Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Groningers zaaien hetzerige aardbevingsangst

Filmpje. 'Dit is Mieke. Mieke wordt bedreigd. Niet door oorlog, mishandeling of ziekte maar door geld. Geld dat verdiend wordt met gaswinning en volgens sommigen onmisbaar is voor Nederland. Mieke woont in Nederland, in Groningen.' HAHAHAHA! Iets te vaak naar Republikeinse propagandafilmpjes gekeken, die angstzaaiers 2.0 van de Groninger Bodem Beweging. Als we het goed begrijpen wordt Mieke bedreigd en zit de hele dag in zwart/wit in een hoekje naar enge muziek te luisteren, want aardbevingen van 0,5 op de schaal van richter. Juist. Terwijl iedereen weet een veel grotere bedreiging voor de toekomst van Mieke is dat ze straks een Gronings accent heeft. Met die vage spotje wordt Mieke weggezet als een soort zielig Syrisch vluchtelingkindje om zo "goed laten zien wat de gevolgen van de gaswinning kunnen zijn." (spiegel) Ah ja. HOE DAN? Serieus, hoeveel Groningse kinderen zijn we al kwijtgeraakt door de gaswinning? Hoe groot is die stroom Groningse vluchtelingen naar Randstedelijke asielzoekerscentra? Hoeveel Groningers stierven er al in de Hollandse zucht naar aardgas? Nee, maar echt? Stelletje dramatische aanstellers. En wij maar denken dat Groningers zo'n nuchter volkje zijn. Valt vies tegen. Man de fuck op. De gemiddelde vibrator van een Groningse moeder laat tenslotte de grond harder trillen. Oh, wacht. De Twitterbio toont de ware gedachte achter dit inzetten van zielige kindjes in propagandafilmpjes: LALALA GELD!

Reaguursels

Inloggen

Inderdaad. LALALAGELD. Maar waarom zouden de NAM en de staat miljarden mogen verdienen aan Groningen en moeten de Groningers die met de schade zitten maar genoegen nemen met het bedrag dat de eigen taxateurs van de NAM goed uitkomt om de schade op vast te stellen? Het lijkt me niet meer dan logisch dat de volledige, door een onafhankelijke expert vastgestelde, schade wordt vergoed. Groningen is geen wingewest!

Doldwaas | 01-12-13 | 18:56

Het is slechts een klein groepje randdebielen dat loopt te gillen, geen aandacht aan schenken. De gemiddelde Groninger boeit het helemaal dat er af en toe een klein aardbevinkje is.

The Keymaker | 01-12-13 | 13:45

Kritisch55 | 30-11-13 | 22:55 | + -2 -

Het is zinniger op te zoeken wat intensiteit betekend. En dan te kijken naar de gemeten intensiteit ipv Richter. Richter geeft voor Groningen een verkeerd beeld vanwege de (on)diepte hypocenters en de slappe bodem.

hogeheuvel | 30-11-13 | 15:43 | + -16 -

Ik vind het dan weer interresant dat ze tot 2000 altijd de intensiteit gaven, maar inmiddels slechts sporadisch. Why? Richter zegt relatief weinig; de mate waarin de bodem beweegt (intensiteit) is van belang voor mensen & gebouwde omgeving.
(Te verwachten) Intensiteit is dan ook de basis voor aardbevingsbestendig bouwen.

harstef | 01-12-13 | 12:38

Als ik mijn huis waar ik hard voor heb gewerkt, en nog steeds hard voor moet werken in duizend stukjes zie breken, en de waarde van mijn huis aan verdampen is zou ik OOK alle registers opentrekken om aandacht hiervoor te krijgen. Het inzetten van zielige zwartwit beelden van een klein meisje zou bij mij slechts een 'trailer' zijn van de zaken die ik aan het licht zou proberen te brengen.

P5ycH0 | 01-12-13 | 10:46

@Mr. Oranda | 01-12-13 | 02:17
Je weet niet waar je het over hebt. Laat de Groninges een eerlijk deel van de opbrengsten terugkrijgen (momenteel een schamele 1%, terwijl zuiden 6% ontvangt) en ze redden zich prima.
Zou jou wel eens willen horen als jouw huis enkele duizenden Euro's schade oploopt en de waarde van je huis steeds verder daalt...
Zou je post bijna hersendiarre willen noemen, maar ja daar heb je dan hersenen voor nodig....

DickieDick | 01-12-13 | 10:30

@Mr. Oranda | 01-12-13 | 02:17
Valt onder zelfredzaamheid ook als de Noordelingen de gasbel zouden claimen als zijnde van hen? En dat ze zelf het recht hebben om te bepalen wat er mee gebeurt? OPt dit moment heeft het Noorden het minste aan de opbrengsten van de gasbel... Slechts 1% terwijl het zuiden 6% krijgt.... En randstad profiteert er nog meer van...
Over zelfredzaamheid gesproken. Probeer jij eerst eens wat verstand te kweken voor je die hersendiarree loslaat.

DickieDick | 01-12-13 | 10:24

bruine kikker | 01-12-13 | 01:56 | + 0 -
-----
Ja Maddy is eindelijk gevonden - ze is door al die bevingen niet veel gegroeid.

pitabroodje | 01-12-13 | 08:43

In het bosgebied ten zuiden van Valkenswaard en Eersel zit ook veel schaliegas - maar daar gaan we niet aan beginnen.
Eerst Groningen verder leegpompen, dan in Belgie schaliegas gaan inkopen en daarna zien we wel.

pitabroodje | 01-12-13 | 08:41

Ja - in de Belgische kempen zit veel schaliegas in het bosgebied tussen Lommel, Mol en Leopoldsburg.
De steenkoolmijn in Zwartberg bij Genk is al jaren dicht - nu gaan we dichter bij Nederland rijkdom verwerven.
Het ligt in de verwachting dat de linkse partijen en de Nederlandse milieubeweging dit in Noord-Brabant nog lang zullen tegenhouden..... dit is gunstig voor Belgie.
Lach me rot.... als de Ollanders straks in Belgie aardgas moeten gaan inkopen.

pitabroodje | 01-12-13 | 08:37

Mooi voorbeeld van wat er ontbreekt aan de Groningers: - Zelfredzaamheid. Bij elk probleem dezelfde reactie. Naar Den Haag kijken en hand op houden voor een zak geld. Zet nou zelf eens de schouders eronder! Werkloze zwartklussers zat daar!

Mr. Oranda | 01-12-13 | 02:17

DickieDick 00.49: Zit er schaliegas in de bodem van de Randstad dan? Zeker weten? Het meeste schijnt er onder het Kempisch Plateau te zitten, dus Noord Brabant en de Belgische provincies Antwerpen en Limburg.
Holland moet niet alles willen! Bovendien zit er daar ook nog flink wat mijngas in de diepe kolenlagen daar. Of is dat hetzelfde?

bruine kikker | 01-12-13 | 02:03

Maddy MacCann eindelijk gevonden. Ze zit met angstige oogjes ergens in Groningen in een hoekje, het arme kind.

bruine kikker | 01-12-13 | 01:56

@Mazzeltov | 30-11-13 | 18:08
Komt alles toch mooi samen, wij hebben ook geen belang dat je de lucht hier komt vervuilen met die arrogante putlucht om je heen.
Succes als ze schaliegas in de Randstad gaan winnen.... ik hoop erop.

DickieDick | 01-12-13 | 00:49

@poeszje | 30-11-13 | 17:27
Het Noorden gered van een failliet? Als we de gasbel voor onszelf hadden gehouden waren we het rijkste deel van Nederland geweest. De roversbende in Den Haag liet ook toen zoiets niet gebeuren...

DickieDick | 01-12-13 | 00:46

EN voor degenen die daadwerkelijk er meer van willen weten... een overzichtje van aardbevingen en de ontwikkeling in 25 jaar tijd hier:
roelart.cartodb.com/viz/a4416402-5380-...

DickieDick | 01-12-13 | 00:39

Hier een Groninger die niet probeert om extra inkomen binnen te harken en er weinig last van gehad heeft, maar ik hoop oprecht dat het boren naar schaliegas gauw gaat beginnen en nog meer dat Amsterdam of Rotterdam (of een andere plaats in Noord- of Zuid-Holland de meest geschikte kandidaten zijn.
Kan me nog wat gejammer herinneren toen er een metro aangelegd werd.... Ben erg benieuwd hoe er dan gereageerd wordt...

DickieDick | 01-12-13 | 00:36

@Tweedehandsje | 30-11-13 | 15:25
Lijkt me een vakantiehuisje op een recreatiepark o.i.d.

lekkurlinx | 30-11-13 | 23:17

die groningers hebben gewoon gelijk, compensatie. Dat zou nog wel eens goed tegen kunnen vallen voor de nam. Daarbij moet je een hoop ook niet willen, zoals schaliegas boringen.

sufkut | 30-11-13 | 22:59

Te lui of te dom om te werken, dan maar op aardbeving hopen. Wel eerst opzoeken wat Richter betekent, anders kom je nog dommer over

Kritisch55 | 30-11-13 | 22:55

Die gasten die mij zitten te minnen hebben dus nog steeds niet door dat ze gisteren in de maling zijn genomen met Jeffrey's huisjas-aanklacht. Sukkels!

PrinsesStoepje | 30-11-13 | 22:36

@Mark Smith | 30-11-13 | 18:24 | + -1 -
Heb het gewoon niet zo op Marxisten, iedereen heeft wel iets, nietwaar.?

Kaas de Vies | 30-11-13 | 22:23

Dit is gewoon een goed filmpje.
En een goed middel ook.
Beter als sussende woorden van belanghebbenden die idd als doel geld hebben.
Jammer Johny, verkeerde observatie, kan gebeuren.... volgende keer weer een goed stukje, afgesproken?

Free Fall-ing | 30-11-13 | 22:00

Stekkepoot | 30-11-13 | 18:45 |

*diepe buiging maakt* + veel!

CornholioNL | 30-11-13 | 21:41

SamKoeman | 30-11-13 | 15:29 | + 58 -

Het zal volgens mij niet fraai worden als er Richter 6 aardbevingen komen. Nu was volgens mij maximum Richter 3, waarbij op "gewone diepte" en op een harde ondergrond een intensiteit I a II was te verwachten, uiteindelijk een intensiteit VI gemeten. Oorzaak: bodem & diepte.

Het is op z'n minst opmerkelijk te noemen dat NL Eurocode 8 (aardbevings veilig bouwen) nog niet geratificeerd heeft. Dat betekent dat men nog steeds niet-earthquake proof bouwt, terwijl dat met oogpunt op veiligheid wel zou moeten.

Aan degenen rond aardbevingsgebied wonen: doe iets aan je schoorsteen, in het algemeen gaan die er snel aan en gevaarlijk door je dak vallen of boven op je kop.
Geen glas of zware dingen boven je hoofdeinde of favoriete bank. Schoenen naast/onder bed.

Filmpje wel wat overdreven dramatisch, desondanks meer risico dan je uit de huidige berichtgeving zou verwachten.

harstef | 30-11-13 | 20:09

Die Mmax van 6.0 die SODM (staatstoezicht op de mijnen) heeft gegeven slaat op poep (www.sodm.nl/sites/default/files/redact...). Ze hebben gewoon de Gutenberg-richter relatie (statistische relatie tussen frequentie en magnitude: en.wikipedia.org/wiki/Gutenberg%E2%80%...) geextrapoleerd zonder te kijken naar de daadwerkelijke geologie. De maximale magnitude die je in Slochteren zou kunnen krijgen is afhankelijk van het totale oppervlak van de bewegende breukvlakken en de maximale verplaatsing langs deze vlakken (en.wikipedia.org/wiki/Moment_magnitude...). De maximale magnitude kan dus niet zomaar worden bepaald aan de hand van simpele statistiek.

De NAM en overheid moeten gewoon alle mogelijke directe en indirecte schade van de Groningers vergoeden. En verder moet iedereen zich gewoon verdiepen in de achterliggende fysische processen en stoppen met huilen.

jon86 | 30-11-13 | 20:08

@Stekkepoot | 30-11-13 | 18:45 |
Kaas heeft ongelijk als hij zegt dat 1% van de aardgasbaten naar Groningen gaat. Het is nog een graadje erger. Luister en huiver waar die 1% vandaan komt:

Van de aardgasbaten ging 60% naar het aflossen van de staatsschuld en 40% naar het Fonds Economische Structuurversterking (FES). Het geld van de FES ging voor 88% naar het westen, 9% naar het zuiden, 2% naar het oosten en 1% (daar is ie) naar het noorden. Let wel: 1 procent naar het noorden, dus Groningen, Drenthe en Friesland gezamenlijk! In de drie noordelijke provincies zien we van de aardgasbaten dus slechts 0,4%. Daarbij moet dan wel de kanttekening worden gemaakt dat wij in het noorden ook profiteren van de aflossing van de staatsschuld. In 2011 is het fonds opgeheven. Hoeveel het noorden nu krijgt is niet duidelijk.

SamKoeman | 30-11-13 | 20:03

@Stekkepoot | 30-11-13 | 18:45 |
Kaas heeft ongelijk als hij zegt dat 1% van de aardgasbaten naar Groningen gaat. Het is nog een graadje erger. Luister en huiver waar die 1% vandaan komt:

Van de aardgasbaten ging 60% naar het aflossen van de staatsschuld en 40% naar het Fonds Economische Structuurversterking (FES). Het geld van de FES ging voor 88% naar het westen, 9% naar het zuiden, 2% naar het oosten en 1% (daar is ie) naar het noorden. Let wel: 1 procent naar het noorden, dus Groningen, Drenthe en Friesland gezamenlijk! In de drie noordelijke provincies zien we van de aardgasbaten dus slechts 0,4%. Daarbij moet dan wel de kanttekening worden gemaakt dat wij in het noorden ook profiteren van de aflossing van de staatsschuld.

SamKoeman | 30-11-13 | 19:58

De oplossing is natuurlijk heel simpel: De schade aan onroerend goed moet totaal door de NAM vergoed worden.Een kosten/baten analyse zal tijdens het proces aantonen of het nog lucratief is door te gaan met gaswinning.Als dit zo niet gebeurd is er sprake van smeerlapperij (Kamp?)tot in Den Haag.Kortom: De eigenaren van het gebied mogen NOOIT de dupe worden van "goedkoop" gas voor heel Nederland.Russisch gas ? Vergeet het maar,dat is altijd duurder.Daar zorgt Putin wel voor.

Dolphi | 30-11-13 | 19:56

iik woon in new zeeland daar zijun elke dag 3-4 bevingen alleem die boven 3-6 zijb voelbaar de rest merk je niet

gerrit4689 | 30-11-13 | 19:32

-weggejorist-

Stekkepoot | 30-11-13 | 18:45

Jammer Mieke, Nederland heeft heel veel centjes nodig om een ongezonde multiKul te handhaven. Omdat de multiKul voor 100% bestaat uit mensen die zwakker en zieliger zijn dan jij kan je het dus wel schudden.

Jan Passant mk2 | 30-11-13 | 18:43

duitse herder | 30-11-13 | 15:43

Lol, je hebt er drie wakker gemaakt.
Worstjes | 30-11-13 | 15:58 | + -2 -
.
Tien...

duitse herder | 30-11-13 | 18:31

Kaas de Vies | 30-11-13 | 15:00 | + 120 -
Volgens mij wil jij gewoon graag een keer geweldig door je held Quinsy in je aambeienpoeperd worden genomen.

Mark Smith | 30-11-13 | 18:24

Als over een paar jaar de boel inzakt in Groningen dan krijgt Kamp het nog klaar om te zeggen dat er geen verband is tussen die gaswinning en de aardbevingen. Ik vind het schandalig dat iemand gewetenloos die gaswinning door laat gaan.

Zaniker | 30-11-13 | 18:17

Hoog tijd dat Grunningers krijgen waar ze recht op hebben. Leeggeroofd worden, met de gebakken peren achterblijven en vervolgens nog je kop moeten houden ook. Dacht het niet.

nuisz | 30-11-13 | 18:16

Kijk voor de grap eens op her IJslandse weerbericht. Staat een kaartje met de aardbevingen van de laatste 48 uur. Dat zijn er meestal 60 tot 80. Als je kat heeft gejongd haal je daar nog eerder het nieuws.

Vod Kanockers | 30-11-13 | 18:14

Groningen, daar wil je als Randstedeling nog niet dood gevonden worden.
Er gaat niets boven Groningen, roepen ze daar ?
Maak er maar van : er valt niks te beleven in Groningen, uitgezonderd dan het Mosterd-museum.

Mazzeltov | 30-11-13 | 18:08

@Johnny Quid.
Jij woont dus niet in Groningen. Het is gewoon wachten geblazen totdat Kamp zegt: ''Ich habe es nicht gewusst".

Zaniker | 30-11-13 | 18:07

Alle Groningers zijn pedo's.

sjaakdeslinksesul | 30-11-13 | 17:57

stelletje jankers daar in groningen..... ow wacht ik woon daar ook......

dreumerroel | 30-11-13 | 17:49

Ik vind het geweldig, dat filmpje, laat de staat maar betalen voor wat ze de Groningers hebben aangedaan !

poeszje | 30-11-13 | 17:40

Quid gaat de (terecht) de gordijnen in als iemand drongen aan het verkeer deelneemt. Leg dan eens even uit wat het verschil is als iemand willens en wetens de risico's besluit om versneld gas te winnen voor de export? Of zijn dode kindertjes in de randstad wat anders dan dode kindertjes in Groningen?

Brimstich | 30-11-13 | 17:37

Toen er bij de metro-aanleg wat huisjes om dreigden te vallen, werd Amsterdam ongeveer tot rampgebied verklaard en bewoners ondergebracht bij Hotel Krasnapolsky (GS 09-2008). Voor de Groningers ligt hun provincie jammer genoeg niet in Amsterdam.

jeaudekoek | 30-11-13 | 17:33

Dat gelul over veiligheid en leefbaarheid. Dit gaat om gas en geld, niet om een handjevol stugge zeikerds. Met je scheurtje in je bouwval.

Na het christenvolk vanmorgen biedt Geenstijl nu weer een andere minderheid de gelegenheid om het gelijk bij elkaar te minnen. You go Henk Kamp :o)

Shareholder II | 30-11-13 | 17:30

De gasbel heeft vanaf de jaren vijftig het noorden gered van het falliet, dus wat mouwen ze nou ?

poeszje | 30-11-13 | 17:27

Die Groningers hebben groot gelijk, ze worden genaaid zonder juiste vergoeding. Hoog tijd om ze te betalen.

van_de_pot_gerukt | 30-11-13 | 17:27

In zijn eenvoud een geniaal en heel doeltreffend filmpje. Dat blijkt maar weer Zelfs al vind je het flimpje schokkender dan alle Groningse bevingen bij elkaar

Premier Trutte | 30-11-13 | 17:11

-weggejorist-

Gijsie | 30-11-13 | 17:05

Ik mis de racisme troef. Kunnen we niets iets met negers bedenken, een creatieve oplossing die beide problemen in één keer oplost?

Djipfries | 30-11-13 | 17:04

Elke kleine aardbeving voorkomt dat de volgende groter zou zijn. Ergo: geen enkel signaal te vinden dat er zwaardere aardbevingen zouden komen, hooguit geleidelijk frequenter - niet of nauwelijks waarneembare - aardschokjes. Beetje alsof de bus 1x per week in plaats van 1x per maand over de drempel voor huis rijdt.
hogeheuvel | 30-11-13 | 15:43

Het zit een tikkeltje anders.
De kans op een zware beving is kleiner dan die op een lichte beving.
Per magnitudepunt (dus van 1 op de Richterschaal naar 2 op diezelfde schaal) neemt de kans met een factor 10 af.
Dus als je 1000 bevingen met kracht < 1 hebt, zal je 100x hebben met kracht tussen 1 en 2 en 10x met kracht tussen 2 en 3 en 1x met kracht tussen 3 en 4 in dezelfde periode.

Punt is dat het KNMI vrijwel alleen maar bevingen registreert tussen 2 en 3 wanneer het nacht is. Dat is een beetje vreemd, want de grond zal overdag ook inklinken
Dus je hebt in de praktijk heel weinig statistieken over het werkelijk aantal bevingen.
Feit is al wel dat we inmiddels al een stuk of 5 bevingen hebben gehad die tussen de 3 en 4 zitten, dus puur en alleen daarop gebaseerd kun je verwachten dat we kennelijk al 100-en bevingen hebben gehad tussen de 1 en 2 en enkele duizenden < 1.
Die bevingen < 2 zijn vrijwel niet te voelen, maar wel hoorbaar. Je hoort dus ook regelmatig het lage brommende geluid wat ook heel duidelijk aanwezig was ten tijde van de beving van augustus 2012.
Elke keer dat ik dat geluid hoor, voel ik mezelf knap onrustig, terwijl je met je verstand gewoon weet dat er eigenlijk weinig reden is om ongerust te zijn. Maar het voelt in elk geval knap vervelend.

Een ander punt is dat de bevingen in Groningen zo ondiep zijn. Daardoor kun je ze vanaf een 2.0 voelen en vanaf een 3.0 heb je al significante schades.
Elders in de wereld zijn de bevingen veel dieper en dus ook minder voelbaar aan het oppervlak. Dat is ook heel simpel te verklaren. Je meet ze aan het oppervlak en rekent dan terug naar wat de kracht geweest zou moeten zijn op een bepaalde diepte.
Dat zegt dus ook heel weinig over hoe de bevingen ervaren worden.
Persoonlijk vermoed ik dat je ongeveer 1.5 punten erbij moet tellen om ze te kunnen vergelijken met het tabelletje op Wikipedia over de Richterschaal. Maar eigenlijk ben je niet geinteresseerd in hoeveel energie er vrijkomt, maar hoe heftig de boel beweegt boven de grond.
In Limburg zijn de getalletjes hoger, omdat het epicentrum een heel stuk dieper ligt. Maar in Groningen draagt de trilling ook nog eens een stuk verder zonder echt af te nemen. Dit komt mede door de kleigrond en gebrek aan bebouwing. Dus kan een veel groter gebied ervan "meegenieten".
Daarmee zeg ik niet dat de bevingen in Limburg niet erg zijn, maar alleen dat ze lastig te vergelijken zijn.

Wat er NU moet gebeuren is dat er her en der meer meters geplaatst moeten worden zodat goed in te schatten is hoeveel kleine bevingen er zijn, want dan kun je statistiek bedrijven.
En het is nu al goed merkbaar dat het aantal bevingen exponentieel aan het toenemen is, dus daardoor neemt ook de kans op zwaardere bevingen toe.
Wanneer ze nu zouden stoppen met gaswinning (zal niet gebeuren, zelfs terugschroeven doen ze niet) zal je op z'n vroegst pas over een jaar de gevolgen merken, want dat is de reactietijd in de praktijk.
Dus voor komend jaar zal er sowieso niets verbeteren. Zeker niet als je bedenkt dat er dit jaar een recordhoeveelheid uit de grond gehaald is.

Maar Kamp wil niet eens geld steken in onderzoek en blijft de onderzoeken die lopen geheim houden, vermoedelijk omdat de resultaten hem niet aanstaan.
Kwestie van rekken dus tot hij er niet meer verantwoordelijk voor is.
AUB, laat deze discussie openlijk gevoerd worden en AUB laat "Den Haag" eens serieus kijken naar de problemen hier.
Kennelijk is alleen al de gedachte dat het geld gaat kosten al reden genoeg om alles in de doofpot te steken.

En over die bevingen van 6.0 die zouden kunnen voorkomen.... De 3.6 beving kost alleen al zo'n 40 miljoen aan schade. Een 6.0 is ruim 2 punten hoger, dus 1000x zoveel energie. Zou me niets verbazen als de hoeveelheid energie rechtevenredig is met de schade. Dat kan nog "leuk" worden.
In het rapport van de SODM spreekt met van 5.nogwat +/- 1. Dus een marge van een factor 1000. Dat geeft wel aan dat er veel te weinig bekend is en laat AUB NU de boel onderzocht worden zodat we weten waar we aan toe zijn.
Maar ik krijg toch sterk de indruk dat dat nogal 'ongewenst' is in deze crisis-tijd. Het zou eens een onplezierige uitkomst kunnen hebben :(

De actie van GBB is IMHO een beetje een onhandige, want je zorgt ervoor dat je eigenlijk nog minder serieus genomen wordt, terwijl juist het tegenovergestelde bedoeld is.

Gijsie | 30-11-13 | 17:04

Ja dan kunnen ze in paniek tijdens zo'n aardbeving in hun pyjama's hun zwartwit televisies vastklampen "NEE NEE!!"

JensDensen | 30-11-13 | 16:57

www.dvhn.nl/nieuws/groningen/article10...

Geeft je een wat beter beeld. Laten we wel zijn dit is te zien als gevolg van de gaswinning. Kamps was er verder duidelijk over: kut voor jullie maar we moeten al die nutloze ellende als JSF, Windmolensubsidie en wachtgeldregelingen ergens van betalen.

Als Johnny met zijn heldere mening nu daar eens een huis koopt, omdat het kan, dan mag die een mening hebben. Nu is het geblaat vanuit Amsterdam.

GrandmasterB | 30-11-13 | 16:56

Het echte probleem is extra waardedaling van huizen in een regio waar diezelfde huiseigenaren al langer dan de Randstad de waarde van onroerend goed zien afbouwen door vergrijzing en gebrek aan economie. Ik woon dr.

zeiksmurf | 30-11-13 | 16:54

Als je als moeder een keer je kinderen uit angst van bed heb gehaald dan snap je misschien beter het sentiment dan wanneer je randstedelijk journalist bent. Het is vooral jammer dat de discussie over geld gaat, hij zou over veiligheid en leefbaarheid moeten gaan. Geld is dan alleen nog een middel.

torentje_van_spiek | 30-11-13 | 16:51

Met die vage spotje ?

De ware identiteit van Quid is nu wel bekend.

Roger Kaputnik | 30-11-13 | 16:43

Je kunt van alles over het filmpje zeggen. Vind het zelf slecht gekozen. Maar de angst is er wel degelijk. Woon binnen 2km van wat de zwaarste klap was en de mensen renden in paniek in pyama de straat op. Die kopen echt niets voor zo'n stukje gemakkelijke randstadopinie als hier gespuid door Quid.

torentje_van_spiek | 30-11-13 | 16:37

@beetjemoe | 30-11-13 | 15:15
Kinderen gebruik je niet voor politieke doeleinden, dat is smakeloos en on-Gronings als je het mij vraagt. Er zijn vermoedelijk andere krachten in het spel daar er zoveel geld mee gemoeid is, en de bodembeweging diskwalificeert zichzelf daarom wellicht met opzet. Het is zeer aannemelijk dat er ook ditmaal westerse mollen in de bodembeweging zitten, zoals we al eerder gezien hebben bij bijvoorbeeld de lijsttrekker van de PvN en de stroman uit Den Haag die ineens burgemeester van Groningen werd, de rampzalige en totale onbenul Rehwinkel. Ik kan me geen Groninger voorstellen die zomaar bereid is om zijn kinderen te exploiteren voor een dergelijke PR-campagne, sociopaten uitgezonderd.

#enpassant | 30-11-13 | 16:32

Eigenlijk is er een heel makkelijk alternatief, nl. schaliegas winnen in de rest van Nederland. Wat nou schadelijke milieueffecten, gewoon even slikken en niet piepen. Kunnen we ook meteen beginnen met opslag van Co2 in Barendrecht. Want daar vonden ze het toch allemaal best?
Terwijl we op tv lekker geld inzamelen voor aardbevingen, laten de weg-met-ons mensen Groningers lekker stikken.

roze_bril | 30-11-13 | 16:30

@samkoeman
Het zwaar getroffen Zuidlaren met een inmiddels verlaagd Zuidlaardermeer valt ook onder het crisisgebied. Kijk hier even naar de aardbevingskaart van Nederland: www.knmi.nl/seismologie/kaart.html clusterbevingsgebied recht onder dit Hondsrugdop.

hogeheuvel | 30-11-13 | 16:25

Bakito | 30-11-13 | 16:14 |

Idd, maar je vergeet er nog 1:

Vieze stinkende harige huistrollen die hun klabanus te pas en onpas op tafel leggen....

CornholioNL | 30-11-13 | 16:19

@watazooi | 30-11-13 | 16:11 "voornaamlijk de randstad van luxe te voorzien"

Ja, want de rest van Nederland heeft geen verwarming of warm water nodig.

Koninging Beatricks | 30-11-13 | 16:17

Kaas de Vies | 30-11-13 | 15:00 | + 70 -
De kwaliteiten van Nederland zijn altijd schromelijk overdreven. Dankzij internet weten we inmiddels dat we een dertien-in-dozijn-land zijn met dezelfde problemen als overal ter wereld. Racisme, milieuverontreiniging en corrupte politici, we zijn geen haar beter dan andere landen.

Bakito | 30-11-13 | 16:14

Tja eerts de gasvoorraad voor 12.50 gulden per ha toeeigenen. Er dan voor miljoenen per ha uitpompen' voornaamlijk de randstad van luxe te voorzien en nu de eigenlijke eigenaren van het gas behandelen als zeurpieten, maar ondertussen wel miljarden aardgasgeld naar ontwikkelingslanden door sluizen.

watazooi | 30-11-13 | 16:11

Hier een lijst met alle geregistreerde bevingen in Nederland vanaf 1986. Er zitten wel wat >3 jongens tussen, dus bij die 0,5 in het topic hoort een flinke korrel zout.
www.knmi.nl/seismologie/geinduceerde-b...

Hoen | 30-11-13 | 16:10

Die mensen zijn aandachtstrekkers. Normale Groningers blijven er nuchter onder.

TonvandenHoogenBats | 30-11-13 | 16:09

lekker dramatisch "vind ik leuk"

JensDensen | 30-11-13 | 16:05

Wat is er toch gebeurd met het aloude Groningse adagium: As het niet ken so as het mot, dan mot het so as het ken.

Polletje Piekhaar | 30-11-13 | 16:05

Lekker makkelijk praten als je in de Randstad woont maar wacht maar we zullen dit niet te lang meer tolereren. Ik voorspel aanslagen op gasboorlocaties, trekkers op het binnenhof en wat al niet meer.

Traanplaat | 30-11-13 | 15:59

duitse herder | 30-11-13 | 15:43

Lol, je hebt er drie wakker gemaakt.

Worstjes | 30-11-13 | 15:58

Het filmpje inderdaad een debiel filmpje maar dit artikel in minstens zo debiel.

de knoop | 30-11-13 | 15:55

Nederland leeft! Groningen Beeft!

fragvoer | 30-11-13 | 15:55

@hogeheuvel | 30-11-13 | 15:43
Maar de overheid heeft de laatste jaren een steeds groter volume uit de grond gehaald. Daarop moet een quotum op. En over uw analogie, het is meer alsof de bus 1x per week ín je huis rijdt in plaats van er voorbij. Die scheuren zitten er niet voor niks. Maar aangezien u het hebt over 'aardschokjes' die 'niet of nauwelijks waarneembaar' zijn, rijst bij mij het vermoeden dat u werkelijk geen idee hebt waarover het gaat. Ik, in Groningen, zit erboven op en neemt u van mij aan dat het geen aardschokjes zijn.

SamKoeman | 30-11-13 | 15:53

Als Groningers nou eens minder bloedrood zouden stemmen, zou de overheid wellicht minder potverteren, en dientengevolge minder gas hoeven te verkopen...

Parel van het Zuiden | 30-11-13 | 15:53

De aardbevingen die af en toe in Limburg voorkomen zijn duizend keer zo zwaar dan het gepruttel in de Groningse grond. Maar daar hoor je niemand over, zelfs Geert niet.

Professor Superhirn | 30-11-13 | 15:47

Valt nog mee dat Quid de PVV niet de schuld geeft...

CornholioNL | 30-11-13 | 15:47

Dacht even dat het weer een parodie was zoals gisteren.

PrinsesStoepje | 30-11-13 | 15:44

Noordelingen en geld... ze zitten er niet op... ze liggen er op.

duitse herder | 30-11-13 | 15:43

Hier de cijfers: www.knmi.nl/seismologie/geinduceerde-b...
Elke kleine aardbeving voorkomt dat de volgende groter zou zijn. Ergo: geen enkel signaal te vinden dat er zwaardere aardbevingen zouden komen, hooguit geleidelijk frequenter - niet of nauwelijks waarneembare - aardschokjes. Beetje alsof de bus 1x per week in plaats van 1x per maand over de drempel voor huis rijdt.

hogeheuvel | 30-11-13 | 15:43

Ook al stoppen ze nu met gaswinning , de gevolgen zullen nog jaren merkbaar of eerder gezegd voelbaar zijn .

Eurotokkie | 30-11-13 | 15:42

Zeg Kwit, had je haast of ben je aan het radicaliseren????

Je vergeet namelijk plots woorden in je zinnen te zetten waardoor je als een hakbar klinkt. Tenzij uiteraard de bedoeling, enfin

R0BB3RT | 30-11-13 | 15:41

En anders gaan we toch gewoon weer even met 15 miljard de lasten extra verzwaren en niet dit jaar maar ook volgend jaar en het jaar daarop en daarop etc etc.
Te beginnen in de provincie Groningen.

Miezerig | 30-11-13 | 15:41

Raar filmpje. Had dan minstens de camera laten trillen.

huh, ian? | 30-11-13 | 15:37

Filmpje kan je wat van zeggen. Maar je zal er wonen en de bevingen worden steeds zwaarder, wat een feit is. Zal er zelf ook niet gerust op zijn. En die eikel van een min. Kamp denkt ook alleen maar aan GELD GELD GELD.....

vlaghalfstok | 30-11-13 | 15:36

Quid je bazelt.

Zastava | 30-11-13 | 15:34

Mieke heeft geen vliegen rond haar ogen. Faal!

Canis Spurcus | 30-11-13 | 15:33

In 1957 kreeg een groot visionair op zijn bedrijf bezoek van hoge heren van de NAM die informatie wilden omtrent de te gebruiken boordiamanten. Maar als jullie gas uit de grond gaan pompen dan gaat de druk verminderen en zal de bodem gaan verzakken, zei de man tegen de heren van de NAM. Hij oogstte met deze opmerking slecht meewarig hoongelach...

eerstneukendanpraten | 30-11-13 | 15:31

Nonkel Frituur | 30-11-13 | 15:14
Bemoei je niet met onze binnenlandse aangelegenheden!
En voor de rest, wat Kaas @15:00 zegt.

gemeentereiniging | 30-11-13 | 15:30

Ik woon in Groningen. Appingedam om precies te zijn, waar het epicentrum van de laatste aardbeving was. Van mij hoeft de gaswinning niet stopgezet te worden, mits we maar geld krijgen om onze huizen hier te verstevigen en mits we compensatie krijgen voor het waardeverlies van onze huizen hier. Dat lijkt me alleszins redelijk. De laatste berekeningen gaan ervan uit dat aardbevingen met een kracht van 6 op de schaal van Richter eraan komen. Dat is een niveau waarbij er gewonden vallen en gebouwen kunnen instorten. Ik wil niet bedolven worden onder een muur omdat Rutte&Co. geld naar Griekenland/Brussel/Afrika/kunstgekkies wil smijten.

SamKoeman | 30-11-13 | 15:29

Wees blij dat je in Groningen woont, daar heb je de eerstkomende 10 jaar nog geen last van bontkraagtuig met nep Gucci tasjes.

Snackbar van Allah | 30-11-13 | 15:27

Ze hadden haar hoofd (marketing-technisch) beter zwart kunnen schilderen...

kibambam | 30-11-13 | 15:27

10 tegen 1 dat er milieuclubs achter zitten.

Voor de rest vind ik dat de getroffen Groningers gewoon gecompenseerd moeten worden voor de schade aan hun huizen. Lijkt mij logisch. Gelet op de verdiensten van de aardgas moet dat ook zat op te brengen zijn.

ProAsfalt | 30-11-13 | 15:25

Oh en het filmpje is een hoax want een echte Groninger spreek geen Nederlands. En dat Groningen Mieke onmisbaar vind, is te begrijpen zij zal 1 de laatste kinderen zijn dat niet door indeelt is voorgebracht.

toetanchamon | 30-11-13 | 15:24

Ok, Groningen.
We got the message.
Volgend jaar géén domino D-day bij jullie.
Next.

Cuyahoga | 30-11-13 | 15:19

Start een bodem-procedure zou ik zeggen.

ikker | 30-11-13 | 15:18

Het filpmje van VeraCamilla is interessanter.

ProAsfalt | 30-11-13 | 15:16

@arashimashou | 30-11-13 | 15:05
Schijtstuk?
Kinderen inzetten voor misplaatste propaganda, hoe hypocriet.

Rest In Privacy | 30-11-13 | 15:16

Ja, want alle Groningers zijn lid van de Groninger Bodem Beweging en moeten daarop worden afgerekend.
Wanneer woningen aantoonbaar schade ondervinden door gaswinning, moeten de eigenaren schadeloos worden gesteld. Maar dit filmpje is een door fondsenwinning gedreven gedrocht.

Ongeblustekalk | 30-11-13 | 15:15

Ik denk dat er weinig Groningers zijn die dit een mooi filmpje vinden. Dit is gewoon een sneu totaal overtrokken filmpje wat het doel voorbij schiet. Typisch gevalletje van een klein groepje mensen die elkaar te ver opfokt en niet meer reëel nadenkt.

beetjemoe | 30-11-13 | 15:15

Rond de gebieden waar het gas gewonnen wordt zijn de laatste jaren duizenden (huur)woningen gesloopt. Niet ivm aardbevingen, maar ivm leegloop en achteruitgang.
De mensen die er nu nog wonen, planten zich voor met behulp van neef of nicht. Deze groep zal nooit de provincie verlaten en gaan op vakantie naar de camping 2 dorpen verderop.

toetanchamon | 30-11-13 | 15:15

De samenstelling van de raad van bestuur spreekt boekdelen : Pvda-wethouder, weerbaarheidsdocent, schapenhoeder, ..
Kortom, het oude liedje : links lullen, rechts vullen.

Nonkel Frituur | 30-11-13 | 15:14

Nederlandsche Aardbevings Maatschappij

Eric Blair | 30-11-13 | 15:13

brutus68 | 30-11-13 | 15:07

de Fatima's zitten voornamelijk in de Randstad, daarom stemt Groningen links, kunnen ze zich daar veroorloven.

Worstjes | 30-11-13 | 15:12

De grootste bedreiging voor Mieke's toekomst in niet de gaswinning, maar een samenleving die ontwricht wordt door politieke en justitieel falen.

De kans dat Mieke later slachtoffer wordt van de criminaliteit is vele male groter dan slachtoffer worden van een aardbeving.

Dit land is namelijk volledig de weg kwijt.

Rest In Privacy | 30-11-13 | 15:10

Wij geen gas, zij geen gas en geen uitkeringen, prima. Es kijken hoelang die massa decennia lange werklozen het volhoudt.

Causa Sui | 30-11-13 | 15:09

Het zal je huis maar zijn die naar de kloten gaat omdat de Nederlandse regering heel veul centjes nodig heeft met hun jarenlange wanbeleid. Dat die huizen daar 30% minder waard zijn en de boel in elkaar flikkert maakt politiek Den Haag geen ene fuck uit en als er dan toch gecompenseerd moet worden krijgt de burger wel de rekening op zijn bord want stoken zullen we... voor deze regering en Mieke wordt gewoon gebruikt maar goed soit.

joyriders | 30-11-13 | 15:09

Zodra het vriest draaien we hier in groningen de gaskraan gewoon eventjes dicht. Lijkt me veel effectiever. Ik ken behoorlijk wat mensen met enorme schade aan hun woning door de gaswinning. Een aantal van hen hebben al compensatie ontvangen maar de ellende gaat gewoon door. Echt te bizar dat willens en wetens dorpen worden vernield met daarbinnen een paar duizend rijksmonumenten.

Mesmer | 30-11-13 | 15:09

Tsjonge, jonge... Nog wat rebellen erbij en er is sprake van Nigeriaanse toestanden, hoor..
.
Pfff, dat kortademige hyperige gemier wordt inmiddels vermoeiend.

Parel van het Zuiden | 30-11-13 | 15:07

En de Fatima's die in Groningen wonen, die zijn niet onmisbaar? Racisme!

brutus68 | 30-11-13 | 15:07

En de Fatima's die in Groningen wonen, die zijn niet onmisbaar? Racisme!

brutus68 | 30-11-13 | 15:07

Kun je wel een beetje lullig over doen Quid en het fimpje is idd een beetje overdreven maar je zal er maar wonen...
Den Haag en de NAM kunnen wel blijven volhouden dat er geen gevaar is maar er zijn tegenwoordig elke maand een aantal schokken in die regio...

Toch knap lullig als je daar een huis hebt wat ten eerste vol met scheuren zit en daarbij geen klote meer waard is...

CornholioNL | 30-11-13 | 15:05

-weggejorist-

arashimashou | 30-11-13 | 15:05

-weggejorist-

arashimashou | 30-11-13 | 15:05

met PvdA communist Max van den Berg als commissaris van de Koning zou ik me ook ernstig bedreigd voelen.

Worstjes | 30-11-13 | 15:05

Verplaats de bevolking, dan kan dat gas gewoon gewonnen worden. Maar net als Kaas vraag ik me af waar de welvaart van het gas dan naar toe gaat.

rara | 30-11-13 | 15:05

Ook in Groningen vind je mensen, die heel de dag druk in de weer zijn met manieren bedenken om een inkomen binnen te harken, zonder daarvoor echt hoeven werken.

Ik was in Haren | 30-11-13 | 15:04

Die aardbevingen stellen momenteel nog niets voor,een beetje stevige trilplaat van de gemiddelde straatlegger geeft al 3 op de schaal van richter in de huizen er rondom.
Als de keet instort van zulke trillingen dan is dat alleen maar een leer momentje voor de eigenaar,Degelijk bouwen! anders stort het in of het waait weg!

Meneer-reetkever | 30-11-13 | 15:04

Met zulke first world problems zou je gaan denken dat Grunn geen Europees achterstandsgebied is. Bijna dan.

Godsammekraken | 30-11-13 | 15:00

Die aardbevingen komen van die stampende Quinsy Gario omdat wij niet willen geloven dat ons racisme institruietowtioeel is, en omdat wij zijn factuur van 200 miljard niet willen betalen.

Maar die 200 miljard zijn we niet schatplichtig, we zijn wel schatplichtig aan Groningen. 1% krijgt de provincie Groningen van het gewonnen gas, van die 1% blijft 400% waarschijnlijk in iemands zak rondwaren. Totale waanzin toch?

Wat hebben we gedaan met al die welvaart van dat gas? Waarom is er geen normaal werkende HSL van Zeeland tot Grongingen, van Maastricht tot Den Helder. We falen omdat al die welvaart blijft hangen bij de verkeerde mensen. Iedereen wil een graantje meepikken, hierdoor vind ik dit traantje van het Groningse vluchtelingenmeisje 1000x legitiemer dan al die andere meuk waar we geld in moeten storten.

Na de Deltawerken heeft Nederland niets meer klaargespeeld.

Nederland is visieloos en wordt leeggeroofd, dat is eigenlijk wat dit filmpje mij aantoont.

Kaas de Vies | 30-11-13 | 15:00

Schandalig dit, daar kon Goebbels nog een puntje aan zuigen.

Supermatthijs | 30-11-13 | 14:59

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl