Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

OV-chipkaart buit menselijkheid reizigers uit

densisonfire.jpgVerrassing! De OV-chipkaart blijkt helemaal niet zo gebruiksvriendelijk te zijn als de OV-bedrijven altijd hebben beweerd. Net zoals achteraf concentratiekampen helemaal niet de joodvriendelijke vakantieresorts bleken te zijn zoals de Nazi's altijd beweerden. Maar dat terzijde. Naar nu blijkt verdienen de vervoerders jaarlijks vele miljoenen aan de menselijkheid van reizigers, namelijk wanneer zij vergeten uit te checken. Wat nog wel eens gebeurt, in het OV, als je net met je gedachten ergens anders zit, bijvoorbeeld of een overvolle NS-Sprinter tijdens een zomerse avondspits te vergelijken is met het vervoer van joden naar het oosten. Jaarlijks verdienen mensentransporteurs 22,9 miljoen euro aan niet uitcheckende klanten, waar na aftrek van kosten 17 miljoen overblijft en de helft van naar de NS gaat. Tel uit je winst. Ja maar, zegt iemand van de NS (niet ^KJ natuurlijk), we willen het superdolgraag terug geven, alleen dan moeten reizigers zich wel melden. Dat is natuurlijk net zo'n bullshit als dat Ariërs een superras zouden zijn. Het is het zoveelste voorbeeld dat de meeste grote bedrijven zijn veranderd van dienstverlenende en klantgerichte organisaties in gewetenloze uitbuitmachines die vooral zoveel mogelijk geld willen zuigen uit onschuldige mensen. Zie ook: banken, verzekeraars, de zorg en vroeger natuurlijk de Nazi-partij. Het zou leuk zijn als we wat van die authentieke service terug konden krijgen, in plaats van dat we ons blauw betalen om ons te laten naaien. Dat moet namelijk gewoon kunnen. Weet u waarmee je nooit kan vergeten uit te checken? Een strippenkaart. Jup, vroeger was alles beter. Behalve toen de Nazi's aan de macht waren, maar dat heeft met dit onderwerp dan weer niks te maken.

Reaguursels

Inloggen

lollig doen is één, maar smakeloosheid door de OV-chipkaart met concentratiekampen te vergelijken is werkelijk walgelijk en zelfs Geen Stijl onwaardig!

Wijze Uil | 20-06-14 | 11:35

@King Arthur | 20-06-14 | 06:39
Veel talenten zijn mijn deel maar, ik ben toch jalours op uw vermogen om in termen van oplichting te redeneren.

Rest In Privacy | 20-06-14 | 06:59

Als ik niet uitcheck denken ze dus dat ze 10 euro aan me verdiend hebben... nou als ik wel zou uitchecken zou het me 15 euro kosten voor de reis naar Groningen.

King Arthur | 20-06-14 | 06:39

Weg met de tsaren van het OV.
Met z'n allen:
Ik heb een potje met vet
al op de tafel gezet
Ik heb een potje potje ve-he-et
al op de tafel gezet.

Rest In Privacy | 20-06-14 | 04:17

Waar is het fout gegaan? Heel duidelijk:eind jaren negentig werden de brave hardwerkende ingenieurs in de NS top vervangen door graaiende snelle jongens die een vervoerbedrijf zagen als een geldmachine ipv een nutsbedrijf.

Brulboei_61SB | 20-06-14 | 00:31

OV stopt waar je niet woont, en je stapt uit waar je niet moet zijn. En dan wordt je nog opgelicht met in- en uitchecken. Daarom de auto.

Wim Venijn | 19-06-14 | 17:33

Waar zouden we zijn zonder de trein?...... In de auto!

gamlakuk | 19-06-14 | 17:12

Tapu | 19-06-14 | 15:54
Idd kwalijk niveau, weinig toevoegend en van weinig smaak getuigend.
Gelukkig heeft ie niets gezegd over de punctualiteit tonetertijd.
Of over het weghalen van de toiletten (mwoa: alles inclusief de bankjes).
Of over zwartrijders.

Oftewel: veel te makkelijk om hierover kwetsende grappen te maken, Quid. Quit!

Klontenkoker | 19-06-14 | 16:12

"Net zoals achteraf concentratiekampen helemaal niet de joodvriendelijke vakantieresorts bleken te zijn zoals de Nazi's altijd beweerden. "

Quid, je bent een walgelijke eikel. Het was een poosje afgelopen met die misplaatste Holocaust "grapjes", maar kennelijk vind je het weer nodig om te moeten shockeren op een niveautje schoolkrant.

Tapu | 19-06-14 | 15:54

Stormageddon | 19-06-14 | 15:35
Dus moet je je inschrijven op consessies, dûh...

Klontenkoker | 19-06-14 | 15:40

@Klontenkoker | 19-06-14 | 14:35
Jawel hoor. Je mag niet zomaar een concurrerend openbaar vervoerdienst opzetten. OV-concessies worden door gemeenten en provincies uitgegeven. De zogenaamde "marktwerking" geldt alleen voor bedrijven richting overheid, niet voor de eindgebruiker/klanten. Er is geen markt in het Openbaar Vervoer. En op het spoor al helemaal niet.
nl.wikipedia.org/wiki/Wet_personenverv...

Stormageddon | 19-06-14 | 15:35

Jippie | 19-06-14 | 14:32
Niemand die je tegenhoudt om vervoerder te worden

Klontenkoker | 19-06-14 | 14:35

Als er nou echt sprake was van eerlijke concurrentie in het OV dan kwam er nu een vervoerder die niet met dit idiote systeem werkt.

Jippie | 19-06-14 | 14:32

Aldous | 19-06-14 | 13:10
Helemaal eens. Maar een kort geheugen heeft zo zijn voordelen.

Klontenkoker | 19-06-14 | 14:32

-weggejorist-

loser | 19-06-14 | 14:19

1+0=heleboel

Mastodont Zombie | 19-06-14 | 14:18

-weggejorist-

gamlakuk | 19-06-14 | 14:03

natte krant | 19-06-14 | 13:53
Daarom mag bigamie ook niet in Nederland

Klontenkoker | 19-06-14 | 14:01

Genaaid worden is inherent aan een monopolie.

natte krant | 19-06-14 | 13:53

Kwit, stop er maar mee jongen want een lomper artikel dan dit is vrijwel onmogelijk te produceren. Gefeliciteerd

SicSeb | 19-06-14 | 13:43

Stond laatst op utrecht met een te laag saldo om uit te checken, ik had dus te weinig geld op de kaart om het geld dat ik terug zou krijgen daadwerkelijk terug te krijgen. Heerlijke logica van de NS, moest dus naar zo'n pokke automaat rennen, opladen, terug naar het paaltje om uit te checken om vervolgens net mijn bus te halen.

Terra | 19-06-14 | 13:43

Quid, ik lees geeneens de ongetwijfeld zure zeikteacties, hier boven maar ik heb gelachen.

captainobvious | 19-06-14 | 13:37

Tja kapitalisme is geweldig maar daarvoor moet het wel kunnen werken. Wat een probleem kan zijn bij eerste levensbehoefte. Want die moeten mensen toch kopen (dus waarom zou ik onder de prijs van mijn concurrent gaan zitten, het is niet dat mensen het gewoon niet kopen) en natuurlijk nog een veel groter probleem bij monopolies.

Bij vervoerders en dan vooral de trein is dat het geval. Op zich is het wel geniaal hoe sommige bakstenen (tenminste ze hebben de zelfde intelligentie) beweren dat het geen monopolie is omdat ze hun recht op het stukje spoor moeten kopen en daarbij met andere partijen gaat bieden. Wat er dan echter feitelijk gebeurt is gewoon dat het monopolie wordt verkocht aan de hoogste bieder. En aangezien het de hoogste bieder is, is hij alleen maar nog meer getriggerd om mbv van zijn dan verkregen monopolie mensen zo veel mogelijk uit te buiten.

Helaas is zoiets als de trein daarbij voor sommige mensen ook nog eens geen keus maar een vereiste en wordt er ook nog een hoop subsidie tegenaan gegooid wordt waardoor iedereen er ongewild ook nog aan mee betaald.

Het enige wat je er aan kunt doen is erover klagen, zo min mogelijk gebruik maken van het OV en doe je het toch dan koop een kaartje als het kan en moet je echt een chip-kaart dan gebruik een anonieme kaart.

Overigens zijn er meer manieren waarop het duurder is geworden. Sommige trajecten zijn gewoon letterlijk duurder met de chip-kaart dan met een kaartje (ook op trajecten waar je beide mogelijkheden hebt!).

Daarbij veranderde ze het ook zo dat je niet meet een retourtje kon komen... Maar enkele reis werd goedkoper zo was het excuus. Echter is het natuurlijk veel waarschijnlijker dat iemand die ergens heen gaat ook weer terug komt. Dat zal ze dus ook wel vele miljoenen extra opleveren.

Nou komen dingen als het niet mogelijk maken van een retourtje en probleem met uitchecken vooral door een slecht systeem wat weer het gevolg is doordat het door incompetente dan wel overheid-instantie-oplichtende bedrijven die achter dat systeem zitten.

DerUnterMensch | 19-06-14 | 13:29

Dat zijn een hoop godwins achter elkaar...

Homer P. Simpson | 19-06-14 | 13:12

Lijkt mij een scheve vergelijking. Toen de strippenkaart er nog was werd er goud verdiend aan mensen die hun kaart verloren. De winst die daarmee gemoeid ging moet je wel weer aftrekken van de niet-uitcheck-winst voordat je moord en brand kunt schreeuwen.

Aldous | 19-06-14 | 13:10

Wat een slechte en achterlijke vergelijking, met die concentratiekampen.

me,myself and IK | 19-06-14 | 13:00

@Klontenkoker | 19-06-14 | 11:51
Ja, alles is soberso de schuld van de EU

AsEl | 19-06-14 | 12:50

@ip | 19-06-14 | 11:42
Weet je hoe zwartrijden komt mijn waarde @ip? Doordat conducteurs aartslui zijn. Reis elke dag met de trein, in de spits, en heb nog nooit een conducteur gezien die kwam controleren.. in 2 jaar tijd!

AsEl | 19-06-14 | 12:47

Kleine vergelijking tussen de NS en de auto. We gaan van Zwolle naar Breda, van station naar station. Ga er van uit dat je met de auto niet eerst naar een station hoeft. Dat voordeel terzijde. NS reisplanner VS die van Google. Reistijd 2:15 NS, 1:39 Google routeplanner voor de auto. Scheelt 36 minuten. Kosten! NS : 22,90 Euro. Daar koop je ongeveer 13 liter achterlijk dure benzine voor. Op een afstand van 154 kilometer mag je auto gemiddeld 1 op 12 karren. Een beetje economische auto doet de rit voor 16-17 Euro en kan ongetwijfeld nog beter. Maak er een retour van en tel uit de tijd en geldwinst. Daar ligt het probleem van de NS. De auto is zelfs in je eentje goedkoper. De ridicule prijzen van de trein gaat men oplossen met klantonvriendelijke digitale systeempjes. NS wordt nooit meer wat. Halve lunch om zeep voor dit lul onderzoekje. Geen dank en nu allemaal die stinktrein uit.

Ongecodeerd | 19-06-14 | 12:47

Nu nog een pasje om te kunnen inchecken om in de file te mogen rijden...

Radagast | 19-06-14 | 12:42

Ci Ty33 | 19-06-14 | 12:29
Whatever, gewoon blijven volhouden tot je er zelf in gaat geloven.

Klontenkoker | 19-06-14 | 12:33

Klontenkoker | 19-06-14 | 12:11
In het leven gaat het meestal niet om de quantiteit maar om de qualiteit:
Kijk naar het kleine Belgie dat door zijn diplomatische ambtenaren overal zijn tentakels heeft. Kijk naar NL: we voetballen en hockeyen beter dan menig groot land, en (detail) dit jaar deden we het ook nog goed op het songfestival, we staan relatief in de top qua Nobelprijzen enz.
En wat heb je aan een zg machtsblok als de delen ervan het totaal oneens zijn. De bevolking van Duitsland en NL heeft meer sympathie voor Rusland dan voor het EU-beleid jegens de Oekraine.
En uit de handelsstatistieken blijkt dat juist onze handel met landen buiten de EU toeneemt.
En dat uw fantasie voordeel van wegvallen van de wisselkoersen. Dat was een bron van geld verdienen van de banken. Want of u het leuk vindt of niet, een commerciële organisatie moet wel geld verdienen, al was het maar om de kosten te dekken. En dus verdienen de banken nu geld door bv de overschrijvingen een dag of langer aan te houden, de spaarrente wat lager te stellen, extra kosten te berekenen voor uw credit of debetkaart enz. Dus per saldo maakt het niets uit.
U heeft dus nog geen enkel voordeel genoemd.

Ci Ty33 | 19-06-14 | 12:29

300 miljoen verliezen op de Fyra, dat vind ik veel erger....

Klontenkoker | 19-06-14 | 12:25

Beaulefermier | 19-06-14 | 12:11
Bovendien, we hebben het over 17 milhoen op een omzet van 4,5 miljard. Dat is 0,38%....

Klontenkoker | 19-06-14 | 12:17

Ik heb bewust niet zo'n tyfusding.

- keer op keer wordt je reisgedrag bijgehouden
- je vergeet idd onbewust een keer in te loggen
- je moet er altijd een minimumbedrag op hebben staan.

En dat laatste, dat is voor het openbaar vervoer natuurlijk ook ideaal. Het een miljoenenlening waar ze geen cent rente over hoeven te betalen.

IK WIL DE STRIPPENKAART TERUG!
-want daar viel ook meer mee te sjoemelen.

BloedendeVagina | 19-06-14 | 12:17

MAD1950 | 19-06-14 | 11:48

DUH, heb je het in de gaten ;-)

Evenals de belastingdienst en de woningbouw verenigingen etc etc, zijn dit niet meer dan incompetente hersenloze gereedschappen van de overheid om ons vooral niet van dienst te zijn.

Van Nostrand | 19-06-14 | 12:13

@Beaulefermier: Dat het een drogreden is ben ik met je eens. Maar stel, je bent woordvoerder voor de NS. Wat moet je in godsnaam dán als reden geven :) ?

Klontenkoker | 19-06-14 | 12:13

Klontenkoker | 19-06-14 | 11:57 ja klopt ook, en dat is common practice. Net als dat de kosten van belastingen enz. ook doorberekend worden in iedere verkoopprijs. Dát snap ik ook wel. Het gaat hier echter om een 17 miljoen euro die men schaamteloos casht door een systeem te bouwen wat dusdanig onhandig en bewerkelijk is dat het niet meer dan menselijk is dat men fouten maakt. En om dat dan te verdedigen met de mijns inziens drogreden 'ze moeten geld verdienen om het zwartrijden goed te maken' dat gaat er bij mij niet in.

Beaulefermier | 19-06-14 | 12:11

@Ci Ty33: Uw mening isongelijkteken "wij". Blijf vooral volhouden dat wij met ons 16 miljoenen iets voorstellen binnen Europa. Er zijn steden in Europa met meer inwoners!

Klontenkoker | 19-06-14 | 12:11

@Iedereen: Waarom een APPARTE chipkaart, we hebben toch allemaal al een bankpas met daarop een chip? Hoe moeilijk kan het zijn om die daarvoor te gebruiken?!?

Klontenkoker | 19-06-14 | 12:10

Klontenkoker | 19-06-14 | 12:01
Ja, dat heeft de EU gerealiseerd, maar daar zijn we niet blij mee. En dat hebben we al helemaal niet gewild.
Al uw voorbeelden lijken een reclamefolder.
En wat is volgens u het voordeel van dat Hof in Luxemburg? Behalve al die rijk wordende advocaten.
En als u spreekt over kosten: a. lijkt me dat geen argument want democratie mag best wat kosten, maar b. we hebben nog nooit zoveel betaald aan grensbewaking als nu. Kijk eens op de Frontex begroting.

Ci Ty33 | 19-06-14 | 12:09

@Brandhauser: Maar voor de klant? Misschien iets meer veiligheid omdat je minder makkelijk het perron op komt?

Klontenkoker | 19-06-14 | 12:08

@Brandhauser: en natuurlijk scheelt het enorm in de kosten van het afdragen van chartaal geld en staat het eerder op de rekening van de OV-er en levert daarmee meer rente op.

Klontenkoker | 19-06-14 | 12:08

Jaren met de NS gereisd... zoveel tijd van mijn leven verloren waarin ik wellicht een vliegende auto had kunnen uitvinden of een manier om interstellair te reizen en zelfs tijdreizen sluit ik niet uit.
Nu blijven we door de NS vastzitten in het vervoerders stenen tijdperk, conclusie: NS is dus een misdaad tegen de mensheid!

Dirk III | 19-06-14 | 12:07

@Brandhauser: enige wat ik kan bedenken is dat toegangscontrole makkelijker is, evenals de controle in de trein. Voor de reiziger levert het imho niets extra's op. Daarom zeg ik ook dat ze de klant als uitgangspunt moeten nemen, en niet dat ze dat al doen.

Klontenkoker | 19-06-14 | 12:06

@Klontenkoker | 19-06-14 | 11:57
Wat is het voordeel van het chipsysteem ten opzichte van een papieren kaartje dan?

brandhauser | 19-06-14 | 12:05

@voldemort | 19-06-14 | 12:00
Dat verklaart een hoop.

Conan de Rabarber | 19-06-14 | 12:04

buitenstebuiten | 19-06-14 | 11:55
Wellicht kunt u dan ook even uitleggen hoe reizigers in de Beneluxtrein in Roosendaal moeten uitchecken als ze verder reizen met een buitenlands ticket, en de pendant: hoe ze in Roosendaal moeten inchecken, cq hun gratis-reizen-dag kunnen valideren.?

Ci Ty33 | 19-06-14 | 12:02

Voorheen ging ik incidenteel eens met de trein, kocht dan een kaartje en alles wel hoor. Wat vertraging hier, bommelding daar, gestrand zus, telefoontje zo, en weer lekker thuis met de auto. Ga nu natuurlijk niet een chipkaart aanvragen, ervoor betalen om dat gebruik te mogen maken van in-uit-checken-poortjes-OV wanproduct.

Ongecodeerd | 19-06-14 | 12:02

@Xi Ty33: Ik heb geen behoefte aan jouw examenvragen, maar weet wel dat de de keuze voor OV-chip al in het vorige millennium genomen is.

1: wisselkoersverliezen
2: kosten van grensbewaking
3: Uniform asielbeleid
4: belastinggelijkschaling
5: Europees Hooggerechtshof
6: Minder kosten door betere internationale marktwerking
7: anti-dumping maatregelen
8: Wegvallen van het bankgeheim
9: Meer welvaart voor landen die het (veel) minder goed hebben dan wij
10: een blok tegenover de VS, China en Rusland

Klontenkoker | 19-06-14 | 12:01

@kovariant | 19-06-14 | 11:26
Stap toch op man, luiheid/domheid? Er is een bureaucratische drempel om geld terug te vragen wat NS op voorhand al niet hadden moeten incasseren. Maarja, zo werkt het (nieuwe inferieure) systeem nu eenmaal....

Dit is net zo krom (zo niet, krommer) als wanneer de belastingdienst geld moet krijgen, ze je dan altijd weten te vinden, maar wanneer je geld krijgt moet je er zelf achteraan. Fuck it! hou het dan maar, stelletje schoften!

Ik kan op dit soort geinstitutionaliseerde graaierij zo kwaad worden. Maar misschien nog wel kwader op de mensen die dit maar allemaal normaal vinden.

waar ZIJN MIJN PILLEN [email protected]&*@$([email protected])*(@(

brandhauser | 19-06-14 | 12:01

@Conan de Rabarber | 19-06-14 | 11:06
Dat spook werkt nog steeds bij de NS als directeur ns zakelijk.
@sinar2 | 19-06-14 | 11:45
De weg is vol met medereizigers waar ik last van heb, ze schieten niet op, rijden niet door, treuzelen bij rotondes en verkeerslichten, geven fietsers voorrang.

voldemort | 19-06-14 | 12:00

de Godwins sluiten natuurlijk prima aan bij de bedrijfsgeschiedenis
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Spoorwegen#Bezettingstijd
en de afkorting NS heeft ook zijn associaties

Hemmenaar7 | 19-06-14 | 11:59

@Beaulefermier: En de kosten van winkeldiefstal dan? En van verzekeringen, waarom denk je dat jij daar een hogere premie voor betaalt dan in Luilekkerland waar niemand steelt en ongelukken veroorzaakt enzo?

Bovendien: waar moet het OV dat anders van betalen dan van de winst?

Hoe moeilijk is het: bij eht uitstappen je kaart langs het paaltje. Ik vergeet het slechts zelden en baal ervan als ik het vergeet. Maar het is te makkelijk om alleen maar commentaar te hebben zonder zelf met oplossingen te komen.

Dát is volkssport nr 1 in Nederland en daar zijn wij uitzonderlijk goed in: KLAGEN!

Klontenkoker | 19-06-14 | 11:57

Klontenkoker | 19-06-14 | 11:51
Noemt u dan eens tien zaken die door de EU zijn gerealiseerd die wij wensen, en waarvoor de EU de conditio sine qua non is?

Ci Ty33 | 19-06-14 | 11:56

Wat uitchecken is inderdaad zooooooooooooooooo verschrikkelijk moeilijk.

buitenstebuiten | 19-06-14 | 11:55

ip | 19-06-14 | 11:42 ze moeten niet méér willen verdienen om hun eigen foutmarge (zwartrijders) goed te maken dat is natuurlijk omgekeerde wereld he. Het probleem van zwartrijders moet men oplossen want dat is hun probleem. Niet dat van de betalende reiziger. Dat kosten afwentelen is zooo Nederlandse politiek anno 2014. WIJ hebben kosten dus moeten JULLIE betalen? Vreemde denkwijze.

Beaulefermier | 19-06-14 | 11:52

Gedigt uit de bundel: Volgende Halte
Vergeet uw bagage niet
maar travel light
starend naar de achterkant van huizen
waar mensen die je niet kent
ongeveer jouw leven leiden
met andere variabelen

zij weten precies bij welke
halte uit te stappen
wat voor jou de middle of nowhere was
is voor hun the place to be
en je trein dendert maar voort
aagedreven door het verschil van
spanning tussen
hemel en aarde
omgezet in kracht en beweging
nu de richting nog
wanneer bereiken wij onze eindbestemming
of zal deze trein verder gaan als?
Vergeet niet uit te checken
vergeet vooral niet uit te checken
bij het verlaten van deze trein

King of the Oneliner | 19-06-14 | 11:51

De OV-chipkaart is voor mij een onoverkomelijke drempel. Ik begin er gewoon niet aan.

VanBukkem | 19-06-14 | 11:51

@Ci Ty33: Wat een ONZIN! Alles is de schuld van de EU? Verdiep je er eerst eens in voor je dit soort kul rondstrooit.

Klontenkoker | 19-06-14 | 11:51

Destijds daar in het oosten kon men in de hitte van het laatste moment ook niet meer uitchecken, waarna de niet-meer-nabestaanden geen geld konden terugvragen. Er is dus toch nog enig verschil.

Zoetwaterpanharing | 19-06-14 | 11:50

En mag dan nog even in het zonnetje zetten: Wilma Mansveld (PvdA), Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, die alle, ik herhaal: ALLE klantonvriendelijke maatregelen van NS van harte steunt! Afschaffen van papieren kaartjes, hoger veevervoer... pardon: spitstarief, you name it.

MAD1950 | 19-06-14 | 11:48

Laten we de primaire schuldige niet vergeten: de EU.
Als de EU niet die idioterie had voorgeschreven dat onze infrastructuur moest worden geprivatiseerd en worden opgedeeld, dan was die chipkaart niet nodig geweest voor de toerekening van het reizigersaandeel. Want vroeger was de infarstructuur nationaal bezit. En dat is cfm mijn politieke visie.
De EU brengt overal ellende.

Ci Ty33 | 19-06-14 | 11:48

Ik haal nu mijn hand boven je hoofd weg, Quid. Vroeger gebruikte men steevast een strip minder bij het afstempelen, nu vergeet 2% uit te checken. So be it.
Pseudograppige vergelijkingen met de holocaust zijn misplaatst en vooral; ik moest er niet om (glim)lachen.

Ome Gijs | 19-06-14 | 11:48

@IP: Of ze leveren een product dat aansluit bij de wensen van de klant en nemen de klant daarbij als uitgangspunt. Zeg maar: net zoals de grote commerciële bedrijven dat doen

(Dus ja: u wilt die [email protected] en ja: u wilt een Ray Donderspet al dan niet met haar. Alleen wist u dat zelf nog niet).

Klontenkoker | 19-06-14 | 11:48

Overigens: Als ze toch weten waar je de afgelopen jaren heen reisde,.. en je gaat bijvoorbeeld 4 dagen per week van Amsterdam naar Zandvoort met de trein,. dan kunnen ze toch ook wel verzinnen dat als je op een dag vergeet uit te checken op (eindstation!) Zandvoort,. dat je die dag ook gewoon van Amsterdam naar Zandvoort reisde..?

ahurizakeb | 19-06-14 | 11:45

Ik hoef nooit in of uit te checken met de auto.
En ook geen last van stinkende, asociale en keiharde qudtmuziek luisterende medereizigers

sinar2 | 19-06-14 | 11:45

Ze hebben idd de procedure om je geld terug te vragen zo ingewikkeld langdradig en tijdrovend mogelijk gemaakt voor optimaal afschrik effect.
Heb het t een keer gedaan, 4 maanden steggelen over 20 eus.

Rest In Privacy | 19-06-14 | 11:45

Zieke vergelijking Quid. Je weet niet waar je het over hebt eikel.

Natte Washand | 19-06-14 | 11:44

Scherp zijn en pathos gebruiken om die scherpte te benadrukken helemaal oké. Maar de vergelijking met nazi's enz. slaat als kudt op Dirk. Nice try, maar niet geslaagd. Overigens inhoudelijk met de rest wel degelijk eens, die vervoersbedrijven zijn verworden tot geld cashende veetransporteurs. Met zo min mogelijk middelen en service zoveel mogelijk geld proberen te pakken en dat gaat relatief eenvoudig aangezien er maar 1 vervoersbedrijf is in NL. Vind het trouwens ook debiel te noemen dat ik laatst in A'dam de tram nam vanaf een transferium en waar bij de betaalautomaat (ja machine dus, dat zal wel zijn om personeelskosten uit te sparen?) een medewerker van het vervoersbedrijf stond om uit te leggen hoe het ding werkte. Ik moet zeggen; ben wel wat gewend aan automaten maar snapte er ooki weinig van. Dan moet je 1 euro betalen en dat kan alleen door te pinnen. Er stonden dus ca. 25 man in de rij om 1 eurootje af te tikken in een machine die permanent bijgestaan moest worden door een mannetje in tramuniform. Lijkt me érg efficient en klantvriendelijk. NOT.

Beaulefermier | 19-06-14 | 11:44

ja

carlos del robo | 19-06-14 | 11:44

De kop had beter kunnen zijn: NS paradijs voor zwartrijders. Je wil niet weten hoeveel geld het openbaar vervoer elkaar jaar misloopt door zwartrijders. Zij zijn degene die het prijskaartje jaarlijks doen stijgen. 17 miljoen is een lachtertje. Openbaar vervoer in Amsterdam had in het verleden verliezen van 300 miljoen. En dat werd allemaal gewoon bijgelegd door de Staat. De OV-chipkaart is een verrijking. Nu alleen nog die poortjes. Die trappen ze gewoon open. Of je loopt gewoon achter een betalende reiziger. Dit systeem heeft nog zijn kinderziektes. Maar ik kan je een ding vertellen: Ze kunnen en moeten nog veel meer geld verdienen. Je wil niet weten hoeveel miljoenen ze jaarlijks mislopen.

ip | 19-06-14 | 11:42

Een Godwin nog voordat de discussie start?

En even ter info: het vervoer richting die fijne vakantie-resorts in 40-45,.. dat gebeurde in het geheel zonder strippenkaarten. Wel met een fijn niet-bij-het-CBP-aangemelde privacy schendend registratiesysteem dat nogal sluitend was. Zo'n beetje zoals die Translink systemen ook werken. Want 't is wel zo fijn als maar geregistreerd staat waar je precies was de afgelopen 4 jaar.

ahurizakeb | 19-06-14 | 11:42

Iemand al eens berekend hoe rijk de eigenaren van de boeken-, cd-, planten-, cadeau- en tijdschriftenbon geworden zijn van al die niet-ingeleverde exemplaren?

uninvited guest | 19-06-14 | 11:39

Connexxion is de ergste, nergens saldocheckers of oplaadautomaten maar wel verlangen dat je saldo hebt of een 8x zo duur ritkaartje koopt.. en ondertussen parasiteren op de oplaadautomaten van andere vervoerders ook nog.. bah

AsEl | 19-06-14 | 11:36

Is Sjonnie de bastaardzoon van een Canadese militair? Allejezus, wat gaan de vergelijkingen met WOII mank.

Zo is het maar net! | 19-06-14 | 11:33

Bravo, spoken like a true prodigy. Gezien de reacties hier is ook het NS PR-team actief in de panelen. Wat naast het moéten uitchecken nog irritanter is, is de noodzaak om voor treinreizen minimaal 20 euro op te laden als 3 euro ook genoeg is. Waarom meer betalen voor iets dat je niet gebruikt?

Schwanz | 19-06-14 | 11:32

Jammer Kwit. Wat een tyfus vergelijking.

lillendvleesch | 19-06-14 | 11:30

Arriva heeft de zaakjes volgens mij een stuk beter voor elkaar.

Wat levert het de vervoerder op per keer niet uitchecken?

ronaldnh | 19-06-14 | 11:27

Niet uitchecken is eigen schuld heur, en terugvragen kan en mag. Dat er veel geld aan verdient wordt is waar, maar pak dan liever zaken aan waar echt veel geld over de rug van mensen wordt verdient, wat wel op een slinkse wijze gebeurt en niet leunt op de luiheid/domheid van mensen zelf.

kovariant | 19-06-14 | 11:26

Waarschijnlijk gespijbeld tijden de geschiedenisles.

Hendrick9075 | 19-06-14 | 11:25

En nog krijgt de NS het niet voor elkaar om met die overige miljoenen de vertragingen en hoger oplopende prijzen te fixen.

Goh.

LangeTijdGeleden | 19-06-14 | 11:25

Het OV is dan ook voor naïeve linkse übermenschen.

De rechtsgeaarde heeft de overstap naar eigen vervoer al een tijdje geleden gemaakt.

Van Nostrand | 19-06-14 | 11:24

meestal vind ik dit soort opinie-vormende stukken op geenstijl nogal tendentieus, maar dit specifieke geval vind ik een genuanceerd en afgewogen perspectief bieden op een gecompliceerde en fijngevoelige kwestie. met name de vergelijking met de vervoersproblematiek in de periode 40-45 is erg raak en goed getroffen!

Borstlap Knapzak | 19-06-14 | 11:23

Ga bijna nooit met de trein en de laatste keer ging het gelijk mis. Op het station voor vertrek mijn OV kaart opgeladen. Maar omdat ik dat proces van in en uitchecken bijna nooit doe, kom ik er vlak nadat de deuren dichtgaan achter dat ik niet heb ingecheckt, vergeten cq niet aan gedacht. Enfin, ik leg dat uit aan de conducteur, maar hij is onvermurmbaar en krijg een dikke boete voor een ritje van 3 stations. Hij had kunnen uitlezen dat ik dat ding nooit gebruik en zonet had opgeladen. Walgelijk kutsysteem, vroeger trok je een kaartje, en klaar....

Dhr. de Wit | 19-06-14 | 11:22

Ik tel vijf Godwins.

van_de_pot_gerukt | 19-06-14 | 11:21

Wat een absurd stukje dit Quid.

Sunabalk | 19-06-14 | 11:19

Weet je wie er ook dol waren op vervoer per trein?

Kapitein Stijlvol | 19-06-14 | 11:15

Kunnen we dat geld niet inzetten om zwartrijden te financieren?
Klassieke Win Win...

Openbaar Mysterie | 19-06-14 | 11:14

non item, je weet op voorhand dat als je met je lijf in een trein gaat zitten dat je genaaid word. Alles boven de 18 in een trein is groenlinksig met het milieu bezig en verdient niet beter, alles daaronder moet maar een scooter kopen of dichterbij gaan studeren/ werken.

jack and friends | 19-06-14 | 11:13

Op zich kan ik wel lachen op deze hyperbool van vriendje Quid. Want zittend op de trap van een naar pis geurdend balkon in een zgn regio runner bekruipt me i.d.d. wel eens de cynische gedachte dat de NS net zo mensvriendelijk met haar passagiers omgaat als de moffen.

LJBrinkhorst | 19-06-14 | 11:12

Die trein in het plaatje lijkt me dé oplossing voor zowel het blaadjesopderailsprobleem als het vastgevrorenwisselprobleem.

ZoltarTheMagnificent | 19-06-14 | 11:12

Niet zo zeiken Johnny, dat is het economische systeem waar we in leven. Dat systeem is by design bedoelt om de massa uit te zuigen en ze als dom en slaafs consumerend vee te houden. Het enige alternatief is een revolutie tegen dat systeem.

XaleX_2 | 19-06-14 | 11:12

Ik wil best een Godwin maken om de NS in een slecht daglicht te plaatsen, maar kan even niet zo snel eentje bedenken. Jij nog ideeën kwit?

Sadomassochristus | 19-06-14 | 11:12

Ik wil ook een monopoly.

Jasaanhetiskoud | 19-06-14 | 11:12

Heeft sterke gelijkenis met MyOrder van Rabobank. Een businessmodel dat slechts één doel dient: Winst maken op klanten die het saldo op hun kaart vergeten te incasseren.

crk | 19-06-14 | 11:12

Hoe krijgen we bedrijven weer verantwoordelijk voor hun wanbeleid?

Door massaal hun dienst(en) niet meer af te nemen.

Realistisch?

Neen

Durereaguurder | 19-06-14 | 11:11

Misplaatste vergelijking. Schande!

popstar | 19-06-14 | 11:10

Leuk al die referenties naar een genocide. Hele sterke associatie. Mensen reizen met trein+OV chipkaart = genocide.

Je vraagt je toch af of die christelijke achtergrond van Quid niet teveel hersencellen op dood hebben gezet.

linghosin | 19-06-14 | 11:09

Het kan niet anders zijn, we gaan naar de klote met z'n allen.

gebrokenvleugel | 19-06-14 | 11:09

Goh, echt waar? Is het al tijd voor een revolte? Tot die tijd ga ik verder met mijn voetbalplaatjes.

Kaas de Vies | 19-06-14 | 11:06

Het spook van Joost Ravoo waart nog steeds rond bij de NS.

Conan de Rabarber | 19-06-14 | 11:06

Kwit, rare vergelijkingen trek je vandaag. Slecht nagetafeld gisteren?

Paradijs | 19-06-14 | 11:06

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken