Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Feiten! Opkomst Nederlandse referenda zeer hoog

referendumversusderest.jpg In navolging van de zuinig kijkende kabinetsleden, die de knip niet willen trekken voor een democratisch proces waar zij zelf behoorlijke buikpijn van krijgen, is de gemeente Lelystad van plan om minder stemlokalen te openen voor het GeenPeil-referendum van 6 april 2016. Hun "argument": Ze verwachten een lage opkomst. Ten eerste zijn wij zeer benieuwd waar Lelystad, een VVD-gemeente waar de zus van Tineke Netelenbos PvdA-burgemeester is (1), die voorkennis vandaan heeft. Hebben zij onderzoek gedaan? Peilingen gehouden? Zo ja, mogen wij dan de resultaten daarvan inzien? Ten tweede wijzen de feiten op een héél andere situatie. Zie tabel hierboven. Met een opkomst van 61,87% scoren referenda juist heel goed in Lelystad. Beter dan Gemeenteraads-, Provinciale Staten- en Europarlementsverkiezingen. Met een landelijke opkomst van 63,30 procent per referendum, scoort het referendum in Nederland sowieso rúim boven de opkomstdrempel van 30 procent. Hij is zelfs, kun je feitelijk zeggen, ruim twee keer zo hoog. Logischerwijs scoort Nederland dus ook op gemeenteniveau keurige opkomstcijfers. Op deze pagina is dat per gemeente na te lezen: bijna alle gemeenten van Nederland zitten boven de 60%, waarbij opkomsten boven de 70, 80 en zelfs 90 procent regelmatig voorkomen. Zelfs de laagst scorende gemeente - Rucphen - overschreed met 49,97% nog altijd ruim de opkomstnorm. Kortom. Lelystad. We zouden eerder aanraden om méér stemhokjes neer te zetten, in plaats van minder. REACTIE LELYSTAD: Zo, dat is snel. Communicatiemiep van de gemeente in de mail: "Gemeente Lelystad zet nagenoeg hetzelfde aantal stembureaus in bij het referendum over de Associatieovereenkomst met Oekraïne in april 2016 als bij de provinciale statenverkiezingen die in maart plaatsvonden. De gemeente overweegt hooguit twee stembureaus minder in te zetten. Het gaat daarbij om stembureaus die op een steenworp afstand liggen van een ander stembureau en bij de vorige verkiezingen nauwelijks bezocht werden." Hier het hele mailtje. Lol @ slotzin: "Gemeente Lelystad betreurt de verwarring die door het twitterbericht is ontstaan." Joe. Bedankt voor de casus, desalniettemin.

Reaguursels

Inloggen

Wie maakt zich nou nerveus over een niet bindend referendum. Geenstijl probeert het lijk nog wat warm te houden, maar in april wordt het definitief begraven.

gm40 | 06-11-15 | 08:03

'Zus van' is waarschijnlijk geen burgemeester meer www.omroepflevoland.nl/nieuws/128448/l... of nog wel? Die heeft natuurlijk even moeten regelen dat Vliegveld Lelystad mag uitbreiden, Verkeer en Waterstaatcircuitje. Nooit geweten dat het allemaal zo werkt via de broer van zus en de zus van zo.

Watching the Wheels | 05-11-15 | 18:45

@Kaas de Vies | 05-11-15 | 15:13
U woont bij mij in de gemeente?
.
Trouwens mooi om te zien dat de bliksemactie van de reaguurders ook een bliksemreactie teweeg brengt die meteen een toezegging inhoudt en de overige gemeenten aan het denken zal zetten.

BekiekUtMoar | 05-11-15 | 18:03

Ja. in 1863.

Geenstilo | 05-11-15 | 17:21

Die EP opkomst. Let daar nou eens op! We geven de macht weg aan 34%.

omanders | 05-11-15 | 17:18

@Freedent | 05-11-15 | 15:54

'Wij betreuren de verwarring'. Vreselijk, dit soort lege excuses, die de schuld half leggen bij de ontvanger.

Zeg dan gewoon we betreuren dat WIJ onduidelijk zijn geweest, Sorry dat WIJ hebben geprobeerd op uw referendum te beknibbelen. Sorry dat WIJ niet eerst goed hebben uitgezocht of het wel handig zou zijn om bij een referendum minder hokjes neer te zetten dan bij provincialestatenverkiezingen die in Den Haag worden gebruikt om kiezers te bedriegen met landelijke kopstukken.

Joris Draaksteker | 05-11-15 | 17:05

GS begint het onze bestuurders knap lastig te maken, blijkt wel uit de reactie van Lelystad. Een mooier compliment tezamen met het succes van Geen Peil, kunnen ze nauelijks krijgen. Chapeau!

josef kuijpers | 05-11-15 | 16:46

Het kan aan mij liggen, maar het lijkt er erg op dat de regering nu heel bang terugkomt (lees krabbelt) over hun besluit om lekker weinig stemlokalen in te zetten.

sander koekkoek4745 | 05-11-15 | 16:39

Reken maar dat de opkomst voor dit referendum een stuk lager ligt: voor links Nederland is dit een referendum georganiseerd door de fascisten van GS. Velen zijn van mening dat als je meedoet aan het referendum, er prompt weer bruine laarzen door de straten gaan marcheren. Met Jan Roos als Obersturmbannführer aan het hoofd. I kid you not.

FrankVeer | 05-11-15 | 16:36

@bArAbAts | 05-11-15 | 15:56
'Die begrijpen niet hoe het werkt'? Mag ik hieruit opmaken dat u wel begrijpt hoe het werkt? Ik weet nog niet voor of tegen dus wellicht kunt u het mij even uitleggen?

MarcS | 05-11-15 | 16:31

@lijn5 | 05-11-15 | 16:10
Toch kan het anti-referendumbeleid van de regering een averechts effect krijgen. Want stel dat het opkomstpercentage >30% is en de uitkomst 'tegen' wordt, ondanks het zover mogelijk afknijpen van stemfaciliteiten door de overheid. Ongeacht of de regering de uitkomst negeert, bestaat er nog steeds een kans dat de voorstemmers een rechtszaak tegen de staat beginnen wegens obstructie van de mogelijkheid om 'voor' te stemmen. Wat de overheid ook doet, ze schaatsen op dun ijs en moeten op eieren lopen. Of liever: de democratie haar beloop laten. Helaas denk ik dat ze liever door het ijs zakken dan de democratie haar beloop te laten. Want degene die dan verzuipt, is waarschijnlijk toch alleen maar de staatssecretaris van de bezemkast.

Nivelleermarionet | 05-11-15 | 16:30

Even close-read twitterbericht Lelystad:

Er staan slagen om de arm in. Daar houden we niet van:

- 'nagenoeg hetzelfde aantal' Nagenoeg? HOEVEEL? Vorige verkiezingen, referendum
- 'de gemeente overweegt' Hoelang? Wanneer beslissing? Op basis waarvan? Raadsbeslissing? Welke datum? Inspreekmogelijkheden?
- Hooguit twee minder? Hoe groot is de mogelijkheid te variëren tussen 1 en 2 stembureaus? Minimaal 1, maximaal 2?
- 'een steenworp afstand' Hoe groot is de steen? Wie werpt hem (Liesbeth? Hoe sterk is zij in het gooien? Wordt er eerst geoefend in het werpen van de eerste steen? Mag dat, wettelijk gezien?). Wat is de maximaal behaalde afstand bij voorgaande verkiezingen en door wie? Is deze afstand per rollator te overbruggen? Locaties en meters graag!
- nauwelijks bezocht. Cijfers! Wat is nauwelijks? Overzicht van 'nauwelijks' per bureau bij vorige verkiezingen. Oorzaak van nauwelijks bezocht?

Kijk uit met ambtenaren en slagen om de arm! Ontmasker ze en vraag exacte gegevens.

piloot47 | 05-11-15 | 16:22

Goed zo jongens. Activisme werkt nu eenmaal, dat hebben linksdraaiende groeperingen al vaak aangetoond. Maar voor de verandering nu eens voor een nuttige zaak :-). Blijf er vooral bovenop zitten!

Gen. Maximus | 05-11-15 | 16:22

@ necrosis | 05-11-15 | 16:10

Nee, het heeft letterlijk niks te maken met wat ik zeg. Ik heb met geen woord gerept over de uitslag van het vorige referendum of wat daar mee gedaan is (is ook algemeen bekend dus waarom zou ik?) en ook niet over de mogelijke uitslag van komend referendum en wat Rutte daar mee gaat doen (wat ook algemeen bekend is) en wat ik heb gestemd vorige keer en/of van plan ben te stemmen deze keer of wat ik inhoudelijk van dit of het vorige referendum vind heb ik ook nergens gemeld dus je denkt mij nu aan te pakken terwijl je helemaal niet weet wat mijn mening is en begint dus ergens over waar ik helemaal niks over gezegd heb en wat ook verder geen moment bij me is opgekomen. Dus kudo's voor jou als je nu heel trots op jezelf bent maar treurig genoeg is dat dus met iets wat alleen in je eigen hoofd gebeurt en niet op basis van iets dat ik heb gezegd.

