Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Prijsstijging bij NS: autorijden nu veel voordeliger

nswordteenstukduurder534.jpgNou, veel opzichter kan het niet gemaakt worden. Kijk de berichten eens parmantig naast elkaar staan in de Televagijn. De NS behoudt het semi-monopolie op het Nederlands spoornet, maar krijgt wel een veel hogere boete als het niet op niveau presteert. Tegelijkertijd krijgt de NS de ruimte om die boete alvast in te dekken doordat het de treinkaartjes duurder mag maken. Tien procent er op in de spits, maximaal zes procent in de daluren. Toe maar. Terwijl opperconducteur Timo de Tank Engine vorige week nog beloofde dat de reizigers alle prioriteit krijgen, qua service en gemak. Want dan zouden waarschijnlijk meer mensen de auto laten staan en kiezen voor de trein. Nou, Timo, en stas Mansveld, dan hebben we nieuws voor u. Treinreizen is dan flink duurder dan autorijden. Dus gaat iedereen die de keuze heeft en van zijn geld houdt met de auto reizen. En dat wil iets zeggen, want autorijden is dankzij alle accijnzen en belastingen tiefusduur in dit land. Goed, leer ons de politiek kennen. Die zullen binnenkort concluderen dat het financieel niet aantrekkelijk is om met de trein te reizen en dus middels belastingen het autorijden duurder maken, zodat mensen voor de trein kiezen. En zo draait het wieltje weer rond.

Reaguursels

Inloggen

Oplossing zoals in de 19e eeuw. Kleine arbeiderswoninkjes naast de fabriek en de arbeiders op de rand van armoede houden. Want een paar machtige mensen met heel veel geld blijven dan blij. En als je op tijd dood gaat gooien we je weg.

CARLIN:
www.youtube.com/watch?v=rsL6mKxtOlQ

kloopindeslootjijook | 24-04-14 | 13:06


1. De trein mag duurder want de auto is duurder.
2. De benzine mag duurder want de trein is duurder.
3. goto 1.

kloopindeslootjijook | 24-04-14 | 12:58

Werken moet. Dus woon-werken-reizen moet. Dus betalen moet. Kan degene die lekker heeft kunnen verdienen aan de Fyra even wat terugstorten? Nu draaien wij er met z'n allen voor op.

kloopindeslootjijook | 24-04-14 | 12:57

OV is nu al veel te duur. 10% van de huidige prijs zou meer op z'n plek zijn.

DerUnterMensch | 23-04-14 | 20:40

@rasoptimost, treinen staan toch wel zon beetje bekend om hun vertragingen. De snelweg tussen groningen en amsterdam niet. Enfin met beiden kun je vertraging hebben. Dus laten we dat maar buiten beschouwing laten niet ? Verder is de ns jaarkaart vrij voor de ns. Niet voor bussen en trams.... Dus buiten de ns om moet je toch echt weer betalen als jw elders heen moet. Of de spark het volhoudt weet ik niet, waarschijnlijk niet, maar ach de marges zijn ruim dus kun je hem desnoods om het jaar inruilen voor een volgende occasion... Daarnaast noem je de spark een tweederangs auto, dat klopt maar het is ten opzichte van eersteklas treinreizen toch echt premium te noemen. Je eigen stoel, airco, bagageruimte, kachel, radio, etc. Etc. Heb je in de eerste klas nog geeneens. Laat staan een stukje prive waar he ongeneerd in je neus kan peuteren danwel niet wordt geconfronteerd met het gepeuter van een ander. Boetevrij rijden is een keuze. Net als in het ov... Als je daar vergeet in te checken krijg je ook een boete. Dus tsja ach. Allen die twee uur per dag zou mij al het dubbele waard zijn. Maar in de praktijk kun je dus goedkoper uitzijn. Blijf dus bij mijn standpunt

Badderbeest! | 23-04-14 | 19:15

Dit is slecht nieuws voor autobezitters. Waarom? Omdat wij een PvdA/VVD kabinet hebben die dadelijk besluiten om er voor te zorgen dat de trein goedkoper blijft gewoon de prijs van de wegenbelasting verhoogt of de accijnzen nog maar eens omhoog zet.

Moonwarrior | 23-04-14 | 19:12

@badderbeest
Overigens reken jij in je OV-berekening met een NS 1e klas abonnement van 535/maand. Dat is het altijd vrij abonnement, waarmee je altijd en overal kunt vrij reizen met de trein. Dus dan hoeft die €25/maand voor incidentele reizen ook niet. Scheelt weer €300/jaar.

rasoptimist | 23-04-14 | 16:52

Mijn auto rijdt toch echt 1 op 18,5 dat is dus 180/18,5 9,73 liter en dat is dan weer 16 euro.
Sowieso sinds dat ze bij de NS van plan waren mij te laten overnachten op 't station, zien ze mij daar niet meer terug.

Boris die Sauertopf | 23-04-14 | 16:43

@badderbeest in je optelsom voor de auto vergeet je 1x €250
Het moet dus zijn: 1000+1000+600+376+250+4840=8066

Je gaat dan dus wel 87400 km per jaar in een Chevrolet Spark met LPG rijden, dat is 437000 km in 5 jaar. Gaat dat ding dat volhouden?

437000 km schade- en boetevrij rijden is ook knap.

Ik denk niet dat je al met al niet veel lager uitkomt dan de OV kosten. Bij een 2e klas abonnement (en laten we eerlijk zijn, een Chevrolet Spark is ook een beetje een 2e klas auto) wint het OV het op prijs

Blijft over de tijdswinst in de auto. Ik denk dat een gemiddelde van 1:43u van Groningen naar Amsterdam niet lukt. Files zal dat wat omhoogkrikken. Het bus/metro overstap gedeelte in de OV-reis is irritant. Zou terug gebracht kunnen worden door op niet regendagen te fietsen, dan is het 2x20 minuten max. In Groningen met een eigen fiets (afschrijving+onderhoud!) in Amsterdam met een OV-fiets (is volgens mij gratis bij een abonnement). Dan komende reistijden alweer een stuk dichter bij elkaar.

Prettig is natuurlijk dat je in de trein niet over hoeft te stappen. 2 uur in de 1e klas je krantje lezen, en een tukje doen is wat mij betreft een stuk relaxter dan twee uur in een Chevrolet Spark door het verkeer ploegen.

Ik ben blij dat ik niet hoef te keizen en in een kwartier naar mijn werk fiets.

rasoptimist | 23-04-14 | 16:40

Bij Tesla M. S : 00.29 eurocent (exclusief banden, afschrijving)

zeertegendradig | 23-04-14 | 16:29

gewoon een ordinaire prijsverhoging, zoals ze de afgelopen 10 jaar elk jaar gedaan hebben. De ''spits ontlasten'' is de troefkaart en de smoes om zulke prijsstijgingen te rechtvaardigen

gelachewoar | 23-04-14 | 15:16

seven | 23-04-14 | 13:46
-
Onzin. Een Chevrolet Spark op LPG-G3 weegt 929 kg. www.autotrack.nl/tweedehands/chevrolet... Volgens de website van de belastingdienst betaal je daar in Groningen € 376,- per jaar voor. Goed, ik zat er iets naast. Maar niet meer dan € 126,- op jaarbasis. Niet de € 750,- die u suggereert. Bovendien haalt je met de spark (ik denk dat u in de war bent met ander modellen, zie bovenstaande link) met gemak de 1:13. www.autoweek.nl/verbruik/3815/chevrole... Met hoofdzakelijk snelwegkilometers, zoals in het voorbeeld is 1:15 zelfs goed haalbaar. Ik doe de auto in de rekensom dus 897 liter LPG tekort op jaarbasis. toch al snel € 628,-
-
Uw opmerkingen resulteren dus voor € 502,- op jaarbasis in het voordeel van de auto. Kunt u nagaan !

Badderbeest! | 23-04-14 | 14:27

Ik heb geen rijbewijs, dat wordt een Canta

lingo star | 23-04-14 | 13:59

Badderbeest! | 23-04-14 | 12:38
Mooie rekensom, maar lpg-g3 is in de wegenbelasting eerder 250€ per kwartaal en een op 13 haal je met een chev nooit. Kan het weten, rij zelf op lpg (g3 installatie) en dan nog in een normale stationwagen ipv mpv.

seven | 23-04-14 | 13:46

Aaahh, daar hebben we de Fyraheffing. Mission Accomplished, zal ook wel tot de mededeling leiden dat het de NS behaagt heeft de "salarissen" van zichzelf te verhogen. Het debiele volk is er tenslotte weer met mondje in de duim ingestonken..

G. Raayer | 23-04-14 | 13:22

conclusie: OV wordt pas interessant als je het vergoed krijgt.

swift1.6 | 23-04-14 | 12:54

rasoptimist | 23-04-14 | 08:57
-
Dat moet je ook niet per ritje bekijken maar op jaarbasis voor de forens. Natuurlijk kun je geen auto aanschaffen voor 1 x een ritje Amsterdam/Groningen. Maar stel je woont in Groningen aan het Zilvermeer en werkt in Amsterdam aan de Jachthavenweg. maar moet ook wel eens ergens anders heen. wat dan ? Met de auto is het 186 km en doe je er 1 uur en 1 uur en 42 min. over. Met het ov moet je lopen, de bus pakken, de trein pakken, lopen, de metro pakken en nog meer lopen en doe je er 2 uur en 43 minuten over.
-
Met de trein; Je betaalt aan de NS € 535,- per maand / € 6.420,- per jaar. (eerste klas, immers je wil net als in de auto altijd zitten) Dan ben je er nog niet want je moet ook nog bij het vertrekstation zien te komen en van het aankomststation naar je eindbestemming. Dat kost je nog eens een busabbonement. In Groningen kom je bij Qbuzz uit voor € 77,20 per maand voor 2 zones (€ 926,40 per jaar) Voor Amsterdam centrum en zuid nog eens € 90,- per maand voor de centrumzone (GVB) totaal € 1080,- per jaar. Daarnaast moet je ook nog wel eens ergens anders heen. Het goedkoopste (incidenteel) is dit gewoon zonder abbonnementje te regelen. Deze kosten begroten we op € 25,- per maand = € 300,- per jaar.
-
Als je hebt meegerekend ben je met het OV dus € 8624,- per jaar kwijt.
-
Dan de Auto.
-
Je koopt een Chevrolet spark bi-fuel op LPG-G3 wat een economische auto is op deze afstand. Je koopt een occasion uit 2010 voor € 6000,- We gaan deze auto 5 jaar rijden en schrijven hem in die tijd af tot € 1000,- restwaarde. De afschrijving is dus €1000,- per jaar. Het onderhoud kost volgens chevrolet (twee grote en een kleine beurt per jaar € 1000,- per jaar) verder hebben we nog wat incidenteel onderhoud aan slijtagedelen zoals banden. Dit kost ongeveer € 600,- per jaar. Dan hebben we nog de wegenbelasting € 250,- per jaar en verzekering (WA-casco) € 250,- per jaar. verder gaan we 46 weken per jaar naar ons werk en rijden dan 1900 km per week incl. incidentele uitstapjes. Totaal 87.400 km per jaar bij een verbruik van 1:13 hebben we het over 6.723 liter LPG á € 0,72 = € 4.840,-
-
Sommetje maakt dus; 1000+1000+600+250+4840=7.690,- per jaar
-
Samenvatting; het OV kost € 8426,- per jaar = € 36,63 per werkdag (46 weken van 5 dagen) en je bent dan 1265 uur per jaar aan het forenzen.
-
De auto kost € 7.690,- per jaar = € 33,43 per werkdag en je bent dan 805 uur per jaar aan het forenzen. (€ 0,09 euro per kilometer ALL-IN)
-
Conclusie;
De auto is in dit geval € 736,- per jaar goedkoper dan het OV. Daarbij bespaar je jezelf 460 uur reistijd per jaar (RUIM 19 dagen van 24 uur !!!!) EN heb je een auto voor de deur staan voor de boodschapen in het weekeinde waar je alleen nog maar de LPG hoeft te betalen omdat alle andere kosten al zijn afgeschreven op je woon-werkverkeer. Alle mensen die bewust van het OV gebruikmaken zijn dus knettergestoord.

Badderbeest! | 23-04-14 | 12:38

ongeloofelijk dat men, in deze tijden, zonder enige schaamte prijsstijgingen van 6,10% durft door te voeren. De afgelopen jaren heeft de NS JAARLIJKS de prijzen met minstens 4% laten stijgen. De kwaliteit is helaas niet mee gestegen...

gelachewoar | 23-04-14 | 12:36

Ook op recentere tweedehands auto's schrijf je flink af 200 euro per maand is geen uitzondering.

voldemort | 23-04-14 | 12:01

Laatst een dagje bij de schoonouders geweest. Van Noord-Gelderland naar de Noordoostpolder: een uurtje met de auto, of 2.5 uur met het onrendabelenvervoer. En het was een retourreis, dus die tijden keer twee. Ze moeten me geld toestoppen voordat ik in de trein ga zitten (of staan).

Martin Aceton | 23-04-14 | 11:59

@aap-noot-mies | 23-04-14 | 10:24
Een kortingkaart is toch niet geldig in de spits?
Er zijn twee soorten autokosten, die per kilometer (benzine, bandenslijtage) en vaste kosten: Afschrijving, MRB, verzekering, jaarlijks onderhoudsbeurtje.
Qua variabele kosten zit ik op 10 cent aan benzine en 1 cent voor de banden per km.

voldemort | 23-04-14 | 11:58

aap-noot-mies | 23-04-14 | 10:24
ik kan me vergissen, maar die kortingskaart is volgens mij niet geldig in de spits.
En dat werken zou natuurlijk mooi zijn (vooral als je een wat langere reis hebt), maar of je veel aan werken toe komt met het gemiddelde OV tuig om je heen.... Ik denk dat je meer tijd kwijt bent met op je spullen letten en je oren dichthouden om al die MP3spelers en telefoongesprekken niet aan te hoeven horen.

swift1.6 | 23-04-14 | 11:56

Geen enkele auto rijdt voor 10 cent per kilometer. Echt niet. Stel je hebt een diesel-auto en je bent in staat om het verbruik op 1 op 15 te houden. Met een dieselprijs van 1,50/liter zit je dan al op 10 cent per kilometer.
Daarbij komt dan nog:
-aanschaf/afschrijving
-wegenbelasting
-verzekering
-onderhoud (al doe je het zelf, de onderdelen zijn echt niet gratis)

Een auto is absoluut gemakkelijker en meestal sneller dan de trein, maar echt niet goedkoper.

rasoptimist | 23-04-14 | 08:57
.
.
Afschrijving heb je sowieso, of je rijdt of niet. Daarnaast is dat vooral voor nieuwe auto's. Puur voor vervoer kun je voor niet al te veel een prima 2de handsje kopen. Zelfde geldt voor verzekering en wegenbelasting en APK kosten. Die moet je ook betalen, of je rijdt of niet.
Een diesel die 1 op 15 rijdt is iets mis mee. 1 op 20 is zeer goed haalbaar, al ligt het verbruik voor het grootste gedeelte aan je rechter voet.
Onderhoud verschilt per type. Zo heb je auto's waar een oliefilter pak weg 10 euro kost maar ook waar je een 60 euro neer kan leggen.
Blijft parkeren over. Dat kan soms flink doortellen, dat is waar. Maar met een beetje opletten kun je parkeerkosten prima drukken, zeker als je naar een andere plaats gaat dan amsterdam. Maar ook in amsterdam kun je bijv. kiezen om bij de arena te parkeren en dan het laatste stukje met de trein te doen. Sta je relatief goedkoop.
En dan is dit uitgaande van 1 persoon. Ga je met je gezin (zeg 2 volwassenen en 2 kinderen die niet meer in aanmerking komen voor een kinderkaartje), dan wordt de auto ineens heel erg veel goedkoper.

swift1.6 | 23-04-14 | 11:49

Maak dat auto rijden maar duurder nu dan, wat rustiger op de weg ik tank toch in België

Bababas | 23-04-14 | 11:39

Vip3r | 23-04-14 | 08:22
diplomatenplaat erop en gewoon parkeren. Alleen oppassen voor Danny.
Maarre, effe combineren met trein kan prima. Klein station langs de snelweg bij amsterdam in de buurt. Gratis parkeren, treinkaartje van 8 euro ofzo en klaar.
En als mij als limburger dat lukt, moet iemand die er in de buurt woont toch zeker de gratis parkeer plaatsjes kennen.

swift1.6 | 23-04-14 | 11:38

auto is altijd al goedkoper geweest.
Zeg eerlijk, hoeveel van jullie wonen er direct naast een station en moeten ook altijd ergens naartoe waar een station direct naast ligt?

swift1.6 | 23-04-14 | 11:34

Auto is sowieso voordeliger als je met meer dan 1 persoon gaat reizen.

JohanM | 23-04-14 | 11:33

Dat is al jaren zo. Als je al een auto hebt is het minder duur per kilometer dan de trein. Zeker als je met zijn tweeën op pad gaat. Als je speciaal een auto moet aanschaffen met alle bij behorende veel te hoge kosten dan zou ik het sommetje nog eens maken. Maar als je er een hebt is het zonde om de auto te laten staan voor de trein.

voldemort | 23-04-14 | 11:31

Arnhem - Amsterdam is maar iets goedkoper terwijl het maar een uurtje met de trein is.. daarom sowieso al veel goedkoper met de auto. Als je met meer dan 1 persoon reist ben je zeker veel goedkoper uit met de auto

Steenpijl | 23-04-14 | 11:12

Met zijn vieren met de trein. Als je geen dalurenkorting hebt moet er minimaal 20 euro op je chipkaart staan voor je in kunt checken. Dat is dus 80 euro.
Met zijn vieren met de auto is veel goedkoper en als je het een beetje uitvogelt tevoren hoeft het parkeren ook niet meer dan een tientje per dag te kosten. Buiten Nederland kun je in veel grote steden net buiten het centrum gratis parkeren. Bijvoorbeeld in Brussel is het net voorbij de Botanique in het weekend gratis en het weekend begint daar vrijdag om 18:00 uur (tenzij dat na 2012 is veranderd).

Uriël Fack | 23-04-14 | 11:09

En mocht je willen fietsen naar het station. Reken dan ook de parkeerkosten van je fiets mee. Of de gemiddelde kosten van een gejatte fiets, kapotgetrapte fiets en dat soort zaken.

Dima Beeline | 23-04-14 | 11:00

----------
Sowieso kun je in de trein vaak nog wel een beetje werken; tijd in auto is verloren.
aap-noot-mies | 23-04-14 | 10:24
----------

Mijn ervaring uit mijn trein tijd was: Ik kan niet werken tussen werkadres/thuisadres in de reistijd met overig OV naar de stationnen. Werken ging ook erg lastig in de 10 tot 20 minuten die ik gemiddeld op de trein moest wachten. Door handige afspraken over werktijden kon ik ook met de auto lekker doorrijden en niet betalen voor parkeren.
Dus met de auto reed ik in een half uur van werkadres naar woonadres en v.v. Dus een uur onproductieve reistijd op een dag. De trein deed er 45 minuten over. Maar dan moest ik ook 20 minuten fietsen 10 minuten met de tram en ca. 15 minuten op tram of trein wachten, per rit. Dus alles bij elkaar anderhalf uur productieve reistijd en anderhalf uur onproductieve reistijd op een dag. Tijd die ik thuis ook kan werken. Per saldo kan ik met de trein effectief een half uur korter werken.

Dima Beeline | 23-04-14 | 10:59

Die boetes hebben dus geen enkel ander effect dan een lastenverzwaring?

van heinde en verre | 23-04-14 | 10:43

Nodeloos kwetsend is het artikel niet, maar wel tendentieus en ongenuanceerd. Bij autokosten wordt alleen de benzine gerekend, bij de trein wordt geen rekening gehouden met een abonnement.

bintang | 23-04-14 | 10:30

Door jarenlang voortetterend linksch beleid is er inmiddels een absurde situatie ontstaan. We tanken in België, rijden treinmaterieel waar een Chinees niet dood in gevonden wil worden, subsidiëren alu-hoedje elektrische auto's, vercriminaliseren dikke leasebakken waar hardwerkende ondernemers in rijden, stellen wegenbouw uit omdat het een steenuil stoort, hangen snelwegen vol met flitsers, onbegrijpelijke baanafsluitingen en snelheidsborden en proppen treinen vol tokkies om vervolgens internetloos uren stil te staan.

Ik rij, ik betaal lijdzaam brandstof en belastingen, flirt tijdens de file, maar vloek vooral veel de Partij van de Achterlijke en alle groene linkschmensen die Mobiliteit in Nederland tot een droef pretpark hebben gemaakt.

Bijnavleesjatter | 23-04-14 | 10:28

Geniale zet!
De NS mag de prijzen (riant) verhogen, hierdoor pakt men enmasse de auto (daar waar in bezit).
De Staat knalt accijns en (wegen)belastingen omhoog en harkt weer, ten koste van autorijdend en werkend Nederland, den Europ's weer binnen.
Genaait wordt u toch wel u mag zelf kiezen hoe.

Super Grover | 23-04-14 | 10:25

Vergelijking is niet helemaal eerlijk. Het ligt er maar net aan hoe vaak je zo'n reis maakt. Bij sporadisch reizen is de trein natuurlijk veel goedkoper. Iemand die vaker reist heeft waarschijnlijk een kortingskaart, dan kost Adam-Groningen nog maar 15 EUR. Sowieso kun je in de trein vaak nog wel een beetje werken; tijd in auto is verloren.

aap-noot-mies | 23-04-14 | 10:24

Sinds Snappcar is opgericht, reis ik nooit meer met de trein. Ik wil hier geen stijlloze promotoe maken, maar het is is ideaal voor als je zelf geen auto hebt en af en toe wat verder weg moet. Alhoewel ze nu ook duurder zijn dan in het begin.
.
Maar goed, altijd een auto ter beschikking zonder er zelf een te bezitten. Ideaal imo.

Ih8yousf | 23-04-14 | 10:14

@Hark | 23-04-14 | 10:08
Totdat ze www.fietsbelasting.nl/ weer uit de kast halen...

Ing. eslapen | 23-04-14 | 10:11

Fietsen blijft gelukkig gratis.
Maar ja, als je naast de 8 uur op kantoor ook tijdens het forenzen nog per sé met je luie reet op een stoel wil zitten...

Hark | 23-04-14 | 10:08

Nog even los van de vergelijking auto-trein: Het doel was toch altijd om mensen in het OV te krijgen? Dat scheelt *juist* in de spits: er zouden minder files komen, dus minder wegen nodig zijn en minder luchtvervuiling. Dan is het contraproductief om de prijzen in de spits extra te verhogen.

In veel gevallen is woon-werk met de trein overigens prima te doen. En ja, van uithoek naar uithoek is met OV lastig, maar als je in de spits van Breda naar Brussel moet, is de auto ook een hel. Elk scenario heeft zijn plussen en minnen.

Maar de essentie zou niet vergeten mogen worden en dat is dat meer gebruik van OV grote voordelen heeft.

xspalm | 23-04-14 | 10:06

Wanneer je in de spits reist is het aller-aller-aller goedkoopst gewoon met de trein, zonder kaartje uiteraard, en hooguit 1x in de maand tegen de lamp lopen.. heb je het er zo weer uit.
en verder: fuck NS, fuck stas Mansveld en fuck de auto

AsEl | 23-04-14 | 09:48

€0,13 per km ? Is deze prijscalculatie gebaseerd op de toestand in 2001 en in guldens of zo ?

Met een zuinige bak zijn dit hoogstens de benzinekosten, maar hoe zit het met afschrijving, onderhoud en banden?

DeSteef | 23-04-14 | 09:40

het regeringsbeleid laveert als een opportuuitzunistische crackhoer op zoek naar een klant.
eerst moesten we met zijn allen in de trein , en nu allen aan de auto.

Dit uitzuigbeleid is niet te verantwoorden , behalve door realiteitsschuwe autisten.

Kazig Stan | 23-04-14 | 09:31

@Willem VanDer Decken Als je in Amsterdam 1 uur goedkoop wilt parkeren dan kan dat op de Van Woustraat en nog een paar straten voor precies een dubbeltje per uur. Maar ook geen minuut langer. En in Noord zijn nog wel een paar plekjes voor nop, dicht bij een pontje. Sta je binnen 20 minuten ook op Centraal.

Dima Beeline | 23-04-14 | 09:30

Toevallig vanochtend mijn vrouw voor een keertje in de trein gepropt... 2 keer overstappen, 2 keer dik 15 minuten wachten, dan nog een tram naar de locatie. Is ze circa 2 uur onderweg. Voor een dikke 33 euro ex tramkosten.
Normaal doen we dat ritje met z'n tweeen, dus dat zou op ca. 66 euro plus wat tramkosten, zeg maar 70 a 72 euro komen. Exclusief retour met auto naar vertrekstation.
Met de auto 3 euro aan wegenbelasting, ca. 15 euro afschrijving, 10 euro onderhoud, 15 euro brandstof en 5 euro parkeerkosten. En nog 1,35 aan verzekering. Dan sta ik in kortere tijd (50 minuten sneller met normaal rijden), met radio en een verstaanbaar gezellig gesprek, bakkie eigengezet pleur in de hand voor 50 euro retour op hetzelfde adres.

En dan wil de NS het nog duurder maken? Ik zie nog hogere accijnzen op brandstof en nog hogere MRB om dat te compenseren....

Dima Beeline | 23-04-14 | 09:24

Voor het geval er nog mensen bestaan die daar over twijfelen: het duurder maken van auto rijden is dus niet vanuit milieu overwegingen om u in de trein te krijgen.
.
Nooit geweest ook.

Pierre Tombal | 23-04-14 | 09:24

Er werd ook al eens voorgesteld om de woon-werk vergoeding als gewoon 'loon' te belasten. Dat idee zal ook wel weer eens op tafel worden gelegd binnenkort. Jammer forens, betaal maar lekker tientallen tot honderden euro's per maand om te mogen reizen naar je werk. De tyfus voor hardwerkende Nederlanders.

raskol | 23-04-14 | 09:23

En het is maar een enkeling die alleen met de trein reist van Amsterdam naar Groningen of visa versa. Reis minimaal met z'n tweeen die weg en je bent veel goedkoper met de auto uit.

polt | 23-04-14 | 09:18

Ze blijven er mee weg komen zo lang Nederlanders te veel te verliezen hebben bij een gewapende revolutie. Oh, en het volk is helemaal ontwapend. Dat ook.

Laten we een referendum houden en ons aansluiten bij Duitsland. Een fatsoenlijke auto kost tienduizenden euro's minder, benzine twintig cent per liter, alcohol en tabak goedkoper, geen max snelheid waar het niet nodig is en we worden deel van een economie die het veel beter doet.

7,62x39 | 23-04-14 | 09:17

Tjonge jonge, wat een constructie. En als puntje bij paaltje komt hoeven die boetes niet betaald te worden, want ze hebben het zo zwaar. Lutsers !

Mayer001 | 23-04-14 | 09:15

OerAppie  | 23-04-14 | 08:20
.
Als ik regelmatig met de trein reis dan moet ik ook nog van en naar het station reizen. Ook drink ik waarschijnlijk eerder koffie bij de kiosk en koop ik meer kranten voor onderweg. Daarnaast is de kans dat ik in de trein wordt berooft een stuk groter dan dat in mijn eigen auto gebeurt. Om nog maar niet te spreken van de vertragingen die mijn baas extra geld aan gemiste arbeid kosten. Doe mij maar de auto dus!

Rest In Privacy | 23-04-14 | 09:11

Gewoon eens stoppen met het OV te subsidieren en autorijden te belasten

rode peper | 23-04-14 | 09:11

@ * | 23-04-14 | 08:51
Da's buiten Nederland op Oost Groningen na. En daar zijn geen vacatures.

Willem VanDer Decken | 23-04-14 | 09:04

Ik begrijp heel goed waarom je weg wilt uit Amsterdam maar ik snap in 't geheel niet waarom je naar Groningen zou willen.
Ik blijf lekker thuis en wordt slapend rijk op de bank

langsdekant | 23-04-14 | 09:04

Eigenlijk wordt werken gewoon te duur.

YMMMV | 23-04-14 | 09:02

Het klootjesvolk moet natuurlijk wel rekening houden met het milieu en daar fors voor betalen. Wat zou het goed zijn voor het milieu als meer mensen met de trein zouden gaan i.p.v. met de auto. Kennelijk heeft de ns maling aan het milieu, want dan zouden de kaartjes wel goedkoper worden i.p.v. duurder om de mensen de trein in te krijgen. Het zou tevens helpen bij het oplossen van het fileprobleem.

Maria.1 | 23-04-14 | 09:02

Zeiden een aantal reaguurders dit niet vorige keer? NS gaat prijzen verhogen, minder mensen gaan met de trein, treinen lijken 'meer leeg' en kunnen meer op tijd rijden want minder tyfus irritante reizigers en alsnog krijgt NS ongeveer hetzelfde bedrag qua winst binnen. Win-win.

En dan komt de politiek nog even de natrap geven aan de automobilisten, ze verder uitmelken voor de laatste paar centen die ze nog hebben om ze de trein in te trappen en dan, zoals Quid al zegt, is het cirkeltje weer rond en kan weer gezeikt worden op de NS. Alles om groene politieke Elite gerust te stellen.

LangeTijdGeleden | 23-04-14 | 09:01

Geen enkele auto rijdt voor 10 cent per kilometer. Echt niet. Stel je hebt een diesel-auto en je bent in staat om het verbruik op 1 op 15 te houden. Met een dieselprijs van 1,50/liter zit je dan al op 10 cent per kilometer.
Daarbij komt dan nog:
-aanschaf/afschrijving
-wegenbelasting
-verzekering
-onderhoud (al doe je het zelf, de onderdelen zijn echt niet gratis)

Een auto is absoluut gemakkelijker en meestal sneller dan de trein, maar echt niet goedkoper.

rasoptimist | 23-04-14 | 08:57

@OerAppie | 23-04-14 | 08:20
Rij samen met een collega, strijk 2x 19ct per kilometer op en tel uit je winst.

* | 23-04-14 | 08:56

Waarom zou een Groninger in godsnaam naar Amsterdam willen?
Maak dan die overzichten gewoon van Boekarest-Amsterdam en Sofia-Amsterdam, dan heeft Iwan met de pet er ook wat aan.

Cuyahoga | 23-04-14 | 08:55

@Mesmer | 23-04-14 | 08:53
Die groeit niet mee omdat de fiscus dat met tenminste 30% bestraft.

* | 23-04-14 | 08:55

De spits is de spits omdat mensen naar hun werk moeten. De reiskostenvergoeding door de werkgever groeit waarschijnlijk niet mee want die hebben het ook zwaar dus de werknemer ziet meer van zijn salaris verdwijnen, daling koopkracht met alle gevolgen van doen.

Mesmer | 23-04-14 | 08:53

De boete wordt ten laste van de aandeelhouders (het rijk) betaald aan het rijk. Schitterend bedacht weer, stelletje jezelf met niets bezighoudende FUCKUPS!

NACademicus | 23-04-14 | 08:51

Alleen nog solliciteren in plaatsen waar wonen ook betaalbaar is.

* | 23-04-14 | 08:51

Op nu.nl las ik over een stijging van 10% in de spitsuren en juist een daling van 12% in de daluren. Dat lijkt me ook beter verklaarbaar aangezien dit wordt gedaan om de treinen in de spitsuren te ontlasten.

keauning | 23-04-14 | 08:51

Lol, ik kies voor de snorscooter!

GhostwriterAvitas | 23-04-14 | 08:51

Ik ga maar eens overleggen met vliegveld Eelde om mij elke dag richting Schiphol te vliegen (ja, ik werk ver van waar ik woon) want denk dat dat nog wel eens goedkoper kan zijn. Mijn trein abonnement kost mij nu 309 euro per maand. Treintijd is voor mij ook werktijd en helaas kan dat beter als ik zelf niet hoef te sturen. Ik ben niet de enige die dit elke dag reist dus wellicht is een bus charteren ook een optie.

Mesmer | 23-04-14 | 08:51

Ik ga maar eens overleggen met vliegveld Eelde om mij elke dag richting Schiphol te vliegen (ja, ik werk ver van waar ik woon) want denk dat dat nog wel eens goedkoper kan zijn. Mijn trein abonnement kost mij nu 309 euro per maand. Treintijd is voor mij ook werktijd en helaas kan dat beter als ik zelf niet hoef te sturen. Ik ben niet de enige die dit elke dag reist dus wellicht is een bus charteren ook een optie.

Mesmer | 23-04-14 | 08:51

Plus dat ik in de auto naar Mahler kan luisteren en in de trein naar het gezeik van anderen.

IJzervreter | 23-04-14 | 08:50

Met mijn auto rij ik voor 10 cent/kilometer all-in. Doe ik het onderhoud natuurlijk wel zelf.
Maar dat is dan wel een enorme pauperbak waar je nog niet dood in gevonden wilt worden.
Ieder voordeel heeft immers zijn nadeel.

jemagookniksmeer | 23-04-14 | 08:48

180 kilometer met de auto voor 25 euro ? Je rekent als een politicus. De kosten die je niet bevallen laat je gewoon weg.

Skyeisthelimit | 23-04-14 | 08:47

Mansveld is toch ook een PvdA pop die door het baantjescarrousel is neer geplemd, iemand die geen orde kan scheppen in de chaos N.S., alleen maar boete's opleggen en makkelijk scoren met een nieuwe melkkoe.
Door het personeelsbeleid zal er nooit en te nimmer een capabel persoon op die plek gezet worden, ze komen allemaal uit het old boys netwerk of van PvdA huize, tel uit je winst!

lanexx | 23-04-14 | 08:45

Hé Quid! Waar kan ik in 020 voor 0,14 pleuro mijn auto wegzetten voor één uur? Ik weet wel plekken waar het gratis kan maar als je uit Grun komt moet je daar niet wezen.

Willem VanDer Decken | 23-04-14 | 08:42

Wil ik naar Groningen dan dien ik geld bij te krijgen.

Wilhem van Nathouwe | 23-04-14 | 08:42

@ Kaas de Vies 08:28


Was de rolprent "Debbie does Dallas 3" weer uit?

eerstneukendanpraten | 23-04-14 | 08:41

Fuck alles. Als ik van Groningen naar Amsterdam moet ga ik via Duitsland. Daar lekker doorrijden, tanken, uit eten, boodschappen, eens kijken naar een volgende auto want ook dat is goedkoper en dan naar Amsterdam om ... Ik keer bij de Nederlandse grens maar weer om, om vervolgens weer door Duitsland terug naar Groningen te rijden.

Mesmer | 23-04-14 | 08:40

En eenmaal in Amsterdam, waar had je je auto dan willen laten ? Of is parkeren daar gratis geworden opeens.

Dirrek | 23-04-14 | 08:40

Goed, filewissel komt met bijna dezelfde tijden: www.filewissel.nl/#Station%20Amsterdam...

Maar dit is dus van cs naar cs, niet echt realistisch dus. Nu nemen we het ritje van een willekeurig adres in Amsterdam naar een willekeurig adres in Groningen: www.filewissel.nl/#Pradolaan%201,%20Am...

Oeps, nu is het plotseling 1:59u (auto) versus 2:51u (trein). Dat wordt toch wel een wat groter verschil.

Hebben we de pech dat we net buiten Amsterdam wonen, en ook net buiten Groningen moeten zijn, dan wordt het helemaal lachen: www.filewissel.nl/#Pontweg,%20Aalsmeer...

2:15u (auto) vs 3:51u (trein). En dan nog komen we uit een regio met een uitstekende OV dichtheid richting een gebied met redelijke OV dichtheid in haar nabijheid.

alexbl | 23-04-14 | 08:38

Aha, de fameuze berekening van de fiscus die stelt dat autokosten €0,19 per kilometer zijn! Die is volledig uit de lucht gegrepen, en ik ken ook geen autobezitter die het daar mee eens is. Maar goed, laten we daar van uit gaan, dan wordt het 180*€0,19=€34,20, en dat is dan nog zonder parkeerkosten.

Als je nu met z'n 4'en in de auto gaat, wordt het natuurlijk een heel ander verhaal.

rasoptimist | 23-04-14 | 08:35

Ben nog niet wakker, waar ik achtergesteld zeg, bedoel ik uitgesteld.

Kaas de Vies | 23-04-14 | 08:33

@kaas de vies: daarom is er spotnet. eenmalige kosten 55'' beeldscherm

smirmoff | 23-04-14 | 08:32

@frank87 | 23-04-14 | 08:30
Is de bezoldiging gekoppeld aan de boetes die het bedrijf krijgt?

Kaas de Vies | 23-04-14 | 08:32

Zorg voor een carpoolmaatje, dan is autorijden altijd goedkoper, op een vliegticket van pauperjet oid na.

kapotte_stofzuiger | 23-04-14 | 08:31

En het leuke aan die boetes is: die betaalt de NS van de winst die ze anders toch aan de overheid (enig aandeelhouder) zouden betalen.

En de overheid heeft beloofd om de NS-boetes aan infrastructuur(lees NS) uit te geven.

Oei, wat zijn ze bang voor hogere boetes bij de NS.

frank87 | 23-04-14 | 08:30

@rasoptimist | 23-04-14 | 08:23
De Fiscus heeft ook een berekening gemaakt en die komt op 0,19 cent.

Kaas de Vies | 23-04-14 | 08:30

trein is voor mensen zonder auto.

Aantastelijk | 23-04-14 | 08:28

Ben trouwens sinds jaren naar de film geweest. Is dat normaal om met 2 volwassenen en 1 kind minimaal 40 euro kwijt te zijn? Dat is 88 gulden. (ja ik was het kind).

Kaas de Vies | 23-04-14 | 08:28

Zie hier het voorland voor alle overheidsdiensten. Ja natuurlijk is de NS op papier geprivatiseerd, maar dat is het natuurlijk helemaal niet, zelfde als dat we geen marktwerking in de zorg hebben. Het gaat zo.

De dienstverlening die men kreeg en mocht verwachten wordt geprivatiseerd.
Tijdens de privatisering wordt de dienstverlening een beetje uigehold en wordt faal op faal gestapeld zodat het volk alvast gaat morren. Want het volk moet boos en geïrriteerd zijn voor wat komen gaat.
Dan wordt er een totaal absurd en onnodig probleem gecreëerd. Het volk verenigd zich half door massaal achter een belangenvereniging te gaan staan. Die bijt zich vast in de ambtelijke beschermmuur die rondom het "geprivatiseerde" vehikel is opgetuigd.
En dan komt de oplossing, om het zelfde service niveau als eerder te krijgen dient men fors meer te betalen.

Zo ook de NS.

Want voor treinen die op tijd rijden en waar men kan plassen moet je dus nu uiteindelijk veel meer betalen.

Zo zal het ook bij de zorg gaan.
Voor de zorg op het niveau voor de marktwerking dient men fors meer te betalen.

Deze tactiek zal men ook toepassen voor de pensioenen, maar omdat dit een complexer product is en het voornamelijk om het toeeigenen van 1000 miljard Nederlands ACHTERGESTELD loon gaat, een kleine variatie.

De pensioenfondsen zullen door de eisen van DNB (verkoop aandelen als ze laag staan en koop als ze hoog staan beleid) steeds verder wegzakken, totdat er een kleine crisis in de top ontstaat. De DNB zal boven drijven en de EU zal met de oplossing komen. Schaalvergroting op EU niveau. Alleen dan gaan we naar een omslagstelsel en die 1000 miljard wordt uitgesmeerd over alle EU-bewoners.

Ik ben jaloers op toekomstige geschiedkundige, wat zullen die veel promotieonderzoeken hebben op deze periode. De diefstal door uitholling verzorgingsstaat.

Kaas de Vies | 23-04-14 | 08:27

OerAppie | 23-04-14 | 08:20

En zo kunnen we het weer hebben over het aantal keren overstappen, niet op elk gewenst moment kunnen vertrekken, vertraging, missen van aansluiting door vertraging, blaadjes op het spoor, aanrijding met persoon, moeten staan door te weinig treinstellen, via lelystad en almere moeten reizen en ga zo maar door.

Nee doe mij maar een ritje met de auto, daar zitten veel meer voordelen aan

J. De Hoop Schepper | 23-04-14 | 08:25

Laat NS eerst maar eens flink de broekriem aanhalen=ernstig bezuinigen zodat ze die miljoenen van de Fyra terugverdienen. Daarna praten we eventueel over prijsverhogingen.

SharpEye | 23-04-14 | 08:24

Met zn vieren in de taxi is bijna goedkoper. Nog even doorverhogen en we zijn er! Er is toch al een voordeelurenkaart die reizen buiten de spits goedkoper maakt? Of is dat iets anders dan in de spits duurder?

de count | 23-04-14 | 08:24

Van Mansfeld is gewoon een trekpop van de OV-monopolisten.

En die OV-monopolisten hebben geld nodig om hun Fyra debacle (geheel en enkel toe te wijzen aan hun eigen incompetentie) te bekostigen.

Want in NL word je niet beoordeeld op wat je kunt, maar wie je kent.

Snackbar van Allah | 23-04-14 | 08:24

Reizen is gewoon kut. Blijf toch gewoon lekker waar je bent.

rasoptimist | 23-04-14 | 08:23

Die autokosten kloppen niet. Onlangs heeft Nibud een onderzoek gepubliceerd waaruit blijkt dat de kilometerprijs van een middenklasse auto (rekening houdende met alle kosten) ongeveer € 0,38 bedraagt. Dit is met een benzineprijs van €1,41/liter, dus dat is inmiddels alweer hoger. Autokosten voor 180km zijn daarmee €68,40.

rasoptimist | 23-04-14 | 08:23

Hoezeer ik het OV ook haat: probeer eens in hartje Amsterdam te parkeren dan? Kost zeker niks. Dit artikel gaat ervanuit dat je je auto als zakmes kunt inklappen en in je broekzak kunt steken.

Vip3r | 23-04-14 | 08:22

En met de trein heb je zeker geen deur-tot-deur garantie

Ing. eslapen | 23-04-14 | 08:22

Maar daar staat dan wel tegenover dat de trein je oppikt waar je bent, afzet waar je wilt zijn, op ieder moment dat het jou het beste uitkomt en je lekker ontspannen in alle rust en privacy kunt genieten van de reis.

Chiant | 23-04-14 | 08:21

Bovenstaand voorbeeld is nog veel te rooskleurig voor de trein. De reistijd bedraagt 1:56u voor de auto, en 2:07 voor de trein. Ogenschijnlijk een te verwaarlozen verschil, ware het niet dat dit de reistijd van Amsterdam cs naar Groningen cs is, het best-case scenario voor de trein.

Maar goed, wie woont er op Amsterdam cs, en heeft als eindbestemming Groningen cs? Niemand dus. Ga maar eens van een adres binnen Amsterdam naar een adres binnen Groningen, dat is pas reëel. Daarnaast MOET je met de trein om zeg 07:16u vertrekken, terwijl de auto ook tot 07:17u of zelfs 07:19u nog wel op je wacht.

Helemaal leuk wordt het als je van of naar een adres met iets minder OV-dichtheid wilt, dan is een dubbele reistijd met het OV eerder regel dan uitzondering.

alexbl | 23-04-14 | 08:21

Misschien heb ik een heel vreemde auto, maar mijn auto gebruikt naast benzine ook banden. Verder betekent meer rijden met m'n auto dat ik ook eerder de auto weer een onderhoudsbeurt moet laten geven en dat alle slijtage onderdelen eerder vervangen moeten worden. Zijn deze kosten ook verrekend in de reis van Groningen naar Amsterdam per auto?

OerAppie | 23-04-14 | 08:20

Ik heb mijn eigen trein gekocht. Van een Italiaan, die vertelde mij dat deze van een oud vrouwtje waren geweest.

Kaas de Vies | 23-04-14 | 08:19

De overheid kan ook nog altijd voor een 'lekker gekke' stunt gaan en iedereen een Outlander PHeV geven. Omdat iedereen hem dan toch iedere avond aan de laadpaal hangt. Of?

De Reaguurdert | 23-04-14 | 08:17

U zult die auto kopen, aldus Rutte.

the artful dodger | 23-04-14 | 08:16

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken