Copy/paste du Jour uit de stijlloze mailbox: een gratis voorbeeld over hoe gratis geld duur wordt betaald omdat de overheid ongevraagd persoonsgevoelige data van de burger consument verhandelt. "If you ain't paying, you're the product" geldt net zo goed voor de Rijksoverheid als voor Facebook. U zult allemaal wel weer niets te verbergen hebben, wij maken ons zorgen (en zijn de dupe) over uw onverschilligheid. Maar hee. Gratis geld is gratis geld, nietwaar? Lees dit, en succes met spitsmijden..
Beste GeenStijl,
Ik begin meteen met tutoyeren: jullie kennen het vast wel, spitsmijden. Bij diverse grote steden (Rotterdam, Utrecht) zijn projecten gestart om de automobilist uit de file te krijgen. Dat kan enerzijds door die automobilist te bewegen om een ander tijdstip dan gewoonlijk de auto te pakken voor woon-werkverkeer, dagje Efteling, bezoek aan oudtante Truus in Amsterdam-want-die-zit-ook-maar-de-hele-dag-alleen. De automobilist wordt daartoe opgeroepen middels grote billboards op diverse plekken langs de (snel)weg. Enkele voorbeelden: de Galecopperbrug in Utrecht (
spitsmijdengalecopperbrug.nl) en de Maasboulevard in Rotterdam (
wildvandespits.nl).
Nu weten de mannen en vrouwen bij Rijkswaterstaat ook wel dat de Nederlandse automobilist stronteigenwijs is en elke dag gewoon met de lunchbammetjes op schoot om half acht s ochtends aansluit in de rij bij de oprit naar de A16 tenzij er iets tegenover staat: GRATIS GELD!! Bij Rotterdam kun je tot 140,- PER MAAND verdienen wanneer je NIET in de file gaat staan. In Utrecht kan het oplopen tot 156,-. Wie wil dat nou niet?
Lange introductie maar ik wil dat gratis geld wel. Dus ik ga naar de website, maak een accountje aan (naam, email adres en kenteken) en meld me aan voor dit project. Binnen een uur (!!!) heb ik een mailtje in de inbox: geachte heer Naam Toenaam, helaas komt u niet in aanmerking voor spitsmijden in uw regio.
De enige manier waarop een overheidsinstelling zo snel deze conclusie kan trekken is volgens mij de volgende: het kenteken van mijn auto is ingevoerd in een systeem. Een logaritme op de database rekent vliegensvlug uit dat mijn auto op bepaalde tijdstippen niet op die plek heb gereden. Met andere woorden: cameras langs de weg registreren de bewegingen van mijn auto. Deze data wordt (langere tijd) bewaard en is vervolgens beschikbaar voor instanties (bedrijven??) om van alles en nog wat mee te doen.
Enfin,
probeer het zelf maar eens en zie nog maar weer eens hoe het gesteld is met je privacy in dit land. Ik begrijp wel dat ze zonder deze gegevens nooit kunnen bepalen of je in aanmerking komt voor dit gratis geld maar de snelheid en accuraatheid verbaast en beangstigt mij ietwat
.
Doe er mee wat jullie willen en een fijne dag gewenst!
Groet,
[NAW bij redactie bekend]
Reaguursels
InloggenJa jongens, wanneer wij de logaritme van een kenteken berekenen komen daar zomaar de locaties van dat kenteken uitrollen. Leuk he wiskunde?
@WankerPuff | 11-06-15 | 19:38
Automobilisten betalen meer geld dan wie dan ook tov wat ze ervoor terug zien. Jij als fietser helemaal niet.
Dus moet ik maar bij leggen?
Stap eens op de fiets joh...
OT: Falling Down (uit de pica) heeft niet zo veel te maken met Big Brother maar is de ideale uitlaatklep voor de gemiddelde stedeling, die het even he-le-maal gehad heeft.
Tot er wat meer achter blijkt te zitten...
.
"12:01 - I'm sorry sir, we've stopped serving breakfast."
Wahahaa... www.youtube.com/watch?v=-eREiQhBDIk
lol:
Aanmelden kan niet meer, schrijf je in op de reservelijst
ja doei !
Wel grappig dat bij een systeem om je in je privacy aan te tasten er opeens geen IT fail is :)
@wim
"Alleen voor snelheid werd ons verzekerd. Alleen voor justitie. Nu grasduint de belasting in die gegevens en de organisatie voor beloningen voor het spitsmijden. "
Naja beetje iemand kan natuurlijk beargumenteren dat dit bedoeld is om de snelheid te garanderen, en daarmee de veiligheid beter te waarborgen.... Dus voldoen ze aan de afspraak
Gratis geld = sigaar uit eigen doos.
Als men alles weet, waarom worden er dan zo weinig misdaden opgelost in dit land?
Wij hebben niets te verbergen, sterker, wij mogen niets verbergen. Ondertussen hebben wij een regering die.... MH17, extra afdracht EU, belastingverandering enz., enz..
Rond Arnhem/Nijmegen werke het goed om gratis geld te krijgen, was alleen 5 minuten eerder weg en terug een afslag eerder ... en icm een paar zakenreizen ... met de app ging het al een stuk moeilijker ...
Beetje oud nieuws. Die systemen hangen er inmiddels al een jaar of 2 indien niet langer. Vorig jaar hadden we het er nog over. Ook of het hele systeem niet een positief gebouwde doch verkapte variant is van rekeningrijden.
Een vriend van mij kreeg keurig een brief thuis gestuurd om mee te doen aan gratis geld. Ze wisten precies te vertellen waar en hoe vaak hij ergens reed. 140 euro per maand krijgt hij elke maand op zijn bankrekening bijgeschreven, is toch 1680 per jaar, bijna een half maandsalaris. Ik rij nooit in de spits en ik krijg geen cent, is toch wel een beetje ongelijk. Zouden die lui ook inkomsten belasting over dat gratis geld moeten betalen? Kan me niet voorstellen dat Rutte, lachend, een graantje mee wil pikken.
Verdomme mensen, dit is geen gratis geld maar belastinggeld, betaald door uw buurman en uzelf en de rest van werkend Nederland. Wat een klotebeleid hebben we toch.
Rijdt u regelmatig over de Galecopperbrug tijdens de spits? (Klik hier om te zien welke spitsen het precies betreft.) Dan nodigen wij u van harte uit voor dit project! Als deelnemer verdient u 3 euro per gemeden spits, EN DAAR KOMT IE > ten opzichte van uw eerder gemeten rijgedrag. Dit kan oplopen tot ruim 100 euro per maand! Dus bespaar tijd en stress, help de regio bereikbaar te houden én verdien, want spitsmijden lóónt!
BB houdt je in de gaten en daar betaal je zelf voor, want je weet dat je niet bent te vertrouwen, ja toch? Dan is daar de staat die staat (no pun intended) aan je wieg en aan je graf om te innen. Vervang in alle geboden en gebeden god door staat en je snapt de nieuwe religie van het nieuwe centenium. Good night and good luck
@Redactie
Linkjes moeten of moet beginnen, anders doen ze het niet. :-(
kloopindeslootjijook 22:50
.
Procederen tegen de staat is zinloos. Niet eens op basis van middelen of volhoudingsvermogen, maar op basis van het gegeven dat de Staat al uw rechten heeft ontnomen.
.
Denk er maar eens over na. Waar kunt u terecht ala u tegen de Staat wenst te procederen? Exact. Bij een rechtbank van diezelfde Staat, alwaar een rechter van de Staat uw klacht zal toetsen aan wetten van diezelfde Staat, welke uiteraard volledig in het voordeel van de Staat zijn. De Trias Politica is een sprookje. De Staat is niet allen rechter, jury en beul, maar ook nog eens wetgever.
.
Daarom zijn rechtsstaten levensgevaarlijk en toeval dat overheden de grootste moordenaars in de geschiedenis van de mensheid zijn (kijk maar eens op 'democide') is het natuurlijk allerminst.
.
Dat is geen onzichtbare hand of ongecontroleerd proces, maar de logische uitkomst van een situatie waarin mens a mens b begint te knechten door plichten op te leggen. Het is de ijzeren vuist in het gezicht die iedere overheid vroeg of laat zal planten van haar onderdanen. Het is deze aard en natuur van een overheid als zodanig die het maakt dat enkel de aanwezigheid van een overheid vroeg of laat tot een totale tirannie zal leiden.
.
Lees 'The Road to Serfdom' van Rothbard (gratis op internet) maar eens om deze processen goed te begrijpen. Het zal u ook doen inzien dat het bespioneren, beroven en doorlopend leveren van wanprestaties waar het aankomt op het bieden van goede snelwegdienstverlening wel de kleinste problemen zijn die u te wachten staan met de Staat der Nederlanden in de komende decennia...
.
De houders van staatsmacht worden met iedere verkiezingscyclus hondsbrutaler, extremer en zelfverzekerder. De burger is vogelvrij...
kloopindeslootjijook? 22:38
.
Die vraag is niet te beantwoorden aangezien libertarische samenlevingen vrij zijn om hun eigen regels en wetten samen te stellen, met als enige granieten uitgangspunt dat niemand de individuele rechten van een ander mag schenden. Met andere woorden: er bestaat niet zoiets als 'een libertaire samenleving' in de context van een vastomlijnde organisatie.
.
In een libertarisch Nederland kan Groningen nationaal-socialistisch PVV land worden, kan Utrecht wel eens Liberalie worden zonder enige vorm van overheid en zou Rotterdam wel eens Marxstad kunnen worden. Hoe de aanleg en het onderhoud van het wegennet wordt ingericht zal per stad weer anders zijn...
.
Persoonlijk zou ik het liefst in Galt's Gulch willen wonen. Daar is geen enkele centrale overheid. Wegen worden enkel aangelegd en onderhouden door private investeerders die er uiteraard alles aan doen om de klant de maximale wegervaring te bezorgen tegen de scherpst mogelijke prijs. Het beboeten, filmen, afpersen of op andere wijze schenden van de rechten van anderen zal de aanbieder natuurlijk in no-time failliet doen gaan... Concurrenten zullen op de loer liggen.
De Libertariër | 11-06-15 | 22:36
Overigens wordt dit begluren en bekijken gemotiveerd omdat het beter zou zijn voor iedereen. Wat dat precies is is minder duidelijk. Dat er een spanningsveld cq evenwicht zit tussen belangen van het individu en van het collectief is niet zo vreemd, maar het lijkt een beetje op de lege cockpit van Luyendijk. Pas als het mis gaat, gaan we klagen, maar waarschuwingen worden opzij geschoven totdat mensen er negatieve kanten van ondervinden. En procederen tegen de staat is in een aantal gevallen vrijwel onmogelijk, gezien het verschil in de menselijke incasseringsvermogen en budget. Dit lijkt een soort onbestuurde ontwikkeling te zijn, een soort onzichtbare hand of vuist.
Ik kreeg via de lease maatschappij een brief van volgens mij rijkswaterstaat waarin ze aangaven dat ze zagen dat ik (kenteken) veel op weg zat rond rotterdam. Of ik geen gratis geld wilde. Nu snap ik waarom er sinds een jaar camera's hangen rond mijn niets zeggend dorp. Privacy is helaas al lang geleden weggegeven.
De Libertariër | 11-06-15 | 22:36
'Het recht om niet bekeken en gevolgd te worden bestaat helaas niet'
'Dat ziet u volkomen -maar dan ook echt volkomen- verkeerd. U lijkt het verschil tussen een recht en een plicht niet helemaal te begrijpen'
Ik bedoelde daarmee dat dat recht er zou moeten zijn of het zou een goed streven moeten zijn. Helaas laten mensen het begaan totdat ze de invloed er van op een negatieve manier merken en dan is het te laat.
De Libertariër | 11-06-15 | 22:21
Hoe zou de Libertaire samenleving dit oplossen?
Kloopindeslootjijook 22:21
.
'Het recht om niet bekeken en gevolgd te worden bestaat helaas niet'
.
Dat ziet u volkomen -maar dan ook echt volkomen- verkeerd. U lijkt het verschil tussen een recht en een plicht niet helemaal te begrijpen.
.
Uiteraard bestaat het recht om niet bekeken en gevolgd te worden. Dat is een natuurrecht. Het is andersom. Er kan niet zoiets bestaan als het 'recht' om mensen te volgen en bekijken, in de bespionerende context zoals u dit bedoelt. Daar waar dit 'recht' wel is ingevoerd (zoals in de rechtsstaat Nederland), kan dit recht enkel uit de loop van een geweer komen en gepaard gaan met het schenden van anderen. Als u eenzijdig het recht toeeigend om uw buurman te mogen bespioneren, dan schendt u daarmee het recht van uw buurman. Daarmee heeft u zichzelf dus niet het recht toegeeigend om uw buurman te bespioneren, maar dwingt u de buurman een plicht op! De plicht om te ondergaan...
.
Snappie? Een 'recht' dat een plicht voor een ander vormt KAN geen recht zijn. Het recht om te gehoorzamen is geen recht. Het recht om te bespioneren is dan ook een contradictio in terminis. Het vormt enkel een opgedrongen plicht om te ondergaan...
.
Het recht om niet gevolgd en bespioneerd te worden is een onvervreemdbaar natuurrecht van ieder mens. Dat overheden deze rechten op massieve schaal schenden door met dreiging van geweld plichten op te dringen (zoals de plicht u verzetloos te laten volgen en bespioneren), laat dit volstrekt onverlet.
@BluRay | 11-06-15 | 20:40
Het gaat dan ook niet om jou, maar om het principe: een controlerende, volgende en interpreterende overheid. Als het al zo is, he.
Maar als het zo is, dan moeten we dit niet willen vind ik. Wat mij betreft kan dit wel op de agenda blijven. En als het zo blijkt, en er wordt over gelogen, dan schieten we ze af. Standrechtelijk. Met een filmpje op LiveLeak.
Wat is het toch een zegen om onderdaan van die fantastische overheid te zijn! Ik voel me een gezegend slaaf.
.
Niet alleen heeft de Staat zichzelf totale zeggenschap en eigendom over het wegennet toegeeigend, concurrentie verboden en berooft ze burgers nota bene van fors meer geld dan er uberhaupt uitgegeven wordt aan het wegennet, maar dan faalt ze ook nog eens compleet in het bieden van een adequaat wegennet zonder files. Geen private partij die dat voor elkaar zou krijgen voor het geld dat de staat jaarlijks afperst natuurlijk. Geen private partij die ook ooit nog een opdracht zou krijgen bij dergelijke wanprestaties. Gelukkig voor de Staat is ze niet afhankelijk van gunning, maar drijft ze op afpersing, roof en onderdrukking.
.
En in plaats van de problemen op te lossen installeert de staat peperdure camera- en volgsystemen om burgers verder te beroven via boetes, te bespioneren en te volgen. Maar dan zijn we er nog niet. Dan belooft diezelfde staat ook nog eens aan sommige burgers om maandelijks bedrag x minder te stelen (daar komt subsidie tenslote defacto op neer) wanneer u op bepaalde momenten geen gebruik maakt van een dienst waar u op voorhand reeds voor betaalde...
.
Ja ja lieve mensjes. Wat zijn we toch gezegende onderdanen. Leve de Staat!
Het recht om niet bekeken en gevolgd te worden bestaat helaas niet.
Spitsmijden voor geld is het probleem niet oplossen maar in stand houden. Spitsmijden geeft iets meer rek of uitstel, maar ook daar loop je een keer tegen een grens aan. Teveel mensen moeten werken werken werken, mannen wat meer dagen dan vrouwen, en de bedrijven zitten meer op een kluit dan werknemers. Hier is een bepaalde infrastructuur voor nodig met voldoende capaciteit en die is er blijkbaar niet. De hardwerkende burger zit klem. Oa. in de file. Er zijn teveel mensen en/of te weinig capaciteit. Dit is net zo dom als werkeloze 50+-sers die geen sollicitatiegesprek krijgen straffen omdat ze niet snel genoeg een baan accepteren. Er valt namelijk niets te accepteren. Idem de werkende filerijder.
Ik werk voornamelijk thuis en kom maar af en toe tijdens de spits op de snelweg, 2 tot 3 keer per jaar. Waar kan ik me aanmelden voor het "gratis" geld.
@très cool | 11-06-15 | 20:47
En jij sluit uit dat de overheid een hypermodern systeem optuigt en dat vervolgens in batch laat draaien?
@padbuffel | 11-06-15 | 20:19
Als jouw fiets 800 kilo weegt en met 80km/u tegen mij aan kan rijden, mag live reageren ook niet.
Collega van me reed ook dagelijks over de Galecopperbrug en kreeg zo'n aanbod. Had zich opgegeven en de dag daarna verhuisde de werkgever. Gaat nu nog dagelijks met de auto naar het werk, hoeft alleen niet meer over de Galecopperbrug. Vangt daar nu 75 euro per maand voor.
Ha.ha.ha. wat een achtervolgingswaan. Aluhoedje. Belachelijk. Toch? TOCH?
Hier kun je prima geld mee verdienen, door gewoon kentekens van anderen te gebruiken. Even langs de route kentekens spotten, aan 'n auto kun soms aflezen of die vaak/weinig/nooit in de spits rijdt plus de plaats van de dealer geeft vaak nog meer info prijs en hop kassa.
ps ik wil hierbij alle mensen in Almere heel veel sterkte wensen, van VVD naar D66, blijkbaar bestaat de hel dus echt..
@Skunk57 | 11-06-15 | 20:06
Klopt. Maar hoe reageert u als u die dag óók via Utrecht bent gereden, en nu vier uur in een verhoorkamer moet doorbrengen? En later bij een sollicitatie geen VOG krijgt, want 'in aanraking geweest met justitie.'?
Spitsmijdgeld... Wat is dit voor een waanzin?
Spitsmijden arnhem.
een paar jaar lang 75 euro per maand door een landelijk weggetje te nemen en de a12 te mijden. Was sneller, mooier en gratis geld.
zolang dit nog kan in Nederland maak ik me nog geen zorgen. Geld zat.
Het is algoritme, niet logaritme. Kneus!
De wegen moeten gewoon verbreed worden. Aanleg van A13/A16 eindelijk doorpakken. Als A4 verlengd is, zal de druk op de A13 ook gaan afnemen.
Ik deed mee in Rotterdam.. Na een tijdje mijn auto weg gedaan.. Wordt je meteen uitgeschreven want geen auto meer etc.. Beetje krom, nu mijd ik de spits altijd maar no more monnies
@De Geus | 11-06-15 | 20:47
Waarom? Het is nog steeds een zeer onwenselijk fenomeen. Gevaarlijk in potentie.
.
Things that are made can be unmade... Fouten herstellen is een goede zaak.
@Slimkees | 11-06-15 | 19:38
Data is op zichzelf geen informatie. Ik zal het even uitleggen.
.
Dat verschillende systemen data verzamelen, en er mee werken om een bepaalde functie/taak(boetes dus inkomsten genereren) uit te voeren is één ding. Die data kan vrij snel, na het completeren van de taak, worden gewist.
.
Om tot informatie(patronen, gedrag, trends, profielen) te komen moet je die data gaan opslaan, verrijken met andere data (RDW, GBA, belastingdienst), en vervolgens intelligente invalshoeken kiezen in queries etc. Dat is een keuze. Niet nodig om de functie/taak waaruit de data werd genereert te vervullen.
.
De Nederlandse overheid, de Nederlandse politiek kiest ervoor om de burger te monitoren. Liegt daarover bovendien. Om al dit fraais af te blussen met deelt de overheid die data met allerhande (commerciele) organisaties waar amper controle op wordt uitgeoefend. Nog even los van de amateuristische wijze waarop men ICT en security in het bijzonder weet in te zetten.
.
U bent naief. Op zich geen kwalijke eigenschap, maar ik zou willen dat u iets alerter en wantrouwender wordt. U stemt immers en die stem sleept mij uiteindelijk mee in deze ellende.
@ron78 | 11-06-15 | 20:50
Links doet het al jaren niet meer. Links is kapot, dat klopt. Is algemeen bekend. Maar wat was uw vraag?
ron78 | 11-06-15 | 20:50
Daar waren we om 19.29 u al achter. Lezon!
Link doet het niet :)
@Wim Venijn | 11-06-15 | 20:34
"Of iedereen een enkel bandje met GPS" - Is er al. Je mobiele telefoon, je auto dus, wat je op tv kijkt, welke websites je bezoekt, waar je pint, waar je geld trekt, wie je een kaartje stuurt en kan er nog 1000en noemen. Maar... bullshit data is ook data..... ;-)
Lijkt mij een prima zaak voor de Stichting Datarechten om daar wat gratis geld op te halen.
@Mark_D_NL | 11-06-15 | 20:25
... en heb je een grote kans dat je, als hinderburger, niet meer thuis komt.
Wat een gelul. Als dit al waar zou zijn heb je die mail binnen een minuut in huis. Maar je denkt toch niet dat de overheid een dergelijke website, met volautomatisch positielogaritme, even uit de grond gestampt krijgt? Misschien was het geld wel op of deden er al genoeg mensen uit zijn postcode mee.
Dus GS, dit is een beetje treurig ge-aluhoed, vrij somber dat jullie je voor deze kar laten spannen.
Mensen dit is toch allemaal allang bekend. RWS fotografeert inderdaad kentekenplaten en benadert daarna de desbetreffende automobilisten voor allerlei wissewasjes. Daar was 10 of 15 jaar geleden al heibel over. Achterhaalde discussie.
Wat een onzin. Dat systeem kan mij dus helemaal niet tracken. Ik kom weer niet in aanmerking omdat ik ten eerste meestal al spits mijdt door later te vertrekken als ik geen afspraken heb en veel thuis te werken. Ten tweede rijdt ik niet altijd in dezelfde auto. Wij hebben een oprit waar je achter elkaar moet parkeren en dus pak ik altijd de auto waarmee ik in een keer weg kan rijden. Ik ga niet eerst de auto van m'n vrouw wegzetten om in m'n eigen auto te kunnen rijden. Als derde heb ik verschillende kantoorlocaties waar ik moet zijn, dus mijdt ik telkens een andere file. Dat systeem kan dus weer helemaal niets voor iemand als ik doen. Terwijl ik juist altijd later naar kantoor ga en later vertrek om niet in de file te staan. Ik zou juist beloond moeten worden volgens deze regeling. En dat mensen dan nog denken dat je in de gaten wordt gehouden. In mijn geval is dat dan een dikke fail van de overheid.
Ik werk al jaren thuis , vanuit mijn hangmat.
* trekt nog een biertje open *
@spek | 11-06-15 | 20:14
Helemaal niet. Automobilisten betalen belachelijk veel accijnzen, wegenbelasting, bpm, btw en bijtelling dat daar best een korting vanaf mag. Er is geen potje wat zoveel overhoudt als de automobolist. Geld dat direct dan wel indirect terug moet naar die automobilist, dus ook zo.
Na twee keer een persoonlijke uitnodiging in de brievenbus thuis heb ik me van de week toch maar aangemeld. Maar ik stond er ook wel een beetje van te kijken eigenlijk....... Ben benieuwd
@Skunk57 | 11-06-15 | 20:23
Ah. Dat excuus. Beter voor de opsporing. Zoals dat sleepnet over het hele internet om wellicht een paar terroristen te kunnen pakken.
We kunnen ook in elke huiskamer een camera plaatsen. Ook goed voor de opsporing van misdaden. Of iedereen een enkelbandje met GPS. Weten we precies waar iedereen is. Tot hoever weegt de privacy op tegen het opsporen van misdaden.
Maar gegevens die worden verzameld onder het mom van 'misdaden bestrijden', worden ook voor andere doeleinden gebruikt en misbruikt. Door andere organisaties en instanties waar ik absoluut geen toestemming voor heb gegeven. Maar het gebeurd wel.
Daarbij betwijfel ik of die informatie waar de dader gereden heeft, bruikbaar is. Je moet de dader op het plaats delict kunnen linken met een getuige, dna of vingerafdrukken.
@WankerPuff | 11-06-15 | 19:38
Automobilisten betalen meer geld dan wie dan ook tov wat ze ervoor terug zien. Jij als fietser helemaal niet.
Mark Verheijen | 11-06-15 | 20:27
Dan mag je een hokje aankruisen bij je aangifte waar het geld naartoe gaat.
A Brussel
B Door de WC spoelen.
@Basta12 | 11-06-15 | 19:31
Ik woon in Rotterdam en moest regelmatig in Amsterdam zijn in de referentie periode, daarna eigenlijk niet meer. Ik kom natuurlijk wel in aanmerking want mijn auto stond geregistreerd. Krijg nu gratis geld, terwijl ik sowieso niet van plan was in de desbetreffende gebieden te rijden. Als student komen die extra euro's altijd goed van pas.
@Mark_D_NL | 11-06-15 | 20:25
Over 10 jaar hebben we allemaal een vliegende auto
Vraag is, hoe lang blijven mijn gegevens in hun systeem?
De J | 11-06-15 | 19:31
Voor altijd. Men zegt van niet, maar het is wel zo. En in elk geval langer dan Facebook de afzender van een seksfilmje bewaart.
En oh ja, als er een minister betrapt wordt op iets wat niet in de haak is, dan zijn die gegevens ook altijd al weg. Maar dat is toeval.
Dus je opgeven en vervolgens je autootje ruilen met die van je broer in Rotterdam is nog nooit zo lucratief geweest. Ik gewoon weer in de 030-spits in zijn autootje en gratis geld cashen en hij dat in de mijne in in de 010-spits ....
@Mark_D_NL | 11-06-15 | 20:23 |
Ook dat is iets waar we allemaal ongevraagd aan mee mogen betalen.
Misschien is het een idee om iedereen een vast bedrag te laten betalen aan belastingen maar dat je dan wel kan bepalen waar dat naartoe gaat?
En Nederland slaapt gewoon verder. Je "vrij en onbespied" wanen was tot 10 jaar geleden een normaal begrip in de jurisprudentie m.b.t. privacy zaken. Wanneer je het nu over privacy hebt ben je een zeur. Onder het mom van "terreur" en "zo pakken we meer misdadigers & fraudeurs" wordt zo'n beetje elke beweging die je maakt in de samenleving op een of andere manier digitaal door de overheid vastgelegd. Nu zijn die gegevens en de mogelijkheden tot verzamelen daarvan nog in handen van een redelijke overheid. Wie zegt dat die situatie over 15 jaar nog zo is. Ik noem maar wat hoor. Legio voorbeelden.
Mark_D_NL | 11-06-15 | 20:23
Je bent nu eenmaal bevoorrecht dat je in Nederland bent geboren , ik wil best meebetalen voor illegale opvang dan weet je in ieder geval waar het geld heengaat.
Het probleem is dat de mogelijkheden om heeelllll veel data op te slaan, haast niets meer kost. Ook sensoren kosten geen drol meer. Kortom de overheid kan steeds meer registreren voor weinig. Dus rekeningrijden is een fluitje van een cent over een paar jaar. Maar ook big brother kan straks nog makkelijker. Nu is dat nog niet zo'n probleem, maar wat als er over tig jaar een man met bloksnor de baas wordt over ons volkje ?? Die kan dan echt iedereen die hij wil pakken via data analyse in no time vinden. Eng.
@Eurotokkie | 11-06-15 | 20:22
Over 10 jaar bestuur je eigen auto niet eens meer.
@Wim Venijn | 11-06-15 | 20:12
Ik denk dat je nog even een keer moet nalezen wat je schrijft en je dan afvragen hoe belangrijk het kan zijn om een dader aan een locatie te kunnen koppelen.
@Mark Verheijen | 11-06-15 | 20:20
Ik wil veeeeeel minder immigranten en andere soorten. Maar toch betaal ik mee aan de illegale opvang van 10000-en gelukszoekers.
Over 10 jaar heeft iedere wagen een snelheidsbegrenzer dan zit er een mannetje in Brussel die bepaalt hoe hard we rijden en waar .
Als het echt om de spits weg werken gaat, dan is thuiswerken / telewerken en meer wegen aanleggen de oplossing.
@spek | 11-06-15 | 20:14 |
Precies, goed argument dat meebetalen. Ik doe ook niet aan voetbal maar toch moet ik meebetalen aan miljoenen euri politie-inzet per jaar.
Wat wel mooi is, op uw fiets mag u gewoon live blijven reageren op GS. Dat kan justitie niet controleren of zoiets? (Probeer dit niet in uw auto, daar geldt deze barriere niet) De logica ontgaat mij een beetje.
Dit is trouwens iets van 2012 al. Ze hebben ook mobiele systemen. Kreeg een brief we hebben uw auto met kenteken gezien hier om zo laat. Zo snel. Nee gaat ons niet om het hard rijden wilt u alleen bevestigen dat dit klopt.... ? Ik heb tuurlijk gezegd nee is niet correct (2012 al he )
Zorg er eerst maar voor dat mensen een cursus ritsen
volgen dan omstaan er ook niet zoveel files.
Dat is inderdaad waar, ik heb ook een brief ontvangen waar precies op stond op welke tijdstippen ik waar reed en de vraag om mee te doen aan spitsmijden! Ze registreren dus precies waar mijn kenteken allemaal heen bonjourt hier in dit gekkenland!!
@--sql error-- | 11-06-15 | 19:53 dat is het beste argument om hier tegen te zijn! De mensen zonder auto moeten ook nog meebetalen aan dit grapje. Vaffanculo! | 11-06-15 | 20:04 boefjes vang je er niet mee alleen de welwillende mensen zijn de sjaak.
@Prof. D.A.H. Vintik | 11-06-15 | 19:29
Kwestie van even opletten...
OK, van Rossum heeft een brakke link geplakt (doe eens fixen joh!) maar als je op de melding "te requested link etc." staat even alle voor de 2e www wissen en <enter> doen.
Het werkt inderdaad met camera's volgens die site...
En wanneer iedereen zomaar in de file gaat staan, worden de quota's van de bekeuringen wegens te hard rijden ook niet gehaald.
* opblaaspop op passagiersstoel zet en carpoolstrook pakt
Heel Rotterdam (snelweg) staat vol met de camera die je kenteken registreert tbv spitsmijden. Mijn mening dit is stap 1. Hierna wanneer het 2 jaar heeft gedraaid iedereen zijn 100 euro heeft gekregen is het dus bewezen techniek. Immers al die mensen waren toch akkoord met gratiz geld. Nu de grap hierna is dit het systeem voor rekening rijden ... Kastjes te duur nee joh kijk dit werkt. Dus maak je niet druk zo meteen allemaal rekening rijden. Opwh jah het zal dan spitsheffing heten ;)
@Skunk57 | 11-06-15 | 20:06
En wat bewijst dan? Wat heb je aan die informatie? En als ze het kenteken hebben, kunnen ze hem ook wel oppakken.
Straks krijgen we omgekeerde bewijslast. Bewijs maar dat je het niet geweest was. We hebben uw auto geregistreerd. Staat op uw naam. Dus u was het. Succes ermee.
Uw kenteken is uiteraard gekoppeld aan het BSN, eigenlijk is alles wat u gedurende uw leven 'officieel' regelt is gekoppeld aan uw Burger Volg Nummer. Om te beginnen met het 'Leerling Volg Nummer', schuift u daarna bij uw eerste belastingaangfte of aanvraag ID-bewijs gewoon door naar het BSN. De (r)overheid komt bij u langs deze zomer! (Met een naheffing.)
met die trajectcontroles was het toch zo dat als je niet te hard gereden hebt, je (kenteken) in 24 of 48 uur uit t systeem gegooid werd? /end naive mode
Heeft er al iemand "Aluhoedje !" geroepen? Alleen aluhoedjes denken toch dat iedere stap die de burger maakt geregistreerd wordt? Stel je eens voor zeg....
@--sql error-- | 11-06-15 | 20:09 |
Dat klopt want dat kost tijd en geld.
Skunk57 | 11-06-15 | 20:06
onzin.
voor dat soort onderzoek wordt het namelijk niet gebruikt.
@baard van troje | 11-06-15 | 20:07 |
Dan moet je eerst naar Afrika verhuizen en met een bootje terugkomen.
Trajectcontroles of de palen langs de weg, worden ook gebruikt om snelheidscontroles mee te co-ordineren. Dat houdt in dat hardrijders op bepaalde plekken gecontroleerd kunnen worden. Het is niet dat ze op een dag een steekproef op een willekeurige snelweg gaan houden, maar de data vanuit die palen het meest matched.
Vroeger werd ook wel eens gezegd dat ze puur voor trajectcontroles zijn, maar ze inmiddels veruit (mis)bruikt worden door BD, gemeente, opsporingsinstanties en zelfs delen met het buitenland. Salami-tactiek. Elke dag een stukje minder beetje bij beetje tot je echte vrijheid volledig aan banden is gelegd.
@spek | 11-06-15 | 20:05 |
Het gaat er alleen maar om dat je op alle mogelijke manieren fiscaal belast kan worden. En verder houden ze je gewoon in de gaten.
Mag ik wat gratis geld om in een ander land te gaan wonen?
Als justitie er na 6 maanden achterkomt dat kinderverkrachter X mogelijk via Utrecht is gereden en deze gegevens blijken gewist, dan is Nederland weer te klein.
@jemoeder29 | 11-06-15 | 20:01 |
Klopt helemaal. Er werd een enquete verstuurd waaraan je mee kon doen. Zo begon het allemaal.
Ik ben toen snel verhuisd.
Ik maak mij ernstig zorgen dat camera's ongevraagd mijn kenteken registreren. Dat kan op lange termijn ten koste gaan van mijn bewegingsvrijheid. De voorwaarden waar aan voldaan moet worden om gebruik te mogen maken van wegen wordt steeds strenger. Is over het registreren van kentekens op wegen wel goed nagedacht? We kunnen twisten over de mogelijke gevolgen op de lange termijn, maar het ergste is: ik heb geen keus. Dit is eng.
Ik vind het superhandig, al die cameraatjes overal!
Echt, hoe méér hoe beter.
Op iedere straathoek, achter ieder gordijn, boven iedere snelweg, op- en afrit, op het dashboard, op het toilet, in de wc-bril, achter iedere spiegel, in de televisie, laptop, mobiel en koelkast, in de flappentap, straks bij de geboorte geïmplanteerd in het linker neusgat (note: rechts komt de printer voor de bekeuringen), in de tandenborstel, boven je bed, in je schoonmoeder en de deurmat van je vrouw, in je tapdansschoentjes enz.
Handig om boefjes mee te vangen, zo schijnt het.
En er schijnt helemaal geen misbruik van gemaakt te worden,... zolang je maar blijft meehobbelen volgens de regels die we allemaal zo gezellig met elkaar afgesproken hebben.
-weggejorist-
Omgekeerde tolheffing, probeer dat de Duitsers maar eens uit te leggen..
Van hun website.
"Wild! van de spits (...) bewaart zowel uw persoonsgegevens als verplaatsingsgegevens niet langer dan nodig."
100 jaar dus? Dan zijn de auto's er niet meer. Langer is dan niet nodig.
@GrowNoodlyAppendages | 11-06-15 | 19:40
Je bedoelt "bedoelt" in plaats van "bedoeld".
Hoe zit het eigenlijk met belasting, kenteken, milieulabel, bijtelling enz. voor een paard met wagen?
ik rij geen auto.
Dat betekent dat ik moet betalen?
Forensen leed.
thetipsyrunner.files.wordpress.com/20...
Trajectcontrole wordt ingevoerd. Alleen voor snelheid werd ons verzekerd. Alleen voor justitie. Nu grasduint de belasting in die gegevens en de organisatie voor beloningen voor het spitsmijden.
Gegevens blijven altijd en eeuwig bewaard. Ook al zeggen ze van niet. De praktijk blijkt steeds weer anders.
Zoals bij opsporing verzocht, daar kunnen ze precies uitleggen waar die auto geweest was d.m.v. die trajectcontroles.
En zie ook het voorbeeld van de mailert.
Een nieuw systeem wordt onder het mom van het één ingevoerd, waar iedereen het blijkbaar wel mee eens is. En gebruikt en misbruikt voor andere doeleinden.
Wacht maar tot de verzekering die gegevens krijgt. Dan piepen ze wel anders die dombo's die roepen 'ik heb toch niets te verbergen'.
Graaier | 11-06-15 | 19:41
Het is nog veel erger: niet alleen kent de overheid geen rem, en zijn ambtenaren bezig met de eigen carrière i.pl.v zich te gedragen als dienaars van het volk. Normaal gesproken zou er vanuit de organisatie een klokkenluider kunnen opstaan, maar helaas wemelt het juist in die ICT business van geïmporteerde Indiase jongelui, voor wie privacy a. geen issue is en die b. alleen maar aan geld denken.
Dat wordt dus kentekens kopen en aanmelden voor deze regeling. Slapend gratis geld verdienen.
Ze maken er geen geheim van. Op www.spitsmijdengalecopperbrug.nl staat letterlijk: 'Als automobilist komt u in aanmerking voor deelname, als uit onze metingen blijkt dat u voorafgaand aan de beloningsperiode regelmatig met uw auto tijdens de spits over de parallelrijbanen van de A12 (dus niet de hoofdrijbanen, in het midden van de brug) op de Galecopperbrug hebt gereden.'
Sicilie zit ook over een daltarief voor dobbernegers te denken. Aankomen tussen 6 en 9 betekent direct retour, maar buiten de spits mag je een nachtje blijven.
Gelijk Falling Down even downloaden.
Clear the path motherfuckers! I'm going home!
'Sommige mensen stellen dat ze niets te verbergen hebben. Maar als je dat zegt: 'ik heb niets te verbergen', zeg je ook 'ik geef niet om mijn recht op privacy'. Zo werkt het niet. De regering moet het binnendringen van je rechten verantwoorden'.
Edward Snowden
Hero
Belastingdienst weet stelsematig beter wat ik verdien dan ik, werkgevert doet niet meer aan papieren loonstroken. Loonstroken staan op het wereldwijdeweb.
Ik zie het bedrag wat ik had moeten aangeven pas in de de aankoniging van de stelsematige boete die ik de smurfen alweer moet betalen.
#radicalisatie #oppositie boos over belastingdeal.
Privacy? Fokking onbetaalbaar.
[NAW bij redactie bekend] heeft gelijk.
BSN is stamboeknummer net zoals kentekenplaat.
*geen brood meer koopt*
Ik heb overigens geen kastje in mijn auto. Toch kreeg ik onlangs een email van die gasten met de vraag waarom ik daar niet meer reed.. Dus mijn vraag was: Maar dat is toch juist wat jullie willen bereiken? Vervolgens moest ik aantonen dat ik die auto nog wel in mijn bezit had.. Dus zo erg is dat systeem nu ook weer niet gekoppeld anders hadden ze wel geweten dat ik die auto nog had.
Eigenlijk zouden we gewoon allemaal, maar dan ook allemaal, onze kentekenplaten van de auto moeten schroeven. Want volgens mij begint het daar al mee, onze privacyschending, met die vermaledijde kentekenplaten.
Voor mij hoeft het niet, die kentekenplaten. Ik herken mijn auto zo ook wel.
Even navragen bij de Rdw hoeveel gegevens ze verstrekken aan de politie. Vragen aan Rijkswaterstaat hoeveel camera's er langs de weg staan om gegevens door te sturen met info over de auto's. Ik voorspel dat het het om zeer hoge aantallen gaat. Die ook absurd stijgen. Die jongens van de overheid hebben geen rem vanuit de politiek. Die gaan daarom volg gas door heel Nederland voor nog veeeelllll meer.
En nog los van die privacy-fuck weer. Loop mij en anderen niet zo te stalken, creeps.
Dit is onjuist.Ik heb me vorig jaar aangemeld maar kreeg toen inderdaad deze melding. Vervolgens kreeg ik een tijd later een email waar in stond dat ze weer plek hadden en dat ik me kon aanmelden. Dat heb ik toen gedaan en vanaf dat moment is het cashen. nl.tinypic.com/r/2a9v3mh/8
Je bedoeld algoritme ipv logaritme.
Deze link doet het wel:
Www.wildvandespits.nl/Openbaar/Meedoen.aspx
Gratis geld van de overheid krijgen om op bepaalde tijden niet op bepaalde wegen te rijden. Wauw. Probeer dit maar eens in het buitenland uit te leggen.
Hier in Nijmegen (misschien zelfde als in Arnhem?) was/is dat ook al jaren. Kennis van me zat in het leger, bleek lange tijd uitgezonden te worden, kwam toch in aanmerking voor dat kadootje van de overheid (idd via kentekenregistratie op de route), ging maanden op uitzending dus kwam nooit meer op die route, en kreeg toch elke maand een leuk bedrag. Maandenlang. Hoogte van het bedrag weet ik niet meer, maar het ging minstens om enkele tientallen euro's per maand, en het had zomaar de 100,- EUR kunnen overstijgen.
Maar los van die foutgevoelige en dus falende werkwijze: Waarom krijgt een automobilist geld? Ik zit elke dag op de fiets, heb geen auto; geef míj geld!
De kernzin is denk ik "Als je tijdens de referentiemeting voldoende in het gebied bent gesignaleerd". Je zou mogen verwachten dat de kentekens geregistreerd tijdens de referentiemeting plain text door de bmovl-filter zijn gegaan en er gehashed weer uit zijn gekomen, maar aangezien dit overheid betreft zal het wel plain text in een excel sheetje staan.
@Adversary | 11-06-15 | 19:35 |
Maar die lui rijden toch ook in een "hybrid"?
Die subsidie is straks ook afgelopen dus zal dit de compensatie wel zijn?
Tja, mijn moeder heeft er ook aan meegedaan. Leuke extra centjes waar ze wat benzine mee kon betalen. Het hele idee van dit gebeuren is ook dat er een kastje in je auto wordt geplaatst waarmee ze je volgen. Als je hier aan mee doet is privacy dus sowieso al niet je grootste zorg. Daarnaast heb je trajectcontrole en overal camera's. Ik begrijp de mail daarom ook niet helemaal. Over camera's, datacenters en weetikveel wat nog meer, maar het vreemd vinden dat de overheid daardoor veel van je beweging weet...
voor de linkjes zetten...
Ik heb eens een lezing mogen meemaken van de verkeersonderneming. Wat de beste man vertelde over wat ze allemaal (kunnen) weten schokte me toch wel een beetje. Hij vertelde dat ze van camera's boven de wegen auto's exact kunnen volgen. Ze weten hoeveel km een auto rijdt, waar deze start, waar deze naar toegaat, zelfs als op deze punten geen camera's hangen, wanneer je weg op gaat, hoelang je op weg bent, welke tijden, etc. Ze wisten van alles over iedereen. Ik heb het Big Brother idee nooit echt serieus genomen, maar sinds die lezing ben ik daar anders tegenaan gaan kijken. Het koppelen van een naam aan een kenteken is immers kinderspel.
@Petrus de Rewa | 11-06-15 | 19:32
Als je overal http ://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2015/06 afsnijdt, kun je weer verder karren.
-weggejorist-
Ik denk niet zozeer dat dit iets te maken heeft met privacy, maar meer met een hard cap. Stel je voor, iedereen gaat zich ineens aanmelden voor dat geweldige gratis geld. Want wie wil dat nou niet? Precies. Waarschijnlijk is dit een project met een budget waar een maximum aantal deelnemers voor is geprojecteerd, en de lijst is ondertussen vol. Maar niet met U, de hardwerkende burger. Natuurlijk niet. De lijst is vol... met collega's. Kennissen. Dochters. Zoons. Vrienden. Clubgenooten. Ambtenaren. Ons-kent-onzers. Dat soort mensen komen op de lijst hier in Nederland. Dat weten we ondertussen toch al LANG?
Discriminatie dit. Waarom moeten die paupers die op elkaar wonen geld krijgen voor ellende die ze zelf veroorzaken door op elkaar te gaan wonen?
Ik wil ook geld zien voor het vermijden van de files tijdens woon-werk verkeer.
Krijg ik ook gratis geld als ik beloof nooit meer in één van die steden te komen? Moet toch ook wat waard zijn?
Redactie, linkje leidt naar een doodlopende weg...
Mooie tijd was dat hier in Arnhem. De spits mijden door simpel weg een andere route te nemen waar geen camera's stonden. Bleek ik achteraf ook nog sneller op mijn werk te zijn en iedere maand kreeg ik 100 euro gratis geld per maand terwijl ik mooi met mijn auto op het werk kwam.
Helaas is deze proef nu afgelopen :(
Ik doe mee met het spitsmijd-project in Utrecht. Dat ze je gegevens hebben komt door de trajectcontrole die daar aanwezig is.
Ik kreeg een brief toegestuurd met keurig de data weergeven welke dag en hoe laat ik daar langs ben gereden. Op basis daarvan kan je in aanmerking komen om mee te doen
Vrij schokkend vond ik zelf (Big Brother...), maar zo werkt trajectcontrole kennelijk.
Vraag is, hoe lang blijven mijn gegevens in hun systeem?
Ik krijg 3 keer "The requested page could not be found."
REAGEER OOK