Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Prof dr David Pinto - Zwarte Piet

voetnoot2pinto.jpgSommigen vinden Zwarte Piet kwetsend en een racistisch fenomeen. De Raad van State gaat zich hierover buigen. Wat een onzin. Het gaat om een onschuldig kinderfeestje. Bovendien een cultureel erfgoed van dit tot voor kort heerlijk vredig landje. Als je zeker van je zelf bent, kan Zwarte Piet jou niet kwetsen. Daarbij, wat is dan de volgende stap? Bij schaken en dammen geldt: wit begint. Rouwkleding in vele landen is zwart. En wat te doen met de vele taaluitdrukkingen in de categorie van: alles werd hem zwart voor de ogen; zwart zien van de honger; iemand zwart maken; hij liegt dat hij zwart ziet; de zwarte lijst; zwart rijden; de zwarte markt; een zwarte dag; zwarte magie. Door gebrekkig zelfvertrouwen kijken sommigen naar de Piet door een zwarte bril. Prof. dr. David Pinto (Stijlloze Huismarokkaan)

Reaguursels

Inloggen

Prof Pinto, ik heb respect voor u en vanaf nu ben ik ook fan van u. Eindelijk iemand die precies zegt hoe het is, dat quinsy dit maar in zijn dikke graaiersreet duwt.

tepelkloofterrorist | 17-10-14 | 21:43

Sorry introductie gemist.
Welkom!

lidlbier | 17-10-14 | 21:22

Als we nu eens een zwarte Sinterklaas nemen, is het probleem dan opgelost?
En om aan alle zure politiek correcte mensen tegemoet te komen; een gehandicapte, lesbische, zwarte Sint zonder katholieke levensovertuiging.

papieren tijger | 17-10-14 | 20:03

Meer meer meer David Pinto.

frisenfruitig | 17-10-14 | 16:43

Absoluut hebben we deze zwarte Pieten-ellende te danken aan het minderwaardigheidscomplex van een deel van onze zwarte medemens.

frisenfruitig | 17-10-14 | 16:41

Negeren die gasten.
Ik neger, jij negert, wij negeren.

We moeten die negers niet zo zwart maken!

todos | 17-10-14 | 16:30

Als je iets maar vaak genoeg roept begint iedereen dat te geloven. Nu begin je steeds meer mensen te zien echt geloven dat Zwarte Piet een slaaf was in plaats van schoorsteenveger met roede voor het vegen. Het is afgelopen, Zwarte Pier gaat er echt aan. Aan manipulatie van de publieke opinie door journalistiek kun je niet ontkomen. Zwarte Piet gaat dood.

Patatter | 17-10-14 | 14:03

Er werken hier 2 negers. De ene is een Surinamer die niets anders doet dan slavernijgrappen maken, hilarisch dus. De andere zit in het fraudebestrijdingsteam en stuurt dus met enige regelmaat Pakistani's en Mocro's de laan uit.
Het behoeft geen verdere toelichting hoe deze twee individuen over zwarte piet denken.

Den Heerscher | 17-10-14 | 13:05

Ik snap het nog steeds niet. Zwarte Piet is racisme/discriminatie, dus gaan we een gekleurde medemens een baantje ontzeggen op basis van huidskleur????

DickieDick | 17-10-14 | 12:50

Ruys de Beerenbrouck | 17-10-14 | 12:32
Excuus-kunstneger op handen gedragen door links versus excuus-wetenschapsmarokkaan op handen gedragen door rechts.
Zin in een boterham met Duo Penotti. Spul mag nog verkocht worden.
zoom.nl/foto/full/portret/making-off-d...

Schoorsteenveger | 17-10-14 | 12:42

"Daarbij, wat is dan de volgende stap? Bij schaken en dammen geldt: wit begint. Rouwkleding in vele landen is zwart. En wat te doen met de vele taaluitdrukkingen in de categorie van: alles werd hem zwart voor de ogen; zwart zien van de honger; iemand zwart maken; hij liegt dat hij zwart ziet; de zwarte lijst; zwart rijden; de zwarte markt; een zwarte dag; zwarte magie. Door gebrekkig zelfvertrouwen kijken sommigen naar de Piet door een zwarte bril."

Dus GeenStijl geeft nu ook al ruimte aan mensen die niet verder komen dan de 'blanke vla'-drogreden? Wat een droevenis. Man man man.

Ruys de Beerenbrouck | 17-10-14 | 12:32

Zoals op de diverse filmpjes uit Suriname en Curacau te zien is, in die landen viert de gekleurde bevolking gewoon gezellig sinterklaas, met negers die zich schminken als zwarte piet. Alleen hier in krampachtig policor Nederland gaan (sommige) gekleurde mensen ineens heel erg hysterisch doen over zwarte piet in plaats van gewoon gezellig mee te doen (of niet, wat je wilt).
Maar sommige mensen zitten kennelijk permanent in de slachtofferrol en zien racisme waar het er niet is. Deze mensen zijn juist veroorzakers van onenigheid tussen rassen omdat ze altijd met hun vinger lopen te wijzen en daarmee zorgen dat 'ons' en 'hun' tegenover elkaar gezet worden. Deze mensen zijn in tegenstelling tot de gemiddelde sinteklaasvierder wél racistisch, omdat ze te pas en vooral te onpas overal hun ras bij slepen.

panadol | 17-10-14 | 12:19

hear hear
goed geschreven Prof. dr. David Pinto !

animalia | 17-10-14 | 12:13

De Raad van State; mannen in lange zwarte mantels, het gezicht onder kappen in schaduw gehuld. Verder zie ik fakkels, schaaltjes met dampend bloed en Donner die op de vloer een pentagram tekent.

dedeurs | 17-10-14 | 12:11

Ik vind dat Sinterklaas moet worden afgeschaft. Want hij is blank en ik ook en wij zijn in de 2e wereldoorlog door Duitsers bezet. Daarom moet Sinterklaas weg. Hierbij sluit ik me dus bij de huidige protesteerders aan en stel net als hen voor om al onze feesten door islamitische te vervangen.

Patatter | 17-10-14 | 12:07

Als je jezelf identificeert met de figuur zwarte Piet, maw iets van jezelf in hem of haar herkent, dan heb je inderdaad een heel laag zelfbeeld.
Dan past het niet om de figuur zwarte Piet af te schaffen maar om aan jezelf te gaan werken.
Dan heb je zoals dat in vakjargon heet, een persoonlijkheidsstoornis.

Ze zijn inderdaad echt zielig maar hun oplossing is geen oplossing voor henzelf. Hard werken aan jezelf.

Doet me denken aan die mop: Wij Willen Werk Wij Willen Werk !! Hier heb je werk. Waarom ik ?

Forget about it | 17-10-14 | 12:05

Zwarte sneeuw zullen ze zien ************

Forget about it | 17-10-14 | 11:59

nikkipikki 11.38: Het woord negeren niet vergeten? Maar hoe moet dat dan met het woord "negéren"? Zoiets van "ik negeer het gedoe over Zwarte piet"?

bruin kikkertje | 17-10-14 | 11:49

Waar zijn de mannen die destijds zongen van: "Wij zijn de mannen van de Zwarte Brigade"?

bruin kikkertje | 17-10-14 | 11:40

vergeet het woord negeren ook niet, ook zo'n uiting van witte superioriteit.

nikkipikki | 17-10-14 | 11:38

one hobo | 17-10-14 | 11:10
Nee hoor, er staat toch Prof.Dr bij..
Iemand die altijd zo penetrant zijn titalatuur gebruikt is zowiezo verdacht, of Duits.

Prof. Dr Moetdatnou?

MoetDatNou? | 17-10-14 | 11:37

hahahaha dit is echt lachen,
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/10/...
Sinterklaasintocht op Curacao, 2013, met alleen maar zwart geschminkte pieten, hahahaha....
Krem bedankt !!!!

louis6227 | 17-10-14 | 11:32

@gutgutgut,
Vindt je zeker ook dat alle spotprenttekenaars het gevang in moeten, is in feite alleen maar negatieve stereotypering en natuurlijk alle caberetiers, reclamemensen etc. doen allemaal aan, zo je wilt negatieve stereotypering van bepaalde groepen en personen.

louis6227 | 17-10-14 | 11:27

Mooie "meh" erbij.
Ik hou wel van een beetje zelfspot!

Tel Aziaat | 17-10-14 | 11:15

Dit stukje is toch van schoolkrantniveau?

one hobo | 17-10-14 | 11:10

Niet om iemands gekwetstheid hier in NL te beledigen of te verstoren, maar in Suriname schminken blijkbaar donkere mensen zich zwart om voor Zwarte Piet te spelen. Er worden zelfs liedjes gezongen waar Zwarte Piet in voorkomt. En ik zien op deze beelden geen gekwetste donkere mensen, alleen maar vrolijk en blij.
SURINAME:Sinterklaas in Paramaribo: youtu.be/LJeUye3zZnU

Schaaldier | 17-10-14 | 11:08

"Als je zeker van jezelf bent kan Zwarte Piet je niet kwetsen."
Dit zeg ik ook al jaren.
Daarom trekken blanken hun schouders op als ze weer eens voor racist of slavenhaler worden uitgemaakt.
Ze weten dat dit klinkklare onzin is.
-
Maar veel negers hebben deep down nog steeds een slavenmentaliteit en voelen zich daardoor vreselijk bedreigd door Zwarte Piet.
Negers met zo'n slavenmentaliteit trekken steeds weer de racist-kaart omdat ze zichzelf(!) nog steeds als een slaaf zien.

Moi | 17-10-14 | 11:07

Graaf van Egmont | 17-10-14 | 10:27
Als jij al na moet denken over een open deur die neerkomt op 'zwarte-pietenhaters zijn kut'..

mindless | 17-10-14 | 10:52

Waar maken we ons druk om?

Kijk, ik snap best dat onze taal nog zijn greep heeft op eeuwenlang constitutioneel racisme, maar het is niet anders.

"Zwart geld" versus een "blanco (blank) geweten".
In vele gevallen is "zwart" dus synoniem voor "duister/illegaal/wrang/onethisch of triest"

So fucking what. Wat gaan we nu doen? Na "negerzoenen" ook "Moorkoppen" verbieden/naamswijziging geven? (Immers, moor = individuen (al dan niet moslim) afkomstig uit Spanje/gibraltar/Noord-Afrika).

Als al die mensen zonder ruggengraat of gevoel van eigenwaarde nou eens preventief (uit hun eigen initiatief) in een behandelende instelling zouden gaan wonen, dan zijn we van dit kinderlijke gemekker en gezwets af.

Ik ga toch ook niet zeiken over hoe mijn volk drie-dubbel dik in de kont is genomen door de Christenen, Arabieren en de Aziaten?

R0BB3RT | 17-10-14 | 10:48

Kort maar duidelijk. Deze onschuldige traditie zegt niets over de mensen die het vieren (racisten!) maar zegt wel veel over de mensen die zich er door beledigd voelen. Die zitten namelijk ongezond diep in een slachtofferrol.

panadol | 17-10-14 | 10:48

Is dit een artikel of heeft dhr Pinto gewoon een soort fipo privilege?

Pierke Smulders | 17-10-14 | 10:42

Eerst zwarte piet, dadelijk de christenbeelden die allemaal blank zijn moeten geel, zwart of een stroopwafel motief ;-)

Carolus | 17-10-14 | 10:42

Oh en je hoeft trouwens niet in ons straatje te lullen. Al was zwarte piet als rasiesme, het is niet de intentie van de vierders. En degene die het willen aanpassen hebben het nooit gevierd/hebben uberhaupt een aversie tegen blanken. Onze cultuur aanpassen voor tuig uit de bijlmer en cultuurrelativisten uit de grachtengordel is een helling die eindigt in onderdanigheid.

Ayn Rants | 17-10-14 | 10:41

milky bar | 17-10-14 | 10:04
Het heeft er alle schijn van dat GS er trots op is deze figuur binnengehaald te hebben. Voor mij is hij niet meer dan Ebru met een zielig piemeltje.

Schoorsteenveger | 17-10-14 | 10:34

Zou er iets veranderen als de piet voortaan wit zou zijn? Zou het gezanik en gezeur stoppen? Nee. Dan is het dus ook geen oplossing. Het probleem is het zeur en zanik gedrag. Niet het Sinterklaasfeest. Dat is slechts het onderwerp.

ristretto | 17-10-14 | 10:32

De Partij van de Dieren gaat binnenkort kamervragen stellen over de rendieren van de kerstman en hoe nou precies de CAO van de paashaas eruit ziet..
.
Aan de andere kant zijn mensen in Nederland al jaren zo zielig dat ze zelfs klagen over geluidsoverlast bij Oud en Nieuw..
.
Het probleem met het kaartje van het volgende topic is dat je de hedendaagse praktijk van IS(IS) nu vergelijkt met 'Westerse' geloven een paar eeuwen terug. De invloed van de kerk in Nederland wordt steeds kleiner. De bijbel legt ons geen straffen op, wel een aantal moralen welke de basis vormen van een goede gemeenschap. Dat was voor de (katholieke) kerk in de middeleeuwen een probleem, dus gebaseerd op Dante's Inferno (inferno is Italiaans voor hel) werden de negen cirkels van de hel beschreven en de 7 zondes. En als je die zondes opbiecht (bij de kerk) dan zou je niet naar de hel gaan.
.
Geloven moet je meer zien als een supermarkt. Voor vrijwel elke situatie is erg wel een verhaal en dat bied voor veel mensen toch een soort van houvast. De Koran kent wat betreft opbouw eenzelfde soort structuur als de Bijbel en als je wilt kun je inderdaad ook gewelddadige 'instructies' uit je geloof halen.
.
Neem bijvoorbeeld Scientology. Een redelijk nieuw geloof, maar ook dit geloof bied moralen en principes waar je je aan dient te houden. Alleen Scientology heeft een sterke focus op techniek.
.
Daarbij als wij als Nederland continue excuses moeten maken voor zaken uit het verleden (zoals slavernij), waarom hoeven gematigden Moslims dan geen afstand te nemen van IS(IS)? Hoe is dat anders dan dat wij afstand moeten nemen van slavernij uit de VOC tijd? Of dat Rutte excuses moest maken voor Dutchbat?
.
Ha ha, een reaguursel op twee topics..

TuurlijkNiet | 17-10-14 | 10:30

ouis6227 | 17-10-14 | 09:24
Een mooi stuk voor de Gario's in dit land, wellicht te vermoeiend om te lezen voor hen, de bewust verongelijkten!

lanexx | 17-10-14 | 10:29

@redactie
Prima format om zo de dag op GS te beginnen. Een korte overdenking voordat onze werkzaamheden een aanvang nemen. Ik ben blij met deze, zeg maar, Marokkaanse dominee Gremdaat.

Graaf van Egmont | 17-10-14 | 10:27

@gutgutgut,
joh ,kijk eens naar willekeurig welk cabaret,(koefnoen e.d.) dat zit vol met karikaturen,over politici, koningshuis, provincialen, zakenmensen etc. etc. etc. Dat pikt iedereen, zelfs helemaal geen probleem, niemand die naar de rechter stapt, alleen nu een paar negers, die gaan lopen janken.

louis6227 | 17-10-14 | 10:25

Welkom prof. Begin maar met bier halen.

Ayn Rants | 17-10-14 | 10:22

Pinto is simpel geworden. Hij bagatelliseert de bezwaren tegen zwarte piet en doet ze af als bezwaren tegen het gebruik van de kleur en het woord "zwart". Hij stelt dat wie zeker van zichzelf is best gekarikaturiseerd mag worden, als lid van een minderheid door de meerderheid. Pinto komt dan ook voort uit een cultuur die noodgedwongen heeft leren assimileren, leren buigen voor de meerderheid. Pas als ze je hoofd eraf willen hakken heb je een probleem. Dhimmi's.
Reputatie, die van jouzelf, jouw groep en jouw bedrijf zijn essentieel. Dat een groep Nederlanders dit negerkarikatuur niet pikt is dan ook te verwachten. Het is hun goed recht.

gutgutgut | 17-10-14 | 10:17

Gario schijnt ook fors subsidie te ontvangen voor zijn antipieten-project.( het enige wat hij tot nog toe gepresteerd heeft)
Mogen jullie raden door wie die subsidie wordt opgebracht.

Juist, ja.

mallekater | 17-10-14 | 10:13

Raar, dat uitgerekend negers ons de zwartepiet toespelen. Lekker sinterklaas vieren mensen, en niet vergeten om Quinsy een zwartepietfoto te sturen: twitter.com/QUlNSYG

milky bar | 17-10-14 | 10:08

't Is net zoiets als het woord neger. Omdat dat in Amerika een scheldwoord is (en een geuzennaam) mag het hier ineens ook niet meer vanwege de huilie-huilies.

Geert Linkers | 17-10-14 | 10:05

@Schoorsteenveger | 17-10-14 | 08:58
En zo is het. Ben ook meer dan verbaasd.

milky bar | 17-10-14 | 10:04

Ik verbaas me over de o zo heftige discussies over Zwarte Piet. Omdat hij daar de veroorzaker van is, stel ik voor om hem terug te sturen naar zijn eigen land. Zijn we gelijk van alle problemen af. Als aandenken passen we het lied aan met 'wie zoet is krijgt lekkers, wie zwart is de roe'.

Rest In Privacy | 17-10-14 | 10:00

Negatieve stereotyperingen geven alleen schade als je al een kneus bent. Wereld zit er vol mee, is vrij normaal, in reclames en cabaret zijn oudjes goeiig en een beetje dom, kinderen vervelend bijdehand, filiaalmanagers ook beetje dom en burgelijk en op de cent. Zeeuws meisje is negatieve stereotypering van zuinige zeeuwen etc. etc .etc.Wordt allemaal nergens verboden, niemand die naar de rechter stapt alleen negers klagen

louis6227 | 17-10-14 | 09:58

"De pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet"

Welkom prof. Pinto!!

Robin Hood | 17-10-14 | 09:53

Denk dat het vooral gaat om BLANKE mensen met een schuld complex.

Bad Ass Justice | 17-10-14 | 09:52

We hadden'm ook beter Luie Piet kunnen noemen dan voelen ze zich tenminste terecht aangesproken.

Conan de Rabarber | 17-10-14 | 09:52

Ik weet niet waar Pinto school is gegaan, maar in Nederland zien we scheel van de honger, en liegen we tot we barsten.
Niet alles over hetzelfde zwarte kammetje scheren!

Bamboojay | 17-10-14 | 09:40

Ik kan maar niet begrijpen waarom het slavernijverleden van de Islam voortdurend buiten beeld blijft. Moslims waren de grootste slavenmakers en verkopers.

Islamofiel | 17-10-14 | 09:38

Hoe zit het nu eigenlijk met Zwarte Pieterinnen ?
Mag dat ook niet meer ?

dommels | 17-10-14 | 09:33

Ik dacht dat het een grapje was dat Pinto echt aangenomen was maar blijkbaar hebben de financiers van Wilders genoeg geschoven.

mindless | 17-10-14 | 09:32

Hier staat alles keurig op een rijtje:

nl.wikipedia.org/wiki/Sinterklaas#Oors...

De protestanten hebben nog geprobeerd dit vermaledijde 'feest' te verbieden:

'Protestantse bezwaren

Het sinterklaasfeest heeft het in Nederland na de Reformatie moeten opnemen tegen protestantse bezwaren tegen de katholieke heiligenverering. Protestantse predikanten probeerden het feest af te schaffen, omdat zij het als een katholiek bijgeloof veroordeelden. Rond 1600 werd het bijvoorbeeld in Delft verboden om deze feestdag te vieren[6] en vaardigden sommige steden een verbod af op schoenzetten, of openbare verkoop van sinterklaaslekkernijen. Ook de kerkhervormer Maarten Luther verzette zich tegen het feest. Hij vond dat het geven van geschenken meer paste bij het kerstfeest.[7] Het feest was echter zo populair dat dit streven weinig succes heeft gehad, zelfs niet bij het strengst protestantse volksdeel. Het feest verdween weliswaar voor een deel uit de straat, maar in huiselijke kring bleef het bestaan. Nog in 1895 sprak de burgemeester van Sluis zich uit tegen de viering op openbare scholen, maar in de 20e eeuw kreeg het feest steeds meer de wind in de zeilen'.

Walgelijk, dat Roomsche zuurdesem. Maar met slavernij had het nooit wat te maken.

malang | 17-10-14 | 09:30

@hfakker | 17-10-14 | 08:08
Dat klopt wel. Zodra de zon gaat schijnen en het wat warmer wordt zitten ze meestal in de buurt van de koffieshop the "chillen".

Zoiets | 17-10-14 | 09:26

Hier nog een stukje geschiedenisles voor Surinamers uit de New York Times. geschreven door de zwarte Henry Louis Gates Jr., a professor at Harvard, is the author of the forthcoming “Faces of America” and “Tradition and the Black Atlantic.”
www.nytimes.com/2010/04/23/opinion/23g...
Ending the Slavery Blame-Game
THANKS to an unlikely confluence of history and genetics — the fact that he is African-American and president — Barack Obama has a unique opportunity to reshape the debate over one of the most contentious issues of America’s racial legacy: reparations, the idea that the descendants of American slaves should receive compensation for their ancestors’ unpaid labor and bondage.

There are many thorny issues to resolve before we can arrive at a judicious (if symbolic) gesture to match such a sustained, heinous crime. Perhaps the most vexing is how to parcel out blame to those directly involved in the capture and sale of human beings for immense economic gain.

While we are all familiar with the role played by the United States and the European colonial powers like Britain, France, Holland, Portugal and Spain, there is very little discussion of the role Africans themselves played. And that role, it turns out, was a considerable one, especially for the slave-trading kingdoms of western and central Africa. These included the Akan of the kingdom of Asante in what is now Ghana, the Fon of Dahomey (now Benin), the Mbundu of Ndongo in modern Angola and the Kongo of today’s Congo, among several others.

For centuries, Europeans in Africa kept close to their military and trading posts on the coast. Exploration of the interior, home to the bulk of Africans sold into bondage at the height of the slave trade, came only during the colonial conquests, which is why Henry Morton Stanley’s pursuit of Dr. David Livingstone in 1871 made for such compelling press: he was going where no (white) man had gone before.

How did slaves make it to these coastal forts? The historians John Thornton and Linda Heywood of Boston University estimate that 90 percent of those shipped to the New World were enslaved by Africans and then sold to European traders. The sad truth is that without complex business partnerships between African elites and European traders and commercial agents, the slave trade to the New World would have been impossible, at least on the scale it occurred.

Advocates of reparations for the descendants of those slaves generally ignore this untidy problem of the significant role that Africans played in the trade, choosing to believe the romanticized version that our ancestors were all kidnapped unawares by evil white men, like Kunta Kinte was in “Roots.” The truth, however, is much more complex: slavery was a business, highly organized and lucrative for European buyers and African sellers alike.

The African role in the slave trade was fully understood and openly acknowledged by many African-Americans even before the Civil War. For Frederick Douglass, it was an argument against repatriation schemes for the freed slaves. “The savage chiefs of the western coasts of Africa, who for ages have been accustomed to selling their captives into bondage and pocketing the ready cash for them, will not more readily accept our moral and economical ideas than the slave traders of Maryland and Virginia,” he warned. “We are, therefore, less inclined to go to Africa to work against the slave trade than to stay here to work against it.”

To be sure, the African role in the slave trade was greatly reduced after 1807, when abolitionists, first in Britain and then, a year later, in the United States, succeeded in banning the importation of slaves. Meanwhile, slaves continued to be bought and sold within the United States, and slavery as an institution would not be abolished until 1865. But the culpability of American plantation owners neither erases nor supplants that of the African slavers. In recent years, some African leaders have become more comfortable discussing this complicated past than African-Americans tend to be.

In 1999, for instance, President Mathieu Kerekou of Benin astonished an all-black congregation in Baltimore by falling to his knees and begging African-Americans’ forgiveness for the “shameful” and “abominable” role Africans played in the trade. Other African leaders, including Jerry Rawlings of Ghana, followed Mr. Kerekou’s bold example.

Our new understanding of the scope of African involvement in the slave trade is not historical guesswork. Thanks to the Trans-Atlantic Slave Trade Database, directed by the historian David Eltis of Emory University, we now know the ports from which more than 450,000 of our African ancestors were shipped out to what is now the United States (the database has records of 12.5 million people shipped to all parts of the New World from 1514 to 1866). About 16 percent of United States slaves came from eastern Nigeria, while 24 percent came from the Congo and Angola.

louis6227 | 17-10-14 | 09:24

louis6227 | 17-10-14 | 09:09
.
Inderdaad. En dat 'pest' argument gaat volledig mank, volgens de redenatie van diezelfde roeptoeters. Want volgens die lui hebben we ook heen Marokkanenprobleem, maar een mannenprobleem.
Dan kunnen we die redenatie hier ook op loslaten, en vrolijk overgewicht gaat verbieden, bijstand afschaffen (kinderen geen dure kleren = pesten), brillen verbieden en ga zo maar door. Eigenlijk moeten we dan gewoon een Arisch ras voorschrijven, opdat iedereen maar gelijk is en er geen gelegenheid is om iemand te pesten. Kansloos dus.

Nosky | 17-10-14 | 09:22

Kom op prof, dit ontstijgt het gemiddelde reaguursel niet echt. Beetje je best doen.

John McClane | 17-10-14 | 09:20

Blanke vla als ontbijt.

newray | 17-10-14 | 09:20

Sinterklaas moet een heilige van een paar honderd jaar geleden voorstellen. Toen waren er nou eenmaal knechten, en JA die waren voornamelijk NEGER! Dus wil je Sinterklaas uitbeelden MOET piet ZWART zijn. Anders is het Sinterklaas niet, en zijn knecht al helemaal niet.

Het is een uitbeelding van het VERLEDEN mensen..

deuZigeZelluf | 17-10-14 | 09:17

louis6227 | 17-10-14 | 09:11
Zo zo.. Best stukje copy-paste werk..
Heb ooit eens gelezen dat Nederland op het hoogtepunt verantwoordelijk was voor zo'n 5% van de totale slavenhandel.
.
Vrees alleen dat de negerTs in Nederland de feiten ook niet helemaal kennen.....

Ommezwaai | 17-10-14 | 09:16

Ze hebben gewoon een minderwaardigheidscomplex.

Helaas betekent dit voor donkere mensen die wel van ZP houden dat zij ook met de nek worden aangekeken door zowel linkse gutmenschen, zeurpieten (who cares) maar ook door de gewone blanke medemens voor wie ZP net zo belangrijk is als voor hen.

Dat is pas aanzetten tot discriminatie, maar voor de anti poëten brigade liggen geen formulieren klaar.

Halveneger | 17-10-14 | 09:15

-weggejorist-

louis6227 | 17-10-14 | 09:11

enige probleem is dat een negerjongetje in december wel eens zwarte piet genoemd kan worden, big deal, alsof kinderen met rood haar, dike kinderen kleine kinderenetc niet ook wel rooie ,dikzak, en kabouter genoemd worden.
En van die surinamers die telkens zeggen dat wij de geschiedenis niet kennen, Ze kenne het zelf niet, Slavernij begon niet met een bootje, maar bij negestammen als Ashanti en yoruba, dienegers ui het binnenland aan paar blanken aan de kust verkochten. Zonder hun eigen ras had die slavernij nooit bestaan.http://www.scaruffi.com/politics/slavetra.html

louis6227 | 17-10-14 | 09:09

Lekker kort.

roze_bril | 17-10-14 | 09:08

Vara complot, bij herhaling een zgn. discussie over zwarte piet bij Pauw en DWDD, waarbij ze alleen maar tegenstanders uitnodigen.

louis6227 | 17-10-14 | 09:04

"Het zijn gewoon zielige om aandacht schreeuwende idioten, die in heel veel gevallen nog nooit gewerkt hebben voor hun geld (zoals al die blanke mensjes wel moeten)"
.
MarcS | 17-10-14 | 08:49
.
Kijk, en dat is dus de verklaring voor dit gedrag. Voor die mensen (de beroepsklagers) heeft het Sinterklaasfeest geen enkele toegevoegde waarde. Voor hun is het immers het hele jaar door Sinterklaas. Wellicht beredeneren zij op een dusdanige manier, dat ze denken door 'ons' Sinterklaasfeest af te schaffen er meer over blijft voor hun.
.
Uiteindelijk is en blijft het een non-discussie. Op de eerste plaats omdat het een monoloog is en geen discussie (met dank aan de media), maar vooral ook omdat een persoonlijke belediging totaal niet relevant is. Dit land is inmiddels zo krankzinnig geworden om voor elke minuscule minderheid die wat te klagen heeft of 'zich beledigd voelt' een luisterend oor te hebben en deze roeptoeters vervolgens een podium bieden.
Je beledigd of gekwetst voelen is een keuze. Niet meer, niet minder.
.
Een ander willen verbieden om jou te kunnen beledigen, is wat dat betreft buitengewoon en buitenproportioneel ARROGANT.
Dit soort mensen eisen aldoor dat iedereen maar rekening met hun moet houden, maar geven er blijk van zelf totale 'schijt' aan anderen te hebben. Kotsen, dat moet ik ervan.

Nosky | 17-10-14 | 08:59

Als Huismarokkaan vergeet u zwart geld.

duitse herder | 17-10-14 | 08:59

Fijn, zo'n professor de al die jaren discussie hier op GS nog eens op krakkemikkige en zouteloze wijze samenvat, en met voor broddelwerkje wordt beloond met een gratis link naar zijn eigen winkeltje.

Schoorsteenveger | 17-10-14 | 08:58

Zwart is net als Dutch in de Engelse taal en in de belevingswereld van de Britten; enkel negatief. Going Dutch, talking Dutch, double Dutch, Dutch courage enzovoorts.

Aanklagen die vermaledijde Britten! Kweensie grijp die kans! Een wereldpodium!

Enrique C | 17-10-14 | 08:56

Ik vind het tegenwoordig verschrikkelijk om in het buitenland te moeten vertellen dat ik een Nederlander ben. Met al deze onzin, die opgelegd wordt door enkele domme mensen, die denken dat ze God zijn, moeten wij Nederlanders in het vervolg leven! VERSCHRIKKELIJK!

jasser | 17-10-14 | 08:56

Klopt. Als je die lui op tv ziet, laag opgeleid, alle tijd van de wereld, niet in staat fatsoenlijke zinnen te formuleren, kortom 1 groot minderwaardigheidscomplex hebben die types. De verkrachters van de rechtsstaat. En dat volk rond die Quincy, brrr,agressieve dikneknegers. En die willen een kinderfeest kapotmaken ? Asociale kloothommels !

van Oeffelen | 17-10-14 | 08:55

Als dit de thema´s zijn in een land dan is dat land diep diep gezonken.
Oorzaak: Machiavelli, verdeel en heers.
Immigratie: verzwak je eigen volk.
Kunstmatig gecreeërde crisis: zuig je volk nog verder uit.
Resultaat: de regenten zitten er goed bij, samen met hun rijke vrindjes.

ecologiste | 17-10-14 | 08:55

@Kater | 17-10-14 | 08:44
Scherp!

MarcS | 17-10-14 | 08:52

Welke neger heet er nou Piet en kleedt zich zo raar? Dacht altijd dat het dronken schoorsteenvegers waren van verschillende rassen.

Doper | 17-10-14 | 08:51

@Kater | 17-10-14 | 08:43
Ah zo bezien, zouden we eigenlijk moeten stoppen met OSW.

U heeft een punt en ik ben niet te beroerd om dat toe te geven.

MarcS | 17-10-14 | 08:51

Niet zo zwartgallig doen hoor. Aan het einde van de tunnel schijnt er (wit) licht.

McMarx | 17-10-14 | 08:51

@Endoxa | 17-10-14 | 08:41
Gaat er niet om of het moet kunnen, dat vinden we namelijk allemaal! Waar het om gaat is dat er iets niet meer mag, omdat sommige mensen nog last hebben van hun slaven verleden. Dat ze dat zelf niet, hun ouders niet, hun groot ouders niet, hun overgroot ouders niet en die hun ouders niet, NIET hebben meegemaakt doet niet ter zake.

Mijn familie woont al sinds den beginne in NL, op enig moment waren wij lijfeigenen van de rijken. Raar maar waar, ook ik word wel eens badend in het zweet wakker van de gevolgen van deze onderdrukking. NOT!

Het zijn gewoon zielige om aandacht schreeuwende idioten, die in heel veel gevallen nog nooit gewerkt hebben voor hun geld (zoals al die blanke mensjes wel moeten). En door te veel tijd en een soort van natuurlijk ongenoegen omdat er een paar rappers wel baden in weelde, willen ze gelijke rechten.

MarcS | 17-10-14 | 08:49

En de ShoorsteenVegersAssociatie blijft wéér stil. Dat krijg je met Camiel Eurlings als baas.

Doper | 17-10-14 | 08:48

dit is het resultaat van het Multi culti geknuffel.
turky stik negerzoen,en wat zal er nog meer komen.
de raad van staten komt er aan te pas.
cultuur verrijking,daar komen we nu dus achter wat dat is.
als er nu aan deze flauwe cul wordt toegegeven wat is dan de volgende stap.
slavernij verleden,wat dan geld moet opleveren.

soledad | 17-10-14 | 08:48

Ik kan geen neger meer zien zonder aan Zwarte Piet te denken. En als ik Zwarte Piet zie denk ik aan een neger.
Het valt allemaal niet meer te negeren.

Ben Adam | 17-10-14 | 08:45

Als pieten straks alleen nog maar wit mogen zijn, worden negers dan uitgesloten om piet te mogen spelen? Denk daar eens over na.

Kater | 17-10-14 | 08:44

Montenegro mag straks alleen bij de EU komen na een naamsverandering.

En het is ook weer typisch witmans om de hoogste berg van West Europa de Mont Blanc te noemen.

delije | 17-10-14 | 08:43

Ik vind een blanke man die kadootjes uitdeelt aan de onrendabelen ook nogal confronterend.

Kater | 17-10-14 | 08:43

"onschuldig kinderfeest" mijn bruine anus. een of andere fabel om kinderen dom en ontwetend te houden. die hele zwarte pieten discussie in racisme context kan ik goed begrijpen, gezien de ongelofelijke aandacht die wordt besteed aan de mindherheid die zich slachtoffer voelt (die op hun beurt weer altruisme misbruiken voor egocentrische doeleinden).

Het Sinterklaasfeest is voor mij bout omdat kinderen tot veel meer in staat zijn dan een of andere goedheiligman uit Spanje te eren.

Slappe hap dit. Verkapt racisme van de bovenste plank. Rek je toch eens uit boven je inherente racisme, GS.

benny_beter | 17-10-14 | 08:43

Voor- en tegenstanders bekijken het te zwart/wit.
In navolging van de Kaaspiet en Stroopwafelpiet pleit ik voor de Koffiepiet, de Dropjespiet en de Chocoladepiet.
Moet kunnen toch?

Endoxa | 17-10-14 | 08:41

A Pinto a day, keeps the doctor away.

IbnalAshraf | 17-10-14 | 08:40

de VARA ging gisteren weer doorrrrrrrrrr .. voor de 2e maal op rij.. weg met ons en onze tradities.

(c)ZWITSUL | 17-10-14 | 08:38

Werk al decennia lang met mensen die een ander kleurtje hebben,
nog nooit ook maar 1 pietenklacht gehoord.
terreur van een zure gefrustreerde minderheid

neusfluit5 | 17-10-14 | 08:37

Je kan het maar beter zwart op wit hebben. Dan haal je een wit voetje bij de rechter als er de zwarte kat inkomt en kan niemand je de zwarte piet toespelen.

Simon_GS | 17-10-14 | 08:37

Alle zeikerds over Zwarte Piet hebben een IQ van een vlieg, en van die groep verwacht je natuurlijk geen zelfvertrouwen, ze zijn te dom om te poepen! Ik zou ze gewoon negeren, het zijn stelletje mislukkelingen die aandacht zoeken, laat ze lullen, we doen uiteindelijk lekker wat we altijd deden, namelijk Zwarte Piet hoort bij Nederland en dat vieren we elke jaar weer, gewoon lekker zwart, en diegene die dat niet leuk vindt, dan moet ie gauw naar een andere land opzouten. Punt uit.

Wonderful-Life | 17-10-14 | 08:36

Net als bij z'n vorige topic denk ik bij de stukjes van meneer Pinto aan het einde 'Ja, en nu? Hoe gaat het verhaaltje verder?' Erg onbevredigend.

Rest In Privacy | 17-10-14 | 08:36

De negerzoen heeft ook al de laatste adem uitgeblaast. What's next ?

ja,diedus! | 17-10-14 | 08:34

Zwart is een mooie kleur, zowel voor mijn geld als voor mijn Porsche.

KarelMarks | 17-10-14 | 08:31

LOL...

En vergeet vooral niet:
Het zwart op wit hebben. (ze zijn niet allemaal negatief :-) )
In geschreven of gedrukte vorm. Gedocumenteerd.

Op zwart zaad zitten.
Geen geld meer hebben.

Het zwarte schaap van de familie zijn.
Het verstoten familielid zijn.

hijglander | 17-10-14 | 08:31

Ik heb nog nooit een zwart persoon gezien, wel bruine

Bokito ergo sum | 17-10-14 | 08:29

Diepgaand stukje. Ik neem aan dat de subsidie een hoop goed maakt.

waddapatja | 17-10-14 | 08:26

Naast de inburgeringscursussen zou er een soort praktijkdiploma moeten volgen. Meneer halveGario, u bent duidelijk gezakt. Koffers pakken en wegwezen.

Petrus Poortwachter | 17-10-14 | 08:24

Mensen krijgen dan het gevoel dat hen nog meer wordt afgepakt

clabamsk | 17-10-14 | 08:23

meer, meer, meer !!

Stoned Hengst | 17-10-14 | 08:22

In een tijd van vaak terechte vreemdelingenhaat moet je niet aan Hollandse tradities komen

clabamsk | 17-10-14 | 08:22

Vuile haaibaaier!!

ikdenkwat | 17-10-14 | 08:22

Sinds de pietendiscussie ben ik er zo vaak gewezen door iedereen en zn schoonmoeder dat ik een vuile blanke institutionele racist ben dat ik maar besloten heb dat ook daadwerkelijk te worden.

Beaulefermier | 17-10-14 | 08:21

haatzaaien

très cool | 17-10-14 | 08:20

En waarom die Quinsy nog niet is opgesloten wegens haaibaaien is ook alleen maar omdat hij zwart is.

très cool | 17-10-14 | 08:20

Goed gezegd prof. P., veel bruiner moeten ze ze niet gaan bakken anders ga ik snel mijn biezen pakken. Van mij mogen ze het strafbaar maken om voor zulke futiliteiten de rechter in te schakelen. Zet die Kwisnie Gaario en z`n aanhangers gewoon het land uit als persona non grata`s, dan zijn we eindelijk van het kinderachtige gezeik af.

WitteGrunneger | 17-10-14 | 08:20

En dan de Arabische slavernij van 1.000.000-1.250.000 witte Europeanen door moslims? Hoor je niks meer over?

"... estimated overall that between 1530 and 1780, that is about two and a half centuries, something of the order of a million to a million and quarter white Europeans were enslaved and taken to Barbary."
www.ironbarkresources.com/slaves/white...

hfakker | 17-10-14 | 08:19

Het is het minderwaardigheidscomplex van de jankneger versus het meerderwaardigheidscomplex van de linkse Gutmensch. Daar is geen kruid tegen gewassen.

très cool | 17-10-14 | 08:19

Het is begonnen toen het eerste schip met slaven in Amerika aankwam. Ken je geschiedenis! Riep een mevrouw gister bij powned. Ze was voor het gemak vergeten dat dat slaven waren gekocht bij een andere stam die hun tot slaaf hadden gemaakt.

ikdenkwat | 17-10-14 | 08:17

Pinto is eigenlijk gewoon een reaguurder met zn eigen hoekje

2emeREP | 17-10-14 | 08:16

Er ontwikkelt zich een lijn:
De Pinto-scheurkalender

2emeREP | 17-10-14 | 08:16

Top maar weer Pinto, knuffelmarokkaan die je bent! You tell 'em!

smartexpat | 17-10-14 | 08:14

Een lelieblank geweten versus een gitzwart geweten. Deze zin is an sich al een stereotypering waaruit blijkt dat al vanaf de diepe middeleeuwen wij intens racistisch waren.

omanders | 17-10-14 | 08:13

Overal waar Sint en (zwarte) Piet komen ziet het zwart van de mensen. Niet van de Pieten.

Petrus Poortwachter | 17-10-14 | 08:12

Op zwart zaad zitten. Buon Giorno, iemand een zwarte koffie?

ristretto | 17-10-14 | 08:10

Nou, voor 1 keer drink ik mijn koffie zwart. Zeikerds!

Schaamharing | 17-10-14 | 08:09

Het zijn vooral de VARA en NOS die het vuurtje aansteken.
Zij willen het feest kapot maken.
En deel 2 ? Het kruis van de mijter van de Sint. Want dat is zo mzielig voor de moslimkindertjes. Was vorig jaar ook al aan de orde, maar wordt nu even slim in de koelkast gezet.

Kamervraag | 17-10-14 | 08:08

Het ziet nu eenmaal zwart van de aanstellers.
Leuke quote vind ik nog steeds uit het Gario kamp:
"Sommige donkere mensen blijven met november, december thuis en willen niet naar buiten omdat ze Zwarte Piet tegen kunnen komen..."

Deze thuisblijvers zie je vaak terug buiten als de zon weer begint te schijnen?

hfakker | 17-10-14 | 08:08

Goed verhaal, lekker kort. (en vroeg)

Petrus Poortwachter | 17-10-14 | 08:06

Het heeft idd. te maken met lijden onder eigen falen.
Mensen die onzeker zijn, werkloos, afhankelijk van uitkering etc. , wijten al die narigheid aan het feit dat ze zwart zijn, niet aan het feit dat ze gewoon zelf gefaald hebben.
Een neger die een goede baan heeft, een prettig huis en een bevredigend leven, en zelfverzekerd in het leven staat haalt zijn schouders op over het "probleem zwarte Piet".

mallekater | 17-10-14 | 08:06

Ze zijn uit op zwart geld.

van stampij | 17-10-14 | 08:06

Het feest was een manier om (zwart) geld te verdienen, maar kost nu inzet van politie, advocaten, rechters en de reputatie van Nederland.

WillieWow | 17-10-14 | 08:05

Vroege vogel, die Pinto!

Rodekool | 17-10-14 | 08:03

@redactie de 'lees verder' link mist

Harry Turtle | 17-10-14 | 08:02

1 en al discriminatie, ik wil bijvoorbeeld dat de blanke vla ophoud te bestaan !

joepiler | 17-10-14 | 08:02

De volstrekte absurditeit van de Zwartepietdiscussie valt met geen pen te beschrijven.

patrizio | 17-10-14 | 08:02

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken