Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Alle Nederlandse transporteurs binnenkort failliet

7lkkf.gifJa leuk dat geneuzel over slecht aangeharkte parkperceeltjes, meer of minder koopzondagen of de onderhoudsstaat van de wipkippen op het wijkpleintje. Die lokale luxeprobleempjes rond de gemeenteraadsverkiezingen, we zijn er maar druk mee allemaal. Maar ze zijn pinda's, in vergelijking met het onheil dat onder de Brusselse slagschaduw op Nederland afkomt. Lees en huiver: "Het Deense transportbedrijf Kim Johansen mag zijn Bulgaarse en Roemeense chauffeurs betalen naar salarismaatstaven uit Estland, waar het dochterbedrijf van Kim Johansen is gevestigd. Dat heeft een in arbeidsrecht gespecialiseerde rechtbank besloten." Het lijkt zo'n onschuldig besluit. Lekker goedkoop voor de Deense transportondernemer in kwestie ook. Maar deze beslissing op basis van de Europese wetgeving is dus de doodsteek voor alle West-Europese truckers, en ook voor transportbedrijven zonder Oost-Europese dependance waar de salarisadministratie ondergebracht kan worden. Als iedereen z'n chauffeurs zomaar mag betalen naar de - volgens onze maatstaven - paupernormen van Estland, of Letland, of Roemenië, of Polen (of misschien wel Oekraïne als het aan Eurocommissaris voor de Uitbreiding (lolwut?) Stefan Füle ligt). Dan is het dus snel gedaan met de banenmarkt voor chauffeurs in Nederland en de rest van West-Europa. Of bent u soms te porren om voor een paar tientjes, een mud aardappelen en een kuub aardgas voor de ketel 70 uur per week op de vrachtwagen te gaan zitten? Nee, dat dachten we al. Mooi man, Europese eenheidsregels.

Reaguursels

Inloggen

@Willem van Rood | 18-03-14 | 20:43 |
Maar dat heeft voornamelijk met vraag en aanbod in de markt te maken. Nu we steeds meer een wereldmarkt krijgen valt het onderscheid tussen de lokale vraag en aanbod en de vraag op de wereldmarkt steeds meer weg. Alle lonen trekken dus langzaam naar een 'wereldgemiddelde'. En uiteindelijk is dan de enige manier om meer te verdienen meer waarde te creeren.

potsenmakkert | 19-03-14 | 14:08

Oke Rutte, en nou als de sodemieter aan het werk om hier wat tegen te doen. Ben je nou helemaal gek geworden om hier stilzwijgend naar te kijken?
Rutte: voor jou een Neurenberg 2.0

appeltjesgroeneweide | 19-03-14 | 12:07

Gek dat bij chauffeurs de hoogte van salarissen worden bijgesteld naar de normen van bijvoorbeeld Estland, Roemenie of Bulgarije.
Bij politici werkt het net anders om: zodra politici uit die landen voor de EU gaan ''werken'' krijgen ze direct een salaris dat zelfs boven onze maatstaven uitstijgt....

DeSjaak1000 | 19-03-14 | 09:31

Vanaf dat die platkoppen hierheen kwamen werd er al gezegt ach geef het 3 jaar en dan verdienen ze hetzelfde als ons. Dan is het niet "goedkoper" meer en dus ook niet leuk. FOUTTTTT. De regels zijn idd wel wat veranderd eerder als er buitenlandchauffeur op je loonstrook stond WAS JE DAT OOK. Tegenwoordig mag je in je handjes klappen als je 10 minuten de grens over mag als Nederlandse chauffeur zijnde. En dan heeeel snel weer terug anders word je te duur. Terwijl als je hetgeen wat een platkop verdient iedere maand opteld bij hetgeen wat ze onder de baas zijn REET VANDAAN JATTEN zijn ze ongeveer net zo "duur" als de nu veredelde nederlandse buitenlandchauffeurs. Ik zeg PVDA VAL HARTSTIKKE KAPOT evenals de VVD D66 stelletje zakkenvullers zijn het.. Ik mag het dan niet altijd eens zijn met hetgeen wat er uit de beste heer wilders zijn mond komt maar PVV here we come @Chiefmate 3 platkoppen op 1 auto is ten alle tijden verboden en ook altijd al zo [email protected] wat jij zegt is sarcasme hoop ik??

PROUDTruckersvrouw | 19-03-14 | 04:46

Uitstekende beslissing en goede visie van de rechtbank. Eindelijk een echt open en vrije arbeidsmarkt in Europa. En een echte (transport) ondernemer gaat niet failliet, die gaat met de trend mee en neemt ook Oost Europese chauffeurs. Werknemers in Nederland hebben veels te veel rechten en veels te weinig plichten, hoop dat daar nu wat aan gaat veranderen. Change is coming!!

TheTroll | 19-03-14 | 01:47

Ben in 2008 gestopt met mijn transportbedrijfje. Kon niet meer concurreren tegen de Oostblokkers. Met 3 chauffeurs op 1 vrachtauto voor ¤800 per maand de man, 6 weken lang (o.a. Willy Betz). 24 uur per dag rijden, want voor 3 chauffeurs is geen wetgeving.

Chiefmate | 19-03-14 | 00:26

Die hubbe ouch al een wetje aangenome dat bie een ongeluch die auto selbst alarm slaat. Kejje fein krepere over n joar of tien, azze allemaol denke dajje auto wel selbst alarm heb gesloage ..

Jan5819 | 18-03-14 | 23:25

Gefrustreerde truckers. Mochten jullie dit lezen. Bega geen gezinsdrama als het water jullie aan de lippen staat. Rijdt je truck de tweede kamer binnen. Ik zal een genereuze bijdrage leveren aan de advocaatkosten. En velen met mij.

Topperke | 18-03-14 | 23:15

Onderzoek naar zelfrijdende auto's wordt niet alleen door Google gedaan. Vooral autofabrikanten, die naast personenwagens (gemakkelijker te testen) ook vrachtwagens produceren, lijken zelfrijdende auto's te onderzoeken.

Zoals alle dom werk gaat het vachtwaggel rijden eerst naar lage lonen landen en wordt dan geheel weg geautomatiseerd.De bestelbuschauffeur voor het afleveren van pakketten blijft het langst.

BraadWorstLul | 18-03-14 | 22:59

Ik word zo verschrikkelijk moe van dat EU-gebeuren...

Reykjavik | 18-03-14 | 22:18

Vergeet niet dat die Estlanders, als ze hun salaris uitbetaald hebben gekregen, huiswaarts rijden om daar vervolgens hun tanks (ja, ze hebben soms nog een extra 1000 liter tank achter de cabine) vol te gooien voor 80 eurocent per liter. Dan komen ze weer hiernaartoe om te ritten. Daar moet je dan als Nederlands transportbedrijf tegenaan boksen.

popo ketalo | 18-03-14 | 22:17

Hoezo moet Denemarken zich aan Brussel oekazes houden? Ze hebben geen eens geen Euri's.

Turambar | 18-03-14 | 22:15

welnee, binnen 3 jaar verdienen die moelanders net zoveel en dan is alles weer in evenwicht.

Andersom dag | 18-03-14 | 21:19

EU = Er Uit

bisbisbis | 18-03-14 | 21:18

Allemaal vergeefse moeite, wen er maar aan, één Europa kan alleen tot stand komen bij een gelijk welvaart en inkomensniveau, deze chauffeurs is een de Griekse en andere zuidelijke schulden saneren is twee.

gebrokenvleugel | 18-03-14 | 20:57

Mooi toch? Wordt alles weer een beetje goedkoper. Vrije markt heet dat, dat lost aaaalles op. Vraag maar aan de VVD. Het belang van het individu is in het belang van iedereen. Toch?

Offe.. zou het zo zijn dat het tijdelijk wat meer winst geeft totdat iedereen goedkopere arbeidskrachten in gebruik heeft en we niet meer terugkunnen? Even de rekensom maken; een paar aandeelhouders eigenaren hebben meer winst naast een berg werkeloze chauffeurs. Maar ach, die werkelozen zijn voor de belastingbetaler, dus dat telt niet.

kloopindeslootjijook | 18-03-14 | 20:51

@potsenmakkert

Het heeft niks met lage opleidingen te maken.
Kijk maar naar India, die hebben beter opgeleide mensen dan wij tegen een schamel loon.

Willem van Rood | 18-03-14 | 20:43

En als het moederbedrijf in de VS zit, dan kan je naar de rechter voor salarisverhoging?

Astroturfer | 18-03-14 | 20:33

Nee Van Rossum, dit is dat fijne neo-liberalisme en vrije marktdenken van jullie voor je. Dát is de basis van deze problemen. Niet met je EU aankomen.

Bigi Bana Boy | 18-03-14 | 20:22

Maar er is gelukkig altijd nog het mooie Somalië!

badjas | 18-03-14 | 20:13

Je kan wel dure Nederlandse chauffeurs verplichten, maar dan huren de klanten gewoon een Pools bedrijf in en gaat de Nederlandse transport sector nog harder naar de kloten. Nu houdt je de planning banen in ieder geval nog hier.

WaarDeWindWaait | 18-03-14 | 20:04

@potsenbakkert

Plausibel verhaal, echter je vergeet de Nederlandse verzorgingsstaat mee te nemen in jouw beschouwing. Vrij personenverkeer betekent op lange termijn dat wij onze verzorgingsstaat niet meer kunnen bekostigen. Maar daar hoor je EU lovers als een Pechthold of een Timmermans niet over. M.i. zijn de uitkeringen in Nederland aan de hoge kant maar ik moet er niet aan denken dat wij op dat gebied moeten gaan 'concurreren' met landen in Oost Europa.

therealbraindump | 18-03-14 | 20:03

De grote vraag is wie straks de riante hypotheekrenteaftrek van onze politici moet gaan betalen.
Zullen ze dan wakker worden in Den Haag?

Dit zijn voorbeelden van de profiteurs (hogere hyp0theken dan de waarde van de woning).

www.deondernemer.nl/binnenland/636339/...

Willem van Rood | 18-03-14 | 19:47

@Danskeidoterne | 18-03-14 | 17:33
Fijn dat U kennelijk goed betaald werk heeft, dat kan flink afgeroomd worden om de groter wordende groep steuntrekkers
van een uitkering te voorzien....

Hendrikaatje | 18-03-14 | 19:33

Vroeger hadden we de zwarte pest, nu zijn het de EU despoten. Hoe dan ook , men moet kapot.

Sophie9985 | 18-03-14 | 19:26

Den Ollander zeikt pas als het zijn eigen baan betreft. Zo rolt dit land. Al jaren. Verdeel en Heers, het smeermiddel van de Neo-Liberale uitknijpers.
HRA'tje erbij?

oplichter | 18-03-14 | 19:25

@willemke | 18-03-14 | 19:15
Correctie: Dat zijn we al.

pim achtertuin | 18-03-14 | 19:22

Kunnen we hier ook niet een referendum houden om ons aan te sluiten bij Rusland?

Geert Linkers | 18-03-14 | 19:18

We gaan naar de klote!

willemke | 18-03-14 | 19:15

@Moonwarrior | 18-03-14 | 18:46 |
Echt heel vervelend en ingrijpend voor die truckers. Helaas op macroeconomisch niveau niet te voorkomen. Een uiterst mobiele business als de trucking business zal op de lange termijn altijd door degenen gedaan worden die dit werk voor het minste geld op een acceptabel niveau kan doen. Dat betekend dat Nederland op de lange termijn geen truckers meer heeft, tenzij het prijspeil drastisch naar beneden gaat (wat ook weer andere sectoren in de problemen brengt). Dit geld voor veel sectoren waarin veel laagopgeleiden werken. Voor hen heb ik dan ook maar 2 oplossingen: probeer alsnog een opleiding te volgen, en als je dit niet kunt: laat je omscholen tot een vak op hetzelfde niveau met arbeid die weinig mobiel is en waarvoor het handig is dat je nederlands kunt. Een trucker is te vervangen door een Pool of een Bulgaar maar de loodgieter moet er binnen 2 uur zijn als je keuken blank staat en als hij ook nog nederlands spreekt heeft dat een meerwaarde. Werk op elk moment aan je meerwaarde ten opzichte van je goedkopere collega's uit het oostblok.

potsenmakkert | 18-03-14 | 19:06

En dit is de hele bedoeling van de EU, het rijke Westen met sneltreinvaart afwaarderen naar de armste landen, en zo houden die potentaten alles strak in de hand.
Toch wel raar dat er geen opstand is uitgebroken onder de westerse chauffeurs, of zou het nog gebeuren?

lanexxx | 18-03-14 | 18:58

Dat de transportsector het water aan de lippen staat is voor een land als Nederland funest. Maar een andere bedrijfstak is in rap tempo uit Nederland aan het verdwijnen. Ondanks investeringen in prachtige machines is boekbinden een ambachtelijk vak gebleven.Alleen al in 2014 zijn Boekbinders Culemborg ( 40 man ), Boekbinders Jansen (60 man) te Leiden, van Hees in Zaltbommel en Walrecht in Groningen failliet gegaan. Eén van de oorzaken is dat bijvoorbeeld educatieve uitgeverijen hun leerboeken liever laten drukken in China.De werkloos geworden ambachtslieden krijgen nu staatssteun in de vorm van WW. Het zal die uitgeverijen een zorg zijn. Hetzelfde mechanisme zagen we in de 60-er en 70-er jaren bij bijvoorbeeld de textielindustrie. Eerst duizenden gastarbeiders naar binnen halen en vervolgens de textielindustrie naar elders verplaatsen en de kosten afwentelen op de belastingbetaler. Er is niets nieuws onder de zon.

Jan Boule | 18-03-14 | 18:55

@2 inch cock | 18-03-14 | 17:01
Zo gaat het nu steeds weer: vaklui op alle gebied worden weggeconcurreerd door mensen die de subsidiepotjes en bespaarregeltjes weten te vinden.

frank87 | 18-03-14 | 18:54

Sprak vandaag nog met een chauffeur die vertelde dat ze weer 6 mensen op straat hadden moeten zetten bij zijn bedrijf. Dus 6 ww'ers erbij. Dank u alle partijen die het zo goed voor hebben met Nederland!

Moonwarrior | 18-03-14 | 18:46

@cumshaft | 18-03-14 | 18:30
Die meuk van de Lidl is in veel gevallen stukken beter van kwaliteit dan de zooi die Piekema in de schappen heeft liggen.

Jackanders | 18-03-14 | 18:44

-weggejorist-

lolita wevelgem | 18-03-14 | 18:41

Willem VanDer Decken | 18-03-14 | 17:56 | + 0 -

Ben in Straatsburg ooit eens binnen geweest, een grotere geldverslindende poppenkast heb ik nog nooit gezien.

eerstneukendanpraten | 18-03-14 | 18:38

@Loebas | 18-03-14 | 17:22:

Hoe lang denk jij dat Van den Bosch nog zou bestaan als De Rooy met Letse chauffeurs op Letse wagens de Nederlandse markt bestormt en Van den Bosch blijft zeggen dat dat niet hoort en hun Nederlandse wagens met Nederlandse chauffeurs tegen Nederlandse brandstof- en loonkosten laat rondrijden?

Je kunt een ondernemer moeilijk afstraffen voor het zo laag mogelijk houden van hun kosten. Dit is puur noodzakelijk vanwege de concurrentie die helaas tegenwoordeig ook niet meer uit alleen Nederland komt.

zeauzitdat | 18-03-14 | 18:34

Volgens EU-lovers kunnen we niet zonder EU; we zouden het keihard nodig hebben. Nou stemmers, verrot er dan maar in. Stemmers op de PVDA/VVD/CDA/D66 krijgen hier precies mee wat ze verdienen en wat ze zo belangrijk vonden. Succes in de bijstand.

Tutanchamon | 18-03-14 | 18:30

gelukkig wordt de meuk bij lidl dan ook goedkoper.

cumshaft | 18-03-14 | 18:30

Over 10 jaar rijden er autonome vrachtwagens rond en zijn alle vrachtwagenchauffeurs overbodig. De kosten in Nederland moeten naar beneden. Simpele producten zijn te duur en ook de huizen prijzen moeten flink naar beneden.

Conner | 18-03-14 | 18:27

Niets nieuws. Heb bij Den Hartogh gewerkt en daar werd een kantoor in Polen geopend (1 man personeel) maar werden wel 25 wagens aan verkocht. Poolse wagens, Poolse platen, Poolse chauffeurs en Poolse lonen.
Dit is een bekend fenomeen onder (grote) transportbedrijven.

Super Grover | 18-03-14 | 18:08

-weggejorist-

roy2803 | 18-03-14 | 18:08

Niet alleen voor de vrachtwagenchauffeurs maar voor heel veel vakgebieden.
Dit is dan ook de wens van de werkgevers. Zij kunnen dan voor nop arbeiders laten werken.
De bijstandsgerechtigden kunnen helemaal voor nop aan de slag.

De tijd van de industriële revolutie lijkt weer keihard terug te keren. En wat doet Partij van de Arbeid eraan? Niets. Die geven het geld liever uit aan de milieugekte en Afrika.

ProAsfalt | 18-03-14 | 18:03

Zoals tegellijm met een lijmkam gelijkmatig over de muur uitgesmeerd dient te worden, denken de kaviaar vretende, vetharige Brusselse Hitlertjes dat ook met de Europese welvaart te moeten doen.
Dat maar snel de pleuris uit mag breken daar waar dat het meest effectief is.

Jackanders | 18-03-14 | 18:01

En wederom had Geert gelijk...

number668 | 18-03-14 | 17:59

Daarom heb ik een paar jaar geleden mijn nederlandse transportbedrijf al gesloten. Je wordt geacht CAO salarissen te betalen en te concurreren met bedrijven die tegen een kostprijs werken die 40% lager ligt dan de jouwe, in een wereld van 5% marge.
Onbegonnen werk.
Aan de andere kant, in 20 jaar is er zoveel veranderd in de transportwereld. Vroeger was een internationaal chauffeur een vakman. Je had vele jaren ervaring nodig om het beroep op een goede manier uit te oefenen. Tegenwoordig kan elke Pool iets intikken op zijn TomTom, de cruise control aanzetten en de automaat in drive. Met alle inhaalverboden is het filerijden tot je er bent. Repareren kan je zelf niet meer, dan vervalt het onderhoudscontract. En iedereen heeft een mobieltje. Waar ook in europa staat er binnen een uur iemand om je te helpen. Dan heb je die dure vakmensen ook niet meer nodig.
En het maakt de opdrachtgever niet uit of jij op veilige en energiezuinige Michelinbanden rijdt of op opgesneden Toyo's die wegglijden over een blaadje.
Af en toe wordt er zo'n platkop eens een keer op een moeilijk ritje gestuurd, in Noorwegen in de sneeuw of bij een laag bruggetje. Dan zie je het kwaliteitsverschil wel. Met de wielen in de lucht.

Freddie Stobart | 18-03-14 | 17:58

www.kim-johansen.dk/
Domme aktie van 3F vakbond. Iedere jurist kan je vertellen dat een filiaal in een bepaald land daar ook zijn personeel zal uitbetalen volgens de normen en waarden van dat land.

duitse herder | 18-03-14 | 17:57

Die uitspraak wordt teruggedraaid want geeft de jurisprudentie dat (mits je maar een kantoor in Roemenië hebt) IE_DER_EEN volgens het laagste lonenlandtarief zal worden uitbetaald!

Einde van de Domheid | 18-03-14 | 17:56

@ eerstneukendanpraten | 18-03-14 | 17:33
Dat was wel zonde van het gebouw. Die lelijke gebouwen in Brussel en Straatsburg zal niemand missen. Vamos!

Willem VanDer Decken | 18-03-14 | 17:56

Mooi, nu van Rompuy en co nog belonen tegen Estlandse maatstaven en het is volbracht.

Salutis Humanae | 18-03-14 | 17:52

Hoofdschuddend verval ik verder in apathie. Van de pot gepleurde Eu!

123 je proeft het zo | 18-03-14 | 17:51

Snapt u nu waarom de EU is opgericht?
Zelfs een blinde kon dit zien aankomen.

das_Freudenmädchen | 18-03-14 | 17:49

Maar kinderbijslag en alle andere uitkeringen hoeven niet aangepast naar het niveau......uit EU aub. PVV.

genoegisgenoeg | 18-03-14 | 17:49

Mijn vader is vrachtwagenchauffeur, hij gaat maandagochtend weg en komt vrijdagavond thuis. 70 uur per week maakt hij en toch moet hij vrezen voor zijn baan.

Landverraders zijn zij die Nederlanders ontslaan voor Oostblokkers!

EigenVolkEerst | 18-03-14 | 17:49

Ik ga een drukkerij beginnen hier en een kantoortje daar. Specialiteit? Voedselbonnen.

meneer der meneren | 18-03-14 | 17:45

Zie ook deze ondernemershaat tegen de Nederlandse transporteur/chauffeur/koerier.
www.zzp-nederland.nl/nieuws/87360-ZZP-...

Enige optie die overblijft voor de transport ondernemers is om hun vestiging elders, in het buitenland te vestigen. Met dank aan ons sloopkabinet.

Botte Hork | 18-03-14 | 17:42

Willem VanDer Decken | 18-03-14 | 17:24 | + 2 -

Een paar inwoners van Waalre waren het ook niet eens met de plaatselijke overheid en hebben toen het antieke gemeentehuis met de grond gelijk gemaakt. Het enige wat je nodig hebt is een auto, een autodief, een aansteker en een fles wasbenzine...

eerstneukendanpraten | 18-03-14 | 17:33

@Hendrikaatje | 18-03-14 | 17:23
Dan ben ik toch blij dat ook die MOE-lander enigzins gestudeerd zal moeten hebben en het dus ook niet voor een appel en een ei zal komen doen. Mijn directe collega is Roemeens en ik zie haar nog niet eens voor 3/4 van mijn salaris aan de slag gaan..

Dat is ook een deel van het probleem wellicht: Transporteurs kunnen zich niet meer onderscheiden in kwaliteit of productiviteit, dus de klant kiest voor de goedkoopste optie.

Danskeidoterne | 18-03-14 | 17:33

Ik zie een uitweg! Als de papieren volgens de lokale regels in orde moeten zijn,zijn al hun rijbewijzen in de rest van Europa ook ongeldig.Wegens het niet voldoen aan de bijvoorbeeld hier in Nederland geldende normen.

Meneer-reetkever | 18-03-14 | 17:33

zie het probleem niet...al decennia verdwijnen er banen naar de lage lonen landen, met subsidie. Ofwel we betalen werkgevers om nederlanders werkloos te maken....perfect toch, of idioot zeg het maar

Hploos | 18-03-14 | 17:29

Ik geloof dat ze binnenkort weer gaan actievoeren, de chauffeurs. Hier en daar een beetje langzaam rijden en misschien een kruispuntje blokkeren ofzo, de gebruikelijke slappe hap. Als ze in plaats daarvan nou gewoon eens een keer met zijn allen met hun truckje oprukken naar het binnenhof, en daar dan gaan bivakkeren. Net zolang tot ze hun zin krijgen. En ik weet uit persoonlijke ervaring dat je het heeel lang uit kunt houden in zo'n vrachtwagencabine, met bedje magnetron koelkast en wifi. En knappe jongen die jou wegsleept.
Maar nee, dat zal wel niet gebeuren. Wat dat betreft zouden de Nederlandse truckers wel wat kunnen leren van hun Franse collega's, die bij iedere scheet die ze dwars zit traditiegetrouw het land op slot gooien.

VanBukkem | 18-03-14 | 17:29

Vandaag de vrachtwagenchauffeur, morgen uw 'veilige' hoogopgeleide kantoorslavenbestaan.

kapotte_stofzuiger | 18-03-14 | 17:27

Gelukkig kan dit bericht niet waar zijn. Want voordat die oost-grenzen open gingen heb ik Hans van Baalen en andere politici op televisie horen vertellen dat alle Oost-Europeanen die hier kwamen werken volgens Nederlandse CAO's zouden worden betaald. En als politici zoiets zeggen, kun je daarop rekenen.

simpelman | 18-03-14 | 17:26

Ik begrijp er helemaal niets meer van. Aan de ene kant wordt aan de kosten gesneden als een malle maar de prijzen , mede door de btw natuurlijk, en belastingen gaan niet omlaag. Dat geld zal wel in de zakken van de corrupte kliek in Brussel verdwijnen middels de lobbycratie daar. Alleen wordt Nederland volledig uitgewrongen en de bevolking tot slaaf gemaakt. En we lijken het allemaal wel best te vinden.

Willem VanDer Decken | 18-03-14 | 17:24

@Godsammekraken | 18-03-14 | 17:01
"de Luilekkerland"?!?! Sorry, overdosis mocro-nieuws weer vandaag!

Godsammekraken | 18-03-14 | 17:24

Zonder transport staat alles stil.

Bhagwan Sri Rajneesh | 18-03-14 | 17:24

Het lijkt me dat MEP's en Europese ambtenaren uit de MOE-landen dan óók betaald worden naar de salarisnormen van hun thuisland. En dat het eigenlijk moet gelden voor alle expats in de hele EU.
Same rules apply, lijkt me.

Stormageddon | 18-03-14 | 17:24

@Danskeidoterne | 18-03-14 | 17:07
U bent per direct ontslagen wegens stupiditeit, een MOE lander zal Uw taken overnemen, dit voor ¼ van Uw salaris.

Hendrikaatje | 18-03-14 | 17:23

Dit is natuurlijk meteen van toepassing op alle baantjes in Nederland.
Pechtold kan vannacht dus niet op zn buik slapen.

Winston1 | 18-03-14 | 17:22

Uiteindelijk zijn het de veelgeprezen ondernemers die de hele economie onderuit schoffelen met hun gegraai. Van den Bosch,De rooy....Ieder jaar kunnen we weer zien hoe die volgevreten vetzakken de winst verbrassen in de Dakar Rally terwijl de chauffeurs op een houtje kunnen bijten.

Loebas | 18-03-14 | 17:22

Allemaal arm in links europa

3Xniks | 18-03-14 | 17:21

Ik reageer niet meer op EU onzin voor 22 mei!

Welles! Nietes! | 18-03-14 | 17:20

@ecologiste | 18-03-14 | 17:13
Daar wordt het hier ook hoog tijd voor!

Hendrikaatje | 18-03-14 | 17:19

Je CAO inruilen voor een minimumloonstelsel en dan nog te duur zijn. Vreemd eigenlijk dat de Nederlandse CAO niet van toepassing is op een chauffeur die in Nederland rijdt. Dat is namelijk de enige oplossing, dat een chauffeur betaald krijgt naar de maatschaf van het land waar het werk daadwerkelijk verricht wordt.

Anders krijgen we op de weg wat we nu al op zee zien. Filipino`s die nog net een beetje Engels spreken, maar vakinhoudelijk niet helemaal weten wat ze aan het doen zijn. Vijf sterren cruise schepen, waar de kok zijn handen niet wast en alle bejaarden de hele reis vanwege het Norovirus louter kotsen en uit hun aars pissen.

Ik vraag me af hoe die laatste metafoor vertaalt naar asfalt.

Feynman | 18-03-14 | 17:18

@ecologiste | 18-03-14 | 17:07:

Bijvoorbeeld. Politiek behoort tenslotte een roeping te zijn.

Gekheid, stokje: goed werk behoort betaald te worden. Politici kunnen daarom met véél minder toe dan luyden die écht iets bijdragen aan de samenleving. Oost-Europese tarieven? Prima. Maar dan alleen voor Oost-Europeanen. Fiscale toverkonijnen uit de hoed trekken is leuk maar dat mag nooit en te nimmer ten laste van de noeste arbeider gaan.

Of we gaan gewoon weer slaven uit Afrika halen. Nog makkelijker.

Reinaert | 18-03-14 | 17:18

@Danskeidoterne | 18-03-14 | 17:12
Wel eens iets over concurrentie gehoord?
Als een het doet, moeten de anderen wel volgen; helaas...

Hendrikaatje | 18-03-14 | 17:16

@Danskeidoterne | 18-03-14 | 17:07

Het is een precedent. Waarom zouden koeriersbedrijven niet hetzelfde kunnen doen? Grotere bedrijven kopen de kleintjes op en brengen het hoofdkantoor elders, waar de lonen lager liggen, onder.

Desmoulins | 18-03-14 | 17:16

En vergeet niet de 'weg met ons!' actie voor de transportsector vanuit de Nederlandse overheid, het NIWO die ondernemingen en vooral ZZP-ers sloopt.
Zie ZZP Nederland www.zzp-nederland.nl/artikel/chauffeur...
ALLE overige lidstaten van de EU hoeven dit NIET.
Een Europa, Olé

Botte Hork | 18-03-14 | 17:14

De EU heeft grotere problemen dan Poetin mogelijk kan veroorzaken, en toch ligt de focus bij Poetin.

Ik ga alvast assiel aanvragen, maar heb nog geen idee waar.

Andersdenkend | 18-03-14 | 17:14

Niet allen de chauffeurs, ook bouwvakkers en andere handwerkslieden worden bedreigd door de oosterse horden.
Dit gedoe hebben we dus te danken aan de vuige landverraders der Kunduz partijen, vergeet dat morgen niet!
Ook die gemeenteraadsleden ondersteunen de landelijke partijen en zijn dus medeplichtig.

Hendrikaatje | 18-03-14 | 17:13

Helemaal geweldig toch, daarom moet men ook op de VVD of D66 stemmen want die vinden dergelijke uitbuiterslonen helemaal geweldig. Dit is nu de werkelijke opzet van de EU. Namelijk de West-Europese lonen koste wat kost op het Chinese peil te brengen om met dat kudt-land te kunnen concurreren. Dat de gehele binnenlandse markt hier naar de klote gaat door de ingeboete koopkracht van de eigen bevolking zal die eurocraten in Brussel hun reedt roesten!

Hassan_Jassan | 18-03-14 | 17:13

Juist ja: Dat betekent dus dat er binnenkort allemaal nevenkantoortjes in Zuid Roemenië of Noord-Oost Roemenië zitten, alwaar het "gangbare" loon reedsch bepaald wordt door het aangrenzende Bulgarije respectievelijk Moldavië. En dan kun je dus ook als Nederlandse transporteur je mensen voor EUR 200 in de maand laten werken.

Lekker is dat.

In mei dus _goed_ stemmen!

Balsaq | 18-03-14 | 17:13

du Roi Soleil | 18-03-14 | 17:08

Dit jaar is het 225 jaar geleden dat de Franse revolutie begon en de kopjes van de elite gingen rollen.

ecologiste | 18-03-14 | 17:13

Daar ben je lekker klaar mee met je koeriersbedrijf...
Alles kan immers efficiënter, lees: goedkoper.

Pro-Europa dus tegen de EU.

Desmoulins | 18-03-14 | 17:13

Doen de transporters in 0031 al jaren in MOElandië. Naar, maar bekend.

HoerenSloep | 18-03-14 | 17:12

Wat ik overigens een geheel andere discussie vind, is dat pauperbedrijven dit soort paupervervoerders inhuurt om zo goedkoop mogelijk hun goederen getransporteerd te krijgen. En vervolgens maar zeuren over die dronken pool die aan het hek staat te rammelen..

Danskeidoterne | 18-03-14 | 17:12

En als er straks weer gestemd mag worden stemt de helft van alle truckers braaf weer op de PvdA. Want tja, chauffeuren valt ook onder arbeid. Dus wat stem je dan? Juist ja, de Partij van de Arbeid. (=arbeiderslogica)
Ik zie in grote lijnen voorlopig nog niet veel veranderen.

VanBukkem | 18-03-14 | 17:10

Inderdaad, dat mooie Europa van de VVNee, D666, Groen Slinks en Partij van de Afbraak. *Iedereen doet juichen en springen* Nu nog ff doorvoeren voor de tuinbouw, en voor je het weet MAG je voor 5 euro per uur aan het werk... Zo snel mogelijk Europa uit als Oost Europa de graadmeter wordt voor de nieuwe salarisonderhandelingen van VNO-NCW. *Bernard Wientjes wrijft genoegzaam in handen* Voor een socialer en solidair Europa!

Dakloze zonder krant | 18-03-14 | 17:09

lijkt mij verstandig om die politici ook meer eens het salaris van een politici uit oekraine te geven. gelijke monniken gelijke kappen.

OverValued | 18-03-14 | 17:08

Het wachten is nu op de politicus met charisma die een partij opricht met maar 1 doel: Weg met NL uit die verstikkende poppenkast unie.

Sunabalk | 18-03-14 | 17:08

Vanzelf zal het niet ophouden. Het is of het Europese volk zelf dat aan de rem trekt, of een macht van buiten die een harde buts geeft.
De EUrofielen zelf hebben zo'n plaat voor hun kop dat ze denken zonnekoningen zonder enige beperking te zijn.

du Roi Soleil | 18-03-14 | 17:08

nivileren noemen ze dat.
miko | 18-03-14 | 17:03 | + 0 -
Nou, bijna dan.
Convergentie. Overigens een officiële doelstelling van de Europese eenwording: Europabrede verpaupering maar dan met mooie woorden.
En iedereen die sinds 1992 VVD, CDA, D'66, GL, of PvdA heeft gestemd, heeft eraan meegewerkt.

jemagookniksmeer | 18-03-14 | 17:08

4000 grensoverschrijdende ritten, waarvan 300 in Denemarken.

Waarom zouden ze dan een hoog Deens salaris moeten krijgen? Die chauffeurs zijn niet Deens, wonen niet in Denemarken en komen er ook bijna nooit. Ze werken voor een bedrijf in Estland, dus krijgen ze volgens Estlandse normen betaald (Waarmee ze alsnog een factor 5 meer verdienen dan thuis in Bulgarije)

Als we zo beginnen moeten de medewerkers van Shell in alle apenlanden ook volgens Nederlandse maatstaven betaald worden..

Danskeidoterne | 18-03-14 | 17:07

waar de gewone man altijd al voor waarschuwde maar waarvan politici zeiden... nee hoor ook oost europeanen moeten gewoon volgens nederlandse CAO betaald worden.

En voor wie denkt dat dat alleen vrachwagenchauffeurs treft die immers reizend zijn en niet perse 'in Nederland' werken:
Een klusbedrijf kan gewoon een dochtermaatschappij in Estland vragen om een paar Esten -die gewoon volgens Estse norm betaald worden- voor een klus te sturen.

kees1960 | 18-03-14 | 17:07

Als dat voor de transport sector geldt, zou dat dus ook voor andere sectoren moeten opgaan. Kan er dan gelijk gezorgd worden dat de belastingen, BPM, hypotheek en de prijzen voor boodschappen aangepast wordt naar Letse standaarden?
.
Fuck it, doe hetzelfde ook maar met de politiek. In Letland hebben ze volgens mij in ieder geval nog politici die ergens verstand van hebben; het gaat daar beter dan in 0031.

ViagraFalls | 18-03-14 | 17:07

@ Reinaert | 18-03-14 | 16:58

Alle MP's in alle EU landen betalen naar salaris MP in Bulgarije (minder dan 10.000 euro per jaar). dat zal die vrekken leren.http://presse.preisvergleich.de/preisvergleich-artikel/salary-atlas-in-the-27-eu-countries-mps-earn-an-average-of-878-percent-more-than-eu-citizens/

ecologiste | 18-03-14 | 17:07

ik ga maar eens een bureautje in burkina faso openen, komt vast nog wel eens van pas

(Behind)Doors | 18-03-14 | 17:07

Binnenkort ook voor andere banen. Allemaal even arm in Europa. Behalve de top natuurlijk.

Zzzzooooffff | 18-03-14 | 17:06

Het enige wat ik nog hoop in dit compleet verziekte land is dat ik mijn zaken tijdig heb overgeheveld naar een bestemming buiten de EU voordat we allemaal op Litouws niveau zitten.
Zonder een 180 graden ommekeer is onze welvaart reddeloos verloren.

zeauzitdat | 18-03-14 | 17:06

Super! Wordt het IKEA-assortiment nu nog goedkoper?

brouwmaster | 18-03-14 | 17:05

en waarom zou dit enkel voor chauffeurs gelden?

janneman1977 | 18-03-14 | 17:03

Waar staat die "in arbeidsrecht gespecialiseerde rechtbank"? Iemand?

Bixier | 18-03-14 | 17:03

Zoals ik al eerder opmerkte, EU is het ultieme nivelleringsproject.
Spekman juicht.

de honden blaffen... | 18-03-14 | 17:03

Maar dat is heel de opzet.
Op deze manier wil men een 'machtsblok' maken tegen de US en China.
De Europese lonen moeten naar beneden, nivileren noemen ze dat.
Indien men ondernemer is zou ik maar snel zorgen voor een dependance in oost europa.

miko | 18-03-14 | 17:03

Vandaag de banen van chauffeurs, morgen die van u, de kantoorslaaf, de pizzabezorger, de verpleger, de wetenschapper, de ouderenverzorger, de monteur, etc. En denk maar niet dat de overheid zo coulant is de belastingen ook aan te passen aan Estlandse maatstaven. Zie het hellend vlak.

Fuck Brussel. Fuck Den Haag. De overheid is de vijand.

blinde kip | 18-03-14 | 17:02

De Nederlandse transportbedrijven hebben allang BV'tjes in landen als Litouwen opgericht. Het is daarom ook geen raadsel waarom er zoveel witte nummerborden op onze snelwegen te vinden zijn die voor Nederlandse bedrijven rijden.

2 inch cock | 18-03-14 | 17:01

"..Of bent u soms te porren om voor een paar tientjes, een mud aardappelen en een kuub aardgas voor de ketel 70 uur per week op de vrachtwagen te gaan zitten?.."

Nee natuurlijk niet want de bijstand betaalt beter! Het Groot-Europese Vierde Rijk is niet verenigbaar met de Luilekkerland van de welvaartsstaat. Helaas beloven de politici het laatste wel aan het klootjesvolk en willen ze voor zichzelf het eerste veiligstellen. Tot er helemaal niets meer te roven valt van de laatste werkenden en het hele zaakje onder het eigen gewicht in elkaar stort.

Godsammekraken | 18-03-14 | 17:01

Wordt druk bij die klaverjasclubs.
We hebben al de pomphouders en de supermarktfranchisers uit de grensstreek, de vrachtwagenchauffeur, de varkenshouders.
Beste kabinet evah, tenminste als je in Griekenland, Letland of Roemenië woont.

Cuyahoga | 18-03-14 | 16:59

En daarom moeten we zo snel mogelijk uit de EU. Oh wacht, eerst nog even wachten tot we die 5 miljard uit Griekenland terug hebben gekregen. Maar waar blijft die beloofde rente trouwens...

eerstneukendanpraten | 18-03-14 | 16:59

Prima regeling. Meteen van toepassing verklaren op banksters, zorgverzekeringsdirecteuren, politici, EU-ambtenaren en ander graaigespuis.

Lullen we daarna wel even verder.

Reinaert | 18-03-14 | 16:58

REAGEER OOK