Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

De GeenStijl GR2014 Agitprop Survival Handleiding

neeneeneeneeneeneeneeneeneeneenee.jpg Het nieuwe jaar is begonnen en het politieke reces is vandaag, halverwege januari, ook eindelijk weer voorbij. Het campagnegeweld voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2014 gaat dus in al haar opportunistische hevigheid losbarsten. Op 19 maart is het dan aan u om een keus te maken: demonstratief thuisblijven en helemaal niets veranderen aan de politieke koers van uw gemeente, of jezelf ontzettend voor de gek houden door te gaan stemmen en daarmee alsnog helemaal niets te veranderen aan de politieke koers van uw gemeente. Maar voordat het zover is, moeten er twee maanden agitprop, leugens en ludieke campagne-acties doorstaan worden. Tienduizenden lokale politici van gevestigde partijen wiens ideologieën al jarenlang vreedzaam met elkaar vergroeid zijn, gaan plichtmatig elkaars beleid afzeiken op dorpspleinen en in kroegdebatjes voordat ze elkaar na 19 maart weer in de armen sluiten. Honderdduizenden loze kiezersbeloftes zullen worden gedaan. Tientallen miljoenen rode rozen, buttons, stickers, ludieke afwassponsjes, PvdA chocolademelkzakjes (echt waar) en glanzend gelamineerde verkiezingsfoldertjes vol stockfoto's van veel te blij kijkende 'gewone mensen' zullen aan argeloos winkelpubliek worden uitgedeeld door puisterige studenten, mannen met grijze ringbaardjes op sandalen en vrouwen met makkelijk kort haar in opvallende bodywarmers. Hoe overleeft u deze tsunami van politieke propaganda tot 20 maart? Simpel. Met de De GeenStijl GR2014 Agitprop Survival Handleiding. Een handig vijfpuntenplan voor een beter Nederland! Programmapunt 1. Geloof niets wat u leest Omdat helemaal niemand hun lokale leidertjes kent, zullen alle grote partijen hun prominenten van stal halen om Het Woord te verkondigen namens hun club. De Volkskrant, maar zeker ook de NPO, zullen de komende twee maanden allerhande belangrijke PvdA'ers interviewen over Grote Onderwerpen, terwijl De Telegraaf kolommen inruimt voor VVD'ers. Zo verscheen Diederik Samsom al uitgebreid in Nieuwsuur en mocht Hans Spekman de sympathie van de gewone man winnen in een televisiespelletje. Namens de VVD paait Hans Wiegel in De Telegraaf zzp'ers met een lulverhaal over het afschaffen van verplichte verzekeringen die toch nooit afgeschaft gaan worden. Wachten is nog op een groot interview in NRC Handelsblad met Alexander Pechtold. Voor Emile Roemer is te hopen dat iemand hem ook nog wat vooropgezette vragen wil voorleggen om zijn partij mee te kunnen pluggen bij de mensen in het land. De les voor de kiezer: laat de TV uit als er een politicus aanschuift, en sla alle kranteninterviews over. Zo niet, zullen nog lozere beloftes dan normaal uw deel zijn. Programmapunt 2. Ontvolg politici op sociale media Campagnetijd betekent in de eerste plaats dat heel veel doorgaans doodstille politici hun twitter, facebook of blogje weer afstoffen om campagne te voeren voor zichzelf en hun clubje. Vooral degenen die buiten verkiezingsseizoen niets met hun sociale kanalen doen, zijn onuitstaanbaar. Ze zullen ludieke foto's van zichzelf posten, plaatjes maken van nietsvermoedende mensen met rozen, folders of andere weggeefdingetjes in hun handen en ze zullen nietszeggende woorden & hashtags als 'canvassen', 'ennuvooruit' en 'superleuk!' bezigen in kromme zinnen die vol staan van electoraal opportunisme. Ontvolg ze, allemaal, en voorkom een wekenlange modderstroom aan ongeïnspireerde politieke paarsebroeken-bagger in je sociale timelines. Programmapunt 3. Ontloop prominenten op uw pad Partijprominenten uit Den Haag zullen stad en land aflopen de komende tijd om uw stem te lokken. Denk niet: "Hee, een heuse minister op 't dorpsplein, wat leuk." Denk: "Hee lul. Met je partijbodywarmer. Moet jij geen land besturen of zo, marktkoopmans?" En loop er vervolgens met een grote boog omheen om te voorkomen dat je met een gelamineerde flyer, een ludieke button en/of een slecht schrijvende balpen met de verkiezingsslogan van dienst er op thuis komt. Voordeel: de PvdA kom je alleen tegen in krachtwijken dus die ziet u niet, want daar woont u niet. U ziet derhalve ook geen cent van het ondemocratische smeergeld dat de PvdA 'opkomstsubsidie' noemt, want ook dat is voor de boet'nlaanders. Programmapunt 4. Lokale beloften. Geloof ze niet Ineens komt dat ene sportcomplex er weer wél (D66). Of plots moet betaald parkeren in een winkelstraat worden afgeschaft (VVD). Auto's in de winkelstraat zullen verboden worden (GroenLinks). Er moet méér gedaan worden aan activiteiten voor de jeugd in de lokale volkswijk (PvdA). Het aftandse verzorgingshuis krijgt nu eindelijk de verbouwing waar het al jaren om smacht (SP). Lokaalpolitici zullen zoals bij iedere nieuwe verkiezingsronde oude standpunten, plannen en initiatieven afstoffen waar ze al jaren mee leuren, maar die never nooit niet uitgevoerd zullen worden. Geloof ze niet. Lees geen stadsblaadjes. Luister niet naar de fractieleider van Ons Prachtige Plaatske die op z'n zeepkist op het dorpsplein staat te oreren, of naar de lijstduwer van Onafhankelijk [Plaatsnaam] die zichzelf een minzame weg door de winkelstraat grijnst om zieltjes te winnen. Handelswijze: zie Programmapunt 3. Programmapunt 5. Barricadeer de brievenbus GroenlinksFolder477.jpgHet hele jaar door hamert GroenLinks op het milieu, het milieu, oh lieve mensen denk nou toch eens aan het milieu. Maar zodra het verkiezingsseizoen losbarst, zijn ze de eersten om Nee/Nee-stickers te negeren en een dode boom door de brievenbus te proppen. En niet alleen GroenLinks heeft hier een handje van, ze doen het allemaal. Uw eigen wens om geen ongeadresseerd reclamedrukwerk of huis aan huis-blaadjes in de bus te krijgen, wordt in verkiezingstijd altijd schaamteloos genegeerd door alle politieke partijen. Excuus: 'Die sticker geldt niet voor ons'. Jawel, dat doet hij wel. Plak derhalve een herinnering op de voordeur (op A3-formaat) voor het partijlid dat de folderbezorging in uw wijk verzorgt, dat uw brievenbus NIET bedoeld is voor partijpropaganda. Waarschuwingen in de categorie 'prop je toch zo'n kutfolder in deze brievenbus, dan achterhaal ik je en laat ik je je eigen gelamineerde leugens opvreten' zijn raadzaam. Gewoon, voor de zekerheid. Zo. Dit waren een paar basisregels. Helemaal ontkomen aan de propaganda, de leugens en het electoraal opportunisme is waarschijnlijk onmogelijk, maar met deze campagnetips moeten de komende twee maanden redelijk te overbruggen zijn. Nogmaals: geloof NIETS en laat u niet met lege beloftes naar de stembus lokken. Wat politici u ook aan proberen te praten, u weet het zelf beter. Echt waar. Hou moed en we zien elkaar aan de veilige kant van 19 maart! (Hoewel. Dan stomen we meteen door naar de Europese campagnes...)

Reaguursels

Inloggen

Wat je er ook van mag vinden, het blijft een meesterzet: GL is PSP (schiet maar ik schiet toch niet terug) PPR (het moet NU! anders) CPN (alles eerlijk delen want ik heb niks). Je vraagt je af hoeveel mensen dat nog weten.

debeschouwer | 14-01-14 | 22:41

In de vorige eeuw heb ik op de kroegbaas Hans Gruiters gestemd van de geen vis noch vlees partij van HAFMO... nu zou ik graag op ome Frik stemmen...
Het wordt lijstduwer la vie Jan Roos omdat Ajax geen kampioen wordt.
bella, horrida bella et Thybrim multo spumantem sanguine cerno

kapitein oosterlng | 14-01-14 | 15:56

Best aardig geschreven, mijnheer/mevrouw Van Rossem. Maar naar onze mening ontbreekt de belangrijkste. Wist u dat het volkje dit hele circus in een keer op zijn meer dan weldoorvoede derriere kan laten vallen? Dat is heel makkelijk. Men hoeft daar weinig tot niets voor te doen.

BellaBella | 14-01-14 | 08:55

Zo allemaal gelezen, nu de campagne in

TheStef | 14-01-14 | 08:40

Daar gaan we weer, we blijven lekker thuis, is allemaal hetzelfde.
Alleen zo jammer dat de PvdA kliek wel in grote getale gaat stemmen, want ies soebsidie en graties geld.
En dus is de PvdA weer in veel gemeentes de grootste.
Blijf niet thuis, stem op bakker Piet of zo, maar trap nu eindelijk die PvdA terug hun hok in.

bakoenin | 14-01-14 | 08:01

Ik geloof al niet meer in verkiezingsbeloftes sinds ik op 18jarige leeftijd op de PSP hebt gestemd om het arbeidsvrije basisinkomen te verwerven. Iedereen zou een modaal basisinkomen moeten krijgen en wie meer wilde moest maar gaan werken. Nou, dat is er dus nooit van gekomen. Onze buren toen waren een stel Molukkers en hun was een eigen land beloofd door de Nederlandse regering en dat is er ook nooit van gekomen. Politieke beloftes zijn weinig waard.

Osdorpertje | 14-01-14 | 03:37

Voetnoot: Voor wie alles wil weten over landelijke politiek hoeft slechts de (oude) serie Yes, (Prime) Minister maar te kijken.
Ontluisterend hoe weinig er veranderd is sinds 1980.

LuckyGirl | 14-01-14 | 02:22

Ik realiseer me vooral dat de meest ingrijpende veranderingen (zorg) in de gemeente waar ik woon op geen enkele manier terug te vinden zijn in de flyers van de vorige gemeenteraadsverkiezingen.
Op basis daarvan zou ik iedereen moeten aanraden af te gaan op wat er deze verkiezingen NIET in de flyers te lezen valt?
Alles is verbonden met alles (vrije vertaling quote Lenin) dus het enige protest is niets, @itzamna, en dat is wat ze van mij krijgen, niets. Hoe treurig ook, ik beroep me op het feit dat er een leemte is in ons systeem, de blanco stem. Ik zou graag stemmen op een partij die belooft niets te veranderen, dat zou een mooie inkijk geven en blootleggen hoeveel er in de toekomst voor onze politici (en ons land) al bepaald is. Ik geloof er namelijk niets van dat zowel deze als andere verkiezingen iets te maken heeft met wie ons lot bepaald.

LuckyGirl | 14-01-14 | 02:17

@Desmoulins | 13-01-14 | 22:27

Nou nou nou, ga nu niet mensen hier met feiten om de oren slaan, daar houdt men in sommige kringen niet zo van.

Rémy Martin ® | 14-01-14 | 00:20

Degenen die de PVV lokaal missen:

Trots is er ook nog, thans een federatie van lokale partijen i.p.v. een landelijke partij:

www.trotsopnederland.com/

Wellicht minder radicaal dan de PVV, maar beter dan niets en het grootste voordeel is dus dat het geen landelijk georiënteerde partij meer is. En dat vermindert de kans op politieke gelukszoekers en carrièremakers in mijn ogen drastisch.

Krieties | 14-01-14 | 00:04

@itzamna 23:39
Hoewel je tegels wat irritant amicaal afgesloten worden toch nog even een repliek. Mijn vrienden en buren hebben geen moer te maken met mijn stemgedrag en beinvloeden dat ook niet. Ik merk op dat jouw voorkeur naar de PVV gaat. Ik stem daar niet op, enkel vanwege het feit dat ze mij economisch te links zijn en qua bemensing niet intellectueel genoeg. Kan je zeggen: ja maar dat is bij de andere partijen ook! En dan geef ik je gelijk dat daar ook een boel ontbreekt en dan ben ik weer terug bij af. Eén ding is echter zeker: de PvdA krijgt nooit mijn stem. En als het moet stem ik strategisch tegen ze, zoals ooit bij Balkenende gedaan (ontboezeming)

de Voorzittert | 14-01-14 | 00:02

Belasting en politiek .. een dure maar smerige sigaar uit eigen doos.

SyntaxError | 13-01-14 | 23:52

Defenitie? Maak eerst je vmbo af en vraag aan de ict-klasseassistent hoe je moet googlen op 'links'.
Lukt dat niet, stem dan op Geert, want dan zit je safe. Hoef je ook niet meer na te denken.

Ik meen alles wat ik zeg, goed onthouden.

Gewassenkruid | 13-01-14 | 23:51

@Itzamná | 13-01-14 | 23:39
Je bent echt een pvv betaalde hoer of wannabe of droom ik?

SyntaxError | 13-01-14 | 23:44

Lewis | 13-01-14 | 23:19 | + 0 -
Geloof dat je je vergist. Ik onderschat gevoel niet. Sterker, ik doe vrijwel alles op intuïtie, heb ik altijd bij me en heeft me vrijwel nooit teleurgesteld.

Vandaar dan ook die BMW met 286pk. Was in een minuut bekeken. Ook nog eens zwart (andere 'kleuren' zijn er geloof ik niet), dus helemaal top.

Jij ook welterusten.

- mezcal -

Itzamná | 13-01-14 | 23:44

@Gewassenkruid | 13-01-14 | 23:07
"Stemadvies: Nooit links stemmen, dat zijn verraders."
Hierbij haak ik al af. Wat is links .. defenitie?

SyntaxError | 13-01-14 | 23:42

Itzamná | 13-01-14 | 23:17 |
Ik begrijp waarom je deze nickname hebt gekozen...

duitse herder | 13-01-14 | 23:40

de Voorzittert | 13-01-14 | 23:22 | + 0 -
Die partij die jij zoekt is er dus niet.
Zou ik m'n bonen maar gaan tellen en kijken wat voor jou de belangrijkste issues zijn.

je schrijft dat de PVV qua EQ en IQ niet voldoet en je verwijt de PVV dat ze zijn weggelopen uit het Catshuis.
Er zijn wel meer partijen weggelopen uit het Catshuis. Alle partijen eigenlijk wel eens.
Bij welke partij vind je wel EQ (een totaal non-item, verzonnen door mensen zonder ook maar enig IQ) of IQ?

Vinden je buren of vrienden het niet goed als je op de PVV zou stemmen? As it is stem je gewoon op een partij die voor jou een paar belangrijke punten vertegenwoordigt. Hoef je niet voor eeuwig op te stemmen. Als ik je voorkeuren zo lees denk ik dat je het beste PVV kunt stemmen.
Geen enkele partij die ook maar in de buurt komt.
En nee, ook die partij biedt jou niet meer dan de helft. De rest minder dan een kwart. Wat is het probleem? Moeten ze ook nog jouw ongewassen stinksokken komen wassen of zo?

Daarvoor moet je bij de PvdA zijn, die hebben daar wel een bij elkaar gejat subsidiepotje voor...

Intussen leef ik met je mee.
Dikke zoen, ook van oma,

Itzamná | 13-01-14 | 23:39

@Lewis | 13-01-14 | 23:26
Heb ik al gedaan, ik verdiep me mateloos. Heb je aanvullende opmerkingen die ik niet heb genoemd vwb de gemeenteraads verkiezingen of heeft Geert wat te betekenen in deze.
Wat begrijp je daar niet aan? Of reageer je om het reageren?
Stay on topic, of wil je er aliens bij betrekken, die staan ook op de kieslijst.
Not.

Gewassenkruid | 13-01-14 | 23:34

@ Gewassenkruid | 13-01-14 | 23:20 |
Verdiep je anders eerst even in de hele draad.

Lewis | 13-01-14 | 23:26

@Izamna 22:50
Blijft staan dat ik niet meer weet op wie te stemmen. Heb vrijwel altijd VVD gestemd (voorheen: eigen verantwoordelijkheid nemen, minder belasting en kritisch op immigratie en uitkeringen) maar dat is een volstrekt ongeloofwaardige partij geworden. D66 te eurofiel en te miezerig. CDA te regentesk en schuldig aan de idiote immigratie en uitkeringen. De PVV gewoon niet van voldoende intelligentie. Zowel qua IQ als EQ. Helaas te weinig slimme mensen en ik neem het ze kwalijk om weg te lopen in het Catshuis. Zie het liefst een partij tussen de VVD en PVV in met alleen maar wo geschoold, pragmaten met ervaring in bedrijfsleven, die zijn voor: flattax, einde alle subsidies, grenzen dicht, economisch beleid Duitsland 1-op-1 kopieren, gasopbrengsten voortaan a la Noorwegen, immigratiestop tot het laatste asielzoekerscentrum leeg is (ook voordeel voor huidige immigranten: zodat zij geen concurrentie krijgen van weer een nieuwe stroom), alleen nog een marine en special forces, lage belasting voor startups en meer slimme dingen :-)

de Voorzittert | 13-01-14 | 23:22

@blinde kip | 13-01-14 | 23:03
Er is ook veel te veel info om uit te zoeken .. en weinig betrouwbare bronnen. Maar idd .. denk zelf na.
Lokale politiek is mischien nog wel belangrijker dat landelijke of europese politiek, zeker als eventueel het eu imperium in elkaar stort.
Bij lokale politiek heeft je stem, niet alleen als stemmer maar ook als eventueel actief deelnemer aan de debatten, meer invloed. (Minder kiezers).
Ik heb het over niet stemmen als protest gehad, mar beter zou natuurlijk het infiltreren in de (lokale) politiek zijn.
Laten we wel wezen .. niet stemmen / wel stemmen, de deur uit gaan om een hokje in te vullen, op je reedt achter je laptop blijven zitten en pvv stemmen op GS ... omdat het in je eigen gemeente niet kan, of niet stemmen omdat je de GR niet kan roten.
Of niet stemmen uit protest ..
Ik durf te zweren dat wat ik ook stem mijn rechten er niet beter op worden. Vergeet geld .. het gaat hier om je rechten ..

SyntaxError | 13-01-14 | 23:22

Niet stemmen is een klein protestje, op een lokale partij stemmen is al een groter protest, maar het grootste protest tegen onze regering is natuurlijk op een partij stemmen die die niet in de regering zit en er ook niet bij probeert te horen (PVV, SP of CDA dus).
En woon je niet in Hagabad of Almeristan en heb je een mening over de islam, vraag dan vooral alle lokale partijen wat hun standpunt is over de huidige respectievelijk aanstaande islamisering van je stad.

huh, ian? | 13-01-14 | 23:21

@Lewis | 13-01-14 | 23:13
Dat mag. Je zou het ook over kamerplanten kunnen hebben, die hebben net zoveel te betekenen in de gemeenteraden als Geertje.
Trek het maar breed, of eigenlijk smal, nutteloos etc. Voor onzin zijn er zoveel woorden.

Gewassenkruid | 13-01-14 | 23:20

@ Itzamná | 13-01-14 | 23:13 |
Tja, gevoelskwestie misschien, al zal je daar wel helemáál van gaan steigeren. ;-) Zoals gezegd: op Fortyn had ik zeker wel kunnen stemmen.
Nou ja, laten we het hier op houden: als ik voor de eerstvolgende landelijke verkiezingen stem, zal het op de PVV of de SGP zijn.
Slaap zacht.

Lewis | 13-01-14 | 23:19

duitse herder | 13-01-14 | 22:57 | + 0 -
Met al dat emigratie-geleuter van je; heb je ook namen en rugnummers? Jij zit ergens in DK of N, heel fijn allemaal, maar de meeste reaguurders niet. Waarom zouden wij NL verlaten? Omdat je ook in een koud kutland als DK of N kunt wonen?

Goed, doe eerst die namen en rugnummers maar, desnoods met een linkje.

Itzamná | 13-01-14 | 23:17

Lewis | 13-01-14 | 23:06 | + 0 -
Als je aan een partij of een persoon die het beste jouw idealen verwoordt een gruwelijke hekel hebt, neuh, dan zou ik er ook niet op stemmen.

Ik begrijp jou niet zo goed geloof ik. Waar heb je precies een gruwelijke hekel aan? Dat Wilders niet zo 'Amstelveens' uit de hoek komt? Ik noem maar wat.

Wat wil je nou, met de vrijwel dagelijkse terreur uit mohammedaanse hoek, dat er iemand is die gaat zeggen 'En nu is het genoeg jongens, jullie moeten daar mee ophouden?'
Heb ik liever iemand die ze allemaal een knieschot geeft. Kwestie van beschaving alhiero, meer niet. Duidelijk ook voor die mensen, blijkt dat je ze serieus neemt.
Win-win aan alle kanten.

We gaan Enorm Bellen.
Liefs.

Itzamná | 13-01-14 | 23:13

@ Gewassenkruid | 13-01-14 | 23:08 |
Ook goedenavond. We hadden het even over Wilders als het mag van je.

Lewis | 13-01-14 | 23:13

@Lewis | 13-01-14 | 23:06
Het gaat om GR verkiezingen, lamzak. Focus op het onderwerp, dat is moeilijk maar je kan het vast wel.

Gewassenkruid | 13-01-14 | 23:08

SyntaxError | 13-01-14 | 23:00 | + 0 -
Zoals de dichterT al zei: Geld is gemunte vrijheid.

Hence Partij Voor de Vrijheid.

Een stompzinniger naam voor een politieke partij zou ik trouwens ook niet zo gauw weten te verzinnen. En dan ook nog met die kutvogel d'r bij, manmanman.

Toch ga ik er op stemmen, als ze in 020 meedoen (wat ik niet weet, maar wel zou kunnen uitzoeken - ben ik nu even te lui voor).

Een PVD, Partij Voor de Doodt, dat zou ik wel een aardige naam vinden. We gaan immers allemaal hartstikke doodt, dus dat bindt enorm - Cohen zei het al.

Itzamná | 13-01-14 | 23:07

@SyntaxError | 13-01-14 | 23:02
Het is wel de directe leefomgeving en gemeentes maken er vaak een puinhoop van, zie de grote steden in de randstad.
Stemadvies: Nooit links stemmen, dat zijn verraders. Ook de SP, want die club wordt niet vaak genoemd hier maar het zijn een stel crypto-communisten.

Gewassenkruid | 13-01-14 | 23:07

@ Itzamná | 13-01-14 | 22:38 |
Je maakt mij niet wijs dat je niet hetzelfde dilemma zou hebben als er een partij of een persoon het beste jouw idealen verwoordde als je daar een gruwelijke hekel aan had. Maar al zou je dat dilemma niet hebben, *ik* heb het dus wel.
Wat die valkuil betreft: dat is echt bullshit. Ik kan heel goed zelf bepalen wat ik vind.
En ten slotte: op Pim Fortuyn zou ik (zeer waarschijnlijk, je weet hoe het was gelopen) weer wél gestemd hebben. En natuurlijk had ook hij dingen waar ik minder blij mee was, dus van mij hoeft niemand volmaakt te zijn.

Lewis | 13-01-14 | 23:06

@SyntaxError | 13-01-14 | 22:56
Ja, en dan vooral niet in de laatste week eens die paar politieke folders doornemen die door de brievenbus zijn gedrukt.
Kritisch zijn over politiek is zelf beter kunnen. Wel lastig voor fulltime werkenden om continue dingen uit te pluizen of zaken kenbaar te maken maar niet onmogelijk. En bovendien zeer verstandig met het leger ambtenaren en beleidsmakers die op je geld uit zijn.

blinde kip | 13-01-14 | 23:03

@Gewassenkruid | 13-01-14 | 22:57
Ik moet toegeven dat ik geen ruk van de gemeentelijke politiek hier in Valkenswaard weet ..

SyntaxError | 13-01-14 | 23:02

@Itzamná | 13-01-14 | 22:50
"Wist je trouwens .. "
GW hoer .. ik wist het wel .. die anderen betalen te weinig. :D

SyntaxError | 13-01-14 | 23:00

Lewis | 13-01-14 | 22:12 |
Door de eindverantwoordelijken zich te laten realiseren dat er jaarlijks 125.000-145.000 nederlanders weggaan die talenten hebben.
Dat zij emigreren om een betere toekomst te willen hebben voor zichzelf en hun kinderen. Dat zij die toekomst niet hebben of kunnen verwachten in Nederland zelf.
.
Dat heeft een reden...

duitse herder | 13-01-14 | 22:57

Ik wil graag PVV stemmen, maar deze heeft geen vertegenwoordiging in de meeste gemeentes, dus na het lezen van de partijprogramma's stem ik op Leefbaar.. ofzoiets.
Volgens mij gaan de meeste reacties hier over Landelijke politiek en is het blijkbaar moeilijk om focus op het onderwerp te houden.
Het zijn gemeenteraads verkiezingen, snuitjes.

Gewassenkruid | 13-01-14 | 22:57

@blinde kip | 13-01-14 | 22:40
Ik vind het een mooi ei wat je gelegd hebt.
Moraal:
"Denk zelf na, zoek zelf dingen uit, geloof niemand"?

SyntaxError | 13-01-14 | 22:56

de Voorzittert | 13-01-14 | 22:28 | + 0 -
Al zou je alleen maar stemmen om de PvdA dwars te zitten, zou ik dat winst vinden. 't Is inderdaad voor elk weldenkend mens buitengewoon lastig om je stem te geven aan de 'beste' partij, als die ook maar de helft van je overtuigingen deelt.

In die zin zouden we beter af zijn met 2 of 3 partijen. Heb je nog een kans dat ze hun beloften nakomen (voor zover politici dat na de verkiezingen ook nog willen, dat is).

Zou er niet zo'n probleem van maken, gewoon wat alledaags pragmatisme. Kan me overigens goed voorstellen dat je lokaal anders stemt dan nationaal of Europees. Who cares?

Zoals ik vanavond de hele tijd al bepleit vind ik niet-stemmen de meest waardeloze en laffe keuze van allemaal. Ja, nee, daar hou je het systeem mee in stand - alsof je dat niet zou doen als je niet gaat stemmen. Wat een giller.

Voor verdere informatie verzoek ik je je te melden bij de PvdA. Die partij hep er kijk op. Dàt is wat je bereikt als je niet stempt. Iedereen die ook maar een beetje meehelpt om die totaal verrotte linkse kutpolitiek het land uit te krijgen heeft mijn zegen. Die honderd meter naar de stembus, da's niet zover. Beetje kerel gaat dan met de auto, al was het maar om die linkse kutzooi nog eens een trap na te geven.

Wist je trouwens al dat ik door de PvdA gevraagd ben woordvoerder te worden? Naar hun idee kan ik net zo eloquent hun standpunt als om het even welk standpunt vertolken.
Ze hebben er wel kijk op. Ik heb bedankt, vergoeding was te laag.

Itzamná | 13-01-14 | 22:50

@Itzamná | 13-01-14 | 22:38

Dikke + voor 2e alinea !

SyntaxError | 13-01-14 | 22:48

Allemaal een uitkering aanvragen morgen.
Is het binnen een poep en een scheet over met die overbetaalde pipo's, en de 'gratis graaien voor iedereen-honingpot' hier.

Jackanders | 13-01-14 | 22:41

De vorige keer zag ik een man op een flyerende PvdA-raadslid lastigvallen met de vraag de PvdA de uitkeringen ging verhogen 'want het leven wordt wat aangenamer als er meer geld binnenkomt' waarop het raadslid nee schudde en hem gelijk doorverwees naar de SP.
Dus wat nou beloftes? Lokaal kan het heel erg verschillen met landelijk.

Ook het advies dat men als protest op alternatieve partijen als 'Dorp X' Belang e.d. moet stemmen, zou ik niet te hard volgen. De meest waanzinnig slechte voorstellen komen vaak van hun hand omdat men rekening houdt men boer Knelis en zijn drie koeien en alles uit de stad per definitie slecht is.

Zoek anders de blogs op van raadsleden en ga naast de inhoud ook spelfouten af. Geen blog is geen stem want dan gaat het om een analfabeet met een grote familie.
Straf politici af met megalomane bouw ideeën. Wist u dat het aantal parkerende bezoekers in zo'n beetje alle steden afneemt? Stem dan vooral niet op die ene VVD-er met leuke plannen voor dure parkeersystemen.

Ook zijn de raadsvergaderingen terug te vinden op oa. www.politiekarchief.nl/ zodat je kan horen wie elkaar naar de strot wil vliegen en wie absoluut geen koek heeft gegeten van dossiers die de burger aangaat. Beloon diegenen die genoeg kennis hebben en wilskracht hebben getoond om al die raadstukken door te ploegen. Het zal je verbazen hoeveel dat niet doen. Dat maakt de keuze alleen maar makkelijker.

En stem vooral niet op hysterische alleenstaande moeders die op de lijst zijn gekomen vanwege een vrouwenquotum. Die kun je vrij makkelijk vinden vanwege een hoog one-issue gehalte en een voorliefde om snoepautomaten en indien mogelijk snackbars in de buurt van scholen te verbieden.

blinde kip | 13-01-14 | 22:40

Lewis | 13-01-14 | 22:27 | + 0 -
Dank voor je (uitgebreide) reactie. Je zegt dat je het op belangrijke punten met hem eens bent. Bon.

Vervolgens val je in de linkse valkuil dat het om de 'toon' van het debat gaat. Zeker is Wilders niet bepaald subtiel (daarin verschilt hij heel erg van ondergetekende, gehgeh), maar daar is het klimaat nu ook niet naar. Weet je wie ik ordinair en onbeschoft vind? Een Rutte, met z'n ene leugen na de andere. Een Pechtold die niet anders weet te verzinnen dan alles te doen om maar in het pluche te blijven. Een Hilhorst die niet opdondert, een Fatima Elatik die niet opdondert, een Frans T. die totaal incompetent is en ga maar door.

Daarmee vergeleken is Wilders een verademing. Laat je niet zo inpakken door dat NRC-, Volkskrant- en PO-gelul man.
Dadelijk ga je me nog vertellen dat je Pauw en Witteman gaat kijken.

Zou er dus niet zo'n dilemma van maken. Liever een botte boer (wat ik Wilders overigens niet vind) dan leugenaars als hiervoor genoemd. Dat rijtje zul je zelf moeiteloos kunnen aanvullen.

Als gezegd, het is voor een normaal denkend mens onmogelijk te stemmen als hij een partij zoekt die de eigen standpunten voor meer dan, laten we zeggen 60% vertolkt. Dan maar die partij. Niet stemmen kan ook. Wordt ook meegeteld. Bij de partijen die je nou juist liever niet wilt.

Ik begrijp je overwegingen. Geef het voorgaande een gedachte.

Itzamná | 13-01-14 | 22:38

ff kort door de bocht (kom maar op met de minnetjes GW likkers)
Joden v.s. Moslims
GW v.s. Joden
GW v.s. Moslims
GW lijkt mij een spreekbuis die geen enkele interesse heeft in een echte politieke carriere/partij.
www.nu.nl/politiek/3381705/pvv-beperkt...
Wel heel zuur dat jullie niet op hem kunnen stemmen toch .. begin anders zelf ff een pvv clubje in je gemeente .. of is dat te veel gevraagd ??

SyntaxError | 13-01-14 | 22:36

Lokale beloften zijn net zoveel waard als landelijke beloften.

Niks, noppes, nada, niënte en nog een keer niks.

zeg maar jansen | 13-01-14 | 22:31

PvdA geeft 1 miljoen rolletjes pepermunt weg.
En 200.000 zakjes chocolademelk.

We worden al gezien als de negertjes in Afrika, dolblij met een zakje melk van de goede kleursamenstelling, niet al te blank meer, en pepermunt hebben we nodig om de stinkend hete adem van de islam te doorstaan.

Madame Bonbon | 13-01-14 | 22:29

Helemaal eens met Lewis 21:54.
Voor het eerst in mijn leven echt helemaal geen idee meer wat te stemmen. Lokaal kies ik maar de partij die letterlijk het beste voor heeft met mijn straat. Mag zelfs een one issue partij zijn. Maar daarna wordt het al ingewikkeld. Europees is het volstrekt nutteloos want de partijen gaan daar op in stromingen en ra ra waar hebben die de afgelopen 4 jaar voor gestaan of gestemd? Niemand heeft enig idee. Landelijk is de enige reden voor mij om nog te gaan stemmen dat ik dan eigenhandig een PvdA stem ongedaan maak. Veel andere redenen zijn er niet meer want elke partij haakt of af in de onderhandeligen of is bereid 100% concessies te doen om zelf op het pluche te komen. In die zin ziet het er beroerd uit.

de Voorzittert | 13-01-14 | 22:28

@Desmoulins | 13-01-14 | 22:27
Klopt .. "nu 4 jaar je bek houden"

SyntaxError | 13-01-14 | 22:28

@ Itzamná | 13-01-14 | 22:11
Ik ben het op zich wel met je eens, al zou ik zelf al heel blij zijn met 70%. Dat je niet stemmen afkeurt begrijp ik, dat je het makkelijk noemt niet. Ik zou het vreselijk vinden om niet te gaan stemmen, daarmee zou ik voor mijn gevoel verraad plegen aan mijn principes.
De EU en immigratieproblematiek zijn voor mij ook de belangrijkste issues (de lage straffen in dit land trouwens ook), en wat dat betreft kan ik het meest met de standpunten van de PVV. Maar ik heb het hier al vaker gezegd: ik schrik er zeer voor terug om op een man als Wilders te stemmen, hoezeer ik het op belangrijke punten ook met hem eens ben. Ik vind hem regelmatig te ordinair en onbeschoft, en daardoor weet ik niet of ik hem regeringsverantwoordelijk toevertrouw, ook al vind ik hem nog zo'n goede debater en ook al ben ik het nog zo vaak met hem eens. Dat vind ik een dilemma.

Lewis | 13-01-14 | 22:27

@SyntaxError | 13-01-14 | 22:23

Leden is leuk voor de bühne, zo van: 'kijk ons eens democratisch zijn'. De realiteit leert ons echter dat je als lid totaal geen inbreng meer hebt. Het is een incestueus gezelschap geworden die belang heeft bij de status quo.

Desmoulins | 13-01-14 | 22:27

@Itzamná | 13-01-14 | 22:11

Precies, mijn twee punten van belang zijn de EU en de islam. Al het ander is daar op enigerlei wijze wel aan gerelateerd. Zo ben ik niet per se tegen immigratie maar met de nodige restricties. Het is allemaal niet zo moeilijk.

Desmoulins | 13-01-14 | 22:24

@drs.Nee | 13-01-14 | 22:17

Ik weet het.

Wat ga jij doen dan ? .. Ook PVV stemmen ?

SyntaxError | 13-01-14 | 22:24

@drs.Nee | 13-01-14 | 22:14
Statistisch gezien mischien kul .. maar:
"Politieke partijen zijn verenigingen en als zodanig hebben ze leden, een congres en een bestuur."
"Er is één uitzondering op bovengenoemde regel: de PVV. Deze partij heeft geen leden en bestaat alleen uit volksvertegenwoordigers die namens de partij optreden."
www.prodemos.nl/Kenniscentrum/Informat...
En dit is geen mening, het is een link naar info op het internet.
Wat jullie met die info doen moet je zelf weten .. toch?
Mijn mening is alleen dat ik de GW show niet moet omdat die niet over mijn belangen (b)lijkt te gaan.

SyntaxError | 13-01-14 | 22:23

SyntaxError | 13-01-14 | 22:10 | + 0 -
En dan nu maar eens kijken hoeveel leden de andere partijen hebben, afgezet tegen het aantal stemmers, relatief.

Christelijke partijen, CDA, CU en SGP relatief by far het grootst. Of je lid bent of niet zegt dus niks. Wilders heeft groot gelijk dat hij de fail van de LPF wil voorkomen en met allerlei randdebielen moet optrekken.

Criterium van niks dus.
Zie verder nl.wikipedia.org/wiki/Politieke_partij....

Itzamná | 13-01-14 | 22:18

@SyntaxError | 13-01-14 | 22:11
De gevestigde partijen zijn blij met jouw passiviteitsprotest want hoe minder er gestemd wordt hoe meer de kans dat zij op het pluche blijven.

drs.Nee | 13-01-14 | 22:17

Wie nog vatbaar is voor de leugens van de gevestigde partijen PvdA, VVD, D'66, GL, CDA, CU en SP -in iets mindere mate, en vrolijk collaborerende NPO + RTL Unilever, zal het nooit leren.

Desmoulins | 13-01-14 | 22:17

@ CoffeePatch | 13-01-14 | 22:12 |
Ah, was dat je punt. Eens.

Lewis | 13-01-14 | 22:17

@ Lewis
De vraag twee keer stellen is hem beantwoorden, zullen we maar zeggen.

Lewis | 13-01-14 | 22:15

@SyntaxError | 13-01-14 | 22:10
Kulargument. We leven in een digitaal tijdperk, waarin direct contact met de politiek mogelijk is. Het aantal mensen dat geïnteresseerd is in een lidmaatschap van een politieke partij is amper 2 procent!

drs.Nee | 13-01-14 | 22:14

Leugenachtige opportunisten. Nee, ik doe het niet voor mezelf, neehee, ik doe het voor jullie. Sure... Flikker toch op.

NACademicus | 13-01-14 | 22:13

-weggejorist-

Lewis | 13-01-14 | 22:12

@ duitse herder
En hoe lost emigreren de problemen in Nederland precies op?

Lewis | 13-01-14 | 22:12

Lewis | 13-01-14 | 22:08 |
Van de partijen kan ik me het nog wel voorstellen, maar de rol van de NPO is bedenkelijk. Ben benieuwd of ze het dit jaar weer zo gaan aanpakken.

CoffeePatch | 13-01-14 | 22:12

@drs.Nee | 13-01-14 | 22:09
Zoals ik zei, er moet wel een protest aan hangen, anders heeft het geen zin ..

SyntaxError | 13-01-14 | 22:11

Lewis | 13-01-14 | 21:54 | + 2 -
Alles beter dan thuisblijven. Jij bent nogal anti-mohammedanisme. Is het dan werkelijk zo moeilijk?
Nederlanders zijn er geloof ik meester in om juist die partij te kiezen die een 90% van hun standpunten vertolkt. Vind ik grote onzin, en zo'n partij zou ik ook niet weten te vinden.

Als ik een nieuwe auto wil kopen en kan kiezen uit 1.400 modellen, dan kan ik, als ik alles zou afwegen, geen keuze maken. Ik hanteer dus een paar criteria, twee om precies te zijn. Het moet een BMW zijn met minstens 250 pk. Ook nog een beetje fascistisch merk, dus dan zit je gewoon geramd.
Heb je binnen 5 minuten een auto.

Met verkiezingen denk ik er niet anders over. Makkelijk leven, da's een voorrecht van de Heer.

Overigens zou ik het veel prettiger vinden als we in NL een kiesdrempel zouden hebben van 10%, een Tweede Kamer met 75 leden zodat we per saldo, als in elk normaal land, kunnen kiezen tussen 2 of 3 partijen. Nu is NL gedoemd tot polderen, iets wat totaal niks oplevert, behalve eindeloos gezanik en meer leugens dan strikt noodzakelijk.

Itzamná | 13-01-14 | 22:11

Als je toch aan je toekomst wilt werken:

8 & 9 februari vindt de EmigratieBeurs weer plaats in de Expo te Houten. Denk je erover om te emigreren,
studeren of ondernemen in het buitenland? Dan mag je deze beurs niet missen.

De EmigratieBeurs is hét grootste trefpunt voor de
emigratiebranche. Met meer dan 2 miljoen vacatures in het buitenland, 11.000 bezoekers en 150 exposanten.

Neem je CV of Businessplan mee, volg de vele presentaties, oriënteer, informeer en doe zaken!

Dit jaar staat Canada centraal op de EmigratieBeurs. De Canadese Ambassade maar ook diverse provincies en bedrijven hebben vacatures of kunnen u helpen bij
het verkrijgen van een tijdelijk of permanent visum.

Ook hebben wij het grootste aanbod uit Scandinavië in
Nederland. Meer dan 120 gemeentes, bedrijven en instellingen (zoals ziekenhuizen) op zoek naar personeel en ondernemers (Sweden Dragons’ Den).

Bezoek ook de Europese hal met Duitse Landkreisen, makelaars uit Spanje, Italië, Frankrijk, Portugal en
Oostenrijk. Verder overzee een uitbreiding van Bestemming Bonaire of naar Amerika, Uruguay en Ecuador.

duitse herder | 13-01-14 | 22:11

@Itzamná | 13-01-14 | 21:59
Ik heb helaas mijn geloof in GW nooit gevonden, hij likt me te veel het kontje van Israel en heeft nooit moeite gedaan om op gemeentelijk niveau iets te bereiken.
=
"de PVV. Deze partij heeft geen leden en bestaat alleen uit volksvertegenwoordigers die namens de partij optreden."
www.prodemos.nl/Kenniscentrum/Informat...
--
"De PVV kent geen leden. Geert Wilders is het enige lid van de vereniging Partij voor de Vrijheid"
"De PVV kent geen lokale organisaties of afdelingen."
www.parlement.com/id/vhnnmt7m4rqi/part...
--
Voor mij geen optie.

SyntaxError | 13-01-14 | 22:10

@SyntaxError | 13-01-14 | 21:49
Haalt niets uit. Het CDA en de kleine christelijke partijen vaarden er wel bij toen ruim 70% van de Nederlandse kiezers het liet afweten en niet ging stemmen.

drs.Nee | 13-01-14 | 22:09

@ CoffeePatch | 13-01-14 | 22:06 |
Tja, zo gaat dat. Hun nederlaag bleef toen inderdaad binnen de perken. Schaamteloos, maar ik vermoed (nee, ik weet wel zeker) dat elke partij het zo zou aanpakken.

Lewis | 13-01-14 | 22:08

In 2010 kregen de lokale partijen 2277 zetels, de Pvda 1251 zetels (een verlies 737 zetels t.o.v. 2006). Ondertussen werd er die avond op de NPO flink gefeest door links, want in plaats van het te hebben over de gemeenteraadsverkiezingen had de NPO een een landelijk poll laten houden waaruit een stijgende lijn voor links naar voren was gekomen. "De PvdA is weer terug", zei Wouter Bos.

CoffeePatch | 13-01-14 | 22:06

@ Itzamná | 13-01-14 | 21:59 |
Je draaft wel wat door. Je bent niet de norm der dingen hoor.

Lewis | 13-01-14 | 22:04

Natuurlijk is wat je leest, ziet en hoort via de massa-media niets anders dan propaganda. Het is van een verregaande naïviteit anderszins te geloven. Een maatschappij zonder propaganda bestaat niet.
En natuurlijk zijn politici bezig met hun eigenbelang. Dat is al zo oud als de wereld.
En natuurlijk rechtvaardigt de heersende klasse zichzelf onder verwijzing naar nobele idealen, zoals democratie en vrijheid.
Vroeger beriepen de koningen zich op een van god verkregen recht. Nu is god vervangen door de idealen van de Franse Revolutie, de keerzijde van dezelfde medaille.
Machtsuitoefening is de naakte werkelijkheid. Maar deze is voor de meeste mensen maar moeilijk te verdragen, als een duik in ijskoud water.

Rest In Privacy | 13-01-14 | 22:02

Stem op elke partij zolang het geen landelijke is.

funkyd | 13-01-14 | 22:00

SyntaxError | 13-01-14 | 21:49 | + -1 -
Als gezegd zou ik PVV stemmen. Niet dat ik voor hun socialistisch gewauwel ben, wel voor hun islam- en EU-standpunt. Voor mij twee belangrijke punten.
Heb trouwens nog niet uitgezocht of de PVV wel meedoet in 020. If not, stem ik waarschijnlijk op een partij met het lekkerste wijf of zo (moet dan wel moddergeyl zijn en niet links).

En anders inderdaad maar niet. Landelijk of EU stem ik op de PVV.

Zeker dan is niet-stemmen gewoon verraad. Verraad ja.

Juist als je libertariër bent (weet niet of je dat bent, dus laat maar). Dat gelul over stemmen op Farage (niet dat jij dat doet geloof ik, heb niet alles gelezen) is ook alleen maar voor de Bühne. Rechtse Gutmenscheritis, meer niet.

Itzamná | 13-01-14 | 21:59

Lokaal hebben we hier op de heuvelrug enkele zeer goede SGP bestuurders. Krijgen lokaal al jaren mijn stem ( zei de liberaal katholiek...). Geloofsgedoe neem ik op de koop toe

ole guapa | 13-01-14 | 21:59

@Krieties | 13-01-14 | 21:26
Goed plan !

SyntaxError | 13-01-14 | 21:55

@ Itzamná | 13-01-14 | 21:04 |
Doe nou niet net of het niet op z'n minst gecompliceerd is.
Ik stem mijn hele leven al, heb altijd op het standpunt gestaan dat het belangrijk is om te stemmen, dat het onze verantwoordelijkheid is als inwoners van een parlementaire democratie. Maar nu weet ik voor het eerst in jaren absoluut nog niet op welke partij ik moet gaan stemmen - nou ja, lokaal lukt het nog wel, daarvoor zijn de issues minder gecompliceed, maar landelijk... we mogen nog zoveel partijen hebben, er zit er niet één bij waar ik me zowel inhoudelijk als wat betreft de vertegenwoordigers van die partij voldoende bij thuis voel. Ik weet zeker dat dat voor heel veel mensen geldt. Geloof me, dat het feit dat ik voor het eerst van mijn leven niet uitsluit dat ik thuis blijf, zegt heel veel.

Lewis | 13-01-14 | 21:54

Ahh wat goede tips op www.kiesverstandig.eu/news.php

Ik denk dat ik mijn stembiljet ongeldig laat verklaren door er galgje op te spelen of er een "write-in" van te maken door te stemmen op "Pinokkio".

I.P standing up | 13-01-14 | 21:54

Die jongens van de lokale dorpspartij ken ik tenminste. En kan ze in de kroeg op hun flikker geven wanneer ze er een zootje van maken. Dus laat die landelijke lulhannesen aub wegblijven.

Polletje Piekhaar | 13-01-14 | 21:52

Feynman | 13-01-14 | 20:54 | + 22 -
LOL, begin je met de dag leuker te vinden.

Heb je verder niks aan, maar wilde niet dat het 'onopgemerkt bleef'.

Itzamná | 13-01-14 | 21:51

@Itzamná | 13-01-14 | 21:31

Als 30% niet gaat stemmen is dat een erg duidelijk teken dat men het er niet mee eens is, mits dit als protest wordt opgevoerd ... de politiek moet wel weten dat dit een protest is natuurlijk.

Je kunt er alles van vinden wat je wil, en ik denk ook niet dat dat het een succes zal worden .. luie Nederlanders .. liever alles vergeten en geen zorgen .. Met een lidl en een Primarkt hoeft niemand iets "tekort" te komen.

Waren er maar meer mensen als Parsons mischien die wel bereid waren te schoppen ..

Vertel me Itzamná, wat zou jij dan willen doen?

SyntaxError | 13-01-14 | 21:49

Dostranamus | 13-01-14 | 21:38 | + 0 -

Denk het niet. Maar daar hebben we Photoshop respectievelijk Gimp 2.0 en dergelijke programma's voor om dit te regelen.

Krieties | 13-01-14 | 21:47

Of gewoon op mij stemmen. Van mij krijg je geen valse beloftes. Je krijgt helemaal geen beloftes.

triasenergetica | 13-01-14 | 21:38

krieties 21.04

Is die poster er ook met als onderste tekst niet uw regering maar "uw college"?
Uw gemeente mag ook.

Dostranamus | 13-01-14 | 21:38

Programma van D66 in D'Olde Veste weer prima voor mekoar.

Nobeltje | 13-01-14 | 21:34

SyntaxError | 13-01-14 | 21:17 | + -1 -
Ja, en dan? Stel 30% gaat niet stemmen. Who cares?
Ga dan met je luie donder op de PVV stemmen of zo.

Doe je nog wat nuttigs - dat zal sowieso al veel duidelijker zijn qua proteststem dan om gewoon maar niet te gaan stemmen.

Ik weet ook wel dat het een poppenkast is, dat is niet het punt. Denk alleen dat niet-stemmen met afstand de slechtste keuze is die je kunt maken.

Sorry, meer dan goedkoop gelul kan ik er niet in zien. Laat dat 'sorry' trouwens maar weg.

Itzamná | 13-01-14 | 21:31

SyntaxError | 13-01-14 | 21:20 | + 1 -

Eigenlijk zouden we die poster allemaal thuis moeten uitprinten om hem vervolgens naast alle verkiezingsposters op de daarvoor bestemde borden en zuilen te plakken.

De kraakscene gaat tegenwoordig nergens meer over, ik ben ze op mijn beurt dankbaar voor die specifieke poster.

Krieties | 13-01-14 | 21:26

Dus LP v Rossem? ivm gebrek aan beter...?

lidlbier | 13-01-14 | 21:26

-weggejorist en opgerot-

Una Bombaclat | 13-01-14 | 21:24

Geenstijl is nou 95% politieke berichtgeving met of zonder meningen van bloggers, word dat niet een beetje veel jongens?

tattooboer | 13-01-14 | 21:24

Opeens weet je het.
Je blijft lekker thuis op 19 maart.

Dostranamus | 13-01-14 | 21:23

De PVDA zou geld (en zichzelf voor lul zetterij) kunnen besparen als het geen campagne op de tv zou voeren.

Al hun stemmers hebben namelijk een schotel en kijken naar buitenlandse tv.

lady blabla | 13-01-14 | 21:22

De kogel kwam van links, of niet dan?

eerstneukendanpraten | 13-01-14 | 21:22

@Professor Superhirn | 13-01-14 | 20:37

Als hansworst bedoelt u? Ik dacht eerder aan Spekman eigenlijk.

shindai | 13-01-14 | 21:21

Eigenlijk zou de politiek een systeem moeten invoeren à la Big Brother, waar je als kiezer een kandidaat (in dit geval een partij) kunt wegstemmen en uitsluiten voor meerdere jaren. Een systeem vergelijkbaar met het ostracisme van de oude Grieken....

nl.wikipedia.org/wiki/Ostracisme

Zal zowel goed zijn voor de opkomst als voor de kwaliteit van het bestuur dunkt mij.

Rémy Martin ® | 13-01-14 | 21:21

Tijd voor een staatsgreep dan maar ?!

James Lastig | 13-01-14 | 21:20

@Krieties | 13-01-14 | 21:04
Bedankt voor de link "En nu vier jaar je bek houden".

SyntaxError | 13-01-14 | 21:20

Stem Libertarische partij of stem niet. Sim-pel.

Kiwi45 | 13-01-14 | 21:18

@Itzamná | 13-01-14 | 21:04

Een significant aantal stem onthouders .. 20% .. 30% minder stemmers landelijk b.v. die dit uit protest doen.

SyntaxError | 13-01-14 | 21:17

Ned.2 De dag dat Pim Fortuyn won.

drs.Nee | 13-01-14 | 21:14

@SyntaxError | 13-01-14 | 21:08
En dan die D66 principes, stuk voor stuk overboord gezet.

drs.Nee | 13-01-14 | 21:12

Ik heb anders nog wel wat sympathie in de aanbieding voor een kale PvdA lul

Oskaar Blafzuur | 13-01-14 | 21:11

Piratenpartij

hobbit | 13-01-14 | 21:11

Voldoende lokale partijen in ons dorp.

CoffeePatch | 13-01-14 | 21:10

@drs.Nee | 13-01-14 | 20:56

Verrek, dat lijkt er wel op .. bijzonder trieste ripoff dat wel. Van Mierlo heeft nog iets echts, iets geloofwaardigs, dit schaap hebben ze bij het hek van de kleuterschool gevonden en een stukje tekst uit haar hoofd laten leren of zoiets ... komt toch totaal niet over.

SyntaxError | 13-01-14 | 21:08

Stockholm syndroom heeft voor mij een andere betekenis gekregen.
Brievenbus blokkeren gaat niet lukken, de truc is om de straat en huisnummer te vermelden, dan mag het.

Terpen-tijn | 13-01-14 | 21:06

Wat leuk... kan ik in mijn nieuwe wel vrije Vaderland weer eens naar de Fabeltjeskrant kijken. Verder mis ik niets... behalve de optredens van Golden Earring, Cuby and the Blizzards en meneer Wijdbeens.

duitse herder | 13-01-14 | 21:05

SyntaxError | 13-01-14 | 21:02 | + 0 -
En de impact is nog uit te drukken op een schaal van 0,001%-0.002%?

CDA-ers gaan wel stemmen, wist je dat? Zijn je dankbaar, PvdA en de andere kutpartijen ook.

Maarruh, jij houdt je handen schoon. Gefeliciteerd.

Itzamná | 13-01-14 | 21:04

Een Piratenpartij zou de eerste schreden kunnen zetten naar een werkelijke democratie, met hun LQFB- systeem. Het zou dan echter zo moeten worden geïnstitutionaliseerd in ons politieke systeem dat ook de meerderheid die verstandig genoeg is om géén lid te willen zijn van een politieke partij eraan kunnen deelnemen.

Maar Maurice schreef het jaren geleden al: geen enkele machthebber zal vrijwillig afstand doen van macht.

www.maurice.nl/vernieuwing-democratie/...

En wat je ook vindt van de anarchisten uit de jaren '80, ze hadden toch zeker een punt met deze afbeelding:

www.geheugenvannederland.nl/?/nl/items...

Krieties | 13-01-14 | 21:04

@Itzamná | 13-01-14 | 20:56

Niet stemmen, als het op een relevante schaal gebeurt, is zeker wel een protest. Ik vind het een goed idee.
Ik zelfs al jaren mee :D


SyntaxError | 13-01-14 | 21:02

Na planking, Harlem shaken, photo bomben en andere internetmemes zal dit jaar het stembuspissen zijn intrede doen.

Simon de Danser | 13-01-14 | 21:01

Zin in de toekomst? Nou nee...

Terpen-tijn | 13-01-14 | 21:00

Mijn stem gaat naar de partij die van mijn rustige straat geen doorlopende weg maakt. Stelletje amateuristisch kudtfukkers in de lokale raad hier #$@%@#$%^$%@^#$%^. En voor de rest zal het me gestolen worden. Heb er weleens bij gezeten, het is 1 groot toneelstuk van mensen die al jarenlang gezamenlijk de netto vergoedingspremie opzuipen in het lokale café.

de Voorzittert | 13-01-14 | 20:58

Politiek commentator Jaap Jansen:
Treurig. Harma van der Roest kopieert legendarisch Van Mierlo-filmpje bit.ly/1a1m03z
Kopie

bit.ly/1zCn4m
Origineel
Over de politieke situatie in ons land
Over de verwarring en ondoorzichtigheid
Over de tanende invloed van de kiezers
Over de ontoereikendheid
D66 blijft vurig geloven in haar plan, tsja.

drs.Nee | 13-01-14 | 20:56

Parsons | 13-01-14 | 20:38 | + -1 -
Wat ga jij doen? Klinkt nogal goedkoop niet te gaan stemmen omdat je daarmee e.e.a. zou legaliseren.

Neem je de wapens op? Doe je ook niet.
Wat wel eigenlijk?

Thuis in een hoekie gelijk hebben?

Itzamná | 13-01-14 | 20:56

Punt 6

Maak een leuk flyertje met een "ludieke" text zoals:
"Als u geen politicus was had ik u mischien geloofd"
"Ik heb nu geen tijd, bel me straks even: 06-********"
"Stem op mij"
(Jullie kunnen zelf wel iets beters bedenken)
En overhandig dit met een brede innemende glimlach aan uw "belager".
Maak ff een foto of filmpje en zwier het naar dumpert?

SyntaxError | 13-01-14 | 20:55

In Groningen stemmen ze nu met een hooivork. Veel effectiever.

Feynman | 13-01-14 | 20:54

Stem op een lokale partij. Deze zijn ook zwaar kut, maar dan komt je stem tenminste niet bij een landelijke partij terecht. En wie zegt dat lokale partijen geen talent kunnen aantrekken heeft zeker geen columnist als wethouder van financiën.

Osdorpertje | 13-01-14 | 20:54

Ik word altijd lichtelijk agressief van mensen die - na een vriendelijk 'nee, dank je wel' van mijn kant - mij tòch een reclamefolder in de hand proberen te duwen.

Ars Vivendi | 13-01-14 | 20:51

Even over programmepunt 2: Ik was juist wel van plan ze te gaan volgen(stalken) op de sociale mediaas, wat een reaguurder in een vorig topic al opperde. Opdat iedereen kan lezen hoe ik die loze beloften en wanargumenten van ons lokale addergebroed onderuithaal.

VanBukkem | 13-01-14 | 20:50

Ik ga pas weer naar de stembus als ik Nigel Farage kan aankruisen.
Godsammekraken | 13-01-14 | 20:41 | + 2 -

Tot die tijd G. Wilders?

doetiegewoonFF | 13-01-14 | 20:50

&. Stem niet strategisch deze keer.
Geen VVD, PvdA, CDA, D666, GL etc

Mammeloe | 13-01-14 | 20:50

De keuze:

PvdA
D66
CDA
VVD
GroenLinks
SP
Christenen
Lokale lutsers

Zogenaamd veel keus, maar ze smaken allemaal hetzelfde, namelijk zuur en bitter. Neen dank u, dan blijf ik inderdaad beter thuis. Ritmisch kantklossen of een andere nuttigere tijdsbesteding.

Stemmen in dit land is al jaren een farce. Eenmaal je biljetje ingevuld breken al die plucheklevers en carrièrepolitici hun beloftes massaal en gaan zij door met waar zij goed in zijn: het land verkwanselen en zichzelf pijpen.

Ik pas.

Rémy Martin ® | 13-01-14 | 20:49

Ha, stokpaardjesdag. Nou ik stem voor afschaffing van de gemeentelijke politiek.

maggoo | 13-01-14 | 20:48

Juistem! Coalitiedemocratie is geen democratie maar de valse legitimatie van een politieke kaste.

Godsammekraken | 13-01-14 | 20:46

Ik stem i.e.g. geen gevestigde politiek. Daar onze immer "onpartijdige" media alleen aandacht voor deze partijen heeft, kan ik alle berichtgeving, eh propaganda, links laten liggen. Past ook precies, er zijn namelijk geen rechtse, bij voorkeur liberale, partijen in dit land.

Parel van het Zuiden | 13-01-14 | 20:46

In ons durp is de SGP bijna de grootste,en ondanks dat ik goddeloos leef en denk krijgen zij mijn stem bij gebrek aan beter.Hun normen en waarden staan mij wel aan.

pim achtertuin | 13-01-14 | 20:46

De onderwerpen vliegen ons om de oren.

Plukkiehaar | 13-01-14 | 20:42

Ik ga pas weer naar de stembus als ik Nigel Farage kan aankruisen.

Godsammekraken | 13-01-14 | 20:41

@wakkere_nederlander | 13-01-14 | 20:38
Het is 'te allen tijde.'
Drie fouten in 3 woorden! omfg!
#afgang

wakkere_nederlander | 13-01-14 | 20:41

Denk groot,stem groen!Met een rood potlood????

pim achtertuin | 13-01-14 | 20:41

Als ik GS was zou ik Danny + cameraman laten posten bij die broodjeszaak in Den Haag. Daar zullen ze ongetwijfeld langskomen met hun rozen, bodywarmers en worsten. Gegarandeerd prachtige beelden, met triomfantelijk rondhossende broodjesbakkers in geroofde D66 bodywarmers en rectaal ingebrachte rozen.

Professor Superhirn | 13-01-14 | 20:41

Programmapunt 6. Stem niet.

Als je stemt legaliseer je die roversbende.

Niet doen!

Parsons | 13-01-14 | 20:38

Programmapunt 6: mijdt *ten aller tijden* de NPO.
Voor u het weet stemt u strategisch en zijn de rapen weer gaar. Open ramen en deuren en zet de TV uit!

wakkere_nederlander | 13-01-14 | 20:38

Voor Emile Roemer zie ik wel wat minuten zendtijd weggelegd in een Unoxreclame.

Professor Superhirn | 13-01-14 | 20:37

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl