Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Ja doei. Multiracisme bestaat niet hoor

omgwzj.jpgJe moeder drie bier. De Volkskrant is vandaag begonnen met het publiceren van totale quatsch. Onzin. Kletskoek. Nonsens. Gelul. Geklets. Larie. Lulkoek. Enzovoort. Wat wil het verhaal? Volgens ene Robbert van Lanschot is 'onze multiculturele samenleving nu eenmaal behept met multiracisme en multidicriminatie.' Ja, doeeeeei. Hoe kun je zulke waanzin opschrijven in een landelijk dagblad? Iedereen en z'n schoonmoeder weet wat de waarheid is. De blanke man is de absolute satan en als enige in staat om te discrimineren / racisme te plegen. Sterker nog, zijn simpele bestaan is discriminatie. Want wit privilege en dat soort dingen. Iedereen die ook maar één tintje gekleurd is (behalve als het door de zon is gebeurd, dat is vals spelen) kán helemaal niet discrimineren. Daarnaast ziet de auteur allerlei rare kleurniveau's: 'black, coffee, chocolate, brown brown, brown en light.' En die verschillende niveau's van zwart zouden dan zogenaamd een grafhekel aan elkaar hebben. Zoals u al doorheeft: totale onzin natuurlijk. Als ze elkaar al niet aardig vinden is sowieso het de schuld van de blanke man. Simpel zat. We leggen het nog één keer uit dan maar. Je hebt wit. Je hebt zwart. Daar zit geen enkel licht tussen. Wit is racistisch. Zwart is zielig. Kom nou. Pleurt toch op met je nuance man. Die Robbert van Lanschot is vast en zeker ook een witte man. Jep. Nou, daar ga je al. De beste man is nog een telg uit de bekende bankiersfamilie ook. Haha! White privilege! Robbert, witte mafkees, wat lul je nou man? RACIST!!1!!111!

Reaguursels

Inloggen

Verstandige man.

garagedeur | 09-07-14 | 23:06

Ik zeg het al jaren: Er zijn maar twee mensen op de hele wereld die geen racist (hoeven te)zijn. De allerwitste en de allerzwartste mens. Iedereen daartussen heeft een mentale staalkaart naast de spiegel hangen met zijn/haar kleur in het midden. En iedereen die witter is dan dat is een vuile blanke imperialist en iedereen die zwarter is dan dat een luie, uitvretende neger.
Ik geloof mensen pas die beweren dat ze geen racist zijn als ze eerlijk toegeven dat ze zijn ópgehouden het te zijn.

threewing | 09-07-14 | 17:26

Enige jaren terug schreef Robbert van Lanschot, freelancejournalist, in de NRC al een mooie en hoopvolle reportage over Tatarstan waar al eeuwen moslims en christenen in vrede samenleefden. Hij sprak er, een van de machtigste mensen, de liberale moslim Yakoepov die hem ondanks alles moois toch op een zijns inziens verontrustende ontwikkeling wees. Van Lanschot leek het wat overdreven.

Yakoepov waarschuwde voor het wahabisme wat opkwam uit het zeer kwaadaardige Arabische schiereiland. Een Tatarstan en vele andere moslimlanden tot dan toe onbekende variant die volgens hem een bedreiging vormde voor de beschaving in deze landen. Een maand later werd Yakoepov vermoord door deze wahabieten. 

Van Lanschot besloot daarom- een maand later- nog een artikel te schrijven om de belangrijke waarschuwing van deze islamitische vriend- want dat was hij geworden- door te geven en daarbij ook notities te publiceren die hij eerder te zwaar op de hand vond. In de link enige delen uit die reportage met aan het eind nog andere wetenswaardigheden die van Lanschot in eerder jaren al had opgedaan over de wahabitische invloed binnen de Nederlandse moslimgemeeschap en hem toen al hadden verontrust. Daarbij gaat het hem niet zozeer een angst dat de Nederlandse beschaving op het spel staat zoals in een toenemend aantal moslimlanden, maar de integratie van moslims in Nederland. Hij maakt zich blijkbaar geen zorgen over een toenemende kans op aanslagen zijn. Hier enige citaties uit van Lanschot's stuk:
www.scribd.com/doc/233206680/Van-Lansc...

GingerTed | 09-07-14 | 17:07

Joris, mogen reaguurders die ironie en sarcasme niet snappen een ban? Perma? Please?
Dat we het hier weer een beetje leuk maken zoals in the good old days?

Stormageddon | 09-07-14 | 15:31

In landen met een zwarte bevolking is het kennelijk zo dat het als 'maatschappelijk naar boven neuken' wordt gezien als zij het bed delen met lieden die een lichtere huidkleur hebben. Hier in Nederland zien wij bij witte mensen merkwaardig genoeg een tegengestelde neiging: het in toenemende mate neuken met mensen met een donkerder huidskleur. In de natuur wordt altijd naar evenwicht gezocht. Misschien zien we hier zoiets gebeuren.

Dulle Olivier | 09-07-14 | 14:56

Ik heb jaren in de Caribbean gewoond en ook daar is de sociale pikorde gebaseerd op hoe licht of donker iemand is. En hoe de zwarte eilander de Chinezen bejegent, daar lusten de honden geen brood van.

Tapu | 09-07-14 | 14:19

De afgelopen 2000 jaar werden er duizenden oorlogen uitgevochten die allemaal draaiden om groeps/cultuur/religieconflicten. Voorstanders van de multiculturele samenleving willen niets anders dan dergelijke conflicten importeren en settelen op een klein grondgebied. Daarom zijn zij dus de gevaarlijkste oorlogshitsers aller tijden.

Sendis | 09-07-14 | 13:49

Van Lansschot ziet er net zo beige uit als de Surinaamse stadsneger, als hij daar zou wonen viel hij totaal niet op, maar hij woont vast ergens anders.

Causa Sui | 09-07-14 | 13:33

@gaffelbaard 12:38
Tjee, niet aan gedacht, Zwarte Piet...
Mijzelf insmeren met chocoladepasta kan ook al niet want dan beledig je straks een Chocoprince.
Help, ik zit gevangen in een blank racistisch lichaam!!1!

Dhr. de Wit | 09-07-14 | 12:55

gaffelbaard | 09-07-14 | 12:17
Correctie: stom zeg, link vergeten, viel me net op, hier dan alsnog.
nieuws.marokko.nl/33293/werknemers-bek...
Doei, en nog een fijne multiraciale dag toegewenst he?

gaffelbaard | 09-07-14 | 12:51

Maar wie heeft zwarte piet vermoord? Het waren toch niet de witten.

incidentje | 09-07-14 | 12:42

Dhr. de Wit | 09-07-14 | 12:32
Mag niet, want zwarte piet is racistisch, weet je nog?
Maar het is wel lastig, want wit willen blijven kan ook al niet meer: '.. what if they just stopped trying to preserve whiteness altogether?' (thoughtcatalog.com/madison-moore/2014/...)
Of gebruik van de zonnebank door een blanke dan nog net wel kan, heb ik me nog niet in verdiept, sorry.

gaffelbaard | 09-07-14 | 12:38

Van Lanschot maakt de fout om te veronderstellen dat blanke mensen dezelfde sentimenten ten aanzien van Salto Atras hebben als zwarte mensen die graag willen dat hun kinderen lichter worden dan zijzelf om daarmee in aanzien te stijgen. Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten. Een spreekwoord dat zonder maar een seconde twijfel volledig opgaat voor een redelijk geslaagde bijna-blanke als Quincy Gario, die het niet kan verkroppen dat het laatste bruine waasje er maar niet af wil.

Pierre Tombal | 09-07-14 | 12:35

Ik ga straks een busje tectyl halen en dan spuit ik mijzelf over, als eerbetoon aan zwarte mensen...

Dhr. de Wit | 09-07-14 | 12:32

Iedereen die Netflix heeft zou ik de docu "Dark Girls" (2011) kunnen aanraden over racisme binnen de Afrikaanse gemeenschap.. best shocking.

mart915 | 09-07-14 | 12:17

Umberto die trotzoni | 09-07-14 | 11:48

Nou, het gaat nog verder. Je mag er ook niet werken, als je geen moslim bent. Mag niet volgens diverse wetten, ook internationale, maar niemand die z'n mond opentrekt tegen dat land. Als moslims discrimineren vinden mensen dat o.k., goed zo!, duim omhoog, applaus.. Umberto die trotzoni | 09-07-14 | 11:48

gaffelbaard | 09-07-14 | 12:17

Aardbewoner | 09-07-14 | 11:49
Weet ik, en dat je moet je ook niet veranderen. Cynisme dan. :D

gaffelbaard | 09-07-14 | 12:13

Hah, die reacties. Mooi gedaan van Leeuwen. Ouwe sarcast.

Jasaanhetiskoud | 09-07-14 | 12:07

gaffelbaard | 09-07-14 | 11:43

Ik weet 't, en je hebt gelijk. Ik was cynisch. En zal dat wellicht blijven.

Aardbewoner | 09-07-14 | 11:49

probleem is dus gewoon heb je geld ben je rasist, das zelfde als ik die meteoor in mekka wil zien mag niet want ik ben geen moslim is discriminatie ten opzichte van mij en volgens alle goedmenschen in nederland mag dat, anders om dus niet, en wie dat niet begrijpt is dus ook een rasist........ schiet mij maar lek als je het begrijpt.

Umberto die trotzoni | 09-07-14 | 11:48

Aardbewoner | 09-07-14 | 11:11

Het probleem is dat 'white racism' wordt bestreden, zelfs strafbaar is.
Terwijl 'black racism' niet wordt bestreden, wordt goedgepraat. Ja, zelfs gesubsidieerd!!!
Bijvoorbeeld: graties kinderopvang? Slegs vir..

www.geenstijl.nl/mt/archieven/2013/08/...

gaffelbaard | 09-07-14 | 11:43

haidewietska | 09-07-14 | 11:19
Dat zijn de hindostaanse moslims in Suriname die je bedoelt. Die zijn inderdaad racistisch.
En de creolen hebben gelijk. Het zijn ook gierige sjagrijnen! Racistische gierige sjagrijnen dan. Maar als een surinamer dat zegt is het o.k. Als ik als NL-er dat zeg, ben ik een racist. :?

gaffelbaard | 09-07-14 | 11:33

De nazaten van zwarten eisen smartengeld van ons wegens aangedaan leed aan hun voorouders. Pikzwarten krijgen dan de volle mep, maar halfbloeden de helft en kwartbloeden een kwart. Ze stammen immers voor een deel af van de blanke slavenhandelaren, dus van de daders. Dat wordt me nog een ingewikkelde verdeling van dat smartengeld.

haidewietska | 09-07-14 | 11:26

Kire1900 | 09-07-14 | 11:14

Nee.
Niks loslaten! Verrader!
Mensen als jij zijn er de schuld van dat 'zwart racisme' niet besproken mag worden, en dat het wordt ontkend.

gaffelbaard | 09-07-14 | 11:25

De conclusie van de beste man is helemaal correct. Ik maak dit dagelijks mee en voeg er nog graag aan toe dat de wijze waarop deze mensen elkaar discrimineren vele malen erger is dan de witte man, die zich na 400 jaar nog steeds mag excuseren voor in het verleden behaalde resultaten.

Dhr. W. Anhoop | 09-07-14 | 11:20

Mijn neef komt vaak voor zijn werk in Suriname. Hij adviseert een Hindoestaanse ondernemer. Nou, die Hindoestanen kunnen er ook wat van. Volgens hen zijn negers lui en dom. Volgens Creolen zijn hindoestanen
gierige chagrijnen. Vlak voor de onafhankelijkheid vertrokken veel Surinamers naar Nederland uit vrees voor wederzijds rassengeweld. In India worden donkere mensen gediscrimineerd door de lichtere exemplaren. In Libië en Marokko discrimineren ze zwarten. In Marokko kijken Arabieren neer op Berbers. Racisme is geen eenrichtingsverkeer van blank tegen gekleurd. Racisme is evolutionair bepaald. Het gaat om het veroveren of verdedigen van het beste plekje. Van Lanschot trapt een deur in die de politiek correcte gemeente gesloten wil houden. Die speelt de blanke de zwarte Piet toe.

haidewietska | 09-07-14 | 11:19

"Met het voorgaande wil ik niet de attitudes van 'blank' Nederland ten aanzien van 'zwart' goedpraten. Maar het is wel opluchtend te weten dat aan diegenen die ons beschuldigen niet zelden dezelfde zonden, inclusief een fout slavernijverleden, kleven."
zal ik eens iets verklappen: iedereen discrimineert elkaar. Wit, zwart, geel of bruin. Dat weet toch iedereen. Alleen de witte mensch wordt hierbij altijd als de kwaaie pier afgeschilderd terwijl als een Turk zegt dat hij niet van Pakistani houdt dit wel wordt 'geaccepteerd'. We moeten ons schuldcomplex eens afschudden.

Pieleke | 09-07-14 | 11:17

Racisme is overal. En dat kun je niet zomaar uitroeien. Laat het los.

Kire1900 | 09-07-14 | 11:14

Zwart geschminckte Piet met rode lippen is negatieve stereotypering en racisme, wit geschminkte clown met rode lippen weer niet.

louis6227 | 09-07-14 | 11:12

De blanke is al de zwarte van de 21ste eeuw, dus wat is het probleem?

Aardbewoner | 09-07-14 | 11:11

In de atlantische slavenhandel is veruit het grootste deel van de slaven vanuit het binnenland aangevoerd door afrikaaanse stammen als o.a. de ashanti (ghana), yoruba (nigeria), Imbangala (Angola) en Nyamwezi (Tanzania); voor wie het ook handel was en er dik aan verdienden door die slaven aan de blanken te verkopen. Als men aan herstelbetalingen denkt, zou het logisch dat ook daar een rekening wordt neergelegd, maar nee, voor dit stukje geschiedenis is men even blind, ja dus, geschiedenisonderwijs kan beter.

louis6227 | 09-07-14 | 11:09

Miljoenen negerTs staan in Afrika te popelen om naar ons racistische landje te komen.

De Hoer van Babylon | 09-07-14 | 11:03

scuzi ... multiraciale families krijgen hier niet eensch de kans om geweaun: "HOUD JE BEK OF PRAAT HOLLANDS". te roeptoeteren. Meteeen krij je een tsoenamie van andere stammen om je te bekeren tot een andere kleur ... das gek! ja toch of niet dan?

Centauri3 | 09-07-14 | 11:03

De beroepssocialisten hebben een groot aandeel aan de onvrede .
Om boven te drijven hebben ze het spelletje ik identificeer me met een slachtoffer uitgevonden.
Het spel win je als je de meeste slachtoffers geronseld en aan boord van het schip hebt.
Opvallend is dat iedereen die meedoet iet ophoudt met janken.
Oh nee , anders mag je niet meedoen.

Ik kook ook | 09-07-14 | 10:54

Godwint | 09-07-14 | 10:03

Enne .. als je nou kleurenblind bent? Heb je toch een probleem. Ow wacht... geen kleur kunnen/willen zien, da's racistisch :?

gaffelbaard | 09-07-14 | 10:54

@Toetsiemonster | 09-07-14 | 10:10

en nog een lelijk dialect spreekt ook. sterkte.

Ballenman | 09-07-14 | 10:52

Tja, als van de wetgeving uit alleen maar wit kan discrimineren en zwart niet (of als men dit toelaat) dan begint de discriminatie dáár en nergens anders. Konden wij ook gediscrimineerd worden, mochten we daar aangifte van kunnen doen, dan was de zaak in no time anders. Dus ook hier weer de politici de grote schuldigen.

A3an | 09-07-14 | 10:50

Eigenlijk zijn we een onderdrukt volk. Worden dagelijks in onze kont geneukt, maar mogen het woord homo niet gebruiken tenzij we het allemaal slikken.

ET007 | 09-07-14 | 10:47

Ben in een ontkenningsfase .... dat heet dan tollerantie

ET007 | 09-07-14 | 10:44

Discriminatie bestaat niet, selectie wel.

ET007 | 09-07-14 | 10:43

Ik word overigens ook gediscrimineerd. Wil met meerdere rijke vrouwen trouwen, maar dat mag niet. Oja, bij de een is het discriminatie en bij de andere gewoon een wetgeving.

ET007 | 09-07-14 | 10:38

mijn racisme heeft helemaal niets met kleur te maken. Ik begrijp demense die het over huidskleur hebben dan ook nooit (zijn overigens altijd 50+ers, die denken bij racisme blijkbaar altijd alleen aan huidskleur). Als ik discrimineer dan is het vanwege hun primitieve cultuur, gebrekkig taalgebruik, destructieve gewoontes en onaangepast gedrag. Ik heb dan ook een hekel aan limburgers.

--sql error-- | 09-07-14 | 10:34

Sadomassochristus | 09-07-14 | 10:33

U bent fotograaf?

kwark001 | 09-07-14 | 10:34

Je vergeet even dat de blanke man (rochel ptjieuw) wel de schadevergoeding moet gaan betalen. Als zij geen slaven hadden gehouden, was Afrika nu het meest ontwikkeld en had niemand daar meer hoeven te werken. Alleen op dat ontwikkeld zijn lopen ze een beetje achter.

Sadomassochristus | 09-07-14 | 10:33

Als ik zeg dat alle Marokkanen terug moeten naar hun land word ik gezien als een racist.
Ik gun ze gewoon weer zon, strand en hun vrijheid.
Hebben ze zelf verdiend.

ET007 | 09-07-14 | 10:33

De grote vraag is: wat gaan we met de Mont Blanc doen?

kwark001 | 09-07-14 | 10:32

Marx,Lenin en Stalin waren tog blanc? lol

william7055 | 09-07-14 | 10:32

Blanke vla, Jodenkoeken, witte bolletjes etc.
Er is nog veel te doen.

kwark001 | 09-07-14 | 10:31

In de supermarkt durf ik bijna geen chocoladevla meer te kopen. Het meisje bij de kassa zie je denken: Vuile racist!

namensmijnhond | 09-07-14 | 10:29

wit bier, bruin bier, alcoholvrij bier ...... land gaat ten onder

ET007 | 09-07-14 | 10:27

Waar moet ik me aanmelden voor het transport naar het Oosten, van Leeuwen?

rara | 09-07-14 | 10:27

Het is de schuld van de nederlandse taal, want zonder het woord discriminatie zou er nooit gediscrimineerd kunnen worden.

ET007 | 09-07-14 | 10:24

En gewoon "zij" opschrijven... Goeiemorgen... Joris, wil je dat even voor me fiksen? Dank!

pietvanvliet | 09-07-14 | 10:23

Laten we meneer Van Lanschot even vragen hoe het precies komt dat hij Oost Afrika zo goed kent. Want de manier waarop hij de kleuren van al die meisjes beschrijft is een beetje dubieus.

Mr Dixit | 09-07-14 | 10:23

Urbanus zij het meer dan twintig jaar geleden al:
 
"Ge moogt enkel nog maar lachen met mensen die witter zijn als gij. Dus ne Albino: BWHAHAHAHAHAHAHA"
 
Voor de rest: Volkskrant. Ik kan niet wachten tot het lezersbestand daarvan uitsterft.

pietvanvliet | 09-07-14 | 10:22

Quichegerechtigde | 09-07-14 | 10:08
.
Ik had die zin inderdaad een stuk beter kunnen verwoorden.

Fred Bastiat | 09-07-14 | 10:20

Ik heb het een beetje gehad met dit land. Het wordt tijd dat ik dood ga.

jaap gleuventrekker | 09-07-14 | 10:19

Ik ga mijn ouders aangeven bij de politie. Ze hebben een gezonde heteroseksuele blanke man van me gemaakt. Dat is discriminatie.

ET007 | 09-07-14 | 10:16

Wat is "multidicriminatie"? Veel criminele landen?

Mr Dixit | 09-07-14 | 10:16

sarcasme hoort herkenbaar te zijn anders is het een onbegrijpelijk geschreven stukje.
Als het niet sarcastisch bedoeld is snap ik het nóg niet want het stukje van Robbert van Lanschot klopt toch gewoon?
Bij sommige mensen is het gewoon nooit goed.

liedje | 09-07-14 | 10:16

James Lastig | 09-07-14 | 10:11

Ja, dat was niet zo'n "lastige" conclusie toch?

kwark001 | 09-07-14 | 10:12

En als ze het zo moeilijk hebben met die slavernij, waarom gaan ze dan niet terug naar die lemen hutjes in het oh zo mooie Afrika.
kwark001 | 09-07-14 | 10:09

Want daar is geen geld van de witte man te rapen, hier wel!

James Lastig | 09-07-14 | 10:11

Deze hele discussie heeft een grondslag: Namelijk dat er hordes mensen zijn van buitenaf die inmiddels met een Nederlands paspoort over dit soort zaken kunnen zeiken. Ik heb er ook allemaal niet zoveel verstand van maar hoe kan het, als wij zo racistisch zijn, dat deze mensen hier allemaal zijn ?

netniet | 09-07-14 | 10:11

Je zal maar net als ik, helemaal blank zijn een Fries zijn en Fries spreken. Dan ben je een totalitaire racist die super nationalistisch is.

Toetsiemonster | 09-07-14 | 10:10

@Ballenman | 09-07-14 | 10:04
Dat zou voor die krant nét een stap te ver zijn.

Bad Ass Justice | 09-07-14 | 10:10

De slaven werden aan de handelaren verkocht door vijandige stammen. Hun eigen volk uit Afrika.
En als ze het zo moeilijk hebben met die slavernij, waarom gaan ze dan niet terug naar die lemen hutjes in het oh zo mooie Afrika.
Daar hadden ze nog steeds gezeten als hun voorouders de Kunta Kinte reis niet hadden meegemaakt.
En op de Antillen dropte de handelaren de zieke en mindere slaven...

kwark001 | 09-07-14 | 10:09

Beste niet-blanken,
.
Wij blanken bloeden ook gewoon rood, schijten bruin, pissen geel, en als we onze ogen dicht doen wordt het zwart.
.
Eigenlijk zijn we allemaal kleurling...

Parel van het Zuiden | 09-07-14 | 10:08

Het is de schuld van de instanties.

Nacho_Vidal | 09-07-14 | 10:08

@Fred Bastiat | 09-07-14 | 09:51
Ik zou mijn kinderen liever niet zíen rampetampen. Mogen ze lekker in hun eigen privésfeer doen :-)

Quichegerechtigde | 09-07-14 | 10:08

Zijn voorouders waren slavendrijvers.

roze_bril | 09-07-14 | 10:08

niet gaan nuanceren gewoon weg met ons.

blanke mensen zijn slecht

Tonska | 09-07-14 | 10:07

Maar wát voor chocola?
Witte? Melk? Puur?

... vragen,vragen

Kapitein Sjaak Mus | 09-07-14 | 10:04

nogal wat sarcasme-detectortjes kapot hierboven...

Ik zou Van Lanschot nog wat willen aanvullen: niet alleen 'negers' zijn onderling racistisch. Wel eens gehoord wat Turken en Marokkanen over elkaars bevolkingsgroep te melden hebben?

Ballenman | 09-07-14 | 10:04

Aan de andere kant van de wereld heb je n eilandje. Op dat eilandje wonen een aantal miljoen spleetogen die we ook wel kennen als Japanners. Dit Japanse volkje is zo racistisch als het maar zijn kan, echt, racistisch to the max. Ze komen er open voor uit, iedereen weet het, maar ze worden niet uitgekotst. Hetzelfde geldt voor alle woestijnratten die een schijthekel hebben aan andere volkeren. Die zwarten zijn begonnen met de slavernij en hebben een gruwelijk hekel aan de blanke man. In Rusland worden negers afgeschoten op straat omdat ze zwart zijn. In Nederland vieren we een feest met een oude witte man die met hulp van zijn zwarte vrienden HOO WACHT!!! MAAR DAT KAN ZOMAAR NIET NEDERLAND!!! JULLIE ZIJN NAMELIJK SLAVENDRIJVERS!!! Wat een geopoppekast zeg. En onze regering denkt nog steeds dat jank klaassen en katrien echt zijn..

Peperzaag | 09-07-14 | 10:04

Soms vind ik maar moeilijk in te schatten of iets sarcastisch is of niet hier. Heeft er iemand trouwens ook een neger kleurenschaal? Hoe weet ik het verschil tussen
black
coffee
chocolate
brown brown
brown
light

Godwint | 09-07-14 | 10:03

-weggejorist-

rockdaman | 09-07-14 | 10:03

-weggejorist-

rockdaman | 09-07-14 | 10:03

Goed dat de waarheid eens naar buiten komt!
Een ook de waarheid over de Arabische slavenhandelaars

wim de goede | 09-07-14 | 10:01

Hij hep gewoon gelijk. En van Leeuwen reageert sarcastisch omdat hij deze reacties verwacht uit de gewoonlijke hoeken. Kijk alleen al naar ons voetbal elftal.. Enige dat zo gemixed is in de wereld. Ik kan het nu zeggen, want we hebben ze allemaal weer gezien, nergens zo veel kleurschakeringen en diversiteit in afkomst als in ons team.

mental K | 09-07-14 | 10:00

Puik stuk van die bankiers-telg. Zal echter wel racistisch zijn dat het is opgeschreven door een witmans.

Snikkeldrift | 09-07-14 | 09:59

Van Leeuwen wat zeg je nou? De goede man schrijft alleen maar dat negers onderling ook discrimineren op basis van huidskleur....

Befketier | 09-07-14 | 09:59

@Fred Bastiat | 09-07-14 | 09:51

Politiek correct? Misschien... Maar als jij je toekomstige dochter wilt zien rampestampen met een negerT toch ook zeker vunzig... ;-)

Overigens ben ik minder politiek correct ik discrimineer iedereen op uiterlijke kenmerken. Zo geleerd op de lagereschool... brillenjood, rooie dakhaas, dikke trol, langharige beftekkel, pinda, boer, kroeskop, kaaskop en de "dijenkletser"... vrome papenkop...

ox | 09-07-14 | 09:57

Zelden VanLeeuwen zo dom horen lullen. Ga eens naar buiten!

hanzebal | 09-07-14 | 09:57

Er is zeker discriminatie tussen pikzwart en lichtbruin op onze eilanden en in Suriname. Onderling wordt zeker gediscrimineerd maar natuurlijk niet door iedereen. Hoe blanker hoe mooier/beter, wellicht een soort jaloezie. Het is wel de schuld van het succes van de blanke of eigenlijk de schuld van het succes.

Bad Ass Justice | 09-07-14 | 09:57

Nog even en dan zeggen ze dat ook het paard van Sinterklaas racistisch is. Omdat-ie wit is..

gaffelbaard | 09-07-14 | 09:56

"GeenStijl : Objectief, gefundeerd en verbindend"
Maar alleen voor de blanke autochtone Nederlander natuurlijk.

rockdaman | 09-07-14 | 09:56

Toch ben ik het wel met hem eens.
Er bestaat wel degelijk racisme tussen verschillende gekleurde mensen.
Vriend van mij had een zaak in Zuid Afrika met 4 Zulu`s als personeel.
Op een dag nam hij een Xhosa aan, de volgende dag kwam het oorspronkelijke personeel niet meer opdagen.
Dus waarom hier ook niet?

Maya de Blij | 09-07-14 | 09:53

Racisme bestaat niet. Onderscheid maken wel.

kwark001 | 09-07-14 | 09:53

Ik vind het een goed stuk van van Lanschot.
Dat gejank altijd om wie er wel of niet mag discrimineren of gediscrimineerd mag worden.
Vijf jaar geleden was dat in dit land ook niet zo'n issue, dat hebben de kwinsies, de varaledenblogs en de ontelbare subsidieclubjes die doekoe eisen voor iets wat hun voorouders hebben meegemaakt, wel voor elkaar gekregen.

Uiteindelijk is iedereen roze van binnen.

Cuyahoga | 09-07-14 | 09:52

Ik word er wel een beetje moe van om iedere dag een keer of twintig met het woord racisme geconfronteerd te worden .

Modi | 09-07-14 | 09:52

Dan is het toch vreemd dat ikzelf de gemiddelde neger oneindig veel hoger aansla dan de gemiddelde arabier en dat ik mijn toekomstige dochter, mocht ik die krijgen, liever met eerstgenoemde zie rampestampen dan de laatstgenoemde. Dat klopt dus volgens Robbert (met de dubbel B van Bullshit) niet. Er is iets mis met me. Zou ik dan toch politiek correct zijn?

Fred Bastiat | 09-07-14 | 09:51

Het is gewoon allemaal mijn schuld.

Petrus de Rewa | 09-07-14 | 09:51

Alles ligt sowieso altijd aan anderen.

Don Bomgordello | 09-07-14 | 09:49

Alles is sowieso de schuld van de witte man.
Behalve natuurlijk als er moslims in het spel zijn, dan zijn het de joden.

Voila, de logica van alle (licht-) getintiërs, zeiknegers en gutmenschen.

Dus ... WEG MET ONS !!!

James Lastig | 09-07-14 | 09:47

Was jij voor Brazilië van Leeuwen?

MarcS | 09-07-14 | 09:45

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl