Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

VIDEO. Emotionele Timmerfrans in VN V-Raad

Allerlaatste MH17-topic van vandaag. Morgen verder. Vandaag afscheid nemen met een sprankje hoop: de Dodentrein is onderweg naar Charkov, een Nederlandse C130 Hercules wacht de mortal remains van onze landgenoten daar op to bring them home. De zwarte dozen zijn ook (met veel separatistische bombarie) overgedragen aan de Maleisiërs, en de VN Veiligheidsraad nam eindelijk & unaniem een resolutie aan die zowel onderzoek en berging op de crashsite moet bespoedigen, als een scherpe vinger richting de politieke verantwoordelijkheden van Poetin priemt. Minister van Buitenlandse Zaken Frans Timmermans mocht speechen voor de VN, schuwde enige pathos uit het boeketreeksproza voor maximaal effect daarbij niet en had de tekst binnen twee minuten na afloop op zijn Facebook staan. Maar hij deed het op emotionele en zeer bevlogen wijze in vlekkeloos oubollig Engels. En u weet: als zelfs wij dat al over die hautaine droplul zeggen, dan moet het wel echt waar zijn.

Reaguursels

Inloggen

Als de separatisten schuldig waren aan het neerhalen van MH17, zouden ze dan zo netjes de black boxes aan Maleisië overhandigen?
Evil Genius | 22-07-14 | 01:15
ja. Het neerhalen an sich is uit die black boxes niet te herleiden, daar is ander bewijs voor nodig. En dat is er. Slimste vanuit hun optiek is zoveel mogelijk meewerken om vervolgens te ontkennen dat zij het waren en naar de Oekraïense overheid te wijzen.

pj_vr | 23-07-14 | 00:05

Stats Frans toch weer voor Paal en niet zoeen beetje ook,wat hij duidde deed hij zelf....

www.youtube.com/watch?v=kZBSGorpLNc&a...

Frans is dus "scum" in dienst van Kiev.

gebrokenvleugel | 22-07-14 | 19:41

Wanneer kan ik stemmen op groep Timmermans?

tante uit marokko | 22-07-14 | 16:59

@Desmoulins | 22-07-14 | 13:03
Je bent zeker niet de enige die zijn bedenkingen heeft over wat er allemaal over onze hoofden heen en achter onze ruggen langs clandestien wordt bekokstoofd door een aantal selecte gezelschappen die behoren tot verschillende met elkaar strijdende machtsblokken die achter de schermen geopolitieke lijnen en strategieën uitzetten voor eigen gewin. De federale regering van de USA is slechts een dekmantel aangezien die zogenaamde democratie feitelijk een plutocratie is waarin het helemaal niets uit maakt welke partij aan de macht is en wie er president is. De UsA is ook net zo onbetrouwbaar als Putin's Russische Oligarchen clan.
Helaas zijn er een heleboel complot-gekkies, die met de meest absurde buitenaardse fantasieën a la David Ike en voorts een bonte stoet aan allerlei bijvoorbeeld antisemitische holohoax figuren et cetera die een smet werpen op dissidente opvattingen die niet klakkeloos de 'officiële versie' onderschrijven en overnemen.
Dat is treurig, maar omdat je (naar mijn mening) behept bent met een gezonde dosis scepsis en kritische bent ten aanzien van wat regeringen allemaal beweren en je wijs proberen te maken, maakt dat je zeker nog geen aluhoedjes vouwend complot-gekkie.

GeinPonempie | 22-07-14 | 16:56

Timmermans een wereldbekende politicus, toekomstig EU-topman, sinds 1998 in de politiek en snapt het spel nog steeds niet.

Bob Marley noemde het Politricks, waarheid als een koe.

hovawart | 22-07-14 | 13:53

Minister doet wat wij verwachten dat hij doet en wat hij eigenlijk ook hoort te doen, en we zijn direct vol lof over zijn optreden.
Wij weten het ook allemaal blijkbaar al lang zonder ook maar enig sluitend bewijs te zien. Het zijn de Russen, want dat zegt de Obama-administratie nou eenmaal.
Ik heb het idee dat we ergens ingerommeld worden, maar dat mag je niet beweren want dan ben je een complot-gekkie... Treurige tijden.

Desmoulins | 22-07-14 | 13:03

We lijken wel een Engelse puppet ipv een Amerikaanse met zo'n bekakte uitspraak. Had ook in het Nederlands gekund. Verder vind ik de tekst tegenvallen, begrijp niet dat iedereen dit zo geweldig vindt. Sorry.

Cidiood | 22-07-14 | 12:50

miko | 22-07-14 | 04:04
Als je de vraag zo stelt, dan is het erger dan dat.
Want het gaat om een hogere rang dan soldaat, denk ik. Iemand die meer opleiding heeft gehad en beter op intelligentie en stabiliteit is getest…

Shareholder II | 22-07-14 | 12:45

flapdrol. zegt het min te vinden dat de ramp voor 'political gain' gebruikt wordt, doelend op Putin. Als er al een partij is die political gain probeert te halen is het het westen

kees1960 | 22-07-14 | 12:43

Timmerfrans rockt.

Chielie | 22-07-14 | 12:36

Zeer goede voordracht! Des te meer verbaasd het me hoe diezelfde Timmermans het in zijn hoofd kon halen om helemaal naar Saoedi-Arabië af te reizen om sorry te zeggen voor een sticker.

suvois | 22-07-14 | 12:10

Ik blijf twijfelen over de echte gevoelens van de politieke elite.
Ooit een filmpje gezien van Pimmetje over het beroven van onze oudjes enzo btw hij wist niet dat hij gefilmd werd dat was echte emotie.

Dit is een beetje te laat.

wimschopper | 22-07-14 | 11:47

Ik vind het een top speech van Timmermans. Perfect Engels, foutloos en perfect voorgedragen. Diep respect voor onze minister. Sorry voor haters.

Bigi Bana Boy | 22-07-14 | 11:46

Chapeau Timmermans, en dat alles in gweldig BBC engels. Echt heel goed !

tante uit marokko | 22-07-14 | 11:46

Uiteindelijk is het een hypocriete speech, hoe mooi ook uitgesproken. Als je eerst op het Maidan-plein, in Kiev, een klein jaar eerder de onlusten in Ukraine hebt staan aanwakkeren en dus mede de oorzaak bent van het conflict daar, kun je niet op deze manier gaan jammeren, over de gevolgen dat zo'n conflict dan onvermijdelijk heeft. Natuurlijk had hij destijds niet gedacht dat er zo veel Nederlanders bij het conflict betrokken zouden raken, maar uiteindelijk heeft Timmermans gewoon bloed aan zijn handen, normaal gesproken was dat slechts buitenlands bloed geweest maar door de rare loop van omstandigheden is het Nederlands bloed geworden. Misschien moet hij voortaan eerst eens nadenken voordat hij in een ver buitenland een aankomende oorlog gaat staan 'endorsen'!

florisdaboris | 22-07-14 | 11:43

Je antwoord @ Haak : Bravo,Timmermans,ik zal je nooit meer Timmerfrans noemen.En de stille Poetin en zelfs Merkel resp. de KGB en de STASI,ik wens jullie een koude oorlog,die misschien wel zal eindigen in een "1945".Echte afschrikking (deterrence) zal nu noodzakelijk blijken,hoe hoog de defensie-lasten ook worden.Mensen moeten weer even hardhandig leren,hoe ze met elkaar om gaan,te beginnen in O-Oekraïne tot aan Moskou en tenslotte de hele wereld met zijn vaak hypocriete bovenlaag.

Dolphi | 22-07-14 | 11:27

Ik heb maar 1 vraag aan Timmerfrans: waarom?
Waarom deze sentimentaliteit?

badmeester Haak | 22-07-14 | 11:11

Dat heeft Timmermans verdomd keurig gedaan.

Dr Kontvocht | 22-07-14 | 11:06

Fan van Timmerfranz ben ik niet maar, zijn Engelse uitspraak verdient lof. Weer eens wat anders dan het tenenkrommende Engels van de meeste politici welke niets anders zijn dan een blamage; niet de moeite doen om met een goed betaalde baan wat bijles te willen nemen.

McMarx | 22-07-14 | 11:06

@Sjekieknekie

Je kijkt te veel rampenfilms. Als je echt zoiets overkomt kan het ook verassend stil zijn omdat je weet dat er geen ontsnapping mogelijk is.

obviouslyfake | 22-07-14 | 10:53

Zeer verrassend. Geweldig speech, die niemand onberoerd zou moeten laten. Schtste echt een goed beeld van het leed en de schande van de handelingen.
Timmerfrans zonder meer een dikke +1

xspalm | 22-07-14 | 10:29

Goede speech van Timmerfrans. Mooi ook dat er eindelijk eisen worden gesteld. Jammer dat dat zo lang op zich liet wachten.

ViagraFalls | 22-07-14 | 10:22

Evil Genius | 22-07-14 | 01:15

Allicht geven ze de boxen nu pas over, aangezien ze geverifieerd hebben dat er niets belastends opstaat.

Buiten dat: de piloten hebben die raket waarschijnlijk nooit aan zien komen. Als je de schade op 1 van de foto`s ziet, is die raket links-voor ontploft, bij de cockpit. Waarschijnlijk piloten op slag dood en geen info op de cockpit voice recorder.

Op de data-recorde staat alleen de vluchtinfoen daaruit blijkt natuurlijk niet wie het gedaan heeft.

Kortom: veilig over te dragen.

Veurwaerts | 22-07-14 | 09:37

Muxje | 22-07-14 | 09:21
I snep en ben het met je eens. De hypocrisie druipt er af op GS. Maar ik heb geen afkeur van Timmerfrans gehad tot nu toe...... Emoties, woede and acties komen nog wel, nu eerst onze mensen naar huis.

Pieleke | 22-07-14 | 09:34

@Pieleke 09:11: Ik vond eerder dat hij wat weinig emoties toonde. Maar goed, ik doelde niet op de echtheid en oprechtheid van zijn speech. Wat ik bedoel is dat je geen goede minister hoeft te zijn om zo'n speech te schrijven of te houden. Bij wie de afkeur voor Timmermans na gister is omgeslagen in bewondering moet eens bij zichzelf te rade gaan over wat men nu eigenlijk van een minbuza mag verwachten.

Muxje | 22-07-14 | 09:21

Timmermans is een vakman die zich niet laat opjutten tot onderbuiks gescheld en gebral, maar op het juiste moment laat zien dat hij kwaad en geëmotioneerd is.
Dat maakte indruk.
Een vakman zoals we er verder niet veel, of liever geen een, hebben.

mallekater | 22-07-14 | 09:14

Timmerfrans is en blijft een loser...

De hersenloze | 22-07-14 | 09:13

@ Muxje | 22-07-14 | 08:00
Bij sommigen wil het maar niet opkomen dat wellicht Timmermans ook een mens en een Nederlander is. Dat de emoties echt kunnen zijn. Dat hij waarschijnlijk de afgelopen dagen tegen muren en gezeik is aangelopen waar wij vanachter ons toetsenbordje geen idee hebben. Maar nee, hij zal wel geacteerd hebben. Zum kotzen!

Pieleke | 22-07-14 | 09:11

Kan hij geen koning worden?

philia | 22-07-14 | 08:38

Wat ik verder van Timmerfrans mag vinden, dit was een top optreden.

Vrije Nator | 22-07-14 | 08:35

Respect. Eindelijk iemand die Engels beheerst.

DenSchuldenaer | 22-07-14 | 08:35

De trein schijnt nu in Donetsk te staan.
Werd daar gisteren niet door de Oekraïners gevochten rond het station? benieuwd wat er van het spoor over is voor de doorreis naar charcov.

deraderendraaien | 22-07-14 | 08:09

@heer_rationeel | 22-07-14 | 07:39
Lijkt geschreven door een rationele,maar emotionele vrouw.
Misschien dat de Australische mw Bischop (Nederlandse achternaam) hier de hand in had?

deraderendraaien | 22-07-14 | 08:01

@Ricky66 | 22-07-14 | 07:50
Hij is een dief en massamoordenaar omdat hij iets vasthoudt wat lijkt op een ring?
Jij moet gaan schrijven voor een roddelblad.....

necrosis | 22-07-14 | 08:00

@miko 05:01: Acteur is het juiste woord. Timmermans' prestatie is acteerwerk, niet het werk van een staatsman.

Muxje | 22-07-14 | 08:00

Eindelijk eens een minister voor wie je je niet hoeft te schamen zodra hij Engels begint te praten.

thefonz | 22-07-14 | 07:59

Niks oubollig Engels. Hij spreekt 'The King's English', een verloren taal die ruimte heeft moeten maken voor slecht Amerikaans. Heb lang in Engeland gewoond, en man man man wat is die taal mooi, inclusief hun vele dialecten. Luister maar eens naar een Geordie.
Timmerfrans gaf een mooie speech. Blijkt die man toch nog wat te kunnen. Wie had het gedacht?

Truttebol | 22-07-14 | 07:57

Je kan zeggen wat je wil.
Zijn Engels is tenminste goed klinkend...
Rutte en zijn hakkie takkie Engels doet pijn aan mijn oren...

Power2All4Ever | 22-07-14 | 07:46

Goede speechwriter heeft Timmerfrans.

heer_rationeel | 22-07-14 | 07:39

Goede speech, maar wat laat. Obama en Abbott waren het meest resoluut en duidelijk in hun uitspraken, maar die zijn niet zo afhankelijk van Rusland als wij zijn..

Dr. Arie Lext | 22-07-14 | 07:32

Timmermans blijft een arrogante bitterbal met grootheidswaanzin.

MisterIk | 22-07-14 | 07:32

Prima speech, zoals ook Rutte het prima doet in deze crisissituatie.

Simon_GS | 22-07-14 | 07:09

-weggejorist-

Serdar | 22-07-14 | 06:46

en niet vergeten dat ze geen 72 mAagdjes krijgen, ze zijn echt gewoon dood. RIP

newray | 22-07-14 | 06:30

dispatches.s28e19.murder.in.the.sky.flight.mh17.720p.hdtv.x264-c4tv
gewoon kijken,

newray | 22-07-14 | 06:15

@ Robin Hood
Omdat Australië niet in de EU ligt. En sowieso geen grondstoffen heeft die men hier wil.

US had er 1 (dacht ik). En toch gelijk de stoerste taal.

In deze gaat het ook helemaal niet om aantallen slachtoffers. Zou een Sherwood Ranger moeten weten ;)

De Vazal | 22-07-14 | 06:14

@miko : Bedankt voor de discussie. Slaapze/werkze.

De Vazal | 22-07-14 | 06:09

Heel die Timmerfrans is nog steeds geen knip voor z'n neus waard, ook al spreekt ie dan een aardig woordje Engels. Laat hem eens uitleggen hoe het kan dat hij die motie niet zelf bij de VN-VR heeft neergelegd?? Waarom holt Australië het vuur uit haar sloffen voor 37 slachtoffers en staat Fransje met onze 193 slachtoffers een beetje suf mee te knikken?? Neen, ik ben niet overtuigd. Integendeel.

Robin Hood | 22-07-14 | 06:07

@De Vazal | 22-07-14 | 05:56
Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn.
Laten we de schuldvraag even voor wat het is en de mensen hun nabestaanden teruggeven.

miko | 22-07-14 | 06:02

@miko

Kan veel dingen bedenken over waarom partijen elkaar willen zwartmaken over dit vreselijk voorval (Nee ik spreek niet graag in hyperbool en emotionele of politieke krachttermen als massaslachting of terreurdaad.). Kijk maar naar de (recente - of 100 jaar terug - geschiedenis). Maar ik denk niet dat DIT hier een of andere tactische of strategische zet is, meer een ongeval, miscalculatie waarvan de gevolgen wel enorm veel impact hebben die niet is te ontkennen, qua nationale poltiek, geo-politiek, etc. Maar vraag je af : is het voor de nabestaanden echt relevant ? Ik vraag dit omdat er -terecht- zoveel publieke verontwaardiging is over alles omtrent , maar als één van jouw mensen daar is geloof ik , nu in deze fase van enorme shock en verdriet dat je echt helemaal niks hebt met al die shit en er waarschijnlijk vooral boos om wordt en "gewoon" je geliefde , naaste , vriend waardig wil begraven. Waarschijnlijk meid je de media en al deze discussies. Dit is wat ik meestal hoor van nabestaanden. Ze hebben nog het meeste pijn van de media en haar rabiate gedrag.

De Vazal | 22-07-14 | 05:56

miko | 22-07-14 | 05:31
twerkgirl?

newray | 22-07-14 | 05:52

@De Vazal | 22-07-14 | 05:27
Ik kan dat scheermes nu verschillende kanten uit laten gaan.
Dat is meteen het probleem met dat scheermes. Er zijn meerdere 'meest' logische oorzaken en gevolg.
Ik zie niet in waarom een van de partijen zoiets bewust zou doen. Zelfs niet om de tegenpartij zwart te maken.
DAT is mijn vraag.

miko | 22-07-14 | 05:33

@miko: mooie beeldspraak. Eensch.

Ik sluit af met Occam's Razor.

Hopelijk kortwiekt die de duistere politieke bedoelingen van de betrokkene partijen ook....

Een beetje (ijdele) hoop in donkere dagen?

De Vazal | 22-07-14 | 05:27

@De Vazal | 22-07-14 | 05:06
Tja,dat laatste zal een hele dobber worden.
En waarschijnlijk zal het pas aan het licht komen als de kou in dat land uit de lucht is.
Nu maar hopen dat global warming nog ergens goed voor is.
Maar degene die nu politiek aan de gang is maakt me meer zorgen dan dat CO2 verhaal.

miko | 22-07-14 | 05:16

@miko | 22-07-14 | 05:08
een

miko | 22-07-14 | 05:11

@dugo | 22-07-14 | 04:59
"Als Saddam schuld op zich had genomen voor 9/11 had ie er nog gezeten bij wijze van "
Meesterlijk. In goede invalshoek.
De 'mad dog' bleef uiteindelijk ook. Tenminste hij is niet door de Britten afgezet.
Hij mocht daarna mooi op bezoek komen in de EU.

miko | 22-07-14 | 05:08

@miko : en toch nog even over de menselijkheid van soldaten en fouten. Helemaal mee eens, denk ook wel dat we best op 1 lijn zitten maar dit zijn geen "soldaten". Dit zijn separatisten/vrijheidsstrijders/rebellen/militias/criminelen met wapens/goons van Putin, etc. afhankelijk aan welke "kant" je staat.

.
Ik sta zelf meer aan de kant van waarheid en recht. Een romantisch ideaal dat in deze cynische wereld nog maar weinig intrinsieke waarde heeft en compleet afhankelijk is waar je woont. Zo getuige dit drama met MH17 : er zijn hier echt geen winnaars , alleen verliezers en ik denk ook echt niet dat er een groter complot speelt, daarvoor zijn de mensen té geïnformeerd. Niet te zeggen dat het nog best ugly kan worden. Tot nu toe: ik vind het echt fijn om in een relatief beschaafde natie te wonen en ook om te zien dat "zelfs in dat land", er toch best wel iets van menselijke waardigheid heerst. Het is geen Afrika.

.
Uiteindelijk doel om de nabestaanden hun rust te geven en de verantwoordelijken te straffen, wie het ook mogen zijn, met alle daarbij geoorloofde én verantwoorde maatregelen door de internationale gemeenschap.

De Vazal | 22-07-14 | 05:06

@JanDribbel
Een echt goed diplomaat laat zich nimmer verrassen door zijn tegenstander, heeft overzicht, en kent zijn pappenheimers. U leeft kennelijk in de waan dat er slechts 2 manieren van diplomatie zijn. Die van ruggegraatloos toezien of die van hooliganisme. Dat maakt u net zo inspiratieloos-ongeschikt voor dit vak als het grote gros. Ik heb slechts waardering voor de vooruitziend intellectueel die verder kijkt dan vandaag, en tegelijkertijd het hart op de tong heeft indien de situatie daar om vraagt.

Overigens, als er ooit een kans was geweest om je behaarde ballen te tonen zonder al te grote diplomatieke gevolgen, was het nu. Die Sa-11 was het equivalent van russisch happyslapping door bezopen onverlaten op macroniveau. Vanuit de rug aangevallen. Zelfs als je Putin voor mislukte Adolf had uitgemaakt voor de VN, dan nog was je ermee weggekomen als NL zijnde, als je het maar goed verpakt had. Na een dergelijk laffe KO mag je altijd uit je slof schieten. Als je als land totaal geschoffeerd wordt, dan kun je je nu eenmaal veel meer permiteren. Zie Amerika na 9/11. Die schoten alleen totaal door in militaire zin.

Ik vraag slechts verbaal vuurwerk, zonder schelden. Uiteindelijk is dat het opkomen voor jezelf als land en voor je geslachte burgers waar je op wacht. Jouw gewenste gegeselde ontransparante diplomatie is juist de tumor vd wereldpolitiek. De VN is daar een mooi voorbeeld van, deftig lullen niks bereiken omdat iedereen te voorzichtig is. Decennia een polderende farce qua totaal niet doorpakken. Ik stel voor Willie naar het UVW te schoppen en zijn uitkering aan Farage te doneren met het verzoek hem tot Nederlander te naturaliseren. Hij en Geertje weten oprechte woede meestal te kanaliseren naar politieke taal. Zo horen ze allemaal verbaal te strijden, ongeacht politieke kleur en voorkeur.

Koettoerk | 22-07-14 | 05:06

@Wedstrijdkrokodil | 22-07-14 | 04:58
Dan is mijn vraag: Kunnen die raketten dat?
Ik weet het namelijk echt niet.
Wat ik heb begrepen zijn het toch een beetje ouderwetse dingen. Maar een verkeersvliegtuig is natuurlijk altijd een sitting duck.

miko | 22-07-14 | 05:05

@James Lastig | 22-07-14 | 04:50
Een slechte acteur presteert soms in èèn film goed.

miko | 22-07-14 | 05:01

@miko | 22-07-14 | 04:36
Tuurlijk is het totaal anders, maar veel meer jurisprudentie is er niet. De eindbazen komen er mee weg, of dat nou -Putin is die achteraf zegt dat de training van de separatisten in luchtafweer onvoldoende was, -de Hennis van de infantiele republiek Donetsk dat ze beter NOTAMs hadden kunnen sturen ipv VK/Twitters berichten om een no fly zone af te kondigen, -de oekrainse legerbaas die zijn BUKs niet had moeten laten jatten.. verzin het maar, al geven ze het besmuikt of ruiterlijk toe. Als Saddam schuld op zich had genomen voor 9/11 had ie er nog gezeten bij wijze van spreke.

dugo | 22-07-14 | 04:59

Met het risico dat ik een aluminium hoedenwinkel kan beginnen binnenkort, een voorspelling: Dat MH17 over oorlogsgebied gevlogen is, had op zichzelf nog niet fataal hoeven zijn. Ze zijn omgeleid vanwege een slechtweergebied. In zo'n situatie zetten de vliegers de weerradar aan. Zodat ze onweersbuien kunnen zien op hun schermpjes. Echter, van die radar gaat blijken dat deze een cruciale rol heeft gespeeld in het geleidesysteem van de Buk raket. Door gebrekkige know-how van de bemanning en mogelijk ook doordat het systeem incompleet was, hebben ze, kort gezegd, alles op 'auto' gezet. Zo'n raket is slim genoeg om het meest duidelijke signaal wat beschikbaar is te gebruiken voor correcties tijdens de vlucht. Die weerradar vormde de perfecte geleiding en zo konden zelfs een stel bezopen separatisten trefzeker zijn.

Wedstrijdkrokodil | 22-07-14 | 04:58

@De Vazal | 22-07-14 | 04:43
Ik kies ook geen kant van iemand.Van het begin af aan,tijdens de revolt vond ik Guy en hansje grote dwazen. De Putin fanboys hadden aan mij geen goede.
Zie het maar zo 'I don't trust the government, I don't trust alternatives
It's not that I'm paranoid, it's just thats the way it is'

miko | 22-07-14 | 04:55

Waar een klein land toch nog een vuist kan maken.

newray | 22-07-14 | 04:54

Waarom kreeg ik al na een minuut het gevoel dat Timmerfrans deze speech vooral voor zichzelf zat te houden? Mooi uitgevoerde presentatie als sollicitatie voor een EU baantje.

Maar goed, gezien de reacties hierboven heeft het wel gewerkt. Voor mij is en blijft het een huichelaar van de ergste soort.

James Lastig | 22-07-14 | 04:50

*voor mij is dat conflict één van de velen zinloze en nee ik ben geen pacifist perse.

De Vazal | 22-07-14 | 04:45

@miko :
Het lijkt op een fuck up, inderdaad. (al is er nog lang geen sterk bewijs over). Maar ook dan hoort daar een sanctie bij. Ook het handelen er na, door de separatisten. Ik vind dat ze ondanks alles best wel menselijk hebben gehandeld. Al hebben ze steken laten vallen. Ik ben helemaal niet geinteresseerd in het kiezen van een kant van het conflict aldaar. Voor mij is dat conflict Tenminste als ik mij even beroep op het Nederlandse strafrecht (hier niet van toepassing, maar redelijk breed gedragen in de Westerse wereld qua spirit of the law) best te extrapoleren naar "dood door schuld" in dezen. Een ICC zou daar dan over moeten oordelen.

Lees in het mandaat van het ICC: "crime of agression" is nog lang niet gedefinieerd en pas in 2017 onder jurisdictie (als het dan gedefinieerd is). Ik denk dat ze hier een casus hebben...

De Vazal | 22-07-14 | 04:43

ss=aa maar ik geloof die spanjaard.

newray | 22-07-14 | 04:38

@dugo | 22-07-14 | 04:30
Ik denk dat er een groot verschil is tussen het lanceren van een raket en het doelbewust plaatsen van de bom.
Als de raket met opzet afgeschoten is dan is niet de schutter de verantwoordelijke maar de opdrachtgever. Bij Lockerbie was dat Ghadafie, hier??.... even afwachten er zijn nog twee verdachten en een medeplichtige.

miko | 22-07-14 | 04:36

-weggejorist-

Nappa | 22-07-14 | 04:32

Dat heeft Timmermans gewoon goed gedssn.

newray | 22-07-14 | 04:31

@miko | 22-07-14 | 04:04
De usance is om als eindverantwoordelijke natie schoorvoetend en na lang dralen informatie los te laten waaruit blijkt dat inderdaad een defensie/inlichtingen medewerker misschien mogelijk een kleine inschattingsfout heeft gemaakt. Dat Megrahi ooit is uitgeleverd als zondebokje is een rare uitzondering en heeft zijn straf dan ook met de nodige clementie ondergaan.

dugo | 22-07-14 | 04:30

@dugo | 22-07-14 | 04:17
Nee denk ik ook. Al zou er op een andere manier druk kunnen zijn gezet.
Bijvoorbeeld door gas uit Rusland en Oekraïne helemaal te weigeren. We zijn toch hun knooppunt.
Duidelijk te maken: We zijn er niet voor de schuldvraag eerst de doden op een waardige manier naar huis.

miko | 22-07-14 | 04:28

@miko | 22-07-14 | 04:01
En dan, op korte termijn was erna niet veel keuze. Of a) samen met de oekraieners daar de boel schoonvegen van separatisten, of b) vrind Putin vragen zijn connecties met de infantiele republiek aan te wenden om wat medewerking .. om uiteindelijk toch met de regionale brandweer, spoorwegen en mijnwerkers tot dezelfde oplossingen te komen.

dugo | 22-07-14 | 04:17

dugo | 22-07-14 | 03:51
Als dat een restant van de raket is geweest vraag je je af hoe fragiele onderdelen, zoals de staartvinnen, zo ongeschonden zijn gebleven. En als dit deel het vliegtuig niet geraakt zou hebben, dan lag het ook niet in de buurt van de crash site zou je haast zeggen. Dat maakt de video ook niet duidelijk, maar ik denk niet dat dit resten van een SAM raket zijn. Maar ik heb geen idee wat het wel is. Het lijkt wel op een raket. Misschien een restant uit de oorlog die door de journalisten als wrakstuk aangezien is.

Wedstrijdkrokodil | 22-07-14 | 04:10

@drieluik | 22-07-14 | 04:04
Verplaatsen in de situatie van de nabestaanden of slachtoffers(ik weet niet hoe dat moet?) is niet slecht. Dat is medeleven en zal mensen hun leven meer leren waarderen.
Maar daar stopt het mee. Daarna moet je kijken wat je maximale resultaat kan zijn. Zonder nog meer leed.
Een troep soldaten er nu naar toe lijkt mij niet de beste oplossing.

miko | 22-07-14 | 04:08

-weggejorist en opgerot-

Chow | 22-07-14 | 04:08

@De Vazal | 22-07-14 | 03:37
Ow ja,is er eigenlijk al internationale jurispredentie om soldaten die 'per ongeluk' een vliegtuig uit de lucht knallen te veroordelen.
Hoe zit dat met soldaten die per ongeluk burgers vermoorden in een buitenlandse missie?
mensen maken fouten,soldaten zijn mensen. Meestal.

miko | 22-07-14 | 04:04

miko | 22-07-14 | 03:48
Timmermans vraagt de toehoorder zich te verplaatsen in een slachtoffer, Grunberg heeft er geen zin in. Inderdaad .. zijn goed recht.

drieluik | 22-07-14 | 04:04

@De Vazal | 22-07-14 | 03:37
Aanvallen met speciale eenheden vergt ook voorbereiding. Wat moeten ze doen? met een paar helikopters 190 lijken weghalen?
Zwarte dozen zoeken?Er word veel om geroepen maar ik kan er niet iets logisch ontdekken.
Het is een fuck up. Indien een ongeluk maar ook als een van de partijen er een ignation case van zouden willen maken.
Het volgende scenario,ik zal het kort houden *zwaait naar k1100 cc*
Vluchtleiding geeft een domme omleiding ,oeps.
Rebellen denken VIJAND!! oeps.
Russen hebben jongens daar zitten of opgeleid, OEPPPPPPSSSS.
En nu?
Geen van de partijen is gebaat bij openheid.

miko | 22-07-14 | 04:01

Die timmerfrans had het ook in het Russisch kunnen doen dat spreekt ie vloeiend.

robinhoed | 22-07-14 | 03:52

@K1100 | 22-07-14 | 03:26
Ik vond zijn uiteenzetting goed. Dat geschreeuw hier(vinger ook naarzich zelf wijst) in korte stukjes verveeld nog al eens.
Als het geen Tirades zijn lees ik de langere stuken wel. De zinnen met minder dan 8 woorden sla ik over.
Of het moet drie uur s'nachts zijn.

miko | 22-07-14 | 03:52

over brokstukken en in RE: Wedstrijdkrokodil.. Iemand enige clue wat dit is op 1:55 in www.cnn.com/video/data/2.0/video/besto...
Zijn dat raketresten, of is dat gewoon wat metaal in het standaard Boeing binnenwerk kleurtje?

dugo | 22-07-14 | 03:51

@drieluik : goed en treffend stuk zelfs al krijg ik normaliter chronisch eczeem van die man. Maar ik houd hem er wel aan: "And conversely, when it’s my turn to mourn, I won’t force you to mourn along with me either"
Als straks MH17 "over" is en de rotzooi daar in die zandbak weer meer aandacht krijgt.

De Vazal | 22-07-14 | 03:50

Goed betoog Timmermans, hulde daarvoor.

-=PyP=- | 22-07-14 | 03:49

@drieluik | 22-07-14 | 03:03
Toch zegt Arnon Grunberg (waar ken ik die naam van??) niet zo heel veel verkeerd.

miko | 22-07-14 | 03:48

Twitter en de media gaan snel, zo ook alles op het hele internet. Diplomatie gaat minder snel. De realiteit van de situatie dwingt een rationeel handelen af: het gebied, de afstand, de burgeroorlog aldaar, etc. ; vereisen toch gedegen planning en vormen een grote logistieke uitdaging.

Iedereen die het liefst binnen 8 uur commando's daar had gehad en / of ander militair machtsvertoon, al dan niet van en met bondgenoten : ik zou niet graag zien dat we in een oorlog verzeild raken met Rusland.

Daarnaast denk ik dat een missie van mariniers, commando's of andere diensten niet direct na twee dagen in de media zal worden genoemd, mocht het al zo zijn dat die worden voorbereid op inzet.

De kritiek van velen op het handelen door onze regering is geoorloofd, nodig en terecht, maar getuigd ook van onwetendheid. Ik geef het je te doen om in deze situatie de kalmte te betrachten en de juiste beslissingen te nemen. Ondertussen staan er mensen hard te werken om de remains van de slachtoffers op ordentelijke wijze terug te krijgen naar dit land en andere landen.

En verder : de kliek en verantwoordelijke chain of command zal zich moeten verantwoorden en worden bestraft voor/door het ICC Den Haag.

De Vazal | 22-07-14 | 03:37

@miko | 22-07-14 | 03:19
Eens. Maar ik dacht, laat ik hem wat blauwe vingers besparen. Zijn laatste alinea was raak en to the point.

K1100 | 22-07-14 | 03:26

Koettoerk | 22-07-14 | 03:06
U bent ongeschikt als diplomaat. Moet de Nederlandse regering als een verzameling hooligans tekeer gaan?
Daar bereik je niets mee.

Jan Dribbel | 22-07-14 | 03:23

@K1100 | 22-07-14 | 03:05
One liners genoeg.Op zijn tijd wat meer tekst is prima.
Je verdoet anders je tijd toch maar. ;)

miko | 22-07-14 | 03:19

@Evil Genius | 22-07-14 | 02:08
Ik probeer je betoog te begrijpen, maar raak de draad kwijt. Bedoel je dat het die separatisten dachten een Antonov neer te halen, maar nooit de bedoeling hebben gehad een lijntoestel met alle inzittenden af te maken? Daar ben ik het met je eens.
Anders dan jij heb ik enig vertrouwen in de aanwijzingen door inlichtingendiensten dat een SA-11 (Buk) het vliegtuig heeft neergehaald vanaf het territorium beheerst door separatisten. Putin’s Rusland heeft die lui bewapend, het is aan Putin om hen te ontwapenen en zich terug te trekken. Dat wordt een harde dobber met snoeiharde economische sancties als dreiging.
Ik weet niet hoe ver jij doordenkt en vreest voor de toekomst, maar oorlog zit er echt niet in.

Spiny Norman | 22-07-14 | 03:18

Deze foto van een brokstuk verdiend m.i. wat extra aandacht: www.ft.com/intl/cms/s/2/1d6a9ac2-10e3-... Zie ook hier: twitter.com/noclador/status/491196380...

Dit lijkt er op de wijzen dat MH17 vlak onder het linker meest achter zijraam van de cockpit getroffen is door een zwaar fragment, mogelijk de raket(motor). Hieruit kunnen experts m.i. concluderen dat er een SAM is gebruikt, en dat deze ergens tientallen kilometers ten noordoosten moet zijn gelanceerd.

Wedstrijdkrokodil | 22-07-14 | 03:16

@Koettoerk | 22-07-14 | 03:06
Zo, jij bent boos. Mag ik me bij je aansluiten?

K1100 | 22-07-14 | 03:12

Goeie speech, maar 3 dagen te laat. En pas deze grote bek opzetten nu die zieltjes heeft gewonnen in de VR. Slapzak. Nu alle kranten, nieuwsrubrieken en den twittert zich dagenlang de haren uit het hoofd heeft getrokken over de slappe afgestompte aanpak en toon van onze pseudo politici, komt ie nu haastig en geforceerd over de brug nu het al te laat en verneukt is. Dit is wederom te gekunsteld. Het is 1 grote copy/past van woorden en zinnen gelijk aan wat de mensen die nog wel gevoel in hun donder hadden de afgelopen dagen allang gezegd hebben op diverse platforms. Ik blijf erbij. De ronduit domme aanvankelijke benadering waarbij alle ruimte werd gegeven aan de Russen om dit op hun verrotte manier aan te pakken, is van een zeldzame onwetendheid. Ze dachten met een net land en nette club mensen te maken te hebben die zich na deze blunder wel zouden schikken uit schuldgevoel. Maar het gewetenloze schorem heeft hen in hun gezicht uitgelachen. Timmermams zal zijn leven lang niet vergeten hoe dit gegaan is zegt ie, ik zal mijn leven lang niet vergeten hoe incompetent hij en Rutten de regie volledig uit handen gaven. Hij roept ook nog dat ie zeker weet dat de onderste steen boven komt. Alleen als hem dat lukt, kan hij zich nog vertonen. En anders gewoon heel snel oprotten, en neem hele het tuig van het pluche mee. Die Hennis bv, zit ergens haar bolle harsens bij te bruinen en breekt niet eens haar vakantie af.

Koettoerk | 22-07-14 | 03:06

@K1100: eensch

Pimp my Voortuin | 22-07-14 | 03:06

@GeinPonempie | 22-07-14 | 02:59
Je mag schrijven wat je wilt. Ik zei toch niet dat ik het er niet mee eens was. Ik bedoelde ermee dat je jezelf een paar honderd toetsaanslagen had kunnen besparen omdat je in de laatste zin de essentie weergeeft.

K1100 | 22-07-14 | 03:05

@K1100 | 22-07-14 | 02:51
Dat vindt jij, maar dat maak ik zelf wel uit wat ik hier plemp. Fijn dat je je in ieder geval in het laatste dat schreef kunt vinden.

GeinPonempie | 22-07-14 | 02:59

@Pimp my Voortuin | 22-07-14 | 02:53
Eens met je eerste zin. En waarom? Misschien, let wel, ik zeg misschien is Oekraine wel de schuldige. Dan is het onder de pet houden (trouwens een uitdrukking gebezigd door de LVNL na de Bijlmerramp) wel begrijpelijk.

K1100 | 22-07-14 | 02:59

@K1100. Essentieel is dat alle informatie zo vroeg mogelijk openbaar wordt. Dit duurt te lang. De vraag is waarom? Het gaat hier om 298 onschuldige mensenlevens en Ukraine vindt het blijkbaar belangrijker om (uit politieke overwegingen?) de informatie onder de pet te houden. De families van de slachtoffers hebben recht om te weten wat er gebeurd is. Verder is openheid van belang om niet weer een oorlog ingerommeld te worden.

Pimp my Voortuin | 22-07-14 | 02:53

@Jan Dribbel | 22-07-14 | 02:42
Ik weet wat RT is, maar zo zien zij CNN en zo zien wij Al Jazera. ieder zijn propaganda. maar het blijft spannond, dat oppervlakkig spelletje voor de burgers. Wat er in de diplomatieke enveloppen zit die tijdens zo een VN bijeenkomst worden overhandigd tussen elkaar gaat er toch wel ruiger aan toe.

tattooboer | 22-07-14 | 02:53

@GeinPonempie | 22-07-14 | 02:47
Je had met de laatste zin kunnen volstaan.

K1100 | 22-07-14 | 02:51

@neutron | 22-07-14 | 02:42
Joh, wees blij dat het OM niet bezig is de knul die hier op Schiphol takeoff clearance heeft gegeven probeert te vervolgen.

dugo | 22-07-14 | 02:48

Applaus voor de speech schrijver van Timmermans! Of zou hij deze speech zelf geschreven hebben? Ik weet dat het zeer gebruikelijk is voor politici en bewindslieden (in NL) om hun speeches door ambtenaren te laten schrijven en dat velen dat zelden tot nooit zelf doen. Als het inderdaad door één van zijn ambtenaren is geschreven dan heeft deze dat voortreffelijk gedaan. Timmermans spreekt in ieder geval goed Engels, maar verder ben ik helemaal niet onder de indruk van het politieke en morele gewicht dat hij en Mark Flutte in de schaal weten te leggen. Ze hadden best zonder te dreigen eerder een moreel appel af kunnen dwingen m.b.t. de te bergen lichamen van alle slachtoffers (bizar woord eigenlijk: slachtoffers). Dat ze dat niet hebben gedaan heeft alles te maken met het charisma en politiek gewicht waaraan het ze totaal ontbreekt. Nederland slaat met Rutte nog altijd net zo'n pleefiguur als toen Balkellende nog premier was.
Nederland heeft dan wel geen tanks, wat overigens mijns inziens een schande is maar dat is een ander onderwerp, maar Nederland heeft wel veel handelsbetrekkingen met Rusland die de Nederlandse staat middels wetten, beleidsmaatregelen (zoals eventueel bevriezen van tegoeden wellicht?! etc.) als wapens in kunnen zetten en waarmee Rusland onder druk gezet kunnen worden. Het is niet zo dat alleen NL afhankelijk is van Rusland, Rusland lijkt mij is ook zeer gevoelig voor allerlei maatregels die hen nadelig treffen kunnen indien ze tegenwerken.

tegelijkertijd is het triest dat over de ruggen van 298 doden burgers twee machtsblokken: Amerika en de bondgenoten van de westerse invloedssfeer tegenover de Russische Oliegarchen onder leiding van voormalig KGB'er Putin die streeft naar een Groot Rusland zoals dat bestond voor de val van de Berlijnse muur, een geopolitieke machtsstrijd uitgevochten wordt waarbij beide partijen liegen, bedriegen, en misleiden. Wij burgers en onze levens zijn niets en van geen enkele waarde voor de Oliegarchen (zowel Russische als Amerikaanse en West-Europeanen), bankiers van Wallstreet en London City etc. en de wapenindustrieën die allemaal banden met elkaar hebben en zowel samenwerkende alsmede concurrerende consortiums vormen die met o.a. politici als lakeien en vazalen hele volkeren en landen in het verderf storten als daar maar voldoende rendement mee te behalen valt.
Winst boven alles. Burgers, gezondheid, milieu, fatsoen, de wet. Alles. Dat gelul over moraliteit is alleen voor de buhne om de burger om de tuin te kunnen leiden. Zo cynisch zijn de 'happy few' wel die achter de schermen werkelijk aan de touwtjes trekken die de politici voor het aanzicht van de wereld in hun handen mogen houden.

Laten we wel wezen; de VN is dikwijls een schijnvertoning, en tevens vaak een complete farce!

GeinPonempie | 22-07-14 | 02:47

@Pimp my Voortuin | 22-07-14 | 02:42
OK. Ik dacht dat je bedoelde dat Oekraine aan het sleutelen was met de data.

K1100 | 22-07-14 | 02:45

@K1100: Pleit er alleen maar voor om het nu openbaar te maken zodat voor iedereen duidelijk is dat er door geen van de partijen mee gerommeld is. En met nu bedoel ik eigenlijk gisteren.

Pimp my Voortuin | 22-07-14 | 02:42

tattooboer | 22-07-14 | 02:22
RT is de propaganda zender van het Kremlin.
Het vliegtuig van Putin vloog volgens de propaganda zender over de oost-Oekraine, geen logische route naar Moskou, het vliegtuig van Putin vloog over Polen.
RT, althans in deze zaak, rijgt de leugens aan elkaar.

Jan Dribbel | 22-07-14 | 02:42

@Jan Dribbel | 22-07-14 | 02:33

Idd.
Wat heeft het (NL) OM daar te zoeken?
Het is een ongoing conflict c.q. belligerency.

Lijkt me meer een matter voor de security council van de UN.

neutron | 22-07-14 | 02:42

neutron | 22-07-14 | 02:19
Absinth, deed van Gogh zijn oor afsnijden, volgens de legende.
Maar het OM is aanwezig in de Oekraine om raketafvuurders te vervolgen.
Het is zo lachwekkend, het OM, het OM onderzocht in Irak ook een schietpartij waarbij Nederlandse militairen waren betrokken. Het OM klaagde later dat getuigen spoorloos waren of gedood.

Jan Dribbel | 22-07-14 | 02:33

@Pimp my Voortuin | 22-07-14 | 02:30
De communicatie tussen ATC en de piloten staat op de CVR. De Oekraïense overheid heeft hier niet meer de hand in.

K1100 | 22-07-14 | 02:33

@Graaf van Egmont | 22-07-14 | 02:23
Ik ben het met u eens, dat er wel een ellendeling tussen zal lopen zal best. Maar de hulpverleners en de toegesnelde mijnwerkers hebben hun stinkende best gedaan.

K1100 | 22-07-14 | 02:30

Voor iedereen die zeurt over de black boxen. Het wachten is nu nog dat de Oekraïense overheid de gesprekken van de luchtverkeersleiding wil overdragen. Ze hebben natuurlijk wat meer tijd nodig om alles aan te passen want die rebellen, dat zijn me daar toch echte wizzkids.

Pimp my Voortuin | 22-07-14 | 02:30

neutron | 22-07-14 | 02:19
Gast. Bedankt!! Was ik me even in de war. *pilsje uitdrukt en pitten gaat*

Shareholder II | 22-07-14 | 02:25

dugo | 22-07-14 | 02:11
Ik heb het gisteren al geschreven. Wat ik heb gezien van de berging van de slachtoffers, ging rustig en met respect. Dat een journaliste klaagt over het feit dat kleinere menselijke resten in een groene plastic zak gaan is een godspe. Alsof kleur en materiaal er toe doen. Bij de Bijlmerramp heb ik ook met dergelijke zakken in mijn handen gestaan en wist als proffessional ook niet wat ik er mee aan moest. Feit is dat veel lijken geborgen zijn daar in Oekraine en dat ze in ieder geval in koelwagons zijn opgeslagen. Meer kan je op dat moment niet doen.

Graaf van Egmont | 22-07-14 | 02:23

Ook credits aan frans voor het voorlezen, als Lubbers het had gedaan groeiden de haren op mijn rug nu harder dan op zijn baard.

dugo | 22-07-14 | 02:21

@Shareholder II | 22-07-14 | 02:11

Absinth is niet te roken, wel te drinken.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Absint

neutron | 22-07-14 | 02:19

@Shareholder II | 22-07-14 | 02:11
Blijf vooral lekker geloven dat het achter de schermen zo gaat als in het filmpje wordt voorgespiegeld. Daar zijn die filmpjes ook voor.

NFC | 22-07-14 | 02:17

Over de black boxes:
De FDR (flight data recorder) registreert data van het vliegtuig, zoals stand van de flaps, motortoerental en nog vele andere parameters.
De CVR (cockpit voice recorder) neemt de gesprekken tussen de piloten op.
De FDR zal tot op het moment van inslag de normale data laten zien. Tenzij er van de normale koers is afgeweken zoals hier door sommigen wordt beweerd. Daarna gaat hij op zwart.
De CVR kan eventueel nog enige info geven over de laatste seconden, als de piloten nog de tijd hebben gehad om te communiceren. Voor hetzelfde geld waren zij ook op slag dood.
Ook hier geldt dat er communicatie moet zijn als het vliegtuig van zijn oorspronkelijke koers heeft moeten afwijken. Ik denk dat we onze hoop moeten richten op de CVR.

K1100 | 22-07-14 | 02:15

NFC | 22-07-14 | 02:03
Ja. Maar ik zou toch stoppen met Absinth roken als ik u was en/of zoek een versie met ondertitels zodat u begrijpt waar het over gaat.

Shareholder II | 22-07-14 | 02:11

Welke politieke MONGOOL heeft via de achterdeur geregeld dat de lokale brandweer daar de lijken moest laten liggen (hoogstens stokjes naast prikken) tot dat "OVSE waarnemers" komende van mijlenver hun "waarneming" hebben kunnen doen dat er, inderdaad, na een plaincrash een hoop dooien liggen. Laat me raden voor je frans, het was je collega Opstelten met CSI illusies.
Tuurlijk gaat het niet zoals de Schotten het deden in Lockerbie, daar hebben ze ook de middelen niet voor, maar utmost respect voor het pragmatisme van het neerzetten van een tjechische diesel locomotief die sinds 1971 bijna een megawatt blaast om de boel koel te houden en met landbouwwagens de stoffelijke overschotten uit de korenvelden slepen. Credit where credit is due, alle vertraging komt weg van politiek gekonkel over waarnemers, onafhankelijke onderzoeken etc., gezeik over toegang voor lijkschouwers tot de site die daar toch hun werk niet kunnen doen etc.. Uitendelijk is het de lokale loonwerker en de machinist van de Donetzk spoorwegen die het opknappen hier. Nu jou beurt frans, lever je de niet nederlandse overschotten ook binnen 4 dagen af waar ze thuis horen? Met je grote bek? Doe het maar eens na als er een keer lijken kilometers lang over ons land verspreid liggen.

dugo | 22-07-14 | 02:11

mooie speech!!!

moordgat | 22-07-14 | 02:08

@Spiny Norman | 22-07-14 | 01:58
Beide partijen zijn natuurlijk niet te vertrouwen. Maar meelopen met de meute is een gevaarlijk dingetje, zeker als je kijkt naar de implicaties. Bekijk ook de andere kant en vorm dan pas een oordeel, als je nog steeds denkt dat het vormen van een oordeel de dingen beter maakt. Ik denk persoonlijk van niet, en ik heb niet eens kinderen.

Evil Genius | 22-07-14 | 02:08

Nu gaat het wel over mensen. Het zijn tenslotte Nederlandse mensen. En wat zijn we allemaal Ukraine gezind ineens. Dat zijn we weer wat minder als er Ukrainse lijken liggen en al helemaal als er geld naar de regio toegaat. En Rusland de as van het kwaad nu. Terwijl het gasverbruik hier enorm en relatief goedkoop is. Half Twitter op zwart vanuit de luie stoel aan het strand. De andere helft bereid de Russen zelf aan te vallen. Ik heb nog geen tweet gezien van iemand die een Ukrainse oma van 80 die een kleuter door haar plafond haar bed in zag smakken een hart onder de riem wil steken. Wat zijn we een griezelig, gevaarlijk en hypocriet zooitje. En daar moet ik straks een dag mee in de rij gaan staan voor een brood?

NFC | 22-07-14 | 02:03

Nevertheless, some darn good acting!
Good for you old chap!

denhaagvandaag | 22-07-14 | 02:00

Nevertheless, some darn good acting!
Good for you old chap!

denhaagvandaag | 22-07-14 | 02:00

En ja, Timmerfrans deed het goed. Wil ik ook best zeggen. Hij trok em net iets te ver door naar mijn smaak. En het komt laat. Maar hij sprak op een podium waar velen luisteren, en dit is wat we in elk geval wél konden doen en goed hebben gedaan.

Shareholder II | 22-07-14 | 01:59

@oh nee he | 22-07-14 | 01:39
Amerika heeft bewijs van het afvuren van de bewuste raketten, zegt Amerika. Dus dan is het waar.

Klein probleempje: Rusland heeft USA gevraagd om openbaarmaking van dat bewijs en vreemd genoeg... wordt er helemaal niets openbaar gemaakt.

Met andere woorden: Rusland is bij voorbaat veroordeeld, zonder dat er enig concreet bewijs is geleverd. En straks worden jouw kinderen naar Rusland toegestuurd om "Poetin een lesje te leren".

Lekker bezig, ga zo door.

Evil Genius | 22-07-14 | 01:59

“Als je het Russische nieuws volgt zie je een heel andere lijn.”
Evil Genius | 22-07-14 | 01:23

‘heel andere lijn’ als in: gedegen onafhankelijk journalistiek onderzoek of de aldaar verplichte Putin-show?
U wist nog niet dat Rusland al een tijdje geleden de embryonale democratie heeft ingewisseld voor vertrouwd SovjetUnie nationalisme?

Spiny Norman | 22-07-14 | 01:58

@schopkoppert | 22-07-14 | 01:56

Herstel mezelf even.. het was idd. "some thug"kuch* bed tijd..

schopkoppert | 22-07-14 | 01:56

@De Vazal | 22-07-14 | 01:49

Ik had ook graag gehad dat hij zei "some Fuck" Maar het was "some Muck" in de zin van smerig persoon..

schopkoppert | 22-07-14 | 01:56

@ De Vazal. Het is 'thug' niet 'fuck'

denhaagvandaag | 22-07-14 | 01:55

Goede speech. Dit is beschaving, al had ik graag een onze mariniers die dronken maskermannen een poepie zien laten ruiken....

MacMiep.nl | 22-07-14 | 01:55

@oh nee he | 22-07-14 | 01:39

Ja dat is ook weer zo.. Ik vraag me alleen af Hoe duidelijk die beelden zullen zijn.. Je ziet dat Rusland ook al foto's aan het rond strooien is van Oekraïense luchtafweer en daarbij een verhaaltje plaatst.. Je weet op een gegeven moment niet meer wie je moet geloven en hoe je de beelden moet interpreteren.. Ik hoop echt van harte dat er geen smerig spelletje gespeeld gaat worden en dat de waarheid gewoon naar boven komt. Dan maar gezichtsverlies voor Rusland en geven ze het gewoon toe dat het hun luchtafweer is.. Ik heb dan liever dat er geen sancties volgen maar wel de waarheid naar boven komt dan dat we straks jaren in een welles nietus spelletje terecht komen.. De daders zelf moeten natuurlijk wel berecht worden.. En als er overduidelijk bewijs is dat Rusland ze gesteund heeft zonder dat ze het toegeven dan moeten er zeker sancties volgen..

schopkoppert | 22-07-14 | 01:53

Ik ben niet gauw onder de indruk, maar de impact van deze speech, hoe hij ook tot stand gekomen is, is gigantisch!
 
Zet even op de kaart dat het gaat om mensenlevens en dat er mensen zijn die politiek, economische zaken, religie, olie, smartphone belangrijker vinden, even met beide pootjes op de grond zetten.
 
Applaus als het niet om zo'n onvoorstelbare ramp gaat zou op zijn plaats zijn, blijft over respect voor het verhaal en de impact. Ook al ben ik bang dat de politieke macht zal winnen.....

gedachtespinsel | 22-07-14 | 01:53

@NFC | 22-07-14 | 01:40
op bijna 1 minuut loopt hij ook het beeld in ipv dat hij gevolgd wordt, aan elkaar geplakte scenes, en die prikkerel draait op commando zn stokje om.
Puur nep.

Boobystrap | 22-07-14 | 01:53

Kritiek is goed. Kritiek scherpt. Vandaag heb ik geen kritiek. Frans Timmermans deed het goed. Heel goed.

Mike Oxlong | 22-07-14 | 01:50

Waar hij off -record gaat en even heel hard boos wordt vond ik toch wel erg krachtig, naast het feit dat het, in zijn geheel, een goed en goed uitgesproken manifest is :

"just for one minute, not adressing you as respresentatives of your countries, but as husbands and wives, fathers and mothers. Just imagine:
that you first get the news that your husband was killed. And within two or three days, you see images... of some FUCK, removing the wedding band off their hands, just imagine. This could be your spouse"

+veel voor TFZ

De Vazal | 22-07-14 | 01:49

@schopkoppert | 22-07-14 | 01:30
Als er van een op het andere moment een explosie is kun je er vanuit gaan dat het geen motorpech was.

@Freek de Leek | 22-07-14 | 01:41
Ik neem aan dat ze compact gestapeld worden nu. En ze komen toch met de trein?

miko | 22-07-14 | 01:49

Klier van Bartholin | 22-07-14 | 01:39
Ik denk niet dat Timmerfrans stamtepede de VN V-raad bijeen had kunnen roepen. Maar u heeft op zich een punt. We zitten morgen, wanneer de meeste Nederlanders dit vernemen, alweer in dag 5 van de aftermath he.

Shareholder II | 22-07-14 | 01:46

@Reconquistador | 22-07-14 | 01:22
Eerder die speech uit Ransom.
Geef ons onze lijken en blackboxen anders komt er een 10 miljoen bonus te staan op elke leider van de separisten.
Russen doen alles voor geld.

miko | 22-07-14 | 01:46

@NFC | 22-07-14 | 01:40
geen idee, maar dat moment ook dat de 'vinder' terug komt met zijn buit bij de tent... staat er een vent, net naast die tent met stokken en een kapje een stok in de grond te prikken.. t is toch wat, zet je daar twee tenten op, iedereen komt van die richting en dan net als het boxje langskomt prikt die man nog ff een stokje in de grond, hadden ze zeker allemaal eerder niet gezien, dit is echt pure enscenering, met die steady cam en perfecte positionering in beeld van de mannen die t eens bekijken, ik geloof hier echt geen moer van.

Boobystrap | 22-07-14 | 01:45

Goede tekstschrijver van Frans. Briljant uitgevoerd door Frans (timing en pauzes). Maar verder blijft het de narcistische Frans die deze gebeurtenis voor eigen roem zal gebruiken voor een job in Europa.

P.s. Wel compliment voor z'n Engels.

denhaagvandaag | 22-07-14 | 01:45

@Eurotokkie | 22-07-14 | 01:26
Klopt. Maar ze hebben het gedaan. Als jij hiervoor verantwoordelijk was en je had de keus om die black boxes te verbergen of af te geven, wat zou je doen?

Ik zeg niet dat er iemand schuldig is, maar probeer te laten zien dat zelf nadenken en de situatie van alle kanten te bekijken je misschien tot andere conclusies zou brengen. Wraak is in ieder geval niet de oplossing. Wraak is het probleem.

Evil Genius | 22-07-14 | 01:43

Ik denk niet dat al die lichamen in een C-130 passen. Zo'n vliegtuig is groot maar op meer er kunnen geloof ik een stuk of 90 passagiers mee. Misschien vliegt ie een paar keer op en neer?

Freek de Leek | 22-07-14 | 01:41

@Boobystrap | 22-07-14 | 01:34
Ja wat zullen ze er voor terug hebben gehad?

NFC | 22-07-14 | 01:40

@schopkoppert | 22-07-14 | 01:30
het schijnt zeer eenvoudig te zijn om te achterhalen wat voor soort raket is afgevuurd (dmv residu op de brokstukken), daarnaast kan men uit de crash zelf (waar de brokstukken liggen) veel opmaken.
aangezien het gebied in staat van oorlog is en inmenging van Rusland erg gevoelig ligt wordt het gebied nauwlettend in de gaten gehouden dmv oa satalieten, en radarsystemen. Daar kan (en dat hebben de amerikanen gedaan) uit opgemaakt worden dat er een raket is afgeschoten, ze zouden ook moeten kunnen afleiden waar deze raket is afgevuurd en dus waarschijnlijk is daarmee al een deel van de daders duidelijk. je hebt dus niet eens een zwarte doos nodig om al heel veel te weten te komen...

oh nee he | 22-07-14 | 01:39

Wat een slappe reacties hierboven.
Een 'grote' mond van Timmermans na het 'onderweg' zijn van de slachtoffers naar een 'veiliger' oord.
Dan pas komt er zogenaamde 'krachtige' taal.
Nederland ten top.

Klier van Bartholin | 22-07-14 | 01:39

Putin loaded the gun, Timmermans pulling the trigger.

Goed gedaan Frans,1-1

gebrokenvleugel | 22-07-14 | 01:36

@Eurotokkie | 22-07-14 | 01:26
www.youtube.com/watch?v=W_8i4VWIHrY
lijkt wel een reclame filmpje dit, de boys eerst cool op de weg, geen spoor te zien van t vliegtuig of schade, tentjes, allemaal vlot aan de slag, beetje in t rond wijzen, vlaggetje werpen naar collega, boxje inleveren.

Boobystrap | 22-07-14 | 01:34

Ik vind dat dit wel wat mag wegen. Namelijk de schaal van menselijkheid. Na dat er veel onderwerpen voorbij komen als oorlogen, honger op hele continenten, vluchtelingen, onderwerpen die bijna geautomatiseerd worden behandeld leek het er vanavond voor het eerst sinds de heugenis van de VN op dat we mensen zagen. Daarnaast was er ook ruimte voor toegeven op politieke vlakken, zoals Rusland die instemde met de resolutie en daarmee feitelijk inboette en dat vind ik dan een klein maar belangrijk gewin. Hopelijk ervaren de nabestaanden dit ook zo. Het werk is nog niet klaar maar de taakverdeling ligt er en de aanspreekbaarheid is duidelijk bepaald en er zijn nog geen deuren dicht gegooid. Tijd voor excuses en het recht zijn loop te laten nemen komt nog wel, nu eerst het menselijke, de verdriet, het respect.

tattooboer | 22-07-14 | 01:33

schopkoppert | 22-07-14 | 01:30
Ze kunnen heel wat informatie eraf halen als alles er nog opstaat , maar ik vrees het ergste.

Eurotokkie | 22-07-14 | 01:33

Erg onder de indruk van Frans Timmermans, wat een strakke, emotionele speech. en ook al vroegen wij als nederlanders steeds om meer daadkracht, misschien is dit wel erg goed getimed. Dit maakt indruk, juis nadat de nederlandse diplomaten zich steeds voorzichtig uitdrukten. Daarnaast heeft timmermans op de persconferentie duidelijke taal gesproken richting Poetin: (Vanaf 5.50)
webtv.un.org/watch/julie-bisho-austral...

oh nee he | 22-07-14 | 01:33

Ik vind Timmerfransje gewoon een baas! Kunnen lang of kort lullen over zijn politieke gezever zo nu en dan, maar die man kent het diplomatieke schaakspel als geen ander (lees: waarschijnlijk vele malen beter dan de gemiddelde reaguurder mezelf incluis).
Ok, hij heeft wat tijd gehad om alles netjes op papier te krijgen, maar zet dit eens tegenover lulletje rozenwater Rutte of onze pratende robot Lex vanmiddag, wat een verademing dan zeg.

soundwave070 | 22-07-14 | 01:31

Ik vond het een idioot vanwege zijn politiek maar hij zegt wel hoe ik me nu voel ook al ken ik de slachtoffers niet persoonlijk via via wel en denk er dagelijks aan.

Pier_penspien | 22-07-14 | 01:30

Naar mijn idee staat er bijna geen bewijs op wat er nou gebeurd is.. Hoogst waarschijnlijk kunnen ze de cockpit voice recorder goed uitpluizen en kunnen ze daaruit opmaken wat er aan de hand was..
Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat de zwarte doos gegevens bewaard van een toegesnelde raket. Weet iemand daar meer van? Kan dat?

schopkoppert | 22-07-14 | 01:30

Ik Ben zelf geen Timmermans fan maar dit heeft hij wel goed gedaan , ook al was die tekst niet van zichzelf.

Eurotokkie | 22-07-14 | 01:29

@Eurotokkie | 22-07-14 | 01:26
Vraag me ook af waar die video vandaan kwam, die ineens (pas?) twee dagen oud bleek te zijn en met een steady cam gefilmd was.
En waarbij het boxje zo direct naar een tent werd gebracht, de eerste tent in al die films. Er was niet eens een tent voor de lijken, die lagen in de vuilniszakken in de zon, gelukkig was er wel een tent voor.. zooi?

Boobystrap | 22-07-14 | 01:28

top gedaan, en ben ook blij met de reactie uit de politiek tot dusverre. Berekenend,rationeel,realistisch en bovenal doelgericht.

ronduit top!

TheJesseJ | 22-07-14 | 01:27

Vakman.

Bluebook | 22-07-14 | 01:27

Indrukwekkend.

Drackhorn | 22-07-14 | 01:26

Timmermans... Alsjeblieft zeg. Die heeft toch de laatste drie dagen veilig in kiev naar een bloemenzee voor de ambassade staan staren? Did they lock hands, hold their children to their harts, look each other in the eyes in a final wordless goodbye? Gast, je zit op twaalf kilometer hoogte en zit in een neerstortende, spinnende tube? Wat dacht je van blinde, schreeuwende doodsangst? En dan beginnen over dispicable political games. Dat is zijn eigen 'middle name' (mooi Engels he, Frans?). En dan voor de raad even stoer doen. Bah.

Sjekieknekie | 22-07-14 | 01:26

Goed gedaan van Timmerfrans

Ronman2k | 22-07-14 | 01:26

Evil Genius | 22-07-14 | 01:15

Dit hebben ze gedaan nadat en video was opgedoken waarop iemand was te zien met zo een black box .

Eurotokkie | 22-07-14 | 01:26

Een Hollander pak je echt niet met 200 lijken. Ja misschien voor een paar dagen en dat ze Twitter op zwart zetten. Weet je wanneer ze het gaan voelen? Als het pijn doet in de portemonnee als er straks een crisis met Rusland ontstaat. Gelukkig houden onze leiders zich nog even in.

NFC | 22-07-14 | 01:24

@Boobystrap | 22-07-14 | 01:20
Overhandigd is overhandigd. Rusland heeft een wat andere mentaliteit. Natuurlijk is dat minder, zeker gezien de omstandigheden, maar we hebben ze.

Ze hebben de black boxes overhandigd. We zullen zien of ermee geknoeid is. Ik ben verbaasd want als die separatisten echt zijn wat er wordt beweerd dan ligt dit niet bepaald "in de lijn".

Ik bedoel maar te zeggen: Hou je ogen open. Het is niet bewezen dat zij het hebben gedaan. Als je het Russische nieuws volgt zie je een heel andere lijn. Ik kies geen partij, probeer dat ook niet te doen. Blijf objectief en bekijk ook de andere kant.

Evil Genius | 22-07-14 | 01:23

Timmermans krijgt vandaag mijn eerste plusje, en dat betreft alleen deze zaak. Maar een onvoldoende blijft het.

PrinsesStoepje | 22-07-14 | 01:21

Volksvertegenwoordiging zoals het hoort, laat na al dit gebeuren de sancties voor Rusland maar losbarsten, dit vergeten we niet!

Lepenseur | 22-07-14 | 01:21

much shouting little wool

Gash | 22-07-14 | 01:20

@Evil Genius | 22-07-14 | 01:15
'Netjes', als in; dagen later is ook netjes?

Boobystrap | 22-07-14 | 01:20

Heeft er nog iemand Nederlands-Russische woordenboeken? Maak je borsjt maar alvast warm.

JeffDeaf | 22-07-14 | 01:20

Geweldige speech. Die komt lekker binnen. THX

alkmaar06 | 22-07-14 | 01:18

Het eerste topic vandaag Rossum.
Maar Timmerzwans zegt het goed. Maar wat meer actie had meer gedaan dan emotionele toespraken na zoveel dagen.
Wel redelijk goed Engels in vergelijking met de meeste andere politici.

miko | 22-07-14 | 01:18

Hulde! Dat had ook zomaar Uri Rosenthal kunnen zijn, wat dat betreft mogen we blij zijn met deze minister.

Rhynchocyon | 22-07-14 | 01:17

Als de separatisten schuldig waren aan het neerhalen van MH17, zouden ze dan zo netjes de black boxes aan Maleisië overhandigen?

Evil Genius | 22-07-14 | 01:15

Die separate bierbuik met z'n gewapende bavianen, walgelijk, nou gelukkig zijn ze ingeleverd, de boxjes, ben benieuwd of er nog wat op te vinden is wat iets verheldert.
Gok toch op raak shot door zo'n wodka-driven separatist op volledig onschuldigen.
Hij kon wel mikken, meer niet.

Boobystrap | 22-07-14 | 01:14

Timmermans was top! Jammer dat deze taal niet 3 dagen geleden werd gebruikt...
Desalniettemin chapo! Het was een pitte dag voor ons allen als Nederlanders!

Glas Koning | 22-07-14 | 01:12

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken