Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LOL! Louvre kaapt Nederlandse Rembrandt weg

Kijk, de Franse cultuurchefs hebben aangegeven dat het Louvre in ieder geval één van de Rembrandts gekocht heeft. Hoe het precies zit, is nog onduidelijk, maar feit is dat Nederland niet voor 160 miljoen twee schilderijen van Rembrandt gaat kopen. Met andere woorden, veilingmeester Alexander Pechtold heeft gefaald om van Nederland een relevante partij in de wereld van kunsthandelaren te maken. Arrogander Peggold mag zich culturele elite wanen, de familie Rothschild speelt duidelijk spelletjes met hem. En ons. Fuckers. Afijn, eindelijk ging de Nederlandse overheid nationaal erfgoed redden! Nee, niet Zwarte Piet. Die is te volks en te racistisch want slavernij. Dit zijn werken van Rembrandt en hij verdiende zijn geld met het schilderen in opdracht van mensen die aan slavenhandel verdiende, dus dat is wel okee. Blijkbaar. Maar de VOC-mentaliteit uit de tijd van Rembrandt zelf is ons blijkbaar vergaan. Zelfs twee schilderijtjes kopen krijgt de Nederlandse overheid niet voor elkaar.

Reaguursels

Inloggen

-weggejorist-

hetvolkspreek | 26-09-15 | 08:55

Het culturele erfgoed element zit hem niet in bezit van de zaak, maar in de etnische herkomst van de maker ervan. Cultureel erfgoed is een vorm van pseudo-historisch nepnationalisme...

F. von Zeikhoven | 26-09-15 | 03:51

Rembrandt wordt als schilder natuurlijk zwaar overschat door de Nederlanders. Wij moeten het toch echt van Mondriaan en Appel hebben.

Graaf van Egmont | 26-09-15 | 01:36

als ik Sjeik was dan bood ik 100 miljoen per stuk, liet ze in het Louvre ophangen met een bordje : eigendom van Sjeik Lalah Snackbar
dan word die Sjeik echt beroemd

met een PS eronder: niet voor Pechy

gringo-brd | 26-09-15 | 01:06

eigenlijk is dat schilderij ook geen fuck aan. Mijn hond heeft gisteren een originele Karel Appel gemaakt, en met lego nog een Mondriaan

gringo-brd | 26-09-15 | 01:00

die 80 miljoen moeten naar Afrika, kunnen ze rubberen boten kopen en hier naar toe komen, naar de Jungle in Calais, de knuffelkerk staat al klaar, hartelijk welkom

gringo-brd | 26-09-15 | 00:59

forecastle 17:46
de Fransen doen op dit moment nogal schamper over Nederland want zo zegt men
"les ambitions artistiques des Néerlandais sont à la portée de keur bourse" ofwel - vrij vertaald- de Nederlandse ambities op kunstgebied lopen parallel aan hun goed gevulde beurs" daarbij tevens de NRC-Next kop vertalend :" un prix très correct". Als men in Frankrijk "consternés" is , dan is er wat aan de hand.

Jan Boule | 25-09-15 | 17:55

Afijn, eindelijk ging de Nederlandse overheid nationaal erfgoed redden! Nee, niet Zwarte Piet. Die is te volks en te racistisch want slavernij. Dit zijn werken van Rembrandt en hij verdiende zijn geld met het schilderen in opdracht van mensen die aan slavenhandel verdiende, dus dat is wel okee.
Heel scherp. Prachtig.

forecastle | 25-09-15 | 17:46

het is Jean Luc Martinez , directeur Louvre , die afgaande op het feit dat Frankrijk niet de "capacités" heeft de werken te bekostigen, besloten heeft de beide werken te verkopen. Nederland had de prioriteit als land na Frankrijk mocht dit land niet in staat zijn het te bekostigen. Minister van Cultuur Fleur Pellerin ligt onder vuur daar zij dit heeft laten passeren. Volgend jaar krijgt het Louvre een schenking ter waarde van 100 miljoen euro van Abu Dhabi en de vier opeenvolgende jaren 200 miljoen. Dit betekent dat het Louvre over middelen gaat beschikken om de twee werken te betalen en te behouden als "trésor national". De Fransen beschouwen de overeenkomst met Nederland "sans status légal" en de door Nederland gevoerde onderhandelingen als een "jeu de poker menteur ". De werken hebben 150 jaar in Hôtel Marignon gehangen en gelet op de toezeggingen van Abu Dhabi zal de Banque de France borg kunnen staan en beide werken als "patrimoine"
nationaal erfgoed) behouden blijven. De werken zullen niet gesplitst worden net zo min als men een Bruegheliaans drieluik zal en kunnen splitsen. Het wordt een prestige kwestie voor de Fransen nu het een schandaal van grote proporties is geworden. De kans dat de schilderijen in het Rijksmuseum komen te hangen is nihil.
bron o.a. La Tribune de l'Art
Marc Bloch 2022

Jan Boule | 25-09-15 | 17:18

Sukkels. Maar het is de overheid dus dat is normaal.

Rest In Privacy | 25-09-15 | 17:14

Pechtold was nooit gediplomeerd veilingmeester Hij was hooguit veilingknecht c.q. afslager bij een veilinghuis.

henk koekebakker | 25-09-15 | 17:12

-weggejorist-

Ellie1234 | 25-09-15 | 17:07

Cultureel erfgoed? Rot op, gewoon twee schilderijtjes die nooit iemand heeft gemist. Oh... geschilderd door Rembrandt? Lekker belangrijk.
Laat die Rotschilds fijn onze zorg sponsoren met die aankoop.

awakened | 25-09-15 | 16:46

Laat die andere dan ook maar zitten. Nu is het een kopje zonder schotel.

salsaparilla | 25-09-15 | 15:36

Hebben we weer 160 miljoen over voor arme noodlijdende moslimpjes die zich hier over de grens in een AZC gelogen en bedrogen hebben.

mallekater | 25-09-15 | 15:32

Nu is de ander de helft nog niet waard vindt ik.
Ik hoef zo een onzin ook niet.
Nederlandbestaat toch niet Meer behalve bij het innen van belastingen.

blanke pool | 25-09-15 | 15:11

Laat ze die andere Rembrandt dan ook kopen, de lol is juist dat de portretten bij elkaar horen. Voor 160 miljoen heb je weer een leuk potje om de komende jaren raadgevende referenda mee te organiseren.

Binnenbaan | 25-09-15 | 14:52

Dus dat betekent dat die 2 mongooltjes uit elkaar gehaald worden? Dat lijkt me zielig ...

Watching the Wheels | 25-09-15 | 14:41

Mooi,blijft er een hoop geld over om een Apache of zoiets te kopen om die hele familie Rothschild naar de eeuwige jachtvelden te sturen.....

Loebas | 25-09-15 | 14:40

Rothschild = Fransen en die spelen ALTIJD spelletjes!

Brulboei_61SB | 25-09-15 | 14:36

In de Franse pers zegt men dat het Louvre en Rijksmuseum samenwerken, elk 1 schilderij kopen, wat dan weer zou getuigen van de fijne banden tussen onze landen etc etc.
Kortom een heel positief verhaal over samenwerking en goede verstandhouding.
Die frambozen maken er natuurlijk gelijk een internationaal politiek dingetje van.
Verder was men daar nogal verontwaardigd dat Frankrijk zomaar cultureel erfgoed het land laat uitstromen, wegens de ook daar stevige bezuiniging op cultuur.
Door deze deal als samenwerking te presenteren proberen ze de imago schade wat te beperken

vander F | 25-09-15 | 14:07

-weggejorist-

fucky | 25-09-15 | 13:58

-weggejorist-

fucky | 25-09-15 | 13:51

Overachiever | 25-09-15 | 13:32

Leuke theorie, maar Jetje stond op tv toch glashard te beweren dat beide schilderijen naar Nederland komen voor 160 miljoen. Het was een enorme buitenkans etc, etc. Echter, als de deal niet doorgaat en er 1 schilderij naar Frankrijk gaat, zal jouw theorie wel het officiële excuus worden en dat wij het weer eens niet goed begrepen hebben.

Eecom | 25-09-15 | 13:48

Gewoon bij je 160 voor beide blijven. Zitten ze allebei met 1 schilderij en wij hebben 160 miljoen over :)

Guus Muisarm | 25-09-15 | 13:46

@Quid

Wilt u zo vriendelijk zijn een competente vertaler Frans in te huren, dan weet u wat er staat in het door u aangehaalde artikel. Nu leutert u in de ruimte en produceert slechts stemmingsmakerij. Maar goed dat is ten dele het doel van GeenStijl, dus daarmee voldoet u aan de missie van dit bedrijf. Maar het blijk lulkoek.
Salut! Evocatus

Evocatus | 25-09-15 | 13:43

Die suggestieve kop klopt niet. Die schilderijen komen heus wel naar Nederland. No worries.

Pieleke | 25-09-15 | 13:34

Kan er niet een motie van wantrouwen worden ingediend tegen deze staatsmongool. Een nieuwe supermarkt levert banen op en is een aanvulling in de wijk. In tegenstelling tot kluchtelingen die geld kosten en alleen maar teringzooi naar de wijk brengen. Op zeker dat deze vluchtelingen tot in lengte van jaren ons sociale stelsel zullen uitmergelen. Dit alles uiteraard zonder ook maar 1 dankjewel.

Snap je!? | 25-09-15 | 13:34

Frankrijk en Nederland kopen samen beide schilderijen. De schilderijen kunnen dan uitgewisseld worden tussen de twee musea, Louvre en rijksmuseum in dit geval. Er zijn maar twee geïnteresseerden, nederland en frankrijk. Dan heb je dus een goede onderhandelingspositie richting de Rothshildjes, want die kunnen nu de landjes niet tegen elkaar uitspelen, want ze kopen het samen. Dus is dit is nog helemaal niet zo slecht gespeeld van beide ministers.

Overachiever | 25-09-15 | 13:32

Dat gedoe met die Fransen hebben de Rothschilds alleen maar in scene gezet om de prijs op te drijven. Natuurlijk gaan ze naar Nederland, maar voor € 120.000.000 of zo.

CrapoTheGreat | 25-09-15 | 13:29

1 bron is geen bron zoals het er nu voorstaat zijn wij nog steeds 160 mil kwijt

Petroselinum crispum | 25-09-15 | 13:27



@Gootbalkoning | 25-09-15 | 13:17
De enige lijn die Pechtold heeft met deze mensen is een hondenlijn... Pechtold wordt aangelijnd gehouden en mag af en toe blaffen voor een brokje (lees: baantje). Pechtold is een trouwe voetsoldaat, kanonnenvlees dus, voor deze groep mensen.

Mark_D_NL | 25-09-15 | 13:26

De schilderijen waren ook niet bepaald heel mooi of zo. Dus goed dat we het geld besparen en laten we dit niet nog een keer zo doen.

Rest In Privacy | 25-09-15 | 13:24

@Leyolm | 25-09-15 | 12:09
Ja want bij defensie zet het wèl zoden aan de dijk??
Nog geen week losse flodders.

miko | 25-09-15 | 13:21

Toch wel jammer dat Johnny het Frans niet machtig is. Of althans niet genoeg. Want het linkje vertelt helemaal niet dat de Fransozen de schilderijen al heeft gekocht. De Franse minister is het van plan, en heeft de financiering van 80 miljoen rond, voor 1 van de 2 portretten. Wat ik interessanter vind is deze zin:
"Cette proposition, qui a été soumise aux propriétaires, s’inscrit dans le prolongement du courrier que Fleur Pellerin, Ministre de la Culture et de la Communication, et Mme Jet Bussemaker, son homologue hollandaise, ont signé le 14 juillet 2015 à l'attention des propriétaires des deux portraits. "
Daar staat Bussemakers en Pellerin samen een brief hebben geschreven en dus eigenlijk op 15 juli al akkoord zijn gegaan dat ze allebei 1 schilderij kopen. Als je dan het NOS journaal bekijkt zie je Jet in de camera zeggen dat zij denkt dat beide schilderijen naar Nederland komen. Terwijl ze dus een afspraak met haar Franse collegaatje heeft. Kortom, ze belazert de boel.
Verder vind ik 80 miljoen een schijntje. Maar goed, dat is niet populistisch, dus daar zal ik verder niets over zeggen.

Stormageddon | 25-09-15 | 13:20

Willianus Wortelus | 25-09-15 | 12:35
Mijn opmerking was dan ook niet geheel vrij van sarcasme. En over Willem's stulpje. Uiteraard is dat veeeeeeel belangrijker dan de twee referenda die je voor dat bedrag kan organiseren. Fuck het gepeupel. De overheid heeft nu eenmaal de prioriteiten anders liggen. Zoveel factoren die meewegen. Het volk is te dom om daar de complexiteit van in te zien. Twee Rembrandts zijn belangrijker dan een democratisch referendum. Terwijl in landen buiten de EU democratie wordt gepromoot, wordt het hier heel langzaam afgebroken.

Pluisje Prik | 25-09-15 | 13:19

Jan Oor2380 | 25-09-15 | 13:15
Is een vrij "zedig" portret van die dame.
Wat mij betreft mag er wat meer boezem geretoucheerd worden voor die € 80 miljoen. Maar ik ben dan ook een cultuurbarbaar.

Russ Meyer | 25-09-15 | 13:18

Kunnen ze eens een investering doen waar ze in de toekomst wellicht wat kleingeld aan over zouden houden, falen ze hier ook weer in. Het kan ook echt helemaal niets dat zooitje daar in den Haag.

Wise-n-Witty | 25-09-15 | 13:18

@Hunter S. Thompson | 25-09-15 | 12:41

Oh, u bent er een van "Ons Soort Mensen"? Van hetzelfde soort als waaruit het incestueuze en criminele zooitje in het Binnenhof en de ambtenarenpaleizen bestaat?

Crimineel zooitje? Ja als je de burgers van je eigen land moedwillig de afgrond in stort ben je een crimineel en daar is dat genoemde zooitje wel degelijk mee bezig.

Wat een arrogantie "heer" Thomson, maar dat gaat u vrijwel zeker niet kunnen snappen.

Pieter V | 25-09-15 | 13:17

Dit waren sowieso "besmeurde schilderijen", de Rothschild hebben teveel bloed (o.a. slavernij) en intriges aan hun handen. Als ik Dijsselbloem was zou ik hun financiele gelstromen in Nederland nog eens tegen het licht houden, maar dat gaan toch niet doen (iets met eigen carriere veiligstellen).

achterdesamenleving.nl/de-top-van-de-g...

ad melkert | 25-09-15 | 13:17

Capt. Iglo | 25-09-15 | 12:15
Ten eerste ben ik niet de gemiddelde reaguurder, ten tweede doe ik nooit huilie huilie, ten derde zal mij de Nederlandse cultuur aan mijn aarsch oxyderen en ten vierde praat je poep.
Dikke poep.

Cuyahoga | 25-09-15 | 13:17

"Cette opération bénéficiera ainsi du mécénat exceptionnel de la Banque de France à hauteur de 80 millions d’euros..."

Even reconstrueren:

1. Rothschild verkoopt dus een schilderij aan de Franse overheid, die het geld er niet voor heeft.
Geen probleem, zegt Eric, ik schiet het wel even voor via onze familiebank.
Logisch. Voor de Rothschilds zijn schulden veel meer waard dan cash geld in het handje. Liever een schuldpapier van de Franse overheid in je kluis dan dezelfde waarde in Nederlands geld. Voor een Rothschild is 80 miljoen peanuts, maar schuld is macht.
Zo gaat het al sinds de tijd van Napoleon. Als een overheid in staat was, door torenhoge belastingen genoeg kapitaal op te bouwen om de schuld van de door Rothschild gefinancieerde oorlogen terug te betalen, zeiden de bankiers steevast: "We hoeven het niet zo nodig terug. Waarom doen jullie er niet iets leuks mee? Bouwprojectje hier en daar, of misschien een nieuwe oorlog?"

2. Met de transactie pareert Rothschild de kritiek dat hij Frans erfgoed verkwanselt, en hij staat nu als een mecenas van de kunsten bekend. Dubbel profijt.

3. Het resterende schilderij zal Nederland uiteraard geen 80 miljoen maar bijvoorbeeld 100 miljoen kosten. Want de kwantumkorting vervalt. Geen probleem, want de redenatie van onze politici volgend hebben we daarmee toch nog 60 iljoen verdiend. 160-100=60, toch?

4. Kan iemand de lijntjes Rothschild-Pechtold-Bilderberg eens uitpluizen?

Gootbalkoning | 25-09-15 | 13:17

Ik hoop dat wij dan niet de vrouwlijke helft krijgen, want dan moet er over 10 jaar een boerka overheen geschilderd worden.

Jan Oor2380 | 25-09-15 | 13:15

Hebben ze dus in één keer €80.000.000,- "over"
Kan mooi in de zorg gepompt worden.

Neehè | 25-09-15 | 13:14

reade romke | 25-09-15 | 13:06

Nee is ongeveer hetzelfde als bij het Rijksmuseum als je de priority lane optie wilt hebben. Anders sta je achter 600 japanners te wachten om binnen te komen.

Chow | 25-09-15 | 13:12

@Lewis Lewinsky | 25-09-15 | 12:29

De komst van een VVD-er in de politiek is net zoiets als weer een topcrimineel er bij in Nederland.
Geldt trouwens voor alle linkse partijen en daar hoort de VVD sinds toeteraar Dijkstal ook bij.

Pieter V | 25-09-15 | 13:11

"Het Rijksmuseum wilde vanavond niet meer zeggen dan 'we zijn op de hoogte en staan met Frankrijk in contact. Het is een interessante ontwikkeling"
Wat blijven "we" toch beschaafd. LOL! @ "Het is een interessante ontwikkeling".
Gewoon weglopen van deze "deal".

Russ Meyer | 25-09-15 | 13:10

Parel van het Zuiden | 25-09-15 | 12:51

Onzin. Ik ben gewoon vaak kritisch. Ik loop al vanaf het begin mee namelijk. Ik ben het echter ook vaak eens met GS. Dat zal je dan ook terugvinden. Bovendien is het leuker discussiëren met reaguurders waarvan je van mening verschilt dan met mensen die dezelfde mening zijn toegedaan. Verder nog wat te miepen over mijn persoontje? Of was dit het weer even.

Chow | 25-09-15 | 13:07

Er is nog geen deal maar ik denk dat de Rotschilds met Kerst op wintersport kunnen.

Simon_GS | 25-09-15 | 13:06

In Nederland moet je de hoofdprijs betalen om het schilderij te kunnen bekijken. In het Louvre kun je een hele dag allemaal kunst betalen voor maar 14 euro, of was het nu 12?

reade romke | 25-09-15 | 13:06

Kan de overheid gewoon niet doen waar ze voor aangenomen is en niet het complete leven van burgers en bedrijven bepalen.

Dutch_Holland | 25-09-15 | 13:04

Wordt het doek met Air France of KLM bezorgd....

Russ Meyer | 25-09-15 | 13:02

Ik snap er niets van. Het werd volgens mij toch gepresenteerd als een een afgeronde deal, want alles moest geheim gehouden worden voor louche Chinezen en Arabieren. Nu ineens heeft de Franse Bank een paar euries beschikbaar en gaat er een schilderij naar die knoflookvreters? Mmmmm, Rothschild, een jodenstreek, of mag ik dat niet zeggen.

Eecom | 25-09-15 | 13:02

Een Europees schilderij dus. Hangt volgend jaar wellicht in Ukraine. Eerlijk, zullen we alles delen? (Staat er nog een expositiewandje in Palmyra, btw?

Neo Teo | 25-09-15 | 13:00

Grofweg asociaal en schandalig, dat onze volksvertegenwoordigers ten tijde van een crisis als deze, waar de ene miljard schuld/begrotingstekort zich op de ander stapelt, zich bezighouden met het kopen van kunst van tientallen miljoenen.

Le Roi | 25-09-15 | 12:59

Frankrijk op de nominatie van EU hulp wegens te grote staatsschulden, betalen we straks alsnog die 80 miljoen van het tweede schilderij.

gebrokenvleugel | 25-09-15 | 12:57

Dit was allang in kannen en kruiken, héél handig gespeeld eerst even proeven hoe de bevolking op een staatssubsidie van 80 miljoen reageert, met als sussertje de private bijdrage van 80 miljoen.
Nu dus één schilderij en toch 80 miljoen van de ons afgeperste belastinggelden wegpissen.
Die VVD elite geraffineerd, daar kan niets en niemand tegenop.
Vragen voor Omtzigt en Wobben voor RTL-Z?

gebrokenvleugel | 25-09-15 | 12:56

Framed

ecologiste | 25-09-15 | 12:54

Als je 't van de Rothschilds koopt weet je zeker dat het in bloed is gedrenkt.

Aristotalloss | 25-09-15 | 12:52

Klote Fransen ze zijn overal te laat met betalen omtrent lidmaatschap in de wereld maar wel belachelijk dure kunst snel betalen, snap verdomme nu eens een keer dat stout zijn help in de wereld en niet de braafste jongen in de klas die wordt altijd te grazen genomen.

edjekaddetje | 25-09-15 | 12:51

@ikbenniels222 | 25-09-15 | 12:14
Lees het motto van GS nog eens een keer.

Rest In Privacy | 25-09-15 | 12:51

@Chow | 25-09-15 | 12:41

Oh maar dit voorbeeld had u niet nodig, hoor. U schrijft vrijwel alleen maar dit soort statements over Geenstijl op Geenstijl.
.
En dat is verder prima, maar laten we nou niet gaan doen of u uw oordeel over Geenstijl nog moet vormen...

Parel van het Zuiden | 25-09-15 | 12:51

Het nieuws moet op nos.nl en nu.nl nog binnenkomen zie ik.

caspert79 | 25-09-15 | 12:51

@hotmint | 25-09-15 | 12:13
Er zijn meerdere schrijvers op GS, hè. Ze denken niet allemaal hetzelfde over cultuurbeleid blijkbaar. Ik vind wel dat NL deze schilderijen moet kopen, is cultureel erfgoed en een schijntje vergeleken met wat er de laatste jaren besteed is aan zaken waar Nederland echt niks aan heeft.

MaisNon | 25-09-15 | 12:50

Volgens mij is dit een beetje voorbarig: er is nog niets gekocht / verkocht. De Fransen hebben alleen gezegd dat ze het geld hebben (eur 80 mio) en dat ze één van de schilderijen willen kopen.

mrv | 25-09-15 | 12:50

Tsssk, nu Arrogander de Zwarte Piet toespelen inzake zijn poging ons nationaal erfgoed te redden. Kan iemand hem een doekje aanreiken tegen het bloeden?

RobberenRukkie | 25-09-15 | 12:50

Rothschild, bankieren, ongetwijfeld een zionistisch complot, toch Kereltje?

Mini Me | 25-09-15 | 12:49

Man man, eerst zeiken over de aankoop van die schilderijen en nu zeiken over het mogelijke mislopen van die aankoop. Best gaar topic dit.

AnaalVandaal | 25-09-15 | 12:48

@Hunter S. Thompson | 25-09-15 | 12:41

Tja, honderdzestig miljoen voor een paar - in mijn ogen nogal saaie - portretten is natuurlijk wel een discussie waard, want wat is de toegevoegde (kijk)waarde?

Dat ze behouden moeten blijven staat als een paal boven water, maar moet dat tegen elke prijs? Dáár heb ik als eenvoudig burger toch wel wat problemen mee.

Reinaert | 25-09-15 | 12:48

Als je niet van plan bent om ooit VBW te verkopen, betekent de waardestijging helemaal niets, behalve dat de verzekeringen en bewaking veel duurder worden.Verder draaien alle musea in Nederland al jaren met verlies en worden de gaten opgevuld met vrijwilligers. De toegevoegde waarde komt wellicht terecht bij ijssalons en de hotdog verkoper.

ijskogel | 25-09-15 | 12:47

Het zelfde soort mensen was aan het janken...
Denk toch eens wat langer na mensen.
Hunter S. Thompson | 25-09-15 | 12:41
Nergens voor nodig om zo te benadrukken dat wij ´mensen´ zijn, Hunter.

chicago river | 25-09-15 | 12:46

Merkwaardig slecht uitgespeeld van de Rothschields. Ze boden beiden 80 miljoen en dan verkopen voor 80 miljoen?!

de Voorzittert | 25-09-15 | 12:46

Zal me niks verbazen als men 160 miljoen voor 1 schilderij uitgegeven heeft. Foutje, en bedankt .....

HeppyHarrY | 25-09-15 | 12:45

@Hunter S. Thompson | 25-09-15 | 12:41
Als die waarde niet verzilverd wordt dmv verkoop is het nog steeds een overbodige uitgave van 37 miljoen.
Snel verkopen dus, die boogie woogie!

solcama | 25-09-15 | 12:45

Blij te lezen dat niet alle reaguurders een 'weg met ons' mentaliteit hebben ;-)

Rest In Privacy | 25-09-15 | 12:44

lol, al die mensen die blij zijn dat het niet doorgaat zijn zo beperkt.
Het zelfde soort mensen was aan het janken toen ons land de victory boogie woogie kocht voor 37 miljoen euro, waarde vandaag de dag: 130 miljoen euro!!!
Denk toch eens wat langer na mensen. Dit is een gemiste kans.

Hunter S. Thompson | 25-09-15 | 12:41

Eerst zeiken over cultuursubsidies en nu een dikke LOL doen als we naast de schilderijen grijpen. Dan ben je wel een zielig trol medium hoor.

Chow | 25-09-15 | 12:41

@Willianus Wortelus | 25-09-15 | 12:35

Niet alleen de lak van z'n huisje is kostbaar, ook die van z'n bootje:

www.telegraaf.nl/vaarkrant/24534425/__...

En de burger, die mag als vanouds bukken en aftikken.

Reinaert | 25-09-15 | 12:39

Vluchtelingen en schilderijen. Wat is ons kabinet toch nuttig bezig.

doskabouter | 25-09-15 | 12:38

Pluisje Prik | 25-09-15 | 12:30 Is een schijntje vergeleken met de miljarden die onze overheid jaarlijks kapotslaat aan totale onzin.

Het huisje van Willem opnieuw in de lak zetten kost 60m.

Willianus Wortelus | 25-09-15 | 12:35

Zeau, weer 160 miljoen veiliggesteld voor anderen. Ik denk dat Alexander nog steeds tevreden is. Immers, als het geld naar anderen kan, gaat het naar anderen.
.
Ik kan niet wachten tot de revolte. Gaan we eens even wat rekeningen vereffenen met zulks volk.

Parel van het Zuiden | 25-09-15 | 12:34

Laat ze het andere portret nu ook maar houden. Het waren huwelijks portretten, die ga je toch niet van elkaar scheiden.

Bobbbe | 25-09-15 | 12:33

Haha, wat zal Peggy zich lullig voelen. En dan nog #GeenPeil dit weekend eroverheen. Dat wordt ruim genieten dit weekend in Wageningen....

ole guapa | 25-09-15 | 12:32

Ondernemertje spelen van andermans geld kunnen ze geeneens. Wat een stelletje losers.

zwartzondersuiker | 25-09-15 | 12:30

Ik had vernomen dat een referendum 30 miljoen gaat kosten. Kan Pechtold mooi de komende 5 referenda met deze financiele meevaller bekostigen. :)

Pluisje Prik | 25-09-15 | 12:30

Ik dacht dat ik laatst echt hier iets zat te lezen waarin geroepen werd dat het belachelijk was om deze schilderijen te kopen? naja...

Arie Ribkuhs | 25-09-15 | 12:30

Als John de Mol een beetje positieve spin aan zijn imago wil geven en wat aan Wiedergutmachung wil doen voor al die vreselijke kudt programma's die hij over ons heeft uitgestort, dan belt hij die Rothschilds en biedt ongezien 200 miljoen voor die prentjes.
In bruikleen aan het Rijksmuseum en voila.

Berbaar | 25-09-15 | 12:30

@ ikbenniels222

Ik dacht precies hetzelfde. Redelijk inconsequent dit.

Raymond9177 | 25-09-15 | 12:29

Nederland loopt Rembrandts mis. Ik schrik er gewoon van! Echt, joh! Schrik me de pleuris. Net als bij de komst van een nieuwe supermarkt. Hoewel dat nog erger is. Rembrandts mislopen is al schrikken, maar een nieuwe supermarkt is echt je helemaal kapodt schrikken! Supermarktgate.
*Komst AZC in wijk is net zoiets als komst nieuwe supermarkt*.
regio.tpo.nl/2015/09/25/klaas-dijkhoff...

Lewis Lewinsky | 25-09-15 | 12:29

Soolmans was een immigrant Quid.

Een Belg die op zijn 21ste al een jaarsalaris stuk kon slaan op een schilderij. Geen VOC, wél de mentaliteit.

Willianus Wortelus | 25-09-15 | 12:28

Nederland, het land dat niet alleen z'n burgers naait maar zich ook zelf laat naaien. Je verwacht 't niet hè?

Reinaert | 25-09-15 | 12:27

@Capt. Iglo | 25-09-15 | 12:10
Vertrouw nooit een Fransoos, ook als ze géén bankier zijn.

Guido | 25-09-15 | 12:26

Arrogander kiest gewoon de makkelijke weg, zou hij zich niet druk moeten maken om al die rembrandts in St. Petersburg, die verdomde russen, het komt allemaal door Putin en kornuiten.

Biasmania | 25-09-15 | 12:25

We hebben die schilderijen helemaal niet nodig. We hebben al een mooie publiekstrekker, en met die twee schilderijen erbij worden dat er echt niet meer. Dus een nutteloze investering, alleen goed om de erectie van de directeur van het Rijksmuseum in stand te houden. Welke schilderijen gaan hiervoor in de plaats naar de opslag? Daar liggen er vast nog bendes 'mindere werken' die we nooit te zien krijgen.

L. Rakker | 25-09-15 | 12:24

@Cuyahoga | 25-09-15 | 12:13
Precies, Pijbes kan toch gewoon kopietjes ophangen, net zoals ze in het Escher-museum doen.

Prof. D.A.H. Vintik | 25-09-15 | 12:24

@L. Rakker | 25-09-15 | 12:24
Klopt. Ongeveer de helft van de collectie ligt opgeslagen in de kelder.

Thunderbird | 25-09-15 | 12:24

Laten we er een referendum overhouden, ik neem aan dat Pechtold helemaal voor is.

Thunderbird | 25-09-15 | 12:23

Huwelijksportret wordt gescheiden. Tand d€s tijds.

Russ Meyer | 25-09-15 | 12:22

@Dhr. de Wit | 25-09-15 | 12:16
LOL

Lewis Lewinsky | 25-09-15 | 12:22

Met zijn erfgoed beschermen... Pechtold wel.
Hypocriet sujet.

Desmoulins | 25-09-15 | 12:21

Mooi idd. onze tradities liggen toch al in de uitverkoop. Alles mag weg in dit land, cultuur, identiteit.

Implant | 25-09-15 | 12:20

France est en mesure par Banque de France... betekent: Frankrijk is in staat via de Franse Centrale Bank!
Ik dacht dat er een voorlopig koopcontract was?
Onverlet zal ik er geen traan om laten. Dit zijn toch toys voor de elite in NL, die zich toch al teveel macht toe-eigend.
Laat ze eerst maar eens de Voedselbanken, de ouderen en de economie versterken! Waar is die high-speed rail??
Laten ze zich daarop concentreren!

edgar4633 | 25-09-15 | 12:20

Volgens mij zijn die kneuzen in Den Haag echt de enigen nog die denken dat NLD serieus genomen wordt... Wake-up!

ZwartGat 2.0 | 25-09-15 | 12:19

Mooi, kan dat geld dat over is naar Brussel overgemaakt worden.

TouchSmart | 25-09-15 | 12:19

Maerten en Opjen gaan toch niet scheiden?

Muggenmepper | 25-09-15 | 12:19

De VOC mentaliteit is er nog wel, want fuck die schilderijen! De nieuw grootmeesters van Nederland zitten bij ASML!

Rest In Privacy | 25-09-15 | 12:19

Apart... dat is precies is wat ik ook dacht.
Zoiets | 25-09-15 | 12:06
Ook mijn eerste gedachte...

L. Rakker | 25-09-15 | 12:18

Zo houden we wel lekker meer geld over om de boot van Beatrix te kunnen blijven onderhouden

CrapoTheGreat | 25-09-15 | 12:18

Ik had ze graag in Nederland gehad. Kunstschatten geven extra waarde aan een land. Maar goed, het geld zal nu bv naar extra vluchtelingen gaan, ook mooi *proest*

pluk-87 | 25-09-15 | 12:18

@ wakkere_nederlander | 25-09-15 | 12:10
Jij hoeft mijn financiën niet te doen als je denkt dat landingsgestellen zoveel kosten.

TheseDays00 | 25-09-15 | 12:17

goed het is dan Nederlands erfgoed en cultuur maar voor de rest boeien die analoge foto's me ook niet zo veel er zijn belangrijker zaken om ons druk over te maken.

Trouwens als je ze per sé moet zien is Parijs ook niet zo ver weg en als de gemiddelde cultuur minnende gutmensch dan gelijk even door de Parijse banlieues naar het Louvre rijdt heb je kans dat er misschien nog wat ogen worden geopend een win win situatie!

domenikos | 25-09-15 | 12:16

Tjonge jonge.. die gesjeesde student/veilingmeester Alexander Pechtold van D66 kun je echt om een boodschap sturen. NOT!

Die vent kan echt helemaal niks. Alleen Nederland met een noodvaart in de uitverkoop doen, dat is het enige waar hij echt goed in is. D66 kan hem nu maar beter snel in het D66 museum onderbrengen waar al die andere kroonjuwelen van D66 ook al jaren liggen te verstoffen.

Outsider-Inside | 25-09-15 | 12:16

Gevalletje "iemand de Louvre afsteken".

Dhr. de Wit | 25-09-15 | 12:16

@ Cuyahoga | 25-09-15 | 12:13

Maar wel over de teloorgang van de Nederlandse cultuur gaan lopen janken als het over asielzoekers o.i.d. gaat. Nu kunnen we iets doen om ons cultureel erfgoed veilig te stellen ga je weer lopen mekkeren. Kun we gelijk zien hoe serieus we de gemiddelde reaguurder met zijn cultuur huilie huilie moeten nemen, ze weten niet eens wat cultuur is.

Capt. Iglo | 25-09-15 | 12:15

Kan dat geld mooi naar opvang voor vluchtelingen

goedverzekerd | 25-09-15 | 12:15

De huwelijksportretten van Maerten Soolmans en Oopjen Coppit, geschilderd door Rembrandt. En die gaan ze los van elkaar verkopen?

******* | 25-09-15 | 12:14

Les deux ministres proposaient que le Louvre et le Rijksmuseum fassent chacun l’acquisition d’un tableau, afin que les pendants soient présentés conjointement, en alternance, dans les deux musées.

Voila, hier staat het, helder en duidelijk.

BekiekUtMoar | 25-09-15 | 12:14

Een beetje een dubbel bericht. Eerst was geenstijl er fel op tegen dat al die miljoenen naar schilderijen gingen en was het een totale verspilling. Nou blijkt dat het toch niet zo zal zijn en is het opeens falen van de overheid om de schilderijen te kopen. Wat willen jullie zelf nou? wel of niet kopen?

ikbenniels222 | 25-09-15 | 12:14

Meer geld naar defensie.

rodierodie | 25-09-15 | 12:14

Lees eens goed, mensen. Ze worden gezamenlijk aangekocht.

BekiekUtMoar | 25-09-15 | 12:13

De fransen hebben een wet dat als "belangrijke" kunst Frankrijk dreigt te verlaten, de overheid deze kunst mag kopen voor dat bedrag.
@wakkere_nederlander | 25-09-15 | 12:10
Dat schilderen een ambacht is is aan het begin van de renaissance al omver geworpen.

watergeus | 25-09-15 | 12:13

Zo gaat het al eeuwen: een hoop gedoe over van alles en uiteindelijk winnen de Rothschildjes.

o)+ | 25-09-15 | 12:13

@Leyolm | 25-09-15 | 12:09
De Nederlandse regering denkt alle vluchtelingen in Libanon voor 110 miljoen op de plek te kunnen houden.

frank87 | 25-09-15 | 12:13

@Zoiets | 25-09-15 | 12:06
Mag ik uw tijdmachine ook eens lenen?

wakkere_nederlander | 25-09-15 | 12:13

Ja GS, niet 2 x zeuren:
Zeuren dat de aankoop te duur is.
En zeuren dat de aankoop mislukt is.
.
Dit moet een juichtopic zijn.
Hopelijk koopt Japan de andere.

hotmint | 25-09-15 | 12:13

Voor de helft van die 80 miljoen kunnen ze vast wel een schilderijtje van Jeroen Krabbe kopen.

Rest In Privacy | 25-09-15 | 12:13

Oh noes.
Na al het rampzalige nieuws van de afgelopen maanden, dit ook nog?
Blijft ons dan niets bespaard?

Maar effe serieus, wie, behalve een paar honderd elitaire bourgeoisieuse bovenonsgestelden, wie the hell geeft een fuck?

Cuyahoga | 25-09-15 | 12:13

Gelul. Ze zijn het van plan. Het spel is nog niet gespeeld.

Boer in 020 | 25-09-15 | 12:12

maar, wat is het nou? moeten we nou boos zijn omdat er twee schilderijen voor 160 miljoen gaan worden gekocht of moeten we nou boos zijn omdat we dat niet gaan doen?

oude kletswous | 25-09-15 | 12:12

Ieder (Fr en NL) betaald dus 80 miljoen aan die armlastige familie, waarna de schilderijen afwisselend in Frankrijk en Nederland komen te hangen. Dat is wat ik lees.

BekiekUtMoar | 25-09-15 | 12:12

Zal Nld wel €100.000.000,- betalen voor het andere schilderij.....

El Rico Grande | 25-09-15 | 12:11

Die veilingmeester moet toch weten dat de buit pas binnen is als er luid en duidelijk verkocht wordt geroepen. Wat een ongelooflijke faalhaas is het toch.

one hobo | 25-09-15 | 12:11

Kijk, nog meer geld beschikbaar voor een AZC op het Binnenhof.

Balletje Mayo | 25-09-15 | 12:11

Ben blij want voor 160 miljoen kan je ook een landingsgestelwiel van een JSF kopen.

Die prentjes gaan sowieso iets te prijzig over de toonbank.
Een schildersatelier was vroeger hetzelfde wat nu een fotostudio is (Bij gebrek aan dat er geen fotostudio's waren)
Aan zo'n nachtwacht werkte niet alleen Rembrandt maar ook een hoop knaapjes.
Was gewoon een vak en dhr van Rijn was wel de beste vakman.

wakkere_nederlander | 25-09-15 | 12:10

typisch Nederlands weer dat wij er naast grijpen, echt kansloos! En een kut streek van die Fransen ook, Rembrandt hoort gewoon in Nederland, punt.

Capt. Iglo | 25-09-15 | 12:10

De Nederlandse Staat bestaat over een paar jaar toch niet meer als het aan Pechtold ligt dus wat moet je met die Rembrands?

ProAsfalt | 25-09-15 | 12:10

80 miljoen aan zorg, lol! Dat is peanuts. Stop die 80 miljoen maar in defensie. Zelf ben ik van mening dat er best meer geld neergelegd mag worden voor het veiligstellen van die Rembrands. Voor mijn part 200 miljoen. Naar de klote gaan we toch met zijn allen.

Leyolm | 25-09-15 | 12:09

Welke Nederlander heeft zich hier als stroman laten gebruiken? En wat heeft hem/haar dat opgeleverd? Komt daar een onderzoek naar? Die zaak stinkt.

Nonkel Frituur | 25-09-15 | 12:09

Slim spel van die Rothschilds

lady blabla | 25-09-15 | 12:08

Goed is er weer 160 miljoen extra beschikbaar voor de zorg.

frank87 | 25-09-15 | 12:08

mooi... 80 miljoen over om aan de zorg uit te geven
Tes Shavon | 25-09-15 | 12:06
Je weet zelf toch ook wel dat die 80 miljoen nu naar die arme gelukszoekertjes gaan?

Kapitein Stijlvol | 25-09-15 | 12:08

mooi... 80 miljoen over om aan de zorg uit te geven

Tes Shavon | 25-09-15 | 12:06

@Tes Shavon | 25-09-15 | 12:06
Apart... dat is precies is wat ik ook dacht.

Zoiets | 25-09-15 | 12:06

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl