Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

#GeenPeil. De ochtend na de avond ervoor

omfgditiszoawesome100.jpgWas dat episch? Fuck ja dat was episch! Crowdsourcocratie is de nieuwe telefoonpanelpeiling. Het is GeenStijl en alle helden die ons achter de schermen geholpen hebben gelukt om 2250 mensen aan te laten melden om verkiezingen te gaan waarnemen die eigenlijk niemand interesseren. Dik 60% van die mensen ging ook daadwerkelijk richting stembureaus om het tellen van de stemmen te registreren. Waarvoor dank, hulde & zonder jullie was het nooit gelukt. We hebben ons gisterenavond en nacht louter gericht op cijfers en feiten, om op basis van 664.316 getelde stemmen uiteindelijk te claimen dat D66 met vijf zetels de grote winnaar is van #EU2014. Maar er gebeurden natuurlijk ook andere dingen, want nooit eerder gingen zovelen zo bewust van zo dichtbij kijken bij het tellen van de stemmen dan gisteren, en nooit eerder beschikten zij dankzij GeenStijl, smartphones en kanalen als Twitter over de mogelijkheid om live verslag van die tellingen uit te brengen. De meesten werden vriendelijk onthaald, en vaak werd hen een stoel en/of wat te eten en drinken aangeboden en verliep de telling in vrede. Maar tijdens het bewaken van de democratie doken er ook onregelmatigheden op. Kleine en minder kleine dingen gingen fout, en er werden zelfs ernstige overtredingen van de Kieswet geconstateerd. voorlezen, geluidsopnamen toestonden of überhaupt pottenkijkers achter de deur wensten. Ook kwam het voor dat stemmen op kleine partijen als Artikel 50 (nul zetels), die onze stemmentellers nota bene zelf hadden uitgebracht, plots verdwenen waren in de totaaltelling. Dat is heel ernstig. Ook waren op meerdere plekken stemformulieren kwijt en verliet iemand de telruimte met een stapel stembiljetten (strikt verboden!), om even later doodleuk weer terug te komen met de stapel onder de arm. Dat soort zaken wekken weinig vertrouwen in een geloofwaardige uitslag. Laat staan wat er gebeurt als je die uitslag drie dagen lang verbergt voor de rest van Nederland. Maar het merendeel van de stemmentellingen verliep eerlijk, vriendelijk en in goed overleg met de stemmentellers, die met hun aanwezigheid bewezen dat crowdsourcocratie een ongekende transparantie in de verkiezingen brengt. Bovendien, en laat dat niet onvermeld, hebben al deze zogenaamde gure onderbuikers zich stuk voor stuk voorbeeldig gedragen in de stemlokalen. Ongekend gaaf om dit allemaal mee te maken, en misschien mogen wij hier zelfs wel hardop verkondigen dat we dankzij de massale respons op & interactieve deelname aan ons Stijlloze Stemmentellen een beetje electorale geschiedenis hebben geschreven. Jup, dat zeggen we maar gewoon even over onszelf. Achter de schermen in het VerkiezingsLab hiernogietsoverbigdata.jpgGingen er dan geen dingen mis in het Stijlloze VerkiezingsLab? Natuurlijk wel. Wij zijn ook maar mensen. Zo werd de link naar het online invulformulier, die we pas op het laatste moment aan stemmentellers gemaild hadden om misbruik zo veel mogelijk te voorkomen, door veel mailclients als 'gevaarlijk' gemarkeerd en soms zelfs geweigerd. Daarom wist niet iedereen waar zijn of haar uitslag heen moest, en het ontbrak ons achter de schermen simpelweg aan tijd om iedereen persoonlijk te bedienen met een linkje. In de mailbox zitten daarom nog tientallen niet meegetelde uitslagen, en een enkele woedende Stemmenteller die pissig is omdat-ie voor niks is gegaan. We kunnen niet anders zeggen dan: Sorry, dit was niet de bedoeling, maar in de hitte van het moment was het niet in real time te fixen. Los gemailde uitslagen voegen we waar mogelijk nog toe aan het totaal, waarmee onze eigen opkomst ook nog ietsje hoger uit zal komen (en de stijlloze dekkingskaart mogelijk nóg rozer wordt). Verder is de holyfukwatvet klikkaart nog niet helemaal bugfree. Zo missen we bijvoorbeeld de (wel in de uitslag meegetelde) gemeente Friese Meren van toegewijde Stemmenteller Jan D. nog op de kaart. Daar kijken we ook nog naar. Ook de landelijke uitkomst per partij (ook degenen die geen zetel haalden) volgt nog - maar pas als iedereen wakker is en de puinhopen van 16 uur werken in 2 kamers met 25 man, 40 bussen Pringles en 150 zakken Haribo een beetje geruimd zijn. We gunnen Bram Fokke, Anna Grebenchtchikova en de rest van de band of brothers & sisters uit het TelTeam eerst een paar uur slaap. Het was ruim na 0400 hours toen we de deur op GSHQ achter ons dicht trokken. definitieveuitslag534.jpg En verder? Voor 1 keer namen we de telefoon op als kleega-media belden. We stonden de televisiecamera's van NOS, RTL Nieuws en zelfs de ZDF (!) te woord, belden in bij Giel Beelen en Tijs van den Brink, spraken met Wall Street Journal en stuurden NOS, Trouw en de fotografen van Hollandse Hoogte naar De Rode Hoed, waar stemmenteller @MarieHemelrijk ze voor ons opving. Het nieuws, wij ownden het. Hoeven we nu, om Vivian Reding en de rest van de Europese Commissie te zieken, alleen nog even een persberichtje in een paar grote Europese talen te tikken om onze uitslag door de EU te sturen. Want uitslagen van democratische verkiezingen maak je bekend op de dag van de verkiezingen, en niet pas drie dagen later. Getuige de overweldigende reacties op onze uit de klauw gelopen Project Stemmentellen, is Nederland het daar volledig mee eens. Nu rest slechts het afwachten of D66 inderdaad de vijfde zetel pakt die onze uitslag als enige laat zien. Want ook wij weten pas zondag of onze weging & methodiek net zo waterdicht is als wij zelf menen dat hij is. De epiloog:
De volledige uitzending van #GeenPeil LiveTV van 3,5 uur:

Reaguursels

Inloggen

-weggejorist-

Dan3080 | 26-05-14 | 00:20

@MarieHemelrijk

van rossem: is dat soms de dochter van de unieke Pamela Hemelrijk ?!

FW Ta-183 Huckebein | 23-05-14 | 18:43

zeebonk62 | 23-05-14 | 16:46

Soort "burgerwacht 2.5" Ik doe volgende keer ook mee!

doskabouter | 23-05-14 | 17:37

En nu. Nu is het zaak scherp in de gaten te houden dat de Kieswet niet sneaky wordt aangepast. Verder ben ik erg benieuwd naar de followup van de overtredingen zoals in Assen. Daar lagen vast geen voorgedrukte aangifteformulieren klaar.
Finally; eens kijken of we bij de volgende verkiezingen (als dit kabinet vertrekt) weer een stijlloze controle kunnen optuigen.

zeebonk62 | 23-05-14 | 16:46

Graag gedaan, ik had de twee uurtjes er graag voor over. Leuk om eens mee te maken en een super initiatief.

Daar was ik weer | 23-05-14 | 15:43

Hulde dat dit in een paar weken tijd uit de grond is gestampt, vanuit letterlijk niets.
Maurice de Hond, eet je hart uit.

Stormageddon | 23-05-14 | 15:35

Qua recht lullen wat krom is kan Wilders nog wat van je leren. Gefeliciteerd met het resultaat en je uitleg. Ik moest even nadenken over je redenatie dat een 'partij' die waarschijnlijk 2 zetels verliest en procentueel minder scoort toch géén kiezers kwijtraakt. Maar net op tijd besefte ik dat in het universum van Geert alles inwisselbaar is als het zo uitkomt.
Zure Sigaar | 23-05-14 | 14:50

Nee hoor is geen recht lullen wat krom is. Wilders verliest er in de landelijke verkiezingingen weinig tot niks mee. Tsja twee zetels minder in europa. Maar het verschil is toch zijn voortbestaan als partij hangt daar niet vanaf. U zal zien dat voor samson en kornuiten dat wel geldt. Zij raken daarmee nog meer het vertrouwen van de kiezer in de pvda in de landelijke politiek kwijt. Pvv zit toch al in de oppositie en zal waarschijnlijk wel zo blijven ook,zelfs als ze winnen,want geen partij wil met ze regeren. Dus echt verliezen doen ze niet. Sterker nog alles blijft voor hun bij hetzelfde. Dat ligt voor de pvda wel effe anders. Je kunt eigenlijk wel stellen dat de eu verkiezing een opmaat is van wat deze partij kan verwachten bij landelijke verkiezingen. Ze doen er niet meer toe. En zijn dadelijk zelfs in de oppositie een nietszeggende partij ala groenlinks. De pvv is in mijn ogen een belangrijke partij in de oppositie om nog wat tegengeluid te laten horen in het ja en amen van de rest van de partijen. De illusie dat de pvv ooit regeert heb ik niet. Ook ben ik het niet geheel met al hun standpunten eens. Wel het standpunt dat de eu elite club minder moet en ook dat de islam gevaarlijk is. Maar niet alleen de islam is gevaarlijk maar alle religie. Daarin verschil ik van mening denk ik. Ook denkt greet wel eens niet na en gooit er niet hele geweldige uitspraken uit. Hij is soms als politicus te eerlijk over wat hij denkt. Maar juist die eerlijkheid schaadt hem door het er klakkeloos uit te gooien. Maar ja net als d66 weet je waar hij voor staat. Dat kun je van de pvda niet zeggen. Die draaien met alle winden mee,hebben haast geen eigen standpunten,en de meeste bij die pvda zijn knoeiers. Het is allang geen partij voor arbeiders meer. Ik denk zelf dan ook dat de eu verkiezingen het laatste zetje was voor de pvda naar de afgrond. Ik probeer dus niet recht te lullen wat krom is,maar zeg gewoon de realiteit. Dit gaat leiden tot einde oefening voor samson en kornuiten. Een samson die een betonnenplaat voor zijn kop heeft. Zijn leiderschap heeft aan alle kanten gefaald net als die van vette trui spekman. Een spekman waar je nog geeneens naast wil zitten in de kroeg. Een aanfluiting in de politiek. De man heeft het charrisma van een dronken druif. En daarmee wil je aanzien voor je partij verwerven. Ach man laat me niet lachen. Spekman is nu een voorbeeld van hoe de meeste mensen denken over die partij. Er zitten mensen in die dronken druiven zijn die niet meer weten wat ze willen of waar ze voor staan. De draaikonten voor enkel nog maar pluche. Sukkels die enkel nog maar hun einde proberen uit te stellen. Niet meer serieus te nemen. Staan werkelijk nergens voor en draaien met alle winden mee. Ja zij zijn de terechte verliezer van gisteravond.

tweetybird | 23-05-14 | 15:21

Zolang we nog steeds politiek correcte Staats TV hebben die weken lang het domme volk manipuleert en <>
XaleX_2 | 23-05-14 | 13:23
*
Doet zeker een beetje zeer dat GBL niet de massa wist te mobiliseren waarop hij tamboereert maar als het er op aankomt het even massaal laat afweten?
Buiten dat: het domme volk kijkt allang geen Staats TV meer maar hangt met een traytje Schultenbräu en een zak Aldi chips op de bank. Aan hun is die zogenaamde manipulatie gewoon voorbij gegaan.

Zure Sigaar | 23-05-14 | 14:57

De ochtend na de avond ervoor is de dag zelf.

très cool | 23-05-14 | 14:51

tweetybird | 23-05-14 | 14:02
*
Qua recht lullen wat krom is kan Wilders nog wat van je leren. Gefeliciteerd met het resultaat en je uitleg. Ik moest even nadenken over je redenatie dat een 'partij' die waarschijnlijk 2 zetels verliest en procentueel minder scoort toch géén kiezers kwijtraakt. Maar net op tijd besefte ik dat in het universum van Geert alles inwisselbaar is als het zo uitkomt.

Zure Sigaar | 23-05-14 | 14:50

@Osdorpertje | 23-05-14 | 13:44
Heerlijk hè om iets abstracts als "de politiek" de schuld te kunnen geven van alle ellende. En vooral met je kloten op de bank blijven zitten terwijl je dat doet.

Harald | 23-05-14 | 14:43

Goed gedaan. De grote winst is vooral dat de kritische reaguurder nu zelf heeft kunnen zien dat verkiezingen in dit land eerlijk verlopen en dat er niets verborgen hoeft te blijven.

Zure Sigaar | 23-05-14 | 14:41

@ET007 | 23-05-14 | 13:32
Zit dat nou lekker zo'n alu hoedje? Op feiten gebaseerde meningen zijn zo 1990.

Harald | 23-05-14 | 14:41

Ik heb respect voor GS hoe dit in raptempo in elkaar is geknutselt.

Minpuntje is het de embedded player die bij elke refresh weer moet connecten. Normaal is dat niet zo erg maar nu was het lastig. Misschien is denken om de reaguursels in AJAX te maken zodat je niet elke keer een refresh hoeft te doen. Ook beter voor de servert.

doskabouter | 23-05-14 | 14:40

-weggejorist-

Hij liever dan ik | 23-05-14 | 14:32

Iedereen van Geenpeil: Ik ben onmeetbaar trots op jullie!

Spittertje | 23-05-14 | 14:26

@ mr coffee
En als je het goed bekijkt dan kun je wel stellen dat de pvda beter eerst bij d66 en de sp leren hoe goed campagne te voeren. Want ik moet niks hebben van d66 maar campagne voeren kunnen ze. En dat ook nog redelijk duidelijk. Het is voooral bij d66 duidelijk naar de burger toe waar ze voor staan. Al is dat niet mijn standpunt. Bij de hedendaagse pvda is dat totaal niet duidelijk. Die hebben het draaien uitgevonden. Zelfs het inzetten van de NPO van disselbloem heeft die partij niks meer opgeleverd. Sterker nog disselbloem laat zich nu zelfs uit partij belang zich voor het karretje spannen en begint nu ook wilders te bashen. Jammer want de man was in mijn ogen bij de pvda nog de enige wel goede politicus. Die in elk geval wel verstand heeft in wat hij doet. Valt mij dan ook tegen dat hij zich daar voor laat gebruiken. En vind het een domme zet van hem. Want duidelijk is dat hij er niks mee bereikt heeft en het hem als goed politicus enkel schade doet. Maar dat is mijn mening. Het hoeft niet de uwe te zijn.

tweetybird | 23-05-14 | 14:21

Uw Dr. was erg trots om deel uit te maken van GeenPeil. Waar kunnen we de T-shirts bestellen? Gaarne wel een betere tekst dan "22 Mei, ik was er bij"

Dr. Ka wo lo | 23-05-14 | 14:12

Ben opgelucht dat alle Nederlanders nog geen Balkanezen=Reaguurders geworden zijn. Leve de D66! :-)))

Perun | 23-05-14 | 14:07

PvdA blijft gelijk in EP-zetels. PVV verliest er waarschijnlijk 2.

Maar de PvdA is de grote verliezer? LOL

mr. coffee | 23-05-14 | 13:39

Ja pvda heeft inderdaad aan kiezers verloren. Pvv heeft geen kiezers verloren. De kiezers met anti eu sentiment zijn gewoon niet meer gaan stemmen. Helaas is geen stem geen ant euro stem. Pvda hebben geen kiezers meer kunnen mobiliseren om de reden dat die zijn overgestapt naar d66 of sp. En dat is veel kwalijker . Zeker voor een partij die in het kabinet zit. Daarmee zijn zij echte verliezers. Want het geeft duidelijk aan hoe nederland denkt over het beleid van de partij van de draaikonten. Nederlanders hebben totaal geen vertrouwen meer in die partij van samson en kornuiten. En dan heb je als regeringspartij toch echt wel het meeste verlies. Waar het bij andere partijen niet echt doorwerkt in de landelijke politiek omdat zij niet regeren doet het dat wel bij regerende partijen. En daar is de pvda toch echt de grote verliezer. Hun beleid wordt massaal niet meer gesteund waarbij de sp en d66 steeds hogerop komen. Het lijkt mij dus wel duidelijk. De pvda is aan het eind van hun latijn en in het hele geheel de allergrootste verliezer. En een partij waar de grote leider zijn plaats al vrijwing gaf voor de europesche verkiezing is die leider valt eigenlijk niet meer te handhaven. Maar het is de pvda en je weet die hebben oogkleppen voor. Want duidelijk mag zijn dat samson niet gebracht heeft van wat ze dachten en dat dat ook nooit meer gaat gebeuren ook. Hij kan beter terug naar greenpeace en zelfs daar kun je je vraagtekens bij zetten. Wil greenpeace hem nog wel terug. Zo'n pluche plakker. Ja de pvda heeft grof verloren. Na dit zijn ze alles kwijt. Ze gaan nu echt op voor de afgang. Waar de pvv gewoon verder gaat. Met jammer dan. Niet geworden wat gehoopt was. Maar zij kunnen niet net als de pvda afgerekent worden want zij regeren niet. En dat is nu het verschil. En de vvd zal steeds meer gaan inzien dat regeren met zulke draaikonten hun uiteindelijk ook veel schade oplevert. En als ze dat inzien gaat de stekker eruit. En als de stekker eruit gaat is het voor de pvda over en kunnen ze zich scharen bij een partij als groenlinks die ook weinig serieus genomen wordt.

tweetybird | 23-05-14 | 14:02

Parrot Or Pirate ... !

Centauri3 | 23-05-14 | 13:51

Kennelijk menen sommige stemburoleden dat ze ver boven de kieswet staan.
Ik hoop, dat de klachten over gesjoemel en tegenwerking gebundeld gaan worden en er een aanklacht wordt ingediend.

Schietmijmaarlek | 23-05-14 | 13:49

Heeft Franciscus de Jojo al een mooie doos Cubaanse sigaren laten afleveren bij GSHQ? (Plus een envelop met een knullig geschreven briefje met een half verbeten felicitatie.)

Psycheltjes | 23-05-14 | 13:45

In Amsterdam was de opkomst 19,8% vier op de vijf kiezers zijn thuis gebleven omdat ze er geen vertrouwen in hadden. De politiek mag zich deze lage opkomst aanreken als een motie van wantrouwen.

Osdorpertje | 23-05-14 | 13:44

XaleX_2 | 23-05-14 | 13:23
"
Nog even wachten en dan heeft Opstelten de vacatures binnen om het volk online te kunnen beinvloeden."

Daar heeft hij nujij.nl al voor. Laag tot helemaal niet opgeleid personeel dat iedere discussie die niet de hun gewenste richting op gaat, snel sluit (zie bv pbs.twimg.com/media/BoQYGRuIcAAyrUv.p... ) en met een verwijderbeleid waar zelfs Joris van achterover zou slaan.
Zie hier bijvoorbeeld een "gemiddelde" discussie over Rusland:
pbs.twimg.com/media/BoQUjSxIcAAfl1L.p...

:)

Flatulent | 23-05-14 | 13:43

" En de pvda is dus de enigste partij die echt verlies hebben geleden. "

tweetybird | 23-05-14 | 13:23


PvdA blijft gelijk in EP-zetels. PVV verliest er waarschijnlijk 2.

Maar de PvdA is de grote verliezer? LOL

mr. coffee | 23-05-14 | 13:39

De anti europa partijen zijn genaaid. En dat verbaast me niks, want er is veel geld te verdienen. Geloof maar dat er alles aan gedaan wordt om anti europa partijen de mond te snoeren. Veel mensen onderschatten de lobby.
Maar er is hoop, want dit is namelijk de EU. Het is uiteindelijk geen probleem als PVV zetels verliest als het andere gedeelte van het front groter wordt. Belangrijk is de samenwerking met bv UKIP, Front National en andere anti EU partijen.
Ik mis trouwens nieuws over sancties van SA.
Is het de lobby toch gelukt om mensen bang te maken. Bang dat NL in een gat valt?
Let maar op D66, PVDA en CDA wanneer uw pensioen gedeeld gaat worden met polen, roemenen, bulgaren, grieken, italianen enz.
Wacht maar dat de EU meer geld eist om een nieuw gebouw te plaatsen of meer uit te keren aan de twee of meervierdieners van de EU.

ET007 | 23-05-14 | 13:32

Temazepam60milligram | 23-05-14 | 12:50
Dat zal alleen averechts werken. Dan gaan mensen voor het miljoen en maakt het ze niet uit wat ze invullen op dat stembiljet.

Flatulent | 23-05-14 | 13:31

@Kaas de Vies | 23-05-14 | 11:12
Ik heb hem:
De NS.nl storingsite heeft een Search Cloud gebaseerd op zoekfunctie.....
www.ns.nl/werktrajecten/detail.form?di...
Wat nu als je STORING, AUTO, VERTRAGING, RUKNS.... massaal zoekt? Verschijnt dat dan ook in de Search Cloud?

hfakker | 23-05-14 | 13:30

Goed gedaan allen. Democracy's finest hour!
Remy Martin Louis 13 | 23-05-14 | 12:48

Zolang we nog steeds politiek correcte Staats TV hebben die weken lang het domme volk manipuleert en politieke poppen die vuile spelletjes spelen naar hun tegenstanders dan is een echte democratie nog ver weg. Nog even wachten en dan heeft Opstelten de vacatures binnen om het volk online te kunnen beinvloeden. Democratie is nep in ons land.

XaleX_2 | 23-05-14 | 13:23

Eigenlijk kun je stellen dat van de grote partijen er maar echt 1 hele grote verliezer is. De pvda. Pvv heeft verloren omdat greet de kiezer niet gemobiliseerd kreeg. Maar de mening is dat het wel wat minder eu mag in nederland. D66 heeft zijn kiezer wel gemobiliseetd gekregen. Partij van de dieren en sp ook en hebben gewoon winst gehaald. Cda is zo' n beetje gelijk gebleven. Daarentegen heeft de pvda zijn kiezers niet kunnen mobikiseren omdat die er gewoon niet veel meer zijn. Die kiezers zijn massaal overgelopen naar d66 en sp. En de pvda is dus de enigste partij die echt verlies hebben geleden. Dit zullen ze ook merken bij eventuele landelihke verkiezingingen. Die conclusie kun je wel trekken. Pvda word uiteindelijk een nietszeggende kleine bagger partij. Die leven nog omdat de vvd toch graag in het pluche zit en de stekker er weigert uit te trekken. Die stekker gaat er pas uit als de pvda zieltjes gaat proberen te winnen over hun rug en hun daarmee echt naar beneden beginnen te trekken door te gaan morrelen. Zoals het illegalen standpunt al heeft laten zien. Het kabinet valt op het moment dat de pvda zich schadelijk tegen de vvd begint op te stellen. En die tijd komt met de dag dichterbij. Met een samson die weigert terug te treden. En daardoor de pvda rare sprongen gaat maken en het draaien nog erger gaat worden voor kiesvee. Nee pvda loopt op zijn laatste benen. Je ziet het al weer aan reacties van disselbloem. Die het verlies van zijn partij in de schaduw te werpen door de pvv te benoemen. Waarbij hij wel even vergeet dat juist de sp en d66 over hun rug flink hebben gescoord en nu ook de partij van de dieren vertegenwoordigt is. Waarvan de sp en partij van de dieren niet zo eurofiel zijn en klakkeloos meelopen met die eu elite club. Wat dat betreft heeft de pvv een kleine knauw gekregen. Maar niet het anti euro sentiment in nederland.Wat de pvv verloren heeft word ingenomen door sp en partij van de dieren. Al met al dus nog niet eens zo slecht. En het is nu tot zondag afwachten hoeveel europeanen het niet zo op hebben met die EU elite club. Die nu heersende graaiers. En hoelang het nu weer duurt voordat het ware gezicht van d66 naar boven komt. Een club die nederland weggeeft aan brussel en de d66 stemmer net zoveel spijt krijgt als nu vele vvd stemmers die gestemd hadden voor een uiteindelijk kabinet dat enkel zit voor het pluche door leugens en kiezersbedrog. Gelukkig voor die partijen is dat nederlanders altijd snel vergeten. Anders had het ze allang de kop gekost. D66 is net zo'n partij als de vvd. En mensen zijn al vergeten dat het inderdaad zo'n partij is met loze beloftes want nederland is dit kabinet best wel zat. Maar d66 is de oorzaak dat dat kabinet nog steeds in het pluche zit. Ja nederlanders vergeten snel. Pechtold zou zijn moeder nog verkopen voor het pluche dat EU elite club heet.

tweetybird | 23-05-14 | 13:23

Een Nederlands weblog dat democratischer, transparanter, goedkoper, efficienter en beter geregeld is dan een instituut waar miljarden heengaan en honderden miljoenen de dupe van zijn.
.
Episch, grote klasse.

Torero | 23-05-14 | 13:21

Ik word net aangetikt door me college dat ik in slaap zat te sukkelen. Kort dagje wordt dit dus, en naar huis. Het was een latertje met het op de stembureau noteren van de stemmen gister.

Maar met dit power-napje, komt wel het besef... waar heb ik het voor gedaan?

Ja, ik heb wel goed werk verricht als verdediger van de democratie en als hoeder van de correctheid van de tellingen (ze telden extra goed toen ik er bij zat, en met het vier ogen principe).

Maar toch.. desondanks dat, toch heb ik een leeg gevoel.

En dat komt door de opkomst van de stemmers. Je doet je best met het noteren van de stemmen, om de rest van Nederland te informeren.
En niet als een slaafje van de EU te laten dicteren dat je tot zondag moet wachten voor de uitslag.

Volgende keer stemmers mobiliseren, i.p.v. de tellers. Maar Nederland geeft geen fuck. Het is maar Europa. Terwijl ondertussen de macht van ons parlement overgeheveld wordt naar de EU.
En als eindelijk het beseft bij de mensen komt, shit.. we hebben echt niets meer te vertellen... dan is het te laat.

En ze gaan slim te werk, dat Europa. Langzaam dat kikkertje in het water laten koken. Niet te snel.. anders springt die eruit.

Tot die tijd heeft iedereen het gevoel... het is maar Europa, niet belangrijk.

En de MSM blijft dat gevoel maar cultiveren. Zie het partijprogramma van de PVV. Onderuit gehaald met de argumentatie dat ons parlement daar over gaat en niet Europa.
Ja, dat klopt. Maar indirect verteld Europa ons parlement wel hoe ze daarover moeten beslissen. Budget? Het ligt bij ons parlement, maar wel voldoen aan die 3% norm. Grenscontrole? Prima, maar je mag maar 2 coupes controleren.

Langzaam worden we in de soep klaar gekookt dat Europa heet. En voordat mensen het eindelijk door hebben, is het te laat.

En het is al te laat. De soep kan al bijna opgediend worden.

Konijnenhol | 23-05-14 | 13:20

Kei toffe actie. Tellers waren snel klaar.

Wel mooie discussie over een ongeldig stem meegemaakt.

Voorzitter zegt: deze stem is wel geldig, dat streepje onderaan is per ongeluk.

adeehaadeetje | 23-05-14 | 13:17

Conclusie is dat de opkomst slechts 35% is en daarmee (ongeacht de uitkomst) de legitimiteit van de EU en de Brusselse elitaire boevenbende erg discutabel is. Als je daarbij toevoegt dat de gevestigde politiek in polonaise scandeert dat het een overwinning is voor het EU project dan zou er eigenlijk een volksopstand moeten komen tegen deze EU dictatuur en de corrupte regentenkliek. Zij hebben met deze uitslag juist NIET het mandaat van het volk gekregen om de EU trein door te laten denderen... righting de afgrond.

XaleX_2 | 23-05-14 | 13:17

Gisteren hier ook wezen tellen, aanvankelijk waren de tellers een beetje terughoudend maar na uitleg waarom ik daar was binnengelaten op voorwaarde dat ik me (heel correct) niet zou bemoeien met de telling. Keurig wat te drinken aangeboden gekregen en na 3 hertellingen eindelijk een kloppend resultaat kunnen invoeren. Leuk om het eens van de andere kant gezien te hebben.

Xzae-lm | 23-05-14 | 13:11

lowerland | 23-05-14 | 13:02

Denk dat Peggold dat niet wil ...

doskabouter | 23-05-14 | 13:04

waarom mogen we niet gewoon 3 dagen lang stemmen als we toch moeten wachten .....

^^

lowerland | 23-05-14 | 13:02

Helden!

deluiegriek | 23-05-14 | 13:01

Nederlanders klagen liever achter hun laptop of in de kroeg ipv even naar het stemburo te lopen. Aan de andere kant heeft de PVV met zijn 5 zetels de afgelopen jaren niets bereikt in het EP. Nederland is kansloos omdat het zo klein is.

doskabouter | 23-05-14 | 13:00

Topactie GS! Volgende keer ben ik er weer bij, paar uurtjes wachten geen probleem. Geen woorden maar daden!

Sylvan1 | 23-05-14 | 12:59

-weggejorist-

Hij liever dan ik | 23-05-14 | 12:58

Top gedaan iedereen.

okplanb | 23-05-14 | 12:56

Die overtredingen van de kieswet zijn zeer ernstig.

Lewis Lewinsky | 23-05-14 | 12:54

@witchmaster | 23-05-14 | 12:48
De Nederlandse regering heeft geen hulp nodig van andere naties om de PVV in toom te houden. De PVV en met name Wilders zijn zelf prima in staat om zichzelf in de voet te schieten.

Harald | 23-05-14 | 12:54

Ook bij mij is het stemmen tellen perfect gegaan. In eerste instantie voelde ik wel even nervositeit bij de mensen, die had ik trouwens zelf ook. Voor mij was dit de eerste keer dat ik op een stembureau zat als waarnemer. Alles liep volgens de regels en die werden dan ook goed gehandhaafd door de voorzitter. Ik heb ook later wat meer uitleg gegeven toen er iemand naar vroeg. Sommigen hadden wel ergens iets gehoord, maar wisten niet hoe "de vork in de steel zat". Ik heb ze het toen uitgelegd, dat we met 2200 vrijwillige burgers namens Geen Stijl in het land op stemlokalen zaten om de uitslag op te nemen en openbaar zouden maken. Dat het een steekproef was en dat we vooral onze grondwet wilde naleven wat Brussel absoluut niet toestond. Zelfs de namen van de Partijen werden niet genoemd, het waren nummers en zo werden ze ook door de voorzitter voorgelezen. Ik heb zelf besloten de voorzitter niet in beeld te brengen, vond dat zelf helemaal niet nodig, het oplezen was voldoende te horen. Kreeg nog een glas fris toe gereikt en heb ze hartelijk bedankt voor de medewerking. En bij deze doe ik het nog eens. Bedankt medewerkers van stemlokaal 10 te Roosendaal. We hebben samen onze Nederlandse democratie gehandhaafd, iets waar we samen trots op mogen zijn.

Meri59 | 23-05-14 | 12:52

@ProAsfalt | 23-05-14 | 12:47
Inderdaad, het is frustrerend. Ik heb sommige mensen om me heen bijna letterlijk naar de stembus moeten slaan omdat ze eigenlijk niet wilden gaan. Helaas ben ik ook maar een mens, dus heb ik dit niet voor heel Nederland kunnen doen. Nu moet ik dus lijdzaam toezien hoe Guy Verhofstadt op tafel staat te dansen en Alexander Pechtold zijn 'monsterzege' viert.

"O that we now had here
But one ten thousand of those men in Holland
That do no work to-day!

Nequebard | 23-05-14 | 12:51

Betreurend lage opkomst weer. Waarom maken ze het ook niet aantrekkelijker om te gaan stemmen. Maak er een Staats Verkiezings Loterij van: iedereen die stemt maakt kans op 1 miljoen. Moet je zien hoe hoog de opkomst wordt.

Temazepam60milligram | 23-05-14 | 12:50

-weggejorist-

Ernhem | 23-05-14 | 12:50

ik heb per ongeluk de verkeerde postcode ingevuld. maar net opnieuw de uitslag ingeleverd. wordt deze nog verwerkt?

Ernhem | 23-05-14 | 12:50

eindelijke een beetje transparantie bij de verkiezingen en dat allemaal via een blog(je)...

Geenstijl wie had dat verwacht...
Volgend jaar wil ik op jullie stemmen :P

owja ik heb trouwens nog nooit zo lang in een stemlokaal gezeten zonder te stemmen Ghehehe
Bedankt geenstijl :P

El_Capi | 23-05-14 | 12:48

Mijn conclusie is eenvoudig en begrijpelijk , het tijdstip dat men heeft gekozen de dreigement van S.A precies voor het stemmen is gewoon een een tweetje met onze regering om de PVV de zeil uit de wind tehouden u zal zien dat de S.A gewoon bij draait een overwinning van den haag op de PVV .
verder zijn er meer en meer loze kreten geuit over Geert en dit allemaal ff voor de verkiezing? Om dat de PVV ruimschoots voor stond in de poll?
Ik kom hier nog op terug!
Ik zeg er is een vies spelletje gespeeld , de PVV mag nooit hier de overhand krijgen goed gespeeld D66 en Rutte met je loze brief die stemmen heeft opgeleverd waar je als premier noooit mogt doen

witchmaster | 23-05-14 | 12:48

Goed gedaan allen. Democracy's finest hour!

Remy Martin Louis 13 | 23-05-14 | 12:48

En wat gebeurt er met de verdwenen stemmen?
Er is nu bewijs dat er daadwerkelijk fraude wordt gepleegd. Ik ben benieuwd wie en hoe dezse ervoor opdraaid!

Verwilder(s)t Niet | 23-05-14 | 12:48

@Nequebard | 23-05-14 | 12:30
Maar ja, als de enige anti-EUSSR partij de PVV is dan is de anti-EUSSR'ers nog kleiner van diegene die zijn gekomen.

Het punt is dat als er meer anti-EUSSR'ers zijn geweest dan er hebben gestemd dan hadden zij gewoon moeten komen.
Nu blijft het ongewis.

ProAsfalt | 23-05-14 | 12:47

@King of the Oneliner | 23-05-14 | 11:31
- De insteek van Geen Stijl was om een pseudo-officiele uitslag te krijgen op verkiezingsavond (en dus niet 3 dagen later). En bij mijn weten was het niet zozeer te doen om de exit-polls te verslaan qua nauwkeurigheid.
- Die kwaliteitsverbetering moet nog blijken. Bij de exit-polls wordt een "representatieve" groep stembureaus genomen. Alles valt en staat daar met de juiste keuze door het onderzoeksbureau. Bij de GeenStijl-aanpak valt en staat alles met de verdeling van de GS stemmentellers over den lande. Als ik de kaart bekijk, is de randstad redelijk bedekt, maar zijn er met name in noord-, oost en midden-Nederland nog wat open vlekken. Omdat dat niet de meest uitgesproken D66 bolwerken zijn, kunnen zij uiteindelijk bepalen of D66 nu 4 of 5 zeteltjes krijgt in Brussel (& Straatsburg). Zondag weten we het zeker.

Natu-San | 23-05-14 | 12:46

PS Mijn stemadvies voor de rest van Europa, kies 1 van deze:
Piratenpartij
Pirate party
Parti Pirate
Piratenpartei
Piratpartiet
Piraattipuolue
Êüììá ôùí Ðåéñáôþí
Partito Pirata
Korsan Partisi

hotmint | 23-05-14 | 12:43

@Moi | 23-05-14 | 12:09
Eigenlijk snap ik ook niet waarom het niet op deze manier wordt gedaan.
Maar ja, uit de uitslag blijkt wel dat Nederlanders niet de slimsten zijn.

ProAsfalt | 23-05-14 | 12:42

geen stijl, gewelldig wat jullie voor elkaar hebben gekregen.
Maar mij moett van t hart dat ik me kapottt erger op Pechtold, die nu staat rond te bazuinen, dat Nederland unaniem en massaal voor de EU heeft gestemd.
Bedankt nederlands volk die niet gestemd hebben, bahbah

jegelooft het niet | 23-05-14 | 12:41

@kovariant | 23-05-14 | 12:36
Zoiets heb ik ook gemerkt. Toen ik ging stemmen, waren er zes bejaarden aanwezig - drie stemmers en drie aan de tafel. Ik heb een vriend van me aan moeten sporen om toch te gaan stemmen, maar hij heeft gezegd dat hij zonder mijn eindeloze gezeur ook nooit zou zijn gegaan. Een andere vriend van me heeft een volmacht meegekregen omdat hij zijn zusje onmogelijk mee kon sleuren naar de stembus.

Nequebard | 23-05-14 | 12:41

De stemmenwatchers van gisterenavond... De nieuwe Geuzen!

Machoclown | 23-05-14 | 12:41

@pomtiedom | 23-05-14 | 11:59
Kennelijk hebben de Zwitsers volgens uw betoog nergens geen verstand van terwijl het tegendeel het geval is.

ProAsfalt | 23-05-14 | 12:41

@Lying Dutchman | 23-05-14 | 11:51
Om de Nederlandse vlag op te bergen in de kast. Zo triest is de uitslag.

ProAsfalt | 23-05-14 | 12:39

@norrie: digitaal stemmentellen heeft veel mogelijkheden tot corruptie, check wijvertrouwenstemcomputersniet.nl

Afgezien van telfouten en corrupte stembureauleden is dit de meest betrouwbare en verifiëerbare manier van stemmen.

Lievv Helbeest | 23-05-14 | 12:38

@Nequebard | 23-05-14 | 12:30
Zoals reeds meerdere malen is aangegeven, niet stemmen is niet mee doen en impliciet instemmen met de uitkomst van de verkiezingen.

Harald | 23-05-14 | 12:38

Volgens mij is het vooral interessant om naar de opkomst te kijken. Alexander Pechtold en Sophie in 't Veld glunderen enorm en zeggen dat Nederland nu heeft gekozen voor de Europese Unie, maar bijna tweederde van de kiezers heeft helemaal niet gekozen. Als je kijkt naar het percentage kiesgerechtigden dat op D66 heeft gestemd, dan kom je niet veel verder dan vijf à zes procent.
Het zou de massamedia sieren als ze ook dat eens uit zouden lichten, want ik ben die kritische noot nog bijna nergens tegengekomen.
Nequebard | 23-05-14 | 12:30
.
Het bias waar u over praat uit zich voornamelijk in de kleine dorpen. Daar zie je ontzettend veel uitschieters vermoedelijk door traditie stemmers. Ik moest het zelf deze keer ook weer mee maken. Na wat rondvraag zeiden de meeste ouderen dat ze eigenlijk nauwelijks een idee hadden waar de partijen voor stonden en dat ze dan maar traditie getrouw weer op dezelfde stemde. Schijnbaar de stemdaad zelf boven het belang van de stemrichting geplaatst. En de opkomst van 20-30 jarige was relatief laag; moest ik horen toen ik de eerste bleek te zijn op mijn eigen stembureau.

kovariant | 23-05-14 | 12:36

Hulde voor deze mooie actie.
Met name de missers op stemburo's eens goed in beeld.
Voor het electronisch (jawel) stemmen in de toekomst wil ik *zelf* de telling van mijn stem achteraf kunnen verifieren.
.
Dat kan anoniem met cryptografische technieken.

hotmint | 23-05-14 | 12:36

Ik vond dit een mega actie en het was geweldig om aan mee te kunnen doen. Moet vaker gebeuren bij verkiezingen om de boel "Zuiver" te houden.

Day Tona | 23-05-14 | 12:36

@jatognietdan | 23-05-14 | 12:25
Digid is alleen maar een manier om de verbinding tussen jouw computer en die van (bijvoorbeeld) de belastingdienst te beveiligen. Voor authenticatie (het vast stellen van jouw identiteit) is digid volstrekt onvoldoende als het aan komt op een fundamenteel democratisch proces. Want een username / wachtwoord kan zo maar (onder dwang) in de verkeerde handen komen.

Verder, als je eenmaal bent ingelogd om te gaan stemmen, wie zegt dat het systeem waar je je stem achterlaat je stem wel eerlijk verwerkt. Dat moet 100% gewaarborgd en controleerbaar zijn. Het papieren systeem is wel 100% controleerbaar, dat hebben 1200 stemmentellers gisteravond meegemaakt.

Harald | 23-05-14 | 12:35

Ok en nu? We willen meer. Wat gaan we nu eens fucken?
Kaas de Vies | 23-05-14 | 11:12

Zou graag zien dat (mensen met dezelfde instelling als) GS erbij zijn als alle stemmen worden geteld want ik vertrouw dat EUzooitje voor geen nanometer..

tejootje | 23-05-14 | 12:34

@On ding | 23-05-14 | 11:28
Klopt, in onze democratie tellen alleen de stemmen die uitgebracht worden. Stemmen die niet uitgebracht worden tellen niet mee, maar mogen ook niet gebruikt worden om te gaan interpreteren (en aan dat laatsten maken politici en journalisten zich - selectief - schuldig; Aan niet uitgebrachte stemmmen worden diverse kwalificaties toegedicht). Maar uiteindelijk geldt: niet stemmen = niet meetellen.

Natu-San | 23-05-14 | 12:34

Dit zouden we bij elke verkiezing moeten doen, een goede manier om te controleren of de uiteindelijke uitslag echt klopt. Geenstijl watches the watchmen!

Lievv Helbeest | 23-05-14 | 12:34

Oh, en naming and shaming van die bureaus die het niet voor wilden lezen.

Hojatollah | 23-05-14 | 12:33

GSHQ, het is jullie vergeven dat ik op het door mij opgegeven stembureau kwam maar dat een andere roze ridder mij net voor was. Ik ben naar een ander stembureau gelopen wat helaas ook gelijk vele malen groter was waardoor ik ook vele malen later thuis was. Na aanvankelijke tegenwerking van de voorzitter moet ik zeggen dat het er al met al wel steeds gezelliger werd en in de koffie en de broodjes heb mogen meedelen (ik snakte naar een wit wijntje maar dat terzijde.

Wat mij wel opviel en mij eigenlijk zorgen baart is hoe primitief het stemmen tellen gaat. En dat in een tijd waarin we tegenwoordig via de digitale snelweg beveiligde financiële transacties kunnen verrichten. De foutmarge met handmatig tellen is onvermijdelijk.... ONBEGRIJPELIJK!

norrie | 23-05-14 | 12:33

Ok en nu? We willen meer. Wat gaan we nu eens fucken?
Kaas de Vies | 23-05-14 | 11:12

Alle reaguurders worden lid van de SGP en Anna Grebenchtchikova tot lijsttrekker kiezen?

Boretti | 23-05-14 | 12:32

Mr. Bigglesworth | 23-05-14 | 12:17

Een van de argumenten waarom ik niet gestemd heb, sluit aan bij de uitleg van Paul Jansen gisteren bij P&W>
Het Europees parlement heeft geen initiatief recht o.a.
Het komt erop neer dat het Europees parlement te vergelijken is met de eerste kamer. Mij inziens totaal nutteloos om je stem uit te brengen.

mocroGS | 23-05-14 | 12:31

Ok en nu? We willen meer. Wat gaan we nu eens fucken?
Kaas de Vies | 23-05-14 | 11:12

Alle reaguurders worden lid van de SGP en Anna Grebenchtchikova tot lijsttrekker kiezen?

V

Boretti | 23-05-14 | 12:30

Simon_GS | 23-05-14 | 12:28

Dezelfde mensen die op de dag van het stemmen ook nog even stemwijzer raadplegen en de uitslag blind overnemen op hun stemformulier.

Flatulent | 23-05-14 | 12:30

Volgens mij is het vooral interessant om naar de opkomst te kijken. Alexander Pechtold en Sophie in 't Veld glunderen enorm en zeggen dat Nederland nu heeft gekozen voor de Europese Unie, maar bijna tweederde van de kiezers heeft helemaal niet gekozen. Als je kijkt naar het percentage kiesgerechtigden dat op D66 heeft gestemd, dan kom je niet veel verder dan vijf à zes procent.

Het zou de massamedia sieren als ze ook dat eens uit zouden lichten, want ik ben die kritische noot nog bijna nergens tegengekomen.

Nequebard | 23-05-14 | 12:30

Iedereen die niet stemt wettelijk verplichten een asielzoeker in huis te nemen. Moet je zien hoe snel die 100% opkomst bereikt is.

Tiberius | 23-05-14 | 12:30

Hulde voor mijn stembureau gisteravond. Ik ben vriendelijk ontvangen en ze vonden het leuk dat er iemand kwam kijken. Het tellen was rond half 10 al klaar. Daarna duurde het nog een half uurtje voordat ik de uitslag kreeg. Ze belden eerst nog met wat mensen, omdat ze te horen hadden gekregen dat ze het niet mochten zeggen. Maar is helemaal goed gekomen! Heb het even later geupload, hopelijk is dat nog goed aangekomen.

Hojatollah | 23-05-14 | 12:29

Flatulent | 23-05-14 | 12:11
Wie leest dat soort stukjes nu over waarom stemmen / waarom thuis blijven?

Simon_GS | 23-05-14 | 12:28

De - voorlopige - uitslag accepteren/respecteren. Heb gestemd op een partij die zogenaamd "tegen" is. Nu word ik uitgemaakt voor fascist! (volgens Arnon G.).
Kunnen we massaal ons beklag doen bij de ombudsvrouw van de volkskrant? Het voorbeeld wordt al gedaan:
politiek.thepostonline.nl/2014/05/22/m...

gasboer | 23-05-14 | 12:28

@Pinocchio | 23-05-14 | 11:42
Leuk idee, maar zal hem niet worden, daar stemmen niet verplicht is, dus valt het niet na te gaan of je nou wel of niet gestemd hebt. Ze mogen je ook niet verplichten om aan te geven op wie je nou gestemd hebt, want je hebt recht op stemgeheim.

Ageless | 23-05-14 | 12:28

Flatulent | 23-05-14 | 12:23

Het is tegenwoordig zelfs zo erg dat als je hier het land onder water laat lopen dat de meesten denken dat het erbij hoort !! Een enkele slimbo heeft dan wel een boot ofzo maar de meerderheid denkt gewoon helemaal niet na en verzuipt gewoon!

tejootje | 23-05-14 | 12:27

Mr Dixit | 23-05-14 | 12:25

Inderdaad jammer. Ik had, na jaren van gezeur en geklaag over de EU, toch wel meer bereidheid verwacht van mensen om te gaan stemmen.

Flatulent | 23-05-14 | 12:27

Dikke, dikke hulde aan alle helden en vrijwilligers!

Harry Turtle | 23-05-14 | 12:26

Online stemmen via DigiD lijkt me de perfecte oplossing om corrupte stemmentellers tegen te gaan.
--
Verbaasde me er bij de gemeenteraadsverkiezingen ook al over hoe het kan dat er na hertelling opeens een paar honderd stemmen verschil kan zijn. Waarom zouden wij die mensen blind moeten vertrouwen?

jatognietdan | 23-05-14 | 12:25

Flatulent | 23-05-14 | 12:11
En dat is precies de reden van de winst voor D66. Je moet het ze nageven, het is D66 als énige partij gelukt om haar achterban te betrekken bij de verkiezingen. En volgens mij met een énorm budget, overal kwam je de advertenties, stemmenwervers en affiches tegen. Jammer dat Daniël van der Stoep niet dergelijke middelen heeft, want had als enige een positief anti-geluid. Mijn hoop is nu gericht op met name Engeland en Duitsland, want als die zogenaamde "liberalen" aan het roer van dat Brusselse slagschip komen te staan vrees ik het ergste.

Mr Dixit | 23-05-14 | 12:25

@Flatulent,

Maar dit is Nederland. Hier gaan mensen akkoord met het feit dat ze worden opgelicht en uitgelachen.

Heiseenberg | 23-05-14 | 12:24

tejootje | 23-05-14 | 12:19
Aan de uitslag te zien hebben veel mensen het advies van NRC opgevolgd.
Misschien dat GS de volgende keer ook maar een advies kan plaatsen dat mensen die pro D66 zijn, het beste thuis kunnen blijven.

Flatulent | 23-05-14 | 12:23

Versimpeld | 23-05-14 | 12:17
Een pinautomaat is alleen (betrekkelijk) veilig omdat die gebruik maakt van vaste verbindingen. Dat is ook te doen omdat een pinautomaat op een vaste plek staat.

Stemmen doe je op locaties waar geen speciale lijken zijn aangelegd en waar soms niet eens de beschikking is over een goed internet. Dan wordt het al een stuk lastiger en duurder om binnen 1-2 uur een complete beveiligde lijn op te zetten op duizenden locaties en die ook weer snel af te breken na het stemmen.

Flatulent | 23-05-14 | 12:22

@Versimpeld | 23-05-14 | 12:17
In bank computers gaat meer mis dan je denkt. Daarnaast is een bankbedrijf een ander vraagstuk dan een openbare stemming. Appels en peren. Het moet wel mogelijk zijn een 99,999% tamper-resistant stemcomputer te maken, maar dan moet je technieken gaan gebruiken die maar weinig mensen begrijpen en kunnen controleren.

Harald | 23-05-14 | 12:20

Flatulent | 23-05-14 | 12:16

Tis om te janken toch hoe het met onze medemens gesteld is...

tejootje | 23-05-14 | 12:19

Kaas de Vies | 23-05-14 | 11:14
Kaas, hoogste tijd om over te stappen op de 21e eeuw!

Mr Dixit | 23-05-14 | 12:18

Harald | 23-05-14 | 12:14 Een PIN-automaat en het dataverkeer over en weer naar de bank kan men wel tamper-resistant maken, maar een stmmentellert is te moeilijk?... Onzin!

Versimpeld | 23-05-14 | 12:17

@mocroGS

Maar waarom dan toch niet je tem laten horen dan ?
Het is een kleine moeite, maar wel van groot belang voor de toekomst !
Vanaf het eerste moment dat ik mocht kiezen, en dat is 28 jaar geleden alweer, heb ik nog nooit een verkiezing overgeslagen, want stemmen is een voorrecht maar blijkbaar zien weinige van ons dat zo.

Mr. Bigglesworth | 23-05-14 | 12:17

Als aanvulling op mijn vorige bericht even (voor de gemakzuchtige reaguurder) een korte samenvatting van het advies van NRC:

WAAROM JE VANDAAG THUIS MOET BLIJVEN

1. Europa is weinig democratisch
2. Europa is niet slagvaardig (en beslist alleen over pietluttigheden)
3. Je stem gaat verloren aan een alliantie

WAAROM JE VANDAAG NAAR DE STEMBUS MOET

1. Stemmen is een belangrijk recht, waar anderen jaloers op zijn
Lidmaatschap van de EU is voor veel mensen een grote wens. In Oekraïne gingen ze er maandenlang de straten voor op.
2. Europa moet één geheel vormen om van invloed te zijn in de wereld
3. Het is belangrijk dat de stem van Nederland klinkt in Europa

Flatulent | 23-05-14 | 12:16

Dit was de eerste en laatst keer, in Brussel is men al bezig met afdwingen dat ook in Nederland op zondag word gestemd.

Desondanks, dank allemaal.

Flipus | 23-05-14 | 12:16

@WaarDeWindWaait | 23-05-14 | 11:52
Het probleem is dat er nog geen stemcomputer is waarvan onomstotelijk vast staat dat hij correct telt. Het zou zo maar kunen zijn dat iemand er een ander chipje in duwt waardoor dat ding zijn eigen conclusies gaat trekken.

Harald | 23-05-14 | 12:14

Alle GS stemmenwatchers! zijn voor mij helden. Ik ga een volgende keer ook meedoen. Waarschijnlijk pak ik dan de D'66 stapel op verlaat de ruimte en kom terug met niets!

Machoclown | 23-05-14 | 12:12

En zo is het.

Onderbuik | 23-05-14 | 12:12

@On ding | 23-05-14 | 11:28
Je gaat al de fout in vanaf het woordje "als".
Veel mensen laten blijken geen trek in de EU te hebben door níet te stemmen, of het verstandig is waag ik te betwijfelen, begrijpelijk is het wel.

Onderbuik | 23-05-14 | 12:12

@On ding | 23-05-14 | 11:28
Je gaat al de fout in vanaf het woordje "als".
Veel mensen laten blijken geen trek in de EU te hebben door níet te stemmen, of het verstandig is waag ik te betwijfelen, begrijpelijk is het wel.

Onderbuik | 23-05-14 | 12:11

Nu weet ik trouwens niet of het iemand is opgevallen, maar er stond een artikel in de NRC met redenen om wél of niet te gaan stemmen. EN "toevallig" waren de EU-kritische redenen voor het NRC reden om te adviseren dan maar thuis te blijven, terwijl als je pro-EU was, je toch wel reden had om dan te gaan stemmen.
Met andere woorden: Ben je pro-EU ga dan vooral stemmen en ben je anti-EU blijf dan gerust thuis...

Lees en huiver zelf
www.nrc.nl/verkiezingen/2014/05/22/dri...

Flatulent | 23-05-14 | 12:11

@Copyrechts | 23-05-14 | 11:55
Die vergoeding is in Almere het minimumloon (bruto). Ik kan je verzekeren dat de mensen die het stembureau bemanden daar niet voor hun bed uit zouden komen sinds ik weet dat ze in het dagelijks leven zeer goed betaalde banen hebben.

Harald | 23-05-14 | 12:09

Huh..? | 23-05-14 | 11:46
Die stembiljetten zijn kinderlijk eenvoudig met Optical Mark Readers te lezen. Dan ben je in 10 minuten klaar met het tellen van 1000 stembiljetten.
En deze technologie is er al sinds de 70'er jaren van de vorige eeuw en werd toen veel gebruikt in fabrieken.

Moi | 23-05-14 | 12:09

@Kaas de Vies | 23-05-14 | 11:42
Gheghe.. ik kom de volgende keer bij jou zitten!
Neem ik bitterballen mee oké? ;)

Welles! Nietes! | 23-05-14 | 12:05

Door niet te gaan stemmen laat je zien dat je niet betrokken bent bij de politiek, je goed recht. Maar waarop toch reageren in dit topic dan ?
Mr. Bigglesworth | 23-05-14 | 12:01
_

Dit project had wel mijn sympathie

mocroGS | 23-05-14 | 12:05

feestje voor de democratie. Jullie hebben nog meer in jullie mars, GS! Maar stop dan even met nafappen.

Zyprexa20mg | 23-05-14 | 12:05

WaarDeWindWaait | 23-05-14 | 11:52
Handig, dan weet de staat meteen wie wat stemt. Want dat bouwen ze erin, die verleiding kunnen ze echt niet weerstaan. Zie ook de liefde voor grootschalig aftappen. En als de heersende machthebbers hun greep dreigen kwijt te raken is een uitslagcorrectie richtig status quo zo ingebouwd. En dat voorkom je ook niet met open source, een stemmachine kan meerdere chips hebben of meer software bevatten die zichzelf opruimt paar minuten voor de sluiting.

seven | 23-05-14 | 12:03

+1 voor iedereen die meegewerkt heeft

Rest In Privacy | 23-05-14 | 12:02

Bij ons op dorp is de uitslag nog steeds niet bekend. Een eurofiel schijnt de stembus te hebben ontvoerd en claimt deze pas te laten gaan op zondag.

Bertus Brulbroek | 23-05-14 | 12:02

Harald | 23-05-14 | 11:43

Ook bij mijn stemlokaal ging het er ontspannen, maar wel serieus aan toe. Ik had m'n komst al aangekondigd en er werd niet moeilijk gedaan, vriendelijk gekeuveld, mocht overal kijken, zag ook geen onregelmatigheden. Op een bepaald moment waren er 5 stembiljetten meer geteld dan er stempassen waren en werd alles zorgvuldig opnieuw geteld en geteld, gecontroleerd en nogmaals gecontroleerd. Voorzitter las ook na afloop de uitslag netjes voor de voice recorder voor. Achteraf mocht ik nog een pilsje meedrinken, maar ik moest nog rijden. Leuke ervaring, leuke blik achter de schermen. Mocht GS zoiets opnieuw gaan doen, ben ik er zeker bij. En topkudooz voor de mensen van het stembureau, kost toch een hele dag en avond.

FrankVeer | 23-05-14 | 12:02

@mocroGS

Door niet te gaan stemmen laat je zien dat je niet betrokken bent bij de politiek, je goed recht. Maar waarop toch reageren in dit topic dan ?

Mr. Bigglesworth | 23-05-14 | 12:01

@Harald | 23-05-14 | 11:43
Ik heb geen kritiek over het tellen van de stemmen,want dat ging serieus en was dus prima.
Er werd door een bepaald lid wel aangezwengeld dat Nederlanders zo anti EU waren,met aanvullend dat dit in de ogen van die persoon onbegrijpelijk was.daarbij het verhaal dat ik hierboven aangaf.

Welles! Nietes! | 23-05-14 | 12:01

tejootje | 23-05-14 | 11:50
Referenda moeten ook worden afgeschaft of ten minste genegeerd. Het volk moet zich niet overal mee moeten bemoeien waar het geen verstand van heeft. Als werknemers referenda gaan houden over zaken die door de Board worden besloten is binnen de kortste keren het uurloon verdubbeld en het bedrijf failliet.

pomtiedom | 23-05-14 | 11:59

Onder de stemmentellers die niet kwamen opdagen zaten lokale politici die zo wilde zeker stellen dat er geen pottenkijkers kwamen. Hopelijk frauderen alle partijen even hard zodat dit elkaar opheft.

Astroturfer | 23-05-14 | 11:59

En, was het allemaal waard mensen?
Ik heb niet gestemd zoals altijd. Net als Paul Jansen van de Telegraaf.

mocroGS | 23-05-14 | 11:59

Stemlokaal waar ik ben geweest heeft 3 Artikel 50 stemmen... Maar er zijn (waar van ik weet) 4 mensen die er op gestemd hebben.

Vreemd.

LangeTijdGeleden | 23-05-14 | 11:58

Ik dacht dat juist om andere landen niet te beïnvloeden de uitslag later bekend zou worden gemaakt?!
Waarom schreeuwt nu Verhofstadt van de daken:
"Nederland kiest voor Europa" hij bedoelt natuurlijk de eu.. ach

Flightless bird | 23-05-14 | 11:57

Geweldige actie!

Democratie zoals het moet zijn, stemmen door de burger en controle van de burger.

TheStef | 23-05-14 | 11:56

De bangmakerij door de publieke omroepen heeft weer zijn vruchten afgeworpen. Mijn (bejaarde) ouders die alleen maar tv kijken denken daadwerkelijk dat Duitsland ons land weer binnenvalt als we uit de EU stappen en hebben uit angst D66 gestemd.
De democratie werkt niet zolang deze propagandakanalen zo onbehoorlijk hun gang kunnen blijven gaan.

sinar2 | 23-05-14 | 11:56

@Harald | 23-05-14 | 11:43

Niks geen vrije tijd opofferen. Je krijgt 'gewoon' betaald voor deze inspanningen. Dit weet ik omdat Randstad uitzendkrachten richting stembureaus stuurt om te helpen met tellen. Het kost dus geld om dit hele circus te bemannen. Temeer omdat het tellen vaak korter duurt dan 3 uur maar dit wel de minimale tijd is die gedeclareerd wordt/moet worden.

Copyrechts | 23-05-14 | 11:55

Toen de PVV de vorige keer van nul opeens 4 zetels won, hoorde je geen PVV'er klagen over de thuisblijvers. En toen waren de opkomsten lager dan nu.

Overigens pleit al het gedoe met de stembiljetten duidelijk voor stemmen met de computer. Die telt niet verkeerd, raakt geen biljetten kwijt en rekent om 5 over negen 100% nauwkeurig uit wat de uitslag is. Zelfs de meest luie Geenstijl stemmenteller kan dat geduld nog wel opbrengen.

WaarDeWindWaait | 23-05-14 | 11:52

Zie nu op dumpert @Wol die @Goosr interviewt. Sinds wanneer is Jeroen zo cynisch? Is dat omdat GS wel een live uitslagenavond met prognoses op basis van echt getelde stemmen, doorgegeven met proof door de onvolprezen GeenPeilers, had? Waarmee heeft de Nos eigenlijk hun avond gevuld?

seven | 23-05-14 | 11:52

Jullie zijn helden. Allemaal.
*loopt trots naar buiten om zijn Nederlandsche vlag te strijken en pinkt een traantje weg*

Lying Dutchman | 23-05-14 | 11:51

Voorspelling. De einduitslag zal gezien de laatste ontwikkelingen mbt SA voor de PVV zeer laag zijn, en wel in die mate dat het niet kán kloppen. Maar SW (sowhat) denken ze daar in Brussel. We hebben de door jullie afgewezen grondwet er uiteindelijk óók gewoon doorgedrukt (haha) dussss.... Niet zeuren stom volk. WIJ zijn de baas, wij willen geen PVV en daar doet niemand wat aan ! *proest

tejootje | 23-05-14 | 11:50

Waarom is art 50 niet van de grond gekomen GVD die knakkers snappen het

flat out | 23-05-14 | 11:50

Hopelijk heeft GS door de landelijke media aandacht in positieve zin weer wat nieuwe reaguurders kunnen aantrekken zodat er meer feitenkennis over de EU het grote publiek zal bereiken,en de linkse NPO tafels niet meer als vanzelfsprekend gevolgd worden als leidraad voor het vormen van een mening.

Welles! Nietes! | 23-05-14 | 11:50

Met enthousiasme meegedaan met deze actie. Gewoon netjes ontvangen door de voorzitter van het stembureau. In het begin en beetje afstandelijk, maar na een keer aangeboden te helpen met stemmentellen (wat een werk is dat trouwens) werd het gewoon heel gezellig. Leuk om een keer mee te maken.

Ik heb uiteraard alles ingestuurd, behalve de opname van mijn voicerecoreder. Ik krijg het niet voor elkaar om die door te sturen. Sorry.

Geldt nu mijn inzending nog? Want als ik kijk naar mijn woonplaats, staan er minder stemmen op dan dat ik opgegeven heb.

Als het niet meetelt, geen probleem. Het was een geweldige ervaring.

zwartzondersuiker | 23-05-14 | 11:49

Ik zou nog 3 topics maken over deze geweldige prestatie...

Herr_Kalashnikov | 23-05-14 | 11:48

Mr. Bigglesworth | 23-05-14 | 11:45
Iedereen die begint te klagen over de EU zal ik vragen of ze gestemd hebben.
Zo niet dan zal ik ze zeggen dat ze hun luie mond moeten houden want ze hebben er immers zelf voor gezorgd.

Moi | 23-05-14 | 11:48

Valt me toch tegen dat de oude media het niet of nauwelijks op pakt. Maar zoals eerder al is gesteld, hebben wij de reaguurders, kennis mogen maken met het pareto effect.

2 inch cock | 23-05-14 | 11:47

@pomtiedom | 23-05-14
Als de PVV dood is, zijn D66 en het CDA dat ook.
En de rest is dan morsdood, ofzo?

Wat dood is is het plichtsbesef bij de huidige generatie Nederlanders. Het zijn vooral ouderen die stemmen, de rest interesseert het geen fluit. Verkiezingsuitslagen zijn totaal niet meer representatief voor de algehele bevolking.

frickY | 23-05-14 | 11:46

@Occipitaalcasibus | 23-05-14 | 11:44
Elke 5 jaar krimpt de rol van de TV zienderogen. Laat ze toch lekker in hun eigen sop gaar koken.

Kaas de Vies | 23-05-14 | 11:46

Het wordt langzamerhand wel tijd dat die stemcomputers er eens door komen, alleen het op volgorde leggen van de biljetten duurde al een fokking uur.

Huh..? | 23-05-14 | 11:46

Zouden de D66 stemmers zich eigenlijk realiseren dat D66 één van de partijen was die ons ook verzekerde dat het massaal importeren van laag/niet opgeleide buitenlanders met een extreem agressief geloof ook zo goed voor Nederland zou zijn.
Ook toen kwamen ze met volkomen uit de lucht gegrepen "voordelen".
En nu zitten we met gigantische problemen die we onszelf volkomen nodeloos op de hals hebben gehaald.

Moi | 23-05-14 | 11:46

Gisteren op mijn FB een oproep gedaan aan mijn vrienden om vooral te gaan stemmen. Dat heb ik geweten... 10% van de reacties waren van mensen die stemmen een plicht,c.q. voorrecht vonden, 90% begon te jammeren dat ze niet gingen kiezen vanwege het toch niet nakomen van beloftes, of het waren toch maar graaiers, of het maakte toch allemaal niet uit wat je zou stemmen. De meest vreemde redenen zag ik voorbij komen om maar vooral NIET te gaan stemmen. Gelukkig leven we een democratie en als je niet wil stemmen, moet je het vooral niet doen.
Tot mijn stomme verbazing vanochtend zit, nadat de eerste voorzichtige prognoses bekend zijn gemaakt zo'n 80% van de mensen die gisteren nog om hardst liepen te roepen dat ze NIET gingen stemmen, nu te mekkeren over de uitslag. Klein gedeelte is blij met de uitkomst, maar de meeste zijn niet blij. En of de uitkomst ze nu wel, of niet, bevalt, is mij eerlijk gezegd om het even, maar waar ik niet tegen kan is dat ze eerst weigeren om hun stem te laten horen bij de verkiezingen, en als hun beurt voorbij is, dan moeten ze (on)genoegen wel even op internet delen met iedereen.
En dat is typisch Nederland geworden, vanachter ons toetsenbord roeptoeteren we van de hoogste toren, maar als het puntje bij het paaltje komt, zijn we met zijn alle een stel duffe konijnen geworden. Je ziet het dus bij de verkiezingen, je ziet het ook weer bij het feit dat 40% van de geenstijltellers gewoon thuis is gebleven, je ziet het hier in Groningen waarbij iedereen roept dat hij mee gaat doen met de acties tegen de gaswinning en uiteindelijk staat er 1 tammo met een vlag in zijn handen. En dat is Nederland, als we maar met een latte macchiato op onze lounge sofa in ons vinex optrekje naar Utopia kunnen kijken, dan vinden we het allemaal wel best. En het grootste gevaar is dat ze in Den Haag/Europa heel goed weten wat voor apathisch volk we zijn geworden en daar zullen zijn volledig misbruik van gaan maken .....

Mr. Bigglesworth | 23-05-14 | 11:45

Net ff een fors kritisch mailtje naar de staats TV verstuurd wegens het volstrekt negeren van de historische gebeurtenis van geenstijl en wij als roze leger, niet dat het veel zal uitmaken, maar als wij dat allemaal doen

Occipitaalcasibus | 23-05-14 | 11:44

@Welles! Nietes! | 23-05-14 | 11:33
In mijn stembureau is politieke voorkeur helemaal niet ter sprake gekomen. Ik heb mijn intenties gemeld, men nam het ter kennisgeving aan, kreeg een kop koffie en later nog een gevulde koek. Omdat er meer dan 1000 stemmen waren duurde het tellen een hele poos. De voorzitster was aardig genoeg om de totalen per lijst alvast hardop voor te lezen zodat ik om middernacht richting huis kon en zij verder konden met het uitsplitsen van de stapels naar voorkeursstemmen.

Wat mij opviel hoe serieus men het stemmen tellen nam. Weinig praatjes en nauwelijks grapjes. Blanco stemmen zijn vier keer gecontroleerd of ze echt wel blanco waren. Elke stapel werd minstens twee keer geteld en daarna nog een keer bij het uitsplitsen van de voorkeursstemmen. Diep respect voor de mensen die hun vrije tijd opofferen om deze belangrijke democratische taak te vervullen. Voorals je bedenkt dat 70% van de kiesgerechtigden liever op de bank blijven zitten dan dat ze een klein wandelingetje maken richting stembureau.

Harald | 23-05-14 | 11:43

-weggejorist-

Mark Smith | 23-05-14 | 11:42

Uiteindelijk blijkt maar weer eens dat Geert Wilders dan wel een popidool is, maar zijn fans zijn plaatjes niet kopen. Zo kom je nooit hoog in de hitlijsten. Hoewel, hij staat wel hoog op een hitlijst, maar dat terzijde.

Tevens toont het aan dat Nederland een groot gehalte klootjesvolk heeft dat klaagt over het zoveelste slechte besluit en vervolgens weer aan het werk gaat of terug in de bank valt. He enige echte gedachtegoed van Nederland moet maar via een belastingvoordeeltje van € 100 komen. Heb je gestemd, dan mag je € 100 van de belasting aftrekken. Om maar eens een dwarsstraat te noemen. Het is het enige middel dat aanslaat bij azijnpissend Nederland.

Pinocchio | 23-05-14 | 11:42

@Welles! Nietes! | 23-05-14 | 11:33
Bij wilde de damesch niet gefilmd worden. Kon ik wel op mijn kop gaan staan en dat gaan eisen. Ik heb voorgesteld om alleen audio op te nemen op voorwaarde dat ik hun stomme grappen niet opnam, dat zou ik dan doen. Het ijs was gebroken en de glazen whiskey werden er mee gevuld. Uiteindelijk heb ik foto's gemaakt van het PV. Waren we allemaal sneller klaar en direct hierna met zijn allen de kroeg in. De portier moesten we nog wel eerst terug in de stembus doen, of zoiets.

Kaas de Vies | 23-05-14 | 11:42

Dus eigenlijk gewoon dezelfde uitslag als de exitpolls van de NOS. Zonde van je avondbesteding zou ik zeggen.

Hetiswat | 23-05-14 | 11:40

2 Godsammekraken | 23-05-14 | 11:15

Nee, de deur moet open blijven, de telling is volgens de wet openbaar.
Maar als ze eerder klaar zijn moeten ze alles op het gemeentehuis bezorgen.
Een voorzitter heeft ervaring over hoe lang het ongeveer gaat duren, en wist dat de opkomst bijzonder laag was. Ik DENK dat je bewust bent voorgelogen.

Maar nu kan Wilders de grote Alexander uitdagen om een nieuw referendum over de grondwet uit te schrijven om de macht te consolideren, en dat Nederland echt van Nederland af wil.....

Winston1 | 23-05-14 | 11:39

-weggejorist-

Kaas de Vies | 23-05-14 | 11:39

Eigenlijk best wel schokkend dat er toch nog zo gerommeld word met stembiljetten. En meestal zijn het de "rechtse" stemmen die plotseling verdwijnen of ongeldig verklaard worden.

sinar2 | 23-05-14 | 11:38

@rode peper | 23-05-14 | 11:34

Eerst URK aan klikken.

Dlareg | 23-05-14 | 11:37

Het volk dat opkomt voor de Nederlandse democratie heeft een nieuwe leider gevonden, Geen Stijl..........

Meri59 | 23-05-14 | 11:36

Het was een zeer positieve actie en heb vooral genoten van de TV uitzendingen vanaf HQ en ook wel de andere media die het heel serieus namen: misschien ook wel om het contrast met het kan niemand een fuck schelen items die ze al klaar hadden staan!.

Simon_GS | 23-05-14 | 11:36

Best irritant dat ik de uitslag van Leiden niet kan bekijken omdat de uitslag van groenlinks ervoor zit

rode peper | 23-05-14 | 11:34

Ik wil ook even alle vrijwilligers die de stemlokalen bemannen bedanken. Dat is ook niet niks, al die stemmen tellen en zo. Ik heb gisteren met eigen ogen gezien dat ze dat vol overgave en zo eerlijk mogelijk proberen te doen. Even een applause voor hen. Wij als stijlloze stemmen tellers waren mischien de hoeders van de democratie. Zij WAREN de democratie op dat ogenblik

Dlareg | 23-05-14 | 11:34

Het ging idd niet zonder slag of stoot in het verkiezingslokaal.Voorzitter en bepaalde leden wilde pertinent niet dat er gefilmd zou worden,en begonnen met negeren zodra ik mijn recht als burger opeiste,voorbijgaand aan het feit dat je als verkiezingsmedewerker weer burger met rechten bent,zodra de stemmen geteld zijn,en de handtekening voor akkoord gezet is. Vreemd is het wel dat mede stembureaumedewerker denken dat je komt infiltreren bij wat zij waarschijnlijk zien als een geheime missie,terwijl het tellen op democratische wijze transparant hoort te zijn.Ik kreeg ook de indruk dat ik de enige EU kritische medewerker achter de tafel was btw.

Welles! Nietes! | 23-05-14 | 11:33

Is Didi eigenlijk al opgestapt?

SansAmp | 23-05-14 | 11:32

Het is overduidelijk Nederland wil meer, meer, meer.

Dack Janiels | 23-05-14 | 11:31

Uitkomst goed signaal voor Wilders (ga gvd normaal doen) en Samsom (Doei!).
Verkeerd signaal voor Pechvogel (die is al ijdel genoeg van zichzelf).
Mooie actie GS en complies voor de Opnemers!

Petrus Poortwachter | 23-05-14 | 11:31

Dus al deze moeite, borstklopperij, en heisa om een iets nauwkeuriger uitslag te krijgen dan via de welbekende exit-polls?
Ook hier treedt de wet van 80/20 % weer op: 80% meer moeite doen om een 20% kwaliteitsverbetering te krijgen.
Ik doe pas mee als GeenStijl de Totale Revolutie en Anarchie oproept, i.p.v. deze hele EU-poppenkast te legitimeren en deze hele verkiezingen ook nog eens serieus te nemen.
Oh nee, dan doe ik ook niet mee, want ik denk en handel voor mezelf en volg niemand.

King of the Oneliner | 23-05-14 | 11:31

Och, als mijn kleinkinderen me later vragen hoe we dít toch collectief hebben kunnen laten gebeuren, heb ik in ieder geval een alibi.

Ven1V1d1V1c1 | 23-05-14 | 11:30

Die 2 van het topic zijn niet de enige verdwenen stemmen.
Een GeenPeil teller op de Nieuwmarkt A'dam (district 74 / Flesseman) zag op 22:23 nog een hele stapel stemmen voor art50 ontstaan.
'Flinke stapel stemmen voor Artikel 50 trouwens. Tweede of derde partij hier, zo te zien. #geenpeil #nieuwmarkt' twitter.com/HenkjanSteetzel/status/46... om op 00:34 te constateren dat er slechts 4 zijn meegeteld. 'Vreemd, zag vanavond toch echt een stapel Artikel50 biljetten liggen. Uiteindelijk maar 4 stemmen. #geenpeil #Flesseman' twitter.com/HenkjanSteetzel/status/46...

seven | 23-05-14 | 11:30

Kaas de Vies | 23-05-14 | 11:26
Ik ben wel geweest bij het tellen, samen met twee andere reaguurders. Eén van hen heeft de uitslag doorgegeven.
Niet slecht hè, voor een in jouw ogen linkse activist?

Mark Smith | 23-05-14 | 11:30

Daarom , ... diep respect voor de Stemmentellers en Voorzitster van Stembureau Het Kunstlokaal in Gemert , omdat iedere stem als kostbaar gezien wordt en ze liever alles 3x natellen zodat jouw stem zeker niet verloren gaat ... diep diep respect ...

charoeset | 23-05-14 | 11:29

Onderbuik | 23-05-14 | 11:17
De uitslag is dus WEL representatief voor Nederland. Als alle Anti-EU mensen gewoon waren gaan stemmen was de uitslag anders. Maar niet stemmen = niet meedoen = NIET ZEIKEN.

Eigen schuld, dikke bult.

On ding | 23-05-14 | 11:28

WSJ-link doet het niet ( vergeten). Verder geweldige avond en een geweldige kut-uitslag.

Fred Bastiat | 23-05-14 | 11:28

En wat de uitslag betreft: veel Eurofielen stemmen wél en veel Anti-EU mensen stemmen (helaas) níet. Dus de uitslag is niet representatief voor Nederland.
Onderbuik | 23-05-14 | 11:17
Dat is de uitslag dus wél! Als mensen niet de moeite van (hooguit een kwartiertje) nemen om te gaan stemmen doen die mensen gewoon niet mee en mogen we die negeren. Als Wilders zegt dat 65% van de PVV-kiezers thuis bleven, zijn dat per definitie geen PVV-kiezers maar een stel debiele onderbuiken op luie banken. De PVV is dood.

pomtiedom | 23-05-14 | 11:26

Mark Smith | 23-05-14 | 11:17
Ja in 1969.
En heb jij ook stemmen geteld, of heb je het eigen vooroordeel dat reaguurders alleen maar roepen en niets doen zelf bevestigd door niets te doen.

Kaas de Vies | 23-05-14 | 11:26

Fantastisch dat het initiatief doorgang vond. Wat ik wel jammer vind, is dat er ogenschijnlijk geen verschuivingen waren en dat er zo'n kleine opkomst is geweest zoals eigenlijk altijd met EU. Heb je een keer de kans een (protest)stem uit te brengen, doe je het niet.

Europa wordt onstopbaar op die manier.

Beter doen de volgende TK verkiezingen dus.

SDI | 23-05-14 | 11:25

We worden door de staats TV totaal genegeerd? wat een hufters

Occipitaalcasibus | 23-05-14 | 11:25

Overigens zag ik vannacht zowaar een heel klein item op het late NOS-journaal over het stijlloosstemmentellen. Vanochtend op het 10 uur journaal van de NOS helemaal niets te zien, wel berichten zij over de poll van Maurice de Hond.

Is de actie van GS niet belangrijk genoeg voor het 10 uur journaal?

Gerard Numan | 23-05-14 | 11:23

De oude media loopt niet erg "over" van onze Geenpeil poll....
emoe | 23-05-14 | 11:14
Ik heb er anders best wat over gehoord op andere media. Maar de uitslag van GS en die van de Hond en de gewone exit poll van Ipsos liggen zo dicht bij elkaar (en verschillen vallen binnen de foutmarge) dat deze actie helaas niets heeft toegevoegd. We weten vrij nauwkeurig wat de uitslag is en wie er gewonnen of verloren heeft maar we moeten alsnog wachten op zondag voor de definitieve uitslag die met restzetels, etc. nog verschillend kan zijn.

pomtiedom | 23-05-14 | 11:23

Onderbuik | 23-05-14 | 11:17
Zeker well. Het enige dat je kunt concluderen is dat de EU 65% van de kiezers geen reedt interesseert.

Mark Smith | 23-05-14 | 11:22

En wat hebben we hieraan ? Krijgen we nu minder EU ? Gaan ze in Griekenland juist geen d66 stemmen of juist wel nu ze weten dat in Nederland d66 de grote winnaar is ?
Vertel het me, want het nut hiervan ontgaat mij. Behalve dan dat jullie hebben aangetoond dat dit kan. Boeie volgende keer stemmen we allemaal op dezelfde dag.

Barbarous_Relic | 23-05-14 | 11:22

Ik heb net eens op het kaartje gekeken wat wij hier , en in onze omgeving allemaal gestemd hebben, nou ik kan je wel vertellen.... de PVV kwam er vet boven uit.

Ik heb een zeer grote twijfel of alles wel eerlijk gegaan is.

En al die mensen die achter Geert Wilders staan en thuis gebleven zijn,... NOOIT meer klagen, het is jullie schuld dat we nu nog verder de stront in gaan zakken.

ANGEL70 | 23-05-14 | 11:22

Mijn ervaring in het landelijke zuiden is ook louter positief. Na enige gereserveerdheid en wat zure gezichten ben ik voorzien van alle informatie en zijn de voorzitter en ondergetekende samen meermaals door alle uitgebrachte stemmen heen gelopen.

Telfoutje eruit gehaald en om 22:05 klaar. Helaas geen link gehad van GeenStylo, maar via slinkse omwegen toch de uitslag opgeladen.

SansAmp | 23-05-14 | 11:22

-weggejorist-

Passaparola | 23-05-14 | 11:22

We weten een ding zeker, mocht GS eiland er ooit voor de bloemendaalse kust komen, dan zit het wel snor met de (schijn)democratie.

Passaparola | 23-05-14 | 11:22

De rest van Europa hoeft niet te weten wat de uitslag is, Vivian had achteraf gezien gewoon gelijk...

irriducibili79 | 23-05-14 | 11:21

Hulde!

pendajo | 23-05-14 | 11:21

Volgende keer kunnen we de stemhokjes beter innemen. Blijkbaar weet de brave klote burger niet wat goed is voor Nederland.

Heiseenberg | 23-05-14 | 11:20

Driewerf hulde voor deze actie!!! Ik ben wel heel benieuwd naar de uitslag van mijn piepkleine stenbureautje in de Friese Meren. Ik kon er gisteravond helaas niet heen, maar als ze niet minimaal 3 stemmen op Artikel 50 hebben eis ik een hertelling!

witwas | 23-05-14 | 11:19

Godsammekraken | 23-05-14 | 11:15
Ach, dat is ook slechts een keer of twintig vermeld.

Mark Smith | 23-05-14 | 11:19

@Kaas de Vies | 23-05-14 | 11:12

De volledige politiek, zowel in Den Haag als in Brussel... gewoon omdat het kan.
Voor het volk en door het volk.

Gerard Numan | 23-05-14 | 11:19

Tellers: Of hoe je aan een democratische poppenkast een geur van legitimiteit kunt geven.

Kunnen we volgende keer gewoon voor de stijlloze revolutie gaan?

stoethaspel | 23-05-14 | 11:18

Het was allemaal bon ton, maar toch maar geflikt. Chapeau heren, dames en onzijdige reaguurdingessen

Passaparola | 23-05-14 | 11:18

Leuke actie van GeenStijl, ga zo door.
.
En wat de uitslag betreft: veel Eurofielen stemmen wél en veel Anti-EU mensen stemmen (helaas) níet. Dus de uitslag is niet representatief voor Nederland.

Onderbuik | 23-05-14 | 11:17

Kaas de Vies | 23-05-14 | 11:14
1969. Serieus?

Mark Smith | 23-05-14 | 11:17

@Kaas de Vies | 23-05-14 | 11:14
In Nederland een Maagdenhuis ?

Ing. eslapen | 23-05-14 | 11:16

Lol, geen idee welke gasten er D66 hebben gestemd, ik ken ze niet, maar blijf het verschrikkelijk raar vinden...

Zuidermeerder | 23-05-14 | 11:16

Om 20:55 bracht ik mijn stem uit nabij 1072 TS de Oscar Carre school. Beleefd vroeg ik hoe laat het stemmen tellen klaar zou zijn. Dit zou om ongeveer 23:00 uur het geval zijn. "Dan zie jullie mij om 22:30 weer" zei ik waarna een minzame glimlach mij te deel viel. Om 22:20 uur terug bij het stembureau stond ik voor een gesloten deur. Dat had ik even niet begrepen: dat je binnen moest blijven...

Godsammekraken | 23-05-14 | 11:15

Hulde voor de actie en dat dit maar een traditie mag worden bij elke verkiezing. Ik was sceptisch over de slagingskans wat betreft uitvoering maar neem dit met plezier terug en zal de volgende keer deelnemen.

Chapeau!

An die ARBEIT | 23-05-14 | 11:15

-weggejorist-

An die ARBEIT | 23-05-14 | 11:15

hEUl vEUl + voor die 60% (en GS)

Helden!

Fart Fader | 23-05-14 | 11:15

Een diepe buiging en heel veel hulde voor alle betrokkenen is hier op zijn plaats.

Mark Smith | 23-05-14 | 11:15

Is weer eens wat anders dan het maagdenhuis bestormen en een mooi woonhuis omtoveren tot een kraakpand, zoals die linkse activisten allemaal doen.

Kaas de Vies | 23-05-14 | 11:14

Ik vind het tamelijk sneu dat van alle mensen die zich hadden opgegeven, 40% niet is gegaan. Kneuzen.

Dikke vette +1 voor de 60% die wel is gaan meten bij de stembureaux
Heul erg goed gedaan GeenStijl.

On ding | 23-05-14 | 11:14

De oude media loopt niet erg "over" van onze Geenpeil poll....

emoe | 23-05-14 | 11:14

Ok en nu? We willen meer. Wat gaan we nu eens fucken?

Kaas de Vies | 23-05-14 | 11:12

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl