Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

XTC-hausse barst los na drie dode ADE-stampertjes

unce.gif Ja hoorrr. Als een solide vierkwartsmaat in een prefab popliedje komt De Telebloid hun eigen grijsgedraaide muziekfeestje binnen. PILLENGENERATIE NEGEERT GEVAAR, kopt de krant van frankverhoefend Nederland boven een behoorlijk dom stuk over drugsgebruik op dancefeesten. Strekking: Partydrugs mogen eigenlijk helemaal niet (oooh!), maar ze doen het toch (Foei!) en ze smokkelen de drugs gewoon in hun onderbroek naar binnen (Wat brutaal!) want de security mag daar lekker toch niet voelen (BEREKENEND DRUGSSMOKKELTUIG!!1). 'Zero Tolerance lijkt wassen neus', klaagt de krant van geriatrisch geraniumhangend Nederland in een fact free huilstuk waarin de suggestie gewekt wordt dat heel Nederland nog eens ten onder gaat aan een paar pillenslikkende postpubers en studenten. En nou de feiten: van 2 van de 3 ADE-doden dit weekend is nog niet bekend wat de doodsoorzaak is. OK, drugs ligt voor de hand, maar officieel weten we dat dus nog niet. Dan het gevaar van XTC. De Telebloid en ook oudemannenblad Elsevier doen of XTC, dat al sinds de hippiejaren zestig aan populariteit wint, behalve een vuige criminele daad ook nog een gigantisch gevaar voor de volksgezondheid vormt. Oh ja? XTC-doden 2009: 4. Alcohol + tabaksdoden 2009: 23.656 (bron: Jellinek). Helemaal nergens 'negeert' de 'pillengeneratie' het 'gevaar', want dat is er nauwelijks. Ja, het Trimbos-instituut waarschuwt inderdaad dat het MDMA-gehalte in XTC steeds hoger wordt - maar een pilletje hoeft niet in 1 keer naar binnen. Opbouwen met 'een halfje' of 'een kwartje' is gangbaar, en de meeste gebruikers laten alcohol keurig voor wat het is omdat ze heus wel weten dat ze daar twee keer zo hard van uitdrogen in combinatie met pillen. Ook leuk meegenomen voor de samenleving: zowel de medefeesters als de openbare ruimte blijven doorgaans gespaard op en rond dansfeestjes, omdat bijna niemand drinkt en iedereen sowieso te druk is met blij stuiteren en extatisch knuffelen. 350.000 bezoekers ADE, vijf dagen lang, in de hele stad, en de politie schrijft geen woord over vernielingen, overlast of vechtpartijen. In een vlaag van liberalisme wil D66 de enkele jaren geleden door het CDA (met steun van VVD (!), PvdA, ChristenUnie en SGP) verboden drugstests op festivals weer toestaan. Heel goed. Het kan een boel gezondheidszorgen schelen als je weet dat je goeie M van je vinger gaat likken, of juist op het punt stond om een vervuilde pil tussen je malende kaken te stoppen. Bonus: Als je op voorhand meer veiligheid garandeert voor een partydrug die zich nooit uit zal laten bannen, ontneem je talloze slecht geïnformeerde, vooringenomen jarenvijftigjankers achteraf hun sneue munitie.

Reaguursels

Inloggen

Mooi om te lezen dat de reaguurders zo helder verdeeld zijn in pillengebruikers en pillenhaters.
Vind de argumenten van de haters ("zielig als je pillen nodig hebt" etc) tot nu toe niet heeeel overtuigend...

japie de uitvreter | 21-10-14 | 22:04

@Lichtstadfan | 21-10-14 | 12:49

Slachtoffer mijn reet, ze neemt zelf die pil in. Zijn alcoholrijders nu ook opeens slachtoffers, nadat ze een paar kleuters hebben neergemaaid. Linkse mafkees.

decadent degeneraat | 21-10-14 | 17:48

Hoop eikels hier die het niet erg vinden dat een medemens op straat sterft omdat ie eens met vrienden een pilletje wilt proberen. Totdat je eigen zoon, neefje of broertje die heeeeel braaf is en echt nooooit iets verkeerd doet met de ambulance mee mag na zo'n feest. Dan kan het je ineens WEL wat schelen en wou je dat de tests wel waren toegestaan, wedden?

The Green*Machine | 21-10-14 | 16:09

Sorry Joris, computer is weer eens op de hobbel, heb met de iPad anders nergens last van maar daar zit dan ook safari op...

eerstneukendanpraten | 21-10-14 | 15:38

-weggejorist-

eerstneukendanpraten | 21-10-14 | 15:37

-weggejorist-

eerstneukendanpraten | 21-10-14 | 15:37

-weggejorist-

eerstneukendanpraten | 21-10-14 | 15:37

Komt die vette woei nu nog?

eerstneukendanpraten | 21-10-14 | 15:37

Jah, eigen risico en het valt wel mee.
Klinkt wellicht gek, maar ik zie bij het uitgaan om me heen altijd verantwoord pil gebruik. (Neem zelf graag een biertje of 2...)
.
Het valt me ook op dat alle sterfgevallen van het *Amsterdam* Dance Event geen Amsterdammers zijn.
Toch sneu natuurlijk.

hotmint | 21-10-14 | 15:10

@Mean Dean
Meestal is de oorzaak geen overdosis maar uitdroging en oververhitting. Knippen en plakken uit Wiki:
-
Overdosering met MDMA kan (in relatief zeldzame gevallen) dodelijk zijn. Stijging van de lichaamstemperatuur als een direct gevolg van MDMA en serotoninestimulatie (soms verschijnselen die overlappen met het serotoninesyndroom), gefaciliteerd door een warme omgeving en langdurige fysieke activiteit (zoals dansen) kan hyperthermie en dehydratie (uitdroging) veroorzaken, gevolgd door het uitvallen van verschillende organen: rabdomyolyse, acuut nierfalen, diffuse intravasale stolling, schade aan lever en hersenen en epileptische insulten.[6] Deze stijging van lichaamstemperatuur is groter wanneer MDMA gecombineerd wordt met cannabis. Om het risico op oververhitting te verminderen is het aan te raden voldoende isotone dranken te drinken en bovendien regelmatig een hete dansvloer te verlaten en te pauzeren in een koelere omgeving.

Temazepam60milligram | 21-10-14 | 15:06

Je kunt vrijwel onmogelijk een overdosis MDMA binnen krijgen. Maar meestal zit er ook een oppepper in die pillen, zoals speed. En daar kun je wel weer een OD van krijgen.
.
Sowieso snap ik niet dat die (hele) grote dancefeesten geen testloketje hebben waar je, als je dan toch zo nodig een pilletje wil nemen, ze kunt laten testen. Dat was vroeger toch zo?

Mean Dean | 21-10-14 | 14:35

al die mensen die zeggen 'heb het niet nodig ik drink wel alcohol, want dat vind ik lekker' moeten stil zijn, je bent toch ook ooit begonnen met alcohol drinken? pillen mits normaal gebruik is veilig. zelfde geldt voor alcohol, slechts door de illegaliteit van xtc is er in het criminele circuit helaas ook troep in omloop. In de jaren der drooglegging werd er ook veel troep verkocht. Legaliseer de shit, maak 5 verkooppunten in nederland overheidsgeregulierd en verdien er je geld aan nederland.

jan_lid | 21-10-14 | 14:34

Bigi Bana Boy | 21-10-14 | 14:07
Risico's loop je nou eenmaal in het leven. Maar zoals ik al zei is het nauwelijks risicovol als je het in mate doet, begint met een halve en dan wacht op het effect. Daarnaast zijn deze risico's volledig weg te halen als het legaal en gereguleerd wordt.

Gbeg | 21-10-14 | 14:31

Gbeg | 21-10-14 | 13:52
Ga vooral je gang maar zolang je geen idee hebt wat je in je klep stopt vind ik het nogal risicovol. Kan van alles zijn. Mijn zegen heb je, maar ik kan geen traan laten om mensen die vervolgens deaud neer vallen. Om zichzelf kapot rokende en zupende mensen ook niet overigens.

Bigi Bana Boy | 21-10-14 | 14:07

Dat wij de nieuwe pillengeneratie zijn kan ik wel beamen. Ik heb het zelf gebruikt en minstens 70% van mijn vriendengroep ook. Nooit iets fout gegaan omdat we altijd begonnen met een halfje en nooit meer dan 2 (al hield ik er meestal na 1 al mee op) en genoeg water drinken. Dan kan er ook weinig fout gaan. Het taboe op de pillen (vooral omdat het harddrugs is) is belachelijk en een reden waarom de ongeïnformeerde overal loopt te roeptoeteren dat het maar verboten moeten worden/blijven. Ik heb er geen behoefte meer aan maar ik zie het liever gelegaliseerd en gereguleerd. Al heb ik daar weinig hoop op als je ziet hoe het huidige kabinet over wiet praat. Nederland is allang niet het vooroplopende land meer waar men vroeger zo trots over sprak.

Gbeg | 21-10-14 | 13:52

De pillengeneratie???? Die zijn inmiddels rond de 40 en hebben adhd kinderen en een levenslange uitkering omdat hun hersens chemisch opgelost zijn door het pillengeslik
in een tijd toen dj paul elstak en mental theo nog wat voorstelden.

von sokkenstopfen | 21-10-14 | 13:31

Joh, weet je wat pas pathetisch is? Iemand die denkt dat de manier waarop je een ervaring bereikt bepaald of je er wel of niet geluk in mag beleven. Lekker afgeven op mensen die iets anders leuk vinden dan jij, en ze wegzetten als onvolgroeide individuen, dat is pas puberaal.

Elke ervaring heeft haar basis in chemie. Hoe je die opwekt is willekeurig en irrelevant tenzij het anderen schaadt.

F#ckingAwesome | 21-10-14 | 13:21

Ha op die zelfde site waar jullie naar verwijzen kan je je pil ook voor 2,50 laten testen. Als je niet kan bedenken dat dat een goed plan is moet je überhaupt geen drugs tot je nemen.

paranoya | 21-10-14 | 13:02

Dat is weer de typisch fossiele stuiptrek. Alles dat "nieuw" is, is eng. Druks zijn eng. Videogames zijn eng. Moderne muziek is eng. Films met teveel bloed zijn eng. Truitjes waarbij je je navel kan zien zijn eng.

De pillen-generatie. Wat zijn zij dan wel niet? De atoombommen-generatie? Koude Oorlog, je weet zelluf.

Piet van het Padje | 21-10-14 | 12:58

Van Rossem zelf ook pillenslikker ?? Ik ben er bijna van overtuigd na het lezen van zijn pillen fan mail. .
Het derde slachtoffer een getrouwde vrouw van 41 (!) Met alle respect maar dat is diep pathetisch. Een generatie die meent dat geluk plezier en rijkdom in een pil zit. !! ??
Verder heeft Mike Oxlong helemaal gelijk.

Lichtstadfan | 21-10-14 | 12:49

Wel een beetje sneu als je op je 41ste nog naar dance evenementen gaat en pillen slikt.

Temazepam60milligram | 21-10-14 | 12:46

Wat een gezeik weer. Als na-puberende vadertjes en moedertjes oppas geregeld hebben en dan een nacht met behulp van o.a aceton en mierenzuur verbindingen zich als een zombie willen gedragen moeten ze dat toch lekker zelf weten. En als er zo nu en dan een of twee schuimbekkend ten ondergaan is dat hooguit triest voor nabestaanden maar voor de algehele veiligheid van het land maakt dat echt helemaal niks uit.

Mike Oxlong | 21-10-14 | 12:38

Ja, helemaal mee eens met Van Rossem. Het woord dat ik tot deze tegel - voordat ik 'm heb gepost that is - nog niet heb gezien is GEESTVERRUIMEND. Het is dat ik m'n tin foil kwijt ben sinds 22 december 2012, maar anders zou je denken dat ome Overheid haar neefjes en nichtjes liever beneveld ziet dan verruimd in den köppe.

Het enige wat die pillendraaiers niet zouden moeten doen, is hun afvalzooi in de natuur dumpen. Maar afgezien daarvan, breng eerst de test terug en legaliseer de boel op termijn.

Organische evolutie | 21-10-14 | 12:02

-weggejorist-

herman12 | 21-10-14 | 11:53

Hulde aan dit stuk van Rossum!

Polderjihad | 21-10-14 | 11:50

Captain Pervert | 21-10-14 | 09:20
Er kunnen natuurlijk best heel wat mensen zijn die een slechte pil hebben gehad en het wel hebben overleefd. Slechte pillen zijn niet automatisch dodelijk.

Overigens dringt de hele logische redenering maar niet bij veel verbieders door dat als dit door slechte pillen komt, het verbod misschien wel tot deze doden heeft geleid. De kans zou immers een stuk kleiner zijn dat als het legaal en getest is gifpillen op de markt zouden komen. En zou een legale onderneming er mee wegkomen om gifpillen te verkopen?

Doldwaas | 21-10-14 | 11:47

Wat mensen ook lijken te vergeten is dat sommige van de mensen die in het ziekenhuis/lijkkist belanden niet een avond een pilletje nemen maar al 3 a 4 dagen non stop aan het feesten zijn onder invloed van speed pillen coke en nog wat alcohol... 4 dagen wakker blijven is al erg slecht voor je zonder drugs maar met al die pepmiddelen begeeft het hart het iets sneller (zeker als blijkt dat je misschien al een harprobleem had)

TDB | 21-10-14 | 11:47

@Nequebard | 21-10-14 | 11:21
En dan moet iedereen die te vet eten zelf op draaien voor alle hart- en vaatziekten. En iedereen die voetbalt moet zelf opdraaien voor zijn blessures. En iemand die zelf klust en van de ladder pleurt: tjah, had je dat risico maar niet moeten nemen. Kanker in de familie: Sorry, hadden je ouders maar niet moeten neuken, maar dit is echt een risico dat zij genomen hebben, en het is niet eerlijk om de kosten van de chenmo op de samenleving af te wentelen...

Je bespaart in ieder geval wel op de zorgkosten op deze manier, dat wel.

TheEgg | 21-10-14 | 11:42

Ballenman | 21-10-14 | 10:43
Ik ben de discussie niet begonnen maar VR. En waarschijnlijk ben jij ook ervaringsdeskundige!

batvoca2 | 21-10-14 | 11:34

Verschil met alcohol is dat je daar redelijkerwijs een inschatting kan maken wat je naar binnen werkt omdat het een gereguleerd en legaal product is. Met alle andere drugs heb je geen idee. Ben geneigd om te denken sterf maar als je zonodig toch pillen moet slikken, maar anderzijds weet ik ook hoe zwak en beïnvloedbaar mensen, en vooral jongeren zijn. Een 41 jarige had beter moeten weten, een 16 jarige misschien nog niet.

Bigi Bana Boy | 21-10-14 | 11:30

Even stemmen:
www.stand.nl/

Stir Glenfarclas II | 21-10-14 | 11:24

De waard zijn gast | 21-10-14 | 10:07
Ja, da's inderdaad waar, maar er is nog niet echt een "crackdown" geweest t.o.v. xtc ... kan me voorstellen dat dit aangegrepen gaat worden om smartshops aan te pakken, vergunningen voor festivals niet meer te verlenen, bepaalde clubs dicht te gooien, het zero-tolerance-beleid verder aan te scherpen etc. In elk geval niet om xtc-tests weer in ere te herstellen.

Lagonda | 21-10-14 | 11:22

Waarom zou de overheid op moeten draaien voor de gevolgen van bewuste keuzes van mensen? Ik zie hier vooral een uitbreiding van een sociaal vangnet naar een soort verzekeringsbeleid voor elke idioot en zijn tante.

Net als met alcoholvergiftiging vind ik dat mensen die te veel pillen hebben geslikt gewoon uit eigen zak voor een medische behandeling moeten betalen. Misschien denken ze dan de volgende keer na voordat ze zich vol laten lopen of een hele berg pillen nemen.

Nequebard | 21-10-14 | 11:21

@NickyG Enig idee wat je tegenwoordig voor een glas fris of water op zulke feesten betaalt? Ik kom steeds vaker tegen dat een klein flesje/beker water of fris duurder is dan een biertje!

ayla? | 21-10-14 | 11:21

"Opbouwen met 'een halfje' of 'een kwartje' is gangbaar, en de meeste gebruikers laten alcohol keurig voor wat het is omdat ze heus wel weten dat ze daar twee keer zo hard van uitdrogen in combinatie met pillen."

Hoezo utopie???

skeel | 21-10-14 | 11:20

'hippe jaren zestig'??

Dat was niet de tijd van de XTC, maar die van de LSD en veel blowen. U weet wel, dat waren de favoriete jeugdsnoepjes van alle Grijze GroenLinkserts en SPers van nu, in die tijd nog gelovend idealistisch en nu overtuigd oplichter, materialistisch egoïst en zakkengraaierT.

XTC kwam pas op met begin van de house-scene ergens jaren tachtig. De tijd dat de vorige genoemde groep gesettled was, en zijn/haar eerste kleine babystapjes richting een politieke carriere maakte, NL lekker moraliserend en belerend kwam vertellen dat ze het allemaal beter wisten, terwijl hun kinderen dus de XTC-snoepjes ontdekten (en soms daarna ook andere harddrugs).

gaffelbaard | 21-10-14 | 11:01

Kranten moeten specifieker zijn over XTC.

MDMA is veilig te nemen.
van PMMA en PMA krijg je een hartaanval.

maersk | 21-10-14 | 10:44

@batvoca2 | 21-10-14 | 09:18

wauw, binnen 10 comments de eerste 'je zal er zelf wel eentje zijn' jij-bak.

sneue dicussie-techniek, en irrelevant.

Ballenman | 21-10-14 | 10:43

Pffft eindeloze discussie dit. De alcohol liefhebbers hier zijn te kortzichtig om te accepteren dat de pillenslikkers dit doen. Alleen vice versa is er wel begrip.... hypocrisie als je het mij vraagt. En ja, ik doe het met enige regelmaat, heb een goede baan met net een spiksplinternieuwe auto (zelf gekocht) goede band met de familie en veel vrienden..(ook op facebook) Dus f*ck de haters, hoop dat je snel sterft met je frustratie.

paddostoel | 21-10-14 | 10:42

@ NickyG | 21-10-14
Jij denkt dat het XTC-gebruik exponentieel toeneemt bij legalisering?

Linkse Zakkenvuller | 21-10-14 | 10:40

Pillen slikken om niet naar die tyfusmuziek te hoeven luisteren. Ik zie de logica.

Bigi Bana Boy | 21-10-14 | 10:34

Wolveshead | 21-10-14 | 10:19

Inderdaad.
Laat ze hun gang gaan. Eigen verantwoordelijkheid en natuurlijke selectie.

B. Randnetel | 21-10-14 | 10:33

Opa Opstelten, kom er maar in

ian | 21-10-14 | 10:33

-weggejorist-

NickyG | 21-10-14 | 10:32

drugs are bad, mmmkay

P.A. van der Werff | 21-10-14 | 10:31

Van Rossem, doe aub wel een beetje voorzichtig met die rotzooi. We kunnen je hier echt niet missen.

Outsider-Inside | 21-10-14 | 10:25

Als mensen die chemische rommel in hun mik willen hebben dan laat ze lekker. Niet klagen als je dan sterft op straat he.

Pieleke | 21-10-14 | 10:25

Het zal mij een rotzorg zijn wie wat in zijn mik wil gooien "ter verhoging van de feestvreugde". Diegenen die dat graag doen wensen daarin niet betutteld te worden door de Overheid. Het ontgaat mij daarom waarom diezelfde Overheid plots wel zou moeten zorgen voor een test waar men zijn dubieuze rommel kan laten testen. Ik neem toch aan dat op dergelijke feesten ook geen mogelijkheid bestaat speed, heroine of cocaine te laten testen op "veiligheid" terwijl dat spul m.i. toch ook met enige regelmaat zijn weg naar dit soort evenementen weet te vinden.

Wolveshead | 21-10-14 | 10:19

Ranking van drugs. www.jellinek.nl/vraag-antwoord/alcohol... Let op, een drug die massaal gebruikt wordt heeft in totaal natuurlijk meer impact op de hele samenleving, de onderste tabellen, mn de 2e kolom zegt dus meer over de schade per gebruiker.

seven | 21-10-14 | 10:13

SmegmaSmeer | 21-10-14 | 09:59
wees gerust: ik ook niet, maar als het zo pontificaal bovenaan staat, wordt toch als eerste je aandacht naar toe getrokken. Gauw scrollen dus.....

frenkievee | 21-10-14 | 10:11

Wordt inderdaad een beetje naar van die kranten. Ouderwets en vastgeroeste gedachten. Dit was toch de generatie die de 60's heeft meegemaakt?

Beetje zonde dat er zo met verboden wordt gesmeten.

Afgelopen weekend zijn er mogelijk ook weer doden door de alcohol gevallen. Daar zie je geen krantenkoppen over. De Heineken lobby is machtig in Nederland.

Rob Ronalds2559 | 21-10-14 | 10:11

Lagonda | 21-10-14 | 09:44
Want? XTC is nog niet verboden dan?

De waard zijn gast | 21-10-14 | 10:07

Madrox | 21-10-14 | 09:33
Beter met een paar vriendinnen, maar ieder zijn ding.

De waard zijn gast | 21-10-14 | 10:05

@Captain Pervert | 21-10-14 | 09:20
Precies. Maar Nederland is een rubberentegeltjesmaatschappij waar serieus wordt gevraagd wie verantwoordelijk is wanneer een volwassen mens besluit een middeltje te slikken waarvan risico's bekend zijn. Sommige politici hebben het liefst dat de overheid overal voor verantwoordelijk is, dan kun je nl lekker verbieden. Lijkt wel.

Die doden zullen ervoor zorgen dat partygangers weer een beetje beter oppassen. Weinig feestvierders zullen een feestavond willen afsluiten in een ziekenhuis of mortuarium.

Stir Glenfarclas II | 21-10-14 | 10:05

@Hypno2050 | 21-10-14 | 09:48
Liberale politici bestaan (bijna) niet. Alleen belangenbehartigers van subsidieslurpers dan wel het groot kapitaal. Beiden gebruiken cliëntelisme om stemmen te trekken. En lullen mooi om dat te verhullen. Maar of het nou een uitkeringstrekker is die op de PvdA stemt voor een hogere uitkering of een huiseigenaar die VVD stemt om de hypotheekrente aftrek te behouden, het zijn gewoon allemaal gekochte stemmen.

Liberalisme, persoonlijke vrijheid, dat staat het cliëntelisme ernstig in de weg, en dus ook het businessmodel van de politiek.

TheEgg | 21-10-14 | 10:01

@ waskuip-admiraal | 21-10-14
Redelijk zwart-witte vraagstelling. Speed en cocaïne zijn totaal andere drugs, met een totaal andere prijsstelling, inname, effect en uitwerking. Ik denk niet dat mensen een 'overstap' maken, misschien een incidenteel uitstapje.

Speed is sowieso bende, dat slechts een klein percentage mensen echt regelmatig zal bekoren.
Cocaïne is in principe een overpriced drug om je nuchter te houden tijdens het zuipen. Totaal geen vervanging/vergelijking.

Linkse Zakkenvuller | 21-10-14 | 10:00

@frenkievee | 21-10-14 | 09:20
Ik heb het ook maar ik ga er dan ook niet naar zitten staren...

SmegmaSmeer | 21-10-14 | 09:59

Prima en eerlijk stuk. Ben alleen nog wel benieuwd naar één cijfer. Hoeveel mensen jaarlijks de overstap maken van XTC naar andere drugs als cocaine of speed.

waskuip-admiraal | 21-10-14 | 09:56

many pros little cons... lets just go on and be able to check your stuff on a party... discussion closed. back to work

ergveelstijl | 21-10-14 | 09:55

Frenkbach | 21-10-14
Het is precies het tegenovergestelde, gezien het minimale aantal incidenten. Maar goed, dat is een lastig uit te leggen aan een Telegraaf-abonnee.

Linkse Zakkenvuller | 21-10-14 | 09:51

Drugs nemen is hetzelfde als een rochelende clochard die net met zijn broek half omlaag uit een steeg wandelend met een geopend bruin flesje zonder etiket aan jou vraagt: Biertje?

Frenkbach | 21-10-14 | 09:49

Blij met dit artikel. Door dat angstzaaien van de kranten belt mijn lieve oude moedertje mij opeens op. Ze maakt zich zorgen want ik was op een van de 300 feestjes geweest in Amsterdam. Of er niemand iets in mijn drank heeft gegooid. Haar manier van denken begrijp ik. De kranten en andere boe roepende media niet. Wat ik ook niet begrijp is dat juist het betuttelende links wel begrijpt hoe het in elkaar zit en het normaal gesproken 'liberale' rechts niet. Moet ik opeens links gaan stemmen??? Nee toch????

Hypno2050 | 21-10-14 | 09:48

@ Lagonda | 21-10-14
Paddo's waren destijds nog legaal verkrijgbaar bij de smartshop. Nu volgens mij nog alleen onder de toonbank.

Sowieso is de smartshop een fijne plek, veel "designer drugs" (wat XTC ook ooit was) zijn nog gewoon legaal te verkrijgen bij de smartshop. (4FMP bv.)
Waar je van de verkoper gewoon een prima uitleg en gebruikshandleiding krijgt en er 100% zeker van bent dat je met goed spul naar huis gaat.

Linkse Zakkenvuller | 21-10-14 | 09:48

Ik denk wel dat er onderscheid is tussen mensen die sporadisch een half pilletje nemen en die voor de 3e dag achter elkaar 5 pillen slikt (in combinatie met andere dingen).

En zelfs met 5 pillen in je mik is het gevaar meer de secundaire gevolgen zoals uitdroging, hart/lever falen. Dat nog afgezien van als je vervuilde pillen neemt wat gewoon te voorkomen is.

marxistje | 21-10-14 | 09:47

Net zoveel doden als bij 30 marathons dit weekend dus. Misschien moeten we die pillen illegaal laten testen op feesten. Zal eens even bij een ervaringsdeskundige navragen.

*advocaat bellen doet*

Piet Karbiet | 21-10-14 | 09:46

Goed stuk, maar dit soort gezond verstand is in de politiek al generaties niet meer waargenomen.

Ach, ze hebben op dezelfde wijze een aantal jaren geleden ook de paddo in de ban gedaan, namelijk door twee incidenten aan te grijpen om een verbod er door te drukken. Later bleek dat beide incidenten helemaal niks met paddogebruik te maken hadden, maar toen was 't kwaad al geschied. Waarschijnlijk gaat nu met xtc hetzelfde gebeuren.

Lagonda | 21-10-14 | 09:44

Le Roi | 21-10-14 | 09:31

Waarom precies denkt u dat een druggebruiker drugs gebruikt?

neemjemoederindemali | 21-10-14 | 09:42

De muziek die bij dance hoort is helaas slechts te hachelen met een pil achter je kiezen. Tenzij je een gaatje in je hoofd hebt natuurlijk, dan vind je alles leuk. Los daarvan, drugs zijn superleuk, maar 'met mate' is erg belangrijk.

Rest In Privacy | 21-10-14 | 09:39

@paddy157 | 21-10-14 | 09:21
Nee, doen ze niet zo veel meer: http://www.powned.tv/nieuws/politiek/2014/10/d66_wil_xtctests_terug_op_fest.html

Mastermattie | 21-10-14 | 09:38

Vrijgeven die hap, commercieel toestaan, wel controle houden op de geldstroom en meenemen in de Warenwet, en overdosering gaat van het eigen risico af.

3*links=rechts | 21-10-14 | 09:38

Vreet maar wat je vreten wilt. Van mijn part sterf je eraan. Tzal mij een zorg wezen.

killermiller | 21-10-14 | 09:38

Jaren '70-ert zegt: drugs is slecht. Gebruikers zijn dom.

hfakker | 21-10-14 | 09:37

Weet je hoe drugs dit land naar de klote helpt?
Door die idioten in Den Haag welke beslissingen nemen onder invloed van, ik noem maar wat, coke.
Of dacht je soms dat Pechtold z'n kop vanzelf zo strak stond?

Mastermattie | 21-10-14 | 09:36

Le Roi | 21-10-14 | 09:31
Ik nuttig ook XTC, ook met mate, omdat ik het gevoel lekker vind. Je moet alleen weten wat je in je donder stopt. Mensen die van vreemde, op een feest (!) pillen kopen zijn niet wijs.

Madrox | 21-10-14 | 09:35

Zie ook hoe de Telegraaf praat over "het feest" alsof ADE één feestje was. Terwijl het 5 dagen lang verdeeld over 50+ clubs, met bijna 400 verschillende, uiteenlopende evenementen was.
Intens dom stuk. Wat zijn jullie soms onderdeel van een kút-bedrijf, boys.

Linkse Zakkenvuller | 21-10-14 | 09:34

Drank, wiet, coke en XTC..
Alles met mate(n) en er is niks aan de hand.

HaagseSkieldah | 21-10-14 | 09:34

Mensen die geen ervaring hebben met XTC e.d. hebben zo'n tokkie mening over dit onderwerp. Aan hun zou ik willen zeggen; probeer het een keer, dan weet je waar je het over hebt. Gewoon thuis, met wat vrienden. En dan kun later hier op geenstijl lekker je mening gaan verkondigen.

Madrox | 21-10-14 | 09:33

Dan ben ik maar lekker ouderwets, maar ik blijf er bij: eigen risico als je pilletjes gaat slikken. Ik heb ze nooit nodig gehad in ieder geval. Die vergelijking met alcohol die altijd meteen gemaakt wordt is ook mank, drank nuttig ik immers omdat ik het gewoon lekker vind. Met mate, overigens.

Le Roi | 21-10-14 | 09:31

Dacht ook al, voor een paar vermoedelijke ebola patienten worden o.a. 100duizenden euro's geinvesteerd in ziekenhuizen, wordt het nieuws ermee gevuld. Maar over een paar drugsdoden werd nauwlijks aandacht aan besteed.

watazooi | 21-10-14 | 09:29

-weggejorist-

Maximus Warp | 21-10-14 | 09:27

Het huichelachtige tov alcohol en tabak is idd een goed punt. Maar pillen goedpraten is ook weer zoiets.
Tis toch een beetje vreemd dit soort middelen nodig te hebben om een leuke nacht te hebben..

New Quacka | 21-10-14 | 09:26

Ach, 3 pillenvretende paupers minder. Who gives a flying fuck?

Eduardo- | 21-10-14 | 09:24

"Pillen generatie"?

Serieus? Ik herinner me toch 'iets' meer gebruik tijdens de hele gabber periode... Welke generatie hebben ze het nu over? Want al die pillen gebruikers van de gabber periode hebben nu 5 kinderen bij 3 verschillende meiden en werken in de dichtsbijzijnde bouw of zitten op de bank van een uitkering te genieten.

LangeTijdGeleden | 21-10-14 | 09:23

XTC-doden 2009: 4
Moet natuurlijk zijn XTC-doden 2009: 0, doden doordat mensen dachten dat ze XTC tot zich namen 2009: 4

Als we dit nu gelegaliseerd hadden dan zouden deze ongevallen een stuk minder voorkomen omdat het dan getoetst moet worden door de VWA.

zhirek | 21-10-14 | 09:23

Opstelten is vast en zeker tegen.

God Zelf | 21-10-14 | 09:22

Ach op veel festivals kun je al jaren je drugs laten checken.
Longshot | 21-10-14 | 09:13

Welke festivals dan? Dacht dat dit al jaren niet meer het geval was

paddy157 | 21-10-14 | 09:21

Botte Hork | 21-10-14 | 09:05
Jij ook al. Voel ook enig ongemak.....
En laatste (serieus!!) aanval was in 2010, dus wil dat wel zo houden.
.
@redactie: is voor epileptici een heel irritant gifje...

frenkievee | 21-10-14 | 09:20

Eens, het gevaar wordt schromelijk overdreven. Wel gezegd moet worden dat vrouwen onooglijk lelijk worden met een paar noten op.

OrgulloTulipano | 21-10-14 | 09:20

Ik vind het raar: als er slechte pillen in de omloop zijn, waarom dan maar 3 doden? Waarom vallen dan niet hele dansvloeren dood neer? Want ik kan me niet voorstellen dat een dealer van slechte pillen slechts 3 klanten had. Conclusie: deze doden zijn gevallen door een overdosis of verkeerd gebruik (i.c.m. andere middelen).
Dan kun je wel heel gemakkelijk met de vinger wijzen naar de pillen. Omdat die dingen verboden zijn, is er niemand om verweer te bieden. Maar het klopt niet.
Net als met zwaar vuurwerk uit Oost-Europa. Als dat echt zo levensgevaarlijk zou zijn, waarom liggen dan niet ieder jaar op 1 januari de lijken langs de weg in Warschau? Simpel: ook dat wordt door de gebruikers verkeerd gebruikt.
Overigens is dit geen pleidooi voor die rotzooi hoor. Fuck pillen. Maar ik erger me aan de oplaaiende discussie over 'je pillen laten checken' terwijl je beter je gezond verstand kunt laten checken.

Captain Pervert | 21-10-14 | 09:20

Ik heb zo'n donderbruin vermoeden dat Van Rossem regelmatig een greep in de pillendoos doet. Het lijkt wel een apologie. Enne Van Rossem we spreken elkaar nog wel over een jaar of twintig de gevolgen van jouw gebruik op lange termijn

batvoca2 | 21-10-14 | 09:18

Spijker. Kop.

dr_nino | 21-10-14 | 09:14

Ach op veel festivals kun je al jaren je drugs laten checken. En anders eerst even langs de GGD

Longshot | 21-10-14 | 09:13

eigen verantwoordelijkheid

roze_bril | 21-10-14 | 09:09

*epileptische aanval krijgen doet van gifje*

Botte Hork | 21-10-14 | 09:05

Als je je in Amsterdam niet senang voelt kun je beter gaan vissen om tot rust te komen. Oh wacht...

eerstneukendanpraten | 21-10-14 | 09:05

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken