Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

150 doden bij vliegramp GermanWings in Frankrijk

Vlucht 4U9525 van prijsvechter GermanWings is boven Frankrijk neergestort. Het toestel vertrok vanochtend - met twintig minuten vertraging - omstreeks 10.00 uur uit Barcelona en vloog naar Dusseldorf. Aan boord bevonden zich 144 passagiers, twee piloten en vier stewardessen — voornamelijk inwoners van Spanje en Duitsland. Tenminste een Nederlandse vrouw zou een ticket voor de vlucht hebben geboekt. Onduidelijk is of ze daadwerkelijk heeft ingecheckt. Niemand van de inzittenden zou de crash hebben overleefd. Het wrak ligt in Alpengebied op zo'n 2700 meter hoogte, ongeveer honderd kilometer ten noorden van Nice. Een helikopter van defensie lokaliseerde de Airbus 320 uit 1990. Dat belooft allemaal niet veel soeps voor de reddingsoperatie. Het terrein daar is nogal moeilijk toegankelijk. Een technisch mankement ligt voor de hand als oorzaak voor de ramp, aldus France24. De volledige vluchthistorie vindt u bij FlightRadar24. Op basis van deze informatie zou het vliegtuig in de buurt van Seyne in de Franse Alpen zijn neergekomen. Update 13.24 uur: 45 mensen aan boord 'met een Spaanse achternaam'. Update 12.53 uur: Eerste reactie van onze grote leider. Geschokt. Update 12.48 uur: De Nederlands ondertitelde persconferentie van president Hollande.
crashsite.pngChopper window pic van de crash site. goingdown.png3D plaatje van daling Airbus. Update: eerste reddingswerkers komen aan in rampgebied. Update: persco GermanWings om 15.00 hierrr te kijken. Update: aan boord een Duitse schoolklas en twee baby's. Er is inmiddels een helikopter gearriveerd in de buurt van de crash. Update: beelden van de omgeving van de crash. Onherbergzaam.

Reaguursels

Inloggen

Tijd voor een passend gedicht/lied

German wings
Baby, don't understand
Why we can't just hold on to each other's hands
This time might be the last I fear
Unless I make it all too clear
I need you so

Take these German wings
And learn to fly again, learn to live so free
When we hear the voices sing
The book of love will open up and let us in
Take these German wings

Baby, I think tonight
We can take what was wrong and make it right
Baby, it's all I know
That you're half of the flesh and blood that makes me whole
I need you so

So take these German wings
And learn to fly again
Learn to live so free
When we hear the voices sing
The book of love will open up and let us in

Take these German wings
You got to learn to fly
Learn to live love so free
and when we hear the voices sing
The book of love will open up and let us in

Baby, that's all I know
That you're half of the flesh and blood that makes me whole

So take these German wings
And learn to fly again, learn to live so free
And when we hear the voices sing
The book of love will open up and let us in

Take these German wings
You got to learn to fly
Learn to live love so free
and when we hear the voices sing
The book of love will open up for us and let us in

TB2318 | 25-03-15 | 16:41

@QBert | 24-03-15 | 14:10
Lol!

wakkere_nederlander | 24-03-15 | 20:48

St. Auban zou een goede optie zijn geweest om te landen. Dat is veel dichterbij dan Barcelonette. Vanaf Digne kun je door het dal vliegen en hoef je geen bergruggen meer over te steken. Weliswaar hebben ze daar geen verharde baan, maar wel een stevig grasveld van anderhalve kilometer lang. Maar niets wijst er op dat dit vliegtuig bezig was om een alternatief landingsveld te vinden.

Wedstrijdkrokodil | 24-03-15 | 18:53

Wat ik weet kon hij daar niet landen.
Althans dat zeggen piloten op ppprune.
Dus nee, Barcelonette was geen optie.

beware_reageert | 24-03-15 | 17:47

Dit vliegveld bij Barcelonette misschien geprobeerd te bereiken en door slecht zicht berg wellicht niet gezien of werkt al die hoogteapparatuur ook goed in de vliegrichting voor zo'n toestel. Kent de software elke bergtop (moet haast wel) of misschien zo'n lijnvlucht juist niet, omdat hij daar normaal gesproken nooit in de buurt komt? Weet iemand dat? www.google.nl/maps/@44.381331,6.60689...

Watching the Wheels | 24-03-15 | 17:40

captainobvious | 24-03-15 | 16:24

Wie zegt dat het idd gecontroleerd dalen was ?
Via flightaware zijn toch duidelijk variaties te zien in de decent. Met daarbij een snelheid die omlaag gaat. Ik wacht wel op het rapport, hopelijk zal het daaruit blijken. Verder weet ik het nu ook niet. Wellicht wel ATC geweest, wellicht niet ? Wij weten het niet.

beware_reageert | 24-03-15 | 16:36

Het is inmiddels al bekend, ze komt uit Deurne.

Shader118 | 24-03-15 | 16:27

@beware_reageert | 24-03-15 | 15:38

Absoluut, maar, als je zo gecontroleerd daalt, en je hebt acht minuten de tijd, dan laat je toch na de eerste dingen die je probeert ATC weten dat je een probleem hebt? Acht minuten, er zijn crashes geweest in tien seconden waar nog een mayday uitging!

captainobvious | 24-03-15 | 16:24

Verschrikkelijk!

Maria.1 | 24-03-15 | 16:09

Minimaal 1 Nederlandse, een meisje. Wegens privacy noem ik geen plaats. Heel erg dit.

Shader118 | 24-03-15 | 16:06

"Gedachten zijn nu bij slachtoffers & nabestaanden"
Altijd zo'n cliché-uitspraak van de politici. Ik weet wel: "Wat moet je anders zeggen." Maar ik vind het een beetje ongeloofwaardig. Waarschijnlijk denkt hij: Ha ha, nu jij ook een keer Merkel,

TB2318 | 24-03-15 | 15:49

Dibe | 24-03-15 | 15:30
Getver....... ook dat nog. 2 babies en een schoolklas.

Graaf van Egmont | 24-03-15 | 15:39

captainobvious | 24-03-15 | 15:28

Idd, een hele rare.
Maar technisch mankement sluit ik niet uit.
Immer is de volgorde, aviate, navigate en als laatste communicate. En aangezien je waarschijnlijk gelijk als checklisten, books door werkt om het euvel op te lossen, is communicatie het laatste waar je aan denkt.
Onderzoek zal het moeten uitwijzen, de rest is speculaas.

beware_reageert | 24-03-15 | 15:38

Alle speculaties over afgeslagen motoren en andere technische mankementen kunnen naar de prullenbak lijkt me, er is echt geen piloot te vinden die in dat soort gevallen niet direct 7700 zou squawken en minimaal even contact zou maken met ATC. Een rare dit, hopelijk vinden ze de recorders en staat daar genoeg info op om het raadsel op te lossen.

captainobvious | 24-03-15 | 15:28

@TheseDays00 | 24-03-15 | 13:58
Je had gelijk over die twee baby's.

Lewis Lewinsky | 24-03-15 | 15:23

"3D plaatje van daling Airbus."

Ik zie een grote grijze streep over een vaag Google-Earth landschap. Lekker informatief, zo'n plaatje op postzegelformaat.

Russells Teapot | 24-03-15 | 15:20

this just in: german wings heeft een paars geel logo! paars gele broeken hebben dit op hun geweten

Bald Gefkens | 24-03-15 | 15:03

@Brulboei_61SB | 24-03-15 | 14:59
Misschien waren de piloten buiten bewustzijn.

Lewis Lewinsky | 24-03-15 | 15:01

Gas of brand in het vliegtuig? Bij storing van de motoren zou er meer communicatie zijn. Maar goed morgen weten we meer...

ikdenkwat | 24-03-15 | 15:01

@Outsider-Inside | 24-03-15 | 14:48
Dit plaatje verklaart ook in eerste instantie de gelijkmatige daling. De piloot kan besluiten (gebaseerd op deze grafiek) om te dalen en zodoende het gevaar op overtrekken (stall) te verminderen. Zonder te willen speculeren: in geval van technisch mankement: zowel de vliegvel;den Marseille Provence als Nice Cote d'Azur waren vlakbij toen de daling ingezet werd. In een dergelijk geval (technisch mankement) kun je als piloot altijd besluiten om naar een nabijgelegen luchthaven (in dit geval dus 2 beschikbaar waar je een A320 zelfs in extreme omstandigheden prima kunt neerzetten) uit te wijken.
Maw. vreemd dat hij in de daling rechtdoor is blijven vliegen ipv. een halve boog naar oost (Nice) of west (Marseille) te maken.

Brulboei_61SB | 24-03-15 | 14:59

Outsider-Inside | 24-03-15 | 14:48
Ik vlieg zelf zo'n 8 keer per jaar, meestal met Ryanair en 10 tot 11 Km hoogte is heel gebruikelijk. Eigenlijk de normale vlieghoogte. Soms Transavia en die vliegen ook op die hoogte. De route is overigens gelijk aan die ik volg als ik op Weeze vlieg dus ook niets vreemds mee.

Olieboer | 24-03-15 | 14:56

-weggejorist-

Bralbert | 24-03-15 | 14:52

Het vreemde vind ik, als leek, dat overal er altijd wel minimaal 1 persoon is die contact kan of zal proberen te maken als hij na 5 minuten stijgen naar beneden begint te vallen, piloten of desnoods een passagier, ze hebben toch een deel over Frankrijk, het kustgebied, binnen bereik gevlogen van een of andere verbinding (?), lijkt me (want laag) over land, grote steden. Waren ze allemaal knock out of zo? Of is dat onmogelijk, ik vlieg bijna nooit, dus heb geen idee.

Dibe | 24-03-15 | 14:51

@Olieboer | 24-03-15 | 14:43

Inderdaad, de problemen begonnen op 38,000 feet (=11.6 km), dat is best hoog. Hoe hoger het vliegtuig vliegt, hoe dichter het bij zijn flight enveloppe komt. Het onderstaande plaatje legt het goed uit, dat rode driehoekje is de coffin corner, hoe hoger, hoe minder marges, kom je buiten de lijntjes terecht dan is het vrijwel zeker "game over".

upload.wikimedia.org/wikipedia/commons...

Outsider-Inside | 24-03-15 | 14:48

TheseDays00 | 24-03-15 | 14:25
Handig als dat het enige getal zou worden wat bij rampen circuleert en niet andere delen van het formulier in de wereld worden geholpen.

DutchMountain | 24-03-15 | 14:28
Er wordt in de luchtvaart gewoon al te strak gepland. Dat kan echt van alles zijn.

Outsider-Inside | 24-03-15 | 14:33
Op hetzelfde forum wordt dat ook weer ontkracht omdat de ervoor te lang stabiel gevlogen wordt met dezelfde AoA.

Sowieso wordt bij ieder Airbusongeluk weer de discussie ingestart dat een Airbus de piloot bepaalde fouten niet laat maken en Boeing liever alle Amerikaanse vrijheid bij de piloot laat. Even de speculatie met de op hol geslagen computer er met guerrilla marketing erin.

Feynman | 24-03-15 | 14:48

@Barry Hay | 24-03-15 | 14:37
In tijden van terreurdreiging en terugkeerjihadi's lijkt het me wel nuttig om de beweegmogelijkheden van dit soort personen zoveel mogelijk te beperken. Alle dobbernegers die Italië binnenkomen wordt het op deze manier ook niet echt moeilijk gemaakt.

Dept.X | 24-03-15 | 14:44

Punt waar het mis lijkt te zijn gegaan, is het punt waarop hij op zijn juiste hoogte zit. Dan gaat hij normaal een heel langzame daling inzetten en worden de motoren gedempt omdat anders de snelheid te hoog wordt.
Volgens mijn bescheiden mening (ben geen expert) kunnen er twee dingen gebeurd zijn.
1. per abuis daling ingezet en te laat opgemerkt.
2. motoren afgeslagen en niet meer aan de gang te krijgen ondanks meerdere pogingen, tot het te laat was.
We zullen het ooit horen.

Olieboer | 24-03-15 | 14:43

één Nederlands slachtoffer is bekend bij familie en vrienden

Natte vos | 24-03-15 | 14:38

@Dept.X | 24-03-15 | 13:29

Wat moeten die ook je paspoort controleren? Het is Schengenzone, je bent hier dus je bent hier legaal (want aan de buitengrenzen gecontroleerd) dus waarom moet een airline je paspoort controleren?
Staan ze soms ook nog aan de grens te controleren?

Barry Hay | 24-03-15 | 14:37

Een hoop commentaar hier over de berichtgeving van oa de NPO. Hallo, lees alles hier boven eens! Dit is het zelfde giswerk en amateur detective gebrabbel. Exact hetzelfde, maar in een ander jasje. Iedereen wil, nee eist en verwacht antwoorden die er nog niet zijn om zijn/haar eigen onmacht, onwetendheid of misschien wel voyeurisme te voeden. Wel even spiegelen he.

Pieleke | 24-03-15 | 14:35

@Feynman | 24-03-15 | 14:16

Veel piloten op PPRuNE (= Geenstijl voor Piloten) denken dat er misschien sprake was van een probleem met de Angle of Attack indicator waardoor de Airbus-computers op hol zouden kunnen zijn geslagen en het toestel in een duikvlucht stuurden (iets soortgelijks gebeurde bij LH1829 vorig jaar, maar die wist wel uit de duikvlucht te komen). Bij een aantal recente Airbus ongelukken vloog het toestel op grote hoogte waar de marge voor fouten steeds kleiner wordt (de zogenaamde "Coffin corner")

www.pprune.org/rumours-news/558654-air...

en.wikipedia.org/wiki/Coffin_corner_%2...

Outsider-Inside | 24-03-15 | 14:33

@ Feynman | 24-03-15 | 14:16:
Bij een controlled flight into terrain is vaak sprake van een combinatie van factoren, niet in de laatste plaats een gebrekkige voorbereiding. Reist de vraag: Is het bekend waarom het toestel te laat vertrokken is uit Barcelona?

DutchMountain | 24-03-15 | 14:28

Als we toch het totaal aantal slachtoffers weten, is het misschien wel gepast dat we vragen naar het aantal niet-Nederlandse slachtoffers. Dat klinkt een stuk minder nationalistich.

TB2318 | 24-03-15 | 14:26

@ Feynman | 24-03-15 | 14:16
Dat is er: apart vakje op het formulier met de titel "Souls on Board". Voor het aantal verkochte stoelen (handig bij reserveren) werkt het als passagiers. Gaat goed met computers, daarom is het nu ook al bekend voordat iedereen geborgen is.

TheseDays00 | 24-03-15 | 14:25

TheseDays00 | 24-03-15 | 13:58
Je zal maar als gezagvoerder bij een ander soort ongeluk die twee baby`s vergeten uit je toestel te halen. Of er als reddingswerker niet in het gouden uur naar zoeken. Ik pleit er echt voor betrouwbare informatie te hebben, voordat je opstijgt. Dat zou toch driekwart eeuw na de eerste computer mogelijk moeten zijn.

Je zal maar eerst je familielid kwijtraken en daarna vijf jaar lang als vermist moeten beschouwen omdat de luchtvaartmaatschappij haar papieren niet op orde heeft.

Graaf van Egmont | 24-03-15 | 14:03
Dat zou dan in combinatie moeten met twee piloten die niet doorhebben dat alle motoren te langzaam draaien en te weinig brandstof verbruiken, et cetera. Gedurende tien minuten. Niet alleen de twee piloten, ook de luchtverkeersleiding zou moeten zien dat ze zich niet aan het vluchtplan houden.

Dit lijkt heel erg op controlled flight into terrain met een hele lange aanloop.

Feynman | 24-03-15 | 14:16

White lives matter more then Brown?

dk-- | 24-03-15 | 14:09

Googelde net wat, schrikken staat vol met Airbus crashes, onderlaatst bij Airasia ook een A320.
Blijf maar mooi met de caravan gaan.

gebrokenvleugel | 24-03-15 | 14:08

@ben kokhals | 24-03-15 | 13:17
Heeft u daar een bron van? Zie nergens een bevestiging van een 7700 squawk.

Stork | 24-03-15 | 14:07

Persoonlijk denk ik een mogelijk probleem met de cabinedruk die is weggevallen. Waardoor het toestel omlaag moest en tegen een berg is geknald.

ElMatadero | 24-03-15 | 14:07

Frankrijk meldt inmiddels dat er geen Fransen aan boord waren. Dat we dat nog niet bevestigd hebben gekregen m.b.t. Nederlanders, lijkt me een slecht voorteken.

plompzakker | 24-03-15 | 14:06

Feynman | 24-03-15 | 13:55
De gedachte aan de DC-9 van Swissair schiet me te binnen. Kapotte hoogtemeter?

Graaf van Egmont | 24-03-15 | 14:03

Overigens opzienbarend dat voornamelijk de Fransen al melden dat niemand het overleefd heeft. Terwijl niemand iets weet over de omstandigheden.

Dept.X | 24-03-15 | 14:03

Rutte zegt geschokt, in een geschokte reactie " Op dit moment overheerst de schok en moet alle aandacht uitgaan naar het boven water halen van informatie over de inzittenden en de oorzaak van de ramp."
Vliegtuig is neergestort IN DE ALPEN! Zegt 'ie 'boven water halen'... Misschien had hij liever gezegd 'de onderste steen boven', maar die mocht 'ie niet meer gebruiken van zijn souffleur.

De waard zijn gast | 24-03-15 | 14:02

Feynman | 24-03-15 | 13:55
Inderdaad, de laatste koers is 026 en het lijkt erop dat hij naar 004 in het vliegschema had moeten gaan, want die 004 staat aangegeven als "geschat" Verder valt me op dat het vliegtuig wel lager maar niet echt veel sneller gaat vliegen in de laatste minuten. Hij zal toch geen berg geraakt hebben?

Graaf van Egmont | 24-03-15 | 14:01

Er schijnen diverse overeenkomsten te zijn met vlucht LH1829 die vorig jaar boven Bilbao in een duikvlucht terecht kwam (dat was een Airbus 321).

avherald.com/h?article=47d74074

Outsider-Inside | 24-03-15 | 14:00

@ Feynman | 24-03-15 | 12:31
en daar heb je het: 148 bijgesteld naar 150. Toch geen 142 passagiers, 2 piloten en 4 bemanningsleden zoals eerder beweerd werd. Mark my words: twee baby's.

TheseDays00 | 24-03-15 | 13:58

@De echte Stolwijker | 24-03-15 | 12:10
Misschien. Maar ik had hetzelfde met MH17. Toen had ik het ook al snel bekeken met alle coverage van 2000 nieuwskanalen.
@overVecht | 24-03-15 | 12:21
Gelukkig ben je er nog. Nu we dat uit de weg hebben, neuqen?

Vrije Nator | 24-03-15 | 13:56

Graaf van Egmont | 24-03-15 | 12:36
Ik stelde puur Noord als oplossing voor, mocht je als piloot weten dat je in de problemen zit. Vanaf het moment dat de daling onverwachts werd ingezet vlieg je dan langs meer vliegvelden en hoef je niet over de Alpen heen. Het vliegtuig zelf heb ik nooit 026 zien verlaten, en daar verbaas ik me dus over. Het lijkt wel alsof de piloten nooit geweten hebben met een probleem te kampen.

Feynman | 24-03-15 | 13:55

priwax | 24-03-15 | 13:36
En daar is de wegverkeer-vliegverkeer vergelijking weer.
Dacht al, waar blijft die toch. Met je ´wereldwijde´ cijfers.
Het raakt kant noch wal. Impact van ramp, shufflen met cijfers(in L.A. wordt door iedereen gereden maar in Cuba niet), staat van het ´landelijke´ autowagenpark, rijkunsten van de ´piloten´ op de weg, en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Wat ik natuurlijk niet doe. Geef wat tegengas anders.

chicago river | 24-03-15 | 13:52

"— Minister-president (@MinPres)"

Was dat een reactie vanaf een terrasje? Als Rutte zegt geschokt te zijn komt bij gelijk die foto naar boven met een uitgezakte Rutte op het terras terwijl er honderden dode NLers op een veld liggen te rotten.

XaleX_2 | 24-03-15 | 13:49

Als ze hem in een glijvlucht hebben kunnen houden en op een helling hebben kunnen sliden is er nog kans.
Hij is volgens een Duitste expert niet nose down gegaan.
Verder gaat het heeeeeeeeeel veel over de presidenten en de staatsbezoeken enzo. NonNews.

2N3055 | 24-03-15 | 13:49

overVecht | 24-03-15 | 12:15

Volgens mij breng je gewoon ongeluk :P

Vanilla | 24-03-15 | 13:44

bah lees net dat crashsite ontoegangelijk is voor grondvoertuigen. gaat nog een heel drama worden om te onderzoeken en te bergen

De Rosbief Ridder | 24-03-15 | 13:43

Iets met een onderste steen. Verder verschrikkelijk, RIP en sterkte nabestaanden.

Binnenbaan | 24-03-15 | 13:42

Tegenwoordig is er geen douanecontrole meer binnen Europa en controleert de dame bij de check-in je paspoort.
Maar vergeleken met Schiphol (verschrikkelijk tegenwoordig) zijn veel Europese luchthavens idd een lachertje wat betreft de veiligheidscontroles.

A3an | 24-03-15 | 13:40

@vinzDH | 24-03-15 | 12:57
Ik kan je vertellen dat het behoorlijk stressen is als de kans bestaat dat er familie bij een ramp betrokken is. Als je je de pleuris zoekt naar informatie dan giert de adrenaline door je lijf, ik heb dat al een aantal keren tot maximaal een week lang doorgemaakt. Dus ja, het is voor een aantal mensen zeker interessant om te weten of er Nederlanders in zaten.

Suerte Piet | 24-03-15 | 13:39

hoor net 150 mensen aan boord.

pejoar | 24-03-15 | 13:39

Erg triest en schokkend, niet direct bang worden van vliegtuigen, per dag vallen er wereldwijd 3400 slachtoffers in het wegverkeer..

priwax | 24-03-15 | 13:36

Dept.X | 24-03-15 | 13:29
Inderdaad onbegrijpelijk, niks geleerd. Alsof je op de bus stapt.

oranjerood | 24-03-15 | 13:34

R.I.P.
Verder kan ik er niets zinnigs over zeggen.

Rest In Privacy | 24-03-15 | 13:32

Heb daar wel eens overnacht, in dat Barcelonnette, zeer bergachtig en op die hoogte zal nu ook nog wel sneeuw liggen. Wordt moeilijk daar...

A3an | 24-03-15 | 13:30

@ fingers | 24-03-15 | 13:20
Niet alleen de Spanjaarden. Een maand geleden van Zaventem naar Rome gevlogen, en precies 0 (zegge nul) keer mijn paspoort hoeven tonen. Ticket uitgeprint en dat was blijkbaar afdoende. Zowel heen als terug. Ongelofelijk in deze tijden.

Dept.X | 24-03-15 | 13:29

Ach, nog meer NPO-nieuws op radio 1: de Franse Alpen 'is een natuurlijk berglandschap'.
Vraag interviewer: 'zouden er nu mensen een wandeltocht aan het maken zijn, denkt u?'
Antwoord geïnterviewde: 'ja, dat is heel goed mogelijk!'

Ars Vivendi | 24-03-15 | 13:26

Piet Karbiet | 24-03-15 | 13:18
Gelul.

Igor Putkin | 24-03-15 | 13:26

Dit bederft de zonnige dinsdagmiddag toch wel een beetje.

RIP dan maar!

Steilloos ten Onder | 24-03-15 | 13:25

Er waren in september 2012 al problemen met giftige gassen in de cockpit van een Airbus van German Wings, piloten half bewusteloos ging maar net goed: http://www.dailymail.co.uk/news/article-2210473/Airbus-150-passengers-moments-away-disaster-cockpit-filled-toxic-gases.html

sodomengomorra | 24-03-15 | 13:23

Één ticket verkocht in Nederland zegt helemaal niks over het aantal Nederlandse passagiers. Hier in Limburg wordt altijd online via de Duitse touroperator dan wel direct bij de luchtvaartmaatschappij geboekt....

A3an | 24-03-15 | 13:22

Ik vlieg nooit die route maar rechtstreeks over Pyreneen en weerkaarten laten nu niet echt een onmogelijke storm zien. Overigens verbaas ik me altijd weer over de veiligheid & controles in Barcelona vergeleken met Schiphol of elders. Die Spanjaarden doen maar wat.

fingers | 24-03-15 | 13:20

En nu maar eens kijken of die Duitse en Franse ministers net zoveel talen spreken als Zimmertrans! Ha!

miko | 24-03-15 | 13:19

@Prof. D.A.H. Vintik | 24-03-15 | 13:02
Volgens mij is het toestel nu helemaal gestopt. Ik zou het nu geen tussenlanding meer noemen.

miko | 24-03-15 | 13:18

@toetanchamon | 24-03-15 | 13:16
En zo draait de wereld door. De een zijn dood ...

Dhr. de Wit | 24-03-15 | 13:18

Barcalona is verder de Jihad hoofdstad van Europa.
Via de eilandjes Meillia en Cueta. Die zitten al vol met die idioten

Piet Karbiet | 24-03-15 | 13:18

Als ik het goed heb, heeft de bemanning ongeveer twee minuten voor het toestel neerstortte de transponder op 7700 gezet, een algemeen noodsignaal, dus geen kaping.

ben kokhals | 24-03-15 | 13:17

Noodlanding bij naburig vliegveld mislukt.

boccaccio | 24-03-15 | 13:16

@Dhr. de Wit | 24-03-15 | 13:07
Precies!! De veiligheid die in acht wordt genomen zijn de financiën van de maatschappij.

toetanchamon | 24-03-15 | 13:16

Op RTL Television goede info en fijne presentatrice.

Dhr. de Wit | 24-03-15 | 13:14

Zal Ard van der Steur nog mensen kennen uit dit vliegtuig?

Billy Cockring | 24-03-15 | 13:14

@tcone doe eens niet zo interessant man.

Kameroudste | 24-03-15 | 13:14

Prof. D.A.H. Vintik | 24-03-15 | 13:02
Misschien op de heenvlucht Dusseldorf BCN. Vanaf Marseille vliegen ook regelmatig prijsvechters.

Graaf van Egmont | 24-03-15 | 13:12

Vreselijk.

ProAsfalt | 24-03-15 | 13:12

De 'cabine crew' heeft een noodoproep gedaan? Lijkt mij heel sterk.

Kameroudste | 24-03-15 | 13:12

Ik neem aan dat Rutte & Co ook hier de onderste steen boven zullen krijgen?

Super Grover | 24-03-15 | 13:10

Nogmaals voor de puzzelaars.. trackergegevens van/volgens FlightRadar24

twitter.com/flightradar24/status/5803...

In een koersrechte lijn naar beneden met daalpieken van 5000ft/min..

Lekker Belangrijk© | 24-03-15 | 13:09

opactje | 24-03-15 | 12:11
Ken je die mop nog over die krat sinaasappelen?

Jos Tiebent | 24-03-15 | 13:08

@Bierosaurus | 24-03-15 | 12:52
En de klant gaat met alles en iedereen die 'm lief is net in dat ene vliegtuig zitten........ Bedrijven doen dat met hun directie/management en UV met al hun top geleerde. Risico spreiden my ass!!!

toetanchamon | 24-03-15 | 13:08

@DOUK | 24-03-15 | 12:47
Klopt, veiligheid staat hoog in het vaandel, zolang het maar niet teveel geld kost.

Stel, er moet op een onhandige plek diep in het toestel een cruciaal nippeltje worden vervangen omdat er een minimale kans is dat het faalt dan heeft een luchtvaartmaatschappij twee keuzes:
Alle toestellen een voor een uit de vloot halen. Per toestel kan dat dagen duren en dat kost vele miljoenen per toestel.
OF
Alle toestellen laten doorvliegen en hopen dat het nippeltje het houdt.

Dan wordt er vrijwel altijd gekozen voor de laatste optie, want één neergestort vliegtuig is goedkoper dan het nippeltje van alle toestellen vervangen.

Dit heb ik uit de eerste hand van iemand bij een luchtvaartmaatschappij.

Dhr. de Wit | 24-03-15 | 13:07

Hoe dan ook, dit is weer dramatisch.We kunnen hier met zn allen weer 101 redenen opnoemen over hoe dit heeft kunnen gebeuren. Laten we maar afwachten

thatsme | 24-03-15 | 13:07

-weggejorist-

2N3055 | 24-03-15 | 13:05

toetanchamon | 24-03-15 | 12:53

Politici hebben geen emoties. Alleen "politiek kapitaal"

adminitor | 24-03-15 | 13:03

als je 10 minuten hebt voor een daling wegens mankement, keer je om en ga je in de buurt van Lyon een landing regelen oid. Dit is echt vreemd.

xtree | 24-03-15 | 13:03

A3an | 24-03-15 | 13:01

Idd. Is op die vlucht niet in Marseille geweest.
Blijkt niet uit alle data.

beware_reageert | 24-03-15 | 13:03

Verwilder(s)t Niet | 24-03-15 | 12:57
Je hebt natuurlijk gelijk. Ik ga, zeker voor een Duitsche maatschappij, uit van goed onderhoud met de originele onderdelen enz. Volgens mij halen prijsvechters de winst uit andere dingen dan "veiligheid"

Graaf van Egmont | 24-03-15 | 13:03

overVecht | 24-03-15 | 12:50
Mijn punt sta ik nog achter, wellicht verkeerd verwoord waardoor het verkeerd over kwam. Noem het wat je wilt, jouw recht.

Graaf van Egmont | 24-03-15 | 12:53\
Hoogstwaarschijnlijk heeft een commerciële jet meer vlieguren en groter onderhoudsbudget dan een ambtenaar als de B52...

Shader118 | 24-03-15 | 13:03

Prijsvechter? Is dat de luchtvariant van Onrendabelen Vervoer? Too soon? Too fast? Too furious?
Hoe dan ook, het is vervelend voor de nabestaanden van de slachtoffers. Ik wens ze veel sterkte de komende tijd.

Gargamel2012 | 24-03-15 | 13:03

@tcone| 24-03-15 | 13:00
Zinloos. Je komt er niet langs. Het vliegtuig is ten zuidoosten van Lyon neergestort en jij vliegt naar het noordoosten.

Lewis Lewinsky | 24-03-15 | 13:02

12:47 uur
"We melden eerder in dit liveblog dat het toestel een tussenstop heeft gemaakt in Marseille, uit gegevens van Flight Radar blijkt echter dat het toestel geen stop heeft gemaakt."

Prof. D.A.H. Vintik | 24-03-15 | 13:02

@DOUK | 24-03-15 | 12:47
Tuurlijk mijn beste!! Een prijsvechter, een kist van ruim 20 jaar oud met een maar miljoen km op de teller. En klanten die die prijs en kwaliteit heel hoog in het vaandel hebben. Een treinkaartje is gemiddeld duurder dan een vliegticket. talys Schiphol Zwitserland €150,- enkele reis, easyjet €69,- Drie keer raden wat de meeste schapen kiezen.

toetanchamon | 24-03-15 | 13:01

Wordt weer herhaald nu op RTL 7; Tussenlanding gemaakt in Marseille;
Maar raar idd 10.01 staat ie nog in BCN

A3an | 24-03-15 | 13:01

Bad things happen Good things too.
It's all a matter of balance.
R.I.P.
En dat al het goede jouw mag vergezellen.

diddley2 | 24-03-15 | 13:01

hmzzz, ik zit nu op het vliegveld van Lyon te wachten op mijn vlucht naar Frankfurt (14:35) ik zal straks eens uit het raampje kijken of ik ergens rook of wrakstukken zie,.....

tcone | 24-03-15 | 13:00

@ vinzDH | 24-03-15 | 12:57
Dan komt het een stuk dichterbij, ja. Dan raakt het veel Nederlanders meer. Vind je dat raar?

Lewis | 24-03-15 | 13:00

de vliegtuigkaart uit het illuminati-spel word de laatste tijd wel erg vaak getrokken.

ganzo | 24-03-15 | 12:59

Wat is dit toch een godvers kutland geworden.
Ik klik de live "extra uitzending" aan en MOET nu eerst door een reclame blok heen.
Laat maar

2N3055 | 24-03-15 | 12:59

Lijkt wel of die boordcomputermeuk op Windows of Android draait of zo.
2N3055 | 24-03-15 |
Dat denk ik niet, want dat doet het weer na een reboot. Beetje domme opmerking ook gezien 148 doden.

datzouzomaarkunnen | 24-03-15 | 12:59

@KlunsJohannus | 24-03-15 | 12:50
Je klanten en werknemers letterlijk laten doodvallen is over het algemeen geen sterk business model. Ik ga er van uit dat ze dat bij de prijsvechters ook wel weten, maar misschien ben ik te naïef.

DOUK | 24-03-15 | 12:58

@Graaf van Egmont | 24-03-15 | 12:53
Leeftijd is wel van belang zodra er beknibbeld wordt op onderhoud, of er een slechte reparatie tussen zat (zoals bij oorzaak concorde) hoe ouder een toestel hoe groter de kans op een slechte(re) reparatie en de kans dat daardoor iets gebeurt.
Aan de andere kant: een vliegtuig van 28 jaar met goed onderhoud is veiliger als een toestel van 10 jaar met slecht onderhoud....

Verwilder(s)t Niet | 24-03-15 | 12:57

A3an | 24-03-15 | 12:55
Is op de flightradar niet echt te zien.

Graaf van Egmont | 24-03-15 | 12:57

Gezeik altijd of er kans is dat er Nederlanders inzitten, is het dan ineens erger.

vinzDH | 24-03-15 | 12:57

-weggejorist-

Penus Decoratus | 24-03-15 | 12:56

Vlucht heeft een tussenlanding gemaakt in Marseille hoor ik net op RTL.

A3an | 24-03-15 | 12:55

kunnen ze niet standaard alle vlucht nummers met 'MH' laten beginnen, dat onthoud wat makkelijker, deze is veel te moeilijk.

141535979 | 24-03-15 | 12:55

-weggejorist-

Coyote | 24-03-15 | 12:55

Druk ik op de knop "watch live" zie ik alleen pratende koppen.
Wat dat betreft was 9-11 beter geregeld. Daar zag je de vliegtuigen gewoon de gebouwen in knallen.
*verder zapt naar rampenporno*

miko | 24-03-15 | 12:54

De leeftijd van een toestel doet er niet veel toe. Er vliegen ook nog steeds B52 ers rond.

Graaf van Egmont | 24-03-15 | 12:53

@Lewis | 24-03-15 | 12:45
Dat we weer zo'n drama circus gaan krijgen, politici en bners die hun emoties gaan uitleggen. Mensen gaan fantaseren over hoe en wat de laatste gedachten/acties zijn van de inzittende dat helemaal nergens op gebouwd is anders dan een vrije loop van de fantasie. Als mensen zich verplaatsen van a naar b vallen er altijd slachtoffers maar bij een vliegramp wordt er zo overdreven gedaan. Het is triest, voor de nabestaande. Maar het is nog triester dat de media en de politiek er gebruik van maken.

toetanchamon | 24-03-15 | 12:53

toetanchamon | 24-03-15 | 12:44
Er vliegen miljoenen mensen en dat risico wordt verspreid door er maximaal een paar honderd tegelijk te laten vliegen in 1 vliegtuig.

Bierosaurus | 24-03-15 | 12:52

@Feynman | 24-03-15 | 12:11 "Geen enkele poging van koers te veranderen in de richting van een luchthaven, of lager gelegen Frankrijk."
.
Dat is inderdaad met merkwaardige aan dat rechte, dalende vliegpad vanaf Castellet. Het wemelt er in de omgeving van van vliegvelden en -veldjes om naar uit te wijken.

ben kokhals | 24-03-15 | 12:52

Man man man, interviewen hoef je tegenwoordig ook niet meer te kunnen om bij het journaal aan de slag te kunnen.

storagemaster | 24-03-15 | 12:51

DOUK | 24-03-15 | 12:47
Er zijn her en der wel voortekenen dat het met de staat van de vloot van veel prijsvechters niet zo fantastisch is gesteld als men wil doen geloven. Je komt misschien een jaar of vijf weg met beknibbelen op van alles en nog wat, op een gegeven moment gaat dat zich toch wreken. Kijk naar NS/ProRail laatst in het nieuws.

KlunsJohannus | 24-03-15 | 12:50

@Shader118 | 24-03-15 | 12:47

Ga je nu je excuses zitten aan te bieden terwijl je ook nog eens een heel goed punt had? Wat vind ik dat lapzwanserig zeg.

overVecht | 24-03-15 | 12:50

Novus ordo seclorum | 24-03-15 | 12:43
Zuurteregelaar | 24-03-15 | 12:41

Scherp, ik schreef al bewust "geclaimd wordt". Dank voor de opheldering.

Shader118 | 24-03-15 | 12:50

Bovenstaande was gericht aan DOUK | 24-03-15 | 12:36.
Helaas vergeten te melden, sorry voor de spam.

Shader118 | 24-03-15 | 12:48

Diep triest. Maar wat ook triest is dat er allemaal nutteloze info tot in den treure constant herhaald wordt.
We weten nu wel dat het een prijsvechter was die in een oud toestel rondvloog.

hero_of_heaven | 24-03-15 | 12:47

@toetanchamon | 24-03-15 | 12:44
Volgens mij zijn er weinig branches waar veiligheid zo hoog in het vaandel staat als bij de luchtvaart. Er gaat zo zelden iets mis dat het meteen wereldnieuws is als het wel mis gaat (wat ook altijd zal blijven gebeuren, niets is 100% veilig).

DOUK | 24-03-15 | 12:47

@toetanchamon | 24-03-15 | 12:44

Hahahaha. Dat vind ik een mooie insteek waar ik nog niet eerder bij heb stil gestaan.

overVecht | 24-03-15 | 12:47

Zo was dat ook niet bedoeld, lees mijn post nog maar eens. Graag stop ik hierbij de discussie, laten we on topic verder gaan. Excuses als zaken van mijn kant anders over kwamen als bedoeld.

Shader118 | 24-03-15 | 12:47

@Graaf van Egmont | 24-03-15 | 12:40
Weet je natuurlijk nooit zeker, maar het zou me niks verbazen. Een rat in het nauw maakt rare sprongen...

Good Meuning | 24-03-15 | 12:46

Jos Tiebent | 24-03-15 | 12:40

Van een medium waar moslimterroristen "boze mannen" worden genoemd kun je echt alles verwachten. Misschien waren er op deze vlucht wel een aantal "verwarde mensen" aan boord, je weet dan nooit wat er allemaal wel niet gebeuren kan...

eerstneukendanpraten | 24-03-15 | 12:46

Bah. ALtijd naar.
@ toetanchamon Wat is je punt precies? Dat we onze schouders nu maar moeten ophalen?

Lewis | 24-03-15 | 12:45

Dit is mooi naadje. Hoop dat ze gauw de oorzaak vinden. De Airbus fabriek staat daar niet al te ver vandaan, ze zullen wel direct in de auto springen.

marcoplarco | 24-03-15 | 12:45

Laatste gegevens flightdata;

cdn-misc.pinkfroot.com/3C6618.csv

Lekker Belangrijk© | 24-03-15 | 12:45

mood | 24-03-15 | 12:10
U bent verre van origineel. Verder ontbreekt iedere onderbouwing. Een stuitend zwakke en inhoudsloze reactie derhalve. Reageer dan niet, dwaas.

KlunsJohannus | 24-03-15 | 12:45

Vanaf het moment dat de mens probeert te vliegen komen die dingen zo al en toe naar beneden. maar zelfs na 100 jaar wordt er gereageerd alsof het de eerste keer is. Dat de mens vrijwillig en met honderden tegelijk in zo'n ding stappen snap ik dan niet, hele familie's en bedrijven stappen massaal in 1 kist ipv dat ze risico spreiden over meerdere vluchten. Kuddegedrag boven veiligheid de mens doet niet anders

toetanchamon | 24-03-15 | 12:44

Achterstallig onderhoud? ONZIN! GW is een volle dochter van Lufthansa. En Duitsers en achterstallig onderhoud?...Nee! eerder overtollig onderhoud.

Jan de Hoop | 24-03-15 | 12:43

Als je naar de cijfers van flightaware kijkt zie je wel iets vreemds. Zodra er een koerscorrectie wordt gedaan om 10.30 lijkt het mis te gaan. Het toestel draait dan bijna 17 graden en haalt bijna zijn kruissnelheid.

storagemaster | 24-03-15 | 12:42

Geclaimd wordt dat dit de eerste foto is van het neergestorte toestel;
www.aa.com.tr...
Shader118 | 24-03-15 | 12:38

Is een oude uit 2010 ofzo.

Zuurteregelaar | 24-03-15 | 12:41

De luchtvaartmaatschappijen moeten hun personeel eens wat minder afbeulen voor een tientje meer winst.

Rip

Zeepaardje | 24-03-15 | 12:41

@ overVecht | 24-03-15 | 12:19
U heeft een ziekelijke behoefte aan aandacht gezien uw postings in dit item.
Neem een pilletje, het zal niet ten koste gaan van uw krullen.

BrutusBosch | 24-03-15 | 12:41

Snackbar van Allah | 24-03-15 | 12:39
Link is deaud?

Ommezwaai | 24-03-15 | 12:41

-weggejorist-

Campinggastje | 24-03-15 | 12:41

Ik vlieg veel, maar nooit Airbus.
Er zijn echt al een behoorlijk aantal (bijna)rampen met de 300 serie gebeurd waar nog steeds geen verklaring voor gevonden is.
Lijkt wel of die boordcomputermeuk op Windows of Android draait of zo.

2N3055 | 24-03-15 | 12:41

NPO lult alleen maar over hoe oud het toestel is, en dat German Wings een prijsvechter is. Voor de rest zijn de comments hierboven van meer nieuwswaarde.

Jos Tiebent | 24-03-15 | 12:40

Good Meuning | 24-03-15 | 12:36
Leuke insteek. Het is dus een Zionistisch complot denk je?

Graaf van Egmont | 24-03-15 | 12:40

@Uw Verzekeringsadvis | 24-03-15 | 12:34

En bedacht je dat je zei:'neuh. Die annuleringsverzekering hoeven we niet'. ;-)

overVecht | 24-03-15 | 12:38

@QBert | 24-03-15 | 12:27

Jeps.

overVecht | 24-03-15 | 12:37

Gaan we weer: Europa laat de Dollar vallen en zie hier: opnieuw een vliegtuigongeluk...

Good Meuning | 24-03-15 | 12:36

Feynman | 24-03-15 | 12:31
Ik zie dat de laatste koers 026 is. Dat is dus niet puur Noord. 360/000 is Noord.

Graaf van Egmont | 24-03-15 | 12:36

@Shader118

Het is veel minder erg wanneer er geen Nederlandse slachtoffers zijn omdat je dan niet maandenlang nabestaanden zoals bijv. Silene Fredriksz in elke tv-programma ziet aanschuiven. Verschrikkelijk is dat.

Gash | 24-03-15 | 12:36

Merde. Heeft Timmerfrans al mondkapjes gezien?

Piet Karbiet | 24-03-15 | 12:36

@Graaf van Egmont | 24-03-15 | 12:33
Laat het wel horen of ze iets gezien heeft, hopelijk niet, we zijn zo weg.

Uw Verzekeringsadvis | 24-03-15 | 12:36

@Freek de Leek | 24-03-15 | 12:34
Doet me denken aan de live-uitzending over de jacht op die terroristen, net buiten Parijs. Ik heb een kwartier lang zitten kijken naar de dashcam van een auto die op lege landweggetjes op het druilerige platteland van Noord-Frankrijk reed. Klasse, NOS.

Nequebard | 24-03-15 | 12:36

@Shader118 | 24-03-15 | 12:31
Dat heb ik niet geschreven en ik heb ook niets over jouw intelligentie geschreven. Geen woorden in mijn mond leggen aub.

DOUK | 24-03-15 | 12:36

@overVecht | 24-03-15 | 12:15
Op 9/11 stappen we om 13.00 uur een reisbureau uit, reis naar New York geboekt, autoradio aan en hoppa het nare nieuws.

Uw Verzekeringsadvis | 24-03-15 | 12:34

@Ars Vivendi | 24-03-15 | 12:28
Je hebt helemaal gelijk. Ik verbaas mij ook elke keer weer over die live uitzendingen, men weet over een uur waarschijnlijk iets meer dan nu maar die arme Dionne moet en zal dat hele uur volpraten. Met hulp van mensen die net zo weinig weten van de hele gebeurtenis dan zij. Prachtig.

Freek de Leek | 24-03-15 | 12:34

@neemjemoederindemali | 24-03-15 | 12:15
Die is nog even een mondkapje aan het knutselen.

TheEgg | 24-03-15 | 12:34

Uw Verzekeringsadvis | 24-03-15 | 12:31
Als het nog rookt wel. Maar als de piloten de koers 1 of 2 graden verleggen vlieg je er zo ongezien langs. Zit je nog niet in de auto?

Graaf van Egmont | 24-03-15 | 12:33

@Ars Vivendi | 24-03-15 | 12:28
Wilde er ook iets over zeggen want dit is niet de eerste keer dat ze een houtje-touwtje uitzending maken.
De NOS lijkt wel een lokale omroep die gebruik maakt van walkie-talkies en telexen.
Ook de presentatrice is niet geschikt (wel leuk bekkie) want ze ... praat ... met ... een ... heleboel ... spaties ... naast dat ze een spraakgebrek heeft.

RTL7 is vele malen sneller, beter en strakker.

Dhr. de Wit | 24-03-15 | 12:33

Graaf van Egmont | 24-03-15 | 12:30
Vele uit Nederland (vooral Limburgers/Brabanders) vliegen vanaf/naar Düsseldorf, de kans is inderdaad erg groot.

Shader118 | 24-03-15 | 12:33

TheseDays00 | 24-03-15 | 12:15
Toch vind ik het lastig. Als ik verantwoordelijk ben voor een groep mensen, dan zou ik precies willen weten hoeveel. Mocht er iets gebeuren weet je continu hoeveel mensen of baby`s nog hulp nodig hebben. Dat is dus informatie die je voor vertrek wil samenstellen en niet achteraf.

Graaf van Egmont | 24-03-15 | 12:16
Bij Marseille zaten ze nog op 38.000 voet. Puur Noord Richting Lyon, Dyon en Luxembourg vermeed de Alpen een geeft je dus meer verticale ruimte en dus tijd een probleem op te lossen.

Nequebard | 24-03-15 | 12:19
Vanaf 9:31 begint de vlucht hoogte te verliezen even ten Oosten van Marseille, pas om 9:41 is het contact verloren. Sowieso zie ik in de Radarbeelden 10 minuten gecontroleerde stabiele daling, waar de vlucht netjes de eerder ingezette koers perfect aanhoudt.

Klik anders op flightradar de vluchtgrafiek open en je ziet dat het vanaf de kruishoogte een volledig stabiele daling in hoogte is geweest.

Feynman | 24-03-15 | 12:31

DOUK | 24-03-15 | 12:27
Ik snap het wel, we zijn het gewoon niet met elkaar eens.
En dat kan ook, hoeft niet te betekenen dat mijn intelligentie minder is.

Wat jij schrijft is waar, echter schrijven "hopelijk zijn er geen Nederlanders bij betrokken" komt anders over dan vragen/bevestigen dat er wel/geen Nederlanders bij betrokken zijn.

Shader118 | 24-03-15 | 12:31

@Graaf van Egmont | 24-03-15 | 12:23
Merci, wat ik me net bedenkt is dat vliegtuigen die dezelfde route nemen de crashsite waarschijnlijk kunnen zien.

Uw Verzekeringsadvis | 24-03-15 | 12:31

DOUK | 24-03-15 | 12:27
De kans is wel erg klein dat er géén Nederlanders aan boord waren. Laat ik het zo zeggen: als je met een parachute boven het Amazonegebied afspringt is de kans heel groot dat je op de grond door een Nederlander begroet wordt. Ik kan je veel verhalen vertellen over hoe klein de wereld geworden is.

Graaf van Egmont | 24-03-15 | 12:30

@Ars Vivendi | 24-03-15 | 12:28
Nieuws zonder nieuwe feiten is niet nieuws zonder nieuws ...

Verwilder(s)t Niet | 24-03-15 | 12:30

Zeer vreemd flight-pad. Geen enkele poging tot draaien naar laagland. Met of zonder motorvermogen. IS ? Kaping ? Zuurstof uitgevallen?

070 | 24-03-15 | 12:30

@Sumato | 24-03-15 | 12:23
Waarom een knappe conclusie? Bergingsoperaties duren altijd lang en in de bergen helemaal.
Ze zijn ook nog mensen kwijt van TransAsia en dat is al 2 maanden geleden.

Dhr. de Wit | 24-03-15 | 12:29

Dit soort uitzendingen van de NPO zijn episch. Men weet niets, men ziet niets, men hoort niets. En toch moet en zal de uitzending worden volgeluld. Benno Baksteen is ook wederom opgegraven. Hij weet ook niets.
Een nieuwsprogramma over het ontbreken van nieuws.

Jaren geleden was er een avondvullend programma over rivierdijken die massaal op doorbreken stonden. Tot diep in de nacht reporters op strategische plekken. Pijnlijk detail: de dijken wilden maar niet doorbreken en de teleurstelling bij sommige reporters droop er vanaf.

Wat ik zei: episch.

Ars Vivendi | 24-03-15 | 12:28

@Lekker Belangrijk© | 24-03-15 | 12:24
Baksteen? Die valt iets harder hoor:ongeveer 20-25000ft/min (300-375 km/h)

Verwilder(s)t Niet | 24-03-15 | 12:28

@Shader118 | 24-03-15 | 12:23
Je snapt het volgens mij niet helemaal. Op een Nederlandse site komen Nederlandse mensen die misschien familie of vrienden hebben die op vakantie waren in Barcelona. Als je dan kunt melden dat er geen Nederlanders aan boord waren, hoeven deze mensen zich geen zorgen te maken. Dat heeft niets te maken met erg of minder erg.

DOUK | 24-03-15 | 12:27

@overVecht | 24-03-15 | 12:21

Ja dat verhaal heb je al eens verteld.
Regilio Tuur maakte die foto, toch ?

QBert | 24-03-15 | 12:27

@overVecht | 24-03-15 | 12:15
Dat is inderdaad behoorlijk ziek.
Kan mij die week van de 11e september trouwens het beste herinneren van heel de jaren 00.

Dhr. de Wit | 24-03-15 | 12:24

Op kruishoogte (38000ft) ineens als een baksteen uit de lucht geflikkerd.. Zie tracklog voor wat het waard is, daalsnelheden van bijna 4000ft/min..
nl.flightaware.com/live/flight/GWI952...

Lekker Belangrijk© | 24-03-15 | 12:24

Glijgetal van een A320 is optimal zo rond de 20:1. Dalen zonder motoren van 11 km. hoogte (binnenkomst Frankrijk) tot Seyne (2km. hoogte, crashsite) is hemelsbreed ca. 150km., dus binnen het glijgetal.

Heel erg vreemd, lijkt erop dat motoren zijn uitgeschakeld, geleidelijke glij-daling tot gevolg zonder afwijking van vluchtpad...

DutchMountain | 24-03-15 | 12:23

@Dhr. de Wit | 24-03-15 | 12:21

Vind het toch altijd knap zulke conclusies.

Sumato | 24-03-15 | 12:23

DOUK | 24-03-15 | 12:21
Ja en nu zijn het bekenden van iemand anders.

Shader118 | 24-03-15 | 12:23

Uw Verzekeringsadvis | 24-03-15 | 12:17
Bonne route, wens je vrouw een goede reis et rentre bien!

Graaf van Egmont | 24-03-15 | 12:23

De NPO weet overigens te melden dat de Franse Alpen 'een zeer bergachtig gebied is'.

Ars Vivendi | 24-03-15 | 12:23

GPS coördinaten liggen ongeveer op 44°13'36.45"N 6°24'8.53"E

storagemaster | 24-03-15 | 12:21

@Vrije Nator | 24-03-15 | 12:18

Ja best wel. Ooit nog een filmpje gezien waarin ik op te zien ben van een andere toerist die die dag filmde.

overVecht | 24-03-15 | 12:21

@Shader118 | 24-03-15 | 12:20
Omdat de kans dan groter is dat er een bekende van iemand hier tussen zit? Zo moeilijk is het niet.

DOUK | 24-03-15 | 12:21

@Zo is het maar net! | 24-03-15 | 12:11
Nu ja... geleidelijk: een daalsnelheid van gemiddeld 60 km/uur is niet echt traag (38000 voet naar ruim 6000 voet is ongeveer 30000 voet in de laatste 10 minuten = 10000 meter in 10 minuten = 1000 per minuut = 60km/h)
Een botsing met auto met 60 km/h is een behoorlijke knal hoor!

Verwilder(s)t Niet | 24-03-15 | 12:21

Het meest erg is het voor de families. Gezien het gebied gaat het waarschijnlijk nog wel weken duren voordat de boel opgeruimd is.

Dhr. de Wit | 24-03-15 | 12:21

neemjemoederindemali | 24-03-15 | 12:15
Ga es deaud. Idioot.

Igor Putkin | 24-03-15 | 12:20

Verschrikkelijk, als er maar geen Nederlandse slachtoffers zijn!
Gash | 24-03-15 | 12:17

Ik vraag me altijd af waarom het minder erg is blijkbaar als er geen Nederlanders bij betrokken zijn. M.i. is elk mensenleven (uitzonderingen daargelaten) er 1.

Shader118 | 24-03-15 | 12:20

@storagemaster | 24-03-15 | 12:13

Ik vorige week dus. Mooi gebied.

overVecht | 24-03-15 | 12:19

Ze zeggen dat hij even voor de crash erg laag was gaan vliegen, niet heel ver boven de bergen. Technische problemen, dus?

Nequebard | 24-03-15 | 12:19

Wat een gelul weer in de comments over lowcost carriers. AirFrance KLM heeft een vele male slechtere ongeluk/incident historie dan de europese prijsvechters.

sneakysnake | 24-03-15 | 12:19

Het toestel was al 24,5 jaar oud, een van de oudste nog vliegend. Erg triest dit.

Shader118 | 24-03-15 | 12:19

@overVecht | 24-03-15 | 12:15
Damn. Dan heb je mazzel gehad.

Vrije Nator | 24-03-15 | 12:18

Als de info op flightradar klopt, dan zie je dat het toestel de laatste 10 minuten van de vlucht geleidelijk naar beneden is gekomen, Controlled Flight Into Terrain (CFIT).
Ben benieuwd wat er precies gebeurd is. Germanwings is een prima maatschappij.

Duifmans | 24-03-15 | 12:18

@Graaf van Egmont | 24-03-15 | 12:10
Zo is het, ze durft wel dus we gaan zo.

Uw Verzekeringsadvis | 24-03-15 | 12:17

Verschrikkelijk, als er maar geen Nederlandse slachtoffers zijn!

Gash | 24-03-15 | 12:17

Feynman | 24-03-15 | 12:11
Terugkeren naar Marseille had voor de hand gelegen. Maar ja, wij zijn geen piloten en we weten helemaal niet wat er is gebeurd. Ik ga er vanuit dat ze er alles aan gedaan hebben.

Graaf van Egmont | 24-03-15 | 12:16

gijszepa@work | 24-03-15 | 12:14
Zou het een gevalletje Turkish Airlines zijn? Automatische piloot die maar 1 defect hoogtemeting hangt en dan het toestel op de grond zet? Samen met twee piloten die een kwartier zitten te slapen op zo ongeveer de halve cockpit?

Feynman | 24-03-15 | 12:16

Nog zieker? Ik heb een foto van mezelf terwijl ik op het WTC sta met de datum 10/09/2001...

overVecht | 24-03-15 | 12:15

@ Feynman | 24-03-15 | 12:07
De Luchtvaartmaatschappij wil dat eerst even met de autoriteiten delen voor het in de pers te gooien en er zit (bijna) altijd nog wat tussen verkochte/bezette stoelen en aantal mensen aan boord (babies op schoot met name). Beter een uur later en precies dan het twee keer moeten bijstellen.

TheseDays00 | 24-03-15 | 12:15

Vlucht kun je afspelen op FlightRadar (zie link hierboven ergens). Boven Marseille daalt dat ding opeens mega keihard. Boven zee nog alleen stijgen, dus niks aan de hand zou je zeggen.

Een scenario in deze tijd zou kunnen zijn dat het gekaapt is, gezien het moment van dalen en de bocht die het nam in nabijheid van een grote stad. Doel om op Marseille te vallen. Maar dat dit dalen niet snel genoeg ging en daarom achter de stad in de bergen is gevallen. Te laat laten vallen dus.

Ander scenario zou zijn (meer plausibeler, toestel uit 1990) dat er een mankement was, en hij daardoor zo snel naar beneden kwam. Maar 'contact verloren' duidt niet op een afgegeven noodsignaal, althans het wordt niet gezegd. Zal dus heel abrupt moeten hebben plaatsgevonden.

Enniewee: speculaties dienen geen doel. We horen het wel. R.I.P. passagiers!

Driewerf Hoezee | 24-03-15 | 12:15

Is er al een reactie van een huilende Timmerfrans?

neemjemoederindemali | 24-03-15 | 12:15

Prima maatschappij, vlieg er vaker mee. En vanaf Zuid-Limburg is Düsseldorf gemakkelijker en sneller te bereiken dan Weeze.
Goed shit in elk geval. Zullen zeker Nederlanders op zitten.
Sterkte voor alle nabestaanden.

A3an | 24-03-15 | 12:14

@Feynman Mijn idee, beetje raar allemaal..

gijszepa@work | 24-03-15 | 12:14

kapotte_stofzuiger | 24-03-15 | 12:10
Exact getal hoort te liggen bij de Gezagvoerder, de Purser, de luchtvaartmaatschappij, de binnenlandse en militaire inlichtingendiensten van in ieder geval Duitsland en Spanje, toevallig ook bij de NSA. Zo ongeveer iedereen heeft dat aantal, inclusief namen.

Op de mannen en vrouwen na, die nu in de Alpen moeten gaan zoeken om mensen te gaan redden, die zoeken het maar even uit.

Feynman | 24-03-15 | 12:13

Vlieg liever niet met een airbus. Hoogste crashstatistieken in mijn beleving.

pibasso | 24-03-15 | 12:13

R.I.P. dan maar. Overlevingskans in dat gebied na een crash is nihil. Ik heb in het gebied jaren geleden geklommen met een paar vrienden, een kist als een A320 zet je daar echt met geen mogelijkheid aan de grond.

storagemaster | 24-03-15 | 12:13

Exact getal is 148. 142 passagiers, 2 piloten en 4 stewardessen

Graaf van Egmont | 24-03-15 | 12:12

@WillemRuis | 24-03-15 | 12:03
En ook bejaarden. Uw punt?

kapotte_stofzuiger | 24-03-15 | 12:12

Vreemd laatste vluchtdeel boven de Franse grond, komt met draaiende motoren en juiste hoogte over het strand heen en verliest dan rap, maar gelijkmatig hoogte en op het laatst snelheid. Alsof je bij het zien van de kust ALLE motoren op stationair zet en dan wacht totdat je in de Alpen crasht. Geen enkele poging van koers te veranderen in de richting van een luchthaven, of lager gelegen Frankrijk.

Feynman | 24-03-15 | 12:11

@kapotte_stofzuiger | 24-03-15 | 12:07
Dat is ook zo, toch een gek idee als je zo moet gaan vliegen naar Barcelona.

Uw Verzekeringsadvis | 24-03-15 | 12:11

@overVecht | 24-03-15 | 12:09
Nog gekker idee. Ik liep laatst door een straat waar nog geen 5 minuten later een schietpartij zou plaatsvinden.

Vrije Nator | 24-03-15 | 12:11

Geen flauwe grappen hierover aub. Er zaten ook kinderen aan boord.
WillemRuis | 24-03-15 | 12:03

Ben jij al niet tientalle jaren doad?

opactje | 24-03-15 | 12:11

Volgens Twitter is het vliegtuig geleidelijk gedaald van ruim 10 km naar nog maar 2 ten tijde van het laatste contact. Een baardmans laat een kist op grote hoogte uit elkaar knallen. Lijkt hier niet het geval.

Zo is het maar net! | 24-03-15 | 12:11

KlunsJohannus | 24-03-15 | 12:09
Uw naam doet u werkelijk eer aan, gezien uw laatste bericht!

mood | 24-03-15 | 12:10

Vrije Nator | 24-03-15 | 11:59
Niet erg. Wel tragisch en dom en veelzeggend over je persoonlijkheid.

De echte Stolwijker | 24-03-15 | 12:10

Uw Verzekeringsadvis | 24-03-15 | 12:03
Het is onwaarschijnlijk dat er op één dag 2 toestellen neerstorten op nagenoeg dezelfde route. Steek haar een hart onder de riem en een extra vette kus bij het afscheid. Je vrouw komt er wel.

Graaf van Egmont | 24-03-15 | 12:10

@Feynman | 24-03-15 | 12:07
Nu begrijp ik dat men wellicht eerst de familie wil inlichten, maar een exact getal valt toch wel te geven?

kapotte_stofzuiger | 24-03-15 | 12:10

Fuck. Precies waar hij neergestort is heb ik vorige week nog gewandeld. Gek idee.

overVecht | 24-03-15 | 12:09

Bah. Verschrikkelijk. Moet zo iemand van Schiphol ophalen. Brr

Aantastelijk | 24-03-15 | 12:09

volgens die Flightradar zat ie op 38000 voet. is dat niet een beetje hoog?

myk | 24-03-15 | 12:09

Naar zeg. Dit lijkt me een gevalletje collatoral damage van een prijsvechter. Het wachten is op meer ellende, want al dat geprijsvecht lijdt uiteraard tot kwaliteitsverlies en beknibbelen op de vloot. Maar het kan ook een ploffende baardmans zijn geweest. Ik hoop op het eerste. Daar iets iets sneller wat tegen te doen.

KlunsJohannus | 24-03-15 | 12:09

De MH17 en de MH370 waren beide de Boeing 777-200ER. Nu een veel oudere Airbus. Op zich zou de gekozen koers normaal kunnen zijn, aangezien we naar een projectie van een bol zitten te kijken, al is op het oog wel zo Oostelijk mogelijk.

kapotte_stofzuiger | 24-03-15 | 12:00
Zeker vreemd gezien die informatie sinds de boeking bij de veiligheidsdiensten bekend horen te zijn. En voor opstijgen bij de bemanning en luchtmaatschappij. Of is het niet de bedoeling dat iedereen betaald? Of niet de bedoeling bepaalde mensen niet in te laten stappen?

Feynman | 24-03-15 | 12:07

@Uw Verzekeringsadvis | 24-03-15 | 12:03
1:1300000 (2014) kans op een dodelijk ongeval.
Ter vergelijk: met de auto naar Barcelona levert een kans van 1:6000 (in Nederland).

kapotte_stofzuiger | 24-03-15 | 12:07

Hopen voor het beste

Bokito ergo sum | 24-03-15 | 12:06

Oei wat kl0te voor familieleden en vrienden.

NB-Stb | 24-03-15 | 12:06

De extra uitzending op NPO1 was er eerder dan dit bericht op GS. Mag ook wel eens gezegd worden.

Prof. D.A.H. Vintik | 24-03-15 | 12:05

@ rara | 24-03-15 | 12:04
ja, nu even in plaats van speculeren...

TheseDays00 | 24-03-15 | 12:05

Vreselijk. Grote kans dat er ook flink weer wat Nederlanders aan boord zijn.

Russells Teapot | 24-03-15 | 12:05

@paxpax | 24-03-15 | 12:00
Prijsvechters moeten ergens op bezuinigen om goedkoper te zijn...

rara | 24-03-15 | 12:04

@TheseDays00 | 24-03-15 | 11:58
En als ik 1 ding heb geleerd van Air Crash Investigation dan is dat vliegtuigen zelden zomaar uit de lucht vallen.

rara | 24-03-15 | 12:04

Geen flauwe grappen hierover aub. Er zaten ook kinderen aan boord.

WillemRuis | 24-03-15 | 12:03

@Graaf van Egmont | 24-03-15 | 12:00
Wat een toeval, moet zo naar Weeze mijn vrouw gaat naar Barcelona, kijken of ze nog durft.

Uw Verzekeringsadvis | 24-03-15 | 12:03

piloot heeft nog een noodoproep doen uitgegaan

FW Ta-183 Huckebein | 24-03-15 | 12:02

Vermoedelijk neergekomen nabij Digne-les-Bains. Bergachtig gebied.

goedverstaander | 24-03-15 | 12:01

rara | 24-03-15 | 11:55

Is gewoon de Transavia van de Duitsers. Prima maatschappij.
Duitsers doen niet aan achterstallig onderhoud.

paxpax | 24-03-15 | 12:00

In een tijd dat met 1 druk op de knop uw complete doopceel gelicht kan worden, is het nog steeds lastig een passagierslijst c.q. aantal passagiers van een vliegtuig te geven al bijna 1,5 uur na de crash.

kapotte_stofzuiger | 24-03-15 | 12:00

Vreselijk

pro1991 | 24-03-15 | 12:00

Düsseldorf is populair, maar de meeste Nederlanders vliegen toch vanaf Weeze. Is nog dichterbij. Enniewee, gedachten weer bij de nabestaanden

Graaf van Egmont | 24-03-15 | 12:00

-weggejorist-

Verwilder(s)t Niet | 24-03-15 | 11:59

Was voor het crashen al 10 minuten aan het dalen.....

Verwilder(s)t Niet | 24-03-15 | 11:59

Sowieso vreselijk, waar de slachtoffers ook vandaan komen. Hopelijk nog wel overlevenden.

welstijl10 | 24-03-15 | 11:59

Is het heel erg dat ik dacht "Krijgen we godverdomme weer zo'n jankende premier die meer aandacht krijgt dan de crash zelf" ?

Vrije Nator | 24-03-15 | 11:59

@ rara | 24-03-15 | 11:55
Mooie speculatie. Volgens mij de eerste grote crash van een low cost airline in Europa en gemiddelde leeftijd 9,2 jaar van de vloot (ja, wiki), niet echt oud.

TheseDays00 | 24-03-15 | 11:58

Het is Putin met een BUK.

CH3-COOH | 24-03-15 | 11:58

@ Igor Putkin | 24-03-15 | 11:51
Andersom volgens mij. Van Barcelona naar Düsseldorf dus.

goedverstaander | 24-03-15 | 11:58

Godver. Het is wel raak momenteel. Ik hoop dat er overlevenden zijn, maar het zal helaas weer een flink aantal doden opleveren. Rust zacht, mensen...

Driewerf Hoezee | 24-03-15 | 11:57

Populaire route onder Nederlanders. Goedkoop vliegen vanaf Düsseldorf voor een weekendje Barcelona.

Optelsommetje | 24-03-15 | 11:56

rara | 24-03-15 | 11:55

Germanwings is een 100% dochter van Lufthansa

FW Ta-183 Huckebein | 24-03-15 | 11:56

Een Duitse prijsvechter die neerstort, dat levert veel ruimte voor speculatie op. Is het neergestort door achterstallig onderhoud door salafisten of zit er iets sinisters achter?

rara | 24-03-15 | 11:55

Niet dat het wat uitmaakt: waarschijnlijk weer een flink aantal Nederlanders betrokken. Voor Limbo's en Brabo's is Dusseldorf dichterbij dan Schiphol.

Zo is het maar net! | 24-03-15 | 11:53

Onderweg van Dusseldorf naar Barcelona, eerste wrakstukken net gevonden, 143 passagiers aan boord.

Igor Putkin | 24-03-15 | 11:51

Da's dan duidelijk.

QBert | 24-03-15 | 11:51

-weggejorist-

Drs. Lampelul | 24-03-15 | 11:51

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken