Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Stedelingen zijn onnozeler dan dorpelingen

happyfarmers100.jpgHet CBS is aan het veiligheidsturven gegaan: stedelingen voelen zich bijna net zo veilig als mensen op het platteland. In 2006 zat tussen het veiligheidsgevoel van een stedeling en een boerenzoon nog een groter verschil. Onze conclusie: stedelingen zijn een flink stuk naïever geworden sinds 2006. Op het platteland is minder criminaliteit, minder vandalisme en groet iedereen elkaar nog. Op het platteland is alles wat je nodig hebt op loopafstand, terwijl je in de stad een half uur moet fietsen voordat je bij je zaaltje spirituele en glutenvrije mindfulness yoga-reiki bent. Wat je niet nodig hebt. Steden worden gebombardeerd, het platteland nauwelijks. Bang voor terroristische aanslagen? Ga gewoon in een Nederlands dorp wonen. In steden zijn superdure en irritant hippe concepten als Marqt nodig om de consument het idee te geven in contact te staan met de gezonde natuur via biologisch voer. Op het platteland koop je aardappelen, komkommers en tomaten gewoon goedkoop bij de boer zonder hipsterconcept. Schone lucht, nauwelijks prestigieuze bouwprojecten, geen overvolle OV (want nauwelijks OV) en iedereen die je kent en waar je van op aan kunt woont in de buurt. Geen metrotunnels, geen cultuurpaleizen en slechts marginale invloed van de PvdA, doorgaans. Plus de natuur ligt naast je huis als je er eens lekker uit wil, in de vorm van bos, hei of strand. Kortom, het onderzoek van het CBS bewijst vooral dat stedelingen naïever zijn dan dorpelingen, omdat ze in een stad blijven wonen en zichzelf alsnog wijs maken dat ze minstens zo veilig en goed af zijn als dorpelingen. Haha. Nee.

Reaguursels

Inloggen

Stedelingen zijn dommer dan dorpelingen, men noemt dat ook wel een opendeurtje.

mallekater | 28-11-15 | 11:41

Ik zou wel graag een onderzoek willen zien betreffende EQ en IQ van dorpelingen. De eeuwenlange inteelt lijkt zich namelijk niet te beperken tot alleen in het dorp van oorsprong.

verbanden | 28-11-15 | 07:30

Weinig invloed van de PvdA? Quid is duidelijk nog nooit in noord-Nederland geweest, één groot PvdA reservaat.

Dr. Vigilante | 27-11-15 | 22:59

kriminele afrekeningen word'n bie ons in de boskes gedoan ofzoeits

Trofl | 27-11-15 | 22:30

Verhuis maar naar een klein dorp ver van een grote stad, want daar heb je de minste kans om die bedoeinen-tenten tegen het lijf te lopen. Wel bestand zijn tegen een stringente sociale controle, die ook wel weer voordelen heeft. En je eigen straatje regelmatig opschonen is ook een vereiste dus wonen in de stadse vuilnisbelt is dan ook verleden tijd.

Nelis SplitBloes | 27-11-15 | 21:45

@head_pend_jervin | 27-11-15 | 15:05
Ik bedoel de aanslagen van de Verhofstadtgroep.
Aanslagen op onze vrijheid en onze portemonnee.

Cuyahoga | 27-11-15 | 21:30

Vorige week mijn eerste hipster gezien. Blij dat ik in een dorp woon.

Rest In Privacy | 27-11-15 | 21:00

Bijkomend nadeel is dat de industrie die er gevestigd is/wordt dan wel ook midden in het dorpje komt te zitten. Lekker voor je nachtrust. Ook wordt er meer door de gemeenteraad en B&W bekonkeld en blijft er net als in de grote stad ook veel aan de strijkstok hangen.

wakker worden | 27-11-15 | 20:18

Enige puntje is dat er geen echt platteland meer is in NL..
Is een grote suburbia met wat groen..

iustus | 27-11-15 | 20:09

Lees normaal alle comments, geen zin an nu!
in Amsterdam wonen tegenwoordig al die fucking hipsters met hun €200000 appartementjes!
Allemaal van het platteland en maar denken dat ze Amsterdammers zijn!
Rot toch op!

prince | 27-11-15 | 19:44

Jullie missen er nog 1. Geen files! Je rijdt gewoon hop naar je bestemming.

JackHair | 27-11-15 | 19:16

Leuk die pica American Gothic van Grant Wood.

Rest In Privacy | 27-11-15 | 18:50

Stedelingen zijn per definitie homo's, meelopers en gestrekterechterarmiërs. Platteland is verzet en liefde, dat daar een onderzoek voor nodig is.

Berkemef | 27-11-15 | 18:09

-weggejorist-

HartvanOranje | 27-11-15 | 17:47

Zolang je niet in Oost, Noord of 020 Gaza woont is Amsterdam best een lekker dorp hoor.

verbanden | 27-11-15 | 17:39

Zelf woon ik in een dorpje met nog geen 2000 inwoners.
volgens statestieken die je zelf kunt vinden op google blijkt dat mensen in dorpen gemiddeld ook een aantal jaren ouder worden dan de stadse mens.

Echter het leven is wel een stuk saaier, er gebeurt zo weinig in je omgeving.
Al was er een flinke inbraak golf dit jaar

Inclusief LSD | 27-11-15 | 17:26

-weggejorist-

HartvanOranje | 27-11-15 | 17:16

Hahaha.... Ik weet niet hóe ze die cijfers hebben verzonnen, en misschien is het wel waar dat de veiligheid in de steden toeneemt, maar dat komt dan doordat criminelen er inmiddels achter komen dat er in de Nederlandse steden nik meer te halen valt. Aan de politie kan het niet liggen, want die is al jaren totaal onzichtbaar...
.
Het gevóel van veiligheid is wat mij betreft in elk geval, in stad en dorp, alleen maar kleiner geworden... Steeds meer licht- en donkergetintiërs op straat, en dan bedoel ik andergepigmenteerden van de verkeerde soort (ik heb niets tegen anders-gepigmenteerden in het algemeen), maar bepaalde denominaties verhogen bij mij niet het gevoel van veiligheid. Vóila, voorzichtiger kan ik het niet in helder newspeak uitleggen.

Brou Is Back | 27-11-15 | 17:05

Ik woon geheel vrijwillig in een klein Duits plaatsje, met zo'n 13.000 inwoners. Zou het zo inruilen voor Bangkok hoor. Niet voor Amsterdam

GerMonster | 27-11-15 | 17:05

Tot je 12de is een dorp leuk, vooral als je veel buiten wilt spelen. Tegenwoordig kun je ook beter buitenspelen in de stad, ook centrum Amsterdam, maar moet vaak pa of ma mee om toch iets in de gaten te houden. Hier verliest de stad het. Hierna komt de stad met een inhaalslag die het dorp echt niet bijhoudt: er is voor jonge kinderen zoveel meer te doen en te ontwikkelen in de stad. Zeker op persoonlijk vlak, waar het dorp vooral voor grijze muizen eenheidsworst zorgt. Als je een grijze muis eenheidsworst bent, dan zal een dorp overigens als een warme deken voelen. Spring je er net even uit, dan wordt je strot dichtgeknepen.
En ja: ook in de stad wordt door de jeugd gedronken en geblowd, maar dan niet uit stierlijke verveling bij gebrek aan alternatieve invulling voor de vrijdag en zaterdag.

Boerenbrandtlul | 27-11-15 | 17:02

-weggejorist-

Rest In Privacy | 27-11-15 | 17:00

Vooral het gebrek aan PVDA doet het hem

3Xniks | 27-11-15 | 16:42

Vooral niet hier heen verplaatsen, het is al irritant genoeg dat ik een televisie dialect op moet zetten als ik naar het westen ga.
Ik wil dat niet ook in de beschaafde hoeven doen.

soreil | 27-11-15 | 16:39

meneerjan | 27-11-15 | 15:44 eensch, groeten uit,..

horsteknots | 27-11-15 | 16:37

Het Westland als in Engeland? Daar wonen Hobbits!
Vrije Nator | 27-11-15 | 13:59

Hobbits wonen in Nieuw Zeeland hoor! Die afficheren zich tenminste als "Middle Earth". Als ik mijn zin deed vertrok ik ook die kant op!

Brulboei_61SB | 27-11-15 | 16:19

Geen flauw idee waarom de vrije mens voor de mierenhoop cultuur in de verschrikkelijke stad kiest.
Steden zijn verschrikkelijke betonbunkers en asfalt vermengt met kauwgomballen honden poep.

Helaas is er sprake van een voortwoekerende verstedelijking. Weer een ring nieuwbouw erbij en het dorp en platteland wordt omsloten door hongerige betonblokken. De mierennestbewoner weet het verschil niet tussen een kievit of een koevoet en vind het op het platteland vreselijk stinken. Ik zeg dan: Zo ruikt nou zuivere zuurstof. Als je het mengsel uitlaatgassen van mens, hond, en dikke olie motoren gewend bent waar je continu in loopt weet je niet meer hoe schone lucht ruikt. En die stadsbewoners/mierennest wandelaars zijn dom! dom.... daarom is Nederland vol bij 10 miljoen inwoners met veel dorpen en een enkele middelgrote overzichtbaar stadje erbij. Dat is genoeg om het leuk en fris te houden. Genoeg is genoeg....

dijkbewaker | 27-11-15 | 16:08

@Aldus Du Flaperon
Nope, Almere is A'dam Oost.

meneerjan | 27-11-15 | 16:02

Telt Almere mee als dorp?

Aldus Du Flaperon | 27-11-15 | 15:58

Ik kom een paar keer per jaar langs de stad als ik in een trein zit en elke keer weer voel ik me overspoeld met medelijden voor die arme mensen die daar moeten wonen.
Tot ik me na een paar minuten bedenk dat ze daar allemaal vrijwillig wonen, wat steevast een kleine kortsluiting tussen m'n oren veroorzaakt, en dat zij net zoveel medelijden hebben met mij als ze langs mijn dorpje zouden rijden.
Behalve dat ze dat nooit zouden doen, want de meeste stedelingen raken in een soort paniek zodra ze het bordje 'Einde Randstad' zien.

Vrienden uit de stad vinden het ook doodnormaal dat jij wel 2 uur in de auto gaat zitten om op visite te komen, 1 uur rond doolt om je auto te kunnen parkeren, een weekloon in een parkeermeter moet stoppen en dan hopen dat je auto niet is open gebroken als je naar huis wilt.
Maar zodra ze een keer naar jou moeten komen is het opeens zoooo ontzettend ver weg dat ze altijd wel een excuus hebben en op het laatste moment afzeggen.

Misschien kunnen ze er niet zo goed tegen om te zien dat er mensen zijn die bij het concept 'eigen huis' een huis bedoelen waar je om heen kunt lopen in je eigen tuin en er geen mensen boven en onder je wonen?

Ik zou voor geen goud willen ruilen met ze.
Ik zie nooit hoofddoeken, groepjes finnen, hipsters, ludieke studenten, vage wereldwinkels en de enige mensen die ik ken die het wel eens over gluten hebben wonen steevast allemaal in de stad.

geneuzel over gluten en lactose intolerantie en meer van dat soort noemen we hier stadse fratsen.
Elke avond een biertje en een borrel en veel buiten spelen, met je buren ouwehoeren, met je gitaartje in de tuin zitten en verzoekjes krijgen van de buurman en na afloop een fles drank als dank, 's avonds in bed liggen met je ramen open en helemaal niks horen of een gratis concert van een legioen kikkers.

Waarom zou ik dat willen ruilen voor uitlaatgassen, drukte, duur bier, touristen, finnen, mensen met ingewikkelde kapsels en hipsters?

Als je in de dorpjes kijkt in een straal van 50 km rond Amsterdam zie je dat het er stikt van de Amsterdammers van 50+ die jaren geleden al uit die stad gevlucht zijn. Eerst gevlucht voor yuppen en later voor alle buitenlanders waardoor ze in hun eigen wijk geen nederlands meer hoorden en geen nederlanders meer zagen.
Vroeger was alles beter zeggen ze dan, en dan zeg ik: Vroeger is hier en het is inderdaad beter :)

meneerjan | 27-11-15 | 15:44

Nou, ik woon in een dorp.
We hebben een (relatief) groot cultuurpaleis waar vrijwel geen lokalo iets van moet hebben.
En dan hebben we nog bergen geïmporteerde hipsters die geen zin hebben in de nabij gelegen stad te wonen maar wel dag in dag uit lopen te zeuren dat het stinkt.
Ze ruiken varkens, zeuren over fijnstof en voor de lokale gemeenschap halen ze hun neus op.

Het woongenot van de authentieke dorpelingen zou er zeker flink op vooruit gaan als die lui weer lekker op zouten naar hun natuurlijke habitat, de stad.

happen naar de baas | 27-11-15 | 15:42

tweetybird | 27-11-15 | 15:32
Klopt, dat zal voor een deel van de dorpen waar zijn, ook een deel niet. Ik heb zelf naast asielzoekers uit Sierra Leone gewoond in het dorp. Die kregen alles, maar zodra ze zelf konden/mochten beslissen zijn ze naar Rotje verhuisd, want veel grotere gemeenschap en bekenden daar. Ze gingen al vaak naar de markt daar voor bepaalde groente dacht ik. Verder worden AZC's vaak per gemeente verplaatst, en veel gemeenten bestaan uit meerdere dorpen. Ik zie het gevaar wat je schetst wel, maar denk dat het beeld nogal verschillend zal zijn per dorp/plaats.

Willem Hollander | 27-11-15 | 15:41

Natuurlijk voelen stedelingen zich veiliger, wij leven namelijk gewoon met de mensen waar dorpelingen zich niet veilig bij voelen. En weet je wat? Ze vallen best mee! Moet je ook eens proberen,... oh,... dat gaan jullie al doen

Blowfish | 27-11-15 | 15:40

Willem Hollander | 27-11-15 | 15:22

Heel goed meneer Hollander dus u heeft duidelijk mijn boodschap begrepen. Het is geen onnozelheid geweest van de stedeling maar een door de strot drukken van kabinet en regering. Waarbij al die jaren de dorpen redelijk ontzien zijn. Maar aangezien de steden vollopen en het probleem groter wordt nu die dorpen wel aan de beurt zijn. Het gaat u dorpbewoners door deze regering de strot ingedouwd worden. En blijken strax die dorpelingen dezelfde onnozelheid gehad te hebben als die stedeling met zijn mislukte multicul wijken.Het worden strax mislukte multicul dorpen.Het zelfde begin is er.En wij onnozele stedelingen zien dat wel om de reden het is ons al vele jaren terug op exact dezelfde manier overkomen.Denk nog maar goed terug aan het lied het dorp. Dorp dat zoals in dat lied beschreven niet lang meer zal bestaan.Zet er maar vast een winkel met hoofddoekjes neer. Die zal het goed gaan doen.En bedank daarvoor vooral die gutmensch dorpeling die wel riep welkom. Kom helpen ons dorp snel ten gronde te richten.De tijd dat dorpelingen zeggen ,je zal maar in zo'n stad wonen zal snel vervagen.Ze zullen zich al net als ons in de mislukte multicul wijken vaak in mekka wanen.

tweetybird | 27-11-15 | 15:32

@Jim Lovell | 27-11-15 | 14:14

Cultural awareness?... Als die 'cultural awareness' leidt tot bijvoorbeeld de gesubsidieerde 'performances' van een Quincy Gario, tot 'kunstwerken' als een met pindakaas ingesmeerd stuk vloer in het Stedelijk, of tot het accepteren van graffiti-verloederspuitwerk als een vorm van kunst, dat kan die 'cultural awareness' mij gestolen worden.

En wat die koeienstront betreft, heeft u gelijk. Maar de stad meurt permanent naar verbrand hooi. En echt niet alleen bij de koffieshops.

Maar het grootste voordeel is toch wel dat je op het platteland bij het doen van je dagelijkse boodschappen, niet het gevoel hebt dat je winkelt in Teheran. Of in Bagdad.

Peter Emile | 27-11-15 | 15:30

Boerenbrandtlul, ik geef je groot gelijk. Dorpelingen zijn nogal bekrompen in veel dorpen. Inclusief waar ik woon ;) Is niet heel gezond voor je geest om jarenlang tussen dat soort volk te wonen kan ik je vertellen. Enigste wat ze kunnen is zichzelf klem zuipen en sneaky over anderen roddelen achter diegene zijn rug om.

Blobber_NL | 27-11-15 | 15:30

Bijl is geslepen, pistool geladen en klauwhamer voor de grijp.

godverdegodverdomme | 27-11-15 | 15:24

@Boerenbrandtlul | 27-11-15 | 15:13
En in de (grote) stad wordt natuurlijk helemaal *niet* gezopen. pffft. Ben in Den Haag geboren en heb er 35 jaar gewoond. Toen het daar nog *goed* wonen was in mijn eens zo mooie stad achter de duinen. Zonder al dat geteisem van tegenwoordig. Mijn hele familie is daar al vertrokken, nog 2 die-hards (broer en zus) wonen er i.v.m. hun werk. Geef mijn portie maar aan fikkie.

Lupuslupus | 27-11-15 | 15:23

tweetybird | 27-11-15 | 15:19
Onzin. Heel Oranje was tegen, op een paar enkelingen na. (minder dan 10 v/d 140 als ik me niet vergis)Je hebt hier als burger niets over in te brengen, dorp of stad, dat is het punt juist.

Willem Hollander | 27-11-15 | 15:22

tweetybird | 27-11-15 | 15:19

De verbazing bij dorpelingen is dan ook vaak onnozel te noemen als de lucht van gras en natuur ineens vervangen is door de lucht van de dorps shoarma boer.Zeg maar net de lucht van koeie stront maar dan net effe anders.Tsja nee stedelingen zijn veel onnozeler hoor.

tweetybird | 27-11-15 | 15:21

Zelfs iedere onnozele stedeling weet dat een dorp mooier is als een dorp. Kwa natuur en omgeving. Alleen die onnozele stedeling denkt nu heel onnozel. Hoe lang duurt dat nog die mooie dorpen. Voor al als er in die dorpen dan weer onnozele gutmensch dorpelingen zijn die roepen welkom economische vluchteling. Welkom in ons dorp waar u mag komen in onze grotere azc met plaats voor meer vluchtelingen als dorps bewoners. De voorbeelden hebben we al. Oranje boven zeg maar.

tweetybird | 27-11-15 | 15:19

Boerenbrandtlul | 27-11-15 | 15:01
Hmm, de sociale controle kan erg beklemmend zijn in vooral de erg kleine dorpen(vaak, maar niet altijd, gaat dit gepaard met religie), die verhalen ken ik ook wel uit naburige nog kleinere dorpjes.
Echter had ik zelf een fantastische jeugd in een klein dorp, heel de dag de hort op met vriendjes als je vrij was. De polder ontdekken, slootje springen, hutten bouwen etc. In een hoge boom klimmen voor de hond van een boer, als je stiekem het erf was opgeglipt en deze schuimbekkend op je af kwam en dan maar afwachten hoe het afliep. Appels gappen, gepakt worden en dat oplossen zonder politie door een dag te werken voor diezelfde boer. 's-zomers zwemmen in de kreek of rivier. 's- winters ijshockey (afgelegen bevroren plassen/kreken genoeg)of schotsielopen als het ijs er net lag of smelten ging. Ik zag woensdagmiddag nog een groepje koters in hun schobberkleren uit de bosjes langs de dijk komen, zeiknat en vies met zelfgemaakte speren/stokken enzo, moest direct met weemoed terugdenken hoe ik weer van moeders op mijn lazer kreeg als ik er zo uit zag. Mooi man.

Willem Hollander | 27-11-15 | 15:14

@Harry uit Rotterdam | 27-11-15 | 14:31
In 2 uur? U hebt een helicopter?

Lupuslupus | 27-11-15 | 15:14

Weet je hoe dom kinderen worden als ze zich vanaf 12 jaar elk weekend laten vollopen met bier tijdens een schuurfeest? Nee, het platteland is leuk voor een weekendje weg, niet om permanent te verblijven.

Boerenbrandtlul | 27-11-15 | 15:13

@Hunebedbouwer | 27-11-15 | 14:40
Nou dat valt dan geweldig mee. Dank voor uw reactie. Maar ach, het is voor mijn huisje in het bos te laat en op een camping mag je *als Nederlander* niet permanent wonen.

Lupuslupus | 27-11-15 | 15:10

Ik als onnozele stedeling waarschuw de dorpelingen dan ook. Doe niet wat ons is overkomen en verzet je met hooivorken tegen elke Azc's in je dorp. Het is namelijk uiteindelijk het einde van je mooie dorp. Neem dat maar aan van een onnozele stedeling.

tweetybird | 27-11-15 | 15:09

Het is zelfs mooier; ik heb een weids en groen uitzicht met veel rustgevend water voor de deur maar de grote stad ligt pal achter mij. En de nachtwinkel op 2 minuten heeft tot 04.00 uur koud en vers speciaalbier klaar staan. Plop.

Piet Karbiet | 27-11-15 | 15:06

@Cuyahoga | 27-11-15 | 14:22
Vrijwel alle terroristische aanslagen zijn tot nu toe hoofdzakelijk gepleegd in de hoofdsteden. New York, Madrid, Londen, Amsterdam, Brussel en Parijs.

head_pend_jervin | 27-11-15 | 15:05

Reinaert | 27-11-15 | 14:49

Quid schijft en wat ontdekken we hier. Een nog onnozelere dorpeling als stedelingen. Ach ja dus toch weer een geheel foute veronderstelling dat stedelingen onnozeler zijn als dorpelingen.Dit bewijst het maar weer.

tweetybird | 27-11-15 | 15:05

@ecologiste | 27-11-15 | 15:01
Welk gif? Je lult uut je nek.

Mark_D_NL | 27-11-15 | 15:04

Citaatje:
"Op het platteland is alles wat je nodig hebt op loopafstand, terwijl je in de stad een half uur moet fietsen voordat je bij je zaaltje spirituele en glutenvrije mindfulness yoga-reiki bent."

Het is eerder andersom; hier in 020-Zuid heb je die glutenvrije mindfulness zowat op elke straathoek. In het centrum trouwens ook.

Toen ik nog op het platteland woonde, moest ik 20 minuten fietsen voor de dichtstbijzijnde boerderij waar je goeie verse kaas kom kopen.

Maar verder klopt alles wel zoals Quid het beschrijft; het platteland is beter. Relaxter. Gezonder. Veel minder idioten, Marokkaanse straat-hyena's, doorgedraaide coke-snuivers en ander psychotisch zwerfvuil om je heen. Minder duurjjjzame bakfietsmoeders, ook. En gratis parkeren. Gewoon. Voor je huis. Of op je eigen oprit.
En 's zomers met een grassprietje in je mond op je rug liggend in een weiland met mals gras, naar de wolken kijken. In plaats van liggend in een hondendrol in het Vondelpark met de tering-herrie en de lucht van verbrand hooi om je heen, afkomstig van de verderop bivakkerende groep van dertig Antillianen.

En als er oorlog komt, hoef je niet op een fiets zonder banden over de afsluitdijk naar Friesland om een kilo aardappelen te ruilen voor de gouden armband van je overleden moeder. Dan heb je gewoon je eigen moestuin, waaruit je het hele jaar door gezond kunt vreten.

Als ik alleen zou zijn, woonde ik er al lang. Op het platteland. Samen met een lieve hond. Maar mijn partner wil niet. Die houdt van de stad. Dus blijf ik er ook maar wonen. Want ik hou van hem.

Peter Emile | 27-11-15 | 15:02

@Jim Lovell | 27-11-15 | 14:14
Amsterdam is een stad voor net niet mensen en de Nederlandse NEp Set. Wanneer je een beetje geld hebt, dan kom je af en toe in Amsterdam, koop je een leuke appartementje. Maar om nou je leven in het Libanon van de 21ste te slijten . . . Dan is er echt iets misgegaan in je leven en je carrière.

Mark_D_NL | 27-11-15 | 15:01

Klopt deels wel, maar platteland is veel giftiger. Er wordt veel gif gespoten.

ecologiste | 27-11-15 | 15:01

Ik had een rotjeugd in een dom dorp. Vreselijk bekrompen en benauwd. Oh, en als de boer zijn land omploegt heb je meer fijnstof dan aan de Ring A10. Die schone lucht valt dus ook wel mee.

Boerenbrandtlul | 27-11-15 | 15:01

@Reinaert | 27-11-15 | 14:49
Geen azc wil nog niet zeggen dat je geen statushouders als nieuwe buren krijgt. En die kans is best groot, als bedenkt dat er vaak veel oudjes in dorpen wonen, die of niet meer zelfstandig kunnen wonen of die het aardse verlaten. Hoewel; misschien is een huis in dorpje ook weer te min voor de statushouder-eiser.

Rest In Privacy | 27-11-15 | 15:00

@Kaas de Vies | 27-11-15 | 14:29
Dat is toch dat kaasfondue-restaurant?

Piet Karbiet | 27-11-15 | 15:00

@Jim Lovell | 27-11-15 | 14:14

Welke richting? Niet onbelangrijk.
Wat betekent eigenlijk 'cultural awareness'?
Is dat openstaan voor culturen die streven naar een monocultuur?

Desmoulins | 27-11-15 | 15:00

Geboren en getogen in een kleine stad (35,000) en nu wonend in een grote stad (4,000,000) woon ik denk ik liever in de kleine stad, maar als ik er een keer ben is het wel erg rustig.

Elmauro | 27-11-15 | 15:00

Geen terroristische aanslagen in dorpen? In mijn f*cking geboortedorp zijn auto's van een raadslid in brand gestoken

Arnold Layne | 27-11-15 | 14:59

@Tweenul
Juist. En daarbij komen er ook nog eens lelijke vrouwen uit de provincie, of kijk jij daar anders tegen aan?

Jim Lovell | 27-11-15 | 14:58

Johnny Quid
He... wil je dat wel laten hierover te schrijven!!!
En haal dat artikel eens snel van je site. Snotverredullekes. Wij boeren weten dat al jaren, maar wij laten jullie stedelingen in de waan dat jullie het allemaal zo lekker voor elkaar hebben. Straks hebben we half Amsterdam in onze mooie Peel wonen. Willen we dat?
Nee... wij willen geen asielzoekers uit het westen. De Peel behoort aan Pelenaren!!!

Herr Zimmermann | 27-11-15 | 14:57

@Jim Lovell | 27-11-15 | 14:06

Die hipstermeisjes zijn zelf vaak afkomstig uit de provincie of in ieder geval dorpjes buiten de randstad.
Verder natuurlijk helemaal mee eens.

Desmoulins | 27-11-15 | 14:57

haha grappig, neem nou dat dorp waar ik woon, de gemeente staat in de top 5 (volgens mij zelfs rang 1) kwa inbraken. Blijkt dat mo en co liever hier inbreken ivm kleinere pakkans. En tussen boeren wonen, arch! dat is pas een kwelling. Zou soms bijna denken dat ze nog simpeler zijn dan de zielen van de religie van de 'vrede'. Bijna dan he ;) wat wel klopt van de topic is dat er hier nauwelijks OV is. En de wegen zitten vol met bejaarden, het is allemaal niet zo mooi helaas :( Enigste pluspunt van de gemiddelde dorp is dat je minder snel wordt opgeblazen door een allahuuhuu akbaarr! figuur.

Blobber_NL | 27-11-15 | 14:55

Wat een gelul van dat half uur fietsen, ik heb vier verschillende supermarkten en twee nachtwinkels op loopafstand. De concertzalen en musea zijn tien minuten fietsen.

mygfisbrazilian | 27-11-15 | 14:55

Kan op het platteland ook niks onbewaakt laten staan, hordes Europeanen stelen hier alles wat los staat.

zeertegendradig | 27-11-15 | 14:49

@Hunebedbouwer | 27-11-15 | 14:40
Tuurlijk wel. Die wonen in de natuur. Maar ze blijven in Finland. Dus zie jij ze niet.

koeberg | 27-11-15 | 14:49

@kweethetooknietbeter | 27-11-15 | 14:41

Godzijdank is er hier in 't dorp geen voor de hand liggende locatie voor een AZC. Al wat hier leeg staat is een basisschooltje met twee lokalen, daar zit het COA echt niet op te wachten.

En as we speak hoor ik de kerkklokken luiden. Welkom in het Verre Oosten!

Reinaert | 27-11-15 | 14:49

kweethetooknietbeter | 27-11-15 | 14:38
Haha, ja das je reinste raciesme natuurlijk. Waarom mag een Piet niet zwart zijn en een dag wel? Denk ook aan zwarte zaterdag. Misschien is Quincy op verkansie samen met blacktwitter, anders zouden ze hier toch wel bovenop duiken?

Willem Hollander | 27-11-15 | 14:46

-weggejorist-

Tweenul | 27-11-15 | 14:45

Gelukkig doet het kabinet er alles aan om stedelingen en dorpelingen gelijk te trekken. Dit doen ze met het middel azc in u dorp. Op dat stedelingen en dorpelingen weer in stand gelijk staan.Die molen wordt uiteindelijk vervangen door een moskee. De natuur bij en om het dorp door de 24000 huizen voor de vluchteling die hier 3 maanden is. Maar de windmolen daarentegen zal wel blijven. Het groenlinks onzin speeltje.

tweetybird | 27-11-15 | 14:45

Klopt.
En vroeger kon je nog zeggen dat je voor je 'amusement' en 'cultuur' toch in de stad moest zijn. Want de stad, die was 'bruisend'.
Dankzij het internet moet dat allemaal niet meer. Het merendeel van de artiesten die in de stad optreden kun je ook in een kleinere stad of gemeente aan het werk zien: dankzij internet weet je perfect wanneer ze min of meer in je buurt zijn en je tickets bestel je ook al on line. Bijkomend voordeel: in die plattelandsdorpen of stadjes heb je nog volop -en gratis- parkeerplek. En meestal ook geen hufters in de zaal.
Spullen bestel je heden ten dage ook al via internet. En op het platteland ken je tenminste nog je buren die kunnen teken voor dat pakketje (onze leverancier legt het trouwens meestal gewoon achter het hek, geen hond die het gaat stelen).
En de ruimte! de ruimte! Koop je een drone ga je er gewoon wat mee gaan spelen in het veld van die buur. Je stoort niemand en iedereen laat je met rust.
In je schuur heb je ook al plek zat voor je speelgoed:leuk oldtimer brommertje en lekker door de velden mee vlammen! Als er al een buur je er over aanspreekt is het m te vertellen dat ie in zijn jeugd net hetzelfde modelletje had 'en of hij er even een rondje op mag rijden'. Niemand die hem gaat stelen als je hem toch even ergens op straat durft te parkeren.
In je huis heb je ook plek zat, dus muur witten, beemer aanschaffen en lekker in je eigen zetel met een goed biertje (gebrouwen door een lokale brouwer) in de hand kijk je in high def naar elke film die je wenst.

nog-eenbelg | 27-11-15 | 14:41

@Reinaert | 27-11-15 | 14:36
Misschien moet je dan maar eens beginnen met een welkomstlied in te studeren met je dorpsgenoten. En natuurlijk een beetje aandringen met argumenten als de gemeneent vluchtelingen opvangt, dan wordt de gemeente beloont, zo niet, dan wordt ze gestraft. Er is dus nog een hoop te doen. Dus, vooruit, aan de slag!

Rest In Privacy | 27-11-15 | 14:41

@Lupuslupus | 27-11-15 | 14:20
Welnee. Wanneer je in een huisje in het bos woont kunnen de criminelen je niet eens vinden.. en ze durven het bos niet in.
Ik woon naast een zeer groot natuurgebied in Drenthe en in de buurt zijn ook een paar campings.
Hier zijn in de vakantie vooral veel stedelingen te vinden, die ik nogal eens spreek.
De meerderheid is gewoon bang in het bos.. overdag al, laat staan in het donker.
Sommigen zeggen wilde beesten te horen die hier óf helemaal niet voorkomen, óf die bang zijn voor mensen.
O ja.. op die campings nog nooit een Fin gezien. Volgens mij komen die nooit in de natuur.

Hunebedbouwer | 27-11-15 | 14:40

Stedelingen zijn niet onnozeler als dorpelingen alleen zij hebben het al opgegeven. Wat de dorpelingen redelijk bespaard is gebleven hebben we hier te laat ingezien. De dorpelingen hebben kunnen zien wat het de stedelingen heeft opgeleverd en zij proberen dat nu wel te voorkomen. Wij stedelingen hadden weinig keus want het werd en wordt ons allemaal door de strot gedouwd. Iets wat uiteindelijk de dorpelingen ook gaat overkomen. Dit kabinet heeft namelijk schijt aan al zijn burgers.

tweetybird | 27-11-15 | 14:40

Jim Lovell | 27-11-15 | 14:29
Mooi pleintje inderdaad hoor. Ik kom het vast weleens bezoeken. Echter één blik op het prachtige, wijdse groene waterlandschap, door kreken doorsneden, hier vlak achter mijn huisje doen mij direct uw bewering ter zijde schuiven, dat heeft de stad immers niet.

Willem Hollander | 27-11-15 | 14:39

Lang leve het platteland. Ik sluit me volledig aan bij @Willem Hollander

Mestboerke | 27-11-15 | 14:38

@Willem Hollander | 27-11-15 | 14:11
Over druk in de winkels gesproken; is het vandaag niet Black Friday in de USA? En wat vindt de anti-zwarte-pieten-club van die term? En van dat gebruik? En wat vind de VN er van?

Rest In Privacy | 27-11-15 | 14:38

Als dorpsbewoner heb ik daar weinig aan toe te voegen.

Bos in het zuiden, heide in het noorden, strand langs de rivier.

Het is natuurlijk wel afzien in zo'n dorp: drie kerken, maar géén AZC.

Reinaert | 27-11-15 | 14:36

Het CBS ziet het verkeerd en draait het om. Stad en dorp komen wat betreft veiligheidsbeleving steeds dichter bij elkaar, niet omdat de stad veiliger is geworden maar omdat het dorp onveiliger is geworden. Het aantal inbraken is de afgelopen jaren op het platte land fors gestegen, net als drugs gebruik en alcoholmisbruik, met alle gevolgen van dien.

bixiers | 27-11-15 | 14:36

Het CBS had laatst ook onderzocht hoe het kwam dat 99% van de gezinnen bij een pretpark zelf eten en drinken meenam. Reden? De drankjes en versnaperingen waren veel te duur. Oplossing? Minder duur maken.
Zucht.

Piet Karbiet | 27-11-15 | 14:36

@Cor Zakov | 27-11-15 | 14:32
Dan is het de vraag of dat ook af te lezen is aan afkomst.

Vrije Nator | 27-11-15 | 14:34

@ProAsfalt | 27-11-15 | 14:25
Wat dat kip-ei betreft; de kip was er eerder. Stel dat het ei er eerder was, wie kon het dan uitbroeden?

Rest In Privacy | 27-11-15 | 14:33

In de meeste steden is onnozelheid troef, daar heb je geen onderzoek van het CBS voor nodig. Amsterdam is daarvoor eigenlijk het beste voorbeeld. Werkelijk de meeste onnozele mensen (lees domme) lopen daar rond.

Cor Zakov | 27-11-15 | 14:32

@Vogelbeest | 27-11-15 | 14:05
Kletskoek. De NL boer mag/wil niet veel bestrijdingsmiddelen gebruiken. Dat spul is schreeuwend duur. Dat maakt zijn producten nóg duurder.
Dus waar halen AH cs dan hun goedkope, bespoten producten?
In andere landen waar bijna alles mag op dat gebied. En dat zijn er nogal wat.

Hunebedbouwer | 27-11-15 | 14:31

Nederland is gewoon één groot dorp. Amsterdam is echt niet te vergelijken met Tokyo, Mumbai, Londen of Nairobi. Dat zijn echte steden met echte grote stedenproblematiek. In twee uur ben ik vanuit Maastricht en Groningen in de Randstad. Geen wonder dat iedereen zich even veilig voelt in dit lieve kleine landje.

Harry uit Rotterdam | 27-11-15 | 14:31

@Piet Karbiet | 27-11-15 | 14:27
Een wijntje doen in Abrazzo.

Kaas de Vies | 27-11-15 | 14:29

-weggejorist-

Boer Piet | 27-11-15 | 14:29

In steden heb je ook nog eens smug

KingYellow | 27-11-15 | 14:29

@Willem Hollander
1 blik op het nu prachtige museumplein en je wil verhuizen. Dat heb je niet als provinciaal.

Jim Lovell | 27-11-15 | 14:29

Wij zijn ook minder bang omdat de gemiddelde boer bewapend is, en de potentiële boef weet dat. en mooi dat jij zo gelukkig bent in Amsterdam Jim Lovell. Lekker blijven daar.

Nadeel van al die hipsters is wel dat als wij een houthakkersbloes aan hebben , we ook maar gelijk een motorzaag meezeulen, zodat we niet voor hipster worden uitgemaakt

world famous | 27-11-15 | 14:27

Ik woon in een hele grote stad (nou ja, groot) maar dan wel in een dorpse vinexwijk. Op 5 minuten fietsen van wilde bizons. Of een soort van langharige buffels. Wat nu te doen?

Piet Karbiet | 27-11-15 | 14:27

"Stedelingen zijn onnozeler dan dorpelingen"

Klopt, want ik ben ervan overtuigd dat stedelingen wel geloven in het opgevoerde propaganda van de overheid/NPO/Media dat klimaatsverandering wordt veroorzaakt door Ferrari's en de dorpelingen een heel stuk minder.

Maar goed, stedelingen stemmen meestal ook groenlinks. Dan heb je te maken met het kip-ei verhaal.

Kip-ei verhaal geldt ook voor klimaatsverandering veroorzaakt door Ferrari's alleen jammer dat dat door 96% van de 'wetenschappers' wordt ontkent.

ProAsfalt | 27-11-15 | 14:25

Jim Lovell | 27-11-15
Dat klopt, ergens in dat enorme niemandsland, ver naar het zuiden, daar woon ik. Heerlijk rustig, met een grote tuin en alle benodigde voorzieningen op loopafstand. Meerder steden binnen drie kwartiertjes reizen, de dichtbijzijnde op 20 min. Vroeger ging ik graag en veel naar Amsterdam, mooie stad, maar inmiddels heb ik het er wel gezien. Nederland heeft zoveel meer leuke steden/stadjes. En gezien het bedroevende niveau van die elitaire, zogenaamde 'cultural awareness' te Amsterdam kan ik enigszins trots melden dat wij daarvan verschoond zijn gebleven.
Koeienstront ruik je weinig meer sinds de mest in de grond wordt gespoten, maar das wellicht een techniek die de omgeving van onze superieure hoofdstad nog niet heeft bereikt.

Willem Hollander | 27-11-15 | 14:24

Jim Lovell | 27-11-15 | 14:14
Blijf dan please binnen de grenzen van die smerige multiculti-aars van Europa. Misschien vind je er een leuk appartementje van 75m2 voor €450.000. En anders lekker de nieuwbouw in van IJburg ofzo. Gaaf man!

Henk J.Pal | 27-11-15 | 14:22

Het dreigingsniveau vanuit Brussel mag dan teruggezet zijn van 4 naar 3, het maakt geen reedt uit of je in de stad woont of op het platteland, je bent nergens veilig voor de megalomane varkens en kontlikkende nitwitten uit Brussel.

Cuyahoga | 27-11-15 | 14:22

Voor de een is "buiten" wonen een groot genot, voor de ander een kwelling. Moet iedereen gewoon zelf weten. Heb mijn leven lang in een.huisje.in.het.bos. willen wonen, zo'n soort boswachtershuisje. Het is er helaas nooit van gekomen en nu zou ik het niet meer willen. *Juist* vanwege de criminaliteit want die blijft echt niet beperkt tot de (grote) stad.
Als je achteraf woont - dus niet in een dorpsstraat - heb je geen enkel verweer tegen tuig, zelfs een hond helpt niet, die schieten ze gewoon dood.
In een straat kun je tenminste nog om hulp gillen in de hoop dat iemand je hoort *en* reageert. Maar zelfs dat laatste is niet zeker.
Voorbeeld: enige tijd geleden was mijn hond - aan de lange lijn - de struiken ingelopen en was bezig zichzelf op te hangen, had een paar rondjes om een struik gelopen. In het donker zie ik bijna niets en heb om hulp geschreeuwd (was vlak naast een flat). *Niemand* reageerde dus ben ik op de tast de bosjes ingelopen, aan de lijn gevoeld totdat ik bij de halsband kwam en de musketonhaak losgemaakt.
Mijn advies: vertrouw alleen op jezelf.

Lupuslupus | 27-11-15 | 14:20

Kaas de Vies | 27-11-15 | 13:58
Basketbal is voor mietjes.

Cuyahoga | 27-11-15 | 14:19

Haha, Nederland heeft helemaal geen steden, hooguit een paar aan elkaar gegroeide dorpen.

Conan de Rabarber | 27-11-15 | 14:18

Gezien de daling van 55% naar 38% kan je er gevoegelijk vanuit gaan dat het onderzoek is uitgevoerd door Diederik Stapel Consultancy BV in samenwerking met Roos Vonk en Partners, Conflictbemiddeling en Mediation C.V.
Door een aanpassing in de definitie van de vragen in de enquete is de door de samenwerkende overheidsdiensten gewenste uitkomst verkregen.
Je moet toch vooral niet denken dat de multiculturele heilstaat in de gemeentes Rotterdam en Den Haag, grote steden met de hoogste percentages allochtonen en vooral van niet-westerse afkomst, niet werkt.

Glasgow Argus | 27-11-15 | 14:17

@Professor Pollewop | 27-11-15 | 14:06
He dorpsgenoot, dat ben ik helemaal met je eens.

IJzervreter | 27-11-15 | 14:17

@Vogelbeest | 27-11-15 | 14:06
Ruimte zat, maar je woont wel in Flevoland.
Ben je al aan de Prozac?

koeberg | 27-11-15 | 14:16

@Mesmer | 27-11-15 | 14:14
Sapperdefap! Daar zit wel wat leuks tussen om mee in het hooi te rollen.

Vrije Nator | 27-11-15 | 14:15

Als je Amsterdam uit rijdt, kom je in een soort niemandsland. Cultural awareness heeft echt helemaal niemand daar en het stinkt er naar koeienstront.

Jim Lovell | 27-11-15 | 14:14

Zeg Fleur-Willemijn, gaan we nog naar de Albert Cuypmarqt?

waragainstclimate | 27-11-15 | 14:14

Wel weer jammer, dat iedereen van iedereen weet met wie hij / zij achter het fietsenhok is geweest (brommerts kijken) en dat alles en iedereen een mening over alles en iedereen heeft.
En als het niet botert met je buurman, heb je geen vrienden in een straal van 10 km :-)

Ik zeg: ga lekker in de voorsteden wornen. Niet idioot druk, stad in de buurt en beperkte misdaad, even afgezien van ingeslagen autoramen, winkeldiefstal, inbraken en the odd verkrachting. ;-)

xspalm | 27-11-15 | 14:14

-weggejorist-

Mesmer | 27-11-15 | 14:14

Geboren in een durp, getogen in de Stad, dat zijn de stomste.
*heel erg onnozel kijken doet*

VanBukkem | 27-11-15 | 14:13

Daarom stuurt de regering de meeste vluchtelingen naar veilge dorpen op het platteland. NIMBY.

ristretto | 27-11-15 | 14:13

Blijven jullie maar in de stad. Ik zit hier prima met ruimte, lucht en boerinnenkalender.nl

Mesmer | 27-11-15 | 14:13

Doorgaans wordt er op het platteland geld verdient wat dan in de steden wordt gebruikt om een gracht te te dempen of erger.

van stampij | 27-11-15 | 14:12

opbokkennu | 27-11-15 | 14:03

Dat noemt men een 'gemeenschap'. Maar gelukkig ben jij een sublieme survival-Rambo die anderen niet nodig heeft.

SynthetischBismut | 27-11-15 | 14:11

Ooit een jaar of anderhalf in een groter durp gewoond, net iets te dicht bij de grote stad. Vaak laat in de avond geschreeuw op straat, mijn fiets gesloopt als ik deze even ergens liet staan. Overlast van hangjeugd. Nooit eens rustig boodschappen doen, altijd en overal is het druk. Nu weer terug in mijn kleinere durpie, ons kent ons, de jeugd hangt lekker achteraf in een plaatselijke boerenschuur, niemand heeft er last van....heerlijk. En hè het is Nederland hoor. Knal de snelweg op en je zit binnen no time in de één of andere stad als je daar zin in hebt.
De polder heerscht echt wel.

Willem Hollander | 27-11-15 | 14:11

Zo denk ik er nou ook over.
Maar waarom wil bijna iedereen dan zo graag in de stad wonen?

jemagookniksmeer | 27-11-15 | 14:11

@pili-pili | 27-11-15 | 14:07
Klopt. En daarnaast hebben we ook geen fatsoenlijke riolering en internet. Ik zou daar blijven als ik jullie was. Het is hier niet pluis.

atheïstisch stemvee | 27-11-15 | 14:11

Helaas, er komen steeds meer zeer gewelddadige overvallen voor op vrijstaande huizen en boerderijen. De betreffende oost-europeses criminelen keren namelijk in de veronderstelling dat er bij veel van dat soort huizen veel contant geld in huis is.
En als dat geld niet direct overhandigd word simpelweg omdat het er niet is deinzen ze er niet voor terug de bewoners helemaal kapot te slaan.

sinar2 | 27-11-15 | 14:11

Ga maar 's een tijdje kijken naar "Opsporing Verzocht"!

meneer Q | 27-11-15 | 14:10

*ansichtkaart uit Dedemsvaart stuurt*

Normpje | 27-11-15 | 14:10

@pili-pili | 27-11-15 | 14:07
Verstandiger. Niet angstiger.

Vrije Nator | 27-11-15 | 14:10

Niks daarvan. Dorpelingen zijn gewoon angstiger dan stedelingen.

pili-pili | 27-11-15 | 14:07

Hoe heet je tentamens halen na een avondje harddrugs? 3f :)

Neut | 27-11-15 | 14:07

Villa Vogelbeest staat al jaren tot volle tevredenheid in een plattelandsdorpje te +32. Mijn huidge terras is groter dan mijn vorige tuin.
Héérlijk.

Vogelbeest | 27-11-15 | 14:06

-weggejorist-

Professor Pollewop | 27-11-15 | 14:06

Liever een hipster meisje dan een boerderij dikke reet koe wijf.
Dan heb je tenminste wat te lachen en kan je ze veel vragen stellen zodat ze zich belangrijk voelt.
Meen je dat nou? Echt waar werkt dat zo? Meen je niet! Van die kant heb ik het nog nooit bekeken, ga je dood van koffie?
Een hipster meisje maakt het leven leuk en amusant, want verwondering doet dat met een mens. En doorpalen, heel lang en hard.

Jim Lovell | 27-11-15 | 14:06

Zuurstof tekort, fluoride in het water, stress. Wat een brainkillers.

Neut | 27-11-15 | 14:06

Eigenlijk heb je een groot stuk land nodig, beetje zelfvoorziening gaat nog heel groot worden in de toekomst, wel een hek met hond eromheen, anders eten de vluchtelingen je mais op.

Tyromancer | 27-11-15 | 14:05

Die tomaten en komkommer die je bij een boer op het plattenland koopt zijn exact dezelfde bespoten rotdingen die je bij AH, Jumbo etc. kunt kopen.
Waar denk je dat AH ze vandaan haalt??

Juist.

Vogelbeest | 27-11-15 | 14:05

Ooit tijdelijk paar maanden in een dorp gewoond. Wat een saaie grafstemming, overal de auto voor nodig, alle buren die weten hoe laat je naar bed gaat en hoe vaak je het doet, ons-kent-ons cultuur, jaloezie, zgn. behulpzaamheid is meer pottenkijken dan gemeend etc etc. No way zou na een jaar al op zoek gaan naar touw en boom.

opbokkennu | 27-11-15 | 14:03

Op het platteland ziet iedereen eruit als in een schilderij van Jeroen Bosch. Dat ook wel weer.

Nonkel Frituur | 27-11-15 | 14:01

@Kaas de Vies | 27-11-15 | 13:58
Het Westland als in Engeland? Daar wonen Hobbits!

Vrije Nator | 27-11-15 | 13:59

Je kunt er ook overal parkeren. Omdat niemand anders er wil parkeren..

Godsammekraken | 27-11-15 | 13:59

n 2006 gaf 55 procent van de inwoners van Den Haag en Rotterdam aan zich wel eens onveilig te voelen. Dat percentage is vorig jaar gedaald naar zo'n 38 procent.

Wat nou veilig?

Apollo | 27-11-15 | 13:58

Ik ga binnenkort naar het Westland verhuizen, schijnt supercool te zijn en ga ook eens kijken bij lokale basketbal vereniging.

Kaas de Vies | 27-11-15 | 13:58

Nou als ik zo naar mijn schoonouders kijk (klein gereformeerd dorpje) dan ben ik het dus niet eens met die stelling

Rotisseur | 27-11-15 | 13:57

Hoera, eindelijk eens aangetoond dat een dorp veel beter is dan de stad! Hipsters denken maar dat ze zo milieuvriendelijk zijn in hun betonnen dozen.

dalskog | 27-11-15 | 13:57

Klopt. Ik ben veiliger. Nou ja, voor zolang dat nog duurt met die vluchtelingen in de sporthal.

Vrije Nator | 27-11-15 | 13:57

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl