Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Hoera! Er komt EINDELIJK een plenair MH17-debat

Zo'n 8 maanden en 21 dagen hebben PvdA en VVD een plenair debat over MH17 weten te voorkomen. Er zijn een paar briefings en overlegjes in achterafzaaltjes geweest, verder niks. Een ongepland dertigledendebat (dat vroeger 'spoeddebat' heette maar die naam nooit waar maakte) dat door Omtzigt was aangevraagd, bungelt al sinds 22 januari onderaan de lijst met in te plannen plenaire debatten. De laatste journalistieke onthullingen van Argos Radio, die de Kiev Briefing uit de onderste la hebben gevist, geven nu eindelijk het laatste duwtje naar een heus, echt, serieus plenair debat. Met de verantwoordelijke bewindslieden Timmerfrans Koenders en Opstelten Van der Steur (djiezus wat een stoelendans - red.), in de grote zaal met de mooie stoelen. Debataanvrager Raymond de Roon (PVV) wil MinPres Mark ook naar de Kamer, maar daar probeert Han ten Broeke (VVD) nog een stokje voor te steken in de video hierboven. De hele aanvraag duurt overigens bijna 10 minuten, omdat voorzitter Van Miltenburg weer eens geen orde in de chaos van de Nationale Ballenbak wist te houden - onder andere wegens wat Bassiehof hieronder zegt. Maar goed: #DatDebatKomtEr. Misschien zelfs volgende week al. Eindelijk. De meeste leugentjes zijn doorgeprikt, dus de ruimte voor semantische escapes wordt steeds kleiner voor 't kabinet. Het kon nog wel eens een interessante toevoeging aan de turbulente tijdlijn worden, dat Eerste Officiële MH17 Debat.

Reaguursels

Inloggen

Je kunt toch niet meer anders concluderen dat er bloed aan wat politieke handen zit?

Rollins | 07-04-15 | 16:33

Ik gok dat er 0 koppen zullen rollen. Helaas.

Madrox | 07-04-15 | 16:33

-weggejorist-

Bakito | 07-04-15 | 16:34

@Rollins 16:33: Oh jawel. Als je het over Nederlandse handen hebt tenminste.

Muxje | 07-04-15 | 16:34

Kabinet: tijd voor liegen loog geloogd. #auw

XHannibalX | 07-04-15 | 16:35

Wanneer komt er vervolging van die dassen van de KLM en hun partners?? Want die stuurde hun vliegtuigen willens en wetens over de gevaarlijke route.
Meer hoef ik niet te weten.

miko | 07-04-15 | 16:35

Die doofpot gaat nimmer en nooit open want daar zit Sharon Dijksma pontificaal bovenop.

eerstneukendanpraten | 07-04-15 | 16:37

@Rollins | 07-04-15 | 16:33
Nee dat kun je niet concluderen.
Heeft de politiek het vliegtuig bestuurd? Nee.
Heeft de politiek de route uitgekozen? Nee
Heeft de politiek de buk raket afgevuurd? Nee.
Dus,...?

miko | 07-04-15 | 16:37

@Bakito | 07-04-15 | 16:34
Eens, het is politiek bedrijven over de ruggen van slachtoffers.

miko | 07-04-15 | 16:37

Het is allemaal gelul achteraf. Met de kennis van nu, is lekker makkelijk praten en die 300 mensen komen er niet mee terug. Beetje goedkoop scoren en media aandacht generen dit.

Capt. Iglo | 07-04-15 | 16:39

Zo kennen we de PvdA weer: hypocriete partij vol volksverlakkers en soortgelijk tuig.
De schaamte voorbij.
Overigens dient dit kabinet te vallen en snel!
De Kamer voorliegen mag en kan niet zonder consequenties blijven.

Desmoulins | 07-04-15 | 16:42

Ik begrijp dat sommige reaguurders vinden dat kamerleden hun controlerende functie niet hoeven uit te oefenen wanneer er op het te bespreken dossier slachtoffers zijn gevallen?

Het moet niet gekker worden.

Jerolimo | 07-04-15 | 16:42

April 2014 EASA(european afiation safety agency).
www.whathappenedtoflightmh17.com/why-w...

hebbuh | 07-04-15 | 16:42

Wat een partij is dat toch die PvdA..
Met oogkleppen op en de vingers in de oren zijn ze in het ravijn gesprongen.
Het ravijn van de morele afgrond.
Deze partij zou net hard aangeklaagd moeten worden als de VVD.

diddley2 | 07-04-15 | 16:43

Bakito | 07-04-15 | 16:34

Zelfs voor jou doen een walgelijke reactie.
Ik zou als nabestaande pas rusten tot de laatste steen boven is. Iets zegt mij dat u dit niet meent...

Desmoulins | 07-04-15 | 16:43

Niks is destructiever dan de ego's binnen de PvdA.

carramba | 07-04-15 | 16:44

PvdA en SP willen wel een debat, maar niet als de PVV het aanvraagt. Linkse dwazen.

Lewis Lewinsky | 07-04-15 | 16:45

Aviation natuurlijk^^

hebbuh | 07-04-15 | 16:45

Capt. Iglo | 07-04-15 | 16:39

U bent dus, in hoeverre u dit al niet was, totaal ongeloofwaardig geworden. U begrijpt de essentie van een parlementaire democratie niet eens met uw sensatiezucht. Walgelijke conformist.

Desmoulins | 07-04-15 | 16:46

Muxje | 07-04-15 | 16:34

Ik weet het simpelweg niet. Ik kan me zo moeilijk voorstellen dat ze partijbelang laten prevaleren boven de moord op 300 mensen. Dat zou intrinsiek slecht zijn. Als mens. Vooralsnog weiger ik dat te geloven, maar ik zie nog geen bewezen tegendeel. Dat noopt mijn positieve gedachte mbt integriteit van deze en genen.

Rollins | 07-04-15 | 16:46

mm, dan kunnen we nu officieel dag zeggen tegen koenders.

iets | 07-04-15 | 16:46

@ Jerolimo | 07-04-15 | 16:42

Natuurlijk moeten ze hun controlerende functie wel uitoefenen maar dat kunnen ze ook op een meer gepaste en minder "kijk mij hier eens boven op zitten" manier doen. Daarbij worden er een hele boel vragen gesteld en verwijten gemaakt richting het kabinet terwijl die hier nauwelijks partij in zijn, wat betreft de oorzaak e.d.

Capt. Iglo | 07-04-15 | 16:47

PVV gaat over Omzigt heen en Bassiehof geeft PvdA de schuld....
sja

2emeREP | 07-04-15 | 16:47

PvdA en SP willen wel een debat, maar niet als de PVV het aanvraagt. Linkse dwazen.
Lewis Lewinsky | 07-04-15 | 16:45

idd .. bloed druipt hierdoor ook van hun handen en niet alleen van Rutte.

(c)ZWITSUL | 07-04-15 | 16:49

Reserveer stoel 1 op de eerste rij maar voor mij. Ik ga is ff een dagje op de publieke tribune koekeloeren. Kijken hoe onze bestuurders zich hier uit lullen.

Man Of Many Thingz | 07-04-15 | 16:49

Weinig respectvol om alles telkens weer op te rakelen. Zo krijgen de nabestaanden nooit de kans om met rouwen te gaan beginnen. Om te kotzen deze sensatiezuchtdebatten.
Bakito | 07-04-15 | 16:34

Je kan het beter in de doofpot duwen!?
Ik wist dat je het verstand van een aap had, ik wist niet dat dat eigenlijk nog een compliment voor je was.

højre vær så venlig | 07-04-15 | 16:50

Miko

Ik weet dat dus niet. Derhalve het vraagteken. Ik denk wel dat je verantwoordelijk bent om de voorwaarden te scheppen als kabinet dat jouw burgers zo veilig mogelijk kunnen reizen. Indien je al dan niet willens en wetens informatie achterhoud - danwel geen kennis van hebt genomen - dan klinkt mij dat toch als bloed aan de handen. Ik snap je punt wel, maar het politieke 'spel' dat er op volgt snap ik niet. Althans: ik snap het niet ten koste van 300 doden.

Rollins | 07-04-15 | 16:50

miko | 07-04-15 | 16:37

Klopt, die suggestie gaat nogal ver. Ze hebben de Kamer voorgelogen en dat kan simpelweg niet zonder gevolgen blijven. De nabestaanden hebben recht op transparantie en heldere antwoorden net zoals de Kamer recht heeft om tijdig en fatsoenlijk ingelicht te worden...

Desmoulins | 07-04-15 | 16:50

De ONDERSTE STEEN KOMT BOVEN zal ons lachebekje wel weer verkondigen. Er is nu alweer overleg hoe de oppositie en dus ook het Nederlandse Volk, wederom het beste verneukt kan worden.
Hou er toch in Godsnaam mee op, stelletje klootzakken, vertel de volledige waarheid en toon eindelijk eens RESPEKT voor de nabestaanden, stelletje hypocriete mierenneukers.

Padre di follia | 07-04-15 | 16:52

PvdA, landverraders in hart en nieren.

DrakenEi | 07-04-15 | 16:52

Zowel de VVD als de PvdA bedrijven politiek over de rug van 300 rottende lijken in een veld in de Oekraïne. Bang voor hun zeteltje spelen ze spelletjes, het is te triest voor woorden. De motie van de PVV had kamerbreed gesteund moeten worden.

i-Wonder | 07-04-15 | 16:53

Desmoulins | 07-04-15 | 16:43
Enkele jaren geleden bewezen de activisten van Greenpeace al dat Poetin niet deugde. Ik kan me herinneren hoe iedereen hier stond te juichen om de actie van de russische dictator.

Ga nou niet net doen of je niet wist hoe gevaarlijk reizen boven Rusland en haar boevenkoloniën was.

Bakito | 07-04-15 | 16:54

Misschien wil GeenStijl twee peilingen houden:
1. Wie vindt dat het kabinet moet aftreden nu we weten dat het wist dat het gevaarlijk was om boven Oekraïne te vliegen?
2. Wie gelooft dat het kabinet gaat aftreden nu bekend is dat het wist dat het gevaarlijk was om boven Oekraïne te vliegen?
Ik gok: 1. Grote meerderheid die dat vindt. 2. Minuscule minderheid die dat gelooft.

MAD1950 | 07-04-15 | 16:54

miko | 07-04-15 | 16:37
Nergens schrijft u collega iets over _Nederlandse_ politieke handen. Dat vult u in.

De vliegroute via Oekraïne tot stand gekomen door een dom systeem qua het afkeuren van airspace, een politieke weeffout. De vliegroute van MH17 is uit de twee of drie mogelijke routes door Kiev op degene gezet die over het oorlogsgebied ging.

Er zijn in Oekraïne vervolgens drie politieke partijen die BUKS in het gebied hebben opgesteld. De regering uit Kiev bekende er 11 of 12 setjes opgesteld te hebben, na de ramp gereduceerd tot 4. Genoeg foto`s van rondrijdende BUKS in separatistisch gebied van Oekraïense en Russische Federatie legeronderdelen. En Rusland heeft vlak over de grens een paraat leger staan inclusief BUKS.

Vanaf de door de Amerikanen aangewezen afvuurlocatie is het maar 21 km rijden naar de Russische grens over een vlak plattelandsweggetje. Over een strook land wat al gelang de bron die je pakt in handen was van Oekraïners, Russen of separatisten.

Gezien het half uurtje wat je nodig hebt om zo`n BUK ter plaatse op te starten samen met de onduidelijke grenzen van het strijdtoneel kan ik niet aantonen wie het van de drie is. Maar in politiek opzicht hebben ze alle drie hun rol in deze strijd, en dus verantwoordelijkheid.

Iedere oorlog is het gevolg van politieke incompetentie, of idiote politieke doelstellingen.

Feynman | 07-04-15 | 16:55

Meer en meer krijg ik het idee dat er hier reaguurders zijn ( linkse hoek ) die geld krijgen om ook maar elk klein stukje kritiek op een kabinet te debunken tot niks.

snakeplisskin | 07-04-15 | 16:55

@ Desmoulins | 07-04-15 | 16:46

Lul niet zo stom man. Die Omtzigt grijpt al sinds het gebeuren elke gelegenheid aan om de media te zoeken met dit verhaal. Vragen over waarom vliegt dat vliegtuig daar moet je aan de KLM/ Malaysia vragen, die gaan daar over, niet het kabinet. En om dingen in de werkwijze van luchthavens, luchtvaartmaatschappijen en hun informatie voorziening etc. te veranderen moet er eerst een onderzoeksrapport zijn op basis waarvan je kan stellen dat er iets evident fout gaat in de huidige manier van werken. Ze stellen dus te vroeg vragen en ook nog eens (deels) aan de verkeerde.

Capt. Iglo | 07-04-15 | 16:55

2emeREP | 07-04-15 | 16:47

Omtzigt lult veel maar eist niets en dat structureel.
Een uitstekend parlementarier die zeer gerichte vragen stelt en over ontzettend veel kennis beschikt maar nooit een keer de vinger op de zere plek legt, maar goed logisch, immers onderdeel van de politieke elite want CDA. Dat de PvdA wel een verzoek van deze farizeeërs honoreert, zegt meer dan duizen woorden...

Desmoulins | 07-04-15 | 16:56

@Rollins 16:46: "Bloed aan de handen" betekent schuld aan die doden, direct of indirect. En dan bedoel ik echte schuld door daadwerkelijk persoonlijk falen, niet politieke verantwoordelijkheid voor door anderen gemaakte fouten. Die schuld zie ik hier gewoon niet.

Dat men (en dat geldt voor alle partijen) partijbelang boven 300 levens zou stellen acht ik niet waarschijnlijk, maar ik sluit het niet uit... niet op een ALV natuurlijk, of binnen een fractie, maar in een kleine groep van partijbonzen en bewindsvoerders? Ik zie sommige individuen er wel voor aan, ja. Maar dat men het achterhalen van de ware toedracht, het vervolgen van de schuldigen, en openheid over de gang van zaken ondergeschikt maakt aan het partijbelang geloof ik zonder meer. Ik denk niet dat dat hier in ernstige mate het geval is, maar als ze voor de keuze zouden staan dan vermoed ik dat die keuze al snel in het voordeel van de partij uitvalt.

Muxje | 07-04-15 | 16:56

@Desmoulins | 07-04-15 | 16:50
Ik vraag me af waarom deze ramp in het politieke moet getrokken worden (van Nederland).
Ik blijf er bij dat de rol van de KLM wel erg onderbelicht blijft en dat de focus op een stuntelige politiek komt die, als je het goed bekijkt, part noch deel had aan de werkelijke ramp.

miko | 07-04-15 | 16:57

@Bakito 16:54: Greenpeace deugt net zo min als Poetin, ze zijn alleen wat minder gevaarlijk. The enemy of my enemy is not my friend.

Muxje | 07-04-15 | 16:57

Reserveer stoel 2 maar op de tribune ,met spandoek weggejorist dit kabinet en opgerot!!

Maco3key | 07-04-15 | 16:57

Bakito | 07-04-15 | 16:54

Daar gaat het niet om.
Ik ben er zelf ook nog overgevlogen uit pure noodzaak nog geen twee weken voor deze aanslag.
Het gaat om de wijze waarop het kabinet weigert om open kaart te spelen. Zowel richting de Kamer als de nabestaanden.

Desmoulins | 07-04-15 | 16:57

Die tweet van Bas die vangt mooi de gehele Nederlandse politiek samen in <140 tekens. Om te janken...

lulkut | 07-04-15 | 16:58

hè ja, fijn! Kunnen we lekker met z'n allen gaan concluderen dat het achteraf gezien misschien toch wel beter was geweest als iemand - al zij het informeel - even had gezegd dat men daar toch maar beter niet kon gaan vliegen.

En dan? Dat laat zich raden - politiek bloed en nog wat kolen op het vuur van de rechtszaak tegen de Nederlandse staat.

Hoe zit dat overigens ook alweer... wie zijn er tot nu toe aangeklaagd? NL staat check, UA staat check. Geen MA, geen Rusland, geen rebellenleiders, geen lulhannes met een itchy triggerfinger onder een John Doe?

nadnevets | 07-04-15 | 16:59

Capt. Iglo | 07-04-15 | 16:55

Zie Desmoulins | 07-04-15 | 16:57

Daar gaat het helemaal niet om.

Desmoulins | 07-04-15 | 16:59

@Feynman | 07-04-15 | 16:55
Andere maatschappijen mijden deze route al geruime tijd.
Ook KLM was op de hoogte van de gevaren aangezien er al personeel was dat aandrong op verandering in de route.
Dan maakt de politiek voor mij weinig verschil.
het maakt me ook geen ruk uit of het Russen of Oekraïners waren van dat volk daar kun je niet al teveel verwachten.

miko | 07-04-15 | 17:00

Muxje | 07-04-15 | 16:57

Daar gaat het niet om. De affaire rondom Greenpeace maakt alleen maar duidelijk dat MH17 het gevolg is van wegkijken door rechtse politici.

Bakito | 07-04-15 | 17:00

Lekker geloofwaardig, Volkspartij voor Vloerkleedjes en Domoren, de soap gaat verder in Den Haag, incompetentie op 't hoogste niveau.

Sweetlakecity | 07-04-15 | 17:00

Muxje / Miko

Ik snap het concept guns don't kill, people do. Wat ik echter niet snap - en dat proef ik toch echt uit de uitgelekte memo - is dat men niet op de hoogte was van of informatie heeft achtergehouden. Ben je dan debet dat je de trekker hebt overgehaald? Nee. Maar doet het ook maar enigszins recht aan de nabestaanden die in de MH17 zaten? Dat bedoelde ik met bloed aan de handen. Misschien had ik dat beter moeten duiden. Laat onverlet dat ik het dan nog steeds niet snap. Want dat zou intrinsiek slecht zijn wanneer je je eigen (partij) belang laat prevaleren over de rug van al die doden. Ik wil heel graag de nuance zien, oprecht. Ik zie enkel een Kluunactie waarbij de nabestaande zijn vergaarde positie niet wil opgeven ten koste van iemand die zich niet meer kan verdedigen. Met dien verstande dat Kluun zijn positie heeft vergaard door het voorval. Dit in tegenstelling tot de regenten.

Rollins | 07-04-15 | 17:03

Nou joepie. Alsof nu de waarheid toegegeven gaat worden door de politieke stumperts die onze bananenrepubliek rijk is. Stel je eens voor dat het beestje bij de naam genoemd wordt. Dan moet er dadelijk nog actie ondernomen worden ook, en daar zit Niemand op te wachten!

Zimpele Siel | 07-04-15 | 17:03


Desmoulins | 07-04-15 | 16:59
Wat vind je van de "Hoera" in de titel van dit topic? Respectvol?

Bakito | 07-04-15 | 17:04

@Jerolimo | 07-04-15 | 16:42
Ik zou liever hebben dat de politici, in plaats van elkaar vliegen af te vangen, achter de verantwoordelijken gaan.
De piloten dat gaat niet meer maar hun baasjes nog wel.
Anders dan die Duitse knakker die door draaide heeft hier de maatschappij een grote verantwoordelijkheid.
Wat mij betreft procederen de nabestaande die KLM naar de verdommenis .

miko | 07-04-15 | 17:05

@MAD1950 16:54: Belangrijker vragen:
- Was het kabinet (of leden daarvan) op de hoogte van dat verslag? Let wel: het kabinet zelf, dus niet iemand op het ministerie.
- Zo ja: was het kabinet op de hoogte van het gevaar dat uit dat verslag blijkt, of hadden ze redelijkerwijs advies moeten inwinnen? Let wel: het verslag geeft geen directe indicatie van het gevaar; om dat te beoordelen moet je kennis van wapensystemen en vliegroutes hebben.
- Zo ja: was deze informatie niet al breed beschikbaar voordat het verslag richting ministeries ging? En in hoeverre kon het kabinet redelijkerwijs aannemen dat die informatie dus ook al bij luchtvaartmaatschappijen en -autoriteiten lag?

Muxje | 07-04-15 | 17:06

Nederlandse regering is een corrupte bende in welke de ogendienaar van Shell is, handelsbelangen van Shell met Putin gaat boven 298 doden, dat is inmiddels wel duidelijk.

gebrokenvleugel | 07-04-15 | 17:06

@ Desmoulins | 07-04-15 | 16:57

Omdat het kabinet theoretisch gezien helemaal geen partij is in deze. Als er al een regering partij is, is het die van Maleisië het was hun vliegtuig. Daarbij gaat het kabinet niet over welke routes luchtvaartmaatschappijen nemen dus waar moet het kabinet open kaart over spelen dan? Er werden daar vliegtuigen en helikopters neergehaald dat heeft uitgebreid het nieuws gehaald in de weken voorafgaand aan die ramp (en Air France en BA er toe bewogen een andere route te nemen) dus dat hoeft het kabinet toch niet te gaan vertellen aan de KLM, daar kunnen ze ook kranten lezen neem ik aan en daar maken ze ook een eigen veiligheidsafweging.

Capt. Iglo | 07-04-15 | 17:06

miko | 07-04-15 | 17:00
Niet waar.
Zie overzicht in dit artikel: www.theguardian.com/news/datablog/2014...
Er zijn airlines die eerder ruim om conflict gebieden heen vliegen op basis van hun eigen interne richtlijnen. BA is er daar 1 van. Dat is dan ook de 1 miljoen dollar vraag, waarom kiezen al die andere airlines ervoor om wel over een gebied heen te vliegen waar van alles uit de lucht wordt geschoten.

Daarnaast blijft het een Maleisische, Oekraïense aangelegenheid en heeft knulletje Rutte veel te veel verantwoordelijkheid naar zich toe getrokken in dit dossier.

faz | 07-04-15 | 17:06

-weggejorist-

harries | 07-04-15 | 17:07

Het is een heel smerig spelletje, de politiek. Gerechtigheid, waarheid en landsbelang worden voortdurend opzij gezet door partijbelangen. Het is weerzinwekkend om te zien hoe de gevestigde politiek loopt te liegen, bedriegen, dreigen en aanvallen om maar niet te hoeven bespreken wat de rol van de Nederlandse overheid (niet) is geweest bij deze aanval. Alles moet maar gaan om wie vriendjes is met wie, en wie minder vragen zal stellen.

Want de waarheid, die is niet opportuun voor de gevestigde orde, en het domein van de 'politieke flanken' (PVV, VNL, SP, et cetera). Dus zullen onze 'respectabele' regenten, die inmiddels op zoek zijn naar baantjes buiten de politiek, alle oprechte pogingen om tot de waarheid te komen blokkeren. Ik begrijp nu wel waarom de meeste mensen in Nederland niet stemmen: de meeste partijen in Nederland hebben veel weg van criminele organisaties.

Nequebard | 07-04-15 | 17:07

@Rollins | 07-04-15 | 17:03
'Kluunactie'
Daar moest ik dan weer om lachen.
kluunen krijgt nu bij mij dan ook een heel andere betekenis.

miko | 07-04-15 | 17:08

@Capt. Iglo | 07-04-15 | 17:06
Tuurlijk wist de KLM dat. Ze hebben willens en wetens de route blijven nemen omdat het brandstof uitspaarde.
Het blijven natuurlijk Hollandse kruideniers.

miko | 07-04-15 | 17:10

@miko | 07-04-15 | 16:37

Daar denk joris anders over.

Skunk57 | 07-04-15 | 17:10

Dit gaat minimale aandacht krijgen. Ik hoop dat Tegenlicht, het enige kritische programma op de publieke omroep, er een snoeiharde reportage van maakt.

Bokito ergo sum | 07-04-15 | 17:10

Met dit apolitieke gedrag neemt de PvdA de democratie niet serieus. Je staat achter de inhoud van het verzoek en niet om de aanvrager van verzoek. Hoe geestelijk ziek en rancuneus kun je als partij zijn. Ik adviseer dan ook iedereen om elke PvdAer nooit meer serieus te nemen.

ad melkert | 07-04-15 | 17:11

@faz | 07-04-15 | 17:06
Euh, dat zeg ik toch?

miko | 07-04-15 | 17:11

@Skunk57 | 07-04-15 | 17:10
Ik zag er niks verkeerd in.

miko | 07-04-15 | 17:12

@miko | 07-04-15 | 17:12

Ik evenmin, waarschijnlijk had de joris van de dag even een min momentje.

Skunk57 | 07-04-15 | 17:14

miko | 07-04-15 | 17:00
Vooral maatschappijen die van hun overheid wel netjes een ambtsbericht kregen.

Feynman | 07-04-15 | 17:15

@ miko | 07-04-15 | 17:10
Het was een code-share met KLM. Malaysia Airlines heeft de route gekozen.

BLR | 07-04-15 | 17:15

Wat me(eigenlijk ook niet..) verbaast is dat er doodleuk lacherig wordt omgegaan met dit onderwerp, tenminste; de behandeling ervan..(de rest wordt ook weggelachen, daar niet van, droom lekker verder Blikkendoos).

Dr. Blechtrummel | 07-04-15 | 17:16

Het word denk ik een glas plas wasje,zoals gewoonlijk..

ron78 | 07-04-15 | 17:20

Ik kijk alleen als ook Rutte, Opstelten en Timmermans op het beklaagdenbankje terechtkomen waarbij ze ondervraagd worden, en de bijbehorende antwoorden live met leugendetector en een pistool tegen hun hoofd op TV komen. Graag ook gewoon de trekker overhalen als er gelogen wordt. Da's pas debateren op het scherpst vd snede.

Koettoerk | 07-04-15 | 17:22

Na 8 maanden uitstellen stemt de coalitie dus in met een debat. Hebben ze 8 maanden nodig gehad, dus, om een mooi feitelijk leugenverhaaltje te maken wat de nieuwe bewindslieden dan mogen oplossen. Daarna lekker verder polderen.

Driewerf Hoezee | 07-04-15 | 17:24

@Driewerf Hoezee | 07-04-15 | 17:24
...opLEZEN dus.

Driewerf Hoezee | 07-04-15 | 17:24

Zeker als de MinPres erbij komt, wil ik fractievoorzitters (jij mag ook hoor, Pieter!) aan de microfoon hebben. Motie van wantrouwen en daarna verkiezingen. Dan heeft iedereen meteen een gratis stemadvies.

#WinWin

Driewerf Hoezee | 07-04-15 | 17:27

@ Feynman
Je vergeet dat die politiek vaak passief gesteund wordt door mensen/kiezers.

diddley2 | 07-04-15 | 17:27

<capslock> val nou eens kudtkabinet! <capslock off>

hallofreen | 07-04-15 | 17:28

Er was geen negatief reisadvies voor Oekraine, dus de overheid treft geen blaam. Ook niet als er wel een negatief reisadvies zou liggen, dan is het de schuld van het individu, behalve als je Sjaak Rijke heet.

van Oeffelen | 07-04-15 | 17:28

-weggejorist-

ristretto | 07-04-15 | 17:33

Als er nu dan eindelijk een plenair debat komt, vraag dan ook meteen even aan Rutte waarom hij vond dat Nederland zo nodig de leiding moest krijgen over het onderzoek naar MH17 en zich op deze wijze in een enorm geopolitiek wespennest heeft begeven. Rutte doet gewoon maar wat, hij overziet de consequenties van zijn keuzes voor Nederland totaal niet en/of hij wordt bijzonder slecht geadviseerd.

Uit de WOB-stukken die RTL in februari boven water kreeg bleek ook al dat deze gang van zaken helemaal niet voor de hand lag. Zie document 34 ("Factsheet Rol OVV onderzoek Ramp MH17 22 juli 2014" )

www.rtlnieuws.nl/sites/default/files/c...

Outsider-Inside | 07-04-15 | 17:35

Dat er geen debat is gehouden, tot nu toe, over de hele kwestie, de briefing, en wat er nu in de memo staat, is alleen al een gotspe.
We wéten niet of het kabinet hier een doofpot wil creeëren, of dat er niks aan de hand is, feit blijft dat je als kabinet geen enkele schijn tegen je wil en moet hebben.

Die hele stoelendans zorgt ook niet bepaald voor duidelijkheid. Je hebt het over Timmerfrans en Opstelten, terwijl je staat te debatteren met Koenders en VD Steur...

BeunDeHaas | 07-04-15 | 17:36

Timmerfrans is zo'n leugenaar. Pinocchio kan bij hem in de leer.

ristretto | 07-04-15 | 17:41

De MSM hebben het bericht over het mh17-debat nog niet gebracht. De Volkskrant niet, de Telegraaf niet. Sukkels.

Lewis Lewinsky | 07-04-15 | 17:42

Als Oekraïne zelf zegt dat het luchtruim gevaarlijk is voor burgerluchtvaart, waarom wordt dan dezelfde burgerluchtvaart niet gewaarschuwd door Oekraïne als ze in het vlieggebied binnenvliegen.

2_amazing | 07-04-15 | 17:43

Zoals gebruikelijk maakt de pvda meer kapot dan u lief is. Wat een huichelaars.

Mr.Red | 07-04-15 | 17:46

Ook de NOS zwijgt over het debat dat een einde zal maken aan het kabinet Rutte II.

Lewis Lewinsky | 07-04-15 | 17:48

Alléén GeenStijl schrijft over het komende MH17-debat! Wat is er met de rest van de pers aan de hand?

Lewis Lewinsky | 07-04-15 | 17:55

Ieder nadeel heb z'n voordeel aldus een bekende wijsgeer. Doordat alles uit de kast wordt gehaald om de deksel van de doofpot dicht te houden komen al die spindoktertjes en andere randfiguren tevoorschijn uit alle hoeken en gaten.
Hiermee is goed in kaart te brengen wie waar aan de touwtjes loopt te trekken en wie welke belangen heeft.
Dit werkt beter dan een stemwijzer voor welke verkiezing dan ook.

Mark Verheijen | 07-04-15 | 17:58

Eem parlementaire enquêtecommissie lijkt mij een beter plan.

dat is pech | 07-04-15 | 17:59

Rusland heeft een kopie van de black boxen en dan weet je niet meer wat je moet doen, toch Rutte.
Het kwam ook allemaal heel mooi uit BRIC landen net een grote deal gemaakt,Israel valt gaza binnen.
Waarom een deal maken met 1 van hoofdverdachten?
www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/vet...

hebbuh | 07-04-15 | 18:04

Heeft toch geen zin. De waarheid komt niet boven tafel.

Het is gewoon een één of ander Rus geweest die waarschijnlijk per ongeluk op de knop heeft gedrukt in de zin dat die persoon/personen dacht een militair object neer te halen.

Poetin heeft er een flinke hand in want zo'n Bugsysteem en de hele bewapening van de 'seperatisten' komt natuurlijk niet uit de lucht vallen.

Dit is het verhaal. Zo simpel is het.
Alleen Justitie heeft daar kennelijk heel veel manuren voor nodig en zet zelfs een gebleepte film op het internet voor getuigen.

ProAsfalt | 07-04-15 | 18:05

@Lewis Lewinsky | 07-04-15 | 17:55
Dat zit onder het Juk van de Staat en GreenPeace & Co.

ProAsfalt | 07-04-15 | 18:06

@ Lewis Lewinsky | 07-04-15 | 17:55 Geheimpje: Bijt nooit de hand die je voedt, dat weet zelfs iedere hond

Dr. Blechtrummel | 07-04-15 | 18:09

PvdA wil voorstel PVV voor MH17-debat niet steunen maar wel dat van CDA

Word het niet eensch tijd dat voorstellen anoniem in de ideeenbus worden gedropt. Het slimste jongetje van de klas pesten is zo laag.

hero_of_heaven | 07-04-15 | 18:10

@hero_of_heaven 18:10: Niet eens zo'n slecht plan. Anoniem indienen en na stemming de indieners openbaren. Helaas is het wel zo dat heel veel moties vooraf al voorgekookt zijn, en zijn de diverse partijen in de achterkamertjes gepolst over eventuele steun.

Muxje | 07-04-15 | 18:13

@hero_of_heaven | 07-04-15 | 18:10 |
Klinkt als een heel goed idee echter zal er daar waar dit zou moeten gebeuren niemand staan te juichen. Het blijft politiek he.
Er kan niks onvoorgekookt over de schutting worden gegooid daar.

Mark Verheijen | 07-04-15 | 18:20

@BeunDeHaas | 07-04-15 | 17:36 |
Het is ook erg vreemd dat een publieke stoelendans iemand van verantwoordelijkheid zou kunnen ontslaan. Dat er iemand anders in een debat staat maakt het wel lastiger.
Wanneer ik verhuis en ander werk ga doen weet de fiscus mij ook gewoon te vinden. Dan is het ineens geen probleem.

Mark Verheijen | 07-04-15 | 18:24

Jezus wat een kleuterklas dit...En dit moet ons vertegenwoordigen? Wat een aanfluiting

pinoebk | 07-04-15 | 18:31

Ze liegen in den Haag niet voor niks
voor alles is en was een reden.

Berthe | 07-04-15 | 18:33

200 Nederlanders dood, totaal 300 mensen waaronder kinderen, volkomen onschuldig. Ik heb geen vertrouwen meer in deze tweede Srebrenica. Draaien, liegen, vriendjes, krokodillen tranen, wapperen met onderzoekjes, elkaar dekken en politiek steekspel.

Ik vond het al bijzonder hoe de overheid de doden naar Nederland haalde, bij de ramp in Tripoli waar 60 Nederlanders omkwamen behalve dat jochie Ruben uit Tilburg die werden niet onthaald.

De politiek wist dat ze een fout hadden gemaakt, daarom is er een complete show van gemaakt een dag van nationale rouw. Ze wisten dat Rusland erachter zat, Putin waarmee Rutte en de Koning bier zat te drinken in Sotsji, Olympische Spelen.

Nee de doofpot is gevuld, de deksel er bijna op. We moeten het nu hebben van mensen met wroeging en die als Wikileaks willen lekken zoals naar Argos.

Ik ben er ziek van, doodziek, kots ziek dat ik Nederlander ben en dat de daders die deze 200 onschuldigen vermoord hebben gepakt zullen worden. Nee we lossen het politiek op.

We dronken een glas, we deden een plas en alles bleef zoals het was. SCHANDE

Miss Appeltaart | 07-04-15 | 18:36

In de decennia dat ik de politiek volg en debatten aanschouw is het weinig voorgekomen dat een voorzitter zo loopt te schutteren. Sterker ik kan me werkelijk niet herinneren dat een kamervoorzitter eerder openlijk van partijdigheid werd beschuldigd. Dat zegt iets over dat afschuwelijke VVD mens.

Mocht er voor elke leugen die Rutte heeft verkondigd 10 jaar celstraf staan, dan had hij nu 30 x levenslang aan zijn broek.

Banno22 | 07-04-15 | 18:38

Sja als het kabinet valt n.a.v. dit aangevraagde debat mag het natuurlijk niet op het conto van de PVV worden bij geschreven. Zo kinderachtig is men bij de PVDA wel.

drs. P | 07-04-15 | 18:39

Naast kleine politiek heb je kennelijk ook kleine journalistiek meneer Paternotte. Zielig om over de rug van 300 doden je puntje te scoren. Deze mensen hebben dat vliegtuig niet uit de lucht geschoten en het enige verwijt dat ze gemaakt kan worden is dat ze Malaysia Airways niet hebben opgebeld om ze iets te vertellen dat ook al in de krant had gestaan. Hoe rubberenstoeptegelig moet een overheid eigenlijk zijn volgens jou?

triololo | 07-04-15 | 18:45

@miko | 07-04-15 | 16:37
Wist de politiek van het bestaan van installaties die tot op de hoogte van waar burgerluchtvaart vliegt rijken? Ja.
Had de politiek de tragedie kunnen voorkomen? Ja.
Dus,....?

WieIsDeChef | 07-04-15 | 18:47

@Feynman | 07-04-15 | 16:55 "Vanaf de door de Amerikanen aangewezen afvuurlocatie is het maar 21 km rijden naar de Russische grens"
.
En vanaf die locatie was het bijna onmogelijk om de het toestel te raken op de positie waarop het vermoedelijk geraakt is, laat staan het tegemoetkomende toestel tijdig zien aankomen en de nodige voorbereidingen treffen, enzovoorts. Is reeds uitgezocht/berekend en simpelweg onmogelijk. Als er dus al een Buk bij betrokken is geweest, dan kwam het van één va de vele buk-installaties van Kiev (of Kolomoisky) in de omgeving van Donetsk.

ben kokhals | 07-04-15 | 19:10

@feynman: als een Russische buk 20km de grens over kwam rijden, reken maar dat daar Amerikaanse satelliet beelden van waren en we die onmiddellijk voor onze snuffer zouden krijgen, in het meest geobserveerd stukje aarde waar ook nog eens een oefening aan de gang was. Ongeloofwaardig die theorie.

Mark_Pugner | 07-04-15 | 19:10

Mogen piloten eigenlijk instructies van de verkeersleiding weigeren? Instructies zoals de route te wijzigen en een stukje lager te gaan vliegen? Volgens mij bepaalde de luchtverkeersleiding in ukraine veel meer dan het kabinet (dat om 100.000 andere redenen de biezen mag pakken).

Mark_Pugner | 07-04-15 | 19:19

@ triololo | 07-04-15 | 18:45
Rubberestoeptegeling is taak één, en die is juist gemist; als je 't mij blieft. Wanneer je daaraan voorbij gaat verloochen je de taak waar je voor getekend hebt.

Dr. Blechtrummel | 07-04-15 | 19:20

Meer en meer krijg ik het idee dat er hier reaguurders zijn ( linkse hoek ) die geld krijgen om ook maar elk klein stukje kritiek op een kabinet te debunken tot niks.
snakeplisskin | 07-04-15 | 16:55
<br>
<br>
Zoiets denk ik ook al n tijdje, van die totale anti-GeenStijlers die wel dagelijks de moeite nemen om op GS een anti-geluid te doen laten klinken. Waarom zou je? Ga dan lekker naar joop.nl als onze visie niet bij je past.

CrapoTheGreat | 07-04-15 | 19:25

@WieIsDeChef | 07-04-15 | 18:47 "Had de politiek de tragedie kunnen voorkomen? Ja.
Dus,….?"
.
Niet alleen de politiek. Er is ook nog een Brusselse verantwoordelijkheid. Om precies te zijn: Eurocontrol (European Organisation for the "Safety" of Air Navigation) en de EASA (Your "Safety" is Our Mission). Die worden door u en mij betaald om in te grijpen en te waarschuwen zodra de viegveiligheid in het geding komt. Hebben die zitten klungelen en/of worden ze uit de wind gehouden?

ben kokhals | 07-04-15 | 19:46

@ ben kokhals | 07-04-15 | 19:10 :
Je gaat ervan uit dat de bemanning van de BUK het vliegtuig spotte. Je kan natuurlijk ook met een spotter werken die in verbinding staat met de BUK (via telefoon of radio), kilometers verwijderd van de BUK. Maar daar hoor je niemand over, alle MSM praat elkaar na met een fictieve tijdlijn die een bewuste lancering uitsluit.
.
En zoals al eerder betoogd: het was een bewuste lancering, een dag na het uitblijven van 'bold actions' van de EU. Het dreigement dat de Oekrainse regering zelf actie onderneemt met 'mogelijk grote gevolgen' staat in de bewuste memo van 14 juli. Die daarom onder tafel moest blijven.
.
(Zo'n spotter kan overigens een fout maken: Het Russische Aeroflot, British Airways en Malaysian Airlines hebben nagenoeg dezelfde livery: hoofdzakelijk wit, met blauwe en rode banen. Maak maar eens een visuele beoordeling van een bewegend voorwerp op 11km. hoogte. Het neerhalen van specifiek MH17 kan dus een menselijke (beoordelings-)fout zijn geweest. Want een kist neerhalen met uitsluitend Maleisische of evt. Oost-Aziatische passagiers had vast niet dezelfde politieke impact gehad als het neerhalen van een Russisch of Brits toestel).

DutchMountain | 07-04-15 | 19:53

Sick,

Piet Karbiet | 07-04-15 | 20:13

Kiev had belang bij een ongeluk zoals deze dus uiteraard luchtruim open. Nederland wilde Kiev te vriend houden dus vloog gewoon door.

Cidiood | 07-04-15 | 20:16

CrapoTheGreat | 07-04-15 | 19:25
Ben blij dat ik niet de enige ben. Kijk zonder weerwoord geen debat, maar als je sommige tegels leest.

snakeplisskin | 07-04-15 | 20:34

Van Milfenburg is weer eens helemaal de weg kwijt. De meest waardeloze voorzitter die ik ooit gezien heb. Wat een zooitje. Komt Pinokkio nou ook opdraven bij het debat?? Het ging toch om de onderste steen, dus het lijkt me best wel belangrijk. Of heeft hij geen tijd en moet hij zijn ballen poetsen of zo??

denoorman | 07-04-15 | 23:58

Miltenburg zit daar elke dag alsof het haar eerste is.

banter | 08-04-15 | 00:49

PVDA en democratie gaat niet samen.
Eigenlijk zou de partij verboden moeten worden. Ze spelen liever een persoonlijk spelletje dan dat ze correcte politiek bedrijven.
Ondertussen stelen PVDAers waarschijnlijk door van daklozen, doden etc.
Wat een partij.

ET007 | 08-04-15 | 03:18

REAGEER OOK