Capt. Iglo | 05-11-15 | 16:18

@Nivelleermarionet
De vorige keer was er ook geen Geenpeil die de opkomst en interesse onder de bevolking zou kunnen vergroten.

Hersenscherven | 05-11-15 | 16:17

Tjonge, ik heb het gevoel dat ik met mijn mailtje van vanmorgen iets heb bereikt. Wow. Lekker.

nemoj me jebat | 05-11-15 | 16:11

@Capt. Iglo | 05-11-15 | 16:02
Wat ik zeg heeft waarschijnlijk te maken met hetgeen je niet wil horen.
Schaam je niet, daar hebben Didi en Rutte ook last van....

necrosis | 05-11-15 | 16:10

@Nivelleermarionet | 05-11-15 | 16:07 Het blijft voor de regering dan een een hele grote gok of die drempel gehaald wordt. Maar goed verliezen kunnen ze niet. Ze wijzen het toch af, en gezichtverlies hebben ze nog nooit van gehoord.

lijn5 | 05-11-15 | 16:10

@Dhr. de Wit | 05-11-15 | 15:50
Ik heb het geverfd in de kleur 'onzichtbaar'.....

necrosis | 05-11-15 | 16:08

Niet zo slim van GeenStijl om de gemeenten en de regering de cijfers aan te reiken die voorheen zoek leken te zijn. Want opeens heeft de regering het. Ze gaan het referendum over de Oekraïne zodanig presenteren dat het voor de oliedomme hinderburger een EP2014-achtige constructie lijkt. Dan zitten ze toch al dicht bij de 34% opkomst en hoeven ze alleen nog maar te zeggen dat het initiatief van de antidemocratische rechts-radicale nazi-haatbaarden en Poetinflikkers van de PVV-jihaatsite GeenStijl.nl komt. Dan is het verwachte opkomstpercentage 0.00001% en kunnen ze die 20 miljoen aan een veel nobeler doel besteden, namelijk gouden bedden met anti-houtstank NASA-schuim-donsveren schurftwerende matrassen met reedtverwarming. Want brood AZC beschimmeld, chocopasta hard door antarctische Nedderlandse kou en referendum Oekraïne haram.
Ogottogott, uns bleibt nur Schrott.

Nivelleermarionet | 05-11-15 | 16:07

Ik zeg je een ding: Als het opkomstpercentage gehaald wordt en die fopregering doet er niks mee, stem ik vanaf nu PVV en ga ik iedereen in mijn "normale" Omgeving oproepen dit ook te doen tot Geenstijl de politiek in gaat.

Leyolm | 05-11-15 | 16:04

@bArAbAts | 05-11-15 | 15:56 Lastige vraag. Wat moet je doen als je voor de EU bent? Gaan stemmen of niet? Als je niet stemt, hoop dat daarmee de kiesdrempel niet wordt gehaald. Als de drempel wel gehaald wordt, sta je mooi voor l*l met 99% tegenstemmers. Wat ga jij doen?

lijn5 | 05-11-15 | 16:03

@ necrosis | 05-11-15 | 15:57

En dat zeg je omdat je gewoon wat wil zeggen?! Want met wat ik zeg heeft het niks te maken.

Capt. Iglo | 05-11-15 | 16:02

Op naar het volgende ballonnetje.

McMarx | 05-11-15 | 16:02

Typerend weer. Ben je iets te kritisch, zijn ze gelijk TEGEN je ;) Je vraagt je dan ook meteen af wat voor lui daar werken en of dat inderdaad allemaal jaknikkers zijn.

Betweetert | 05-11-15 | 16:00

@Capt. Iglo | 05-11-15 | 15:49
Het onderwerp is nagenoeg hetzelfde: de uitbreiding van de macht van de EU. Dus ga ik zelf gewoon uit van 62% opkomst.

head_pend_jervin | 05-11-15 | 15:58

@Capt. Iglo | 05-11-15 | 15:49
Even ter verduidelijking: het referendum in 2005 liet aan duidelijkheid niets te wensen over.
De bevolking zei 'nee' en BakEllende tekende gewoon bij het kruisje alsof er niets aan de hand was.
De kans is groot dat lachebekje Rutte (die geen homo is, de RVD zei het, dus is het waar) hetzelfde trucje uithaalt.
Jammer voor Rutte valt het referendum precies tijdens het Nederlandse voorzitterschap van de EU.

necrosis | 05-11-15 | 15:57

nou ging het referendum in 2005 ook ergens over en was dat niet gelijk met een verkiezing?
.
Deze keer gaat het nergens over.... dus denk dat de Lelystad wel gelijk gaat krijgen! zeer lage opkomst! alleen het PVV electoraat gaat.... want die begrijpen niet hoe het werkt!

bArAbAts | 05-11-15 | 15:56

Ik neem aan dat voorstanders van het referendum allen hun gemeente om opheldering vraagt? Ik wel, ik zal het antwoord melden zodra die er is. Gemeente Heerhugowaard

MarcS | 05-11-15 | 15:55

Ha sweet, vandaag hier een account aangemaakt om een reactie te plaatsen. Daarin had ik een zelfgeknipt/plakt tabelletje met opkomstcijfers van Lelystad in elkaar geknutseld. Gelijk overgenomen als afbeelding voor dit nieuwe topic over dit onderwerp. Deze tabel heb ik btw ook naar de gemeente Lelystad gestuurd. Dan weten zij het ook, haha. Leuk iig om gelijk een kleine bijdrage aan deze mooie site te hebben kunnen leveren.

mindermensenaub | 05-11-15 | 15:55

De uitspraak "Dat betreuren wij" staat bij mij gelijk aan: "In eerste instantie interesseerde het ons geen zak maar voor het publiek doen we alsof het ons spijt terwijl wij het vooral erg jammer vinden dat wij zelf zo in een negatief daglicht staan".

Freedent | 05-11-15 | 15:54

@Capt. Iglo | 05-11-15 | 15:49 Hou een sop. Wat een kleine kinderen. Statistiek kan natuurlijk ook met e e n monster.

lijn5 | 05-11-15 | 15:52

@necrosis | 05-11-15 | 15:47 Ik ben nu zo verward ...

lijn5 | 05-11-15 | 15:50

@necrosis | 05-11-15 | 15:47
Mijn haar profiel is kaal.

Dhr. de Wit | 05-11-15 | 15:50

@Normpje | 05-11-15 | 15:22
In ieder geval eerlijker dan het eerlijke verhaal van Zwamsom...

necrosis | 05-11-15 | 15:50

@ head_pend_jervin | 05-11-15 | 15:45

Ik weet niet of je met "je baseren" op mij doelt maar ik heb helemaal niet gezegd dat de opkomst laag dan wel hoog wordt, ik zeg alleen dat deze aanname op basis van deze cijfers nergens op slaat. Bovendien zijn TK verkiezingen altijd hetzelfde, RF hebben elke keer een ander onderwerp dat 1 onderwerp dus veel kiezers heeft getrokken zegt niks over het volgende onderwerp.

Capt. Iglo | 05-11-15 | 15:49

Ik hoop dat de politici van nu ooit ter verantwoording zullen worden geroepen én bestraft. Het zal een schrale genoegdoening zijn. De schade die ze nu aanrichten is onherstelbaar als er niet heel snel iets verandert.

Gewone Man | 05-11-15 | 15:49

@lijn5 | 05-11-15 | 15:43
'Liesbeth van Willigen heeft zijn/haar profiel bijgewerkt'.
Zijn/ haar?

necrosis | 05-11-15 | 15:47

@Capt. Iglo | 05-11-15 | 15:36
En toch is het een betere voorspeller dan je baseren op een gevoel dat toch niemand komt opdagen. Meer gegevens zijn er niet, de werkelijkheid is een opkomst van ongeveer 62% van alle in het verleden gehouden referenda.

head_pend_jervin | 05-11-15 | 15:45

@Kaas
Lelystedeling...

Oelefapper | 05-11-15 | 15:45

Kan iemand even een mailtje sturen naar Liesbeth van Willigen uit Lelystad, zie haar raamambtenaar site ambtenaar20.ning.com/profile/Liesbethv...

We zijn nog meer verward door haar e-mail (en haar foto!) omdat er blijkbaar bij de provinciale statenverkiezingen ook buitenlanders mogen stemmen. Wat een klets. Ben nu uiterst verward.

lijn5 | 05-11-15 | 15:43

@ProAsfalt | 05-11-15 | 15:04
Jij wil Oekraïne erbij?
Wacht maar tot je gekort wordt op je uitkering om de extra miljarden die kant uit te laten stromen....

necrosis | 05-11-15 | 15:42

Zielig excuus

KingStannisBaratheon | 05-11-15 | 15:37

@ très cool | 05-11-15 | 15:31

Op basis van 1 referenDUM, een koppeling maken naar referenDA slaat helemaal nergens op en als je dat niet begrijpt moet je terug naar school.

Capt. Iglo | 05-11-15 | 15:36

@tipo | 05-11-15 | 15:32 Goed gedaan. Wat een oerzakken daar. Denken ze soms dat we hier vliegen zitten te vangen.

lijn5 | 05-11-15 | 15:34

Kunnen we niet meteen een referendum houden over het aantal stemhokjes?

'Wilt u meer of minder stemhokjes?

0 Ja
0 Minder minder minder!'

Driewerf Hoezee | 05-11-15 | 15:33

Oei. Overheid nog meer ongeloofwaardiger. En de kloof wordt groter en groter.

ET007 | 05-11-15 | 15:32

Bij de verkiezingen voor de Provinciale staten is ook de Nederlandse nationaliteit vereist, dus slaat het hele argument van Lelystad nergens op. www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verk...

tipo | 05-11-15 | 15:32

Kaas de Vies | 05-11-15 | 15:12

Allochtoon?

swagmachine | 05-11-15 | 15:31

@ Capt. Iglo | 05-11-15 | 15:29

Nee hoor, conclusie is gebaseerd op keiharde cijfers. Jouw vermoedens dat het niet representatief zou zijn zijn dan weer wel totaal uit de lucht gegrepen.

très cool | 05-11-15 | 15:31

Even de wiki van het referendum van 2005 gezocht. Wat een treurnis. En wat lezen we onder andere:

De VVD produceerde een reclamespotje met beelden van de Holocaust en de val van Srebrenica, met de kennelijke boodschap dat herhaling van dergelijke zaken alleen door een Ja-stem (dus voor de EU) te voorkomen was.

We wachten af wanneer (niet of) zo'n pracht film over het nieuwe referendum verschijnt.

lijn5 | 05-11-15 | 15:31

@ head_pend_jervin | 05-11-15 | 15:24

Als er geen vergelijkingsmateriaal is, moet je het dus gewoon niet vergelijken. De conclusie die nu aan deze cijfers wordt verbonden is totaal uit de lucht gegrepen.

Capt. Iglo | 05-11-15 | 15:29

Het valt me eigenlijk nog mee dat Rottumerplaat niet de enige aangewezen referendum locatie is.

head_pend_jervin | 05-11-15 | 15:27

Begrijp het dan, de plucheplakkers in Den Haag en alle gemeenten willen helemaal geen inspraak van de burger. Die willen hooguit eens in de vier jaar iedereen een worst voorhouden om weer gekozen te worden en zichzelf weer goed te bedelen. En daarom kunnen de gevestigde partijen het ook zo goed met elkaar vinden, al generaties lang verdelen ze onderling de buit.
En als er dan een nieuwe wind komt waaien zoals een nieuwe partij of een referendum dan zullen ze dat op alle manieren tegenwerken en in een kwaad daglicht stellen.

sinar2 | 05-11-15 | 15:27

Bij de weg, over die kosten: er zijn blijkbaar ongeveer 10000 stemlokalen en daarvoor is 20mio beschikbaar. 2000 euro per stemlokaal. Dat is meer dan genoeg. Dus het hele probleem is gefabriceerd door het meest gehate kabinet sinds de eerste wereldoorlog.

très cool | 05-11-15 | 15:27

@Capt. Iglo | 05-11-15 | 15:17
Meer vergelijkingsmateriaal is in Nederland niet voorhanden. Voorlopig komt er dus nagenoeg 62% opdagen voor referenda uit het verleden.

head_pend_jervin | 05-11-15 | 15:24

GS. Het eerlijke verhaal.

Normpje | 05-11-15 | 15:22

@ Kaas de Vies: ben blij dat mijn geliefde Halderberge dan toch duidelijk beter scoort. Dat zal ook het geval zijn bij het volgende referendum.

Neef Herbert | 05-11-15 | 15:22

@kaas: een idioot?

TuurlijkNiet | 05-11-15 | 15:20

Goed zo GeenStijl. Pak die democratie-ondermijnende kleffe partij-kliek maar aan. Dit soort feitelijke kritiek is men niet gewend van hun vriendjes bij de meeheulende Nederlandse media die ook grotendeels bevolkt wordt door hetzelfde soort overjarige partijtijgers waar het landsbestuur ook al vol mee zit en die er gezamenlijk met het bestuur verantwoordelijk voor zijn dat dit land nu in een sneltreintempo naar de afgrond dendert.

Outsider-Inside | 05-11-15 | 15:20

"Zeer hoog" Ik prijs jullie poldertokkies voor jullie optimisme. Misschien iets tè optimistisch, niet? :')

abortuskliniek | 05-11-15 | 15:18

Tijdens kabinetsvergadering.

Rutte: Willen jullie meer of minder opkomst tijdens het aankomende referendum?"
Kabinet: "Minder,minder,minder."
Rutte: "Dan gaan we dat regelen."

ca12nag3 | 05-11-15 | 15:18

Dus op basis van de opkomst van 1 referendum (2005) concluderen jullie dat referenda een hoge opkomst hebben?

Capt. Iglo | 05-11-15 | 15:17

dan is de vraag: minder stemmers, omdat alleen nederlandse staatburgers mogen stemmen, mogen in de provinciale staten en lokale verkiezingen in Lelystad ook mensen stemmen die niet de nederlandse nationaliteit hebben??

Xander9626 | 05-11-15 | 15:17

Gemeente Assen vanochtend: 'Binnenkort wordt dit besproken met de burgemeester'. Cry wolf houdt het in de gaten... .

Cry wolf | 05-11-15 | 15:17

Ik had het programma Het Kan Niet Waar Zijn al getipt.
En de Volkskrant. Middels een brief.

Piet Karbiet | 05-11-15 | 15:13

Mooi dat mijn geliefde gemeente Rucphen ook nog een eervolle vermelding krijgt.

Kaas de Vies | 05-11-15 | 15:13

Het is niet zozeer Lelystad. Maar wat daarboven ligt is nog veel erger. Als treinen worden ingewisseld voor Przewalskipaarden...

Durotar | 05-11-15 | 15:12

Hoe heet iemand die uit Lelystad komt?

Kaas de Vies | 05-11-15 | 15:12

Whoa, zo snel, ze hebben daar wat te verbergen in Lelystad! Lachen zeg dit. Maar het blijf voor mijn ongelofelijk dat er blijkbaar geen wettelijke bepalingen zijn over het aantal stembureaus. En dat al die B- en C-talentjes zich zo laten kennen als volstrekt ondemocratisch. En dat Ronald Plasterk zover is afgegleden van een respectabel wetenschapper tot een machtsgeil potentaatje die door helemaal niemand meer serieus wordt genomen.

très cool | 05-11-15 | 15:11

1-0

Maaiveld | 05-11-15 | 15:10

En zo hoort het. Stennis om niks. Is het al 6 april?

Driewerf Hoezee | 05-11-15 | 15:10

Geenstijl is net als Radar en de belbus, eerst kan de consument barsten en dan is er ineens van alles mogelijk. Triest en schijnheilig volk.
Als de grote schoonmaak komt, valt er heel wat schoon te maken. Het resultaat kan alleen maar een beter Nederland zijn.

wooky | 05-11-15 | 15:10

Kunnen we Lelystad niet weer teruggeven aan de Zuiderzee?

Minister van Emotie | 05-11-15 | 15:08

Ik stempT volmondig NEIN!

eerstneukendanpraten | 05-11-15 | 15:07

En wat ik al eerder zei: De verdiensten op de beursgang van ABN niet naar de bankiers boeken maar naar de VNG zodat genoeg stemlokalen.

Rambo John J | 05-11-15 | 15:07

-weggejorist-

Rambo John J | 05-11-15 | 15:05

De lelystadse verwarring is wel een goede katalysator voor de rest van de gemeenten in Nederland: Geenpeil is watching your every move!

Rambo John J | 05-11-15 | 15:04

Poetin zou hier zijn vingers erbij aflikken.

Bah!

ProAsfalt | 05-11-15 | 15:04

Haha, de buzzwoorden "damage control" en "social media managment" zullen wel zeer zenuwachtig en vaak door de raadskamer zijn gevlogen vandaag.
Go Geenstijl Go!

Rest In Privacy | 05-11-15 | 15:03

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken