Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Hoera. Hoopvolle Grafiek des Doods is hoopvol

27029582.jpgPositief nieuws! Jawel, inderdaad - Op GeenStijl, waar wij normaliter de godgansche dag lopen te zeiken & te zeuren. Gewoon, omdat het moet. (Voor goed nieuws gaat u maar naar de Libelle of de Allerhande.) Maar als er echt mooi nieuws te melden is, doen wij dat ook. Bij dezen. Zie dan die Grafiek des Doods. Het aantal doden in het verkeer pietbakkert met duizelingwekkende snelheid naar beneden. Niemand heeft dat succes geclaimd. Dus doen wij het maar. Na een stijlloos decennium van keihard schandpalen van verkeershufters, uitlachen van dronken asomobilisten en het laten zien man/vrouw & paard in talloze topics over de toestand op 's heeren wegen is het aantal boomklevers, orgaandonoren & hartverscheurende bermmonumentjes fors afgenomen. Oké vooruit. Ook wat kudoos voor de pliesie, hulpverleners, traumaheli's, verstandige verkeerspsychologen, Leo de Haas van Blik op de Weg, Volvo Cars Nederland, SBS Wegmisbruikers, Struikrover Koos P. en iedereen die we vergeten zijn. Op naar de 0, mensen. Kalm aan met den rechtervoet waar het moet, handen aan het stuur en kijken uit die doppen.

Reaguursels

Inloggen

vanaf 1970 is het resultaat nog spectaculairder. Vraag je je af waarom we eigenlijk nog zeuren over die paar slachtoffers en waarom daar wegen voor aangepast worden.

www.swov.nl/rapport/Factsheets/NL/Fac...

dompertje | 26-04-14 | 01:26

"Lies, damned lies and statistics"

JeanDragage | 25-04-14 | 08:53

Ik geloof dat grafiekje, top!

AbleArcher13 | 24-04-14 | 22:08

Niemand heeft het geclaimd? Is Ome Koos al zo snel vergeten dan? Ome Koos, die het succes van de autogordel toeschreef aan de oliecrisismaatregel en vervolgens aan zijn verbeten jacht op overtreders van die oliecrisismaatregel het succes van de airbags toeschreef. Díe totale lul van de vorige èn deze eeuw.

Pierre Tombal | 24-04-14 | 20:18

@Eurotokkie | 24-04-14 | 15:28
Het totaal aantal gereden kilometers is desalniettemin veel toegenomen sinds 2000, dus een bullshit argument.

CheeseHead1992 | 24-04-14 | 19:45

Ik trek een hoop maar koos p een compliment geven gaat echt te ver. Wat een moraal ridder is dat zeg. Ik hoop elke aflevering dat ik hem dat ie geraakt wordt door een vrachtwagen. En wat doet ie elke keer met die achterbakse krullen bol in het bos? Aan het einde van item heeft ie het zaad onderhand in zijn zitten

Rocknrolla7372 | 24-04-14 | 19:44

Laat jullie Marokkanen grafikje eens zien als je durft.

GezondVerstand | 24-04-14 | 18:47

Hét bewijs dat hogere maximumsnelheden op autosnelwegen geen daling van verkeersdoden in de weg hoeft te staan (wat vele boeroeptoeters altijd zo fanatiek beweerden). Eigenlijk is het leggen van dat verband al stupide an sich: de meeste verkeersdoden vinden plaats op gevaarlijke provinciale wegen en binnen de bebouwde kom. Mijn motto: 130 waar het moet, 160 waar het kan. Niets mis mee, azijnzeikerts. Leven en laten leven was toch jullie credo??

Faragefan | 24-04-14 | 18:19

voorspelling: laat het verkeer niet sneller gaan dan een mens kan lopen en er gaat bijna niemand meer dood...

staat alles wel stil, dat dan weer wel

yuryzelluf | 24-04-14 | 18:18

Het is nog sterker. In 1972 was het aantal verkeersdoden nog zo'n 3200 per jaar, dus 8 à 9 per dag.
Anno 2014 nog maar 1 à 2 per dag.
Er gaan ook best wel dingen goed in Nederland, het is niet alleen maar kommer en kwel.

EricDonkaew | 24-04-14 | 17:36

In 1996 was autorijden nog voor iedereen betaalbaar.

* | 24-04-14 | 16:41

Voornamelijk op het conto te schrijven van de autofabriekanten die steeds veiliger auto´s maken.

vansuyle.com | 24-04-14 | 16:38

logisch... toename aantal werklozen en beroepswerklozen... alsmede toename aantal ambtenaren

duitse herder | 24-04-14 | 16:35

Maar het aantal gevallen van blikschade door Poolse vrachtwagenchauffeurs is schrikbarend toegenomen! Wat een kutvolk is dat zeg!

VanBukkem | 24-04-14 | 16:15

De enige reden dat er minder doden vallen - gelukkig maar - is dat men slechts overal stapvoets mag rijden.

Jammer genoeg wordt dat niet uit de technologische vooruitgang geboekt.
Zeker wanneer je bedenkt dat het van overheidswege wordt aangemoedigd om alleen in kleine shit autootjes te rijden. één foutje in dit soort - voor de man niet vertoonbare auto - is einde verhaal.
Voor veiligheid moet je kennelijk in dit land het 10 voudige betalen denkende aan de houderschapsbelasting en veelal de verzekeringspremie.

ProAsfalt | 24-04-14 | 16:14

Heel goed. Dank jongens en meiden van GS.

Normpje | 24-04-14 | 16:14

Verkeerspychologen bestaan niet, anders waren al lang alle verkeerspaaltjes op het fietspad verwijderd.
Een kind, zelfs een mongool kan zien hoe gevaarlijk dat is.
Ken 1 paaltje hier vlakbij, daar is dit jaar al zeker tien keer een fietser tegen aangereden, maar ze staan er nog steeds.
Overheid creeert alleen ongelukken met hun achtelijke regeltjes.

Terpen-tijn | 24-04-14 | 16:08

Winterbanden.

Bluebook | 24-04-14 | 16:02

HAha LOL!

Einde van de Domheid | 24-04-14 | 16:02

Tja, minder verkeersdoden. Maar doorrijden is er ook niet meer bij. Als we heel Nederland nou eens een 30km zone maken, moet je kijken hoe laag het aantal dan wordt! Autorijden brengt nou eenmaal risico's met zich mee en met alle verkeersbeperkende maatregelen is er straks geen reedt meer aan.

Rest In Privacy | 24-04-14 | 15:58

Volgens mij zou je het afgenomen aantal verkeersdoden ongeveer net zo makkelijk kunnen correleren met de toegenomen wereldwijde CO2-uitstoot.

Russells Teapot | 24-04-14 | 15:52

necrosis | 24-04-14 | 15:39
Ongelukken vs. dodelijke ongelukken. Jij begrijp?

Mark Smith | 24-04-14 | 15:50

mocroGS | 24-04-14 | 15:43

Ja goed , maar die trage server lokt weer agressie uit .

Eurotokkie | 24-04-14 | 15:48

Sinds de afschaffing van het kudo systeem op GS ben ik ook een stuk minder agressief op de weg geworden.

mocroGS | 24-04-14 | 15:43

@ Merlot 15:21

"statistics" - Benjamin Disraeli als ik het wel heb.

eerstneukendanpraten | 24-04-14 | 15:43

Zelfmoordgrafiekje er bij, en het is weer in evenwicht.

Jackanders | 24-04-14 | 15:43

Alles wat in deze wereld gebeurt, komt door GeenStijl natuurlijk..

Wonderful-Life | 24-04-14 | 15:43

dus dat verplichte spionage doosje 'eCall' van Neelie is helegaar niet meer nodig !

(c)ZWITSUL | 24-04-14 | 15:41

Ik haat grafieken die niet bij 0 beginnen.

flame_me | 24-04-14 | 15:41

Ik woon in Duitsland. Kunt u ook www.keinsteil.de
oprichten?

harristhehero | 24-04-14 | 15:40

Met als gevolg minder organen die te oogsten zijn.
Hoor ik hier minder 3x.

Miezerig | 24-04-14 | 15:39

@Mark Smith | 24-04-14 | 15:32
Je kan auto's nog zo veilig maken, zolang ze bestuurd worden door mensen, win je er geen zak mee.
En compleet computer-gestuurde auto's is geen optie, die parameters moeten worden ingevoerd door.... mensen

necrosis | 24-04-14 | 15:39

Eurotokkie | 24-04-14 | 15:34
Kijk maar eens onder je..

Mark Smith | 24-04-14 | 15:37

Grootlichttherapie werpt dus zijn vruchten af. Chapeaux!
Of wordt dit nieuws nu gebruikt om aan te tonen dat de verhoging van de brandstofaccijnzen wel degelijk effect heeft op het aantal verkeersdoden in NL?

Rest In Privacy | 24-04-14 | 15:37

Wat wil je met de huidige filedruk

Harry Turtle | 24-04-14 | 15:36

Sinds ik mijn 328 touring heb verruild voor een elektrische i3 rijd ik een stuk relaxter en dus rustiger, dat bevalt heel goed.... toch als eerste weg bij het verkeerslicht en daarna idle cruisen dat is de toekomst! Wat mij opvalt is dat als ik nu in een benzinestoker rijd de rechter voet een stuk minder zwaar is geworden en ik de helft verbruik heb... das geestig!!

arretje | 24-04-14 | 15:35

Mark Smith | 24-04-14 | 15:32

Ik denk ook dat niemand persoonlijk verantwoordelijk is voor deze daling .

Eurotokkie | 24-04-14 | 15:34

Ik durf niet meer op het verkeer om me heen te letten omdat ik me vanwege Koos Spee volledig moet focussen op mijn snelheidsmeter.

atje | 24-04-14 | 15:33

inb4 overheid/kabinet dat gaat claimen dat flitsen op veilige wegen en trajectcontroles tot deze resultaten hebben geleid.

LangeTijdGeleden | 24-04-14 | 15:33

Veiliger auto's, meer controles en common sense.

Mark Smith | 24-04-14 | 15:32

Professor Superhirn | 24-04-14 | 15:28

Idd , en de besparing voor deze straatverlichting is nihil .

Eurotokkie | 24-04-14 | 15:31

Nu met een grafiek van de Staatsschuld van Nederland.

AbleArcher13 | 24-04-14 | 15:29

Vergeet het maar. Nu de straatverlichting uit gaat 's nachts staat die teller in 2015 gewoon weer op 1251.
Dat is overigens ook het jaartal dat het beschavingsniveau in de grote steden in 2015 weergeeft.

Professor Superhirn | 24-04-14 | 15:28

Vanaf 2000 zijn er meer thuiswerkers , vandaar die daling.

Eurotokkie | 24-04-14 | 15:28

Zo, dus vlak na de financiele crisis, ineens minder verkeersdoden? Je zou bijna denken dat er minder mensen dagelijks naar hun werk rijden of zo. Zal wel toeval zijn.

Enrico Palazzo | 24-04-14 | 15:26

geweldig.

GekkeDave | 24-04-14 | 15:22

:-))
Lies, big lies and ..

Merlot | 24-04-14 | 15:21

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken