
Zo'n beetje iedereen en z'n huisdier is werkloos in Nederland. Althans, als we
dit stukje tekst uit het Parool moeten geloven. 700k werklozen volgens het SCP, 300k werklozen daarbovenop die een tijdje op vakantie zijn danwel het solliciteren hebben opgegeven, 200k aankomende werklozen tot 2020 wegens afgesproken 'sociale plannen', nog eens 350k ZZP'ers die gemiddeld 15 uur per week werken en dus feitelijk grotendeels werkloos zijn enplus nog een hele rits mensen in de WIA. Alles bij elkaar zo pak 'm beet ongeveer plusminus anderhalf miljoen (!) werklozen in Nederlandje. Maar pas op dat u hen paria's noemt, het is vooral hartstikke treurig. Moeten we dan misschien minder gaan werken? Horen we steeds
vaker. Verbazingwekkend eigenlijk, dat zo goed als niemand ooit met het idee komt om meer werk te creëren. U weet wel, banen creëren, dat krijg je met name wanneer awesome ondernemers met awesome ideeën awesome shit gaan maken die iedereen wil kopen. Die hebben dan mensen nodig om hun shit te bouwen om te kunnen verkopen. Enzovoort enzovoort. Maar nee. Het gaat hier alleen maar over korter werken. In plaats van een sollicitatieplicht zouden ze verdomme eens een ideeënplicht in moeten voeren. Iedere week minimaal één idee van iedere werkloze, dat is dus anderhalf miljoen ideeën per week. Daar zitten dan vanzelf wel een paar goeie tussen die enorm veel banen gaan opleveren. Zo. Werkloosheid. Ook weer opgelost.
Reaguursels
InloggenAls je van je hobby je werk maakt ben je niet meer werkeloos. Toch?
@frank87 | 29-06-14 | 13:42
Zeeen van vrije tijd gaan soms gepaard met zeeen van leegte in de portemonnee.
-weggejorist-
Lonen te hoog. Die awesome shit laten we maken in lage lonen landen...
Pindakees | 29-06-14 | 23:56
Ik heb 't niet over 't korten van WW uitkeringen, ik heb 't over stoppen met verwennen van mensen zoals een voormalige buurman van me, die in zijn 60-jarige leven nog nooit in zijn eigen levensonderhoud heeft hoeven voorzien omdat de bijstand voor hem meer als genoeg is.
Zijn oude autootje? Betaald door de Sociale Dienst.
Solliciteren? Ruiken naar wiet, paardenmest, drank, ongewassen en ongeschoren.
Omdat ik na 60 uur per week bij mijn baas werken een Mercedes kon rijden vond hij dat ik best een extra stuk van mijn welstand af kon staan, want ik had meer als genoeg....
Ik heb de oplossing. Jawel. Want we hebben veel te weinig mensen om de ouderen e verzorgen, zeker over een paar jaren. Laten we daarom extra veel allochtonen binnenhalen die later dat werk kunnen doen. Die komen echt niet in een uitkering. Echt niet.
werk me de tyfus, en wil je innoveren en uitbreiden dan sta je overal voor een gesloten deur, kut kabinet met je mooie zoet houdt praatjes "we gaan investeren in technologie en innovatie" nou mooi niet dus, en ideeenplicht? ga godver de godver eens aan het werk in den Haag! of pleur op en zet er mensen neer die wel weten hoe je de toko moet runnen, en hou eens op met gratis geld, gratis huis, gratis alles, ik betaal nonderju alleen maar meer en meer, en voor wat? ja dus niet over mijn rug
Amazing Tukker | 29-06-14 | 21:56
Amazing! Als of er een gebrek is aan financiële prikkels.
Sure, er zijn luiwammesen die nog nooit hebben willen werken, en dat ook nooit zullen doen, wat je ook aan WW en uitkeringen kort. (hooguit zullen ze actiever zoeken naar die mooie nieuwe tv die de buurman kan betalen vanwege belastingverlagingen door die kortingen).
Maar het grootste deel van de werklozen, en dan praat ik over de mensen die sinds de crisis gewoon werkloos zijn geworden, dus niet 'opeens' luie flikkers, zijn gewoon op zoek naar werk, maar kunnen het niet vinden. Simple as that. Niet het gebrek aan financiële prikkels speelt een rol. En nee dan moet je niet aankomen met schijtbaantjes die de Roemenen/Bulgaren pakken, want daar krijg je geen geld voor. Dan moet je namelijk concurerren met Oost-Europeanen en dat win je niet omdat de levenskosten in NL nou eenmaal gewoon veel hoger zijn.
-weggejorist-
ZKH EénOog | 29-06-14
Dat rekensommetje heb ik ook al eens gemaakt, ik controleer het regelmatig.
Als je 't werkeloosheidspercentage omdraait krijg je het aantal werkenden in Nederland: 7,9 miljoen.
Minus een goed miljoen mensen in overheidsdienst (ze genereren geen geld voor de samenleving) betekent dat 6,9 miljoen mensen de kost moeten verdienen voor een kleine 17 miljoen mensen.
Nadat de overheid alle belastingen, BTW, premies en accijnzen heeft geïnd blijft er een kleine 20% van hun bruto inkomen over om al die mensen te eten te geven. En dat is stomweg niet genoeg.
Als we eens beginnen met ervoor te zorgen dat mensen die langere tijd niet werken financiële prikkels krijgen om te gaan werken, en de lange vingers van de overheid wat minder diep in de broekzakken van de werkende mens te steken.
Keynes en andere economen voorzagen in de jaren 30 al dat er in de 21e eeuw niet meer genoeg werk zou zijn voor iedereen. Er zijn behoorlijk wat argumenten voor minder werken, maar i.p.v. die te onderzoeken blijven visieloze politici liever vasthouden aan het sprookje van eindeloze economische groei d.m.v. meer schuld en meer consumptiemaatschappij.
Zeg, nou wil ik niet lullig doen, maar dit wouden we toch met z'n allen? Of heb niet goed gezien dat iedereen VVD stempt? (dan wel pVVDa, VVD66, Christengekkies, BruinRechts en nog meer van die rechtse kutmeuk)
Eenenwintig comments van mijn hand in één topic is wel voldoende.
* out *
Ik ben graag werkeloos, daar vragen ze de meeste van.
En als ik moet werken van de SoDi, vraag ik "waarom ik er zijn nog zoveel anderen.".
@razz | 29-06-14 | 18:22
"Ons welvaartsniveau moet omlaag, onze consumptiemaatschappij moet aan banden en ons huidig economisch model van overconsumptie en schuld moet herzien worden ..."
Ons welvaartsniveau is niet het probleem. Een behoorlijk van onze welvaart is gebaseerd op schuld; daar moeten we vanaf.
"... simpelweg omdat onze aardkloot het niet meer aankan, ..."
Er is sprake van overbevolking; als we daar niets aan doen, dan hebben we straks echt een probleem:
biflatie.nl/wp-content/uploads/overbev...
"... terwijl vele 3e wereldlanden nog niets eens meedoen aan dit spel."
Maar daar zit wel de grootste bevolkingsgroei:
blog.lib.umn.edu/eling002/architecture...
"Ik bedoel hoe kan het zijn dat in deze tijd van overvloed zoveel onbehagen heerst ?"
Omdat we aan het einde van de welvaartsgroei staan, omdat ons op schuld gebaseerde systeem dadelijk klapt, omdat valuta niets meer waard zijn, omdat we idioten en narcisten als politici hebben, omdat we al tweeduizend jaar last hebben van religieuze en andere conflicten.
Ons welvaartsniveau moet omlaag, onze consumptiemaatschappij moet aan banden en ons huidig economisch model van overconsumptie en schuld moet herzien worden, simpelweg omdat onze aardkloot het niet meer aankan, terwijl vele 3e wereldlanden nog niets eens meedoen aan dit spel. Ik bedoel hoe kan het zijn dat in deze tijd van overvloed zoveel onbehagen heerst ?. Omdat ons de illusie wordt gevoedt dat we tekort schieten in een consumptiemaatschappij, dus steken we ons in steeds meer schulden om niet achter te blijven .. was dit niet de oorzaak van de huidige crisis ?
@PopperFlopper | 29-06-14 | 13:26
Dan zit je al op 4.851.000 mensen. Daar komen nog bij:
3.800.000 minderjarigen (waarvan 3.500.000 niet werkt)
900.000 ambtenaren
10.000 politici
ca 5.000 oud-politici in wachtgeldregeling
Dan kom je op 9.266.000 mensen die niet bijdragen, maar wel voor gewerkt moet worden door de overige 7.5 miljoen, waarvan een flink deel ook nog eens 'werkt' voor geprivatiseerde semi-overheden, bedrijven die alleen overheidsopdrachten uitvoeren, zoals oud-ambtenaren met 'adviesbureautjes', parkeerroofridders etc..
@Smarties | 29-06-14 | 17:21
Als we de praktische consequenties even volledig negeren, dan zou het het beste zijn als mensen op basis van religie/ideologie/levenswijze opnieuw over de continenten worden verdeeld.
Het is erg moeilijk om als atheïst in een streng religieuze maatschappij te leven, het is erg moeilijk om als kapitalistische intellectueel in het Rusland van 1960 te leven, het is erg lastig om als libertariër/minarchist in een uiterst socialistische maatschappij te leven.
Uiteindelijk zal er in de wereld een plek moeten komen waar mensen bereid zijn met elkaar te leven zonder elkaar direct of indirect (via een overheid) te bedreigen en beroven.
Op kleine schaal wordt er een test gedaan in New Hampshire onder het motto "Liberty in Our Lifetime". Ik volg dat met veel interesse.
en.wikipedia.org/wiki/Free_State_Proj...
BenBinnen | 29-06-14 | 16:58
Ik ben het helemaal met je eens. Ik heb slavery bekeken. Jij en ik zijn het niet oneens over hoe de maatschappij nu werkt. Maar hoe gaan we het ombuigen naar een hogere maatschappij? Daar zitten wij samen te fucken. Jij hebt geen vertrouwen, mijn vertrouwen is opgebouwd door jouw commentaar. Iemand die nadenkt, en er zitten er nog heel veel op deze site.
Het is de grootste uitdaging waar we voor staan. Alleen hebben we het nog niet in de gaten, onze offspring wel.. dat wordt hun geschiedenis.
@gutgutgut | 29-06-14 | 17:10
"Alleen in het kader van de EU kunnen wij onze welvaart handhaven."
Nee. Door de opengrenzenpolitiek zitten honderdduizenden mensen met een uitkering thuis. De euro is het monsterverbond waardoor onze economie en financiële huishouding onderuit gaat.
Iedereen even arm, niemand nog iets te zeggen over de politieke besluitvorming en eindeloze schulden waarmee landen elkaar gegijzeld houden. Dat is de praktijk van de EU en euro.
@gutgutgut | 29-06-14 | 17:07
Er liggen zat belastingparadijsjes buiten de EU. Meer EU en dus meer bureaucratie, minder zeggenschap en minder vrijheid om multinationals het land uit te kunnen jagen?
Wees maar voorzichtig met die uitruil.
Nog even wat de EU betreft:
Op dit moment concurreren de EU landen onderling in een race to the bottom.
Dat zou werken voor een enkel land ware het niet dat onze economieën onderling volkomen afhankelijk zijn.
Alleen in het kader van de EU kunnen wij onze welvaart handhaven.
BenBinnen | 29-06-14 | 16:24
"verkassen"
Niet als we als EU 1 lijn trekken.
Dus iets meer EU graag.
JAXX | 29-06-14 | 14:28
Wink.. Ik was wel even verbaasd om uw reactie.. maar niets menselijks is mij vreemd.
Ik zit te genieten om de reacties alhier. We zitten als sukkels achter die computer, maar wel een positieve inborst, Zo'n denktank kost je normaal een paar miljoen. Op GS is het gewoon gratis.. De handen ineen slaan, daar geloof ik in.
@Smarties | 29-06-14 | 16:36
Het is toch te bezopen voor woorden dat we in de 21e eeuw alles kunnen, behalve ons eigen leven leiden zonder een "leider"? Wat we dus in ieder geval niet nodig hebben is een nieuwe leider die het ook weer eens gaat proberen. Want alle goede bedoelingen ten spijt: alle politiek en religieus leiders hebben in onze jaartelling met grote afstand de meeste slachtoffers gemaakt. Sterker nog: ik denk dat we ons eindelijk eens bewust moeten worden van onze eigen kracht en ons eigen probleemoplossend vermogen. Dat betekent dat we het zelf zullen moeten rooien, kleinschalig, zonder dwang, met respect voor de menselijke integriteit.
Er is dus niemand die het volk aan de hand moet gaan nemen, want dat is een bewezen foutief concept. Juist door dat klakkeloos volgen van leiders zijn we waar we nu zijn. Onze overheid heeft ervoor gezorgd dat iedereen apathisch en afhankelijk is en dat hebben ze bewust zo georganiseerd. Zorg dat je baas wordt over je eigen leven, wees zelfstandig, denk zelfstandig en kritisch, zorg goed voor mensen die goed voor jou zijn, vermijd de overheid waar je kunt.
We hebben geen leiders nodig. Stop met die onzinnige gedachte. Ik heb 'm hier al vaker geplaatst, maar speciaal voor jou nog een keer:
www.youtube.com/watch?v=Xbp6umQT58A
"Tijd voor ideeënplicht", kijk René van Leeuwen snapt het! Daarom ook dit najaar weer de Nationale BrainstormDag => www.BrainstormDag.com
Je kan vernemen van het politbureau van de VVD, VNO-NCW, wat de koers gaat worden. Nog lagere salarissen, geen pensioen, geen ww, geen ziektewet. Allemaal een soort van ZZP met het salaris van een 14 jarige vakkenvuller. De droom van Markie Rutte. Droog uiteraard.
Hmm, voorlopig is Nederland nog steeds immigratieland voor steeds meer nieuwe werkelozen. Zoek eensch uit wie daar beter van worden en wie dat daarom promoten?
BenBinnen | 29-06-14 | 14:22
Het klinkt utopisch, ik ben het helemaal met u eens. Maar utopie brengt ons ook naar hogere maatschappijen en idealen. Ons reële probleem is overbevolking en de mate dat wij willen consumeren. Ook pauperlanden van toen komen met een groeiende economie, dus consumptie, dus vervuiling. Van de wereldleiders hoeven we het niet te hebben, die zijn bevlogen zolang het maar in eigen zak eindigt. Maar we hebben echt wel weer een visie nodig, in dit computertijdperk, het moet gebeuren vanachter een computer, op bv geenstijl. Iemand die zegt, nu is het genoeg, ik neem het volk aan de hand. Ik weet dat dit utopisch is, maar eigenlijk hebben we geen keus. We zitten in een tijdperk dat we wachten op een 'licht'. Die ons gaat wijzen op de mogelijkheden die we als mensheid hebben. Het is gewoon een spannende tijd, gaan we het licht uitdoen, of stomen we nu verder als ras? Ik kies het laatste, planeet aarde moet een 'legende' worden. Dan weet ik dat we alles er hebben uitgehaald om te overleven. Onze bron van het leven.
@Ararchie Is Redding | 29-06-14 | 16:21
Egoïsme en solidariteit komen beide bij vrijwel iedereen voor. De idee leeft dat egoïsme iets slechts is. Dat is onzin. Egoïsme is een weloverwogen keus voor jezelf. Zolang alleen je directe omgeving mee geconfronteerd wordt is er een corrigerend mechanisme door sociale invloeden. Pas zodra je eogoïstisch kan zijn en volstrekte onbekenden er voor op kunt laten draaien is het bal.
Ik maak geen onderscheid tussen misbruikers en mensen die terecht aanspraken maken op geldende regels. Het zijn de regels zelf die niet deugen. Ik ga niet over andermans keuze om een gehandicapt kind in leven te laten; die keuze is heel persoonlijk en die kunnen jij en ik niet voor hen maken.
Het wordt pas een probleem als die ouders de overheid gebruiken om mij met behulp van belastingambtenaren, desnoods vergezeld van gewapende politiemannen, dwingen om mijn eigen bezit af te staan en te werken voor hùn keuzes.
De rechtse partijen de VVD en PvdA willen helemaal de werkloosheid niet oplossen. Werkloosheid is de motor van de verdeel en heers politiek. Onderaan schrapen en nog lagere lonen en de verheven vriendjes steeds meer laten cashen. Dat is al jaren lang zichtbaar. En werkt het beste bij een stompzinnige bevolking die je zoet kan houden met balspelletjes.
copywriter | 29-06-14 | 16:15
Zelden zo'n dom voorstel gezien.
Samengevat:
Status: Het gaat slecht.
Oorzaak: we hebben het te goed.
Oplossing zorg dat het nog slechter gaat.
@gutgutgut | 29-06-14 | 16:18
"De EU loopt hierdoor nominaal 1000 miljard euro aan belastinginkomsten per jaar mis."
Als we onze wetgeving aanpassen, dan verkassen deze bedrijven administratief simpelweg naar een ander land. Het is van een ongehoorde schande dat kleine bedrijven niet op hetzelfde niveau kunnen opereren als grote bedrijven, maar het is een illusie om te denken dat we dat wel even binnenharken.
@BenBinnen.
Daarom zouden we de bijstand en b.v. de wajong en dergelijke ook moeten afschaffen.
De WW stimuleert om te werken, immers je kan er niet op terugvallen als je niet gewerkt hebt.
Ook ben ik b.v. tegen mensen die de zorgkosten omhoog drijven vanwege egoïsme.
Het is b.v. oke als een persoon veel kost omdat deze persoon 30 jaar hard gewerkt heeft voor de samenleving en daardoor iets gekregen heeft, maar waarom zou de samenleving de kosten moeten dragen voor een kind wat zwaar gehandicapped geboren word terwijl de ouders het al wisten voordat het geboren werd, of bij de nacontrole. (En ja ik ga veel minnen krijgen vanwege "geen hart", maar dit is slechts mijn mening).
We zouden wat meer naar de natuur moeten kijken, alleen de sterkste en slimsten overleven het.
Nu kan het systeem nog "misbruikt" worden, vooral in de vorm van uitkeringen...
Een minimuminkomen/geen baan garantie is ok. maar de uitvreters, diegene die niet WILLEN werken horen ook niet te kunnen eten. (is ook weer zoals natuur).
hier is een idee. alle moe landers eruit en per direct de pensioen leeftijd voor huidige werknemers naar 60. Er zitten er heel wat hun tijd uit te zingen dus qua innovatie zou het bij veel bedrijven beter kunnen. Met een beetje doorstroom creëer je ook nieuwe banen.
Ik wijs nog maar eens op de enorme hoeveelheid geld die aan het zicht van de belastingen is onttrokken op b.v. de Britse Maagdeneilanden. Via Londen wordt de EU leeggezogen. Stap svp op, UK. De EU loopt hierdoor nominaal 1000 miljard euro aan belastinginkomsten per jaar mis. Hadden we die inkomsten wel of althans een gedeelte ervan, dan had Rutte geen excuus om de economie KAPOT te bezuinigen en de middeninkomens UIT TE KLEDEN en had Schippers geen smoes om de zorg TOTAAL te privatiseren. Dan kon de VVD ons welzijn niet aan internationale investeerders uit te leveren. Rutte en Schippers plunderen ons land echter in opdracht voor die lui en vermijden en negeren zoveel mogelijk de discussie over grootschalige belastingvlucht.
Samenvatting: 30.000.000.000.000 euro zijn onttrokken aan de reguliere economie. 1000.000.000.000 euro per jaar lopen de EU landen per jaar mis hierdoor. Dank aan de VVD.
We hebben het in dit land gewoon veel te goed.
We hebben hier alleen maar luxe problemen.
Wat we nodig hebben is een flinke crises die er goed inhakt, grote armoede, massaal daklozen, niks geen uitkeringen meer, het geld is op.
Moet jij eens kijken hoe creatief de Nederlander plotseling kan worden als de deurwaarder de Ikea bank onder z'n kont vandaan trekt en de bank z'n voordeur op slot doet.
@Ararchie Is Redding | 29-06-14 | 16:00
Legaliseren is een goed idee. Waarom je echter de overheid overal in betrekt is me een raadsel. Qua veiligheid: zulk werk doet een elektriciën al. Lampen: LED is hiervoor nog niet rendabel en er zijn al zat fabrikanten die deze lampen maken. Waar je aan voorbij gaat is dat er niet méér vacatures bijkomen als je je geld aan de overheid overmaakt. Sterker nog: er verdwijnen vacatures.
Met je laatste alinea: volledig eens.
@Kosmos | 29-06-14 | 15:34
Waar mensen niet uitgedaagd worden om te presteren en de beloning te wensen over laat, dan zal de totale toegevoegde waarde sterk krimpen. Met als gevolg dat je uiteindelijk allemaal arm bent.
Dit hebben we kunnen zien in de SU van voor 1989: geen motivatie, geen initiatief, geen verantwoording, geen innovatie.
Zodra mensen niet meer voor hun eten en onderdak hoeven te werken veranderen hun dagelijkse bezigheden. De een gaat muziek maken, de ander surfen, een ander zal luieren, filosoferen, mediteren, schaken. En wie haalt het vuilnis op? Wie legt de wegen aan? Wie doet er nog zwaar lichamelijk werk?
Het principe van een groep die alle verdiensten deelt werkt fantastisch, maar ... alleen in een kleine groep èn op basis van vrijwilligheid. Zodra de overheid dit afdwingt krijg je er vanzelf ambtenaren en uitvreters bij.
Dus: start gerust zelf een groep met mensen met wie je alles wilt delen, zoals in de kibboetsen van vroeger. Laat mij en anderen er buiten alsjeblieft.
Mooi want die 12.000 euro om een politieke partij op te richten heb ik niet.
1# Legaliseer en reguleer de verbouwing en verkoop van marihuana en marihuana gerelateerde producten.
Hier kunnen we denken aan iets als : Je mag verbouwen als je aan deze veiligsheidsvoorwaarden voldoet, je moet dit (Staatsbeheerd!) bedrijf inhuren voor de aansluiting van elektriciteit etc. (creëert wat nieuwe technische vacatures). Je moet lampen hebben van dit (Staatsbeheerd!) bedrijf (kunnen we misschien wel samen met Philips werken oid, zij hebben iig al kennis over LED-technologie (creëert magazijnwerk/technische banen/logistieke banen).
En je moet elke X maanden (iets van om de 6/12 maanden bij een groot bedrijf) dit (staatsbeheerd!) bedrijf je bedrijf laten controleren. (Meer vacatures)
Belasting over heffen (prijs gaat omlaag omdat er meer aanbod is dus de prijs kan hetzelfde blijven, alleen vangt de regering meer...
Mochten we maar één idee indienen? :(
Maar ik denk dat als we echt willen dat Nederland weer gezond word er toch echt iemand de politiek in moet, een groot mandaat moet krijgen en zal moeten snijden in de regering zelf... Ze kunnen minder verdienen, je hoort niet in de politiek te zitten omdat het een comfortabel baantje is die goed voor je zorgt. Je hoort in de politiek als je het beste voor dit land wilt.
@micd | 29-06-14 | 15:28
Uitsluiten van mensen uit de maatschappij? Vanaf welk punt is iemand uitgesloten? Je legt de rekening bij een ander, vergezeld van het verwijt dat mensen worden uitgesloten. Wat dacht je ervan dat deze mensen *zelf* zorgen dat ze iets toevoegen en deelnemen aan de maatschappij?
Ambtenaren krijgen geld wat door andere ambtenaren afhandig is gemaakt van individuen die op eigen kracht *waarde toevoegen*. Onthoud dat, die waardetoevoeging. Dat de supermarkt geld verdient wat eerst een ander afhandig is gemaakt zorgt er niet voor dat de taart groter wordt. Wat je vergeet is dat degene van wie het geld afhandig is gemaakt minder bestedingsruimte heeft gekregen. Waar je weliicht naar verwijst is geldcirculatie. Als ik jou een miljoen euro geef en jij geeft het me morgen terug, dan hebben we allebei een miljoen euro in circulatie gebracht, maar er niets aan toegevoegd.
Schaarste is er altijd. Dat is een basaal economisch principe. Dat heeft niets met de oudheid te maken. De vooruitgang die "we" hebben bewerkstelligd komt voor rekening van industrialisatie en technologische vooruitgang, hard werken en modernisering van de maatschappij.
Een rechtvaardiger samenleving begint bij het respecteren van het individu en eigendomsrechten. Herverdeling en een in alle facetten van de maatschappij doordingende overheid (met de beste bedoelingen uiteraard) leidt tot grove schendingen van mensenrechten. Altijd.
Uit 2012, maar nog steeds van toepassing:
.
www.youtube.com/watch?v=YaBaDws9P4M
Dit komt natuurlijk omdat onze overheid het idee heeft opgevat om iedereen kapot te belasten zodat er niemand meer geld heeft om shit te kopen. Aan de huurverhoging bijvoorbeeld in mijn geval 1200 euro per jaar minder shit in twee jaar tijd.
Sparen mag ook al niet, schulden maken moet je!
Hoezo, geen ideeën? www.kickstarter.com/discover/countrie... .
BenBinnen | 29-06-14 | 15:23
Mensen willen juist wel werken en iets van hun leven maken, velen worden depressief als ze niets doen. Diegene die de hele dag op de bank hangen zal je altijd hebben, maar zullen ver in de minderheid zijn. Uit experimenten met basisinkomen in o.a. Canada is dat gebleken, mensen investeerde hun geld in goede zaken.
Ik begrijp je angst van een communistisch rampscenario en ik heb niet alle antwoorden natuurlijk, maar we moeten toch ons huidig systeem drastisch herzien misschien niet op dit moment, maar wel over 50 jaar. Als wij doorgaan op deze toer, zal de wereld bestaan uit een zeer armoedig werkeloze onderklasse en zeer rijke bovenklasse met praktisch niets ertussen in. Dat zal de wereld in nog meer chaos storten.
Basisinkomen is geen communisme. In het communisme is het verboden rijk te worden en ligt de nadruk juist heeeel erg op werkewerkenwerken.
Nee, ik wil alleen streven naar de meest geriefelijke maatschappij voor iedereen. En aangezien een Inkomen een Voorwaarde is om mee te mogen doen aan de maatschappij .kan je er dan iemand echt van uitsluiten?
Trouwens, iemand verdient nu ook GELD door de Voorwaardelijke Uitkeringen. Ten eerste de ambtenaar. En ten tweede de supermarkt of bakker waar de uitkeringsgerechtigde gaat shoppen. Niemand die het geld van een uitkeringsgerechtigde niet zal aannemen. Zelfs de ergste reaguurders niet.
Wat ik alleen voel aankomen, en wat eigenlijk al zo is, is dat er in de naam van dat oude systeem, wie niet werkt zal niet eten, een kunstmatige schaarste wordt behouden, die, gezien de techniek en vooruitgang die IEDEREEN heeft geboekt, dat zijn dus ook je ouders en de generaties voor ons, niet meer van deze tijd is.
Ik weet niet alles van geldschepping, maar ik denk dat je die ook zou kunnen afstemmen op een systeem waarin iedereen iets van die vooruitgang profiteert en dus zodanig een relaxeder bestaan kan leiden, als in een systeem waarin men zonodig uit naam van de oudheid deze schaarste wil behouden.
Aan alle neo-communisten en andere Groen-Linksers:
Geef eens een uitwerking van het basisinkomensplan en/of een land waar dit succesvol wordt toegepast.
@Kosmos | 29-06-14 | 15:15
Afgezien van of er nieuwe banen bijkomen: als jouw scenario uitkomt valt er straks niets te verdelen behalve een hand rijst en graan. Want die paar mensen die nog wel werken hebben geen miljoenensalaris waarmee de rest van het land van een inkomen voorzien kan worden.
En dan heb ik het nog niet eens over de morele onrechtvaardigheid van het beroven van de mensen die nog wel enige toegevoegde waarde leveren. Uiteindelijk levert dit een neo-communistische maatschappij op.
Als ze ons geloop en gewandel net zo zouden reguleren als dat ze het werken reguleren, ziet iedereen binnen no time in een rolstoel of is invalide of kruipt over de vloer.
Alsjeblieftm schaf alle regels omtrend arbeid af en stop met die inkomstenbelasting en je zult zien dat werkeloosheid dan niet meer bestaat.
Er zou een totaalverbod op politici moeten komen, dat lost vrijwel alle ellende op.
@hangtiet met knoop | 29-06-14 | 15:09
Net zoiets als vrouwen die werken, was ook onmogelijk toch?
De overgang naar een basisinkomen zal heel moeilijk en chaotisch zijn. Maarja het alternatief is wereldwijd miljoenen werkelozen, er komen echt geen nieuwe banen bij. AI gaat het werk overnemen, goedkoper en efficiënter. Vooral bij 'simpele baantjes' zoals supermarkt, administratie, ga zo maar door. Natuurlijk komen er met nieuwe innovaties ook nieuwe banen bij, maar dat zal in verhouding niet veel zijn.
Aan al de basisinkomen believers: jullie zijn nog dommer dan de bitcoinlovers.
Ik ga ook geen moeite doen om uit te leggen waarom het niet werkt want iemand die zoiets als serieus idee brengt kan in Nederland niet eens meer Minister van Volkstuintjes worden.
kloopindeslootjijook | 29-06-14
Ik lul ook maar wat. Ik weet het ook niet meer. Ergens diep in mij weet ik gewoon dat er fundamenteel iets vreselijk fout zit in onze maatschappij zoals die de afgelopen 100 jaar is ontstaan.
Het fundamentele probleem zit hem in onze wetgeving en internationale verplichtingen. De wetgeving is niet van deze tijd, totaal overbodig op veel terreinen en is een brij geworden van aanpassingen op aanpassingen. De EU die we met zijn allen niet wilden, speelt ons parten en gaat nog meer parten spelen. Er moet gewoon een flinke bezem door Nederland en vooral door het kiesstelsel. Veel meer echte zeggenschap naar de burger.
Als De Negers het maar goed hebben. Gelukkig gaat daar binnenkort weer 500 mln extra heen.
@VanBukkem | 29-06-14 | 13:48
Gewoon de hele Noordzee inpolderen, en ja, je hebt dan een behoorlijke waterpartij nodig om het water af te voeren. Kunnen de schepen ook nog naar Rotterdam
@Terpen-tijn | 29-06-14 | 14:19
Dat is een rechtstreeks gevolg van onze verzorgingsstaat. Want vroeg opstaan, verhuizen, vuil worden, geld inleveren om te mogen werken? Nee, dat liever niet.
Dus komen arbeiders uit landen waar het welvaartspeil lager ligt en de sociale voorziening karig zijn deze kant op. Er zijn enkele honderdduizenden oostblokkers in Nederland. Tel uit wat dat doet met de werkloosheid.
Maak ze lid van pro Europa club D66, o nee dat zijn ze al, anders hadden ze nu wel werk.
ik ziet ut eauk niet zo zitten om een maatchap te geworden die geheel uit declaraties bestaan. Tering mijn management on Time zegt me dat ik ff moet rusten nu
@Graaf van Egmont | 29-06-14 | 14:10
Je bedoelt de VS ten tijde van de Founding Fathers (niet zoals het nu is).
Waarom zijn er dan nog polen en ander oostblokkers in dit land aan het werk?
Het komt allemaal door dat verdomde 1 europa open grenzen en hoofdoorzaak die verdomde euro,Want voordat de euro werd ingevoerd kon ik alleen de kost verdienen,nu kunnen we met twee inkomsten amper rond komen natuurlijk zijn er meer oorzaken zo als die vervloekte zorg die ons uitkleed en die graaiers die de kosten doen oplopen.
Wat te denken van al die miljarden verspelende mislukte en onnodige projecten die het speeltje zijn van die zelfde geld verslindende ambtenaren.
Het land wordt door de ambtenaren vooral de hogere en de top van dit land naar de klote geholpen,want wij éénvoudige burgers zijn niet eens in staat om het land kapot te maken daar hebben we de middelen en de macht niet voor.Komt nog bij dat die hoge heren die alles zo goed denken te weten en dus ons land besturen alles aan elkaar liegen ieder huwelijk zo kapot gaan al er z gelogen wordt als die hoge heren doen.
Alles wordt ons opgelegd en verplicht en dan moeten we er ook nog voor betalen,man er blijft geen cent meer over om van te eten.Er is geen werk maar we hebben wel polen nodig
idee;
zorgen dat Amerikaanse bedrijven geen Nederlandse bedrijven meer mogen overnemen.
waarom?
na overname neemt men vaak alleen nog maar expats in dienst (en dus geen autochtonen) om er vervolgens na een jaar of drie de stekker er helemaal uit te trekken (ofwel de productie naar hun eigen land verplaatst, omdat zij de aankomende automatisering WEL serieus nemen).
vervolgens zullen er dus ook weer nieuwe bedrijven moeten worden opgestart. Als aanvulling op de kaalslag.
idee 2; zet je eigen eenmanszaak op, koop nationaal in en bedien de nationale markt. zorg dat je net genoeg verdient maar ga NIET internationaal groeien om vervolgens het bedrijf weer door de verkopen.
leuke utopie..
Goede ideen hoe ik liever voor mezelf .. Wie weet bied het een kans te ontkomen aan het loonslaven bestaan.
@roverheid | 29-06-14 | 14:09
"Doordat iedere Nederlanders nu is verzekerd van een basisinkomen, kunnen ook per direct de absurd hoge belastingen per direct en fors omlaag. En dan doel ik niet alleen op de belasting op arbeid maar ook op vermogen en consumptie."
Grapjas. Waar gaat het basisinkomen dan van betaald worden?
Erger dan het ongewild werkloos-zijn is het sociale stigma dat er op rust, op goede vrienden na kijkt iedereen je aan alsof je de builenpest hebt opgelopen en loop je een CWI loket binnen dan kijkt niemand je aan alsof ze de builenpest te hebben. Om toch aan het werk te blijven ga je vrijwilligerswerk doen of studeren voor betere kansen en wat zegt de loketbeambte dan tegen je ? "Nee meneer vrijwilligerswerk mag niet want dan bent u niet volledig beschikbaar voor werk, deeltijd studeren mag ook niet want dan bent u niet aan solliciteren, doet u het toch dan wordt u gekort op uw uitkering"... ik kan wel lachen om de troosteloze ironie van het ambtenaren bestaan
@Kosmos | 29-06-14 | 14:03
Nee. Nooit.
Een onvoorwaardelijk basisinkomen is onbetaalbaar en daarmee spendeer je geld aan mensen die het helemaal niet nodig hebben.
Bovendien hebben we met onze opengrenzenpolitiek binnenkort 200 miljoen mensen die daar graag gebruik van maken. Als je een land snel failliet wilt laten gaan, dan moet je het zo doen.
En dan worden de mensen in het ambtenaren apparaat en bij subsidieclubjes/stichtingen, ngo's et cetera nog niet meegerekend.
Die mensen hebben dan wel een inkomen en een baan, maar leveren geen wezenlijke bijdrage aan de economie behalve dat ze hun geld uitgeven wat een ander in een winstgevende sector voor ze verdiend heeft.
micd | 29-06-14 | 14:26
Ken er genoeg.
Enne, weet u wat communisme inhoud?
en ... voorden meesten: als men bovenop het basisinkomen 16 uur/per week werkT dan verliest men het recht op den huursubsidie ... of erger men wordt gekort op het basisinkomen. Dank U.
Ik bedoel natuurlijk BenBinnen | 29-06-14 | 14:16 met bovenstaande post
kloopindeslootjijook | 29-06-14 | 14:11
Een kennis van me die in België woont was werkeloos geworden en binnen anderhalf jaar omgeschoold tot webdevelopper en meteen een baan gevonden.
In Nederland lacht het UWV je hard in je gezicht uit als je om hulp bij omscholing vraagt.
Smarties | 29-06-14 | 14:08
U heeft zelf een kristallen bol zo te horen want u voorspelt dat er weer nieuwe beroepen terugkomen....
Mooi heb vastklampen aan oude geïndoctrineerde ervaringen en systemen, het is altijd zo gegaan dus ....
Uw vergelijking van vroeger gaat niet geheel op , er spelen iets meer factoren een rol.
Als u goed had gelezen pleit ik voor een nieuw systeem en hoe de huidige maatschappij functioneert, wellicht komen daar dan die andere functies en/of verdelingen uit? Het moet anders en daar moet iets voor gebeuren. Of is onze maatschappij nog steeds ingericht als in 1880 met het zelfde aantal wereldbewoners? Ook toen zijn er punten geweest waarop een herinrichting van maatschappelijk systemen heeft plaatsgevonden op alle niveaus.
Maar goed afwachten en hopen dat het allemaal overwaait is ook een een methode.
Roverheld , eens.
Primaire voorzieningen kunnen allang genoeg geproduceerd worden voor iedereen, en het gaat tenslotte om iedereen, niet alleen om de grote bedrijven en hun winsten.
Iedereen krijgt geld, dus iedereen gaat t ook uitgeven. Geen onderscheid tussen man of vrouw, zwarte of witte piet.
Wat is er mis mee dat iedereen geld heeft? Waarom houdt de politiek zo halsstarrig vast aan het " wie niet werkt zal ook niet eten?" principe, dat komt uit een tijd dat er inderdaad door iedereen MOEST worden gewerkt, want anders had je gewoon niet genoeg opbrengst voor het volk.
De techniek, ook dankzij de ideeën van werklozen overigens, is sinds die tijd enorm opgeschoten, en we moeten tegenwoordig banen SCHEPPEN om de wie niet werkt zal ook niet eten moraal levend te houden.
Ik pleit hier niet voor een kanslozenuitkering, want zo lang het uitkering heet, is er ergens sprake van liefdadigheid en niet van een begrip dat er primair gewoon zat is voor iedereen.
Primair is het woord, dat betekent een basis. Dat betekent niet iedereen een Ferrari of 10 gratis easyjet tickets.
Dat er 4 miljoen mensen met een vorm van uitkering zijn, zal vast ook wel te maken hebben met deze mensen zelf, maar zeker ook met het systeem. Dat wil zeggen dat sommige mensen de vaart misschien niet op dezelfde manier aankunnen als " gewenst"
Als je nu mensen een Onvoorwaardelijk basisinkomen geeft, dan kan iedereen wat voor zichzelf gaan doen.En dat zal ook echt wel gebeuren, wie houdt t uit zn hele leven op zn reedt te zitten? Ken je iemand?
Korter werken is geen oplossing, zo verdeel je alleen de ellende over meer mensen. Investeer in nieuwe bedrijvigheid en het up to date houden van werknemer vaardigheden. Voer de productiviteit van onze economie op. Maak technologie als beroep aantrekkelijker
roverheid | 29-06-14 | 14:09
Maar wat je niet hebt meegenomen zijn de honderden miljarden die de EU nodig heeft om uit te blijven delen!
Het valt niet mee om elke dag onder ogen te zien dat dit land werkelijk gesloopt is, Rutte en consorten zijn straks foetsie naar de EU waar ze jarenlang mooi weer gaan spelen met Nederlandse belastingcenten, ze zijn nu openlijk in hun minachting naar de burger, hij lacht zich rot.
Ik zou graag die stomme grijns willen laten verdwijnen!
@Smarties | 29-06-14 | 14:08
"Er moet een nieuw verdieneffect komen, een nieuwe maatschappij, met normen en waarden."
Dit klinkt wel heel utopisch en doet me wat denken aan de altijd op hand zijnde "nieuwe economie". Laat ik één ding verklappen: er komt geen nieuwe economie, want economische wetmatigheden veranderen niet.
En wat de "nieuwe maatschappij met normen en waarden" betreft: de duitsers en de russen namen geen genoegen met de mens zoals die is en wilden de maatschappij en de mensen vormen naar een ideaalbeeld. Dat is niet echt een succes geweest.
Ik ben dan ook benieuwd hoe u die nieuwe maatschappij in gedachten hebt.
Nog een goed idee om werkeloosheid terug te dringen: haal werknemers uit het buitenland en laat ze hier voor een netto minimumloon werken terwijl ze hier geen belasting hoeven te betalen!
Dom idee vindt u? Stem dan niet meer op de PvdA VVD D66 GroenLinks CDA alstublieft, want dankzij deze partijen (en de EU) gebeurt dit momenteel nu wel!
vanaf groep 6 basisschool het concept TimeManagement invoeren. En dit samen met het bankpassen/-account onderricht doorvoeren. Moet je kijken hoeveel (m/v) docenten het dan wel leuk gaan vinden om den jugend voor een digitale wer0ld klaar te stomen.
@Graaf van Egmont | 29-06-14 | 14:10
Leuk lijstje, maar kun je ook aangeven wat je wel wil?
Los daarvan, e.e.a. is met redenen ontstaan. Het wiel opnieuw uitvinden met veel ellende daar schieten we ook niet veel mee op.
Lekker met ongecontroleerde cijfers het volk nog verder tot wanhoop drijven.
Om Herr Juncker feestelijk te ontvangen, Turkije en Afrika te annexeren en Albanese slaven op de uitkeringslijst te zetten.
Ha Ha ligt aan de globalisatie, globaliserend liegen voor de opstanding van het Heilige Hakbar Rijk.
Natuurlijk een dom idee om alle buitenlandse werknemers te dumpen en de werkelozen dat werk aan te bieden.
Dat kunnen ze niet.
Dat willen ze niet.
Dat mogen ze niet.
Alle kassen naar landen in de EU verhuizen waar genoeg laaggeschoolde arbeiders zijn. Dan zijn we eindelijk van alle 'gastarbeiders' af. Start een actie en gooi de glazen kapot! Dan beginnen we hier opnieuw. Het verfraait direct het landschap want laten we nou eerlijk wezen: kasbouw is oerrrrlelijk. Vreet ook energie.
Bruto nationaal product verminderde nooit, denk je nu echt zolang dit zo blijft dat iemand die deze geldstroom beheerst en benut zich druk maakt om werkloosheid en bijbehorende uitkeringen, dream on.
@JAXX | 29-06-14 | 14:03
Ik zou graag uw kristallen bol een keer willen lenen. Hoe je het ook wendt of keert; er zullen altijd mensenhanden nodig zijn. En de keerzijde van de medaille is dat er *altijd* nieuwe, andere vraag ontstaat.
Een halve eeuw geleden was het ondenkbaar dat een gewone consument een computer zou bezitten. Inmiddels zijn we zover dat iedereen er tenminste één heeft.
Zouden auto's nog steeds met de hand gebouwd worden, dan zouden er maar een paar rondrijden. Door automatisering zijn auto's in het bereik van velen gekomen. En daardoor zijn er tankstations, garages, bandenfabrikanten, onderdelenleveranciers, etc.
U zou waarschijnlijk in 1880 hetzelfde gezegd hebben: als de automobiel er straks is, dan worden koetsiers, stalmeesters, fokkers en leerbewerkers allemaal werkloos en overbodig. Dat klopt, maar er zijn dus nieuwe beroepen voor teruggekomen.
Zo zie je maar hoe snel de wereld veranderd, honderd jaar geleden was 90% boer, nu minder dan 1%. Ook de dienstensector ondergaat nu een grote verandering. Bijna alles gaat geautomatiseerd worden, slimme, zelfstandige AI is er al binnen 50 jaar. Mensen worden overbodig voor werkzaamheden. We zullen in de nabije toekomst ons meer gaan bezighouden met hobbies en vrijwilligerswerk.
.
Klinkt heftig maar als je bijvoorbeeld in de jaren '50 zei dat 90% en meer van de vrouwen de arbeidsmarkt op zouden gaan binnen 50 jaar, werd je vierkant uitgelachen.
De enige ECHTE oplossing, nu alle gecreerde bubbels in de economie zijn opgeblazen en leeggelopen, de huizenbubbel loopt langzaam leeg en wordt nog overend gehouden door de asielinstroom op te voeren, is REMIGRATIE. 65% van de bevolking is het hier mee eens als de harde uitkeringsbestanden overgeheveld naar de thuislanden worden en geindexeerd. Minder fok, minder toekomstige problemen, betere oorlogskansen, en dat laatste kan dus alleen als de 65% d666 stemmers die waarschijnlijk wel aanslagen zullen gaan plegen, mee remmigreren. Of interneren natuurlijk. Laten we er zo snel mogelijk mee beginnen. Uitstellen heeft geen zin, zo zei de d666 voorman het Miezerig Mannetje, het enige zinvolle dat ie ooit gezegd heeft, HIMSELF....
Smarties | 29-06-14 | 14:08
Exact! Er moet een omslag op alle fronten komen, wat gaan we nog doen en waarom? Daar moet over gedacht gaan worden. Het geïndoctrineerde arbeids- en onderwijssysteem in stand houden is kansloos met de huidige ontwikkelingen.
Het zou veel flexibeler moeten, mensen moeten zich kunnen laten opscholen of omscholen, maar daar is of geen tijd of geen geld voor. De mensen die het geld en de tijd hebben hebben al een goede baan. Of hebben een fulltime-werkende man en vervelen zich.
Ik denk dat er een compleet nieuwe maatschappij moet worden opgericht. Vergeet alles wat we tot nu toe hebben gedaan. Back to basics. We beginnen vanaf scratch, zonder grond- of andere wet en vooral zonder EU. De tijd die we daarvoor nemen bedraagt hooguit 3 maanden. We hoeven namelijk het wiel niet uit te vinden, doch slechts dat te veranderen wat was en bewezen heeft niet te werken of teveel belastinggeld te slurpen.
Waar we niks meer mee te maken willen hebben zijn:
democratie zoals die nu bestaat;
Internationale verdragen waarvan misbruik wordt gemaakt;
Religie;
Sociale vangnetten;
Geprivatiseerde nutsinstellingen;
Overhead aan ambtenaren.
Waanzinnig goed idee voor een innovatie subsidie aangevraagd samen met 10 bedrijven. Afgewezen, 'te innovatief'.
Subsidies zijn naar vriendjes gegaan.
Kamervragen gaan volgen. Kudt regering!
Krijg steeds meer het gevoel dat ik de enige ben die nog werkt....
@PopperFlopper | 29-06-14 | 13:26
En daar mag je dan nog een kleine 4 miljoen kinderen van 0-18 jaar bij optellen die geen inkomsten genereren. De groep die het uiteindelijk verdient is klein en slinkt.
Het belastingsysteem in dit land zou radicaal anders moeten. Iedere Nederlander krijgt van de staat gewoon een vast en minimaal bedrag op zijn rekening gestort. Met dit bedrag kun je je zelf voorzien in je primaire levensbehoefte. JE zou dit evt. nog kunnen splitsen in 3 groepen naar gelang hun vermogen, omstandigheden etc..
Gevolg van dit nieuwe, zeer vereenvoudigde systeem is dat alle andere vormen van toeslagen (huurtoeslag, kindertoeslag, zorgtoeslag, etc), maar ook alle vormen van uitkeringen per direct kunnen komen te vervallen.
Doordat iedere Nederlanders nu is verzekerd van een basisinkomen, kunnen ook per direct de absurd hoge belastingen per direct en fors omlaag. En dan doel ik niet alleen op de belasting op arbeid maar ook op vermogen en consumptie.
Als men een dergelijk systeem zou introduceren zou de economische motor van Nl. weer op volle toeren gaan draaien en zijn we in no-time uit deze malaise.
En mijn
BenBinnen | 29-06-14 | 13:54
Ondanks dat JAXX gelijk heeft over het punt dat arbeid wordt uitgeschakeld door de moderne tijd en uitvindingen, heeft u ook een punt. U beschrijft de gevolgen die in die verandering plaatsvinden. JAXX heeft gelijk, uiteindelijk zal er iemand om 7 uur op moeten staan, die de rode knop indrukt en BV. Holland gaat werken. Robotten die machines besturen. En dan is zelfs die kleine gedachte van waarom een mens om die tijd op moet staan om die rode knop in te drukken een kleine aanpassing om dat ook door een robot te laten gebeuren. Maar hoe ga je om met de inactieven? Dat zijn wij allen dan. Er moet een nieuw verdieneffect komen, een nieuwe maatschappij, met normen en waarden.
Elk nieuw bedrijf verkast meteen naar China, of laat alles door robots en computers doen. En als dat niet gebeurt zijn er wel wat Roemenen bereid om voor een loon te werken, waarvan je in Nederland niet kan rondkomen.
Ik denk dat een goede oplossing zou zijn om milieu- tax en vlieg- tax te heffen op producten die massaal worden overgevlogen. Verder zou je kunnen denken aan een lagere pensioen leeftijd, om de doorstroming te vergroten. Tot slot zou je kunnen denken aan grote projecten, die ons land klaar maken voor de toekomst en veel werkgelegenheid opleveren.
Kontenbonkert | 29-06-14 | 14:01
Aiai die doet inderdaad pijn Kontenbonkert.
Werken loont niet meer dan niet werken. Harde realiteit.
Nederlandse regelgeving sloopt het klein-bedrijf, eigenlijk zo een beetje alles. Op scholen wordt er geleerd voor managers die managers managen voor hun eigen managers, zodat die weer een laag managers kunnen creëren.
BenBinnen | 29-06-14 | 13:54
"Herverdeling (socialisme) werkt niet en heeft ook nog nooit ergens gewerkt."
Je kunt je zelfs afvragen wat socialisme met economie te maken heeft. Het gaat meer over 'eerlijk verdelen' en al te veel ellende onderin vermijden.
Aan de andere kant, als je zoals in Engeland niet je arbeiderswijk uit kan omdat je geen goed onderwijs kan betalen (als je voor een dubbeltje geboren bent..) blijft er zeker weten heus wel talent liggen waar we met z'n allen iets aan kunnen hebben, los van de menselijke factor.
Laten we in plaats van guillotines concentratiekampen maken voor ISIS! Nog beter! En dan leiden we goede bewakers op!
BenBinnen | 29-06-14 | 13:54
Dat ziet u geheel verkeerd want die vervanging wordt wel zeker ingezet. De gehele transport sector, lucht, water , land (bus, trein , taxi , vracht , etc)gaat geheel gedigitaliseerd worden. en dat is inclusief stations, haven en luchthaven werk. In de zorg zullen de handen aan bed en op de operatietafel vervangen gaan worden door systemen. Beveiliging zal geheel gedigitaliseerd worden.
De inzet van nu zogenoemde robots en zelfdenkende systemen is een enorme vlucht aan het maken. Het innoveren moet u inderdaad niet verwarren met vervangen wat nu daadwerkelijk in gaat zetten, wellicht sneller dan we willen....
Een onvoorwaardelijk basisinkomen installeren.
Over 100 jaar zullen er zoveel werkelozen zijn dat we onze hele economie moeten herzien.
Ik heb een buurvrouw die is ontslagen omdat ze nog te dom is om te poepen en die heeft in haar sociaal plan recht op 7 jaar WW met een aanvulling van WW+. Maar goed, zij was dan ook ambtenaar. Haar taak was het op volgorde leggen van archiefmappen of zo iets. Zij is zo dom dat ze niet eens kan uitleggen wat haar werk was of wat haar afdeling deed. Ze heeft ook al aangegeven dat zolang haar uitkering wordt aangevuld ze geen moeite gaat doen om werk te vinden.
Toen ik nog werkte verdiende ik 1800 euro netto
Had ik een auto die inclusief alles 500 euro in de maand kostte en een huur van 700 euro. Nu heb ik 951 euro bijstand, 260 eu huursubsidie, 130 eu zorgtorslag en de voedselbank, en vrijstelling van gemeentebelastingen en rioolzuiveringskosten. Nu jij weer LOONSLAAF!!
Uitkeringen 10% verhogen, en uit laten betalen door Goldman Sacharov.
Goede gedachte, meer banen... Maar wie moet de arbeid en de bijkomende producten afleveren? Er ontstaat pas vraag naar arbeid, als er vraag is naar de producten of diensten.
mooi stukje
www.politico.com/magazine/story/2014/0...
@JAXX | 29-06-14 | 13:43
Banen verdwijnen en nieuwe banen komen er voor terug. De kolenschepper, lantaarnaansteker, koetsier en telefoondoorverbinder zijn verdwenen er daarvoor in de plaats zijn nieuwe beroepen ontstaan om aan nieuwe vraag te voldoen. Digitalisering vervangt banen en arbeid niet. Het verandert wel de complexiteit van werkzaamheden en beperkt verschrikkelijk veel saai en langdradig handwerk. Waar een typiste vroeger een uur nodig had voor het typen van een brief gebeurt dat nu in een minuut. Missen we die tijd? Ik in ieder geval niet.
Als je denkt dat een enkele werkende dadelijk tientallen mensen van eten, huisvesting en een inkomen kan voorzien heb je het grondig mis. De ondernemende en opgeleide groep neemt de benen naar een land waar men nog wel bereid is te betalen voor prestaties. Wat overblijft is een grote groep afhankelijke mensen en een zeer kleine groep die het voor de rest moet verdienen. Herverdeling (socialisme) werkt niet en heeft ook nog nooit ergens gewerkt. Meestal dondert een socialistisch systeem na enkele decennia vanzelf omver. We zien het nu hier gebeuren.
JAXX | 29-06-14 | 13:43
Kop, spijker, raak...
We blijven teruggrijpen op de oude economie. Dus wat gaan we doen consumenten opjagen om meer te consumeren en bezuinigen en opdraaien voor de fouten in de financiele sector. De markten zouden het gaan doen, zakkenvullen was goed, talenten mochten miljoentjes meepikken. We zijn belazerd. Ons gas was ooit 800 miljard waard. Dat is op. ABN Amro, ING is een staatsbank maar staat eigenlijk te koop voor de Chinezen. Heel raar; wel geld geven, maar geen aandelen opkopen. Floep; weg. Weer een schuld aan onszelf erbij. Wat ze hadden moeten doen is de bank niet meer de markt op laten gaan maar ombouwen in een een nationale investeringsbank die met overheidsgaranties de economie stimuleert. We hadden vroeger een NIB, maar toen kwam de privatisering en de marktideologen en toen was er opeens NIB-capital. In 2008 gingen die toch maar obligaties uitgeven onder garantiestelling van de overheid. Marktwerking werkt wel, maar niet voor alles en iedereen. Alles en iedereen heeft er wel last van, zie huidige crisis. We moeten het als samenleving doen. Samen voor ons eigen. Bv. zelfs milieugekkies willen als 30 jaar minder belasting op arbeid.
vroegah, schreven schrijvers boeken, drukkers drukten ze, vrkopers verkochten ze, nu zijn ze via china gratis downloadbaar.... (zie ook, muziek, fim en software...)
Wat minder werklozen moet haalbaar zijn met awesome ondernemers en awesome ideeen. Maar daar redt je het niet mee. We hebben ook gewoon teveel mensen, en dus vallen mensen die niet veel kunnen buiten de boot. Mensen die wat kunnen en werkloos zijn, vinden welmweer werk. Blijven we zitten met een paar honderdduizend lieden waar de samenleving niets aan heeft.
@frank87 | 29-06-14 | 13:41
Op zich een prima idee. Maar laten we dan wel een watercorridor van minstens 50 kilometer breed aanhouden tussen Engeland en die nieuw te bouwen derde maasvlakte.
"U weet wel, banen creëren, dat krijg je met name wanneer awesome ondernemers met awesome ideeën awesome shit gaan maken die iedereen wil kopen."
En daar komt de fundamentele weeffout van ons economisch systeem naar boven drijven. Mensen moeten eerst een baan hebben voordat ze geld krijgen om die producten te kopen.
We hebben gewoon een politiek die bestaat uit kortzichtige debielen. Onze politiek is eigenlijk alleen nog maar bezig de eigen budgetten op orde te houden om bevriende investeerders te plezieren, en beleid in te zetten om grote bedrijven te plezieren ten koste van kleine bedrijven en werknemers. Dat daarmee de Nederlandse samenleving volledig ontwricht wordt, is voor onze ministers en kamerleden niet erg.
De overheid gebruikt daartoe een beleid met twee kanten: aan de ene kant worden kleine ondernemers en slechtbetaalde werknemers steeds harder uitgeknepen om de overheid draaiende te houden, en aan de andere kant worden mensen die geen werk kunnen vinden praktisch veranderd in horigen, in dienst van steeds groter wordende grote bedrijven (die op hun beurt bestuurd worden door vrienden of familieleden van politici) of in dienst van de overheid zelf.
Mensen moeten eerst begrijpen dat de overheid niet meer van plan is de burger te dienen, maar van plan is de burger de overheid (en bevriende grote bedrijven) te laten dienen. Maar dat begrijpen ze niet, want de overheid rekent terecht op de kortzichtigheid en verdeeldheid van de Nederlandse burgers. Bijstandsklanten worden ingezet tegen ondernemers, ondernemers en beter betaalde werknemers worden ingezet tegen bijstandsklanten, en uiteindelijk winnen alleen de overheid en de mensen die veel geld verdienen in de semi-publieke sector.
Wat nou crisis voorbij. Voor veel mensen begint het pas. Het heet een recessie als je buurman werkloos wordt. Het heet een depressie als je zelf werkloos wordt.
Banen creëren, stop er gewoon mee. De hele manier van banen en arbeid is achterhaald door de digitalisering Het is en kwestie van tijd, er blijft er straks een minmaal aantal banen over. Werkgelegenheid in de luchtvaart, transport, bouw en zorg wordt minimaal of verdwijnt door geautomatiseerde systemen. Hooguit een enkele specialist, controllers en monteurs zijn nog benodigd.
Het wordt tijd eens na te denken hoe we verder gaan met de gehele maatschappij en werkverdeling. het huidige systeem is toekomstloos.
Idee:
Uitkeringen worden pas verstrekt als je een werkbon inlevert.
Hoe krijg je zo'n werkbon?
Als je werk gelevert hebt, bv in een bejaardentehuis helpt, park schoon maakt, enz.
Ben benieuwd of mensen dan nog een uitkering willen?
@Stir Glenfarclas II | 29-06-14 | 13:29
Je hebt toch ook zeeen van vrije tijd? Kijk eens naar het aantal festivals dat er nog steeds bij komt.
Begin een oorlog.
Als ideeen verwerkt konden worden zouden pdleeuw, jsmit, nick$simon, famDEmol, nieuwkerk etc wel langdurig werkloos zijn.
@VanBukkem | 29-06-14 | 13:33
Ik ben anders gewoon voor het inpolderen van de Noordzee. Kunnen we Bouwend Nederland ook aan het werk helpen.
Zolang we allemaal maar blijven roepen welke rechten we hebben, max 5 dagen a 8 uur willen maken tegen een door de overheid en de bonden bepaalt minimum loon, gaat "De King of Ruck" lekker door met handel halen uit Azië, waar gewerkt wordt omdat ze het geld nodig hebben om te (over)leven. Als hier in Nederland mensen zouden mogen werken voor een salaris waarmee ze zouden kunnen concurreren met lagere lonenlanden dan ben ik de eerste om producten hier in Nederland (of eventueel Europa) te laten maken.
Tis echt asociaal om langer dan 24 uur te werken, of contracten op te stellen voor meer dan 24 uur in de huidige maatschappij met hoge werkloosheid.
Als we een regeling maken die over de jaren heen voor een werkweek van maximaal 24 uur zorgt, te beginnen bij de overheid, dan kunnen al die werklozen aan de slag, hoeven we daar geen geld meer voor rond te pompen. Afhankelijk van het aantal werklozen in het vorige jaar kan de overheid dan die max van 24 uur per week meer of minder maken, met fiscale regels en arbo-inspectie.
Hup Partij voor de Parttime Maatschappij!
Tel daar nog maar alle nutteloze ambtenaren bij op die van onze centen te werk worden gesteld zonder iets bij te dragen of te voegen.
En inderdaad: ik vergeet nog de uitgestelde innovatie en weglekkende consumpte door de import van MOE-landers.
Soms denk ik wel eens dat deze regering bewust werkloosheid aan het creëren is.
VUT/BAPO enz afgeschaft, pensioenleeftijd omhoog, arbeidsmigranten omarmen en binnenhalen, uitkeringen zonder tegenprestatie uitdelen, onderwijs zorg en defensie uitkleden.... En dan vinden we het gek dat de werkloosheid toeneemt?
@El Rico Grande | 29-06-14 | 13:19
Mooi, zeg: allemaal aan het werk voor buitenlanders die dan werkloos worden...
Is het niet makkelijker om gewoon importheffingen in te voeren?
ik heb 1 idee. we gaan west-nederland ophogen met zand van oost-nederland. geen solliciatie plicht, wel verplicht helpen. wie een betere baan kan vinden is welkom om op eigen initiatief en motivatie te gaan solliciteren. In de kassen ofzo. Hebben we het UWV ook niet meer nodig.
Het door de VVD geëntameerd ondernemersverbod opheffen.
Verder wat zwartekater zegt....
Winkels en bedrijven moeten alles voor niks doen , want voor dubbeltje op de eerste rang, want alles online, dus personeel ontslagen... zie daar de poreuze cirkel... Doe die fucking BTW nou eens omlaag !
Of gewoon stoppen met die gestoorde 3% norm en (nu het zonder Eurobonds nog betaalbaar is) het begrotingstekort iets laten oplopen. Het hele idee van die drie procent is puur toeval. Als ik het goed onthouden heb: Mitterand had een maximaal tekort nodig, vroeg dit aan een ambtenaar, die zag dat op dat moment drie procent haalbaar was en stuurde dat naar zijn overlegpartners. De drie procent-regel is overeind gebleven en het gezag ervan is later versterkt door de (in de VS geboren!) austerity-doctrine. Deze doctrine staat inmiddels allang niet meer overeind maar wordt nog steerds door Brussel beleden. En de schade voor ons land is enorm en onnodig. Inmiddels is al lang gebleken dat juist een stimulerende overheid zich terugbetaald. Vriendelijk gezegd dit land - met zijn honderdduizenden werklozen - geleid door een saboterende overheid.
.
Een overheid die willens en weten de ogen sluit voor de enorme schade van de marsorders van Olli Rehn. Een overheid die het probleem nog eens groter maakt door het toestaan van de enorme hoeveelheid ontslagen in de zorg, door te rommelen aan het ontslagrecht en die niet wil zien dat baanzekerheid leidt tot meer hypotheken en groter consumentenvertrouwen.
.
Een overheid waar de obsessief tevreden, hoogopgeleide links-liberale ambtenaren zichzelf tot norm verheffen. En moedwillig de ogen sluit voor het beetje hulp dat het grootste deel van de bevolking in elke gezonde samenleving nodig heeft (al is het maar omdat ze in hun eigen kring niet durven toegeven dat ze het zelf misschien ook ooit nodig hebben).
Werkloos zijn is best leuk. Zolang je toegang hebt tot aanvullende zwarte inkomsten en niet wakker ligt van een beetje statusverlies is er niks mis mee. Toen ik nog een baan had zat ik hier meer te reaguren. Ooit zal misschien de wal het schip wel keren maar dat zien we dan wel weer.
Daar waar extra werk komt, verdwijnt elders werk.. uiteindelijk is er gewoon niet voldoende werk. TIJD VOOR COMMUNISME WOOHEE
@ZwarteKater | 29-06-14 | 13:25
Liever geen dijk naar Engeland. Onze Lieve Heer heeft er in al Zijn voorzienigheid niet voor niets een eiland van gemaakt. Het woord 'hooligan' komt er vandaan, en ze rijden er aan de verkeerde kant van de weg.
Maar voor goed personeel zoek je je te pletter.....
-weggejorist-
Ik neem er twee aan van de week. Heb ik hierbij mijn plicht voldaan? 40 plussers ook nog, leeftijdsdiscriminatie is bij mij geen issue. Zou ik stiekum een GUTMENSCH zijn?
*Bibberend mijn hok weer ingaat*
Helemaal met je eens, Van Leeuwen.
Overigens kun je alle ambtenaren die het rijk rijk is er ook nog eens bij optellen (voegen niets toe aan bbp) en dan blijkt dat slechts een handjevol mensen het land boven water houdt. Verdere uitbreiding en inmenging van de EU zal geen reet helpen maar juist alles nog erger maken. Wat we node missen zijn creatieve ondernemers, vooral in het Mkb.
De oplossing is doodeenvoudig en al sinds eeuwen bekend: lage(re) belastingen, en minder overheid.
Juist niet natuurlijk:
www.zpub.com/notes/idle.html
Het idee dat een perfecte economie eentje is waarin iedereen 40 uur werkt en voldoende verdient voor vaste lasten plus nog wat extra's is uit de lucht gegrepen. Merkwaardig dat politici er maar op aan blijven sturen. Misschien draait de economie het beste bij 40% werkloosheid. Misschien bij een 20-urige werkweek, misschien bij 80 uur werken tegen de helft van het minimumloon, wie weet. Vroeger werd gesteld dat automatisering zou zorgen voor zeeen van vrije tijd, robots zouden uiteindelijk al het werk overnemen. Wat dan?
Ik kan zat geld extra verdienen want werk nu geen 10 uur per weer met een 3 keer modaal inkomen. Maar waarom zou ik dat doen? Voor de overheid? Laat mijn land niet verder kapot maken door meer geld naar ze over te maken.
@Kaas de Vies | 29-06-14 | 13:17
Nee, asjeblieft niet zeg.
Het grootste kantoorgebouw in mijn Stad is een ambtenarenbastion. En dat is nou precies wat er mis is in dit land.
Bijstand: 390.000
WW: 1.000.000
Wajong: 221.000
WIA: 140.000
---------------------
1.751.000
+
AOW x 3.100.000
=
4.851.000 mensen met een vorm van uitkering.
Dan nog kinderbijslag, huurtoeslag, zorgtoeslag, hypotheekrenteaftrek, etc.
Eigenlijk is het raar dat benzine nog geen 5,- per liter kost en de btw nog niet naar 52% is getild.
Gewoon dom werkorganiseren.. net als weleer het Amsterdamse bos is geplant nu alle afsluitdijken en wallen volschroeven met zonnepanelen.. iedere boerenlul met een steeksleutel kan het uitvoeren en zet een paar engeneers erop voor de uitvoeing en je hebt Nederland in 10 jaar energie neutraal... werk werk werk!!
- guillotines bouwen voor Irak
- Koran overschrijven
- Markerwaard inpolderen met handkreacht
- dijk naar Engeland bouwen
- zitbanken testen voor Ikea
-weggejorist-
En intussen importeren we nog steeds mensen uit oost-europa voor alle banen waar uitkeringstrekkende Nederlanders zich te goed voor voelen. En dan mogen we ze geen paria's noemen?
Zo van leeuwen is dat het meest briljante idee wat uw brein heeft geproduceerd? dat idee van u zal zeker leiden tot oplossing van de werkloosheid. De manier waarop u het probleem benadert geeft er al blijk van dat u vanuit het oude gedachtengoed een oplossing wil bedenken maar helaas vergeet het maar ons systeem is totaal kapot en verlangt fundamenteel anders denken over werk en beloning. Kortom het verlangt een fundamenteel herziening van onze arbeids ethos met daaraan gekoppeld de beloning van arbeid en de acceptatie dat hele volksstammen nooit meer echt aan het werk zullen komen omdat onze maatschappij evolueert.
Dit prachtig nieuws voor het grootkapitaal, een flinke arbeidsreserve lijdt tot loonmatiging en hogere winsten voor de elite in hun belastingparadijzen.
Bij alles dat we doen moeten we ons gaan afvragen; wat zijn de lange termijn effecten voor heel Nederland? En dan de ballen hebben om op de rem te trappen als het nodig is.
Gewoon alle MOE-landers eruit knikkeren en het werkelozengilde te werk stellen in de kassen. Het is zo simpel. (Okee, de productiviteit in de kassen zal iets omlaag gaan, maar hé, er kan nog steeds een goede boterham verdiend worden.)
Ahja, daar gaat die twiet dus over.
Toevallig, was net nog G8 filosofie op TV, ging ondermeer over hoe de robots ons werk overnemen.
Idee van minder robots zal niet werken helaas.
In Heerenveen word een kaasfabriek gebouw en daar hebben ze voor 24/7dienst een mannetje of 700 nodig. Voor zover ik weet nemen ze daar eerst alleen werkelozen aan.
Kijk, dat zet zoden aan de dijk...
Belastingen en lonen omlaag. Goedkoper voor het buitenland, kan je een deel van de productie terugkrijgen.
Rutte, wat ben je toch een waar-de-loze minister-president.
Je hebt dit land kapotbezuinigd zodat jij een baantje bij de EU kon krijgen.
JIJ bent nu de hoogste baas in Nederland, dus JIJ bent daarom verantwoordelijk te houden voor deze ellende. Anders had je simpelweg geen minpres moeten worden maar een ander het land moeten laten leiden.
En ondertussen sta je nog steeds allochtonen import toe en laat je Oostblokkers massaal laaggeschoold werk inpikken van de inheemse bevolking.
Rutte, J'accuse!
700.000 werklozen in eigen land.
Prioriteit is goede woningen voor arbeidsmigranten! www.omroepwest.nl/nieuws/28-06-2014/go...
Maak ze allemaal ambtenaar, dat schijnt te helpen.
REAGEER OOK