Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

OMG: enorme examenfraude ROC Amsterdam

oie_2964713Yrd7P5QR.gifMidden in de strafzaak tegen de examenjatters van Ibn Ghaldoun ontploft er weer een bom in onderwijsland. Ook op het ROC Amsterdam, lokatie mbo College Zuid, zijn examens gestolen, die vervolgens per sms en whatsapp zijn aangeboden aan leerlingen. Tja, Rotterdam een grote examenfraudezaak, dan kan Amsterdam niet achterblijven, natuurlijk. Het gaat om de opleiding Juridische Dienstverlening, een opleiding die op de website als volgt omschreven wordt: "Wetten en regels: ze zijn er altijd en overal. We hebben ze nodig in onze maatschappij. Wetten en regels lijken vaak ingewikkeld. Mensen begrijpen niet altijd wat hun rechten en plichten zijn. Daar hebben ze jouw hulp en uitleg bij nodig." Hahaha. IRONISCH DAN ZEG! Dat uitgerekend mensen die een opleiding tot juridische praatpaal volgen de waarschijnlijk grootste examenfraude op mbo-niveau veroorzaken. 'Mensen begrijpen niet altijd wat hun rechten en plichten zijn.' Dat kun je wel zeggen. Automatisch gezakt, lijkt ons. De fraude is van dusdanige proporties, dat er privé-detectives ingehuurd moeten worden om de exacte toedracht te achterhalen en er intussen 825 examens overgedaan dienen te worden. Woepsie. De vraag is natuurlijk of het om een papieren examen gaat en fysieke diefstal, of om digitale examens en een handige hacks0r in combinatie met ambtenaren-IT en de bijbehorende overheidssecurity. Feit blijft hoe dan ook dat het ROC Amsterdam de veiligheidsprotocollen betreffende examens niet opvolgt of dat deze protocollen hopeloos tekort schieten. Laat de faalfanfare maar binnen komen en loserliedjes uit de blunderbundel spelen. Examens, daar komen leerlingen samen wel uit.

Reaguursels

Inloggen

-weggejorist-

Henky1959 | 29-01-14 | 19:41

Via een luik op het dak de school binnengedrongen. Ja Sint, het zit 'm in de genen.....

Henky1959 | 29-01-14 | 19:41

-weggejorist-

Henky1959 | 29-01-14 | 19:36

-weggejorist-

Henky1959 | 29-01-14 | 19:36

Ik werk in Brussel en heb regelmatig contact met de plaatselijke politie.
Unanieme mening van de Brusselse dienders:
" Het is te laat, Brussel is niet meer te redden"

Wat zouden ze toch precies bedoelen??!!

Henky1959 | 29-01-14 | 19:36

Er zit als bedrijf in de toekomst maar één ding op: elke sollicitant naakt en in een afgesloten ruimte het examen waar ie zojuist mee op de proppen kwam over laten doen.

Der Schnitzeljäger | 29-01-14 | 19:28

Fopstudies zijn het. Allemaal. Hbo, Universiteit, alles. Lang genoeg volhouden en je het je diploma.

deechteprins | 29-01-14 | 18:15

Ha de Amsterdamse doofpottencultuur draait al weer op volle toeren. Vooral geen politie er bij, stel je voor. "Dit kunnen we zelf ook wel afhandelen". Jaja. School met ongeveer 90% kansenparels kan natuurlijk , althans in Amsterdam, geen slechte school zijn. Stront aan de knikker jongens, en geen klein beetje ook. Ibn Ghaldoen in het kwadraat.

ad melkert | 29-01-14 | 15:40

@kaplaarzenverkoper | 29-01-14 | 09:20 |
Ik zou even mijn andere plempsels lezen aangaande mijn mening over de PvdA.
Ik houd er echter niet van om mensen te veroordelen voor het bewijs is geleverd. Omgekeerde bewijslast (schuldig tot je het tegendeel hebt bewezen) is steeds meer in opmars en dat vind ik eng.

RedBill | 29-01-14 | 14:41

@Peter Emile | 29-01-14 | 12:57
Ik voel met je mee (helaas) Het gaat helemaal de verkeerde kant uit. En niemand die er wat aan doet. Zo gaat ons land helemaal naar de ratsmodee.

hader | 29-01-14 | 14:11

Een vriendin van mij werkt op een ROC in Amsterdam. Zij is zo'n beetje de enige persoon van autochtone afkomst op die school. Als ik zou gaan opschrijven wat de dagelijkse gang van zaken is in dat hell-hole, het gescheld, het geïntimideer, het gelieg, het bedrog, het gesjoemel, gesjacher en gefraudeer, zou ik wellicht een horror-bestseller kunnen scoren.

Met het soort volk en het soort culturen dat in toenemende mate onze scholen en universiteiten beheerst, is er alle reden om de toekomst van dit land uitermate somber tegemoet te zien.

Peter Emile | 29-01-14 | 12:57

@bellebella
Ga nu niet toetreden tot een parallelle wereld. Liegen hoort bij vele culturen, het is zelfs essentieel voor de evolutie van de homo sapiens. Verstand is twijfel aan welk verhaal dan ook. Ga er van uit dat niets is wat het lijkt. Echt niet dom en stompzinnig.

61 | 29-01-14 | 12:56

Die fraudeurs vallen vanzelf door de mand vanwege te weinig kennis en met de huidige tijdelijke banen worden ze gewoon ontslagen Ze naaien zichzelf (en diegenen die het wel eerlijk en goed doen)een oor aan.

aderkalkballenbroek | 29-01-14 | 12:46

Lacan | 29-01-14 | 10:51 | U bent niet zo maar een beetje dom, maar extreem dom. De ultieme stompzinnigheid regeert weer. 'Lerars' die koffiedrinken en ouwebetten vindt u belangrijker dan 'lerars'die hun werk doen - waar ze overigens *riant* voor worden *over*betaald. En u gooit er daarom, ter 'onderbouwing' (proest) een drogreden tegenaan. Er zijn ook nog mensen die niet hersendood zijn en die het type drogreden al aan de opponent kunnen zien nog voor die zijn lelijke mondje open trekt, begrijpt u wel?

BellaBella | 29-01-14 | 11:51

eerstneukendanpraten | 29-01-14 | 08:57......
Jaohhh!!! Door het examen Nederlands in een buitenlandse taal te presenteren en te laten beantwoorden, waarbij de vragen in het Buitenlands gesteld worden, het antwoord in het buitenlands voorgezegd wordt en het antwoord in het buitenlands opgeschreven moet worden. Met dank aan de NL-wet op de bekostiging van het onderwijs. (Hoe meer geslaagden, hoe hogere score, hoe meer leerlingenaanmeldingen, hoe hoger geldelijke rijksbijdrage)

Iwmac | 29-01-14 | 11:40

Dit islamitisch georiënteerde wangedrag speelt inmiddels door het hele land.
Men heeft simpelweg schijt aan Nederland en de autochtoon.
Alles om pzsm zo veel mogelijk te vergaren en er helemaal niks voor terug te doen.
Leer mij die lui uit die andere parallelle samenleving kennen...
Vies addergebroed is het, allemaal.

Prokapitaal | 29-01-14 | 11:35

-weggejorist-

TerrorTukker | 29-01-14 | 11:33

kweethetooknietmeer | 29-01-14 | 08:38 | + -9 -

Tsja, en sommige mensen zijn toch wat slechter dan anderen.
En helaas blijkt dat ook uit de mensen die in de gevangenis zitten.
Daar zijn bepaalde "etniciteiten" oververtegenwoordigd.

Gek toch dat je bij positieve berichtgeving waarbij de etniciteit wordt vermeld mensen zoals jij nooit hoort zeuren...

knerf | 29-01-14 | 11:08

@BellaBella | 29-01-14 | 09:29
Moet toch makkelijk leven zijn: even de "lerars" de schuld geven. Je snapt er echter geen donder van. Als je een juridische databank met 1000 vragen moet bijhouden ben je met dit kabinet fulltime bezig (neem sociaal zekerheidsrecht, arbeidsrecht fiscaal recht). En da kost centjes vriend. En dat willen we niet hé. Informeert eer u oreert.

Lacan | 29-01-14 | 10:51

peterdh | 29-01-14 | 08:55 |
Nou, in ieder geval waren die fraudeurs wel goed in copy-pasten.

Ikweethetooknietmeer | 29-01-14 | 10:42

-weggejorist-

Bababas | 29-01-14 | 10:40

-weggejorist-

Bababas | 29-01-14 | 10:40

Frauderen om je mbo te halen, right...

Bababas | 29-01-14 | 10:39

Op kalkoen fraudeerde ze nog om hun vwo te halen, MBO ? Wat valt er te frauderen op een opleiding tot stadswachter? losers.

Bababas | 29-01-14 | 10:38

Examenfraudes, Oost-Europese autodieven/inbrekers, Jihadstrijders, Bulgarenfraude.......
In Antwerpen noemen ze die gasten " makakken"

Wat staat ons nog allemaal te wachten de komende 25 jaar?!

Henky1959 | 29-01-14 | 10:37

Nu begrijp ik waarom zo'n moslimdoekje mij hooghartig behandelde bij de afdeling parkeervergunningen. Regels zijn regels. maar sommige regels zijn meer regel dan andere.

ecologiste | 29-01-14 | 10:31

Vanaf eind jaren '60 is het onderwijs, deels door verkeerde politieke beslissingen deels door het verdwijnen van discipline en verantwoordelijkheidszin in een vrije val geraakt.
De doodsteek is 2 decennia geleden gegeven door te propageren dat scholen met elkaar moesten concurreren en dat werd met beloond met de lumpsum-financiering: hoe meer leerlingen etc hoe meer geld.
De slag om de leerling dus. Gevolg: alles moest "leuk" zijn want hoe leuker hoe meer leerlingen.Een kind kan bedenken dat dit ten koste van de kwaliteit gaat.
"Hoogtepunten" waren scholen die gratis fietsen uitdeelden voor leerlingen die verderaf woonden en het invoeren van allerlei fantasie"studies" om het leerlingen aantal verder op te krikken om es iets te noemen.
Kortom: er is niet 1 schuldige, maar het is zoals altijd een complex van factoren waarvan ik er enkele heb genoemd.

daytripper | 29-01-14 | 10:16

Mijn 2 jarige opleiding als kleuter op de kleuterschool krijgt steeds meer waarde...

duitse herder | 29-01-14 | 10:04

Amano | 29-01-14 | 09:44 | We vonden uw laatste zin leuk-cynisch en besloten dat te honoreren met een verdiend plusje.

BellaBella | 29-01-14 | 09:59

En dan te bedenken dat de "opleiding" geen ene mallemoer voorstelt. Het leerlingenbestand betaat uit ...*kuch*.. gediplomeerde vmbo-ers of gesjeesde havo-klanten.
In wezen een hou-ze-van-de-straat cursus.

daytripper | 29-01-14 | 09:51

als de gelijkheidsmaatschappij niet normal verdiend kan worden, dan maar gewoon weggeven, want iedereen moet gelijk zijn. Bussemaker keek en zag dat het goed was.

Nebuchednezzar | 29-01-14 | 09:50

Het onderwijs in Nederland is zoetjesaan gesloopt. De grote gesubsidieerde fabrieken die stapje voor stapje veranderd zijn van etniciteit en mentaliteit, de afgang van de VU naar een islamitisch bolwerk, heeft dit land geen goed gedaan. Maar onze rode broeders zijn tevreden en zolang een PvdA het voor het zeggen heeft (VVD staat er bij en kijkt er naar) gaat deze afbraak gewoon door!

lanexxx | 29-01-14 | 09:49

Wat een feest. Eerst het rapport afwachten en dan kunnen er conclusies getrokken worden.
Benieuwd of Jan des Bouvries, Frank Sanders en Johan Cruyff hun namen nog verbonden willen zien aan dit ROC college zuid.

ristretto | 29-01-14 | 09:44

BellaBella | 29-01-14 | 09:34 | + 1 -
Helemaal waar en eens. En ik denk dat het een goed idee zou zijn om het vak: Normen en waarden en de moderne samenleving, in te voeren voor de ouders en hun kroost. Gewoon elke ochtend om acht uur een uur. Ze kunnen dan gewoon bij elkaar in de klas zitten.

Amano | 29-01-14 | 09:44

Benieuwd wat Pieter Hilhorst, die naast financiën ook verantwoordelijk is voor de portefeuilles onderwijs en jeugd, hierover gaat zeggen.

Troef | 29-01-14 | 09:44

BellaBella | 29-01-14 | 09:34 |
Het kan haast niet anders dan bijbehorende ambtenaren een stimulerende en beschermende rol spelen. Pro-allochtonen ambtenaren wel te verstaan.

duitse herder | 29-01-14 | 09:38

En de fraude vond/vind plaats bij de differntiatie : Juridische dienstverlening..... Nou dat gaat wat beloven, als deze 'juristen' in de dop...(kuch) al op school beginnen met frauderen.....

Gemeen Mosje | 29-01-14 | 09:37

Van Duyvenbode | 29-01-14 | 09:16 | U legt de schuld wel heel eenzijdig bij 'de politiek'. Die is in deze irrelevant. De schuld ligt in de eerste plaats bij de 'ouders' (die die naam niet mogen hebben), die hun wanproducten op sgool dumpen en daar de verantwoordelijkheid voor het wel en wee leggen. Wij zouden ons ernstig achter onze oren krabben als ons kind na een jaar nog steeds niet foutloos kon spellen - sterker, nog, als dat niet eens onderdeel van het programma zou blijken te zijn. Wij verwijten het in de eerste plaats de 'ouders' die hun rotzooi niet in de hand houden. Pas daarna komen 'sgolen' en 'plitici'. Anders gezegd: vraag en aanbod. Begrijpt u wel? Onze Opa begreep het gelukkig al lang, lang, geleden.

BellaBella | 29-01-14 | 09:34

Trust no one.
Werkgevers: mensen voorstellen om even een weekje te laten zien wat je kan in de praktijk voordat je overgaat tot contracten etc.
Onderwijs moet echt gezien worden als "voorbereiden op" niks meer, eerder minder.
Thuis probeer ik mijn kinderen ook echt wat bij te leren en te stimuleren hun hersenen te gebruiken. Ik houd mijn hart vast voor vervolg opleidingen.

datzouzomaarkunnen | 29-01-14 | 09:31

LangeTijdGeleden | 29-01-14 | 08:55 | U doorziet de implicaties niet helemaal. Denkt u eens groter?

BellaBella | 29-01-14 | 09:30

Freddie Stobart | 29-01-14 | 08:36 | Omdat dat tefeel wherk is foor de 'lerars'. Vroeger ging het overigens wel zoals u beschrijft. Sterker nog, toen wij als deel van onze werkjes verplicht moesten doceren om deze en gene hoogleraar te ontzien moesten wij verplicht elke maand 3 nieuwe vragen toevoegen aan de verzameling. Zo gaat dat op sommige universiteiten. U raadt het al: dit soort onderwijssystemen treft u niet aan in 'nederland kennisland' (hihi).

BellaBella | 29-01-14 | 09:29

Hmmm een MBO-er die het wetboek uitlegt lijkt me net zo gevaarlijk als een slager die hersenchirurg is.

Thies | 29-01-14 | 09:28

Uit ervaring weet ik dat meer dan vijfennegentig procent van de leerlingen op dit soort MBO onderwijs van getinte afkomst is. Ze snappen het woord integriteit niet. Ze kennen geen moraal. Respecteren geen wetten of plichten. Weten alleen het verschil tussen goed en kwaad als het hun goed uitkomt. Ze delen onze waarden en normen niet. En deze talentjes laten ze straks los in de echte maatschappij. Dan is het je receptionist of administratief medewerker op het werk. En ik heb die gevallen van fraude en diefstal helaas al meegemaakt. En één keer raden hoe ik er bij sollicitaties nu mee om ga. Maar noem mij maar een racist. Dat lost het wel op. Maar best, alles beter dan bestolen te worden door dit gajes.

Amano | 29-01-14 | 09:28

eerstneukendanpraten | 29-01-14 | 08:57 |
Die mochten ze, volgens goed UWV gebruik in de eigen taal maken.

Sadomassochristus | 29-01-14 | 09:27

Weer een school met 95% allochtonen/moslins. En kan je nu al vertellen dat dit op praktisch elke "zwarte school" gebeurt. Links nederland, en die blad voor hun kop docenten, willen hoe dan ook dat het opleidingsniveau van deze groep gelijk staat aan die van de autochtone bevolking. Je hoeft echter alleen maar met een paar van die studenten(derde generatie vaak)te praten en dan begrijp je al gelijk dat ze amper de nederlandse taal machtig zijn.

Jotum | 29-01-14 | 09:26

'Juriese verlening' op een 'roc'? We dachten dat ze daar leerden googlen hoe ze timmerman moesten worden.

BellaBella | 29-01-14 | 09:25

@Sadomassochristus | 29-01-14 | 09:22
En de VU? En InHolland? Het onderwijs is veel verrotter dan je denkt.

steven paul | 29-01-14 | 09:24

Kansenparels die leren wat hun plichten zijn? Die hebben toch alleen maar rechten zonder dat ze iets terug hoeven te doen?
Ik heb de foto gezien en ben daardoor niet verbaasd. Misschien een goed idee om elke school met >50% prachtjongeren eens aan een goed onderzoek te onderwerpen?

Sadomassochristus | 29-01-14 | 09:22

RedBill | 29-01-14 | 09:15
in een samenleving zonder woestijnvolk had ik je gelijk gegeven. nu echter niet! we weten allemaal uit welke hoek dit komt. u stemt nog steeds pvda? zoooo 1980.

kaplaarzenverkoper | 29-01-14 | 09:20

@Maria.1 | 29-01-14 | 09:16
Scholen worden niet afgerekend op reputatie, maar op aantallen geslaagde leerlingen. En ik verwacht dat er voldoende ouders en leerlingen zijn die het juist handig vinden dat er zulke scholen zijn. Dat je na je opleiding niet aan het werkt komt, wordt misschien ook niet eens als een nadeel gezien. Met andere woorden: men kiest ervoor om zo eenvoudig mogelijk de wettelijke leerplicht uit te zitten.

steven paul | 29-01-14 | 09:20

Als je nou zoiets doet bij een commerciële opleiding dan zou ik zeggen hier heb je je diploma. Ondernemersgeest overwint bureaucratie. Prima.

Geert Linkers | 29-01-14 | 09:18

@Steven Paul. Dat zou dan heel dom zijn van de school, aangezien de leerlingen later bij de werkgever toch door de mand vallen en de school dan alsnog een slechte reputatie krijgt.

Maria.1 | 29-01-14 | 09:16

Er deugt iets niet aan de financiering van het onderwijs, er zitten perverse prikkels in. De politiek is verantwoordelijk. De minister van onderwijs moet opstappen. Niet dat dat gebeurt natuurlijk, want decentralisatie van bevoegdheden, etc, blabla, maar ondertussen wel een ministerssalaris opstrijken. Eigenlijk is dat de echte fraude.

Van Duyvenbode | 29-01-14 | 09:16

Hommel | 29-01-14 | 09:12 | + 0 -

De NOS heeft het item zo gemonteerd dat er geen allochtoon op deze school zit , dus ik ga er vanuit dat het hierom een blanke school gaat?

Eurotokkie | 29-01-14 | 09:15

@kaplaarzenverkoper | 29-01-14 | 08:32 |
Zeggen mag natuurlijk altijd. Op basis van de mix van leerlingen aan deze school is het echter vrij voorbarig om deze stelling ook te staven met bewijs.
Stereotypes houden het in de rechtbank namelijk niet zo lang als bewijs.
Eerst feiten, dan veroordeling. Dat is de volgorde.

RedBill | 29-01-14 | 09:15

.. maar goed. Baarden met een subsidiewens en een madrassa - plus hun linkse deurmatten - kunnen nu opgelucht roepen dat er ook "Nederlandse" scholen frauderen.
Dus is fraude geen enkele reden meer om moeilijk te doen tegen een herstart van geldstromen richting het BozeProfeet College voor Hogere Jihadscholing.

Jan Passant mk2 | 29-01-14 | 09:15

Dit vind ik nog het meest onnuchterende aan de zaak: „We hebben vervolgens naar de uitslagen van de examens gekeken. De cijfers lagen zodanig boven het gemiddelde, dat fraude werd bevestigd”, verklaart woordvoerder Janneke Toet.

Ook als er geen anonieme tip was binnengekomen, hadden de cijfers alsnog voor verbazing en argwaan moeten zorgen, omdat ze veel hoger waren dan normaal. Dat er geen alarmbeleln zijn afgegaan, betekent dat ze überhaupt niet controleren.

FrankVeer | 29-01-14 | 09:14

Een ROC in Amsterdam is natuurlijk de facto een Islamitische school.

Hommel | 29-01-14 | 09:12

Bijbehorend gifje vat de situatie goed samen

Sardonicus | 29-01-14 | 09:09

Het paarden span van Troje blijken uiteraard ezels te zijn, welke door linksch gristelijke en socialistische fantasten tussen de paarden MOETEN lopen zodat het lijkt dat zij perspectief hebben en een bijdrage leveren.
.
Maar ezels zijn koppig en zijn niet te mennen in een span paarden, hoe hard en wanhopig je het ook tracht.
.

.

pluizigkroeshaar | 29-01-14 | 09:05

@Petrus de Rewa | 29-01-14 | 08:47
Ze laten eerst onderzoek doen door een recherchebureau. Uit de Televaag: "Het in fraude gespecialiseerde Hoffman Bedrijfsrecherche BV ondervraagt de komende weken medewerkers, docenten en leerlingen op de roc-locatie. Daaruit moet blijken hoeveel personen betrokken zijn bij het stelen en verspreiden van de examens. „We nemen dit serieus. Afhankelijk van de uitkomsten gaan we over tot aangifte”, aldus Toet." Ik verwacht dus dat er docenten en/of leidinggevenden bij betrokken zijn.

steven paul | 29-01-14 | 09:04

Hmm, deze jonge mensen moeten straks op den arbeidsmarkt in competitie met de goedkope werkkrachten die de EU onsch stuurt, in zulke grote aantallen. Allemaal voorzien van diploma's, rijbewijzen, vergunningen, papieren en certificaten die ze zelf voor een prikkie lieten drukken.

Werkgevers kunnen nu kiezen tussen: goedkoop - met valse papieren; of duur - met gefraudeerde examens.

MultiKul en EU. Wat zijn wij heden blij met uw zegeningen. Is de vrede die u veroorzaakt van deze zelfde kwaliteit? (ik vrees van wel)

Jan Passant mk2 | 29-01-14 | 09:00

@Maria.1 | 29-01-14 | 08:49
Het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat de docenten en/of de schoolleiding actief meewerkt om het aantal geslaagde sgolieren wat op te krikken. Scholen en universiteiten hebben tegenwoordig hetzelfde probleem als banken: kortetermijnwinst is belangrijker dan goed onderwijs op langere termijn. En als er dan toevallig een hoop knuppels die slecht Nederlands spreken op je school is dan is het wel verleidelijk om de cijfers kunstmatig wat hoger te maken.

steven paul | 29-01-14 | 09:00

Maakt niet uit WAT ze op school doen, zolang ze maar niet vrij rondlopen en andere misdaadstatistieken omhoog jagen.

Zo'n dagopvang kost minder dan ophokken in de bajes.

Smaalpapil | 29-01-14 | 08:59

Heeft iemand trouwens enig idee hoe de examenkandidaten van Ibn Kalkoen het verplichte examen Nederlands hebben overleefd?

eerstneukendanpraten | 29-01-14 | 08:57

Als het jan, jaap en diederik betreft ook GRAAG benoemen... Hopelijk zijn de verschillen namelijk niet zo groot....

peterdh | 29-01-14 | 08:57

Scholen zijn geen leerfabrieken meer. Het draait tegenwoordig allemaal om geld. Alleen het aantal leerlingen telt voor de directie. Zo verzekeren ze zich van genoeg inkomsten om de school draaiende te houden. Deze kwetsbare positie zorgt ervoor dat men vaak buigt voor ouders in de angst om leerlingen kwijt te raken. Het liefst geeft men alle leerlingen de examens vooraf, om zodoende een 100% slagingspercentage te creëren. Dit om ervoor te zorgen dat de school aantrekkingskracht blijft uitoefenen op nieuwe leerlingen en de stroom geld op peil blijft. Wen er maar alvast aan dat er ieder jaar wel een nieuwe fraude aan het licht komt. De overheid met zijn bezuinigingen op het onderwijs heeft het over zichzelf afgeroepen.

Borrelende Boris | 29-01-14 | 08:57

Kijk, al blijven we (nouja, eigenlijk linkse 'ah-gossie-wat-zijn-ze-zielig' mensen zoals PvdA) ze behandelen als de 'achtergestelde medemens', dan blijven zij zich gedragen als achtergesteld medemens dat extra kansen en mogelijkheden tot 'makkelijker behalen van examens' denken te verdienen.

Al zullen we de niveaus weer rechttrekken tot wat ze oorspronkelijk waren, dan zullen de MBO's (vooral in Amsterdam en Den Haag) veel minder kansenparel studenten krijgen, dus veel minder subsidie vanuit den Haag, dus veel minder dikke lease bakken voor de bestuurders en directie.

Maarja, zie maar eens aan een babyboomer met Audi A6 leasebak en royaal salaris van 300.000+ p/m uit te leggen dat hij een deel(tje) van zijn salaris moet inleveren ter verbetering van de samenleving voor de toekomst...

Wat wel grappig is, de alarmbellen zullen weer rinkelen bij het ROCvA met dat ze (weer) negatief in het nieuws zijn gebracht. En in plaats van de fouten te corrigeren en/of studenten te ontslaan, straf te geven, of de juiste morele beslissingen ("Racisten!") te maken, gaan ze het proberen in de doofpot te stoppen.

LangeTijdGeleden | 29-01-14 | 08:55

Ikweethetooknietmeer | 29-01-14 | 08:38 |

Moeten we de etnischiteit van de fraudeurs ook berichten???

Ja. Dat moeten we. Niet om een desbetreffende groep in een racistisch hoekje te plaatsen. Maar om simpelweg context en duiding te geven.... Om zonder vingers in je oren 'lalalala' te roepen....

Maar om in deze tijd, waarin we ondemocratisch euro in onze aars geduwd kregen, en nu een VSvanEuropa door onze onze strot geduwd krijgen we het simpelweg NIET kunnen permitteren om onze ogen te sluiten voor culturele verschillen tussen verschillende bevolkingsgroepen.. Deze hangen onder andere samen met opvoeding (dus ook culturele achtergrond van ouders) en culturele verschillen die uiting krijgen op straat....

.Die zijn er namelijk.... Struisvogelpolitiek, ogen dicht, kop in het zand en maar net doen of ze er niet zijn heeft niet zo goed gewerkt de

peterdh | 29-01-14 | 08:55

Ikweethetooknietmeer | 29-01-14 | 08:38 |

Moeten we de etnischiteit van de fraudeurs ook berichten???

Ja. Dat moeten we. Niet om een desbetreffende groep in een racistisch hoekje te plaatsen. Maar om simpelweg context en duiding te geven.... Om zonder vingers in je oren 'lalalala' te roepen....

Maar om in deze tijd, waarin we ondemocratisch euro in onze aars geduwd kregen, en nu een VSvanEuropa door onze onze strot geduwd krijgen we het simpelweg NIET kunnen permitteren om onze ogen te sluiten voor culturele verschillen tussen verschillende bevolkingsgroepen.. Deze hangen onder andere samen met opvoeding (dus ook culturele achtergrond van ouders) en culturele verschillen die uiting krijgen op straat....

.Die zijn er namelijk.... Struisvogelpolitiek, ogen dicht, kop in het zand en maar net doen of ze er niet zijn heeft niet zo goed gewerkt

peterdh | 29-01-14 | 08:54

@Ikweethetooknietmeer | 29-01-14 | 08:38
Alle mensen hebben slechte kanten.
Of we nu zwart, wit, rood of geel zijn.
Maar diep van binnen zijn we allemaal blank.
#Maassen

wakkere_nederlander | 29-01-14 | 08:53

Quidtdtdt, je lijkt wel een wijf met je 'Woepsie'. Laat ik dat nooit meer lezen.

Zo is het maar net! | 29-01-14 | 08:52

Het ROC Amsterdam en Ibn Ghaldoun zijn slechts het topje van de ijsberg vrees ik.
Deze corrupte maatschappij heeft zijn voortbestaan al weer dik en dwars veilig gesteld de komende jaren.
Talent zat!

wakkere_nederlander | 29-01-14 | 08:50

@TuurlijkNiet. Tuurlijk wel; altijd de schuld bij een ander leggen. Bah! De diefjes zijn natuurlijk slachtoffers van het slechte beleid van de scholen; zielig hoor! Zullen we ze een schadevergoeding geven?

Maria.1 | 29-01-14 | 08:49

@Godsammekraken | 29-01-14 | 08:35
Niet alleen dat, ze brengen hun eigen generatie en groep (die toch al niet zo goed bekend stond) in diskrediet. En dat leidt weer tot hogere werkloosheid in die kringen, het is een vicieuze cirkel.

rara | 29-01-14 | 08:49

"advies over voorzieningen waar ze recht op hebben"
Mensen bijstaan bij het ontvangen van uitkeringen dus.

Petrus de Rewa | 29-01-14 | 08:48

Wie betaalt, bepaalt, ook bij een recherchebureau.
Waarom kan de politie dit niet uitzoeken? Is er geen aangifte gedaan door de school? Komt er dus geen strafzaak en worden de strafbare feiten met de mantel der liefde bedekt?

Petrus de Rewa | 29-01-14 | 08:47

Examens vooraf kopieren is het ultieme spieken. Iets wat een school hoort te verwachten van hun leerlingen. Net als Ibn Ghaldoun is het dus niet fout van de leerlingen welke de examens kopen, maar van de school welke de examens niet veilig opbergt..

TuurlijkNiet | 29-01-14 | 08:47

Deze bloem [ paarden ] der natie scholieren en hun politieke voorkeur. Dat staat niet in het nieuws. Maar doe een gokje. Anti PVV voorop. Net als bij de creatie bestuursautoriteiten, eis no 1. Bestuurders, handdruk, falen, en juridische bijstand horen bij elkaar. Jong geleerd oud gedaan.

biltong | 29-01-14 | 08:47

Tja, als er vrijwel geen straf op staat dan krijg je dit.

StijlvolRechts | 29-01-14 | 08:45

UWV potentie... maakt verder niet uit of je wel of geen diploma hebt.

duitse herder | 29-01-14 | 08:45

Ik zou de studie Rechtsgeleerdheid aan de UvA ook eens onderzoeken ...

Mammeloe | 29-01-14 | 08:44

We hebben op massale schaal corruptie geïntegreerd in onze Nederlandse samenleving, het zal nu voor eeuwig onderdeel zijn van ons land.

Ook al zou je de hele Islam bij ze weghalen, dan zal je dit gedrag gewoon blijven zien, het zit er te diep bij die culturen in. Triest maar waar.

Kosmos | 29-01-14 | 08:42

@eerstneukendanpraten. Als de "boefjes" niks uithalen hoeft er ook geen topic over gemaakt te worden.
Als ze nou eens wat meer energie in hun studie staken, dan hoefden ze zich niet te bedienen van criminele activiteiten.

Maria.1 | 29-01-14 | 08:41

Tja, als niemand de wet overtreed hebben deze jongens en meisjes straks geen baan.

Toekomstplanning heet zoiets.

Abstract Entity | 29-01-14 | 08:39

Het roepen van Nederlandse namen als de vermeende verdachten van islamitische afkomst zijn is echt niet grappig meer.

Willem VanDer Decken | 29-01-14 | 08:39

er zit alweer een hakbar driftig te minnen.
de waarheid doet pijn he knul, wen er maar aan.

kaplaarzenverkoper | 29-01-14 | 08:39

mbozuid-jd.nl/

Ah ok. Kansenparels van de samenleving. De Multikul laat zich weer van z'n beste kant zien.

LangeTijdGeleden | 29-01-14 | 08:38

Ze zullen wel hebben gedacht: wetten en regels zijn er om overtreden te worden.

ElMatadero | 29-01-14 | 08:38

Dat is het grote voordeel van sociale media. Dan verspreiden die examens zich sneller.

henriette | 29-01-14 | 08:38

Moeten we nu ook nog de etniciteit van de fraudeurs berichten? Of zullen we het er maar op houden, dat alle mensen slechte kanten hebben - die ze zullen aanwenden als ze denken daar beter van te kunnen worden.

Ikweethetooknietmeer | 29-01-14 | 08:38

Waarom ontwerpen ze geen examen met pak hem beet 1000 vragen waar ze er op het allerlaatste moment een klein aantal willekeurig van kiezen? Dan maakt het niet uit of ze gestolen worden.

Freddie Stobart | 29-01-14 | 08:36

Zo, dat heb je snel gedaan Kwit, maar 17 minuten...

eerstneukendanpraten | 29-01-14 | 08:36

Gelukkig naaien ze nu hun eigen soort een keer. Dit aangezien de behaalde diplomas op raciaal gehomogeniseerde "leer"fabrieken niet langer het papier waard zijn waarop ze gedrukt staan.

Godsammekraken | 29-01-14 | 08:35

Het stukje "Als juridisch dienstverlener geef je cliënten informatie en advies over voorzieningen waar ze recht op hebben" zal wel een heel sterke aantrekkingskracht op de geimporteerde medelander hebben om deze opleiding te kiezen.

sinar2 | 29-01-14 | 08:35

Laat alle shit dit jaar maar boven komen drijven. Dan hebben we het maar gehad. Alle fraude, al het misbruik, alle radicalen, alle snowden info, alle assange info. BRING IT ON!

Mesmer | 29-01-14 | 08:34

Ik hoop dat Piet, Jaap en Jan hier goed voor gestraft worden!

Oeloeboeloe | 29-01-14 | 08:33

de zegeningen van de multicul. mag ik dat zeggen? JA dat mag ik!

kaplaarzenverkoper | 29-01-14 | 08:32

Dat zullen Bart en Frank wel weer op hun geweten hebben!

nielsjuuh23 | 29-01-14 | 08:32

Iesch koeltoer.

Oeloeboeloe | 29-01-14 | 08:32

Owww, dat Ibn Kalkoen was dus *geen* incidentje?

Goh!!

Godsammekraken | 29-01-14 | 08:32

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken