Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Rechtszaak: Privacy First versus Stalen Struikrovers

suskeenwiskeenhetgratisgeld.jpg Heb je dat ook wel eens in de auto? Dat paranoïde gevoel van achtervolgingswaan? Logisch. Nergens in het Nederland van Burgerhaat & Controlestaat wordt de argeloze burger zó goed in de gaten gehouden als achter het stuur van zijn/haar/het auto. "Duizenden scanners langs de weg leggen onze gegevens vast", somde NRCQ op. Nérgens veilig onderweg. Niet alleen je kenteken verraadt je positie, ook wifi, bluetooth en MAC-adressen worden door sniffers van de overheid opgepikt en net zo lang opgeslagen op overheidsservers totdat alle struikrovers (Belastingdienst, CJIB, Milieuzonestasi) de gegevens hebben bestudeerd om te zien hoeveel naheffing voor snelheid of privékilometers met de leaseauto ze nog per boete kunnen afromen. Daarna wordt alle info gewist blijven je digitale vingerafdrukken jarenlang onwettig in de Opsteltenopslag op Van der Steurservers, want de controlezieke & privacy hatende overheid weet maar nooit wanneer deze data nog eens tegen onschuldige burgers gebruikt kan worden. Metadatamining = gouden business. MAAR HET STOPT VANDAAG. Bas Filippini van Privacy First staat om 11 uur in de rechtbank Utrecht om trajectcontroles, de Stalen Staatskascollectanten van de Rijksoverheid, te slopen. "In een fatsoenlijke rechtsstaat word je pas gecontroleerd en gevolgd als je met rede verdacht bent van een strafbaar feit", aldus Filippini. Want, vult voorzitter Vincent Böhre aan: "Het begint met boetes voor het hardrijden, maar vervolgens worden de gegevens via convenanten gedeeld met de belastingdienst. Dan zie je dat de gegevens voor hele andere dingen gebruikt gaan worden." Maakt Privacy First kans? Ja, want trajectcontroles bleken eerder al niet onschendbaar bij de rechter. En nee, want zonder flitsen gaat Rutte failliet. Plus: de VVD geeft geen fuck om privacy. Toch goed dat er nog mensen voor willen vechten. Vandaag dus de trajectcontroles. Volgende week trekt kapitein Rob Hoogland ten strijde tegen negentienvierentachtigiaanse milieuzone-discriminatie in 030. Hup privacy, burgerrechten en oude diesels! ANP-23936340.jpg

Reaguursels

Inloggen

Een grote graaimachine, schijnbaar vol met lieden met een onvervalste NSB mentaliteit. Maar lieve mensen ik geef u, namens mijn Kobus, voor de zoveelste keer de gouden tip: Allemaal inschakelen de app.FLITS_MEISTER, (FM,)dan komt er wat snelheids en traject metingen geen cent meer binnen. Het CJIB kantoor,kan dan verbouwd worden tot luxe-hotel en de
de verschrikkelijke mensen die daar werken, met ontslag naar de voedselbank.Ik zeg het nogmaals FLITSMEISTER !!!!! Dikke kus van:

mevr.Kribo | 28-04-15 | 22:31

waarom sommige mensen hier over moslims lullen is me een raadsel............ en dan heb ik het over dit artikel.

stunter | 28-04-15 | 21:22

De volgende "Lak aan jullie privacy" maatregel staat alweer op stapel: tweakers.net/nieuws/102785/europees-pa...

Uit het artikel: "De EU benadrukt dat de privacy met de invoering van ecall is gegarandeerd. Zo mag verzamelde data van ecall door hulpverleners niet worden doorverkocht"

Nee, maar er staat niets over vorderen door overheden, belastingrovers en andere 'belanghebbenden'. Overruled dus, in 3...2...1...

marcoplarco | 28-04-15 | 14:07

Het bewaren van de informatie van de eerste camera is slechts nodig tot het passeren van de laatste camera. Als dan geconstateerd wordt dat je je aan de snelheid gehouden hebt dan is er geen enkele legitieme reden om die data langer te bewaren.

marcoplarco | 28-04-15 | 13:27

@jemagookniksmeer | 28-04-15 | 11:15
Bas is niet kansloos, hooguit is zijn zaak kansloos.
Klinkt nu erg onaardig naar Bas toe, jouw tweede zin.

Joost Maghetweten | 28-04-15 | 13:12

Gelukkig worden er links en rechts eindelijk eens wat mensen wakker met de controleobsessie van de overheid.

Helaas lees je zelfs hier op GS steeds meer mensen die (overheids trolls?) dat allemaal prima vinden onder het motto Befehls ist Befehl ("moet je je maar aan de regeltjes houden") en/of mensen die sowieso al geen auto hebben.

Xirdalan | 28-04-15 | 13:02

Correctie:
"Ach, zelfs al zal de rechter Fillipini in het gelijk stelt:",
Moet zijn:
Ach, zelfs als de rechter Fillipini in het gelijk stelt:

miff | 28-04-15 | 13:00

Ach, zelfs al zal de rechter Fillipini in het gelijk stelt:
.
-Legt "de staat" de uitspraak van de rechter naast zich neer.
-Gaat "de staat" in hoger beroep en plaatst een rechter op de zaak die per definitie de staat in het gelijk stelt.
-past men snel even de wet aan.
.
Kortom, het procederen van de heer Fillipini zou nut hebben in een rechtstaat, en dat is nederland al lang niet meer.

miff | 28-04-15 | 12:58

Parkeren dmv het invoeren van het kenteken is ook inbreuk op de privacy. Deze rechtszaak is door PF gewonnen. Cition heeft er echter schijt aan deze uitspraak en gaat gewoon op oude voet verder.
kenny harder | 28-04-15 | 11:07
Nee, invoeren van kenteken is overbodig als de automaat een bonnetje afgeeft dat achter de voorruit gelegd kan worden. Cition zal dus pas stoppen met de kentekens als iedereen klaagt of weigert. En als ze geen bonnetje meer afgeven kan parkeren alleen op kenteken; dat systeem hebben we in mijn woonplaats.

Synecdoche | 28-04-15 | 12:57

Nooit meer VVD!

80 | 28-04-15 | 12:54

...... net meer dan 300 euro afgetikt voor 6km te hard. Van verkeerde rekening eerst betaald, allemaal verhogingen dus, niet meer de moed en energie om tegen dit onrecht door de overheid te strijden. De motivatie om nog hard te werken, zoals ik jaren tot een tijdje terug deed, is volledig verdwenen door dit kabinet. Ze bekijken het maar, voor dit kabinet en voor deze belastingterreur, loop ik geen meter meer, zit ook nog op de Rutte Duizend te wachten.....

Tee Of Cup | 28-04-15 | 12:53

Het suikerklontje dat VVD heet, is al lang opgelost in het kopje thee dat PvdA heet.

Peter Emile | 28-04-15 | 12:48

Het wordt tijd voor een algehele reset voor het te laat is.
Naar de tijd dat geluk nog heel gewoon was.

swassannuf | 28-04-15 | 12:41

Jaja, het is toch wel een genot om in Nederland te wonen.

Oblast | 28-04-15 | 12:37

Dan snap je ook dat ze steeds meer personeel nodig hebben.

niks mis mee | 28-04-15 | 12:34

Rechter vindt er straks iets van, kabinet trekt zich er geen reet van aan (of past even een wetje aan) en dat weerzinwekkende klapvee in de Tweede Kamer vindt het allemaal best (want dolblij met hun baantje). Dus omdat we geen volksvertegenwoordiging meer hebben kan het kabinet de eigen wetten met voeten treden en worden burgers (vooral die met een auto want die betalen toch wel) verder uitgeknepen.

très cool | 28-04-15 | 12:32

Ach ja weer zon idiote privacy ridder die een makelijk doelwit zoekt.
Ja privacy is belangrijk, maar als je je zo druk maakt als deze druif dan kan je beter met een blokker tentje op de heide gaan kniezen. Je word overal gevolgd, alles word opgeslagen en niet alleen van de overheid. Wat ze er uiteindelijk mee doen naar de burger toe, hebben we nog steeds aan ons zelf te danken door het mooie rode vakje wat je ingekleurd hebt.
Altijd makelijk scoren met roverheid en leegtrekken van, maar dat is nog steeds iets wat in denHaag is beslist door de klojo's die je zelf in het pluche hebt geholpen.

Een controlerende orgaan die iets aankaart waar de privacy over een grens gaat, juich ik toe. Niet dit soort verkrampte oerwoudgetoeter over privacy dit en dat waar bakito nog een banaan aan kan zuigen.

Alles wordt al bewaard. Beetje naief om te denken dat dit nog niet gebeurt.

Mark_D_NL | 28-04-15 | 12:12

tussen hebben we Griekenland 11,5 miljard gegeven , dus die controle BLIJFT even als de B.B.B die opgehoest moet worden imnmers U betaald en niet de staat .
Verder moet er jaarlijks in het gratis fonds gestort worden de E.U en moeten de banen daar wel gegarandeerd blijven dank zij U.
En dit kan via U melkkoe als eenieder normaal rijdt dan is de staat bankroet

witchmaster | 28-04-15 | 12:09

Tel Aziaat | 28-04-15 | 11:52

Toch blijf ik ervan overtuigd dat er ergens een opslagplaats is voor de gegevens en diensten met 1 druk op de knop alles kunnen achterhalen. Ik vind het allemaal (ondanks ik niks te verbergen heb) gewoon een verontrustende ontwikkeling. Men kan u volgen via kentekens, verplichte vinger afdrukken bij aanvraag paspoort/ id. En met een dna bank is men ook al bezig. En tegenwoordig moet je in een rechtzaak al bewijzen dat je onschuldig bent ipv andersom.

Shadow112 | 28-04-15 | 12:07

HEEL NAVRANT:
Op een dag sta ik te liften, exact 5meter voor het bordje autosnelweg.
Word ik gecontroleerd op mijn status quo bij de ROverheid.
Absoluut geen lopende zaken, doch wel wat bekeuringen van 8jaar voordien.
Die info had er helemaal niet mogen staan, doch kreeg hij via de centrale meld/infokamer wel allemaal door.
Kwam die politieagent naar mij en vertelde haarfijn, mijn bekeuringen van 3 en 10km snelheidsovertredingen van 8jaar terug!

PAPAgaai | 28-04-15 | 12:05

Het helpt toch wel, die trajectcontroles. Want die veroorzaken zoveel files dat de AA- en CD kentekens tegenwoordig veel minder veel te hard kunnen rijden.

Nivelleermarionet | 28-04-15 | 12:00

Ik heb dit al eens eerder gezegd. Wat we in Nederland hebben, is een staat die totaal onkundig is als het erop aankomt. Moordenaars, verkrachters, mensenhandelaren en overvallers lopen vaak maandenlang vrij rond, als ze al worden gearresteerd. Turken die misdrijven hebben gepleegd, hoeven de cel niet in als ze naar Turkije weten te vluchten. Nog geen tien procent van de gemelde misdrijven leidt in dit land tot een veroordeling. Kortom: de staat is onkundig als het op criminaliteitsbestrijding aankomt.

En wat doet een staat die onkundig is? Een staat moet toch een schijn van competentie hebben. Dus gaat de staat als een ongeleid projectiel achter de makkelijkste zaken aan. Dat zijn internetgebruikers en automobilisten. Dan kan de staat in ieder geval nog tegen de meeste Nederlanders zeggen "wij horen en zien alles, ook al kunnen we zelfs een simpele fietsendief bijna nooit in de kraag vatten."

Wat we hier hebben is een staat met een hele kleine piemel.

Nequebard | 28-04-15 | 11:56

Jaren VVD gestemd, maar zal nooit weer die fout maken.
Ik ben er klaar mee.

bigstone | 28-04-15 | 11:54

@Shadow112 | 28-04-15 | 11:45
Als er letterlijk komt te staan "niet voor een ander doel dan het opsporen van snelheidsovertredingen" of "uitsluitend voor het opsporen van snelheidsovertredingen" kunnen de FIOD en de AIVD hoog en laag springen, maar dan mogen zij de gegevens niet gebruiken.

Tevens is er dan ook geen noodzaak meer om kentekens van anderen dan overtreders, binnen een traject, langer op te slaan dan het vereiste tijdsbestek dat benodigd is om het traject af te leggen met de laagst mogelijke maximumsnelheid op dat traject.

Op de snelweg is dit dus 50 km/h vanwege matrixborden en over een traject van 100 km/h is dit dus 2 uur.
Als een auto binnen die tijd niet langs de tweede controlepost is gekomen, kan deze onmogelijk te hard hebben gereden en kunnen de gegevens weg. Ditzelfde geldt ook voor iedereen die zich wel aan de snelheid heeft gehouden.

Tel Aziaat | 28-04-15 | 11:52

In mijn tijd bij de overheid werd ieder wetsartikel of maatregeltje van bestuur uitgekauwd om maar uitzonderingsgevalletjes te kunnen bedenken. En dat gebeurt NOG steeds. Onnavolgbare regeltjes zijn het bloed voor de AIVD, belastingdienst, politie en de opsporingsambtenaren van de gemeente. Daar leven ze van en zetten zo OOK de gewone burger in de hoek!! Politici die dit niet willen inzien zijn zo naïef...

brilpoetser | 28-04-15 | 11:49

Tel Aziaat | 28-04-15 | 11:42

Dat kan zo zijn, maar dan moeten de gegevens ook binnen een week worden vernietigd, want anders kan de fiod en de aivd alsnog met hun vrijwaring opsporing's doeleinden alsnog bij de gegevens, en zo zal het spelletje wel lopen.

Shadow112 | 28-04-15 | 11:45

TuurlijkNiet | 28-04-15 | 11:23

Precies, criminelen rijden niet in een lease-auto, nee zij kopen gewoon een dure auto contant en hoeven niet te verklaren waar zij dat geld vandaan halen, toch? http://www.misdaadjournalist.nl/2014/10/fred-ros-in-afpersing-en-misverstand/ Wellicht haal jij witteboordencriminelen en criminelen door elkaar.

Nou weet ik overigens wel waarom ik zoveel auto's zie rondrijden met een Marokkaans kenteken, want bla bla bla….

JI-HAAT | 28-04-15 | 11:42

De uitspraak gaat als volgt zijn: "De overheid mag de trajectcontroles gewoon laten draaien, maar de gegevens mogen niet gebruikt worden voor een ander doel dan het opsporen van snelheidsovertreders."

Tel Aziaat | 28-04-15 | 11:42

Even heel erg off top, Maar werkt de exstentie niet meer?

Shadow112 | 28-04-15 | 11:36

Onze belasting is een harddrug voor onze overheid, alleen is er geen kliniek waar ze kunnen afkicken.

Laatst nog verzekeringspremie van mijn bedrijf betaald, gewoon 6000 euro assurantiebelasting. Dat is toch gewoon diefstal.

Dutch_Holland | 28-04-15 | 11:36

Elke moslim(a)moet zicht toch kapot schamen voor dit soort uitspraken. Waarom hoor je die gasten niet?

Conqueror1 | 28-04-15 | 11:35

Trajectcontroles e.d. zijn het probleem niet, het is de slechte afbakening van de systemen.
Als je in de wet zet dat kentekens opgeslagen mogen worden, maar alleen gebruikt mogen worden voor het bewijzen van bepaalde criminele handelingen, dan kan de belastingdienst e.d. er nooit gebruik van maken.
Trajectcontrole is bijvoorbeeld bedoeld om snelheidsovertreders te pakken. Dus daar is de wet voor bedoeld en niet voor het pakken van criminele belastingfraudeurs. Kan je prima in de wet zetten.
Dat geldt overigens niet alleen voor dit soort dingen, maar geldt voor veel meer zaken.
Er wordt gewoon veel teveel misbruik gemaakt van gegevens.

New Quacka | 28-04-15 | 11:34

het is tijd voor een IJslandse revolutie, al dat gajes uit de politiek de bak in samen met hun Bankiers en corrupte Zorgverzekeraars, men mag voor dit vullis zelf tijdelijk de sharia wetgeving als strafmaat gebruiken.

Tasmaneiland | 28-04-15 | 11:32

Ookal doet de rechter een uitspraak in het voordeel van Bas, dan legt de overheid die uitspraak gewoon naast zich neer. Hierdoor zal Bas noodgedwongen in hoger beroep moeten (hoe gek dat ook is) en zal de overheid er ondertussen een nieuwe wet doordrukken in haar eigen voordeel.

McMarx | 28-04-15 | 11:31

@SpongeRob | 28-04-15 | 11:25
Een niet-gekeurde auto kost €137 qua boete en loopt ook via CJIB.
En voor de gegevens heb je de database van RDW.
Camera's heb je daar niet voor nodig....

necrosis | 28-04-15 | 11:29

Als ze nou eens onverzekerde en niet gekeurde auto's van de weg gingen halen. Dan voel ik mij veel veiliger. Maar die leveren minder / moeilijker geld op dan via het CJIB harken.

SpongeRob | 28-04-15 | 11:25

En nóg lees je regelmatig dat criminelen ontsnappen bij een achtervolging. Ook al is het kenteken op de auto vals, met dit soort systemen zou je toch een broodkruimelspoor moeten kunnen volgen, of zie ik dat verkeerd?

lompe-bartje | 28-04-15 | 11:24

Criminelen rijden niet in een leaseauto. Die kopen de auto gewoon met contact geld.. En ja laat het CJIB maar eens proberen om een boete te incasseren voor een bestuurder welke Marokkaanse kentekenplaten heeft. Ze zijn vaak irritant, maar sommige zaken hebben die gasten supergoed geregeld..

TuurlijkNiet | 28-04-15 | 11:23

Gelukkig we hebben toch nog een vechter in ons midden. Heel veel succes!

G,I. Jane | 28-04-15 | 11:23

Heel goed bezig Filippini. Jammer dat het ten koste gaat van de opsporing van crimineel uitschot, maar die nemen toch met gierende banden de snelweg terug naar het wonderschone Oost-Europa. Het is gewoonweg zum kotsen dat de overheid dit soort systemen installeert en de overheadkosten omtrent plaatsing en onderhoud terugverdiend met het uitmelken van de eerzame burgert cq. leaserijdert. Laat staan dat van der Steur & friends te allen tijde weten waar ik mij bevindt in dit kikkerlandje.

Drolbert | 28-04-15 | 11:22

De oplossing is bekering. voor echt woestijn gelovigen zijn ze, de ambtenaren/ministers, schijtbang. Je zal ook nooit een hoofddoek zij in het gevang zien gaan wegens, niet kunnen betalen. De Saoedi koning zou dat niet goedkeuren.

biltong | 28-04-15 | 11:16

Bas heeft zo verschrikkelijk gelijk.
En Bas is zo verschrikkelijk kansloos.
Deze praktijken zijn alleen tegen te houden in het stemhokje. En dat gaat nooit gebeuren.
Maar toch veel succes Don Quichotte!

jemagookniksmeer | 28-04-15 | 11:15

Vanochtend ook gehoord op Radio1. Op zich een goed initiatief om het aan te vechten, maar met het oog op de staatskas zal het niet veel uit gaan halen. Misschien is een stevige nationale discussie een manier om kans te maken op een uitspraak waar de bespiedde burger wat aan heeft. Maar ik zie de gemiddelde Nederlander zich hier niet druk om maken. Weer een weekje verontwaardiging en dan gaan we wel weer verder.

Slimkees | 28-04-15 | 11:15

Als je erachter komt dan is het al te laat,
Wanneer op iedere hoek van de straat,
Politiestaat.

baard van troje | 28-04-15 | 11:14

We want your money. All of it!

Rest In Privacy | 28-04-15 | 11:10

Blij om te zien dat er nog mensen zijn die niet te murw zijn om terug te vechten.

Suerte Piet | 28-04-15 | 11:10

@Trekhaas | 28-04-15 | 11:05
Dit dus.

Als deze systemen daadwerkelijk hielpen bij het opsporen van gestolen auto's, auto's die gebruikt zijn bij overvallen of waarschuwen wanneer de zoveelste Roemeense bus een buslading zieken afdropt bij een ziekenhuis zonder ook maar een rode cent te betalen... Dan vond ik de systemen niet eens zo heel erg.

Maar gezien het feit dat de systemen die nu in plaats zijn alleen maar de werkende en leaserijdende burger controleert, beboet en er bij naait en criminelen vrij spel geeft, mag het zo snel mogelijk weg/op schop/aangepast worden.

LangeTijdGeleden | 28-04-15 | 11:10

Gelukkig is het oplossingspercentage van misdaden met al die Big Brother fratsen behóórlijk gestegen...

bisbisbis | 28-04-15 | 11:09

@Trekhaas | 28-04-15 | 11:05
Die "controle op zich" is helemaal niet OK want de overheid is nauwelijks geinteresseerd in criminelen en veel meer geinteresseerd in burgers die ze verder volautomatisch kan leegtrekken. Dit maakt met de alom tegenwoordige diepe incompetentie bij de overheid een levensgevaarlijke combinatie.

Godsammekraken | 28-04-15 | 11:08

Parkeren dmv het invoeren van het kenteken is ook inbreuk op de privacy. Deze rechtszaak is door PF gewonnen. Cition heeft er echter schijt aan deze uitspraak en gaat gewoon op oude voet verder.

kenny harder | 28-04-15 | 11:07

Jammer dat we in Nederland alleen een liberale partij hebben die niet meer liberaal is.

Nooit meer VVD.

Godsammekraken | 28-04-15 | 11:05

Go Bas!

Cneasaithe | 28-04-15 | 11:05

Ik vind die controle op zich prima, wanneer het tot minder criminaliteit leidt, maar dat doet het dus niet. Criminelen weten het systeem blijkbaar te omzeilen of het interesseert de overheid simpelweg niet, overvallers of autodieven op te sporen.

Trekhaas | 28-04-15 | 11:05

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken