeft het bedrijfsleven dan weer niets om, alles voor de centen m.youtube.com...
Boemibol | 25-01-16 | 11:28
.
Het bedrijfsleven - met voorop de multinationals - zijn smerige graaiers geworden. Hoe krijg ik zoveel mogelijk van jouw centen in mijn zak is het enige waaraan ze kunnen denken.
Ze hebben al onze Nationale bedrijven zoals de schoenen-, textiel- luchtvaart- (en nog veel meer) industrie naar de donder geholpen. Daarom zitten we nu met die meuk uit China en Taiwan. En daarom hebben ze hun bedrijven verplaatst naar de lage lonen landen. Omdat ze nóóit genoeg hebben! Het gaat hen helemaal niet om "goederen en diensten" te verlenen, het gaat maar om 1 ding: hun zakken tot aan de rand (en het liefst nog iets meer) vullen.
Het Oude Boek heeft gelijk: geldZUCHT is de BRON van ALLE kwaad!

Lupuslupus | 25-01-16 | 11:43

Het voelt als het paard achter de wagen spannen, de EU buitengrenzen zijn zo lek als een mandje. Zorg dat dat goed is, dan kunnen de binnengrenzen open blijven. Maar nee, we laten de buitengrenzen open en gaan onszelf beknotten.

Eminence Grise | 25-01-16 | 11:40

@meneer Q | 25-01-16 | 11:37
Precies, want zoals eerder door mij is gereaguurd het zijn slechts de bazen die ervan profiteren van de komst van hordes gratis arbeiders terwijl de rekening op alle fronten bij het klootjesvolk wordt neergelegd.

ProAsfalt | 25-01-16 | 11:39

Wu Xinfei analyseerde het heel duidelijk. Hoop wel van harte dat er nog een 'maar' kwam in de volgende alinea en olifant met een lange snuit.

Conan de Rabarber | 25-01-16 | 11:39

Oh ja "het bedrijfsleven" je zou bijna vergeten dat er in alle hoeken en gaten nog wat van die omhooggevallen corrupte "bedrijven" in hun spiegelpaleisjes langs 's lands snelwegen huizen die óók een mening willen hebben. En het zal weer eens geen hel en verdoemenis en terug naar het stenen tijdperk scenario zijn. Hoe geloofwaardig kan een club inténs conservatieve mannetjes zijn. Voor mij opnieuw een reden om tegen te stemmen bij alles wat maar iets naar EU riekt, en asap dat hele kansloze EU geklooi afvoeren richting rioolputje.

Dutchbeaurouge | 25-01-16 | 11:39

Merkwaardig om te lezen.
Enerzijds lobbyen werkgevers flink om te komst van hordes gratis arbeiders mogelijk te maken maar nu het er kennelijk te veel zijn gaan de grenzen dicht onder druk van de inheemse bevolking en daar zijn de bazen het dan niet mee eens.

Zo zie je maar het gaat de bazen alleen om hun eigen hachje.

ProAsfalt | 25-01-16 | 11:38

Het verval van de samenleving, iedereen is in verwarring. Het Romeinse ging mede door decadentie en corruptie ten onder en de verwaarlozing van de defensie.
De baantjesmachine en de ene hand wast de andere cultuur zal er als eerste aan gaan, wat verrot is sterft af.

Ongeblustekalk | 25-01-16 | 11:38

sinar2 | 25-01-16 | 11:33
Exact, dit heeft in NL menig mensenleven gekost in het verkeer, but who cares?

Boemibol | 25-01-16 | 11:37

Omgerekend zijn dat 22.634 asielzoekers per jaar! 600 miljoen gedeeld door € 26.508.00
En voor Schengen at ik ook mijn pudinkje van Unilever hoor! Op tijd en voor een gangbare prijs.

John nie | 25-01-16 | 11:37

Gejammer van die kerel; over GELD gesproken...
Het bedrijfsleven moet de kosten maar gaan ophoesten van de tientallen miljarden die de opvang van gelukszoekers ons gaan kosten.

meneer Q | 25-01-16 | 11:37

jaja blabla. Ik ga voorlopig geen aandelen in gezond verstand kopen.

Bokito ergo sum | 25-01-16 | 11:36

De hele shit gaat om goedkope arbeidskrachten. Zowel de instroom van vluchtelingen als het associatieverdrag met Oekraine.

zeefert | 25-01-16 | 11:35

Bedrijven willen één groot Europa zodat ze werknemers tegen elkaar kunnen uitspelen. Zie maar de transportsector waar massaal goed opgeleidde west-europese chauffeurs werden gedumpt en er totaal onverantwoordelijke maar lekker goedkope oost-europese kamikaze piloten voor terugkwamen.

sinar2 | 25-01-16 | 11:33

Aan die mensen uit het het bedrijfsleven: als je nou gewoon de bewakers en portiersuit je bedrijvencomplexen weghaalt dan zijn de werknemers sneller op hun plek om geld voor je te verdienen. Achterbakse horken.

Theo Kerk Off | 25-01-16 | 11:33

Gejammer om niks. Tussen 'geen' controles en 'volledige grenscontrole' ligt een wereld van mogelijkheden. Er zijn zat hybride-modellen denkbaar die zowel de logitiek ontlasten als de controles verscherpen. Iets met profiling en zo..

Masturwasbeert | 25-01-16 | 11:32

Dit soort dingen komt alleen maar uit een deel van het bedrijfsleven, omdat die zelf de kosten/gevolgen niet hoeven dragen. Die worden immers afgewenteld op de samenleving en dus de burgers. Leg de rekeningen bij het bedrijfsleven neer en kijken of ze dan nog steeds zo voor Schengen of massa-immigratie zijn. Privatisering van de winsten en (supra)nationalisering van de verliezen. Wederom niets nieuws onder de zon.

Willem Hollander | 25-01-16 | 11:32

Nogmaals ze willen dat de staat nog meer schulden gaat maken (kosten immigranten zijn eindeloos hoog) dan moet de staat meer rente betalen aan de banken en de grootaandeelhouders lachen zich kapot. De rijken worden steeds rijker door dit spel dat al loopt sinds oil for immigrants en door Maastricht en de Euro en de crisis van 2008 veroorzaakt door de pokerende banken enorm versterkt is

ecologiste | 25-01-16 | 11:30

Als Europa nou eens de buitengrenzen dicht had gehouden, dan was er weinig aan de hand geweest. De enige die Europa ver in de tijd terug gooit is Brussel zelf, door miljoenen asielzoekers met een moreel en wereldbeeld uit het jaar 1016 toe te laten.

PureYak | 25-01-16 | 11:29

Moet je eens zien wat grenscontroles opleveren: einde aan ongecontroleerde migrantenstroom, enorme klap voor internationale misdaad (drugs, mensensmokkel, oosteuropese inbrekersbendes, diefstal van auto's elektrische fietsen etc etc). Liever veilig en extra wachten dan open grenzen en ontwrichte samenleving.

Road to serfdom | 25-01-16 | 11:29

""(...)die grenscontroles zijn er juist om te voorkómen dat we teruggeworpen worden in de tijd, om woeste hordes met middeleeuwse denkbeelden tegen te houden.
Dus zelfs als hij gelijk heeft, wat zeer valt te betwijfelen, dan nog, als je mag kiezen tussen 1985 of 1385 dan is die keuze niet zo moeilijk.""
@ Cuyahoga | 25-01-16 | 11:20
Briljant gezegd..!
Ik hoop dat de idioten die tegen grenscontroles zijn uw reactie lezen

telelezer | 25-01-16 | 11:28

En daarom gaat het ook zo slecht met Zwitserland ...

BieVerschoftstad | 25-01-16 | 11:27

@Maaiveld | 25-01-16 | 11:23 ,

Meerdere minder goed bewaakte grenzen werken nog altijd stukken beter dan 1 heel goed bewaakte grens, bv 4 grenzen met een pakkans van slechts 30% levert een risico van 75% op omgepakt te worden!

rode peper | 25-01-16 | 11:26

NL handel met UK lijdt niet onder Schengen.
UK is geen Schengen en toch floriseert de handel tussen NL en UK. rarara hoe kan dat dan?
www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/internati...

ecologiste | 25-01-16 | 11:26

Simpel: het allergrootste probleem is het vluchtelingenprobleem. Dat heeft prioriteit en in dat verband moet Schengen opzij worden gezet. Punt. En iedereen die huilt om de centjes is een kortzichtige, bijziende kokerkijker (mooi woord, hou ik erin).

langzullenweleven | 25-01-16 | 11:25

Het bedrijfsleven kan alleen in korte termijn denken en voor zichzelf. Dat blijkt wel want er wordt niet stil gestaan bij wat de overige gevolgen en kosten zijn

Mark van Leeuwen | 25-01-16 | 11:24

600 Miljoen... Dijsselbloem: Kosten asielzoekers richting een milajrd. - http://www.bnr.nl/nieuws/politiek/376239-1510/dijsselbloem-kosten-asielzoekers-richting-1-miljard
--
Geen asielzoekers meer, dan houden we dis zelfs nog 400 Miljoen over. Lijkt mij een echte ouderwetse Win/Win.

Mark_D_NL | 25-01-16 | 11:24

@ denoorman | 25-01-16 | 11:14
Ik reis voor mijn werk regelmatig naar Engeland en Ierland (zowel per vliegtauig als per boot). En het is gewoon een verademing om elke keer de grenscontroles te zien. Je voelt je gewoon veel veiliger. Het heeft daarnaast een afschrikkende werking op de immigrantenbende.
En die grenscontroles hoeven helemaal niet lang te duren en hoeven het bedrijfsleven echt niet zo veel te kosten als men ons wijs probeert te maken.
Het is gewoon bangmakerij door de EU-fielen

Immers toen we nog de E.E.G. hadden ging het WEL (heel erg) goed met ons..! En dat is het duidelijkste bewijs hoe het ook kan zonder de dictatuur van het Brusselse Kremlin en zonder miljarden Euro's van ons belastinggeld te moeten dokken om verplicht door Brussel (m.m.v. hun Haagse schoothondjes) half Europa en hordes immigranten uit de halve wereld te moeten onderhouden op kosten van het machteloze Nederlandse werkmierenvolk.
Op kosten van U en mij dus..!

telelezer | 25-01-16 | 11:24

Het is wel prettig als je niet voor iedere grens papieren moet laten controleren. Schengen kan in stand gehouden worden als we eens besloten de buitengrenzen van Europa streng te controleren. Dat moeten we niet overlaten aan Italië en Griekenland. Frontex is een farce. En op Turkije vertrouwen voor 3 miljard euro is bezopen. Nederland is voorzitter van de EU en zou er goed aan doen een begin te maken met gezamenlijke strenge controle van de zuidelijke buitengrenzen.

Maaiveld | 25-01-16 | 11:23

met andere woorden dit zijn de laatste stuiptrekkingen??

of moet ik het zo niet interpreteren

zou overigens heerlijk zijn om weer gecontroleerd te worden aan bv de Franse grens krijg ik een echt vakantiegevoel van.

zo'n strenge Franse gendarme met zijn colt.45 op zijn heup heerlijk!!!

Petroselinum crispum | 25-01-16 | 11:23

De EU had zich gewoon aan zijn eigen zelfgemaakte wetten moeten houden, dus de buitengrenzen goed bewaken... dat zou niet kunnen onder het mom van geld... waarom bestaat deze wet dan uberhaupt?
De EU is goed in vergaderen,vingertjes wijzen en handjes ophouden... maar daadkracht is blijkbaar niet haalbaar. Waarom zou ik een bureacratisch gedrocht serieus moeten nemen wanneer zij zichzelf niet eens serieus nemen en hun wetten overboord gooien wanneer het ideologisch of financieel niet zo goed uitkomt?

Julia | 25-01-16 | 11:22

Doe mij maar een EU noord-west, met de landen waarmee we wél door één deur kunnen.

Geert Linkers | 25-01-16 | 11:22

Uit het vorig topic: Waar blijft die naheffing voor Q4 uit Brussel eigenlijk? Ik hoor net dat het UWV, de mantelzorg, de COA, de thuishulp, de curators, de schuldsanering en de sociale werkplaatsen enorme omzetten hebben gemaakt. In de nieuwe rekenmethodes van de EU moet dat toch weer een flinke naheffing opleveren.

Piet Karbiet | 25-01-16 | 11:22

Tpyisch geval van de gebroken ruit-drogredenering: Open grenzen zijn een voordeel voor een klein aantal bedrijven, die kunnen mooi de voordelen berekenen. De kosten van criminaliteit laat staan vernietiging van onze samenleving laat zich niet in cijfers bevatten maar dat betekent niet dat deze niet echt zijn.

rode peper | 25-01-16 | 11:21

600 miljoen. Dat is dan jammer voor die sector, maar economisch heeft dat niks te betekenen. Next.

roze_bril | 25-01-16 | 11:21

Wat een zeikerds. Staan zij er wel bij stil dat dit 480.000 nieuwe arbeidsplaatsen oplevert? 5.000 grensbewakers, 4.999 chefs, 3.999 managers, 350 rayonhoofden, een nieuw ministerie met 29.840 medwerkers, 800 bedrijfsartsen, 240 belastingadviseurs, 1.200 Yoemen Resorg hoger opgeleiden, extra banen bij de fabrieken met rood-witte slagbomen, nederlandse vlagfabrikanten, stempel en inkt industrie. Het is ook werkelijk nooit goed in dit ... land.

Theo Kerk Off | 25-01-16 | 11:20

"Dit is een bijzonder riskante situatie. Als de grenscontroles terugkomen, zullen we ver teruggeworpen worden in de tijd. Ik heb daar bijna geen voorstelling van."

Eh, meneertje van Kesteren, die grenscontroles zijn er juist om te voorkómen dat we teruggeworpen worden in de tijd, om woeste hordes met middeleeuwse denkbeelden tegen te houden.
Dus zelfs als hij gelijk heeft, wat zeer valt te betwijfelen, dan nog, als je mag kiezen tussen 1985 of 1385 dan is die keuze niet zo moeilijk.

Cuyahoga | 25-01-16 | 11:20

Weet je wat pas schadelijk is voor de economie? Belastingen verhogen, hallo Rutte.

Ikhebeenvraag | 25-01-16 | 11:19

Spookverhalen. Allemaal. Als Schengen verdwijnt en grenscontroles terugkomen is dat winst voor sociale zekerheid en veiligheid. Het hoeft nauwelijks voor problemen te zorgen als de doorstroming aan de grens behouden blijft. Zegmaar net zo lang blijven wachten als bij de Franse tolpoortjes. Controles op documenten houden en alleen bij vermoedens van onraad aanslaan. Niemand wil een land op slot.

Driewerf Hoezee | 25-01-16 | 11:17

Je hebt ėėn buitengrens of meerdere binnengrenzen. Meer smaken zijn er niet. Dat werd al in de middeleeuwen begrepen

Mark van Leeuwen | 25-01-16 | 11:17

"Het bedrijfsleven" schermt met hogere kosten. Zo jammer dat ze dit soort rekensommen nooit maken over de kosten om de grenzen NIET te sluiten. Het weglaten van dit soort kosten, zeg 50 duizend asieleisers a raison van 35 k per jaar, cumulatief. Daar kan je heel wat vrachtwagens voor in de file laten staan, bij Hazeldonk.

Glasgow Argus | 25-01-16 | 11:16

"600 miljoen euro extra zullen kosten."

trek daar paar miljard aan besparingen op illegale binnekomst illegalen van af en tel uit je winst.

louis6227 | 25-01-16 | 11:15

Weet je wat ook best slecht is voor de welvaart?

Lewis | 25-01-16 | 11:14

Tja, wat wil je liever? Een beetje schade voor het bedrijfsleven of onze complete samenleving ontwricht? Onze transportbedrijven hebben blijkbaar liever het laatste.

MAD1950 | 25-01-16 | 11:14

600 miljoen Euro is NIETS vergeleken de jaarlijkse(..!) vele miljarden die de "floegteliengen" het Nederlandse volk (elk jaar weer opnieuw) gaan kosten aan gratis woningen uitkeringen, gratis zorg, gratis onderwijs, en eventueel mogelijke ellende als inbraken, aanrandingen en wie weet, mogelijk zelfs moorden(terroristen?)
Maar ach ja, die winst toch, he heren ondernemers, daarvoor moet het schapenvolk dan maar lijden (en dokken)

telelezer | 25-01-16 | 11:14

in de VS, in de UK, in zwitserland in noorwegen hebben ze ook grenscontroles en de economie draait daar ook prima. bangmakerij inderdaad. What's next dat met grenscontroles we afstevenen op de grootste continentale crisis die we ooit hebben meegemaakt??

denoorman | 25-01-16 | 11:14

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken