Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Topanimatie: de groei van Amsterdam (1800-1900)

Kijk. Dit is vet. Sowieso, geschiedenis is cool, zeker als het voorzien wordt van stevige animatie. In bovenstaande video van het Stadsarchief Amsterdam ziet u de groei van Amsterdam tussen 1800 en 1900. Het hoogtepunt was toen wel zo'n beetje geweest, maar daar is dan deze animatie van de groei van Amsterdam tussen 1600 en 1700 weer heersend voor. U weet wel, de Gouden Eeuw, toen de stad stinkend rijk werd mede dankzij commerciële tolerantie, importimmigranten en grensverleggend kapitalisme. Kunt u nu dus even in twee delen checken waar ook al weer al die grachten vandaan komen en hoe de stad er überhaupt uitzag in de 18e en 19e eeuw. Machtig mooi, man. Meer van dit soort spul, gaarne. Wij hartjes historische animaties.

Reaguursels

Inloggen

Vip3r | 17-04-14 | 23:03

Een druk stukje van de stad was toen 'de jordaan'. Waar nu 20.000 mensen wonen, woonden er toen 80.000 op elkaar in krotten. Een ander stukje van de stad in die tijd, tussen de Zeedijk, Warmoesstraat, stond toen bekend als 'het rottenest', was een krottenbuurt dat bekend was vanwege de criminaliteit er in... Fijn die Liberale tijd..

Osdorpertje | 18-04-14 | 00:51
Ja, de Bijlmer was een voortzetting van 'plan West'. Luxe, ruime, lichte flats, en scheiding tussen wonen, werken en recreëren. Helaas waren de flats nogal duur en wilde de Amsterdammers eigenlijk liever een huisje met een rood puntdak en een kabouter of stenen gans in de tuin...

m@rkus | 18-04-14 | 11:34

Heb niks met Amsterdam, maar dit flimpje is grote klasse.

Turambar | 18-04-14 | 11:10

@de grote Anti | 18-04-14 | 10:05
Dus dat...
Maar niettemin hadden we wél het wonderschone, legendarisch en fameuze Paleis voor Volksvlijt.
www.raivereniging.nl/about-us/rai-vere...
-
Mijn opa Ahasveros (1919) mocht daar nog elke zaterdag na bezoek aan de Portugese Snoge in de tuin spelen.
Totdat het Paleis in de hens werd gestoken.(1929) Als oorzaak werd 'onbekend' aangegeven. Maar in de jaren daarvoor werd het gebouw meer en meer onrendabel om vervolgens in verval te raken. De gemeente zat ermee in haar maag...
resources21.kb.nl/gvn/SFA03/SFA03_SFA0...
Heel Amsterdam was in diepe rouw...

Ahasveros | 18-04-14 | 10:28

Mooi man, en nog geen steelrovende marokkaan te zien op straat.

Rest In Privacy | 18-04-14 | 10:08

@Ahasveros | 18-04-14 | 09:56
En toch was het een economische powerhouse schijnbaar.
Maar oke, je was fucked als je helemaal onderaan de ladder stond.

de grote Anti | 18-04-14 | 10:05

020 was toentertijd een doodzieke en ernstig vervuilde stad waar (buiten de grachtengordel en dan NOG) een behoorlijk toilet/bad niet bestond.
Twee keer per week ging de gemiddelde arbeider naar het badhuis.
Eens in de zoveel tijd kwam 'De Boldootkar' langs om pies en poep op te halen.
-
Zg huurkazernes (aka 'De Pijp' verrezen net buiten de Binnenring...

Ahasveros | 18-04-14 | 09:56

HIER www.youtube.com/watch?v=-ax_UsqQ3dc&am... een must-see voor iedereen die schijnbaar bar weinig afweet van amsterdam en hoe de welvaart verdeeld was.. Had hem al eerder gepost ooit maar deze yale prof blijft erop hameren dat nederland (en engeland) in tegenstelling tot de rest van europa een relatief grote midden-klasse had en daardoor wereldspelers waren. Juist in amsterdam. Die investeerden in het volk, in elkaar, in handel.. Ipv het volk te laten creperen, waar de elite schijnbaar bekend om stond.

Oja ik heb even geknipt maar vanaf het begin kijken is uiteraard beter..

de grote Anti | 18-04-14 | 09:41

dan ook verder met deel 3, hoop ik...
1900-2000
En deel 4 elke 10 jaar uitbreiden.

macflipper | 18-04-14 | 09:36

Overigens ik hou van de geschiedenis, en van alle Nederlandse steden ook Amsterdam.

Ben een echte Rotterdammer

Joris...v | 18-04-14 | 09:26

Toen was geluk nog heel gewoon

Rest In Privacy | 18-04-14 | 09:19

1800-1900 kan je nauwelijks de gouden eeuw noemen, Het koninkrijk was straat arm mede dankzij napoleon en de revolutie van België.
Overigens napoleon benoemde Amsterdam als hoofdstad, tot die tijd was Amsterdam een redelijke onbelangrijke stad

Joris...v | 18-04-14 | 09:15

Schitterende animatie JQ.
Amsterdam 2070: kerken, musea, concertgebouw verdwenen en vervangen door minaretten.

meneer Q | 18-04-14 | 09:02

Wat een stomme film.
(woordgrapje)

Serieus, waarom zit er geen muziek of geluid onder deze prachtige beelden?

wakkere_nederlander | 18-04-14 | 08:47

@ redactie

ROFLOL, het filmpje is opeens veranderd!

eerstneukendanpraten | 18-04-14 | 08:35

Edit op de wereld

Dutch_Holland | 18-04-14 | 08:29

@eerstneukendanpraten | 18-04-14 | 08:22
En erg leerzaam!

Ongeblustekalk | 18-04-14 | 08:29

@leo de pejo

Nederland heeft alleen maar dorpen, voor echte steden moet je elders in de wereld zijn.

Dutch_Holland | 18-04-14 | 08:28

Zoals altijd is het eerste deel het beste !!

Wilhem van Nathouwe | 18-04-14 | 08:27

@ necrosis 08:15

LOL. Vond Jules tekstuele inbreng in het veelgeprezen chanson "Oh kut" tezamen met de heer Brood ten gehore gebracht van een ongekende liefde voor het onderwerp getuigen.

eerstneukendanpraten | 18-04-14 | 08:22

Mooi!

Maar werd het Concertgebouw echt middenin een weiland gebouwd?

Number3 | 18-04-14 | 08:21

Wat mister niet scherp zegt

Blowfish | 18-04-14 | 08:19

@ redactie

Gezien de zojuist geplaatste -edit bij de fipo zijn jullie dus ook al wakker. Koggie?

eerstneukendanpraten | 18-04-14 | 08:15

@ pluskukel 08:00

?

eerstneukendanpraten | 18-04-14 | 08:10

@Geenstijl: +oneindig. Niet luisteren naar dat zeurvolk dat het al op dumpert stond.
.
Deze animaties mag je elke week plaatsen. Niet alleen omdat het kan, maar vooral omdat het zo f-ing mooi is!!

mister niet scherp | 18-04-14 | 07:53

Ik wordt hier helemaal warm van. Onze macht reikte toen de halve wereld rond. Vanuit dit kleine stadje waren wij een speler van wereld formaat (dit is na de oorlog allemaal mis gegaan dankzij de weg met ons mentaliteit)
Osdorpertje | 17-04-14 | 22:48

Oh plussysteem waar ben je als je zo nodig bent.

mister niet scherp | 18-04-14 | 07:52

leo de pejo | 17-04-14 | 22:33

Leo, jij bent geen echte Amsterdammer gok ik.
Als Amsterdammer heb je niemand nodig om te bevestigen dat het de mooiste stad ter wereld is. Dat weet je gewoon, dat zit in je hart. En als anderen dan klagen over Amsterdam dan denk je alleen "Jongen, wat spijt het mij voor je dat je niet het geluk hebt gehad om in Amsterdam geboren te zijn". Er is dan ook geen enkele behoefte om naar andere steden te wijzen.

mister niet scherp | 18-04-14 | 07:51

Kijk dit is wakker worden. Sta je op je vrije dag om 7:30 naast je nest, doet internet opstarten en dan zie je dit. SCHITTEREND!!!
.
Als geboren en getogen Amsterdammer sloeg mijn hart een paar slagen over. Oh Amsterdam wat ben je mooi!!
.
Voor altijd verliefd!

mister niet scherp | 18-04-14 | 07:46

Je zou bijna wensen dat Amsterdam er over 10 jaar weer zo uit ziet. Appeltjesgroene weiden op de plek van de Bijlmer en zo...

Breinstein revisited | 18-04-14 | 07:39

@duitse herder | 18-04-14 | 07:30
Het begon met de annexatie van Weesperkarspel......

necrosis | 18-04-14 | 07:35

@Lewis | 18-04-14 | 00:09
Weet je wat Deelder ooit zei over harten en Amsterdam?
*gnehe*

necrosis | 18-04-14 | 07:31

Toen zwom er nog geen snoekbaars, roofblei en zwartbekgrondel in de grachten.

eerstneukendanpraten | 18-04-14 | 07:31

leuk gedaan... nou nog een van de opbouw van de Bijlmer, periode 1960 tot en met heden... ook graag in kleur

duitse herder | 18-04-14 | 07:30

Ik blijf het vreemd vinden dat het stadhuis is "afgewaardeerd" tot "Paleis op de Dam" Het is een prachtig gebouw, de burgerlijke macht vertegenwoordigend, maar koninklijk is het allerminst.

Sendis | 18-04-14 | 07:06

Aha, het was dus afgebrand... Maar wat kut is dat.

Martiiiiiin | 18-04-14 | 06:58

Wie ooit heeft bedacht om het Paleis voor Volksvlijt te slopen zodat daar die afzichtelijke Nederlandse Bank gebouwd kon worden mag wat mij betreft eeuwig uit de stad verbannen worden.

Martiiiiiin | 18-04-14 | 06:55

Toen nog geen moskeeten.

Ongeblustekalk | 18-04-14 | 06:41

@fleischer | 18-04-14 | 04:40
Nee dat zie je heel goed kerel. Echt, kom je thuis, de eerste verwelkoming is een mega stapel post. Belasting, verzekeringen, rekeningen en andere crap.
Welkom thuis! Dan, na een half uur kotsen en een sixpack bier om de eerste shock te verwerken ga je het (binnenlands) nieuws lezen. Man man man wat een land...
Iedere keer als ik denk dat de debielisering het toppunt wel bereikt heeft is het toch weer nóg erger geworden. Steeds. Maar. Weer. Onmiddellijk tijd voor sixpack nr. 2 *plop* om de volgende shockwave te hanteren. Echt, wat hield ik van Nederland. Wat mis ik de zomer van 1985.. Ik ben er klaar mee. Méér dan.
Dus wat ik ga doen is even mijn vrienden familie, kennissen en zakenrelaties gedag zeggen en dan pak ik over een paar dagen gewoon weer een vliegtuig naar verweggistan. De typhus met dit strafkamp.
En mijn meissie denkt er net zo over dus @Bananenkabinet-Nederland, chapeau!
Weer een ondernemer het land uitgejaagd. Mij boeit het niet meer. Zoek het uit.
Kan het iedereen aanraden. Weg uit dit hellhole.

Botte Hork | 18-04-14 | 05:19

@ Botte Hork | 18-04-14 | 04:29
.
Ik snap jouw walging volkomen, kerel!
Ik wil hier ook eigenlijk zsm WEG, dwz; op de boot, en muziek maken,...
.
Voor jou gunnende had je dan liever ook weg willen blijven? Na 1 maand verkansie enzo,... dat is hoe ik erover nadenk;
Een lekker wijf inlijven en er tzt naar terugvliegen?
Of zie ik dat verkeerd?

fleischer | 18-04-14 | 04:40

Wij in Rotje hebben toch een redelijke reorganisatie gehad in 1940.

newray | 18-04-14 | 04:36

@fleischer | 18-04-14 | 04:22
Compleet naar de klote natuurlijk, wat denk jij? Na zo'n maand vakantie heb je gelijk weer een maand nodig om daar van bij te komen ;-)
Ook wel een harde las btw. Kom je terug uit een bananenrepubliek, blijkt Nederland eigenlijk nog veel erger. Dat weet je natuurlijk wel, maar die bevestiging he?!

Botte Hork | 18-04-14 | 04:29

Man man man man wat kloppen we ons weer op de borst, wat zijn we weer trots op de jaren van andere uitbuiten, van slavernij, van onderdrukking.

Flipus | 18-04-14 | 04:29

@ Botte Hork | 18-04-14 | 04:16
.
Wen er maar weer aan, Botte!
Btw,... lekker uit kunnen rusten?

fleischer | 18-04-14 | 04:22

OT/

Was ff een maandje verkansie vieren, dus heb het nieuws en het reaguren even aan me voorbij laten gaan. Wat is er met het kudo systeem gebeurd? Iemand?
Ik zie nog wel de + en - buttons, kan er ook op klikken maar bij iedere tegel, in alle topics die staan de tellers ongeveer op 0? Raaaarrrrr!
Maintenance? bug? Of is dit nieuw? Just curious.

Botte Hork | 18-04-14 | 04:16

Een PVDA-stad die alleen nog maar inkrimpt.

fleischer | 18-04-14 | 03:10

Sim City!!! FTW!!!

threewing | 18-04-14 | 03:00

Historie is niet cool, allemaal fouten die wij moesten repareren... nee, geef mij maar de toekomst...

poeszje | 18-04-14 | 02:58

Ah leuk een drieluik!
Morgenvroeg de afbraak van Amsterdam na 1990?

wakkere_nederlander | 18-04-14 | 02:13

de honden blaffen... | 18-04-14 | 00:42

Foei, iedereen weet dat aleen finnen ongestraft de buren mogen terroriseren.
Een monopoly positie gereguleerd door jaren lang wegkijken door bijna alle politici.

Jan Dribbel | 18-04-14 | 01:53

@Osdorpertje | 18-04-14 | 00:51
Inmiddels zijn delen van de Bijlmer ingenomen door tienduizenden illegale Afrikanen die domweg uitgezet moeten worden.

Lewis Lewinsky | 18-04-14 | 01:14

Mijn overgrootvader was directeur van de Koninklijke Fabriek van Waskaarsen, nu de Bijenkorf. En heeft zich voor een miljoen laten uitkopen op het terrein waar de Pijp uitgebreid ging worden. Rijksmuseum, Concertgebouw. Hij was toen officier van Justitie. Alexander Lodewijk Hendrik Hartogh.
Ik woon nu in Slotervaart, tussen de Marokkanen. Ik ben cultuurverrijkt.

KoninginWildemina | 18-04-14 | 01:13

Met het geld van de uitkeringsblunder van Hilhorst hadden we ook het Paleis voor Volksvlijt kunnen herbouwen. Ik ben even in een hoekje huilen nu.

Trumple | 18-04-14 | 01:10

@zeg maar jansen | 17-04-14 | 23:38
De Bijlmer was een jaren 50/60 utopie door communistische stadsplanners uitgedacht dat mensen anoniem in desolate wijken in flatgebouwen wilde wonen. Helaas wilden de geplande bewoners liever wonen in vinex woningen in de buitenwijken met een parkeerplaats voor de deur. Gelukkig werd Suriname toen net onafhankelijk waardoor de helft van hun bevolking naar Nederland immigreerde en de wijk alsnog werd gebruikt. Tegen wil en weliswaar, maar de Surinamers hadden weinig keus. Maar ze woonden wel dicht bij elkaar. De geplande utopie veranderde al snel in een nachtmerrie. Ondanks je beste bedoelingen kun je de bevolking niet je wil/idealen opzadelen. Zag van de week nog een filmpje waarin de Bijlmer als wijk van de toekomst werd aangeprezen. Maar dat is iets van lang geleden.

Osdorpertje | 18-04-14 | 00:51

Even over handel en een vorig topic gesproken, iemand interesse in een t-shirt met: Wij zijn allemaal Duindorpers?

de honden blaffen... | 18-04-14 | 00:42

Boeiende animatie, al is-ie wel erg traag.
De eerste jaren voor de Concertgebouw-bezoekers waren duidelijk afzien. Met paard en wagen moesten zij door de drassige weilanden om de toenmalige Wibi en Jaap te horen spelen.

Guy Veropzoudten | 18-04-14 | 00:38

zaadschieter | 18-04-14 | 00:24
Kijk, als je over zelfkritiek wil beginnen op het gebied van de slavenhandel, dan heeft de Hollandse Boer zichzelf niets te verwijten.
Iedere Surinamer die zich enigszins heeft verdiept in de geschiedenis van zijn land kan je vertellen dat die voornamelijk bedreven werd door joodse Nederlanders.

de honden blaffen... | 18-04-14 | 00:37

Ik vond die van Rotterdam toch beter: youtu.be/a4UNSa9fxZ4 ... ECH WEL!

Fopspeen | 18-04-14 | 00:36

@Petrus de Rewa | 17-04-14 | 23:03
Tegenwoordig ook hoor. Alleen wordt de landstaal daar wat minder gehoord.

reageerbuis | 18-04-14 | 00:36

@reageerbuis | 18-04-14 | 00:19

Helaas?

Daar denken we in dé stad van Nederland heel anders over.

Alles wat dat Parafiele gehucht aldaar benadeelt word hier als een zegen beschouwd.


Een Amsterdammer die hard werkt is als een vegetariër die vlees eet immers. En een Amsterdammer zonder capsones is als een Frotteur op een verlaten zandvlakte.

Dus die belemmerde wederopbouw is een teken gods.
Weg met dat coprofage zooitje daar.

Amen.

megalul | 18-04-14 | 00:35

@deoudererijperevrouw | 17-04-14 | 22:57
Een vliegtuig van de ELAL miste de Bijlmer in 1992 niet.

reageerbuis | 18-04-14 | 00:32

@Vip3r | 17-04-14 | 23:03
We waren toen de wereldmacht qua handel

Ja door mensen uit te buiten, landen leeg te roven en iedereen die jouw 'handel' in de weg zat werd uitgemoord. Zo is Amsterdam (en Nederland) rijk geworden.

Nederland was altijd een oninteressant gebied vol simpele boeren. Pas door de 'handel' werd het ineens welvarend. Tenminste, alleen de elite. De rest van de bevolking lieten ze gewoon creperen. De geschiedenis is echt niet zo rooskleurig als onze geschiedenisboekjes vertellen.

Bharata | 18-04-14 | 00:28

@de honden blaffen, dat mag dan ook allemaal waar zijn en dat zal ook niet tegenspreken.

Ik vind het slavernijverleden anderzijds wel op zijn minst het vermelden waard. Als we al aan deze zelfbevlekking gaan beginnen over de gouden eeuw lijkt mij een kanttekening op zijn minst op zijn plaats.

Tenzij we kringrukken natuurlijk zonder die oerhollandse zelfkritiek willen, maar dat vind ik nu juist een verloren stuk cultuur als we het er al over hebben.

zaadschieter | 18-04-14 | 00:24

In die periode van eeuwen zie je 020 (toen nog niet bekend omdat er geen telefoon was) alleen maar groeien. Na wat bombardementen in de 2e helft van de vorige eeuw door wat vergissingen van geallieerde eilandbewoners aan de westkant van 0031 vanwege halsstarrig optreden van de bezetter aan de oostkant van 0031, kwam de wederopbouw van die stad. Helaas is na de 60ger jaren van de vorige eeuw die wederopbouw van 020 door een niet nader te noemen politieke partij nog sneller gesloopt dan een kolonie sprinkhanen een akker kunnen leeg vreten.

reageerbuis | 18-04-14 | 00:19

zaadschieter | 18-04-14 | 00:05
Er bestaat geen handel zonder leveranciers en klanten.
Daarbij is de opbrengst van dit specifieke onderdeel van de Nederlandse handel nauwelijks relevant.
Dat Nederland geworden is wat het ooit was heeft te maken met doorzettingsvermogen, keihard werken, creatieve oplossingen verzinnen voor complexe problemen (hoe leef je onder de zeespiegel en hou je droge voeten) en boerenverstand en boerenslimheid.
Helaas is veel van wat onze voorouders bereikt hebben teniet gedaan door de krankzinnigen die de afgelopen decennia dit land bestuurd hebben.

de honden blaffen... | 18-04-14 | 00:19

Wat hou ik tich van Amsterdam.
Mijn hart ligt er.
* sentimenteel wordt *

Lewis | 18-04-14 | 00:09

"U weet wel, de Gouden Eeuw, toen de stad stinkend rijk werd mede dankzij commerciële tolerantie, importimmigranten en grensverleggend kapitalisme."

Ja als je negers handelen grensverleggend kapitalisme wil noemen ga ik zowaar met je mee. Kijk ik snap het, ik ben ook pro ons, maar deze zelfbevlekking zonder ook maar met een woord te reppen over het slavernij verleden is wel eenbee te, heren.

zaadschieter | 18-04-14 | 00:05

bisbisbis | 17-04-14 | 23:44
Juist, alhoewel ook even aangestipt mag worden dat die gouden eeuw vooral goud was voor wat regenten en speculanten. De rest stierf de moord van de armoe en zat onder de luizen en vlooien.
Werkelijk grof geld, en de basis voor rijkdom naderhand is gelegd in de eerste wereldoorlog. En pas na de tweede wereldoorlog ontstond de consumptie maatschappij, d.w.z de schlemiel kon ook goederen kopen van kortlopende waarde die het leven veraangenamen.
Hetgeen overigens vaak verwart wordt met welstand of rijkdom.

bakoenin | 17-04-14 | 23:52

deoudererijperevrouw | 17-04-14 | 22:57
Die Bijlmer zouden we nu kunnen missen als kiespijn.

Ommezwaai | 17-04-14 | 23:52

Amsterdam? Waar legt dat dan?

Klefbek | 17-04-14 | 23:51

@necrosis | 17-04-14 | 22:52 Er was ooit ook een goede spyshop in west maar ook die is ingehaald door rabarber.

Meneer-reetkever | 17-04-14 | 23:49

@zeg maar jansen | 17-04-14 | 23:38
Waar nu de Bijlmer 'ligt', was vroeger grondgebied van Weesperkarspel.....

necrosis | 17-04-14 | 23:45

@Vip3r | 17-04-14 | 23:03
-
U bent misschien in de war met de Gouden Eeuw?
-
Toen in 1813 het Koninkrijk der Nederlanden door toedoen van Engeland en Pruisen uit de grond werd gestampt en er haastig een vorst ergens uit een keukenla getrokken werd, hadden wij geen nagel om onze collectieve gaten mee te krabben.
-
Het cultuurstelsel werd in Indië ingevoerd,iets dat ons er weer een beetje bovenop hielp, maar Nederland bleef zeker tot 1820 straatarm. Terwijl wij er een beetje bovenop krabbelden door de instelling een paar grote ontwikkelingsfondsen, mislukte in 1845 de aardappeloogst. Gevolg: grote armoede en voedselschaarste. (vijftien procent van de bevolking was 'bedeeld')
-
Tot aan het 'revolutiejaar' 1848 veranderde er niets in Europa, wij wisten het Koninkrijk niet bij elkaar te houden (1830) terwijl de grote industrieën in het zuiden stonden.
-
Pas na 1870 (Nieuwe waterweg,Noordzeekanaal) begint de handel wat op te leven en de bereidheid om te investeren neemt toe. Nederland blijft echter behoorlijk achter bij Duitsland en Engeland als het gaat om de invoering van technologie,wij blijven voornamelijk een boerenkikkerlandje.
-
Gedurende de hele 19e eeuw blijft zeventig(!) procent van de bevolking op het allerlaagste inkomensniveau hangen.
-
Zullen wij nog even doorgaan,of gelooft u het zó wel?
-
Met onze bazigheid was het in de laatste helft van de 18e eeuw écht wel gedaan...

bisbisbis | 17-04-14 | 23:44

Off topic, zelden een Eurofiel zo op zijn falie zien krijgen als Jesse Klaver vanavond door de Vlieger bij P&W. OMG Hahahaha zelfs de 2 zeurkousen P&W zaten met hun bek vol tanden.
Werkelijk grootse televisie, en dat voor P&W.

bakoenin | 17-04-14 | 23:44

De Bijlmer, dat was dus later dan dit. Laten ze wijselijk geen filmpje van zien.

zeg maar jansen | 17-04-14 | 23:38

Aemsterdam lag toch in de Pays Bas wat loellen joellie noe man tsk tsk tsk. Heil den Keizer du France

Centauri3 | 17-04-14 | 23:36

was dat uit de tijd van Old Shatterhand & Winnitoe ..? Spann0nd .. ps.dat huis daar was van mijn voorgeborchte ik wil het terug. subiet

Centauri3 | 17-04-14 | 23:32

@Joris... v | 17-04-14 | 23:19
Hé zwitsal, waar is je zwitsal?

necrosis | 17-04-14 | 23:25

@Vip3r | 17-04-14 | 23:03
Tegenwoordig delen wij onze welvaart uit in de knoflooklanden en de derde wereld en blijft er voor onszelf weinig over. Een van de grootste vergissingen die we uit hebben kunnen gegaan. En ja, mijn voorouders waren ook migranten die vanuit Groningen hier naar toe zijn gekomen om te werken. Net als de Duitsers, Portugezen, Belgen en andere ambachtslieden en arbeiders die naar Amsterdam kwamen om te werken. Sociale voorzieningen had je toen als voor mensen die buiten de boot vielen zoals wezen, weduwes en bejaarden (Burger weeshuis en Amstelhof nl.wikipedia.org/wiki/Burgerweeshuis_(...)
nl.wikipedia.org/wiki/Amstelhof_(gebou...) al waren die voorzieningen natuurlijk minder luxe als tegenwoordig en alleen voor de eigen bevolking bestemd.

Osdorpertje | 17-04-14 | 23:22

1800-1900 was niet de gouden eeuw, Nederland was weer arm mede door de crisis in het zuiden van het koninkrijk.

Joris...v | 17-04-14 | 23:19

Osdorpertje | 17-04-14 | 23:07
Mooi, bewijst maar weer eens dat vroeger alles beter was.

de honden blaffen... | 17-04-14 | 23:14

Ah Amsterdam, toen cultuur nog cultuur betekende. Rijks, Concertgebouw, zucht!

Boer in 020 | 17-04-14 | 23:13

Mooi

RayHolland | 17-04-14 | 23:13

@Bruno Alaska | 17-04-14 | 23:07
Is de Weena nabij Centraal inmiddels normaal begaanbaar?
En hebben die kleine kutzijstraatjes van rechts nog steeds voorrang op de grotere doorgaande wegen :)

necrosis | 17-04-14 | 23:11

Het centraal stations, als drol op de taart...

fail | 17-04-14 | 23:09

Zeer geslaagd dit
Paleis voor Volksvlijt FTW!
en het eindigt net voordat het te druk werd en de tsunami van pre-allochtone boeren en buitenlui

Tobi | 17-04-14 | 23:08

OT: Gaat iemand die lamlul die op de stoep parkeert met z'n diplomatieke nummerplaat en Danny molesteert nog aanpakken of vinden we dit tegenwoordig normaal?

Capt. Iglo | 17-04-14 | 23:08

Interessant joh,

Dat pleuren we in Rotterdam in een half jaar neer.

Bruno Alaska | 17-04-14 | 23:07

Ongeveer de helft van het wereldkapitaal was daar ooit op die paar vierkante kilometer verzameld. Mooi.

Petrus de Rewa | 17-04-14 | 23:03

Ik wordt hier helemaal warm van. Onze macht reikte toen de halve wereld rond. Vanuit dit kleine stadje waren wij een speler van wereld formaat (dit is na de oorlog allemaal mis gegaan dankzij de weg met ons mentaliteit)

Osdorpertje | 17-04-14 | 22:48
.
We waren toen de wereldmacht qua handel. We waren toen gvd nog echte bazen. Een klassiek-liberaal systeem waarin vrije handel het sleutelwoord was voor succes. We moeten terug naar zo'n systeem als toen.
Destijds had Amsterdam trouwens ook veel immigranten. Alleen gingen we er heel anders mee om. Sociale voorzieningen waren er niet, dus mensen die hier naartoe kwamen wilden echt aan de bak, ipv profiteren.
Kon je je schulden niet betalen dan werd je gewoon de stad uitgeflikkerd.

Vip3r | 17-04-14 | 23:03

@necrosis. Daar kwam ik ook altijd. Enige +1 in 020.

Shape of Despair | 17-04-14 | 23:00

Ik mis de Bijlmer.

deoudererijperevrouw | 17-04-14 | 22:57

En kijk, het nieuwe logo wordt ook gebruikt!

lachenjoh | 17-04-14 | 22:54

@Meneer-reetkever | 17-04-14 | 22:48
Vroegah zat er een goede platenwinkel, Boudisque.
Die had zo'n beetje alles wat ik wilde en ik nergens anders kon krijgen.
Die rabarber mag je houden....

necrosis | 17-04-14 | 22:52

1700-1800? Er staat toch duidelijk 1800-1900.
Vip3r | 17-04-14 | 22:36
Klopt wat je zegt. Ik zeg maar niks meer. Het is vandaag weer een gigantisch foutenfestival op GS en Pownews, te triest voor woorden.

Het_Genie | 17-04-14 | 22:51

@necrosis | 17-04-14 | 22:44 Dan ben jij nooit echt 020 geweest. Wist je dat er ook rabarber groeit in 020.

Meneer-reetkever | 17-04-14 | 22:48

Ik wordt hier helemaal warm van. Onze macht reikte toen de halve wereld rond. Vanuit dit kleine stadje waren wij een speler van wereld formaat (dit is na de oorlog allemaal mis gegaan dankzij de weg met ons mentaliteit)

Osdorpertje | 17-04-14 | 22:48

Wanneer was de tulpenmanie ook weer?
YMMMV | 17-04-14 | 22:32
.
Die was al een stuk eerder. Ergens begin 1600 geloof ik. 1617 ofzoiets. Duurde volgens mij iets van 10 jaar toch nog in totaal. Altijd lastig die jaartallen onthouden en opzoeken is lame ;)
Trouwens paar docu aanraders:
- Nederlanders overzee
- De gouden eeuw (van NL2 geloof ik)

Vip3r | 17-04-14 | 22:44

Het enige goede aan 020 is GSHQ!

necrosis | 17-04-14 | 22:44

Ik vind die weilanden er omheen veel mooier.

VanBukkem | 17-04-14 | 22:44

Afzagen en de Noordzee induwen.

JosVerbeek | 17-04-14 | 22:44

Bdw die molengangen zien er totaal niet realistisch uit,dat is nog te verteren als de rest niet zo droevig was.

Meneer-reetkever | 17-04-14 | 22:43

Het is een gezwel dat steeds groter wordt.

VanBukkem | 17-04-14 | 22:42

@leo de beo. Gelukkig druipt bij u de frustratie er niet vanaf... Blijft toch altijd een pijnlijke frustratie om je altijd zo miskent te voelen...

Shape of Despair | 17-04-14 | 22:42

Omspitten!

bart de Vlaming | 17-04-14 | 22:41

Filmpje ziet er leuk uit maar is werkelijk waar een schande! Er is zo veel meer gaande in die tijd periode dan een ongetwijfeld gesponsorde bierbrouwerij.Bah.

Meneer-reetkever | 17-04-14 | 22:39

1700-1800? Er staat toch duidelijk 1800-1900.
Vip3r | 17-04-14 | 22:36
QFT

BurgerSpionageNummer | 17-04-14 | 22:39

Als je het clipje achterstevoren afspeelt en wat moskeeën erin shopt kan je het voor de periode onder de PvdA gebruiken

Banco Suivi | 17-04-14 | 22:37

@leo de pejo | 17-04-14 | 22:33
Amsterdam, de stad waar monumentale grachtenpanden op houten palen staan?
Pas maar op dat het grondwater niet teveel zakt.
*gnehe*

necrosis | 17-04-14 | 22:37

1700-1800? Er staat toch duidelijk 1800-1900.

-edit: lees dan goed -

Vip3r | 17-04-14 | 22:36

Voor de belastingbetaler is het maar goed dat ze op tijd gestopt zijn. In 1800 waren de lonnen nog niet zo hoog als nu.

xspalm | 17-04-14 | 22:35

Kom maar 010 en omgeving op met jullie negatieve gezeik op de enige stad die Nederland rijk is.
Amsterdam. Inderdaad ja.
Blijft toch altijd een pijnlijke frustatie om eeuwig en altijd nummer 2 te zijn.

leo de pejo | 17-04-14 | 22:33

Gelukkig loopt de animatie niet door tot 2014.....

necrosis | 17-04-14 | 22:33

Wanneer was de tulpenmanie ook weer?

YMMMV | 17-04-14 | 22:32

Was dit niet vorige maand al voorbij gekomen? ja, dat was het. 20 maart op dumpert quid, je loopt oneindig achter de feiten aan!

-edit: nee prutser dit is deel 2 -

tattooboer | 17-04-14 | 22:32

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken