Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Staat verstrekt 5,5 miljard euro subsidie. In 1 jaar

lalalalagratisgeld.gifPersbericht, 1 op 1 geknipt en geplakt van de Open State Foundation. Dit bericht is dus geen satire en ook geen overdrijving. Het is de werkelijkheid:In 2014 werden twee keer zoveel subsidies vertrekt door ministeries als in 2013. Het gaat om 44.507 verstrekte subsidies aan 10.993 ontvangers voor een bedrag van 5,5 miljard. Dat blijkt uit een analyse van Open State Foundation. Afgelopen woensdag werden de subsidieoverzichten per ministerie in 2014 vrijgegeven als open data. De meeste subsidies werden verstrekt door het ministerie van infrastructuur en Milieu (25.203). Deze koploper wordt gevolgd door het ministerie van Economische Zaken (10.911) en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Onderwijs (3.262) en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (2.871). Door het ministerie van Binnenlandse Zaken (76), Defensie (24) en Financiën (2) werden de minste subsidies verstrekt. In 2013 werd de helft minder subsidies verstrekt (21.850). Opvallend is dat er in 2014 een kleiner aantal ontvangers was (10.993) dan in 2013 (15.671). Subsidieontvangers De ontvanger van het meest aantal subsidies (8742) is anoniem. Vervoersbedrijven als Connexxion (3.465) en Willemsen De Koning Taxiservices (873) eindigden bovenaan in de rij van subsidieontvangers. De grootste bedragen vielen ten deel van de Stichting Dienst Landbouwkundig onderzoek (173.266.520 euro), het CBS (155.391.000 euro), TNO (138.851.00 euro) en de Centrum Indicatiestelling Zorg (126.577.00 euro). Zij werden gevolgd door ontwikkelingsorganisaties als Cordaid (87.756.376 euro), Oxam Novib (79.978.000 euro), ICCO (76.257.195 euro) en Hivos ( 55.459.632 euro) en European Space Agency (80.219.000 euro). De grote subsidieontvangers verschillen niet van 2013. In totaal verstrekte het ministerie van Economische Zaken voor een bedrag van 2.1 miljard euro aan subsidies, gevolgd door VWS met 1.2 miljard en Buitenlandse Zaken met 1.1 miljard euro. Zij worden gevolgd door de ministeries Onderwijs, Cultuur & Wetenschap (706 miljoen euro), Infrastructuur en Milieu (131 miljoen euro) en Sociale Zaken en Werkgelegenheid (114 miljoen euro). Subsidietrekker Het volledige overzicht van verstrekte subsidies is door Open State Foundation toegevoegd aan Subsidietrekker.nl. Hier is het mogelijk om te zoeken op ontvanger, subsidies per ministerie, regeling en beleidsartikel. Ook kan er een vergelijking over de verschillende jaren worden gemaakt. Dus veel plezier! Bron: Persbericht Open State Foundation. (Noot van de redactie: de 7 miljard euro subsidie voor Ambtenaar/AMRO valt buiten de berekening.)

Reaguursels

Inloggen

Zie het als een vorm van euthenasie.

McMarx | 24-05-15 | 05:53

CBS (155.391.000 euro)????? Om een paar cijfertjes automagisch te verzamelen?????? Die op het moment dat ze gepubliceerd worden al weer hopeloos verouderd dus onbruikbaar zijn??? Schandalig.

Zwoele Parijse Nacht | 23-05-15 | 13:03

En voor 800 miljoen pleuren we alle bejaarden uit het tehuis, bah vies!

Tinus Trekveer | 23-05-15 | 12:47

@Lichtstadfan | 23-05-15 | 12:25 "Zit hier ook de subsidie aan het koningshuis bij ?"
.
Goede vraag. Sowieso schrappen en terug naar de belastingophoesters. En de belastingvrijstelling opheffen.

ben kokhals | 23-05-15 | 12:46

Alle subsidies schrappen, het gesnaaide geld plus kostenbesparing bureaucratie terug naar de belastingophoesters. Right now.

ben kokhals | 23-05-15 | 12:40

Zit hier ook de subsidie aan het koningshuis bij ?

Lichtstadfan | 23-05-15 | 12:25

ICCO, lekker clubje. Schreef ik met een dinnetje begin 2008 al over in reactie op die voorpagina van Doekoeloe Terpstra in Trouw:

"Opmerkelijk genoeg is Doekle Terpstra niet zo kritisch wanneer het zijn zoveelste dubbelfunctie betreft. Behalve HBO of CNV bekleedt hij ook al een aantal jaar het voorzitterschap van het ICCO, een door de vader van Wouter Bos opgerichte medefinancieringsorganisatie die al jarenlang links radicale organisaties steunt. Niet alleen in Nederland, maar ook ver over onze grenzen. Zo is ICCO in opspraak geraakt door nauwe connecties met de organisaties van de Filippijnse communistische leider en vermeend aanzetter tot moord, José María Sison. Sison staat al jarenlang op de internationale terreurlijst. Herhaaldelijk heeft justitie getracht om hem uit te wijzen, maar tot nu toe werd Sison vrijgesproken wegens onvoldoende bewijs en verblijft hij nog steeds in Nederland.
Onlangs was het weer raak. Toen werd de door ICCO gesubsidieerde ZOA beschuldigd van steun aan de terroristische Tamil Tijgers in Sri Lanka. Zo heeft de ICCO meerdere ‘lijken in haar kast’."

En dat krijgt 76 miljoen van ons belastinggeld??!? Damm, Geert for president!

Robin Hood | 23-05-15 | 11:46

@
joooop | 22-05-15 | 19:42

Mogelijk krijgt het taxibedrijf subsidie om te rijden als servicetaxi voor ouderen? Waarom het bedrijf failliet heeft kunnen gaan weet ik ook niet.

GOEM | 23-05-15 | 10:34

Subsidie aan leaserijders??? Zeker jaloers, maar ik betaal toch wel elk jaar 20% van de catalogusprijs. Daarbij betaalt het bedrijf ook nog belastingen (brandstof, houdersschapsbelasting, assurantie belastinge...) Ik heb nog nooit een cent gehad van de overheid voor de leaseauto
Voor de rest ben ik het wel met je eens
Tostiman | 22-05-15 | 19:47

Denkfoutje... je betaalt geen jaarlijkse 20% van de catalogus maar dit bedrag wordt bij je bruto inkomen opgeteld. En daar betaal je dan belasting over.
Zelf jarenlang lease auto's ( tegen 25% bijtelling) gereden en geloof het of niet.... een eigen ( vergelijkbare) auto is wel ff een stukje duurder.
Wat wel wrang is is dat de bijtelling voor de leaserijder gebaseerd is op de catalogusprijs, dus inclusief alle belastingen en heffingen terwijl het bedrijf waar je voor werkt de BTW terugkrijgt van de auto, de brandstof, de verzekering enz.

loze stijl | 23-05-15 | 10:22

We privatiseren het OV... en vervolgens gaan we die bedrijven subsidiëren ????

De Nederlandse economie is door en door verrot...

Loebas | 23-05-15 | 10:21

Het Nederlandse volk is niets meer of minder dan 17 miljoen gapers. Ze zullen altijd blijven slapen en de graaiers hun gang laten gaan.

jipje | 23-05-15 | 09:59

En hieruit blijkt maar weer: Er is zo verschrikkelijk veel geld in Nederland! Het is echt een godswonder dat we geen gigantisch begrotingsoverschot hebben. Maar de Nederlandse overheid geef ZESTIG PROCENT van het nationaal inkomen uit. Denk daar eens even over na: ZESTIG PROCENT van alles wat wij hier met zijn allen bij elkaar verdienen wordt uitgegeven door de overheid.
.
Er moet haast wel ergens een monetair crematorium staan, want om dat voor elkaar te krijgen zonder fatsoenlijk zorg, fatsoenlijke politie, fatsoenlijk leger, fatsoenlijk onderwijs of enige vorm van nutsvoorziening, vergt echt ambtelijke incompetentie van bijbelse omvang.
.
Ondertussen betalen we - als je werkt - 52% over alles wat je verdient, en 21% over het restant daarvan van alles wat je uitgeeft. En alles wat je ervoor terug krijgt is een 'participatiemaatschappij', wat vrij vertaald betekent: 'zoek het lekker zelf uit, kutburger'-maatschappij. Dit is het materiaal waar revoluties van gemaakt worden. Binnen 10 jaar hebben we hier een of een burgeroorlog of een pan-Europeesche oorlog.

Chuck the plant | 23-05-15 | 09:35

Willem van Rood | 23-05-15 | 08:51
Subsidie is onderdeel van de concessie en elke rekent dit dus al mee voor de te leveren dienst. Wat je zegt klopt niet.

Diotima | 23-05-15 | 09:27

Stichting Dienst Landbouwkundig onderzoek (173.266.520 euro) Dit is het bedrag dat aan Agrarische scholen wordt betaald. Alle scholen worden door het Ministerie van Onderwijs betaald alleen de agrarische scholen van het Clusius College tot en met de Wageningen Universiteit worden van dit geld betaald.

Dit is historisch zo gegroeid.

Haberdoebas | 23-05-15 | 08:59

Toch vreemd, Connexxion schrijft te laag in om een consessie te winnen en krijgt vervolgens subsidie van de staat (lees belastingbetaler).
Tot zover het kromme denken over aanbesteden door onze corrupte staat.

Willem van Rood | 23-05-15 | 08:51

wapster | 22-05-15 | 20:29
Volgens mij begrijp jij het niet helemaal oelewapper. Met je tankpas. Denk jij dat de staat die benzine of diesel dan betaald? En jij mag stemmen?

P.redgleuf | 23-05-15 | 08:36

Maar een basisinkomen voor iedereen kan er niet van af.

Rest In Privacy | 23-05-15 | 01:26

@Chiefmate | 22-05-15 | 22:30

Daar kan ik wel het één en ander in verduidelijken. Namelijk zij doen er iets mee waar iedereen die met hun reist baat bij heeft.

Graties wifi in iedere bus. Ze sluiten de hele regio (Amsterdam-Amstelland) naadloos op elkaar. Zojuist een nieuw knooppunt (knooppunt Schiphol Noord) afgebouwt en in gebruik. Ziet er gelikt uit. Houten stoelen, lcd schermen met info. In thema Schiphol is het een ouderwetse hangar. Gedreven op zonnepanelen (google het maar). Duurzaam dus. Bovendien reis ik graag. Kost mij 99 euries en bij file duikt de bus op de vluchtstrook op de A9. Goedkoper EN (soms) sneller voor mij. Subsidie goed besteed! High tech lcd schermen in de bus met ALLE info. Van NS tot GVB bussen en metro's. Het is te zien wat zij ermee doen. Even haltes uit de grond stampen bij Badhoevedorp. Lastig op een hoofdweg waar men 80 mag. Ook netjes opgelost en afgeleverd. Oftewel ik zie het.

Kijk ik naar het GvB. Stelletje muppets kunnen daar niet eens een punt aan zuigen. Knudde, duur en waardeloos. Prutsers! Dus nee ik snap het wel. Alleen Connexxion geeft mij er dingen voor terug.

Vageling | 23-05-15 | 00:15

Knokken met alle subsidies, en voortaan crowd funding toepassen. Dan wordt er enkel betaald aan wat burgers echt nodig hebben.

Methylfenidaat | 22-05-15 | 23:41

Ook de reden waarom ik niks geef aan collectanten. Ik betaal al (indirect) genoeg. Moet ik nu wel eerlijk bekennen. En dag of twee geleden. Staat er opeens een mannelijk spruitje, schat een jaar of 10, met een plastic drukding dat geluid maakt. "Meneer voor KiKa wilt u er eentje kopen?". Kijk die knul aan en denk fuck. Gaan wij kinderen inzetten?! Oef. Dus ik: "Wat kost het?". "Tien cent, meneer". Ik meteen graaien in mijn zak, ik bedoel tien cent? Had een muntje van twintig cent. Geef het aan die spruit. En wilde het maffe ding pakken. "Nee meneer u krijgt er twee!". Die knul komt er wel. Zag een theedoek het geld beheren. Ach neem mijn 'prulletjes' en zie dat die kleine spruit geprezen werdt. Geweldig! Koste mij maar twintig cent.

Ironisch kwam ik later op de dag een meisje van nog geen vijf jaar oud tegen. Viel voor mij lelijk op de vloer. Ik op mijn knieen help haar omhoog. Zij huilen. Verrek die maffe dingen. Trek het uit mijn zak en druk erin. Kleine meid haar oogjes groor. Kijk nog even naar mams van, ok als ik dit geef? Mams knikt. Kind blij. Haar au vergeten. Helemaal in dat ding knijpen, lachen. Sta op en geef mams nog een blik van het is goed zo. En ik vervolg mijn weg.

5,5 miljard en niemand blij...

Vageling | 22-05-15 | 23:41

Vervoersbedrijven die subsidie krijgen? En waarom moeten die niet de eigen broek omhoog houden zoals iedereen?

Chiefmate | 22-05-15 | 22:30

Ik val hier eerlijk gezegd steil van achterover maar toch verbaast het me ook weer niet... Bananenrepubliek NL. Als ik nog een keer zo'n Oxfam gekkie aan de deur krijg die om geld loopt te bedelen dan schop ik ze hoogst persoonlijk de tuin uit. Wat een bedragen krijgen die clubs... on-ge-fu-king....... %@$#$#
Ik zal dit onthouden als ik weer lees dat de zzper extra hard genaaid moet gaan worden omdat die al alles zelf doet/ regelt en dat mag kan toch niet want daar moet geld van naar de staat.

Dirk III | 22-05-15 | 22:24

Dus 5 a 7 miljard elk jaar de grens over voor ontwikkelingshulp.
Intern ook 5,5 miljard naar organisaties die zelf hun broek niet kunnen ophouden.
Dan nog eens de bodemloze put EU die maar blijft schrapen met dan weer 600 naheffing en dan weer 120 en dan weer wat volgens weer een nieuwe berekening.
We worden gewoon keihard voor de gek gehouden met alle tekorten.
1 jaar stoppen met Sinterklaas spelen en uit de EU en we zijn binnen een paar jaar uit de financiële ellende. Kan iemand me uitleggen waarom dat nog niet gebeurd is?

Dirk III | 22-05-15 | 22:19

Bij een staatsschuld van 440 miljard ! Jarenlang PVDA, CDA, D66 & VVD verkankert en verrot meer dan je lief is. Dit ins stand houden = zelfmoord. Maar het mag. Prima.

Rest In Privacy | 22-05-15 | 22:16

Laat iedereen svp zijn eigen kar trekken!

Schaf ALLE subsidie af!

nomuslims4staphorst | 22-05-15 | 21:46

Ook wel de Grote Graaibak genoemd, de gezamenlijke subsidiepotten.

Muggenmepper | 22-05-15 | 21:46

De staat geeft erg gul uit mijn naam.. Daarom geef ik persoonlijk geen cent aan wie dan ook.

Stonecity | 22-05-15 | 21:34

De subsidies aan Griekenland zijn ook niet meegeteld.

DKP | 22-05-15 | 21:23

Om mijn eigen vraag te beantwoorden: Gehandicaptenvervoer schijnt big business te zijn...

Ridocar | 22-05-15 | 21:16

Ik ben benieuwd of hier met een wob wat duidelijkheid kan worden geschapen.
Wat mij meteen opviel: een taxiboer.... wat heeft Willemsen moeten doen om subsidie te krijgen?

Ridocar | 22-05-15 | 21:13

Subsidies moeten iets compenseren wat in de basis niet goed is!

rowe | 22-05-15 | 20:55

Subsidie, is sinterklaas spelen van andermans geld

PieterPassant | 22-05-15 | 20:53

Ik geef uit principe niks aan giro 555.
Zie hier mijn gelijk.

Piet Karbiet | 22-05-15 | 20:51

De ontvanger van het meest aantal subsidies (8742) is anoniem.

Anoniem??Dat kan toch niet waar zijn toch? Mogen we niet weten waar ons zuur verdiende geld heen gaat? Ohw wacht.......

Bassanova | 22-05-15 | 20:43

En dan subsidies van tientallen miljoenen per stuk niet neder specificeren, of vergeten zijn wie de ontvanger was. En dan bij Bram moeilijk gaan doen over onduidelijk gespecificeerde rekeningen. Of maakt dat allemaal niet meer uit zolang je het geld van iemand anders over de balk mag smijten?

W_F | 22-05-15 | 20:43

Zonder CBS hadden we nooit zulke handige websites als subsidietrekker.nl gehad, dus die 174mil is wel ok. Oh wacht...

W_F | 22-05-15 | 20:37

Handig die CVS. Even sorteren op naam, en de bedragen delen door het aantal in Nederland netto belasting betalers (excl.semi-ambtenaren), en je kan een collectant precies laten zien hoeveel je al doneert.

W_F | 22-05-15 | 20:33

God de typhus!

Piet Karbiet | 22-05-15 | 20:32

@tostiman
Alsof die 20% bijtelling zelfs maar in de uurt komt van de kosten van een eigen auto. Bovendien: tankpas? Waarom betaalt de rest van Nederland mee aan jouw benzinekosten als jij boodschapjes gaat doen?
Dat heet gewoon subsidie. Een tamelijk bezopen subsidie zelfs. Ik zou niet weten waarom ik daaraan zou moeten bijdragen.

wapster | 22-05-15 | 20:29

5,5 miljard, dat is al gauw een halve rug per legaal afgeperste Nederlander. Lekker dan.

Iepjesziekte | 22-05-15 | 20:26

Doen ze in de VS ook hoor. Heel Silicon Valley is met bakken subsidie uit de grond gestampt. En het werkt. Zolang het maar goed besteed wordt, een grote groep er profijt van heeft en het ons land vooruit helpt is subsidie niet eng. De organisaties die hierboven genoemd worden doen er nuttige dingen mee.

kicktherabbit | 22-05-15 | 20:25

Van Rossem zou van Rossem niet zijn als de anonieme veelontvanger vanaf de onderste steen boven komt.

doskabouter | 22-05-15 | 20:24

Barre_de_k | 22-05-15 | 20:13 | | Reageer+ |0

Van rechts naar links inlezen....

Flipus | 22-05-15 | 20:21

Nou we toch bezig zijn over belasting geld, is er enige openbaarheid en/of duidelijkheid over hoeveel Pinpas Ploumen eigenlijk per jaar te pas en onpas rondstrooit?

Wout Strooizout | 22-05-15 | 20:20

Leuk die CSV bestanden, beetje jammer dat er ook komma's in de namen van ministeries staan :S

heb je dus niks aan

Barre_de_k | 22-05-15 | 20:13

@ Zaadhaan | 22-05-15 | 19:01
Dat. En natuurlijk zitten er zat goede subsidies tussen.
Dat gezegd hebbende kan het vast een onsje minder.

Lewis | 22-05-15 | 20:13

Even een berichtje offtopic.
www.telegraaf.nl/binnenland/24073415/_...
Rutte heeft het weer over één van de beste in zijn team... hoe vaak hebben we die al gehoord?
En deze heeft juist dan weer moeite om geld over te maken.

deraderendraaien | 22-05-15 | 20:08

Mijn provinciale en landelijke subsidie voor zonnepanelen is inmiddels weer terug gepompt in de economie via de alliance gastronomique.. en zo is de cirkel weer rond

arretje | 22-05-15 | 20:05

@padbuffel | 22-05-15 | 19:57
Lijkt me een mooi klusje voor Brenno.

deraderendraaien | 22-05-15 | 19:59

Dat `8.742 anoniem` gaat GS finaal afbreken. Toch?

padbuffel | 22-05-15 | 19:57

8742 anoniem? aan wie z'n advocaatkosten of zwijgdeals moeten we denken dan?

deraderendraaien | 22-05-15 | 19:50

Er zijn nog steeds veel te veel naïeve wezentjes die geloven dat het 'in Nederland allemaal wel netjes gergeld is'.
NEE sukkels!
Nederland is van de corruptste landen ter wereld, júist omdat die brave Nederlanders geloven dat het allemaal wel losloopt. En omdat 'we' een pers hebben die helemaal niets uitzoekt. In vergelijking met het buitenland zijn de Nederlandse media een stelletje Eftelingschrijvers namelijk.
Quote: "De ontvanger van het meest aantal subsidies (8742) is anoniem"
Denk daar gvd eens over na.

Guy Veropzoudten | 22-05-15 | 19:50

@wapster | 22-05-15 | 19:32
Subsidie aan leaserijders??? Zeker jaloers, maar ik betaal toch wel elk jaar 20% van de catalogusprijs. Daarbij betaalt het bedrijf ook nog belastingen (brandstof, houdersschapsbelasting, assurantie belastinge...) Ik heb nog nooit een cent gehad van de overheid voor de leaseauto
Voor de rest ben ik het wel met je eens

Tostiman | 22-05-15 | 19:47

Gemeentes, provincies, NGO´s en met name Brussel, doen daar nog een flinke schep bovenop. En u maar storten naar 555.

padbuffel | 22-05-15 | 19:46

En we hebben al zo veel subsidie aan Brussel gegeven voor de Grieken en de Oekraïners en de drank en etentjes van Juncker z'n personeel.

deraderendraaien | 22-05-15 | 19:44

@Realisties | 22-05-15 | 18:55
Nee, díe subsidies worden verstopt in andere begrotingen. Het plebs mag niet weten hoe gruwelijk veel geld we uitgeven aan de nazaat van de roverhoofdman met de grootste biceps.

Bruine Beer | 22-05-15 | 19:43

"De ontvanger van het meest aantal subsidies (8742) is anoniem!!!!"
.
Dit is echt waanzinnig:
.
2221 subsidies van Ministerie van EZ naar "Anoniem", totaal ong. Eur. 21 miljoen.
.
26 subsidies van Provincie Noord-Holland naar "Anonymus" [sic] , totaal ong. Eur. 2 miljoen.

Tweemy 2.0 | 22-05-15 | 19:43

Wim Venijn | 22-05-15 | 19:35
ik heb een aantal ambtenaren gesproken die serieus denken dat het 'rondpompen van geld' een taak is van de overheid en dat het echt iets oplevert. cijfers hadden ze uiteraard niet.
Blijkbaar is er werkelijk geen enkele economische kennis aanwezig bij die prutsers.

--sql error-- | 22-05-15 | 19:42

Dus ik heb voor mijn gezin vorig jaar een slordige 1000 euro afgetikt voor subsidies aan anoniem en een taxibedrijf? Snap ik nu waarom ik nog steeds wacht op die duizend euro van Rutte. Twee keer uitgegeven.

Bruine Beer | 22-05-15 | 19:41

@wapster | 22-05-15 | 19:32
Dit alles valt weg onder belastingvoordeel, dus kan nog niet eens subsidie heten.
De subsidie aan hulporganisaties kunnen we wel optellen bij de vaste pot voor OS of andersom.
Als we met beide nou 'es stopte te bedienen van gratis geld,dan kunnen de ouderen wat vaker in bad en het tuigh beter aangepakt worden.

deraderendraaien | 22-05-15 | 19:40

Oxfam ,om dolf jansen te betalen voor zn maratons????

Triple2K8 | 22-05-15 | 19:39

-weggejorist-

Haadriaan | 22-05-15 | 19:38

En de overheid heeft geen flauw benul of het effect heeft met al dat gratis geld rondstrooien.
Een bedrijf zou al gelijk failliet zijn met desinvesteringen.
Niet de overheid. U mag gewoon nog even dieper bukken van de overheid.
De overheid die u intens haat, behalve uw geld.

Wim Venijn | 22-05-15 | 19:35

Waar kunnen we de villahek en vliegtuigsubsidie van Willy vinden?

deraderendraaien | 22-05-15 | 19:35

absurd.
Alle subsidie voor 'ontwikkelingsorganisaties' zou in mindering moeten worden gebracht op het budget voor mevr.Pinpas Ploumen, maar dat doen ze uiteraard niet.
Bijna 300miljoen!

--sql error-- | 22-05-15 | 19:34

Wie niet steelt of erft, moet werken tot hij sterft. Indien behept met de juiste genen.

padbuffel | 22-05-15 | 19:34

Meeste subsidie gaat naar:
- belastingkorting voor multinationals
- eigen woningbezit
- autorijden voor lease-rijders
- autorijden voor ondernemers met een auto die óók 2 km elektrisch kan
- sociale huur
- het koningshuis
- energieverbruik door grote bedrijven
- de banken
- de kerk met z'n ANBI status

wapster | 22-05-15 | 19:32

Gelukkig moeten Nederlanders gewoon blijven doorwerken tot ze er dood bij neer vallen, want subsidie is alleen voor luiaards en hand-ophoudende kansenpareltjes.

Snowy2000 | 22-05-15 | 19:28

ik denk dat heel wat mensen hier het hoerig liedje zouden willen meezingen..
"hey BIG Spender... spend a little time with me..."!!

Ja.. en dit is dan nog de "grootindustrie"de kleintjes staan er niet op
Een leuk detail: de bestedingen worden niet gecontroleerd....

Geld smijten naar carrièredoelen en grootkapitaal..(Philips zit er bijv. ook bij...).Uithollen van lager inkomens..

Een bank van ons allen verpatsen met 17 miljard verlies aan het grootkapitaal.. ze krijgen het voor een prikkie.. maakt ook nog eens miljarden winst.. en wij kunnen naar onze gegraaide centen fluiten..
Weg doen.. we hebben geld teveel.. netwerken heet dat en eurofiel neoliberaal speelt vies spel ten koste van het gewone volk.. het slaven en loopjongensleger.

4609 | 22-05-15 | 19:27

Gratis geld voor iedereen!
*disclaimer en kleine lettertjes: behalve voor de werkende blanke man

Eduardo- | 22-05-15 | 19:21

Dus ik stort 25 euro op giro555 voor Nepal, en diezelfde organisaties krijgen honderden miljoenen subsidie? Wat is dat voor een gekkenhuis. Wat doen ze in godsnaam met al die miljoenen dan?

070 | 22-05-15 | 19:20

Geenstijl en Powned weer geen subsidie zie ik.

namensmijnhond | 22-05-15 | 19:19

Eigen subsidie eerst!

padbuffel | 22-05-15 | 19:18

Met geld smijten doe je alleen met andermans geld

CrapoTheGreat | 22-05-15 | 19:17

Ze weten G...[zware censuur; u kunt dat zelf wel invullen] van gekkigheid niet waar ze poen vandaan moeten peuteren en dan zoveel geld uitgeven aan subsidies? Er zijn veel clubjes die de eigen broek eens op moeten gaan houden! Als dat niet lukt, is er ook geen bestaansrecht. Ik ben het spuugbeu aan dit soort flauwekul te moeten meebetalen! Ondertussen laten ze onze eigen ouderen verrekken en ook ik krijg zo langzamerhand het idee; "waar doe ik het eigenlijk nog voor"! De kwaliteit/prijs verhouding begint ook in alle gelederen al aardig zoek te raken en ik voel me bedonderd! Maar..., ga vooral zo door; de vraag is allang niet meer of de pleuris losbreekt, maar wanneer!

Claudia M. | 22-05-15 | 19:14

Waarom kunnen we alleen stemmen op politieke partijen, maar nooit op hetgeen ze beslissen?

CrapoTheGreat | 22-05-15 | 19:14

Aha, zie je nu wel! Kunstsubsidies zijn een muggenpoepje in vergelijking met allerlei economische sectoren. Zullen we ook dáár eens over brullen dat die mensen maar failliet moeten als niet op eigen benen kunnen staan?

Boer in 020 | 22-05-15 | 19:11

Vervoersbedrijven als Connexxion (3.465) en Willemsen De Koning Taxiservices (873) eindigden bovenaan in de rij van subsidieontvangers. De grootste bedragen vielen ten deel van de Stichting Dienst Landbouwkundig onderzoek (173.266.520 euro), het CBS (155.
---
Wees eens duidelijk GS!
'Bovenaan eindigen inzake de rij van subsidie-ontvangers' versus de 'grootste bedragen (~)'.
Wat is nou wat???

appeltjesgroeneweide | 22-05-15 | 19:11

En dan doen we moeilijk over een paar declaraties en bonnetjes! Natuurlijk om de aandacht af te leiden van het grote gratis geld.

Mark Verheijen | 22-05-15 | 19:10

mindless | 22-05-15 | 18:58
En als je die van de provincies en gemeenten er ook nog bij optelt, dan begint het duizelen voor de ogen pas echt.

Chiant | 22-05-15 | 19:08

Nou hypocriet GeenStijl, gaan jullie je maar eens beginnen je een keer op te winden over alle mega-subsidies aan bijv. boeren ipv de cultuursector voor de zoveelste keer onder te pissen.

Rob Voerman3529 | 22-05-15 | 19:07

AZC's, EU, Mocro's in Mocronië, Toerken in Toerkei ... etcetera ... en het Koningshuis ontbreken ook. Is wel allemaal subsidie. En IS zal ook wel subsidie krijgen.

Fijnstoffer | 22-05-15 | 19:06

Kaas de Vies | 22-05-15 | 18:51
Ik ben gestopt met het sturen van voorstellen naar die lamzakken van de redactie.
Die houten vloer zit vol met kieren en gaten..

Ommezwaai | 22-05-15 | 19:05

weg met al die quango's!

sennholz | 22-05-15 | 19:02

Bedrijven die de eigen broek niet kunnen ophouden, met uitzondering van clubs die het wegennet moeten onderhouden, de bossen schoon moeten houden, de rivieren zuiver moeten houden, zorg en onderwijs moeten verlenen, en andere noodzakelijkheden, zijn het bestaansrecht niet waard. Waarom betalen wij in vredesnaam zo godsgruwelijk veel belasting om culturele clubjes, ontwikkelingshulp en andere linkse hobby's in stand te kunnen houden?

Le Roi | 22-05-15 | 19:02

Nu pas begrijp ik het waarom van mijn exorbitant hoge belastingaanslag....
Bovendien wordt het vakantiegeld ook weer lekker afgeroomd voor dit soort doeleinden.

Ommezwaai | 22-05-15 | 19:02

Oxfam Novib en Cordaid... waar de FUCK is dat voor nodig??

Adversary | 22-05-15 | 19:02

Het bedrag zegt me weinig. Verreken de bedragen met de opbrengsten en het krijgt betekenis.

Zaadhaan | 22-05-15 | 19:01

wat...de...fuck?!?

kapitein_iglo | 22-05-15 | 18:59

Vergeet even andere subsidies niet. Bijvoorbeeld door de EU, die betalen wij deels ook. Het werkelijke bedrag is dus nog veel groter.

mindless | 22-05-15 | 18:58

Je betaalt je blauw aan belasting, maar krijgt er gelukkig zoveel voor terug.

Taggart | 22-05-15 | 18:57

Onderwijs, Cultuur & Wetenschap"op één hoop gooien. Uh huh, goed idee. En wat ABSURD veel geld gaat er naar ontwikkelingsorganisaties.

Le Roi | 22-05-15 | 18:56

Staat het Koningshuis er ook bij?

Realisties | 22-05-15 | 18:55

De economische krisis is misbruikt om meer geld vrij te maken voor het uitdelen van pretsubsidies voor electoraal gewin.

watazooi | 22-05-15 | 18:54

680.000 voor de wandelstichting. Ben ik nog steeds niet van bijgekomen.

très cool | 22-05-15 | 18:54

Stoppen met ontwikkelingshulp.
Na al die jaren geld in de bodemloze (watet)put gooien zijn die landen nog neg steeds niet ontwikkeld of ze keren zich tegen "het westen".

Mastermattie | 22-05-15 | 18:52

135 miljoen voor het CBS?
Dafuq, doe mij de helft en ik doe het beter.

Chiant | 22-05-15 | 18:51

Een organisatie die zelf haar eigen broek niet kan ophouden heeft geen bestaansrecht.

Opdoeken die subsidies. Allemaal.

BenBinnen | 22-05-15 | 18:51

@Freddie Stobart | 22-05-15 | 18:48
Ooit eens voorgesteld aan GS om een platform te bouwen waarmee je automatisch aanspraak kon maken op alles subsidies. Die e-mail is blijkbaar tussen de planken gevallen.

Kaas de Vies | 22-05-15 | 18:51

Hé GS, doe eens een itempje besteden aan hoe je vingers in de subsidiepot te krijgen. Er zwerven genoeg ondernemende typetjes hier met tijd en zin.

Freddie Stobart | 22-05-15 | 18:48

Stichting DLO is goed die verdienen heel veel geld voor NL door middel van onderzoek en verbetering van onze positie in de landbouwmarkt.
300 miljoen voor 4 ontwikkelingsclubs mag wel wat minder (300 miljoen)

Den Meester | 22-05-15 | 18:48

Maar nu een lijstje van de zonder pijntjes schrapbare soepsiedies?

Ommie de HaatMoker | 22-05-15 | 18:47

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken