GSTV. Groningen, gasboringen, gevaarlijke scholen
De ene dag zit Van Leeuwen met zijn luie kloten in de sauna, de volgende sturen we hem naar de bevingsgevaarlijke toendra's van Groningen. Vorige week concludeerde de Onderzoeksraad voor de Veiligheid dat 'veiligheid geen rol speelde' bij de gaswinning van de NAM. Decennialang. Lekker pompen en tóch verzuipen. Den Haag spreekt ondertussen in ongeloofwaardige campagneleuzen over het verder dichtdraaien van de gaskraan. Alles wat de VVD over gaswinning belooft is gelogen, weten we dankzij het telefoontje van Kamerlid Leegte, en de Panikerende voorman der Arbeiderspartij Diederik Samsom dreigde zelfs wel/niet met een kabinetscrisis over de stand van de gaskraan. Maar ondertussen staat er een school in Bedum die volgens een klokkenluidende expert (die beslist anoniem wil blijven, want klokkenluiders zijn hun leven niet zeker in Nederland) absoluut niet veilig is bij aardbevingen van 3.6 of hoger. Bevingen van die magnitude zijn al geweest in Bedum en omgeving. Ik zou mijn kind hier niet op school plaatsen, zei de expert letterlijk. Het hele relaas is te lezen in een artikel op Sikkom.nl. VanLeeuwen reisde naar het Ommeland om samen met de auteur van dat stuk, Willem Groeneveld, een rondje te bellen langs woordvoerders, voorlichters en de directeur van de school. Het blijkt dat gas niet het enige is dat met grote krampachtigheid wordt rondgepompt in Groningen, want ze werden van het gaskraantje naar de scheuren in de muur gestuurd..
Instant Update: De samenwerking van GeenStijl & Sikkom werkt: ineens heeft de NAM grote haast om 120 scholen met spoed op instortingsgevaar te inspecteren.
Instant Update: De samenwerking van GeenStijl & Sikkom werkt: ineens heeft de NAM grote haast om 120 scholen met spoed op instortingsgevaar te inspecteren.
Reaguursels
Inloggen@Specy | 22-02-15 | 15:08
En kijk vooral ook eens de hele site door.
www.dwarshuis.com/aardbevingen-groning...
@Feynman | 22-02-15 | 15:14
Duidelijk:
www.dwarshuis.com/aardbevingen-groningen/
@Haagse Tokkie | 22-02-15 | 20:43
Wij Groningers zouden pas echt sukkels zijn wanneer we op VVD/PvdA stemmen.
Aluhoedje
gaan we nu opeens met linkse krakers om?
Het zou wat zijn als zo'n school net op het moment van inspectie..... uiteraard buiten schooltijden en zonder kindertjes erin. Je moet er toch niet aan denken...
Voorspelling: in Groningen gaan de sukkels gewoon weer naar de stembus. WAAROM?
Het zijn maar Groningers, dunbevolkt armer deel van het Koninkrijk. Zodra er dooien vallen is het "Wir haben es nicht gewolt..."
Groningers, de nieuwe grieken...?
Maar waar waren de Groningers bijv. toen in Limburg de mijnen een gatenkaas maakten van de ondergrond?
Mensen in Limburg moesten toen ook 'niet zeuren'.
De woningen boven de mijnen liepen bijna allemaal zware schade op omdat men de geroofde kolenvelden eenvoudig achter zich liet instorten.
Heel veel gebouwen zijn daardoor verwoest.
Tot op de dag van vandaag hebben veel woningen mijnschades.
ALLE GELD van die kolenwinning is ook richting Randstad vertrokken.
Daar zitten nu eenmaal de bazen.
Nu, zonder kolenmijnen, is Limburg opeens een vergeten gebied vol paupers.
Groningen? get used to it.
Feiten:
- 3,6 op de schaal van Richter: daar lachen ze om in beschaafde aardbevingsgevoelige gebieden zoals Californië en Nieuw Zeeland. Dat er in Grunn zoveel schade is komt omdat er nooit aardbevingsbestendig is gebouwd (halfsteens meertjes, geen fundering).
- Er is omtrent gaswinning en aardbevingen weer een heel subsidiecircus gaande. En wie spelen daar weer de hoofdrol? Juist, Hans Alders en Jacques Wallage (waar kennen we die toch van?) met ieder zo'n 150-200 man die voor hen werken. Rekensommetje: 300 x EUR 50.000,- per jaar = 15 Miljoen per jaar. Daar kun je al 150 woningen voor herbouwen (en dan wel aardbevingsbestendig).
- Gewoon 10 jaar laten liggen, dan is de boel genoeg ingeklonken en hebben we geen last meer van aardbevingen.
- Groningen stad ligt op de Hondsrug en daar heb je geen last van inklinkende grond, dus de Martinitoren is niet in gevaar.
- Conservatieve inschatting: 60.000 woningen moeten hersteld/herbouwd worden. Met de eerder genoemde 100.000 per stuk kost dat 6 miljard. Dat is veel minder dan we aan de Grieken gegeven hebben zonder dat we dat ooit nog terugkrijgen.
Nog even en de Grunnigerts radicaliseren: verraden door hun regering. Veiligheid (lees hier mensenlevens) speelde geen rol.
Als ook maar één persoon overlijdt door instorting oid, raakt de stront de ventilator.
-
Weet je, ergens kan ik ze het niets eens kwalijk nemen...
Feynman | 22-02-15 | 15:14
Dit betoog verandert de zaak. Dan ben ik het roerend met je eens. Hier kan ik me zeker wel in vinden. Sterker nog, het 'bevestigt' min of meer wat ik eerst zei in jip en janneketaal.
"Gasboringen"? Er wordt helemaal niet geboord. De productieputten zijn allemaal lang geleden al geboord; er wordt niet meer geboord.
Zodra dat woord wordt gebruikt in verband met de bevingen in Groningen weet je 1 ding zeker: de schrijver heeft geen idee waar hij het over heeft.
Wat een irritant dramaatje met z'n muts.
Specy | 22-02-15 | 15:08
www.dwarshuis.com/aardbevingen-groning...
Het wachten is nu wie haalt de ware boekhouding van Nam en overheid naar boven, inmiddels snapt toch iedereen dat sinds kabinet Rutte1, opdracht gegeven is pompen wat je pompen kan we hebben geld nodig.
Kwam het meerdere boven de 50 miljard kuub wel uit Noordzee en andere velden?, de heftigheid en aantal bevingen zegt iets anders.
Die momo's van Denk hadden toch een oplossing? Fluks al die Groningers naar Drenthe toch?
Ik ga een eiland buiten de territoriale wateren opspuiten en dan koop ik het zand daarvoor in Nederland.
Dan mogen alle goedwillende mensen daar naar toe.
Dan kunnen de achterblijvers, de ambtenaren en de niet goedwillende elkaar aan gaan zitten kijken wie het dan nog voor hen moeten verdienen.
Omdat er dan al zoveel zand is weggezogen stroomt Nederland onder en zijn we van die ellende af.
Vervolgens kopen we zand in België en spuiten dan Nederland weer op en dan....
@Feynman | 22-02-15 | 15:14
Precies! De aardbevingen groeien duidelijk in aantal en het aantal zwaardere aardbevingen groeit ook en dat met een vertraging van (vele?) decennia op de gasproudctie lijkt het. De geologen van de NAM weten vast wel wat de Groningers nog allemaal te wachten staat. Dus het kalf is inderdaad al lang verdronken.
Je krijgt nu weer van die typische absurde Nederlandse discussies waarbij men al begint in Den Haag om eerst z'n eigen simplistische werkelijkheid te creëren (gaskraan dichtdraaien = minder aardbevingen) die helemaal los staat van de werkelijkheid en daar gaat het hele land dan eens lekker jarenlang over discussiëren. Het is gewoon nutteloze bezigheidstherapie. De overheid kan beter uitgaan van een scenario dat er de komende decennia nog veel meer (zwaardere) aardbevingen gaan volgen en versneld het gas de grond uitpompen en met de extra opbrengst daarvan de Groningers schadeloos stellen en zorgen dat er betere aardbevingsbestendige gebouwen komen.
Hoe oud is het gebouw van de regenboogschool. Waarom heeft men er geen nieuwbouw neergezet.?
Polderjihad | 22-02-15 | 13:37
Pak de column met mijn aardbevingsprognose er even bij. De twee hebben zeker met elkaar te maken. Punt is alleen dat nu stoppen met productie, geen nuttig effect meer gaat geven op aardbevingen. Er is al genoeg geproduceerd om decennia aan aardbevingen te geven.
Dat kan je halen door zelf de productie van het Groningerveld www.nlog.nl/nl/reserves/Groningen_clip... te pakken en de grafiek met alle aardbevingen. www.geenstijl.nl/archives/images/figuu... Figuur 2 uit het rapport SodM uit 2013. Dan zie je dat de aardbevingen tientallen jaren achterlopen bij de productie EN een volledig vlakke exponentiële groei laten zien.
De aardbevingen lijken pas in 93 te beginnen, maar dan wordt pas de meetapparatuur geplaatst om ook kleinere bevingen goed vast te leggen. Gecorrigeerd daarvoor zie je perfect rechte lijnen, daarvoor heeft SodM en TUDelft geen verklaring.
Ondanks dat de productie in de jaren zeventig met 70% gedaald is en in de jaren negentig met 50%. Die twee experimenten met minder produceren hebben in de 45 of 25 jaar erna GEEN daling in aantal of sterkte van aardbevingen laten zien. Niets, zelfs niet een deukje in aantal of sterkte, het heeft in het verleden nog nooit geholpen.
Daar hoef je geen bodemdeskundige voor te zijn. Iedereen die op de middelbare school netjes grafiekjes heeft leren lezen kan het zelf zien.
Nu kunnen we wel een derde keer de gaskraan gaan dichtdraaien in de miraculeuze hoop dat er iets veranderd is in de bodem waardoor het dit keer wel het ei van Columbus is, maar ik kan aan de vorige twee experimenten met minder produceren alleen de conclusie trekken dat het niet binnen tientallen jaren enig nuttig effect heeft.
De looptijd tussen productie en aardbeving ligt minimaal in decennia. Niet in jaren, niet in maanden. Het kalf is verdronken. Het SodM trekt in haar eigen rapport al de conclusie dat de looptijd meer dan zes maanden moet zijn, omdat de meeste heftige bevingen niet het patroon volgen van `s winters hoge productie, `s zomers rust. Die sinus zie je OOK niet terug in de bevingen. Al een halve eeuw niet.
Geconfronteerd met de realiteit zouden we ons geen zorgen meer moeten maken over reparatie van stucwerk, maar over het retrofitten van de constructies zodat huizen, scholen en ziekenhuizen bestand zijn tegen serieuze aardbevingen. Zie infographic. 9gag.com/gag/aYWwx4x
Aangezien de bevingen van de komende 25 jaar volgens de afgelopen halve eeuw niet meer te beïnvloeden zijn, zie ik geen andere route dan evacueren of aardbevingsbestendig bouwen. Dat geeft zelfs zinvolle werkgelegenheid.
En intussen lijkt iedereen totaal vergeten te zijn dat er in 1992 een aardbeving van 5.8 i s geweest in Limburg, toch ruim 100 (!) keer sterker dan de 3.6 die hier genoemd wordt. Ofwel: helemaal niks aan de hand tenzij je in een ontzettend bouwvallig krot woont.
Hoe staat Peggold trouwens hier tegenover? Welke oplossing heeft hij? Heb tot op heden nog niets vernomen van hem.
Ich weiß es auch nicht mehr. Scheiße!
Ihr?
Er haben est gewuBt!
Feynman | 22-02-15 | 09:53
FOUT.
Polderjihad | 22-02-15 | 13:37
Er haben est gewußt!= Er habt es gewußt!
Het is één groot Zionistisch aannemerscomplot.
Er haben est gewuBt!
Feynman | 22-02-15 | 09:53
FOUT.
Gasproductie heeft wel degelijk te maken met aardbevingen. Je kunt toch niet verwachten dat binnen 1 week na het opschroeven van de productie een aardbeving komt? De grond moet zichzelf eerst 'zetten'. Daar gaat een hele periode aan vooraf. Of ben je toevallig bodemdeskundige?
Is dit gehakkel wat je leert op een school voor journalistiek? En dit door het antwoord waar je om vroeg heen praten omdat je jezelf zo graag hoort, met als gevolg dat je geen antwoord hebt? Kan natuurlijk ook dat die man met het spraakgebrek met die knullige muts zijn hersenen heeft overkookt.
Altijd blijven wantrouwen, dat is de weg vooruit... not. Zo creeer je conspiracy theory gekkies en groningen zit er al vol mee inmiddels. "Wat als" is nooit een argument en zal het ook nooit worden. Als je theoretisch wil bezig zijn moet je maar theroretische wiskunde gaan studeren. O ja, en geld ging niet boven veiligheid zoals meneer zegt; het rapport zegt dat veiligheidsrisicos verwaarloosbaar zijn. En wat blijkt, tot nu toe is niemand gewond geraak dus het klopt. Dat wordt dan vervolgens verdraaid in de media naar veiligheid werd genegeerd....
Zoals bij veel zaken wordt het probleem ook nu wel weer erg simpel voorgesteld in Den Haag: Wilt u geen aardbeving stem op mij want ik draai de gaskraan dicht, wilt u wel aardbevingen stem op een ander want die draait de gaskraan open.
Alsof je na meer dan 50 jaar gaswinning (met alle gevolgen van dien voor de bodem) nu ineens de "maakbare aardbeving" hebt met Haagse politici die dat even zeer nauwkeurig via de stand van de gaskraan gaan regelen. Wat een enorme flauwekul.
VVD en PvdA zullen gewoon doorgaan met de gaswinning, ze liegen alles bij elkaar. Alles zodat zei hun zakjes met geld vol kunnen storten.
@Bakito | 22-02-15 | 11:20
Ik betwijfel het aangezien jij de islam verheerlijkt. Meer dan 50% van de Moslims steunt ISIS en haar gedachtengoed. Begrijp ik het dus goed dat jij die dikke 50% hard wil aanpakken?
Ook ben jij voor de bouw van meer haatkazernes in Nederland waarmee je het kwaadaardig gezwel faciliteert. Kwartiermaker dus.
Feynman | 22-02-15 | 12:04
Dank u voor de uitleg. Juiste info voor VanBukkem. Maar ik zag vroeger weleens geschreven Duits waar men dubbel-s toepaste. Ikzelf wilde ook weleens Duits toepassen maar heb het om de ß ook altijd gelaten. Dankuwel voor de tip om ß te typen!
ß ringel-s in windows is alt gr (rechter alt) en s
www.sikkom.nl/hoe-veilig-de-regenboogs...
Nederlandse Praktijk Richtlijn Aardbevingsbestendig Bouwen (NPR).
De basisinsteek van de richtlijn is dat de kans op overlijden door het instorten van een gebouw in Nederland één op 100.000 mag zijn. Dat is overal in het land zo, behalve in Groningen. Hier ligt dat percentage veel hoger. Eén op 10.000 bijvoorbeeld en in sommige gebouwen zelfs richting één op duizend, hoewel dat nog beter onderzocht moet worden.
-
erder is opmerkelijk dat Nederland een andere aardbevingsveiligheidsnorm voor gebouwen hanteert dan de Europese Unie. De expert wees straten in Bedum en omstreken aan, die volgens hem niet voldoen aan de Europese richtlijnen voor veilig wonen. Complete buurten die eigenlijk onbewoonbaar moeten worden verklaard. Alleen niet volgens de Nederlandse wijsheid. - See more at: www.sikkom.nl/hoe-veilig-de-regenboogs...
-
Kortom, alhoewel de staat en de NAM al lang weten dat het gaat beven, bouwen we tot op de dag van vandaag niet-aardbeving bestendig. Met opzet.
-
Nou MH17 / KL4103 kostte 289 doden: opzettelijk vliegen over een oorlogsfront waar op vliegtuigen werd geschoten. Hoeveel doden gaan aardbevingen in Groningen kosten?
WitteGrunneger | 22-02-15 | 11:59
Onzin, ieder toetsenbord kan ß. nl.wikipedia.org/wiki/%C3%9F "Op Windows-computers kan een ß op diverse manieren gemaakt worden: door de alt-toets in te drukken en 0223 of 225 te typen of door Alt + Ctrl of Alt Gr in te drukken en de letter s te typen. Op de Mac kan dit met de option-toets en de letter s."
Ik baal er dan ook van dat mijn toetsenbord geen echte ringel-s heeft.
VanBukkem | 22-02-15 | 10:42
Volgens mijn boerenverstand mag je het dan met dubbel-s schrijven.
Een journalist zou eens aan Halbe Zijlstra kunnen vragen hoe hij objectief kan zijn, aangezien hij met Improvex voor Shell werkt volgens www.parlement.com/id/vhdm1hcid9z1/h_ha... . Zelfs als mocht blijken dat het misschien inmiddels 'keurig' op afstand geplaatst is, mag toch duidelijk zijn dat de afstand klein is na al die jaren. NAM is 50% Shell en 50% ExxonMobil volgens www.nam.nl . Zijn vrouw is gedeputeerde en dramt wegen en infrastructuur erdoor voor Bouwend Nederland. Waarom brengen journalisten dat hele netwerk achter de politici niet een keer in het licht? Verheijen is een kleine grabbelaar die alleen maar kan functioneren/grabbelen in die cultuur. Niet voor niks komen zoveel VVD'ers in opspraak. Zonder belangenverstrengeling en grotere belangen zouden al die lui al veel eerder worden gecorrigeerd door het systeem. Er is weinig sociale controle, omdat ze allemaal op de grens lopen.
joker3 | 22-02-15 | 11:43
Je praat naar dat je verstand hebt.
Die paar bevinkjes. Wat een gedoe. Nog nooit één gewonde gevallen. Nog nooit één gebouw 'ingestort' dat na 1950 gebouwd is of daarvoor dat wél onderhouden is. Groningen speelt het slim om een paar miljard subsidie te ontvangen.
VanBukkem | 22-02-15 | 10:42
Probeer Control - Alt - s. ß.
Sie haben es gewußt.
Het draait toch allemaal om de . Bijna alle industrie is hier al kapot gemaakt door buitenlandse subsidie-maffia. Mijn inziens is er altijd al met voorbedachte rade zo weinig mogelijk geïnvesteerd in Groningen omdat het toch weggegooid geld zou zijn.
Er is gewoon niemand die op de vragen van sikkom.nl ingaat omdat men in die club van boven ons gestelden allemaal elkaars rug krabt. Beter is men in de pappen en nathouden tactiek. De grote ondernemingen ontduiken ondertussen voor 1000 triljoen aan belastingen. Dat is genoeg om de gehele wereldbevolking een goed leven te gunnen.
Al dat gelul ook over hoeveel miljard m³ gas er gewonnen mag worden. Mijn inziens zijn het gewoon wat cijfertjes op papier terwijl niemand weet hoeveel er daadwerkelijk gewonnen wordt en gaat worden. Mijn ervaring uit het verleden is dat je toch altijd met een kluitje in het riet gestuurd wordt als het om veel geld gaat.
Er moet toekomstgericht, dus aardbevingsbestendig, gebouwd gaan worden. Met de kennis van de boven ons gestelden had dit al 55 jaar eerder gekund. In mijn kennissenkring zijn mensen die een huis gebouwd hebben op de gasbel. Met de kennis van nu, hadden ze het bouwtechnisch geheel anders aangepakt. Maar wij moeten niet zeuren om een paar scheuren. Dan zijn we maar een stelletje zeurscheuren. En excuses aanbieden is niet wenselijk in een cultuur waar alles met de mantel der liefde bedekt kan worden.
Bertus Brulbroek | 22-02-15 | 09:37
Het is ook goed voor de begrafenisondernemers als het mis gaat.
.
Goed idee hierboven al geopperd NAM of gemeentehuis moeten gewoon tijdelijk gebouw ruilen met die school. Dan heb je nog steeds het voordeel voor Bouwend Nederland en begrafenisondernemers als de boel instort en kun je maximaal blijven pompen zonder die kinderen in gevaar te brengen. Die botte koppen van de NAM kunnen ook veel meer hebben.
The_Challenger | 22-02-15 | 11:14
Nee hoor, ik zie IS ook als een kwaadaardig gezwel. Jammer hè. ;)
necrosis | 22-02-15 | 11:04
D'66, PvdA of PVV zijn inderdaad één pot nat, met het verschil dat de eerste twee partijen in ieder geval mensen zonder strafblad in de gelederen hebben en verantwoordelijkheid durven te nemen in zware tijden i.p.v. stampvoetend als een jankende peuter weg te lopen zoals Wilders en zijn Raad van Elf.
We hebben dat geld harder nodig dan die paar groningers. Evacueren en herplaatsen op een andere afgelegen leeglooplokatie
We hebben dat geld harder nodig dan die paar groningers. Evacueren en herplaatsen op een andere afgelegen leeglooplokatie
@necrosis | 22-02-15 | 11:04
Dat heeft ISIS al gedaan. Bakito en cs. moet je zien als een soort kwartiermakers.
-weggejorist en opgerot-
Parel van het Zuiden | 22-02-15 | 10:17
Mooi gezegd! +1
@The_Challenger | 22-02-15 | 10:57
We zouden Bakito landelijk moeten uitzenden, dan haalt D'66 nog minder zetels dan PvdA.
*gepaste grinnik alsmede grijns*
Laten we gewoon die provincie platbombarderen door het Amerikaanse leger, zoals we dat ook doen met andere regio's waar fossiele brandstoffen worden gewonnen en de lokale bevolking begint te morren.
Bakito | 22-02-15 | 09:46
Hahaha! Weer de zoveelste vergelijking die slaat als een slap mannelijk lid op een drumstel.
necrosis | 22-02-15 | 10:56 Tsja.. Als thuiswerken geen optie was blijft er niet veel over.
Nieuwe vluchtelingstroom > Groningers
@Bakito | 22-02-15 | 10:38
Je geeft maar één punt terwijl dat nog een leugen is ook. De PVV en haar achterban zijn voor minder ambtenaren. Daarbij willen ze ook de subsidiekraan dichtdraaien. Alle problemen opgelost willen is dus iets links of communistisch? Ten eerste heb ik de achterban daar nooit om horen roepen. Ten tweede heb jij jaren geschreeuwd dat de PVV een one-issuepartij is. Dat is contradictio in terminis.
Ik hoor je trouwens de laatste tijd wel vaak roepen dat er maar één oplossing is voor alle problemen. Op (dictator) Pechtold stemmen.
@luchtledig | 22-02-15 | 10:53
Waarom werkt het nooit als ik mijn werkgever vertel dat ik op het complex waar ik woon moet letten?
*niet eerlijk*
@DaRealSwag | 22-02-15 | 10:50
Als er geen aardgasgeld meer binnenkomt gaan we de Grieken achterna....
Maar om 'Brussel' te pleasen, gaan hier de belastingen omhoog naar 80%, de BTW naar 30% en een liter benzine naar 5 per liter.
*we are doomed*
necrosis | 22-02-15 | 10:51 Er moet toch iemand op dat kraakpand letten?
@Simon_GS | 22-02-15 | 10:17
"Ik vraag mij af of je sowieso één gebouw veilig kan verklaren bij een zware aardbeving. Er is toch nooit aardbevingbestendig gebouwd in die regio?"
Dat klopt. Zelfs nu bouwt men in Groningen gewoon nieuwe wijken die volledig niet aardbevingsbestendig zijn. Er is geen regelgeving die bouwers verplicht dat wel te doen. Je zou denken dat men inmiddels beter moet weten, maar nee dus.
@Bakito | 22-02-15 | 10:45
Dat geldt net zo goed (zo niet meer) voor de PvdA, zal ik boegbeeld Dijksma even in de groep gooien?
Ik heb respect voor Jan Marijnissen, die weet waar het geld wordt verdient.
Iets wat niet geldt voor Miezerig Mannetje, Samsom en Rutte.
Enne... over werkloos gesproken, wanneer ga jij weer eens solliciteren?
Wat een bangmakerij. Er is geen 100% zekerheid dat die school niet beschadigd raakt, en die man concludeerd daaruit dat de overheid met kinderlevens zit te spelen. Grow up. Niks is 100% veilig. Wonen in het aardbevingsgebied (0 slachtoffers in 20 jaar) is nog steeds veiliger dan deelnemen aan het verkeer. Wordt Melanie Schultz nu ook lastiggevallen door van die mensen die beweren dat ze alle stukken gelezen hebben en nu het licht zien? Als er straks geen aardgasgeld meer binnenkomt en de overheid nog meer moet bezuinigen, dan gaan er echt doden vallen.
"De NAM heeft ingenieursbureau Royal Haskoning DHV en bouwbedrijf Visser & Smit Bouw in de arm genomen om de bouwkundige staat van de basisscholen in Noordoost-Groningen te inspecteren."
De uitkomst van deze 'inspectie' staat al bij voorbaat vast. De inspecteur van Royal Haskoning zal zich voor de eigen veiligheid per Lynx helicopter verplaatsen.
necrosis | 22-02-15 | 10:43
Haha, de helft van het PVV-electoraat is werkloos of anderzijds ruifvreter. Met de Grote Blonde Leider voorop: Geert heeft nog nooit een dag in bedrijfsleven gewerkt.
VanBukkem | 22-02-15 | 10:42
De ringel-s is al al jaren uit de Duitse taal verdwenen.
@Bakito | 22-02-15 | 10:38
Nope, PVV-stemmers willen gewoon naar hun werk, terwijl de overheid doet wat ze moeten doen van alle geïnde belastingsgelden.
Gaat de overheid dure wijntjes lopen declareren bovenop hun riante salaris, dan gaan de mensen die werken voor hun eigen en andermans geld lopen mokken.
Wat begrijp je hier precies niet aan?
Moeten we het zelf oplossen?
Prima, maar dan wens ik ook een stuk minder belasting te betalen!
@Feynman | 22-02-15 | 10:25
Ik heb speling en gramatica altijd hoog in het vaandel staan.
Ik baal er dan ook van dat mijn toetsenbord geen echte ringel-s heeft.
Feynman | 22-02-15 | 10:12
"Ik zit naar een crashtest te kijken in slowmotion. Maar die crash komt er."
Die kentering c.q. 'crash' komt er hoe dan ook, maar zal niet beperkt blijven tot wat bodemdaling en scheuren in een paar muren. Als de miljarden aan aardgasbaten wegvallen - en dat gaat niet heel erg lang meer duren - zit NL toch wel met een vrij ernstig probleem in haar maag.
Men weet nu al dat dat moment er aan komt, maar om nu te zeggen dat ze daar volop mee bezig zijn, nou nee. Men heeft geen enkel plan klaar liggen die weggevallen aardgasbaten binnen nu en tien jaar te compenseren.
The_Challenger | 22-02-15 | 10:35
De PVV maar vooral haar achterban wil een overheid die ALLES oplost. Dat is extreemlinks of communistisch.
@Bakito | 22-02-15 | 10:19
je moet aartsconservatief niet met individualistisch vergelijken.
Volgens mij is het stukken goedkoper om de bevolking van Groningen te evacueren, plek zat in de Randstad...
Enne... geen gas meer naar Italië voordat ze een marktconforme prijs betalen.
Anders gaan die deegslierten maar praten met Poetin!
@Bakito | 22-02-15 | 10:15
Ik stem PVV in gebrek aan beter. Mijn grootste zorg is de Islam.
Collectivisme is iets waar ik een pleurishekel aan heb aangezien het leidt tot dictatorialisme. Wat maakt de PVV collectivistisch?
Noem eens drie linkse standpunten van de PVV. Moet de grootste vrijdenker van het internet(roflol), zoals jij claimt te zijn, wel kunnen toch? Heb je het partijprogramma ooit gelezen? Het is momenteel een mode van links om de PVV links te noemen. Waarom ze het doen weten ze zelf niet. Heeft iets met vroeger te maken. Als je iets verder graaft in jouw extreem-linkse gedachtespinsels en dezelfde handvatten neemt die jij hanteert kun je concluderen dat PVDA/D'66/GL/SP nog rechtser en conservatiever is dan de SGP. Een religie beschermen op een manier die niet normaal is.
Goktrommelkiller | 22-02-15 | 10:27
Allemaal aannames.
Waarom wil jij Goktrommel eigenlijk killen?
@Bakito | 22-02-15 | 10:19
.
Lach het maar weg, maar jij zit wel maar mooi in een totaal isolement.
Kan me nl. niet voorstellen dat er mensen zijn die omgang met jou kunnen verdragen.
Zeer vermoedelijk haten zelfs jouw ouders jou.
En met recht.
VanBukkem | 22-02-15 | 10:16
Optie A, ik was dermate geagiteerd dat ik gedeeltelijk wegtrok, en u weet, spelling staat bij mij altijd al met 1 voet in het graf.
en de keuning die wist niet hoe snel hij het probleem
onder ogen kon zien.
@Goktrommelkiller | 22-02-15 | 10:22
'Wie is die nerveuze figuur met die muts?
Krijg het op de zenuwen van die gast.'
Zei de pot tegen de ketel...
Geen probleem zo groot dat niet met een goede technische oplossing is op te lossen.
Ook dit "probleem".
Wie is die nerveuze figuur met die muts?
Krijg het op de zenuwen van die gast.
kwark001 | 22-02-15 | 10:18
Nee niet eenzaam, wel zeer individualistisch.
Bakito | 22-02-15 | 10:15
Bent u erg eenzaam? Het valt nogal op dat schreeuwen om aandacht.
Toch hoeven we ons geen zorgen te maken. We maken deel uit van de EU. Het Europese wij-gevoel en de solidariteit die we zo goed kennen van casi als MH17 zullen ons overspoelen als een warm bad. Steun, herinvesteringen, hulpverlening voor de arme Groningers, alle registers los. Het gerucht gaat dat de Fransen niet minder dan 1/3 van hun Europese landbouwsubsidies hebben gereserveerd voor hulp aan Nederland. De Europese Unie is er immers voor haar burgers!
.
Oh, wacht... Geldstromen kunnen natuurlijk helemaal niet van Zuid naar Noord stromen. Dat zou net zoiets zijn als "omhoog vallen". Waarvan we natuurlijk weten dat alleen Alexander Pechtold dat kan.
Ik vraag mij af of je sowieso één gebouw veilig kan verklaren bij een zware aardbeving. Er is toch nooit aardbevingbestendig gebouwd in die regio?
@Feynman | 22-02-15 | 09:53
(SIE haben es gewuBt of er HAT es gewuBt.)
The_Challenger | 22-02-15 | 10:09
Euh nee, als PVV-er ben jij in feite de linkse collectivist. En grotere vrijdenkers als ik vind je niet op internet.
als de gaswinning moet verminderen, dan ook de uitkeringen en toeslagencircus afschaffen. het moet tenslotte ergens van betaald worden.
Ook bij 12 miljard kuub per jaar krijgen we vaker en zwaardere aardbevingen. Gewoon aantoonbaar vanuit alle vorige bevingen en alle vorige pompsnelheden. Er is geen productieniveau waarbij de bevingen plotseling stoppen. Ook bij nul nieuw aardgas krijgen we wel meer en zwaardere bevingen.
Hoe moeilijk kan het zijn? De architect van de school wist niet dat er gas onder de grond zat. Wist niet dat het gas gewonnen ging worden en wist niet dat die winning aardbevingen zou opleveren.
De architect van die school wist wel dat Groningen, net zoals de rest van Nederland een gebied was zonder aardbevingen. De architect en aannemer van de school hadden geen enkele reden om maar 1 baksteen lang rekening te houden met maar 1 lichte aardbeving.
Inmiddels weten we zeker dat de school er niet op gebouwd is. Net zoals vele andere panden. Het was niet verplicht, en aardbevingsbestendig bouwen kan wel, maar is duurder. Dat is dus nooit gebeurd.
Erger nog, er is nieuwbouw waarvoor vandaag de eerste paal de grond in gaat, waar nog steeds niet verplicht is te bouwen met de huidige aardbevingen in het ontwerp mee te nemen. We maken deze organisatiefout al een halve eeuw en we blijven m maken.
Ik zit naar een crashtest te kijken in slowmotion. Maar die crash komt er.
@Bakito | 22-02-15 | 09:57
We kunnen beter al die linkse kerk shit die jij roeptoetert opvangen en de gassen die er af komen verzamelen de grond in pompen. Twee vliegen in een klap. De grond weer vol en de rest van Nederland wordt niet meer vergiftigd met jouw ideeën.
Heb er geen vertrouwen in. Paar weken terug was er een column over de te verwachten bodemactiviteiten in groningen, niet bepaald rooskleurig
VanBukkem | 22-02-15 | 10:02
Lijkt mij een strak plan!
Wederom schandalig. Eerst lekker tientallen jaren de veiligheids eisen aan de lap laarsen, honderden miljarden verdient en nu lekker op het dooie gemakje lekker inspecties doen met een gering team. Nee, deze idioten zouden massaal door heel het land inspecteurs horen te werven en op contract basis al die gebouwen binnen enkele weken te beoordelen. Niet alleen dat; het zijn NAM inspecteurs. Denk je nu werkelijk dat die niet zoveel mogelijk zullen proberen te beoordelen wat ter voordeel is van de aardgas maatschappij / SHELL zodat het zo min mogelijk kost? Schande, vroeger hingen ze allemaal aan de hoogste boom!
@VanBukkem | 22-02-15 | 10:02
Misschien nog een plekje in één van de vleugels voor de directie van de NAM?
necrosis | 22-02-15 | 10:01
*facepalm
@Petrus Poortwachter | 22-02-15 | 09:25
Ik stel voor dat we de kindertjes voorlopig onderbrengen in het gemeentehuis. Het leegstaande schoolgebouw kan dan gebruikt worden om overtollige ambtenaren te huisvesten, samen met de schooldirecteur, die gewoon op zijn plekje kan blijven zitten.
Toch is het goed dat dit gebeurt. Met het versneld afbouwen van het Groningse gratis geld gaat heel Nederland straks opdraaien voor de tot nu toe door de gaswinning gedekte cheques van de politiek. Iedere Nederlander zal het dertigjarige financiële wanbeleid van PvdA, VVD, CDA, D66 tot in de haarvaten voelen.
.
Eindelijk krijgen mensen eens de pijnlijke consequenties van het domme stemgedrag voor de kiezen. Fatsoen kun je immers niet vreten.
.
En als u iemand de schuld wilt geven hoeft u slechts naar een spiegel te lopen.
.
Het zij u gegund!
@Bakito | 22-02-15 | 09:57
Ik meen dat NAM plannen had om de gaten op te vullen met CO2, maar dat is plantenvoedsel.
Dan krijg je straks een wereldwijd tekort aan bananen.
*gnehehe*
Waarom de overheid het niet eerder heeft opgepakt?
Geen domme vragen gaan stellen Feynman.
Feynman | 22-02-15 | 09:53
Precies. Om de aardbevingen op te lossen moet er weer gas terug de bodem in worden gepompt. Gas dat we duur zullen moeten inkopen bij Rusland. Poetin lacht zich helemaal een breuk. (no pun intended)
@necrosis | 22-02-15 | 09:30
Uiteraard hebben de bevingen niets, maar dan ook niets met de aardgaswinning te maken.
@Bakito | 22-02-15 | 09:52
Wie trekt er aan jouw touwtjes?
De gaskraan gedeeltelijk dichtdraaien geeft geen nuttig effect op aardbevingen in de nabije toekomst. Dat heb ik in twee verschillende columns al aangetoond met behulp van de gasproductie een aardbevingsproductie in de afgelopen veertig jaar.
Staat leuk hoor. Als staatsman gewichtig doen over hoeveel we wel of niet oppompen. Met aardbevingen heeft het NIETS te maken. Zelfs lobbyclubs als Sikkom trappen erin. Lijkt net alsof je met Groningen rekening houdt, terwijl oppompen bij de huidige olieprijs toch niet zo interessant meer is.
Uitbetalen van schades is gelul achteraf. Dan is het kalf al verdronken. De hamvraag is of je het probleem kunt voorkomen, of minimaliseren. Vraag 1 is dan, wat is nu eigenlijk het probleem, nou dat lijkt me het feit dat je hut instort. Dat lijkt me nogal kut met een kater wakker worden.
Hier even een infographic: 9gag.com/gag/aYWwx4x Links ziet u de normen voor woningbouw in Groningen, en rechts ziet u wat ontwikkelde landen doen in aardbevingsgebieden. Maar niet in Nederland, de eisen qua aardbevingsbestendigheid zijn dertig jaar na de eerste bevingen nog steeds in de conceptfase. www.nen.nl/NEN-Shop/Vakgebieden/Bouw/E...
Leuk dat de NAM nu 120 schooltjes gaat bekijken, maar waarom heeft de overheid dit niet opgepakt, toen lang voor de eerste beving al door ingenieurs voorspelt werd dat de gaswinning aardbevingen op zou leveren? Dan hadden we de afgelopen zestig jaar kunnen gebruiken om dit probleem netjes en volledig op te lossen.
Er haben est gewuBt!
@kwark001 | 22-02-15 | 09:51
Ik heb destijds een idee geopperd om de gaten te vullen, dat vond Joris echter niet lievv....
Kunnen we geen Moskee in de lege holten maken? Recentelijk begrepen dat zo'n ding eigenlijk niet zonder bunkerfaciliteiten kan...
necrosis | 22-02-15 | 09:51
SA is een marionet van de CIA. Verklaart meteen waarom 9/11 een inside job was.
@Bakito | 22-02-15 | 09:46
De grootste olieproducent (SA) hebben vooralsnog geen bommetje hoeven koppen.
Kan je van die riante uitkering geen betere tekstschrijver inhuren?
necrosis | 22-02-15 | 09:48
Ik zie andere mogelijkheden, doch die ik niet neerplempen.
@de Voorzittert | 22-02-15 | 09:42
Kunnen ze die gaten in de grond niet gebruiken als ondergrondse opslag voor Jenever?
*zo maar een ideetje*
Eigenlijk wist iedereen dit 10 jaar geleden al, maar we stemden, zeker de Groningers zelf, voor een overheid van spil-, bemoei-, en geldzucht. Dat moet uiteindelijk bekostigd worden, hè.
Laten we gewoon die provincie platbombarderen door het Amerikaanse leger, zoals we dat ook doen met andere regio's waar fossiele brandstoffen worden gewonnen en de lokale bevolking begint te morren.
Weinig creatief dat die actiecomité's niet de slogan: "Er gaat niets ónder Groningen" bedacht hebben...
@très cool | 22-02-15 | 09:35
Momenteel heeft D'66 de rode bolwerken in Groningen overgenomen van het bijna ter ziele gegane PvdA.
Be careful what you wish for!
*Gebreidde muts afslaan doet*
Dat gejank om een risicovrij leven. Schandalig dat een paar bloggers de welvaart van Den Haag op het spel zetten. Verder zouden een hoop ingestorte gebouwen enorm veel werkgelegenheid bieden aan het nu al voornamelijk werkeloze Groningen.
Het is wachten op de eerste dode(n) en dan komen er weer tranentrekkers, rouwstoeten, iedereen die over elkaar heen valt hoe erg ze het wel niet vinden. En dan iets over 'de onderste steen' boven en vervolgens wordt alles in achteraf kamertjes besproken en krijgen enkele kleine visjes (meestal diegenen die er voor waarschuwden) de schuld en rest blijft glas,plas, was. Of ben ik nu cynisch?
Groningers moeten niet zeiken. Houden al sinds mensenheugenis de uitdeelsocialisten in het zadel en dan nu gaan stampvoeten als het allemaal toch niet zo gratis blijkt te zijn.
Er zijn ook goede aardbevingen.
@necrosis | 22-02-15 | 09:31
Noodlokalen. Binnen twee dagen kant en klare nieuwe school.
We kunnen niet zonder de baten dus zou niet te veel de kant van de Groningers kiezen in deze...
@Petrus Poortwachter | 22-02-15 | 09:25
Wat wil je bereiken met die 20 containers?
Ik mis je punt.
Zet een school neer die een beving van 6 kan verdragen. Vlieg wat Japanners in voor bouwadvies.
Er is geld zat. Asielzoekersindustrie weg doen, minder corrupte VVD'ers, minder zorggraaimanagers, minder uitkeringen over de grenzen sturen, minder bodemloze ICT-putten veroorzaken, en minder naar Mugabe via de EU.
@SapperDeFlap2166 | 22-02-15 | 09:24
Net als bij de islam?
Volgens de huidige politici hebben bepaalde gruwelijkheden niets te maken met islam.
Ik vrees dan ook voor Groningen.
Maar voor @fuckje heb ik natuurlijk een slaapkamer vrij....
Lekker luchtig over blijven doen... Als er iets gebeurd en er vallen (kinder)slachtoffers gaan diverse sprekers gelynched worden.
Pleur gewoon twintig containers in een weiland totdat je het zeker weet.
Net als bij de islam moeten er eerst voldoende slachtoffers vallen. Pas dan komt men van de pot. Zo gaat het elke keer.
Regeren is Nederland is vaak een achterom kijken en met de 'kennis van nu'.
Weten de mensen uit Grunn trouwens dat 'hun' bodemopbrengsten voor een habbekrats worden verkocht aan die deegslierten?
De mensen in de randstad betalen ruim het dubbele voor een kuub gas!
*uit solidariteit een maand uit de magnetron eet*
Mooi gebouw
Samsom is ineens voorstander van 'de gaskraan dichtdraaien'.
Laat u niet paaien, Grunningers, dat liedje stopt zodra u een PvdA vakje rood heeft gekleurd op 18 maart....
Oef, moet vanavond daar nog naar toe...
Gaskraan dicht? Laten de aardgasbaten nou ongeveer precies samenvallen met wat we jaarlijks kwijt zijn aan de multiculturele samenzwering. Misschien wel het juiste moment.
myyearwithoutclothesshopping.com/wp-co...
dat ging snel !
doet er ook n passend filmpje bij...
REAGEER OOK