Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Nouja zeg. Jeugd-TBS blijkt vaag experiment!

WTFscorebordTBS.jpgHet zou een awesome John de Mol-spelconcept meets horrorfilm kunnen zijn. Men neme totaal verknipte, gewelddadige jongeren met issues omtrent grenzen, geweten, mijn en dijn en agressie. Die stel je zonder onderzoek of resultaatmeting langdurig bloot aan psychologische experimenten. Kosten noch moeite worden gespaard. Prima huisvesting, een keur aan therapieën en dagbestedingen, zeshonderd euro per jongere per dag kost het systeem. Dit alles gebaseerd op een flinterdun maakbaarheidsgeloof en een hardnekkige tweedekans-ideologie. Dan het spel-element: deze op geen enkel wetenschappelijk bewijs gebaseerde 'behandeling' moet verplicht na zes jaar stoppen en de aldus experimenteel bewerkte sick puppies worden dan losgelaten op een nietsvermoedende maatschappij. *flitsende trailer met donkerbruine voice over stem* "We hebben zwaar gewelddadige kandidaten. We hebben zes jaar sociotherapie. Wij en de kandidaten weten niets van de resultaten. We hebben de Wildcard van Onbegeleid Verlof en we hebben een recidivekans van TACHTIG PROCENT. Wie gaat het maken in de maatschappij, en wie zullen er dood en verderf zaaien? Volg de keiharde gok met mensenlevens, de boterzachte fopwetenschap en de meedogenloze jongeren in de spraakmakende realitygameshow TBS: OP VRIJE VOETEN" Klinkt als prima entertainment, niet? Maar gelukkig zou dat in een beschaafd land als Nederland nevernooit toegestaan worden, zo'n door en door sick concept.

Reaguursels

Inloggen

't gaat nu meer dan 500 euries per dag kosten, dus we hoeven alleen maar te wachten tot iemand op het iedee komt dat 't wel wat duur is voor wattut oplevert

Jan5819 | 28-02-14 | 00:03

Jammer dat er niet zoiets is als placebo therapie. Dan zou je eenvoudig het effect van de therapie kunnen meten.

Zephyr | 27-02-14 | 19:30

-weggejorist-

havermoutbout | 27-02-14 | 18:55

-weggejorist-

havermoutbout | 27-02-14 | 18:53

Een PIJ-traject kost de samenleving gemiddeld, per persoon, tussen de 500K en anderhalf miljoen. En dan 80% recidive. Kunnen we er ook gewoon mee ophouden? Please?

Stormageddon | 27-02-14 | 18:44

Beste Nanninga,je moest eens weten.....
Die clausules bij een ontslagvergoeding zijn de bom!!
Max 24 uur op een isoleercel of je zakgeld inleveren als maximale straf,is een lachertje en snel uitgevogeld.

inspector71 | 27-02-14 | 18:37

Tuurlijk,als je het illegaal stelt,registreer je dat.
Als het algemeen geaccepteerd is niet.....

inspector71 | 27-02-14 | 18:33

-weggejorist-

havermoutbout | 27-02-14 | 17:18

@havermoutbout | 27-02-14 | 16:32
1 op de 5 mensen in Nederland is allochtoon.
1 op de 2 mensen in Jeugd-TBS is allochtoon.

Moriarty | 27-02-14 | 16:55

-weggejorist-

havermoutbout | 27-02-14 | 16:32

Tekenend, dat er in het stukje in de Azijnbode in het kader van van der Ploeg wordt gesproken over 'lotgenoten'. Men blijft dit soort genetisch afval tegen beter weten in als slachtoffers zien. En behandelen. Allemaal goed bedoeld, maar door ze te blijven pamperen los je het probleem niet op. Integendeel. Zoals de praktijk maar al te vaak aantoont. Iesj jammer, dat de zieligheidsindustrie dat niet wil inzien.

baba4oog | 27-02-14 | 16:32

80% vervalt weer in crimineel gedrag.
De doodstraf heeft geen invloed op de hoeveelheid criminele handelingen.
Wat klopt hier niet.

JoeDoe | 27-02-14 | 16:18

In 2007 was al de helft niet-westerse afkomst en voorspelde men al een forse toename in de toekomst.
Dit is ook een van de redenen dat een behandeling €600 per dag, per patiënt moet kosten.
file:///D:/Downloads/8389-als-niemand-begrijpt-wat-ik-bedoel_tcm60-484652%20(1).pdf

We betalen ons kapot aan mensen met een buitenlandse afkomst die hier, áls ze al gepakt worden (materiële en immatriële schade niet meegerekend), in ons rechtssysteem terecht komen.
Het zelfde geld trouwens voor het sociale vangnet en en de gezondheidszorg, waar de allochtoonse oververtegenwoordiging alleen een stijgende lijn kent, waardoor de kosten de pan uit rijzen.

Hoe kan iemand nou denken dat, als we straks een provincie van Europa zijn, dit allemaal nog te betalen is?
Een verzorgingsstaat met open grenzen is onmogelijk.

Moriarty | 27-02-14 | 16:17

Voordat je aan een 'project' 2 miljard per jaar gaat besteden, neem ik aan dat er eerst wat onderzoek is gedaan. Ben benieuwd naar deze onderzoeken en onderzoekers.

Het kan toch niet zo zijn, dat de regering 2 miljard per jaar zo maar committeert aan iets wat volledig faalt. Waarom zouden ze dat gedaan hebben, zo gek zijn ze toch niet ? Het zijn toch niet allemaal Randdebielen ?

vanhetvarken | 27-02-14 | 16:00

De 80% zijn antisocialen, genezingskans 0. De overige 20% zijn waarschijnlijk lichte gevallen zonder persoonlijkheidsproblemen. Kunnen mij niet wijsmaken dat behandelaars dit niet al vanaf binnenkomst weten.

roze_bril | 27-02-14 | 15:52

@steven paul | 27-02-14 | 15:07
Aha maar die had een zeer retorische bestemming.
Ik denk dat veel overheidsinspanningen bezigheidstherapie betreffen.

hfakker | 27-02-14 | 15:37

de directeur | 27-02-14 | 14:27
Als je haar maar geen klap geeft want dan zijn de poppen aan het dansen. Vraag gewoon een PGB aan. Daar kun je therapie van betalen maar ook bv dansles. Moet je eens kijken hoe die schat opknapt....
BTW zullen we voor de grap eens laten uitrekenen wat deze experimentele flauwekul de maatschappij eigenlijk KOST?

PrinsesStoepje | 27-02-14 | 15:25

Beter eerst de ouders aan een IQ-test onderwerpen voor dat ze een neuq-diploma krijgen!!

Kontenbonkert | 27-02-14 | 15:20

@Godsammekraken | 27-02-14 | 15:09
Uiteraard, de grote aanname is dat het getal 80% klopt. Omdat er geen data is, durf ik vooralsnog de hypothese te hanteren dat van alle gepakte jeugdcriminelen sowieso 20% niet opnieuw de fout in gaat.
@necrosis | 27-02-14 | 15:15
En terecht. Een moord is een moord en zou gewoon 1 strafmaat moeten hebben.

Den Heerscher | 27-02-14 | 15:19

Waarschijnlijk was zonder die tbs het percentage niet-criminelen hoger geweest dan die 20%.
Want als deze clubjes ergens goed in zijn dan is het niet-criminele (of slechts licht-criminele) kindjes dusdanig emotioneel te verwaarlozen en hun zelfrespect de prullenbak in te schoppen dat je als kind heel stevig in je schoenen moet staan om daar zonder al te ernstige psychisch tekortkomingen de deur uit te lopen. Die paar uitzonderingen die dankzij liefhebbende ouders ofzo dan toch nog een enigszins normaal leven oppakken worden daarna door die therapie-hufters gepresenteerd als succesverhaal.

******** | 27-02-14 | 15:15

@Den Heerscher | 27-02-14 | 15:06
In een enkel geval gebeurt dat dus wel, de moordenaar van de conrector van het Terra-college in Den Haag (Hans van Wieren) werd, ondanks het feit dat hij minderjarig was, berecht als een volwassene.
Dat verbaast me trouwens niets aangezien zijn vader ook geen onbekende was/ is van Justitie.
Slecht voorbeeld doet slecht volgen.....

necrosis | 27-02-14 | 15:15

80% wordt gepakt na recidive. 20% is slimmere crimineel geworden.

insensitive clod | 27-02-14 | 15:12

@Den Heerscher | 27-02-14 | 15:06
Je gaat er hier vanuit dat zonder behandeling 100% recidiveert. Dat maakt de berekening nog es een factor zoveel aan de lage kant.

Godsammekraken | 27-02-14 | 15:09

@bomba12 | 27-02-14 | 15:02
Dat is het huidige budget. Vroeger was het iets beter. Correctie: minder erg. Het dagtarief is in 5 jaar tijd (2007 > 2012) van 300 EUR naar 561 EUR per dag gegaan. Mijn schattingen zijn nog conservatief.

Maar het allerbelangijkste: 80% recidiveert en nergens is ook maar een snipper bewijs dat dit zonder deze behandelingen nog hoger zou zijn. *Stop de waanzin*

Godsammekraken | 27-02-14 | 15:07

@hfakker | 27-02-14 | 15:01
Ik ben het met je eens. Ik antwoordde op de tegel van hfakker 14:30 boven die van feynman van 14:09. Maar hij staat nu dus onder z'n tweede tegel van 14:30. Ik ben niet voor de doodstraf voor TBS-ers, omdat ik onze rechterlijke macht niet compentent genoeg acht. En ook zou je nu dus de psychiaters en psychologen die niet goed in kunnen schatten of een TBS-er geschikt is om vrijgelaten te worden, nu wel moeten laten oordelen of iemand te gestoord is om te laten leven. Als ze het ene niet kunnen, kunnen ze het andere ook niet.

steven paul | 27-02-14 | 15:07

@Godsammekraken | 27-02-14 | 14:09
Als het 400 per dag per klantje kost en tachtig procent recidiveert, betekent dat dat het dus 2000 euro per dag kost om 1 jeugd-TBS'er niet opnieuw de fout in te laten gaan.
2000 * 365 * 4,5 = 3.285.000 euro per "genezen geval", waarvan 2.628.000 euro letterlijk weggegooid geld is.
Da's best een prijzige hobby en bovendien nog aan de lage kant berekend ook.
.
Waarom zware jeugdcriminelen niet gewoon standaard volgens het volwassenenrecht berechten?
Dan komen ze weliswaar weg met 2 maandjes schoffelen, maar kost het i.i.g. een stuk minder.

Den Heerscher | 27-02-14 | 15:06

@ ... want welke linkse hobby is nou wel een succes?
irma zonderboezem | 27-02-14 | 14:42 |

Behoorlijk wat groepen PvdA-stemmers die worden bedolven onder de subsidies zijn dit beslist niet met u eens.

goedverstaander | 27-02-14 | 15:03

@Godsammekraken | 27-02-14 | 14:09 | + 13 -
Het artikel spreekt over 1.2 miljoen pepernoten per jongere gemiddeld. Aangezien deze lieverd maximaal heeft gehad zal die dus wel hoger in het lijstje zitten dan gemiddeld.

Hoeveel 2e kansen zal deze jongen nog krijgen?

bomba12 | 27-02-14 | 15:02

@Muggenmepper | 27-02-14 | 14:50
Daarentegen mogen onze 'oudjes' niet meer dan €1,30 per dag kosten.......
*boos worden doet*

necrosis | 27-02-14 | 15:01

@steven paul | 27-02-14 | 14:34
Laat onverlet dat we in beschaafde landen blijven zoeken naar betere methoden ipv mensen als te ruimen kostenpost te gaan zien.
Het enige nuttige van doodstraf is immers aangetoond, dat het de gevangeniskosten omlaag brengt. Een effect op minder overtreding/misdaad is er niet.

hfakker | 27-02-14 | 15:01

Ben GVD kwaad... 1.200.000 euro budget per ontspoorde jeugd tbs'er.
En diegenen die wel hard werken, en iets van hun leven proberen te maken. Kunnen ALLES inleveren tot hun pensioen aan toe!!

number668 | 27-02-14 | 15:01

necrosis | 27-02-14 | 14:18 |
Klopt. Maar ook dan is het kwaad al geschied. Bovendien kan je niet uitgaan van 100% correctheid van de rechtspraak. En dan is het leven van een onschuldige 1000x meer waard dan het leven van een schuldige.

Romanov | 27-02-14 | 15:00

Dus roch nog 20% die niet meer de fout in gaat! Als we ze in de gevangenis hadden gegooid was het recidive waarschijnlijk 100% geweest, dus het werkt wel.

Konijnenkeutel | 27-02-14 | 15:00

Gewoon laten inslapen. Zoals een politieke held van de sp en de pvda zei "een man een probleem, geen man geen probleem".

Willem VanDer Decken | 27-02-14 | 14:50

Het werkt voor geen meter, maar we doen het lekker toch. Ohja, het kost meer dan een miljoen per 'klant'.

Muggenmepper | 27-02-14 | 14:50

De criminelen en psychopaten komen vanuit het zuiden en oosten overspoelen in grote getale (zie Opsporing Verzocht) ons land.... allemaal gefaciliteerd door Den Haag en Brussel.... en wat is het antwoord van deze koekwausen:

Gevangenissen gaan we sluiten en volstrekt doorgedraaide TBS-ers laten we los op de samenleving, wie verzint die toch allemaal godverdomme!!!

Fatwabuster | 27-02-14 | 14:45

@Interpoolbal 14:19: Het doel van de politiek is het bereiken van akkoorden. De inhoud van die akkoorden doet er niet eens zoveel toe, laat staan dat men achteraf gaat controleren of de maatregelen wel effectief zijn geweest. In het beste geval leveren de maatregelen nieuwe problemen op die dan gerepareerd worden met nieuwe akkoorden. (Vrij naar een niet nader te noemen wethouder)

Muxje | 27-02-14 | 14:44

Wetende dat er in Nederland 1700 TBS-ers zijn, komt dat per jaar toch mooi neer op ruim 2 miljard euro!

Tja....

Fenna | 27-02-14 | 14:43

was zonder onderzoek ook wel te voorspellen geweest. want welke linkse hobby is nou wel een succes ?

irma zonderboezem | 27-02-14 | 14:42

Ter voorkoming van recidivisme moeten we ze niet pamperen, maar straffen.
Voor 18+ recidivisten moeten we onvrijwillige euthanasie invoeren. Voor 18- recidivisten moeten we postnatale abortus invoeren.

Den Heerscher | 27-02-14 | 14:41

@Shareholder II | 27-02-14 | 14:31
Je moet zoiets anders formuleren: Van 80 naar 78% betekent dat het percentage mensen dat niet meer in de fout gaat, toeneemt met 10%! En dat voor 1000 euro!

steven paul | 27-02-14 | 14:41

@Shareholder II | 27-02-14 | 14:31
Ik heb het vermoeden dat het percentage recidive veel hoger ligt. Want ja, 2% pakkans heh? En geen veroordeling is geen recidive op papier.

dlseth_ | 27-02-14 | 14:36

@me,myself and IK | 27-02-14 | 14:27
Het produceren van een smartphone is nog altijd duurder dan het produceren van een kind.

necrosis | 27-02-14 | 14:36

@hfakker | 27-02-14 | 14:30
Jeugd-TBS houdt wel veel geytenwollensokken aan het werk. Ik meende dat 50% al binnen 2 jaar recidiveert en 80% binnen 10 jaar. Dat zijn toch geen succescijfers. Ik denk dat van de 20% een deel geliquideerd of geremigreerd is. Een ander deel is slimmer dan de pliesie. Het restant doet inderdaad niets meer fout en dan moet je je af gaan vragen of dat inderdaad wel komt door de TBS.

steven paul | 27-02-14 | 14:34

Waarom kan Jeugd-TBS niet overlopen naar normale TBS, als je in jeugd-TBS zit is er iets goed mis met je, en moet je je afvragen of je die idioten wel los wilt laten op de samenleving

TheStef | 27-02-14 | 14:33

@Andy Devins | 27-02-14 | 14:22
De doodstraf is veruit de goedkoopste optie en levert de minste slachtoffers op....

necrosis | 27-02-14 | 14:31

80% is altijd nog beter dan 81%, moet u maar denken. Me dunkt als 'we' dit rondmaken op 1000 euro per man per dag, dan kan het over een paar jaar naar een verantwoorde 78 of 79%.

Shareholder II | 27-02-14 | 14:31

@vidamax | 27-02-14 | 14:09
Genocide ook niet.

hfakker | 27-02-14 | 14:30

@steven paul | 27-02-14 | 14:08
Beweer je nu dat niks-doen soms hetzelfde resultaat levert als het oprichten van een duur overheidsinstituut?

hfakker | 27-02-14 | 14:30

Enkelbandjes werken niet,zeker niet bij kansenjugend.

Meneer-reetkever | 27-02-14 | 14:30

Is geen experiment. is Musselkanaal totaal faal.

Meneer-reetkever | 27-02-14 | 14:29

@me,myself and IK | 27-02-14 | 14:27
Hee!

kapotte_stofzuiger | 27-02-14 | 14:28

@Andy Devins | 27-02-14 | 14:22
Levenslang kan voor minder dan 600 pppd.

Zes stuks tuig op een cel. Brood, water en soep. Geen Playstation of XBOX. Neuken doe je maar met je vijf celgenoten, etc...

dlseth_ | 27-02-14 | 14:28

Als je een gloednieuwe smartphone koopt zit daar soms een defect exemplaar tussen en zo is dat precies zo met mensen. Een kapotte smartphone kan soms refurbished worden, kapotte mensen moet je uit het assortiment halen, zodat de werkende exemplaren er niet mee worden lastiggevallen.
Is niet zo moeilijk te accepteren, na maximaal een tweede kans is het opsluiten en de sleutel weggooien.
Kans gehad en verprutst, jammer dan. Nix zieligs an.

me,myself and IK | 27-02-14 | 14:27

Ik kan thuis blijven praten als brugman, ben ik al jaren samen met mijn echtgenote mee bezig. Ik heb zelfs de hulp moeten inroepen van mijn oude wijze moeder maar mijn dochter van 13 valt iedere keer weer terug in het oude patroon om een teringbende te maken van haar slaapkamer. Goedschiks of kwaadschiks, niets helpt. Mijn dochter is er ook heel handig in om bij tijd en wijle, zeker als er een beloning in het verschiet zit, haar uiterste best te doen maar als we haar de vrije hand geven is het binnen no time wederom een ontiegelijke zooi. We zijn inmiddels tot de conclusie gekomen dat dit een aangeboren afwijking is en kunnen niet anders meer dan haar maar "los te laten". Dan ruimt de schoonmaakster haar zooi wel op…..

de directeur | 27-02-14 | 14:27

Vraag me ook af hoeveel enkelpaspoorthouders er in die klinieken wonen.

reageerbuis | 27-02-14 | 14:27

Die hele recidiverende club op Rottumeroog af zetten met wat sloophout, spijkers en hamers. Eens in de week een korf brood op het strand gooien. Laten ze elkaar daar de tent maar uit vechten. Om het eiland uiteraard een zeestrookje met 380 Volt erop. Job done.

goedverstaander | 27-02-14 | 14:26

@LangeTijdGeleden | 27-02-14 | 14:20
Blijf erbij dat andersom veel makkelijker en goedkoper is. Laat het huidige Nederland maar over aan alle kanslozen/nietsnutten/ambtenaren/gelukzoekers/etc etc etc en die paar welwillende die dan overblijven (schat zo'n 100 000) beginnen weer opnieuw (en laten niemand toe).

Eigenaar_IJsland | 27-02-14 | 14:25

Een heel leger naïeve goedbedoelende sosjaale hulpverlenders heeft er een goede boterham aan, al worden ze recht in hun bek uitgelachen. www.youtube.com/watch?v=S27WjJNZsrg

PrinsesStoepje | 27-02-14 | 14:25

Interpoolbal | 27-02-14 | 14:19 | + 0 -

De recidivist Antonio Marcos van de Ploeg een CultuurVerrijker uit Brazilië.
Op 15 jarige leeftijd krijgt hij wegens een steekpartij jeugddetentie met jeugd-tbs opgelegd.

Ella | 27-02-14 | 14:23

Geef die verrotte jeugdige criminelen de doodstraf.
Nee, da's inhumaan, zeker bij minderjarigen.
Geef die verrotte jeugdige criminelen levenslang.
Ook inhumaan en bijzonder duur.
Geef die verrotte jeugdige criminelen een tweede kans.
Ja, leuk voor de komende slachtoffers, gezien de recidive.

Toch moet het een van die drie oplossingen zijn. Lastig...

Andy Devins | 27-02-14 | 14:22

-weggejorist-

Openbaar Mysterie | 27-02-14 | 14:22

@Bennie Verbaasd | 27-02-14 | 14:13
De overheid moet toch wat om die werkloosheidscijfers omlaag te manipuleren.

blinde kip | 27-02-14 | 14:21

Zoals ik vanochtend op PowNed al zei: "In 80% van de gevallen werkt de 'therapie' niet. Die jongeren hebben kortsluiting in hun bovenkamer en aangezien we die draden zelf niet mogen wegsnijden (lobotomie), zullen we de elektriciteit weg moeten halen: werkkampen, castratie etc."

kapotte_stofzuiger | 27-02-14 | 14:21

De Literator | 27-02-14 | 14:15 Het helpt wel als het naadloos aansluit bij volwassenen-tbs.

Zonder proefverlof, dat wel.

zeg maar jansen | 27-02-14 | 14:21

Eigenaar_IJsland | 27-02-14 | 14:15 | + 0 -
En nog is er genoeg ruimte. Ik zeg Ameland opofferen voor randdebielen. Er een gevangenis eiland van maken. Genoeg stroming om ze de zee in te slepen wanneer ze willen ontsnappen. Genoeg zandbanken als ze denken slim te zijn om met een boot te ontsnappen en genoeg ruimte om een mooi complex op te maken.

Maarja, dan is er nog D66 en PvdA die dat allemaal 'onmenselijk' gaan vinden.

Maar goed, de prachtige natuur daar opofferen voor criminelen is ook weer zoiets...

LangeTijdGeleden | 27-02-14 | 14:20

"hoewel Justitie inmiddels circa 1,2 miljoen euro per jongere uittrekt voor zes jaar behandeling en de juridische mogelijkheden steeds verder oprekt, weet niemand of jeugd-tbs werkt." *speechless*

Interpoolbal | 27-02-14 | 14:19

@Romanov | 27-02-14 | 14:11
Honden (ik bedoel de 4-potige variant) krijgen een spuitje als ze 'vals' (en gevaarlijk) zijn.....

necrosis | 27-02-14 | 14:18

TBS , naar de antillen, of groningen.

newray | 27-02-14 | 14:16

Openbaar Mysterie | 27-02-14 | 14:14
Dat is toch nog gemiddeld zo'n 6 keer per maand..
Wacht maar af totdat uw getrouwd bent dan..

Ommezwaai | 27-02-14 | 14:16

Jeugd-tbs helpt dus niet. Doe dan maar een kinder-euthanasientje.

De Literator | 27-02-14 | 14:15

Wordt zo langzamerhand eens tijd om een groot eiland voor de kust te maken (al eens eerder gehoord??), maar dan niet voor de kanslozen maar juist voor diegene die wel iets bijdragen aan de maatschappij.
Eiland hoeft niet eens zo groot te zijn, 8 maal zo groot als Texel is al voldoende (ter info, Texel heeft ca 15000 inwoners)

Eigenaar_IJsland | 27-02-14 | 14:15

pfff als ik 20% kans op succes had zou ik verdomd weinig neuken.
*jas aantrekt en naar de kroeg gaat*

Openbaar Mysterie | 27-02-14 | 14:14

@Hoofdletsel | 27-02-14 | 14:12
Of geremigreerd.

steven paul | 27-02-14 | 14:13

Menselijk gedrag laat zich slecht kaderen door wetenschap. Zeker als we te maken hebben met inderdaad, slechte gewetensontwikkeling of andere psychische stoornissen. Om die reden is het massaal inzetten van gedragswetenschappers en klinisch psychologen nogal onzinnig. Weggegooid geld dus. Maar we houden er hier in Nederland schijnbaar erg van om de maakbaarheidsillusie in leven te houden.

Bennie Verbaasd | 27-02-14 | 14:13

Ach ja, politici doen niets anders dan experimenteren.
BTW, belastingen, accijnzen of vliegtaks verhogen of introduceren en er vervolgens achter komen dat dit niet werkt.

Ommezwaai | 27-02-14 | 14:13

Die 20% die niet recidiveert is of dood of gewoon nog niet gepakt.

Hoofdletsel | 27-02-14 | 14:12

Tweedekans-ideologie?
Hoe zit het met die derde t/m 50ste kans?
En €600 per dag/ per persoon?
Dat kan goedkoper........

necrosis | 27-02-14 | 14:11

Betere school voor criminelen bestaat niet, TBS leer je alleen nieuwe skills van collega boefjes

Idontgiveafunk | 27-02-14 | 14:11

Niet iedereen is te repareren. Het is tijd dat dit wordt onderkend.

Romanov | 27-02-14 | 14:11

We hadden zoals Fortuyn al zei de dienstplicht weer in moeten voeren.

nielsjuuh23 | 27-02-14 | 14:11

En die 20% die niks meer doet had waarschijnlijk al niet in de jeugd-TBS thuis gehoord.

frank87 | 27-02-14 | 14:11

We weten niets van de resultaten, maar hebben een recidive van 80%. Lijken mij keiharde resultaten.

El Vato loco | 27-02-14 | 14:11

Zo bak ik iedere week een taart van hondendrollen, kapot glas, bleekmiddel en accuzuur.
Niet te vréten, echt zo ontzettend goor!.
Maar ja ik heb ooit ergens gelezen of gehoord of gedroomd dat het lekker moet zijn, dus ik ga er stug mee door.

Cuyahoga | 27-02-14 | 14:11

Dus die meneer die zojuist gepakt is heeft ons in ieder geval het volgende gekost:
- vanaf 9 (2005) jaar geleden zeg helft vd tijd in jeugd-TBS
- kost gemiddeld zeg 400 EUR/dag
- 4,5 x 400 x 365 = 657.000 EUR

Maar laten we hem vooral nog een kans geven..

Godsammekraken | 27-02-14 | 14:09

De doodstraf kent geen recidive.

vidamax | 27-02-14 | 14:09

Als we de jongeren een rondleiding geven langs de staatshotels moet de recidive nog verder op te krikken zijn.

Feynman | 27-02-14 | 14:09

En dan ben ik eigenlijk bang dat die 20% die niet nogmaals in de fout gaat, dat ook wel had gedaan zonder de jeugd-TBS.

steven paul | 27-02-14 | 14:08

Prima een experiment, maar dan wel binnen de afrastering.

hfakker | 27-02-14 | 14:06

Tokkie & Meppie spring to mind here...

Pieter Bas | 27-02-14 | 14:06

Neerlands Hoop In Bange Dagen. Schoffeljeugd.

crisiswhatcrisis | 27-02-14 | 14:06

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken