Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Juist. Gevangenen mogen eigen celdeuren bouwen

fredteevenmaffiabaas.jpgBriljant plan, Fred. Gisteren bij Humberto verklapte Fred Teeven dat zijn slavenbedrijf In-Made de opdracht heeft gewonnen om celdeuren te maken voor justitiële inrichtingen. Ook knap, dat het werkbedrijf van het Ministerie van Veiligheid en Justitie een aanbesteding wint die is uitgeschreven door datzelfde ministerie. Want In-Made kan nu eenmaal het goedkoopst die deuren produceren. Logisch. Het bedrijf In-Made maakt namelijk gebruik van een verkapte vorm van slavenarbeid. Kindertjes in Bangladesh die met bebloede vingertjes proberen een hip CoolCat-shirtje in elkaar te naaien hebben betere werkuren en meer loon dan de slaven van Teeven. Gedetineerden voor een paar cent per dag inzetten om dure spullen te maken. Zo pak je een hoop marge op je productie, natuurlijk. Bovendien is het natuurlijk complete concurrentievervalsing. Geen goedwillende ondernemer die op kan tegen de lage arbeidskosten en het staatsinfuus van In-Made. Logisch dat die met een duurdere kostprijs voor de 731 celdeuren komen, want ondernemers moeten zelf de machines en arbeidsuren bekostigen. In-Made regelt dat allemaal via de potjes van Fredje Teeven. Goh. Eens even optellen. Concurrentievervalsing, opdrachten aan jezelf gunnen, slavenarbeid. Weet u hoe dit klinkt? Als maffiapraktijken. Niet verrassend. Teeven witwast miljoenen aan drugsgeld, laat compromitterende telefoontjes verdwijnen, heeft nauwe banden met criminele politici en laat als het moet zelfs kinderen verdwijnen. En nu weer deze zelfverrijking via de slavenarbeid van In-Made. De reden dat Fred natuurlijk deze celdeuren in elkaar laat knutselen door zijn eigen loopjongens, is zodat hij weet hoe hij ze makkelijk open krijgt als hij er zelf ooit achter wordt gegooid.

Reaguursels

Inloggen

@Stunned | 18-03-14 | 12:06
Daar liep het goed af met de concurrentievervalsende gevangenisdirecteur (die kwam in de gevangenis).
Alleen jammer dat dat jaren duurde.

frank87 | 18-03-14 | 21:44

Dit wordt eenzelfde bajes-maatschappij als in de US. Mark my words. Alles maken ze daar zelf, van de plastic wegwerpvorkjes tot de broodjes en maaltijden die ze ermee wegprikken aan toe. In plaats van dat het geld kost, is het een winstgevend bedrijf geworden. Gevangenen vrijlaten kost de economie handen vol met geld. Wat duidelijk te merken is. Die kant gaat het hier ook op.

Jan Gordelroos | 18-03-14 | 19:55

Dit klinkt als een slechte grap uit een Lucky Luke album.
Je weet gewoon dat de Daltons gaan ontsnappen.

VanBukkem | 18-03-14 | 16:19

Gevangenen zijn erg duur, dus dat ze een deel van die kosten zelf terug verdienen lijkt me een goed plan. Het moet natuurlijk geen winstgevende business worden dat gevangenis wezen, want dan krijg je Amerikaanse toestanden. Het moet ook niet zo zijn dat ze andere bedrijven weg concureren. Maar als deze order nog niet was uitbesteed aan een ander bedrijf zullen die er niet veel van merken lijkt me. Alleen dan dat ze deze order mis lopen. Ik weet dat vroeger (weet niet of dat nu nog zo is) gedetineerde in een halfopen gevangenis buiten de poort groenvoorziening deden. Daar lijkt me ook niets mis mee, beter dan dat mensen die tegen wil en dank in een uitkering terecht komen dit moeten gaan doen. Dat zie ik nml veel meer als valse concurentie, mensen onder het minimum loon verplicht te werk stellen. Zoals het bekende voorbeeld van de straatveger die werdt ontslagen en toen verplicht voor z'n uitkering moest gaan straatvegen. Gedetineerden hebben het verdient maar mensen die zijn ontslagen moet je niet als criminelen behandelen.

Robertski | 18-03-14 | 14:05

Wederom een super slecht topic, ga toch aub snel naar Joop.nl. Gevangenen aan het werk zetten is gewoon een super goed idee, laat ze maar werken om hun (enorm hoge) kosten te betalen. Het is toch belachelijk dat de burger momenteel voor de gevangenen moet werken ?

despecialist | 18-03-14 | 13:55

waarom krijgt fred teefje criminile balkje voor zijn ogen? omdat hij geld wit waste van een grote drugsdealer en daarom zelf medeplichtig, dus ook crimineel was?

thepinkpainter | 18-03-14 | 13:29

@ BeunDeHaas | 18-03-14 | 12:38 |
Precies wat ik bedoel. Als het echt om de kosten/baten gaat, kunnen ze het beter uitbesteden aan een buitenlands bedrijf.
Hetzelfde hebben ze immers ook gedaan met het "koningsboek".
Grafische bedrijven staan in Nederland op omvallen en zo'n boek laten ze in Duitsland maken om zogenaamd de kosten te drukken, wat gelul is, want als ze naar Polen waren gegaan, waren de kosten nog lager geweest.

Johannes de Sloper | 18-03-14 | 13:28

Wat een teef is het toch!

KannieWaarZijn | 18-03-14 | 13:24

Die deuren zullen wel goed komen, maar voor de rest heb ik zo'n mijn twijfels over de bouwkundige staat van sommigen cellencomplexen. Als monteur kwam ik hier wel eens, en ik kreeg ooit de tip hier om vooral niet tegen het observatieraam te leunen, omdat ze vergeten waren om deze in de muur te verankeren.

Mr. Bigglesworth | 18-03-14 | 13:21

@très cool | 18-03-14 | 12:07
Inderdaad, een PAAR goedkoop ingekochte celdeuren. Dus dit gaat helemaal nergens over. Dat jij als ondernemer (tenminste, dat suggereer je) gaat lopen janken omdat hunnie nie lief zijn want het kost banen en boehoe want zij zijn groot en ik ben klein, verandert daar niks aan. Ook verandert het niks aan het feit dat het in ieder geval gedetineerden aan het werk zet. En heel veel visie heb je niet nodig voor het maken van een celdeur.

Korporaal Banaal | 18-03-14 | 13:15

@SmegmaSmeer | 18-03-14 | 12:19 ,

slavernij is helemaal niet kostenefficient, machines fabriceren doorgaans veel efficienter dan mensen

rode peper | 18-03-14 | 12:53

Gevangenis smurfen moeten zelf enkel kettingen maken met van die grote loden kogels er aan dus het valt nog wel mee dit beleid.

Simon_GS | 18-03-14 | 12:46

Teeven heeft blijkbaar inspiratie opgedaan bij de rol van bij de directeur uit Shawshank Redemption.

Alleen loopt dat in NL voor dergelijke corrupte figuren prima af. En als ze al tegen de lamp lopen krijgen ze nog een platina handdruk mee ook.

James Lastig | 18-03-14 | 12:44

Boeiend, Quid vindt dit Slavenarbeid, terwijl Quid, zo meen ik te begrijpen, bijstandgerechtigden aan de dwangarbeid zetten geen dwangarbeid vind, terwijl volgens wikipedia, waarin het internationale verdrag staat uitgelegd, gevangenen tewerkstellen niet als dwangarbeid kan worden gezien en bijstandsgerechtigen tewerkstellen wel als dwangarbeid kan worden gezien.
nl.wikipedia.org/wiki/Dwangarbeid

ProAsfalt | 18-03-14 | 12:43

@ Kapitein Sjaak Mus | 18-03-14 | 12:37 | + 0 -
Ik snap alleen niet waarom een gedetineerde stenen moet gaan staan hakken terwijl niemand er iets aan heeft. Behalve het bedrijf dat ergens rotsen vandaan trekt en verkoopt aan gevangenissen. En dat geld komt bij de belastingbetaler vandaan. Dus ja...

BeunDeHaas | 18-03-14 | 12:41

@ Johannes de Sloper | 18-03-14 | 12:31 | + 0 -
Alsof er daadwerkelijk veel ondernemingen van buiten de landsgrenzen zijn die zich inschrijven op zo'n order. Ik kan je vertellen dat het met de aanleg van provinciale wegen al niet gebeurt. Dat zijn the usual suspects, en daar staat niet eens Polski Wegski Bouwski aan de poort. Europees aanbesteden is daarmee gewoon een farce. Het zijn Nederlandse bedrijven die zich inschrijven bij een project in Nederland, hoewel iedere Europese onderneming eraan deel kan nemen.

BeunDeHaas | 18-03-14 | 12:38

Lijkt mij anders toch een prima plan dat gedetineerden hard aan het werk gezet worden! Die celdeuren kosten de belastingbetaler dus op die manier ook nog eens weinig. Dus waarom de belastingbetaler op hoge kosten gejaagd moeten worden om dit werk door Polen en Roemenen te laten doen en waarbij ook nog eens uitzendbureaus en bedrijfjes flink hun zakken kunnen vullen is mij een raadsel.

Hassan_Jassan | 18-03-14 | 12:37

[quote]
Geen goedwillende ondernemer die op kan tegen de lage arbeidskosten en het staatsinfuus van In-Made. Logisch dat die met een duurdere kostprijs voor de 731 celdeuren komen,
[/quote]

Er is nogal een verschil tussen KOSTprijs en VERKOOPprijs, Quid, dus éérst even de oude economie-boeken van de middelbare school openslaan en dán pas een stukje schrijven!

De Droit | 18-03-14 | 12:34

Gedetineerden "slaven" noemen. Quinsy, kom er maar in

Haatgenerator | 18-03-14 | 12:32

Is het wel een Europeesche aanbesteding geweest? Want volgens mij werken gedetineerden in Polen een stuk goedkoper dan de Nederlandse...

Johannes de Sloper | 18-03-14 | 12:31

rode peper | 18-03-14 | 12:14
"uiteindelijk draait de economie om het zo efficient mogelijk inzetten van middelen om de zo veel mogelijk van de meest gewenste producten te kunnen produceren"

Maar dan wel tegen een beetje normale arbeidsvoorwaarden. Door justitie winst te laten maken op gevangenen creëer je een situatie waarin justitie er belang bij heeft om zoveel mogelijk mensen op te sluiten. Waar dat toe kan leiden maakt het voorbeeld van de Verenigde Staten duidelijk. De VS heeft van alle landen in de westelijke wereld de grootste gevangenenpopulatie, met grote maatschappelijke ontwrichting tot gevolg. Dat model wordt ook wel het prison-industrial complex genoemd.

Bovendien drukt te veel goedkope arbeid in de gevangenis normale arbeiders uit de markt. Uiteindelijk profiteert alleen de top van de gevangenisbedrijven daarvan. In dit geval is dat de staat.

Doldwaas | 18-03-14 | 12:23

@rode peper | 18-03-14 | 12:14
Volgens die redenering moeten we zo snel mogelijk terug naar de slavernij want dat is pas echt kostenefficiënt.

SmegmaSmeer | 18-03-14 | 12:19

Een stem op de VVD is ook je eigen celdeur maken. En dan zijn er dus mensen die dat morgen nog vrijwillig gaan doen ook.

Botte Hork | 18-03-14 | 12:19

Dan zal Teeven binnenkort wel komen met een plan om het gevangeniswezen te privatiseren. Want een overheidsdienst die concurreert met het bedrijfsleven, dat is een vloek voor een VVD-er.
En als gedetineerden een productiemiddel worden, mag je een lobby verwachten om meer wetsovertreders celstraf op te leggen. Mijn tip: snelrijders, daar zijn er genoeg van en dat lijken me gedreven types met wie een gevangenisondernemer vooruit kan.

simpelman | 18-03-14 | 12:16

@Botte Hork | 18-03-14 | 11:52
Een corporatist eigenlijk. Want volgens Mussolini was fascisme eigenlijk een verkeerde benaming voor de hele rataplan corporatisme past er veel beter bij.

SmegmaSmeer | 18-03-14 | 12:14

@Kwit,

-gedetineerde dwangarbeiders zijn geen slaven maar gedetineerden, hadden ze maar geen misdadiger moeten worden, eigen schuld dikke bult, bovendien is het niet onredelijk dat ze bijdragen aan hun eigen levensonderhoud

-er is niets mis mee dat ondernemers niet kunnen concurren met wat door dwangarbeiders goedkoper gemaakt kan worden, jammer voor die individuele ondernemer maar beter voor de rest, zo werkt de economie, uiteindelijk draait de economie om het zo efficient mogelijk inzetten van middelen om de zo veel mogelijk van de meest gewenste producten te kunnen produceren

Maar wat is het ongelovelijk dom om gevangenen celdeuren te laten maken, iedereen kan wel verwachten dat ze er alles aan zullen doen om die deuren ongemerkt saboteerbaar te maken...

rode peper | 18-03-14 | 12:14

Beter dan wasknijpers vouwen. Zo kunnen onze gedetineerden nog iets leren waar ze na hun tijd in de bajes iets aan hebben. Het lijkt me alleen beter dat de winsten in een potje worden gestopt waarmee de gedetineerden na hun celstraf aan de drie w's (werk, wijf en woning) geholpen kunnen worden. Op die manier laat je ze hun eigen reïntegratie bekostigen.

Doldwaas | 18-03-14 | 12:13

@Korporaal Banaal | 18-03-14 | 11:59

Grote bek, maar duidelijk nog nooit op eigen benen gestaan. Welnu, beste loonslaaf/steuntrekker, het zit zo. Een overheid die met belastinggeld de markt vervuilt kost banen. Bovendien verprutst de overheid altijd heel veel, omdat het werk wordt gedaan door ongemotiveerde B- en C-players zonder visie. Hetzelfde gebrek aan visie dat jij aan de dag legt als helemaal nat wordt in je broekje van een paar goedkoop ingekochte celdeuren.

très cool | 18-03-14 | 12:07

Zolang de sleutels niet hoeven te maken moeten we niet zeiken.

Mac The Ripper | 18-03-14 | 12:06

The Shawshank Redemption Nederland?

Stunned | 18-03-14 | 12:06

Het is wel een hele foute vent inderdaad.

beetjemoe | 18-03-14 | 12:05

Beste John,
Fred Teeven heeft terwijl er doodbedreigingen aan zijn persoontje géén bescherming gekregen. Dat is niet eens zolang geleden.
Door Teeven met klein bier te achtervolgen speel je een beetje mee in de kaart van de criminelen (Mink K.)
Tegelijkertijd volgen jullie het Demminkproces niet meer en is de verdachte dood van de sleutelgetuige alleen een hamerstuk geweest op PN.
Wat is er aan de hand?

Einde van de Domheid | 18-03-14 | 12:04

Gedetineerden kosten de samenleving geld. Laat ze maar iets doen om de kosten te verminderen.

Mahatma | 18-03-14 | 12:03

Nee we moeten ze vooral NIET laten werken! Lekker knuffelen en op hun luie reet laten zitten.

antoniospagetti | 18-03-14 | 12:03

pim achtertuin | 18-03-14 | 11:46

Riep je me?

DoorDraaiDeur | 18-03-14 | 12:02

Gedetineerden die moeten werken, daar kan je bijna niet op tegen zijn Quid.
Hoewel het natuurlijk een beetje raar staat dat In-Made de aanbesteding wint die door hetzelfde ministerie is uitgeschreven.
Het ligt gewoon aan de complete werkorder. Als het boven een bedrag komt moet je aanbesteden en eventueel Europees aanbesteden. Wat mij betreft mogen die gevangenen meer werk doen voor de tijd dat ze moeten zitten.

BeunDeHaas | 18-03-14 | 12:01

Ze hadden het project gewoon niet moeten 'winnen' van andere ondernemers. Maar ze hadden die deuren gewoon gratis moeten maken als straf zonder dat er een aanbestedingsprocedure was gestart. Niets mis mee dat ze een beetje werken. Als we alle gevangenen en werkelozen etc gewoon rivieren laten graven, straten laten schoonmaken en al die andere rotklusjes, dan wordt de hele maatschappij daar beter van. Uiteraard niet van die klusjes waar andere mensen goed aan verdienen, maar vooral van die klusjes die niemand wil doen. Of van die bijna nutteloze dingen.

Mika6101 | 18-03-14 | 12:01

Prima toch, komt zo uit een PvdA programma: "Voel je veilig achter je eigen voordeur!"

Tjemig | 18-03-14 | 12:00

Hoe lang zal het duren voordat de ene groep pistolen gaat maken terwijl de andere groep munitie maakt?

Willem van Rood | 18-03-14 | 11:59

@ très cool | 18-03-14 | 11:55
Boehoe die arme ondernemers. Als je als ondernemer voor je voortbestaan volledig afhankelijk bent van het maken van celdeuren (hoe groot kan de vraag daar nou eigenlijk naar zijn?) is er iets goed mis met je bedrijfsplan.

Korporaal Banaal | 18-03-14 | 11:59

Wees_eens_creatief | 18-03-14 | 11:50
Die deuren zullen ongetwijfeld heel goed zijn. Maar hoeveel sleutels worden er bij gemaakt?

deministerpresident | 18-03-14 | 11:58

In-Made! Geniaal! Whahahaha

point blank | 18-03-14 | 11:58

Wat is er mis met het aan het werk zetten van dat tuig? De hele dag belastingcenten opslurpen in hun hotelkamers is zeker wel een goed plan? Die ondernemers die zelf de machines en arbeidsuren moeten bekostigen, rekenen dat uiteraard lekker door in de rekening. En wie krijgt die rekening gepresenteerd? De belastingbetaler! Dus hier hebben we een plan wat niet alleen belastinggeld bespaart omdat er goedkopere producten worden ingekocht, er worden ook gedetineerden aan het werk gezet waardoor er tenminste iets constructiefs uit hun handen komt.
Met andere woorden: wat lig je nou weer te mekkeren Quid? Speelt die takkenherrie waar je rond middernacht nog dacht een topic over te moeten schrijven je soms parten?

Korporaal Banaal | 18-03-14 | 11:57

Die Teeven is een van de PVVDA, die gelooft niemand meer.
Morgen de eerste mokerslag voor dit zooitje ongeregeld.

Ommezwaai | 18-03-14 | 11:55

> wat is er op tegen dat gedetineerden gewoon werken?

Niets, maar laat ze iets doen waar geen normale marktwerking is (OV, zorg) of tekorten zijn. Nu worden ondernemers beconcurreerd door een partij die ze zelf onder dreiging van gevangenisstraf (!) moeten financieren.

Dit is gewoon weer een verkapte vorm van lastenverzwaring zodat de overheid zijn geldverslaving kan blijven voeden.

très cool | 18-03-14 | 11:55

Over dat 'kinderen laten verdwijnen' waren de meningen indertijd nogal verdeeld, Quid. Hoort niet thuis in je opsomming.

Lewis | 18-03-14 | 11:54

Waarom moeten er eigen celdeuren gemaakt worden? De gevangenissen staan leeg, sommige gaan zelfs dicht. We hebben deuren over, niet andersom. Misschien kan de beste Teeven eerst even de pakkans verbeteren, boeven vangen, en zo anders heeft hij straks niemand meer om die deuren te maken.

Het lijkt me ook qua veiligheid onwenselijk dat gedetineerden onderdelen van de gevangenis gaan maken. Lijkt me nu niet echt mensen met een VOG, die er belang bij hebben netjes te werken. Of mensen die het ontwerp en uitvoering netjes geheimhouden. Bij een normale aanbesteding wordt een dergelijke partij uitgesloten van deelname.

Gelukkig geeft de vervolging van Demmink, 20 jaar na dato, de illusie dat zaken altijd wel goed komen. Je moet er wel genoeg fruit enzo voor eten, anders maak je het niet meer mee.

Feynman | 18-03-14 | 11:53

En de nakomelingen van de gedetineerden zullen ook wel weer miljarden eisen vanwege deze slavernij.

steven paul | 18-03-14 | 11:52

Ik heb er geen probleem mee dat er geld wordt verdiend door gevangen aan het werk te zetten zolang het maar weer terug in de maatschappij komt en niet in de zakken van directeurtjes verdwijnt.

Idontgiveafunk | 18-03-14 | 11:52

Teeven is een fascist. Smerige VVD-er.

Botte Hork | 18-03-14 | 11:52

of had je hen liever gezien in de chain gang om een eco-duct aan te leggen?
minimá-armezusvan.. | 18-03-14 | 11:50

Ja !

James Lastig | 18-03-14 | 11:51

Inderdaad, briljant plan Fred. Laat dat schorem maar werken voor hun verblijf.

Igor Putkin | 18-03-14 | 11:51

-weggejorist-

hfakker | 18-03-14 | 11:51

Nederland ... waar corruptie, nepotisme en totale schaamteloosheid aan de orde van de dag zijn.

En iedereen stemt straks weer braaf PvdA, VVD, D66 CDA en GL.

Ieder volk krijgt de leiders die het verdient.

James Lastig | 18-03-14 | 11:51

Gevangenen kunnen veel beter zinloos-maar-toch-weer-zinvol-werk doen, zoals een berg van zand bouwen (enkel met 'n schop) of een nieuwe rivier graven (ook enkel met 'n schop). 16 uurtjes per dag, weet zeker dat je ze nooit meer terug ziet in het rijkshotel.

Boris die Sauertopf | 18-03-14 | 11:51

ontzettend azijnpisverhaal. wat is er op tegen dat gedetineerden gewoon werken? of had je hen liever gezien in de chain gang om een eco-duct aan te leggen?

minimá-armezusvan.. | 18-03-14 | 11:50

Prima! Zet dat tuig maar eens fijn aan het werk! En voor de aluhoedjes onder u; De deuren moeten aan bepaalde specificaties voldoen.....

Wees_eens_creatief | 18-03-14 | 11:50

Made in in-made?

Idontgiveafunk | 18-03-14 | 11:49

De overheid heeft gewoon te weinig geld, dat is de voornaamste reden dat ze nu overstappen op de methodes die Teeven van criminelen heeft geleerd in zijn tijd als OvJ.

rara | 18-03-14 | 11:49

Jullie zijn de bloquesnor vergeten in het topic plaatje.

Botte Hork | 18-03-14 | 11:47

Zozo, Quid, zowaar een goeie topic..

VVD gaat gewoon door met het verder kapot maken van de economie.. De bezuinigingen gaan gewoon door, maar dat is blijkbaar nog niet genoeg... Bedankt he..

NogSteedsNiet | 18-03-14 | 11:46

Waarom geen (door)draaideuren?

pim achtertuin | 18-03-14 | 11:46

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl