achtergrond

Geenstijl

Alle Nederlandse transporteurs binnenkort failliet

7lkkf.gifJa leuk dat geneuzel over slecht aangeharkte parkperceeltjes, meer of minder koopzondagen of de onderhoudsstaat van de wipkippen op het wijkpleintje. Die lokale luxeprobleempjes rond de gemeenteraadsverkiezingen, we zijn er maar druk mee allemaal. Maar ze zijn pinda's, in vergelijking met het onheil dat onder de Brusselse slagschaduw op Nederland afkomt. Lees en huiver: "Het Deense transportbedrijf Kim Johansen mag zijn Bulgaarse en Roemeense chauffeurs betalen naar salarismaatstaven uit Estland, waar het dochterbedrijf van Kim Johansen is gevestigd. Dat heeft een in arbeidsrecht gespecialiseerde rechtbank besloten." Het lijkt zo'n onschuldig besluit. Lekker goedkoop voor de Deense transportondernemer in kwestie ook. Maar deze beslissing op basis van de Europese wetgeving is dus de doodsteek voor alle West-Europese truckers, en ook voor transportbedrijven zonder Oost-Europese dependance waar de salarisadministratie ondergebracht kan worden. Als iedereen z'n chauffeurs zomaar mag betalen naar de - volgens onze maatstaven - paupernormen van Estland, of Letland, of Roemenië, of Polen (of misschien wel Oekraïne als het aan Eurocommissaris voor de Uitbreiding (lolwut?) Stefan Füle ligt). Dan is het dus snel gedaan met de banenmarkt voor chauffeurs in Nederland en de rest van West-Europa. Of bent u soms te porren om voor een paar tientjes, een mud aardappelen en een kuub aardgas voor de ketel 70 uur per week op de vrachtwagen te gaan zitten? Nee, dat dachten we al. Mooi man, Europese eenheidsregels.

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.