achtergrond

Geenstijl

Piloot gecrashte Airbus buitengesloten uit cockpit

Mogguh. Koffie, een cracker kaas en een complottheorie. Tot op heden was er nog geen enkele onderbouwde reden om aan te nemen dat er duistere krachten achter de Alpencrash van de Germanwings Airbus A320 zaten. Dat weerhield Radio 1, hijgerige Telegraafjourno's bij Pauw en allerhande overige aluhoedjes er alvast niet van om de meest waanzinnige complotten te bedenken over de ramp. Maar nu blijkt uit 1 van de zwarte dozen, de Cockpit Voice Recorder (CVR), dat er maar 1 piloot in de cockpit was tijdens de 8 minuten durende daling, en dat de tweede piloot was buitengesloten. Een "senior military official" zegt het volgende tegen de New York Times: "The audio indicated that one of the pilots left the cockpit and could not re-enter. 'The guy outside is knocking lightly on the door, and there is no answer', the investigator said. 'And then he hits the door stronger, and no answer. There is never an answer'. He said, 'You can hear he is trying to smash the door down'." Dat opent de deur (no pun intended) voor nieuwe speculatie, temeer omdat er in de tweede zwarte doos (de Flight Data Recorder - FDR) geen geheugenkaart is aangetroffen, waardoor technische gegevens van de vlucht ontbreken. Anders gezegd: er kan niet meteen beoordeeld worden of de minutenlange dalende glijvlucht opzet of een ongeval was. Bovenstaande video, uit de timeline van Henk van Ess, laat zien hoe het deursysteem van een Airbus werkt. De coffee machine questions van vanmorgen: was de deur opzettelijk of per ongeluk op slot, en waarom kreeg piloot 2 hem niet open?
Namen: Durf te vragen. Hoe heetten de piloten eigenlijk?
BILD: Volgens Duitse media zijn de namen van de piloten Andreas L. en Patrick S..

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.