Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

GeenPeilTV Kiesraad Kruistocht. Hoe nu verder?

Zitten we dan. Met mist in de koppies van de zinderende doch slopende slotweek, tussen de restjes flyers, stickers en taart. De Krabbel-Karavaan is naar de Kiesraad in Heerlen gereden, met ruim 341.000 gedrukte handtekeningen aan boord. (We hadden op een eerder moment al de eerste 110.000 stuks ingeleverd). Dat ging natuurlijk met de nodige jolijt, én een stijlloos roze limo. Dat gunden we onszelf wel even na een slopende campagne en een euforische eindsprint. Nooit gedacht dat we zo vrolijk konden worden van een enorme stapel dozen papier. Wat er nu gaat gebeuren, zal je verbazen is het volgende. Allereerst gaat de Kiesraad alle 451.666 digitaal verzamelde en door ons afgedrukte handtekeningen opnieuw inscannen en digitaliseren. Dat doen ze ook met alle (tien-)duizenden analoog ingezonden handtekeningen. Op dat totaal passen ze een steekproef toe, om het percentage geldige/ongeldige formulieren te bepalen. De uitkomst van dat proces zal op 14 oktober om 10 uur 's morgens in Nieuwspoort via een openbare zitting bekend gemaakt. De Kiesraad kondigde vanmorgen aan dat deze zitting live op internet uitgezonden wordt. We vermoeden dat NPO Politiek24 dit verzorgt. Het tellen van de handtekeningen is overigens ook openbaar toegankelijk: Dat is de praktische kant. Nu de inhoudelijke. Als we voldoende geldige stemmen hebben (en met deze marge van ruim 150% kan dat eigenlijk niet anders), moet MinBiZa Plasterk een referendum uitschrijven en organiseren. Dat moet binnen een half jaar, maar er is al gezegd dat het ergens komend voorjaar wordt. Maart of april dus. GeenPeil krijgt, als organiserende/aanvragende partij, een geldbedrag om te helpen om onze boodschap uit te dragen. Hoe hoog dat bedrag wordt, is nog onduidelijk: een referendumcommissie moet eerst een (subsidie)regeling vaststellen en publiceren. Artikel 90 van de Wrr stelt het plafond van dat bedrag op 2 miljoen euro. GeenPeil zal dus een campagneplan moeten opstellen om aan de referendumcommissie voor te leggen. Daar gaan we zo snel mogelijk mee aan de slag, want die subsidie hebben we hard nodig. Is dat niet hypocriet van het roze weblog GeenSubsidie? Ja. Enorm. Maar we gaan deze middelen die de wet ons aanreikt keihard nodig hebben om een serieuze campagne te kunnen voeren: pas bij een opkomst van 30% is de uitslag van een referendum geldig. Dat zijn zo'n 4 miljoen kiesgerechtigden, en die willen we allemaal bereiken. Maar wat is de boodschap van GeenPeil dan? GeenPeil heeft vanaf het begin gezegd: Het associatieverdrag met Oekraïne, dat tot verslechterde relaties tussen het Westen en Rusland heeft geleid, is slechts een handvat om een veel groter probleem mee onder de aandacht te brengen: het democratische tekort van de Europese Unie. GeenPeil wilde een referendum afdwingen om een signaal af te geven dat de (Nederlandse) burger meer inspraak verdient in het democratisch proces. Het signaal is gegeven. Bijna 500.000 Nederlandse kiezers hebben getekend voor GeenPeil. Dat is niet een voetbalstadionnetje vol. Dat is niet een grote concerthal vol mensen. Dat is tien keer Lowlands. Dat zijn anderhalf keer zo veel mensen als er leden van politieke partijen zijn. Bedenk dit: GeenPeil is qua aantallen dus groter dan politiek Den Haag. En deze half miljoen Nederlanders zijn niet zomaar kiezers die iets van een associatieverdrag vinden. Hier speelt iets heel anders. Dit zijn mensen die meer inspraak wensen, die zich niet meer of niet voldoende serieus genomen voelen door Den Haag, die zich zorgen maken over de teloorgang van de democratische vertegenwoordiging en/of die het beu zijn dat ze continu worden voorgelogen door een landsbestuur dat keer op keer het tegenovergestelde doet van wat zij belooft. Campagne voor keuze GeenPeil wil dat de kiezer weer serieus genomen wordt. GeenPeil wil daarom geen campagne voor of tegen de EU te voeren, maar om mensen zelf de keus te geven of ze voor of tegen meer Europese uitbreiding willen stemmen. De zure, felle en ronduit onbeschofte reacties, frames en verdachtmakingen van sommigen in het publieke domein, zoals Canoy (D66), De Wijk (D66), Boekestijn (VVD) en Laurens Jan Brinkhorst (D66) bewijzen dat de (zelfverklaarde) elite daar doodsbang voor is, en dat die elite walgt van de gedachte dat 'het volk' ook eens wat mag zeggen. Daarbij schofferen deze lieden zonder enige schroom een half miljoen mensen die in onze democratie exact dezelfde rechten, plichten en verantwoordelijkheden hebben als zijzelf. Erger nog: ze zuigen willens en wetens de zuurstof uit het democratisch proces door kiezers uit te sluiten, teleur te stellen en als ongeletterde onderbuikers weg te zetten. GeenPeil wil een verstikkingsdood van de democratie voorkomen. Laat ze maar komen met hun lasterende grasmaaiers en retorische kettingzagen. GeenPeil gaat de komende maanden zo veel mogelijk boompjes planten om de democratie meer zuurstof te geven. Met een peilloze campagne over de onschatbare waarde van vrije democratische keuze. Adem het maar diep in: er komt een referendum aan.

Reaguursels

Inloggen

Zo... en wij maar denken bijna 300.000 de laatste dagen. Goede tactiek Geenpeil!

waragainstclimate | 29-09-15 | 19:07

Even voor mijn bewustwording, jullie printen 450.000 velletjes vol, zodat er 450.000 a4'tjes zijn met elk een handtekening. Dit vanuit een digitaal bestand. Vervolgens scant de kiesraad 450.000 velletjes weer in, om er weer een digitaal bestand van te maken.

Hadden jullie niet gewoon een USB stick kunnen overhandigen en zo alles en iedereen een boel werk kunnen besparen? Scheelt een boel belastinggeld. Trouwen 450.000 velletjes papier zijn ook een heleboel bomen die nu redelijk nutteloos zijn weggeprint. Kunnen we daar geen referendum over houden, het uitsluiten van onzinnige handelingen?

merrlin | 29-09-15 | 12:34

Volgens mij moeten jullie even bellen met Max Laadvermogen.

PiGGY | 29-09-15 | 10:36

Een half miljoen a4'tjes laten afdrukken in 030 om in maastricht deze wederom in te scannen, handig. Zo creeer je die banen wel.

Binnenbaan | 29-09-15 | 09:26

complimenten voor het stuk... hulde!!
het gaat goed komen!!

TerrorSam | 29-09-15 | 08:28

Ben benieuwd of ze het referendum in een vakantie plannen..

Mesmer | 29-09-15 | 08:21

viva la resistance!!

trance4life | 29-09-15 | 02:15

Een beetje VN zwarte piet roepers mogen inderdaad wel de telling overzien nadat de meeste basisscholen in de regio Zuid Holland zwarte piet in de ban doen. Met de bananenrepubliek die we zijn.

Balaverde | 29-09-15 | 01:54

Réken maar dat er een veelvoud van die twee miljoen gaat worden uitgegeven om de burger 'uit te leggen' dat 'Nederland als exportland baat heeft bij goede betrekkingen met Oekraïna', dat MH 17 er met de haren zal worden bijgesleept en dat 'het democratisch gehalte van Ukraïna stijgt' bij een associatieverdrag (nét als in Turkije...) Verder is Ukraïna natuurlijk ZIEHLUG en zullen er komende maanden talloze reporters van de NPO ronddarren om aan het stomme ignorante stemvee te tonen hóe verschrijkkelijk zielig het land wel niet is en hoé zeer het zielige land de EU en ons geld nodig heeft.

bisbisbis | 29-09-15 | 00:48

Een beetje olie op het vuur, maar kan Rusland rapporteurs sturen om toezicht te houden op de telling? Geeft meteen een beetje druk:-)

Atlantis-95 | 29-09-15 | 00:31

His Lordship | 28-09-15 | 22:58
Niks ervan, beginnen = afmaken. Zeehondjes = ook afmaken. Uw bewering dat veel reaguurders voor zijn.... We shall see, maar ergens denk ik dat u de plank geweldig misslaat.

elfenstein | 28-09-15 | 23:55

Misschien is het voor Geenpeil het beste om zich nu gracieus terug te trekken. En die 2 miljoen te doneren aan een goed doel. Zeehondjes ofzo. Dat stelt Geenstijl boven iedere verdenking van vooringenomenheid. Ten slotte: er zijn veel mensen die hebben getekend voor Geenpeil, die vóór het associatieverdrag zijn.

His Lordship | 28-09-15 | 22:58

Oekraïne ook nog bij de EU?
Rusland is al genoeg geprovoceerd. Bij de grootste gebeurtenis sinds WO2, de hereniging van Oost- en West-Duitsland, is door de Westerse leiders aan het Kremlin beloofd dat de NATO niet oostwaarts zou uitbreiden. Die belofte is meermaals gebroken. Ik denk dat dat een van de redenen is voor de Russische agressie van de laatste jaren.
Voor heel grote bedrijven (goedkope arbeiders, afzetmarkt) en voor de wapenhandel is uitbreiding kassa. Gewone burgers en kleine bedrijven gaat het veel geld kosten. En er is kans op meer 'burger'oorlogen zoals die in Oekraïne.

BommelMarwijkROOD | 28-09-15 | 22:53

@Schietmijmaarlek | 28-09-15 | 22:16
En zet vooral dat debiele typetje neer dat je zo koestert, want zodra je serieus in weerwoord moet in een tweegesprek bak je er niks van. Wat nog niet is kan nog komen hoop ik maar. Dat zeiden ze van Balkenellende tenslotte ook.

McMarx | 28-09-15 | 22:47

"een referendumcommissie moet eerst een (subsidie)regeling vaststellen en publiceren."

Aangezien alle politieke partijen bij elkaar niet eens 300.000 leden hebben (niet genoeg voor een referendum), maar wel hun politieke propaganda iedere dag op de NPO mogen verkondigen en zelfs 'zendtijd voor politieke partijen' krijgen en daar bovenop ook nog een alle publieke omroepen in hun zak hebben, heeft Geenstijl (en de bijna half miljoen burgers die het referendum steunen!) recht op een flinke pot subsidie om zendtijd in te kopen op TV en talloze andere manieren om het volk te bereiken en alle campagnepoep van de politieke gevestigde orde te debunken.

XaleX_2 | 28-09-15 | 22:45

@marcoplarco | 28-09-15 | 21:32
Lijkt me de horror van de eerste orde. Laat GS blijven waarvoor het nu voor staat.

McMarx | 28-09-15 | 22:42

Voor eenieder die nog geen lid is van WNL&Powned, word lid!!! Omduwen die Vara met als inzet op prime time bij de npo een onversneden rechts geluid.

RobberenRukkie | 28-09-15 | 22:41

-weggejorist-

tattooboer | 28-09-15 | 22:40

Ik vraag me af: al de mensen die getekend hebben, zouden die ook niet direct hebben kunnen willen doen tekenen aangaande hetzelfde verdrag bertreffende Moldavië en Georgië?
Het zou een nog mooiere klap zijn geweest richting de EU-debielen.

McMarx | 28-09-15 | 22:39

Jongens, dankzij jullie/ons stapt Putin in een coalitie met de VS.
DE dreiging Oekraine komt daarmee te vervallen.
Kudo-kudo's voor Geenpeil!!!
Einde van de Domheid | 28-09-15 | 20:11
Dan weten we tenminste zeker dat we nooit meer iets horen over de MH-17.
Chow | 28-09-15 | 20:37
Ik weet niet wie dat gedaan heeft, het is niet gezegd dat de waarheid nooit bekend zal worden...

Einde van de Domheid | 28-09-15 | 22:36

"die zich zorgen maken over de teloorgang van de democratische vertegenwoordiging en/of die het beu zijn dat ze continu worden voorgelogen door een landsbestuur dat keer op keer het tegenovergestelde doet van wat zij belooft."

Het grootste probleem is nog niet eens al die gebroken beloftes (verkooppraatjes over betrekkelijke zaken), maar juist alle fundamentele systeembeslissingen die ze nemen (verdragen, wetten etc) waar ze tijdens verkiezingen noch in hun partij programma's ook maar één alinea aan besteden. Wat ze stil houden is meestal het meest schadelijke en heeft de meest (destructieve) impact op de samenleving en ons land als geheel. Bijna Alles wat direct het grote systeem van geld/macht aangaat dat achter de schermen gespeelt wordt is democratie en inspraak niet welkom (niet van toepassing). In dit totaalsysteem is het volk de onderdaan (vanaf hun geboorte) die eens in de vier jaar mogen kiezen voor een procentje meer lastenverlichting of 1000 Euro van Rutte.

XaleX_2 | 28-09-15 | 22:35

Die 2 miljoen Euro subsidie vind ik niet kunnen. Maak dat in orde Geenstijl. Bijvoorbeeld door dat geld gewoon op straat uit te delen aan voorbijgangers met de boodschap: Dit geld had anders naar Oekraine gegaan, nu is het voor u voorbijganger, als u belooft om NEEN te stemmen.

Zo koop je dan 2 miljoen mensen om en hun moeder. En slaap je 's nachts ook lekkerder.

tipo | 28-09-15 | 22:29

Mij bekruipt het gevoel dat de dozen zo het oud papier in gaan. De firma Lompen en oud papier namen de dozen in ontvangst. Filmrolletjes, bonnetjes, alles raakt kwijt hier in Nederland.

poisonivy | 28-09-15 | 22:21

En met dat mailbestand van 450k referemdumridders kunnen we nu de agenda in Den Haag gaan bepalen. Want als het weer de spuigaten uitloopt drukken we gewoon op de referendumknop. En is het binnen twee weken gepiept.

très cool | 28-09-15 | 22:20

Jan Roos straks bij Pauw?
Het moet niet gekker worden!
Deel ff een flinke trap onder de gordel uit, Roos.
Omdat ze ons al die tijd volkomen hebben genegeerd en nu ineens in de rij staan.

Schietmijmaarlek | 28-09-15 | 22:16

Allereerst gaat de Kiesraad alle 451.666 digitaal verzamelde en door ons afgedrukte handtekeningen opnieuw inscannen en digitaliseren.
.
What the actual fuck?

Mean Dean | 28-09-15 | 22:10

"Lekker scannen" ... oh dus nu gaan ze weer digitaliseren wat eerst digitaal + bos was. Helemaal in strijd met het overheidsbeleid dus. Nou ja laat maar. Peppi en Kokki hebben hun taak volbracht!

Simon_GS | 28-09-15 | 22:03

Watching the Wheels | 28-09-15 | 21:12
Die gaan handmatig een V achter de namen zetten en die komen dan vervolgens in een ouderwetste kaartenbak die bij WWIII niet in een kluis staan.

hier openen | 28-09-15 | 22:02

simpelman | 28-09-15 | 21:44
Scherp! Alle beetjes helpen zullen we maar zeggen he?
/offtopic: goddank hoeven we, als u gelijk krijgt, die wanvertoning dus niet te aanschouwen. Ik houd enorm van winnen maar als het zo moet dan maar liever niet, weg met de zesjes mentaliteit! Laat ze eerst maar weer leren fatsoenlijk te voetballen, tot die tijd heerlijk rustig zonder al die misplaatste oranjemeuk. Tot de volgende keer maar weer.

elfenstein | 28-09-15 | 21:50

Mastermattie | 28-09-15 | 19:07
Ach. Ik neem aan dat sowieso de achterban van PVV en D66 op komt dagen. En de laatste dagen het fraaie nieuws over het gedrag van de 'vluchtelingen' nog een beetje gevolgd? Ik denk dat die ellende de komende maanden het nieuws zo gaat beheersen, samen met TTIP, dat de bevolking er klaar voor is.

BlowingBubbles | 28-09-15 | 21:46

14 oktober, dat is toch net de dag nadat Nederland écht, definitief onherroepelijk is uitgeschakeld voor het komende EK? Dan zal de Europese stemming er meteen goed in zitten.

simpelman | 28-09-15 | 21:44

Laurens Jan Brinkhorst vindt het onzin mensen te raadplegen over een verdrag dat ze niet hebben gelezen.
Uw eigen politiek leider, een gekozen lid van de Tweede Kamer der Staten Generaal, een volksvertegenwoordiger, Alexander Pechtold geeft gewoon toe het verdrag niet te hebben gelezen. Als een volksvertegenwoordiger ja zegt tegen een verdrag dat hij niet gelezen heeft, is dat nog eens een extra argument een referendum te houden. En een bewijs meneer Brinkhorst dat politiek te belangrijk is om aan politici zoals Dhr. Pechtold en u over te laten.

FCDenBosch | 28-09-15 | 21:37

@Watching the Wheels | 28-09-15 | 21:12

Niet normaal. Een beetje FTE's gaan zitten aannemen en dan niet eens de moeite nemen om de stemmen daadwerkelijk te tellen. Met hun 'steekproef' nemen ze oprecht mensen aan om dozen aan te nemen.

Balaverde | 28-09-15 | 21:37

We gaan het gewoon met ons allen doen. Als de tijd daar is wil ik wel als vrijwilliger de straat op ivp digitale werver. En den haag laat ze maar flink met de billen knijpen dan weten ze wat de ouderen ook voelen...

benikookalgek? | 28-09-15 | 21:36

@marcoplarco | 28-09-15 | 21:32
"En dan nu in de zendtijd voor politieke partijen een uitzending van GeenPartij".

T. Rammel(l)an(d)t | 28-09-15 | 21:35

Misschien moet GS zich als politieke partij inschrijven. Dan zal de NPO, dat doodzwijgende clubje pargen in Hilversum, ook nog verplicht een aantal minuten zendtijd moeten afstaan. Zendtijd voor Politiek Partij GS. Ik ben vóór.

marcoplarco | 28-09-15 | 21:32

"Overigens bedoelen ze niet de foutmarge maar de marge van het aantal benodigde stemmen en dan klopt die 150 % wel.
francisca van jole | 28-09-15 | 20:07"

Ik stel niet dat ze de foutmarge bedoelen. Ik en zij bedoelen wel degelijk het aantal benodigde stemmen (=300 000 = 100%) en dan is het overschot oftewel de marge (= 150 000 = 50%) dus correct naar mijn berekening en op geen enkele wijze anders als een procentuele marge voor te stellen.

More Ginger Please T | 28-09-15 | 21:28

Maria.1 | 28-09-15 | 20:26
Ik zou toch niet graag zien dat de uitkomst van dit zwaarbevochten referendum straks weggezet wordt als een soort protestgrap. Afgaande op de uitkomst van dat mediaonderzoek eerder vandaag kan GS dan wel uit alle macht educatief bezig gaan de komende tijd, daarmee zijn we er niet. Als de MSM de krachten bundeld en met een prachtige simpleton campagne komt om het gros te overtuigen met allerhande bull en gespinde info zijn we vrees ik aan het vechten tegen giganten en is die max 2miljoen soepsidie bij lange niet toereikend. Hunnie hebben een veelvoud klaarliggen voor de ja campagne denk je niet?
Ondanks deze doemrant hoop ik oprecht dat het wel lukt hoor, het is dat ik dit weekend door m'n knie ben gezakt anders had ik zeker een fles champ gescoord teneinde deze klinkende overwinning te vieren. Geniet van de taart, ik doe het met een bescheiden potje pils.
*plop*

elfenstein | 28-09-15 | 21:23

Beste ondertekenaar van Stop TTIP,
Op 7 oktober overhandigen we het Europese Burgerinitiatief Stop TTIP, dat jij het afgelopen jaar ook hebt ondertekend. De dagen erna organiseren we in heel Europa demonstraties en acties. Op 10 oktober lopen we met duizenden door Amsterdam. Het moment om te laten zien dat we niet alleen handtekeningen zetten tegen TTIP, maar er ook de straat voor op gaan!
Stop TTIP heeft tot nu toe door heel Europa 2,9 miljoen handtekeningen verzameld. In Nederland zitten we nu op meer dan 80.000 handtekeningen. We zouden het geweldig vinden als je ons kunt helpen 100.000 handtekeningen te verzamelen voor 6 oktober: deel stop-ttip.org/nl/ op facebook en twitter (met hashtag: #TTIPalarm) en vraag je vrienden ook te tekenen. Als we allemaal een extra persoon vragen om te tekenen gaan we het halen!
TTIP is er niet voor ons
Wat wij nodig hebben is een economie in balans met de grenzen van onze planeet, waarin we zelf beslissen over ons leven en onze wereld en waarin de rijkdom van de wereld eerlijk wordt verdeeld.
Onze rechten, onze gezondheid en ons milieu zijn belangrijker dan handelsbelangen! Daarom slaan we op 10 oktober TTIP-alarm. Verhef je stem en stop TTIP! 10 oktober 2015 om 13:00 in Amsterdam. Start: Johan Daniël Meijerplein. Meer informatie: www.stopttip.nl en www.facebook.com/events/8070442860827....
De demonstratie in Amsterdam wordt georganiseerd door TNI, Milieudefensie, Greenpeace, FNV, foodwatch, SOMO, Both ENDS, Aarde Boer Consument, GroenLinks, Internationale Socialisten, Partij voor de Dieren, SP, Vrijschrift.org, Wemos, WILPF Nederland.

Ter verbeelding: www.rtlnieuws.nl/economie/home/roemeni...

ET007 | 28-09-15 | 21:23

Gefeliciteerd jongens. Dat deze discussie moge leiden tot een hervorming van onze democratie. Dat we kunnen stemmen op plannen in plaats van partijen. Dat gekozen IT-plannen worden afgerond door de mensen die er aan begonnen, en niet dat ze na elke verkiezing van koers veranderen waardoor het faalt. Dat we bij het luchtalarm via een app met DigiD een aantal stellingen moeten beantwoorden. Dat mensen die daar geen zin in hebben lid kunnen worden van een partij om namens hen stelling te nemen. Dat partijen minder belangrijk worden en beleid belangrijker. Dat we inderdaad kudo's kunnen geven. Dat een deel van de begroting door de belastingbetaler zelf toegekend mag worden aan beleidsdoelen waar we het mee eens zijn. Dat een deel van het loon dat we onze vertegenwoordigers betalen wordt omgezet in een prestatiebonus waar wij - de opdrachtgevers - over gaan. Dat we ons focussen op de intelligentie van de massa ipv de onkunde, net als open source projecten ook bloeien doordat iedereen zich ermee mag bemoeien. Dat we een rolling release krijgen ipv eens in de 4 jaar een nieuwe versie. En dat de EU in de toekomst een voorbeeld kan nemen aan ons nieuwe systeem.

gangster | 28-09-15 | 21:20

Blij dat ik heb kunnen helpen. Als jullie nog eens mensen nodig hebben om te flyeren, etc dan hoor ik het wel weer.

frut666 | 28-09-15 | 21:13

Maar bij die eerste 10.000 www.kiesraad.nl/nieuws/inleidend-verz... ook al een "steekproef". Waar nemen ze die 5 extra mensen dan voor aan? Alleen om die dozen in ontvangst te nemen?

Watching the Wheels | 28-09-15 | 21:12

@CrapoTheGreat | 28-09-15 | 20:46
Er werd gezegd dat Geenstijl de 300.000 handtekeningen niet zou halen.
Met een budget van 25.000 Euro werden dat er 450.000 .
Nu met een budget van 2 miljoen euro wordt dat een opkomst van > 4 miljoen mensen.
(ik ben een eeuwige optimist

francisca van jole | 28-09-15 | 21:06

Mark_D_NL | 28-09-15 | 20:59

Alles voor de Democratie overhebben
vind ik , maar op zelfpijperij zit niemand te wachten.

Eurotokkie | 28-09-15 | 21:04

Maar goed, ik zou toch wel graag de échte uitslag kennen, zodat tbv. toekomstige referenda ook heel duidelijk wordt hoe groot de foutmarge precies is geweest. Misschien kan de wet in de toekomst dan ook voorletters accepteren (want je kunt er donder op zeggen, dat de meeste zogenaamd fout ingevulde verzoeken fouten zijn met roepnamen ipv. eerste officiële namen). Ik zou het bizar vinden als ze die formulieren nu na al regels niet één voor één zouden beoordelen en mochten ze in hun wijsheid beslissen om ze niet 1 voor 1 te beoordelen, dan snap ik niet dat ze wel al die documenten in zouden moeten scannen. Vernietig ze dan maar meteen na een succesvolle steekproef. Stelletje idioten.

Watching the Wheels | 28-09-15 | 21:01

@Eurotokkie | 28-09-15 | 20:43
Alles voor de Democratie!

Mark_D_NL | 28-09-15 | 20:59

De propaganda machine van de NOS zal overuren moeten maken. Op naar de 4 miljoen stemmers met als resultaat een NEE tegen het verdrag. Ik zeg,
het gaat gewoon lukken!

psxtim | 28-09-15 | 20:58

Schoonfamilie van de dochter van LJ, aardig mens trouwens.

Watching the Wheels | 28-09-15 | 20:56

@Sliptong | 28-09-15 | 20:50
Daarnaast heeft de schoonfamilie van Laurens Jan wat aandelen Shell en derhalve wat eigen belangen.

Watching the Wheels | 28-09-15 | 20:55

Heshkeflem | 28-09-15 | 19:49

I stand corrected. Gelukkig maar :P

Dubz | 28-09-15 | 20:54

Nu campagneplan. Mogen we meedenken? Las net goeien ideeën.

I think Div. Financiën FIRST. Ge kun voor sussidie gaon maar waor kunnen we storten. 10.000 serieuze sponsoren voor een meiertje (Euro). De club van 100 zak maar zegguh. Hedduh bietje pokketmoney voor aanloopfase.

Ok noggus waoter op Mars, Shell weg Alaska. Topweek voor de zelfverklaarde humanist.

Tizzum | 28-09-15 | 20:54

Beste post so far over geenpeil!

broederbert | 28-09-15 | 20:50

Lauwerkrans Broekhoest weet dondersgoed hoe de vork in de steel zit alleen treffen dit soort maatregelen die elitaire klassen nooit. Daar is het systeem op ontworpen. Dus zo'n snob zal altijd in zijn eigen voordeel brallen en dus pro-EU. Net als vette van Baalen en Kie Verstofstadt. EU trekpoppen die rijkelijk beloont worden voor hun strapatsen.

Sliptong | 28-09-15 | 20:50

CrapoTheGreat | 28-09-15 | 20:46
Als mensen voor stemmen kunnen de partijen die voor dit verdrag hebben gestemd vertellen kijk democratie werkt toch.

Eurotokkie | 28-09-15 | 20:50

Knap staaltje werk, ik ben er blij mee!

ik ken iemand die | 28-09-15 | 20:49

-weggejorist-

Arizona kid | 28-09-15 | 20:49

Geenpeil gaat na dit referendum gewoon net als de vorige keer even wachten. Politiek en maatschappelijk betrokken zijn onze reaguurders wel degelijk. Moe kunnen ze er echter ook van worden. Gewoon een x per half jaar/jaar zo'n terechte actie en het blijft op rolletjes lopen.

Leyolm | 28-09-15 | 20:49

@ francisca van jole | 28-09-15 | 19:46
Als de voorstemmers het risico willen lopen dat de tegenstemmers met 40 % tegen 0 % winnen, moeten ze dat doen.
Je zou wel gelijk hebben gehad toen het nog ging om de handtekeningen voor aanvraagformulier.
<br>
<br>
Het risico lopen dat 4 miljoen mensen, oftewel 30%, 'nee' gaat stemmen? Nooit! Dat is gewoonweg uitgesloten. Dus als je vóór het handelsverdrag bent, kun je het beste thuis blijven, zodat die 30% zeker nooit behaald wordt (en het dus automatisch een 'ja' wordt)

CrapoTheGreat | 28-09-15 | 20:46

@redactie: dragen jullie dit ook Europees uit zodat het verzet in andere landen ook op gang komt?

Sliptong | 28-09-15 | 20:46

Nu zal het er op aan komen op mensen te informeren en naar die stembus te krijgen maar ik heb er alle vertrouwen in dat het ons wederom gaat lukken. Heeft Boekestijn zich al bij Parnassia gemeld vandaag?

Balaverde | 28-09-15 | 20:43

Mark_D_NL | 28-09-15 | 20:39
Ach Geenpeil wordt Mediageil , dat ik dit nog mag meemaken.
Voordat je het weet gaan ze Peter R de Vries nog voorbij , lol.

Eurotokkie | 28-09-15 | 20:43

@Sliptong | 28-09-15 | 20:20
Laurens Arend Jan Broekhoest heeft tijdens zijn ministerschap blijkbaar ook iets teveel gekke koeienvlees gegeten www.volkskrant.nl/opinie/-nederlandse-... . Creutzfeld Jacob, moet haast wel. Hij zegt: "Als Europa de Oekraïne niet steunt, betekent dit zeker het einde van de democratie aldaar en vallen ze in handen van de Russen, net als eerder al gebeurde met de Krim. In feite is GeenPeil met hun initiatief op de hand van Poetin." Zou deze D66'er niet weten dat ze in het oosten van Oekraïne helemaal niet hebben kunnen stemmen bij de laatste verkiezingen? Zou Laurens Jan niet weten dat de laatste president die door het hele Oekraïense volk gekozen is, Janoekovitsj is, die door Victoria Nuland, Hans van Baalen en Guy Verhofstadt ondemocratisch verdreven lijkt, ondanks zijn Shell schaliegasdeal met Rutte www.youtube.com/watch?feature=player_... .

Watching the Wheels | 28-09-15 | 20:42

i-Wonder | 28-09-15 | 20:39

De man is al 78. Dan ga je minder helder denken in veel gevallen. Door aderverkalking bijvoorbeeld.

Chow | 28-09-15 | 20:41

Stormageddon | 28-09-15 | 20:32
Zo dat is even democratisch. Als alles gereed is en geratificeerd, mag het plebs er MISSCHIEN iets van vinden. Daarom: geenpeil.

Sliptong | 28-09-15 | 20:40

Wat denk ik, vooral belangrijk is, is dat het onderwerp zoveel mogelijk warm gehouden wordt.
Bijna 500.000 mensen hebben hun handtekening gezet en wachten nu met smart op het referendum.
Wat zou er mooier zijn dan straks al die mensen in te kunnen zetten als onderdeel van de campagne?
Zien jullie het voor je?
500.000 (give or take few) actieve strijders voor de democratie? Als we met een paar duizend vrijwilligers 500.000 handtekeningen kunnen verzamelen dan kunnen we met zoveel mensen toch met gemak die 4 miljoen stemmers naar de stembus motiveren?
Toch? Of ben ik te optimistisch?

ResSoniya | 28-09-15 | 20:39

Dit gaan Rutte en consorten niet meer meemaken, het referendum.
Stel je even voor: midden tijdens het voorzitterschap van de EU gaat NL een Referendum houden OVER de EU [met naar verwachting een dikke nee], voor die tijd is het kabinet allang opgestapt om eoa vage reden.
Ook prima natuurlijk als dit dankzij GP/GS is!

Democrates | 28-09-15 | 20:39

Wat is Laurens Jan Brinkhorst de weg kwijt. Zou hij dat elitaire verhaaltje zelf geloven?

i-Wonder | 28-09-15 | 20:39

@Eurotokkie | 28-09-15 | 20:35
Bereid je dan maar voor. De komenden 6 Maanden referendum Topics met als rode lijn. De NEE. En GS krijgt er ook nog eens 2 Miljoen voor om het elke dag recht in je bakkus te smijten.. Heerlijk.

Mark_D_NL | 28-09-15 | 20:39

Brinkhorst: "Ik ben tegen een referendum omdat weinig mensen de inhoud van het associatieverdrag met Oekraïne kennen, wat het onzinnig maakt ze te raadplegen."
.
Ik dacht toch echt hier ergens een filmpje te hebben gezien van Pechtold die zegt het verdrag niet gelezen te hebben.
.
Die mag er dan wel wat van vinden?

Jan Toeternuitje | 28-09-15 | 20:38

Jongens, dankzij jullie/ons stapt Putin in een coalitie met de VS.
DE dreiging Oekraine komt daarmee te vervallen.
Kudo-kudo's voor Geenpeil!!!
Einde van de Domheid | 28-09-15 | 20:11

Dan weten we tenminste zeker dat we nooit meer iets horen over de MH-17.

Chow | 28-09-15 | 20:37

Zijn er meer reaguurders die constant de "Anti Discriminatie" banner hier voor hun bakkes krijgen?
Het lijkt wel een gerichte campagne, alsof ik ergens mij schuldig moet voelen.

Dhr. de Wit | 28-09-15 | 20:35

Prima hoor , vandaag nog even nagenieten maar morgen weer tot de orde van de dag.
Want 6 maanden Geenpiel topics trekt niemand.

Eurotokkie | 28-09-15 | 20:35

.11eurocentvanomeKOK | 28-09-15 | 20:29
Die staat als eerste in Kiev want de Oekraïne is half volgend jaar gewoon volledig lid van de EU.

Sliptong | 28-09-15 | 20:33

@11eurocentvanomeKOK | 28-09-15 | 20:29
Dat kan pas als het verdrag klaar is, ondertekent is, en geratificeerd is door het parlement. Pas dan kan je er een referendum over aanvragen. Eerder niet. Dus zinloze oproep.

Stormageddon | 28-09-15 | 20:32

O/t: het leger de peils is niet zo gecharmeerd van de barslechte GeenStijl app in de Playstore... Misschien een idee deze superieur te maken voor de campagne? Hoe makkelijker en functioneler, hoe groter het bereik.

Sliptong | 28-09-15 | 20:32

@VanBukkem | 28-09-15 | 19:31
Heel simpel vragen of ze met hun schoonmoeder gezien zouden willen worden in de skybox van hun voetbalclub.. en dan zeggen dat Oekraïne op z;n schoonmoeder lijkt,maar dan als land,en dat Nederland waarschijnlijk niet met Oekraïne gezien wil worden als koude tak van de EU familie.

deraderendraaien | 28-09-15 | 20:31

Zeg, kunnen we met zijn allen ook het Trojaanse paard TTIP nog even onderuittrekken of staat deze straks al te grazen in dat blauwe euroveldje.
GS Powerrrrrrr

.11eurocentvanomeKOK | 28-09-15 | 20:29

Maria.1 | 28-09-15 | 20:26
Zo is dat!

Sliptong | 28-09-15 | 20:28

@elfenstein | 28-09-15 | 19:39
Natuurlijk mag jij a.d.h.v. je eigen opinie tegen het verdrag zijn. Het is zaak van GS om de gevolgen voor ons van het verdrag duidelijk uit te dragen. Dan zal iedereen (nou ja, bijna iedereen) er geen trek meer in hebben. En als ik mijn steentje kan bijdragen; bij deze. En nu taart! Heb ik vanmiddag gekocht op de overwinning van GeenPeil :)

Maria.1 | 28-09-15 | 20:26

Off topic: Willy spreekt nu de VN toe, direct na de president van Mozambique... je verzint het niet. Afgesproken 1-2tje?

T. Rammel(l)an(d)t | 28-09-15 | 20:25

GS, in de berichtgeving rond dit verdrag mis ik het verhaal van Georgië. Al met al een kleiner land dan de Oekraïne maar toch zeker de moeite waard om te melden dat dit verdrag een negatieve uitwerking zal hebben op de stabiliteit in Georgië en Europa. Bovendien durf ik te stellen dat wanneer de banden met Georgië verder aangehaald worden dit wederom zal leiden tot een interventie van Rusland met militair machtsvertoon en onnodig bloedvergieten. Met andere woorden.. zolang Poetin de scepter zwaait in Rusland leidt een dergelijke toenadering uiteindelijk zeker tot onnodig bloedvergieten. Dit alles voor een paar Ego trippers uit Brussel.

Burgie48 | 28-09-15 | 20:22

Of neemt men ons dan alweer niet serieus?
@padbuffel | 28-09-15 | 20:02
.
Dit is een veel te ernstige aangelegenheid om "grappen"
uit te halen.
De bevolking moet goed worden ingelicht om een bewuste keuze te kunnen maken. Maar ik neem aan dat GS het niet alleen hoeft te doen, Wilders heeft gisteren al laten weten dat hij het referendum zal promoten en ook de andere partijen (voor èn tegenstanders van het verdrag) zullen zich niet onbetuigd laten.
Steeds meer mensen krijgen een ontiegelijke hekel aan Brussel vanwege de horden die de grenzen oversteken en over een paar maanden is dat nog veel erger geworden.
Het zou mij daarom niets verbazen wanneer het merendeel nee zou stemmen al was het alleen maar om Brussel dwars te zitten.

Lupuslupus | 28-09-15 | 20:22

Watching the Wheels | 28-09-15 | 20:18
Jij dacht dat dat referendum er kwam? Daar zorgt de steekproef wel voor en anders zorgt het (volgende) kabinet er wel voor of anders de opkomst. Rutte: fijn dat u de democratie zo'n warm toedicht maar ongezien de vlektyfus voor u. Oekraïne is tegen die tijd al een volwaardig lid. Maar goed. Hoop doet leven.

Sliptong | 28-09-15 | 20:20

Het promo meisje mocht niet mee in de limo? Of die mocht niet in beeld? Wegens mevrouw Roos?

Stormageddon | 28-09-15 | 20:19

Zijn opvallend veel D66ers die niet zoveel ophebben met democratie.

Harry Turtle | 28-09-15 | 20:18

Ome Roon vind het een goed verdrag. Handel en mensenrechten enzo. Geen woord over de kosten en de risico's. Hou de kiezer maar voor de gek....

T. Rammel(l)an(d)t | 28-09-15 | 20:18

Steekproef?

Watching the Wheels | 28-09-15 | 20:18

"Steekproef"? "Op dat totaal passen ze een steekproef toe, om het percentage geldige/ongeldige formulieren te bepalen." Zijn ze compleet krankzinnig geworden bij de Kiesraad in Heerlen of zo? Eén voor één tellen en controleren, zullen ze bedoelen. Zijn ze nou helemaal gek geworden, verlopen verkiezingen in Nederland soms ook zo?

Watching the Wheels | 28-09-15 | 20:17

Top. Op mij kunnen jullie weer rekenen. Ik ga wel weer flyers uitdelen.

Pikkebaas | 28-09-15 | 20:16

dat maakt dus samen 1480 kg.
dat mag helemaal niet in deze LT.
Genn zorgen hoor mijn blaadje zit er ook bij en die van moeders en vaders, opa en Oma ook(kruisje).

blanke pool | 28-09-15 | 20:15

Als ik een adviesje mag geven?
.
Zet drie jonge onafhankelijke journalisten in Kiev, Krim & Donetsk whatever the fuck it's called neer. Laat hen gewoon het nieuws uit die plekken helder doorgeven. Publiceer het, breng dingen naar voren, maak amok, stel kritische vragen, overal content proberen naar boven te brengen op social media. Etc. Ukraine mag niet meer te googlen zijn zonder een hit.
.
Als mensen zien wat zich daar afspeelt... Over en weer he.
.
65% opkomst, 70% NEE.
.
Het komt zelden voor dat de waarheid in deze wereld voldoende is om iets te verkopen. Dit is zo'n moment.

Parel van het Zuiden | 28-09-15 | 20:15

Het debunken van Geenpeil is begonnen..... NOS nieuws...

PijlVader | 28-09-15 | 20:14

Ik ben zo trots op jullie en op iedereen die getekend heeft! Alleen al dat een elitaire snob als Brinkhorst zegt dat hij tegen een referendum is omdat weinig mensen de inhoud van het associatieverdrag met Oekraïne kennen, wat het onzinnig maakt ze te raadplegen. Hij geeft dus toe dat het volk niet geinformeerd wordt over zulke verdragen en indirect is het onze volks"vertegenwoordiging" die instemt met dit soort monsterakkoorden. Staatskund8g klopt dit ware het niet dat die "vertegenwoordigers" het ZELF ook niet gelezen hebben maar rucksichtloss "ja" stemmen. Dit referendum is nodig om onze eigen volks"vertegenwoordiging" scherp te krijgen en dat de stem van een kiezer meer waard is dan een dergelijk belangrijk stuk als hamerstuk te behandelen. Opzouten met die fopdemocratie en de Brusselse tiranie teneinde de VS van E voor elkaar te boksen waar geen hond (behalve Peggold en vo.) op zit te wachten. Sterf!

Sliptong | 28-09-15 | 20:13

Om een beetje een beeld te schetsen, als alle inwoners van de 14 grootste steden in Nederland zouden stemmen voor dit referendum, dan zou je een marge hebben van zo'n 2.5% voor ongeldige stemmen. Dan reken je nog niet eens met mensen die wel of niet kiesgerechtigd zijn.

Aan de andere kant, ik heb er vertrouwen in dat dit goed kan komen, alle kiesgerechtigden krijgen hopelijk een oproep om te gaan stemmen en dat helpt al enorm. Misschien ook een idee om alvast met de crowdfunding te beginnen?

Terra | 28-09-15 | 20:12

Hahaha hoe droog. Dat was Heerlen, hup pleite daar.
Ja, die raak je niet zo makkelijk kwijt als bijvoorbeeld een rolletje compromitterende film
maar Jezus, je moet ze de kost geven die het voor elkaar kunnen krijgen.
Ik ga voor goed nieuws en weinig vastlopers bij die scanners.
Bestel maar een paar goeie en moffel die rekening maar bij de bonnetjes van het aankomende referendum. Ik hoop wel dat alle volle gymzaaltjes dan wel een dagje kunnen worden vrijgemaakt om dienst te doen als stemhok.

.11eurocentvanomeKOK | 28-09-15 | 20:12

Jongens, dankzij jullie/ons stapt Putin in een coalitie met de VS.
DE dreiging Oekraine komt daarmee te vervallen.
Kudo-kudo's voor Geenpeil!!!

Einde van de Domheid | 28-09-15 | 20:11

Afgezien van het doel van het referendum hoop ik ook dat men (2eKamerleden) ook even dit hele proces tegen het licht houd. Elektronisch tekenen, printen en dan weer scannen!! Periode voor ophalen handtekeningen, Geen rekening houden met sluitingsdatum in relatie postleveren, enz.

Butchijo | 28-09-15 | 20:11

Waar kan ik mezelf aanmelden voor de campagne ? laat dat subsidiegeld maar zitten, die paar uurtjes heb ik er wel voor over omdat jullie het zijn, het zou mooi zijn om na de campagne die 30% te hebben en alsnog ff dik een miljoen terug over te maken, alleen maar om te laten zien wat voor inefficiënt zooitje de politiek/overheid is

Underground Madnezz | 28-09-15 | 20:11

Wat een onzinnig verhaal van Brinkhorst. Natuurlijk is een democratisch gekozen (lands)bestuur er om op de winkel te passen, waarbij het bestuur bestuurt met een Raad van Commissarissen(1e en 2e Kamer, Raad van State)ter controle en goedkeuring van het beleid. Maar als het bestuur wil gaan uitbreiden met extra filialen(Oekraine, Moldavië etc.) zou dit conceptbesluit toch op z'n minst de aandeelhouders(het volk)ter goedkeuring moeten worden voorgelegd. Zij zijn het die de financiële middelen(subsidies) moeten ophoesten via de contributie(belastingen). Het bestuur zal dus met (buitengewoon) goede uitleg en argumenten moeten komen. Dat heet democratie. Demos = volk en krateo = heersen, regeren, dus democratie = volksheerschappij. Dit even voor de goede orde meneer Brinkhorst!

Een vrije paling | 28-09-15 | 20:10

Ow... bij de NPO raken ze er niet over uitgepraat.
Ze gaan het nu de burger uitleggen. Waaahaaahaaaa

Schietmijmaarlek | 28-09-15 | 20:10

Uiteraard ga ik me 100% inzetten voor het campagnevoeren op de interwebz en IRL. Kan mijn factuur voor de gemaakte uren gewoon naar GS HQ?

elfenstein | 28-09-15 | 20:09

De Kiesraad?
Die ziet straks door de dooie bomen het bos niet meer.
We hebben een paar boswachters nodig om hun in de gaten te houden.

Schietmijmaarlek | 28-09-15 | 20:09

@Van Leeuwen.. hoezo een kut bus? Die roze limo kon prima verongelukken en het referendum ging gewoon door, die bus waar jij in zat daarentegen!

WellusNietus | 28-09-15 | 20:08

@More Ginger Please T | 28-09-15 | 19:51
Overigens bedoelen ze niet de foutmarge maar de marge van het aantal benodigde stemmen en dan klopt die 150 % wel.

francisca van jole | 28-09-15 | 20:07

Dan zit het met je pa wel goed :-)

padbuffel | 28-09-15 | 20:07

Ik ga me hier echt weer voor 110% vrijwillig voor inzetten. Word potverdrie nog geen half uur geleden door mijn pa als salonsocialist weggezet. Nou, als ik iets niet ben dan is het een linksgekkie.

Leyolm | 28-09-15 | 20:05

@CrapoTheGreat | 28-09-15 | 19:20

Ja maar dan wel 4 miljoen in 1 dag.

Peace Rider | 28-09-15 | 20:03

@CrapoTheGreat | 28-09-15 | 19:33
Nee, want als dan de 30% wordt gehaald door de Nee stem, zou een Ja stem opeens wel verschil maken.

Bruine Beer | 28-09-15 | 20:03

13 miljoen potentiele stemmers. PVV jl. zondag gepeild op 30 zetels. Dat is alvast 20 procent van de totale pot aan stemgerchtigden. Zijn toch een 2,600,000 stemmetjes mocht men allen opkomen. Ik heb er vertrouwen in dat we die 30 procent opkomst gaan halen.

P.s. wat mij betreft veel female streakers inzetten gedurende de campagne. Of neemt men ons dan alweer niet serieus?

padbuffel | 28-09-15 | 20:02

Waar ik toch een beetje moeite mee heb is de inscanneritis door de blauwebrievenbrigade. Ik weet geïnformeerd hoe daar gedacht wordt. Wat de fuck heeft de fucking belastingdienst hiermee te maken?? Kan iemand mij dat uitleggen? Alles wordt daar bewaard en gecorreleerd. Die database blijft bestaan en daar zit ik in. Nou ja: het zij zo. We wisten al dat het niet geheim zou zijn, maar toch.

FustViking | 28-09-15 | 20:01

Gewoon weer flyeren en deuren langsgaan als het stembiljet door de bus komt

pietka | 28-09-15 | 20:01

@Outsider-Inside | 28-09-15 | 19:46

Dat zou toch moeten kunnen. Er even van uitgaande dat je ouderen kunt bereiken lijkt me dat vooral zij de laatste jaren toch de rekening gepresenteerd krijgen. Zij voelen de "bezuinigingen". Zij zijn vaak het doelwit van dit tuigh op straat. Zij weten nog goed hoe Nederland 20-30 jaar geleden was en kunnen het schrille contrast met nu zien. Zij zijn degenen die nog verder zullen gaan betalen.
.
Dat zit me overigens al jaren dwars. Kijk, ik heb bijvoorbeeld niet zoveel last van Marokaans straattuigh, of van die rabiate religieuze ettertjes. Ik ben een redelijk grote, breedgeschouderde man, bekwaam in diverse zelfsverdedigingssporten en heb vrij snel ondersteuning op de been als dat zou moeten. Ze kijken wel uit, of ze krijgen hun vet thuis. Juist de voor hen meest kwetsbare groepen (ouderen, vrouwen, homo's, etc.) lijken het meest te vergoeilijken. Zij hebben het meeste baat bij een ommekeer. Ik hoor dames wel eens miepen over het glazen plafond. Nou die kunnen zich beter druk maken over een stoffen plafond als dingen blijven gaan zoals ze gaan. Homo-emancipatie is ook een leuke. Wat met een parachute op de rug gaan wandelen door de buurt? Die moeten van hun angst? , terughoudendheid? , wensdenken? , naiviteit? afgeholpen worden en in de benen.
.
Er lijkt nu iets te gebeuren in de Nederlandse samenleving. Het is nu of nooit. Die ommekeer moet gemaakt worden anders zal het niet prettig toeven meer zijn in Nederland. Vooral dus voor de groepen die nu het meest vergoeilijken.
.
V

Parel van het Zuiden | 28-09-15 | 20:00

@de Voorzittert
Niet alleen dat, het moet iets zijn dat al door de kamers is gegaan, maar nog niet uitgevoerd is, dat moet je maar net van weten en de uitvoeringstermijn varieert natuurlijk ook per issue enorm.
Er moeten meer handtekeningen worden verzameld dan dat er partijleden zijn voor de 10 grootste politieke partijen van Nederland bij elkaar opgeteld, of grofweg gelijk aan het aantal inwoners van de gemeente Utrecht, binnen 4 weken.
Vervolgens moet je er met een budget dat kan variëren van 0 euro tot 2 miljoen euro een kwart van de volledige Nederlandse bevolking zover zien te krijgen dat ze naar de stembus gaan.

Owja, en dit moet allemaal op papier, want digitaal is voor de overheid te moeilijk. Het papier alleen al kost je 2000 euro, zonder de inkt en dan heb je de grootste kostenpost nog niet gehad: je boodschap aan de man brengen

Het is onmogelijk voor Jan modaal om binnen de gestelde termijnen een dergelijk publiek te bereiken, en voor zo'n 10k (mijn beste schatting voor het absolute minimum dat je nodig hebt, ook al is het een issue waar iedereen direct op tegen zou zijn) het schip in gaan met een onduidelijke uitkomst is toch wel een grote gok.

Terra | 28-09-15 | 20:00

@Bruine Beer | 28-09-15 | 19:56
Hah, Geniaal! Dat zouden we al bij campagnes voor het referendum moeten doen. "U wilde niet tekenen voor de aanvraag, maar u vraagt uw kiezers nu wel naar u te luisteren?".
Super! Ik doe mee!

Dhr. de Wit | 28-09-15 | 19:59

@More Ginger Please T | 28-09-15 | 19:51
Neem het de heren niet kwalijk, die zijn nog dronken van de overwinning maar ook jouw verhaal klopt niet.
450.000 x 2/3 = 300.000.
1/3 van het aantal getelde stemmen mag fout zijn dus +/- 33 %

francisca van jole | 28-09-15 | 19:58

Prima. En dan nu streven naar een opkomst van 90% of meer. Ongeacht de uitslag. En als dat Nee is, en Den Haag toch Ja doet, dán volgt de tweede campagne. Die waarbij de doordrukkers tijdens de TK verkiezingscampagne continue, overal, bij elke propagandabijeenkomst uit het publiek de vraag krijgen 'waarom zouden wij stemmen op mensen die ons straal negeren, die onze stem toch als irrelevant wegzetten?'

Bruine Beer | 28-09-15 | 19:56

Trots..
Heel trots.
Ongelofelijk trots.
Op het Stijlloos Roze Leger.

Wijze uit het Oosten | 28-09-15 | 19:56

Zou kunnen dat de 30% niet gehaald wordt, zou kunnen dat Den Haag er uiteindelijk schijt aan heeft, maar wat mij betreft is de grootste winst al behaald. Namelijk het radicaal afschminken van de anti-democratische fossielen van de gevestigde orde. Zelfs bij D66 zijn ze zo in paniek dat ze hun eigen referendum niet kunnen verdedigen omdat ze de uitslag vrezen. En al die dichtgetikte nietsnutten die niet verder komen dan dat het allemaal te moeilijk is voor de mensuh. Dat is pure paniek. Prachtig gewoon.

très cool | 28-09-15 | 19:55

frizti | 28-09-15 | 19:51
Dan moeten er echt waanzinnige percentages afgekeurd gaan worden. Ik kan mij niet voorstellen dat de kiesraad daar mee weg komt. Ga er even van uit dat er ongeveer 500k handtekeningen zijn, dit zou betekenen dat er meer dan 40% afgekeurd moet worden. Zulke percentages kun je zelfs de NOS kijken niet wijsmaken.

Heshkeflem | 28-09-15 | 19:55

Heeft de vrouw die tot eergisteren dacht dat ze het rijk alleen had,die dacht (hoewel volksvertegenwoordiger te zijn) alles met Guy,Martin,Jean-Claude en Frans,zonder tussenkomst van diezelfde Europese burger,af te kunnen kaarten,te weten Sophie in 't Veld,al gereageerd?

Vreemd eigenlijk dat al die politici die zich zo op de borst kloppen omdat zij volgens eigen zeggen zo democratisch zijn,voor elkaar willen krijgen wat een andere politicus (die volstrekt ondemocratisch is gebleken te zijn) zo'n 70 jaar geleden NIET is gelukt:de inname van de Oekraïne om "levensruimte" te creëren.
Tikkeltje bizar.

Terpentijn | 28-09-15 | 19:54

Brussel is het duurste AZC van heel Europa, Hebben niets ander dan eisen, dragen nergens aan bij en beperken andere met hun 'religie'. Wij betalen, hun hotels (bed), restaurants (brood), hoeren(bad) en daarboven op nog eens hun salaris.

Volgens minister-president Rutte "heeft de Europese Unie een hele voorraad 'vervelende instrumenten' om landen te dwingen om vluchtelingen op te nemen." Klinkt en komt over als terreur tegen de bevolking en niet de politiek. Tijd om terreur te gaan bestrijden.

toetanchamon | 28-09-15 | 19:53

@faz | 28-09-15 | 19:46, dat zal dan het wantrouwen tegen de regering en de EU alleen maar vergroten.

Panos88 | 28-09-15 | 19:52

Het is wel voorgekomen dat een referendum samen valt met locale of andere verkiezingen. Laten we dat nu eens omdraaien !

Uilenspiegel | 28-09-15 | 19:52

Iedereen snapt natuurlijk dat er minder dan 300.000 geldige stemmen overblijven. Ik vertrouw die kiesraad voor geen meter.

frizti | 28-09-15 | 19:51

"Marge van 150%" ???
U zult marge van 50% bedoelen (oftewel maakte u hier een "foutje" met factor 3).
Immers 150 000 meer dan de benodigde 300 000 is een marge van 50%.
Rekent u mee? (450 000 - 300 000) / 300 000 X 100% = 150 000 / 300 000 X 100% = 50%

More Ginger Please T | 28-09-15 | 19:51

Gaan jullie ook die 2 miljoen aan uitgaven autoWOBen?

(auto als in autobiografie)

swift0321 | 28-09-15 | 19:50

Dubz | 28-09-15 | 19:32
De foutmarge was zeker geen 20-30%, bij lange na niet zelfs. De foutmarge van het inleidend verzoek was 6,7%. Grofweg de helft van de afgekeurde stemmen waren afgekeurd omdat zij buiten de gestelde termijn waren ontvangen of niet op het juiste formulier.
www.kiesraad.nl/nieuws/inleidend-verz...

Heshkeflem | 28-09-15 | 19:49

@francisca van jole | 28-09-15 | 19:46
Voor het aanvraagformulier.

francisca van jole | 28-09-15 | 19:47

GeenPeil wil dat de kiezer weer serieus genomen wordt.

Huh...... nou als het even kan liever niet, de kiezer is de laatste jaren al meer dan serieus GENOMEN als je mij vraagt ;-)

von Strumpfhausen | 28-09-15 | 19:47

Goed stuk weer Van Rossem!

ALLES moet nu inderdaad totaal gefocussed worden op de opkomst. Die moet boven de 30% komen, anders hoeft de politiek zich er niets van aan te trekken. Boven de 30% moet de Tweede Kamer opnieuw over de wet gaan stemmen en met de billen bloot voor het electoraat. Dit is de enige juiste strategie voor GeenPeil.

Op ongeveer 13 miljoen kiesgerechtigde Nederlanders moeten er dus minimaal 3.9 miljoen gaan stemmen tijdens het GeenPeil referendum.

Dat is dus bijna 8 x zo veel mensen als er nu voor GeenPeil getekend hebben. En daar moet vanaf nu dus de campagne ook helemaal op toegesneden worden. Dit is zeker haalbaar maar zal niet vanzelf gaan.

Ter vergelijking, tijdens het referendum in 2005 over de Europese Grondwet (toen 62% tegen stemde) was de opkomst 63.3% en gingen er 7.7 miljoen mensen stemmen, waarvan dus bijna 5 miljoen mensen tegen stemden.

Veel van die stemmers uit 2005 leven nu nog steeds en zijn nu 10 jaar ouder en wijzer (en cynischer). Die groep moet je vooral goed gaan mobiliseren om nu opnieuw naar de stembus te komen plus je richten op jonge mensen die in 2005 nog niet mochten stemmen: "In 2005 luisterde Den Haag niet naar ons, wij gaan net zo lang door tot ze WEL een keer naar ons gaan luisteren!" Dat mobiliseert ook het voor-kamp en zo krijg je een hoge opkomst.

Veel succes!

Outsider-Inside | 28-09-15 | 19:46

@CrapoTheGreat | 28-09-15 | 19:34
Als de voorstemmers het risico willen lopen dat de tegenstemmers met 40 % tegen 0 % winnen, moeten ze dat doen.
Je zou wel gelijk hebben gehad toen het nog ging om de handtekeningen voor aanvraagformulier.

francisca van jole | 28-09-15 | 19:46

De kiesraad gaat de digitale handtekeningen afwijzen, maak je maar op voor een lange strijd om die geldig verklaard te krijgen. Niettemin fantastisch resultaat en hoop dat het allemaal lukt.

faz | 28-09-15 | 19:46

Maria.1 | 28-09-15 | 19:36

Voor God en Vaderland, zullen we maar zeggen.

onnosel | 28-09-15 | 19:45

@ Flightless bird | 28-09-15 | 19:21

Helemaal niet op persoon gestemd. Stemde al meer dan 25 jaar trouw altijd overal VVD. Maar inmiddels dus niet meer. En helemaal nooit meer.

très cool | 28-09-15 | 19:43

Hoe verder? Een bindend referendum! Nederland is in potentie het rijkste land ter wereld!!!!!

Vogelbeest | 28-09-15 | 19:42

Ik ben zelf niet tegen het associatie verdrag, maar zal toch tegen stemmen, met inderdaad het 'democratic deficit' als reden. De Oekraïners verdienen namelijk naar mijn mening onze steun tegen Rusland, de enige reden dat de verstandhouding tussen europa en Rusland zijn verslechterd zijn de x1000 Russische militairen in de Oekraïne en een neergeschoten passagiersvliegtuig. Dat Europa daar op heeft moeten antwoorden met diplomatieke maatregelen lijkt mij wel het minste wat men kan doen. Uiteindelijk zullen de Russen alleen stoppen voor bruut machtsvertoon.

Panos88 | 28-09-15 | 19:41

Vanmiddag werkte ik en passant nog voor gezonde wandelende huiszoekende individuen met tienerbruidjes, vanaf vanavond voor de subsidie van GS. Mijn deel wel wat mij betreft.

LetTheSunshine | 28-09-15 | 19:40

Hmmm, mag ik ook gewoon oprecht tegen dat verdrag met de Oekraine zijn? In tegenstelling tot wat hier geimpliceerd wordt zijn er ook nog mensen die zich er wel in meer of mindere mate in verdiept hebben en dus een geinformeerd NEE gaan stemmen bij het te houden referendum. Dat dat dan ook gelijk een dikke stinkende middelvinger is richting onze volksmennerij is slechts een hele fijne bijkomstigheid maar niet het hoofddoel. Ik begrijp het wel hoor, een referendum over de EU als geheel is een brug te ver maar deze verklaring hierboven is misschien wat al te kort door de bocht en doet de mensen die zichzelf geinformeerd hebben alvorens te tekenen to kort.

elfenstein | 28-09-15 | 19:39

Geniaalstijl!!!

baard van troje | 28-09-15 | 19:37

@onnosel | 28-09-15 | 19:34
Zo zal het gaan. Ik ben klaar voor de strijd!

Maria.1 | 28-09-15 | 19:36

De anti-EU bewegingen moeten zich gaan verenigen in een club voor een NEEN, zowel politiek als maatschappelijk. Zo deel je de kosten, is er één aanspreekpunt/gezicht en wordt de kiezer ook niet verward door verschillende initiatieven.

Dhr. de Wit | 28-09-15 | 19:35

Die Boekestijn slaat als een wilde om zich heen. T'is gewoon treurig om te zien.

Chow | 28-09-15 | 19:35

Hoe is het met Joop? Is van Jole nog steeds van de leg? Geweldig zoals de politici rechts en links in de kramp schieten.

ristretto | 28-09-15 | 19:34

Dit wordt de slag om Nederland. De slag om onze toekomst.
Het zal zijn politiek correct Nederland en de media (kranten, televisie etc) versus de Nederlander die er genoeg van heeft.
We zullen emotionele uitzendingen te zien krijgen.
Men zal beschuldigen, uitjoelen, voor gek zetten. Het zal ontzettend zwaar worden. Alle wapens zullen worden ingezet, alles zal toegestaan zijn. Men zal tot een heel laag niveau zakken. Men zal leugens vertellen. Men zal de waarheid verdraaien.
Hoe kun je voorkomen dat Nederlanders dit niet zullen geloven? Hoe kun je er voor zorgen dat mensen gaan stemmen voor het referendum.
Hoe kun je er voor zorgen dat de democratie en de waarheid zullen zegevieren.
Hoe kunnen wij er voor zorgen dat onze kinderen en kleinkinderen onbezorgd in dit land kunnen blijven wonen?


onnosel | 28-09-15 | 19:34

Sorry, ik bedoelde als je vóór het handelsverdrag met Oekraïne bent

CrapoTheGreat | 28-09-15 | 19:34

Gefeliciteerd allemaal! Ik ben trots op ons :)

GaatDeGoedeKantOp | 28-09-15 | 19:33

Pluisje Prik | 28-09-15 | 19:32
Great minds....

Dubz | 28-09-15 | 19:33

30% moet op komen dagen? Lol, dus als je vóór het referendum bent, kun je dus veel beter het hele referendum gewoon boycotten en niet op komen dagen ipv 'ja' te stemmen?

CrapoTheGreat | 28-09-15 | 19:33

Op het puntje na dat we geen marge van 150%, maar 'slechts een luttele' 50% hebben: goed artikel. Ik hoop wel dat jullie die maximaal 2 miljoen euro subsidie ook gebruiken om publiek via de reguliere media te bereiken. Dat is echt nodig om alle kiesgerechtigden te bereiken en dat is nodig.

Pluisje Prik | 28-09-15 | 19:32

Niet om er een domper op te leggen jongens, maar de marge is het verschil tussen wat je nodig hebt en wat je over houdt. Die marge is dus niet 150%, maar 50%. Dat is dan opeens een stuk minder en naar ik meen was 20 tot 30% van de vorige batch niet goed? Dus we mogen nog steeds in onze handen knijpen.

Dubz | 28-09-15 | 19:32

Een campagne voor de vrije democratische keuze, bravo!

Bertus Brulbroek | 28-09-15 | 19:31

Het moeilijkste moet nog komen: uitleggen aan Henk en Ingrid wat -een associatieverdrag- de Oekraïne is.

VanBukkem | 28-09-15 | 19:31

@Terra | 28-09-15 | 19:24
Klopt. 4 miljoen stemmers: er moeten nog een hoop gutmenschen geronseld worden. Het Roze Leger zal nog flink moeten brainstormen om dit inventief te doen.

de Voorzittert | 28-09-15 | 19:30

Die 2 miljoen euro subsidie is hard nodig als je het tegen de volledige Nederlandse pers moet opnemen. Want als ik iets gemerkt heb de afgelopen 6 weken dan is het dat de Nederlandse pers bestaat uit makke schapen die nablaten wat ze van de gevestigde orde hebben gehoord. Geen kritisch geluid, niet twee kanten van de zaak belichten. Het is 1 gore kliek. Maar goed, Brinkhorst deed ook weer leuk mee in de Volkskrant als regenteske sokpop van Demagogen66, dus dat doet vast wonderen voor de kritische massa.

Bobbbe | 28-09-15 | 19:30

Heeft Brinkman al gewaarschuwd dat het licht weer uitgaat?

lanexx | 28-09-15 | 19:29

Een beetje zakenman voegt dat referendum en Tweede Kamer verkiezingen samen *kuch*.

Dhr. de Wit | 28-09-15 | 19:29

Zou toch maar even erbij blijven en controleren wie de tellers en controleurs zijn.
Als het wat veel naar VVD stinkt, weet je dat er geen enkele moeite met een leugen van "helaas er zijn te weinig geldige stemmen" zal zijn, hun topper Mark Rutte ging ze al velen malen voor en leerde dat het loont, te liegen

gebrokenvleugel | 28-09-15 | 19:27

Ons land wordt door die EU langzaam afgebroken en men geeft het weg aan anderen. Met subsidie van ons eigen geld. Met de welwillende medewerking van de meeste media. Lachebekje Rutte, "Hervormer" Pechtold e.v.a. staan erbij en kijken er naar. Genoeg is genoeg.

Fijnstoffer | 28-09-15 | 19:26

Als je het allemaal zo ziet is er eigenlijk geen ontkomen aan: Die hele referendumwet is zo gemaakt dat het onmogelijk is voor de burger om daadwerkelijk een referendum aan te vragen. Toch mooi dat er partijen in Nederland zijn die een publiek hebben dat groot genoeg is om daar alsnog een stokje voor te steken

Terra | 28-09-15 | 19:24

Lekker hè, Van Rossem. Ik neem dat je nog ongelooflijk nageniet.
En jij ook nog zeer bedankt voor je belangrijke aandeel in dit alles. Well, wéll done.

Lewis | 28-09-15 | 19:24

Goed stuk Van Rossem, zoals altijd van u. En houd die koers vast, GeenStijl zal enigszins salonfähig moeten zijn, om genoeg volk naar de stembus te krijgen. Informeer de mensen en investeer dat geld goed.

Ronman2k | 28-09-15 | 19:24

Op mij kunnen jullie rekenen!
En de democratie trouwens ook.

nemoj me jebat | 28-09-15 | 19:23

Hey Jantje, waarom op een krappe achterbank liggen in een stretched limo???

croque monsieur | 28-09-15 | 19:21

@très cool | 28-09-15 | 19:17
Misschien minder blind gaan op persoon, maar argumenten. Helpt soms in uw keuze, verhelderend soms...

Flightless bird | 28-09-15 | 19:21

@vanRossem: je redt ons bij deze van het zwarte gat; #teamAmersfoort staat opnieuw At Your Service!

Robin Hood | 28-09-15 | 19:21

Eerst 10.000, toen 300.000 en nu 4 miljoen? 4 MILJOEN. Rrrrrightttt

CrapoTheGreat | 28-09-15 | 19:20

De mening bij de mensen thuis, die verschilt nogal eens met de verkondigde mening vanuit het kastje. Ach zal wel toeval zijn.

LetTheSunshine | 28-09-15 | 19:20

@Leyrann | 28-09-15 | 19:16
.
Als die 2/3e meerderheid behaalt wordt dan mag Den Haag wat gaan uitleggen aan de voorzitter van de EU..... oh wacht, dat zijn we dan zelf

Fatwabuster | 28-09-15 | 19:19

@Leyrann | 28-09-15 | 19:16
Er kan een hoop gebeuren tot aan het referendum. Zelf schat ik in dat we al eerder democratie gaan halen, maar we hebben het in elk geval op een Westerse, beschaafde manier geprobeerd...

Dhr. de Wit | 28-09-15 | 19:18

"GeenPeil wil daarom geen campagne voor of tegen de EU te voeren, maar om mensen zelf de keus te geven of ze voor of tegen meer Europese uitbreiding willen stemmen"
Slim GS, schijnheilig maar wel slim.

francisca van jole | 28-09-15 | 19:18

Dat wordt stemmen terwijl ik aan de andere kant van de wereld zit. Hopelijk kunnen Nederlandse kiesrechten in het buitenland bij hun respectievelijke ambassades terecht...

OxiFoxy | 28-09-15 | 19:18

@ Flightless bird | 28-09-15 | 19:13

Ik heb op Rutte gestemd. Voor mij is het echt persoonlijke rancune tegen meneer 21%.

très cool | 28-09-15 | 19:17

Enne, als de TK een twee derde meerderheid wegwuift, dan gaan we die democratie halen, nietwaar?

Leyrann | 28-09-15 | 19:16

Ebru; "zoals bij corrupte landen"..., hehehe.

RobberenRukkie | 28-09-15 | 19:16

Het is volbracht.... 14 oktober de uitslag en even daarna de datum waarop het referendum wordt gehouden. In de aanloop daarvan is het roze leger weer keihard nodig om de 30% te halen.... en dat het een keihard NEE wordt is wel duidelijk, de vraag is namelijk niet of het een NEE wordt maar met welk percentage.... en ik ga er blind van uit dat die ergens tussen de 70 a 80 procent gaat liggen

Fatwabuster | 28-09-15 | 19:15

Pffffoooe, ze zijn veilig aangekomen...
Enneh, het zal vast wel een keer vermeld zijn maar dan heb ik het gemist, de data wordt hopelijk pas gewist na de persco van de kiesraad?

Dhr. de Wit | 28-09-15 | 19:15

De democratie heeft tranen in de ogen van blijdschap.

smdyasc | 28-09-15 | 19:14

er wordt hier geschiedenis geschreven en ik denk dat we de omvang van de impact hiervan nu nog niet helemaal kunnen overzien op dit moment, mooie tijden!

domenikos | 28-09-15 | 19:14

@très cool | 28-09-15 | 19:10
Kereltje Pechold misschien, nog beter....

Flightless bird | 28-09-15 | 19:13

Ik heb mijn skivakantie al omgezet naar augustus. Dit voorjaar ga ik gewoon een referendum tekenen!

Kaas de Vies | 28-09-15 | 19:13

Wordt er achteraf ook openbaarheid/transparantie gegeven over hoe dat subsidiegeld voor de campagne besteed is, of zien we Jan strakjes elke dag in een Limo rondtoeren?

McMarx | 28-09-15 | 19:13

Hoe nu verder?
Fuck de EU!

Ars Vivendi | 28-09-15 | 19:12

De Referendum opkomst zal ruim over de 50% zijn. En, uiteraard zal 70% (of meer) een vette NEE geven.

Mark_D_NL | 28-09-15 | 19:12

Jetzt geht los. (hoorn/claxon was hopelijk van dat busje haha sjees)

LetTheSunshine | 28-09-15 | 19:12

Ik ben het mijn nageslacht verplicht: reken mij tot het verzet! Op naar historie in 2016.

de Voorzittert | 28-09-15 | 19:11

Ik heb alleen maar meegedaan om Rutte een hak te zetten. Maar als ik en passant de democratie ermee redt doe ik daar niet moeilijk over.

très cool | 28-09-15 | 19:10

Neem wat echt bier mee terug.
Goede zaak!
Tellonn die stemmen....

Flightless bird | 28-09-15 | 19:07

118 weken heb ik staan flyeren en nu moet ik ook nog een referendum invullen?? Tjee zeg wat een werk, dat is nog niet zo makkelijk zo'n democratie redden.

Kaas de Vies | 28-09-15 | 19:07

Gevoel voor decorum kan je Jan niet ontzeggen ;-)

McMarx | 28-09-15 | 19:07

Hoe nu verder... minimaal 30% opkomst halen. Dat is een aardige opgave op 13 mln kiesgerechtigden.

Mastermattie | 28-09-15 | 19:07

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken