achtergrond

Geenstijl

Hans Jansen - Rechteloos onder de sharia

hj.pngWie geen moslim is, heeft geen rechten onder het rechtssysteem dat bekend staat als de islamitische sharia. Joden, christenen en religielozen hebben geen rechten onder de sharia. Het zou zo maar kunnen dat hierdoor de islam in de ogen van veel mensen onaantrekkelijk wordt, bijvoorbeeld omdat mensen ervan overtuigd zijn dat voor de wet iedereen gelijk hoort te zijn. Daarom is er de beroepsmoslims veel aan gelegen dat deze rechteloosheid niet al te veel de publieke aandacht trekt. Wie de aandacht vestigt op hoe de sharia aan christenen, joden en religielozen alle rechten ontzegt, loopt het risico beschuldigd te worden van islamofobie, haatzaaien, belediging of zelfs discriminatie – terwijl natuurlijk het onderscheid tussen moslims en anderen zoals de sharia dat maakt, als vorm van discriminatie niet is te overtreffen. Geëvenaard is zulke discriminatie in het verleden trouwens wel eens een enkele keer, dat dan weer wel. De bewering dat wie de islam niet heeft aanvaard rechteloos gemaakt wordt onder de sharia, zou trouwens makkelijk weerlegd kunnen worden door te laten zien welke rechten de sharia dan wél toekent aan wie geen moslim is.
Het zou dan misschien een opluchting zijn om te zien dat het toch niet zo erg gesteld is met de sharia en de islam. Zulke weerleggingen zullen, als ze zouden verschijnen, met vreugde onthaald worden, en wijd en zijd in binnen- en buitenland worden gepubliceerd. Ieder die ooit heeft beweerd dat de sharia geen rechten geeft aan wie geen moslim is, zal zich na zo’n weerlegging moeten schamen: hij heeft zich vergist, met opzet of per ongeluk. Maar pas op voor verwarring: de sharia verleent wel routinematig enkele gunsten aan christenen en joden die bereid zijn geweest zich te onderwerpen aan het oppergezag van de islam, maar dat gaat om gunsten die elk moment weer kunnen worden ingetrokken, niet om rechten. Beroepsmoslims begrijpen dit onderscheid zonder moeite, maar buitenstaanders tuinen er vaak met open ogen in. Desalniettemin menen de vrienden en vriendinnen van de islam, en ook de beroepsmoslims, dat de manier waarop de sharia gunsten verleent aan christenen en joden, aantoont dat de islam een wezenlijk tolerante godsdienst is. Misschien is de islam inderdaad wezenlijk tolerant, wie weet, maar uit de regelingen van de sharia ten opzichte van joden, christenen en religielozen blijkt het eigenlijk niet. Alleen de inhoud van de sharia-handboeken die door beroepsmoslims voor moslims geschreven zijn, kan bevestigen dat wie geen moslim is, onder de sharia rechteloos wordt. Er bestaan veel van zulke boeken, in allerlei talen, op allerlei plaatsen uitgegeven, vele malen herdrukt, bewerkt en bijgewerkt. Een bruikbaar handboek is dat van N.H.M. Keller, waarin het Engels en het Arabisch naast elkaar staan, en dat is afgezegend door de Azhar-universiteit in Cairo, de hoogste academische instantie binnen de islam. Keller laat bijvoorbeeld zien dat wie geen moslim is, niet het recht heeft van een moslim te erven, behalve bij legaat, p. 462 en p. 476. Niet zo erg, denkt u nu, en dat is ook zo, totdat u een erfenis aan uw neus voorbij ziet gaan doordat uw moslimse broer of achterneef claimt dat uw vader zich op zijn sterfbed tot de islam heeft bekeerd. Het recht op leven wordt door de sharia niet erkend waar het mensen die geen moslim zijn aangaat, Keller p. 584. De vorm waarin Keller dit opschrijft is in onze ogen merkwaardig maar voor het genre dat hij beoefent normaal: hij stelt uitsluitend dat volgens de sharia een moslim geen ‘genoegdoening’ hoeft te geven wanneer hij iemand die geen moslim is om het leven brengt. Hoe staat het met het recht op zelfverdediging? Als er ooit iets een moslim tot een booslim maakt, dan is dat wel als de ongelovigen gebruik willen maken van hun vermeende recht op zelfverdediging. De woede die de staat Israël in de islamitische wereld oproept, is van deze algemene regel uitsluitend een bijzonder geval. Invoering van de sharia in Nederland, of waar dan ook, is geen goed idee. Het is zorgelijk dat de academici die aan de Nederlandse universiteiten deze zaken onderwijzen, daar zo discreet over zijn. Nu is discretie nog wel te begrijpen of te vergoelijken, maar wat te denken van een hoogleraar als Professor Dr. Mr. M. Berger (Leiden), die stelt dat de sharia voor 90% (of zei hij nu 95%?) gelijk is aan het Nederlands recht en die daar mee wegkomt? Onder Nederlands recht is moord op een niet-Nederlander strafbaar, onder islamitisch recht is moord op niet-moslims niet strafbaar, zou dat nu die 5 of 10% zijn? Of is er meer? Zorgen dat u en uw kinderen niet rechteloos worden onder de sharia, dat is een mooi voornemen voor 2014 en volgende jaren.

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.