Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Hebbes! Meest rendabele windmolen van Nederland

lol101procentkannie.jpg Het meest rendabele windmolenpark van Nederland strikes again. De Houtense Hoaxwieken, die zelfs energie kunnen opwekken als ze stilstaan, blijken nu ook meer dan 100 procent van hun maximale productie te kunnen leveren. Dat je met een koddige app vol leuke plaatjes en gewichtige cijfertjes probeert om de sympathie van burgers te winnen die in de slagschaduw van zo'n Windmolenpark van de Haat wonen, dat snappen we. PR is alles in deze leugenachtige wereld. Maar verzin dan geen onmogelijke waarden. Daar worden demense alleen maar cynisch-hysterisch van. Met je 101 procent.

Reaguursels

Inloggen

Een aantal reageerders heeft inmiddels al het juiste antwoord gegeven op de vraag waarom onze wind app voor windpark Houten een maximaal vermogen van 101% registreerde. Het is inderdaad zo dat windmolens bij heel harde wind af en toe marginaal meer produceren dan hun maximaal gecertificeerde vermogen. Overigens, bij windkracht 5 a 6 wordt dat maximale vermogen al gehaald.
Woordvoerder Eneco | 11-05-14 | 21:41
Duidelijk, bedankt!

Banaansukkel | 12-05-14 | 12:10

Badderbeest! | 12-05-14 | 09:20
is wat anders he heeft te maken of je LHV of HHV gebruikt in de berekening. Met LHV doe je net alsof er minder energie inzit waardoor je hoger dan 100% komt.

en.wikipedia.org/wiki/Heat_of_combusti...

Banaansukkel | 12-05-14 | 12:07

Sorry Van Rossem, maar je verhaal klopt niet. Het gaat namelijk niet om een _rendement_ van 101%, wat interdaad niet kan (zelfs niet voor CV ketels). Het gaat hier om een _capaciteit_ van 101% procent, want prima kan. De installatie geeft blijkbaar (korstondig) iets meer vermogen dan waar hij voor ontworpen is. Mooi. Moeluk, hè, techniek?
-
Overigens is het wel een beetje optimistisch om te stellen dat je met 6063kW een totaal 15175 huishouden kunt voorzien: Dat is namelijk zo'n 400W per huishouden, wat neerkomt op een jaarverbruik van 365*24*400=3500kWh. Wij zitten thuis met z'n tweeën op een jaarverbruik van 8500kWh.

Chuck the plant | 12-05-14 | 10:35

Kan, de molen levert meer dan de onderwaarde. Volgens de specificaties levert hij X mWh en nu draait hij 1 procent meer dan die fabrieksopgave. Lijkt mij vrij normaal. Doet dus even iets meer dan beloofd.
-
Zo ook HR-ketels in je huis. Die leveren een rendement van 107% op de gasverbranding. Dat kan natuurlijk helemaal niet, maar rekenkundig klopt het. (eigenlijk "maar" 96%

Badderbeest! | 12-05-14 | 09:20

Geef mij maar een woning in de slagschaduw van zo'n park. Liever dat dan in het fall-out gebied van een kernreactor of in de schaduw van de roetpluim van een kolencentrale.

ratelaar | 12-05-14 | 08:11

Achja de wereld draait om energie, het drijft de machines die grondstoffen produceren en alles wat hiermee gedaan word, en doordat ze hiermee macht/geld kunnen afdwingen laten we ons met z'n allen genaaid worden door een olie bezittende elite. De gepresenteerde alternatieven zijn expres ruk zodat we nog geloven dat het niet anders kan ook.
De dag dat energie gratis word omdat we er simpelweg genoeg van hebben is de dag dat armoede/honger begint met snel te verdwijnen.

DaJonkel | 12-05-14 | 01:44

Ik zou wel eens een objectieve berekening willen zien waarin alle kosten van windenergie (inclusief de miljarden subsidie) worden afgezet tegen de voordelen. Iedereen heeft het dan wel steeds over Duitsland met zijn "Energiewende" van kernenergie naar wind en zonne-energie als lichtend voorbeeld, maar de Duitsers komen nu ook steeds meer tot de conclusie dat de kosten wel extreem hoog zijn en de milieuwinst nogal tegenvalt en dat de milarden subsidies vooral resulteren in enorme verstoringen op de (Europese) energiemarkt (waardoor ook centrales in NL stilgelegd worden omdat gesubsidieerde Duitse stroom goedkoper is).

Zie bv dit interessante rapport van april 2014 met een internationale vergelijking. Nederland komt ook aan bod op pagina 80:

research.handelsblatt.com/die-energiew...

files.gecompany.com/gecom/de/GE_Studie...

Outsider-Inside | 12-05-14 | 01:24

Gisteren langsgefietst, de middelste stond gewoon stil. Rendement dus 66,7%...

G. Raayer | 12-05-14 | 01:11

QEG wordt het antwoord , zodat Energie bedrijven Dead kunnen vallen !!

Jetstream | 12-05-14 | 01:07

macmiep.nl | 11-05-14 | 23:24. Wij zijn er nog lang niet om schone nucleaire energie op te wekken daar ben ik het mee eens. Dat gedeelte heb ik expres weggelaten vanwege mijn laatste zin die jij met vleugje sarcasme en cynisme moet lezen. Omdat de kans op een derde wereld oorlog vele malen groter is dan dat wij schone nucleaire energie als mens zullen ontwikkelen.

cees2025 | 12-05-14 | 00:57

Spinsels van de klimaatmafia die ons ook voorliegen dat de aarde opwarmt.

Intussen liggen mensen wakker van die dingen en draaien ze gewoon door om de zakken van de Eneco Groene Jihadisten te spekken, zodat ze in door de Belastingdienst gefinancierde luxe elektrische auto's kunnen rijden. Nu snapt u ook weer waarom de VVD stiekum voor die dingen is: de rijken spekken.

Henk Daalder | 12-05-14 | 00:22

@cees2025 | 11-05-14 | 22:00: Je vergeet wat het schieten naar de zon of het boren van een gat naar de kern van de aarde zou kosten. Tel daarbij het ontmantelen van een kerncentrale na 40 jaar, daar hoor je pro-nucleairen nooit over. Binnen 2,5 miljoen jaar kan er trouwens heel veel gebeuren, ook met 'stabiele' aardlagen waarin nu opslag plaatsvindt.
Uranium is trouwens ook maar beperkt aanwezig op aarde.
Beter zou zijn in Thorium reactoren te investeren. Maar ja. Uranium is leuker, want dat levert Plutonium op en daar kun je weer lekker bommetjes van maken... de reden dat er destijds nooit verder onderzoek is gedaan naar vloeibare zout reactoren.
De techniek is aanwezig om ons grotendeels onafhankelijk te maken van fossiele brandstoffen. De politieke wil (moed) ontbreekt echter nog. Zolang hebben de Saoedi's en ander conservatieve ex-woestijnnomaden die binnen 50 jaar van stenen tijdperk naar 21ste eeuw zijn ge-Dollart nog macht over ons. En daarmee ook de Amerikanen, want je moet nog steeds eerst Dollars kopen voordat je olie kunt kopen....

MacMiep.nl | 11-05-14 | 23:24

Wind is gratis , maar wij moeten hiervoor vol betalen iets met milieu heffing of zo iets , je wordt genaaid waar je bij staat !! Energie bedrijven let even op binnenkort heeft elk huishouding gratis Energie , en dan kennen jullie dead vallen .

Jetstream | 11-05-14 | 23:21

Het complete heelal draait op kernfusie. Waarom gaan we lopen klungelen met tweede en derde gebruikers van kernfusie zoals zonenergie en daarvan afgeleid de onrendabele wind?

Mantisomantis | 11-05-14 | 23:11

Mijn windmolen het Rode Hert van de Windcentrale deed vandaag 105%
GroenLinkser | 11-05-14 | 21:58

Ja, 'mijn' molen de Ranke Zwaan is ook lekker aan het draaien deze dagen. Pieken van 101% op het moment van schrijven en begin mei al 52,6% van de verwachte jaaropbrengst.

ZoltarTheMagnificent | 11-05-14 | 22:31

Als je een anti lobby doet, zorg er dan voor dat je verstand van zaken hebt anders maak je jezelf wel heel erg belachelijk. Tsjonge jonge een molen die 101% draait alle hens aan dek ....

flame_me | 11-05-14 | 22:08

Nucleaire energie is nog altijd de beste oplossing, het is tegenwoordig schoon op de radioactieve splijtstaven na die opgeslagen moeten worden. Maar wees niet bang radioactieve splijtstaven zijn binnen milliseconden vernietigd (recycled) in de kern van de aarde of de atmosfeer van de zon.

Er is zoveel fout in de wereld het beste is als er gewoon simpel een ecologisch vriendelijke derde wereld oorlog wordt gehouden en men op kan bouwen met de kennis die wij nu hebben.

cees2025 | 11-05-14 | 22:00

Mijn windmolen het Rode Hert van de Windcentrale deed vandaag 105%

GroenLinkser | 11-05-14 | 21:58

Een aantal reageerders heeft inmiddels al het juiste antwoord gegeven op de vraag waarom onze wind app voor windpark Houten een maximaal vermogen van 101% registreerde. Het is inderdaad zo dat windmolens bij heel harde wind af en toe marginaal meer produceren dan hun maximaal gecertificeerde vermogen. Overigens, bij windkracht 5 a 6 wordt dat maximale vermogen al gehaald.

Woordvoerder Eneco | 11-05-14 | 21:41

100 pro cent = 100 per 100. 101 pro cent = 101 per 100.. helaas... kan niet.

viridis | 11-05-14 | 21:38

Mwah. Deze kritiek gaat nergens over. Om schade te voorkomen hebben windmolens een bepaald ingesteld maximum toerental waarna de mechanica ingrijpt om te voorkomen dat de molen te hard gaat draaien in een storm. Maar dit mechaniek is niet 100% exact en ook niet op de seconde precies waardoor een molen wel eens even boven zijn max komt. Zolang hij niet op iets richting de 300% staat is er niets aan het handje.

ZoltarTheMagnificent | 11-05-14 | 21:28

windenergie is 1 grote subsidie hoax.. net zoals 'groene' stroom

(c)ZWITSUL | 11-05-14 | 21:27

@popov | 11-05-14 | 21:08

Ik denk dat men niet weet waarover men het heeft.
Men meent dat meer dan 100% niet mogelijk is.
.
Causa Sui (18:17) geeft een goed voorbeeld.
Vult zijn of haar wasmachine met 120%.
Wasmachine is ontworpen voor 5 kg droog wasgoed.
Maar vult de machine met 6 kg.
Vult dus 120%.

Faphorst | 11-05-14 | 21:20

6000 KW turbine die niet helemaal goed ingesteld is en daarom dun 6063 KW produceert. 1% teveel. Software is zo aangepast :)

brabantboer | 11-05-14 | 21:16

Een gasturbinemotor van een vliegtuig kan op 104% lopen. Vinden wij niet raar maar juist stoer.
Niet te lang doen want dan gaat hij stuk. Wat is nou eigenlijk het probleem hier?
Beetje goedkoop weer dit bericht.

popov | 11-05-14 | 21:08

-weggejorist-

Archy Bunker | 11-05-14 | 21:07

Het is niet meer dan een hobbyproject,van VVD GL en wat eendagsvliegen.Lijkt mij meer om wat ,old boys, aan het werk te houden.Zelfde verhaal als met aannemers van wegenbouwprojecten,en bestratingswerk. Overal letterlijk overal worden straten opengetrokken,waarvan de reeële verbruikstijd nog lang niet verlopen is.Maar het houdt wel veel mensen aan het werk,en die bulk aan belastinggeld moet toch op.

Archy Bunker | 11-05-14 | 21:02

Faphorst | 11-05-14 | 20:49 : Zolang zonnenergie maar een klein deel van de productie doet is het gebrek aan opslag geen probleem. Overdag gebruiken we toch meer stroom dan 's nachts, dus komt de extra hulp van de zon goed van pas. Pas als de zonnepanelen meer gaan opleveren dan we nodig hebben, hoeven we ons druk te maken over opslag. Dus we hebben nog even tijd.

ongelovigehond | 11-05-14 | 20:59

@Hark | 11-05-14 | 18:08
Het is ook een foutje in de omschrijving. Ze bedoelen waarschijnlijk "nominaal vermogen" in plaats van "max haalbaar".
Hij is 1% overbelast.

frank87 | 11-05-14 | 20:50

@ongelovigehond | 11-05-14 | 20:27
Natuurlijk zijn er plekken op aarde waar meer opbrengst kan worden gekregen.
Maar ook daar leveren de zonnepanelen geen energie als de zon onder is.
Zolang we de energie niet voordelig kunnen opslaan is zonne-energie een beperkt alternatief.
Zonder andere opwekking zoals kolencentrales oid kan het (nog) niet.
En dat is nu net het probleem.

@Willianus Wortelus | 11-05-14 | 20:46
Overdrijven is ook een vak.

Faphorst | 11-05-14 | 20:49

ongelovigehond | 11-05-14 | 20:27 Ja en nee.

Het rendement en dus de opbrengst van zonnepanelen neemt zienderogen af bij een toenemende temperatuur.

Willianus Wortelus | 11-05-14 | 20:46

@de Hever | 11-05-14 | 20:01

Misschien.
Wat je schrijft is niet onwaar maar ook aan zonne-energie kleven wat bezwaren.
Ik heb 12 platen en die leveren pas wat van betekenis tussen half maart en half september.
Dat is nu net de periode waar ik zelf steeds minder energie gebruik.
Het is dat ik kan terugleveren anders was het de investering niet waard.

Faphorst | 11-05-14 | 20:22

Hoe armer het land, hoe minder je betaalt voor energie.
Lijkt Afrika wel, daar kan je voor 10 euro uren bellen naar Europa.
Oftewel, we worden belazerd.

Terpen-tijn | 11-05-14 | 20:22

Ik zoek nog een spaarrekening met zo'n rendement.

Geert Linkers | 11-05-14 | 20:18

En de Franse kerncentrales, hebben die ook van die geile apps.

Uw Verzekeringsadvis | 11-05-14 | 20:11

seven | 11-05-14 | 18:38 Overigens ben ik faliekant tegen het bouwen van windmolens.

Er is maar één fatsoenlijke energiebron en dat is kernsplijting en hopelijk in de nabije toekomst kernfusie.

Willianus Wortelus | 11-05-14 | 20:05

Ik heb alles wat op elektriciteit werkt in huis aangezet. Tis bloedheet hier en een hel van lawaai.

Rien7847 | 11-05-14 | 20:04

Ik heb alles wat op elektriciteit werkt in huis aangezet. Tis bloedheet hier en een hel van lawaai.

Rien7847 | 11-05-14 | 20:04

070 | 11-05-14 | 19:48 : je zult toch eerst een nauwkeurige berekening moeten doen, en niet zomaar wat wilde aannames.

ongelovigehond | 11-05-14 | 20:01

Ik denk net als EUSSR dat zonne-energie de toekomst heeft. Zonne-panelen zijn bijna onderhoudsvrij en renderen steeds beter. De zon straalt immens veel energie naar de aarde en is onuitputtelijk.

de Hever | 11-05-14 | 20:01

seven | 11-05-14 | 18:38 Een haalbaarheidsonderzoek werd uitgevoerd in 1999 en het raadsbesluit stamt uit 2001.

Pas in 2013 ging er beton de grond in. De zeurpieten aldaar hebben tijd genoeg gehad om hun biezen te pakken.

Willianus Wortelus | 11-05-14 | 19:56

Nominaal vermogen is 100%. Nominaal = de gunstigste verhouding tussen de levensduur en de energieopbrengst. 101% betekent gewoon dat hij 1% boven zijn nominale vermogen werkt. Dat is geen leugen maar een technisch feit. Bovendien een volledig onbelangrijk feit. Wie herinnert zich Apollo 11 nog? De raketmotoren van de Saturnus V draaiden soms op 110% van hun nominale vermogen. Windmolens kunnen dat ook, net als alle andere motoren en dynamo's. Wel grappig dat geschop tegen windmolens, maar dit artikel kan GS beter weghalen om verder gezichtsverlies te voorkomen.

Nivelleermarionet | 11-05-14 | 19:53

Bij de bouw van windturbines wordt een grote hoeveelheid energie gebruikt, en worden zeldzame aardmetalen gebruikt, die ook weer gigantische hoeveelheden energie verbruiken bij de delving. Tel op het onderhoud, levensduur ( beperkt ), etc, en je weet dan dat het gewoon energie slurpers zijn ipv opbrengsten genereren. Weggegooid - en weggewaaid - geld dus.

070 | 11-05-14 | 19:48

Terpen-tijn | 11-05-14 | 19:29 : de generator is de "rem", dus hij draait in feite altijd met de rem erop. Als dat niet voldoende is, moet je gaan remmen op andere manieren die geen energie meer opleveren.

ongelovigehond | 11-05-14 | 19:44

jaha.... dit is erg... Gelukkig is het appartement van Jort Kelder weer verhuurd, dus dat is in ieder geval een zorg minder.

De Treinende Rechter | 11-05-14 | 19:38

Pictogrammen voor mongolen.

Nacho_Vidal | 11-05-14 | 19:37

Pepp 19:18
Kan dat ding niet met de rem op draaien? Remmen is ook energie. Opslag is wat lastig. Alhoewel.. een beetje stadsbus benut het remmen voor extra snel optrekken.
Of hebben ze je dat niet verteld?

Terpen-tijn | 11-05-14 | 19:29

@macmiep.nl | 11-05-14 | 18:21
Een gemiddeld duits gezin is 40% meer kwijt voor zijn elektriciteit als een nederlands gezin. De energieheffingen voor gewone mensen zijn er enorm terwijl bedrijven er vrijstelling van krijgen.
Google gerust eens.

sinar2 | 11-05-14 | 19:27

Mij is verteld dat windmolens bij harde wind stilgezet worden. Dus waarschijnlijk:
100% is de maximale veilige productie van een windmolen. Met een marge van bijvoorbeeld 10%, zet je bij een productie van 110% de windmolen volledig stil. Anders gaat dat ding naar de kloten.

Pepp1 | 11-05-14 | 19:18

@Mr_Pikibelly | 11-05-14 | 18:44
Nope, gewoon nee. Gifgas gaat niet deze palen omver krijgen, explosies misschien maar ook niet massaal. dus je bent vrij feitenloos bezig.

tattooboer | 11-05-14 | 19:13

Een olifant achter het behang en nog geen bult. Wat een sukkels zeg!!!

van gummigalgen | 11-05-14 | 19:10

Het zijn ware maffiapraktijken rond de bouw van windmolens. Die dingen zien er verschrikkelijk uit in het landschap, zijn achterhaald en nooit rendabel, maar toch worden ze maar neergegooid omdat er partijen zijn die er miljarden mee verdienen en het goed te praten is onder 'duurzaam'.

henkdekanarie | 11-05-14 | 19:08

Elke norm heeft een standaard deviatie. In andere woorden, kan er iets boven zitten of er iets onder. Zo zit in een verpakking waar 500g op staat ergens tussen de 495-505g.

Parel van het Zuiden | 11-05-14 | 19:04

Terpen-tijn | 11-05-14 | 18:53
Ikea is teveel links.
Ik heb trouwens nog dozen met 60 watt lampen , geven zowel licht als voelbare warmte.

Eurotokkie | 11-05-14 | 18:59

Het is ze gelukt een Perpetuum Mobile te maken! Dat wordt geheid een Nobelprijs

BASinnic | 11-05-14 | 18:59

toetanchamon | 11-05-14 | 18:52 : inderdaad. lees de andere reacties om te snappen waarom.

ongelovigehond | 11-05-14 | 18:58

Vrienden van Samsom...

duitse herder | 11-05-14 | 18:57

Ze maken zeker 101% winst per jaar .

Eurotokkie | 11-05-14 | 18:56

(be) spaartip van de dag.
Heb mijn hele huis voorzien van ledverlichting.
Nou gaan er geruchten dat led niet betrouwbaar is en slecht koud licht geeft... laat je niks wijsmaken, die van de Ikea zijn super, hoge lichtopbrengst en warm licht voor een habbekrats (5 watt)

Terpen-tijn | 11-05-14 | 18:53

Bij windmolen kampioen Denemarken is nu 9,7% van alle stroom die ze gebruiken van hun windmolens afkomstig.
Tevens betalen de Denen de grootste stroomprijs van Europa, namelijk 27 cent per kwh. NED betaalt 22 cent, Duitsland 19 cent, Roemenië 10 cent en Bulgarije is 7 cent per kwh kwijt.
Aldus "De Groene Rekenkamer".
Hoezo Windmolens = gratis energie?

Mantisomantis | 11-05-14 | 18:53

@ongelovigehond | 11-05-14 | 18:50
Aan 101% had u nog niet genoeg?

toetanchamon | 11-05-14 | 18:52

Kan wel, is gewoon iets meer dan voor mogelijk werd gehouden. Gewoon gevalletje van verrek.

louis6227 | 11-05-14 | 18:51

toetanchamon | 11-05-14 | 18:49 : mag je eerst aantonen dat er inderdaad iets niet klopt.

ongelovigehond | 11-05-14 | 18:50

Morgen massaal aangiften doen wegens valsheid in woord en geschrift? Blijft raar dat de energiemaffia hier steeds maar mee wegblijft komen en niet word aangepakt.

toetanchamon | 11-05-14 | 18:49

Gamlakuk is van mening dat het enige wat hem interesseert het rendement van zijn belegging is. Ongeacht of dit nu een windmolen, een pepermolen of een geldmolen is....

gamlakuk | 11-05-14 | 18:48

@très cool | 11-05-14 | 18:42
Wat heeft het gekost om die windmolen te maken?

necrosis | 11-05-14 | 18:46

Eurotokkie 18:38
Voor de schone schijn.
Als mensen minder energie gaan gebruiken gaat het vastrecht flink omhoog (wat hier ook gebeurt is)
Inkomsten moeten doorgaan, liefst elk jaar meer.
Hoe dat gebeurt maakt ze geen zak uit.

Terpen-tijn | 11-05-14 | 18:45

très cool | 11-05-14 | 18:42

Gratis bestaat niet.

Eurotokkie | 11-05-14 | 18:44

Er is niks onmogelijk aan 101%, dit is weer ouderwets imbeciel gelul van de don quichottes van GS. Windmolens = gratis energie.

très cool | 11-05-14 | 18:42

Ommezwaai 18:38
Inderdaad, vroeger jokten politici nog wel eens uit politieke motieven, tegenwoordig zijn het ook commerciele motieven, met name dan de EU.

Terpen-tijn | 11-05-14 | 18:41

seven | 11-05-14 | 18:31 : als je uitgaat van totale directe & indirecte energieverbruik van 63 gezinnen, moet je ook alle directe & indirecte kosten meenemen. Dat wordt een lastige berekening. Je kunt beter gewoon rekenen met kWh productie en prijs.

ongelovigehond | 11-05-14 | 18:39

Terpen-tijn | 11-05-14 | 18:36

Het zelfde als een energiebedrijf je tips geeft hoe je energie kunt besparen .

Eurotokkie | 11-05-14 | 18:38

Willianus Wortelus | 11-05-14 | 18:29
Wie koopt zo'n huis nog nadat er molens voor je raam zijn gezet? Denk dat dat de kern vh bezwaar is van bewoners. Op een dag wonen ze niet naast een weiland, maar naast ronddraaiende industrie.

seven | 11-05-14 | 18:38

Terpen-tijn | 11-05-14 | 18:36
Zijn net politici...

Ommezwaai | 11-05-14 | 18:38

@Mr_Pikibelly | 11-05-14 | 18:31
Je vergeet, waarschijnlijk voor je eigen gemak, dat ook de zombies van de tweede wereldoorlog die als het zand dun genoeg word, de kans zullen grijpen om hun hersenslust te botvieren op de palen, hopend op malse bemanning bovenin de turbinekamers, gewend dat elke mechanishe contraptie bemand is, niet beter wetend zichzelf de paal opklauwend. manmanmanman...

tattooboer | 11-05-14 | 18:36

Je mot gewoon niks geloven als een bedrijf wat verkondigt.
Ze liegen altijd.

Terpen-tijn | 11-05-14 | 18:36

De meest rendabele windmolen van Nederland is 'De Ambtenaar' bij Medemblik, zo genoemd omdat hij altijd stil staat. Die heeft Rijkman Groenink en zijn vrienden een aftrekpost van een paar miljoen opgeleverd.
www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Economie/...

Durmazon | 11-05-14 | 18:35

WaarDeWindWaait 18:29
Daar waar de wind waait, zal men stroom oogsten.
Punt uit.

Terpen-tijn | 11-05-14 | 18:34

Willianus Wortelus | 11-05-14 | 18:29

Totdat ze zelf een molen voor de deur krijgen.

Eurotokkie | 11-05-14 | 18:34

Terpen-tijn | 11-05-14 | 18:23
Ik denk dat je er wat verkeerd naar kijkt.
Op het typeplaatje van de generator zal staan dat deze 6 kW kan leveren.
Dat betekent dat dit ook in ongunstige situatie zal zijn.
Bijvoorbeeld als het heel koud is en alles wat zwaarder loopt.
Bij warm weer is dat dan in het voordeel en levert de generator wat meer.
Op het type plaatje van de automotor zal ook een vermogen staan wat wel eens zal worden overschreden.
Niets om druk over te maken.
Onbetrouwbaar is het evenmin.

Faphorst | 11-05-14 | 18:32

Weten jullie al, dat het maximale rendement slechts 40% is van die dingen? Ze bij nutteloos zijn en in vaanstand staan? Ze langs de gehele Europese kustlijn zulke dingen willen plaatsen om bij eventuele stilstand door bijvoorbeeld een storm de energie uit een rustiger gedeelte gaat komen waar ze wel kunnen draaien? Het in al 19 Miljard euro aan soepsudie ertegenaan is gegooid? Maar wat die beroepslosers zijn vergeten is dat langs de hele kust een enorme berg munitie ligt, de resten zeg maar van WW2. Alles wat nog boem zou kunnen doen, ligt hier gewoon voor de Nederlandse kust, trouwens die zooi liggen langs de gehele kust van West Europa. Enig idee wat er gebeurt met die dingen als er een storm voorbij raast? Je kan het al raden, zo af en toe doet zo’n windmolen boom zeggen, omdat er weer wat oude oorlogsmeuk voorbij komt rollen. Maar goed, zoals we al gewend zijn van die boeroepers, wat je niet ziet of hoort, dat is er gewoon niet...
Op deze manier mensen te overtuigen met een leuk appje, geeft al mij te denken hoe de makers ervan denken over de gebruikers van dit soort appjes. U word geminachtend en uitgelachen en ze doen het in hun broek van het lachen als ze dat appjes aanbieden, als voor echt. Ik zie de kassa al op vol gas voorbij stomen.Juist ja, beroepsnaief noem ik het. Mooi onweerlegbaar bewijs RED.GS.

Mr_Pikibelly | 11-05-14 | 18:31

15.175 huishoudens is dus het maximum+ onder ideale omstandigheden, windkracht 7. Gemiddeld geeft een windturbine maar 19% van z'n maximum. En nooit staat erbij dat huishoudens maar 1/5e vd stroom verbruiken, meeste gaat naar bedrijven. Of nog sterker, dat stroom zelf maar een klein deel (11%) vd totale energievraag is. Kortom, uiteindelijk leveren die molens de energie wat goed is voor 63 huishoudens inclusief hun aandeel vh niet huishoudelijk verbruik vw bedrijven&infra + vervoer&warmte) En zelfs dit getal is nog flink te hoog vanwege transportverliezen, noodzaak nwe zware kabels om pieken af te voeren en inefficiëntie doordat de stroom zeer onregelmatig wordt geleverd.
Kortom, tig miljoen, zeg 20mln, aan die paar molens besteden, voor zeg 2/3 gesubsidieerd, om de totale energiebehoefte (intern&extern) van 63 gezinnen te dekken. 317k per gezin voor molens die 15-20jaar meegaan. Stroom die daarna, na subsidie, nog gewoon nogmaals moet worden betaald aan de eigenaar vd molen.

seven | 11-05-14 | 18:31

Met een resonantietolerantie van 5% is dit gaaf! Zitten met camera in de houding tot de mast breekt als een lucifer. Een pluimpje rook uit de turbine is ook al wel een foto waard. Wie o wie gaat er heen om het taffereel der overfunctionering vast te leggen?

tattooboer | 11-05-14 | 18:30

Bij windkracht 7 gaat zo'n ding op de rem om hem heel te houden dus het kan prima dat hij dan iets meer dan 100% van zijn officiële maximale vermogen levert. En nee, ik been geen fan van die subsidie slurpers, maar met dit soort redernaties win je niet de oorlog met de milieu maffia.

WaarDeWindWaait | 11-05-14 | 18:29

Faphorst | 11-05-14 | Het park is gebouwd om maximaal 6000 kilowatt te leveren. Voor de rest met je eens.

Sommige mensen hebben blijkbaar niets beters te doen en gaan zich er vreselijk druk om maken. Die mensen heb je. Verder vind ik dat wanneer je last hebt van een windmolenpark je gewoon moet verhuizen.

Ik begrijp werkelijk geen snars van mensen die jaar in jaar uit hun leven laten verzieken door wiekenschaduw, vliegtuigherrie, snelwegengeluid, burenherrie etc. Verhuis dan gewoon!

Willianus Wortelus | 11-05-14 | 18:29

Wen er maar aan dat er nog duizenden windmolens geplaatst gaan worden en nog een paar miljoen zonnepaneeltjes.
Elke particulier met dak hebben ze al helemaal gek gemaakt.

Terpen-tijn | 11-05-14 | 18:28

Mijn ouders wonen in Houten en kom 3x per week langs deze 3 monsters die meer stil staan dan dat ze draaien.
Buiten dat verpesten ze het hele landschap en een smet op de UFO-landingsbaan
www.grenswetenschap.nl/permalink.asp?i...

Eurotokkie | 11-05-14 | 18:28

Ommezwaai | 11-05-14 | 18:22 : maar als je dan pas gaat beginnen, ben je te laat.

ongelovigehond | 11-05-14 | 18:27

Ik neem aan dat de meute hier geen kinderen heeft.
Mij zal het aan mijn r... roesten of er straks nog energie is, jullie dus ook. Hebben wij toch iets gemeen.

Skunk57 | 11-05-14 | 18:24

Terpen-tijn | 11-05-14 | 18:18 : het is eerder "boven de norm", dan "boven de verwachting". De hoofdmotor van de space shuttle kon in noodgevallen tot 111% van maximaal vermogen. De toerenteller van je auto komt misschien ook wel eens in het rode gebied. In al die gevallen geldt dat het 100%-niveau een nominaal maximum is. Dat wil niet zeggen dat je er niet boven kunt komen, maar alleen dat de kans op voortijdig falen gaat toenemen.

ongelovigehond | 11-05-14 | 18:24

Zonnepanelen kunnen ook meer dan hun piekvermogen produceren*, zou me niet verbazen als datzelfde geldt voor windmolens.

* bijvoorbeeld als het koud is, dan zijn zonnecellen efficiënter. Het piekvermogen wordt bij 20°C vastgesteld.

Hark | 11-05-14 | 18:23

Faphorst 18:20
Feit is dat de gegevens onbetrouwbaar zijn.
Elke energiemongool zal zijn cijfers opvoeren, niemand liegt, het is de mededeling van een bedrijf.

Terpen-tijn | 11-05-14 | 18:23

ongelovigehond | 11-05-14 | 18:18
Totdat ze in het donker, zonder tv, stereo, en was en droogmachine komen te zitten.
Moet u eens opletten hoe snel kernenergie massaal omarmd gaat worden...

Ommezwaai | 11-05-14 | 18:22

// Quick fix, werkt altijd
IF nResult > 100
nResult = 100
ENDIF

Der Schnitzeljäger | 11-05-14 | 18:21

@EUSSR | 11-05-14 | 18:17:
En toch, doordat Duitsland al jaren flink heeft geïnvesteerd in wind- en zonne-engergie, kan het concurreren. Dankzij de duurdere stroom staan er hier in de provincie Groningen 800+ mensen op straat (Aldel c.s.) en zal een peperdure kolencentrale wellicht niet eens worden aangezet...

MacMiep.nl | 11-05-14 | 18:21

EUSSR 18:17
Alles wordt rendabel als olie en het gas onbetaalbaar wordt.

Terpen-tijn | 11-05-14 | 18:20

Zo raar is het niet.
Dynamo is gebouwd voor maximaal vermogen van 6 kW.
Op vol vermogen kan dan best 6.063 kW worden geleverd.
T.o.v. de 6 kW is dat dan 101%.
Sjonge, om daar nu zo'n drukte om te maken.

Faphorst | 11-05-14 | 18:20

Terpen-tijn | 11-05-14 | 18:14

Het gaat over miljarden die hele klimaatverandering hoax , en iedereen wil een graantje meepikken.

Eurotokkie | 11-05-14 | 18:19

Bij te harde wind worden ze automatisch uitgeschakeld en gaan de wieken in de vaanstand om schade aan de windmolens te voorkomen. Bij harde wind van 7 Bft. zou het dus best kunnen dat het park aan die grenswaarde zit en dus iets meer levert dan de eigen maximale specificaties toelaten.

Ven1V1d1V1c1 | 11-05-14 | 18:19

Terpen-tijn | 11-05-14 | 18:10 : olie en gas raken inderdaad op. We moeten eigenlijk kernenergie, maar dat willen demense niet. Dan blijft er niet veel anders over.

ongelovigehond | 11-05-14 | 18:18

ongelovige hond 18:16
De optimisten zullen zeggen dat de windmolen boven verwachting presteert.

Terpen-tijn | 11-05-14 | 18:18

Over 50 jaar worden we uitgelachen dat we in die wind-hysterie zijn getrapt. We betalen allemaal 100 euro de maand meer aan energie om die wind onzin te subsidiëren.

Aan de andere kant, zonne-energie is hard opweg om rendabel te worden. Er is veel technologische vooruitgang. Dat is een veel realistischer optie, zelfs in ons vaak grijze landje.

EUSSR | 11-05-14 | 18:17

Tja, ik vul m'n wasmachine altijd tot 120%.

Causa Sui | 11-05-14 | 18:17

Kunnen ze niet een beetje opschieten met het opwarmen van de aarde? Kouwe voeten...

Ars Vivendi | 11-05-14 | 18:17

Vechten tegen windmolens dit...

Ommezwaai | 11-05-14 | 18:17

Dat hangt er vanaf wat "100%" betekent. Is dat de snelheid waarbij hij draait vlak voor hij kapot gaat, of is dat een veilige snelheid waarbij hij zonder problemen jarenlang moet kunnen draaien. In het laatste geval kun je makkelijk 1% harder.

ongelovigehond | 11-05-14 | 18:16

Ze maken dezelfde denkfout als die bankiers, die ons toen in een crisis hebben gestort.

VanBukkem | 11-05-14 | 18:15

Leugens de wereld inhelpen om commerciele motieven mag.
Moet zelfs, je zou wel gek zijn om de waarheid te vertellen. Zaken zijn zaken, niemand wilt failliet gaan.

Terpen-tijn | 11-05-14 | 18:14

Mijn fietsdynamo wekt meer stroom op.

Eurotokkie | 11-05-14 | 18:13

Who cares? De meesten geloven het toch wel.
Het gaat er niet om wat 1 wijsneus vindt, maar zeventien miljoen onnozelen.
Met aardijkskundeles zal de meester vertellen dat 101 procent wat overdreven is, maar dat we heel blij moeten zijn met gratis schone energie.
Want de olie en het gas raken op, nietwaar?

Terpen-tijn | 11-05-14 | 18:10

200% gelogen dus.

Klier van Bartholin | 11-05-14 | 18:09

Ik heb me vannacht wel voor 200% gegeven. 101%? Laat me niet lachen.

McMarx | 11-05-14 | 18:09

Daarom ben ik dit jaar overgestapt naar een grijze leverancier. Windbuilen goed voor €80 mld namens de VVD. Ik stem teven anti-europa, maar dit terzijde. Want heeft er niets mee te maken, toch.....

61 | 11-05-14 | 18:09

Afrondingsfoutje? 101% valt mij wel mee hoor. Ik hoor vaak genoeg mensen zeggen dat ze er 200% voor gaan en dergelijke. Als dat mag, mag een windmolen heus wel 101% produceren.

Hark | 11-05-14 | 18:08

@ eerstneukendanpraten | 11-05-14 | 18:03

Ook luchtfietsers. Windmolens zijn totaal niet rendabel en al helemaal niet groen.

kwark001 | 11-05-14 | 18:05

Windmolens in Nederland (ooit het land van wind, water en molens) zijn een lachertje. In Denemarken hebben ze het een stuk beter begrepen. We lopen weer eens hopeloos achter als het om duurzame energie gaat.

kicktherabbit | 11-05-14 | 18:05

En dat met Oostenwind.....

Leeuwarder | 11-05-14 | 18:04

Wij denken daar toch even anders over:


tegenwindn33.nl/

eerstneukendanpraten | 11-05-14 | 18:03

Gebakken lucht.....

kwark001 | 11-05-14 | 18:03

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken