Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Belgenland PWNT de Nederlandse Spoorwegen

facepalmkidomg.jpgNiet luisteren naar GeenStijl, dat kost geld. Heel veel geld. De eigenwijze NS besloot ondanks waarschuwingstopics op de GeenStijl door te zetten met de Fiat Multipla op rails en dus kost het debacle nu ongeveer een miljoenmiljard euro, afgerond naar beneden. En de Belgische partner NMBS? Die maakt er alleen maar winst op, want die onderhandelen nu eenmaal een stuk beter dan de Hollanders. Even op een rijtje: 1) Nederland betaalde 370 miljoen euro (eigenlijk 825 miljoen gulden in de jaren '90) voor een speciaal hogesnelheidstraject tussen de Belgische grens en Antwerpen. 2) De Belgen bliezen het Fyra-plan uiteindelijk op, waardoor ze geen 60 miljoen hoefden neer te leggen voor hun drie afgesproken Fyra-treinen. Het voorschot van 37 miljoen hebben ze allang terug. 3) De Belgen weigerden een extra Fyra-trein te bestellen voor het traject Brussel - Den Haag. 4) Er komt wellicht nog een schadeclaim van 40 miljoen in de portemonnee van de Belgen. 5) Er komt een hogesnelheidstrein tussen Amsterdam en Brussel, maar dan wel de Belgische Thalys. Inkomsten gaan dus naar de Belgen. Kortom, de Belgen krijgen een lucratief traject op Nederlands grondgebied, een door Nederland betaald stuk spoor in België en wellicht 40 miljoen euro winst op het hele Fyra-gebeuren door de schadeclaim. Nederland maakt 88 miljoen euro verlies en eindigt met lege handen. Met andere woorden, de Belgen zetten de NS en het Nederlandse onderhandeltalent compleet voor lul. Fuck, zelfs Fyra.nl is door de Belgen gekaapt. Schaam op jullie, NS. Wat zijn jullie toch een incompetente treinboeren. Ach ja, het eeuwenoude Belgische gezegde luidt niet voor niets: 'wie meer vertraging heeft dan een kreupel paard, is de hogesnelheidstrein niet waard.'

Reaguursels

Inloggen

Uiteraard zijn de belgen betere onderhandelaars, het land is ook een stuk corrupter.

Andersom dag | 19-03-14 | 19:28

@James Lastig | 19-03-14 | 16:13
Die illusie heb ik nooit gehad, maar dit falen toont dat eens te meer aan. Punt is dat de vragen die ik stel nooit gesteld worden. Het gaat allemaal om de bijzaken. De verantwoordelijken worden nooit op hun verantwoordelijkheid gewezen noch heeft die verantwoordelijkheid enige persoonlijke consequentie voor die lieden. Daar schort het dus aan.
Het wordt allemaal afgedaan als "leermomentje". Nou, het enige passende leermoment is een afranseling met een leren zweep. 3x daags.

Stormageddon | 19-03-14 | 17:26

Intern wordt het hoofdkantoor van NS cynisch 'De Powerpoint fabriek" genoemd

BASinnic | 19-03-14 | 16:57

Waren het maar multipla's, daar valt namelijk nog wel mee te rijden.

brawrf | 19-03-14 | 16:19

Stormageddon | 19-03-14 | 15:56
Helemaal met uw betoog eens ..... maar u heeft toch niet de illusie dat u in een democratie leeft, of wel?

Eens in de zoveel tijd mag je 'stemmen' op wat poppetjes die vervolgens de politieke baantjes en bestuursfuncties bij (semi-)overheidsbedrijven (incl. banken) verdelen onder zichzelf en hun vriendjes.

De rest van de bevolking en het reguliere bedrijfsleven moeten alleen bezopen veel belasting betalen en verder hun bek houden, want u heeft immers zelf 'democratisch' deze kliek verkozen.

James Lastig | 19-03-14 | 16:13

De vraag is: Hoeveel van de managers, directieleden en andere hotemetoten, inclusief politici die deze "deal" hebben bewerkstelligd, mogelijk gemaakt en ervoor hebben gelobbyd, zijn nog steeds in dienst van NS en waarom zijn ze niet op staande ontslagen?
De vraag is ook: zijn ze er persoonlijk beter op geworden? (gezien de nationaliteit van de "treinbouwer" en de business-praktijken die in dat land gangbaar zijn, is dat geen onredelijke vraag). Zo ja, waarom worden ze niet strafrechtelijk vervolgd?

Het komt er namelijk wel op neer dat een 100% staatsbedrijf met belastinggeld gefinancierd door eigen incompetentie een miljoenenverlies afwentelt op de belastingbetaler, dat de zogenaamde volksvertegenwoordigers die de staat en de staatsbedrijven moet controleren dat ontoereikend doet en dat wij mogen betalen. Ik vind dat de mensen, de bestuurders die deze wanprestatie hebben geleverd en duidelijk nalatig zijn geweest in de uitoefening van hun vak er niet mee weg mogen komen. Collectief falen van de NS-top en hun handlangers in de politiek moet worden bestraft. Op z'n minst met ontslag met verlies van opgebouwde "rechten" en emolumenten, en in geval van corruptie, fraude en valsheid in geschrift een strafrechtelijk proces.

Wij, belastingplichtigen van dit land die dit gefaal allemaal moeten betalen, laten dit veel te makkelijk gebeuren. Onze zogenaamde volksvertegenwoordigers doen er geen flikker aan (terwijl wij ze er zogenaamd wel voor kiezen). Ik vind het een grof schandaal.

Stormageddon | 19-03-14 | 15:56

Eeehm, de Belgische NMBS/SNCB heeft altijd al meer vertragingen gekend dan de NS. De NS doet het dan ook goed op dat gebied, ondanks al het gekanker op het bedrijf van automobilisten.

La Cosa Nostra | 19-03-14 | 14:46

Sinds wanneer is Thalys Belgisch?
zuiderduin | 19-03-14 | 13:53

Lezen is niet je sterkste punt he?
is operated by Thalys International. Its capital is divided up between SNCF (62%), NMBS/SNCB (28%)[2] and Deutsche Bahn (10%).

28% Belgisch dus.

James Lastig | 19-03-14 | 14:33

@mocroGS | 19-03-14 | 13:53
Trabantjes trekken anders hard zat op, juist omdat het spul geen ene moer weegt. Ik kan me het Oost-Duitsland van eind jaren 80 nog wel herinneren. Er reden zich daar genoeg Duitsers te pletter in een Trabant.

krotekoker | 19-03-14 | 14:32

mocroGS | 19-03-14 | 13:53 | + -1 -
Je weet dat daar vooral een vergelijking wordt gemaakt met de V220 ? De ontwerpstudie cq aanbestedingsvraag, niet een bestaande trein. Niet de V250 Fyra?

Je weet dat in hetzelfde artikel nogal wat staat wat je conclusie niet ondersteund? Waarom spreek je nog over gunningscriteria als alle behalve 1 aanbieder zich terugtrekt?

Zoals dat de NS en KLM wegen eigen financiële problemen kozen om überhaupt geen HSL te kopen, maar iets tussen een HSL en een intercity in? Waarmee wellicht de verplichte reistijden wel gehaald werden, maar het 300 km/h spoor als opgevoerde intercity gebruikt werd?

Je weet dat de basis van dat NRC artikel is dat de staat 7 miljard aan spoor besteed, om daarna commerciële partijen voor een twintigste van dat bedrag een paar opgeleukte intercity's te laten boemelen?

Belachelijk ook dat een NS-bobo bestaande echte HSL treinen die met gemak 300 km/h halen vergelijkt met een ontwerpstudie die misschien 220 km/h haalt. Dan vergelijk je dus letterlijk een Ferrari met een opgevoerde Fiat om tot de conclusie te komen dat Ferrari`s duur zijn. Normaal doe je een prijsvergelijking bij dezelfde specificaties.

Wat bijvoorbeeld al niet in het NRC artikel staat, was de korte concessie duur. Waarbij onzeker was in welke tijd de treinen terug verdiend moest worden. Door de bouw ellende was ook het startmoment onzeker waardoor het aankoopmoment flexibel werd.

Je weet dat je de TGV en ICE ook met extra motoren kan bestellen? Maar danwel motoren die al jaren werken? Dat je dan wel sneller optrekt? Iets wat in het grote Duitsland en Frankrijk minder zin heeft, maar bijvoorbeeld in Japan prima werkt?

Je weet dat het normaal is in een aanbestedingsprocedure om partijen zonder ervaring, zonder financiële gegoedheid? of zonder goede trackrecord gewoon eruit te gooien?

Ik baseer mij niet op slechts 1 artikel uit het NRC omdat vervolgens uit verband te rukken en her te gebruiken. Ga niet tof lopen doen met 1 bron.

Feynman | 19-03-14 | 14:09

Waarom moeten we telkens met de Belgen concurreren als we veel beter zouden kunnen samenwerken? De rest van Europa lacht zich een bult, terwijl Nederland en België samen economisch prima sterk zouden kunnen staan. De bevolking is er klaar voor, maar de kemphaantjes in de politiek spelen een zero sum game met onze toekomst. Fijn.

Piet van het Padje | 19-03-14 | 14:04

@Feynman | 19-03-14 | 13:45

Vraagje: Weet je wel waarom hogesnelheidstreinen zijn afgevallen in het aanbestedingstraject? Verdiep je eerst in het dossier voordat je met oplossingen komt die nooit mogelijk zijn.
_

Hsl-materieel is afgestemd op lange verplaatsingen, waarbij de topsnelheid pas na enige tijd wordt bereikt”, zegt spoorconsulent Arco Sierts. “De TGV is weliswaar snel, maar trekt op als een Trabant.”
www.nrc.nl/nieuws/2013/06/03/terugleze...

mocroGS | 19-03-14 | 13:53

@Brulboei_61SB | 19-03-14 | 13:21
Dat is allang klaar man. We hebben allang geen Nederland meer, noch Belgie. We hebben Europa toch.
Ons land is allang verkwanseld.
We worden geregeerd (lees: genaaid) vanuit Brussel.

En nou geen gejank, we hebben 't zelf zover laten komen.

Stenkel | 19-03-14 | 13:46

"Een mooie deal..." En inpakken maar Distelbloempje.

Sliptong | 19-03-14 | 13:45

mocroGS | 19-03-14 | 13:18 | + 0 -
Natuurlijk is niet werkend Italiaans dertienkaraats kermisplastic goedkoper dan een daadwerkelijk werkende trein. Je bent appels met peren aan het vergelijken. Je vergelijkt de prijs van een staatslot, met de prijs van de auto die je wilt winnen.

De AnsaldoBreda V250, die drie weken in dienst is geweest kostte 20.7 miljoen euro. Voor 546 stoeltjes. Deutse Bahn kocht 16 ICE-3 generatie treinen op hetzelfde moment dat de V250 besteld werd. 495 miljoen euro voor 16 stuks. Dat is maar de helft duurder dan de V250, voor een volledig bewezen concept, die treinen zijn dan ook werkend en op tijd geleverd.

Natuurlijk had de prijs per stoel leidend moeten zijn. Maar dan alleen voor treinen, waar vantevoren zeker is dat die ook gaat rijden. Ik heb anders een heel goedkoop setje Marklin in de aanbieding. Echt geen tienduizenden euro`s per stoeltje. Je moet je niet blindstaren op de prijs, dat is exact de fout die de NS ook maakte.

Feynman | 19-03-14 | 13:45

Ik word er helemaal moedeloos van, zoveel incompetentie overal. Zoveel debielen in de top, in de overheid en semi-overheid. Elke keer komen ze er mee weg, nu weer die merel van schoonhoven(pvda) die gaat nu per 1 april naar de AFM om daar met miljarden te gaan smijten en lekker door graaien. Wanneer houden we de mensen een keer echt verantwoordelijk voor hun falen? Kunnen we niet een keertje hun mooie dikke bak terug halen, hun villa inruilen voor een appartementje en hun salaris terug laten betalen als ze zo opzichtig falen?

Het mooie Nederland zakt weer een klein beetje dieper in het moeras...

Vieze_Henkie | 19-03-14 | 13:39

kunnen we de ns niet opheffen en gewoon alles uitbesteden aan de belgen

paranoya | 19-03-14 | 13:27

Ben bang dat er erg veel nederlanders beter zijn geworden door deze deal vooral de semi ambtenaren .
wanneer geven we nu eens toe dat het NL ambtenarenapparaat zo corrupt als de neten is.

frenchy | 19-03-14 | 13:23

Het ultieme voorstel: Laat Belgie Nederland maar annexeren. Misschien dat het hier dan wat beter gaat lopen. En oh ja, ze mogen dan Wallonië aan Frankrijk geven.

Brulboei_61SB | 19-03-14 | 13:21

We moeten maar eens bij Poetin te raden hoe je een stuk land dat je al een paar jaar kwijt bent weer terug inpikt. Kunnen de Engels-Franse interventie na de gewonnen 10 daagse veldtocht tegen de revoluerende zuidelijke Nederlanden weer ongedaanmaken.
-
Pff, Belgen die -denken dat ze- beter zijn, je schaamt je toch kapot!

Tjemig | 19-03-14 | 13:18

@Feynman
Je weet totaal niet waar je over praat:
Het ging in Nederland bij de NS al mis, lang voordat de onderhandelingen begonnen. Uit marketingtechnische overwegingen bepaalde de NS dat niet een goedkope werkende ICE, TGV, Shinkansen of Thalys aangekocht moest worden. De NS wilde dat de kleine Benelux vanaf het onderste boutje haar eigen ontwerp moest eisen.
Volgens mij heb jij nooit de gunningscriteria gelezen. Het belangrijkste criterium was “prijs per volwaardige zitplaats”. De hogesnelheidstreinen vielen af omdat deze twee keer zo duur zijn als een V220-trein.

mocroGS | 19-03-14 | 13:18

Nederland is door haar korte afstanden rijp voor een magneettreinnetwerk voor personenvervoer. Zie ook @Meeroever | 19-03-14 | 11:47 .
De meest voor de hand liggende oplossingen:
- grote transferia aan de rand van stedelijke gebieden met magneettreinen, taxi's, metro's, to-go winkelcentra, kinderopvang, auto-onderhoudsbedrijven, parkeergarages met een spreiding van 1 transferium per 40000 inwoners+forenzen rond de conglomeraten
- 1 groot spoorwegstation t.b.v. internationaal treinverkeer per verzorgingsgebied van plm. 500.000 inwoners
- het reguliere spoorwegennet primair beschikbaar stellen t.b.v.goederenvervoer én internationale reizigers
- t.b.v. nationaal spoorwegverkeer tussen transferia een zweeftreinennetwerk.

Zou er eens over nadenken.

Stenkel | 19-03-14 | 13:07

Frankrijk had NL voor een zachte prijs best aan een paar verouderde TGV-treinstellen kunnen helpen. Die rijden namelijk wél en waren meer dan goed genoeg geweest voor dat stukje scheuren door de polder.

milky bar | 19-03-14 | 13:05

NS: wacht tot het rode licht gedoofd is, er kan nóg een financieel debacle aan komen.

goedverstaander | 19-03-14 | 12:55

Toen de republiek der nederlanden de zeeen beheerste was dat vooral dankzij zuid-nederlands kapitaal, en zuid-nederlandse bewindvoerders, wat we nu belgen zouden noemen. Toen waren we allemaal Belgen.
Onze vader des vaderlands was ook een belg in de hudige betekenis. Vergelijk die oer-willem maar eens met het zootje dat pretendeert van hem af te stammen.

Pieter Breydel | 19-03-14 | 12:47

… wat @André van Delft. | 19-03-14 | 12:23 ook al meldt, dus.

simpelman | 19-03-14 | 12:39

Trouwens bij de weg las ik pas een leuk stukje in de krant over ene helikopter "NH90" die is aangeschaft door de Nederlandse marine en die afkomstig is van een bedrijf dat familie is van Ansaldo.
Deze marine-helikopter schijnt niet tegen zeewater te kunnen en ook niet tegen warmte, niet tegen soldatenschoeisel, militaire bepakking kan niet mee aan boord omdat de ruimte binnen kleiner uitvalt dan de bedoeling was, en omdat de toestellen stukken zwaarder worden dan gepland, kunnen er minder mensen aan boord dan zou moeten.
Het is jammer dat de term "vliegende Fyra" al is geclaimd door de JSF.

simpelman | 19-03-14 | 12:37

En verder wat Meeroever zegt:
Magneetzweeftreinen.
Als het niet anders kan: Duitse!

Einde van de Domheid | 19-03-14 | 12:36

Waren wij niet ooit het land van koop- en handelslieden?
En waren wij ook niet ooit het land van scheepvaart, logistiek en vervoer?
Al vanaf de eerste internationale NS netwerken ging het daar al mis. In 't buitenland had men normaalsporen en hier moest de NS zonodig een breedspoor aanleggen. Gevolg: het Nederlandse spoorwegennet moest worden gewijzigd, met daarbijbehorende voor dat moment gigantische kosten. We hebben 't hier over 1856-1866.

Met andere woorden, d'r zit iets in de genen van spoorhazen wat niet klopt. Eigenwijzer en maffer kom je niets tegen.
Is 't nou zo moeilijk om die cultuur daar om te buigen naar gezond-, handelsverstand?

nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van...

Stenkel | 19-03-14 | 12:34

Nederlanders zijn de nieuwe Belgen die dikke nek belet ons helaas van rationeel denken.

KauhlodieBaaz | 19-03-14 | 12:31

-weggejorist-

el jefe | 19-03-14 | 12:30

We lopen zo al lekker warm voor de volgende fail. De JSF zal zoveel geld gaan kosten, dat dit treinen gedoe niet meer is dan wat modeltreintjes die je van marktplaats hebt gekocht, en die niet blijken te rijden op je treinbaan............

Herr Zimmermann | 19-03-14 | 12:25

Oei oei: Gloednieuwe helikopters defensie nu al probleemgeval
(...)
Zo op het eerste oog lijkt zich een Fyra-scenario te voltrekken. Treinenbouwer AnsaldoBreda en helikopterfabrikant Augusta-Westland hebben dezelfde moeder: Finmeccanica. De gedachte dat Nederland zich een Italiaanse roestbak in de maag heeft laten splitsen, wordt nog eens extra gevoed door recent commentaar uit België. Televisiezender VRT vroeg de top van de luchtmacht of zij niet vreest dat de drie ingebruikgenomen NH90's de Nederlandse kuren gaan vertonen. Nee, zegt de commandant van de luchtmacht. De Belgische NH90 mag er dan net zo uitzien als de Franse en Nederlandse machines, maar is "een geheel andere machine".

Het Belgische toestel komt van een Duitse productielijn, de Nederlandse van een Italiaanse. En, zo meldt de commandant, de Belgische heeft een extra coating tegen corrosie. Dat zijn voor Nederland geen geruststellende woorden.
(...)
www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/arti...

André van Delft. | 19-03-14 | 12:23

-weggejorist-

pga | 19-03-14 | 12:22

Gemeenschapsgeld verkwisten is dan ook een sport die we in Nederland veel serieuzer beoefenen dan ze in Belgie doen.

panadol | 19-03-14 | 12:19

spanarchist | 19-03-14 | 12:12
Vergeet ook niet dat de Belgische en Duitse pomphouders ook erg blij zijn met diezelfde Nederlandse incompetentie.

Maar dat is precies de grap. Belgen zijn zeer wantrouwend naar hun overheid en dit soort zaken kost je daar echt je kop. De Nederlanders vinden zichzelf zo geweldig dat ze denken dat ze alles beter doen en kunnen. Dat ze ondertussen tientallen miljarden wegsmijten vinden ze blijkbaar niet erg.

James Lastig | 19-03-14 | 12:17

Muxje | 19-03-14 | 12:13
Maar goed, de verantwoordelijken gehuld in paarse broeken, ontspringen de dans waarschijnlijk wel weer.
In ieder beetje normaal land zouden dit soort gasten vervolgd worden tot in de hel.
Maar nee, er zal wel weer een clausule bestaan waarin de paarse broek niet meer verantwoordelijk is als hij afzwaait met een platina handdruk.
Gelijk politici eigenlijk.

Ommezwaai | 19-03-14 | 12:17

Incompetent of corrupt? Een onderzoek zou op zijn plaats zijn.

De Geus | 19-03-14 | 12:17

Het blijft grappig om te lezen dat zelfs als de feiten omtrent de NL'se incompetentie je in het gezicht spugen, er nog steeds reaguurders zijn die NL helemaal geweldig vinden omdat ze het gewoon niet kunnen hebben dat de Belgen dit veel en veel slimmer hebben aangepakt.

Het is juist dankzij die zelfverklaarde -totaal misplaatste- superioriteit en blinde arrogantie dat er nooit iets geleerd wordt. Fyra, JSF, Betuwelijn, Noord-Zuidlijn, OV chipkaart enz. enz. enz. Steeds weer wint de arrogantie het van het gezond verstand en mag de belastingbetaler de rekening betalen.

James Lastig | 19-03-14 | 12:14

@Feynman 11:51: Juist: er is om merketingtechnische redenen voor zelfbouw gekozen. Of gewoon vanwege grote ego's van kleine mannetjes en vrouwtjes. Het excuus waar helaas iedereen nog steeds intrapt is dat geen van de bestaande rijtuigen voldeden aan het aantal stoelen of iets dergelijks, maar leer mij het aanbestedingsproces bij de (semi-)overheid kennen:
1) De bestuurders willen *altijd* een plasje over het product doen. Zelfs als er van de plank gekocht wordt komt er altijd een hele reeks aanvullende eisen en wijzigingen, variërend van ondoordacht tot hilarisch / surrealistisch. Maar het mooiste is toch nog om zelf een ontwerp aan te vragen, dan is het bijna alsof je eigen naam op die dingen staat.
2) Aanbesteding is een flauwekulproces; de winnaar staat van te voren al vast en de eisen worden simpelweg zo geformuleerd dat alleen die winnaar daaraan kan voldoen.

Muxje | 19-03-14 | 12:13

Ach, het is maar een schijntje vergeleken met wat Wouter Bos aan de Belgen te veel betaald heeft voor Fortis. Wat zal België toch blij zijn met zo veel Nederlandse incompetentie.

spanarchist | 19-03-14 | 12:12

Koninkrijk der Nederlanden holt op alle vlakken, helaas, achteruit.

Waar is toch de VOC mentaliteit gebleven? Toen Republiek der Nederlanden heersten over de Wereldzeeën, vette winst maakten op specerijen. Er niet voor te deinsden om de wereld te ontdekken en daarop meteen winst te maken?

Wij hadden toen een reputatie om trots op te zijn. Die is nu compleet verdwenen. Al was het maar wat gisteren weer te zien was in Opsporing Verzocht.

De Gouden Eeuw moet weer terugkomen.

ProAsfalt | 19-03-14 | 12:11

De NS zit hier echt niet mee. Ze wentelen het prijsverschil wel weer af op de treinreiziger.

natte krant | 19-03-14 | 12:11

Feynman | 19-03-14 | 11:51 | + 27 -

Hetzelfde probleem deed zich voor bij de aanschaf van de serie 6400 diesellocs. Duitsland had goed werkende locs, zo van de lopende band in Kiel. Maar nee, NS moest weer talloze "verbeteringen" aanbrengen met als resultaat dat ze jarenlang geploeterd hebben om de zaak goed op gang te krijgen.

Chiefmate | 19-03-14 | 12:10

Igor Putkin | 19-03-14 | 12:03
- 370 MEUR voor de aanleg van het traject waar geen NL HST rijdt.
- Tussen de 88 en de 206 MEUR (zie Feynman | 19-03-14 | 11:51) kwijt aan de treinen.
- De Belgen heeft het alleen wat gederfde inkomsten gekost die als het meezit ruimschoots gecompenseerd gaan worden als die 40 MEUR wordt toegekend.
- En vervolgens rijden er Belgische Thalys treinen over het Nederlandse HSL traject waardoor die inkomsten ook naar BE gaan.

Jij moet wel heel creatief rekenen als je dan de schade in NL tot 46 MEUR weet te beperken. Ben je in dienst van de overheid of zo en probeer je de boel zodanig te spinnen dat het minder erg lijkt?

Bottom line, NL gaat voor honderden miljoenen het schip in en de Belgen verdienen er kapitalen aan.

James Lastig | 19-03-14 | 12:10

Die belgen hebben de NS en NL vakkundig eenouderwetse loer gedraait. Het is ook onzinnig een lijn voor 350km/u op zo een klein stukje aan te leggen, beter had het geinvesteerd kunnen worden in een lijn van max 250km/h, wat de toen bestelde v250's ook zouden doen(nu gaan ze zelfs treinen van 200km/h bestellen,faal) en die doortrekken naar Groningen, wat de noorderlingen ook al jaren is beloofd, een betere aansluiting met de rest van NL. Wie wil en nu op hoge snelheid naar belgie, terug ok, maar die kant op..

doa76 | 19-03-14 | 12:09

+1 voor "schaam op jullie", dat mag ook wel eens gezegd. Koot en Bie zouden trots zijn.

doedeljantje | 19-03-14 | 12:08

ff wat anders.. is die doodsbedreigertwannabeeterrorist H uit Sneek al opgepakt ?

(c)ZWITSUL | 19-03-14 | 12:06

Oja, NL krijg Rolling Stones.
Belgie Skrillex!

Einde van de Domheid | 19-03-14 | 12:03

James Lastig | 19-03-14 | 11:59
Lees nu eerst maar eens alle linkjes en achtergrondinfo. Het ligt wat genuanceerder als dat JQ ons wil doen geloven.

Igor Putkin | 19-03-14 | 12:03

Wel luisteren naar Geenstijl kost ook geld. Heel veel geld. Zo'n vliegdekschip bijvoorbeeld.

marlinn | 19-03-14 | 12:01

Alle grote logistieke aanbestedingen worden gemonitord en onderzocht, bijvoorbeeld op de VU.
Maar universiteiten dat zijn linkse islamiserende geldslorpende bolwerken die moeten worden gesloopt!
Eh, ik bedoel, dit HSL traject had prima kunnen lopen als er naar kennis in plaats van polls was gekeken!

Einde van de Domheid | 19-03-14 | 12:00

Zolang de burger betaald gaat dit nooit veranderen. Zeker niet mer de Partij van de Ander aan het roer.

Zullen hier consequenties op volgen? Een paar kamervragen, that's al.

Glas, plas en alles blijft uiteraard zoals het was.. met één uitzondering: de Belgen zijn ons slimmer af.. maarja, dat zat er al wel aan te komen natuurlijk.

Hotel New York | 19-03-14 | 12:00

Werd wel wat meer gereagluurd in die jaren. Grafiek des doods reagluursels per topic 1999-2014?

Rest In Privacy | 19-03-14 | 11:59

Igor Putkin | 19-03-14 | 11:49
Je WILT het gewoon niet zien he?

De Belgen lachen zich kreupel en de Nederlanders betalen de komende 10 jaar nog eens tientallen miljoenen per jaar kwijt is aan het HSL spoor waar vervolgens alleen Belgische HST's over rijden.

James Lastig | 19-03-14 | 11:59

Extra patatje voor Nonkel Frituur.

Maya de Blij | 19-03-14 | 11:57

88 miljoen door de plee en 10 jaar later nog geen trein. Hoop dat de lage landenlijn van Arriva wat wordt, dan kan ik gewoon weer vanuit Den Haag naar België met de trein. Een beetje concurrentie is alleen maar goed.

Duifmans | 19-03-14 | 11:57

Geld zat hier..... En zo niet, dan verzinnen we er gewoon een belastingwet bij.

Ommezwaai | 19-03-14 | 11:55

Nederlanders hebben geen lef meer. En ze kunnen ook niks meer zonder huizenhoge kostenoverschrijdingen. Nederland redeneert nog alsof het een echt land is, terwijl we in werkelijkheid één groot stedelijk gebied zijn.
Het is dus nodig dat we onze infrastructuur daar op aanpassen.

Graaf van Egmont | 19-03-14 | 11:53

Kijk dat is pas VOC mentaliteit, hoe noemen ze dat in België?

Idontgiveafunk | 19-03-14 | 11:52

En we zijn het onderwater zetten van de Hedwigepolder ook nog niet vergeten hoor. Ook zo'n mooi voorbeeld van het Nederlandse onderhandelingstalent bij een Belgisch - Nederlandse samenwerking.

James Lastig | 19-03-14 | 11:51

Het ging in Nederland bij de NS al mis, lang voordat de onderhandelingen begonnen. Uit marketingtechnische overwegingen bepaalde de NS dat niet een goedkope werkende ICE, TGV, Shinkansen of Thalys aangekocht moest worden. De NS wilde dat de kleine Benelux vanaf het onderste boutje haar eigen ontwerp moest eisen.

Om op slechts 19 treinstellen even de kosten van een ontwerpfase terug te verdienen, moet je als technische bedrijf volslagen debiel zijn, of bijna failliet. AnsaldoBreda had werk nodig tegen elke prijs. Andere fabrikanten hebben geeneens een serieuze prijs neergelegd en AnsaldoBreda heeft haar prijs nog even verhoogd toen ze erachter kwamen.

De treinen bleken als prototypes gebouwd te zijn. Iedere trein had bijvoorbeeld haar eigen elektrische schema. De aantallen waren te klein om over te stappen op serie productie. De rest van de problemen zitten allemaal in de hoek van basale techniek die niet goed is uitgevoerd.

Toen de NS en NMBS in zee gingen met AnsaldoBreda had dat bedrijf al gefaald in onder andere Denemarken en Noorwegen. In Noorwegen waren de opgeleverde treinen veel te laat en zo zwaar dat er geen passagiers meer mee mochten. De treinen zijn toen afgebroken en opnieuw opgebouwd, ten einde stalen delen te vervangen door lichter aluminium.

In Denemarken stonden er ruim 84 op een zijspoor. Denemarken gaat die nu zelf afbouwen, nadat de schikking uit 2009 niet leidde tot werkende treinen en er eind 2012 een nieuwe schikking nodig was. Er wordt 400 miljoen euro terugbetaald en de Denen gaan zelf maar afbouwen. Pas driekwart van de treinen zijn geleverd in 2013, de bedoeling was alles in 2006.

Het grootste deel van al deze informatie was gewoon bekend toen de NS en NMBS met de maffioso in zee gingen.

De prijs per trein was 20,7 miljoen euro. www.nu.nl/binnenland/3493555/prijs-fyr... NS kocht er 16. Dat is exact 331,2 miljoen euro in mijn wereld. Als je dan 125 miljoen terugkrijgt, is de schade nog steeds 206,2 miljoen euro en niet slechts 88 miljoen euro.

Ergens begrijp ik wel dat de NS akkoord gaat met deze fooi. AnsaldoBreda staat al een tijdje op de rand van faillissement, evenals de moedermaatschappij. Een langdurige rechtszaak zou wel eens een definitief vonnis op kunnen leveren pas nadat de curator de boedel al verdeeld heeft.

De Belgen hadden via hun bankgarantie opzet binnen een paar maanden AL haar geld terug. Hopelijk leren die gekke Hollanders nog iets van die methode.

Feynman | 19-03-14 | 11:51

Domme NS.
Maar kan GS zichzelf wat minder op de borst kloppen? Dank u.

Lewis | 19-03-14 | 11:50

Zoals ik het in de linkjes lees lijdt NL 48 miljoen verleis en B 3 miljoen. Waardoor we de Italianen wel als grote winnaar kunnen uitroepen. +51 Miljoen en de treintjes terug.

Igor Putkin | 19-03-14 | 11:49

En niet gestoord door enige kennis, zal faalkabinet Rutte blunder op blunder blijven plegen. Het. Gaat. Maar. Door.

Botte Hork | 19-03-14 | 11:49

Gelukkig heeft Merel van Vroonhoven hier geen last van. Ze moest een hoog, marktconform, salaris hebben, op die manier krijg je immers de beste mensen. Zeker als ze van de PvdA zijn.

Een ander lucratief baantje heeft ze al weer. Met bewezen onkunde kan je dan ook direct naar de AFM.

In Nederland gaat het al lang niet meer om wat je kan, maar om wie je kent.

El Rico Grande | 19-03-14 | 11:49

Tijd voor een netwerk van magneetzweeftreinen in Nederland. Veel geschikter, want ze trekken sneller op en stoppen ook sneller, dus veel beter voor Nederland, met trajecten met veel haltes dicht bij elkaar.

Gewoon lef hebben en bouwen.

Meeroever | 19-03-14 | 11:47

Het moment dat je wist dat zou komen; de Belgen zijn slimmer dan de Nederlanders geworden.

SvennusMax | 19-03-14 | 11:46

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online Casino | Online Casino | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen