Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

RACISME! Aangifte tegen Hoofdpiet Erik van M.

ANP-3986454KLedit.jpgTegenstanders van Zwarte P. hebben gisteren in Amsterdam aangifte gedaan tegen cabaretier Erik van M., die in Het Sinterklaasjournaal Hoofdpiet speelt. Volgens de aangevers maakt Van M. zich onder andere schuldig aan 'uitingen die aanzetten tot discriminatie'. Volgens woordvoerder Jerry Afriyie (hier op archiefbeeld) gaat het erom dat Van M. zich als Zwarte P. uitdost, terwijl hij zich 'er heel goed van bewust is dat het personage racistisch is'. Afriyie verwijst daarbij naar de uitspraken die Van M. vorige week vrijdag in het tv-programma Pauw deed. De cabaretier zei dat het hulpje van de goedheiligman 'een racistisch icoon is uit een tijd die racistisch was'. Ook zei hij dat Zwarte P. 'over 20 jaar' verdwenen is. Afriyie: "Woeij krijgen vaak te horen dat mensen zich er niet van bewust zijn dat Zwarte P. racistisch is. Maar Erik van M. weet het overduidelijk wél en blijft de rol toch spelen. Dat nemen we hem koewalijk. Zeker omdat Nederland hem als Hoofdpiet ook als 'aanvoerder' van de pieten ziet.'' Erik van M. zit met een autoband om zijn nek ondergedoken achter een boekenkast, en wilde niet reageren.

Reaguursels

Inloggen

Is er vastgesteld dat ZP een racistisch typetje is, cq rascisme aanmoedigt?

roflastc | 25-12-15 | 13:23

Ik zou zeggen; steek je energie in het bestrijden van de slavernij die groter is dan ooit. Alleen niet hier. In Afrika, Azië en voornamelijk in het Arabisch gebied. Ga daar maar zwarte pieten.

ristretto | 25-12-15 | 11:29

Kansloos. Geen rechter gaat er in mee. De man is een acteur die zijn werk deed en ook racistische (los of zwarte piet dat is, dat is niet relevant in deze.) karakters mag spelen. Je kan ook als acteur niet veroordeeld worden voor het spelen van een KKK lid.

Jan Slot | 25-12-15 | 10:30

Gelukkig is men de eerste schrik over deze agressieve haatzaaiers alweer te boven. Vrijwel overal wordt Sinterklaas nu geveierd minclusief zwarte en bruine Pieten.
En dat zal niet veranderen.
Actie = reactie.

mallekater | 25-12-15 | 08:20

'uitingen die aanzetten tot discriminatie' dat is zoiets als een 'mogelijkheid tot een kans' van Louis van Gaal. Kun je niet helemaal serieus nemen.

van heinde en verre | 24-12-15 | 22:22

Na het lezen van de andere berichten op geenstijl, deed het witte balkje op de foto mijn bloeddruk gelukkig weer wat zakken.

Doper | 24-12-15 | 20:56

wow! al voor kerst 2015 barst de ZP discussie 2016 al weer los.het moet toch zwaar zijn om een beroepsnegert zonder aandacht te zijn. wel grappig dat de helper whiteys en vertegenwoordigers van de zelfbenoemde eigenaren van het sinterklaasfeest( wie heeft het sinterklaasjournaal ooit de rechten van dit volksfeest verkocht?) nu de klos zijn... haha met zulke vrienden hebben erich von mauswinkel en dieuwertje blokzijl geen vijanden meer nodig.

drs kwenie | 24-12-15 | 20:53

(..)
Respecteer dat zwarte piet zoals deze nu heden ten dagen beleefd wordt geen enkele verbinding met racisme kent. (..)
pickalilly | 24-12-15 | 09:18

Dit lijkt me de meest directe weg tot verzoening tussen alle partijen.

Paljas | 24-12-15 | 20:36

-weggejorist-

bwest | 24-12-15 | 18:39

Geen stijl: gewoon stoppen met dit schizofrene nieuws.

KlaasGoudsekaas | 24-12-15 | 18:31

Hahahaha, ja Muiswinkel, dat noemt men nou links lullen, rechts vullen. Als je principes hebt, of dat nu links of rechtsom is, volg ze of houd je bek. Ik kan niet hard genoeg lachen om deze bak met karma.

Dubz | 24-12-15 | 17:09

Ach, lieve Erik, dat heb je er nu van wanneer je een poging doet de idioten van het antipietertsfront te begrijpen.
Zonde van je tijd.
Onbegonnen werk.
Voor je het weet ben je zelf de l...
Zo zit dat gajes in elkaar.
Je bent ALTIJD de lu.. en hebt niets meer in te brengen tegen dergelijke "genderzuivere" genieën.

Je weet wel, die kansenpareltjes die dank zij onze belastingcenten hier nu een grote muil kunnen opzetten en daar een podium voor krijgen ook nog.
Met subsidie van - al weer- onze belastingcenten.

mallekater | 24-12-15 | 16:54

Eigen schuld als je je bruin schminkt. Had je zwart geschmikt, en geen vuiltje aan de lucht.
Bruin = neger.
Zwart = Moor.
Moren hebben Spanje en Portugal bezet, dus kunnen wij schade eisen. Erik = sukkel.

Raider Twix | 24-12-15 | 16:51

Dezelfde mensen zijn boos op rendier ijsjes.

AH wordt aangeklaagd: Geen grapjes over ras zuivere rendieren, dit is ernstig:

Albert Heijn haalt de rendierijsjes uit de winkels. Bij de supermarktketen kwamen meldingen binnen dat de ijsjes niet de vorm van een rendier hebben.
----
Emotionele Eskimo's en donker getinte personen met kroeshaar demonstreren tegen het misvormen van het rendierijsje.
Dat belemmert weer de kerstinkoper die het laatste blikje abrikozen op sap wil bemachtigen...

dijkbewaker | 24-12-15 | 16:11

Net als je denkt dat deze trieste discussie allang haar dieptepunt heeft bereikt...

IamMysterion | 24-12-15 | 16:03

Volgend jaar meld ik mij aan als activistisch Zwarte Piet voor De Bijlmer en 020-Gaza. It giet oan!

DeVrijDenker | 24-12-15 | 15:53

We zijn al jaren veel te tolerant en dat wordt steeds vaker tegen ons gebruikt. Tolerantie is onze zwakte. Fijne kerst!

doskabouter | 24-12-15 | 15:25

Ach, dit is precies wat ik mijn nederlandse vrienden al jaren probeer duidelijk te maken. Mensen denken dat ze netjes zijn als ze een compromis sluiten, maar je hebt hier te maken met mensen die op oorlogspad zijn. ALLES wat men doet om zwarte piet aan te passen wordt gezien als een erkenning dat zwarte piet racisme is. En als je dus hebt toegegeven dat het racisme is, dan heb je al verloren: want die discussie is dan af, en de rest van de discussie gaat dus over wat er dan nog op tafel ligt: een symbool waarvan je zelf zegt dat het racistisch is. Een mooie val waar je met open ogen bent ingetrapt Erik van Muizenbrein.
NOOIT TOEGEVEN. Zwarte Piet is geen racisisme en de mensen die zwarte piet erbij vinden horen zijn niet om die mening racisten. Nooit iets anders beweren. Dan loop je in dezelfde val. De anti-zwartepieten brigade zoekt geen compromis, en zoekt geen gezelschap. Zij voeren een oorlog en zijn uit om een rassenrel. Laat ons hier in met open ogen intrappen.

arbanafal | 24-12-15 | 15:22

de logica valt niet te ontkennen.
1: Erken je dat de figuur zwarte piet racistisch is
2: Verkleed je je toch als zwarte piet, dan doe je dus:
bewust aan discriminisme!!1~!!

De Treinende Rechter | 24-12-15 | 15:09

Hiermee kunnen de anti-pieten zich aardig in de vingers snijden als de rechter bepaalt dat dit toneel is en niet bedoeld als racisme.

Om racistisch te zijn moet je ook het oogmerk hebben om het daadwerkelijk te zijn. Ook al voelt een ander het als rascisme, dan nog is het afhankelijk van de intentie van de ander.

LieberLiber | 24-12-15 | 14:54

Ach die zeurnegers zijn nog steeds pissig dat zij in de hele historie maar één keer hebben moeten werken, daarna hebben ze nooit meer thuis gegeven!

Tis nie waar! | 24-12-15 | 14:11

"Waarom wordt dat haatzaaiend tuig als Quincy Gario en Jerry Afriyie niet aangeklaagd wegens haatzaaien?

Simpel omdat het OM ook wel door heeft dat deze twee ras idioten het allemaal hebben verspeeld. Volgend jaar en de jaren daarna gaan we gewoon weer Sinterklaas vieren met hoofdpiet Erik. Hij doet het goed en beter dan alle echte donkere figuren in dit land. Hij verdient volgend jaar een lintje voor al het werk dat hij doet om onze samenleving bij elkaar te houden en een kinderfeest in bescherming neemt.

sportingact | 24-12-15 | 14:09

Haha, nu heeft China eindelijk haar antwoord klaar als Van Muiswinkel China nog een keer voor de laatste keer waarschuwt.

paspoes | 24-12-15 | 14:07

-weggejorist-

loekiekoch | 24-12-15 | 13:53

@bft | 24-12-15 | 09:06

"Je schaamt je blank te zijn in je eigen land."

Daar heb ik absoluut geen last van. Ik heb namelijk minstens al vele malen zoveel gepresteerd in mijn leven als dit mannetje Jerry Afriyie ooit in zijn miezerige leventje van haatzaaien zal presteren.

Pieter V | 24-12-15 | 13:42

@niemand specifiek | 24-12-15 | 08:59

Je moet toch inderdaad wel volstrekt geschift zijn om zelfs maar een seconde te kunnen overwegen dat "Nederland", Muiswinkel als aanvoerder van de pieten ziet.

Echt debiel hoor. "Nederland" vindt niks want dat is geen persoon. Als hij bedoelt alle inwoners van Nederland betekent dat dus dat volgens hem iedereen in Nederland net zo krankzinnig is als hijzelf.

Deze mentaal uitgedaagde halve zool ziet dus een niet bestaande gezagsstructuur in een fictief zwarte pieten wereldje.
Ergo alle zwarte pieten in Nederland rapporteren aan, of leggen verantwoording af aan de hoofdpiet, in casu Erik van Muiswinkel.

Was dit trouwens niet dezelfde debiel die stennis maakte bij de opening van het Mandela Park in Amsterdam? Iets met een door kinderen gemaakte pop van ballonnen die Mandela moest voorstellen.

Krankzinniger dan dit soort figuurtjes bestaan ze echt niet.

Pieter V | 24-12-15 | 13:36

Eh jonge. Ik ga niet bemoeien toch. Wan moksie tjauw min. En set een beetje peper voor me. Kaolo bakras.

sjaaktafel | 24-12-15 | 13:24

-weggejorist-

Soulrebel | 24-12-15 | 13:17

Waarom wordt dat haatzaaiend tuig als Quincy Gario en Jerry Afriyie niet aangeklaagd wegens haatzaaien?

Pieter V | 24-12-15 | 13:05

Hebben die vieze uitvreters weer wat te doen tot volgend jaar December .

KasaiRex | 24-12-15 | 12:49

Al die lui het land uit. Ik ben er klaar mee. We hebben voor de verandering eens harde, duidelijke leiders nodig in dit land. Mensen die dit soort gekken even rustigjes vertellen dat hun onzin niet welkom is, en dat als ze het hier niet prettig vinden, ze lekker op kunnen rotten.

Piet van het Padje | 24-12-15 | 12:48

Zure Sigaar | 24-12-15 | 12:30
Die Afriyie speelt de slaaf, net als die Simons. Ook maar aanklagen dan.

Schoorsteenveger | 24-12-15 | 12:44

Hier word ik zo giftig van.
Het is al volslagen belachelijk dat het Sinterklaasfeest met zwarte piet als racistisch wordt gezien. Lees jezelf eens in, dan kom je er zo achter dat een hulpje van Sinterklaas uit de heidenen-tijd stamt en voorkomt van hier tot de Alpen, op de Balkan, in Scandinavie et cetera.
Maar dit, dit is van de pot gerukt. Een feest en gebruik racistisch vinden terwijl niemand er zo over denkt, en dan 1 persoon verantwoordelijk houden ervoor. Dat zijn gevaarlijke zaken.

Draak uit Brabant | 24-12-15 | 12:36

Kunnen we binnenkort een aanklacht van de Bond van Handelsreizigers verwachten tegen de acteurs die spelen in Arthur Miller's 'Death of a Salesman' vanwege het onterecht spelen van een handelsreiziger?

Zure Sigaar | 24-12-15 | 12:30

Blanken. De enige kleur die de slavernij hebben afgeschaft.

Want op de rest van de wereld tiert het nog welig.

Vogelbeest | 24-12-15 | 12:24

Canis Spurcus | 24-12-15 | 11:37
Het duurde even, maar ik vat 'm. Merci!

Beuling Vetschort | 24-12-15 | 12:21

Verdomme is dat gezijk nu nog niet afgelopen het is al 25 dec bijna.

Lichtstadfan | 24-12-15 | 12:15

Als je werk is er voor te zorgen dat de onderste steen boven komt, en er vervolgens alles aan doet omdat te frustreren, dan ben je niet alleen een zakkenvuller maar ook een achterbakse opportunist, Mark.

B.agger | 24-12-15 | 12:13

Ik stel voor om al die klagende mensen die klaarblijkelijk niet in onze samenleving geïntegreerd zijn een verplichte cursus te doorlopen.
Belangrijk onderdeel is het zelf schminken en kleding ontwerpen van de zwarte Piet en het daarna te spelen.
Er wordt verwacht dit met volle overgave te doen. De Nederlandse samenleving zit niet te wachten op onaangepast gedrag met nijging tot geweldpleging. Maakt niet uit hoelang je in Nederland bent. Volledig integreren betekent met volle overgave participeren met alle goede dingen die ons land kenmerken.

dijkbewaker | 24-12-15 | 12:12

Oud-Hollandsch gezgede: "Het is de Moriaan geschuurd".

Suske | 24-12-15 | 12:03

En geen woord over de Oekraine, centrum van de eigentijdse slavenhandel. Die willen ze best wel bij de EU hebben. Is toch geen enkel punt? Zwarte Piet, dat is evil incarnate, dat de werkelijke vijand.
Get your priorities straight, mister.

Kaposi_Sarcoom | 24-12-15 | 11:59

Waarom woont een Ghanees in Nederland? Wat hebben we daar aan?

Elessir | 24-12-15 | 11:51

Van Muiswinkel riep om genade, maar kreeg de roe.

Beuling Vetschort | 24-12-15 | 11:51

Dus er wordt een acteur die een fantasie figuur, een kindervriend speelt beticht van racisme. Dan kunnen ze iedere acteur aanklagen die ooit zijn werk deed wat hun niet aanstaat.

Kansloos gezever om niets.

dijkbewaker | 24-12-15 | 11:49

Ik was er al bang voor. Mede mogelijk gemaakt door extreem linkse Pauw. Ik neem aan dat dit geseponeerd wordt. Of gaan we de Rechtbank nu misbruiken voor allerlei zaken van stampvoetende negers!?

doskabouter | 24-12-15 | 11:49

-weggejorist-

palingdroom | 24-12-15 | 11:48

Links lullen maar als zwarte piet vullen. Hoe schizofreen wil je het hebben?

palingdroom | 24-12-15 | 11:48

Vanaf nu alle negroide mensen tot blanken huidlaseren en tot verplicht wafelen van het kroes.
Want zij snappen natuurlijk zelf ook wel dat ze met hun donkere huid en zwarte krullen continu verwijzen naar een uiterst racistisch slavenverleden.

squadra | 24-12-15 | 11:47

mason1753 | 24-12-15 | 11:36

Ja dat heeft u goed gezien. Het kan zeer verkeerd uitpakken voor de anti pietenbrigade. Maar ja houdt wel rekening met d666 rechters.Ook die zijn helaas niet echt te vertrouwen.Die doen ook rustig een pia-tje.

tweetybird | 24-12-15 | 11:47

Dus je speelt een rol als moordenaar op het toneel of voor de tv, dan ben je strafbaar aan moord?

ojee1966 | 24-12-15 | 11:39

Beuling Vetschort | 24-12-15 | 08:50
Dat uw zwitsal maar snel verdwijnen mag.

Canis Spurcus | 24-12-15 | 11:37

@eerstneukendanpraten | 24-12-15 | 08:39
Inderdaad, een echte geuze naam. Ik sluit me bij je aan. Ik ben ook een echte racistische kaaskop. Laten we beginnen met het intrekken van al die uitkeringen aan mensen die nog nooit iets hebben bijgedragen aan Nederland.

Tostiman | 24-12-15 | 11:37

Misschien is dit wel goed. Dan kan de rechter zich erover buigen. En als de rechter bepaald dat het niet racistisch is om als zwarte piet rond te lopen. Kunnen die azijnzeikers ook direct hun waffel houden, en voor altijd zwijgen. Ik denk dat het goed uit zal gaan pakken.

mason1753 | 24-12-15 | 11:36

@ox | 24-12-15 | 08:25
Het is een hele kleine minderheid. Maar zoals altijd willen en krijgen de marginale idioten hun zin. Democratie is alleen geldig voor de kleine minderheid als het ze uit komt. Ze ijken wat dat betreft wel wat op Erdogan. Maar geen zorgen linksche landverraders, binnenkort is zwarte Piet afgeschaft door onze nieuwe leiders van de islam. Kunnen jullie je druk gaan maken om al dat suiker tijdens het suikerfeest. (Als jullie hoofd nog op jullie romp zitten)

Tostiman | 24-12-15 | 11:31

tweetybird | 24-12-15 | 11:21
Het komt niet tot een rechtszaak denk ik. Zou me niks verbazen als Muiwinkel en die zeurpieten vanavond mekaar bij Pauw een Duo Penotti-act gaan opvoeren en elkaar vriendelijk gaan zitten te begrijpen. Dat levert Muiswinkel een hele doos vol aflaten op, gratis en voor niks, met de hartelijke kerstwensen van Jeroen en de Vara. Wie goed doet goed ontmoet. Verschilligheid moet er zijn. Wie zonder zonden is werpe de eerste pepernoot.

Schoorsteenveger | 24-12-15 | 11:29

Ook gutmenschen komen op een moment aan de beurt en dan slaat hun eigen linkse zweepje ze recht in de bek terug.

Really? | 24-12-15 | 11:28

Hahaha, ja Erik. Dat krijg je als je meegaat in dat domme gelul van langgeteende schreeuwmensen die zichzelf overduidelijk nog veel minder aan raciaal denken hebben ontworsteld dan de meesten hier in de panelen op dit 'xenofobische' blogje.

Willem Hollander | 24-12-15 | 11:26

Ik hoop bij die rechtzaak dan wel weer dat de anti pieten brigade bij de rechter in hun black panther pak staat.Zeg maar de ene groep rassisten die een andere zogenaamde rassist van rassisme beschuldigen.Ik denk dat die rechter zijn ogen en oren van wat hij hoort en ziet niet kan geloven.

tweetybird | 24-12-15 | 11:21

Je mot die altijd klagende medelanders geen aandacht schenken dan gaat het gewoon over. Dat doen moeders ook met zeurende kinderen... PS: discriminatie zit tussen je oren

Rene7559 | 24-12-15 | 11:18

tweetybird | 24-12-15 | 11:12

En E van muiswinkel.E van muiswinkel de hypocriet.Ach ja ik kan het niet genoeg zeggen. Die gutmenschen zijn echt dom en gek. Geen medelijden met ze. De staatsgevaarlijke wauzen.Dat hij maar 100 jaar mag krijgen voor zijn uitlatingen als E van muiswinkel. Afgekeurde komiek.

tweetybird | 24-12-15 | 11:18

Het wordt lachen van M op de zitting komt in z'n pietenpak.

Rest In Privacy | 24-12-15 | 11:17

Ik denk dat we nu toch echt het diepte punt van domheid hebben bereikt in deze discussie. Kan het echt nog dommer over een kinder feest? Vragen vragen vragen. Wordt vervolgd, hopelijk pas in junie 2016.

echtpaul | 24-12-15 | 11:14

Gevalletje gutmensch die nu zelf de deksel op zijn neus krijgt. Als zwarte piet bij de NPO zijn zakken vullen. En als komiek bij de wereld draait door het zelf onderuit halen. Ja ik blijf het zeggen. Gutmenschen zijn dom en naief. Dat blijkt wel weer. Nog even en al die gutmenschen krijgen de deksel op hun neus. Zoals claudia kotsbrei die de economische vluchtelingen met hand en tand verdedigt. Mooie daarvan is dat de meeste zijn van islam van de wrede.Maar nu komt het. Zij is een vrouw dus tweederangs en krijgt van ze geen hand. Maar claudia kotsbrei heeft bonuspunten. Ze is daarbij ook nog eens homosexueel. En daarmee volgens dat geloof derderangs. En bij IS vierderangs want daar gooien ze haar van een flat samen met haar vriendin.Hier rammen ze haar enkel in elkaar.Daarvoor ze is gek ,massochisties en bij de sharia is ze 1 van de eerste met haar hoofd op het hakblok.Zeg maar juist zij haalt de mensen die haar het meest haten en discrimineren binnen met een hartelijk welkom als weg met ons mens maar dan letterlijk.Zie de domheid van de gutmensch.En dan mogen wij haar strax nog gaan redden ook.Wij die juist door haar als rassisten worden afgeschilderd. Terwijl juist wij niks hebben tegen haar levenswijze en wij haar wel gewoon een hand geven. Ik bedoel maar. Hoe dom kun je wezen. Nou zo dom dus als claudia kotsbrey.

tweetybird | 24-12-15 | 11:12

Het gaat de Zwarte Piet haters natuurlijk niet echt om het kleurtje. Het gaat erom dat ze blanke volkscultuur om zeep kunnen helpen door voortdurend bij de blankmans op de white-guilt button te slaan.
www.youtube.com/watch?v=AWKD37RVheg

Tiberius | 24-12-15 | 11:11

Kansloze aangifte. Maar wel weer lekker veel publiciteit voor de gekleurde zieligheidsbrigade.

Murk Ratte | 24-12-15 | 11:07

Ich bin ein Racist.

succesvol | 24-12-15 | 11:00

Sjesus Erik! Had je het verkeerde typetje aanstaan of zo!

James Waspik | 24-12-15 | 10:54

Ik ben sinds kort ook racist. Kleurlingen zijn zulke ontzettende verongelijkte klaag-jankers. Daar heb ik niet zoveel mee.

panadol | 24-12-15 | 10:50

Dan ook de driekoningen tochten op 6 januari aanklagen en aanleiding maken tot gezeur omdat 1 koning zich pikzwart sminckt.. oh wacht neen, da's een koning met een Goud,Mirre en Wierook gift.

fikkieblijf! | 24-12-15 | 10:44

-weggejorist-

Abu spijker | 24-12-15 | 10:38

Naast de bakken met geld die deze subsidiesponzen de maatschappij kosten, denken ze ook nog dat de politie hier even tijd voor noet vrijmaken. Alsof ze niets beters kunnen doen met hun tijd.

Ikhebeenvraag | 24-12-15 | 10:37

Oke, ik spring voor een trein straks.

goedkoophuilen | 24-12-15 | 10:35

Het beste wat je kunt doen is dit soort figuren gewoon geen (media-)aandacht geven. Dus GS, verwijder svp gewoon dit artikel.

Bovendien, het is toch al 5 dec. geweest? Moeten die lui niet gewoon wachten tot volgend jaar oktober oid?

segfault | 24-12-15 | 10:33

ET007 | 24-12-15 | 10:01
Ik weet het niet. De discussie begint bizarre vormen aan te nemen, en het is nauwelijks te voorspellen in wat voor discours wij terecht zullen gaan komen.
"Zo, even een dagje m'n witte privileges opzij.." klinkt het bij de NPO. Je kunt proberen te snappen wat hier gebeurt, maar je voelt dat het je niet helemaal lukt.
Hier wordt, zo lijkt het, gebouwd aan een nieuw soort van politieke correctheid, met ingebouwde tegenstrijdigheden en warrigheden. Helper Whiteys die zich op de borst kloppen vanuit hun goedertierenheid Blackies een kleine aalmoes toe te willen werpen.... Da's in meer dan één opzicht bedenkelijker dan schoenpoets met een negerhoofd op het deksel. Men wil de Gutmensch spelen, niet eens zijn, en doet dat op uiterst kromme wijze, en degenen die het slachtoffer spelen laten het nog over zich heenkomen ook, gepreoccupeerd als ze zijn met Zwarte Piet en andere 'racistische iconen'.
Om van figuren als Simons nog maar te zwijgen. Die gaat bij Pauw zitten jammeren, met een décolleté dat van haar bijna een naakte slaaf maakt, klaar om gegeseld te worden, en vertelt nu weer in een kranteninterview dat ze klaar is met die Zwarte Pieten-discussie en het zo vervelend vindt dat ze op dat décolleté is aangesproken. Een dubbele boodschap over een dubbele boodschao heen als je het mij vraagt.
Benieuwd of Pauw nog snapt wie hij aan tafel moet vragen om een discussie te krijgen waar nog kop en staart aan zit. Hoorde Aboutaleb zeggen dat IS wel degelijk met Islam te maken heeft. Misschien is dat wat.

Schoorsteenveger | 24-12-15 | 10:31

Het spel van aangifte doen!!!

franck7020 | 24-12-15 | 10:29

De Donkere Dagen voor Kerst.

RobberenRukkie | 24-12-15 | 10:29

[Sarcasme modus aan]
En Dieuwertje Blok dan? Die vindt het ook niet meer kunnen maar zet wel duizenden kinderen aan tot racisme...
[Sarcasme modus uit]

Gaz21 | 24-12-15 | 10:27

Die rechtszaak wordt een lachertje.
Quote:
gaat het erom dat Van M. zich als Zwarte P. uitdost, terwijl hij zich 'er heel goed van bewust is dat het personage racistisch is'.
Unquote
Als dat zinnetje de basis is voor de aanval op Hoofdpiet heeft de eisende partij een probleem.
Dat zinnetje bevat een dubbele, en tevens foutieve, aanname.
Ten eerste: Gedaagde is zich er heel goed van bewust dat....
Deze aanname kan niet gestaafd worden.
Dat is gelijk als stellen dat God zich beledigd zou voelen.
Om dat te kunnen bewijzen dient eerst bewezen te worden dat er een God is.
Men kan eenvoudig weg geen stelling deponeren en dan geen bewijs overleggen in de rechtszaal.
Bewijs dient dus geleverd te worden dat gedaagde er van bewust was dat hij racistisch bezig was.
Dat eisers het racistisch vinden is een ander verhaal, maar doet in dit verband niet ter zake.
Ten tweede:
En wellicht is dit een nog zwaarwegender argument om deze rechtszaak, als ze al doorgaat, niet gewonnen kan worden:
Eiser gaat ervan uit dat als figur Zwarte Piet racistisch is.
Is Zwarte Piet inderdaad een figuur waarbij het gebruikelijk is dat getinte en zwarte kinderen stelselmatig worden buitengesloten van dit kinderfeest, dan har eiser een sterk punt.
Dat is echter niet het geval.
Het personage Zwarte Piet oefent geen stelselmatig racistisch getint gedrag uit dat terechte aanleiding tot verdenking van racisme doet vermoeden.
Op basis van bovenstaande kom ik derhalve tot ontslag van rechtsvervolging van Hoofdpiet en Zwarte Piet in het algemeen, en veroordeel ik eiser tot 1000 euro per keer, wanneer hij dergelijke op niets gebaseerde aannames blijft doen, met een maximum van 50.000 euro.
Dat is mijn uitspraak, en daar zult u het mee moeten doen.
Miauw.

MyCatIsDoingThis | 24-12-15 | 10:26

Joepie! Eindelijk weg met die stomme tradities. Zwarte Piet weg, dan Sinterklaas maar beter helemaal opdoeken. Kerst mag ook een streep door (www.middleeasteye.net/news/turkey-chri...). Dat vervelende Pasen met die betweterige lieve kuikentjes en zich als moslims voortplantende hazen ook de deur uit svp!
.
Dan kunnen we plaats maken voor suikerfeest en offerfeest. Altijd al eens een schaap op mijn balkon de strot door willen snijden. Intussen neem ik geen aanstoot aan het zomercarnaval in Rotterdam, waar door suri's, bovenwinds spul en importlatinos de vrouw een beetje eenzijdig in het licht wordt gezet.
.
Vrede op aarde! Godverdomme!

metzonderzijwieltjes | 24-12-15 | 10:21

Waar gaat dit heen? Idioterie ten top! Sint Nicolaas is een Rooms katholiek verschijnsel dus men raadplege www.heiligen.net/heiligen/12/06/12-06-...

Daarin valt te lezen waar de oorsprong ligt van Zwarte Piet. Niks racistisch! Maar ja, daarmee kom je niet in de belangstelling, krijg je niet de aandacht die je wilt...

Hyppo Kriet | 24-12-15 | 10:21

Hier in France zeiken ze momenteel omdat er juist weer geen zwarte Balthazar in vele kerststalletjes te vinden is.

BoerinFrance | 24-12-15 | 10:19

Is dat die Ghanees die geen Nederlands spreekt?

uncommonsense | 24-12-15 | 10:19

Het gaat in deze discussie over een groep van twintig tot dertig personen die helaas altijd het podium krijgen. En anders dwingen ze het af. Misschien dat er na Erik van M. meer witte helpers achter hun oren gaan krabben.

ristretto | 24-12-15 | 10:16

Nogmaals: slavernij was al eeuwen voor de eerste blanken er voet zetten in gebruik in Afrika. En dan werden zwarten natuurlijk door andere zwarten als slaaf gebruikt. Toen de blanken genoeg goud en ivoor hadden gekocht leek het de zwarten wel een leuke nevenverdienste om slaven ook te gaan verkopen. Ff dorpje ronselen en hup naar de stranden om aan de blanken te verkopen. Dus in feite hebben de zwarten ons verleid tot slavernij.

Satertje | 24-12-15 | 10:15

-weggejorist-

sickstyle | 24-12-15 | 10:14

Ja Muiswinkel, daar ga je dan met je grote mond, je gutmenschcomplex en je verkeerde duiding.

Je vind iets racistisch. Je gaat er mee door, want de centen zijn goed (typisch VARA)! Dan moet je niet vreemd opkijken dat je geestelijke vriendjes met slachtoffercomplex (en liefhebbers van gratis geld) je willen aanpakken.

Ze hebben dit keer nog gelijk ook.

Stadler and Walldorf | 24-12-15 | 10:13

Heb altijd hard om de man moeten lachen, toen ie Harry van Raaij nadeed bijvoorbeeld. Als meneer zijn policor mening uit ben ik weg. Ver weg. Destijds al walgelijk met z'n chantage tegen onze olympiërs (2008) nu dit weer. Wel een hoog 'lekker voor je' gehalte nu de groep bij wie aansluiting probeert te krijgen, hem een mes in de rug prikt! Dus bij deze; lekker voor je! Eikel

krabbegat | 24-12-15 | 10:09

Jerry, jerry, jerry.... Dom, dom, dom

diek | 24-12-15 | 10:07

Een aangifte tegen jeffrey en consorten heeft meer kans op slagen.

diek | 24-12-15 | 10:06

Knowledge Cesare is een beroepsactivist. Zijn leven is lijden. In de discussie die ik met hem gevoerd heb is het een lichtgewicht. Het gaat alleen maar om macht en geld. Niet om wat je er voor moet doen. Deze zet tegen Erik van M. vind ik briljant. De goedmens die merkt dat het slachtoffer hem opvreet.

ristretto | 24-12-15 | 10:05

LOL @ Helper Whitey's.

Woef! | 24-12-15 | 10:03

Ik hoop dat de tegenstanders zich ervan bewust zijn dat ze net het tegenovergestelde krijgen van wat ze willen.
Maar dat beseffen ze niet omdat ze ziek zijn in hun hoofd.

ET007 | 24-12-15 | 10:01

Na wat er in Geldermalsen is gebeurd durf ik weer te geloven dat Nederland het niet zo ver zal laten komen dat Zwarte Piet zal worden afgeschaft. Het is alleen erg spijtig dat het eerst tot een gewelddadige volksopstand moet komen tot de heersende gutmenschelite een beetje inbindt. Tsja, je zult oogsten wat je zaait. Maar daar is een mislukkeling als Afriyie te dom voor om dat in te zien.

Professor Superhirn | 24-12-15 | 09:58

Ik kan hier maar tot één conclusie komen; ik vind dit het summum van spijkers op laag water zoeken!

Claudia M. | 24-12-15 | 09:58

Laat AL het volk dat zich niet kan verenigen met Nederlands erfgoed, hier vertrekken! Opzouten!!

potloodvent | 24-12-15 | 09:55

Dhr. de Wit | 24-12-15 | 09:01
"Schoorstenen". Help!
Weliswaar minder off-topic, maar gefundenes Fressen voor de zie-je-wellers. ;-)

Beuling Vetschort | 24-12-15 | 09:55

O God, nee! Ik dacht even enkele maanden van die zeurpieten af te zijn. Komen er nu ook aangiftes tegen al die andere gesminckte pieten in heel Nederland of wordt alleen deze acteur gediscrimineerd..Hij mag toch zelf weten wat hij op zijn gezicht smeert.

fikkieblijf! | 24-12-15 | 09:52

Meest opmerkelijk is nog dat ze bij de politie voor dit soort stupide aangiftes blijkbaar wel tijd hebben..

Boris die Sauertopf | 24-12-15 | 09:52

Ik ken negerds (Antillianen/Curaçao, waarvan één goed zwart) die een hekel aan zeiknegers zoals Afryie (wat een naam..) hebben.

Bijtendehond | 24-12-15 | 09:51


Zelf ben ik niet zo van tradities symboolgodsdiensten cult of het aanbidden van symbolen maar het geeft de samenleving wel kleur. Het afschaffen verbieden uitbannen het strafbaar stellen/maken van. Is de weg naar fascisme en discriminatie

jitro | 24-12-15 | 09:48

toch wel apart dat zowat de enige die zwarte Piet racistisch vinden mensen zijn die zelf licht tot zwaar getint zijn. Wie is er hier nou racistisch?

Nebuchednezzar | 24-12-15 | 09:42

cabbit | 24-12-15 | 09:30
Muiswinkel verlaat het zinkende schip net op tijd. Heeft al die jaren maximaal gecasht en zorgt via Pauw dat-ie er met opgeheven links hoofd afscheid van kan nemen, net als die Blok die plots mea culpa begint te prevelen.
Het grappige is dat-ie nu uitgerekend wordt gepakt door diegenen die hij wilde plezieren en niet door hen die hij alsnog wilde kapittelen.
Te laat, Erik, en te doorzichtig. Die boter op je hoofd is ranzig en stinkt een uur in de wind.

Schoorsteenveger | 24-12-15 | 09:40

Hulde pickalilly. Als men de context weglaat is de kans op een verkeerde interpretatie (levensgroot). Iedereen die met deze maatschappij mee wil mag geacht worden dit te weten (is mama quincy aan te rekenen want hoort bij een gedegen opvoeding). Kun je dat niet dan heb je wegens redenen van dwingend belang geen recht van spreken en zéker niet het recht om de waarheid met een paar individuen van de groep die het betreft te claimen! Dus racistische negers denk/ZIE niet enkel zwart/wit want dat is dé voedingsbodem van racisme (en teveel negatieve aandacht genereren in een ontwikkelde maatschappij).

James Waspik | 24-12-15 | 09:39

Ik voel me steeds meer gediscrimineerd in dit land waar ik als blanke niet meer mee tel en ik gedwongen zwart moet zijn ...

FapMaster | 24-12-15 | 09:38

Jaar of twee, drie geleden was ik hartstikke tolerant, voor mij was iedereen gelijk, zo had ik dat geleerd. Welke kleur dan ook who cares anyway? Dacht ik. They care! Kwam ik achter. Juist ZIJ geven er fucks om welke kleur ze hebben. Dat wist ik niet tot voor kort, werkelijk een eye opener. Wat was ik braaf en naief en tolerant. Dom dom dom. Oke. Nu heb ik dus moeten leren dat ik een intolerante racistische blanke kloodtzak ben. Oke, ik ben een snelle leerling en i go with the flow. Have it your way.

Dutchbeaurouge | 24-12-15 | 09:38

@cabbit | 24-12-15 | 09:30


O, ik snap het best wel. "Black faces" zijn namelijk wel degelijk racistisch. Ze waren een vast onderdeel van minsterl shows, veaudeville uit het uiden van de VS ten tijden van de grote plantages waar zwarten op bijzonder racistische wijze te kakken werden gezet.


Het punt is dat zwart activisme volkomen voorbij gaat aan het feit dat Europa niet de VS is, en ZP waarschijnlijk niets meer is dan een verbeelding van mensen die men nog nooit gezien heeft.


Alweer, het gaat compleet langs de leeghoofden heen.

omanders | 24-12-15 | 09:36

Ze zijn wel laat met de zwarte pietendiscussie dit jaar, moest dat gezeik al niet beginnen op 6 december?

TheStef | 24-12-15 | 09:36

Prachtig om de morele verhevenheid van de gutmensch in hun gezicht te zien ontploffen.

Harry Turtle | 24-12-15 | 09:36

Hoofdpiet is niet racistisch, want geen dikke rode lippen.

The Exorcist | 24-12-15 | 09:33

Ciprinus | 24-12-15 | 09:26
Van Muiswinkel heeft altijd met linkse praat zijn brood verdiend. Met linkse praat, hoe plat en hoe ongenuanceerd ook, is namelijk veel geld te verdienen.
www.youtube.com/watch?v=BGRmEXbe25M

Schoorsteenveger | 24-12-15 | 09:32

"De cabaretier zei dat het hulpje van de goedheiligman 'een racistisch icoon is uit een tijd die racistisch was'."


Geweldig hoeveel gelul je in deze discussie allemaal hoort. ZP werd bedacht in het midden van de negentiende eeuw. De verlichtingsgedachte, zoals uitgedrukt in de Franse revolutie - Liberté, égalité, fraternité - werd juist in deze tijd uitgebreid naar iedereen. Het is niet voor niets dat juist in deze tijd de Europese machten de slavernij afschaften. JUIST omdat men alle mensen rechten wilden geven.


Het gaat volstrekt langs deze leeghoofden heen. En onderschat niet wie er allemaal leeghoofdig zijn: Omdat anti-racisme alle kenmerken van een sektarisch politiek correct geloof begint aan te nemen, een die populair is onder de "hoogopgeleiden", kan je een deel van de antropologen en historici inmiddels onder de leeghoofden rekenen.


Nou Erik van M. Je weet wat je moet doen. Toegeven, toegeven, toegeven. Je mag NOOIT tegen negergrieven ingaan. Dan ben je medeplichtig aan de "zwarte holocaust"!

omanders | 24-12-15 | 09:32

Ik snap ook niet dat je je verkleed als Zwarte Piet als je eigenlijk denkt dat er ook maar iets rascistisch aan is...
Ik weet dat er helemaal niks rascistisch is aan het scminken van je gezicht in welke kleur dan ook (bruin en zwart ook niet) om vervolgens snoep en cadeautjes uit te delen aan kinderen. De meeste mensen denken er zo over.
Maar deze "hoofdpiet" is een beetje in de war. Aangifte doen is dan ook weet extreem. Er is immers niemand slachtoffer van rascisme.

cabbit | 24-12-15 | 09:30

Ik neem aan dat dit een grap is..... er lopen een hoop gekken rond in dit landje maar er zijn toch grenzen? Oh... wacht....

Fatwabuster | 24-12-15 | 09:30

Mooie discussies, en dit draagt goed bij aan ons aangeprate schuld en weg met ons mentaliteit. Ideaal voor het kweken van slappe knieën en angst om de politiek tegen te spreken als het gaat om een azc of hordes immigranten..... puur de emotionele kaart word gespeeld. Concreet verweer is er niet, maar velen discussies gaat eigenlijk ergens anders over, en dat is simpelweg de enorme drang om de blanke mens te moeten en zullen bestempelen als racistisch en fout. Wilders maakt zelfs onderscheid, dit soort mensen totaal niet. Wilders proberen ze monddood te maken en alle vuiligheid word bedacht en in zijn schoenen geschoven, en de Quincy's en al dat andere tuig met hun weg met ons mentaliteit krijgen het grootste podium..... Nederlanders maken onze piet niet blank, dat doet enkel de NPO.

Dutchmen32 | 24-12-15 | 09:30

Gezeik over racisme. Hij kan zich beter druk maken over slavernij. Nee, niet over: zoveel honderd jaar geleden kochten Nederlanders slaven en verscheepten ze naar Amerika, maar gewoon wat er nu gebeurt in het Midden-Oosten. IS handelt gewoon in slaven en deze lui zeiken over zwarte piet. Of is de slavenhandel van IS geen probleem, omdat het geen zwarte slaven zijn? Wie is er dan racistisch?

GerbenW | 24-12-15 | 09:30

Altijd mooi vlak voor Kerst zo'n verzoenend gebaar richting een medestander die het in wezen met je eens is.

Simon_GS | 24-12-15 | 09:28

En die Sylvana S. Is ook alweer happy met haar strijd tegen al die witte mensen. Die moet eens een keer met ern grote dikke (donkere) leuter gepaald worden. Zeker weten dat ze nooit meer over iets zwarts klaagt....
En die Erik van M.heeft een bak boter op z'n hoofd. Wel zakken vullen en nu ineens aan het linkse kantje lullen.
Kerst is ook niet meer goed, zielig dat die arme rendieren zo'n dikke kerstman met slee moeten trekken.
Het houdt niet op,we zijn er wel klaar mee met die linksche gutmenschen!

Ciprinus | 24-12-15 | 09:26

Het enige dat ze de blanken kwalijk kunnen nemen is dat ze de slavernij afgeschaft hebben, anders hadden ze nu allemaal werk gehad en hoefden ze geen uitkering te trekken. "Ik heb werk voor je" "oewaarom iek?"

bergsbeklimmer | 24-12-15 | 09:25

Met terugwerkende kracht dan maar alle zwarte pieten in Nederland aanklagen.

Angelica | 24-12-15 | 09:23

@eerstneukendanpraten | 24-12-15 | 09:15
Snap het ook allemaal niet meer hoor. Jarenlang hebben wij roomblanke Nederlanders liefdevol zwarte immigranten opgevangen, speciale privileges gegeven bij sollicitaties, miljarden aan ontwikkelingshulp en donaties gegeven en nog is het niet goed.

En dan nog even over Sylvana Simons: ooit begonnen als VJ bij TMF, nooit verder iets gepresteerd maar wel mensen de les lezen. Auto-racist!

Dhr. de Wit | 24-12-15 | 09:23

Erik van Muiswinkel is met recht een domme piet. Dat moet je de tegenstanders nageven.

James Waspik | 24-12-15 | 09:22

zodra men zich in Afrika niet meer wit schminckt om het kwaad uit te beelden leveren wij , met alle genoegen, een van muiswinkel uit.
dus overleg even met je collega's in ghana.

nemeton | 24-12-15 | 09:20

@Charlie36 | 24-12-15 | 09:09
Ik zou Sylvana nog niet doen met de lul van een ander.
Niet vanwege haar huidskleur, maar vanwege haar zuurgraad!

necrosis | 24-12-15 | 09:19

Kan helaas niet anders concluderen dat de aanhoudende aanhang hier meer kapot aan het maken is dan dat ze werkelijk tegen racisme zijn.
Door je zin op deze wijze zover door te drammen creëer je een natuurlijk afkeer over jezelf af.
Omdat mensen nu eenmaal denken in hokjes plaatsen zij geheel volgens verwachting anderen ook in zo'n hokje en is het fenomeen racisme geboren.

Als je racisme echt wil uitbannen dan is er maar 1 weg.
Respecteer dat zwarte piet zoals deze nu heden ten dagen beleefd wordt geen enkele verbinding met racisme kent.
Er zijn in het verleden wel vaker zaken voortgekomen uit racisme, te noemen de snelwegen welke Hitler aan heeft laten leggen.
Iedereen maakt er gebruik van en niemand die zich schuldig voelt als ze over deze wegen rijden.

Het wordt tijd dat er iemand opstaat welke voor eens en altijd duidelijk maakt dat als je niet kan of wil accepteren dat zwarte piet heden ten dagen geen enkele verbintenis heeft met racisme.
Zint het je niet dan is het jammer voor je, er wordt nu teveel op een verkeerde manier aan deze zaak gegeven waardoor juist racisme aangewakkerd wordt, dat vind ik pas erg.

Fijne kerst allemaal!

pickalilly | 24-12-15 | 09:18

De lul. Mijn racisme suikerspiegel is weer omhoog gelopen. KudtNegerts spookt vandaag weer door mijn hoofd, terwijl ik dat na dat 5 decembergedoe helemaal kwijt was.

bolkebeer | 24-12-15 | 09:17

Aha, de ZP discussie begint anticyclisch te worden en start rond Kerst.

TheFirstYelle | 24-12-15 | 09:17

Oké Pritt, bonuspunten voor "koewalijk", ik moest grinniken.

Irrelephant | 24-12-15 | 09:16

Straks is de Kerstman ook nog discriminatie... man man man wat een discussies in dit land.

Ing. Van der Pik | 24-12-15 | 09:16

Zwarte Piet is een aardige man en een goed personeelslid van Sinterklaas.
Zwarte Piet deelt cadeautjes uit.
Zwarte Piet is lief tegen kinderen.
Bedoelen de aangevers dat dat niet realistisch is? Kunnen gekleurde mensen geen goede medewerkers zijn?
Delen gekleurde mensen geen cadeautjes uit?
Zijn gekleurde mensen niet lief tegen kinderen?

Vogelbeest | 24-12-15 | 09:16

@Charlie36 | 24-12-15 | 09:09
Samenleven met een vrouw is soms al lastig i.v.m. Mars vs Venus, maar je zou maar met Sylvana samenleven...
Gaat ze straks nog klagen dat je zaad wit is.

Dhr. de Wit | 24-12-15 | 09:15

God wat een gezeik weer... niet te geloven. (ja beste mensen daar ben ik weer, Van der Pik)

Ing. Van der Pik | 24-12-15 | 09:15

Dhr. de Wit | 24-12-15 | 09:09

Zwart is het nieuwe wit (of zo). *hoofd tegen muur bonkt*

eerstneukendanpraten | 24-12-15 | 09:15

@eerstneukendanpraten | 24-12-15 | 09:06
Ik ga vast een aangifteformulier downloaden ;)

necrosis | 24-12-15 | 09:13

Charlie36 | 24-12-15 | 09:09
"Sylvana"
Wat zouden die mensen bedoelen met 'ik zie jouw kleur helemaal niet'. Het is ook nooit goed he.

kloopindeslootjijook | 24-12-15 | 09:12

Wat een volk toch, die negers en die weg-met-ons-blanken.
Ze moeten maar eens het sprookje lezen van de prinses op de erwt. Precies op hen van toepassing: allemaal overgevoelige prinsesjes.

Kievit | 24-12-15 | 09:12

Eerst erger je je aan zeurpieten, maar als die lui de zoveelste raaskal-grens gepasseerd zijn, word je meewarig.
Uiteindelijk, na hun zoveelste kromme kwinkslag, begint het vermakelijk te worden. Het Sinterklaasfeest maakt plaats voor de Zwarte Piet-strijd, een absurdistische komedie met volstrekt surrealistische taferelen en plotwendingen.
Laten we het zo houden en elk jaar weer genieten van het spel.
Mijn hemel, dat uitgerekend die van Muiswinkel een klap in het geschminkte gelaat krijgt en zich voor de rechter zou gaan moeten verantwoorden inzake vermeend racisme! Uitgerekend de Vara-Gutmensch die destijds al hard meewerkte aan het verguizen van Janmaat en niet stilgezeten heeft om ons te wijzen op onze tekortkomingen en ons de maat te nemen!
Heerlijk!

Schoorsteenveger | 24-12-15 | 09:11

Wat heeft de context van zwarte piet te maken met de context van slavernij.
Niets.
Wat is het probleem dan?
Waarom mag zwarte piet niet zwart zijn? Is daar iets meer mis, met zwart dan? Is dat de reden dat Radio 6 weg moet, omdat ze een zwarte lijst hebben?

kloopindeslootjijook | 24-12-15 | 09:10

marcoplarco | 24-12-15 | 08:47

Ja, je kunt het bij Sylvana niet gauw goed doen:

"Mensen denken dat ze me happy maken als ze zeggen: maar, Sylvana, ik zie jouw kleur helemaal niet. Maar ze maken me daar niet happy mee. Want in feite zeggen ze: pas als mijn kleur niet zichtbaar is, ben ik gelijkwaardig."

http://www.ad.nl/ad/nl/1002/Show/article/detail/4213533/2015/12/24/Sylvana-Simons-Ik-leef-niet-voor-m-n-imago.dhtml

Charlie36 | 24-12-15 | 09:09

Nog maar een keer voor de Garioïden:
Wij geen zwarte piet, dan spelen we ook niet meer voor sinterklaas.
Subsidies van Gario direct stopzetten, aub.

necrosis | 24-12-15 | 09:09

Wanneer je fictieve zwartgeschminkte figuren met vrolijke inborst ziet als minderwaardig en associeert met mensen met donkere huidskleur, wie is dan de racist?

Jaypelsteeltje | 24-12-15 | 09:09

@eerstneukendanpraten | 24-12-15 | 09:06
Dat vraag ik mij wel eens af. Zou de tijd komen dat ik voor mijn achternaam aangeklaagd word?
Erik de Zwart moet ook uitkijken trouwens. Racist!

Dhr. de Wit | 24-12-15 | 09:09

Je schaamt je blank te zijn in je eigen land.

bft | 24-12-15 | 09:06


Dhr. de Wit | 24-12-15 | 09:01

Bent u zich eigenlijk wel bewust van uw eigen naam? Ga u schamen voordat er aangifte wordt gedaan vanwege het uitdragen van het blanke superioriteitsgevoel!

eerstneukendanpraten | 24-12-15 | 09:06

Bruno Ganz speelde een weergaloze Hitler in "der Untergang", je zou bijna sympathie voor deze linkse dictator ontwikkelen. Doe aangifte tegen Bruno, de nazi!

eerstneukendanpraten | 24-12-15 | 09:04

Wat voelt het goed om goed te zijn, super politiek correct en lekker links, misschien word ik wel uitgenodigd op het nieuwjaarsfeestje van Sylvana, of mag ik met Quincy op de foto. Wat zullen Pauw, Dolf, en Sanne mij geweldig vinden. Eric dagdroomde verder, toen plots BAM, DEKSEL, NEUS, AUW!

Slim Pickens | 24-12-15 | 09:02

@Beuling Vetschort | 24-12-15 | 08:50
Boe! Hitler!!1! Treinen! Oosten! Anne Frank! ;)
/trolmodus uit

Dhr. de Wit | 24-12-15 | 09:01

Wat een juridisch kansloze actie! Maar: het levert weer publiciteit op en daar gaat het ze natuurlijk om.

Rest In Privacy | 24-12-15 | 09:01

Briljant dat witte balkje.
Hoewel... is dat geen discriminatie? Dat wil natuurlijk zeggen dat alles dat wit is discriminazi is! Dus ook slagroomsex mag niet meer en witte bastardsuiker ook niet. Basta(a)rd is weliswaar niet 100% puur maar toch. Context is blijkbaar niet belangrijk.

George Carlin explains why you should say nigger
www.youtube.com/watch?v=PdtHZ_6oz9Q
direct gevolgd door iets over hoe soft-taal gebruik de waardheid verstopt:
www.youtube.com/watch?v=vuEQixrBKCc

kloopindeslootjijook | 24-12-15 | 09:01

Als je vindt dat zwarte piet racistisch is dan moet je die personage ook niet meer spelen, want dan ben je wel heel erg hypocriet bezig.

Dutch_Holland | 24-12-15 | 08:59

-weggejorist-

Dutch_Holland | 24-12-15 | 08:59

"Zeker omdat Nederland hem als Hoofdpiet ook als 'aanvoerder' van de pieten ziet."
ik wist voor vandaag z'n naam niet eens

niemand specifiek | 24-12-15 | 08:59

@kloopindeslootjijook | 24-12-15 | 08:45
Niet willekeurig in mijn comment shoppen graag.
Het rechts vullen is dat hij wel het baantje voor het geld aanneemt zoals dus in het hele comment staat.

sinar2 | 24-12-15 | 08:59

Ze zijn er vroeg bij dit jaar..... eh volgend jaar

Strange Glue | 24-12-15 | 08:58

Wat zijn wij Nederlanders toch een geduldig volkje.

janmetdepet | 24-12-15 | 08:58

Dan denk ik dat we voor volgend jaar een nieuwe hoofdpiet moeten gaan zoeken.

XverderNix | 24-12-15 | 08:57

@Parel van het Zuiden | 24-12-15 | 08:53
En daarom: referenda. Zelfs voor iets triviaals als Zwarte Piet. Want het kan schijnbaar niet anders in deze kinderachtige poppenkast vermomd als democratie.

Dhr. de Wit | 24-12-15 | 08:57

Ik vind het erg racistisch dat Sinterklaas al die jaren nooit blanke pieten in dienst heeft gehad. Ik ga diegene die voor Sinterklaas speelt aanklagen wegens racisme en discriminatie. Ik voel me vreselijk gekwetst.

?....?....? | 24-12-15 | 08:57

'- nooit een pauw en wittemans ziet'...
@hallevvezool | 24-12-15 | 08:40

LOL. Dat blijkt. Wittemans is al jaren dood.

Driewerf Hoezee | 24-12-15 | 08:55

Dat verdachte Erik M vindt dat zwarte Piet racistisch is, is nog geen bewijs dat zwarte Piet ook echt racistisch is.

Juridisch dus geen kans van slagen.

Veritas Splendor | 24-12-15 | 08:54

Als ik van Muiswinkel was, lag er vandaag nog een (tegen)aangifte wegens laster en smeur.
.
Vergeten we wel eens door continue stroom laster en smeur vanuit salonfahige hoek in politiek en media, maar het is gewoon strafbaar, hoor.
.
Ook hier kan ik aanraden om je gewoon te verzetten in woord en daad. Er staat nergens geschreven dat je je dit soort laag bij de grondse aantijgingen moet laten welgevallen.
.
Bij deze dan ook een constructief voorstel. Gezien de mateloze populariteit van Zwarte Piet onder de Nederlandse bevolking, en kinderen in het bijzonder, wil ik graag de feestdag "hemelvaart" vervangen met de verjaardag van zwarte Piet. Festiviteiten door het hele land.
.
Zwarte Piet, ere-Nederlander!

Parel van het Zuiden | 24-12-15 | 08:53

We weten niet waarom in de 19e eeuw Zwarte Piet de vorm heeft gekregen die hij heeft gekregen. Het kan zomaar zijn dat Jan Schenkman c.s. daarbij ook Moorse piraten en slavenhandelaars in het achterhoofd hadden die de kusten van de Middellandse Zee en de Atlantische Oceaan onveilig maakten, hetgeen het feest-element van het ontvoeren van kinderen naar Spanje kan verklaren. Die Moren waren in de 19e eeuw 'hot' nieuws omdat er toen definitief met hen werd afgerekend.
We kunnen Zwarte Piet dus ook beschouwen als een levend monument aan de slavenhandel door Moren van slaven van Europese afkomst.
Laat ons!

Aristotalloss | 24-12-15 | 08:51

Ik begrijp ook niet waarom die flapdrol van een Erik van M. die rol blijft spelen als-ie er tegen is. Ja, als ik het zo mag zeggen: rot toch op!

Driewerf Hoezee | 24-12-15 | 08:51

@marcoplarco | 24-12-15 | 08:47
Zet Sylvana Simons een uurtje live op TV aan tafel voor een bilateraaltje met een van onze eloquente reaguurders en er blijft niets van haar argumenten over.
En dat is hét probleem. Wie de media beheerst, beheerst het volk.

Dhr. de Wit | 24-12-15 | 08:51

Mijnheer "Kno'ledge Cesare" Afriyie mag van geluk spreken dat de autochtone Nederlanders nog niet zo geobsedeerd zijn door het eigen ras als híj. Dusdanig breed gedragen gesundes Volksempfinden zou héél ongezond zijn voor deze Ghanees en diens medefrustaten!

Beuling Vetschort | 24-12-15 | 08:50

dat mannetje zit bij de AfA.

CrazyDave81 | 24-12-15 | 08:48

Het is een complot. Vanochtend in het AD ook al twee pagina's zwarte Sylvana Simons met haar dizzkriminazie jankverhaal en haar slachtoffer gezeik.

marcoplarco | 24-12-15 | 08:47

-weggejorist-

kloopindeslootjijook | 24-12-15 | 08:46

sinar2 | 24-12-15 | 08:15
"Hij is in zijn eigen valkuil gestapt door links te lullen (Zwarte Piet is racisitisch) en rechts te vullen "
Bedoel je nou dat rechts racistisch is?

kloopindeslootjijook | 24-12-15 | 08:45

Lalala, geld

michelr | 24-12-15 | 08:43

Allemaal een roep om aandacht uit de Bijlmer. Nu alle aandacht uitgaat naar de moslims voelen de negertjes zich achtergesteld.

postmodernismisdead | 24-12-15 | 08:42

Misschien moet die hulende minderheid gewoon eens opbokken naar Suriname of Curacao... Oh wacht, daar vieren ze ook Sinterklaas...
a4p | 24-12-15 | 08:30

Incluis .......... Zwart geschminkte pieten ...... Hahahahahahahahahahahahaha

MarcS | 24-12-15 | 08:41

- nooit een pauw en wittemans ziet
- hoofdpiet heeft zelf het touw overhandigd door het verkeerde r-woord te gebruiken.

Zwarte Piet was een PR-campagne om de inboorlingenkindertjes in het noorden te laten zien dat zwartmansen helemaal niet de duivel zijn.

Honderden jaren later (b)lijkt deze campagne op hetzelfde te berusten als iedere PR-campagne. Een leugen.
Prettige oogsttijd.

*met tyfus in kadaver weer b'lasting- en naheffingsgeld opbrengen moet*

hallevvezool | 24-12-15 | 08:40

Ik ben tegenwoordig 100% racist!

eerstneukendanpraten | 24-12-15 | 08:39

@ox | 24-12-15 | 08:25,

Grachtengordelnederland heeft hun ronduit onbeschofte gedrag beloond met zendtijd en allerlei toezeggingen. De rest van Nederland heeft zich massaal uitgesproken tegen deze slachtofferterreur, het blijft voor ons echter een kinderfeest en wij gaan hier dus niet over rellen. Daar voelen we ons te goed voor. Misschien krijgen ze hun zin wel, maar het gaat tenkoste van hun geloofwaardigheid.

Panos88 | 24-12-15 | 08:39

Ik dacht even op de speld te zitten... Moest vreselijk lachen.
Vervolgens zag ik dat het ernst is en dat ze Muiswinkel voor de rechter dagen. Moest weer vreselijk lachen.
Maar ik hoop dat iemand (Muiswinkel?) vervolgens deze donkere nietsnutten gaat aanklagen voor laster, smaad en wat er allemaal maar bij kan worden gesleept. Niet om de centen (want opgeblowd, je weet zelluf), maar om ze van augustus tot maart monddood te maken. Totaal spreekverbod met gijzeling, bijvoorbeeld. Zijn we van deze opruiers / onruststokers / traditieslopers af.

EEnzame SchizofrEEN | 24-12-15 | 08:39

Boehoe, ik ben niet blij met mijn huidskleur en daarom verpest ik graag kinderfeestjes.

Wat ben je dan een enorme sneue pannenkoek.

MaxiCosi24 | 24-12-15 | 08:39

Intussen rolt de commercie over de vloer van het lachen. Activisten zijn erin geslaagd om een traditie die op sterven na dood was weer tot leven te wekken.

2BorNOT2b? | 24-12-15 | 08:38

LOL, nu de valide argumenten rap opraken gaan ze gaan *elkaar* nu over-en-weer aanklagen om wie het minst danwel meest racistisch is. Hahahahaha.
The. Fucking. Irony. If I could eat it everyday, I would.

Dhr. de Wit | 24-12-15 | 08:36

Zouden de tegenstanders van Zwarte P. weten dat morgen de kerstman op bezoek komt?
Ze zijn een paar weken te laat met huilie doen....

necrosis | 24-12-15 | 08:36

leo de pejo | 24-12-15 |
Kerst is het midwinterfeest, dat weet toch iedereen... Op Ameland heb je dezelfde germaanse oertraditie nog van Sinterklaas, Sunneklaas. Da's inclusief zwarte helpers, die iedereen aftuigen die ze tegenkomen op straat (roe, maar dan anders). ameland.wordpress.com/2012/12/05/amel... Die huilienegerts met hun Witmenschen hebben dus met hun suffe harses een oud Germaansche traditie gekaapt om daar hun obsessieve slachtofferwanen op te projecteren...

F. von Zeikhoven | 24-12-15 | 08:36

Begint elk jaar vroeger, die pieten-discussie. Maar dit is wel heel extreem. Moeten we niet eerst even los op de kerstman die 'kleine mensen' als slaven in oude pakjes in dienst heeft? Of telt dat niet omdat ze blank zijn?

Maar zonder dollen: waar ik nou misselijk van word zijn die lui die hier zo hard mee bezig zijn omdat het om racisme zou gaan terwijl ze het niet erg vinden dat in China kinderen van 8 jaar hun iPhone in elkaar zitten te knutselen. Terwijl dat echt gebeurt, en dit maar een spelletje is.

Joost Maghetweten | 24-12-15 | 08:35

Het is echt tijd om te gaan vechten, na afschaffing Zwarte Piet volgt invoering sharia, en niemand lijkt zich dat te beseffen.

hunkerdrift | 24-12-15 | 08:35

Gekke Afriye, nazaat van Ghanese slavenhandelaren, dwaze publiciteitsgeile Afriye die niet eens weet dat het vanavond Kerstavond en niet Sinterklaasavond is, die te stom is om te snappen dat zijn aangifte bij voorbaat kansloos is, die zo stupide is dat hij niet snapt dat ik en velen met mij intussen een stevige hekel beginnen te krijgen aan ZIJN soort negers, het soort stampvoetende zeiknegers dat hij vertegenwoordigt.
Laat gaan. We hadden hem nooit moeten toelaten in dit land, maar ja, dat krijg je ervan.....

mallekater | 24-12-15 | 08:35

Echt te triest voor woorden dit

Bubbels Jackson | 24-12-15 | 08:34

Ik word hier zo ontzettend moe van. Kunnen we niet al die zeurnegers alsnog tot slaaf maken? Dan hebben ze tenminste rech op klagen...

Tyfusaurus | 24-12-15 | 08:34

@ Geert Linkers | 24-12-15 | 08:20

Hulde, comment van de dag, nu al.

Sjors W. | 24-12-15 | 08:33

-weggejorist-

roze_bril | 24-12-15 | 08:32

Misschien moet die hulende minderheid gewoon eens opbokken naar Suriname of Curacao... Oh wacht, daar vieren ze ook Sinterklaas...

a4p | 24-12-15 | 08:30

-weggejorist-

Paul de Vries6711 | 24-12-15 | 08:29

Gewoon correct dat de pieten blank zijn.... het klopt ook totaal niet, ik bedoel al die criminele pietjes in ons land waar er veel meer van zijn, komen niks brengen, maar juist halen.

Dutchmen32 | 24-12-15 | 08:29

Geef je iederéén een uitkering, krijg je dit...

F. von Zeikhoven | 24-12-15 | 08:28

De gepigmenteneerde medemensen in de 24-7 slachtofferrol moeten ons niet altijd de Zwarte Piet toespelen. Het is een dag voor Kerst nota bene.
Of mogen we dat ook al niet meer vieren omdat het een christelijke traditie is waarbij we de moslims, hindoes, boeddhisten, humanisten en joden buitensluiten?

leo de pejo | 24-12-15 | 08:27

Hahaha, de heer van M. gaat de geschiedenisboeken in als de eerste gutmensch die in zijn eigen zwaard is gevallen.

Casamalakka | 24-12-15 | 08:27

En toch winnen die klaplopers uiteindelijk...

ox | 24-12-15 | 08:25

Ik weet dat de nazi's er behoorlijk racistische ideeën op nahielden, maar volgens mij mag je ze dan nog wel gewoon naspelen in films, tv-series en in het theater. Alsof dat zou kunnen worden uitgelegd als het in stand houden van het nationaal-socialistische gedachtegoed.

Stijlicoon | 24-12-15 | 08:25

Machtig mooi. Denkt even fijn mee te kunnen rollen met de anti-pieten kliek en krijgt keihard de rotiplaat voor zijn hoofd. TOP

HenkDrinktBier | 24-12-15 | 08:25

Word er een beetje moe en racistisch van.
De roof/moord-tochten van de arabier en het houden van blanke slavinnen is geromantiseerd. De blanke kwam nooit verder dan het strand om de gevangen negers door negers te kopen, dat is taboe.
Een zwartepiet heeft nog nooit een gevoel gegeven van meerderwaardigheid bij dit blanke persoon, eerder jaloezie. Denk dat de meeste kinderen graag piet willen zijn.
Door dit gejengel stoken ze inderdaad het vuurtje aan tot racisme.

enra | 24-12-15 | 08:23

- wakker worden
- Rassistische haatzaaierij van een rassistiese Jerry Afriyie moet aanzien.

Ga dood zie-aaj-eej.

hallevvezool | 24-12-15 | 08:23

Zwarte piet blijft zwart ik ziejuuuuuuuh

Bokito ergo sum | 24-12-15 | 08:22

Dat is nog ééns een gevalletje "deksel op je neus".
Wil meneer M. even lekker multicultureel uit de hoek te komen staan degenen die hij denkt te paaien gelijk klaar om hem voor de rechtbank te slepen.
Het is zo bizar dat ik er stiekum om moest lachen.

Silent Scream | 24-12-15 | 08:21

Ja hoor. Lopen ze nu ineens Erik van M. zwart te maken. O wacht.

Geert Linkers | 24-12-15 | 08:20

Haha, ik mag lijden dat ie een D66 rechter krijgt die met het verkeerde been uit bed is gestapt.

Slim Pickens | 24-12-15 | 08:19

Ze zoeken ook echt een speld in een hooiberg om maar in de publiciteit te komen ermee.

Anoguurder | 24-12-15 | 08:19

Ik ga even in een hoekje zitten huilen......
Kan ik tegen Jerry Afriyie en consorten aangifte doen vanwege ontwrichting van de samenleving?

Hoeki Oekema | 24-12-15 | 08:17

Zucht

subsidistan | 24-12-15 | 08:15

Hij is in zijn eigen valkuil gestapt door links te lullen (Zwarte Piet is racisitisch) en rechts te vullen (goedbetaald baantje als Zwarte Piet aannemen).

sinar2 | 24-12-15 | 08:15

Daar ga je dan als whitey helper. Dan wordt je gediscrimineerd door de gekwetsten.

Sadomassochristus | 24-12-15 | 08:15

-weggejorist-

Regeer Beer | 24-12-15 | 08:14

-weggejorist-

Regeer Beer | 24-12-15 | 08:14

Witte balk voor de ogen is racisme!

Regeer Beer | 24-12-15 | 08:14

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken