Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

IJskoude moordenaar ontkomt met 240 uur taakstraf

Hé psst, goedkope moord plegen? Doe het dan met een auto. Of een truck. Echt. Het levert amper straf op! Een beetje schoffelen in de lentezon en klaar, zo merkt een vrachtwagenchauffeur uit Huissen die oktober 2013 een 47-jarige wegwerker doodreed op de A58. De inmiddels 27-jarige moordenaar concentreerde zich tijdens zijn dodemansrit op allesbehalve de snelweg (lees: zijn telefoon). Toch best belangrijk voor een professioneel chauffeur, dus legt de rechtbank hem 240 uur taakstraf op en een netto rij-ontzetting van twee jaar. Dat betekent baanverlies voor de man die selfies nam, op Facebook keek en tientallen berichten (94 stuks) naar zijn vriendin stuurde, toen plotseling BOEM FATAAL ONGELUK. Een 47-jarige wegwerker uit Yerseke overleed als gevolg van de onoplettendheid van de 'slordige' chauffeur. Waarbij 'slordig' vrij vertaalt naar 'moordlustig'. De verdediging probeerde het tijdens behandeling van de zaak nog met vingerwijzen naar duizenden andere automobilisten, die óók dagelijks in de fout gaan met sociale media achter het stuur. Dat zou kennelijk alles een stuk minder erg maken. Bovendien zou de dader die dag slecht zijn geïnformeerd over de wegwerkzaamheden op de A58. Oké, de alarmlichten en zwaailampen zag hij even over het hoofd, maar een foutje is al snel gemaakt met een telefoon in de hand. Vonnis: Moordenaar. Straf: Och..

Reaguursels

Inloggen

Jullie zijn allemaal lafaards. Wat een mooi gelul allemaal. Wie doet er eens iets? Jullie zeker niets. Alleen maar spuien van een gewenste daad en dom pantoffelheldcommentaar. Geef mij het adres van die chauffeur en ik zet iets recht wat mijn familie is overkomen. Slapjanussen!! Nu HET ADRES.

ODA | 10-05-15 | 20:41

Wat rara schrijft, appen achter het stuur is gelijk aan in beschonken toestand een auto besturen. Je bent fysiek aanwezig maar totaal niet meer rijvaardig. De strafmaat is hiervoor nog steeds veel te laag. Zie ook:
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2011/09/...
De argumenten van de verdediging dat duizenden andere automobilisten ook zitten te app-en is een redenering in de trand van ik was dronken de auto aan het besturen maar er zijn dagelijks mensen die beschonken achter het stuur kruipen, dus is het minder erg. Absoluut fout en onverantwoordelijk gedrag maar ... anderen vertonen hetzelfde gedrag.
Ik wens een ieder die nu de weg op gaat een behouden rit en weer een gezonde en levende aankomst. Voor wegwerkers stel ik een carrière switch voor. Tegen dit soort 20-tons aso bestuurders is geen enkel kruid gewassen.

Flappie2006 | 08-05-15 | 14:36

Het was geen moord natuurlijk, het was een noodlottig ongeval.

Toe Maar | 08-05-15 | 09:00

Toch lukt het wel om onder het rijden te appen,kijk maar,het lukt me nu ook......

Fedopiel | 08-05-15 | 08:35

En weer een slachtoffer weggeschoffeld!

zorro1966 | 08-05-15 | 07:05

Moraalridder klaps deelt klaps uit met zijn moraalridderzwaard.

ren-forrest-ren-e | 07-05-15 | 23:45

Vergeet de blauwe parkeerkaart maar eens achter je ruit te leggen. Dan kom je er wel achter wie hier echt gestraft moet worden.

Patatter | 07-05-15 | 23:36

Wauw,waar gaat dit land heen man,kan het bijna niet geloven,ontslaan en 10 jaar geven zou beter zijn,hoop echt dat die rechter heel moeilijk kan slapen komende tijd!!!! en misschien zou het helpen als zijn dochter binnenkort tijdens het appen niet oplet en.....

tim2608 | 07-05-15 | 22:07

Rijbewijs ongeldig verklaren en een tijdje achter het slot.
Dit is gewoon moedwillig je aandacht afleiden en bewust anderen in gevaar brengen.

Overigens nooit meer mogen werken als chauffeur, moet bij zoiets standaard zijn.

MartinLeuterKingsize | 07-05-15 | 20:20

DataValue | 07-05-15 | 15:07
Nee, dit kan doodslag zijn. Er kan namelijk sprake zijn van opzet. Voorwaardelijk opzet om precies te zijn. Als hij willens en wetens en wetens het risico genomen heeft, dat hij een dodelijk ongeluk zou veroorzaken door achter het stuur zijn smartphone te gebruiken.

Lentehaas | 07-05-15 | 19:37

@Ome Gijs | 07-05-15 | 16:31
Nee, die zes weken krijgt hij geen WW. Hij is niet beschikbaar voor de arbeidsmarkt. Ik betwijfel zelfs of hij wel WW krijgt; dit ontslag is verwijtbaar, dus eet je huis maar op en daarna bijstand.

Bruine Beer | 07-05-15 | 19:30

@Mark_D_NL | 07-05-15 | 15:41
Jij als bestuurder. Neem een text-to-speech app of lees dat ding als je pauze hebt.

Bruine Beer | 07-05-15 | 19:24

@doskabouter | 07-05-15 | 15:29
Op onbeleefde manier je afkeer van de monarchie uitten is dan ook véél erger dan een gezin de vernieling in helpen.

Bruine Beer | 07-05-15 | 19:19

@necrosis | 07-05-15 | 15:18
Nee, bij meerdere vergrijpen kan er maximaal 1/3 bij de hoogste straf worden opgeteld. Dus 240 uur kan maximaal 320 uur worden. Vandaag in woede iemand neersteken (16 jaar) en over een week nog iemand kan dus 21 jaar worden. Doodslag nu, over een week mishandeling (4 jaar geloof ik) kan maximaal 20 jaar worden.

Bruine Beer | 07-05-15 | 19:15

Dat ze die racistische uitlatingen tegen Leroy Fer beboetten was onterecht, maar het was wel een duidelijke waarschijnlijk naar anderen die hetzelfde van plan zouden zijn. Dit is zeg maar het omgekeerde.

CrapoTheGreat | 07-05-15 | 19:13

@Bokito ergo sum | 07-05-15 | 15:11
Nee, het is de hoogst mogelijke taakstraf. De man had veroordeeld kunnen worden tot maximaal 1 jaar cel wegens dood door schuld / voorwaardelijke opzet.

Bruine Beer | 07-05-15 | 19:07

-weggejorist-

(c)ZWITSUL | 07-05-15 | 18:54

Grote Smurf | 07-05-15 | 15:08
Als je oplet zie je dat de diverse scribenten hier daar verschillende meningen over hebben.. geenstijl is niet 1 iets met 1 mening.. lastig he

noerg | 07-05-15 | 18:51

the_hammer | 07-05-15 | 16:00
Jij zou vervolgd moeten worden voor verkrachting; van de Nederlandse taal wel te verstaan. Voor straf dien je je toetsenbord op te eten.

Kopje Suiker | 07-05-15 | 18:43

En nu is het opeens een moordenaar terwijl enkele weken terug die buschauffeur zoveel veren in zijn reet werden gestoken dat hij later weer in genade is aangenomen bij zijn bedrijf.

Tsja, en nu? | 07-05-15 | 18:29

Zijn we verheven boven primitieve samenlevingen waar een mensenleven blijkbaar zo weinig waard is? Een beetje zorg en oog voor elkaar vertaalt zich niet naar een werkstraf van 240 uur waar een onschuldig mens is omgekomen.
Je bent als chauffeur zwaar nalatig als je een wegwerker/verkeersdeelnemer doodrijd omdat je expres niet zat op te letten.
Het is niet voor niets dat dit soort zaken ons zo een verontwaardigd gevoel geven.

Verbelgd | 07-05-15 | 18:16

@blikjegrolsch | 07-05-15 | 16:02

Door onszelf los te maken van de oog-om-oog gedachte hebben ons verheven boven primitieve samenlevingen. Wilt u daar werkelijk naar terug? Ik kan u nog wel een paar geloven aanraden.

Een samenleving die van de wraak aan elkaar hangt, dat is waar het Midden-Oosten elke dag de wrange vruchten van plukt.

TegenBeterWetenIn | 07-05-15 | 18:04

Grote Smurf vat het even heel kort en goed samen!
BEn het vaak eens met GS, echter deze slaat werkelijk volledig de plank mis!
Dood door schuld is het, Moord is toch heel wat anders!
Jammer... gemiste kans!

mood | 07-05-15 | 18:03

"Ze vond dat de verdachte 'maar één fout heeft begaan: rijden op de vluchtstrook'.'"
ik wil die advocate wel eens al append en fb-en aantikken op de vluchtstrook als ze daar aan het .. werk is.aawwww, haha nee dusse.. ik rijd gewoon even de rechtbank binnen over die hoeri heen, met haar logica van een aap.
Rekent ze me alleen aan dat ik de rechtbank binnenreed...:) oh nee, dan is ze dood natuurlijk, nou ja, haar nabestaanden dan.
En die snappen dat best wel, hoor, kan iedereen immers gebeuren!
Het is echt te hopen dat zo'n advocaatwijf zelf aan haar einde komt door zo een 'ongelukje' .Ik gun het haar zo. gewoon, omdat het een optie is.

Dibe | 07-05-15 | 17:47

IQ van een aap natuurlijk, rijbewijs afpakken en op de begraafplaats graven laten delven tot hij er zelf in mag gaan liggen.

Dibe | 07-05-15 | 17:40

"as elf dagen na het ongeval gaf hij toe dat hij bezig was met zijn telefoon. Hij whatsappte, zat op Facebook, surfde op internet en hij had foto's genomen.

Rijbewijs

Het ongeluk kostte de chauffeur zijn baan, mede omdat hij zijn whatsappgedrag had verzwegen. Inmiddels heeft de Huissenaar een nieuwe werkgever gevonden. Hij betuigde spuit. ,,Als ik mijn rijbewijs kwijtraak, ben ik mijn baan kwijt.''

zo hee... de bebloede hufter weet het vol t houden om maar liefst 11 dagen te liegen en dan janken als je je BAAN kwijt bent, wat dacht je van je leven LUL.

Dibe | 07-05-15 | 17:39

Er komt een dag dat we allemaal met een GSM jammertje in de auto zitten, al was het alleen maar uit lijfsbehoud om niet doodgereden te worden door appende Vrachtwagenchauffeurs.
Je weet bijna zeker dat je deze niets ontziende chauffeur over 2 jaar weer tegen kan komen, en er zijn er al zoveel.
Minimale eis zou toch moeten zijn, nooit weer een rijbewijs voor dit soort.

gebrokenvleugel | 07-05-15 | 17:24

@rara | 07-05-15 | 15:15
Dat klopt, vermijdbaar gedrag is iets heel anders dan door een black out een file over het hoofd zien. Dus wat mij betreft kan de straf niet hoog genoeg zijn. Hoe meer internettende bestuurders er uit het verkeer worden gehaald, hoe veiliger het onderweg wordt.

Suerte Piet | 07-05-15 | 17:17

Ja en let wel het ministerie van veiligheid is al 4 jaar in handen van veiligheid belovende VVD.
Of je er bij volgende verkiezingen maar even bij stilstaat.

gebrokenvleugel | 07-05-15 | 17:04

Kunnen we er met zijn allen niet voor zorgen dat deze randmongool nooit meer professioneel een voertuig mag besturen? Naam en toenaam graag en dan viral laten gaan op alles wat los en vast zit, opdat google nooit vergete.

eerstneukendanpraten | 07-05-15 | 17:04

In de VS ga je jaren de cel in voor een dergelijke "vehicular homicide". En zo hoort het.

Delaware | 07-05-15 | 16:51

Een man van 47, nog in de bloei van zijn leven, mogelijk met (studerende) kinderen, zomaar wegge-app'd door een idioot die niet uit eigen besef verantwoordelijkheid wenst te nemen. En dan een fopstraf van 240 uur omdat anderen het ook doen.
Jawel hoor: scheids hij schopte het eerst en ik krijg een rode kaart en dat is niet eerlijk............. en anderen maken ook wel eens hands........

Banno22 | 07-05-15 | 16:48

Smartphones blijken in het verkeer gevaarlijker dan alcohol.

Agervic | 07-05-15 | 16:44

Raar, een vrachtwagen chauffeur die per ongeluk een collega dood reed bij het achter uit parkeren kreeg dezelfde straf.

Uw Verzekeringsadvis | 07-05-15 | 16:40

Hij wou zeker niet met een vooropgezet plan precies deze meneer doodrijden. Dus geen moord. Maar hij nam welbewust het risico om iemand dood t
e rijden, dus doodslag, geen dood door schuld. En op doodslag staat echt meer dan een werkstrafje. Kan iemand die rechter even terugsturen naar de schoolbankjes?

pijko | 07-05-15 | 16:37

Beste kabinet sinds WOII

nikkipikki | 07-05-15 | 16:32

Nou dat zal alle appende en potentieel-dodelijke chauffeurs flink afschrikken.

Muggenmepper | 07-05-15 | 16:31

Toch nog 6 weken schoffelen, met behoud van WW-uitkering.
Maar iedereen in NL heeft boter op zijn hoofd wat betreft smartphones en autorijden betreft.

Ome Gijs | 07-05-15 | 16:31

@Mark_D_NL | 07-05-15 | 16:00
De overheid zou dan aan moeten kunnen tonen dat ik wél het berichtje heb bekeken. Het is onmogelijk aan te tonen dat ik het niet heb gedaan.

pruimzuur | 07-05-15 | 16:28

@PowerTransistor | 07-05-15 | 16:19
Kijk dat werpt weer nieuw licht op deze zaak. Als dit het geval is dan stel ik mijn mening bij en ben het direct met je eens.

Mark_D_NL | 07-05-15 | 16:25

Moord, pure, kille, berekenende moord. M-o-o-r-d.

Gelul over beschaving altijd. Een echte beschaving is waar mensen niet worden doodgereden omdat egoistische klootzakken hun stupide smartphone belangrijker vinden dan hun medeweggebruikers. DAT is pas beschaving.

Moordenaar.

blikjegrolsch | 07-05-15 | 16:20

Mark_D_NL | 07-05-15 | 15:16
Snap jouw insteek, echter; ik zit dagelijks op de weg met een monster van een SUV puur voor veiligheid.
Iedereen heeft een learning curve, eens.
Iedereen maakt fouten, eens.
Deze zaak is anders, ik ken dit geval.
Deze man is hardlerend, was al gewaarschuwd en is compleet AppAddicted.
Ik vind dat we het beter kunnen voorkomen, daarom extreem hoge maatregelen bij overtreding.
Boetes helpen, dat is bewezen, totaal niet.
Maatregelen die ingrijpen op het werk wel.
Gewoon zero tolerance voor beroepschauffeurs
Klaar.

PowerTransistor | 07-05-15 | 16:19

Beetje psychopaat maakt daar een spel van. Timber like or no like, bij de no like zoekje de meest gelijkende en die rijd je deaud. 240 uur schoffelen en je kunt weer liken.

the_hammer | 07-05-15 | 16:16

Fopstraf? Dat wordt natuurlijk als cultureel hoogstaande prestatie gezien wat beloond gestimuleerd zou moeten worden!

pruimzuur | 07-05-15 | 16:13

Wel de uitspraak is een mooie maas in de wet voor de psychopaat. Rondom moorden het kan voor weinig, mobieltje en een wagen is all it takes.

the_hammer | 07-05-15 | 16:13

Vreemd; enige tijd geleden werd iemand voor twee jaar de bak in gedonderd omdat'ie ook een auto aan reed, waarbij een oudere dame het leven verloor.
Maar ben je een BN-er, dan is het uiteraard een ander verhaal. Of als je zit te app-en. Ik vermoed dat de rechter geen idéé heeft wat dat was en dit als verzachtende omstandigheid heeft gezien.
Wat mij betreft mag de rechtspraak door een computer worden uitgevoerd; eenmaal goed geprogrammeerd zouden er dan geen oneerlijke (en in het gevoel onrechtvaardig lage) straffen meer worden uitgedeeld. Een rechter zou dan enkel het programma kunnen toetsen / waarborgen en zaken als eerwraak en verzachtende omstandigheden (die juist de réchtspraak zo krom maken) zouden NIET meer in het systeem passen.
Zou toch eerlijk zijn?

EEnzame SchizofrEEN | 07-05-15 | 16:12

@Muxje | 07-05-15 | 16:08
Als jij in een auto stapt weet je al dat je een een mogelijk moorwapen stapt...
Als je dan ook nog eens het overige verkeer negeert ben je gewoon een moord aan het beramen...

Flipus | 07-05-15 | 16:12

Weet iemand trouwens of het verboden is om in je auto iets van extra 'belichting' aan te brengen? Ik ben het een beetje beu om als ik een bellende automobilist zie teleurgesteld nee te knikken, en het nee-vingertje gevolgd door een middelvinger op te steken. Oplossing: handvol ledjes, printplaatje, microcontrollertje voor nog geen 5 euries en gewoon een tekst met evt. nog een middelvinger erachteraan tentoonstellen indien het sujet gesignaleerd is. Ik vrees echter dat het niet zou mogen omdat het voor afleiding zorgt, wat ironisch is aangezien het alleen gebruikt zal worden indien anderen al afgeleid zijn. Belhufterdisplay(TM).

pruimzuur | 07-05-15 | 16:11

,,Als ik mijn rijbewijs kwijtraak, ben ik mijn baan kwijt.''

Laten we dat een stapje verder brengen. Je bent OOK het recht op sociale zekerheid kwijt. Van een BEROEPSchauffeur mag je beter verwachten, dan achteraf jammeren. Het kan èn mag niet zo zijn, dat de maatschappij vervolgens voor uitkeringen gaat opdraaien. Stommiteit mag nooit collectief verzekerbaar zijn.

De Ingeniale | 07-05-15 | 16:11

@Mckenzie | 07-05-15 | 15:59
O, en jij zet wel even de dolk in de rug van de nabestaanden?
100% moord, je negeert willend en wetens het verkeer om je heen, gewoon pure moord, zelfs met voorbedachte rade, je stap in een voertuig wat van zichzelf zwaar genoeg is om een mens te doden....

Flipus | 07-05-15 | 16:10

@the_hammer | 07-05-15 | 16:00
Hij zat niet te internetten tijdens het rijden. Hij zat te rijden tijdens het internetten.

Lewis Lewinsky | 07-05-15 | 16:09

Achter het suur gaan zitten Whatsappen is hetzelfde als een mes pakken met de intenie iemand neer te steken: moord. Triest dat mensen het in hun D66-fatsoenskrampjes het blijven opnemen voor dit soort laf en soft geneuzel. Je moet gewoon minimeel 10 jaar achter slot en grendel en nooit meer je rijbewijs terugkrijgen. Als je niet beseft wat een gevaar je bent in een vrachtwagen terwijl je niet op de weg let zou je gewoon nooit meer mogen rijden. Autorijden = opperste concentratie, wie dat niet wil is strafbaar en moet van de weg worden gehaald.

En dan nu nogmaals voor alle beunhazende correctjuristje: dit is moord. Moord. Moord. Moord. Moord. Moord. Moord. Moord. Moord. Moord. Moord. Moord. Moord. Moord. Moord. Moord. Moord. Moord. Moord. Moord. Moord. Moord. Moord. Moord. Moord. Moord. Moord. Moord. Moord. Moord. Moord. Moord. Moord. Moord. Moord. Moord.

blikjegrolsch | 07-05-15 | 16:09

@Flipus 16:04: Als je in een opwelling een geweer leegschiet op een menigte is het ook geen moord. Bij moord moet er sprake van kalme overweging en gerichte planning zijn.

Muxje | 07-05-15 | 16:08

Eigen richting is zo gek nog niet.

Flipus | 07-05-15 | 16:08

94 appjes... moeders colere. Nog een wonder dat hij op de weg zat. Had hij maar een koe in een weiland doodgereden. Judge, set an example or go home

levend fossiel | 07-05-15 | 16:07

Wat zegt men ervan wanneer je van achter het stuur kruipt tijdens het rijden, richting achterbank om je dochter te vingeren? Vervolgens rij je iemand deaud. Is in principe hetzelfde. je laat het sturen voor wat het is, en je bent je bewust van de risicos, want rijbewijs.

the_hammer | 07-05-15 | 16:07

Waarom überhaupt nog straf geven?
Dit is een dolk in de rug van de nabestaanden.
Is er voor de nabestaanden een mogelijkheid van hoger beroep?
Kan zo'n dweil van een rechter aangeklaagd worden wegens malversatie?

Flipus | 07-05-15 | 16:06

@dizzy90 | 07-05-15 | 15:46
Spreek alsjeblieft voor jezelf. Mensen hebben de realiteitszin verloren hebben van wat voor apparaat ze aan het bedienen zijn. Gewoon omdat het o-zo makkelijk gemaakt is tegenwoordig en ze geen benul hebben van tijd, afstand, snelheid en kracht, maar wel denken dat ze dat met twee vingers in neus kunnen rijden (en nee, het is ook niet bijster moeilijk, maar er is meer dan pook, pedalen, hendeltjes en een stuur bedienen), en daar heb ik totaal geen respect voor. Zou je het leuk vinden als je hersenchirurg even tijdens het werken op zijn telefoon kijkt? Ook al zou je het niet meekrijgen, net als de duizende autoterroristen waarvan je niet doorhebt dat ze niet bezig zijn met op zijn minst een klein beetje op jou te letten.

pruimzuur | 07-05-15 | 16:05

Seriously, medelijden met de dader wtf!?!? 94 appjes tijdens het rijden, en in korte tijd, dan ben je met je moordwapen op 4 wielen niet met de weg bezig. Dus ja dat is doodslag ja!

En aub gooi het niet op dezelfde hoop als je telefoon pakt om te kijken, dat is iets anders dan 94 berichtjes TIKKEN!

Bellen achter het stuur moeten ze beboeten met 1500 euro boete. Al die slingerende mongolen achter het stuur die zo nodig 10 euro voor een headset of 80 euro voor een carkit uit moeten sparen: STERF!

Behangdelul | 07-05-15 | 16:05

@DataValue | 07-05-15 | 15:07
En waarom kun je niet spreken van moord? Omdat meneer Russischroulette speelt met een ander zijn/haar leven?
Omdat niet zeker is of er iemand komt te overlijden?
Omdat hij niet een bepaald persoon op de korrel heeft?
Ik vind zijn daad vergelijkbaar met een machine geweer leeg schieten op een groep mensen, met een beetje mazzel raak je niemand.

Flipus | 07-05-15 | 16:04

@derwilliemeister | 07-05-15 | 15:45
Ik wil die hele snelweg dan wel zien remmen en hun auto stilzetten voor dat ene bericht.. Ach, waar praten we over, over afzienbare tijd rijden we allemaal weer op een kameel over de A2.

Mark_D_NL | 07-05-15 | 16:02

"Het enige wat je daarmee oplost zijn je wraakgevoelens"

Exact.

"en wraak telt slechts voor een klein deel mee bij de strafbepaling"

Precies wat er mis is met deze rechtstaat: het miskennen van fundamenele menselijke gevoelens als wraak.

blikjegrolsch | 07-05-15 | 16:02

Iphone, geen jonge whatsapp fanaat, klein kudt keyboardje, sorry voor de missende woorden en andere meuk hierboven.

the_hammer | 07-05-15 | 16:02

@derwilliemeister | 07-05-15 | 15:08
U heeft gelijk, een voorkom baar ongeluk is vele malen erger, je kunt het tegen gaan maar besluit bewust toch te gokken met een ander zijn leven.

Flipus | 07-05-15 | 16:01

Mckenzie | 07-05-15 | 15:59

Oh okee, dus omdat hij de rest van zijn leven MOORD op zijn geweten heeft kunnen we de straf wel acherwege laten?

Is het vandaag moraalriddertjesdag ofzo?

blikjegrolsch | 07-05-15 | 16:01

In principe is het moord. Er zijn psychopaten welke de deur achter zich sluiten om willekeurig wie te vermoorden. Achter het stuur van een wagen gaan zitten internetten is bijlans hetzelfde. Je weet dat de kans op een ongeluk met dodelijke afloop reëel wanneer je een wagen bestuurd en dat raam voor je niet afdoende raadpleegt. Een vrachtwagen is de shotgun daar waar de wagen de 9mm is. Moord dus, met voorbedachte rade, want 94 berichtjes, dus ook geen opwelling om dat ene breichtje. De man was aan het sturen en besloot om te gaan internetten.

the_hammer | 07-05-15 | 16:00

Mensen als DataValue | 07-05-15 | 15:07
Dat zijn de ergsten, de aller-aller-allerergsten. De kille D66-ende nuanceerders. Een moordlustopwekkende FIPO zou je haast zeggen.

blikjegrolsch | 07-05-15 | 16:00

@pruimzuur | 07-05-15 | 15:49
Hoe kan jij bewijzen dat je je mobiel NIET hebt gebruikt? Je whereabouts worden gergistreerd, je "gsm" signaal wordt nagetrokken. De smartphone zit in je zak, jij veroorzaakt een ongeluk. Hoe bewijs jij dat je niet naar dat ene berichtje hebt gekeken dat net binnen kwam toen het ongeluk gebeurde.

Mark_D_NL | 07-05-15 | 16:00

hij heeft iemand doodgereden, nou en ? Het is niet zo dat hij zijn parkeerbonnetje t2 dagen e laat heeft betaald of erger 50,01 km/h heeft gereden waar 50 km/h is toegestaan. Wel de zaken in de juiste proportie zien, mensen.

wlodek | 07-05-15 | 15:59

Ernstige nalatigheid of dood door schuld. Heeft geen ruk met moord te maken.
De rest van zijn leven een dode op zijn geweten hebben lijkt me geen pretje.

Mckenzie | 07-05-15 | 15:59

Wat een dom, tendentieus artikel weer.
vivaldi | 07-05-15 | 15:40
- Bevestigt het je beeld van GS?

levend fossiel | 07-05-15 | 15:56

Het begrip 'moordlustig' suggereert dat hij doelbewust handelde met de bedoeling mensen te carmageddon. Als hij appte met zijn chica was hij vast lustig maar niet moordlustig, Een totale lul maar geen moordenaar. Hij zou vervolgd moeten worden voor doodslag. Gevangenis en nooit meer achter het stuur.

Kopje Suiker | 07-05-15 | 15:55

@ MRF2739 | 07-05-15 | 15:46 :
Behalve als je een ernstige ziekte hebt, dan worden letterlijk tonnen uitgegeven om je leven te rekken.

DutchMountain | 07-05-15 | 15:53

Appen doe je op een P en moorden doe je met een TIR vignet.

Dhr. de Wit | 07-05-15 | 15:52

necrosis | 07-05-15 | 15:26
U werkt op een sociale werkplaats?

Mckenzie | 07-05-15 | 15:52

Wie zijn toch de incompetente malloten die dit soort straffen formuleren? Kunnen dementerende rechters als deze niet met naam en rugnummer bekend worden gemaakt, zodat we ze op hun beurt voor straf – met welverdiende pek en veren – voorgoed het land uit kunnen jagen?

Onbegrijpelijk dat ze eerst jaren moeten studeren om deze baan te bemachtigen, maar er vervolgens nog steeds geen ene reet van snappen.

woordgrap van de dag | 07-05-15 | 15:52

Niet allemaal zo schijnhelig doen hier. Velen (ja, jij niet natuurlijk) zitten wel eens met hun telefoon of autoradio te pielen in de auto. Niet roepen dat is anders, het is exact hetzelfe, alleen gaat het 99,9% van de keren wel goed.

Pieleke | 07-05-15 | 15:51

rara | 07-05-15 | 15:40
Juist.

de uitbater | 07-05-15 | 15:51

Verboden tijdens het rijden : appen , rukken , neuspeuteren , radio bedienen , videootje kijken , beffen , appen , neuqen , hamburger eten , andere dingen eten , drinken , slapen , pijpen , roken , computeren , appen. Op straffe van schoffelen minimaal 4 uur en maximaal 240 uur , aantal doden wordt niet meegerekend of het moet een heel voetbalelftal zijn inclusief trainer.

alshetware | 07-05-15 | 15:51

Er komen wel meer doodrijders uit Huissen. Neem ene Karst T.

Error 404 | 07-05-15 | 15:49

Overheid geeft handen vol met geld uit aan stomme en zinloze reclame borden en tv reclames waarin je op kinderachtige wijze gewezen wordt op de gevaren van de combinatie sociale media en verkeer.
Dat zouden ze allemaal kunnen sparen (of uitgeven aan meer Miele wasmachines) door deze chauffeur te veroordelen als moordenaar.

Everybody dies | 07-05-15 | 15:49

Want zo moeilijk zijn de concerten van Vivaldi nou ook weer niet, aldus de rechter.

Lewis Lewinsky | 07-05-15 | 15:49

@Mark_D_NL | 07-05-15 | 15:39
Ik vind de verkrachting van logica van sommige advocaten ook schrijnend hoor, maar hoe bedoel je dat je dan in no time een crimineel zou zijn? Als je gewoon niet je mobiel gebruikt tijdens het rijden is er niks aan het handje.

pruimzuur | 07-05-15 | 15:49

@ dizzy90 | 07-05-15 | 15:46
Je kunt ook zeggen dat dat bevestigt dat in Amerika een mensenleven nog iets waard is.
(Wat ik inderdaad ook zeg, bij dezen.)

Lewis | 07-05-15 | 15:48

In het gelinkte artikel van BNdeStem: "Hij betuigde spuit". Ja, dan krijg je straf.

TheseDays00 | 07-05-15 | 15:48

Deze rechter zou de trucker ook een fopstrafje gegeven hebben als die bestuurder tijdens de dodenrit geblindoekt en achterstevoren achter het stuur had gezeten terwijl hij een vioolconcert van vivaldi instudeerde, denk ik zo.

Lewis Lewinsky | 07-05-15 | 15:47

In Nederland is een mensenleven bijna niets waard. 240 uur = 6 weken taakstraf krijg je wanneer je als dader bewust evoor kiest te appen en vervolgens een gevaar op de weg bent en ook nog iemand doodrijdt. Als je een waxine lichtje naar de gouden koets goot, mag je voor lange tijd de gebvangenis... Wat zijn wij een corrupt verdorven volk geworden met DNDSB 66 rechters.

MRF2739 | 07-05-15 | 15:46

Ik denk dat de reaguurders ook naar zich zelf moeten kijken.. Volgens mijn kijken we allemaal wel eens op onze telefoon tijdens het rijden. Er kunnen verschrikkelijke dingen gebeuren zo als dit. Maar moet z'n man echt de gevangenis in? Is dat waar we heen willen Nederland? En ja waarschijnlijk had je in de USA voor dit vier jaar moeten zitten.

dizzy90 | 07-05-15 | 15:46

@pruimzuur | 07-05-15 | 15:17
Ik ben zelf zeer korte tijd koerier geweest in het afleveren van mobieltjes.
Als de voorwaarden niet werden voldaan, mocht ik het mobieltje niet overhandigen.
De agressie en de huilbuien moest ik op de koop toenemen.
*nooit meer*

necrosis | 07-05-15 | 15:45

En als je papieren vliegtuigje naar de gouden koets gooit krijg je meer straf.

eerstneukendanpraten | 07-05-15 | 15:45

@Mark_D_NL | 07-05-15 | 15:41
Jij, je moet maar even je auto stilzetten voor je de telefoon vastpakt. Van wie het bericht is doet daar verder echt niets aan af.

derwilliemeister | 07-05-15 | 15:45

Wordt er ook aan het slachtoffer gedacht en zeker familie?
Hij had daar maar niet moeten staan zijn of zo?
Zij moeten vader of partner moeten missen en dat geeft levenslang, dus is 240 uur schoffelen niet in verhouding !!!!

TheNox | 07-05-15 | 15:41

En wat dan als je een pushbericht krijgt zoals een Amberalert? Je kijkt, en je veroorzaaakt dan een ongeluk? Wie is er dan schuldig? Amber, De politie die dat bericht verstuurd of jij als bestuurder?

Mark_D_NL | 07-05-15 | 15:41

@necrosis | 07-05-15 | 15:26
Dat is wel diep triest. Is zo'n GSM-jammertje geen leuk cadeautje voor jezelf? Die zul je vast ook in WiFi-variant hebben, het is schitterend om de totaalpaniek te zien als hun goddelijke apparaatje niet werkt.

pruimzuur | 07-05-15 | 15:40

Wat een dom, tendentieus artikel weer.

vivaldi | 07-05-15 | 15:40

@de uitbater | 07-05-15 | 15:32
In de jaren '60 kon je dezelfde argumenten die nu gebruikt worden om de appende chauffeur vrij te pleiten teruglezen in de discussies die toen over alcohol en verkeer werden gevoerd. En we weten wat daar de uitslag van was: de dader is niet zielig, maar asociaal.

Je moet helder en oplettend zijn in het verkeer. Dat lukt niet met drank op, en dat lukt ook niet als je zit te appen.

rara | 07-05-15 | 15:40

Rot op met je taakstraf. De chauffeur stond voor een keuze. Ga ik berichten sturen met mijn mobiel tijdens het rijden omdat ik daar behoefte aan heb? Of doe ik dat niet omdat ik daarmee het leven van andere mensen in gevaar breng? Want ja dames en heren, iedereen weet welke risico's zulks gedrag met zich meebrengt. De chauffeur heeft een verwerpelijke keuze gemaakt. Hij heeft namelijk de behoefte om met zijn mobiel bezig te zijn boven het welzijn van zijn medeweggebruikers gesteld. Mensen die zo'n afweging maken zouden er niet vanaf moeten kunnen komen met een taakstraf. Bescherm de maatschappij tegen dit soort idioten door ze op te sluiten, in plaats van ze een laag taakstrafje te geven.

vindead | 07-05-15 | 15:40

@pruimzuur | 07-05-15 | 15:29
Je kan er een grapje van maken maar dat is wel wat gaande is. Over niet al te lang combineren ze je rijgegevens met je smartphone data. Dan ben je een crimineel voordat je er zelf erg in hebt....
--
Of ze appen je dat je gevaarlijk rijgedrag vertoond.

Mark_D_NL | 07-05-15 | 15:39

Wat een stemmingmakend waardeloos stuk!
Het is dood door schuld en de chauffeur zelf zal hier ook de rest van zijn leven onrustig van slapen.
Is er nu niet iets van een kwaliteitsdrempel bij GS?

Paulus de Bk | 07-05-15 | 15:38

@necrosis | 07-05-15 | 15:26
Waar werk jij in godsnaam? Collega's die collega zijn omdat ze hun taakstraf komen voldoen, collega's die zich ziek melden als hun iphone dood is. En je reacties zijn gespeend van kennis...... kan het niet plaatsen.

Mark_D_NL | 07-05-15 | 15:36

Zijn zij ijskoude moordenaars? Nee.
DaRealSwag | 07-05-15 | 15:30
====
Iedere automobilist wéét wat er kan gebeuren als je niet oplet in het verkeer, m.a.w. ergens anders mee bezig bent.
.
Deze dader heeft zéér bewust gegokt en daardoor iemand doodgereden. Het was nota bene een vrachtwagenchauffeur, dus dagelijks op de weg. Hoe het ook genoemd wordt, het feit blijft dat hij iemand van het leven heeft beroofd.

Lupuslupus | 07-05-15 | 15:36

-weggejorist-

Verschwunden | 07-05-15 | 15:34

Zitten de gevangenissen soms vol of heeft de rechter na vandaag al weekend? Man, man wat een fopland.

levend fossiel | 07-05-15 | 15:33

Appen vind ik hetzelfde als bezopen achter het stuur kruipen, je bent niet met het verkeer bezig en je weet dat het verboden is. En dan weer zo'n flut straf op iets dat verboden is *zucht*.

de uitbater | 07-05-15 | 15:32

Er zijn honderduizenden in dit land die wel eens whatsappen in de auto. Zij hadden stuk voor stuk allemaal dit ongeluk veroorzaakt kunnen hebben. Zijn zij egoistische klootzakken die een fikse boete verdienen en van wie wellicht het rijbewijs afgenomen moet worden? Ja. Zijn zij ijskoude moordenaars? Nee.

DaRealSwag | 07-05-15 | 15:30

Dood door schuld levert 240 uur taakstraf op.
Schuld door schuld (bijvoorbeeld een lening niet tijdig afbetalen) kom je niet zo makkelijk vanaf. Daarover zegt de rechter dat je gewoon moet betalen. Zeggen dat je zat te appen en daardoor vergeten was je acceptgiro op de bus te doen helpt niet. Dat betekent jarenlang aflossen soms. Terecht uiteraard, begrijp me niet verkeerd, want iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen daden.
Wat ik probeer duidelijk te maken is dat in onze rechtsstaat geld meer telt dan een mensenleven.

Dhr. de Wit | 07-05-15 | 15:29

@dk-- | 07-05-15 | 15:11
Plusje voor je creativiteit. Ik zie de verdedigende advocaat al helemaal voor me. "Edelachtbare, deze facebook post ("Even boodschappen halen voor het vrouwtje ;-)") van 30 seconden voor het ongeval toont aan dat meneer feitelijk onderweg was om boodschappen te halen, waaruit volgt dat er geen sprake kan zijn van moord voorbedachte rade, waardoor ik niets anders kan concluderen dan dat een taakstraf van ten hoogste 240 uur hier op zijn plaats is."

pruimzuur | 07-05-15 | 15:29

Als je "fuck de koning" roept dan ga je zitten.

doskabouter | 07-05-15 | 15:29

Het verkeer de goedkoopste en het legaalst om misdrijven te plegen!En allemaal met voorbedachten rade!!!Hoe lang kan dit nog blijven duren???

Pempy Boludo | 07-05-15 | 15:29

Er bestaat ook nog zo iets als boetedoening. Maar voor velen is dat een brug te ver. Om na zo'n verschrikkelijke gebeurtenis te proberen om er zo vanaf te komen is eigenlijk een tweede misdaad. Zeg dan " ja, ik ben fout en voel me schuldig, ik weet dat ik moet boeten hiervoor ".. of zo iets. Maar nee, ze proberen met vrijspraak weg te komen. Loosers!

070 | 07-05-15 | 15:27

@pruimzuur | 07-05-15 | 15:17
Ik hoef alleen maar te kijken naar collega's die de helft van hun dienst zitten te 'Iphone-vingeren'.
Zodra de accu van hun telefoon leeg is en ze hun oplader niet bij zich hebben, melden ze zich direct ziek en gaan ze naar huis.
En nee, ik maak geen grapje.....

necrosis | 07-05-15 | 15:26

Medelijden met de dader is weer hip in de comments, vandaag.

rara | 07-05-15 | 15:26

Wat verschrikkelijk rot voor die man!

zeefert | 07-05-15 | 15:23

D66 rechters. D66 rechters. D66 rechters. D66 rechters. D66 rechters. D66 rechters. D66 rechters. D66 rechters. D66 rechters. D66 rechters. D66 rechters. D66 rechters. Weg ermee.

langzullenweleven | 07-05-15 | 15:22

Rijontzegging van 2 jaar houdt in dat hij z'n baan plus inkomen voor de komende 2 jaar gewoon kwijt is.

Neemt niet weg dat hij via het UWV wel weer een basis inkomen zal krijgen, werken als chauffeur zit er voorlopig niet meer in en kan zelfs zijn hele toekomst ook schaden. Stel je voor, 2 jaar ontbreekt als chauffeur zijnde op z'n CV. Hoe verklaar je dat? Blijft een domme actie, imbeciel dat het is... Appen doe je niet achter het stuur. Het is niet voor niets in het leven geroepen.

Anoguurder | 07-05-15 | 15:21

@Mark_D_NL | 07-05-15 | 15:12
Of... we doen iets aan die achterlijke nutteloze-berichtjes-typ-manie.
Als je kattenplaatjes wil lezen onderweg, ga je toch lekker in de trein zitten?

Geenstijlfiguur | 07-05-15 | 15:19

240 uur... Omgerekend naar een werkweek van 40 uur is ie er binnen 6 weken vanaf want hij heeft geen werk meer. Te gek voor woorden!

Ergo: een mensenleven in Nederland is niet meer waard dan 240 uur schoffelen. Het lijkt verdomme wel een soap.

Dhr. de Wit | 07-05-15 | 15:19

@Bokito ergo sum | 07-05-15 | 15:11
Nope, bij meerdere vergrijpen worden taakstraffen bij elkaar opgeteld.
Dit kan oplopen tot 280 uur, wellicht meer.
Ik had destijds een 'collega' die zolang moest werken.
En ik zat er niet op te wachten, mijn toenmalige werkgever had er echter dikke schijt aan.....

necrosis | 07-05-15 | 15:18

@necrosis | 07-05-15 | 15:11
Aangezien de how-to uiteraard opgezocht dient te worden vanwege gebrek aan parate kennis en denkvermogen denk ik dat dat helaas tegen zal vallen.

pruimzuur | 07-05-15 | 15:17

@ Bokito ergo sum | 07-05-15 | 15:11
Serieus? Dat wist ik niet. Blijft het een fopstraf, maar een waar de rechter dan niets aan kon doen. Inderdaad de hoogste tijd daar iets aan te veranderen. Wat een belachelijke wet.

Lewis | 07-05-15 | 15:17

@kicktherabbit | 07-05-15 | 15:12
Helemaal mee eens. +1

PSYx | 07-05-15 | 15:17

@PowerTransistor | 07-05-15 | 15:12
Het kan jouw ook overkomen vriendelijk vriend. Een foutje is zo gemaakt. Nu doordat de bestuurder zat te appen, volgende keer omdat iemand moest uitwijken en daardoor een ander raakt. Nee dit is gewoon hele dome pech.
--
En verder zie kicktherabbit | 07-05-15 | 15:12.

Mark_D_NL | 07-05-15 | 15:16

'Moord' gaat veel te ver, dit is geen moord, maar een fopstraf is het natuurlijk wel.

Lewis | 07-05-15 | 15:15

krijghetheenenweer | 07-05-15 | 15:11

oh ja, ik wilde even checken dat ik het goed begrepen had zodat ik weet hoe ik op een volgend topic hier op kan reageren :).

Grote Smurf | 07-05-15 | 15:15

@Klier van Bartholin | 07-05-15 | 15:10
't Is hetzelfde als met drank op rijden: je brengt anderen in levensgevaar op een manier die je zelf kan voorzien en voorkomen. Dan is het niet vreemd om over voorbedachte rade te spreken: de dader nam zelf het risico dat hij iemand zou doodrijden.

rara | 07-05-15 | 15:15

Rij zo maar nooit iemand uit mijn kring dood want ik kom je halen waar je zit.

PowerTransistor | 07-05-15 | 15:12

Wat schieten we er als samenleving mee op als je zo iemand 4-5 jaar achter slot en grendel zet? Het enige wat je daarmee oplost zijn je wraakgevoelens en wraak telt slechts voor een klein deel mee bij de strafbepaling. Een afschrikkende werking? Daar geloof ik niet in. Geen enkele chauffeur gaat er al append achter het stuur vanuit dat hij straks iemand dood gaat rijden. Anders deed niemand het. Alsof ook hij geen levenslang heeft met een dode op zijn geweten. Deze man heeft zijn lesje sowieso geleerd, hij mag dit zijn hele leven met zich meedragen. Het enige wat echt helpt is de boetes verhogen naar een euro'tje of 1000 voor het gebruiken van je smartphone achter het stuur. Dat en niks anders. Verder erg triest natuurlijk wat er gebeurd is laten we dat niet vergeten.

kicktherabbit | 07-05-15 | 15:12

Laat de zelfrijdende truck maar komen! Dat gaat het aantal verkeersslachtoffers ten goede komen.... http://www.dw.de/daimler-launches-self-drive-trucks-on-public-roads-in-nevada/a-18430979

Mark_D_NL | 07-05-15 | 15:12

Nieuwe recept voor de onderwereld. I.p.v. met een AK47 in de wilde weg schieten gewoon met je SUV rechtstreeks over criminele Marokkaantjes heen rijden. Maar dan wel append, want dat maar 240 uur.

dk-- | 07-05-15 | 15:11

240 uur taakstraf is de hoogst mogelijke straf, het is aan de politiek om dat te veranderen

Bokito ergo sum | 07-05-15 | 15:11

Grote Smurf | 07-05-15 | 15:08
komop zeg,je mag van de GS redactie toch geen consequentheid eisen? vrijheid van meningswisseling is ook hun goed recht

krijghetheenenweer | 07-05-15 | 15:11

Grote Smurf | 07-05-15 | 15:08
komop zeg,je mag van de GS redactie toch geen consequentheid eisen? vrijheid van meningswisseling is ook hun goed recht

krijghetheenenweer | 07-05-15 | 15:11

Ik vraag me af hoe hoog het zelfmoordpercentage zou liggen als alle mobiele telefoons in heel Nederland een week niet zouden werken.

necrosis | 07-05-15 | 15:11

-weggejorist-

Omkoal | 07-05-15 | 15:10

Het heeft niets met moord te maken. Een enigszins functionerende rechtsstaat is me ook wat waard. Klaps denkt daar kennelijk anders over? Wel zou dood door schuld wat steviger gestraft mogen worden.

Godsammekraken | 07-05-15 | 15:10

Schande !
Hoe vaak zie ik vrachtwagenchauffeurs over de rechter streep van de snelweg rijden soms wel 1 km. De mafketels zijn een gevaar op de weg. Als je ooit pech langs de snelweg hebt, ben dan snel weg anders ga er aan.

vogelpootje | 07-05-15 | 15:10

DataValue | 07-05-15 | 15:07
94 berichten klinkt mij als moord in de oren.
Technisch gesproken niet maar feitelijk wel.

Klier van Bartholin | 07-05-15 | 15:10

Wacht even, dus vrachtwagen chauffeur en spelen met telefoon is fout, bus chauffeur en met telefoon spelen is NSB journalist?

Grote Smurf | 07-05-15 | 15:08

Kan me voorstellen dat klaps de straf wat laag vind, maar klaps heeft duidelijk zelf nooit iets meegemaakt van moord op een geliefde. Anders zou hij deze achterlijke en misselijke vergelijking niet durven maken, gok ik zo. Een dom en voorkombaar ongeluk is heel wat anders dan moord.

derwilliemeister | 07-05-15 | 15:08

Dood door schuld. Hooguit. Hoe dan ook kun je niet spreken van moordlustigheid en moord. Zelfs niet als je heel boos bent om de veel te lichte straf die deze nalatige bestuurmeneer nu gekregen heeft.

DataValue | 07-05-15 | 15:07

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken