Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Opletten, @NS_online, zo voorkom je vertraging

Diepe buiging voor de Japanse punctualiteit en discipline. Kijk, als al je personeel maar genoeg gemotiveerd is om het voor elkaar te krijgen, hoeft een trein nooit vertraging op te lopen. In Japan kunnen ze treinen tot op de microseconden nauwkeurig laten rijden. Elke dag. De hele dag. Ze tellen vertragingen daar niet in minuten, zelfs niet in seconden. Nee, vertragingen tellen ze daar in microseconden. Tja, NS, als je het maar genoeg wil, is het echt wel mogelijk. Kost een hoop organisatie, discipline bij het personeel en wilskracht bij het bestuur, maar dan heb je ook wat. O ja, en het helpt ook als treinreizigers rustig in een rij bij de treindeuren wachten, kalm instappen en geduld tonen in onvoorziene situaties. Dat ook, natuurlijk.

Reaguursels

Inloggen

Incapabele bestuurders met megasalarissen en bonussen zijn de schuldigen van de enorme rotzooi bij NS. Wachten op de komende 2e kamer verkiezingen om de rooie baantjes carrousel tot stoppen te dwingen.

behangtafel | 21-03-14 | 13:17

@ Razendsnel | 20-03-14 | 19:39 |

Hiermee sla je de spijker op z'n kop! En zo is het wel met meer dingen.

Mijn zus had ooit een keer een uitspraak op d'r dashboard van d'r auto geplakt: haast is slechts het winnen van enkele minuten, waar daarvoor al uren aan vooraf zijn gegaan!

Het komt er op neer dat we tegenwoordig alleen maar gehaast zijn en alleen maar met onszelf bezig zijn.

scratch | 21-03-14 | 13:14

Wat ik me wel afvraag: wat doen ze met treinspringers? Gewoon doorrijden?

potsenmakkert | 21-03-14 | 13:06

@MDesiqn | 20-03-14 | 19:11 |
Hetzelfde gaat op voor hun treinen:
www.lonelyplanet.com/asia/travel-tips-...
Sterker nog, toen een poosje geleden de treinservice voor een uur uitviel vanwege een grootschalige computerstoring kregen ze bij Shinkansen op hun kop van het ministerie, brachten ze een officieel persbericht uit met hun verontschuldigingen en een 7 pagina's technische uitleg wat er gebeurd was en hoe dit kwam. Vergelijk dat eens met de lousy NS verontschuldigingen als het land weer eens plat heeft gelegen in de trant van: foutje kan gebeuren, niet zo zeiken.

potsenmakkert | 21-03-14 | 12:57

Dàt zijn de treinen die we moeten hebben! Altijd maar dat gezeik met die KUT NS. Blaadjes, dit dat. Geloof er geen zak meer van. In Oostenrijk rijden de treinen ook gewoon nog als er halve meter sneeuw licht. Dus boeie.

Jokasmoka | 21-03-14 | 11:35

Da's een mooi filmpje. Zeg maar waar kwaliteit nog bovenaan staat en het wel wat mag kosten.

Mark van Leeuwen | 21-03-14 | 11:26

japan *love*

point blank | 21-03-14 | 10:52

Mark Levinson | 20-03-14 | 19:55

Als je had opgelet op school had je kunnen zien dat het hier inderdaad om 100sten van seconden gaat, integenstelling tot wat de voice over beweert. En Quid neemt dat dan klakkeloos over.

snorrowitz | 21-03-14 | 10:37

Die Japanse vertaler weet het verschil niet tussen microseconden en centiseconden. en Geenstijl neemt het stijlloos over. Ach, dat krijg je als je een pikkie van 18 micrometer hebt...

Megalomaniak | 21-03-14 | 10:14

Onderhoud schijnt ook te helpen. In 0031 gaat het geld voor onderhoud de zakken van de baasjes in.

ViagraFalls | 21-03-14 | 09:11

@CoffeePatch | 20-03-14 | 19:11
Het past wel. Fantastisch!

MiGi | 21-03-14 | 08:29

"The on time gurus are the drivers. They spend their working live on one line."

Kijk, daar gaat het dus fout bij de NS. Bij de NS draait het namelijk niet om de reizigers maar om het personeel. En dat personeel heeft geen trek in rondjes om de kerk: ze willen tijdens hun dienst heel Nederland door reizen. Met als gevolg dat een vertraging in Groningen leidt tot vertragingen in Zeeland.

Peter_K | 21-03-14 | 08:17

microseconden ? Ik zie vooral centiseconden die ze tellen. Overdrijven is ook een vak.

Badderbeest! | 21-03-14 | 08:09

Japanners zijn slaven

JeBroer | 21-03-14 | 07:58

Stelletje autisten zijn het gewoon

Manu | 21-03-14 | 02:10

Wat een vooroordelen allemaal :
- treinen in Japan zien eruit als metros
- dubbeldekkers werken niet omdat alles zich dan concentreert bij de trappen, zeker als de trein om de 2 minuten stopt.
- ze propper mensen naar binnen omdat er gewoon teveel mensen zijn en het niet mogelijk is om meer treinen te laten rijden (elke 2 minuten tijdens de spits)
- er zijn weldegelijk moslims in Japan, alleen moet je hier gewoon werken en krijg je niet zomaar een uitkering tot je pensioen. Ook zijn de moslims in Tokyo een stuk hoger opgeleid dan in NL.
- train-groper/aanranders worden net zo goed hard aagepakt. Staat een paar weken tot paar maanden celstraf op, die je hier in Tokyo ook echt moet uitzitten. In tegenstelling tot NL is hier wel gewoon politie die patrouileerd.

spoilerfreak | 21-03-14 | 01:48

In Japan is dat allemaal netjes geregeld, dat is onderdeel van de cultuur. Ze hebben heel bewust voor een homogeen gezelschap gekozen. Het land heeft bijvoorbeeld sinds de jaren 70 minder dan 1000 asielzoekers opgenomen. En moslims hoeven ze al helemaal niet.
Hoe zou Nederland er vandaag uitzien als we hetzelfde als de Japanners hadden gehandeld?

Ron_Paul | 21-03-14 | 01:39

Dat zijn volgens mij milliseconden.

De Anaalprofeet | 21-03-14 | 01:11

Ondenkbaar in Nederland. Het idee dat de politiek en alle directies hard zouden werken om service naar het publiek te leveren ?? Men zou kotsend naar huis rennen en zich voor weken ziek melden.

Shareholder II | 20-03-14 | 23:58

Ze hadden natuurlijk ook dubbeldekkertreinen kunnen inzetten, maar dat zal wel te veel gevraagd zijn.
Osdorpertje | 20-03-14 | 21:19 |

Een dubbeldektrein in een metrotunnel...... Slimmerik.

Chiefmate | 20-03-14 | 22:57

Fokkin toewijding. prachtig!

hotmint | 20-03-14 | 22:41

Het resultaat mag er zijn.
Maar als alles zo gereguleerd is dat je uiteindelijk met je rubberen handschoenen en bouwhelm op in een ruimte staat waar de kleine delen van een treinstel met de hand gepolijst worden, dan geef ik dat reslutaat wel op voor een iets prettigere weg naar een resultaat....

Laat dat nou ook hier niet het geval zijn....

Gooseone | 20-03-14 | 21:29

Netjes instappen. In Japan hebben ze proppers die je de metro en de trein in duwen zodat de deuren dicht kunnen. Ze hebben wel witte handschoenen, dat wel. youtu.be/E7kor5nHtZQ
Ze hadden natuurlijk ook dubbeldekkertreinen kunnen inzetten, maar dat zal wel te veel gevraagd zijn.

Osdorpertje | 20-03-14 | 21:19

En het feit dat er techneuten werken en niet uitsluitend managers zoals bij de NS het geval is?

hobbit | 20-03-14 | 21:10

vandaar ook die ernstige treinongelukke die ze daar hebben
kees1960 | 20-03-14 | 20:54 | + 0 -
Welke?

"Over the Shinkansen's 49 year history, carrying nearly 10 billion passengers, there have been no passenger fatalities due to derailments or collisions, despite frequent earthquakes and typhoons. Injuries and a single fatality have been caused by doors closing on passengers or their belongings; attendants are employed at platforms to prevent such accidents. There have, however, been suicides by passengers jumping both from and in front of moving trains."

CheeseHead1992 | 20-03-14 | 21:03

Ja maar machinisten (net als buschauffeurs) willen hier 'king of the rail' zijn en gaan niet akkoord met maar 1 lijn rijden.
Daar gaat je plan..

Fred van Ria | 20-03-14 | 20:59

vandaar ook die ernstige treinongelukke die ze daar hebben

kees1960 | 20-03-14 | 20:54

Microseconden met een handbediende stopwatch ? Wat een gelul. Dat ding laat niet meer zien dan honderdsten, en dat haalt de man die het knopje moet indrukken niet eens.

En als je zulke mooie lege tunnels hebt, dan kan die trein ook wel door een computer worden bestuurd. Dan is hij wel op de microseconde op tijd.

ongelovigehond | 20-03-14 | 20:45

@ neemjemoederindemali | 20-03-14 | 20:37 | + 0 -
Een dolk in zijn maag steken en zijn kop eraf laten hakken? Ponder ponder...

BeunDeHaas | 20-03-14 | 20:39

@ Ome Gijs | 20-03-14 | 20:31 | + 0 -
Een bontkraag zoals wij hier bedoelen, heeft daar niks te zoeken. Die zouden en masse een dolk in hun maag moeten steken.

BeunDeHaas | 20-03-14 | 20:38

@BeunDeHaas | 20-03-14 | 20:34

Zou Didi dat ook kunnen?

neemjemoederindemali | 20-03-14 | 20:37

@psychonaut | 20-03-14 | 19:12

Geen idee, maar ze kopen wel hoge snelheidstreinen bij een trambouwer.

neemjemoederindemali | 20-03-14 | 20:35

Kun je wel zeuren over het vergelijken van appels (metro) met peren (trein), in Japan rijden de treinen ook griezelig op tijd. En dat komt mede omdat de reizigers niet als een stel idioten bij 1 deur gaan staan drukken, maar de hele breedte gebruiken. Ze laten de passagiers die eruit moeten eerst rustig uitstappen, dan stappen zij in, deuren dicht, wegwezen. Trein gemist wegens kreupel? Joh, over 5 minuten staat de volgende trein klaar!

Het is alleen jammer dat de druk op een machinist zo enorm groot is om vooral niet een honderdste van een seconde te laat te komen, want dat betekent harakiri. Dat is de keerzijde van het enorm gedisciplineerde Japan. Faal je in eer en aanzien, dan nemen ze hun eigen leven.

BeunDeHaas | 20-03-14 | 20:34

ik ben te slordig voor Japan

Swabibi Musampa | 20-03-14 | 20:32

O ja hoor Quid, de reizigers hebben het natuurlijk ook weer gedaan en is het ook nog helemaal aan hun zelf te wijten dat er vertraging is.

G,I. Jane | 20-03-14 | 20:31

Ben heel benieuwd hoe daar Bontkraagjes zouden gedijen.

Ome Gijs | 20-03-14 | 20:31

Ja fok, zij hadden Pufiamiyummi wij moeten het doen met K3

miko | 20-03-14 | 20:29

De essentie zit al in één van de eerste zinnen: "they spend their whole working life on the same line".

Hier begint dat ongedisciplineerde kutpersoneel van de NS meteen te janken, stampvoeten en te staken als er iets in die richting met de personeelsplanning gebeurt. Dat noemen ze dan gekscherend rondje om de kerk, maar het is *het* probleem waardoor de NS niet punctueler kan rijden dan boven de 93%. Ook al schijnt de zon, is het helder weer, vallen er geen blaadjes, geen sneeuw en geen springers. Het lukt ze gewoonweg niet en het ergste is dat ze dat wel prima vinden.

postmodernismisdead | 20-03-14 | 20:24

Korporaal Banaal | 20-03-14 | 19:56

Een zeebeving met tsunami heeft niet zoveel met onderhoud te maken.

Smaalpapil | 20-03-14 | 20:21

Noem dan voor de lol ook even het zelfmoord percentage onder dat volk Johnny.

Of de crash in Amagasaki in 2005 toen 107 doden en 562 gewonden vielen omdat een machinist tijd moest inhalen omdat hij anders Nikkin Kyoiku moest ondergaan.

Dat was (is?) een vernederend programma waarin medewerkers psychologisch gemarteld worden als ze falen.

Leesvoer: secondsfromdisaster.net/s06e07-runaway...

xenth | 20-03-14 | 20:17

Op een metronetwerk op tijd rijden is eenvoudiger dan spoorwegen.
Ten eerste metrotreinen kunnen sneller optrekken en afremmen. Afstanden zijn kleiner en je hoeft geen rekening te houden dat een laatste persoon nog komt aanrennen. Omdat de volgende metro over twee minuten komt.

Santtulainen | 20-03-14 | 20:08

@Cornholio
Als iemand anders hem niet maakt dan maak ik hem! Zo ben ik ook wel weer!

VanBukkem | 20-03-14 | 20:06

... dat zijn geen microseconden... maar honderdsten.
Ik dacht dat jullie dat moesten weten.

fail | 20-03-14 | 20:05

Ik zie vooral veel machines en robots.

Hersenloost | 20-03-14 | 20:05

Waren ze bij het onderhoud van Fukushima ook maar zo grondig te werk gegaan.

Korporaal Banaal | 20-03-14 | 19:56

wapenfeit | 20-03-14 | 19:08
Als je het filmpje en met name de vertaling had bekeken had je begrepen dat Quid er niets naast zit...

Mark Levinson | 20-03-14 | 19:55

@eerstneukendanpraten | 20-03-14 | 19:52
Ik vond het een buitengewoon aangename twee weken daar.

Godsammekraken | 20-03-14 | 19:55

@VanBukkem | 20-03-14 | 19:47

Ik dacht al, waar blijft ie ? :+)

CornholioNL | 20-03-14 | 19:55

@ Godsammekraken 19:13

Is in ieder geval beter dan boven op een trein in India...

eerstneukendanpraten | 20-03-14 | 19:52

OV zuigt. Het maakt niet uit in welk land je bent.

Mahatma | 20-03-14 | 19:50

toch had ik het aardig gevonden als godzilla op de rails in de trein simulatie zat

Bamzaaiert | 20-03-14 | 19:50

Weet je wanneer de treinen ook griezelig op tijd reden...?

VanBukkem | 20-03-14 | 19:47

Ja lekker makkelijk. In Japan hebben ze geen Marokkanen. Toch, jongens?

deministerpresident | 20-03-14 | 19:44

Ik heb wel eens een treinkaartje gekocht in Japan. Voor de prijs van zowat een Fyra-treinstel reis je een paar honderd kilometer. Voor die prijs laat ik alles op tijd rijden.

goedverstaander | 20-03-14 | 19:43

Toevallig ving ik vanochtend een gesprek op tussen twee conducteurs die over vertragingen praatten. We zaten in een trein die (enkele minuten) vertraging had wat tot lichte irritatie leidde bij enkele passagiers. De conducteur was er niet ontdaan door, maar prettig was het niet. Die trein was niet vertraagd omdat de NS dat zo leuk vindt, niet omdat conducteurs erop masturberen. Neen, dat was omdat de conducteur uit de goedheid van zijn hart een blinde passagier aan de andere kant van de trein wilde begeleiden (u weet wel, omdat de overige reizigers dit vertikten).

Dat was een mooi momentje waarop ik me realiseerde dat mensen eens moeten stoppen met dat eindeloze gezeik over een paar minuten. Als jouw rit afhangt van die paar minuten ben je sowieso al een lutser. Pak eens een trein eerder. Scheelt een hoop stress en je kan je lekker voorbereiden op het werk/school.

Razendsnel | 20-03-14 | 19:39

Op maandagmorgen is het in Tokio ook gewoon spits met vertragingen en gemiste aansluitingen, hoor. Maar wel een genot om daar met de trein te reizen: snel, stil, schoon en uitstekend eten op de stations.

james white | 20-03-14 | 19:37

Weten zij veel! (de NS)

NACademicus | 20-03-14 | 19:33

Daar heeft dit land tegenwoordig helaas noch het geld noch de politieke daadkracht voor.

Duh² | 20-03-14 | 19:32

Hebben ze ook treinrukkers in Japan?

subsidistan | 20-03-14 | 19:32

Die discipline bij het personeel om maar geen seconde vertraging te krijgen heeft anders wel in Amagasaki geleidt tot 107 doden bijna 10 jaar geleden. Puur omdat de machinist een bocht veel te hard nam om vertraging van zijn trein goed te maken.

geomario | 20-03-14 | 19:22

Weet je wie ook de treinen op tijd liet rijden ?

lingo star | 20-03-14 | 19:21

Hoeveel springers hebben we in NL jaarlijks voor de metro in R'dam en A'dam ? Zijn er in dat Japanse dorp metrostellen die doorrijden in bepaalde stations ? Groeien er bomen in de metrotunnels in Japan ? Zo ja, vallen daar jaarlijks blaadjes op de sporen in de tunnels ? Valt er sneeuw tussen de wissels in de tunnels ?
Het zou best zo kunnen zijn dat als er een paar japanse managers hier naar ons spoorsysteem zouden komen kijken, ze best wel een hoop verbeteringen zouden kunnen noemen. Het zou dan wel fijn zijn als ze ook en zak geld meebrengen om een en ander te realiseren.
Appels en peren, dit.

hotnot | 20-03-14 | 19:20

Waar ruim 200 jaar sociale isolement niet goed voor is. Vreemde fetish porn, alle denkbare vormen van anime en treinen die op tijd rijden.

KenTochNait?! | 20-03-14 | 19:17

smdyasc | 20-03-14 | 19:11 | + 0 -
Japan is een land van extremen. Kent ook een totaal andere seksuele moraal dan ons bijvoorbeeld. Zoek voor de lol eens op "Chikan". Dat zijn trein-aanranders. Die kunnen gewoon ongestoord hun gang gaan. Is cultuur in Japan.

Hjalmar | 20-03-14 | 19:15

Hier gaan tokkies of zo voor de deur staan dat je je er alleen uit kan wringen (of springen) en dan heb je de supertokkies die beginnen gelijk met instappen.

Andersom dag | 20-03-14 | 19:14

@eerstneukendanpraten | 20-03-14 | 19:03
Plaatsnamen weet ik niet meer. Ik had gereserveerd om 120 km ten zuiden van Tokyo te gaan duiken. De trein die ik nam ging 300 km naar het noorden tot de eerste gelegenheid tot overstappen. Daar naar de andere kant van het perron en maar weer instappen 1,5 uur terug. Jammer van mijn Japanse duiktripje.

Godsammekraken | 20-03-14 | 19:13

hier haalt de NS corrupte baasjes van Imtech binnen om (samen met P.Rosenmoller) de NS weer op de rails te krijgen... een boevennest is het.

--sql error-- | 20-03-14 | 19:12

Doet de NS tegenwoordig ook al in metro's?

psychonaut | 20-03-14 | 19:12

Een metro met de trein vergelijken...

MDesiqn | 20-03-14 | 19:11

CornholioNL | 20-03-14 | 19:04 |
Dat niet alleen, maar er is ook personeel dat de mensen helpt met instappen.
www.youtube.com/watch?v=KM5qlOWqdWI

CoffeePatch | 20-03-14 | 19:11

Het verschil? De idioterie van wanprestatie als norm en de multikul als destructieve eigenhaat. Japan, gewoon een volk dat fatsoenlijke eigenwaarde heeft.

smdyasc | 20-03-14 | 19:11

@eerstneukendanpraten | 20-03-14 | 19:03
Was jij die enige andere gaijin in het treinstel die even minzaam grijnzend van zijn krant opkeek?

Godsammekraken | 20-03-14 | 19:08

Japan heeft discipline, wij hebben de NS.

Botte Hork | 20-03-14 | 19:08

Het zijn nog honderdste seconden, i.p.v. microseconden. Quid zit er dus een factor 10.000 naast. Wellicht kan hij ook wat leren van zijn Japanse collega's.

wapenfeit | 20-03-14 | 19:08

Ik ben eens om ver gelopen toen ik een dame hielp met haar kinderwagen. ja er zat een echte baby in.

3Xniks | 20-03-14 | 19:05

Mensen die niet staan te dringen om de trein in te gaan en anderen er niet eerst uitlaten, dat zal helaas altijd blijven in nederland

Russo | 20-03-14 | 19:04

Logisch, die Jappen staan over de hele lengte van het perron, laten eerst iedereen netjes uitstappen, maken ruimte, en stappen vervolgens over de hele lengte van de metro in...

Nu in Nederland: iedereen klontert samen, willen allemaal door dezelfde deur naar binnen, duwen de uitstappers nog net niet ondersteboven en blijven tussen de deuren staan omdat oma nog op de roltrap staat...

Doe mij die Jappen maar...

CornholioNL | 20-03-14 | 19:04

Godsammekraken | 20-03-14 | 19:02 | + 0 -

En toen kwam je aan in Nagashima?

eerstneukendanpraten | 20-03-14 | 19:03

Tell me about it! Moest ooit de sneltrein vanaf Tokyo hebben van 07:04 uur. Wandelde het perron op om 07:01 en daar stond ie al! Gelijk instappen dan maar! Niet dus. 400 km de verkeerde kant op.....

Godsammekraken | 20-03-14 | 19:02

In japan hebben ze geen spoorbomen. Daar kijk je gewoon op je horloge als je een spoorwegovergang nadert..

Squarc | 20-03-14 | 19:02

Daar is dit land veel te chaotisch voor.

Bobbbe | 20-03-14 | 19:01

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken